Moderator: Redaktörer
Glasmannen skrev:Ok tack för tippset. Finns det fler vettiga märken att leta efter?
Glasmannen skrev:Jätte tack för tipsen. Om man ska ha nytt behöver man lägga massor för att få något vettigt då? Mvh
Glasmannen skrev:Denna då kanske Pekka http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=144960
Laila skrev:Ursäkta, men i vilken prisklass då . . . ?
Angående Pro-Ject så är det tyvärr min alldeles bestämda uppfattning att åtminstone de billigare varianterna tillhör
något av det värsta mög som någonsin producerats i kategorin skivspelare . . . typ.
Ni som eventuellt vet bättre får gärna försöka att motbevisa mig.
Laila skrev:Ursäkta, men i vilken prisklass då . . . ?
Angående Pro-Ject så är det tyvärr min alldeles bestämda uppfattning att åtminstone de billigare varianterna tillhör
något av det värsta mög som någonsin producerats i kategorin skivspelare . . . typ.
Glasmannen skrev:Någon som känner till dessa spelarna? Är en som vill ha 400kr styck för dessa. Kan det vara ngt att ha tro?
Vinylcalle skrev:Laila skrev:Ursäkta, men i vilken prisklass då . . . ?
I prisklassen för instegsmodeller.
Bättre att du berättar vad som är dåligt med dom?
I USA pratar man ofta om problem med motorljud hos Pro-Ject har däremot aldrig själv varit med om det eller hört talas om det i Europa, möjligen gäller det inte versioner för europeiska marknaden (spekulation).
Vad finns det för nytt som är bättre än en Debut Carbon Esprit i samma prisklass?
MvH Carl
Glasmannen skrev:Någon som känner till dessa spelarna? Är en som vill ha 400kr styck för dessa. Kan det vara ngt att ha tro?
Laila skrev:Vinylcalle skrev:Laila skrev:Ursäkta, men i vilken prisklass då . . . ?
I prisklassen för instegsmodeller.
Bättre att du berättar vad som är dåligt med dom?
I USA pratar man ofta om problem med motorljud hos Pro-Ject har däremot aldrig själv varit med om det eller hört talas om det i Europa, möjligen gäller det inte versioner för europeiska marknaden (spekulation).
Vad finns det för nytt som är bättre än en Debut Carbon Esprit i samma prisklass?
MvH Carl
Vad jag kan se så är det bara du som pratat om denna "prisklass" . . . typ.
Tillåt mig att citera "danryd" från tidigare i tråden:
"Personligen hade jag undvikit Project. Dom låter bra men både jag och en polare har haft lite kvalitativa problem.tonarmskablar som gått av t.ex. Vilket ledde till byte. Gillar man att löda eller köper bytt så är det ok iofs.
tl dr, de jag hört låter bra för prisklassen men jag gillar förutsägbarhet"
Du frågar vad det finns för nytt som är bättre än Debut Carbon Esprit i samma prisklass . . .
Svar; inte en susning. Kanske är det därför som jag inte rekommenderar TS att köpa något nyproducerat.
Glasmannen skrev:Tack för all hjälp det lutar åt dual:en. Återkommer med infoEn fråga behöver jag Riaa om jag phono ingång på försteget? Emotiva usp-1
Glasmannen skrev:Kan denna vara ngt? http://www.blocket.se/goteborg/Thorens_ ... 11&w=3
Finns nämligen i närområde och hade lock som kan vara bra då vi har katter.
Finns även en Thorens td150 mkII tillsalu i gbg för 1500kr
Glasmannen skrev:Finns nämligen i närområde och hade lock som kan vara bra då vi har katter.
RogerGustavsson skrev:Dual CS 505-3, http://www.blocket.se/goteborg/Dual_505 ... ?ca=15&w=2
Glasmannen skrev:Ok ska höra med dom ang nålen. Tack pekka
PekkaJohansson skrev:Skillnaden mot den tidigare privatannonsen är att den här spelaren har lock och pick-upen Ortofon OM40 som har den finaste nålslipningen i OM-serien. Bara nålen kostar ett par tusenlappar och är lite knepig att ens hitta i dag. Det går dock inte att avgöra av bilderna om den utbytta nålen verkligen är en 40-nål (det står bara "utbytt original Ortofon nål") men om så är fallet och nålen är ny är inte priset orimligt med tanke på den garanti som ges och att spelaren är servad - tycker i alla fall jag.
Med vänlig hälsning
Pekka
Conan skrev:Skulle verkligen fundera på att hugga på den där Dualen om jag var ute efter en spelare i den prisklassen. Annars kunde också den betydligt nyare Audio-technican på samma sida vara intressant. Häng på en AT440Mlb där så blir det lira av!
Conan skrev:Aha jag trodde den var dyrare ny! Nåja då är det väl prutläge på Rehifi...
Glasmannen skrev:La en order på Dualen från rehifi. Tack alla som engagerat sig och hjälp till med rekommendationer. Ska bli väldigt skoj med min första Skivspelare
Vinylcalle skrev:Då tycker jag inte på något sett att 3400 kr för en mycket lätt begagnad spelare med garanti känns mycket, eller att ett prutläge är aktuellt. Har jag fel så visar det sig naturligtvis av att den blir stående.
Vinylcalle skrev:Glasmannen skrev:La en order på Dualen från rehifi. Tack alla som engagerat sig och hjälp till med rekommendationer. Ska bli väldigt skoj med min första Skivspelare
Jättekul. Hoppas du kommer bli kanonnöjd med den. Det kommer bli en utmärkt första spelare då den verkligen kan presentera många av dom fina egenskaper som en bra vinylrigg kan erbjuda. Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar. Sen vill vi gärna ha lite bilder här i tråden när den anländer.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:
Billigaste svenska Hifibutiken är Svalander som säljer den ny för 5000 kr därefter kommer vanligtvis billiga hembiobutiken med 5695 kr (kampanj på 5195 kr). Båda säljs utan pickup. Lägger du därpå priset för en ny Ortofon OM-5E så hamnar du på 5500-6200 kr, ska du dessutom ha den monterad proffsigt av någon kan du lägga på några hundra. Då tycker jag inte på något sett att 3400 kr för en mycket lätt begagnad spelare med garanti känns mycket, eller att ett prutläge är aktuellt. Har jag fel så visar det sig naturligtvis av att den blir stående.
Vårt mål är inte heller tvunget att vara billiga utan att erbjuda kunder mycket för pengarna. Den som köper en AT-LP1240USB är förmodligen inget proffs på vinylavspelning och kan ha stor glädje av att han kommer erbjudas tips och råd om hur man bäst använder den.
Nog om detta sidospår, ville bara ge min syn på det hela.
MvH Carl
Glasmannen skrev:Hihi blev Vinyl för hela slanten igår så jag glömde av er![]()
Är riktigt nöjd med dualen spelar finfint! En fråga om ratten bak på tonarmen hur ska man ställa in den?
Måste ge Rehifi en eloge för det mkt välemballerade paketet.
Återkommer med lite bilder senare

Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?
Conan skrev:Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.
PekkaJohansson skrev:Om inte justeringarna redan är gjorda: Börja med att ställa nåltryck och antiskating på noll. Motvikten, det vill säga den stora klumpen längst bak på armen, ska sedan justeras så att armen är i jämvikt, det vill säga står vågrätt ovanför skivtallriken med tonarmslyften nedsänkt. Nålen ska alltså inte nästan nudda tallriken! Därefter anbringas nåltryck med hjälp av den lilla ratten på sidan samt antiskating om cirka 1,5 gram vardera för OM40.
Med vänlig hälsning
Pekka
Laila skrev:Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?
Glasmannen skrev:Ok jag satte bara dit den och skruvade tills nålen precis nuddade skivan och bra låter det. Kan jag ha sönder grejerna nu då eller?
vart skaffar man en sådan våg? Mvh Jimmy
Conan skrev:Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?
När jag fick min Pioneer PL-505 från Rehifi var motvikten klokt nog bortplockad och separat inplastad i bubbelplast. Satt motvikten på tonarmen på din Dual?
Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.
PekkaJohansson skrev:Laila skrev:Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?
Nej. Jag ser nu att formuleringen är otydlig men den syftar på Bill50x inlägg alldeles ovan. Poängen är under alla omständigheter att armen ska ställas i våg innan övriga justeringar görs.
Conan skrev:Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?
När jag fick min Pioneer PL-505 från Rehifi var motvikten klokt nog bortplockad och separat inplastad i bubbelplast. Satt motvikten på tonarmen på din Dual?
Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.
Nej, med "min" metod är det endast nåltrycksinställningen (oavsett om denna skapas med en fjäder eller en vikt) sopm skapar "nåltrycket".PekkaJohansson skrev:Gör som Conan och jag beskriver.
Med Bill50x metod används både motvikt och nåltrycksfjäder för att anbringa nåltrycket och då blir det inte optimalt. Hela vitsen med nåltrycksfjädern (som alltså sitter innanför den lilla ratten för nåltrycksjustering) är att nåltrycket anbringas endast av den och inte av att armen är en aning framtung.
Glasmannen skrev:En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen?
RogerGustavsson skrev:Glasmannen skrev:En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen?
Det hör ihop med vilken förstärkningsgrad dina prylar har. Det blir sällan samma nivåer på olika källor. En del apparater har justerbar nivå, exempelvis på ingångarna för de olika källorna. I den digitala domänen är det mera standardiserade nivåer. Hur ser din apparatkedja ut?
Glasmannen skrev:Tack för all hjälp. Är förövrigt väldigt nöjd med skivspelaren spelar väldigt snygt med en värme i musiken som jag gillar.
En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen? Mvh Jimmy
Vinylcalle skrev:Härligt Glasmannen att du verkar fått till det.
Som sagt så är det helt normalt att man kan behöva vrida upp volymen mer när man spelar ifrån en skivspelare. Så länge du inte vrider upp allt det går och det fortfarande är för lågt så kan du vara lugn.
MvH Carl
Glasmannen skrev:Hur menar du med anpassning på Emotivan? Mvh
Glasmannen skrev:Ok får nog gå på ett nytt riaa ist då
Glasmannen skrev:Ok får nog gå på ett nytt riaa ist då
RogerGustavsson skrev:Glasmannen skrev:Ok får nog gå på ett nytt riaa ist då
Det kan räcka med två motstånd och två kondensatorer. Några extrema skillnader är förmodligen inte att vänta. Är det något du är missnöjd med i din nuvarande rigg?
RogerGustavsson skrev:En separat RIAA innebär inte med automatik "bättre". Signalvägen förlängs och flera kontaktdon som ska passeras. Personligen ser jag helst att RIAA-steget i skivspelaren i direkt anslutning till tonarmsbasen, då skickar man inte iväg en klen signal över distans.
RogerGustavsson skrev:LTS-RIAA var en sådan konstruktion som kunde passat...

RogerGustavsson skrev:Blir förmodligen till att byta eller lägga till ett par motstånd. Möjligen även ett kondensatorer. 43 kohm och totalt 200 pF inkl. tonarmskablaget är nog det som eftersträvas. I original finns där 47 kohm och 100 resp. 200 pF att tillgå. Kan bli för lite med 100 och för mycket med 200 pF.
Laila skrev:Att det skulle bli för lite med 100pF betvivlar jag då tonarmskablage typiskt brukar ligga mellan kanske 100-250pF . . . typ. Hur det är med just denna spelare har jag ingen exakt koll på men gissar att t.ex. iö
kan ha svaret. Moderna RIAA-steg som inte är omkopplingsbara brukar i sin tur ligga på 100 eller 200pF o
47kOhm.
Vinylcalle skrev:Till Glasmannen skulle jag säga följande: ta det lugnt med att hitta ett RIAA-steg med exakt den rekommendation LTS har (antar det är därifrån eller ifrån IÖ). Bara för att det ska ge rak frekvensgång betyder det inte att just du kommer föredra det.
Det är trots allt nästan inga RIAA-steg som går att justera impedans för MM-pickuper. Istället prioriterar man oftast kapacitans.
Vad hade du för RIAA-steg i dagsläget?
Mvh Carl
RogerGustavsson skrev:Blir förmodligen till att byta eller lägga till ett par motstånd. Möjligen även ett kondensatorer. 43 kohm och totalt 200 pF inkl. tonarmskablaget är nog det som eftersträvas. I original finns där 47 kohm och 100 resp. 200 pF att tillgå. Kan bli för lite med 100 och för mycket med 200 pF.
RogerGustavsson skrev:Jag tror inte du ska vänta dig dramatiska skillnader p.g.a. av anpassningen. Just den spelaren med den pickupen du har, skrev IÖ om i Musik- och Ljudteknik (om jag minns rätt). Han visade även hur belastningen av pickupen förändrade frekvensgången. Hans mål var att få en rak frekvensgång i klass med CD-spelare och det är sällan fallet utan rätt anpassning. Jag scannade artikeln om OM40 men verkar ha slarvat bort den. Kan förmodligen hitta den igen...
IngOehman skrev:De som har som mål att komma så nära masterbandet som möjligt kanske
helt enkelt gör, och bör göra, helt andra val än någon som vill att det skall
låta mycket bättre än så.![]()
Alltså för att nöjdhet skall uppstå.
- - -
Sen kan det i praktiken ändå bli så att den som eftersträvar maximal trohet
till masterbandet, blir mera nöjd än den som söker något bättre och finner
det - men märker att något annat är "ännu bättre", utom på vissa skivor,
där en tredje är bättre, och hur låter den som man inte har testat ännu...
Jag kan alltså tänka mig att det är lättare att komma fram om man har ett
konkret och objektivierbart mål (likhet med masterbandet) än om man har
ett helt upplevelsebaserat mål (hur var det Phon skrev man går från bra till
perfekt och sen till bättre, och sen till bättre och sen... tills man märker att
man går i cirklar). När man kommit fram till ett mera konkret mål (tillräck-
ligt nära masterbandet) så slipper man pyssla med sökandet och kan börja
spela musik istället. Det gillar jag.
- - -
Kan väl avsluta med att nämna att utärderingen av OM40 som jag gjorde
för LTS räkning för en massa år sedan...
1. ,,,inte var samma OM40 som kom några år senare.
2. ...var baserad uteslutande på masterbandsjämförelser. Den kom närmast
av alla pickuper som testades - och den kom svindlande nära. Och även om
jag hört enskilda exempel på uppspelningar som jag gillar bättre med den
ena eller andra pickupen, så har sådana pickuper alltid stört mig i längden,
med något karaktär som, hur bra den än passar någon specifik inspelning,
än mindre rolig att höra i längden, på alla andra inspelningar.
3. ...gjordes för just väldigt många år sedan, och även om det inte finns så
mycket utrymme för pickuper att vara bättre i (alltså utrymmet mellan den
OM40 jag testade och "helt perfekt/masterbandsidentiskt") så kan jag inte
utesluta att det idag kan finnas ett antal för mig okända pickuper som är i
varje fall ungefär lika bra.
De jag träffat på gör mig lätt skeptisk dock. Skillnaderna mellan olika pick-
uper är som jag uppfattat det lika stora idag som de var för >20 år sedan.
Och om man talar om ursprungstrohet (trohet till masterbandet) så kan inte
många vara superbra om de inte också är lika, när man är så nära målet.
Men igen - om frågan handlar om att värdera upplevelser och inte master-
bandslikhet så har jag nog inget att tillgöra. Det är ju upp till var och en att
själv värdera sina upplevelser.
Min poäng är bara att det förstås kan vara svårt (men inte nödvändigtvis
omöjligt*) att veta "var man är" och hur långt man har till sitt mål, om man
inte har ett konkret mål. Så om man väljer den vägen så tror jag att man
kan ha fördel av att man har gjort det medvetet, det vill säga efter att ha
övervägt alternativen, och insett att det fantiskt är ett filosofiskt vägval.
Vh, iö
- - - - -
*För även icke-konkreta, upplevelsebaserade mål kan ju ha trösklar för vad
man tycker "räcker". Men av erfarenhet (av andra) vet jag att mycket vill
ha mer, så "framme" kan vara ett övergående tillstånd.![]()
RogerGustavsson skrev:Laila skrev:Att det skulle bli för lite med 100pF betvivlar jag då tonarmskablage typiskt brukar ligga mellan kanske 100-250pF . . . typ. Hur det är med just denna spelare har jag ingen exakt koll på men gissar att t.ex. iö
kan ha svaret. Moderna RIAA-steg som inte är omkopplingsbara brukar i sin tur ligga på 100 eller 200pF o
47kOhm.
Det kan säkert vara väldigt olika men 250 pF för tonarmskablaget låter väldigt mycket. Mitt egna kablage ligger på 35-40 pF. Sedan är det givetvis beroende på hur långt kablage man behöver. Jag gillar att ha RIAA-steget så nära tonarmsbasen som möjligt, gärna inne i skivspelaren.
Laila skrev:Japp*, har Glasmannen tur så ligger kapacitansen i hans Emotiva-RIAA på just 100pF . . . typ.
*Att kablaget till Lencon brukar klassas som "Audiofilt" håller jag mig däremot lätt skeptisk till.
Glasmannen skrev:Ifi iphono verkar ju ha en del inställningar vad tror ni experter om detta riaa? Mvh
Glasmannen skrev:Vad kör du för pu? Och hur bra är inställningsmöjligheterna? Såg att Rehifi hade ett för ca 3k mvh
Jansson skrev:Glasmannen skrev:Ifi iphono verkar ju ha en del inställningar vad tror ni experter om detta riaa? Mvh
Använder just ett sådant.
Utmärkt.
Det kommer bli väldigt mycket dyrare för mig innan jag har något bättre.
blixten_no1 skrev:Glasmannen skrev:Ok får nog gå på ett nytt riaa ist då
Vart bor du?
Jansson skrev:Glasmannen skrev:Ifi iphono verkar ju ha en del inställningar vad tror ni experter om detta riaa? Mvh
Utmärkt.
Laila skrev:Jansson skrev:Glasmannen skrev:Ifi iphono verkar ju ha en del inställningar vad tror ni experter om detta riaa? Mvh
Utmärkt.
Jansson min vän,
Själver så kör jag med ett sådant tillsammans med ena sådana som tillsammans kostar(man måste
bygga/köpa ena lådda till SUT:arna) under 4000:- inklusive allt. Jag är inte helt säker på att den inte är minst lika välljudande som din Ifi iphono, men ok man måste vara beredd på att mixtra lite* . . . typ.
*Man kan t.ex "idiotmatcha" RIAAT genom att anpassa kondensatorer å motstånd för minimala avvikelser från det förutbestämda ideala. Kostar tid + någon hundring eller två.
Jansson skrev:....
Intressant.
Jag kan kanske få ett smakprov/hörprov vad det lider?
Mitt nästa riaa kommer att ha som målsättning att vara mitt sista.
Laila skrev:Vet inte, men kanske för att man slipper en ev signalstörande omkopplare . . . typ(?).
CODY skrev:Laila skrev:Vet inte, men kanske för att man slipper en ev signalstörande omkopplare . . . typ(?).
Hur ska jag göra, då? Om jag vill ha ett försteg med separata ingångar för MM och MC?
CODY skrev:Tack snälla ni!
Jag har en rega fono MM och kan sätta den i Video eller annan linjeingång och ställa mitt RC 995 på MC. Grammonfonsteget är riktigt bra i den. Men jag skulel vilja ha en lösning. Helst skulle jag vilja ha ett "fullt" försteg med linje ingångar och separata och bra MM och MC ingångar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster