King Crimson - Pompös psykedelia eller Akademisk Avantgarde

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

King Crimson - Pompös psykedelia eller Akademisk Avantgarde

Inläggav soundbrigade » 2007-03-07 19:11

Det kan ha varit när jag gick i 1:a ring på gymnasiet, alltså 1968 när jag råkade höra något alldeles nytt och helt olikt allt jag dittills hört. Jag måste erkänna att jag inte hade några favoritartister direkt, och mesta musiken som spelades då var "ren skit" för mig.
Men denna tisdagkväll (kan det ha varit) när man under en timmes tid spelade pop- och rockmusik, dristade Sveriges Radio att spela 21st Century Schizoid Man med en helt ny grupp - King Crimson.
Bild
Jag har ett annat minne från någon larvig kommunal aktivitet där Nybrobor (bara några få entusiaster) tältade vid Nybro kommuns sommarhem på Revsudden (Revs-udden) i Kalmarsund. När solen precis hade gått ner spelades "Epitaph" ur en transistor - LYCKA!
Musiken var mustig och utflippad utan att vara drogig. Musiken var fylld av tunga mellotronslöjor och gitarrer som inte lät som elgitarrer borde låta och så en hysterisk trummis. Glömde jag flöjten??

När man i en granntråd diskuterade (diskuterar) Yello tänker jag osökt på Fripps galna gäng. Här har musikstilen gjort sällsamt tvära kast och om man hört debutalbumet In the Court of the Crimson King har man bara hört musik som spelades på de första två albumen. Vi (Almen och jag) har vid sidan om konstaterat att gruppen definitivt har präglats av de musiker som spelat med, och byte av musiker har varit legio.

Nu ska jag syssla med annat ... ni kan diskutera det otroliga omslaget ovan medan jag nyper i öljetter i en korsett. Se så ... diskutera bara!!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-07 19:35

Det är verkligen ett härligt och färgglatt omslag! Men visst är det väl så att det inte för sig så bra i CD-konvolutsstorlek? ;)

Själv så har jag inte dykt särskillt långt in i King Crimson. Jag skaffade Thrak där bandet består av två trior. Jag gillar delar av skivan väldigt, men kom ihåg den som ganska långsam. Sedan jag skaffade den har jag inte haft någon stor rock'n rollperiod i mitt liv, och jag har inte kommit längre än så.

Kungarna är dock en av flera rockakter som jag är nyfiken på. Men nu är det bara elektronika för hela slanten, så jag får hoppas att jag lever länge än. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-07 20:08

Vad ska man säga...

Håller med om att de låtit rätt varierat under årens lopp. Själv föredrar jag nog mest den äldre delen av deras produktion fram till "Red" på ett ungefär.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-03-07 20:27

Islands har jag. Den är rätt mysig.
Jag har dessutom delat boende med en korsettfantast.

Tror f.ö. att Renaissancelåtarna du skickade börjar bita på mig nu. :)
Åtminstone At The Harbour och Ashes Are Burning

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-07 20:37

Jag började med att köpa In the Wake of Poseidon efter att ha hört någon eller några av låtarna hos en kompis. Jag tycker fortfarande att den är bättre än den första även om det på något sätt känns som om de är samma skiva. De senare skivorna har jag inte fastnat för på samma sätt, t.ex. köpte jag Three of a Perfect Pair och blev ganska besviken. Däremot gillar jag Giles, Giles and Fripp. Den största behållningen för mig med King Crimson kanske är Michael Giles trumspel. Han är en av mina favorittrummisar och spelar verkligen som ingen annan.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-07 23:02

Magnuz skrev: Däremot gillar jag Giles, Giles and Fripp. Den största behållningen för mig med King Crimson kanske är Michael Giles trumspel. Han är en av mina favorittrummisar och spelar verkligen som ingen annan.

Pete Sinfield som var låtskrivare åt KC avrådde mig från att skaffa Giles, Giles & Fripp. Men det är en härlig platta. Musik typ engelsk dansrestaurantunderhållning, men ibland flippar de ur och kör lite jazzimprovisationer. Och så mellan låtarna någon helt otroligt knasig berättelse... Det finns en variant som Brondesbury Tapes.

McDonald&Giles gjorde en duo(??)platta som är fin. En hel svit "Birdman" får en att flyga själv.
Sedan har jag fått ner några plattor med 21st Century Schizoid Band med en del kungamedlemmar. Spelar King Crimson-musik riktigt BRA.

Jo, jag håller med, trion Three Of A Perfect Pair, Beat och Discipline är lite halvtrista med några få riktigt bra plattor. Jag har annars lite svårt för de plattor där det "skramlar" för mycket. Thrack är däremot en höjdare.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-08 13:24

Album #2 - In the Wake of Poseidon är mycket snarlik den 1:a, tycker jag. Samma sound och mellotronslöjor. Kanske den galna Bolero-sviten på andra sidan ger en antydan om vad som komma skall. Jag tyckte nog bättre om 1:an ...

Jag har alltid gillat omslagen till gruppens skivor. De har liksom musiken växlat stil oerhört mycket. Den här plattans omslag skapades av Tammo deJong, och kallas för de 12 arketyperna. Tammo höll på med lägerskolor för barn fick jag veta. På den tiden var det viktigt att ha stenkoll på ens favoritartister och deras hov ....

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-08 14:04

Slartibartfast skrev:Det är verkligen ett härligt och färgglatt omslag!
Konstären (Barry Godber), som egentligen jobbade med datorer, dog (begick självmord?) inte så långt efter skivan hade släppts.

Min första KC var Poseidon (hur gammal var jag - 15 år?) och jag blev helt tagen. Fripps gitarrinsats, där han går uppåt, uppåt, uppåt i en kromatisk skala gjorde ett rent fysiskt intryck på mig, och jag tappade bokstavligen andan. Av de tidiga föredrar jag Court som en mer sammanhållen helhet, även om jag diggar loss till Cat Food ibland. Fripp har själv kallat Poseidon för Court II, och det kan man både strukturellt och rent musikaliskt själv konstatera.

Jag är väldigt förtjust i 80-talets KC också, med Discipline som främsta album. Kombinationen av de extremt musikaliska amerikanarna Adrian Belew och Tony Levin med ärkebritterna Fripp och Bruford, tillsammans med den första generationen av syntgitarrer och -trummor, MIDI och Reich-minimalism var fantastiskt lyckad.

Glädjande nog gör de fortfarande musik! :D Den senaste skivan, The Power to Believe (2003) håller jag högt, till och med högre än Thrak, som jag annars tycker mycket om. Fripp, Belew, Pat Mastelotto och Levin har också varit i studion i omgångar det senaste året och spelat in. Jag väntar...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-08 14:33

Om man funderar lite över co-kungarna hittar vi förutom Fripp bröderna Peter och Michael Giles (ingick i Giles&Giles&Fripp), Ian McDonald, Greg Lake - storslagen sångare!!!!, Keith Tippet, Mel Collins och Gordon Haskell smyger in på Poseidon Collins och Tippet kommer att tippa över musiken åt ett helt annat håll.
Peter Sinfield som jag aldrig riktigt har förstått mig på står för texterna samt "sundries" vad det nu är, på de första 4-5 albumen. Jag ska scanna det långa brev jag fick av honom där han berättar vad texterna handlar om.
Peter ger ut ett soloalbum - Still där han står för text, sång och musik. Han får hjälp av Tippet, Collins, John Wetton och Ian Wallace bl a. Han sjunger duett tillsammans med Greg Lake i Still. Sinfields lite vaga och tunna röst kontrasteras av Gregs starka stämma - otroligt vackert!!!
Peter producerade italienska Premiata Forneria Marconi och skrev deras engelska texter. Det är lite roligt för att PFM (och andra italienska progg-band) nämns ofta i samma mening som King Crimson. Han arbetade även med Angelo Branduardi.

Ringarna på vattnet ....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-08 15:07

Keith Tippet var ju avantgarde-jazzpianist på den tiden. Han tyckte att KC var ett kul gig! :)

Peter Sinfield är rätt skum, ja. Han har ju även skrivit text till stora hitar för bland annat Celine Dion. 8O Men fantastiska texter på KC:s första skivor var det.
21st Century Schizoid Man skrev:Cat's foot iron claw
Neuro-surgeons scream for more
At paranoia's poison door
Twenty first century schizoid man.
Epitaph skrev:The wall on which the prophets wrote
Is cracking at the seams.
Upon the instruments of death
The sunlight brightly gleams.
When every man is torn apart
With nightmares and with dreams,
Will no one lay the laurel wreath
As silence drowns the screams.
Moonchild skrev:She's a moonchild
Gathering the flowers in a garden.
Lovely moonchild
Drifting on the echoes of the hours.

Sailling on the wind
in a milk white gown
Dropping circle stones on a sun dial
Playing hide and seek
with the ghosts of dawn
Waiting for a smile from a sun child.

Moonchild, som för övrigt regissören Vincent Gallo lät Christina Ricci dansa till på en bowlingbana i filmen Buffalo '66.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-08 15:43

Almen skrev:Keith Tippet var ju avantgarde-jazzpianist på den tiden. Han tyckte att KC var ett kul gig! :)

Någon glad Faktisktist fick överta en glad skiva med Keith & Julie Tippet - den var inte ..... den var inte rolig att lyssna på om säger som så.
Almen skrev:Moonchild, som för övrigt regissören Vincent Gallo lät Christina Ricci dansa till på en bowlingbana i filmen Buffalo '66.

Dags för KingCrimson-spotting..... Jag kan inte erinra mig att jag hört något KingCrimsonskt någonstans. Keith Tippet hade gjort titelmelodin till någon engelsk TV-serie, men det var länge sedan.
Nu ska jag leta reda på Sinfields skrift ....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-08 16:19

soundbrigade skrev:Dags för KingCrimson-spotting..... Jag kan inte erinra mig att jag hört något KingCrimsonskt någonstans.
Har du inte sett Emanuelle? 8O :oops: :D En sådan uppenbar rip-off av Larks' Tongues in Aspic (i sättning för stråkorkester!) att Fripp fick betalt för användandet till slut.

Tar gärna del av den.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-08 16:26

Så här såg King Crismon ut 1971.
Uppifrån och ner: Mel Collins (gick han med och bildade Bad Company??), sedan är det ??? Boz eller Ian Wallace och längst ner ??? Ian Wallace eller Boz.
Andra raden: Pete Sinfield och Robert, Bob, Fripp
Bild

Och så brevet som inte är så personligt när jag läser det men undrar om Britney eller N-Sync eller Ice-Qube (eller va fasen en rapare kan heta) skickar ut en sådan här sak (inkl affischen som jag delvis skannat ovan) och förklarar sin musik och vad man sysslar med. :roll:

BREVET

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-08 16:28

Almen skrev:Har du inte sett Emanuelle? 8O :oops: :D En sådan uppenbar rip-off av Larks' Tongues in Aspic (i sättning för stråkorkester!) att Fripp fick betalt för användandet till slut.

Å fanken, tyckte det lät bekant. 8O

Tar gärna del av den.

Fixat! Står en hel del intressant om tiden fram till och platta #4. Kul med beskrivning av deras instrument.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-08 16:36

soundbrigade skrev:Fixat! Står en hel del intressant om tiden fram till och platta #4. Kul med beskrivning av deras instrument.

Tack! Skall skriva ut och läsa sedan.

Visst köpte de sin första mellotron av Beatles/Abbey Road? Eller var det tvärtom? :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-08 17:01

Det vet jag inte. Jag tyckte mellotroner var häftigt och trodde King Crimson var bland de första. Men jag kan nog identifiera en del tjut på Seargent Pepper och Magical Mystery Tour.
Mike Pinder i Moody Blues har tydligen jobbat på Mellotronfirman och ansågs vara en hejare på instrumentet.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-08 17:05

King Crimson, hum hum :roll: , köpte den där första skivan på den tiden det begav sig, kanske värt leta upp den och lyssna igen, det var verkligen länge sedan.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-08 17:13

soundbrigade skrev:Jag tyckte mellotroner var häftigt och trodde King Crimson var bland de första. Men jag kan nog identifiera en del tjut på Seargent Pepper och Magical Mystery Tour.
Oh ja, introt till Strawberry Fields är ju en klassiker i mellotron-genren. 1966, va?

Fasiken, vad länge sedan det var jag lyssnade på In the Wake of Poseidon! Får bli aftonens spis. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-08 17:22

:)
Jag lyssnar igenom dem en efter en i takt med att jag skannar omslagen.

När kompisar kom hem till mig (gymnasietiden) fick jag aldrig spela musik eftersom mycket var för obskyrt för dem. Men på en klassåterförening för 7-8 år sedan erkände flera av mina klasskompisar att de köpt In the Court. Det var kul.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-09 12:46

Pete Sinfield promotar inte precis Giles&Giles&Fripp-skivan. Om det är för att den inte är riktigt KingCrimsonsk eller för att den är utgången vet inte jag.
Nu misstänkte jag att den var ännu mer utflippad än Court, en aning som bekräftades när jag till slut köpte den (som CD). fast inte på det viset jag hade tänkt mig.
Plattan är fylld med döööö-knasiga låtar som passar i en danshall på en brittisk nöjespir där bedagade kvinnor och män sitter och dricker paraplydrinkar och hånglar på dansgolvet.
The sun is shining but it's raining in my heart
So please come back dear and let's make a brand new start

Emellan låtarna berättas The Saga of Rodney Toady:

But Rodney did not want to meet fat and ugly girls. And instead he bought rude books (oooooooofff), with rude pictures (oooooooooff) in them.
- Rodney, your tea's ready!

Det finns en variant benämnd Brondesbury Tapes där det finns en melodi Why Don't You Just Drop In? som verkar vara rudimentet till The Letters på Island. Brondesbury är intressantare än Cherrful Insanities.

Här här omslaget (FNISS);
Bild

Edit: Fripp är lite lik V8 ....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-09 14:11

In the Wake är bra, alltså. Michael Giles är ännu bättre än på första skivan, men det känns att den är mera av en studioprodukt än Court, där de spelat alla låtarna live under en längre tid innan de gick in i studion. Den långa improvisatoriska Devil's Triangle känns mera som Beatles än som Miles Davis, om man säger så.

Cat Food, å andra sidan, rockar fortfarande hårt! 8O :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-09 20:00

Soundbrigade skrev:Nu misstänkte jag att den var ännu mer utflippad än Court, en aning som bekräftades när jag till slut köpte den (som CD).

Den är utflippad (eller utflipprad som idioterna i akademien envisas med att kalla det) à la Monty Python. Court är väl inte så utflippad, förresten?

Almen skrev:In the Wake är bra, alltså. Michael Giles är ännu bättre än på första skivan,

Det är han nog, ja. Det kanske är därför jag föredrar In the Wake... Jag har faktiskt inte tänkt på det förut, men eftersom...
Magnuz skrev:Den största behållningen för mig med King Crimson kanske är Michael Giles trumspel.

...så låter det ju rimligt.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-10 00:51

Var tvungen att lyssna lite på Crimson efter den här påminnelsen...
Den senaste plattan jag har är "the ConstruKction of light" från 2000 som jag inte kan ha lyssnat särskilt mycket på förut...
Förstår inte hur jag kan ha missat den...

Hur som helst så låter den en hel del som tidiga Crimson musikaliskt. Härlig variant på Larks Tongue in Aspic på den... Den får gå på repeat ett tag...

Har det kommit något mer bra efter den här?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-10 09:45

Lust skrev:Har det kommit något mer bra efter den här?

jag har kurs i helgen och kommer att skina med min bortvaro. Jag har själv plattorna tom tripplen Beat/Perfect pair/Discipline samt Vroom och Thrak. Vad som gjorts utöver detta har naj lite koll på.

Ska försöka gräva upp lite om off-springs ...
Mors!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-12 08:46

Lust skrev:Den senaste plattan jag har är "the ConstruKction of light" från 2000 som jag inte kan ha lyssnat särskilt mycket på förut...
Förstår inte hur jag kan ha missat den...

Har det kommit något mer bra efter den här?
Japp (som jag skrev en bit upp i tråden ;)), The Power to Believe (2003) gillar jag mycket. Kan verkligen rekommendera dubbel-DVD:n Eyes Wide Open som kom 2004, med en konsert från 2001 och en från 2003. Speciellt den senare är riktigt, riktigt bra. Jag var på den turnén när de spelade i Sthlm, och det är en av de bästa konserter jag varit på.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-12 08:59

Ett av gruppens mest spektakulära omslag kommer från #4 - Lizard. På albumet härjar en hoper brittiska jazz-rockmusiker med "den galne pianisten" Keith Tippet i täten. Om man lyssnat på Soft Machine känner man igen flera namn.
Jag tycker det här albumet är mycket speciellt - one of its kind, och den här sortens musik kommer aldrig mer igen. Läste lite kritik mot King Crimson in MM och NME, att på konserterna spelades det aldrig låtar från Lizard. Det kanske var musik som var för svår att spela live??
Jon Anderson har lånat ut sig till en av låtarna - Lizard - otroligt vackert.
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-12 12:44

Jag blev väldigt besviken första gången jag lyssnade på Lizard (läänge sedan). Kanske skulle ändra åsikt nu?

Har förstått att Fripp inte håller den bland det bästa de gjort.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-12 13:19

Den är väldigt o-cimsonsk. Massa brass (blås) och Tippets pianoklonk, men det finns massor med häftiga låtar. Circus är speciell; man har en känsla av att det är ett gäng solister som var och en spelar mer eller mindre improviserade solon. Tror aldrig trummisen spelar "i takt" någon gång utan kör ett trumsolo genom hela låten. Det låter definitivt inte illa, tvärtom men det är ett milt kaos som gör låten till en riktig höjdarlåt ändå.
Marc Charig och Nick Evans på blå har jag sett med Soft Machine (ja på deras plattor). Keith Tippet gjorde lite soloplattor - Dedicated to you but you weren't listening och en enorm grej med en konsteallation benämnd Centipede med en 2-LP - Septober Energi. Gräddan av progressiva brittiska rockmusiker fanns med; Fripp producerade så mycket att han aldrig han spela något själv på plattan. Tre batterister fanns med, bl a Ian Wallace och John Marshall (Soft machine).

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2007-03-12 22:13

King Crimson har skänkt mycket glädje - särskilt Red och USA ...... gillar Bill Bruford trumspel .....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-13 14:33

soundbrigade: Verkar som att jag saknade själva crimson-soundet på Lizard, då.

Nisse: Jo, Billy Boy är nog favoriten ändå. OT: Såg honom live ffg i höstas, på Nef med sitt jazzband. Fantastiskt kul! :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-13 15:29

Almen skrev:soundbrigade: Verkar som att jag saknade själva crimson-soundet på Lizard, då.

Du saknar säkert mellotronslöjorna från 1:an och 2:an samt Fripps gitarr på plattorna som kommer.

Nu minns jag inte hur de kommer, men vi chansar.
Efter Lizard dyker det upp en trio där Kungarna byter stil totalt. Frippen hittar ett gäng musiker som är SÅ speciella och oerhört skickliga; David Cross på violin, John Wetton på bas och Bill Bruford på Trummor.
Första (jag antar det) plattan i trion är Larks' Tongues In Aspic. Musiken är som vanligt helskum med monotona ljudblock i Larks' och Talking Drum, goda gitarriff. Somligt är bedövande vackert i låtar som Book of Saturday och Exiles.

(Jag har hoppat över live en live-platta - Earthbound. Såg någon notering att den är inspelad på en kassettbandspelare bak i en folkbuss. Sedan kom ju USA, ett annat livealbum, men den kom nog efter Larks.)
En undran - vem/vilka är textförfattaren/arna - Palmer-James??

Åsså måste jag infoga, Easy Money är bland det häftigaste som spelats in - nånsin. "Show the colour of your crimson suspenders ..."
Bild

:oops: Bilden har kommit lite snett ...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-13 16:09

Glöm inte den excentriske slagverkaren Jamie Muir som var med på Larks. Han som spelade live iförd djurhudar och med blodet från sönderbitna blodampuller rinnande ur munnen.

Efter Larks kom Starless and Bible Black (underbar titel), där de flesta spåren ursprungligen togs från en livekonsert. Därefter Red och USA.

Jo, Palmer-James skrev texterna den här perioden, med vissa specifika undantag. Dels har jag för mig att Fripp skrev några textrader på Great Deceiver ("Cigarettes, Ice Cream, Figurines of the Virgin Mary"), dels tror jag Wetton skrev samtliga till Red.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-13 17:14

Jag har en Wetton-platta hemma. Mäktigt, pompöst och definitivt publikfriande.
Jag trodde nu att USA kom efter Larks.
Jag noterar att mycket man hör i dagens Crmson har sina rötter här. Larks-temat har man inte släppt utan förfinat och vidareutvecklat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-13 17:58

Jag trodde nu att USA kom efter Larks.
Jo, som jag skrev.

mycket man hör i dagens Crmson har sina rötter här. Larks-temat har man inte släppt utan förfinat och vidareutvecklat.

Absolut! Larks' Tongues in Aspic, Part IV dyker upp på The ConstruKction of Light, nästan 30 år efter del I och II. Samma med Fracture från 1974, som på TCOL blir FraKctured.

Har för mig att Fripp skrev om det, att han medvetet bejakade delar av den äldre musiken och inte enbart ratade saker bara för att det gjorts förr.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-14 14:52

Vad har det här med King Crimson att göra?
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-14 15:00

Svar: den här:
Bild

På KC:s album Starless and Bible Black finns en underbara hyllningssång till Rembrandts målning Nattvakten (The Night Watch).

jag är så fascinerad av en fläck på albumets baksida där man man läsa "... this night wounds time ..." Vad betyder det?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-14 16:44

Är inte den texten, liksom frasen "Starless and Bible Black" (underbar titel, sade jag det?), från Dylan Tomas diktning?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-14 16:49

Almen skrev:Är inte den texten, liksom frasen "Starless and Bible Black" (underbar titel, sade jag det?), från Dylan Tomas diktning?

Du sade det, men det kan upprepas. Det finns en StarlessRed, där man faktiskt lagt in text och just detta "...Starless and Bible Black". Fantastiskt!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-15 20:49

RED

Bild

Ett av få album med medlemmarna på omslaget. Fripp sitter och spelar kort med pinupkortlek med Brian Eno (som samlar på sådana kortlekar) på en platta som de gjorde ihop No Pussyfooting. Gillar man synthar, sekvenser och tapeslingor som Fripps gitarrslöjor tycker man om den skivan. Jag diggar den.
Red är en bra rockplatta. Jag älskar Starless.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-16 09:55

Starless är ju, helt objektivt, en av deras allra bästa låtar.

Oj, det var länge sedan jag lyssnade på Red också! :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-03-16 13:31

soundbrigade skrev: Larks' Tongues In Aspic

[OT]
Monte Python nämndes ju tidigare i tråden - är det bara jag eller är det fler som kommer att tänka på det här? :D
[/OT]
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-16 13:59

De flesta av mina Crimsonplattor är i vinylformat, men har tack vare den här tråden plockat fram en samlings-CD med dom som går ofta på dagarna.

Den heter: Sleepless - the concise King Crimson (1993).

Rekommenderas som översiktsplatta om någon tack vare den här tråden fått upp intresset för bandet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-16 14:55

Lust skrev:Den heter: Sleepless - the concise King Crimson 1993).

Det kom någon liknande för ganska länge sedan - Young Persons Guide to King Crimson.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-16 15:48

TCM skrev:

[OT]
Monte Python nämndes ju tidigare i tråden - är det bara jag eller är det fler som kommer att tänka på det här? :D
[/OT]

Jag tänker faktiskt mera på Life of Brian:
Brian: Larks' tongues. Wrens' livers. Chaffinch brains. Jaguars' earlobes. Wolf nipple chips. Get 'em while they're hot. They're lovely. Dromedary pretzels, only half a denar. Tuscany fried bats.
Notera att King Crimson (eller rättare sagt Jamie Muir) var först! 8)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-03-16 16:23

Almen skrev:
TCM skrev:

[OT]
[/OT]

Jag tänker faktiskt mera på Life of Brian:
Brian: Larks' tongues. Wrens' livers. Chaffinch brains. Jaguars' earlobes. Wolf nipple chips. Get 'em while they're hot. They're lovely. Dromedary pretzels, only half a denar. Tuscany fried bats.
Notera att King Crimson (eller rättare sagt Jamie Muir) var först! 8)

Din var faktiskt bättre :) . Min var ju
Lark's vomit
.

http://orangecow.org/pythonet/sketches/crunchy.htm
When routine bites hard

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-18 10:59

Ett riktigt bra livealbum. Man blir bara glad av att höra sådant här.
USA
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-18 17:29

Liveskivan USA är ju egentligen grunden till studioalbumet Red. KC gjorde ofta så, körde låtarna live några vändor innan de gick in i studion.

Starless and Bible Black använde man till och med några liveinspelningar som basic tracks.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-18 18:02

Åhå!

Har det alltid varit så?? Jag menar man hittar en del KingCrimsonskt som verkar fungera så bra både live och i studio, samt att det funkar som covers och för offspring-grupper.

Jag hämtar andan (syr balklänning och korsett och snickrar ihop ett litet rörsteg), sedan kör vi en trio till ...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-19 16:10

soundbrigade skrev:Har det alltid varit så??
För det mesta, ja. Är inte helt säker på hur det var med THRAK och The ConstruKction of Light, annars tror jag att det har varit kutym.

Jag hämtar andan (syr balklänning och korsett och snickrar ihop ett litet rörsteg), sedan kör vi en trio till ...
Ser med spänning fram emot det. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-19 16:49

OK, då. Vi kör lite till.

Väldigt länge drog jag mig för att köpa de plattor som efter Red. Det främsta skälet var nog ekonomin, och så inbillade jag mig att det inte var samma King Crimson jag gillade så där de dök upp.
Nu har jag köpt den tripplett som kom härnäst och jag är lite tvehågsen. Mycket berör mig inte alls; för mycket "industrirock", medan ett fåtal låter är brilljanta.
Discipline är väl den jag har svårast att connecta till, även om jag tycker att Frame by Frame, Matte Kudasai och The Sheltering Sky är skapliga och kanske tom riktigt lyssningsvärda.
Ling Crimson är vid den här tid Ropert Fripp, Adrian Belew, Tony Levin och Bill Bruford.
Bild

Jag gillar omslagen som är lika minimalistiska som musiken ibland är.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-19 21:03

Discipline är då tvärtom min favorit av trion, med Three of a Perfect Pair som tvåa. Jag har faktiskt mer och mer börjat uppskatta industrilåtarna, kanske i takt med att min anläggning blivit bättre och bättre.

Dock är den i mitt tycke bästa skivan man kan köpa från den här perioden dubbelliven Absent Lovers. Bra ljud, inga pålägg, och makalöst musikanteri.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-21 15:37

Från Alvin Leeś hemsida:

February 22, 2007 - We are saddened to learn of the passing of Ian Wallace, former drummer of King Crimson and session drummer extraordinarire. Ian played with Alvin Lee many times, including on On The Road to Freedom , In Flight and Pump Iron. When Boz died, Ian wrote "Boz, wherever you are I hope you don't rest in peace. I hope you're playing your balls off somewhere with people you love, to appreciative audiences." We hope you're playing right along with him, Ian.

Sept, 21, 2006 - Boz Burrell, renowned bass player for King Crimson, Bad Company and many
Alvin Lee sessions, has passed away at his home in Spain. Drummer Ian Wallace posted this information in his online tribute to him " He was at his home with friends talking about chords, something he loved to do. He picked up a guitar and said something like; "do you know this one?" strummed a chord and promptly fell over. He was apparently dead before he hit the floor. I spoke with Alvin Lee (whose guitar it was) and Alvin thought the chord was a half diminished thirteenth. It may have well been the lost chord. We'll never know."

:cry:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-21 17:35

Älskar dessa omslag. Vet inte om denna platta kommer 2a i den här minimalistiska trion.
Bild

Jag tycker dock titeln säger allt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 18:00

Nä, den var faktiskt den tredje i ordningen.

Jag har aldrig lyckats bena ut riktigt vad som menas med uttrycket.

she is susceptible
he is impossible
they have their cross to share
three of a perfect pair...

he has his contradicting views
she has her cyclothymic moods
they make a study in despair
three of a perfect pair...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-21 19:28

Är de schizofrena kanske?? Eller är det rent ordbajs?? Har man inte Sinfields beskrivning till de första plattorna kan man tycka att texterna bara ett staplande av högtravande och lagom schizoida ord.
Jag tycker den låten (Three of a Perfect Pair) är himla härlig. Undrar vad det är för takt?? Jethro Tull spelade låtar i konstiga takter vilka tarvade 7 3/5 ben för att kunna dansa till.

För formens skull - Beat. Den här kom emellan då. Det är den platta jag gillar mest av de tre.
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 19:51

ToaPP är faktiskt i ren tretakt, men gitarrkompet gör det inte lättare att höra det! 8O Förutom sticket som är i 7/8-takt (eller kanske egentligen 7/4).

Lustigt nog är Beat den jag tycker minst om. Fast det betyder ju inte att den är dålig. På konserterna från den här tiden kan man dock notera att minst antal låtar brukar komma från den skivan.

Ungefär som att jämföra Amarone-viner!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-21 20:47

Almen skrev:Ungefär som att jämföra Amarone-viner!

Jag plockar Neil and Jack and Me, Heartbeat, Waiting Man, Two Hands som bra låtar.
Waiting Man är en sådan där nagelbitare - man blir lätt stressad av takten.

Man kanske skulle följa Fripps råd om att om och om igen lyssna på musik man inte gillade för att på så sätt lära sig att gilla den.
Jag har lättare att ta in Industri-soundet från Thrak och Vroom. Thrackattack är ....... för jobbig för mig. Har jag kvar den??

Fru SB fyller år i helgen, har beställt ett 275kr-vin ... Inte Amarone utan .... hittar inte lappen. Italienskt vin "som kunde få Pavarotti att sjunga heavy metal gratis ....".

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-23 13:39

Stickspår:
Jag har skaffat på mig en del plattor med David Sylvian och Sylvian & Fripp. Det händer kul saker när de här två grubblarna slår sina .... grubblande huvuden ihop.
Det här hände i studion The First Day - 1993:
Bild
Jag kan bli lite less på Sylvians släpiga halvnasala röst, men han skriver fina texter och musiken är suverän liksom arrangemangen så han är förlåten.

Ungefär den där plattan finns i liveutförande - Damage - 1994. Det är otroligt att höra Fripps ruffiga och skitiga gitarrspel. I Firepower dyker Fripps välkända gitarrslöjor upp i en lång improvisation. Man kan bli muselman för mindre ...
Bild

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-25 16:44

soundbrigade skrev:Svar: den här:
Bild

På KC:s album Starless and Bible Black finns en underbara hyllningssång till Rembrandts målning Nattvakten (The Night Watch).

jag är så fascinerad av en fläck på albumets baksida där man man läsa "... this night wounds time ..." Vad betyder det?

"this night wounds time" är ett citat från Tom Phillips (album art) "A Humument"

Tycker det är kul att Bill Bruford står som medkompositör på låten "Trio".

Anledningen skall vara att resten av bandet ansåg att Bills val att inte spela något på den låten var avgörande för resultatet.

Det kan man ju inte annat än hålla med om...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-25 18:30

Thrakattak Det här klarar jag inte riktigt ...
Bild

Det här verkar vara något hopkok - för indistriellt ...
Vrooom
Bild

Jag glömde skanna mitt sista albumomslag. Plattorna ovan lämnar mig agnska oberörd. Jag har inget att säga mer än att det är för mycket kakafoniskt för mig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-25 19:01

Tack Soundbrigade, dels för att du verkar vara en sån himla trevlig snubbe med sinne för psykedelia :) och för en mycket inspirerande tråd - lovar att försöka kolla in KC enligt ovan någon gång. Ville bara säga det.

Vad gäller D. Sylvians sång så håller jag med :D jobbig, men det är bara att slappna av och acceptera att det bara måste vara så :) Ett exempel på sångare som blir bättre ju mer denne håller igen, less is more typ...! Då blir det ruggigt bra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-25 20:20

phloam skrev:Vad gäller D. Sylvians sång så håller jag med :D jobbig, men det är bara att slappna av och acceptera att det bara måste vara så :) Ett exempel på sångare som blir bättre ju mer denne håller igen, less is more typ...! Då blir det ruggigt bra.

Det fina spelet på Davids och Roberts skivor slätar över hans lite jobbiga röst. Sedan tycker jag hans sånger är så fina och texter så djupa att man totalt glömmer bort att han har den rösten.
Lyssna på Dead Bees on a Cake!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-26 14:47

soundbrigade skrev:Thrakattak Det här klarar jag inte riktigt ...

Vrooom
Plattorna ovan lämnar mig agnska oberörd. Jag har inget att säga mer än att det är för mycket kakafoniskt för mig.

Dessa är för improvisatoriska och ofärdiga för mig också. Men de kanske vinner i längden...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-26 18:19

Ska lite senare fylla på med lite "offsprings" eller vad man säger - lite lösa King Crimson-trådar.

Det här är det sista album jag skaffat och även om det är lite vrooomigt och thrackigt är det helt suveränt. Mixen av industrirock och mjuka läkande låtar är så genomtänkt - intelligent rentav.
Och skräpiga låtar som Dinosaur och Sex Sleep Eat Drink Dream balanserar mellan hårt och mjukt och humor att man blir lyrisk.

Magnus säger Fem F.

THRAK:
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-26 18:23

Kom på varför det dröjt (Lyssnar på BMS - Nudo för 5:e gången idag). Omslaget är en lång pappersremsa man kan vika och och jag ville nog ha med hela remsan. Men skitsamma - nu var KC klar. Almén, fyll i! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-28 18:44

Nu blir det komplicerat. THRAK var alltså den första skivan med den s.k. dubbeltrion: två gitarrister, två basister, och två trummisar. Efter det insåg alla hur svårt det var att samla hela gänget (eftersom de alla hade andra musikaliska projekt vid sidan av KC, inte minst av ekonomiska orsaker). Fripp föreslog då att de skulle bilda "fraktaler", alltså mindre delar av gruppen, som skulle framträda live med improviserat material för att förbereda för nästa skivinspelning.

Dessa "fractalizations" resulterade i CD-boxen "The ProjeKcts", innehållande fyra CD:er med musik från fyra av dessa konstellationer. Förmodligen endast för den inbitne, men mycket av det är riktigt, riktigt bra. (Länge sedan jag lyssnade på den. :roll:)

Nu blev det dock ingen mer dubbeltrio, utan Tony Levin och Bill Bruford gick vidare till egna projekt, lämnande Fripp, Belew, Gunn och Mastelotto i ännu en KC-kvartett. Första skivan ut för dem var The ConstruKction of Light från 2000. Givetvis en välkommen CD, men inte alls så lätt att ta till sig som THRAK. Belew hade precis kommit ur en depression och skrev undergångstexter, Fripp hade återupptäckt sitt gitarrspel från 70- och 80-tal, och Gunn och Mastelotto hade väl inte riktigt kunnat axla den tidigare rytmsektionens mantel.

På deras världsturné 2001 var det också första gången jag hörde KC live, på Amager Bio i Köpenhamn. Fantastiskt kul att se dem på riktigt, men dåligt ljud tillsammans med att Mastelotto ibland virrade bort sig litet i trumelektroniken gav ett blandat intryck. Och Bowies Heroes som extranummer? Visst, både Fripp och Belew hade spelat med Bowie, men... varför? Konserten från 2001 på dubbel-DVD:n Eyes Wide Open bekräftar faktiskt mina intryck.

The ConstruKction of Light vinner dock i längden. Ljudbilden är tät, mycket händer hela tiden, basinnehållet är tidvis avgrundsdjupt, så den verkar tjäna mer än de flesta andra KC-skivor på en riktigt fin anläggning. I alla fall lyssnar jag mer gärna på den nu, än tidigare (läs pi60 + Bryston). :)

Tillagt: Under 2001 turnerade också King Crimson i USA, med TOOL som efterband. Eller om det var KC som var förband... TOOL-grabbarna var nog ganska hedrade ändå, eller som Maynard James Keenan säger: "King Crimson is pretty much who we ripped off over the years. Don't tell anyone, especially them."

Fortsättning följer...
Senast redigerad av Almen 2007-04-12 09:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-28 19:06

Hur är det med privatlivet?? Jag skiter i vem som är gift med vem och bor var men snappade upp att Fripp nån gång gängat sig med Toyah Willcox, en discosångerska. Därför var jag tvungen att köpa ett Toyah-album och det är lite frippskt på något vis även om Fripps namn inte finns på skivan. Däremot Tony Arnold.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-28 19:09

En av Fripps tidiga äventyr utanför KC var ett riktigt udda album han gjorde med Brian Eno - No Pussyfooting. En låt per sida med sekvenser, synth och de frippska gitarrljuden - slöjorna.

BildBild

På omslaget sitter de båda farbröderna och spelar kort med en av Enos pinupkortlekar (han samlade på sådana)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-28 19:15

soundbrigade skrev:Toyah Willcox, en discosångerska.

Hm, jag har inte så bra koll på henne, men jag har nog uppfattat henne mer som sångerska/musikalartist/skådespelare än just discosångerska.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-28 19:17

Almen skrev:
soundbrigade skrev:Toyah Willcox, en discosångerska.

Hm, jag har inte så bra koll på henne, men jag har nog uppfattat henne mer som sångerska/musikalartist/skådespelare än just discosångerska.

OK då - men hade de något gemensamt?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-28 19:35

Toyah gillade jag en gång i tiden... Stack ut lite bland sångerskorna från den tiden och var rätt konstnärlig också. Absolut ingen disco-sångerka.

Egentligen är hon ingen vidare sångerska och jag tvivlar på att jag idag skulle gilla det jag gjorde då. Skivan du visar bild på har jag aldrig sett eller hört, men har säkert 5-6 vinyler med henne. Såg henne på Draken (Sthlm) en gång också. Satt på första raden minns jag.

Minns även att hon bl a hade trummisen Simon Phillips med i sitt band ett tag och det är inte kattskit det...

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-03-28 20:20

Toyah var en av mina stora idoler i början av 80-talet och för bara något år sedan började dom släppa hennes gamla skivor på CD igen med flera extra låtar bland annat.

Så när jag köpte min favorit skiva Anthem så tänkte jag undrar om jag tycker det fortfarande är bra nu efter så många år. Döm av min förvåning när inte bara ljudet är bra men jag tycker musiken är grymt bra än idag.

Så det har blivit till att köpa resten av skivorna som man bara haft på vinyl. Kan bara säga att jag tycker om dom mera än någonsin. Nu har jag svårt att väja favoritskiva det verkar bero på vilket humör man är på.

Kan rekomendera hennes 5 första skivor sen blir det sämre och bara för dom största fansen. Musikstilen kan man säga går från lite punk till pop.

Hennes stora genombrottsskiva "Anthem" med hitlåten "its a mystery" som för övrigt jag tycker är sämst på skivan kom ut 81.

Här finns en fanhemsida som uppdateras väldigt ofta http://www.toyah.net/

Thomas

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-28 20:36

Den platta jag har heter Prostitute och lite märklig. Låtarna går ihop i varandra men på ett sådan sätt att man kan sätta skivan på random play och det stämmer fortfarande .....

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-03-28 21:10

soundbrigade skrev:Den platta jag har heter Prostitute och lite märklig. Låtarna går ihop i varandra men på ett sådan sätt att man kan sätta skivan på random play och det stämmer fortfarande .....

Den plattan har till och med jag svårt för, inte att rekomendera om man vill höra hur Toyah låter. Anthem är nog den som man skall börja med.

Låten "I want to be free" finns nog på YouTube att lyssna och titta på den skulle jag rekomendera.

Men hon har en väldigt speciell sångstil och så läspar hon också.

Thomas

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-28 21:58

Jag står ut med plattan iaf. Kanske tycker de andra låter tamt. :) Får kolla sen!
Måste ha tag på alla BMS.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-29 01:30

Vill bara tacka Soundbrigade och Almen för det de skrivit i den här tråden.

Har fått en Crimson-revival som heter duga...

Faen vad mycket bra de har gjort...

Kan man komma närmare en ljudorgasm än vid 7:53 på Starless? Mindes det inte riktigt lika starkt från förr... och så kommer det ytterligare klimax mot slutet...

Har beställt en del CD:s... Fett tack!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-29 08:22

Tack för visat intresse, Lust. :) Vet precis vilket ställe du menar i Starless, när de precis i slutet går tillbaka till det allra första temat, men med fullt ställ i mellotronen och bas och trummor dundrar på... Mäktigt!

Återkommer senare med det senaste kapitlet i Sagan om den karmosinröda kungen: The Power to Believe, från 2003.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-29 08:59

Jag bara lyfter in några fler soloplattor.
Frippen skulle (enligt vad jag läst) göra tre soloalbum med olika teman (disco, ambient ...??? minns inte).
Vilket temat är på Exposure kan inte jag säga. Plattan är bra men mycket spretig. Peter Gabriel är med och sjunger Here Comes the Flood, med Fripps magiska gitarrspel är detta den absolut bästa version jag hört - jag får ståpäls som inte lägger sig på flera timmar.
Jag hade LP som stals - Let the Power fall som då kanske var Ambient-skivan.
Bild

Plattan är från 1977-78

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-29 09:08

soundbrigade skrev:Frippen skulle (enligt vad jag läst) göra tre soloalbum med olika teman (disco, ambient ...??? minns inte).

Tanken var tre album som producent/gitarrist, och det resulterade i:

Peter Gabriel II (Peter Gabriel)
Exposure (Robert Fripp)
Sacred Songs (Daryl Hall)

Here Comes the Flood på Exposure är mycket bättre än Bob Ezrins överproducerade version på Peter Gabriel I.

Daryl Hall är ju också med och sjunger på Exposure, förresten.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-29 09:30

Var kommer Let the power Fall in?
Jag hade ytterligare ett album med sådana där frippertronicmelodier och en del låtar som är med på
Bild
God Save the King. Jag tänker på Under Heavy Manners och ........... <djupt andetag> ........ Heptaparaparshinokh. David Byrne sjunger (ja, nåt sånt) på Heavy Manners - underbar text förresten.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-29 09:36

Vi tar den här med.
Robert Fripp and the League of Crafy Guitarists LIVE!.
Fripp hade en gitarrskola någonstans (Argentina?) och det här är såvitt jag förstår ett "examensprov". Det finns ett gäng killar California Guitar Trio (ingen kommer från Kalifornien) som gått på Fripps gitarrkurser och spelar mycket frippiskt. Jag har fått en kopia på ett livealbum som är mycket snyggt. Kanske lite entonigt med de där gitarrklangerna men snyggt.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-30 16:45

2003: The Power to Believe

Här har äntligen rytmsektionen med Trey Gunn och Pat Mastelotto hittat rätt. Gunns Warr-gitarr dundrar på som någonsin Chris Squires Rickenbacker, men kan dessutom smeka fram outsägligt vackra melodier. Mastelotto har skippat större delen av elektro-trummorna, men behållt ett antal paddar och trigger som kompletterar det akustiska setet grymt bra.

Belew är tillbaks i sin litet mer optimistiska livssyn med hoppfulla haiku-liknande texter, och blandar långa helt arrangerade duetter tillsammans med Fripp med helt galna solon. Fripps kompositioner karakteriseras av en återgång till mycket noggrant strukturerade låtar med de karakteristiska "interlocking guitars".

Skivans struktur är väl sammanhållen och inleds med Belew a cappella, lätt vocoder-processad:
she carries me
through days of apathy
she watches over me
she saved my life
in a manner of speaking
when she gave me back the power to believe

Sedan öser grabbarna.

Övervägande är instrumentalt, en del är strikt arrangerat, annat är totalt improviserat - det finns inte mycket till mellanlägen här. Bara tre låtar är litet mer "normala", med sång, vers och refräng.

I maj 2003 spelade de på ChinaTeatern i Stockholm, och jag var där. Satan vilket ös, vilket mangel, vilket musikanteri. Tokbra ljud och samtliga i toppform. Efter första låten satt jag nästan med andnöd, så tagen var jag. Den turnén finns representerad med en konsert från Japan på DVD:n Eyes Wide Open - ruggigt bra!

Förresten, om man är litet intresserad av vad Adrian Belew har gjort, kan man gå in på hans hemsida, där det ligger en liten film på förstasidan. Den kanske verkar litet självförhärligande, men han är ju faktiskt så jävla bra... ;)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-12 09:10

And now, då?

Tjaa, för ungefär ett år sedan gick Robert och Adrian in i studion för att komponera ny musik, hjälpta av Pat M och Tony Levin. Trey Gunn var inte med längre, och om han fick sluta eller slutade själv är litet oklart.

Nu skall de hitta gemensam tid att gå in och slutföra inspelningarna, och förhoppningsvis släpper de en skiva senare under året. Det är inte mycket inom musiken som jag ser fram så mycket mot som ett skivsläpp av KC. Får se om texterna blir lika självrefererande som somliga på senaste skivan:
And when I have some words
This is the way I'll sing
Through a distortion box
To make them menacing

Yeah, then I'm gonna have to write a chorus
We're gonna need to have a chorus
And this seems to be as good as any other place to sing it till I'm blue in the face

And for a second verse
Of terse economy
I'll brew another pot
Of ambiguity

Then I'm gonna have to write a chorus
We're gonna need to have a chorus
And this seems to be as good as any other place to sing it till I'm blue in the face
Yes, we're gonna need to have a chorus
I'm gonna have to write a chorus

Happy with what you have to be happy with
you have to be happy with what you have
to be happy with you have to be happy with what you have,
happy with what you have to be happy with
you have to be happy with what you have
to be happy with what you have you have to be happy with what you have to happy with

Then I guess I'll repeat the chorus!
We're gonna repeat the chorus!
I guess I'll repeat the chorus!
Then I guess I'll repeat the chorus!
I guess I'll repeat the chorus!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-17 19:42

King Crimson - Pompös psykedelia eller Akademisk Avantgarde?

Bägge begreppen stämmer väl på King Crimson. Många gånger är musiken lite för clean för mig bara.Där var endel roliga Fripp samt Fripp och Eno plattor du lade in omslagsbilder på. Jag tror att eleverna i t"he red lion house" the League of crafty guitarists spelade på moddade Ovation gitarrer och med en speciell stämning som Fripp kommit på.

Om det inte nämnts innan i tråden så spelade Fripp på Bowies Lets dance platta, och han var även gittarist i Tin Machine.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-18 18:16

matereo skrev:Om det inte nämnts innan i tråden så spelade Fripp på Bowies Lets dance platta, och han var även gittarist i Tin Machine.
Hm. Det enda jag är helt säker på är att Fripp spelar på skivorna Heroes och Scary Monsters, ruggigt bra dessutom. Spelet på Scary Monsters och Fashion är bortom denna värld. Dessutom tror jag att han har spelat live med Bowie, men det skall jag låta vara osagt.

Fripp har dessutom bland annat spelat med Peter Gabriel (även producerat), Bryan Ferry, Daryl Hall, Hall&Oates, Blondie och Talking Heads.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 19:42

Almen skrev:
matereo skrev:Om det inte nämnts innan i tråden så spelade Fripp på Bowies Lets dance platta, och han var även gittarist i Tin Machine.
Hm. Det enda jag är helt säker på är att Fripp spelar på skivorna Heroes och Scary Monsters, ruggigt bra dessutom. Spelet på Scary Monsters och Fashion är bortom denna värld. Dessutom tror jag att han har spelat live med Bowie, men det skall jag låta vara osagt.

Fripp har dessutom bland annat spelat med Peter Gabriel (även producerat), Bryan Ferry, Daryl Hall, Hall&Oates, Blondie och Talking Heads.

Stämmer! Fripp spelade aldrig i Tin Machine.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-18 20:21

Reeves Gabrels spelade gura i Tin Machine.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-18 22:36

Lust skrev:

Stämmer! Fripp spelade aldrig i Tin Machine.

Nä det är helt riktigt, jag rörde till referenserna lite, inge Fripp i Tin Machine. Som jag förövrigt aldrig gillade riktigt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-19 08:34

Såg precis en grej, förresten: Fripp är tydligen med på Porcupine Trees nya.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-19 08:38

Almen skrev:Spelet på Scary Monsters och Fashion är bortom denna värld.

Hela plattan är "bortom denna värld", ett mästerverk och Bowies bästa!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-13 18:04

Tänk, även vår resa till Ryssland blev en KC-tripp. Köpte därborta Konstrucktion of Light, ett livealbum där tidiga KC lirar i Plymoth (1972) och så No Pussyfooting med Fripp & Eno.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-16 08:32

Nice! :)

Plymouth, är det sena 71-72-crimson eller tidiga 72-74-d:o?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-16 11:13

Almen skrev:Nice! :)

Plymouth, är det sena 71-72-crimson eller tidiga 72-74-d:o?

Plymoth är: Boz Burrell, Mel Collins, Frippen, Ian Wallace och Peter Sinfield.

Och man spelar låtarna:
Circus, Pictures Of A City, Sailors Tale, The Letters, Lady Of The Dancing Waters, Cadence And Cascade, Get Thy Bearings, In the Court, Ladies Of The Road och 21st Centery Schizoid Man.
Alltså det här KC vid tiden mellan Islands and Circus - korrigerar: 11 maj 1971.

Det låter spretigt och lite bullrigt. Tycker Mel improviserar för mycket på saxofon, men saxofon är inte mitt favvoinstrument.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-16 11:21

OK, då är det ingen högprio för mig, då. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-16 11:32

Jag har inte hört så många KC-live.
Eartbound är en ren katastrof medan USA är riktigt läcker. Alla nyare konserter av Fripp och KC låter så bra i mina öron att jag misstänker att det är studioinspelningar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-16 14:06

Den allra första spelningen med 80-talscrimso finns dokumenterad med riktigt usel ljudkvalitet. Då hette de fortfarande "Discipline". :)

Fripp producerar liveskivorna med en ganska fri blandning av "som det var" och "som det borde varit". De gör aldrig några pålägg, men jag tror inte han är främmande för att tweaka om han tycker att det behövs.

En intressant utgåva är live-CD:n Heavy ConstruKction, där man helt sonika tappat tvåkanaliga in-house-mixen och sparat. Mera en sorts dokumentation än en noggrann inspelning. Men den funkar, den med.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-18 18:41

Det är plötsligt dags att lyfta denna tråd då Kung Karmosin firade 40årsjubileum helt nyligen.

Peter Sinfield skriver i ett brev (1971):
January 1969 - Four musicians moved into a rehersal room underneath the Palace Cafe in Fulham. They were using instruments newly acquired having been lent a considerable sum of money by a very kind gentleman. Amongst the tunes being rehearsed was Joni Mitchell's "Michael from Mountains", "Moonchild" and "Schizoid Man".

För att parafrasera King Crimson, samlades Three of a perfect pair hemma hos Almen igår kväll för att fira Fripp och grabbarna med djäkligt god mat (om än lite vild ... :P ), god dricka och massa musik och rörliga bilder.

Riktigt roligt var ju att hitta trådar som på ett eller annat sätt haft sitt ursprång i den där replokalen i Fulham.

Jag skannade Peter Sinfields brev till mig (och andra fans) och lade upp det här:
http://soundbrigade.diinoweb.com/files/faktiskt/KC.pdf

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-01-21 17:39

Jäs, en mycket trevlig afton för ett litet gäng fanatiker, kul med besök norrifrån. 8) Så tre av ett perfekt par var just vad vi var! Finns en akustisk version med Adrian Belew på YouTube här.

KC är verkligen inte allas tekopp, vill minnas att SannyX sammanfattade det ganska bra vid en (annan) lyssning: "Men... det svänger ju inte!" :D

Senaste nytt är att trummisen Gavin Harrison (från Porcupine Tree) har varit med och spelat - dubbeltrummisar igen, alltså. Dessutom sitter Steven Wilson (även han i PT) mixar KCs gamla katalog i surroundljud.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-19 14:58

Relativt täta rapporter på QuadForum angående multikanalsmixarna. Senaste budet är Red och Lizard först ut under våren någon gång, följt av In the Court of the Crimson King i höst (till 40-årsjubiléet) och resten senare.

Enligt Bob Fripps dagbok har nu mångkanalbanden för ITCOTCK, Islands och TOAPP skickats till London för bakning och mixning. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-19 15:08

Jag köpte de tidiga King Crimson då de kom ut och vad jag minns så var de väldigt inspirerade från klassisk musik bl.a. Bela Bartok :) Jag tyckte de var bra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-19 15:20

Nu kan man ju inte tycka att King Crimson är bra, de bra helt enkelt, och tycker man annorlunda är man antingen döv eller har man hål i huvudet .... :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-19 17:46

Ok :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-02-19 21:51

Almen skrev:KC är verkligen inte allas tekopp, vill minnas att SannyX sammanfattade det ganska bra vid en (annan) lyssning: "Men... det svänger ju inte!" :D

När det är Michael Giles som trakterar trummorna svänger det så det räcker...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-20 10:37

Magnuz skrev:
Almen skrev:KC är verkligen inte allas tekopp, vill minnas att SannyX sammanfattade det ganska bra vid en (annan) lyssning: "Men... det svänger ju inte!" :D

När det är Michael Giles som trakterar trummorna svänger det så det räcker...

Jag vill minnas att det var Bruford som SannyX sågade. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-20 15:12

Från en intervju med Steven Wilson:
I’ve been remixing all the King Crimson albums in surround sound. What’s been fascinating for me is hearing how economic those albums are. Mixing an album like Red [Atlantic, 1974], for example, in surround sound and realizing actually that there’s only like a power trio playing— guitar, bass, and drums—very little overdubbing. And yet it sounds huge.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-24 18:29

I höstas hade de ju en kort turné med Fripp, Belew, Levin, Mastelotto samt Gavin Harrison (från Porcupine Tree), och släppte en konsert i Chicago på FLAC-nedladdning. Bara gamla låtar, men jävligt bra för det mesta.

Har bara tjuvlyssnat litet på datorn, och när anläggningen är igång igen så lär det rocka. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-03-24 20:12

N som kan KC, snälla kan ni inte länka till lite bra representativa youtube-grejer? :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-25 08:38

1969
Från CD:n In the Court of the Crimson King: http://www.youtube.com/watch?v=_OaALT7n4cc

1973
Flummigare än så här blir det knappast: http://www.youtube.com/watch?v=C4V9pQsOc30&feature=related

1982
Stökigare än så här blir det knappast: http://www.youtube.com/watch?v=lQIHHmt50II
7/4-takt med förskjutna gitarrer: http://www.youtube.com/watch?v=zV8MPRU1Apo&feature=related

1994
Från CD:n THRAK: http://www.youtube.com/watch?v=gDH5XHIzJSc

Till exempel. :)

Länk ändrad.
Senast redigerad av Almen 2009-03-25 12:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-03-25 09:40

Tack! "Lark.." var ju.... en resa om man så säger :D Coolt! Kul att höra hur de utvecklas.

(obs två "indiscipline"-länkar!)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-25 12:03

phloam skrev:(obs två "indiscipline"-länkar!)

Tack, fixat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-25 16:36

Litet nytt på Steven Wilsons hemsida:
King Crimson's label DGM have announced that they will start to release Steven's 5.1 surround sound mixes of the King Crimson back catalogue in June, with "Lizard" and "Red", followed by a special 40th anniversary edition of "In the Court of the Crimson King" in October. Where appropriate new stereo mixes and out-takes / alternates have also been mixed, although we don't know yet if DGM will approve these for release as part of the new editions.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-03-25 20:49

Jo tack för resan! Av de skivor av King crimson jag lyssnat på verkar de tidiga vara bäst! Men jag har nog inte lyssnat nog mycket för att kunna uttala mig. Har varit på väg att köpa lite King Crimson. Tror att det är dags nu!

Almen: Vad heten personen som sjunger och spelar gitarr 1982?

Trodde att dom bara bestod av en gitarrist?

/R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-26 09:42

Adrian Belew! Han är fortfarande med, och har spelat med bland annat Zappa, Bowie och Talking Heads. Grym gitarrist, sångare och låtskrivare, och verkar dessutom vara en trevlig prick.

Finns en presentationsvideo på hans hemsida, i högra marginalen under rubriken Adrian's Life in a Nutshell.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-04-20 15:33

Tydligen har originalbanden (inte mastertejpen, alltså) på ITCOTCK återfunnits, och skall användas vid mixningen av surroundutgåvorna!

Från Frippens hemsida:
Robert Fripp skrev:In The Court Of The Crimson King was recorded on an 8-track machine. So, to build up the multi-tracking of mellotrons, basic tracks were sub-mixed to a stereo pair; eg drums, bass, piano & acoustic guitar were mixed to 2 tracks. By the final mix, the sub-mix was not optimal; and the quality had down-graded.

Steven was able to access the original tracks prior to sub-mixing, with significant improvement in quality not available even on the first generation master-mix discovered fairly recently. However, these original tracks don’t quite run in sync, so Steven had to cut them into parcels.

I heard parts that I have never heard as clearly, not even in Wessex Studios during the 1969 recording.

Shit, det låter nästan för bra för att vara sant... 8O Blir ju lätt årets remix/surround.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-20 16:29

Det där verkar roligt :)

/Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-04-20 22:18

Ah, en remix/remaster som faktiskt har potential att bli bättre än originalet!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-07-07 10:07

Enligt dagboksinlägg på Fripp's Diary är nu Court och Lizard "done".

:D

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-07-07 11:16

För er som blir sugna att handla, mången platta från KC, till ganska bra priser, fraktfritt dessutom :)
http://www.cdwow.se/search?query=king+c ... tegory=all
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-08-19 14:16

Nu är specen på Court officiell och... jisses, säger jag bara. Är det något material man önskat sig så kommer det att finnas tillgängligt.

In the Court of the Crimson King skrev:CD Content

1)21st Century Schizoid Man
2)I Talk to the Wind
3)Epitaph
4)Moonchild
5)The Court of the Crimson King (1 –5 2009 New Stereo album mix)
The 2009 remix from the original multitrack master tapes

6)Moonchild (full version)
As Robert chose to feature the edit of Moonchild in the album running order,
the full version is included here
7)I Talk to the Wind (Duo version) An alternate take featuring just Robert & Ian
8)I Talk to the Wind (Alternate mix) An alternate take featuring different solos
9)Epitaph (Backing track)
10) Wind session
Extracts from the session that produced the distinctive intro to 21st Century Schizoid Man
1 – 6 mixed & produced by Robert Fripp & Steven Wilson,
7 - 10 mixed & produced by Steven Wilson, Executive Producer; Robert Fripp.

Audio mastered by Simon Heyworth, assisted by Joe Gilder at Super Audio Mastering, Devon

DVD-A Content

PART I

2)I Talk to the Wind
3)Epitaph
4)Moonchild
5)The Court of the Crimson King

5.1 Surround Sound mixes available in DTS 5.1 (playable in all DVD players/
DVD-Rom drives etc. with a compatible speaker setup) & MLP Lossless Audio (DVD-A players only).

All 5.1 tracks mixed & produced by Steven Wilson, Executive producer: Robert Fripp

PART II

24/48 High Resolution Stereo mixes of full CD audio content (playable in all DVD players/DVD-Rom drives etc.) & 24/96 High Resolution Stereo mixes (DVD-A players only).

PART III

The Alternate Album: In the Court of the Crimson King

Alternate takes mixed for the first time from the original studio recordings

1)21st Century Schizoid Man (Trio version – instrumental)
2)I Talk to the Wind (Studio run through)
3)Epitaph (Alternate Version)
4)Moonchild (Take 1)
5)The Court of the Crimson King (Take 3)

Mixed & produced by Steven Wilson, Executive producer: Robert Fripp

24/48 High Resolution Stereo (playable in all DVD players/DVD-Rom drives etc.) & 24/96 High Resolution Stereo (DVD-A players only).

PART IV

Original album mix, 2004 remaster

2)I Talk to the Wind
3)Epitaph
4)Moonchild

24/48 High Resolution Stereo (playable in all DVD players/DVD-Rom drives etc.) & 24/96 High Resolution Stereo (DVD-A players only).

PART V

Video Content

1)21st Century Schizoid Man – edit, film from Hyde Park concert July 5th 1969 available for the first time with original audio from the actual performance.

All material previously unreleased or previously unreleased in these versions except
DVD content Part IV, previously released in standard 16 bit resolution as CD DGM0501 – In the Court of the Crimson King

DVD-A mastered & assembled by Neil Wilkes at Opus Productions, London

All material © 2009 Robert Fripp

DGM5009 – King Crimson – In the Court of the Crimson King,
40th Anniversary 2CD Edition

CD 1

2)I Talk to the Wind
3)Epitaph
4)Moonchild
5)The Court of the Crimson King (1 –5 2009 New Stereo album mix)
The 2009 remix from the original multitrack master tapes

6)Moonchild (full version)
As Robert chose to feature the edit of Moonchild in the album running order,
the full version is included here
7)I Talk to the Wind (Duo version) An alternate take featuring just Robert & Ian
8)I Talk to the Wind (Alternate mix) An alternate take featuring different solos
9)Epitaph (Backing track)
10) Wind session
Extracts from the session that produced the distinctive intro to 21st Century Schizoid Man
1 – 6 mixed & produced by Robert Fripp & Steven Wilson,
7 - 10 mixed & produced by Steven Wilson, Executive Producer; Robert Fripp.

CD 2

2)I Talk to the Wind
3)Epitaph
4)Moonchild
5)The Court of the Crimson King 1 – 5 Original album mix, 2004 Remaster
6) 21st Century Schizoid Man Morgan studios recording, instrumental
7)I Talk to the Wind Recently discovered track from the first BBC session, audio restored from bootleg source
8) 21st Century Schizoid Man A BBC transcription disc of this track was found some time after the original release of the Epitaph album providing
much-improved sound quality
9)The Court of the Crimson King (Part 1)
10) The Court of the Crimson King (Part 2) De-clicked vinyl transfer of the original UK Island Records mono single version of the song as split across two sides of 7" vinyl

CD1 & 2 material © 2009 Robert Fripp, except CD2 7 & 8 © BBC Worldwide 2009

KCCBX1 – King Crimson – In the Court of the Crimson King,
40th Anniversary – Limited Edition 5CD & 1 DVD-A Boxed Set

The Boxed set features all of the material on the 2CD set & all material on the
DVD-A as listed above in a 12” x 12” size box including King Crimson memorabilia, a full size 24 page booklet with expanded sleevenotes & photos + additional CD content as listed below:

CD3

The Alternate Album: In the Court of the Crimson King

1) 21st Century Schizoid Man (Trio version – instrumental)
2)I Talk to the Wind (Studio run through)
3)Epitaph (Alternate Version)
4)Moonchild (Take 1)
5)The Court of the Crimson King (Take 3)

Alternate takes mixed for the first time from the original studio recordings

6)21st Century Schizoid Man
7)I Talk to the Wind
8)Epitaph
9)Moonchild
10)The Court of the Crimson King

De-clicked vinyl transfer of the original stereo first Island Records issued pink label UK pressing run. Sourced from two vinyl LPs - one of which is Robert Fripp's personal archive copy.

CD 4

1)21st Century Schizoid Man, 2) The Court of the Crimson King,
3) Get Thy Bearings, 4) Epitaph, 5) Mantra, 6) Travel Weary Capricorn, 7) Mars

Tracks 1 - 7 restored bootleg, recorded Live at Hyde Park, London, July 5th 1969

8)The Court of the Crimson King, 9) A Man A City, 10) Epitaph,
11) 21st Century Schizoid Man

Tracks 8 - 11 restored bootleg, recorded Live at Fillmore East, New York, November 1969

CD 5
1) 21st Century Schizoid Man
2)I Talk to the Wind
3)Epitaph
4)Moonchild
Mono album mix used for radio promotion only in the USA

6)The Court of the Crimson King
Edited, mono single mix used for radio promotion only in the USA. De-clicked from original vinyl source copies

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-08-19 14:18

Red är inte riktigt så vansinnig:
Red skrev:CD Content

1)Red
2)Fallen Angel
3)One More Red Nightmare
4)Providence
5)Starless (1 –5 original album 2004 remaster)
6)Red (Trio version – previously unreleased)
7)Fallen Angel (Trio version, instrumental – previously unreleased)
8)Providence (Full version taken from ‘The Great Deceiver’)

Audio mastered by Simon Heyworth, assisted by Joe Gilder at Super Audio Mastering, Devon

DVD-A Content

PART I

1)Red
2)Fallen Angel
3)One More Red Nightmare
4)Providence
5)Starless
6)Fallen Angel (Trio version, instrumental)
7)Providence (Full version)
8)A Voyage to the Centre of the Cosmos

DVD-Rom drives etc. with a compatible speaker setup) & MLP Lossless Audio (DVD-A players only).

PART II

24/48 High Resolution Stereo mixes of full CD audio content + A Voyage to the Centre of the Cosmos (playable in all DVD players/DVD-Rom drives etc.) & 24/96 High Resolution Stereo mixes (DVD-A players only).

All 5.1 and previously unreleased stereo tracks mixed & produced by Steven Wilson,
Executive producer: Robert Fripp © 2009 Robert Fripp

PART III

Video Footage:

1)Larks’ Tongues in Aspic II
2)Lament
3)The Night Watch
4)Starless

Originally broadcast by ORTF (France), march 22nd 1974,
issued under exclusive license from INA © INA
Senast redigerad av Almen 2009-08-19 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-08-19 14:19

Lizard har jag inte, har aldrig riktigt gillat den (sorry Lautbrigade). Men nu kanske det är dags:

Lizard skrev:CD Content

1)Cirkus
2)Indoor Games
3)Happy Family
4)Lady of the Dancing Water
5)Lizard (1 –5 2009 Stereo remix)
6)Lady of the Dancing Water (Alternate mix)
7)Bolero (Remix taken from ‘Frame by Frame’)
8)Cirkus (Studio run through with guide vocal from original sessions)

1 – 5 mixed & produced by Robert Fripp & Steven Wilson, 6 mixed & produced by Steven Wilson.

DVD-A Content

PART I

1)Cirkus
2)Indoor Games
3)Happy Family
5)Lizard

All 5.1 tracks mixed & produced by Steven Wilson, Executive producer: Robert Fripp

PART II

24/48 High Resolution Stereo mixes of full CD audio content (playable in all DVD players/DVD-Rom drives etc.) & 24/96 High Resolution Stereo mixes (DVD-A players only).

PART III

Original album mix, 2004Remaster

1)Cirkus
2)Indoor Games
3)Happy Family
5)Lizard

Senast redigerad av Almen 2009-08-19 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-08-19 14:22

Info postas regelbundet i den här tråden av Neil Wilkes, som har hand om mastring och sammanställning av DVD-A-spåren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-08-19 14:59

Var köper man de däringa? Lyckades inte så bra med google...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-08-19 15:55

De har inte släppts ännu, men finns att förbeställa på Burning Shed och Amazon. Red kommer att släppas först, sedan Court (lagom till 40-årsjubiléet i oktober), följd av Lizard.

Lite mer info från Steven Wilson om mixningen: http://www.roadrunnerrecords.com/news/Steven-Wilson-On-Remixing-King-Crimson-20442.aspx

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-08-19 21:03

Tack! :D Förhandsbeställning(ar) lagd(a)! :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-08-20 13:58

Var beställde du?

Verkar som att på Amazon går enbart Red att beställa än så länge. Prismässigt hamnar den ju ungefär samma som Burning Shed, men sedan är ju frågan vad stora ITCOTKC-boxen kommer att kosta på Amazon. £41.99 är ju litet maffigt, men Amazon går nog inte under det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-08-20 15:10

Jag beställde på Burning Shed.

( Som bieffekt av den här tråden så har jag lyssnat in mig på Porcupine Tree över nätet och gillar det. :) )

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-08-20 16:31

soundbrigade skrev:
Almen skrev:Moonchild, som för övrigt regissören Vincent Gallo lät Christina Ricci dansa till på en bowlingbana i filmen Buffalo '66.

Dags för KingCrimson-spotting..... Jag kan inte erinra mig att jag hört något KingCrimsonskt någonstans. Keith Tippet hade gjort titelmelodin till någon engelsk TV-serie, men det var länge sedan.

Haha, såg en film för några veckor sedan med KC i soundtracket, förresten: i Children of Men körs The Court of the Crimson King en bit in i filmen. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-09-25 17:24

:(

Burning Shed skrev:We have been informed that several of the forthcoming King Crimson reissues have been affected by manufacturing issues, leading to delays.

The official release date of 'Red' has been moved back to October 5th, though Burning Shed should receive its copies on the 29th September.

The Crimson Jazz Trio's 'Volume Two' will now be released on October 12th.

The 'In The Court Of The Crimson King' box set release has been moved back to October 26th.

We apologise for any inconvenience these delays may cause.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-09-29 18:52

Boken kom idag i alla fall...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-09-30 10:33

Finns lite bilder på quadraphonicquad nu. Ser bra ut. :)

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-10-01 21:39

Såg att dom hade lite King Crimson på Ginza för 99 kr så jag köpte I court of the crimson King och Red.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-02 10:13

Rocker: Bra köp! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-02 15:54

The following items have been sent:

1 x King Crimson - Red (CD/DVDA preorder)

Almen: Bra köp! :)

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-10-02 15:56

Jag är ju nybörjare med King Crimson. Men dessa kände jag till och jag blev inte besviken. Jag köpte en tredje klassiker som jag nästan glömt bort: Pink Floyd Animals. Riktigt bra!

Vad kan rekommenderas vidare med Crimsons tidiga utgåvor?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 16:13

Rocker skrev:Vad kan rekommenderas vidare med Crimsons tidiga utgåvor?

Där är vi inte överens, men jag tycker Lizard är ett underbart kakafoniskt och utflippat album. Larks Tongues In Aspic och Starless and Bible Black är två bra album. Sedan har du en trio med Beat, Discipline och Three Of A Perfect Pair.
USA är en bra live-platta, sedan slutligen är jag lite såld på Thrak.

DÖDSVARNING för Earthbound.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-04 21:17

Rocker skrev:Vad kan rekommenderas vidare med Crimsons tidiga utgåvor?

Vad gillar du med Court, och vad gillar du med Red?

Det finns en "fortsättning" på Court som är skivan efter och är ganska lik i struktur och känsla, In the Wake of Poseidon. Gillar man Court så gillar man nog den. Gillar man Red så är USA given, det är en liveskiva som spelades in strax innan man gick in i studion för Red.

Sedan är ju Larks' Tounge in Aspic ruggigt bra.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-10-04 21:33

Jag gillar det symfoniska med court. Lite jazz lite, klassiska influenser.

Red gillar jag för det mer gitarrbaserade. Känns som att Fripp får mer utrymme här. Bra!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-04 21:37

Jag gillar skarpt Island och Lizard men jag vet att en del Crimsoniter inte riktigt gillar stilen. Lizard är stundtals "onjutbar" när det blir för kakafoniskt, men jag gillar det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-04 21:40

Rocker skrev:Jag gillar det symfoniska med court. Lite jazz lite, klassiska influenser.

Då tror jag Poseidon är klockren.

Red gillar jag för det mer gitarrbaserade. Känns som att Fripp får mer utrymme här. Bra!

Då tror jag Larks är klockren.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-04 21:41

soundbrigade skrev:Jag gillar skarpt Island och Lizard men jag vet att en del Crimsoniter inte riktigt gillar stilen.

8) I'm one. Men å andra sidan kanske jag ändå köper Lizard nu när den kommer i fin DVD-utgåva.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-10-05 00:56

Almen skrev:
Rocker skrev:Jag gillar det symfoniska med court. Lite jazz lite, klassiska influenser.

Då tror jag Poseidon är klockren.

Helt klart. Skivorna är ganska lika. På något sätt känns de nästan som olika versioner av samma sak. Jag gillar faktiskt Poseidon bäst, men det kanske mest är för att jag köpte den först.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-05 08:32

Lite OT: Kolla också McDonald&Giles album (med samma namn). Inte riiiktigt King Crimson men mycket känns igen, speciellt i Birdman.
Glöm inte bort 21st Century Schizoid Band som spelar KC.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-06 13:27

Nu finns det scanningar av Court också: quadforum

Shit, jag får gåshud bara av att titta på bilderna. :D

Användarvisningsbild
Duggregn

Inläggav Duggregn » 2009-10-07 21:25

Ser fram emot att höra Lizard i 5.1.. Känns som den skulle kunna vara mest intressant i det formatet. Iallafall är det min personliga favorit.

Gordon Haskells soloplatta "It is It isn't" från 1971 är en höjdare. Med bl.a John Wetton på bas. Ganska lågmäld platta men ack så bra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-07 21:59

Duggregn skrev:Gordon Haskells soloplatta "It is It isn't" från 1971 är en höjdare. Med bl.a John Wetton på bas. Ganska lågmäld platta men ack så bra.

Tack för tipset!!! :D :D :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-12 17:49

Red på hallgolvet, i kväll blir det party! :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-13 07:52

Ojojoj, riktigt riktigt bra! Kan bara helhjärtat rekommendera Red i nya utgåvan!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-14 19:14

Lite OnOff-topic, efter ha smålyssnat på någon Wetton gjorde efter KC:

Vem är King Crimsons intressantaste (vill inte skriva bästa) sångare?

Jag gill iofs Greg Lake, men undras om jag inte gillar Wetton mer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-14 19:36

Almen skrev:Red på hallgolvet, i kväll blir det party! :D

+1 - om barnen somnar tungt i vettig tid.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-15 08:20

soundbrigade skrev:Lite OnOff-topic, efter ha smålyssnat på någon Wetton gjorde efter KC:

Vem är King Crimsons intressantaste (vill inte skriva bästa) sångare?

Jag gill iofs Greg Lake, men undras om jag inte gillar Wetton mer.

Jag tycker Wetton är jävligt ojämn. Ibland är det kanon, ibland är det surt, pressat och... inte alls bra. :)

Lake har ju en fantastisk röst, men han blir å andra sidan nästan lite väl kontrollerad ibland.

Belew är nog ändå min all-time favourite.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-15 09:19

Snubben som börjar sjunga på In The Wake låter snuvig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-15 09:36

Haha, ja det är väl Gordon Haskells första trevande försök i KC. Skönt att Lake tog hand om resten (av Poseidon-sjungandet).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-15 09:50

Är det inte Gordon som sjunger på Lizard?? DÄR passar hans röst bra in.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-15 10:04

Möjligt, har ju inte lyssnat så mycket på Lizard, som du vet. Men nu är den nya utgåvan beställd! :D

Känns som att det kan bli en lyssningsafton igen fram i höst någon gång...

Användarvisningsbild
Rocker

Red live

Inläggav Rocker » 2009-10-17 20:53

Här är en grym version av Red.

http://www.youtube.com/watch?v=yxoNjBujfkU&translated=1

Vilka är medlemmarna?

Spelar Robert Fripp?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Red live

Inläggav Almen » 2009-10-19 13:09

Rocker skrev:Här är en grym version av Red.

Vilka är medlemmarna?

Spelar Robert Fripp?

Det är från DVD:n Deja VRROOM, en konsert i Japan 1995. Robert Fripp sitter i skuggan rakt bakom Adrian Belew (som dansar runt med stratan). Övriga är Tony Levin på bas (till höger på MusicMan:en), Bill Bruford och Pat Mastelotto på trummor (till höger respektive vänster) och Trey Gunn på Warr-gitarr.

Den DVD:n är köpvärd.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-19 13:39

Och nu finns det ny tråd på quadraphonicquad-forum om Lizard.

Snyggt!

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-10-19 16:24

Robert Fripp sitter i skuggan rakt bakom Adrian Belew (som dansar runt med stratan).

Lite märkligt att den "store" gitarristen är så tillbakadragen. Fast de andra är ju inte dåliga!

Tack för svaret!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-10-19 20:13

Almen skrev:Haha, ja det är väl Gordon Haskells första trevande försök i KC. Skönt att Lake tog hand om resten (av Poseidon-sjungandet).

GH sjunger väl bara på Cadence and Cascade?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-20 08:28

Magnuz skrev:
Almen skrev:Haha, ja det är väl Gordon Haskells första trevande försök i KC. Skönt att Lake tog hand om resten (av Poseidon-sjungandet).

GH sjunger väl bara på Cadence and Cascade?

Han sjunger på Peace - A Beginning och Peace - An End också, va?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-20 08:52

Rocker skrev:
Robert Fripp sitter i skuggan rakt bakom Adrian Belew (som dansar runt med stratan).

Lite märkligt att den "store" gitarristen är så tillbakadragen.

Haha, nä han är ingen showkille, direkt. När han turnerade med Peter Gabriel sent sjuttiotal satt han bakom högtalarstacken och spelade. Ingen visste att han var där!

Efter en Crimson-konsert på åttiotalet var det ett besviket fan som ondgjorde sig över att han inte såg Fripp ordentligt, kanske bara 25% av tiden. Fripp skickade 75% av biljettpriset till honom och bad honom att inte gå på några fler konserter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-20 17:52

Jag minns de DVD vi tittade på hos dig Almen; jag tyckte det var lite coolt med Frippen som satt i bakgrunden.
Just dessa band som ger publiken sin oerhörda känsla och skicklighet på sina instrument har jag så oändligt mycket mer respekt för än de som har halvnakna dansare, eller talanglösa fjantar utstyrda i skoluniform.
Less is more!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-10-20 22:25

Almen skrev:

Jag tror inte det, jag tror det är Lake. De låter dock rätt lika, det tog flera år innan jag fick veta att det var två olika sångare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-21 08:50

Magnuz skrev:
Almen skrev:

Jag tror inte det, jag tror det är Lake.

OK, kan så vara. Det roliga är att det faktiskt finns dels en inspelning av Cadence med Lake, dels en med Belew på sång. Skulle ju vara kul om alla var med som extramaterial på jbileumsutgåvan av Poseidon.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-21 08:51

soundbrigade skrev:Jag minns de DVD vi tittade på hos dig Almen; jag tyckte det var lite coolt med Frippen som satt i bakgrunden.

Supercoolt. 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-21 10:46

Lite OT: ungefär lika coola var ryska Nautilus när jag såg dem i St Petersburg. 5 killar på scen i vanliga kläder; ingen show, inga fyrverkerier och så bara spelade de igenom sin (långa) lista. Halvvägs genom programmet sa man väl de första orden till publiken (som var i extas från minut 0 - "Gamla låtar", och så spelade man till publikens oerhörda förtjusning, gamla låtar.
Jag har hört att Grateful Dead körde en väldigt avslappad stil med mjukisbyxor, T-shirtar och ett djävla drag under trätofflorna.
Tycker om när musiken är viktigare än artisteriet (=fjollandet på scen).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-22 08:19

Och nu rör det på sig med Lizard:
The following items have been sent:

1 x King Crimson - Lizard (CD/DVDA preorder)

burning shed limited

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-22 10:01

Hur mycket "bättre" (annorlunda) låter dessa remastrade skivor visavi de "vanliga"?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-22 10:40

Vad gäller Red så låter ommixningarna väldigt mycket tydligare och känns också mindre pressade än originalet. Enligt Neil Wilkes, som har mastrat surroundutgåvorna, är Lizard den som tjänar mest på ommixningarna.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-22 11:42

Ska överväga en dublett då. Lizard är ju en mycket stökig och brötig platta och det går knappt en sekund utan att ALLA musiker är inne och lägger av en (musikalisk) rökare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-22 12:23

Här är en av hans kommentarer angående Lizard:
Neil Wilkes skrev:All of you who did not like Lizard first time out, please - I beg you - try again with these new mixes. The 5.1 is a revelation, and
the new stereo mix is also a great improvement (IMHO) over the original. It is very, very good.

Det var mycket därför jag beställde. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-28 16:54

Och så ytterligare försening av stora Court-boxen. :(

Unfortunately, we've been informed that the deluxe King Crimson In The Court Of The Crimson King box set has been further delayed due to manufacturing errors.

We apologise for this although we ask people to bear in mind that this is beyond our control and all online distributors will be experiencing the same delay.

The errors are currently being addressed and Burning Shed are hoping to ship copies within the next two weeks.

Sorry for any inconvenience this may cause.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-22 09:44

Liten uppning för även den crimsonintresserade:

Steven Wilson i P3 Rock! Jag missade det i torsdags, men tänkte ta det senare: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2333&artikel=3433581

Timme 2: Steven Wilson från Porcupine Tree berättar om arbetet med senaste skivan The Incident och hur han gått tillväga med att remixa King Crimsons tio första album.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-02-23 01:00

Rocker skrev:

Lite märkligt att den "store" gitarristen är så tillbakadragen. Fast de andra är ju inte dåliga!

Tack för svaret!

Han gjorde ett väldigt tillbakadraget, men trevligt intryck, när han demonstrerade frippertronics och svarade på frågor inför ca 50 pers i Bath 83.... iförd beige manchesterkavaj minns jag :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-07-24 09:30

soundbrigade skrev:Dags för KingCrimson-spotting..... Jag kan inte erinra mig att jag hört något KingCrimsonskt någonstans. Keith Tippet hade gjort titelmelodin till någon engelsk TV-serie, men det var länge sedan.

Såg ett avsnitt av deckarserien som följde efter Morse .... Lewis-nånting, där kommissarie Lewis har att göra med dödsfall i en återuppstånden rockgrupp och när fallet är löst sitter och spisar gamla rockskivor från längesedan, där KCs första ligger högst upp i traven.

Noterade att trummisen Michael Giles gjort något kul med eget band:
http://www.youtube.com/watch?v=-RAl3MLlD9Q

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-24 12:14

soundbrigade skrev:Noterade att trummisen Michael Giles gjort något kul med eget band:
http://www.youtube.com/watch?v=-RAl3MLlD9Q

Wow, gött att se!

Roliga kommentarer från ungdomarna:
AMAZING... who are these guys? I have had a quick look and it seems that Michael Giles was in a band a long time ago called King Crimson?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-07-25 21:12

Almen skrev:Roliga kommentarer från ungdomarna:
AMAZING... who are these guys? I have had a quick look and it seems that Michael Giles was in a band a long time ago called King Crimson?

:lol: Någon står inför en angenäm upptäckt tror jag. Kul att se!

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-08-01 01:07

Almen skrev:Twenty first century schizoid man.
[quote="Epitaph"]The wall on which the prophets wrote
Is cracking at the seams.
Upon the instruments of death
The sunlight brightly gleams.
When every man is torn apart
With nightmares and with dreams,
Will no one lay the laurel wreath
As silence drowns the screams

quote]

Precis då (när jag läste) lyssnade jag på Epitaph. Lite spöklikt? Nu kommer Moonhild!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-02 12:29

Släppdatum 11 oktober för nästa omgång av surroundremixarna officiellt på DGM. Endast två stycken denna omgång, In the Wake of Poseidon och Islands.

Finns som vanligt att förbeställa på burning shed. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-02 12:33

In the Wake of Poseidon

Bild

CD:

Original album - 2010 mix

1. Peace: A Beginning
2. Pictures of a City
3. Cadence & Cascade
4. In The Wake of Poseidon
5. Peace: A Theme
6. Cat Food
7. The Devil's Triangle (part I)
8. The Devil's Triangle (part II)
9. The Devil's Triangle (part III)
10. Peace: An End

Bonus Tracks

11. Groon
12. Peace: An End - Alternate mix
13. Cadence & Cascade (Greg Lake guide vocal version)

DVD-A

MLP Lossless 5.1 Surround/DTS 5.1 Digital Surround - 2010 mix:

2. Pictures of a City
3. Cadence & Cascade
6. Cat Food
11. Groon

MLP lossless/LPCM - 2010 stereo mix:

2. Pictures of a City
3. Cadence & Cascade
6. Cat Food
11. Groon

Original 1970 stereo mix, 30th anniversary remaster:

2. Pictures of a City
3. Cadence & Cascade
6. Cat Food

Bonus Tracks:

1. Cat Food (single version)
2. Groon (single b-side)
3. Cadence & Cascade (unedited master)
4. Cadence & Cascade (Greg Lake guide vocal version)
5. Cadence & Cascade (instrumental take from Wessex Studios)
6. Groon - Take 1
7. Groon - Take 5
8. Groon - Take 15
9. The Devil's Triangle (rehearsal version from Wessex Studios)
10. Peace: An End (alternative mix)

Robert Fripp: Guitar, Mellotron & Devices
Greg Lake: Vocals
Michael Giles: Drums
Peter Giles: Bass
Keith Tippett: Piano
Mel Collins: Saxes & Flute
Gordon Haskell: Vocal (track 3)
Peter Sinfield: words

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-02 12:34

Islands

Bild

CD:

Original album 2010 mix:

1. Formentera Lady
2. Sailor's Tale
3. The Letters
4. Ladies of the Road
5. Prelude: Song of the Gulls
6. Islands

Bonus tracks:

7. Islands (studio run through with oboe prominent)
8. Formentera Lady (original recording sessions - take 2)
9. Sailor's Tale (original recording sessions - alternate mix/edit)
10. A Peacemaking Stint Unrolls (previously unreleased)
11. The Letters (rehearsal/outtake)
12. Ladies of the Road (Robert Fripp & David Singleton remix)

8 - 11 mixed by Steven Wilson from the original session reels

DVD:

MLP Lossless 5.1 Surround / DTS 5.1 Digital Surround:

1. Formentera Lady
2. Sailor's Tale
3. The Letters
4. Ladies of the Road
6. Islands

Mixed & produced from the original multi track tapes by Steven Wilson.
Executive producer Robert Fripp.

MLP stereo / LPCM stereo - Original album 2010 stereo mix:

1. Formentera Lady
2. Sailor's Tale
3. The Letters
4. Ladies of the Road
6. Islands

Original album 1971 mix, 30th anniversary remaster:

1. Formentera Lady
2. Sailor's Tale
3. The Letters
4. Ladies of the Road
6. Islands

Islands: Alternative album:

1. Formentera Lady - Original recording sessions - take 2
2. Sailor's Tale - Original recording sessions - alternate mix/edit
3. The Letters - Rehearsal/outtake
4. Ladies of the Road - Rough mix
5. A Peacemaking Stint Unrolls - Previously unreleased
6. Islands - Studio run through with oboe prominent

1-3 & 5 mxed by Steven Wilson from the original session reels.

Routes to Islands:

1. Pictures of a City - Early rehearsal by Islands lineup
2. Sailor's Tale - Early rehearsal by Islands lineup
3. Islands (fragment) - Robert Fripp reference cassette - mellotron on vibes setting
4. Formentera Lady - Rough mix from album recording sessions
5. Sailor's Tale - Rough mix from album recording sessions
6. Drop In - Early rehearsal by Islands lineup
7. The Letters - Live at Plymouth, mastered by David Singleton
8. Sailor's Tale - Live at the Zoom Club, mastered by David Singleton

Islands: Additional tracks: Assorted Ladies:

1. Ladies of the Road - Robert Fripp & David Singleton remix
2. Ladies of the Road - Original recording sessions - take 5
3. Formentera Lady - Original recording sessions - take 1
4. Formentera Lady - Original recording sessions - take 3
5. Formentera Lady - Original recording sessions - take 4

2 - 5 mixed by Steven Wilson from the original session reels.

King Crimson personnel:

Robert Fripp: guitar, mellotron, Peter's Pedal Harmonium and sundry implements
Mel Collins: flute, bass flute, saxes, vocals
Boz: bass, lead vocals, choreography
Ian Wallace: drums, percussion, vocals
Peter Sinfield: words, sounds, visions

Featured players:

Keith Tippett: Piano
Paulina Lucas: Soprano
Robin Miller: oboe
Mark Charig: cornet
Harry Miller: string bass

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-08-02 16:03

Almen skrev:In the Wake of Poseidon

Bild

det där omslaget är en av mina favoriter. Den påminner lite om Chagall :)
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-02 16:15

Förhandsbeställningar lagda!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-02 16:17

Britt-Gunnar skrev:
Almen skrev:In the Wake of Poseidon

Bild

det där omslaget är en av mina favoriter.

Mitt med! Det är nog det finaste KC-omslaget, i alla fall.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-02 16:26

Nattlorden skrev:Förhandsbeställningar lagda!

Jag har beställt Poseidon, får fundera lite på Islands.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-08-03 17:58

Tack Almen - måste ju liksom ha Island. Känner lite för att köpa på mig hela serien, men kan inte bestämma mig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-06 08:49

Nä, jag funderar lite fram och tillbaka. Varje skiva är ju också ett dokument över en epok, även om det är några som jag inte håller så högt. Äh, jag vet inte vem jag försöker lura; jag kommer säkert att beställa Islands också.

:roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-06 09:50

Jag har ju fördelen att inte vara King Crimson älskare sedan innan, så detta är "trevlig ny musik". :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-06 10:14

Nä, just Islands är ganska bluesig jämfört med övrig oeuvre, så den är nog bra att inte vara crimsonit från början.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-06 10:17

Almen skrev:Nä, just Islands är ganska bluesig jämfört med övrig oeuvre, så den är nog bra att inte vara crimsonit från början.

Jag har gillat de andra tre skivorna som kommit innan. :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-06 10:34

För mitt vidkommande är Lizard och Islands de skivor som är mest o-crimsonska.

Vad säger du, Soundbrigade? :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-08-06 12:55

Eller kanske tvärtom just för att de är så o-typiska. Notera att mycket av stilen har ju att göra med personaget. På dessa plattor har ju bland annat Keith Tippet (jazz-pianist) säkert satt mycket prägel jämte det koppel av blåsare som är med här och där - Mel Collins, Mark Charig osv.

Island är ju en lite annorlunda skiva med bland annat Girls of the road som, tycker jag låter MYCKET Beatles och den underbara Island.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-03-11 13:59

Varför starta ny tråd när man kan återanvända gamla? :)

Av en slump noterade jag att Frippen och en del gamla Crimsonvänner (Robert Fripp, Mel Collins, Jakko Jakszyk, Tony Levin, Gavin Harrison) gett ut en platta - A Scarcity Of Miracles. Den är beställd men tills den kommer får jag lyssna på vackra A Scarcity Of Miracles. Det senaste jag hörde från Mels blåsinstrument var från en liveplatta jag köpte i Ryssland. Det lär INTE bra, men här är det finstämt och melodiskt och kan successivt reparera de skador som svenska Melodifestivalen åsamkat.

Njut av det här:
http://www.youtube.com/watch?v=wOxn2GTGa2U

Bild

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-09-05 10:45

nog för att man hört en del King Crimson.. men jag råkade snubbla över en dvd från 2003, inspelad i Japan. Wow, coolt. Nu har man mycket musik att undersöka ! Ska använda tråden som guide. Härligt :D
nu har jag .. the power to believe!..
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-09-05 12:55

mrGaskill: Welcome to then of the Crimson King!!

Det som är så skönt med KC är att gruppen har utvecklats hela tiden och lite beroende på vilka som varit bandmedlemmar har musiken varit så oerhört varierad. Kanske gruppen delvis har kört lite i samma spår ett tag nu, men plattan jag beskrev strax ovan är ett bevis på hur annorlunda gruppen kan låta.

Jag har att lyssna igenom en platta med Cheika Rimitti, Robert Fripp och Flea .... 8)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-09-05 14:11

Добрый день!

Спасибо!

Ja det blir nog en spännande resa. De är ju lite lika våra svenska the Flower Kings. De har ju hållit på länge och har bytt trummis oftare än Spinal Tap och varierat sig en aning under resans gång. Typ. Och lite överraskande, men ändå inte, så har ju Pat Mastoletti (stavningen?) lirat med the Flower Kings för några år sen. KC-spåret verkar ju kunna tråda ut sig till en massa trevlig lyssning med tanke på diverse sidoprojekt och grejor. :)

Jag får lyssna lite på tuben/spotify eller nåt och läsa tråden från början. Mysa sig fram likt att spela ett gammalt dataspel i godan ro. Typ? Eh va? 8O :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-09-05 16:43

Bild

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-09-06 00:18

haha , spot on! :)
Ungefär i ett sånt där spel, fast i 3d, ackompanjerades jag perfekt av KC.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-09-06 12:48

boULDER dASH deKonstrukTED - live in Japan.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-09-06 21:46

när man kommer upp på level 5, då jäklar. 8)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-09-16 19:48

Ville bara skriva att jag tycker det här är en mycket fin tråd!
Toppenbra!!!

14/10 släpps den här bamsingen till box.

https://www.burningshed.com/store/kingc ... /313/3884/

Men det har ni säkert koll på

Köpläge?
Någon som vet mer?

Over 21 cds, 1 dvd, 2 blu-ray discs, copious sleeve notes and replica memorabilia, The Road To Red comprehensively captures the essence of King Crimson's US tour of 1974 and the process leading to one of the band's most important albums.

A total of 16 concerts are featured across 20 discs, with a new Steven Wilson and Robert Fripp stereo mix of the studio Red as the 21st CD.

Commenting on the final live date on The Road To Red, Robert Fripp notes that this was the first gig, "Since the 1969 Crimson where the bottom of my spine registered 'out of this world' to the same degree."

16 konserter!
Vilket överflöd....
Det jag inte greppar är om det är konserter som sträcker sig över ett flertal år eller ej. Jag får det till att allt kommer från 1974 turneen.
Ändrade KC i sitt setlist så mycket? Annars verkar 16 cd lite over kill?
Dessutom har Wilson och Fripp ännu en gång mixat Red? Eller är det densamma som kom ut för inte så längre sedan..?

Hej hopp!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-16 20:33

soundbrigade skrev:Bild

Ah! Boulder Dash - ett av de bästa spelen som gjorts. Tarvade en TAC-2 i god kodition för att lösa alla banorna dock. Tror inte jag har reaktionsförmåga/timing nog för det idag...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-17 21:23

Jansson skrev:Ville bara skriva att jag tycker det här är en mycket fin tråd!
Toppenbra!!!

14/10 släpps den här bamsingen till box.

https://www.burningshed.com/store/kingc ... /313/3884/

Men det har ni säkert koll på

Köpläge?
Någon som vet mer?

Over 21 cds, 1 dvd, 2 blu-ray discs, copious sleeve notes and replica memorabilia, The Road To Red comprehensively captures the essence of King Crimson's US tour of 1974 and the process leading to one of the band's most important albums.

A total of 16 concerts are featured across 20 discs, with a new Steven Wilson and Robert Fripp stereo mix of the studio Red as the 21st CD.

Commenting on the final live date on The Road To Red, Robert Fripp notes that this was the first gig, "Since the 1969 Crimson where the bottom of my spine registered 'out of this world' to the same degree."

16 konserter!
Vilket överflöd....
Det jag inte greppar är om det är konserter som sträcker sig över ett flertal år eller ej. Jag får det till att allt kommer från 1974 turneen.
Ändrade KC i sitt setlist så mycket? Annars verkar 16 cd lite over kill?
Dessutom har Wilson och Fripp ännu en gång mixat Red? Eller är det densamma som kom ut för inte så längre sedan..?

Hej hopp!

Jo, vi vet... :) Men allt är från 74, ja. Jag har inte beställt än, men så blir det nog. USA och Red är trots allt stora favoriter.

Får se. :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-09-18 17:50

Almen skrev:

Jo, vi vet... :) Men allt är från 74, ja. Jag har inte beställt än, men så blir det nog. USA och Red är trots allt stora favoriter.

Får se. :)

Klart att jag visste att du vet.

Jag är oxå sugen.

Skulle det vara så att du slår till så läser jag vad du tycker om båcksen.

Allt gott!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-20 12:58

Jansson skrev:Skulle det vara så att du slår till så läser jag vad du tycker om båcksen.

Allt gott!

Absolut. :) Hare gött du med.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-09-26 13:03

King Crimson e jäkla intressant musik. 8) Det måste sägas.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-26 13:27

Och nu verkar det som att karmosinkungen har reformerats och återuppstått ännu en gång. Kungen är död - leve kungen!

http://www.dgmlive.com/diaries.htm?entry=24091

Robert Fripp skrev:So, King Crimson is in motion. This is a very different reformation to what has gone before: seven players, four English and three American, with three drummers.

The Seven-Headed Beast of Crim is in Go! mode.

Jakko M Jakszyk skrev:On the evening of July 15 1971 I sat in row 3 at Watford town hall and watched King Crimson.
It blew my head off. Robert Fripp and Mel Collins in particular.
It somehow felt that my life had changed as a result.
That seemingly romantic teenage notion came straight back to me 3 weeks ago on the evening of September 4th.
The phone rang.
It was Robert Fripp.
Did I have time for chat?
Of course.
He was reforming King Crimson.
7 members.
3 drummers
He told me who they would all be.
Except one.
Would I like to be the 'the primary vocalist and second guitarist?
Jeez
Like I said.
Somehow my life had indeed changed.

Sid Smith, DGM Live skrev:The 8th incarnation of King Crimson will be Gavin Harrison, Bill Rieflin, Tony Levin, Pat Mastelotto, Mel Collins, Jakko Jakszyk and Robert Fripp.

Classic Rock Magazine

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2013-10-04 14:40

Jag hittade Larks' tounges in aspic på Pink rim Island-vinyl i dag. Av allt att döma svensk press, så troligtvis inget större värde. Men ändå! Toppenfint skick. Ska provlyssas i kväll!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-01-04 19:36

Robert Fripp dyker upp det allra mest besynnerliga ställe man kan tänka sig - en TV-dokumentär om äktenskapet:
http://www.svtplay.se/video/1680469/del-3-av-3-att-alska-och-vara-dig-trogen

Återgå till Musikstugan