Rydberg skrev:Väldigt konstigt att man tagit fram en referens som man nu skrotar, detta gör ju samtliga tester man gjort mot denna så kallade "referens" tämligen värdelösa. Betyder det att alla cdspelare man testat mot Diana och hört skillnad på (dvs avfärdat) nu är upp för ny prövning mot den nya "riktiga" referensen? Skulle det varit minimal skillnad , på gränsen till hörbar, mellan Diana o 668 hade jag varit mer förstående men nu säger man "668 lät märkbart bättre på de flesta punkter". Hur kan två "referenser" låta så olika?
Jag tycker F/E-test på slutsteg och försteg är en mycket bra idé, i teorin är ju iallafall metoden genialisk. Jag är mer skeptisk när det gäller F/E-test på källor då det blir lite som viskningsleken, många steg som man inte hör skillnad på men när de läggs ihop kan höras. (som att stämma en gitarr genom att bara jämföra strängar som ligger brevid varandra)
Men Rydberg, jag trodde inte du var så seg... om man tar fram en referens, och kallar den "det bästa vi har" och därmed inte sagt att den är perfekt. Varför kan den inte förändras? Att det är en referens anger väl bara att den är ett avstamp inför alla tester, ett slags ribba?! Om man då testar ribban och kommer under den är den produkten underkänd eller undermålig till en viss grad i jämförelse... om man däremot hittar något som faktiskt inte låter sämre, och man (som det nu också står i tråden) inte kan finna fel på, måste man inte ställa sig frågande om den gammla måttmetoden var en dålig måttmetod, och om denna är en mer exakt dylik? När dom gort detta har dom väl antagligen även mätt på produkten, det är nog klart mkt enklare för gemene man att inse skillnader där än genom hörseln.. Nu kommer vi till sirapsdelen, om vi sätter en ny ribba, högre (läs bättre så det inte blir konstigt) än den tidigare, måste man då jämföra alla tidigare tester med denna?
Tänk nu
|-----o-o-oo-o-|---|----------->(mot oändligheten eller liknande)
1 2
Gissa vad sakerna betyder? Ringar är tidigare prdukter, streck är referenser, där två är bättre än ett. Om nu två är bättrre än ett, Rydberg, måste man testa alla produkter innan mot den nya referensen? Jag bara undrar om det verkligen behövs, hur är det nu?
Du har aldrig i mina ögon uppfattats korkad, men nu undrar jag om du tänker ens i samma banor som jag.. Om du inte gör det, får du gärna förklara dina banor om du ids. Men om du tänker i mina banor, förstår ag ingenting alls. Men nu så ser du mest ut att bestämt springa åt alla håll samtidigt.
Hoppas du inte misstycker, och jag ser gärna att du inför ditt synsätt på problemet om det inte är liknande.
Hotspur skrev:ZZZzzz...
Ja verkligen, konstig disskussion det utmynnade i. Ska du inte gå in i den och berätta att det är en tråkig disskussion? (igen) Eller det kanske räcker med en liten gäspning till allmän åskådning?
Så till originaltråden, nog böveln verkar det vara potenta maskiner, funderar mest på om jag kan stå ut med de mindre vackra billigare maskinerna hemma hos mig, kan jag det blir det nog en sådan. Mamma kan ju låna den!?
Mvh Jocke