Moderator: Redaktörer
Sladd skrev:Bättre hifiljud för mindre peng i en bioförstärkare än i en 2-kanalare...
Sladd skrev:Men milda makter....
![]()
Det kan man kalla vilseledande rådgivning.
3 mainstreammärken varav ett med mastodontiska kvalitetsproblem.
Ingen skillnad mellan transistoriserade stärkare(!)
Bättre hifiljud för mindre peng i en bioförstärkare än i en 2-kanalare...
Är det en policy från föreningen?
Eller är det dina egna åsikter?
mvh
,
Sladd skrev:Visst kan man hårddra det man skriver, även överdriva en smula för att vad man menar skall framgå klarare. jag skriver såklart som privatperson i första hand. Min butik har annat för sig än att bemöta denna typ av åsikter.
jag tolkade Knoppens inlägg som att man kan frångå olika märkens ljudliga fördelar och nackdelar och köpa det som är billigast eftersom skillnaden är försumbar. (pricerunner gäller, lägg ned hela hifibutiksverksamheten)
Man skulle heller inte lita på hifipressen.
Hembio låter bättre än 2-kanal i samma prisklass.
Dessa huvuddrag i rådgivningen finner jag anmärkningsvärda. Något "krig" har jag inte dragit igång.
mvh
,
Sladd skrev:Men milda makter....
![]()
Det kan man kalla vilseledande rådgivning.
3 mainstreammärken varav ett med mastodontiska kvalitetsproblem.
Ingen skillnad mellan transistoriserade stärkare(!)
Bättre hifiljud för mindre peng i en bioförstärkare än i en 2-kanalare...
Är det en policy från föreningen?
Eller är det dina egna åsikter?
mvh
,
"Ingen skillnad mellan transistoriserade stärkare(!)"
"Bättre hifiljud för mindre peng i en bioförstärkare än i en 2-kanalare..."
Johan_Lindroos skrev:Ifall begagnatvärdet på din gamla förstärkare är lägre än det kostar att laga den, så kan det ju vara läge att skaffa en ny. Eller så kan du se det på annat sätt också; att köpa en begagnad förstärkare av motsvarande årgång/kvalisort kostar säkerligen inte så många kronor.
Förstärkare du kan kolla efter som är prisvärda och "bra" förutom NAD kan vara t.ex.
* Harman/Kardon
* Denon
* Rotel
NAD är inte direkt kända för att tillverka "transparenta" förstärkare, fast i ärlighetens namn är det ganska små ljudförvrängningar generellt nuförtiden mellan olika förstärkare (med transistorer alltså).
Du kan även överväga en hembioförstärkare tycker jag. Man får större nätdel och fler egenskaper, och ofta liknande förstärkarkretslösning som motsvarande tvåkanalsförstärkare. Det är tack vare att de tillverkas i så stora serier så får man mer för pengarna, och ljudkvaliteten är inte sämre bara för att de innehåller surround etc., även om du kanske läst att det står annorlunda i HiFi-pressen.
Hotspur skrev:...men orkar knappt reagera på dylika dumheter längre...
Är det verkligen för konsumentens bästa? Hjälper det hifi-och musikintresset?
Morello skrev:Är det verkligen för konsumentens bästa? Hjälper det hifi-och musikintresset?
Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri?
Haakan_W skrev:Morello skrev:Är det verkligen för konsumentens bästa? Hjälper det hifi-och musikintresset?
Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri?
morello jag som trodde du visste att kablarna är det mest avgörande i ett system
Nu är frågeställaren övertygad om att en väldigt enkel billig pryl är lika bra som den han har. Kanske resonerade han likadant när de ursprungliga högtalarna fick respass (de han köpte tillsammans med Yamahan en gång). Säkert är att han nu inte ens rekommenderas att prova en förstärkare som är gjord för att ta fram välljud och hifi och musik och allt vad ni vill ur ett par 52:or (vilket inte är det allra enklaste). -Vill du ha något som är lika dåligt? blir alltså frågeställningen.
Nu menar jag inte att frågeställaren vare sig tänker fel eller gör fel oavsett vad han handlar.
Men att denna blindtestarverksamhet och "avslöja hifibranschen"-mentalitet alltid skall hjälpa till att aktivt dra ned allt i sopcontainern hos Lidl eller netonnet är beklämmande.
Är det verkligen för konsumentens bästa? Hjälper det hifi-och musikintresset?
d94ka skrev:Förmodligen blir det ändå en vanlig stereoförstärkare för min del. För även om en viss hembioreceiver skulle göra ett lika bra jobb så tror jag att extra knappar, blinkande lysdioder och så vidare på något undermedvetet sätt skulle öka avståndet till musiken. Det går ju inte att komma ifrån att det är mycket känslor inblandade. Det är lättare att tycka om en tvåkanalsförstärkare än en hembioreceiver, och något som man tycker bättre om tycker man också låter bättre.
Sladd skrev:****Alltså, Johan vet att det inte är honom som person jag diskuterar. Allt jag skriver här kan jag ta med honom öga mot öga. När det gäller Siba etc så tror jag också han har en liknande syn. Just därför kanske man skall vara en smula eftertänksam och se vad ens rådgivning leder till. Finns det inte ett sätt att hitta MER kvalitet, BÄTTRE ljudåtergivning och kanske LÄMNA look a like-nivån?Nu blev det en signal att man kan köpa en bioreceiver eftersomde är lika bra eller bättre än 2-kanalare. Var går brytgränsen? Finns det någon? Är de alltid bättre?****
Naqref skrev:Sladd skrev:****Alltså, Johan vet att det inte är honom som person jag diskuterar. Allt jag skriver här kan jag ta med honom öga mot öga. När det gäller Siba etc så tror jag också han har en liknande syn. Just därför kanske man skall vara en smula eftertänksam och se vad ens rådgivning leder till. Finns det inte ett sätt att hitta MER kvalitet, BÄTTRE ljudåtergivning och kanske LÄMNA look a like-nivån?Nu blev det en signal att man kan köpa en bioreceiver eftersomde är lika bra eller bättre än 2-kanalare. Var går brytgränsen? Finns det någon? Är de alltid bättre?****
Det är en intressant fråga!Om jag tillåter mig att spekulera så är det rätt kört i den lägre segmenten (så långt ner som på Siba/On-Off-nivå) för tvåkanal att konkurrera. Och för normalkonsumenter så kommer man nog i princip aldrig upp i den prisnivå där tvåkanal kan konskurrera. Men vi är ju inte normalkonsumenter (förutsätter jag
) och jag gissar att tvåkanal börjar gå om och drar ifrån någonstans i segmentet strax under 10kkr. Först där syns omtanken i konstruktionerna igenom den prispress som finns p g a masstillverkning.
Motfråga: Hur hjälper den eviga byteskarusellen och det fullständigt kaosartat suggestiva tyckarbruset den enskilda hifikonsumenten? Det gör ju bara att man inte kommer någon vart och förlorar en massa pengar på vägen dit...
Dock kan man ju diskutera hur pass ofta man ska byta apparater
Varför skall man diskutera det, är ju upp till var och en?
Är man inte nöjd ska man givetvis byta!
Morello m fl: "Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri"
Det kan man ha olika åsikter om, du får väl starta en tråd. Eller menar du att jag inte har någon talan eftersom jag säljer kablar?
Hotspur skrev:Är man inte nöjd ska man givetvis byta!
Jag tycker det är både roligt och lärorikt att testa olika apparater och
byter därför ibland även om jag är nöjd, men det är ju jag det...
Sladd skrev:morello:
kablarna var aldrig inne i topicen, vare sig i mitt, knoppens eller d94ka:s inlägg. Jag tror vi kan lämna dem därhän.
begagande kablar? nä, de är alrig värda en spänn. Välljudet går ur dem så fort man köpt dem ,![]()
mvh
Inte experter, inte experttyckare och med en organisation i ryggen som ständigt talar illa om hifibranchen och pressens dålighet så infinner sig säkert en och annan "förväntans-effekt" som ger poäng. Dessa expertultåtare är inte annat än människor också och kan presentera och använda sina resultat på olika sätt.
Sladd skrev:Kraniet:
"Det finns en förhärdad myt att handlare "vet" och är man ingen handlare så är ens rekommendationer bara strunt. Det är förrövrigt en mentalitet som finns i vårt alnd över huvudtaget.. Hr man inte ett företag så kan man inget och har man företag så är man expert.."
Detta är helt nytt för mig. Tror myten om handlare som halvdöva lurendrejare utan genuint intresse är lika utbredd i så fall...
Dina åsikter är ju värda massor. Om du själv har erfarit det du berättar om.
Inte experter, inte experttyckare och med en organisation i ryggen som ständigt talar illa om hifibranchen och pressens dålighet så infinner sig säkert en och annan "förväntans-effekt" som ger poäng. Dessa expertultåtare är inte annat än människor också och kan presentera och använda sina resultat på olika sätt.
Kanske dags att slå ett slag för välljud. En förstärkare för 20 000.- lär skrämma mycket välljud i ett par 52:or. men det var inte frågeställning usprungligen, jag vet.
mvh
,
Sladd skrev:Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike.
mvh
,
Sladd skrev:
Kraniet:
Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike. Jag håller dessutom inte alls med dig i föreningsfrågan rent generellt.
mvh
,
jonasp skrev:Sladd skrev:Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike.
mvh
,
På tal om... osakliga påståenden? Fin formulering, men lite substans kanske vore bra om man påstår något sådant?
Alltså - jag tror inte helle hifihandlare är ute efter att luras, men att du påstår alltså att man har grävt ner sig i något osaklighetens dike om man påstår att LTS inte är genuint intresserade av ljudåtergivning?
![]()
/J
Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.
LTS gör riktiga test medan den sjuka hifipressen bugar för kapitalet...
Eller så släpper man tron på storebror och tar reda på vad man själv vill ha. Rädslan för att kunder blir helt lobotomerade bara för att de går in i en hifibutik tror jag är överdriven.
Hifibranchen testar apparater hela tiden, varje dag, varje vecka, hela året. Åtminstone i vår butik letas konstant efter mest hifi för pengarna eftersom det är roligast att sälja.
Sladd skrev:Inte tjänar jag mer eller mindre pengar beroende på om jag gör inlägg på faktiskt! Faktiskt....
Sladd skrev:Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.
Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. En förening består av människor. Vanliga hederliga människor som i lika hög grad som andra är beroende av att ha en social roll, att få beröm, att "vara någon" och vilka drivkrafter som nu finns.
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att
* Främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål
* Verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
* Sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
* Hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
* Medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna
* Anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik
* På olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen
* Utge en medlemstidskrift
* Sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.
om det är detta allt mynnar ur så säg då det. Det är enkelt.av flera skäl valt en inriktning mot transparent ljudåtergivning av musik.
Sladd skrev:...
Billie och Paa m fl:
Stopp och belägg. Jag har inte sagt att LTS har någon "hidden agenda". Detta handlar heller inte ett skvatt om Ino???
Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. mvh
"Jag är medveten om att LTS tycker att HiFi handlar om korrekt ljudreproduktion. Själv delar jag inte den idén utan tycker att HiFi är bättre ju dyrare det är"
paa skrev:Sladd skrev:...
Billie och Paa m fl:
Stopp och belägg. Jag har inte sagt att LTS har någon "hidden agenda". Detta handlar heller inte ett skvatt om Ino???
Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. mvh
Kraniet skrev INTE att LTS är en förening som är "god" "genuin" eller "när den är som bäst".
Ditt svar hade varit bra mycket trevligare om du inte hade förvrängt hans inlägg, och sedan ger du dessutom ett "politiker som gått mediekursen pseudosvar".
Svaret återstår dock!
Varför skriver du att det är osakligt att: LTS är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst?
Kraniet skrev:men jag förstår fortfarande inte vad du invänder mot när det gäller LTS. Det verkar som (om jag ska analysera det du skrivit) att du tycker att LTS förleder och förvillar godtrogna människor till att tro att billigt är bra när det gäller hifi. Samtidigt som man gör detta urlakar man intresset för hifi som stort och uppmanar människor att köpa saker på OnOff??
***Effekten kan bli detta även om uppsåtet ej var tänkt så.***
Har du verkligen tagit del av LTS åsikter? Det finns skrivet rätt mycket om vad föreningen går ut på och hur man förhåller sig till ljud, vad bra ljudåtergivning är, förslag på hur man utvärderar utrustning osv.
Lite roligt denna förakt för föreningar.
***Förakt för föreningar har jag ingenstans givit uttryck för.***Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. En förening består av människor. Vanliga hederliga människor som i lika hög grad som andra är beroende av att ha en social roll, att få beröm, att "vara någon" och vilka drivkrafter som nu finns.
Du menar att en butik är bättre? En kommersiellt etablerad handlare har mindre chans att bli "korrumperad" än en ideell förening? En handlare har mindre anledning att hålla sin butik, sitt levebröd, vid livet än en ideell förening? Denna logik går mig nog förbi fullständigt. Utveckla gärna detta..
***En butik är något helt annat. Den har en tydligare uppgift i min värld. Vad som är "bättre" är en annan sak. Din vy över vad en butik gör verkar inte stämma med verkligheten IMO. Jo, i många stycken måste nog en handlare bete sig väldigt mycket ärligare och hålla sig till sin egen linje/övetygelse och hjälpa kunden på ett sätt som fungerar även i längden (dvs se till att kunden kommer in så sällan som möjligt) om man skall överleva på sikt. Överleva är är här ett mycket verkligt ord... De erfarenheter du har av en del handlare lyser onekligen igenom. Tråkigt om du generaliserar ihop oss bara.***
Hur detta
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att
* Främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål
* Verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
* Sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
* Hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
* Medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna
* Anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik
* På olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen
* Utge en medlemstidskrift
* Sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.
på nåt sätt kan vridas till något negativt måste du nog förklara. Jag förstår ärligt talat inte.
***Om man vill ha en förening som pysslar med ovanstående så är detta väl en utmärkt skrivning. Sedan måste man som privatperson, medlem och betraktare bedömma en förening inte utifrån dess programförklaring, utan utifrån deras handlande och de effekter detta får.***
Gillar du inte det "ljudideal" dom anammat? Ett ideal där manom det är detta allt mynnar ur så säg då det. Det är enkelt.av flera skäl valt en inriktning mot transparent ljudåtergivning av musik.
"Jag är medveten om att LTS tycker att HiFi handlar om korrekt ljudreproduktion. Själv delar jag inte den idén utan tycker att HiFi är bättre ju dyrare det är" eller nåt liknande.. Jag förstår inte varför du ska dra nån slags konspiratorisk antihandel linje där "gudsfruktiga butikshandlare utsätts för lömsk terrorism från objektivistfundamentalister".
***Näpp, det säger jag inte.***
Är det inte enklare att säga att man inte håller med och sen lägga fram sin åsikt om vad bra hifi är, följt av några konkreta förslag på vad som bör inhandlas för sagda summa pengar. Mig veterligen har du, Sladd, inte kommit med nåt förslag på någon förstärkare som trådskaparen skulle kunna köpa..
***Alla som kommer till min butik får höra vad jag tycker bra hifi är, det har jag också skrivit på nätet 800 ggr eller så, behöver nog inte upprepas. Att jag inte håller med Knoppens generella skrivning samt kängor åt hifipressen tror jag nog framkommit. Felet - vilket jag redan skrivit om - är kanske att denna diskussion kommer i en tråd som ju börjar med något annat. Men jag har kommenterat att man lägger sig på lägsta möjliga nivå, där bioapparater då låter bättre än look a like hifi-apparater i två kanaler. Och det verkar i min värld, med mina värderingar och med det kommersiella i bakhuvudet, som en dålig idé. Kunden kommer att bli trött på ljudet, vill byta, förlorar pengar... fast 94:an säger att detta var ett bra råd och jag vilkl inte säga att just han tänker fel, det kan inte jag avgöra.***
***edit, gick vilse i faktiskt citatsystem...***
edit: just det.. de citerade avsnitten kommer från LTS hemsida närmare bestämt http://www.lts.a.se/lts/omLts.html
Sladd skrev:paa skrev:Sladd skrev:...
Billie och Paa m fl:
Kraniet skrev INTE att LTS är en förening som är "god" "genuin" eller "när den är som bäst".
Kraniet skrev:
"Förstår inte hur man kan klaga på LTS och deras åsikter. Det är ju inte så att de har något att vinna på att "förtala"(*) hifibranchen. De är ju inget kommerciellt bolag utan snarare en närmast ideell föreningsom ärgenuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst.""
Men han skrev kanske inte ovanstående Paa?
Sladd skrev:Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.
mvh
,
Sladd skrev:Paa:
Vet inte om detta är så intressant men jag pekade på hur K efter att ha pratat om saklighet i samma mening kallar mig lurendrejare och sedan använder en massa positiva värdeomdömmen om en förening. Båda delarna är personligt tyckande. Alltså ned i osakliga diket IMO.
Det var inte alls meningen att förvanska hans skrivna text.
mvh
,
Glöm i sammanhanget ej att jag inte tror på snuttifierade före/eftertest eller korta blindtest…
Jag förstår att många nu ser detta som ett solklart fall där LTS testprocedur skulle utgöra ett bättre och mer opartiskt alternativ. Kan för mitt inre se en testrapport som beskriver 7 maskiner som i de flesta fall färgar ljudet lika lite som referensen och är lite olika starka. Gissningar jovisst men hur kul låter detta? Glöm i sammanhanget ej att jag inte tror på snuttifierade före/eftertest eller korta blindtest…
Sladd:
Nu börjar vi då närma oss en kund säger vi, som likt 94:an i denna tråd berättar att han har en gammal Yamaha som börjat ge upp helt. Skall man laga en 30 år gammal pryl eller gör en liten enkel billig vadsomhelstgrunka samma jobb? (den fantastiska utvecklingen). Han har ett par Dynaudio 52:or. (Just 94:an är själv ganska säker på att en enkel billig gör jobbet lika bra)
I praktiken så leder detta svaret frågeställaren rätt in på pricerunner el dyl och han kan där I lugn och ro välja den firma som säljer lägst pris. Ännu en potentiell välljudskund och hifientusiast borta. Det finns heller ingen prisgräns i svaret.
I min butik hade jag frågat vad han lyssnade på, hur han använde sin anläggning, och hur ofta han lyssnar på musik. Ur detta kan man dra vissa slutsatser. [...] Finns här en människa som kanske kunde uppväcka sitt hifiintresse igen (som han förmodligen haft en gång med tanke på den fina men ganska gamla förstärkaren). Detta är vanligare än man tror. Med åren tappar folk sitt intresse, lyssnar allt mindre på musik aktivt för att I slutändan endast konsumera senaste hitsparaden på radio city. [...]
Kraniet skrev:Men det ska väl ändå inte förväxlas med nån slags konstig agenda där man vill baktala resten av hifi-världen.
Fråga till Knoppen ger (bl a) svaret:
“ Du kan även överväga en hembioförstärkare tycker jag. Man får större nätdel och fler egenskaper, och ofta liknande förstärkarkretslösning som motsvarande tvåkanalsförstärkare. Det är tack vare att de tillverkas i så stora serier så får man mer för pengarna, och ljudkvaliteten är inte sämre bara för att de innehåller surround etc., även om du kanske läst att det står annorlunda i HiFi-pressen.”
