Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Min hemmabio har bara 4 kanaler.
...men jag har bara 16 högtalare.
Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.
perstromgren skrev:Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.
Ja, QUAD ESL-57:or kommer ju oftast i par; det kan vara svårt att hitta enstaka exemplar!
perstromgren skrev:Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.
Ja, QUAD ESL-57:or kommer ju oftast i par; det kan vara svårt att hitta enstaka exemplar!
Mikael2 skrev:Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
När man kör på större skärm säg 100-120 så låter det ju lite löjligt när alla röster kommer från en centerpunkt oftast under och mitt på den stora skärmen.
Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?
Också en mycket intressant reflektion.Mikael2 skrev:Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
När man kör på större skärm säg 100-120 så låter det ju lite löjligt när alla röster kommer från en centerpunkt oftast under och mitt på den stora skärmen.
Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?
Mikael2 skrev:Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?
Almen skrev:Huruvida en center behövs eller ej har väl med skillnadsavståndet man har till L- och R-kanalerna att göra, inte den fysiska storleken på bilden?
Ändrat: förtydligat
Almen: Kan det inte bero av båda? Ifall man tänker att ljudet ska motsvara bilden i någon mening?
Martin skrev:Anledningen att jag frågar är egentligen att jag funderar på ifall det är någon poäng att bygga sig en center för att prova. Jag funderar på att bygga en med ett seas koaxialelement som skulle likna mina L/R högtalare väldigt mycket i hur den sprider ljudet (förutom vertikalt i viss mån). Men det kostar ju ändå kanske 1500 och är det ingen större utsikt för att det skulle bli bra med en center så är det ju lite onödigt.
Martin skrev:OT: När det gäller saker som funkar/inte funkar "teoretiskt" är det väl bara relevant ifall man samtidigt berättar enligt vilken teori* det gäller. Eller?![]()
Jo, man har ju gjort det men det är lite svårt att avgöra vad som beror på förekomsten av center och högtalarnas ljudkaraktär.hälsa på där och testa med koppla i och ur centern så kan du ju bilda dig en egen uppfattning
Däremot använder jag inte centerkanalen när jag lyssnar på flerkanalsmusik
Margaux skrev:Däremot använder jag inte centerkanalen när jag lyssnar på flerkanalsmusik
Är inte detta lite motsägelsefullt?
Antagligen är inte dina högtalare "timbre" matchade som det så fint heter på engelska. Men du har ju inte bara problemet när du lyssnar på musik utan även när du tittar på film.
Resultatet är att rösten låter olika beroende av var på bilden källan befinner sig.
Dynamic skrev:Jag har en vanlig 28" tv med centern uppepå. Jag sitter ganska nära och upplever ibland att det hörs lite för tydligt att centern är ovanför bilden. Jag har funderat på att ha en till center under tv´n för att centrera ljudet mer på bilden... tror ni det kan funka??
IngOehman skrev:Oj!![]()
Ja, man är ju inte direkt förvånad att fantomprojektionen inte fungerar med den uppställningen.![]()
Det ser ju helt vansinnigt ut från början till slut.![]()
Hur låter det därinne med avseende på alla andra ljudkvalitetsaspekter?
Vh, iö
IÖ skrev:Och här kommer den (mest förvånande?) sista punkten:
7. I inspelningsstudior så rekommenderar jag alltid att man spelar UTAN center! Det kanske kan verka lite märkligt, men det beror på att det är det enda sättet som man kan gardera sig mot felinställda centerhögtalare. En fantomcenter är ju alltid ställd rätt i nivå!
Martin skrev:...
Givetvis så skulle jag ju göra centern så att den låter så likt huvudhögtalarna som möjligt. Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.
Martin skrev:Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.
Martin skrev:Om man inte väljer den som small så spelar den ju bara i fas vid högre frekvenser och så avlastas den inte från bas med följden att höga frekvenser moduleras mer osv.
IngOehman skrev:Oj!![]()
Ja, man är ju inte direkt förvånad att fantomprojektionen inte fungerar med den uppställningen.![]()
Vh, iö
Martin skrev:Strauss: har du testat att vinkla in högtalaran så att de pekar mot nästippen när du sitter i mitten? Det du samtidigt kan testa är att flytta högtalarna närmare varandra (hur nära sidoväggarna står de?). Hur låter det då?
Kaffekoppen skrev:Martin skrev:Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.
Att göra centern sluten är helt okej. Den skillnad i fasvridning som sker är inte märkbar (eftersom centern inte kommer spela de lägsta frekvenserna iallafall). Du har samma ljudkaraktär vilket är viktigare.
Vad menar du med fasvridning ett extra varv iom delningen? Du kör väl inget filter på centern utan konverterar den bara till sluten och därmed mindre låda?
Strauss skrev:IngOehman skrev:Oj!![]()
Ser det helt vansinnigt ut? Ja det kanske det gör, men det låter überbra i alla fall och det är huvudsaken för mig
Den där bilden stämmer inte direkt hur det ser ut nu, den är några dagar gammal och jag bygger ju som sagt där nere.... Håller på och flyttar runt lite.
Har inget vinkelmått tror jag så jag vet inte hur mycket dom är invinklade... hur mäter man det? Om dom står paralellt mot väggen är det 0, 90 eller vad?
Sen vem vill ha fantomprojektion när man kan få den direkt från där den ska vara , dvs under duken där rösterna skall komma från.
Tycker man det blir för direkt kan man ju alltid välja något panoramaläge som drar ut centern mot kanterna, men det är inget som jag själv upplevt att jag skulle behöva.
Mayro var den första som skrev om detta innan dess hade det gjorts tusentals lyssningar där slutsatsen om ljudbilden varit en helt annan. Så hur kan du få det till att de flesta tycker att stereobilden är smal och inte så kul med Ino-högtalareStrauss skrev:Har läst runt lite på nätet och alla andra forum ute i cyberspace, och de flesta verkar ju tycka att stereobilden inte är speciellt bra, den är väldigt smal och inte så kul på Inohögtalare.
steveo1234 skrev:Efter att ha läst tråden bestämde jag mig för att testa. Min gamla center var ingen höjdare och därför stängde jag av den och körde i phantomläge. Första filmen var Master and Commander och det lät ganska tråkigt, även om dialogen lät aningen bättre. Massor av dynamik försvann utan center.
Ni som förespråkar 4.1 system; skulle ni vilja testa att spela upp Master and commander utan center? För eget bruk kan jag bara konstatera att phantom låter hemskt sådärför köpte jag istället in ännu en högtalare i samma serie som mina H-V och placerade den som center istället.
Intressant nog låter phantom olika bra/dåligt på vissa filmer men MaC är helt onjutbar i phantomläge , iaf för mig.
Jag tycker i stort sett alltid att centerhögtalare pockar för mycket på uppmärksamhet. Jag tänker/stirrar på den hela tiden istället för lyssna på musiken/filmen.
Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna. Kanske är det psykologiskt. Kanske är det så att man på filmer lägger in all dialog i centern och att det blir "för" bra med en center istället för två frontar som "smetar" ut det lite.
Margaux skrev:steveo1234 skrev:Efter att ha läst tråden bestämde jag mig för att testa. Min gamla center var ingen höjdare och därför stängde jag av den och körde i phantomläge. Första filmen var Master and Commander och det lät ganska tråkigt, även om dialogen lät aningen bättre. Massor av dynamik försvann utan center.
Ni som förespråkar 4.1 system; skulle ni vilja testa att spela upp Master and commander utan center? För eget bruk kan jag bara konstatera att phantom låter hemskt sådärför köpte jag istället in ännu en högtalare i samma serie som mina H-V och placerade den som center istället.
Intressant nog låter phantom olika bra/dåligt på vissa filmer men MaC är helt onjutbar i phantomläge , iaf för mig.
Detta kan ju bero på en mängd olika saker. Tex din akustik, dina högtalare, din placering osv. I ditt fall så kan det såklart vara så att det är bättre med center. I mitt gamla rum och mina förra högtalare var det också bättre med center.
Jag skulle gissa att det ställer ganska stora krav på rum och högtalare för att det skall bli bra utan center.
MaC låter fantastiskt utan center hos mig. Det är faktiskt en av min referensfilmer vad gäller ljud
Kuriosa: Min hustru brukar ibland göra yoga/strech framför projektorn när vi tittar på tv. Hon brukar dock ondgöra sig över att ljudet i mitten försvinner när hon placerar sig mellan frontarna
steveo1234 skrev:Någon som vet om HK AVR7000 gör ett allmänt uselt jobb i detta avseende?
gromit skrev:steveo1234 skrev:Någon som vet om HK AVR7000 gör ett allmänt uselt jobb i detta avseende?
H/K:n gör ett dåligt jobb endast i Logic 7-läget. Det finns en bugg där som gör att om man ställer in den att inte använda center så försvinner den kanalen helt, den mixas alltså inte ut i frontarna.
Ovanstående gäller alltså endast i Logic 7 men det läget använde du väl knappast?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 8 gäster