Centerhögtalare eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har (eller önskar/behöver) du en centerhögtalare i ditt multikanalssystem?

Ja
32
34%
Nej
51
54%
Vet inte
11
12%

Antal röster : 94

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Centerhögtalare eller inte?

Inläggav Martin » 2006-03-27 13:30

Hur ser det ut hemma hos er, eller hur skulle ni önska att det såg ut? Behöver man en centerhögtalare?

Kommentera gärna, särkillt ni som provat att skifta mellan phantomcenter och reell.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-27 13:35

Jag upplever inte att jag saknar en center i min uppställning. I en tidigare uppställning hade jag center men frågan är om det blev bättre verkligen, jag är tveksam. Som någon nämde verkar centerkanalen vara ett arv från biograferna där en center är nödvändig. Sitter man snett kommer ju tidsskillnaden i en bio bli mycket större än i en hemmabio och haaseffekten kommer smacka in allt ljud i den högtalare som man sitter närmast.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 13:44

Du upplever inte att ljudbildens ursprungliga mitt förkjuts från TV:n (och/eller breddas) mot den högtalare du sitter närmast? Eller är effekten inte så störande?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-27 13:59

Jag tycker i stort sett alltid att centerhögtalare pockar för mycket på uppmärksamhet. Jag tänker/stirrar på den hela tiden istället för lyssna på musiken/filmen.

Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna. Kanske är det psykologiskt. Kanske är det så att man på filmer lägger in all dialog i centern och att det blir "för" bra med en center istället för två frontar som "smetar" ut det lite.

Jag var väldigt skeptisk mot IÖs rekommendation till att skippa centern då detta verkade fel ur ett teoretiskt perspektiv. Han hade väldigt rätt :oops:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 14:07

Mycket intressanta synpunkter Margaux!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-27 14:14

Tycker center är en absolut nödvändighet. Har kört utan från november tills nu och det har varit en pina... vem orkar sitta i sweetspot och se på film hela tiden, jag gilla att ligga i soffan, både främre och bakre. Och även när man sitter u spoten så låter det mycket trevligare.
Om det vore bättre att köra utan center så borde dom väl rimligtvis ta bort de nu tills dolby plus, true hd och dts-hd?

Alla filmer från en extra dimension med en bra center :) :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-27 14:16

Nackdelen med carlsson ( 8O ) är att alltid, vartän man sitter i sidled, har man den tänkta centern framför sig. Där skulle kanske en center som spred lite mer åt sidorna ha ett syfte. Men eg behövs ingen center alls.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-27 14:17

Min erfarenhet säger att med center så kan man ha fronthögtalarne lite längre ifrån varrandra och få en bredare ljudbild än om man kör utan center, dessutom så är det svårt att få ljudet från mitten(vilket man vill, för där har man ju tv apparaten) när man inte sitter mitt framför tv apparaten utan center, vilket kan vara svårt om man inte sitter själv och kollar......
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-03-27 14:19

När jag förut hade en centerhögtalare så hamnade allt tal i den och man hörde verkligen att det kom just därifrån. Det hördes aldrig från mellan center och någon av hö- eller vä-frontarna så istället för att ganska sällan få ljudet att kantra till en av frontarna om man kör utan center så tyckte jag att man hela tiden hörde ljud från centerhögtalaren, vilken då blev väldigt lätt att peka ut var den var. Ljudbilden flöt inte ihop lika bra i som den gör utan center och därför saknar jag inte center alls nu när jag inte har någon.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-03-27 14:20

Min hemmabio har bara 2 kanaler
8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-27 14:46

Min hemmabio har bara 4 kanaler.

...men jag har bara 16 högtalare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-27 14:57

Kör med center, men behöver egentligen inte.

Det centern tillför är att allt tal hamnar i mitten även om man sitter en bit ut i soffan (som utan problem rymmer sex filmtittare, och sen finns det fåtölj bredvid...).

Centern är en vanlig piP-crt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-27 15:00

Johan_Lindroos skrev:Min hemmabio har bara 4 kanaler.

...men jag har bara 16 högtalare.

Man kan också konstatera att en femte kanal i centern med samma kvalitet som dina frontar skulle kosta en del...

Bättre och lägga de pengarna på många surroundhögtalare skulle jag tro.

/Joachim

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-27 15:03

Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.

Ja, QUAD ESL-57:or kommer ju oftast i par; det kan vara svårt att hitta enstaka exemplar! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-27 15:06

perstromgren skrev:
Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.

Ja, QUAD ESL-57:or kommer ju oftast i par; det kan vara svårt att hitta enstaka exemplar! :D

går ju köpa 3par.....och basar så har man ju ett komplett 6.1 system :D

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-27 15:08

perstromgren skrev:

:-)

Fick faktiskt skruva isär min ena ESL57:a i helgen eftersom den blivit oroväckande tyst. Efter lite felsökning visade det sig att en lödning lossnat till strömkabeln inne i metallådan på baksidan.

Nu ljuder det i stereo igen :P Fast ESL-57 står i vardagsrummet och inte i mediarummet.

/Joachim

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-27 15:13

Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
När man kör på större skärm säg 100-120 så låter det ju lite löjligt när alla röster kommer från en centerpunkt oftast under och mitt på den stora skärmen.
Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-27 15:15

Mikael2 skrev:Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
När man kör på större skärm säg 100-120 så låter det ju lite löjligt när alla röster kommer från en centerpunkt oftast under och mitt på den stora skärmen.
Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?

rösterna kommer inte enbart från centern...det beror ju lite på vart personen som pratar finns i bilden...står personen till vänster så låter det ju även från vänster(ljud i både center och vänster fron)...men ju mindre bildskärm man har desto större "nytta" av center tror jag det är

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-27 15:22

Jag har center, har provat utan men jag stör mej rejält på att det inte fungerar bra när man inte sitter helt i mitten, antingen blir centern för bred eller så hör man bara ena fronthögtalaren när man siter "snett".
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 15:24

Mikael2 skrev:Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
Också en mycket intressant reflektion.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-27 15:26

eller 2 st högtalare som center kanske skulle funka på en stor skärm, en på varje sida tätt intill tex?
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-27 15:30

Mikael2 skrev:Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?

Teoretiskt sett - ja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 15:35

OT: När det gäller saker som funkar/inte funkar "teoretiskt" är det väl bara relevant ifall man samtidigt berättar enligt vilken teori* det gäller. Eller? :wink:

*Med teori menar jag den tanke- eller beräkningsmodell man använder för att komma fram till det teoretiska.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-27 15:42

Huruvida en center behövs eller ej har väl med skillnadsavståndet man har till L- och R-kanalerna att göra, inte den fysiska storleken på bilden?

Ändrat: förtydligat

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-27 15:50

Jag har en vanlig 28" tv med centern uppepå. Jag sitter ganska nära och upplever ibland att det hörs lite för tydligt att centern är ovanför bilden. Jag har funderat på att ha en till center under tv´n för att centrera ljudet mer på bilden... tror ni det kan funka??
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-27 15:51

Almen skrev:Huruvida en center behövs eller ej har väl med skillnadsavståndet man har till L- och R-kanalerna att göra, inte den fysiska storleken på bilden?

Ändrat: förtydligat

Mitt antagande bygger på att jag har högtalarna i skärmens kanter på en 120 tums skärm medans jag icke har dom i kant på en 32 tums tv utan en bra bit utanför. Dvs skiljeavståndet mellan frontarna är i stort sett oförändrat och bara bildens storlek skiljer.
Senast redigerad av Mikael2 2006-03-27 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 15:51

Almen: Kan det inte bero av båda? Ifall man tänker att ljudet ska motsvara bilden i någon mening?

Man kan ju då tycka att det är konstigt med en liten TV till en hembioanläggning hur man än gör men kan inte en center vara ett sätt att kompensera ljudet för bildförutsättningarna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-27 15:56

OK, mikael2. Men just dialogen brukar utan center vara ganska snällt utlagd, alltså inte allt i vänster kanal bara för att skådespelaren är till vänster i bild, utan litet lagom så där. Om jag sitter i mitten tänker jag inte på det.

Problemet är kanske större med (med center och storbild) än (utan center och 32")?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 16:06

Problemet är kanske större med (med center och storbild) än (utan center och 32")?
Det kan stämma bra.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-03-27 16:09

Almen: Kan det inte bero av båda? Ifall man tänker att ljudet ska motsvara bilden i någon mening?

Jo, det handlar nog om lite av varje; både att ljudet ska motsvara bilden (dvs "komma" från personen som i bilden säger något), samt att tittare som inte sitter i mitten av bilden ändå ska uppfatta att rösten kommer från bilden.

Det handlar nog också lite om vilken typ av högtalare man ska välja till vilken bildkälla. Antingen har man en liten bild (TV <50tum kanske) och vill då ha en punktformig ljudkälla som stenhårt låser dialogen till den lilla bilden (koaxialelement?), eller har man en större bildkälla och då bör man kanske eftersträva en center som projicerar ljudet utanför sig själv s.a.s (en liknande högtalare man har till L + R?).

Har själv en Dialog 1 som center och ett par piP som L + R och det tycker jag fungerar bra. Dialog 1:an är som en "tillplattad" och skärmad piP. Jag upplever att dialogen är mycket väl integrerad med bilden. Centern är placerad under en 50 tums bakprojektions-TV. Den sitter nästan nere vid golvet och är därför något vinklad uppåt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 16:21

Anledningen att jag frågar är egentligen att jag funderar på ifall det är någon poäng att bygga sig en center för att prova. Jag funderar på att bygga en med ett seas koaxialelement som skulle likna mina L/R högtalare väldigt mycket i hur den sprider ljudet (förutom vertikalt i viss mån). Men det kostar ju ändå kanske 1500 och är det ingen större utsikt för att det skulle bli bra med en center så är det ju lite onödigt.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-27 16:34

Martin skrev:Anledningen att jag frågar är egentligen att jag funderar på ifall det är någon poäng att bygga sig en center för att prova. Jag funderar på att bygga en med ett seas koaxialelement som skulle likna mina L/R högtalare väldigt mycket i hur den sprider ljudet (förutom vertikalt i viss mån). Men det kostar ju ändå kanske 1500 och är det ingen större utsikt för att det skulle bli bra med en center så är det ju lite onödigt.

Jag tycker du ska satsa på en center.....men du kanske känner någon som har en liten ljudanläggning med center....hälsa på där och testa med koppla i och ur centern så kan du ju bilda dig en egen uppfattning :D

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-03-27 16:37

Jag kör med center och det fungerar bäst för mig till film, både på TV (32" Wide) och prolle (ca 1,5m bred bild). Med tanke på att jag vill ha centerhögtalaren i mitten byggde jag en stereo och tevebänk med ett sådant fack.
Jag har förvisso en bastard-center från canton (samma serie som mina surroundhögtalare) och den är otroligt bra på att förmedla dialogen i filmer. Den är självklart inte klang-/spridning-/etc- matchad med pi60 men den ger ändå en mycket trevligare filmnärvaro. På något sätt tycker jag även att 5.1 ljud-effekterna i film kommer bättre till sin rätt med centerkanalen fast förankrad i just centrum. Panoreringar fungerar riktigt bra för ljud som kommer mellan center och någon fronthögtalare. Jag har försökt titta på film med fantomcenter, men jag tycker dialogen blir för otydlig och diffus med enbart pi60 8O , detta kan bero på gammal vana.

Däremot använder jag inte centerkanalen när jag lyssnar på flerkanalsmusik. Förutom alla andra parametrar som inte stämmer mot pi60 så är det främst på grund av att den avviker i klang och inte sitter på samma höjd som pi60. Nu lyssnar jag sällan på flerkanalsmusik och bryr mig inte heller så mycket om att få det riktigt bra (för i så fall hade jag skaffat mig inobakhögtalare).

För att enkelt kunna koppla in och ut centerkanalen utan att behöva trimma om nivåerna etc, så använder jag digital 5.1 ut från 668:an till film och analog 4.0 ut till flerkanalsmusik.

Vh
T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-27 16:54

Martin skrev:OT: När det gäller saker som funkar/inte funkar "teoretiskt" är det väl bara relevant ifall man samtidigt berättar enligt vilken teori* det gäller. Eller? :wink:

Enl den teori som M2 framförde naturligtvis. ;) Den går ju förvisso att utveckla och invecklas mera om du önskar. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 17:25

sant.

hälsa på där och testa med koppla i och ur centern så kan du ju bilda dig en egen uppfattning
Jo, man har ju gjort det men det är lite svårt att avgöra vad som beror på förekomsten av center och högtalarnas ljudkaraktär.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-03-27 17:35

Jag har aldrig hört någon anläggning med tre identiska högtalare i fronten, låta sämre än en uppsättning med "bara" två. Däremot har jag hört många anläggningar med lite större fronthögtalare och en lite mindre center låta helt hemskt...har nog aldrig hört någon sådan låta bra. Så det skulle säkert låta bättre hemma hos mig med även en pi60 som center, men då får inte TV´n rum. Men jag tror det låter betydligt bättre utan center, om enda alternativet till en center skulle vara något annat än just pi60.

Hur ska jag svara i röstningen med utgångspunkt från detta?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 17:46

Jo, det är ju lite det som är dilemmat. Ljudet ska komma från TV:n men där står en TV så en center blir en kompromiss.

Givetvis så skulle jag ju göra centern så att den låter så likt huvudhögtalarna som möjligt. Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-27 18:01

Däremot använder jag inte centerkanalen när jag lyssnar på flerkanalsmusik

Är inte detta lite motsägelsefullt?

Antagligen är inte dina högtalare "timbre" matchade som det så fint heter på engelska. Men du har ju inte bara problemet när du lyssnar på musik utan även när du tittar på film.

Resultatet är att rösten låter olika beroende av var på bilden källan befinner sig.

/Joachim

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-27 18:57

Projje och 200cm bred duk. Ingen center.

Jag tycker det fungerar utmärkt utan center även om jag inte sitter i mitten. L+R är pi60. (Ja, IÖ, de är på lackering i Finspång nu 8O :D )

Det kan ju ha lite med rumsakustiken att göra oxå, har man mycket kamfiltereffekt kanske en center fungerar bättre.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-03-27 19:32

Margaux skrev:
Däremot använder jag inte centerkanalen när jag lyssnar på flerkanalsmusik

Är inte detta lite motsägelsefullt?

Antagligen är inte dina högtalare "timbre" matchade som det så fint heter på engelska. Men du har ju inte bara problemet när du lyssnar på musik utan även när du tittar på film.

Resultatet är att rösten låter olika beroende av var på bilden källan befinner sig.

Jag antar att det är mig du citerat...

Så är det säkert, men på film spelar det mycket mindre roll att de inte är matchade, jag upplever det bättre med centerhögtalaren, troligtvis på grund av att filmmixen är gjord med naturlig centerkanal för just dialog. Dessutom sitter jag alltid i mitten så jag upplever inte några skillnader eftersom jag inte rör mig från min favvoplats :wink: Däremot är det kanske sämre för mina gäster, men de har inte klagat hittills.

Vid flerkanalsmusik finner jag ingen anledning att ha centerhögtalare eftersom det inte finns någon dialog (inte på mina flerkanalsskivor i alla fall som är mest instrumentell klassisk musik) samt att klangen skiljer, men den största anledningen är höjdskillnaden, den märks på musik mycket mer. Centerljudet är väl ofta upptaget som det gemensamma i frontkanalerna!? Därför svänger ljudbilden nedåt (eftersom jag har centerhögtalaren lägre). Så är det ju inte med filmens dialog som oftast är unik för enbart centern. Jag upplever i alla fall att dialogen kommer från munnen på den som talar, och klangskillnaden är inte så stor att det stör mig då det är samma ljud som i frontkanalerna (än i alla fall).

Men åter till frågan i tråden. Det bästa är förstås att ha en riktig center om man ska ha en sådan. Man satsningen tycker jag beror på om det är film eller musik som konsumeras mest. Jag väntar i alla fall med att investera i en korrekt center då jag är både hyffat nöjd med filmljudet och tvåkanalsljudet. Dessutom lyssnar jag så lite på flerkanalsmusik att det inte är motiverat just nu. I så fall satsar jag hellre på att skaffa några basmoduler som borde göra mer för helheten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-03-27 20:43

Dynamic skrev:Jag har en vanlig 28" tv med centern uppepå. Jag sitter ganska nära och upplever ibland att det hörs lite för tydligt att centern är ovanför bilden. Jag har funderat på att ha en till center under tv´n för att centrera ljudet mer på bilden... tror ni det kan funka??

Det här fick mig att tänka på akustiska "linser" eller vad man ska kalla dem som jag har för mig att jag sett för länge sen. (Hade inte t.ex. Jamo nåt slags galler av sneda nedåtriktade plattor på nån modell??) Att man skulle kunna spegla/diffusera ljudet, men det kanske är helt förkastligt och övergivet osv...?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2006-03-27 22:28

Har varit centerlös en längre tid och saknar en dito i synnerhet vid filmlyssnande när man, som tidigare betonats, inte nitiskt sitter i sweet spot.

Vid multikanalmusiklyssning är saknaden betydligt mindre. Förmodligen på grund av utebliven dialog.

Min slutsats är således att center är att föredra när det finns tal att förmedla. Tittar på en 32" WS på ca 3m avstånd. 8O

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-03-28 00:10

Jag tycker absolut att centern behövs vid musiklyssning men den måste vara hyfsat bra klangmatchad med frontarna och ha diskant, mellanregister på samma höjd som fronthögtalarna.

Jag försökte ta bort min center när jag fick nya bättre frontar men det blev bra mycket sämre trots att centern inte längre är "klanghomogen" med frontarna.

En skiva som tydligt visar på varför jag behåller centern är där Martin Fröst spelar Mozart klarinettkvintett med Vertavokvartetten. (Bis SACD)
Med center är han tydligt placerad i gruppen men utan så flyter han ut över alltihop.

Det tar en himla tid att testa, man måste placera alla högtalare väldigt noga (rätt avståndsinställning till lyssningsplats på recievern också) och sedan placera sig själv i en mindre sweetspot än innan. (bara min egna amatörmässiga erfarenhet)

Väggen bakom högtalarna ska ju försvinna, inte mindre så bara för att man har en center!

Just nu är mina frontar B&W Matrix 801 series3 och centern en Dynaudio 122c (Ny "matchad" center på g äntligen)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 00:41

Min uppfattning är att det inte finns något entydigt svar på frågan annat än i några specialfall.

Men erfarenhetsmässigt brukar jag nog uppleva verkligheten på följande sätt:

1. Men en TV, som ju är en pytteliten bild (jämfört med vad filmen är avsedd att visas på) blir centerns närvaro oftast klart positiv, eftersom den hjälper till att knyta dialogen till den alltför lilla TVn.
Detta gäller i synnerhet när man spelar DD-material som saknar panorerad dialog (all dialog i centerkanalen). Bäst center i sådana fall är en koaxial, som är så lätt att höra riktningen till som möjligt.

2. Men en MYCKET stor bild, säg 3 meter och uppåt, tycker jag också(!) att en centerhögtalare brukar tillföra något ganska entydigt positivt, eftersom tidsskillnaderna då börjar bli så stora att man inte längre kan åstadkomma en fungerande fantomprojektion vid mycket sned sittning - hur förnämliga H- och V-högtalare man än har, och hur mycket men än vridit in dem.
Kan tillägga att en duk på meter eller större nästan fordrar fristående högtalare, eller ännu hellre en genomspelbar duk. Och det är först i det senare fallet som tre likadana högtalare kan placeras rimlogt. Det är ju inte många dm kvar under en tre meter bred duk i ett normalstort rum.

3. Om man använder genomspelbar duk så brukar jag alltid använda tre identiska högtalare (cc-pc1, cc-pc2 eller cc-pc4) bakom duken. Detta alltså även när det handlar om smådukar nedåt 2,5 eller till och med 2 meter. (Fast om duken är alltför liten (omöjliggöra korrekta tittävinklar) sätter jag ibland V- och H-högtalarna utaför duken.)

4. Med icke-genomspelbar duk tycker jag man är tvungen att placera alla tre högtalare under duken, om man alls skall kunna använda centerhögtalare, och då är det också viktigt att använda högtalare som är konstruerade för att projicera ljudet högre än de själv sitter.

5. För det mesta föredrar jag att spela utan center om jag använder högpresterande fristående högtalare och en duk på 1,8-2,5 meter.

6. Jag har dock ingenting emot att ha en centerhögtalare på plats i de två ovanstående fallen som "nödresurs", eftersom det är en bra resurs att ta till när dialogen är illa inspelad så att den behöver nivåhöjas, eller när man spelar sent på natten och vill spela rätt svagt, men inte vill att det skall drabba dialogen för mycket. En bra sak med en sådan center, är att den inte behöver vara så jättekapabel. (I samtliga andra fall (de men perma-center) tycker jag det är nödvändigt att alla tre framhögtalare är identiska.)

Och här kommer den (mest förvånande?) sista punkten:

7. I inspelningsstudior så rekommenderar jag alltid att man spelar UTAN center! Det kanske kan verka lite märkligt, men det beror på att det är det enda sättet som man kan gardera sig mot felinställda centerhögtalare. En fantomcenter är ju alltid ställd rätt i nivå! :P

Kort sagt: Centerhögtalare är den som jag i de flesta fall håller som den minst viktiga i hemmabion. Det är i själva verket den enda som man oftast klarar sig helt utan - utan att man förlorar någonsomhelst ljudinformation.

Jag skulle säga att min prioritetsordning är denna:

Nödvändigt: L+R

Trevligt och berikande: Minst 6 surroundhögtalare (oavsett antal surroundkanaler - det handlar ju om rumslig täckning)

Mera dramatik, om man behöver: Basmoduler

Nödresurs som inte skadar att ha: Centerhögtalare

Fast det är förstås lite olika från fall till fall.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-28 00:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-28 00:54

Är det ingen mer än jag som brukar ligga i soffan och kolla på film :lol:

Då är det inte helt lätt att få till någon slags ljudbild, center är den enda lösningen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 00:58

Jasså? Och detta att det är "den enda lösningen" är du säker på?

Jag sitter ofta väldigt snett. Faktiskt utanför duken sidledes till och med. :o Det fungerar mycket bra utan centerhögtalare. :P

Har du kanske missat att man måste vinkla in V- och H-högtalarna ordentligt? (Gäller musiklyssning i lika hög grad som för film.)

Hur mycket har du vridit in dem (grader) egentligen, och vad är det för högtalare?

kanske har vi väldigt olika öron bara? Människor är ju inte kopior av varandra. Jag misstänker dock att vi har väldigt olika fungerande anläggningar snarare. Din kanske i väldigt hög grad är en hot spot-anläggning?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-28 01:32

Jag skulle gissa att Strauss har ett par högtalare som ser ut som det på bilden, nämligen ett par Vienna Strauss. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-28 01:47

Det är väl knappast något att skratta åt? 8O :x
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 02:02

Om det var mitt oförstånd när det gäller att "dra korrekta slutsatser från de rikliga ledtrådarna" som det
gällde så får Morello gärna skratta. Det bjuder jag gärna på. Jag borde kanske ha varit uppmärksammare.

Återstår gör dock frågan om invinklingen.

Hur många grader invinklade är de, när fantomprojektionen enligt uppgift inte fungerar alls, när man är lite
snett placerad?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-28 03:08

Hoppsan, det skulle faktiskt vara en vanlig, glad gubbe, men jag tryckte uppenbarligen på fel "knapp". :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 03:17

Återstår gör fortfarande frågan om invinklingen.

Hur många grader invinklade är de, när fantomprojektionen enligt
uppgift inte fungerar alls, när man är lite snett placerad?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-28 03:19

Vanligt folk sover nu. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 03:27

Ja, vilket är rätt tillfälle att lägga in en fråga, som således kommer att vara lätt upptäckbar när vanligt folk vaknar! :P

Det vill säga: Om det inte vore för att någon hela tiden lägger in strunt-inlägg på slutet, som gör att man ändå riskerar att missa frågan när man fluktar in tråden morgonen efter! :evil:

Så skippa OT nu, så kör jag en gång till:
Vilka vinklar var (är) de där Wienna-högtalarna invridna med, när fantomprojektionen inte funderade då lyssnaren befann sig lite snett?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-28 03:44

Den som söker, han finner:

Bild

:) :) :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 03:55

Oj! 8O

Ja, man är ju inte direkt förvånad att fantomprojektionen inte fungerar med den uppställningen. :o
Det ser ju helt vansinnigt ut från början till slut. :?

Hur låter det därinne med avseende på alla andra ljudkvalitetsaspekter?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-28 07:24

En skillnad mellan musik och film, förutom hur materialet är mixat, kan ju vara att man oftare är flera när man tittar på film och således är mer beroende av en center. Men sitter man själv så - med en bra uppställning av högtalarna - sitter ju fantomcentern smäck i mitten oavsett om det är musik eller film.

Ytterligare en anledning kan i och för sig vara de fåtaliga filmer där dialogen är svår att höra; då kan det vara bra att kunna höja den kanalen separat.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-28 10:08

IngOehman skrev:Oj! 8O

Ja, man är ju inte direkt förvånad att fantomprojektionen inte fungerar med den uppställningen. :o

Vh, iö

Vad är det som är vansinnigt med själva uppställningen? Jag tycker det ser ut som en standarduppställning eller är det troliga problem med rummet du ser :oops:

Hur skulle själva uppställningen kunna göras bättre om man bortser från akustiska ingrepp på golv/väggar/tak? Är det nåt generalfel som jag som amatör inte tänker på?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Strauss uppställning

Inläggav Martin » 2006-03-28 10:28

Det jag kommer att tänka på när jag ser bilden är främst 3 saker.

1. Högtalarna har nästan ingen invinkling alls. Det gör att högre frekvenser kommer att tippa över snabbt mot ena eller andra högtalaren så fort man inte sitter i mitten.

2. Högtalarna står lite brett isär med tanke på dukens bredd.

3. Subwoofern står ju nästan ute på golvet...

1 och 2 kan förklara varför behovet av center upplevs så starkt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-28 10:36

Tänkte också på bristen på invinkling av fronthögtalarna; det brukar göra väldigt mycket för känsligheten i sidled.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-28 10:50

IÖ skrev:Och här kommer den (mest förvånande?) sista punkten:

7. I inspelningsstudior så rekommenderar jag alltid att man spelar UTAN center! Det kanske kan verka lite märkligt, men det beror på att det är det enda sättet som man kan gardera sig mot felinställda centerhögtalare. En fantomcenter är ju alltid ställd rätt i nivå!

Hmm, kan det inte vara så att det är vanligare att ljudläggaren tycker att dialogen ska ha en viss nivå (en annan nivå än vad vi filmtittare tycker) än att centerkanalen är föe högt/lågt ställd. För mig låter det rätt långsökt, är det verkligen så svårt att ställa in en någorlunda rätt nivå (inom någon dB) på själva centerhögtalaren?

Jag har en till spännande fråga till dig Ingvar :) Jag citerar mig själv:

Martin skrev:...

Givetvis så skulle jag ju göra centern så att den låter så likt huvudhögtalarna som möjligt. Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-28 11:01

Kör center i mitt nuvarande system med 32" tv, kommer att köra utan center när det kommer till proj i vardagsrummet.

Kan således inte svara på någon av de tre alternativen... :?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-28 11:09

Martin skrev:Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.

Att göra centern sluten är helt okej. Den skillnad i fasvridning som sker är inte märkbar (eftersom centern inte kommer spela de lägsta frekvenserna iallafall). Du har samma ljudkaraktär vilket är viktigare.

Vad menar du med fasvridning ett extra varv iom delningen? Du kör väl inget filter på centern utan konverterar den bara till sluten och därmed mindre låda? :?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-28 11:25

kaffekoppen: Väljer man den som small så kommer ju den filtreras 12dB brantare, alltså ca 24dB/oktav om man gjort lådan så. Centerkanalens bas skickas då LP filtrerad med 24dB/oktav och centerkanalens fas har då totalt vridits 360 grader genom delningen. Alltså vid låga frekvenser långt under delningen och vid höga frekvenser ovanför delningen så spelar centerkanalens "ljud" signalmässigt i fas med L och R:s "ljud" men inte genom delningsområdet (kring 80Hz då) för därigenom vrids ju fasen ett varv.

Min fråga är alltså om detta innebär ett problem ljudmässigt.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-28 11:28

Du kanske inte behöver välja den som small.....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-28 12:03

Om man inte väljer den som small så spelar den ju bara i fas vid högre frekvenser och så avlastas den inte från bas med följden att höga frekvenser moduleras mer osv.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-28 12:25

Martin skrev:Om man inte väljer den som small så spelar den ju bara i fas vid högre frekvenser och så avlastas den inte från bas med följden att höga frekvenser moduleras mer osv.

men du får inte glömma att i ett 5.1(6.1,7.1) system så är det INTE samma ljud i front högtalarna som i centern, jag märker i princip ingen skillnad på ljudet i centern om den är kopplad som small eller large.....skulle kunna tänka mig att det beror på att det inte skickas ut så mycket bas till centern...däremot om det är en stereo signal och man kör i pro logic 2 läge då är det mer bas i centern(för då är det ju inte seperat inspelad centerkanal) i det läget så avlastar man centern om man kör i small, sen beror det ju på vad man har för center naturligtvis. :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-28 13:15

Vh, iö

Ser det helt vansinnigt ut? Ja det kanske det gör, men det låter überbra i alla fall och det är huvudsaken för mig :)
Den där bilden stämmer inte direkt hur det ser ut nu, den är några dagar gammal och jag bygger ju som sagt där nere.... Håller på och flyttar runt lite.
Har inget vinkelmått tror jag så jag vet inte hur mycket dom är invinklade... hur mäter man det? Om dom står paralellt mot väggen är det 0, 90 eller vad?

Sen vem vill ha fantomprojektion när man kan få den direkt från där den ska vara , dvs under duken där rösterna skall komma från. Tycker man det blir för direkt kan man ju alltid välja något panoramaläge som drar ut centern mot kanterna, men det är inget som jag själv upplevt att jag skulle behöva.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Strauss uppställning

Inläggav Martin » 2006-03-28 13:40

Strauss: har du testat att vinkla in högtalaran så att de pekar mot nästippen när du sitter i mitten? Det du samtidigt kan testa är att flytta högtalarna närmare varandra (hur nära sidoväggarna står de?). Hur låter det då?

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Strauss uppställning

Inläggav Strauss » 2006-03-28 13:48

Martin skrev:Strauss: har du testat att vinkla in högtalaran så att de pekar mot nästippen när du sitter i mitten? Det du samtidigt kan testa är att flytta högtalarna närmare varandra (hur nära sidoväggarna står de?). Hur låter det då?

Att ha dom invinklade så har jag testat, tycker inte att det lät speciellt bra, men det tåls att testa igen om det nu ska vara så mycket bättre.
Att flytta högtalarna närmare varandra är inte ett alternativ så film är Prio 1, ska till och med skaffa en mycket större duk. :lol:
Ett alternativ vore en motordriven ljudtransparant duk, men det hör man nästan att man inte skulle ha råd med....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 14:06

Kaffekoppen skrev:
Martin skrev:Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.

Att göra centern sluten är helt okej. Den skillnad i fasvridning som sker är inte märkbar (eftersom centern inte kommer spela de lägsta frekvenserna iallafall). Du har samma ljudkaraktär vilket är viktigare.

Vad menar du med fasvridning ett extra varv iom delningen? Du kör väl inget filter på centern utan konverterar den bara till sluten och därmed mindre låda? :?

Det du talar om är inte en delning i vanlig bemärkelse, men visst kan det blir fasproblem i många fall om man inte vet vad man gör när man dimensionerar den slutna lådan.

Det gäller att veta vad man gör när man gör sådant där. Filtertyperna som passar för sådana ingepp är så kallade konstantsummafilter. De som är lämpliga för applikationen vrider differentiellt mindre än +/- 45 grader (eller snarare 90 grader fasskillnad) inga varv alltså, utan mindre än 1/4 varv. Om cen smalbandigare centern har för mycket fasvridning så visst kan det bli utsläckning. Konstantsummafiltret hanterar ju bara sina intrinsiska fasvriningar, men alla externa som adderas kan ställa till med problem, de kommer ju att verka i den riktningen som filtret redan ligger vridet. Att själva centerhögtalares dessutom ofta är lite närmare än L och H gör problemet ännu delikatare.

Som sagt, det vilktiga är att man vet vad man gör när man dimensionerar den avvikande tredje högtalaren - alltså att man har HELA problemkomplexet klart för sig i huvudet, så att man kan bedöma vilka problem som kommer att uppstå fasmässigt.

Enklast är förstås att använda likadana högtalare L, C och R, och att dessutom se till så att de allihopa är på samma avstånd från en mittplacerad lyssninare. Men enklaste lösningen är inte alltid bäst, bara enklast...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-28 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-28 14:10

Så mao, det blir problem om man väljer centern som "small"?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-03-28 14:16

De flesta delningsfilter implementerade i hembioreceivers eller processorer
är väl av digital natur?

Sålunda kan det vara svårt att tala om hur filtret fasvrider.
Det kan ju vara faskompenserat för att dylika problem inte ska uppstå.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-28 14:27

Ja det skulle vara intressant att veta hur det ser ut. Jag bara antog att filtrena var av vanlig minimumfastyp men det behöver det ju inte vara såklart.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 20:15

Strauss skrev:

Ser det helt vansinnigt ut? Ja det kanske det gör, men det låter überbra i alla fall och det är huvudsaken för mig :)

Kloka ord. Det är självklart vad du tycker som är det viktiga, och tycker du att det låter überbra är du bara att grattulera! :P

Jag uppfattade dock (kanske jag missförstod?) att du hade rapporterat att det fanns STORA problem med fantomprojektionen. När bilden dessutom visar en uppställning som borde ge stora problem med fantomprojektionen (och även med annat) så tyckte jag det kändes som om ekvationen gick ihop, och en lösning på problemet kristalliserades fram. Nu när du säger att det låter überbra tvekar jag dock.

Den där bilden stämmer inte direkt hur det ser ut nu, den är några dagar gammal och jag bygger ju som sagt där nere.... Håller på och flyttar runt lite.

Ok, ja, jag kan ju bara kommentera rapporterade fantomprojektionsproblem och den bild jag sett. Annan information för mig okänd, är svår att säga något om.

Har inget vinkelmått tror jag så jag vet inte hur mycket dom är invinklade... hur mäter man det? Om dom står paralellt mot väggen är det 0, 90 eller vad?

Du får använda vilka referenser du vill, jag tror nog jag kan förstå vad du menar oavsett vilket, men högtalarna pekandes rakt fram brukar kallas noll grader invinkling. Så om det är enheten invinkling vi använder så skulle jag av bilden att döma gissa att det är sisådär 5 grader?

Sen vem vill ha fantomprojektion när man kan få den direkt från där den ska vara , dvs under duken där rösterna skall komma från.

ALLA hoppas jag.

Och frasen "där rösterna skall vara"... :? :roll:

Hela frågan är ju helt absurd. Vad får dig att säga att alla ljud skall komma från en punkt? Du säger ju att det är meningen att det skall vara en projektion där rösterna skall komma från en punkt under duken! 8O

Är du allvarlig? Menar du att verkligheten låter så? :o Tror du att fillmixare strävar efter att få det att låta som om ljuden kommer från högtalarna??? 8O
Och att dessa tillpåköpet skall vara UNDER duken? :x

Är du allvarlig?

En god uppställning kan självklart skapa en ljudbild med alla dimensioners positioner (de som ljudbilden rymmer rättare sagt) representerade. :P Om ljud upplevs låsta till ljudkällorna är det ett tecken på att man har stora projektionsproblem. :cry:

Att fantomprojektion skulle vara något oönskat "specialfall", som man tillgriper som nödlösning "istället för center" är dessutom helt barockt, och ett flagrant missförstånd. Fantomprojektioner används (vid seriös ljudåtergivning) hela tiden, oavsett antal högtalare!

Det är ju fantomprojektion som är hela hemligheten med musikåtergivning - som gör att man kan överföra information från/om ett flerdimensionellt ljudfält, och inte bara några få diskreta positioner.

Så, även om man har en centerhögtalare så är nästan alla riktningar i ljudåterskapandet representerade av fantomprojektioner mellan de tre frontala riktningarna. Det är ju endast de tre (eller två om man har fantomcenter) riktningarna (-23 grader, 0 grader och + 23 grader)där högtalare står som inte behöver fantomprojiceras. ALLA andra riktningar inom ljudbilden (låt säga en 50-gradig öppningsvinkel framåt om vi har ett par graders överprojektion åt varje håll) riktningar är ju fantomprojektioner!

Tvåriktningsåtergivning (ping-pong-stereo) eller "treriktnings-återgivning" (ping-peng-pong-stereo) är ju lekskolenivå (som förhoppningsvis övergavs av alla redan under första halvan av 60-talet :? :x ) jämfört med en fullfjädrad ljudfältsöverföring som använder fantomprojektionsteknik. :P

Att uppnå förnuftig ljudåtergivning med fungerande fantomprojektioner är nog inte möjligt, när man har högtalarna underligt vinklade. :( Jag har i varje fall aldrig hört sådant fungera. En god funktion och förmåga därvidlag kräver en vettig uppställning.

Tycker man det blir för direkt kan man ju alltid välja något panoramaläge som drar ut centern mot kanterna, men det är inget som jag själv upplevt att jag skulle behöva.

Nu vet jag inte vad du pratar om alls. Jag tror inte att det är ljud-ÅTERGIVNING i varje fall. Är nästan säker.

Men som sagt tidigare - är du übernöjd så är jag glad å dina vägnar! :P

Din übernöjdhet (eller rättare sagt utsagan om att det låter überbra) rimmar illa med de av dig framförda fantomprojektionsproblemen dock. Hur kan det vara bra samtidigt som det inte fungerar annat än om man sitter i ett skruvstäd i mitten? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-03-29 10:24

Jag tycker att center är bra o ha...
Speciellt om man sitter offside och så.

Dock är det min erfarenhet att det blir mycket bättre om man får till en center som är (så långt det är möjligt av praktiska skäl) "identisk" med höger och vänster högtalare.

Liggande dáppolito, stavning?, -kostruktioner är väl ändå en tekniskt riktigt dålig lösning (spridningsmässigt, kamfiltereffekt etc.) offrat på designaltaret... Snyggt platt ovanpå TV'n.

Jag har min duk högt och alla 3 framhögtalarna på samma höjd under denna.

Bild

Stefan

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-03-30 15:41

Hade jag haft dedikerat biorum med möjlighet att höja golvet hade jag utan snack smällt upp 3 likadana frontar.

Nu kör jag i vardagsrummet och där kommer dukens höjd in som en kall faktor, man vill ju inte titta så högt och få belastningar i nacke/rygg så liggande center är en medveten trade-off.

Jag tror alla purister röstar två kanal innan de hört 3 identiska högtalare uppställda framför som levererar musik eller film. Speciellt om man har en bred soffa med kompisar i som också gillar välljud och en ljudbild med ankare.

Att i försteget dela samtliga frontar vid en fördelaktig frekvens för att i största möjliga mån undvika uppmätta dippar är också en bra ide som gör bättre voicematching i basområdet (som ofta kan vara en centers problemområde och största differens mot de andra frontarna).

Jag tycker också man skall försöka bibehålla stereo 60 graders spridning på vänster höger även om man har en center.

I valet med en crappig center med radikalt andra element eller liknande så gör man nog bäst i att skippa den.

Jag vet inte om ni provat de också men, i största möjliga mån försök att ha L C R på samma avstånd från centrum sweetspot. Detta gör att försteget kan ha samma delay till alla 3 högtalare.
100% Digital

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-30 16:25

Crion,
ser att du blivit medlem idag. Välkommen.

/Joachim

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-03-30 17:40

Hej Margaux,
Kul att se bekanta ansikten här.
100% Digital

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-04-12 09:45

Har läst runt lite på nätet och alla andra forum ute i cyberspace, och de flesta verkar ju tycka att stereobilden inte är speciellt bra, den är väldigt smal och inte så kul på Inohögtalare.
Men det är också i princip den enda parameter som folk stör sig på.

Det fick mig att tänka på den här tråden igen och "påhoppen" på min anläggning... själv har jag hellre än bred och trevlig ljudbild samt en center för dialogen i film än väldigt snävt invinklade högtalare som kanske medför en stor sweetspot men samtidigt en usel bredd på stereoljudet ... men det är bara jag det. Alla våra preferenser är ju olika :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-12 10:04

Strauss: Det kan ju vara så att det är usel bredd på de flesta inspelningarna också. (panorerad multimono är ju ingen höjdare stereobildmässigt egentligen). Men det är klart man kan föredra högtalare som breddar ljudet urskiljningslöst pga det.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-04-12 10:33

Jag vet att jag gör det i alla fall, annars kan man ju lika gärna köra med en högtalare och monoljud hela tiden.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-04-12 10:39

Strauss skrev:Har läst runt lite på nätet och alla andra forum ute i cyberspace, och de flesta verkar ju tycka att stereobilden inte är speciellt bra, den är väldigt smal och inte så kul på Inohögtalare.
Mayro var den första som skrev om detta innan dess hade det gjorts tusentals lyssningar där slutsatsen om ljudbilden varit en helt annan. Så hur kan du få det till att de flesta tycker att stereobilden är smal och inte så kul med Ino-högtalare 8O . Det hela verkar vara en eftersläng på den "kritiken" Ingvar skrev och inget annat :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-12 10:42

Nu hänger jag inte med alls. Varför kan man lika gärna köra mono? Det låter ju bättre med stereo.

Jag tycker att en ljudbild är bra om en realistisk inspelning av fysiska instrument spelas upp på ett sådant sätt att de får en realisktisk rumslig storlek och position i ljudbilden oavsett var man sitter mellan högtalarna. (Utanför vid sidan av högtalarna är det ju lite svårare).

De flesta högtalarna tycker jag diffuserar ljudbilden på ett sätt som jag inte gillar. Olika frekvenser flyger hit och dit i ljudbilden när man rör sig i sidled tex. Det tycker inte jag är bra. Är det en monoinspelning (ett ljud i mono som är inspelat. Så ska ju hela det ljudet (i hela dess register) helst komma från en punkt i mitten oavsett var man sitter. Är det ett stereoljud så ska det återges så att det liknar det stereoljud man kan uppfatta om man lyssnar på ljudet i verkligheten.

De flesta högtalarna tycker jag inte gör detta bra, de breddar ljudet oavsett om det är mono eller stereo. Man kan säga att ljudbilden låter som 2 högtalare som spelar istället för som en ljudinspelning som projiceras mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-04-12 10:45

Nja, jag testade själv här hemma att vinkla in högtalarna och resultatet blev en väldigt smal ljudbild om inte alls var rolig, visst kanske sweetspot blev lite större men ljudet blev så pass tråkigt att jag hellre kör med en center.

Vad mayro säger väger väl inte in speciellt tungt för min del då han byter prylar varannan månad och det hela tiden är det ultimata :roll:

edit:

Martin då är jag med på vad du menar. Jag är otroligt nöjd med min stereobild, man kan verkligen placera sångare och instrument i ljudbilden, så det har jag inte några problem med tycker jag.

edit igen:

Rydberg: Med de flesta menar jag de flesta jag har läst om. Jag har ingen aning vilka som har lyssnat som jag inte läst om :lol:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2006-04-12 12:07

Efter att ha läst tråden bestämde jag mig för att testa. Min gamla center var ingen höjdare och därför stängde jag av den och körde i phantomläge. Första filmen var Master and Commander och det lät ganska tråkigt, även om dialogen lät aningen bättre. Massor av dynamik försvann utan center.

Ni som förespråkar 4.1 system; skulle ni vilja testa att spela upp Master and commander utan center? För eget bruk kan jag bara konstatera att phantom låter hemskt sådärför köpte jag istället in ännu en högtalare i samma serie som mina H-V och placerade den som center istället.

Intressant nog låter phantom olika bra/dåligt på vissa filmer men MaC är helt onjutbar i phantomläge , iaf för mig.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-12 12:41

steveo1234 skrev:Efter att ha läst tråden bestämde jag mig för att testa. Min gamla center var ingen höjdare och därför stängde jag av den och körde i phantomläge. Första filmen var Master and Commander och det lät ganska tråkigt, även om dialogen lät aningen bättre. Massor av dynamik försvann utan center.

Ni som förespråkar 4.1 system; skulle ni vilja testa att spela upp Master and commander utan center? För eget bruk kan jag bara konstatera att phantom låter hemskt sådärför köpte jag istället in ännu en högtalare i samma serie som mina H-V och placerade den som center istället.

Intressant nog låter phantom olika bra/dåligt på vissa filmer men MaC är helt onjutbar i phantomläge , iaf för mig.

Detta kan ju bero på en mängd olika saker. Tex din akustik, dina högtalare, din placering osv. I ditt fall så kan det såklart vara så att det är bättre med center. I mitt gamla rum och mina förra högtalare var det också bättre med center.

Jag skulle gissa att det ställer ganska stora krav på rum och högtalare för att det skall bli bra utan center.

MaC låter fantastiskt utan center hos mig. Det är faktiskt en av min referensfilmer vad gäller ljud :D

Kuriosa: Min hustru brukar ibland göra yoga/strech framför projektorn när vi tittar på tv. Hon brukar dock ondgöra sig över att ljudet i mitten försvinner när hon placerar sig mellan frontarna :)

/Joachim

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-04-12 12:52

Den stora frågan då Margaux, har du testat med en matchande centerhögtalare? Och så sådana fall vad var det som blev sämre?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-12 12:56

Tar mig friheten och citera mig själv från denna tråd.

Jag tycker i stort sett alltid att centerhögtalare pockar för mycket på uppmärksamhet. Jag tänker/stirrar på den hela tiden istället för lyssna på musiken/filmen.

Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna. Kanske är det psykologiskt. Kanske är det så att man på filmer lägger in all dialog i centern och att det blir "för" bra med en center istället för två frontar som "smetar" ut det lite.

/Joachim

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-04-12 13:17

Jo det har jag läst såklart, men har du testat?!

Om du inte gillar designen på centern, testa med en likadan högtalare du har som frontar, det är ju bäst också.

Om den "pockar" på uppmärksamhet låter det som om allt är fel inställt?!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-12 13:43

Utifrån allt jag läst i denna tråden + lite annat så har jag funderat och jag kan tänka mig att det är på följande sätt.

Ett par huvudhögtalare med stram (och korrekt) ljudbild behöver normalt ingen center i annat fall än då bilden är liten i förhållande till ljudbilden. Då kan det vara en fördel att komprimera mittljudet mer mot bilden. Det blir en avvikelse från korrekt iom att mittljuden får en mindre storlek än det är tänkt, men kan vara en fördel.

Om huvudhögtalarna har en breddande ljudbild (i förhållande till vad som är korrekt). Alltså att mitten i ljudbilden alltid får en viss breddning oavsett hur inspelningen i sig låter så kan det även vara ide att ha en permanent center. Särskillt vid filmtittning. Detta är nog det vanligaste fallet då ytterst få högtalare klarar av att måla upp en stram ljudbild.

Till detta hör även att stereosystemet i sig alltid medför en viss breddning så helt stramt och korrekt blir det aldrig med två högtalare.

Det handlar alltså om en kompromiss mellan två "onda ting": Allmän breddning av ljudbilden (vilket är högtalarnas och stereosystemets fel) och komprimering av ljudbildens mitt (så att ljuden förlorar sin naturliga storlek mot ljudbildens mitt och blir punktformiga, vilket är centerkanalens varande och multikanalmaterialets fel).

Då är bara frågan vad som är bäst i mitt fall. Är det någon som vill köpa en schysst hembyggd punktkälla-center om jag inte skulle behöva den? :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2006-04-12 14:16

Margaux skrev:
steveo1234 skrev:Efter att ha läst tråden bestämde jag mig för att testa. Min gamla center var ingen höjdare och därför stängde jag av den och körde i phantomläge. Första filmen var Master and Commander och det lät ganska tråkigt, även om dialogen lät aningen bättre. Massor av dynamik försvann utan center.

Detta kan ju bero på en mängd olika saker. Tex din akustik, dina högtalare, din placering osv. I ditt fall så kan det såklart vara så att det är bättre med center. I mitt gamla rum och mina förra högtalare var det också bättre med center.

Jag skulle gissa att det ställer ganska stora krav på rum och högtalare för att det skall bli bra utan center.

MaC låter fantastiskt utan center hos mig. Det är faktiskt en av min referensfilmer vad gäller ljud :D

Kuriosa: Min hustru brukar ibland göra yoga/strech framför projektorn när vi tittar på tv. Hon brukar dock ondgöra sig över att ljudet i mitten försvinner när hon placerar sig mellan frontarna :)

MaC låter fantastiskt hos mig med, med center då. Utan låter det bara illa, ungefär som om det fantastika ljudspåret får en "nightmode". Så illa att det inte lär vara fel på rum/osv/osv. En tanke jag fick nu är det kan möjligtvis beror på dålig nermixning av min förstärkare. Någon som vet om HK AVR7000 gör ett allmänt uselt jobb i detta avseende?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-12 14:24

Att förstärkaren skulle göra ett dåligt jobb verkar högst osannolikt. Det är ju bara att mixa in centerkanalen i både hö/vä kanal med rätt nivå. Det som kan gå fel är ev. nivån.

Det har nog snarare med skillnaden i hur dina huvudhögtalare så som du har ställt upp dem målar upp ljudbilden jämfört med i kombinaition med centern.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2006-04-12 14:32

steveo1234 skrev:Någon som vet om HK AVR7000 gör ett allmänt uselt jobb i detta avseende?

H/K:n gör ett dåligt jobb endast i Logic 7-läget. Det finns en bugg där som gör att om man ställer in den att inte använda center så försvinner den kanalen helt, den mixas alltså inte ut i frontarna.

Ovanstående gäller alltså endast i Logic 7 men det läget använde du väl knappast?
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2006-04-12 17:32

gromit skrev:
steveo1234 skrev:Någon som vet om HK AVR7000 gör ett allmänt uselt jobb i detta avseende?

H/K:n gör ett dåligt jobb endast i Logic 7-läget. Det finns en bugg där som gör att om man ställer in den att inte använda center så försvinner den kanalen helt, den mixas alltså inte ut i frontarna.

Ovanstående gäller alltså endast i Logic 7 men det läget använde du väl knappast?

Jag BÖR inte ha gjort det, men nu blir jag osäker. Ska prova igen när tillfälle ges. Tack för tipset!

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-12 20:46

Har aldrig heller tänkt på detta speciellt mycket, och pratar vi film beror det otroligt mycket (antar jag) på vilken typ av film det är..

Om vi pratar filmer med 5.1-ljud i DD eller DTS finns det ju inspelat ljud avsett för en center, huruvida detta fungerar om man inte har nån har jag aldrig tänkt på.. Har t.om för mig att jag inte ens kan välja om jag har nån Center eller inte när jag spelar DD eller DTS.. Däremot går det självklart att välja vilka högtalare man har vid uppspelning i DPL, DPLII, DTS Neo, HKs Logic 5-7 osv.. men då pratar vi ju en virtuell surround-miljö.. Inte den inspelade..

Användarvisningsbild
mysnisse

Inläggav mysnisse » 2006-04-13 19:09

Svar JA!

Jag kör en gammel QLN-center 600 direkt under min
hembyggda projektorduk. Fronthögtalarna står
på något lägre höjd så därför blir det bättre med
centerljud precis vid bilden för att lura örat lite.

Detta får säkert HIFI-nerdar att skaka :) Härligt va :)

/Nisse
DV668-Rotel1057-RB1080-InoAudeio Pi60/ PiM/PiP-Denon33

Återgå till Generellt om hifi