I praktiken så leder detta svaret frågeställaren rätt in på pricerunner el dyl och han kan där I lugn och ro välja den firma som säljer lägst pris. Ännu en potentiell välljudskund och hifientusiast borta.
Sladd skrev:
En Marantz för 5, en Cayin för 9, en begagnad Amplifix för 9....hur blir det 3-4 gånger pengarna jänfört med dina 5 tusingar? Sedan fanns där två som låg en bit upp, de såg du i alla fall.
Sedan infinner sig frågan hur du kan veta att förbättringen skulle bli "så liten?"
Vad Johan menar och vad effekten av det blir behöver inte vara samma sak. jag är ganska säker på att effekten av det han skrev blir just som jag beskriver.
Ok, de säljer ju tvåkanalsanläggningar också..."Sedan tycker jag du ska lägga ner pratet om elektronikkedjorna, det har inte med saken att göra överhuvudtaget..."
Tja, för mig är det lite samma sak, Siba, elgiganten, netonnet...de säljer alla ett lågt pris och de säljer alla bioreceivers.
Det är ju konsekvensen av "branchens" råd i så fall, även om du kanske inte menar det.Vet inte vem du menar som fokuserar på att byta apparater hela tiden? Inte jag i alla fall.
Men hur får du det att gå ihop? Måste man inte tolka vad som skrivs innan man kan följa ett råd? "Du" har ju totalt misstolkat vad Johan skrev om "du" tycker det ser ut som att han menar att man ska köpa billigaste möjliga. Jag tror inte att andra skulle göra en sådan långsökt tolkning, att det bara har med pris att göra. Det är tvärtom, hifibranchen som fokuserar på pris istället för rena prestanda.Jag håller definitivt inte med dig att människor skulle ändra sina vanor utifrån vad rådgivaren MENAR. Man följer rådet och handlar i enlighet med den fria marknadens regler, där det är billigast.
Men självklart. Det är ju det råd går ut på, att man ska köpa något bra. Det är ju underförstått. Varför skulle någon ge råd om att köpa något som inte är bra (om det inte finns pengar att tjäna på det alltså)?(Men, köp hellre något bra.)
Riktigt sopig maskin den där, de går sönder titt som tätt nämligen, varning utfärdas!Ranefjord skrev: Skulle själv valt AA Puccini SE där. Hittar du nog beggat för runt 5000-7000:- PS. SE-modellen.
Sanoj skrev:..Så hur ser den objektivt ultimata anläggningen ut![]()
Vad består den av för komponenter och var kan den köpas.
Sladd skrev:Är fortfarande nyfiken på det objektiva resultatet av de objektiva testerna. hur låter det perfekta systemet så långt?
Låt det vara icke hörbart färgande. Sikta inte högre.
Ja, det är detsamma jag påstår - LTS håller det okomplicerat och jordnära. Låter inte intresset sväva ut och bli personligt, spännanade, kul, om du förstår mig.PekkaJohansson skrev:Att föreningen testar och rekommendera goda hembioreceivers för den som söker en prisvärd, okomplicerad lösning är väl ändå att vara jordnära?
Inte du. Skriver jag heller inte. LTS är precis som ordet "branch". Nått man kan använda för att ge ett kollektivt ansvar.PekkaJohansson skrev:Jag försöker då inte ta kål på någon!
Oh - rättstavat Pär! Tack!PekkaJohansson skrev:I den här tråden är det ju ett gäng hifi-rävar som diskuterar. Själv talar jag sällan teknik eftersom andra kan den biten så mycket bättre. Jag gör helst som Pär - sätter mig i favoritfåtöljen som just nu är en soffa - och spisar, gärna med några goda böcker och ett glas rött.
Min uppfattning skiljer sig, eller missuppfattar jag dig. Musik är något dom flesta har i bakgrunden. Få lyssnar till musik. Jag är dessutom sugen på att moralisera över det skräp till musik som man "har i bakgrunden"...men avstår!PekkaJohansson skrev:Att locka folk att lyssna till musik behövs, glädjande nog, inte - det har människor gjort sedan Hedenhös. Däremot kan man alltid bidra med några goda skivtips. En specialiserad förening kring musik och ljudåtergivning innebär nog per definition att man vänder sig till dem som intresserar sig för just detta. Den som kommer till ett föredrag om surroundljud är förmodligen bekant med ämnet, men vill kanske lära sig mer. Föredragen har varit mycket uppskattade.
Japp. Man kan blanda in sitt egna tyckande i hur det skall låta, hur det skall återges.PekkaJohansson skrev:Retorisk fråga: Kan man sikta högre än icke färgande..?
Dito, but replace "Pekka Johansson" with "Pär"PekkaJohansson skrev:Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Att locka folk att lyssna till musik behövs, glädjande nog, inte - det har människor gjort sedan Hedenhös. Däremot kan man alltid bidra med några goda skivtips.
Retorisk fråga: Kan man sikta högre än icke färgande..?
Om musiken inte låter bra så bör man nog välja någon musik man tycker om istället.Citat:
Retorisk fråga: Kan man sikta högre än icke färgande..?
Japp, man kan och bör t. ex. hellre sikta på att musiken låter
bra och då inte bara i sweetspot med en perfekt inspelning!
PekkaJohansson skrev:Rätt marknadsföring är att inte spela alls på en mässa, eftersom alltför många grundkriterier är omöjliga att uppfylla, framför allt det om tyst lyssningsmiljö. Då är det bättre att bara tala om musik och teknik och överlåta åt folk att lyssna hemma eller hos varandra.
Jag vill inte uppfinna ett nytt ord eller ett nytt uttryck för något som redan finns. Att "att lyssna aktivt" skriver du och jag menar samma sak med "att lyssna". Nån skrev "att lyssna engagerat". Vi menar samma sak, tror jag. Att lyssna med eftertanke. Att medvetet lyssna. Inte inte bara bryta tystnaden med musik utan att faktiskt...ja just det. Lyssna!PekkaJohansson skrev:Att inviga folk i musik behövs inte, hävdar jag bestämt. Alla lyssnar nästan alltid! Jag vill och kan inte och (be)döma hur folk lyssnar. Skulle det vara mindre fint att på lokal lyssna och dansa till schlagermusik än att ta sitt glas rött framför hela "Pet Sounds" i oavbruten svit?
Här tycker vi alltså olika. Jag tycker inte det är ett tillräckligt högt mål att köpa produkter efter t.ex. LTS rekommenderade lista och att i samma stund avsäga sig allt eget tyckande. Samm sak är det helt korkat att köpa senaste testvinnaren i Hifi & Musiks senaste nummer. Man bör blanda in eget tyckande.niklaz skrev:Att det skulle vara en högre målsättning att "bland in sitt egna tyckande" eller att "sikta på att musiken låter bra" håller jag inte med om. Ett annat mål är det onekligen, och helt legitimt givetvis, men knappast högre (eller lägre).
Hotspur skrev:Retorisk fråga: Kan man sikta högre än icke färgande..?
Japp, man kan och bör t. ex. hellre sikta på att musiken låter
bra och då inte bara i sweetspot med en perfekt inspelning!
Däremot går jag INTE med på att folk lyssnar på musik. Få gör det, den stora massan gör det inte.
Kraniet skrev:...och NAD 208 (som väl är en av de få testade(märk väl) apparaterna som visats vara helt transparent enligt den metod LTS använder). ...
Kraniet skrev:... Poängen är ju den att i det prissegment det pratas om så är alla förstärkare ungefär lika bra och att hemmastegen idag produceras på ett sånt sätt att de i vissa fall är bättre än tvåkanaliga ditos. Generellt ska väl tilläggas. Det finns mycket väl tvåkanalare i prisklassen som är bättre eller lika bra som hemmabiostegen. Det är bara rimligare att hitta den bästa(bättre) återgivningen i biostegen. ...
hifirocker skrev:Jag förstår vad du menar samtidigt som det känns lite otäckt att sitta och generalisera över "den stora massan".Däremot går jag INTE med på att folk lyssnar på musik. Få gör det, den stora massan gör det inte.
Hur kan någon här VETA att "den stora massan" inte lyssnar på musik?
Bara för att man har några vänskapsmässiga erfarenheter av personer som lyssnar väldigt lite på musik betyder det nödvändigtvis inte att det är så det ser ut generellt i samhället.
Däremot får man gärna tycka på det ena eller andra sättet, men att tolka åt "den stora massan" kan man inte göra tycker jag.
Fast EA kanske VET att det är så?![]()
Observera att det INTE har att göra med att sitta framför en fin anläggning. Man kan fortfarande ha en ful (!) anläggning som presterar dåligt, men ändå vara engagerad i musiken och lyssna, på riktigt.Bara för att folk inte sitter framför en fin anläggning (som vi nördar) betyder det väl knappst inte att de inte lyssnar på musik?!
Kraniet skrev:...
En fråga där.. Har de produkter som NAD 208, och andra som inte visar på någon förvrängning av signalen, samma "sound" eller har de olika? I det senare fallet hamnar man ju i en konstig sits där produkterna är "korrekta" men har olika "sound" vilket ger ytterligare problem då det gäller att hitta den korrekta återgivningen. ("korrekt återgivning" som det beskrivs borde ju dock inte ha "sound" kan ju tyckas)
Johan_Lindroos skrev:Kraniet skrev:...
En fråga där.. Har de produkter som NAD 208, och andra som inte visar på någon förvrängning av signalen, samma "sound" eller har de olika? I det senare fallet hamnar man ju i en konstig sits där produkterna är "korrekta" men har olika "sound" vilket ger ytterligare problem då det gäller att hitta den korrekta återgivningen. ("korrekt återgivning" som det beskrivs borde ju dock inte ha "sound" kan ju tyckas)
Väldigt lika "sound" (eller rättare sagt brist på "sound"). Man skulle kunna kalla det för "rent och klart ljud", "låter transparent", el.dyl.
(Men självklart beror hur det låter vad man har för musik som insignal, låter själva inspelningen kasst så finns det ingen förskönande eller ytterligare förfulande slöja som förbättrar "soundet", på motsvarande vis låter fantastiska inspelningar lika fantastiskt bra utan tillagd "slöja" eller annat. Etc...)
P.S. Du skulle kunna ha lagt till "...som inte visar på någon hörbar förvrängning av signalen...". D.S.
Observera att det INTE har att göra med att sitta framför en fin anläggning. Man kan fortfarande ha en ful (!) anläggning som presterar dåligt, men ändå vara engagerad i musiken och lyssna, på riktigt.
Visst finns det hopp! Jag har köpt några lösnummer Mojo där bland annat Chash tas upp samt en skiva skickades med innehållande andra artister som gör covers!hifirocker skrev:nu förstår jag lite mer vad exakt syftar på.Observera att det INTE har att göra med att sitta framför en fin anläggning. Man kan fortfarande ha en ful (!) anläggning som presterar dåligt, men ändå vara engagerad i musiken och lyssna, på riktigt.
:
:
Schablon-mässigt brukar jag och mina vänner prata om "alla de oinsatta" som lyssnar på reklamradions generellt sett sopiga artister, stackare tänker man, de vet inte hur mycket bra musik de missar....
Fast jag tycker musiktidningarna visar på att det finns hopp, även om musik håller på att bli ett intresse bland många idag.
Nu är det mobiltelefoner, Internet, dataspel och annat som konkurrerar i det mediala utbudet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster