Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Ok, men hur står den sig jämfört med 830668?
Är inte helt haj på det där med parametrar men lägre resonansfrekvens
borde väl vara ett bra tecken i alla fall? Och väldigt mycket lägre pris.
På sidan som MÖ länkar till står det "larger magnet version of 830668".
Om det är samma element med undantag för magneten, hur kommer det
sig då att priset är lägre? Är det ett utgående element?
Hittar ingen info om elementet på Tymphanys hemsida.
avr7000 skrev:Det där är väl Ino Profondus X/Infra X basar, W104?
Det står i alla fall så på etiketten på bilden.
Här finns kanske chansen att bygga väldigt prisvärda Profondus X basar.
Jag tar ett par om någon ordnar gruppköp.
Mvh
Stefan
MagnusÖstberg skrev:
ps AVR7000 - trodde att du liksom jag borde fundera på avyttring snarare än tilförskaffning
MagnusÖstberg skrev:Ja, de har rätt att sälja dem, men Tympany hade inte rätt att sälja dem..
Tja, jag utgick helt enkelt från att IÖ inte ljög.petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, de har rätt att sälja dem, men Tympany hade inte rätt att sälja dem..
Hur vet du det? Kanske bäst att fråga Tymphany
KarlXII skrev:Var syns den där etiketten?
Fjonkalicious skrev:Finns det någon som kan yttra sig om hur många som ryms på en pall? Samt vad frakt är för låt säga 2 eller 4 element?
Jag vet, jag kan säkert kolla det själv men någon kanske sitter med svaret på fickan?
MVH
filip
24 stycken.Fjonkalicious skrev:Finns det någon som kan yttra sig om hur många som ryms på en pall? Samt vad frakt är för låt säga 2 eller 4 element?
Jag vet, jag kan säkert kolla det själv men någon kanske sitter med svaret på fickan?
MVH
filip
Ja, han var minst sagt skitirriterad och skulle ta upp det med dem. Men som sagt det gäller att väga det mot framtida relationer.Fjonkalicious skrev:
Kan inte låta bli att tycka lite synd om IÖ också i allt detta. Liten tillverkare mot stor producent. Antar att man inte har så mkt att säga till om, klart man kan försöka men jag undrar hur mkt effekt det får. Speciellt för framtida arbete...
Mvh
Filip
MagnusÖstberg skrev:De är märkta med 80W effekttålighet och 8mm slaglängd.
niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:De är märkta med 80W effekttålighet och 8mm slaglängd.
Vad är det för effekttålighet och slaglängd på Ino W104? Och på vanliga SLS 10?
Jag behöver egentligen inte heller några andra/fler basar, men när de säljs till detta priset kommer hamstern i en fram, tydligen...
Det har jag redan gett en förklaring till i tråden slöhögniklas skrev:Vad är det egentligen för fel på basarna eftersom de uppenbarligen inte hamnat hos IÖ? Folk verkar köpa dessa i tron att det är "riktiga" Ino W104, men det borde ju vara något som inte stämmer... Eller?
Strauss skrev:Nusse skrev:Nån som vet vad 12 alt. 24 st kostar i frakt (till Sverige)?
Får väl inget svar förrens framåt kvällen om jag mailar dem nu.
Det är bara att lägga i korgen och beställa ... 16 kostade 270$
niklas skrev:Vad är det egentligen för fel på basarna eftersom de uppenbarligen inte hamnat hos IÖ? Folk verkar köpa dessa i tron att det är "riktiga" Ino W104, men det borde ju vara något som inte stämmer... Eller?
MagnusÖstberg skrev:Det har jag redan gett en förklaring till i tråden slöhögniklas skrev:Vad är det egentligen för fel på basarna eftersom de uppenbarligen inte hamnat hos IÖ? Folk verkar köpa dessa i tron att det är "riktiga" Ino W104, men det borde ju vara något som inte stämmer... Eller?
Jag kan ju säga att IÖ inte vet, utan hans gissningar är lika välkvalificerade som mina.niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Det har jag redan gett en förklaring till i tråden slöhögniklas skrev:Vad är det egentligen för fel på basarna eftersom de uppenbarligen inte hamnat hos IÖ? Folk verkar köpa dessa i tron att det är "riktiga" Ino W104, men det borde ju vara något som inte stämmer... Eller?
Jo, men jag tänkte det kunde vara intressant om nån som faktiskt vet hur det ligger till (t.ex. IÖ) kunde bekräfta det. Dina gissningar är iofsig trevliga, men ibland vill man ha fakta.
avr7000 skrev:Det är ju bara att mäta och jämföra då de kommit hem...
MagnusÖstberg skrev:Jaja... det är väl bara att mäta för att få veta...
EA_73 skrev:vi får se om det blir px8 om ett tag.
eller så blir det ngt kul i vardagsrummet.
screen skrev:Det blir: 292,33:- SEK/st med dagens dollarkurs.
Jag hänger med på 8st om detta blir av och någon vet att hantera detta.
8 x 292,33:- = 2338,64:- + 5% tull = 2455,57:- + 25% moms = 3069,46:- SEK
boom skrev:screen skrev:Det blir: 292,33:- SEK/st med dagens dollarkurs.
tullsats på lösa elementet är 2 % då det räknas som rervdel
sen har du glömt att man får betala moms och tull även på frakten
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:screen skrev:Det blir: 292,33:- SEK/st med dagens dollarkurs.
tullsats på lösa elementet är 2 % då det räknas som rervdel
sen har du glömt att man får betala moms och tull även på frakten
Nej, nej, nej:
(8 x deklarerat värde + frakt) x 1.02 x 1,25 + 100 = ??
Så ser formeln ut. Men tullavgiften flyter lite mellan 2-5% beroende på hur lunchen såg ut för tulltjänstemannen.
zapanasta skrev:Jaha 41 dollar st. varför är dom så mkt dyrare på hemmaplan då?
zapanasta skrev:Matrealmässigt ,är ino x basarna dyrare än vanliga sls basarna att tillverka om man skulle hålla sig till deras stanard kvalitetskontroll? I så fall om ino basarna kostar mer matrealmässigt, vad är det som är dyrare? ingen kritik eller nåt från min sida men blev lite nyfiken iom denna tråd
boom skrev:Nej nej nej
http://www.tullverket.se/sokordao/tjans ... 10387.html
Blir enklare så här men den är fortfarande på 3% oavsett om tjänstemanen är på lunch eller skiter och på delar såsom slavbasar så ligger den på 2%
Rullake skrev:Kan inte annat än tycka att det är lite olyckligt att Öhmans skapelser (om det nu är det) kommer ut denna väg till detta priset. Då tänker jag främst på att IÖ säkert äger rättigheterna till elementet och på de som nyligen köpt x-basar av Ingvar.
Men jag är in't bitterutan grattis till alla lyckliga ägare som nu kan bygga infrasystem till bråkdelen av normalpriset.
KullaGullla skrev:Det kan en tro. Men W104 byggs säkerligen upp av standardprylar som finns på hyllan hos Tympany eller dennes underleverantörer. Och tillverkningssatsaerna är rätt oberoende av hur många so säljs. Inte minst bekräftar priset hos MAdisound att det inte innehåller någre exotiska substanser.
Nä, vill Ingvar avslöja det får han berätta det själv. Det är hans produkt. Vi är polare.EA_73 skrev:magnus
Berätta gärna vad som skiljer
Mich skrev:Skulle vara av stort intresse om ni som hävdar att man kan få egen specade special element i få antal tillverkade till låg kostnad (samma som standard element i stora serier) ange en källa för dessa påståenden. Eller ännu bättre redovisa priser för någon affär som gjorts.
Jag känner inte till detta. Jag antar att det skall vara en tillverkare med lite kvalite. Det är också märkligt att personer som utvecklar och köper egna special element inte känner till att det finns någon sådan tillverkare.
Detta skulle vara en väldigt positiv sak för oss DIY. Snälla berätta för oss.
//Michael
MagnusÖstberg skrev:Nä, vill Ingvar avslöja det får han berätta det själv. Det är hans produkt. Vi är polare.EA_73 skrev:magnus
MagnusÖstberg skrev:Kul snubbe du är![]()
IÖ kan ju rimmligen inte veta om det skilljer, eller ens varför de finns där hos Thympany. Det blir bara kvalificerade gissningar. Det kommer Thympany att få svara för till honom...
Det jag däremot inte ville berätta var vad som skilljer Ino elementen från SLS10 som de uppenbarliggen är baserade på, åtminstonde korgenDet får ingvar berätta själv. Det är inte min buisness att förtälja vare sig jag vet eller inte.
Vad gäller QC-märkningen kan jag faktiskt citera det spontana utrycket som kom från en person igår kväll, utan att nämna några namn då han är i branchen (dock inte någon svensk):
"Are the drivers made in China or Denmark?"
- China
"Oh, then we can dissregard the QC mark, it just don´t mean shit. The drivers can still be way off spec".
Alexi skrev:QC kollar väll bara att konen rör sig fritt. Såg det på Discovery nån gång.
KullaGullla skrev:Ino beställer välan inte i små mängder utan kör med minimisatser på 250 (500st för diskanterna) element som nästan alla andra? 250 element lär vara en rätt normal storlek på tillverkningssatserna om en inte har fått det felberättat för en.
KullaGullla skrev:MagnusÖstberg skrev:Nä, vill Ingvar avslöja det får han berätta det själv. Det är hans produkt. Vi är polare.EA_73 skrev:magnus
Du säjer först att Ino inte vet något om dessa element men nu säger du att det helt plötsligt sdkiljer men du får inte säga något?
Om elementen är QC-märkta så finns det samtidigt ett QC-nummer som gör att man kan spåra produkten. Bara att fråga Typmany då.![]()
Något säger mig att Ino inte har större tolleranser på denna typ av produkt än vad tillverkaren har som default. De kraven är striktare än man kan tro och genererar inga ellement som har avvikelser på 20%. Men om du har förstahandsuppgifter så ska en inte tvivla på dem.
KullaGullla skrev:Något säger mig att (yada yada, osv).
Tengil skrev:KullaGullla skrev:Något säger mig att (yada yada, osv).
Jag har för mig att någon hade synpunkter på att ingvar utgick från standardelement, kommer inte ihåg vem det var, men kullagulla kan det ju inte ha varit, är det någon som kommer ihåg paa kanske? Det var iofs inte lika nedlåtande den gången, jag tror att det prisades att han hade sunda genomtänkta konstruktioner.
Men det behöver ju självklart inte vara samma person.
Vh Christer
MagnusÖstberg skrev:Peter Steindl:
Du har hel klart snorrätt i att uttalandet av QC var av generell art och säkerliggen baserat på egna erfarenheter. Konstigt vore det annars.
Jag har själv varit delaktig i QC mot kina och har ett antal lustiga erfarenheter.
Nåväl, vad gäller dina övriga spekulationer så visar det sig ju så småningom, ganska snart faktiskt. Antingen flopp eller champagne.
Det är nog sant att Ino inte har större toleranser än tillverkaren, eftersom han ju har lägre toleranser. Enligt min mening vet du ingenting och borde hålla snattran, trollis där.KullaGullla skrev:MagnusÖstberg skrev:Nä, vill Ingvar avslöja det får han berätta det själv. Det är hans produkt. Vi är polare.EA_73 skrev:magnus
Du säjer först att Ino inte vet något om dessa element men nu säger du att det helt plötsligt sdkiljer men du får inte säga något?
Om elementen är QC-märkta så finns det samtidigt ett QC-nummer som gör att man kan spåra produkten. Bara att fråga Typmany då.![]()
Något säger mig att Ino inte har större tolleranser på denna typ av produkt än vad tillverkaren har som default. De kraven är striktare än man kan tro och genererar inga ellement som har avvikelser på 20%. Men om du har förstahandsuppgifter så ska en inte tvivla på dem.
KarlXII skrev:EA_73 skrev:Elementen i Indianapolis. Levereras på fredag enlig nuvarande uppskattning.
Vad är planen? Fler av samma eller bygger du om alla till slutna?
Mich skrev:boom skrev:Nej nej nej
Blir enklare så här men den är fortfarande på 3% oavsett om tjänstemanen är på lunch eller skiter och på delar såsom slavbasar så ligger den på 2%
Jag förstår inte detta, kan du förklara lite tydligare.
Var kommer 3% ifrån?
Var kommer 2% ifrån?
PS. och ja, jag är lite insatt i detta då jag både importerat och exporterat produkter.
//Michael
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Peter Steindl:
Du har hel klart snorrätt i att uttalandet av QC var av generell art och säkerliggen baserat på egna erfarenheter. Konstigt vore det annars.
Jag har själv varit delaktig i QC mot kina och har ett antal lustiga erfarenheter.
Nåväl, vad gäller dina övriga spekulationer så visar det sig ju så småningom, ganska snart faktiskt. Antingen flopp eller champagne.
Jag hoppas verkligen på champagnedet skulle gagna alla inblandade inklusive IÖ. Ingen skall tro att inte Ingvar skulle lyckönska var och en som skulle bli en ägare till superbra basar till ett superbra pris
Men som sagt, var och en får se.
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:KullaGullla skrev:Ino beställer välan inte i små mängder utan kör med minimisatser på 250 (500st för diskanterna) element som nästan alla andra? 250 element lär vara en rätt normal storlek på tillverkningssatserna om en inte har fått det felberättat för en.
Har det inte rapporterats om 2000 st som minimum eller något i samband med flytten av Thympany till Kina?
EA_73 skrev:KullaGullla skrev:
Lite OT: Välkommen tillbaka KullaGulla. 4 inlägg sedan 2005 var inte mycket. har du hängt mycket här på faktiskt genom åren?? Alltid kul att få lite information om nya kollegor här på faktiskt.
EDIT: och alla var gjorda idag ser jag. Du har verkligen legat lågt de senaste 4 1/2 åren.
Du kanske skulle nämna i signaturen att du är branchanknuten, men har ett NDA att följa.KullaGullla skrev:Aerob skrev:Vilka är "vi"?
Får en inte nämna p g a NDA.
Tills jag har en avsändare på dig så betraktar jag det du skriver som trollande. Med tanke på innehållet och tonen i de inlägg som du skrivit hittills håller i varje fall inte jag det för otroligt att det är det du är här för att göra.KullaGullla skrev:Aerob skrev:Vilka är "vi"?
MagnusÖstberg skrev:Du kanske skulle nämna i signaturen att du är branchanknuten, men har ett NDA att följa.KullaGullla skrev:Aerob skrev:Vilka är "vi"?
boom skrev:Ring tullverkt så får man reda på tullsatsen direkt för element och reservdelar till element för dom flesta sitter bara och spekulerar och tror och tror det gör gammla kärringar melan 10-12 på söndagar
Mich skrev:boom skrev:Ring tullverkt så får man reda på tullsatsen direkt för element och reservdelar till element för dom flesta sitter bara och spekulerar och tror och tror det gör gammla kärringar melan 10-12 på söndagar
Tullsatserna kollar man mycket enkelt på deras web. Det svåra är vilket nummer som skall användas. Jag har faktiskt inte provat att ringa och fråga. De kanske enkelt kan svara, men jag är lite tveksam. Ty det finns så otroligt många nummer och olika produkter.
PS. Det var just numren som jag hade önskat i svar. Det verkade ju som om den som gjorde det tidigare inlägget visste, för han angav procenten (och det kan man inte veta utan numret).
//Michael
MagnusÖstberg skrev:Känns inte som att tullsatsen är någon direkt fråga, då den är baserad på det deklarerade värdet.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Känns inte som att tullsatsen är någon direkt fråga, då den är baserad på det deklarerade värdet.
LÄS för fan vad jag skriver eller jobbar du extra på tullverket eller bättre ring dom 0771-520 520
och det är fortfarande 3% för lösa element
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Känns inte som att tullsatsen är någon direkt fråga, då den är baserad på det deklarerade värdet.
LÄS för fan vad jag skriver eller jobbar du extra på tullverket eller bättre ring dom 0771-520 520
petersteindl skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Känns inte som att tullsatsen är någon direkt fråga, då den är baserad på det deklarerade värdet.
3 %, det blir inte så många kronor om det deklarerade varuvärdet är 10 USDMer kan väl inte rejects vara värda
![]()
![]()
Få se vad Magnus hittar på. Å du Magnus, det är dags att läsa vad boom skriver
MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Känns inte som att tullsatsen är någon direkt fråga, då den är baserad på det deklarerade värdet.
3 %, det blir inte så många kronor om det deklarerade varuvärdet är 10 USDMer kan väl inte rejects vara värda
![]()
![]()
Få se vad Magnus hittar på. Å du Magnus, det är dags att läsa vad boom skriver
Åh, jag som nästan funderade på om boom borde skickas på en läsförståelsekurs![]()
Peter, du kan iallafall läsa mellan raderna![]()
boom skrev:Eftersom du har så hög utbildning och en annan har låg utbildning så kan du väl för fan skriva vad du menar på svenska eller gör du sken av att du har en högre utbildning men ännu så bistår man med 65% av bnp vad bistår du med i bnp.
boom skrev:Eftersom du har så hög utbildning och en annan har låg utbildning så kan du väl för fan skriva vad du menar på svenska eller gör du sken av att du har en högre utbildning men ännu så bistår man med 65% av bnp vad bistår du med i bnp.
Strauss skrev:boom skrev:Eftersom du har så hög utbildning och en annan har låg utbildning så kan du väl för fan skriva vad du menar på svenska eller gör du sken av att du har en högre utbildning men ännu så bistår man med 65% av bnp vad bistår du med i bnp.
65% av Sveriges bnp, det var inte dåligt
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Eftersom du har så hög utbildning och en annan har låg utbildning så kan du väl för fan skriva vad du menar på svenska eller gör du sken av att du har en högre utbildning men ännu så bistår man med 65% av bnp vad bistår du med i bnp.
Jag skrev precis vad jag menade, dessutom på svenska.
Bidrar du 65% av BNP är det bara att grattulera dig till ett minst sagt rikt liv, ekonomiskt sätt.
Huruvida min utbildning är hög eller låg, så skulle jag kategorisera den som normal.
Strauss skrev:boom skrev:Och hade du inte oss så hade du fått torka dig i arslet med handen.
så då borde du kunna räkna ut i vilken branch jag är verksam inom
Aha nu klarnar det, du har hand om 65% av bajsnationalprodukten
MagnusÖstberg skrev:Tack för dina uppgifter om tullavgifterna boom, men ditt otrevliga och opstinata beteende i övrigt betackar jag mig för.
Kostar en vara 100 000:- är det intressant med tullprocentsatsen, men ullar man in samma vara för 50 000:- så kan man bjuda på nån procent hit eller dit i tullavgift.
EA_73 skrev:Åter till ordningen!
Är det svårt att mäta för att jämföra mot element som kommer från Ingvar? Jag kommer ha båda sorter hemma och på hyllan.
EA_73 skrev:Åter till ordningen!
Är det svårt att mäta för att jämföra mot element som kommer från Ingvar? Jag kommer ha båda sorter hemma och på hyllan.
KarlXII skrev:EA_73 skrev:Åter till ordningen!
Jag kan fråga Ludwig om han har tid och lust.
Han bor väl i närheten av dig, gissar jag.
Eller känner du honom också?
EA_73 skrev:KarlXII skrev:EA_73 skrev:Åter till ordningen!
Jag kan fråga Ludwig om han har tid och lust.
Han bor väl i närheten av dig, gissar jag.
Eller känner du honom också?
han kommer hit om 2 veckor och ställer in min projektor. Kan nog bli lagom med lite tulltid.
Men företaget som du företräder har ju ambitionen att göra s.k. hifi-högtalare, eller hur?KullaGullla skrev:MagnusÖstberg skrev:Du kanske skulle nämna i signaturen att du är branchanknuten, men har ett NDA att följa.KullaGullla skrev:Aerob skrev:Vilka är "vi"?
Kunde en juh göra men jag är juh inte anknyten till denna branshen. Finns juh fler som använder högtalare än hifi-snubbarna.
nilsviktor skrev:]Men företaget som du företräder har ju ambitionen att göra s.k. hifi-högtalare, eller hur?
KullaGullla skrev:Som förtydligande så ösnkar jag alla precis som Churchill skumpa som är; "Torr, kall och gratis". Och det vore klädsamt att de som fick sina basar så billigt sponsrade Ino med lite skumpa.
KullaGullla skrev:nilsviktor skrev:]Men företaget som du företräder har ju ambitionen att göra s.k. hifi-högtalare, eller hur?
Uppriktigt sagt så kan du inte veta det. Du kan bara gissa men dina gissningar förlår inte långt.
Det finns långt många fler som jobbar med ljud i Sverige än man kan tro och hifi är bara en liten liten del av detta.
För att ta några exempel:
Bilindustrin
Mobilföretag
I medicinsk utrustning
För informationssystem
Hjälpmedel för synskadade
Trafiksignaler
Hörselskydd
Aktiva bullerdämpande system
Etc, etc.
Det rör sig om tusentals personer bara inom Sverige.
Och inget av dessa områden är inom branshen. Men av någon anledning är de personer som jobbar inom dessa områden överrepresenterade i sitt hifiintresse och har rätt god insyn i er lilla ankdamm.
Fast detta är juh ot.
Ruben.
MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har redan fått förfrågningar av folk om de kan få veta mätresultaten på elementen och det har jag svarat att det är svårt. För att verkligen veta måsta man ju mäta alla![]()
I vilket fall som helst har det diskuterats bland oss "storköpare" att märka om elementen - på så sätt elimineras iallafall risken för att 48st eller åtminstonde 2/3 inte felaktigt kan cirkulera som element som verifierats av Ino.
Jag kommer dock prata med IÖ så att vi kan kolla några element (han får kolla hur många eller hur få han vill) för att se om vi kan, eller inte kan lugna de som framöver tänker köpa begagnatsystem med basen.
MagnusÖstberg skrev:FedEx ringde idag och pratade lite strunt. De konfirmerade iallafall 3% men tyckte själva att det var en djungel...
boom skrev:Nå vem fick rätt ja men då ringer man till tullverket och pratar med någon nitisk tjänsteman som slår i sina böcker om tullsatsen på varan.
RogerGustavsson skrev:boom skrev:Nå vem fick rätt ja men då ringer man till tullverket och pratar med någon nitisk tjänsteman som slår i sina böcker om tullsatsen på varan.
Det är min erfarenhet att tullen ofta famlar i mörkret och inte alls lägger på rätt tullsats. Ibland utgår det även en expeditionsavgift om 100 kr vilket kan vara mera än tullsatsen själv. Har handlat högtalarelement från Madisound utan att betala tull...
Du vet väl att inköpspriset var 41 dollar, och att dollarn står i runt 7,20?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:När elementen kommer fram skall jag berätta hur mycket tull och moms det blev per element...
cirkus 378 kr per element om frakten är bort trollad
MagnusÖstberg skrev:
Allt är i sin ordning
Det verkar som om paketen tar olika väg. Det finns redan paket i Stockholm
Vårt paket är i Paris med.
EA_73 skrev:moms, tull och admavgift betald. Leverans på fredag som det ser ut som. paketet ligger kvar i Paris tills pengarna är dragna visst.
MagnusÖstberg skrev:Du vet väl att inköpspriset var 41 dollar, och att dollarn står i runt 7,20?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:När elementen kommer fram skall jag berätta hur mycket tull och moms det blev per element...
Siffran du nämner är någon annan, trolgen det du anser är totalpriset.
Nåja, moms och tull är betalda och din siffra stämmer inte. Återkommer när elementen är hemma.
Aerob skrev:EA_73 skrev:moms, tull och admavgift betald. Leverans på fredag som det ser ut som. paketet ligger kvar i Paris tills pengarna är dragna visst.
Fick för mig att du hade beställt sex element, stämmer det?
Hur mycket blev moms, tull, administrationsavgift?
Jag har redan betalt momsen. Men hur utfallet blir berättar jag när de är framme.boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Du vet väl att inköpspriset var 41 dollar, och att dollarn står i runt 7,20?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:När elementen kommer fram skall jag berätta hur mycket tull och moms det blev per element...
Siffran du nämner är någon annan, trolgen det du anser är totalpriset.
Nåja, moms och tull är betalda och din siffra stämmer inte. Återkommer när elementen är hemma.
tull kalylatorn andvändes men var har du momsen på elementen
och då är frakten borta
MagnusÖstberg skrev:Paketet har lämnat Paris, och torde alltså finnas tillgängligt imorgon!
Förövrigt är jag trött idag efter att ha fastnat hemma hos sky-eye igår på middag, lite gott rött vin och svensk whisky...och en utomordentlig efterrätt som hans dotter slängde ihop. Dessutom var det första gången jag åt hemfriterad pommes frittes och nu har Burger King halkat ner till andra plats på pommes frittes ligan
Det gjorde jag.Nahaz skrev:Man lämnade väl inget telefonnummer till madisound?
Hur får FedEx tag på en när det är dags för leverans?
Jag tog paketet direkt till jobbet eftersom jag då alltid har någon som kan ta emot det under dagtid.Nahaz skrev:Dom hade ingen portkod, jag får paketet till jobb imorgon istället.
MagnusÖstberg skrev:Jag tog paketet direkt till jobbet eftersom jag då alltid har någon som kan ta emot det under dagtid.Nahaz skrev:Dom hade ingen portkod, jag får paketet till jobb imorgon istället.
Tomas på jobbet är kanon. Man mutar honom med snus. Det var nog förövrigt ett bra val eftersom jag i meningen efter nämde att det var 93,7 kg...KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tog paketet direkt till jobbet eftersom jag då alltid har någon som kan ta emot det under dagtid.Nahaz skrev:Dom hade ingen portkod, jag får paketet till jobb imorgon istället.
Skulle jag skicka en PALL till jobbet skulle kvinnan i receptionen (aka Hitler) hänga upp mig från taket i pungkulorna.
Nahaz skrev:http://www.vexdesign.com/hifi/w104/2.jpg
Hmm..nä.. de borde vara producerade i DanmarkNaqref skrev:Nahaz skrev:http://www.vexdesign.com/hifi/w104/2.jpg
Verkar vara Kina-producerade?
MagnusÖstberg skrev:Hmm..nä.. de borde vara producerade i DanmarkNaqref skrev:Nahaz skrev:http://www.vexdesign.com/hifi/w104/2.jpg
Verkar vara Kina-producerade?
KarlXII skrev:Själva produktionen kan ju ha ägt rum ett stycke tid före kvalitetskontrollen...?
Naqref skrev:Iofs men eftersom kvallekontrollen sker vid tillverkningsfaciliteterna så känns det ju bakvänt att skicka ett element tillverkat i Danmark till Kina för kvallekoll.
MagnusÖstberg skrev:De 16 uppmätta elementen har ialalfall visat goda siffror.
KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:De 16 uppmätta elementen har ialalfall visat goda siffror.
Och vilka är det då?
Naqref skrev:KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:De 16 uppmätta elementen har ialalfall visat goda siffror.
Och vilka är det då?
0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i diverse olika kombinationer.
Naqref skrev:KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:De 16 uppmätta elementen har ialalfall visat goda siffror.
Och vilka är det då?
0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i diverse olika kombinationer.
Inom marginalen för de specar som redovisades.Aerob skrev:MagnusÖstberg skrev:De 16 uppmätta elementen har ialalfall visat goda siffror.
Men så hur mäter dom då? Jämfört med W104?
NoppEA_73 skrev:Lite nyfiken i en strut. Pågår det tester?
Fjonkalicious skrev:Skall lägga av med personliga tips också. Visst, folk gnällde när jag la av i tips-tråden, men när man väl engagerar sig i personliga tips och det ger 0% tillbaka så ser jag ingen mening med det. Klart, jag har tidigare gjort sådant med tanken att man skall vara god mot sin omgivning och ge mer än man tar, men de få tilllfällen man behöver lite egen hjälp, så finns det ingen hjälp att få. Man är inte ens påtänkt. Stor mening med att försöka vara schysst då.
Fjonkalicious skrev:Skall lägga av med personliga tips också. Visst, folk gnällde när jag la av i tips-tråden, men när man väl engagerar sig i personliga tips och det ger 0% tillbaka så ser jag ingen mening med det. Klart, jag har tidigare gjort sådant med tanken att man skall vara god mot sin omgivning och ge mer än man tar, men de få tilllfällen man behöver lite egen hjälp, så finns det ingen hjälp att få. Man är inte ens påtänkt. Stor mening med att försöka vara schysst då.
boom skrev:Fjonkalicious skrev:Skall lägga av med personliga tips också. Visst, folk gnällde när jag la av i tips-tråden, men när man väl engagerar sig i personliga tips och det ger 0% tillbaka så ser jag ingen mening med det. Klart, jag har tidigare gjort sådant med tanken att man skall vara god mot sin omgivning och ge mer än man tar, men de få tilllfällen man behöver lite egen hjälp, så finns det ingen hjälp att få. Man är inte ens påtänkt. Stor mening med att försöka vara schysst då.
Beställ en 500 element då värdena finns på basen då kan du vara nere på 125kr per element.
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Fjonkalicious skrev:Skall lägga av med personliga tips också. Visst, folk gnällde när jag la av i tips-tråden, men när man väl engagerar sig i personliga tips och det ger 0% tillbaka så ser jag ingen mening med det. Klart, jag har tidigare gjort sådant med tanken att man skall vara god mot sin omgivning och ge mer än man tar, men de få tilllfällen man behöver lite egen hjälp, så finns det ingen hjälp att få. Man är inte ens påtänkt. Stor mening med att försöka vara schysst då.
Beställ en 500 element då värdena finns på basen då kan du vara nere på 125kr per element.
Det hade väl fungerat om det inte var så att elementet kräver verktyg som råkar ägas av Ino Audio och som inte är standard.
Annars har du rätt i att man i en batch om 500-1000 får ett rätt hyffsat pris om det inte är special och kräver delkomponenter som i sin tur tillverkas i små serier.
Du gillar ju Dan Wiggins och det första ellement han krängde lyckades jag få Eminence att släppa till honom för $12, vilket såldes för $120 till allmänheten och $87 till de som var med på första batchen.
Men som sagt, då var det rena standardkomponenter som satt i olika element som redan rullades ut i tiousentals exemplar....dvs mycket billiga ingående komponenter.
Kostnadsskillnaden vid storinköp av komponenter har utvecklats på forumet förut. Det är skillnad på över 1000 gånger i pris!!
Sedan får du ju tumma lite på tolleranserna också, om du inte vill sortera ut lite, och det kostar ju en slant det med beroende på hur tighta tolleranser som krävs.
petersteindl skrev:125 kr/element är en utopi. Inte ens 100.000 element per år skulle resultera i 125 kr/element. I alla fall inte för mina basarOch jag tror inte för Inos heller.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Det billigaste pris för ett baselement jag stött på hittills, var en kinesisk till-
verkare som kunde tillverka ett 8" baselement (som såg ut ungefär som ett
bra element) för 1 dollar.
Det är en bråkdel av vad EN enda av flera av de ingående delkomponenter-
na kostar (in till fabrik!), som ingår i ett seriöst 8" baselement.
Hur kineserna bär sig åt var för mig ett mysterium, men jag bad dem på skoj
skicka några sampes, bara för att se vad för delar de använt egentligen.
Det mätte förfärligt, men det hade jag ju väntat mig. Det intressenata var
att plocka isär elementet och se hur de enskida delarna betedde sig. Och
det mest fascinerande var magnetringen, som var påfallande lik en vanlig
sådan av ferrit (barium eller samrium), men vars magnetiska energi var bara
drygt hälften av en riktig magnets!
Jag försökte på skoj att magnetisera upp den, och det gick faktiskt att öka
magnetenergin något, men fortfarande var man inte i närheten av hur en
riktig ferritmagnet beter sig.
Även resten av delarna, liksom skillnaden mellan exemplaren, var en skräck-
upplevelse.
Kort sagt - jag kommer nog aldrig att låta något helkinesiskt företag tillverka
mig några högtalarelement. Företag som är västerländska men som har fabrik
i kina är något annat. Men priserna är också väldigt mycket dyrare då. Även
om det blir billigare än i västvärlden. Dock inte så mycket som man kan tro.
Har några andra erfarenheter av kina-tillverkning, som jag kan berätta om
någon annan gång.
Vh, iö
KarlXII skrev:
Väntan..Nahaz skrev:Hur tolkar man det senaste inlägget?
KarlXII skrev:
KarlXII skrev:Precis. Jag hade hoppats på att få "domen" här idag.
avr7000 skrev:Hehe...
-medans du väntar hinner både jag och Koppen bygga klart våra lådor
KarlXII skrev:
MagnusÖstberg skrev:Om någon tror jag engagerar mig så tror ni la fel
petersteindl skrev:Det är Magnus fel alltihop![]()
Nä, just det. De skall alltså med fördel delas vid 80hz och brant, men sedan kan man ju tolka "provocera fram" också...Nahaz skrev:dom skall väl aldrig spela 100Hz, men det kanske påverkar ändå?
profbd skrev:vad får detta för pracktisk betydelse?
nu gäller det och inte missa när det sälgs tolvtummare
MagnusÖstberg skrev:Nä, just det. De skall alltså med fördel delas vid 80hz och brant, men sedan kan man ju tolka "provocera fram" också...Nahaz skrev:dom skall väl aldrig spela 100Hz, men det kanske påverkar ändå?
Och fundera på vad som är mycket eller lite dist
Nä, nu läste du som en katt läser innehållsburken på "tonfisk i receinolja" - inte alls innan katten sätter tänderna i maten...mike34 skrev:MagnusÖstberg skrev:Nä, just det. De skall alltså med fördel delas vid 80hz och brant, men sedan kan man ju tolka "provocera fram" också...Nahaz skrev:dom skall väl aldrig spela 100Hz, men det kanske påverkar ändå?
Aldrig spela 100 Hz ?? men kära jössenes, det finns väl gränser för hur brant man kan dela vid 80 Hz.
Sanny_X skrev:Har någon byggt färdigt ännu?
MagnusÖstberg skrev:Nä, nu läste du som en katt läser innehållsburken på "tonfisk i receinolja" - inte alls innan katten sätter tänderna i maten...mike34 skrev:MagnusÖstberg skrev:Nä, just det. De skall alltså med fördel delas vid 80hz och brant, men sedan kan man ju tolka "provocera fram" också...Nahaz skrev:dom skall väl aldrig spela 100Hz, men det kanske påverkar ändå?
Aldrig spela 100 Hz ?? men kära jössenes, det finns väl gränser för hur brant man kan dela vid 80 Hz.
johaneriksson skrev:Jag har för mig att det var identiskt med elementen från Ino.
Michael skrev:Elementet går nog att beskriva så här:
Framdel ser ut som SLS10
Bakdel ser ut som SLS12
Inuti special
För detaljer se datablad, 830731 (263 SWR 39 134 THSX 4L AL 8 OHM)
[ Bild ]
PS. Jag tycker det är tråkigt om dessa säljs begagnade som 'riktiga' INO element.
//Michael
schmutziger skrev:Qc datumet lär väl vara ett riktmärke att undvika, dvs 081013 så är datumet där i krokarna så bör man nog pruta ordengtligt.
petersteindl skrev:Det var år 2009, d v s 15 år sedan på Madisound, d v s inte långt efter QC.
LeifB skrev:https://en.toutlehautparleur.com/speaker-peerless-sls-p830668-8-ohm-10-31-inch.html
EA_73 skrev:Nu har det mäts lite här i Jönköping också. Vi hade ingen testlåda så det blev mätningar för jämföra mot w104 köpta hos Ino Audio respektive Madisound.
Mätningarna visade ungefär 10% lägre resonasfrekvens på basarna från Madisound. Även upphängningen verkade mjukare vid inspelning av elementen. Inget av de mätta elementen hade spelats tidigare. 2 styck ino samt 2 st madisound mättes.
Egenskaperna i respektive grupp var stabila och likvärdiga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster