Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ljussättningen, var det någon som tänkte på den?
Var nog det snyggaste jag sett på en TV-scen någonsin.
Bill50x skrev:mats skrev:Carola var bäst, helt klart
mjae...nä....
kanske får jag äta upp uttalandet senare, men jag tror inte hon har en suck imorgon. fast jag kanske är färgad av att jag inte gillar henne som person.
/ B
CJNE skrev:Vad ska man säga om Monaco då? Kändes som hon sjöng en helt annan
tonart än vad kören gjorde.
The_Man skrev:Hmmm oroväckande många som verka kollat på melodifestivalen här....
Bill50x skrev:kanske får jag äta upp uttalandet senare, men jag tror inte hon har en suck imorgon. fast jag kanske är färgad av att jag inte gillar henne som person.
paa skrev:Jag tror nog Ryssland tar hem det.
CJNE skrev:Vad tyckte ni om ljudet då?
Tycker att det som vanligt i dessa sammanhang är för lite bas som kommer igenom mixningen.
Så värst mycket surround var det inte heller.
Bill50x skrev:Jag hade snudd på för mycket bas.... Men framför allt var ljudet "kompakt" på något sätt, förmodligen ganska dynamikfattigt.
/ B
CJNE skrev:
Märkligt, för mycket var det definitivt inte hos mig.
Var det DTS eller stereomixen du lyssnade på? Jag hade DTS.
Johan_Lindroos skrev:Hur i hela friden kunde du avnjuta festivalen med DTS-ljud?
Nattlorden skrev:paa skrev:Jag tror nog Ryssland tar hem det.
Och det baserar du på någon känsla att unga tjejer är överrepresenterade ibland de som röstar, eller?
CJNE skrev:Johan_Lindroos skrev:Hur i hela friden kunde du avnjuta festivalen med DTS-ljud?
Med DVB-T (Boxer) skickades det som både 2-kanals och DTS-ljud.
Men det lät inte så mycket från bakkanalerna så det kanske inte var riktig surround, menar du att det inte spelades in med surroundupptagning?
IngOehman skrev:Tycker nog att det är rätt svårt att hitta signifikant sämre hårdrock än det som Finland bjöd på.![]()
Tekniskt ointressant, harmoniskt avslaget, usel sånginsats. Någon sorts dåligt glad schagerrock. Ungefär vad man får om man kombinerar de två hemskaste saker jag kan tänka mig: Usel hårdrock och usel schlager... Dansband kan förvisso vara ännu värre...![]()
Om inte schlagerfestivalen ska dö ut tillsamman med oss som var med från starten måste det hända något
IngOehman skrev:2. Är det verkligen en schalgerfestival (som någon i tråden menat)? Det kan man diskutera. Det hette väl från början European song contest (ingen genre utpekad). På Svenska hette den melodifestivalen. Introducerandet av ordet schlager är ett jävla påfund, som tenderar att få deltagarna att dra åt det hållet.När man till och med hör hur folk tänker när de röstar, genom att de säger, "-Ja det är förvisso en bättre låt, men det var ju inte en schlager", då blir jag nästan förbannad!
![]()
bchi skrev:Har inte stött på någon som gillade Englands låt men det gjorde jag![]()
Gillar sån där happy-rap med katschig refreng![]()
Billigt... jag vet
IngOehman skrev:Nä, nu tror jag bestämt att du förväxlat tidsordningen!![]()
Förr i tiden hette det melodifestivalen (fram till för kanske 15 år sedan? Jag minns inte så noga), och ingenting annat*.
Att folk börjat säga "schlagerfestivelen" är ett nypåfund - ett som gör att musiken tyvärr går åt det hållet.![]()
Olidligt och lika dumt är det.
Vh, iö
- - - - -
IngOehman skrev:
Förr i tiden hette det melodifestivalen (fram till för kanske 15 år sedan? Jag minns inte så noga), och ingenting annat*.
Mikael2 skrev:För första gången tycker jag ljudet i Dolby Digital var helt ok och kunde spelas på hög volym. Dock blev det väldiga problem i mitt system när dom mixade in den svenska kommentatorn. Var tvungen att sänka rejält varje gång han skulle in och prata. Vad gör dom för fel när kommentatorn inte kan mixas in i sändningen på rätt nivå? Är det SVT eller Grekerna som gör nåt fel? Kanske jag som har fel inställningar?
paa skrev:Mikael2 skrev:För första gången tycker jag ljudet i Dolby Digital var helt ok och kunde spelas på hög volym. Dock blev det väldiga problem i mitt system när dom mixade in den svenska kommentatorn. Var tvungen att sänka rejält varje gång han skulle in och prata. Vad gör dom för fel när kommentatorn inte kan mixas in i sändningen på rätt nivå? Är det SVT eller Grekerna som gör nåt fel? Kanske jag som har fel inställningar?
Just kommentatorsljudet var extremt sunkigt, både till kvalet och finalen, så dåligt tror jag inte det brukat vara tidigare.
woland skrev:Det var väl en välsignelse att Sverige inte vann.
Inte bara för att Carola är en obehaglig person, utan för att vi slipper att stå för eländet nästa år.
Mvh
woland skrev:Jovisst är Carola det främsta skälet tiil att jag inte ville ha Sverige som segrare. Hennes falskhet lyser igenom, och snacka om dålig förlorare.
Surt sa räven...
Kan hålla med till viss del att det är PR för Sverige att hålla det på hemmaplan...men jag vet inte om det är värt kostnaden
Mvh
IngOehman skrev:Mest tycker jag dock att det är förvånande att ni inte skäms över att nämna folk vid namn och säga nedvärderande saker om dem, samtidigt som ni skriver under pseudonym och inte vill/vågar berätta vad ni själv heter! Ynkligt är det.
Bill50x skrev:Jag tycker fortfarande inte om Carola såsom jag lärt känna henne genom
media [...]
Ing. Öhman skrev:Jag tycker ni borde skämmas, ni beter er inte ett dugg bättre än
kvällstidningarna.
E skrev:Bill50x skrev:Jag tycker fortfarande inte om Carola såsom jag lärt känna henne genom
media [...]
Men är det inte nästan (viss) medias ambition att det ska vara på det
viset?
IngOehman skrev:Jag fattar inte vad drivkraften är att säga ovänliga saker om någon.
Som sagt - om det vore så att det var några Carola-relaterade sakfrågor någon var intresserad av att diskutera, så visst, jag hade inte reagerat, annat än att jag kanske velat deltaga i diksussionen.![]()
IngOehman skrev:Hur fördomsfull hon än är har jag inte fått känslan att hon tycker illa om någon dock, inte ens dem hon är fördomsfull mot!
Varför skall det diskuteras om man som jag ogillar Carola? Anledningarna har ju räknats upp av ett flertal forummedlemmar. Inte behöver man stå till svars inför en flintskallig, allergisk och rygghårsluden högtalarkonstruktör!Men även om vissa saker har nämnts i den vägen (hennes beskrivning av homo=sjukdom?, hon ser otäck ut - på grund av botox?, vill inte festa med monster?, kastat blomkruka på pubilk?!, för stark målmedvetenhet?, är iskall?, dålig stil överlag?), så verkar de som nämnt dessa saker inte vara ett dugg intresserade av att diskutera dessa saker - de vill bara berätta hur mycket de ogillar personen Carola (ja, alltså bara den offentliga då förstås...).
viktor skrev:Men snälla Ingvar, nu får du väl ge dig. Det är stor skillnad på allergi eller håravfall och inkrökta och diskriminerande åsikter.
viktor skrev:Enda anledningen till att madame Carola tog tillbaka sitt yttrande om homosexuella var att någon pr-mässig person påtalade det okloka i att gå ut med sina idiotier offentligt.
viktor skrev:Ingvar, sluta nu innan du gör bort dig fullständigt. Det här är bara pinsamt.
Det är stor skillnad på allergi eller håravfall och inkrökta och diskriminerande åsikter.
Viktor skrev:Ingvar Ö. Jag tänker inte besvara dina infantila påhopp utan sätter stopp här. Men jag hade ganska höga tankar om dig. Hade.
MichaelG skrev:Även om jag håller med Ingvar om att man bör vara synnerligen försiktig med att häckla en person bara för att hon är offentlig (och för att man inte tycker om henne) så känns ändå kopplingen homosexualitet - sjukdom - tunnhårig något krystad.
Även om jag inte vet hur Carola definierar begreppet sjukdom, så är nog den gängse uppfattningen (och den officiella) att sjukdom är något som kräver ohälsa. Det räcker alltså inte med att man befinner sig i ytterkanterna på normalfördelningskurvan (ex. litet eller mycket hår på huvudet/ryggen) för att betraktas som sjuk. Däremot kan detta ge upphov till sjukdom (psykisk ohälsa) om den tunna/rikliga hårbevuxenheten medför stora komplex.
Poängen är att den som klassas som sjuk inte bara betraktas som litet ovanlig eller annorlunda, utan snarare betraktas befinna sig i ett oönskat tillstånd av ohälsa. Och i vissa fall säger detta mer om betraktaren än om den betraktade!
Visst är det som du säger, att detta inte behöver vara synonymt med elakhet eller illvilja, men det kan mycket väl tyda på bristande respekt.
Om någon betraktar min sexuella läggning (för undvikande av missförstånd - heterosexuell) som en sjukdom, trots att jag bedyrar att jag trivs alldeles utmärkt med detta och inte alls har lust att ändra på det, så uppträder personen i fråga respektlöst.
Och den typen av offentligt visad respektlöshet av en offentlig person är även värd att fördömas offentligt tycker jag.
Men nu har hon offentligt bett om ursäkt för detta och då är jag med dig igen Ingvar - den ursäkten måste naturligtvis accepteras utan massa spekulationer och reservationer. Vi måste ju naturligtvis utgå från att ursäkten är ärligt menad till dess att vi vet något annat.
The_Man skrev:Offentliga personer kan man med gott samvete skriva/tala illa om offentligt...
MichaelG skrev:Även om jag håller med Ingvar om att man bör vara synnerligen försiktig med att häckla en person bara för att hon är offentlig (och för att man inte tycker om henne) så känns ändå kopplingen homosexualitet - sjukdom - tunnhårig något krystad.![]()
IngOehman skrev:Du menar att man inte får se kall ut?![]()
Finns det några andra sätt som man inte får se ut på, som man sålunda bör kritisera folk som går omkring och ser fel ut på?
Vee-Eight skrev:Viktor och Öhman:
Hoppas ni haft en rolig diskussion om skam och allt annat möjligt och omöjligt. Men tyvärr så vill jag be er att lämna dessa topicvidriga ämnena för denna gång.
Tack för ert samtycke.
Bill50x skrev:Och det gick ju bättre för dom än för Carola, helt välförtjänt. C. gjorde ett rätt blekt intryck, trist.
viktor skrev:Tänk om ansvarige utgivaren för MoLten la ner en del av den energi han spiller här på att i stället se till att tidningen kommer ut någon gång. Vi väntar fortfarande på nummer 4-2005. Skäms du aldrig, Ingvar?
viktor skrev:E. Vad jag vet lever vi i en demokrati och om jag upplever en person som iskall får jag uttrycka det. Sen kan ni käbbla bäst ni vill om det lämpliga i uttalandet, däri giver jag fullständigt phan.
viktor skrev:Ingvar, du utgår från att mina reflektioner kring Carola är rena spekulationerna. Varför det?
Sen MoLten, det du skriver är rent trams och dessutom osanning. Du har varit chef för tekniksidan under många år och har därför också ett ansvar för tidningens utgivning.
Det lustiga är att när man läser dina tidiga inlägg i denna tråd då handlar det inte om Carola utan om dig och det jag vill kalla din närmast patologiska narcissism.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster