Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Bruset är inte bra.
Men först insignalen, översta kurvan. är det full utstyrning?
OM översta kurvan är full utstyrning har du väldigt dålig dynamik
Du har väldigt mycket brum med övertoner, dessutom toppar i diskanten En bruskurva skall absolut inte visa så höga värden .
Du borde höra lite "knattrigt" brum.
Mäter du rätt?
- översta kurvan = max utstyrning. Mät.
- pilla inte på volymrattar därefter.
- Ta bort mic:en/micförstärkaren och kortslut ingången. Mät
jansch skrev:Förstärkaren har sin begränsningar, även vid 20kHz.
- Det är möjligt att du harför stor förstärkning för ljudkortets output = både ljudkort och förstärkare brusar. Minska gain i förstärkaren tills du kan ha hyffsad volym på ljudkortet.
- med 8 ohms testhögtalare får du bara ut 2 watt vid 14,4volt matningsspänning - snålt och lätt att överstyra
- distorsionen är ca 0,4 till 0,5% i basregistret och diskanten vi 1watt och 8ohm
- minska kondensatorn i återkopplingsslingan till ca hälften och kolla med oscilloskop att den fortfarand är stabil med högtalarlast. så bättrar du på frekvensgången i övre registret.
Fast helst, välj en bättre förstärkare.
Baffel skrev:Förstärkare säger du. Hum duger denna?
viewtopic.php?f=10&t=71581
Obs har absolut ingen aning om den skulle passa . Det är ju bara en förförstärkare. Grymt låg dist.
Baffel skrev:Japp, kollade upp. Borde gå. Den där förförstärkaren jag tipsade om. Behöver du inte volympott så blir det ännu enklare. Skippa ledlampan med. Batteritid runt 166 timmar. Du som är van att löda smackar ihop den på tja 30 minuter kan jag tänka mig.Så låg dist i den det inte gick att mäta ( försvann i brusgolvet). Så slipper du bekymra dig om ifall den förstärkaren påverkar resultatet. Obs bäst du kollar en snabbis med jansch det jag säger nu. Så det stämmer dvs.
Edit : vet ju inte om din mick är enkanalig. Kom på det nu. Pinsamt.
xmag skrev:Brusmätningen gjorde jag innan den var kalibrerad.¨
EDIT:
Såg att jag gjorde en särskrivning och ett par andra skrivfel. Jag hatar särskrivningar. Men det ingår inte i mätjiggen så det får man stå ut med.
MacBruce skrev:xmag skrev:Brusmätningen gjorde jag innan den var kalibrerad.¨
EDIT:
Såg att jag gjorde en särskrivning och ett par andra skrivfel. Jag hatar särskrivningar. Men det ingår inte i mätjiggen så det får man stå ut med.
Bekymra dig inte om sär skrivningar, dagens I-lands problem är snarare hopskrivningar av prepositioner med efterföljande ord. Ett "konstruerat men dock ej främmande" exempel: "Tillslut tillslut öppningen upptill, som kan vara upptill 20 cm i diam."
xmag skrev:Det står helt klart att man skall använda drivrutinen från ASIO, ASIO4ALL v2. Jag har inte satt mig in in vad den drivrutinen gör men vad jag förstår minimerar den felaktigheter från datorn. Hur den gör det vet jag inte, möjligen mäter den ljudet och kalibrerar innan ljudet skickas ut.
pLudio skrev:xmag skrev:Det står helt klart att man skall använda drivrutinen från ASIO, ASIO4ALL v2. Jag har inte satt mig in in vad den drivrutinen gör men vad jag förstår minimerar den felaktigheter från datorn. Hur den gör det vet jag inte, möjligen mäter den ljudet och kalibrerar innan ljudet skickas ut.
ASIO4ALL undviker att skicka ljudet genom Windows ljudmixer vilket även WASAPI Exclusive mode låter bli att göra. DirectSound och WASAPI Shared går däremot genom mixern.
jansch skrev:Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)
Konstigt
För att mäta spänningen korrekt och därigenom kunna bestämma impedans måste du ha en "konstantströmkälla" som enkelt skapas genom ett stoooort motstånd i serie med högtalaren. Stort = ca/över 100 gånger så stort som mätobjektet, alltså 1 - 2 kohm funkar med bra noggrannhet. 10ohm och mäta 8ohms högtalare ger stora fel.
Eller har du nåt i applikationsprogramvaran som kompenserar för det?
Om ref.signalpot:en är så känslig, dela upp den i ett eller 2 fasta motstånd + pot (med tillsammans motsvarande resistans). En pot som blir så känslig som din håller inte ett referensvärde bra.
Generellt bör inte en pot ha större värde än att den ger tillräcklig justermån.
xmag skrev:jansch skrev:Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)
Konstigt
För att mäta spänningen korrekt och därigenom kunna bestämma impedans måste du ha en "konstantströmkälla" som enkelt skapas genom ett stoooort motstånd i serie med högtalaren. Stort = ca/över 100 gånger så stort som mätobjektet, alltså 1 - 2 kohm funkar med bra noggrannhet. 10ohm och mäta 8ohms högtalare ger stora fel.
Eller har du nåt i applikationsprogramvaran som kompenserar för det?
Om ref.signalpot:en är så känslig, dela upp den i ett eller 2 fasta motstånd + pot (med tillsammans motsvarande resistans). En pot som blir så känslig som din håller inte ett referensvärde bra.
Generellt bör inte en pot ha större värde än att den ger tillräcklig justermån.
Jag har ändrat på schemat efterhand som jag testat. Nu kör jag med 100 ohm för impedansmätningen. Manualen till REW säger under 33 ohm om man skall mäta högtalare runt 8ohm. Hur som helst fungerar det bra så här.
Bra idé med ref.potten. Har varit inne på det men testade aldrig. Problemet är egentligen med att hålla nivån är att hitta exakt rätt motstånd som ligger mitt i den tillåtna skillnaden. Dvs, om skillnaden får vara max 1% kanske jag använde en dämpsats som hamnade på 0,9%. Då är det lätt att hamna utanför 1% när temperaturen skiftar (eller vad det nu kan vara). Med potten jag använder nu (med log-värde du rekommenderade, 5k log) är justeringsvinkeln mellan de två ytterområdena som ligger inom 1% hyfsat bra, dvs man behöver inte "nudda" vid potten för att hamna utanför 1% fel. Men jag skall tänka på fasta motstånd med en justering där hela pottens möjliga vinkel kan nyttjas för några procent i nivåjusteringen runt den fasta nivån.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)
Konstigt
För att mäta spänningen korrekt och därigenom kunna bestämma impedans måste du ha en "konstantströmkälla" som enkelt skapas genom ett stoooort motstånd i serie med högtalaren. Stort = ca/över 100 gånger så stort som mätobjektet, alltså 1 - 2 kohm funkar med bra noggrannhet. 10ohm och mäta 8ohms högtalare ger stora fel.
Eller har du nåt i applikationsprogramvaran som kompenserar för det?
Om ref.signalpot:en är så känslig, dela upp den i ett eller 2 fasta motstånd + pot (med tillsammans motsvarande resistans). En pot som blir så känslig som din håller inte ett referensvärde bra.
Generellt bör inte en pot ha större värde än att den ger tillräcklig justermån.
Jag har ändrat på schemat efterhand som jag testat. Nu kör jag med 100 ohm för impedansmätningen. Manualen till REW säger under 33 ohm om man skall mäta högtalare runt 8ohm. Hur som helst fungerar det bra så här.
Bra idé med ref.potten. Har varit inne på det men testade aldrig. Problemet är egentligen med att hålla nivån är att hitta exakt rätt motstånd som ligger mitt i den tillåtna skillnaden. Dvs, om skillnaden får vara max 1% kanske jag använde en dämpsats som hamnade på 0,9%. Då är det lätt att hamna utanför 1% när temperaturen skiftar (eller vad det nu kan vara). Med potten jag använder nu (med log-värde du rekommenderade, 5k log) är justeringsvinkeln mellan de två ytterområdena som ligger inom 1% hyfsat bra, dvs man behöver inte "nudda" vid potten för att hamna utanför 1% fel. Men jag skall tänka på fasta motstånd med en justering där hela pottens möjliga vinkel kan nyttjas för några procent i nivåjusteringen runt den fasta nivån.
Konstigt! Då måste REV innehålla någon form av kompenserade hård eller mjukvara, fast hur det skullegå till är en gåta. Någon som vet?
Hela ide'n med motståndet är att skapa en konstantström-generator av slutsteget. Alltså, om strömmen inte ändrar sig kan du skriva Ohms lag såhär:
U = konstant x R . Dvs du kan mäta en spänning som exakt motsvarar högtalarens impedans vid olika frekvenser.
Ju större motståndet är i förhållande till högtalarens impedans desto exaktare blir mätningen
Om du använder 33ohm och högtalaren har 33ohm vid resonans blir felet ca 50%.
Om du använder 1000ohm och högtalaren har 33ohm vid resonans blir felet ca 3%
Enkelt uttryckt.......
Prova och mät ett lågohmigt motstånd t,ex 4,7ohm - du skall ju då få ett rakt streck vid 4,7ohm.
Prova sedan och mät ett större motstånd, t.ex 33ohm - du skall ju då få ett rakt streck vid 33ohm.
Motstånd är ju också så bra frekvensmässigt att om "kurvan" inte är ett rakt streck är det fel på mätningen. Ett enkelt sätt att kolla mätutrustningens prestanda.
Bra resultat kan uppnås med en hörlursutgång för att driva belastningen, med ett avkänningsmotstånd på 100 ohm. Om en linjeutgång används avkänningsmotstånd måste vanligtvis vara mycket större eftersom linjeutgångar har hög utgångsimpedans och begränsad enhetskapacitet, prova 1 kOhm men notera att resultaten kommer att få mycket högre ljudnivåer.
Ett alternativ är att köra lasten via en effektförstärkare, som kan leverera de lägsta ljudnivåerna och de mest exakta resultaten, men stor försiktighet måste tas som nivåerna en effektförstärkare kan generera kan enkelt skada ljudkortets ingångar. Om du använder en förstärkare kan avkänningsmotståndet vara mycket lägre, 33 ohm eller mindre, men ljudkortingångar bör anslutas via en resistiv avdelare som tillhandahåller runt 20 dB dämpning och helst ingångarna bör också skyddas av back-to-back zenerdioder för att klämma in ingången till mindre än 5V.
jansch skrev:Alltså......
Om jag läser ditt schema rätt mäter du med konstantströmmetoden. D v s du tar ut mätspänningen över högtalaren (mätobjektet). Därmed får du ett mätresultat där spänningen över högtalaren motsvarar impedansen. Ohms lag: spänning = impedans x konstant.
Konstanten = strömmen måste då verkligen vara konstant, så konstant att inga oacceptabla mätfel skapas.
Ju större motstånd desto konstantare ström, så stort motstånd att högtalarimpedansen inte spelar någon större roll.
Om man mäter med annan metod t.ex konstant spänningsmetod måste motståndet vara väldigt litet istället.
Tyvärr säger inte din googletext vilken metod som avses. Jag blir väldigt misstänksam att dom inte menar samma metod som du valt. Ju större motstånd du väljer desto MINDRE mätspänning får du ut och du kan skippa spänningsdelaren 82kohm - 10kohm på ingången till ljudkortet. Google texten säger ju STÖRRE spänning......
För att du skall verifiera att din mätutrustning mäter rätt - gör som jag skrev i förra inlägget. Det tar 10 minuter, väl använd tid.
FINNS DET INGEN ANNAN PÅ FAKISKT.IO SOM KAN GRUNDLÄGGANDE ELEKTRONIK OCH ORKAR KOMMENTERA???
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Brusmätningen gjorde jag innan den var kalibrerad.¨
EDIT:
Såg att jag gjorde en särskrivning och ett par andra skrivfel. Jag hatar särskrivningar. Men det ingår inte i mätjiggen så det får man stå ut med.
Bekymra dig inte om sär skrivningar, dagens I-lands problem är snarare hopskrivningar av prepositioner med efterföljande ord. Ett "konstruerat men dock ej främmande" exempel: "Tillslut tillslut öppningen upptill, som kan vara upptill 20 cm i diam."
![]()
![]()
![]()
![]()
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Bekymra dig inte om sär skrivningar, dagens I-lands problem är snarare hopskrivningar av prepositioner med efterföljande ord. Ett "konstruerat men dock ej främmande" exempel: "Tillslut tillslut öppningen upptill, som kan vara upptill 20 cm i diam."
![]()
![]()
![]()
![]()
Till yttermera visso - från dagens Expressen: "Casper mördades påväg till festen".
Har också sett "båten gick pågrund pågrund av ett tidigare ej uppmärksammat grund".
Baffel skrev:Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det?Jag har för övrigt det större av de där korten.
[ YouTube ]
xmag skrev:Fortsätter i denna tråd eftersom det mest gäller Matrojig. Kommer härifrån: viewtopic.php?f=10&t=71556&p=2174079#p2173763
Brus och dist ökar när jag låter signalen gå via vippkontakterna.
Vippkontakterna används för att styra vilken mätning som skall användas som Frekvensmätning-Impedansmätning och Kalibrering.
Det som skiljer att gå via vippkontakterna och att koppla direkt är följande:
1. Längre signalväg
2. Trådarna går inte rakt
3. Tråden in från en vippkontakt är en tunn skärmad signaltråd.
Jag tror felet ligger i nr 3. Tråden är till för signaler med mycket låg effekt. När slutsteget skall skicka sin signal genom samma tråd kan flera problem uppstå.
Skall senare testa med att dra en grövre tråd som jag skärmar själv.
xmag skrev:Baffel skrev:Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det?Jag har för övrigt det större av de där korten.
[ YouTube ]
Intressant!
Baffel skrev:xmag skrev:Baffel skrev:Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det?Jag har för övrigt det större av de där korten.
[ YouTube ]
Intressant!
Facinerande . Fel värde på kondensatorn i loopen och HF- responsen blir kass. Han tar bort dem med det första kortet och responsen blir " flat as panckake" . Sen tillverkar kineserna ett nytt kort som är "crap" det med. Med SAMMA fel värden . Som han säger hur tänker de egentligen när en pensionär med enkelt occiloskåp kan se hur fel det mäter och då tillverkar de kanske tusental av dessa små kort. Även jag som absolut helt nybörjare på detta med att testa på att bygga liten förförstärkare ( har beställt lite delar/ grejer nu) hade ju inte gjort det misstaget. Mäter inte kineserna sina kort/ konstruktioner ens?!? Skitmysko. Det enda jag kan tänka mig är att de var rädda för att ström skulle krypa igenom kretsen men hallå vilka värden på kondingen.
Baffel skrev:För övrigt xmag du far fram som en ångvält som går på nitrogycerin, undan går det , massa grafer blir det .Kan du göra en liten punktvis sammanfattning över dagsläget ? Var befinner du dig nu? Det känns som du i din iver gör allt möjligt samtidigt, men du kanske har en plan?
1. Hur ser konstruktionen ut just nu? Kan du lägga upp senaste schemat? Med värden komponenter.
2. Vad är det för mick du använder?
3. Vad för programvaror använder du?
4. Vad fungerar respektive fungerar inte? Eller vad fungerar bra respektive mindre bra?
Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en mikrofonförstärkare i riggen....he he
xmag skrev:Vad är det för ett kort du köpt?
Är felet som finns på de andra korten fixade i ditt kort?Baffel skrev:För övrigt xmag du far fram som en ångvält som går på nitrogycerin, undan går det , massa grafer blir det .Kan du göra en liten punktvis sammanfattning över dagsläget ? Var befinner du dig nu? Det känns som du i din iver gör allt möjligt samtidigt, men du kanske har en plan?
Orsaken till att det ser ut så beror på att jag försöker utveckla mina grejer genom forumet. Vill gärna få feedback under tiden av kunniga på området. Förr satt jag och gjorde jobbet ensam i mitt hobbyrum och när det presenterades på forumet fick "hälften" göras om. Jag är inte så kunnig i elektronik som flera andra men jag är en "idéspruta" och har lätt för att se hur ledningar skall kopplas utan att behöva lägga en massa tid på det.1. Hur ser konstruktionen ut just nu? Kan du lägga upp senaste schemat? Med värden komponenter.
Jag vill helst inte lägga ut scheman innan det är klart. Jag gjorde det förr på hififorum för att upptäcka att en del redan börjat bygga på det. Fick en del arga PM eftersom jag inte testat det och justerat.2. Vad är det för mick du använder?
Jag hade en egen tillverkning av mickar till för ca 10 år sedan. Alla utrustning finns kvar i fin ordning, bara till att sätta igång igen. Jag har mickar klara därifrån.3. Vad för programvaror använder du?
RMAA och REW för mätningar. Har egen mätlåda för mikrofoner. Jag är programmerare så jag har tagit fram några egna program för ändamålet också men de börjar bli gamla och mycket av funktionerna finns idag i REW.4. Vad fungerar respektive fungerar inte? Eller vad fungerar bra respektive mindre bra?
Om du menar mätjigen med ingående komponenter är den uppe och mäter fint nu. Den går att använda som den är för ingen högtalare mäter så bra som de ingående komponenterna trots brusproblemet. Allt fungerar utaom just att jag har en jordslinga någonstans som är svår att hitta, men jag har idéer.Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en mikrofonförstärkare i riggen....he he
Ja, jag känner mig yr ibland, inte av detta utan av att jag splittrar upp mig på flera uppgifter. Men vid de tillfällena får man ta en tupplur så är man fräsch igen.
Baffel skrev:Vassegod :
DollaTek Mini Bluetooth Hi-Fi Stereo Audio AMP Amplifier Bass Booster MP4 12V Support FM/MP3/TF/USB/DVD for Car Motorcycle Car Auto CD DVD
23,99 £. Jag klippte av benen på den irriterande epilepsiframkallande ljusrampen som snurrade hela tiden. Vet i tusan om det var så vettigt att göra men den funkar i alla fall. Den har jag som testförstärkare.
https://www.amazon.co.uk/DollaTek-Bluet ... B07DKFG8HH
Baffel skrev:Att du är en idespruta det råder det inga som helst tvivel om.![]()
Skit i några blir arga på dig om de kopierar vad du pysslar med. Den som på ett forum och ser något , från en person som uppenbarligen håller på att utvärdera och pröva dig fram och kopierar det och sedan förväntar dig att det ska fungera till 100% är ju ganska så korkad. Så länge du inte garanterar till 100% att pryttel X enligt spec Y funkar så måste ju de som är på ett DIY- forum fatta vad som gäller. Kan man tycka.
Fick en del arga PM eftersom jag inte testat det och justerat. Kokosnötter...
Har du kalibrerat och kollat så dina egentillverkade mickar funkar? Har du mätt dina mickar?
MacBruce skrev:xmag skrev:Vad är det för ett kort du köpt?
Är felet som finns på de andra korten fixade i ditt kort?Baffel skrev:För övrigt xmag du far fram som en ångvält som går på nitrogycerin, undan går det , massa grafer blir det .Kan du göra en liten punktvis sammanfattning över dagsläget ? Var befinner du dig nu? Det känns som du i din iver gör allt möjligt samtidigt, men du kanske har en plan?
Orsaken till att det ser ut så beror på att jag försöker utveckla mina grejer genom forumet. Vill gärna få feedback under tiden av kunniga på området. Förr satt jag och gjorde jobbet ensam i mitt hobbyrum och när det presenterades på forumet fick "hälften" göras om. Jag är inte så kunnig i elektronik som flera andra men jag är en "idéspruta" och har lätt för att se hur ledningar skall kopplas utan att behöva lägga en massa tid på det.1. Hur ser konstruktionen ut just nu? Kan du lägga upp senaste schemat? Med värden komponenter.
Jag vill helst inte lägga ut scheman innan det är klart. Jag gjorde det förr på hififorum för att upptäcka att en del redan börjat bygga på det. Fick en del arga PM eftersom jag inte testat det och justerat.2. Vad är det för mick du använder?
Jag hade en egen tillverkning av mickar till för ca 10 år sedan. Alla utrustning finns kvar i fin ordning, bara till att sätta igång igen. Jag har mickar klara därifrån.3. Vad för programvaror använder du?
RMAA och REW för mätningar. Har egen mätlåda för mikrofoner. Jag är programmerare så jag har tagit fram några egna program för ändamålet också men de börjar bli gamla och mycket av funktionerna finns idag i REW.4. Vad fungerar respektive fungerar inte? Eller vad fungerar bra respektive mindre bra?
Om du menar mätjigen med ingående komponenter är den uppe och mäter fint nu. Den går att använda som den är för ingen högtalare mäter så bra som de ingående komponenterna trots brusproblemet. Allt fungerar utaom just att jag har en jordslinga någonstans som är svår att hitta, men jag har idéer.Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en mikrofonförstärkare i riggen....he he
Ja, jag känner mig yr ibland, inte av detta utan av att jag splittrar upp mig på flera uppgifter. Men vid de tillfällena får man ta en tupplur så är man fräsch igen.
Jag är ju också en av dem som har "alldeles för många intressen och inte kan välja bort något av dem"... Högtaleri, högtalera - förstärkeri, förstärkera, - elektroniktjosan i största allmänhet, eget musicerande, modellflyg, datortjosan etc, som jag inte i en hast kan hitta på några ordvändningar till.Har alltid "fastnat" i det som verkar kuligast för tillfället — det har ibland varat i något decennium.
Nu har jag emellertid samlat ihop mig till att testa REW! Lindrigt sagt är ju inte dokumentationen den mest pedagogiska man har sett, inte heller är programmets GUI det mest Mac-ianska man har sett — men nu har jag i alla fall kommit dithän, att jag har mätt några högtalare med "inbyggt" förstärkeri. När man väl har "kommit överens" med REW, är det ju inte så svårt. Nu behöver jag dock en "enkel" förstärkare för att mäta högtaleri utan inbyggd sådan. Helst med Bluetooth- eller USB-snitt. Några rekommendationer? (Jag bygger gärna själv).
MacBruce skrev:Baffel skrev:Vassegod :
Man tackar för tipset!
( Glömde visst att nämna fruntimmer och motorcyklar i mitt inlägg, troligen därför att de är självklara ingredienser i hifi-livet).
DollaTek Mini Bluetooth Hi-Fi Stereo Audio AMP Amplifier Bass Booster MP4 12V Support FM/MP3/TF/USB/DVD for Car Motorcycle Car Auto CD DVD
23,99 £. Jag klippte av benen på den irriterande epilepsiframkallande ljusrampen som snurrade hela tiden. Vet i tusan om det var så vettigt att göra men den funkar i alla fall. Den har jag som testförstärkare.
https://www.amazon.co.uk/DollaTek-Bluet ... B07DKFG8HH
Tack för tipset, som sagt. Skall kolla det vidare!
xmag skrev:Nu blev också frekvenskurvan bättre än tidigare:
En ganska rak kurva från 2hz till över 24khz. Det får man vara nöjd med.
det står 30khz på grafen men det står inte så i programmet, det blev fel när jag genom programmet sparade bilden. Jag tror att 20khz helt enkelt inte fick plats.
Baffel skrev:xmag skrev:Nu blev också frekvenskurvan bättre än tidigare:
En ganska rak kurva från 2hz till över 24khz. Det får man vara nöjd med.
det står 30khz på grafen men det står inte så i programmet, det blev fel när jag genom programmet sparade bilden. Jag tror att 20khz helt enkelt inte fick plats.
Vadå ganska? Den är ju spikrak. Grattis.
Flat as a pancake som britten i Youtubeklippet ovan sa.
xmag skrev:Det viktiga är att man trivs!
På amazon.se finns en hel uppsjö med sådana förstärkare du är ute efter. Som den här ovan.
MacBruce skrev:xmag skrev:Det viktiga är att man trivs!
På amazon.se finns en hel uppsjö med sådana förstärkare du är ute efter. Som den här ovan.
Så e're! Och tack för tipset!
xmag skrev:Nu när jag börjar närma mig en färdig fungerande mätjig har REW ändrat på sin programvara så att kalibrering inför impedansmätningar inte längre går att göra med min mätjig.
Innan gjorde man bara en impedansmätning med utan last. Sedan kunde man mäta impedansen på sig högtalare. Nu går inte det längre. Man måste göra tre olika mätningar varav en av dem verkar omöjligt att genomföra med min mätjig. Man måste i princip plocka ur ljudkortet och göra en speciell mätning på kortet för att sedan montera tillbaka kortet och mäta impedansen som vanligt. Frekvensmätningar går dock utmärkt att göra.
Frågan är om jag fortsätter med detta projekt. Det blir för jobbigt om de skall hålla på och ändra förutsättningarna hela tiden.
Jag skall dock titta närmare på hur de menar. Kanske kan jag lägga till en brytare till som bryter ledningar som inte får vara med i kalibreringen. Alternativt skall jag titta på andra mätprogram. Vi får se hur det blir.... F'n, jag som i stort sett var klar nu!!!
sammel skrev:Dåliga anslutningar kanske till högtalarelementet kanske.
xmag skrev:Skit in skit ut!
Jag har inte provmätt ännu men jag har kastat om mät in och referens in.
1 är vänster och 2 är höger på respektive utgång och ingång (första siffran räcker att läsa).
Referensen (Loopback) skall gå till höger in, alltså "2" och mätningen (Input) skall gå till vänster in, alltså "1", som på bilden ovan.
När jag uppdaterade REW togs inställningarna bort. Jag har denna gång felaktigt satt referensen (Loopback) till "1" och mätning (Input) in till "2". Alltså är det handhavandefel, dvs skit in skit ut.
Lätt hänt att nåt ändras under vägen som man inte tänker på.
Been there dome that.
Skall bort nu men ikväll ändrar jag det och testar igen.
sammel skrev:xmag skrev:Skit in skit ut!
Jag har inte provmätt ännu men jag har kastat om mät in och referens in.
1 är vänster och 2 är höger på respektive utgång och ingång (första siffran räcker att läsa).
Referensen (Loopback) skall gå till höger in, alltså "2" och mätningen (Input) skall gå till vänster in, alltså "1", som på bilden ovan.
När jag uppdaterade REW togs inställningarna bort. Jag har denna gång felaktigt satt referensen (Loopback) till "1" och mätning (Input) in till "2". Alltså är det handhavandefel, dvs skit in skit ut.
Lätt hänt att nåt ändras under vägen som man inte tänker på.
Been there dome that.
Skall bort nu men ikväll ändrar jag det och testar igen.
Lätt att man ändrar nåt utan att tänka på det och så fattar man inte vad som hände.
Been there, Done that
xmag skrev:Jag körde en impedansmätning genom jiggen också:
Märkligt!!
xmag skrev:Schemat till Matrojig (kan komma att ändras under resans gång):
sammel skrev:xmag skrev:Jag körde en impedansmätning genom jiggen också:
Märkligt!!
Något är fel,
innan impedansen börjar falla är ett rippel vid ca 4 khz vad det
beror på kan man spekulera i. På den felkopplade är rippel vid samma
frekvens men där dyker inte impedansen. Ripplet ser ju inte ut som en
reflex, brukar mer se ut som vid 1,5 kHZ. Kan det vara nån överstyrning?
Edit.
Jag tittade på kurvorna innan
Edit 2 jigg impedansen ser ut som en kondingimpedansmätning utom att den vänder i slutet.
sammel skrev:xmag skrev:Schemat till Matrojig (kan komma att ändras under resans gång):
såg en grej R7 och R8 borde bli ca halva värdet, dvs R7 ca1,8 kohm o R8 ca 1 kohm
Bara såg det
xmag skrev:Em ödmjuk fråga, varför tycker du de skall ha de värdena?
sammel skrev:xmag skrev:Em ödmjuk fråga, varför tycker du de skall ha de värdena?
Det är inte så att jag tycker att dom ska ha de värdena,
jag uppfattar det som att du paralellkopplat två motstånd av
värde 3,3 o 3,9 ohm och 2,2 o 1,8 ohm.
Alltså om man gör det så får man inte 3,6 respektive 2,0.
utan ungefär hälften av dom dom värdena. det var bara det jag
såg, om jag fattat fel så kan du bortse från detta. Om inte så kan du
prova att mäta över dom, sen kanske det inte har så stor betydelse eftersom
dom i så fall är lika mycket fel.
xmag skrev:OK!
Det fanns inga värden jag behövde så jag kopplade ihop två motstånd till rätt värde för varje sida.
Jag skall undersöka om jag tänkt fel eller om det står fel på kopplingsschemat. Det är ett äldre schema så det kan stå fel.
sammel skrev:xmag skrev:OK!
Det fanns inga värden jag behövde så jag kopplade ihop två motstånd till rätt värde för varje sida.
Jag skall undersöka om jag tänkt fel eller om det står fel på kopplingsschemat. Det är ett äldre schema så det kan stå fel.
Ok. Presis så jag tänkte. Säkert ingen big deal.
Har visst lite svårt att sova
xmag skrev:sammel skrev:xmag skrev:OK!
[...].
Ok. Presis så jag tänkte. Säkert ingen big deal.
Har visst lite svårt att sova
Samma här!
MacBruce skrev:xmag skrev:sammel skrev:
Ok. Presis så jag tänkte. Säkert ingen big deal.
Har visst lite svårt att sova
Samma här!
Samma här!Följande är väl alldeles i onödan, men man kan väl göra någon nytta när man ändå är vaken ... (Det finns mer avancerade metoder för t.ex "bästa närmevärde" med motstånd ur E-serierna – men såå vaken är jag inte. Googla!
)
Till att börja med måste förstås varje ingående motstånd vara större än det önskade resultatet vid parallellkoppling. Trivialt är två lika stora motstånd: Rr = (R1 + R2) / 2. (Rr = resulterande R).
Om man söker ett motståndsvärde, Rx, att koppla parallellt med ett motstånd R1 som man redan har, för att uppnå ett visst Rr, blir formeln: Rx = Rr x R1 / (R1 - Rr).
Allmänt vid två parallellkopplade motstånd: Rr = R1 x R2 / (R1 + R2).
Vid n antal parallellkopplade motstånd gäller: 1/Rr = (1/R1 + 1/R2 +... +1/Rn).
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Samma här!
Samma här!Följande är väl alldeles i onödan, men man kan väl göra någon nytta när man ändå är vaken ... (Det finns mer avancerade metoder för t.ex "bästa närmevärde" med motstånd ur E-serierna – men såå vaken är jag inte. Googla!
)
Till att börja med måste förstås varje ingående motstånd vara större än det önskade resultatet vid parallellkoppling. Trivialt är två lika stora motstånd: Rr = (R1 + R2) / 2. (Rr = resulterande R).
MacBruce skrev:Om man söker ett motståndsvärde, Rx, att koppla parallellt med ett motstånd R1 som man redan har, för att uppnå ett visst Rr, blir formeln: Rx = Rr x R1 / (R1 - Rr).
Allmänt vid två parallellkopplade motstånd: Rr = R1 x R2 / (R1 + R2).
Vid n antal parallellkopplade motstånd gäller: 1/Rr = (1/R1 + 1/R2 +... +1/Rn).
xmag skrev:TACK!
Jag hade det nedskrivet någonstans. Tyvärr tenderar "någonstans" att blekna med tiden. Det var ett krångligt sätt att erkänna att jag glömt av var det finns.
Internet är ibland inte alls bra men här är det bra:
https://www.digikey.com/en/resources/co ... s-resistor
MacBruce skrev:Följande är väl alldeles i onödan, men man kan väl göra någon nytta när man ändå är vaken .
sammel skrev:MacBruce skrev:Följande är väl alldeles i onödan, men man kan väl göra någon nytta när man ändå är vaken .
Tack MacBruce alltid trevligt med användbara formler.
Inte alls onödigt
xmag skrev:Så, vad är fel, någon som kan ha lite tips???
sammel skrev:xmag skrev:Så, vad är fel, någon som kan ha lite tips???
Vill bara bekräfta att jag också haft problem med mätning vid vissa sample rates
men kan tyvärr inte säga varför, för mig strulade 44,1 medan 48 kHz gick finfint.
Jag löste det genom att inte köra dom strulande hastigheterna.
Men det är ju najs om man kan lösa det djupare.
kneten skrev:Av- och på vipparmen tycker jag för påslag skall vara uppåt och ned för avstängt. Min tanke är att det är lättare att ofrivilligt sätta på den.
xmag skrev:Håller på och trixar med jordningen i mät-jiggen. Jordning är ett kapitel för sig. Jag talar alltså om signaljord. Så som man logiskt tycker det skall bli bra förorsakar en massa distorsion.
Ett exempel:
Från ljudkortets utgång går en kabel till slutstegets ingång och en kabel till jord. Jag tillämpar stjärnjord, dvs en central jordpunkt jag drar all jordning till dit utan att passera något annat. På så vis får man ingen jordslinga som kan skapa "brum". Alla jordkablar går utmärkt att dra så. Utom en. Det är jordningen från ljudkortets utgång (ljudkortet jordas bara genom utgångsjorden). Den måste gå till slutstegets ingångsjord. Till centrala jordpunkten går den absolut inte koppla till. Den måste alltså kopplas till slutstegets ingångsjord.
Ingångsjorden, utgångsjorden och jorden till ström är ihopkopplat på slutstegets kretskort som det alltid brukar vara. Om jag då flyttar jorden från ljudkortet till slutstegets utgångsjord, som är ihopkopplat med ingångsjorden fungerar det inte. Jag får en massa tjutande i högtalaren då fast det är samma jord som tidigare. Om jag flyttar den till strömjorden blir det samma sak där. Flyttar jag tillbaka den till ingångsjorden, 1 cm längre bort, blir det kanon. Jag begriper inte hur det kan bli så jäkla konstigt, jord är ju jord som är ihopkopplat. Så länge man inte skapar jordslingor tycker man det skall bli bra. Men så lätt får det inte vara.
Kommentarer på detta?
jansch skrev:xmag skrev:Håller på och trixar med jordningen i mät-jiggen. Jordning är ett kapitel för sig. Jag talar alltså om signaljord. Så som man logiskt tycker det skall bli bra förorsakar en massa distorsion.
Ett exempel:
Från ljudkortets utgång går en kabel till slutstegets ingång och en kabel till jord. Jag tillämpar stjärnjord, dvs en central jordpunkt jag drar all jordning till dit utan att passera något annat. På så vis får man ingen jordslinga som kan skapa "brum". Alla jordkablar går utmärkt att dra så. Utom en. Det är jordningen från ljudkortets utgång (ljudkortet jordas bara genom utgångsjorden). Den måste gå till slutstegets ingångsjord. Till centrala jordpunkten går den absolut inte koppla till. Den måste alltså kopplas till slutstegets ingångsjord.
Ingångsjorden, utgångsjorden och jorden till ström är ihopkopplat på slutstegets kretskort som det alltid brukar vara. Om jag då flyttar jorden från ljudkortet till slutstegets utgångsjord, som är ihopkopplat med ingångsjorden fungerar det inte. Jag får en massa tjutande i högtalaren då fast det är samma jord som tidigare. Om jag flyttar den till strömjorden blir det samma sak där. Flyttar jag tillbaka den till ingångsjorden, 1 cm längre bort, blir det kanon. Jag begriper inte hur det kan bli så jäkla konstigt, jord är ju jord som är ihopkopplat. Så länge man inte skapar jordslingor tycker man det skall bli bra. Men så lätt får det inte vara.
Kommentarer på detta?
Du har helt enkelt upptäckt att till synes "jord" inte alltid är jord = en definierad stabil potential för såväl DC som AC.
- Med t.ex en opamp med råförstärkning på flera 100,000 ggr kan 1mikrovolt vara katastrof på fel ställe.
- En vanlig ledning har en induktans på sådär 10nH per centimeter
- En "klassiker" är att en förstärkare kommer i självsvängning p g a ofrivillig kapacitiv last.
- är du säker på att du inte skapar en "loop" när du ansluter jord på flera ställen. Jorden är ju distribuerad inne i "burkarna" också, t.ex i ljudkortet.
- osv
xmag skrev:Är nu förberedd för nästa steg:
Letade på nätet efter billigaste kretskorten med måtten 160x100mm.
De billigaste och snabbaste leveransen hittade jag på Electro:kit. Det var överraskande med tanke på amazon.se mfl.
24kr/st betalde jag med en fraktkostnad på 23kr och leveranstid på 1 dag. Bra jobbat Electro:kit!!
MacBruce skrev:xmag skrev:Är nu förberedd för nästa steg:
Letade på nätet efter billigaste kretskorten med måtten 160x100mm.
De billigaste och snabbaste leveransen hittade jag på Electro:kit. Det var överraskande med tanke på amazon.se mfl.
24kr/st betalde jag med en fraktkostnad på 23kr och leveranstid på 1 dag. Bra jobbat Electro:kit!!
Jösses, Eufemia! Det är så, att man börjar att fundera över om ens eget hobby-fnulande är värt besväret... På "min tid" fick man betala minst 10.000:- i "ställkostnad", visserligen för kort som var "certifierade för industriella och militära ändamål". Men det gällde ju alla de kort som vi beställde. (Om leverantören hade misslyckats på någon punkt, kunde man förstås "som plåster på såret" få en flaska "fin" whiskey i en ännu finare låda av ädelträ... ).
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Är nu förberedd för nästa steg:
Letade på nätet efter billigaste kretskorten med måtten 160x100mm.
De billigaste och snabbaste leveransen hittade jag på Electro:kit. Det var överraskande med tanke på amazon.se mfl.
24kr/st betalde jag med en fraktkostnad på 23kr och leveranstid på 1 dag. Bra jobbat Electro:kit!!
Jösses, Eufemia! Det är så, att man börjar att fundera över om ens eget hobby-fnulande är värt besväret... På "min tid" fick man betala minst 10.000:- i "ställkostnad", visserligen för kort som var "certifierade för industriella och militära ändamål". Men det gällde ju alla de kort som vi beställde. (Om leverantören hade misslyckats på någon punkt, kunde man förstås "som plåster på såret" få en flaska "fin" whiskey i en ännu finare låda av ädelträ... ).
Ja, det var på den tiden när produktionen var "inavlad" men så dök Kina upp och resten är historia.
Köpte en miniräknare 1971. En av de första som kom. Kunde de vanligaste räknesätten och kostade lite mer än min hyra för en två-rummare. Å andra sidan kostade bensinen 96 öre/liten...
Problemet med dagens elektronikpriser är att Matrojig inte skulle kunna konkurrera på marknaden om jag inte utvecklade den gratis. Ändå skulle den kosta mer än 1.000kr om jag satte samman en byggsats med alla delar som behövs. Skulle jag ta betalt för normal timkostnad skulle den gå på mer än ett Clio mätsystem. Å andra sidan kan jag lägga lite extratid på den nu när jag kan jobba med det gratis på min fritid. Min betalning är nöjet att få jobba med det och sedan kanske nöjet att andra får nytta av det jag gjort.
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Jösses, Eufemia! Det är så, att man börjar att fundera över om ens eget hobby-fnulande är värt besväret... På "min tid" fick man betala minst 10.000:- i "ställkostnad", visserligen för kort som var "certifierade för industriella och militära ändamål". Men det gällde ju alla de kort som vi beställde. (Om leverantören hade misslyckats på någon punkt, kunde man förstås "som plåster på såret" få en flaska "fin" whiskey i en ännu finare låda av ädelträ... ).
Ja, det var på den tiden när produktionen var "inavlad" men så dök Kina upp och resten är historia.
Köpte en miniräknare 1971. En av de första som kom. Kunde de vanligaste räknesätten och kostade lite mer än min hyra för en två-rummare. Å andra sidan kostade bensinen 96 öre/liten...
Problemet med dagens elektronikpriser är att Matrojig inte skulle kunna konkurrera på marknaden om jag inte utvecklade den gratis. Ändå skulle den kosta mer än 1.000kr om jag satte samman en byggsats med alla delar som behövs. Skulle jag ta betalt för normal timkostnad skulle den gå på mer än ett Clio mätsystem. Å andra sidan kan jag lägga lite extratid på den nu när jag kan jobba med det gratis på min fritid. Min betalning är nöjet att få jobba med det och sedan kanske nöjet att andra får nytta av det jag gjort.
Ja, du har ju forumet som "gratis annonsplats", med garanterat intresserade läsare (inklusive mig själv).Om du vill fortleva som "entreprenör" måste du dock inkludera alla kostnader i produktens totalpris. (De kan vara fler än man tänker på i förstone).
Kan ju avslöja nu, att en artikel i R&T sällan renderade mer än runt 500:-, oavsett sidantal eller om man deltog i påföljande artikelserier. Det skulle man sedan betala skatt och arbetsgivaravgift på. "Behållningen" var adress och telefonnummer till ens företag i slutet av artikeln.
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Ja, det var på den tiden när produktionen var "inavlad" men så dök Kina upp och resten är historia.
Köpte en miniräknare 1971. En av de första som kom. Kunde de vanligaste räknesätten och kostade lite mer än min hyra för en två-rummare. Å andra sidan kostade bensinen 96 öre/liten...
Problemet med dagens elektronikpriser är att Matrojig inte skulle kunna konkurrera på marknaden om jag inte utvecklade den gratis. Ändå skulle den kosta mer än 1.000kr om jag satte samman en byggsats med alla delar som behövs. Skulle jag ta betalt för normal timkostnad skulle den gå på mer än ett Clio mätsystem. Å andra sidan kan jag lägga lite extratid på den nu när jag kan jobba med det gratis på min fritid. Min betalning är nöjet att få jobba med det och sedan kanske nöjet att andra får nytta av det jag gjort.
Ja, du har ju forumet som "gratis annonsplats", med garanterat intresserade läsare (inklusive mig själv).Om du vill fortleva som "entreprenör" måste du dock inkludera alla kostnader i produktens totalpris. (De kan vara fler än man tänker på i förstone).
Kan ju avslöja nu, att en artikel i R&T sällan renderade mer än runt 500:-, oavsett sidantal eller om man deltog i påföljande artikelserier. Det skulle man sedan betala skatt och arbetsgivaravgift på. "Behållningen" var adress och telefonnummer till ens företag i slutet av artikeln.
Ja, gratisreklam för gratisprodukter är mumma!
Fantastiskt, R&T, husbibeln den lästes med mikroskop från pärm till pärm. Jag slutade läsa den (med nytt namn) när första artikeln kom där de berömde ljudet från en högtalarkabel. Jasså, du har skrivit artiklar i R&T! Kan du säga vilka artiklar eller vilket företag eller vad du har för namn? Äh, skit i det, jag överlever ändå om än något avundsjuk
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Ja, du har ju forumet som "gratis annonsplats", med garanterat intresserade läsare (inklusive mig själv).Om du vill fortleva som "entreprenör" måste du dock inkludera alla kostnader i produktens totalpris. (De kan vara fler än man tänker på i förstone).
Kan ju avslöja nu, att en artikel i R&T sällan renderade mer än runt 500:-, oavsett sidantal eller om man deltog i påföljande artikelserier. Det skulle man sedan betala skatt och arbetsgivaravgift på. "Behållningen" var adress och telefonnummer till ens företag i slutet av artikeln.
Ja, gratisreklam för gratisprodukter är mumma!
Fantastiskt, R&T, husbibeln den lästes med mikroskop från pärm till pärm. Jag slutade läsa den (med nytt namn) när första artikeln kom där de berömde ljudet från en högtalarkabel. Jasså, du har skrivit artiklar i R&T! Kan du säga vilka artiklar eller vilket företag eller vad du har för namn? Äh, skit i det, jag överlever ändå om än något avundsjuk
Det har tidigare framkommit på forumet, att jag heter Bjarne Bäckström, så skadan är redan skedd...Den sista artikeln om högtalare jag skrev för R&T var om en bashögtalare (s.k Isobaric) som var införd jan 1980. Under tiden som artikeln "låg i pajpen" innan publicering drabbades jag av en hörselskada, Ménières sjukdom, så därmed var det slut med högtaleriet. Skrev väl några "snuttar" om datorer därefter.
xmag skrev: [...]
Jag har också en hörselskada, tinitus, en svår sådan. Därför är jag intresserad av mätutrustning. Mäter hellre än lyssnar nu för tiden. Har skrotat mitt system (till min frus stora glädje) som bestod av en 400 liter ljudledningshögtalare som mittbas och ett sidosystem där jag byggde elementen själv av delar från andra element. Har efter det också byggt ett antal högtalare varvid den största var en basreflex på 500 liter. Började min högtalarkarriär dock med SONAB OA5. De var matt svarta som enligt uppgift aldrig tillverkats. Men jag köpte dem helt nya tillsammans med SONAB R4000-2.
MacBruce skrev:xmag skrev: [...]
Jag har också en hörselskada, tinitus, en svår sådan. Därför är jag intresserad av mätutrustning. Mäter hellre än lyssnar nu för tiden. Har skrotat mitt system (till min frus stora glädje) som bestod av en 400 liter ljudledningshögtalare som mittbas och ett sidosystem där jag byggde elementen själv av delar från andra element. Har efter det också byggt ett antal högtalare varvid den största var en basreflex på 500 liter. Började min högtalarkarriär dock med SONAB OA5. De var matt svarta som enligt uppgift aldrig tillverkats. Men jag köpte dem helt nya tillsammans med SONAB R4000-2.
Tack för de vänliga orden!
Tinnitus ingår också i Ménières sjukdom. Ibland är jag närmast "normalhörande" och vid andra tillfällen praktiskt taget döv för omgivningen pga brusnivån. Man lär sig att leva med det. Jag tycker också att det är kul att fnula lite och sedan kolla om instrumenten fortfarande mäter rätt...
MacBruce skrev:Ser "schnöggt" ut! Har du möjligen funderat över att undersöka intresset för ett samlat inköp? Skulle själv vara intresserad, pga att jag för närvarande har små möjligheter för "verkstadsarbete".
xmag skrev:MacBruce skrev:Ser "schnöggt" ut! Har du möjligen funderat över att undersöka intresset för ett samlat inköp? Skulle själv vara intresserad, pga att jag för närvarande har små möjligheter för "verkstadsarbete".
Jag har funderat på att tillverka några sådana till självkostnadspris och några kompletta byggsatser.
Men först måste jag bygga färdigt den första. Jag kan dock lova att jag bygger en till dig oavsett hur jag gör i övrigt.
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:Ser "schnöggt" ut! Har du möjligen funderat över att undersöka intresset för ett samlat inköp? Skulle själv vara intresserad, pga att jag för närvarande har små möjligheter för "verkstadsarbete".
Jag har funderat på att tillverka några sådana till självkostnadspris och några kompletta byggsatser.
Men först måste jag bygga färdigt den första. Jag kan dock lova att jag bygger en till dig oavsett hur jag gör i övrigt.
Qj! Vet knappt hur jag skall uttrycka det – men Tack! – till att börja med.
Hoppas att våra nya förråd snart skall vara färdiga, så att jag kan återflytta en massa prylar som rätteligen hör hemma där. Då får jag lite plats att börja med "meetningar" igen.
thulle skrev:Switchat = cyan, linje = brunt, batteri = gult.
RogerGustavsson skrev:De färgerna ser jag inte på min skärm. Cyan, svart och ljusbrun/orange.
RogerGustavsson skrev:thulle skrev:Switchat = cyan, linje = brunt, batteri = gult.
De färgerna ser jag inte på min skärm. Cyan, svart och ljusbrun/orange.
thulle skrev:Staplade brusjämförelsen för att enklare se skillnaderna och den kanske är av intresse för andra, så slänger in den här.Spoiler:Visa
Switchat = cyan, linje = brunt, batteri = gult.
Michael skrev:Dåligt, tror jag.
Du hårdbelastar ljudkortet. Är högst troligt inte gjort för det (med tanke på den höga utgångsimpedansen). Du inför en spänningsdelare, med ett okänt/varierande motstånd. För jag antar det är tänkt funka med andra ljudkort också. Så resultatet varierar.
Förstår inte varför du labbar med olika spänningsdelare/pottar. Felet verkar vara något helt annat. Kanske självsvängande förstärkare.
PS. Bilden ovan förstår jag inte.
//Michael
sammel skrev:Det ser riktigt vackert ut matrojig.
Sammel gillar kurvor
Michael skrev:Ursäkta om jag är lite sen, men det jag nu skriver gäller det som jag svarade på en bit upp. Och som du svarade på.
Du skrev begränsa strömmen in, jag antar du avser spänningen (som i och för sig hänger ihop). Sedan mäter du på nytt och med koppling (som jag tror du nu kör med, du har bara skrivit kort och ingen skiss) som inte det du visade i det jag kommenterade. Jag var nog lite otydlig, borde skrivit att det var 'siffrorna' (värderna) jag inte förstog i bilden. Nu kanske detta kvittar för nu kör du ju på annat, mycker mer lämpligt sätt.
PS. Jag tror nog att något är fel ritat i den där bilden.
//Michael
MacBruce skrev:Ihärdigt jobbat!
sammel skrev:Den ser verkligen fin ut.
Grattis.
STDI skrev:Jag har ibland tittat in i din tråd och konstaterat att här hålls det på med saker utanför min kompetens. Jag förstår inte ens vad prylen är/gör. Skulle du i en eller ett par "marknadsföringsmässiga" meningar kunna beskriva vad det är?
Jag försöker alltså förstå lite mer och ifrågasätter inget.
jonasp skrev:Grymt kul projekt! Ska du integrera designen på kretskort nu?
xmag skrev:Så, nu är det bara till att bygga!
Mitt arbete bjuder jag på för jag hoppas se fler mätningar...
Morgan skrev:xmag skrev:Så, nu är det bara till att bygga!
Mitt arbete bjuder jag på för jag hoppas se fler mätningar...
Vilket jäkla arbete du lagt ner! Imponerande projekt.
När skriver du programvaran som kan användas för att ställa högtalaren på en roterande platta för att mäta i olika sido- och höjdvinklar och väga ihop till en viktad energikurva?
sammel skrev:Jag tycker det är intressant, har haft samma problem av o till,
Vet inte vad det beror på. Märker på dina kurvor att den med bra avrullning
Har 10 db högre nivå(om du nu stämmer relativt)
Hur är det med tidfönstren?
Jobbar föresten nu, tänkte svara senare.
xmag skrev:Här är ytterligare mätningar med samma fenomen:
[ Bild ]
Den röda kurvan är endast baselementet i högtalaren, ger ett lyft vid 30hz.
Den gröna är diskantelementet som knappast kan ge något ljudtryck i 30hz men kurvan visar så här.
[ Bild ]
Även här ser man ett lyft i basen inte bara för baselementet utan också för diskanten som i detta fall är ett bandelement.
[ Bild ]
Ett litet 3 tums baselement:
[ Bild ]
Diskantelement som ger tryck ut vid 20hz(?):
[ Bild ]
Baselement mäter lite högre truck ut vid 20hz än diskantelementet:
[ Bild ]
Kommer fler bilder efter hand här...
Johan_Lindroos skrev:xmag skrev:Här är ytterligare mätningar med samma fenomen:
[ Bild ]
Den röda kurvan är endast baselementet i högtalaren, ger ett lyft vid 30hz.
Den gröna är diskantelementet som knappast kan ge något ljudtryck i 30hz men kurvan visar så här.
[ Bild ]
Även här ser man ett lyft i basen inte bara för baselementet utan också för diskanten som i detta fall är ett bandelement.
[ Bild ]
Ett litet 3 tums baselement:
[ Bild ]
Diskantelement som ger tryck ut vid 20hz(?):
[ Bild ]
Baselement mäter lite högre truck ut vid 20hz än diskantelementet:
[ Bild ]
Kommer fler bilder efter hand här...
Anledningen att det blir så där är mätslarv skulle man kunna säga. För att mäta enbart ett element i taget behöver man egentligen koppla ur alla element förutom det man tänker mäta på. Nu har troligtvis Amir bara gjort närfältsmätning vid respektive element (med alla högtalarelement fortfarande inkopplade) och då blir det så som det ser ut eftersom andra element påverkar med sina respektive ljudbidrag.
Johan_Lindroos skrev:Det får ses som en orimlig hypotes att det skulle vara distorsion som dominerar vid låga frekvenser. Däremot är ofta mikrofonbruset högt vid låga frekvenser.
xmag skrev:Distorsion skall mätas med RTA i REW, speciellt elektronikens distorsion. Det har REW:s skapare berättat för mig. Jag vill hävda att även högtalarnas distorsion skall mätas i RTA. Orsaken är att en sinus-svepsignal har ett stigande förlopp upp i frekvens. Det gör att all distorsion också kan stiga med höjd frekvens (verkar som fönstret "Overlays kompenserar för den stigande förloppet, skall undersöka det). RTA ger också en mer exaktare distorsion vars exakthet går att reglera. När frekvensen faller och till slut närmar sig distorsionen kommer distorsionskurvan att adderas till frekvenskurvan. Om distorsionen är betydande kommer den att påverka frekvenskurvan rejält. Så här ser det ut i praktiken där distorsionen mätts genom samma svep som frekvenskurvan (med hög upplösning för att förtydliga):
Adderar vi frekvenskurvan till distorsionskurvan kommer distorsionskurvan pga de stora upplösningen ligga långt under frekvensen. Detta tydliggör distorsionens påverkan på frekvenskurvan i basen:
Jag hittar ingen annan orsak till "bashyllan" än detta!?
Johan_Lindroos skrev:Njäe.
En dist på 60 dB under nyttodignalen kan inte överstiga nyttosignalen. Jag ser det som något mätknas. Du har % för nivå och dB för dist, men du borde göra tvärtom eller helst bara ha dB, vilket gör det hela rörigt. Det är helt olika mätförfaranden och ska inte jämföras rakt av på det sätt du gör.
Edit: Detta jag inlägg var svar på inlägget ovanför det du skrev ovan.
Johan_Lindroos skrev:Nu är du väldigt intensiv i din egen lilla tråd. Jag stannar här. Du har nog redan övertygad dig själv ser det ut som.
MacBruce skrev:Har noterat dina ansträngningar men har inte velat "lägga mig i" och störa... (Enträget jobbat av dig, måste man säga!) Om du är konstruerad som jag, vaknar du upp mitt i natten och har lösningen klar för dig!
Om jag har förstått det rätt (har inte läst hela tråden), är du ute efter "överföringsfunktionen" i basen och den kan vara besvärlig att mäta i ett odämpat rum. När jag själv jobbade med sådana mätningar i "infra"-registret, brukade jag mäta med mikrofonen inne i lådan (via ett hål med vibrationsminskande och tätande material runt mikrofonen), varvid man måste kompensera mätningen med +12 dB per oktav. Man blir förstås ändå inte helt fri från påverkan av omgivningen, men förbättringen är avsevärd. Jag brukade dessutom mäta med högtalarfronten utstickande i en dörr- eller fönsteröppning för att ytterligare minska rummets inverkan. Man får "laga efter läge"...
Om du inte redan har den, skulle jag också vilja rekommendera Sven Tyrlands "Konstruktion av en monitorhögtalare, etc", Rapport 74-35. Den kan köpas till rimligt pris (fortfarande, hoppas jag) från Chalmers Tekniska Högskola, Avdelningen för byggnadsakustik i Göteborg. (Postadress vid utgivningen: Fack, 402 20 Göteborg 5).
Där finns en mängd mätproblem beskrivna och likaså en mängd nyttiga referenser. Jag har ju varit "borta" från den här sektorn i nästan ett halvt sekel, så det finns säkert åtskilligt med mer modernt matnyttigt att läsa. Har t.ex noterat många intressanta referenser via I-or och Peter Steindl. För mig är dock Leo Beraneks "Acoustics" , ISBN-13: 978-0883184943, och ovanstående Tyrland, grundläggande för mina "hands on" -behov.
xmag skrev: [quote="MacBruce" [...].
Tack för tipsen!
Jag har läst mycket av det Tyrland skrivit men jag minns inte längre namnen på det jag läst.
Jag är väl medveten om problemen med att mäta basen i rum. Det jag reagerar på är att ett 4 tums element med liten x-max kan generera så mycket ljud runt 30h. Jag mäter i närfält med låg nivå när jag får fram ljud runt 30hz. Jag har letat på nätet om problemet och ser att flera andra får samma resultat, dock lämnar de det utan vidare förklaring. Såg en 1 tums horndriver som gav lika mycket ljud ifrån sig som en stor del av frekvenskurvan i övrigt vilket inte är möjligt. Vad jag vill komma fram till är en fysikalisk förklaring till fenomenet. Möjligen kan det vara så att mikrofonen tar emot ett mycket smalt fält från elementet till gränsen för lågbas. Lågbasen sprider sig i rummet och när den kommer tillbaka till mikrofonen tar den emot ett mycket större fält av lågbas än övriga frekvenser från elementet. Till detta kommer att så små element har mycket distorsion vid de låga frekvenserna som adderas till frekvenskurvan vid dessa låga frekvenser. En gissning från mig. Om jag får tid att mäta nu i sommar kanske jag kan hitta orsaken.
Jag har byggt färdigt en Matrojig som står och väntar om det du skrev för ett tag sedan gäller ännu? Vill dock vänta ett tag till ifall något förbättring dyker upp som jag kan bygga in. Det är ju en ny konstruktion. Men den fungerar fint nu också.
EDIT:
Jag mätte också förr i tiden inne i lådan och använde en Philips diskantelement som mikrofon efter jag läste en artikel av Olle Mirsch om att mäta låga frekvenser.
MacBruce skrev:xmag skrev: [quote="MacBruce" [...].Tack för tipsen!
Jag har läst mycket av det Tyrland skrivit men jag minns inte längre namnen på det jag läst.
Jag är väl medveten om problemen med att mäta basen i rum. Det jag reagerar på är att ett 4 tums element med liten x-max kan generera så mycket ljud runt 30h. Jag mäter i närfält med låg nivå när jag får fram ljud runt 30hz. Jag har letat på nätet om problemet och ser att flera andra får samma resultat, dock lämnar de det utan vidare förklaring. Såg en 1 tums horndriver som gav lika mycket ljud ifrån sig som en stor del av frekvenskurvan i övrigt vilket inte är möjligt. Vad jag vill komma fram till är en fysikalisk förklaring till fenomenet. Möjligen kan det vara så att mikrofonen tar emot ett mycket smalt fält från elementet till gränsen för lågbas. Lågbasen sprider sig i rummet och när den kommer tillbaka till mikrofonen tar den emot ett mycket större fält av lågbas än övriga frekvenser från elementet. Till detta kommer att så små element har mycket distorsion vid de låga frekvenserna som adderas till frekvenskurvan vid dessa låga frekvenser. En gissning från mig. Om jag får tid att mäta nu i sommar kanske jag kan hitta orsaken.
Jag har byggt färdigt en Matrojig som står och väntar om det du skrev för ett tag sedan gäller ännu? Vill dock vänta ett tag till ifall något förbättring dyker upp som jag kan bygga in. Det är ju en ny konstruktion. Men den fungerar fint nu också.
EDIT:
Jag mätte också förr i tiden inne i lådan och använde en Philips diskantelement som mikrofon efter jag läste en artikel av Olle Mirsch om att mäta låga frekvenser.
Ja, man kan ju, genom "reciprok kalibrering", beskriven av bl.a Harry F Olson (om jag inte minns fel), använda även högtalarelement som mikrofoner. (Harry Ferdinand var ju svenskättling och som sådan var han implicit oförmögen att yttra ett enda osant ord, så därför refererar jag gärna till honom. Dessutom kunde han ju ett och annat om "ljud" också.).
När det gäller Matrojig är jag naturligtvis fortfarande intresserad och tacksam över ditt erbjudande. Lödningar för ändringar har jag inga problem med ( för drygt ett halvt århundrade sedan hade jag ett certifikat för att löda i flygburen militär utrustning, fer heaven's sake och "det hänger i"). Det jag har problem med, är att tillverka en så schnögg låda som du har uppvisat, då jag för närvarande saknar verkstadsresurser. Skicka mig ett PM när du är redo, så kommer vi överens om porto, materialkostnader, etc.
Eri skrev:Här kan du läsa lite om mätning i basområdet. https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archi ... rement.pdf
sammel skrev:Det var skillnad
Det är mycket som kan spöka uppenbarligen.
Grattis.
Michael skrev:Vad är det för 28Ah batteri du hittat?
Störningen kanske uppstår pga rippel på matningsspänningen. Har du kollat den med oscilloskop (vid mät tillfället)?
Tänk på att batterier (vissa, beror på) som har mycket energi (jämfört med andra i samma storlek), eventuellt inte klarar av att ge mycket ström. Som t.ex. kan krävas av motorer... kanske även i ditt fall. Beror på hur mycket kapacitans du har i kondingarna. Ditt ström filter innehöll väl en serie resistans. Skulle kanske kunna liknas med ett batteri med hög resistans.
//Michael
xmag skrev:Batterierna var 10st 1,2 volts AA-batterier på 2800 mAh.
Michael skrev:xmag skrev:Batterierna var 10st 1,2 volts AA-batterier på 2800 mAh.
Nu hänger jag inte med. Kör du med bara 1,2 volt?
Alltså kör du med...
1) 1,2V 28Ah
2) 12V 2,8Ah
//Michael
xmag skrev:Michael skrev:xmag skrev:Batterierna var 10st 1,2 volts AA-batterier på 2800 mAh.
Nu hänger jag inte med. Kör du med bara 1,2 volt?
Alltså kör du med...
1) 1,2V 28Ah
2) 12V 2,8Ah
//Michael
Nej, jag använder 10st 1,2v batterier (som egentligen är på 1,28v) och 2,8 Ah x10. Alltså 12-13v och 28Ah. Tester på detta batteri har visat att de egentligen ligger på 2,4Ah så då blir det 24Ah tillsammans. IKEA:s 1,2v batterier på 2,8Ah var vinnare eller kom högst upp i tester på nätet. 10st sådana kostar bara 50kr mer än de jag valde (200kr respektive 250kr).
Batterier har en högre impedans än nätaggregat så de kan skapa "motorboating". Hur man löser det har jag skapat en egen tråd för här: viewtopic.php?f=10&t=72987&p=2222052#p2222052
STDI skrev:xmag skrev:Michael skrev:Nu hänger jag inte med. Kör du med bara 1,2 volt?
Alltså kör du med...
1) 1,2V 28Ah
2) 12V 2,8Ah
//Michael
Nej, jag använder 10st 1,2v batterier (som egentligen är på 1,28v) och 2,8 Ah x10. Alltså 12-13v och 28Ah. Tester på detta batteri har visat att de egentligen ligger på 2,4Ah så då blir det 24Ah tillsammans. IKEA:s 1,2v batterier på 2,8Ah var vinnare eller kom högst upp i tester på nätet. 10st sådana kostar bara 50kr mer än de jag valde (200kr respektive 250kr).
Batterier har en högre impedans än nätaggregat så de kan skapa "motorboating". Hur man löser det har jag skapat en egen tråd för här: viewtopic.php?f=10&t=72987&p=2222052#p2222052
Så fungerar det inte.
Parallellkopplar du så får du Michaels alternativ 1), alltså 1,2V och 28Ah
Seriekopplar du så får du Michaels alternativ 2), alltså 12V och 2,8Ah
Om du matar TDA2003 med 12VDC så kan dess utgång svinga mellan 1V och 11V, alltså 10V peak-to-peak vilket motstvarar 3.5V effektivvärde.
REW kan göra mätningar av impedanser upp till några hundra ohm
Accuracy
DC Voltage: 400mV/4V/40V/400V ±(0.8%+3);600V (1%+5)
AC Voltage: 400mV ±(1.2%+5); 4V/40V/400V ±(1.0%+8); 600V ±(1.2%+5)
DC Current: 400μA/4000μA/40mA/400mA ±(1.2%+8); 4A/10A ±(1.2%+8)
AC Current: 400μA/4000μA/40mA/400mA ±(1.5%+8); 4A/10A ±(2.0%+10)
Resistance: 400Ω/4KΩ/40KΩ/400KΩ/4MΩ ±(1.5%+3); 40MΩ ±(1.5%+3)
RogerGustavsson skrev:Som alltid finns det en felmarginal, speciellt på små resistanser.Accuracy
DC Voltage: 400mV/4V/40V/400V ±(0.8%+3);600V (1%+5)
AC Voltage: 400mV ±(1.2%+5); 4V/40V/400V ±(1.0%+8); 600V ±(1.2%+5)
DC Current: 400μA/4000μA/40mA/400mA ±(1.2%+8); 4A/10A ±(1.2%+8)
AC Current: 400μA/4000μA/40mA/400mA ±(1.5%+8); 4A/10A ±(2.0%+10)
Resistance: 400Ω/4KΩ/40KΩ/400KΩ/4MΩ ±(1.5%+3); 40MΩ ±(1.5%+3)
Michael skrev:Hur kom du fram till 10%?
Och vad mätte du, eller menar du att bilden visar det du mätte? ...skulle den ju kunna göra, men borde det inte då synas en rel text i displayen. Eller var det så att den visade noll utan motstånd? Lite ovanligt, men visst så skulle det kunna varit. På lågohmigt så bör man kolla värdet med testpinnarna ihop (kortis) vid mätobjektet.
Lite generellt kan man nog rätt ofta höfta till det att sista siffran i displayen inte stämmer och bortse från den.
PS. Ursäkta, men blev nog förvirrad av bild istället för värde. För många tankar dök upp i huvudet.
//Michael
Michael skrev:Om nu detta stämmer: ±(1.5%+3)
Så kan 1 ohm mätas som 0,985 - 1,015, men sista siffran kan också visa ±3 siffror fel. Alltså om den tänker visa 1,0 så kan den visa 1,3. Så på detta mätområde så kan mätfelet vara 31,5%.
Detta under förutsättning att du 'nollar' instrumentet. Alltså att du tar bort resistansen i kablar och kontakter. I praktiken, håll ihop mätspetsarna och tryck på REL, eller kom ihåg detta värde och dra bort i huvudet.
//Michael
RogerGustavsson skrev:Jag har möjligen någon LM1875T liggandes...
Michael skrev:Elektronikkomponenter köpes såklart av företag som säljer elektronikkomponenter. Jag förstår inte varför du lägger tid och kraft på skruttnissar på internet. Speciellt då du inte vill ha fejk grejor. Av de riktiga säljarna får man såklart det man beställer, enligt spec. Sedan kan även de ha lägre kvalitets grejor, men då brukar det vara specat. Syns ju vilken tillverkare det är.
PS. Trots detta kan man ju köpa billiga elektronik-kort från kina för att leka med. Jag köpt någtra mcu kort tex. Även billiga kontakter, de är ju mekaniska och går rätt lätt se/mäta om de uppfyller kraven.
//Michael
Michael skrev:Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.
//Michael
xmag skrev:Michael skrev:Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.
//Michael
Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".
MacBruce skrev:xmag skrev:Michael skrev:Kontrollera elektronik komponenter är dock inte så lätt, speciellt inte IC-kretsar - kan vara helt omöjligt. Extremt svårt ta reda på om en krets blivit skadad av en elektrostatisk urladdning, så att den kanske går sönder om en månad eller funkar halv bra. Om en elektronik komponent går sönder är det väl rätt vanligt att den gör det i början av sitt 'liv' Därav att inbränning används ibland inom industrin. Man kör helt enkelt produkten en viss tid i fabriken (direkt efter den är tillverkad), i högre värme. Görs normalt inte för konsumentprodukter, men t.ex. militära produkter.
//Michael
Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".
Man måste lusläsa databladen för varje fabrikat, oavsett om typbeteckningen för halvledaren/kretsen är densamma. T.ex: mitt förra företag utvecklade en egen strömriktare (med bl.a hjälp av en deltidsanställd civ.ing, tillika lektor i ämnet) och upplevde efter hand, att vissa av dem kraschade pga att sluttransistorerna fick ett "sekundärt genombrott" vid häftiga inbromsningar av "pannkaksmotorer". Det visade sig så småningom, att utvecklaren hade läst databladen för prototyperna men inte för de halvledare av ett annat fabrikat som hen slutligen rekommenderade därför att de var "billigare".
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Ja, jag är medveten om problemet. Genom att köpa grejer med äkthetsbevis vet jag att de är "the real thing".
Man måste lusläsa databladen för varje fabrikat, oavsett om typbeteckningen för halvledaren/kretsen är densamma. T.ex: mitt förra företag utvecklade en egen strömriktare (med bl.a hjälp av en deltidsanställd civ.ing, tillika lektor i ämnet) och upplevde efter hand, att vissa av dem kraschade pga att sluttransistorerna fick ett "sekundärt genombrott" vid häftiga inbromsningar av "pannkaksmotorer". Det visade sig så småningom, att utvecklaren hade läst databladen för prototyperna men inte för de halvledare av ett annat fabrikat som hen slutligen rekommenderade därför att de var "billigare".
Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Man måste lusläsa databladen för varje fabrikat, oavsett om typbeteckningen för halvledaren/kretsen är densamma. T.ex: mitt förra företag utvecklade en egen strömriktare (med bl.a hjälp av en deltidsanställd civ.ing, tillika lektor i ämnet) och upplevde efter hand, att vissa av dem kraschade pga att sluttransistorerna fick ett "sekundärt genombrott" vid häftiga inbromsningar av "pannkaksmotorer". Det visade sig så småningom, att utvecklaren hade läst databladen för prototyperna men inte för de halvledare av ett annat fabrikat som hen slutligen rekommenderade därför att de var "billigare".
Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).
Vet inte om jag missförstår dig men – komponentbeteckningen garanterar inte, att olika fabrikat av densamma har till alla delar samma specifikationer. Man måste alltså lusläsa specifikationerna för varje fabrikat. (!)
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Ja, jag tänkte göra det misstaget med berott mod pga att det var sååå mycket billigare. Men med lite eftertanke köpte jag sedan originalet med "äkthetsintyg" ( på följesedeln står det att de garanterar att komponenten jag köpt är det jag beställt).
Vet inte om jag missförstår dig men – komponentbeteckningen garanterar inte, att olika fabrikat av densamma har till alla delar samma specifikationer. Man måste alltså lusläsa specifikationerna för varje fabrikat. (!)
Jag förstår vad du menar och hur viktigt det är att använda rätt datablad för den komponent man köpt. Det kan också skilja mellan två komponenter från samma företag med samma namn. Därför köper jag alltid flera stycken för att kunna sortera bort "Måndagsexemplar".
Fostex skrev:Den ledningsbana som rör sig vertikalt, och är längst till vänster i bild, tror jag de flesta kretskortstillverkare kommer att få problem med. Den är helt enkelt för nära kortets "dimesion"-lager". Det verkar också som att den leder ut till ingenting där den bryter ut horisontellt under SW3 och slutar strax under SW2. Borde du inte kunna korta av den avsevärt med en "via" i närheten av R5? Ser även en del annat som inte är anslutet till någon komponent. Det finns nog lite att fila vidare på.
Har du gjort dina ERC (electrical rule check) och DRC (design rule check)? Om inte, läs på noga om detta. De senare är speciellt viktiga för att just din kretskortsdesign ska gå att tillverka utan problem för leverantören. Den första, ERC, är för att bekräfta att allt stämmer enligt schemat. Tror nog du har diverse avståndsproblem att ta hand om, med ledare som går för nära varandra eller annat. Vid texten "J5" som tillhör högtalaranslutningen ser du ett sådant exempel.
Michael skrev:Jag är lite tveksam till jorddragningen, jag skulle inte gjort så. Jag skulle nog gjort jordplan (utfyllnad på båda sidorna), men sett till så kraftiga jord strömmen går för sig själva (dvs slutsteg/högtalare/nätdel). Nåväl, lite synpunkter som dyker upp i mitt huvud:
R3 jord till 0 på slutsteg, dvs kort väg. Den hör ju hemma över ingången på slutsteget.
Miksignal snurrar omkring utan tillhörande jord... men den går via brytare, så jag förstår lite klurigt hur den bör dras. Även detta med potentiometer på miksignal, känns inte helt bra. Borde förstärkas först, tycker jag. Edit: Ursäkta nu ser jag, den sitter på utgången (se min nästa kommentar). Men du har ju dragit in spänningsfallstörningar från slutstegsjordström på denna pot, borde dras annorlunda.
OUT IN, är på sett och vis fel uppe till vänster. Ett förslag: Istället för där "OUT" och "IN" står, skriv "input" och "output" (i den ordningen). Plus att ovanför, på samma linje som "SOUND CARD". Skriv "OUT" och "IN". Då skulle jag tycka att det blir tydligare vad som är in och ut.
Vissa vior borde kunna ha lite större diameter, både hål och ring.
Flera paddar borde ha tjockare ring (för lödning). Tänker då på stora komponenter, omkopplare/pottar/anslutningar, då de är utsatta för lite mekanisk påverkan.
//Michael
xmag skrev:Nu när det är sommaruppehåll för mig på hifi-fronten undrar jag om det är någon som skulle vara intresserad av ett kretskort för att mäta högtalare (enligt ovan) eller "slåss jag utan publik"?
Jag avser också att tillverka mikrofoner till mätapparaten.
Ryssen skrev:Jag vill ha ett kort,kommer du att lägga upp en Bom oxå?
Henrik36 skrev:xmag skrev:Nu när det är sommaruppehåll för mig på hifi-fronten undrar jag om det är någon som skulle vara intresserad av ett kretskort för att mäta högtalare (enligt ovan) eller "slåss jag utan publik"?
Jag avser också att tillverka mikrofoner till mätapparaten.
Jag följer din intressanta tråd, jag har dock ingen nytta (just nu iallafall) av en jigg, men kommer jag börja mäta högtalare så hojtar jag till här
Bra jobbat
Jag vill ha ett kort,kommer du att lägga upp en Bom oxå?
Ryssen skrev:Jag vill ha ett kort,kommer du att lägga upp en Bom oxå?
Bill of material,komponentförteckning.
Men då kanske det finns i gerberfilen.
RogerGustavsson skrev:Finns självhäftande plastfilm för utskrift i laserskrivare.
xmag skrev:RogerGustavsson skrev:Finns självhäftande plastfilm för utskrift i laserskrivare.
OK!
Kan bli problem då jag (och de flesta andra) bara har svart pulver.
Man kan i och för sig skriva ut hela frontpanelen i plastfilm med svart och texten genomskinligt. Därefter fylla texten med vitt.
Kan undra om det skulle gå med gnuggbokstäver?
RogerGustavsson skrev:xmag skrev:RogerGustavsson skrev:Finns självhäftande plastfilm för utskrift i laserskrivare.
OK!
Kan bli problem då jag (och de flesta andra) bara har svart pulver.
Man kan i och för sig skriva ut hela frontpanelen i plastfilm med svart och texten genomskinligt. Därefter fylla texten med vitt.
Kan undra om det skulle gå med gnuggbokstäver?
Finns det fortfarande gnuggbokstäver? Jag gjorde så här med en Morello PEQ:
RogerGustavsson skrev:Den jag visade ovan kan förmodligen även skrivas ut vitt på svart.
Michael skrev:Strula med kretskortsfräs eller etsning... Tycker jag inte ens man bör ägna en enda sekunds tanke till nu för tiden. Då det går att köpa proffskort billigt.
Att det skulle vara 'bökigt' att kassera förstår jag inte. Är ju bara kasta tillsammans med annat skräp, å beställa nya. Har man bråttom prova, så får man strappa på ett av de felaktiga korten.
//Michael
Michael skrev:Kul att det gick snabbt och smidigt... men med tanke på tidsstämpeln på ditt inlägg, så tror jag nog det tog timmar och inte minuter![]()
Lite smidigt att fräsa där det skall borras. ...ååå tankarna går till ungdomen, när man satt och borrade etsade kort med liten stativborrmaskin. ...och lukten, som nog var partiklar inte lämpliga andas in. Å sedan lödrök på det.
PS. Själv har jag en större cnc-fräs, tyvärr bökig att använda (bl.a. vattenkylning) och så kan jag inte mjukvarorna så väl. Den har inte använts på flera år.
//Michael
Ser jag inget märkligt med alls. Är väl som det borde. För gerber är inte till för mekanik fräs. Gerber filen har inte ens den infon som fräsen behöver. Är en process därimellan och rätt naturligt att detta då görs i eget program. Så fräsens mjukvara kan fokusera på det den skall göra och inget annat. Om man nu inte köper en riktig mönsterkortsfräs, om det nu finns nuförtiden. Dyra sådana borde kunna ta gerber med engång.xmag skrev:Det är märkligt att det inte finns styr-mjukvaror för maskinen som inte kan ta ladda in de filer som PCB-programmen producerar.
momotom skrev:Vad får man för filformat från PCB-programmet? Skapar den en G-kod eller är det bara ett ritprogram med funktioner för att enkelt rita ett PCB? ? Jag menar, måste du importera en "vanlig" bild till easel för att där få skärbanor, verktyg etc och sedan skicka den till styrprogrammet i Cnc:n?
Michael skrev:Verkar ju finnas flera alternativ nu för tiden och flera som använder. Vad jag minns när jag kollade för många år sedan så hittade jag typ bara ett och det funkade inte alls bra (provade aldrig fräsa). T.ex. FlatCAM skrivs det en del om. Men men, jag kommer nog aldrig ge mig på nåt sådant här. Önskar dock xmax lycka till och han verkar ju få fram kort alleredan.
PS. Sök på "gerber to g-code" eller liknande.
//Michael
momotom skrev:Du kan testa ngn form av Vcarve. Om du står ut med att rita i paint, så borde det göras enklare i Vcarve. Då kan du rita kortet och generera G-koden samt spara arbetet som en .txtfil. Txt tror jag är direkt utbytbar mot .nc, så det borde man bara kunna ändra namn på filen när den väl är sparad (om nu inte vcarve kan spara till .nc) Tror det finns en liten variant kallad 2D desktop eller liknande, du har ju en liten maskin. Gratis testperiod om 30dgr borde finnas.
Edit. Ja, lite som easel då, men förmodligen enklare att använda.
momotom skrev:Ok, jag förstår. Önskar dig lycka till iaf! Ja, Vcarve är härligt logiskt och enkelt. För oss som i princip bara gör snickerier av typen planmöbler är det absolut det enklaste/effektivaste programmet. Inte försvarbart för fem öre med dyra Autodesklösningar etc.
Michael skrev:...
Michael skrev:På carbide3d's websida med en liten Quick Start så står det att man skall öppna en excellon drill file. Har du provat med det, istället för gerberx (som jag antar du försökt med)?
Jag hittar dock inte om EasyEDA kan skapa sådana (läsa kan de i sin viewer). Du kanske kan konvertera den. Finns säkert nån som skrivit nåt sådant.
PS. Lite roligt när nån säger "korrekta Gerberfiler", med tanke på att gerber finns i tusen olika varianter och inställningar.
PS2. Att föreslå ett annat CAD program kanske inte är nån ide.
//Michael
Michael skrev:Du verkar inte vilja använda CAD, utan du vill rita med penna. Helt OK om du vill göra det, men det är inte kretskorts-CAD. Det som är grejen är att CAD har underliggande funktionalitet, som är helt nödvändig om man ritar lite större kretskort (större kan vara bara några enstaka centimeter). Jag har dock lite svårt förstå att du inte gillar/tyckerom/kananvända schema CAD program som finns. De går väldigt snabbt att rita i. För PCB är det annorlunda, det är en rejäl tröskel ta sig öven - om allt skall bli rätt, men för simpla DIY kort så kan det gå väldigt snabbt. Om man vill hålla sig till gratis program så har nog jag bara ett förslag nu för tiden - KiCad.
Paint (vi snackar väl mspaint i windows) skulle jag aldrig nånsin använda och betraktar det som fel, det är ju pixelbaserat. Om man nu bara vill rita så är det då bättre med ett vektor baserat ritprogram, tex av sorten mek-CAD. Då kan du rita i riktig storlek och har oändlig upplösning. Göra radier och cirklar, vilket är typ omöjligt i paint (de blir ju trappsteg).
//Michael
Det går på sekunden ungefär, finns den inte så ritar man den. Schemasymbol är väldigt vanligt att man ritar själv, även om den finns. För den kan bero på applikationen. Footprint får man rita själv om den är ovanlig eller om man vill ha den annorlunda. Ofta kan man utgå från nåt som finns.xmag skrev:- Tar toklång tid att hitta komponenter.
Det är liksom idén med CAD.xmag skrev:- I de flesta fall är det inte fritt att dra ledningar hur man vill.
Så som det borde och man (programmet) börjar alltid med att slänga in komponenterna.xmag skrev:- I flera av dessa program kan man inte dra ledningar förrän man lagt ut komponenterna.
Naturligtvis bör man köra program som man har kontroll över och kan köra om t.ex. 10 år igen. (hmm, jag har inte sparat den KiCad jag kör, men den kommer nog för alltid finnas på internet. Om nu inte versionen som finns i framtiden kan läsa mina gamla filer.) Mina andra CAD program har jag sparade och kan köra utan nycklar eller så).xmag skrev:- Flera av de jag testat är online med inloggning osv.
Låter som en fördel, om de nu hade bra design då. Varför ändra ett UI om det funkar. Om man tänker på interna designen, så är den dock viktig. Tyvärr bygger KiCad schema på en dålig grunddesign som luktar 80-tal, som tyvärr är kvar. Istället har de infört workarounds för att minska problematiken, men har tyvärr buggar i det (i all fall i den 2 år gamla version jag då körde). Riktigt irriterande, men jag beslutade mig ändå för att bortse från denna bugg och köra med KiCad (istället för de jag kört under årtionden).xmag skrev:- Programmens design verkar hänga kvar på 90-talet.
Ja, för det är inte en CAD och således inte har den funktionalitet som el-cad har.xmag skrev:I Paint (eller andra ritprogram) är jag helt fri att göra som jag vill.
Absolut inte, dagens är jättebra. Jag skulle nog säga minst lika bra som svindyra proffsprogram, men saknar naturligtvis viss funktionalitet (som man inte behöver). Ålder kvittar, bara det funkar. Plus att nu förtiden kan man vara laglig och köra fria program, förr man var tvungen att 'fuska'.xmag skrev:de är helt enkelt för dåliga, för gamla
Michael skrev:Bilden ovan såg jag kanske första gången igår (minns inte hur det var för två år sedan). Ha... jag lyckades inte heller trycka i den på en stund, var lite lurigt. Jag använder inte den bilden/menyn. Den är som en meny för de olika KiCad delarna. Istället för att starta den, så kan sch eller pcb startas direkt. Eller så som kanske mera brukligt när man har filerna, så klickas på de i vanliga filhanteraren.
Körs menyn så får man välja File - New Project. Jag ser nu att projekt skapade via meny finns i menyn, men inte gamla.
I sch programmet så finns en toolbarikon som är rätt grön "Open PCB in board editor". Det är nog enklaste vägen när man vill hoppa till pcb från sch. I pcb programmet så finns en toolbarikon "Update PCB with changes made to schematic (F8)", tryck där för att få in info (nätlistan) från schemat.
Ursäkta, jag önskar ändra/lägga till lite om att 'dra ledningar hur man vill': Det går bra att rita linjer, men inte 'tracks'. Skillnaden på dessa bör man förstå.
Idén med CADen är ju att det är logik bakom det hela och inte ett simpelt ritprogram. Men visst är det lite frustrerande ibland när man vill göra något enkelt, men inte lyckats pga alla regler. Ett tricks som jag tog till i KiCad var att lägga till extra pinnar i schemasymbolen för att kunna rita pcbsymbolen. Kanske är det jag som inte vet hur det skall göras, eller så måste man göra så. Jag lyckades inte koppla två paddar till samma pinne. Jag kan dock tänka mig att pcb'n har en sådan begränsning.
Som du skrev, nu över till ditt projekt. Spännade se dina resultat från CNCn.
//Michael
momotom skrev:Kan du inte fräsa av waisteboarden med cnc:n så att den blir helt parallell med gantryt på maskinen?
momotom skrev:När vi har fräst av bordet har vi en diff på kanske 0,1mm på 1300x2500mm. Helt onödigt bra inom träindustrin men ändå!
momotom skrev:Har du fått ordning på borrningen, så att det borrar igenom? Kolla annars om du har ngn "dwell time" funktion på borrinställningen, då spinner den ju kvar på botten på inställd tid. Jag använder den ibland, mest för att få upp skrufs iofs, men det borde ju hjälpa om underlaget flexar också. Nu börjar det ju likna ngt!
Michael skrev:Att leta efter gnd i en timme är märkligt. Titta på skärmen, symbolen för "Add a power port" är en GND-symbol.
För att lägga till eller ta bort en prick (ihopkoppling av ledare) välj "Add a junction", det är symbolen med två linjer och en prick. Sedan är det bara klicka där du vill ta bort eller lägga till en 'prick'. HA så dåligt! Det gick ju inte, bara lägga till. Du måste markera pricken (med select verktyget, översta) och deleta den. Hmm, inser nu att jag kör en >2 år gammal version, kanske det ändrat sig.
Jag har i och för sig inte ritat så mycket i KiCad, men att ledare inte är ihopkopplade trots att de ritas så är lite skrämmande. Kan det finnas någon sådan bug! Det fanns det i OrCad, men det var väl på 90-talet. Hängde ihop med att man tog isär nät.
//Michael
steven33 skrev:Snygg front och den ser riktigt proffsig ut också.
momotom skrev:Det har väl egentligen inget med frässtålet att göra. Men varför snåla på djupet, 0,2 mm är ju ingenting? Jag förstår inte varför du måste ”byta g-code” om du använder samma verktyg? Det ska ju göra det den är tillsagd att göra? Det spelar ju ingen roll att det konturer, borr etc?
xmag skrev:Ingen som har någon fråga eller annan kommentar?
tordnilsson skrev:Hur löder / värmer du upp så att det blir bra lödningar ?
steven33 skrev:xmag skrev:Ingen som har någon fråga eller annan kommentar?
Tycker dina bilder är väldigt talande och det räcker åtminstone för mig. Men det jag undrar är följande. Var tusan får du all energi ifrån till allt du bygger.
smile skrev:Jag är inte så intresserad av just din mät-apparatur, men jag brukar kika in i tråden då och då, för jag tycker det är roligt att titta på dina kluriga lösningar, nyfikenhet och uppfinningsrikedom.
Fina bilder och bra beskrivningar över hur du tänker.
Keep up the good work!
xmag skrev:Jag skall skapa en egen tråd för att förse kretskorten med färg och text. Blir för bökigt att leta upp det i denna tråd. Men det kommer att ta lite tid till dess.
petersteindl skrev:Jag får impedansen till 2500 ohm parallellt med 7500 ohm = 1875 ohm.
xmag skrev:Börjar tröttna på att tala till mig själv....
xmag skrev:Har mätt upp Matrojig-kortet nu. Allt stämmer!
Nästa gång blir det skarpt läge!
Ted_B skrev:Snyggt hemmabygge tycker jag.
VintageHiFi skrev:3D skrivaren du har är du nöjd med den?
Plus & Minus?
xmag skrev:TACK!
Jag har förstått att många kollar här.
Jag kanske är för komplett i mina inlägg så få ser någon anledning att skriva, vad vet jag.
audioslave skrev:Kul att följa!
Ang. din 3D printade låda, varför inga infästningar för PCB?
xmag skrev:Kommentarer på detta
xmag skrev:Kommentarer på detta
xmag skrev:Har nu gjort en frekvensmätning med min kalibrerade mikrofon. Den gjorde i lådan där jag skall testa mikrofoner:
Normalt använder jag sedan frekvenssvaret som kalibreringsfil så att frekvens och fas blir helt rak. När jag sedan mäter andra mikrofoner ser jag deras avvikelser och kan göra en kalibreringsfil för dem.
jansch skrev:xmag skrev:Har nu gjort en frekvensmätning med min kalibrerade mikrofon. Den gjorde i lådan där jag skall testa mikrofoner:
Normalt använder jag sedan frekvenssvaret som kalibreringsfil så att frekvens och fas blir helt rak. När jag sedan mäter andra mikrofoner ser jag deras avvikelser och kan göra en kalibreringsfil för dem.
Gillar din mätlåda!
Vet inte vilken programvara du kör. Dock, kolla att du inte får med distorsion i lägsta basen som kan ge "för bra" basåtergivning.
Jag tror dock att bashöjningen under 60-70 Hz beror på att din låda övergår från någorlunda frifält till "pressure field"*
Om du mäter liknande mikrofoner (liknande fysiska frontmått, rundkännande/utan ventilation bakom membranet) kan du få ganska bra resultat.
Då det är en reciprok "kalibrering", d v s jämförande, är resultatet aldrig bättre än din referensmikrofons noggrannhet.
* se till att lådan är ABSOLUT tät med olika mikrofoner för att du skall kunna göra mätningar i basområdet.
jansch skrev:Prova med att fylla resterande luftvolym i mätlådan med t.ex Rockwool utom just mellan ljudkälla/mikrofon. Ytan på mineralullsskivor är lite reflekterande, så "fluffa till" det.
Se om det påverkar resultatet för din referensmikrofons "kalibreringkurva".
Kolla också om någon dipp/puckel stämmer överens med halvvåg eller helvåg för lådans mått (plywood:ens innermått)
xmag skrev:Färgangivelsen gäller de lodräta strecken:
xmag skrev:Varför kallas det stjärnjord?
En mätförstärkare som klarar <0,1% i audiobandet räcker gott för THD mätningar på högtalare och element utom i de mest extrema fallen. Men då kanske man kan satsa på en adekvat förstärkare med THD < 0,01% i audiobandet enligt devisen att mätkedjan skall inte ge mer påverkan än ca 10% av det mätvärde man förväntar få se.
Mikrofonen kommer då bidra med signfikant mer.
Det är klokt att göra så att omkopplare ansluts med trådar. Det är pilligt, men för en hobbyist är de inte ett problem att lägga en kväll på pillet med trådar hit och dit.
Däremot blir lösningen mer robust. Det är också svårt att matcha omkopplarna mot chassit och kretskortet eftersom man vill gärna fästa omkopplare mm i chassit för att inte belasta lödpunkterna. EMU 0404 tex har vridomkopplare som är PCB monterade men rattarna sitter på förlängare som sticker ut genom lådan och det är ett glapp mellan hålet och axelförlängaren.
på så sätt slipper man hantera de mekaniska toleranserna som uppstår med en plastlåda och avståndet mellan kretskort och infästningen på omkopplare.
xmag skrev:Den här mätserien mäter jag med svepmätning istället för stegad sinus-mätning. Skillnaden är inte så stor men det går ofantligt mycket fortare att mäta med svep.
Dessutom sänker jag inte med ett Watt vid varje mätning utan med 5dB. ven det går betydligt fortare eftersom jag slipper mäta och räkna mig fram till rätt Watt.
THD vid 1kHz syns under grafen.
Vid 0dB klipper förstärkaren, därav högre dist (blå kurva).
Efter dessa mätningar står det klart att en switchad trafo måste vara av god kvalité.
Denna kan mäta sig med lab-trafon vid samma spänning.
xmag skrev:En jämförelse med testjiggen och lådan för dubbelström och mer effekt med den nya mindre lådan:
VintageHiFi skrev:xmag skrev:En jämförelse med testjiggen och lådan för dubbelström och mer effekt med den nya mindre lådan:
Vad kostar det ungefär i filament att skriva ut en låda?
Morello skrev:Varför inte bara köpa färdiga lådor? En slik plastlåda med god polityr (till skillnad från 3D-utskrifter) kostar fikapengar på Elfa, Farnell eller någon annan av de stora leverantörerna.
VintageHiFi skrev:Här är det fullt ös hela tiden, gott jobbat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster