Kraniet skrev:Intressant. Precis som jag misstänkte är det en hel del tankeverksamhet bakom rummet.
[ Bild ]
Men dyr anläggning!

Left & Right Speakers: Revel Salon2 inverted, Center Speaker: Voice2, powered by 3 Mark Levinson 536s
Six surrounds: Revel Gem2s
Front and rear elevation: Revel M106s
Front center elevation: Revel C205
VOG: Revel C783
Power: JBL Synthesis SDA-7200 and Lexicon LX-7 (both 200 w/ch)
Audio processor: JBL Synthesis/Trinnov SDP75-24 set up to do Sound Field Management employing four JBL Synthesis HTPS-400s
Projector: JVC DLA-RS4500 4k laser
Screen: Stewart 127-inch Firehawk (selected for its ability to reject lateral light leakage during daytime viewing)
Jag delar nog inte riktigt din uppfattning om mängden tankeverksamhet kring rummet. När man läser länken ovan så har ju Floyd medvetet valt att fokusera på det estetiska snarare än rumsakustisk perfektion. Eller på vilka sätt tyckte du att Floyd ägna rummet "en hel del tankeverksamhet"?
Det finns i mitt tycke flera saker som skulle kunna göras bättre, men ändå visuellt sett osynliga:
(utan inbördes viktighetsordning)
1) Det finns en stor öppning till höger mot köket. I och med det så påverkas de två rummen varandra i mycket hög grad, särskilt när det ena har mer absorption än det andra som i detta fall. Det mer dämpade vardagsrummet kommer att upplevas relativt "torrt" tack vare absorbenter på några ställen. Sådana hör förhållanden brukar rendera i något jag kallar för "brutna" efterklangstidskurvor. Det blir en brant fallande första utklingning, men en längre efterklangstid för senare tider (i "efterklangstidssvansen"). Hur som helst, detta brukar lätt kunna höras som att det kommer en del ljud från köket till höger som är enklast att höra för ljud som plötsligt tystnar i anläggningen. En enkel lösning på detta är att göra att ljudabsorberande tjockt veckat draperi även på höger sida som kan dras för vid finlyssning. Det ska då hänga veckat i fördraget tillstånd.
2) Väggsnutten invid högra fronthögtalaren kan förses med ljudabsorbent. Reflexen hamnar ungefär där väggen tar slut, men låga frekvenser beter sig inte som strålar utan som vågor. Bör egentligen vara tjock, förmodligen tjockare än Floyd tycker är utseendemässigt snyggt.
3) Placeringen av högtalarna.
4) Placeringen av lyssningsplats. Han har fåtöljerna längre bak vid allmän lyssning ("casual listening") Kanske Floyd omedvetet föredrar detta egentligen? Anledningen är att han valt 60 graders toppvinkel för frontarna. Biomixstandard är 45 graders toppvinkel. Förmodligen har Floyd valt att följa högtalarplacering ITU-R BS.775. Man kan flytta bak idealplatsen men då behöver surroundhögtalarna flyttas om och nivåer och avstånd omkalibreras. Det är även problem för de fyra subwoofrarna, den akustiska summationen behöver då lösas i och med att avstånden bir mer olika.
5) Draperiet till vänster snett bakom/till vänster om lyssningsplats. Det är oklart om draperiet går att dra för ända bak. Det är ju bra om det går när man vill mörklägga. Fast då kanske surroundhögtalarna täcks. ELler så har han kanske en rullgardin där? Hoppas det.
6) Draperiet bakom lyssningsplats borde nog bytas mot bokhyllor. Absorbent här tenderar till att det låter som att man befinner sig utomhus, fast man inte är det. Det bir diskrepans mellan vad man ser, hör, och var man befinner sig. I och med förlaget 1) ovan bibehålls absorptionen.
7) Höjdhögtalarna. Med den placering som Floyd har valt blir det inte så stor skillnad mellan höjdkanalerna och de vanliga "horisontella" surroundkanalerna.

Man kan tänka sig att Floyd använder tre stycken (eller fler) Voice of god-högtalare istället för bara en. Fast det är ju ganska fult förstås.
9) Heltäckningsmatta är bättre än det Floyd ar nu.
10) Basabsorption. Det är svårt att veta vad väggmaterialen är, men basabsorption är ofta undersatt i de allra flesta vanliga rum. Kanske kan det göras något mer med väggen bakom lyssningsplats i detta avseende.
11) Akustiskt transparent filmduk. Jag vet inte vad Floyd har emot ljudtransparenta dukar. Möjligen är det dåliga erfarenheter från de som fanns kring 2000 och före detta som hade för få hål, och det har Floyd i så fall helt rätt i. Nyare dukar av väv är betydligt bättre och det tycker jag att Floyd ska kika närmare på. Då kan han även få centerhögtalaren i mer lika höjd som höger och vänster fronthögtalare.
12) Synd att han har lite olika höjd på en av vänster surroundhögtalare jämfört med till höger, å andra sidan är det glasvägg där. Svårt att lösa, men det går ju om man kompromissar bort lite med utseendet.
13) Ljudabsorption bakom högtalarna. Det går att lösa så att det inte syns.
14) Kanske testa med mer takliknande placering av höjdkanalerna liknande Dolbys förslag enligt Atmos. Möjligen är detta fulare om de är utanpåliggande. Vill man ha dem infällda kräver det mer ombyggnad.
15) Möjligen något mer som jag inte kommer på just nu.
Fin lösning med ljudisoleringen av projektorn! Jag har för mig att Sonys 300-500 serie tyvärr har ventilation som blåser även väldigt nära objektivet så det kan vara svår lösning på sådana.
Kul också med jordbävningssäkringen av högtalarna! Det är sådant vi i Sverige inte normalt tänker på eftersom vi inte är vana vid sådant.
På dessa vis hade jag själv ändrat om jag själv skulle vara Floyd. Jag kan tänka mig att ha justerat åtgärderna om jag själva hade varit på plats först, förstås. Så se dessa som idéer mest. Vissa kanske jag valt bort, andra i högre grad.
P.S. Förbaskat, jag fick skriva om en hel del, för webbfönstret plötsligt bara försvann. D.S.