Tips på skivspelare LP

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glasmannen

Tips på skivspelare LP

Inläggav Glasmannen » 2015-08-20 21:12

Är helt novis på detta med lp och tänkte kolla lite vad man ska osv. Tänkte kolla beg marknaden men som sakt kan någon vänlig själ tippsa vad man ska kolla efter för att få en spelare med ett juste ljud. Visade sig att mig tjej hade ett gäng lp skivor i förådet och det hade varit super kul att damma av dessa och få lite minnen från barndomen :D
Senast redigerad av Glasmannen 2015-08-23 07:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Re: Tipps på skivspelare LP

Inläggav CODY » 2015-08-20 22:07

Detta är bra skit:

http://www.blocket.se/sodermanland/Skivspelare_Rega_P2_62182958.htm?ca=9&w=3

En rega P2 med Ortofon 2M Blue för 2200 kr. Eftersom snubben har stereobänk har han säkert tagit hand om den på ett bra sätt. Fråga hur länge PU:n gått.

Rega är bra och vanliga spelare. De är lätta att förstå sig på, vilket gör det rätt säkert att köpa begagnat
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-21 06:14

Ok tack för tippset. Finns det fler vettiga märken att leta efter?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-21 08:52

Glasmannen skrev:Ok tack för tippset. Finns det fler vettiga märken att leta efter?

Rega, Project, Thorens är alla vettiga att leta efter och kan fås i vettiga prislägen. Skicket kan dock variera, en skivspelare är i högsta grad en mekanisk apparat och som alla sådana blir det slitage och de behöver justeras för att prestera optimalt. Med andra ord, (risk för) mycket pyssel om man köper begagnat. Alternativt köper man av en duktig handlare och får en färdigmonterad/justerad spelare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-08-21 16:10

Min favorit bland prisbilliga begagnade skivspelare är Dual. Det är pålitliga konstruktioner med närmare ett halvsekel på nacken och de tillverkas med tysk precision. Modellerna 505-2 och 505-3 kan fås för en liten peng på begagnatmarknaden. På dem sitter dessutom ibland pick-upen Ortofon OM-10 i någon skepnad vilket medger uppgradering till finare nål när intresse och ekonomi tillåter. Byte av drivrem kan bli aktuellt som på andra spelare, liksom den ganska unika och användbara remmen för hastighetsjustering (den senare är av plast och kan ibland limmas om den har gått av). Om man kan tänka sig att betala omkring 2 000 kronor för en begagnad spelare kan man ta en titt på Dual CS-5000 med elektronisk hastighetskontroll, dynamiskt balanserad tonarm och pick-upen Ortofon OM-20. Jag har ägt en handfull av båda dessa spelare genom åren och alltid varit nöjd med deras prestanda.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-21 17:43

Jätte tack för tipsen. Om man ska ha nytt behöver man lägga massor för att få något vettigt då? Mvh

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-21 17:48

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-21 17:51

Glasmannen skrev:Jätte tack för tipsen. Om man ska ha nytt behöver man lägga massor för att få något vettigt då? Mvh

Det är som vanligt, är man beredd att jobba lite så kan man spara mycket pengar genom att köpa begagnat, annars ska man köpa nytt, eller genom etablerad handlare.

/ B

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-21 18:00

Ja det är klart. Är det stor ljudskillnad mellan olika spelare?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-08-21 18:08

Glasmannen skrev:Denna då kanske Pekka http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=144960

Ja, det är ett bra köp som jag ser det. Som någon nämner får man inga garantier vid begagnatköp men de här spelarna är normalt mycket tillförlitliga. Jag har någon gång haft glapp i en tonarmskabel och fått byta, men det kan förstås hända alla fabrikat och modeller.

Ljudet från vinylskivspelare avgörs bland annat av spelarens egna ljud och resonanser, isolering från omvärlden och anpassning mellan pick-up och RIAA-steg, men om man har rimlig koll på allt det är min entydiga erfarenhet är att själva skivan (överföring från originalmasterband, pressningskvalitet samt grad av slitage och planhet/centrering) till 80 procent avgör den slutliga ljudkvaliteten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

danryd

Inläggav danryd » 2015-08-21 19:37

Personligen hade jag undvikit Project. Dom låter bra men både jag och en polare har haft lite kvalitativa problem.tonarmskablar som gått av t.ex. Vilket ledde till byte. Gillar man att löda eller köper bytt så är det ok iofs.

tl dr, de jag hört låter bra för prisklassen men jag gillar förutsägbarhet

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-21 21:04

Själv så skulle jag försöka att hitta en Lenco L75/L78 . . . bör gå att hitta ett bra ex för ett par hundringar
till kanske dryga två loppor. Bör finnas en uppsjö av dem då de fungerade som något av "fattigmans-Thorens"
mellan slutet av sextiotalet till slutet av sjuttiotalet. I iordningställt skick så slår de det mesta som tillverkas
idag* om man undantar ett något, för mig inte speciellt störande, högre motor/driv-ljud än hos många av dagens
nytillverkade spelare . . . typ. Om man orkar googla så finner man att det även finns ett eget dedikerat forum
där man kan få reda på det mesta å lite till om Lenco:rna.

*Underförstått, tycker/tror jag. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-21 21:57

Fast inte ger man sig på att renovera gamla klassiska vinylspelare som insteg på vinylarean! Tycker att Pekkas tips är bra.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-21 22:29

Vem har pratat om att renovera* . . . typ ? :wink:

*Jo du kanske kan/bör byta två knivlager i tonarmen, vilket är lätt som en plätt.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-08-22 00:24

[quote="RogerGustavsson"]Fast inte ger man sig på att renovera gamla klassiska vinylspelare som insteg på vinylarean! /quote]

+1

Skulle jag tvingas köpa nytt i den prisklassen hade jag nog valt en Pro-Ject till skillnad mot Rega lyckas man åtminstone få tallrikarna att snurra i hyffsat konstant och korrekt hastighet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-22 00:37

Ursäkta, men i vilken prisklass då . . . ?

Angående Pro-Ject så är det tyvärr min alldeles bestämda uppfattning att åtminstone de billigare varianterna tillhör
något av det värsta mög som någonsin producerats i kategorin skivspelare . . . typ.

Ni som eventuellt vet bättre får gärna försöka att motbevisa mig. :)

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-22 10:56

Tack för alla tips sålänge. Vi får se vart det slutar 8) ska bli jäkligt sköj iaf

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-22 11:13

Laila skrev:Ursäkta, men i vilken prisklass då . . . ?

Angående Pro-Ject så är det tyvärr min alldeles bestämda uppfattning att åtminstone de billigare varianterna tillhör
något av det värsta mög som någonsin producerats i kategorin skivspelare . . . typ.

När det gäller Project är min erfarenhet begränsad till andrahandsuppgifter, tyvärr. Dual har jag däremot personlig erfarenhet av, bra tips från Pekka. Vill man lägga ut lite mer slantar på något som låter riktigt bra kan jag rekommendera Linn LP12 och Nottinghams Interspace. Och nej, pickupen är inte den viktigaste komponenten i en skivspelare, men viktig ur synvinkeln att den ska vara "hel och ren" så den inte förstör de skivor man spelar.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-23 00:29

Lär inte i första taget glömma en demo hos "High Fidelity" där GR spelade ett klassiskt stycke. först på en Dual 505(tror jag) å sedan på en Linn Sondek med Itock II. Puppen på båda var Linn K5. Demonstrationen skulle naturligtvis visa
hur mycket bättre Sondek:en var(gissar jag) . . . problemet var bara att åtminstone lelle jag tyckte att Dualen "lät bättre"
vilket jag i(på den tiden), som vanligt, respektlös anda försiktigt påpekade . . . typ.

Resten är historia men jag kan än idag förundras över hur jag utan någon(för mig medveten) speciell påverkan/tortyr
ändå, trotts erfarenheten från demot, senare "uppgraderar" min tidiga "original-Linn" med Grace-tonarm till en något mycket mindre välljudande av senaste snitt . . . + lite till. 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-08-23 02:05

I prisklassen för instegsmodeller :D.

Bättre att du berättar vad som är dåligt med dom?

I USA pratar man ofta om problem med motorljud hos Pro-Ject har däremot aldrig själv varit med om det eller hört talas om det i Europa, möjligen gäller det inte versioner för europeiska marknaden (spekulation).

Vad finns det för nytt som är bättre än en Debut Carbon Esprit i samma prisklass?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-23 06:41

Någon som känner till dessa spelarna? Är en som vill ha 400kr styck för dessa. Kan det vara ngt att ha tro?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (78.82 KiB) Visad 9519 gånger
image.jpg
image.jpg (87.09 KiB) Visad 9519 gånger

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Tips på skivspelare LP

Inläggav Evil_Homer » 2015-08-23 09:22

Rikta in dig på ett par modeller som du kan tänka dig och sen dammsuger du stans loppisar och antikaffärer.
Dom sa till mig på ett par ställen att dom kastar när dom får in skivspelare, sista stället jag var inne på så stod det en technics 1200 mk2 , han visste inte var det var för maskin så jag fick den för en spottstyver.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-23 11:11

Glasmannen skrev:Någon som känner till dessa spelarna? Är en som vill ha 400kr styck för dessa. Kan det vara ngt att ha tro?

Jag skulle tagit Dual-spelaren det länkats till längre upp. Dussinvara från Japan var knappast bästa köp ens när de var nya.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-08-23 11:32

Japanska spelare:

Micro-Seiki eller Luxman (som ofta var OEM från Micro--Seiki) är ofta bra grejor, men kostar beggat, ca 1500:- och uppåt.

Kenwood, deras "stenspelare", KD-500/550, KD-600/650, KD-7xx osv

Någon SONY samt high end Pioneer.

Många såldes dessutom utan tonarm så man kan montera sådan efter egen smak.

Undvik mitten av 80 till 90tals spelare, 70-talets + tidiga 80-tals versioner är de som gäller.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-23 12:16

Vinylcalle skrev:

I USA pratar man ofta om problem med motorljud hos Pro-Ject har däremot aldrig själv varit med om det eller hört talas om det i Europa, möjligen gäller det inte versioner för europeiska marknaden (spekulation).

Vad finns det för nytt som är bättre än en Debut Carbon Esprit i samma prisklass?

MvH Carl

Vad jag kan se så är det bara du som pratat om denna "prisklass" . . . typ.

Tillåt mig att citera "danryd" från tidigare i tråden:

"Personligen hade jag undvikit Project. Dom låter bra men både jag och en polare har haft lite kvalitativa problem.tonarmskablar som gått av t.ex. Vilket ledde till byte. Gillar man att löda eller köper bytt så är det ok iofs.

tl dr, de jag hört låter bra för prisklassen men jag gillar förutsägbarhet"

Du frågar vad det finns för nytt som är bättre än Debut Carbon Esprit i samma prisklass . . .

Svar; inte en susning. Kanske är det därför som jag inte rekommenderar TS att köpa något nyproducerat.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-08-23 16:46

Glasmannen skrev:Någon som känner till dessa spelarna? Är en som vill ha 400kr styck för dessa. Kan det vara ngt att ha tro?

Nej,

Kan förstå att man vill inte vill förköpa sig om man inte vet om man ska ha skivspelare på "allvar". Köper du någon av de där kan det inträffa att du blir avskräckt. Det ligger ca 4 Dual 505-? på blocket och som kostar 700 - 1000 kr. Köp en av dem istället. Det är svårt att hitta något billigare som är meningsfyllt. De är tillräckligt bra för att det ska vara roligt att lyssna på skivor. Ta gärna med någon kompis och kolla på skicket. Be att få lyssna på dem. Ta med en egen skiva.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-08-24 01:54

Laila skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Vad jag kan se så är det bara du som pratat om denna "prisklass" . . . typ.

Tillåt mig att citera "danryd" från tidigare i tråden:

"Personligen hade jag undvikit Project. Dom låter bra men både jag och en polare har haft lite kvalitativa problem.tonarmskablar som gått av t.ex. Vilket ledde till byte. Gillar man att löda eller köper bytt så är det ok iofs.

tl dr, de jag hört låter bra för prisklassen men jag gillar förutsägbarhet"

Du frågar vad det finns för nytt som är bättre än Debut Carbon Esprit i samma prisklass . . .

Svar; inte en susning. Kanske är det därför som jag inte rekommenderar TS att köpa något nyproducerat.

Okej. Du tycker inte att trådens första inlägg ger känslan av att intresset gäller spelare för mindre pengar. Själv har jag inga problem att räkna ut det.

Att någon haft problem med kablaget i sin Pro-Ject är naturligtvis tråkigt men menar du att det är din kritik mot Pro-Jects spelare? Om inte berätta vad felet är med dom? Jag tycker knappast det är något under av kvalité men med tanke på hur marknaden för nya skivspelare ser ut har man ofta förhållandevis prisvärda alternativ.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-08-24 01:57

SL-BD22 är notorisk för att ha problem med motorerna.

Som nybörjare är mitt tips att antingen ta hjälp av en kompis som verkligen kan spelare och bedöma deras skick och därefter leta efter en bra begagnad alternativt handla av en seriös handlare av begagnade skivspelare. I tredje hand ägna en massa tid att läsa på om skivspelare så du själv vet hur man kan bedöma en skivspelares kondition. I fjärde hand köp ett rimligt nytt exemplar, tyvärr kan dock även nya spelare ha direkta defekter ifrån tillverkaren som inte alltid är lätta att upptäcka som nybörjare.

Been there done that som man brukar säga.

Lycka till.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-24 21:26

Tack för all hjälp det lutar åt dual:en. Återkommer med info :D En fråga behöver jag Riaa om jag phono ingång på försteget? Emotiva usp-1

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-24 21:50

Glasmannen skrev:Tack för all hjälp det lutar åt dual:en. Återkommer med info :D En fråga behöver jag Riaa om jag phono ingång på försteget? Emotiva usp-1

Nej, Emotivan har ingång såväl för MM- som MC-pickup (omkoppling sker på baksidan vid ingångskontakterna för pickupen). Ingångsimpedansen för MM-pickuper är 47kOhm vilket är standard och passar de flesta pickuper av den typen, tex Ortofon OMB20. Fintrimning kan behövas men det tillhör "överkurs 1A" :-)

/ B

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-25 19:32

Ok tack :D

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-25 19:52

Kan denna vara ngt? http://www.blocket.se/goteborg/Thorens_ ... 11&w=3

Finns nämligen i närområde och hade lock som kan vara bra då vi har katter.

Finns även en Thorens td150 mkII tillsalu i gbg för 1500kr

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-08-26 10:54

Thorens... Se till att du inte har svajande trägolv. Isåna fall, väggmontera. Har iofs bara testat TD-160, men den var oerhört känslig för detta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-26 11:41

Det är inget typiskt för just Thorens, det gäller alla mjukt fjädrade skivspelare. Den mjuka fjädringen är bästa sättet att isolera riktigt bra från omgivningen - dock får man inte ha golv med störande svaj eftersom det interfererar med skivspelarens fjädring.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-08-26 12:01

Håller väl med dig både ja och nej. 8)

Efter Thorens TD-160 hade jag en uppsjö skivspelare på 70-80 talet, bla Kenwoods KD-500 'stenspelare' (stumt chassi) , inga som helst problem med golvet, Luxman, Micro-Seiki, (flera modeller), Tehcnics High End, inga problem med någon.
Och slutligen Goldmund Studio, (flytande upphängning, 3 fjädrar) som fortfarande är kvar, alla dessa var mycket bättre än Thorens TD-160 på det svajiga golvet jag då hade. Alla stod på samma 'stereobänk' och var inte väggmonterade.
Så i mitt fall var det en no-brainer.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-26 15:56

Glasmannen skrev:Kan denna vara ngt? http://www.blocket.se/goteborg/Thorens_ ... 11&w=3

Finns nämligen i närområde och hade lock som kan vara bra då vi har katter.

Finns även en Thorens td150 mkII tillsalu i gbg för 1500kr

Själv så skulle jag utan att tveka välja TD 150 om skicket verkar ok . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-26 16:43

Glasmannen skrev:Finns nämligen i närområde och hade lock som kan vara bra då vi har katter.

Så resonerade jag också. Men mina katter hoppade aldrig upp på spelaren - utom en gång när jag spelade en bild-maxi på min Dual 505:a och en av katterna hoppade upp på locket och dansade runt, försökte följa skivan när den snurrade runt :-)

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-27 07:28

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-27 13:24

RogerGustavsson skrev:Dual CS 505-3, http://www.blocket.se/goteborg/Dual_505 ... ?ca=15&w=2

Är den är i bra skick, kör på den!

/ B

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-27 20:04

Tack för tipset mailade honom nyss :D

Tyvärr såld :cry:

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-27 20:28

Hur är det med en ny Dual http://m.brl.se/sv/artiklar/dual-cs-415 ... elare.html

2790kr och garanti osv eller får man inte alls samma kvalite för dom pengarna på nyköp?

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-07 10:59

Någon sim känner till Luxman PD264 och kan ge lite info? :D

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-07 11:02

Poppis på sent 70- tal, snygg och low mass tonarm, Direktdriven
http://www.vinylengine.com/library/luxman/pd-264.shtml

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-07 20:26

Tack! Blir endå jättesugen på http://www.rehifi.se/m/skivspelare/skiv ... 5000-38922 men är det ett bra pris? Den förra jag mailade med skulle ha 2k för en likadan mvh

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-09-08 17:49

Skillnaden mot den tidigare privatannonsen är att den här spelaren har lock och pick-upen Ortofon OM40 som har den finaste nålslipningen i OM-serien. Bara nålen kostar ett par tusenlappar och är lite knepig att ens hitta i dag. Det går dock inte att avgöra av bilderna om den utbytta nålen verkligen är en 40-nål (det står bara "utbytt original Ortofon nål") men om så är fallet och nålen är ny är inte priset orimligt med tanke på den garanti som ges och att spelaren är servad - tycker i alla fall jag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-08 21:18

Ok ska höra med dom ang nålen. Tack pekka

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-09 01:19

Glasmannen skrev:Ok ska höra med dom ang nålen. Tack pekka

Nålen är en Stylus 40/OM-40 spelad ca 200 timmar. Med andra ord 80-90% kvar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2015-09-09 12:48

Kapar tråden lite eftersom det verkar "sitta" några här med kompetens om fixet runt omkring. Jag bor utanför Kalmar och undrar om det finns någon vänlig själ, en kunnig sådan som kan tänka sig att visa lite hur det går till. Att ställa in nåltryck, service och lite annat smått och gott. Jag köpte för något år sedan en RP3 som jag tror jag har installerat rätt, men är lite osäker. Givetvis passar vi på att lyssna på lite go musik och jag bjuder på fika (självklart).

Skicka PM om intresse finns!

:)

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-09 21:26

Självklart. Bra initiativ!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-09-10 14:48

PekkaJohansson skrev:Skillnaden mot den tidigare privatannonsen är att den här spelaren har lock och pick-upen Ortofon OM40 som har den finaste nålslipningen i OM-serien. Bara nålen kostar ett par tusenlappar och är lite knepig att ens hitta i dag. Det går dock inte att avgöra av bilderna om den utbytta nålen verkligen är en 40-nål (det står bara "utbytt original Ortofon nål") men om så är fallet och nålen är ny är inte priset orimligt med tanke på den garanti som ges och att spelaren är servad - tycker i alla fall jag.

Med vänlig hälsning

Pekka

+1

Tänker på när du och Alexi var hemma hos mig och vi spelade på Alexis Dual som om jag minns rätt är lika på alla sätt.
Den lät utmärkt.

Jag skulle definitivt titta närmare på det här objektet.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-10 16:19

Skulle verkligen fundera på att hugga på den där Dualen om jag var ute efter en spelare i den prisklassen. Annars kunde också den betydligt nyare Audio-technican på samma sida vara intressant. Häng på en AT440Mlb där så blir det lira av! :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-10 16:55

Conan skrev:Skulle verkligen fundera på att hugga på den där Dualen om jag var ute efter en spelare i den prisklassen. Annars kunde också den betydligt nyare Audio-technican på samma sida vara intressant. Häng på en AT440Mlb där så blir det lira av! :D

Själv så håller jag inte med . . . går dessutom att köpa ny från thomann om man lägger till dryga 700 pix.
Visserligen utan pupp men Ortofon OM 5E är nog ändå inte något man är beredd att "offra en hand för" . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-11 06:11

Aha jag trodde den var dyrare ny! Nåja då är det väl prutläge på Rehifi...

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-11 17:47

La en order på Dualen från rehifi. Tack alla som engagerat sig och hjälp till med rekommendationer. Ska bli väldigt skoj med min första Skivspelare :D

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-12 01:47

Conan skrev:Aha jag trodde den var dyrare ny! Nåja då är det väl prutläge på Rehifi...

Nu pratar vi alltså om AT-LP1240USB (så inte andra läsare blandar ihop med den fina Dualen).

Billigaste svenska Hifibutiken är Svalander som säljer den ny för 5000 kr därefter kommer vanligtvis billiga hembiobutiken med 5695 kr (kampanj på 5195 kr). Båda säljs utan pickup. Lägger du därpå priset för en ny Ortofon OM-5E så hamnar du på 5500-6200 kr, ska du dessutom ha den monterad proffsigt av någon kan du lägga på några hundra. Då tycker jag inte på något sett att 3400 kr för en mycket lätt begagnad spelare med garanti känns mycket, eller att ett prutläge är aktuellt. Har jag fel så visar det sig naturligtvis av att den blir stående.

Vårt mål är inte heller tvunget att vara billiga utan att erbjuda kunder mycket för pengarna. Den som köper en AT-LP1240USB är förmodligen inget proffs på vinylavspelning och kan ha stor glädje av att han kommer erbjudas tips och råd om hur man bäst använder den.

Nog om detta sidospår, ville bara ge min syn på det hela.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-12 01:49

Glasmannen skrev:La en order på Dualen från rehifi. Tack alla som engagerat sig och hjälp till med rekommendationer. Ska bli väldigt skoj med min första Skivspelare :D

Jättekul. Hoppas du kommer bli kanonnöjd med den. Det kommer bli en utmärkt första spelare då den verkligen kan presentera många av dom fina egenskaper som en bra vinylrigg kan erbjuda. Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar. Sen vill vi gärna ha lite bilder här i tråden när den anländer :).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-12 07:34

Vinylcalle skrev:Då tycker jag inte på något sett att 3400 kr för en mycket lätt begagnad spelare med garanti känns mycket, eller att ett prutläge är aktuellt. Har jag fel så visar det sig naturligtvis av att den blir stående.

Jag tycker ju i.o.f.s. att man alltid ska försöka få till bästa möjliga pris på en vara, och då är ju billigaste priset på nätet för en ny spelare en inlaga i "diskussionen" med handlaren. Hoppas ni får spelaren snabbt såld såklart, och t.ex. med en AT440 som sagt tror jag den "slår" långt över sin prisklass. Skulle faktiskt själv kunnat tänka mig den om jag inte nyss hade köpt en fin 80-talare (Pioneer PL-505 just från Rehifi faktiskt :D ) som upputsad och med en AT-OC9III blivit riktiga ögonstenen i anläggningen.

Dualen med OM40 blir nog superbra förresten. Svårt att hitta nåt bättre.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-12 10:31

Vinylcalle skrev:
Glasmannen skrev:La en order på Dualen från rehifi. Tack alla som engagerat sig och hjälp till med rekommendationer. Ska bli väldigt skoj med min första Skivspelare :D

Jättekul. Hoppas du kommer bli kanonnöjd med den. Det kommer bli en utmärkt första spelare då den verkligen kan presentera många av dom fina egenskaper som en bra vinylrigg kan erbjuda. Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar. Sen vill vi gärna ha lite bilder här i tråden när den anländer :).

MvH Carl

Japp bilder kommer och en liten recension :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-12 12:52

Vinylcalle skrev:
Billigaste svenska Hifibutiken är Svalander som säljer den ny för 5000 kr därefter kommer vanligtvis billiga hembiobutiken med 5695 kr (kampanj på 5195 kr). Båda säljs utan pickup. Lägger du därpå priset för en ny Ortofon OM-5E så hamnar du på 5500-6200 kr, ska du dessutom ha den monterad proffsigt av någon kan du lägga på några hundra. Då tycker jag inte på något sett att 3400 kr för en mycket lätt begagnad spelare med garanti känns mycket, eller att ett prutläge är aktuellt. Har jag fel så visar det sig naturligtvis av att den blir stående.

Vårt mål är inte heller tvunget att vara billiga utan att erbjuda kunder mycket för pengarna. Den som köper en AT-LP1240USB är förmodligen inget proffs på vinylavspelning och kan ha stor glädje av att han kommer erbjudas tips och råd om hur man bäst använder den.

Nog om detta sidospår, ville bara ge min syn på det hela.

MvH Carl

Angående Audio-Technica AT-LP1240USB så kostar den €439(inkl. frakt) hos nätbutiken thoman men utan pupp . . . typ.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-18 07:46

Ikväll ska lådan från Rehifi öppnas :D

Återkommer ikväll

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-09-18 19:45

Ska bli kul att läsa hur det blev.
Ställ den på ett lämpligt underlag bara (fast det vet du säkert) så lär den spela fint.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-19 00:33

Att han aldrig kom tillbaka till datorn tolkar jag som positivt :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-19 09:59

Hihi blev Vinyl för hela slanten igår så jag glömde av er :D

Är riktigt nöjd med dualen spelar finfint! En fråga om ratten bak på tonarmen hur ska man ställa in den?
Måste ge Rehifi en eloge för det mkt välemballerade paketet.

Återkommer med lite bilder senare

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-20 02:18

Glasmannen skrev:Hihi blev Vinyl för hela slanten igår så jag glömde av er :D

Är riktigt nöjd med dualen spelar finfint! En fråga om ratten bak på tonarmen hur ska man ställa in den?
Måste ge Rehifi en eloge för det mkt välemballerade paketet.

Återkommer med lite bilder senare

Kul.

Kan du förklara lite närmare vilken ratt det är? Kanske en bild?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-09-20 15:18

Gissar det är ratten för inställningen av nåltrycket.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-20 21:00

Precis det va den jag menade. hur hårt ska nålen gå emot skivan? Kan inget om detta :oops:

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-20 21:05

Det beror på vilket nåltryck din pickupnål vill ha..... för det mesta mellan 1-3g, men det är vikigt att det blir rätt. Vinyl Calle vet
man kan använda en sådan här eller liknande. våg alltså:

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-20 21:13

Enligt Ortofon ska OM40 ha ett nåltryck på 1.25-1.75 g
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-21 17:31

Ok jag satte bara dit den och skruvade tills nålen precis nuddade skivan och bra låter det. Kan jag ha sönder grejerna nu då eller?
vart skaffar man en sådan våg? Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-21 17:55

Om jag inte har helt fel så gör man väl så här på en Dual cs5000:

1. Sätt skalan för både nåltryck och antiskate på "0"
2. Balansera med vikten i bakkanten på armen tills den "flyter fritt" ovanför skivan
3. Sätt tillbaka armen i fästet
4. Skruva nu upp både nåltryck och antiskate till 1,5 (för OM40)
5. Spela på

Lycka till!

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-21 18:13

Detta skall vara gjort från Rehifi. Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?
Ursäkta kanske dumma frågor men har aldrig pulat med detta innan :oops:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-21 18:48

Det är svårt att förstå riktigt bra vad du syftar på. Mitt förslag är att du skickar ett mail till ingemar snabel A rehifi.se han bör kunna reda ut exakt hur det ligger till.

Spelar du med alldeles för lågt nåltryck är den främsta risken att du skadar skivorna.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-21 20:55

Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?

När jag fick min Pioneer PL-505 från Rehifi var motvikten klokt nog bortplockad och separat inplastad i bubbelplast. Satt motvikten på tonarmen på din Dual?

Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-21 21:15

Conan skrev:Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.

Nålen ska inte "sväva fritt" ovanför skivan utan precis nudda skivan när man har balans. Denna balansering sker genom att flytta motvikten och när nålen nuddar vid skivan, då kan man vrida den graderade ratten till det rekommenderade värdet. För min egen del brukar jag nästan alltid lägga mig på den övre delen av intervallet, enligt mig låter det bäst då. Ett aningen för högt nåltryck sliter för övrigt mindre på skivorna än ett för lågt nåltryck.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-09-21 21:58

Om inte justeringarna redan är gjorda: Börja med att ställa nåltryck och antiskating på noll. Motvikten, det vill säga den stora klumpen längst bak på armen, ska sedan justeras så att armen är i jämvikt, det vill säga står vågrätt ovanför skivtallriken med tonarmslyften nedsänkt. Nålen ska alltså inte nästan nudda tallriken! Därefter anbringas nåltryck med hjälp av den lilla ratten på sidan samt antiskating om cirka 1,5 gram vardera för OM40.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-21 23:01

PekkaJohansson skrev:Om inte justeringarna redan är gjorda: Börja med att ställa nåltryck och antiskating på noll. Motvikten, det vill säga den stora klumpen längst bak på armen, ska sedan justeras så att armen är i jämvikt, det vill säga står vågrätt ovanför skivtallriken med tonarmslyften nedsänkt. Nålen ska alltså inte nästan nudda tallriken! Därefter anbringas nåltryck med hjälp av den lilla ratten på sidan samt antiskating om cirka 1,5 gram vardera för OM40.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-09-21 23:24

Laila skrev:Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?

Nej. Jag ser nu att formuleringen är otydlig men den syftar på Bill50x inlägg alldeles ovan. Poängen är under alla omständigheter att armen ska ställas i våg innan övriga justeringar görs.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-21 23:35

Glasmannen skrev:Ok jag satte bara dit den och skruvade tills nålen precis nuddade skivan och bra låter det. Kan jag ha sönder grejerna nu då eller?
vart skaffar man en sådan våg? Mvh Jimmy

Det ska gå att justera tillräckligt bra med armens egna justeringsinställningar. Nålvågen behövs inte!
Ska man göra ännu mer noggranna inställningar så är det inte något speciellt exakt nåltryck man jagar, utan man finjusterar nåltrycket mot spårning, distorsion och överhörning mellan kanalerna. Och det använder man inte en nålvåg till.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-22 00:49

Conan skrev:
Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?

När jag fick min Pioneer PL-505 från Rehifi var motvikten klokt nog bortplockad och separat inplastad i bubbelplast. Satt motvikten på tonarmen på din Dual?

Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.

Det där med hur spelaren skickas kan nog variera lite. Naturligtvis skickar man dock inte spelaren på ett sätt att man riskerar att skada lager. Tanken är ju att skicka spelaren så nära spelbart som möjligt samtidigt som man inte riskerar några skador. Kan tänka mig att vissa spelare går att skicka med motvikt på om man bara ser till att stabilisera den tillräckligt.

Just för att jag inte vet hur den skickats föreslår jag att man hör direkt med Ingemar (vilken jag angett mailadress för innan). Han har förmodligen stenkoll på det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-22 08:37

PekkaJohansson skrev:
Laila skrev:Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?

Nej. Jag ser nu att formuleringen är otydlig men den syftar på Bill50x inlägg alldeles ovan. Poängen är under alla omständigheter att armen ska ställas i våg innan övriga justeringar görs.

Nej, det har inte något med att armen ska vara i våg när den är "nollad" Om armen ligger vågrätt utmed skivytan och du har typ ett par mm kvar innan nålen nuddar vid skivytan, då kommer du använda en del av nåltrycket enbart (inte så mycket iofs) för att få ner nålen till skivytan. Och det är väl inte tanken? Har man en arm som är justerbar i höjdled är det lätt fixat att efter den är i våg så sänker man den tills nålen når skivytan.

Att armen är i våg med skivytan är inte speciellt viktigt, det viktiga är att nålarmen har rätt vinkel i förhållande till skivytan. Om detta uppnås när armen är i våg, då är det jättebra. Då är alla parametrar anpassade till varandra. Men pickuper kan tex vara byggda på olika sätt, vara olika höga. Har man då en arm som inte kan justeras i höjdled så är man rökt. Då får man vinkla pickupen med hjälp av shims/mellanlägg och se till att man får rätt nålarmsvinkel och rätt nåltryck, oavsett i vilken våg (ton)armen befinner sig.

/ B

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-22 09:31

Conan skrev:

Den var bortplockad och inplastad. Därav min fråga hur man ska tänka när man skruvar tebax det på armen mvh

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-09-22 16:10

Gör som Conan och jag beskriver.

Med Bill50x metod används både motvikt och nåltrycksfjäder för att anbringa nåltrycket och då blir det inte optimalt. Hela vitsen med nåltrycksfjädern (som alltså sitter innanför den lilla ratten för nåltrycksjustering) är att nåltrycket anbringas endast av den och inte av att armen är en aning framtung. Jämför till exempel Rega RB250 med RB300 där den förra bara har motvikten att justera nåltryck med. Med denna metod riskerar tonarmen i högre grad att wobbla vid ojämna skivor. Med en dynamiskt balanserad, det vill säga fjäderbelastad, arm är nåltrycket konstant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-22 17:29

Tack för all hjälp. Är förövrigt väldigt nöjd med skivspelaren spelar väldigt snygt med en värme i musiken som jag gillar.
En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen? Mvh Jimmy
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (57.09 KiB) Visad 7340 gånger

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-22 17:33

Lite mer bilder tagna med min telefon :D
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (65.3 KiB) Visad 7339 gånger
image.jpeg
image.jpeg (64.35 KiB) Visad 7339 gånger
image.jpeg
image.jpeg (59.31 KiB) Visad 7339 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-22 18:08

PekkaJohansson skrev:Gör som Conan och jag beskriver.

Med Bill50x metod används både motvikt och nåltrycksfjäder för att anbringa nåltrycket och då blir det inte optimalt. Hela vitsen med nåltrycksfjädern (som alltså sitter innanför den lilla ratten för nåltrycksjustering) är att nåltrycket anbringas endast av den och inte av att armen är en aning framtung.
Nej, med "min" metod är det endast nåltrycksinställningen (oavsett om denna skapas med en fjäder eller en vikt) sopm skapar "nåltrycket".

Vad menar du med "framtung" arm?

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-22 18:14

Glasmannen skrev:En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen?

Det hör ihop med vilken förstärkningsgrad dina prylar har. Det blir sällan samma nivåer på olika källor. En del apparater har justerbar nivå, exempelvis på ingångarna för de olika källorna. I den digitala domänen är det mera standardiserade nivåer. Hur ser din apparatkedja ut?

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-22 20:03

RogerGustavsson skrev:
Glasmannen skrev:En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen?

Det hör ihop med vilken förstärkningsgrad dina prylar har. Det blir sällan samma nivåer på olika källor. En del apparater har justerbar nivå, exempelvis på ingångarna för de olika källorna. I den digitala domänen är det mera standardiserade nivåer. Hur ser din apparatkedja ut?

Emotiva usp-1 försteg, Holographic amp17 slutsteg, Cd spelare pioneer dv668,dator mac mini med en hrt music streamerII+2011 Dac, Och så Dualen då. Högtalarna är Guru junior

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-22 20:54

Förr i tiden när känsligheten på line-ingångarna var på 0.5-0.7 volt så brukade det lira ihop bättre med ingångskänsligheten på RIAA-steget, men när nu apparaterna ger 2V linjenivå så verkar det inte som att man följt upp med känsligheten för skivspelaringången, utan det blir ofta lägre volym där.
Ibland finns det justeringar i nån meny, men annars är det bara att vrida på volymratten tills man blir nöjd.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-22 22:27

Glasmannen skrev:Tack för all hjälp. Är förövrigt väldigt nöjd med skivspelaren spelar väldigt snygt med en värme i musiken som jag gillar.
En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen? Mvh Jimmy

Ja det brukar vara så å kan t.o.m. vara en fördel då volymkontrollen(om analog) ofta får arbeta i ett mer gynnsamt läge
m.a.p. kanalbalans . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-23 00:17

Härligt Glasmannen att du verkar fått till det.

Som sagt så är det helt normalt att man kan behöva vrida upp volymen mer när man spelar ifrån en skivspelare. Så länge du inte vrider upp allt det går och det fortfarande är för lågt så kan du vara lugn.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-23 06:19

Vinylcalle skrev:Härligt Glasmannen att du verkar fått till det.

Som sagt så är det helt normalt att man kan behöva vrida upp volymen mer när man spelar ifrån en skivspelare. Så länge du inte vrider upp allt det går och det fortfarande är för lågt så kan du vara lugn.

MvH Carl

Tack. Nej det går fortfarande att spela högt bara att vrida på lite extra som sagt. Och inte glömma av det när man växlar till cd :lol: Men nu är det mest Vinyl som snurrar hos mig 8)

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-12 13:00

Någon som vill tipsa om ett shysst riaa steg som passar bra med om40 pu?
Är lite sugen att testa ett ex riaa och se om det kan låta ännu bättre än det inbyggda i mitt emotiva usp1 försteg?
Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-12 13:09

Ortofon OM40 kan behöva en annan last från RIAA-steget än den vanliga standarden, förslagsvis 43 kohm och ca 200 pF totalt (=inklusive tonarmskablaget) för riktigt fin frekvensgång.

Tips: beg. Sentec PP9 (inte helt vanlig) eller Holographic Audio RIAA Two, http://www.holographicaudio.com/riaa.html
Den sistnämnda möjligen lite dyr. Jag skulle i första hand titta på vilken anpassning Emotiva-steget tillåter.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-13 12:15

Hur menar du med anpassning på Emotivan? Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-13 13:54

Glasmannen skrev:Hur menar du med anpassning på Emotivan? Mvh

Finns det ingen möjlighet att anpassa till använd pickup? Det är egentligen ett måste...

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-13 16:33

Ända jag kan ställa in är mc/mm. Måste jag öppna försteget då eller hur menar du? Ursäkta min okunskap mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-13 16:55

Har tyvärr bara sett bilder på ditt Emotiva-steg. Dessvärre verkar inte lastimpedans/-kapacitans vara justerbar annat än genom modifiering.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-13 17:12

Ok får nog gå på ett nytt riaa ist då :)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-13 17:43

Glasmannen skrev:Ok får nog gå på ett nytt riaa ist då :)

Vart bor du?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-13 17:54

Det kan räcka med två motstånd och två kondensatorer. Några extrema skillnader är förmodligen inte att vänta. Är det något du är missnöjd med i din nuvarande rigg?

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-13 19:50

RogerGustavsson skrev:

Det kan räcka med två motstånd och två kondensatorer. Några extrema skillnader är förmodligen inte att vänta. Är det något du är missnöjd med i din nuvarande rigg?

Nej verkligen inte! Men jag är nyfiken om det kan bli bättre på vinyl fronten? Aldrig testat ett separat riaa nämligen mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-13 20:17

En separat RIAA innebär inte med automatik "bättre". Signalvägen förlängs och flera kontaktdon som ska passeras. Personligen ser jag helst att RIAA-steget i skivspelaren i direkt anslutning till tonarmsbasen, då skickar man inte iväg en klen signal över distans.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-13 20:29

RogerGustavsson skrev:En separat RIAA innebär inte med automatik "bättre". Signalvägen förlängs och flera kontaktdon som ska passeras. Personligen ser jag helst att RIAA-steget i skivspelaren i direkt anslutning till tonarmsbasen, då skickar man inte iväg en klen signal över distans.

Det hade ju varit perfekt om det satt ett riaa i min dual cs5000 som va anpassat till om40 pu :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-13 20:36

LTS-RIAA var en sådan konstruktion som kunde passat...

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-13 20:56

RogerGustavsson skrev:LTS-RIAA var en sådan konstruktion som kunde passat...

Ok och det säljs inte längre eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-13 21:06

Nej. Det såldes som löst kretskort eller komplett byggsats.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-01-14 01:25

Det kan ju hända att det finns någon här som köpt ett kort, men inte kommit till skott?
Eller om någon har tillgång till filerna för kortet och kortbanorna?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-01-14 08:41

Någon som vet om något annant vettigt RIAA som är ställbart. Har kollat runt lite och det jag finner är ganska dyra tycker jag. FInns det en budget racer därute?

Edit: felstavning

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-14 19:49

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-01-14 20:15

Har suktat efter just denna modellen. Har lyssnat på just denna och trivs verkligen med den. Men 5000 kr känns mycket just nu iaf för ett RIAA. Hittade just en Pro Ject Phono Box S. De säljs för 1500. Kan det vara ett vettigt RIAA? någon som testat eller vet mer än jag?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-14 20:32

Pro-Ject Phono Box S ser väl vettig ut. Hur den låter vet jag inte. Min köpte nyligen en Pro-Ject hörlursförstärkare och den är inte dum, gediget bygge. Kostnaden för ett RIAA-steg (och resten av skivspelaren) bör ställas lite i relation till hur stor vinylsamling man har eller tänker skaffa sig. Det är inte direkt ett framtida medielagringsformat... Har själv en trasig vinylrigg sedan många år och suget är inte så där jättestort... Sålde av ett par kort till LTS-RIAA häromåret, har behållit ett och så har jag skaffat en Sentec PP9. Därtill lade jag beslag på en Beogram 6000 med integrerad RIAA/CD4-dekoder. Det finns lite att pilla med om andan faller på.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-01-14 21:54

Ja vinylsamlingen idag är väl inte jättestor. Har väl runt 80 skivor skulle jag tro. Men samlingen tycks växa. Tanken var att köpa ett ok RIIA som går att ställa efter pickupens egenskaper så att jag slipper byta RIAA, om inget annat så ger det lite feelgood att veta att RIAAt är inställt efter PUn. Har idag en Thorens 160B med en SME series III och en Shure M97xe. så ett RIIA runt 1500-2000 känns som en vettig nivå i förhållande till resten. Har idag ett moddat NAD pp2.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-14 22:45

Project phono box s skulle den gå att anpassa till ortofon om40 ? På ett vettigt sätt tro? Bra pris iaf mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-14 22:55

Blir förmodligen till att byta eller lägga till ett par motstånd. Möjligen även ett kondensatorer. 43 kohm och totalt 200 pF inkl. tonarmskablaget är nog det som eftersträvas. I original finns där 47 kohm och 100 resp. 200 pF att tillgå. Kan bli för lite med 100 och för mycket med 200 pF.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-15 00:02

RogerGustavsson skrev:Blir förmodligen till att byta eller lägga till ett par motstånd. Möjligen även ett kondensatorer. 43 kohm och totalt 200 pF inkl. tonarmskablaget är nog det som eftersträvas. I original finns där 47 kohm och 100 resp. 200 pF att tillgå. Kan bli för lite med 100 och för mycket med 200 pF.

Att det skulle bli för lite med 100pF betvivlar jag då tonarmskablage typiskt brukar ligga mellan kanske 100-250pF . . . typ. Hur det är med just denna spelare har jag ingen exakt koll på men gissar att t.ex. iö
kan ha svaret. Moderna RIAA-steg som inte är omkopplingsbara brukar i sin tur ligga på 100 eller 200pF o
47kOhm.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-01-15 00:30

Till Glasmannen skulle jag säga följande: ta det lugnt med att hitta ett RIAA-steg med exakt den rekommendation LTS har (antar det är därifrån eller ifrån IÖ). Bara för att det ska ge rak frekvensgång betyder det inte att just du kommer föredra det.

Det är trots allt nästan inga RIAA-steg som går att justera impedans för MM-pickuper. Istället prioriterar man oftast kapacitans.

Vad hade du för RIAA-steg i dagsläget?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-15 08:56

Laila skrev:Att det skulle bli för lite med 100pF betvivlar jag då tonarmskablage typiskt brukar ligga mellan kanske 100-250pF . . . typ. Hur det är med just denna spelare har jag ingen exakt koll på men gissar att t.ex. iö
kan ha svaret. Moderna RIAA-steg som inte är omkopplingsbara brukar i sin tur ligga på 100 eller 200pF o
47kOhm.

Det kan säkert vara väldigt olika men 250 pF för tonarmskablaget låter väldigt mycket. Mitt egna kablage ligger på 35-40 pF. Sedan är det givetvis beroende på hur långt kablage man behöver. Jag gillar att ha RIAA-steget så nära tonarmsbasen som möjligt, gärna inne i skivspelaren.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-15 10:10

Vinylcalle skrev:Till Glasmannen skulle jag säga följande: ta det lugnt med att hitta ett RIAA-steg med exakt den rekommendation LTS har (antar det är därifrån eller ifrån IÖ). Bara för att det ska ge rak frekvensgång betyder det inte att just du kommer föredra det.

Det är trots allt nästan inga RIAA-steg som går att justera impedans för MM-pickuper. Istället prioriterar man oftast kapacitans.

Vad hade du för RIAA-steg i dagsläget?

Mvh Carl

Jag kör med phono ingången på mitt Emotiva usp-1 försteg Carl. Mvh

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-15 10:16

RogerGustavsson skrev:Blir förmodligen till att byta eller lägga till ett par motstånd. Möjligen även ett kondensatorer. 43 kohm och totalt 200 pF inkl. tonarmskablaget är nog det som eftersträvas. I original finns där 47 kohm och 100 resp. 200 pF att tillgå. Kan bli för lite med 100 och för mycket med 200 pF.

Det där kommer inte att hända då jag har noll kunskaper om elektronik :cry:
Skulle vilja testa ngn färdig produk typ eller nått som går att ställa om utan ingrepp mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-15 11:24

Jag tror inte du ska vänta dig dramatiska skillnader p.g.a. av anpassningen. Just den spelaren med den pickupen du har, skrev IÖ om i Musik- och Ljudteknik (om jag minns rätt). Han visade även hur belastningen av pickupen förändrade frekvensgången. Hans mål var att få en rak frekvensgång i klass med CD-spelare och det är sällan fallet utan rätt anpassning. Jag scannade artikeln om OM40 men verkar ha slarvat bort den. Kan förmodligen hitta den igen...

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-15 11:29

RogerGustavsson skrev:Jag tror inte du ska vänta dig dramatiska skillnader p.g.a. av anpassningen. Just den spelaren med den pickupen du har, skrev IÖ om i Musik- och Ljudteknik (om jag minns rätt). Han visade även hur belastningen av pickupen förändrade frekvensgången. Hans mål var att få en rak frekvensgång i klass med CD-spelare och det är sällan fallet utan rätt anpassning. Jag scannade artikeln om OM40 men verkar ha slarvat bort den. Kan förmodligen hitta den igen...

Det vore kul att läsa Roger om du skulle hitta den av ngn anledning mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-15 11:36

Du kan få detta så länge.

IngOehman skrev:De som har som mål att komma så nära masterbandet som möjligt kanske
helt enkelt gör, och bör göra, helt andra val än någon som vill att det skall
låta mycket bättre än så. ;)

Alltså för att nöjdhet skall uppstå.

- - -

Sen kan det i praktiken ändå bli så att den som eftersträvar maximal trohet
till masterbandet, blir mera nöjd än den som söker något bättre och finner
det - men märker att något annat är "ännu bättre", utom på vissa skivor,
där en tredje är bättre, och hur låter den som man inte har testat ännu...

Jag kan alltså tänka mig att det är lättare att komma fram om man har ett
konkret och objektivierbart mål (likhet med masterbandet) än om man har
ett helt upplevelsebaserat mål (hur var det Phon skrev man går från bra till
perfekt och sen till bättre, och sen till bättre och sen... tills man märker att
man går i cirklar :?). När man kommit fram till ett mera konkret mål (tillräck-
ligt nära masterbandet) så slipper man pyssla med sökandet och kan börja
spela musik istället. Det gillar jag.

- - -

Kan väl avsluta med att nämna att utärderingen av OM40 som jag gjorde
för LTS räkning för en massa år sedan...

1. ,,,inte var samma OM40 som kom några år senare.

2. ...var baserad uteslutande på masterbandsjämförelser. Den kom närmast
av alla pickuper som testades - och den kom svindlande nära. Och även om
jag hört enskilda exempel på uppspelningar som jag gillar bättre med den
ena eller andra pickupen, så har sådana pickuper alltid stört mig i längden,
med något karaktär som, hur bra den än passar någon specifik inspelning,
än mindre rolig att höra i längden, på alla andra inspelningar.

3. ...gjordes för just väldigt många år sedan, och även om det inte finns så
mycket utrymme för pickuper att vara bättre i (alltså utrymmet mellan den
OM40 jag testade och "helt perfekt/masterbandsidentiskt") så kan jag inte
utesluta att det idag kan finnas ett antal för mig okända pickuper som är i
varje fall ungefär lika bra.
De jag träffat på gör mig lätt skeptisk dock. Skillnaderna mellan olika pick-
uper är som jag uppfattat det lika stora idag som de var för >20 år sedan.
Och om man talar om ursprungstrohet (trohet till masterbandet) så kan inte
många vara superbra om de inte också är lika, när man är så nära målet.

Men igen - om frågan handlar om att värdera upplevelser och inte master-
bandslikhet så har jag nog inget att tillgöra. Det är ju upp till var och en att
själv värdera sina upplevelser.

Min poäng är bara att det förstås kan vara svårt (men inte nödvändigtvis
omöjligt*) att veta "var man är" och hur långt man har till sitt mål, om man
inte har ett konkret mål. Så om man väljer den vägen så tror jag att man
kan ha fördel av att man har gjort det medvetet, det vill säga efter att ha
övervägt alternativen, och insett att det fantiskt är ett filosofiskt vägval.

Vh, iö

- - - - -

*För även icke-konkreta, upplevelsebaserade mål kan ju ha trösklar för vad
man tycker "räcker". Men av erfarenhet (av andra) vet jag att mycket vill
ha mer, så "framme" kan vara ett övergående tillstånd. ;) 8)

Skam den som ger sig! Här kan du hitta lite om vinylavspelning:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... TS-mod.pdf
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ometri.pdf
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ometri.pdf

Den som söker skola finna...
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ssning.pdf

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-15 12:47

Tack

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-15 17:14

RogerGustavsson skrev:
Laila skrev:Att det skulle bli för lite med 100pF betvivlar jag då tonarmskablage typiskt brukar ligga mellan kanske 100-250pF . . . typ. Hur det är med just denna spelare har jag ingen exakt koll på men gissar att t.ex. iö
47kOhm.

Det kan säkert vara väldigt olika men 250 pF för tonarmskablaget låter väldigt mycket. Mitt egna kablage ligger på 35-40 pF. Sedan är det givetvis beroende på hur långt kablage man behöver. Jag gillar att ha RIAA-steget så nära tonarmsbasen som möjligt, gärna inne i skivspelaren.

Nu diskuterar ju jag standardkablage(vilket jag gissar att Glasmannen kör med) . . . typ.

Kan nämna att originalkablage till Jelco SE-750D ligger på 245pF samt att originalkablage till Lenco L75
ligger på 265pF . . . Lencon är antik men inte Jelcon, så dä så. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-15 17:19

"Audiofil"-kablage brukar bjuda på många pF/m... IÖ har angett två olika värden beroende på om original kabel eller RG62 används. Mer än totalt 200 pF bör det tydligen inte vara i kombination med OM40 om rak frekvensgång är önskvärt om man ska tro på IÖ's gamla artikel.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-15 17:35

Japp*, har Glasmannen tur så ligger kapacitansen i hans Emotiva-RIAA på just 100pF . . . typ.

*Att kablaget till Lencon brukar klassas som "Audiofilt" håller jag mig däremot lätt skeptisk till. :wink:

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-15 18:09

Laila skrev:Japp*, har Glasmannen tur så ligger kapacitansen i hans Emotiva-RIAA på just 100pF . . . typ.

*Att kablaget till Lencon brukar klassas som "Audiofilt" håller jag mig däremot lätt skeptisk till. :wink:

Ok vart hittar du info om Emotivas riaa? (Nyfiken) mvh

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-15 18:36

Ingen aning, förutom att man kanske kan öppna den å se efter alt. kontakta/fråga Emotiva . . . typ.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-02-01 21:11

Ifi iphono verkar ju ha en del inställningar vad tror ni experter om detta riaa? Mvh

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-02-02 19:19

Glasmannen skrev:Ifi iphono verkar ju ha en del inställningar vad tror ni experter om detta riaa? Mvh

Använder just ett sådant.
Utmärkt.
Det kommer bli väldigt mycket dyrare för mig innan jag har något bättre.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-02-02 21:37

Vad kör du för pu? Och hur bra är inställningsmöjligheterna? Såg att Rehifi hade ett för ca 3k mvh

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-02-02 22:10

Glasmannen skrev:Vad kör du för pu? Och hur bra är inställningsmöjligheterna? Såg att Rehifi hade ett för ca 3k mvh

Lyra Delos.

Som du kan se av ifis hemsida, där finns inställningsmöjligheterna redovisade.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-02-03 07:06

Tack ska kika där mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-03 08:06

Lyra Delos är väl en moving coil pickup? De brukar inte vara så känsliga för RIAA-stegets ingångsimpedans/kapacitans som pickuper av typen moving magnet (som kan få väldigt varierad frekvensgång).

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2016-02-03 22:43

Jansson skrev:
Glasmannen skrev:Ifi iphono verkar ju ha en del inställningar vad tror ni experter om detta riaa? Mvh

Utmärkt.

+1
Används hos mig också och puppan är en Ortofon 2M Blue, välljud tycker jag och mina medlyssnare.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-02-09 21:27

blixten_no1 skrev:

Vart bor du?

Göteborg/mölndal

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-10 00:16

Jansson skrev:

Utmärkt.

Jansson min vän,

Själver så kör jag med ett sådant tillsammans med ena sådana som tillsammans kostar(man måste
bygga/köpa ena lådda till SUT:arna) under 4000:- inklusive allt. Jag är inte helt säker på att den inte är minst lika välljudande som din Ifi iphono, men ok man måste vara beredd på att mixtra lite* . . . typ.

*Man kan t.ex "idiotmatcha" RIAAT genom att anpassa kondensatorer å motstånd för minimala avvikelser från det förutbestämda ideala. Kostar tid + någon hundring eller två.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-02-10 01:29

Laila skrev:
Jansson skrev:

Utmärkt.

Jansson min vän,

Själver så kör jag med ett sådant tillsammans med ena sådana som tillsammans kostar(man måste
bygga/köpa ena lådda till SUT:arna) under 4000:- inklusive allt. Jag är inte helt säker på att den inte är minst lika välljudande som din Ifi iphono, men ok man måste vara beredd på att mixtra lite* . . . typ.

*Man kan t.ex "idiotmatcha" RIAAT genom att anpassa kondensatorer å motstånd för minimala avvikelser från det förutbestämda ideala. Kostar tid + någon hundring eller två.

Bäste Laila

Intressant.
Jag kan kanske få ett smakprov/hörprov vad det lider?

Mitt nästa riaa kommer att ha som målsättning att vara mitt sista.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-10 14:07

Jansson skrev:....
Intressant.
Jag kan kanske få ett smakprov/hörprov vad det lider?

Mitt nästa riaa kommer att ha som målsättning att vara mitt sista.

Går säkert att ordna. :) Däremot så är jag inte helt säker på att mitt
RIAA+SUT duger till att bli ditt nästa/sista . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-04 00:04

Hej hej!

jag vänder mig främst till Jansson (och kanske Laila). Jag ser att det finns två ingångar på ifin -är det möjligt att skifta mellan MM och MC på denna? Dvs - kan man ha två skivspelar inkopplade på en gång och skifta mellan dem genom ett knapptryck (eller liknande)? Svar till Oxe i första dekanen med behov av två skivspelare, en med MM och en med MC.
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-03-04 19:26

Svar till oxe i första dekanen:

-Nej.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-04 20:30

OK och tack!

Vad ska man ha de två ingångarna till, då?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-03-04 21:00

Vet inte, men kanske för att man slipper en ev signalstörande omkopplare . . . typ(?).

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-04 21:14

Laila skrev:Vet inte, men kanske för att man slipper en ev signalstörande omkopplare . . . typ(?).

Hur ska jag göra, då? Om jag vill ha ett försteg med separata ingångar för MM och MC? :P
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-03-04 21:44

Cody.

Du har väl en fin förförstärkare kan jag tro.
Då behöver du två grammofonförstärkare.

Jag har ett Dynavector p75 mk 3 som jag inte använder.
Du kan få låna det om du vill.
Det är inte lika bra som iPhonon men ändå.....?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-03-04 22:18

CODY skrev:
Laila skrev:Vet inte, men kanske för att man slipper en ev signalstörande omkopplare . . . typ(?).

Hur ska jag göra, då? Om jag vill ha ett försteg med separata ingångar för MM och MC? :P

Ett generöst erbjudande från Jansson . . . :) - Men t.ex. Cambridge 64xP nånting har vad du efterlyser,
dubbla ingångar med en omkopplare på baksidan för endera MM eller MC. Jag tror dock inte att det
RIAA:t är i klass med iPhono . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-04 22:55

Tack snälla ni!

Jag har en rega fono MM och kan sätta den i Video eller annan linjeingång och ställa mitt RC 995 på MC. Grammonfonsteget är riktigt bra i den. Men jag skulel vilja ha en lösning. Helst skulle jag vilja ha ett "fullt" försteg med linje ingångar och separata och bra MM och MC ingångar.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-03-05 00:26

CODY skrev:Tack snälla ni!

Jag har en rega fono MM och kan sätta den i Video eller annan linjeingång och ställa mitt RC 995 på MC. Grammonfonsteget är riktigt bra i den. Men jag skulel vilja ha en lösning. Helst skulle jag vilja ha ett "fullt" försteg med linje ingångar och separata och bra MM och MC ingångar.

Å vem skulle inte vella hadä*(å gärna billigert "Jorlsafar") . . . typ. :wink:

*Gamla sena 70-tals Jappsare av bättre kvalisort kan kanske gå å få relativt billigert med lite tur.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-03-05 01:11

McIntoshs retro-försteg ser ut som ett C22 från 1960-talet men under skalet är det baserat på C2300 från 2008 (som jag är supernöjd ägare av),
de har helt separata MC och MM- steg, båda är rörbestyckade, men MC-ingången har 5 parallella par komplementära transistorer per kanal, för lägsta brus på ingången innan RIAA-korrektion och ytterligare förstärkning tar vid likt MM-steget.
http://www.mcintoshlabs.com/Assets/Pages/ZoomImage.aspx?img=/Assets/Images/Products/C22/XL_C22_Front_Top.jpg
Nere till höger på fronten syns två rattar där den ena justerar belastningsresistansen för MC-ingången och den andra belastningskapacitansen för MM-ingången.
http://www.mcintoshlabs.com/us/Products/pages/ProductDetails.aspx?CatId=preamplifiers&ProductId=C22
Hur många ägare till phono-steg där man måste löda loss belastningsmotstånd eller kondensator för att ändra last har orkat prova sig fram till optimal korrektion?
På mitt moderna men helanaloga C2300-försteg kan SAMTLIGA funktioner justeras från fjärrkontrollen inklusive belastningsresistans och kapacitans under pågående spelning, samt tonkontrollerna som även kan emulera anti-RIAA när jag spelar 78-varvare. Nu tillverkas inte C2300 längre, men C2600 ska i princip vara samma försteg kompletterat med inbyggd DAC.
Den är tyvärr inte gratis utan priset har gått upp med 20.000 kr.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-05 10:35

Tack Laila! Ja, jag ställde frågan på VE, också :P

Tack Lennart! I en framtid utan behov av vinterdäck, slalomskidor, trasiga vitvaror och fickpengar till tonåringar är det så klart ett sådant försteg som man vill ha! Ser underbart ut det försteget. Och låter förstås helt magiskt bra.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-03-05 11:30

Jag misstänker att majoriteten av alla McIntosh-ägare, liksom jag, är 55+. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Köpråd