Ska jag lyssna på den här så måste det bli i ett Blindtest
http://www.roister.com/eng/kosmos.htm
Moderator: Redaktörer
JockScott skrev:Är det hemmabyggen eller?
Naqref skrev:JockScott skrev:Är det hemmabyggen eller?
Känns som om du har missat att läsa en del här på forumet (eller i tråden där du hittade bilden)!
Naqref skrev:Spikar än nog knappast aktuellt!
Det finns några här också:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=839
Sedan så finns det ju denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1257
Där får du några ledtrådar vem du kan fråga om du verkligen vill veta mer om dem!
Max_Headroom skrev:" Inte kan det väl vara värdelöst?"
Det enda som är sämre än spikes är att ställa högtalaren direkt på golvet.
B/W hade mjuka kuddar (om jag minns rätt) ett tag.
JockScott skrev:Tomas A. Kan du förklara varför alla(av större kända exponerade) högtalare idag står på spikes av olika slag. Inte kan det väl vara värdelöst? Inte kan väl alla högtalarkonstruktörer ha totalt fel uppfattning?
Vad har historien bakom med utseendet att göra? Det fattar jag absolut inte. Skulle var tenisk skönhet i så fall ocg det diskuterar vi väl inte?pi60 är ju kanske inte direkt vacker, men det var väl knappast meningen heller. Känner man till historien bakom så blir den väldigt snygg (tycker jag).
JockScott skrev:Jag skulle inte ha något emot om ex. I Öhman eller någon annan förklarar varför superspikes som ex. är mkt. sämre än kuddar.
Jag har inte tillgång till molt så en förklaring är önskvärd. Och jag vill gärna vet om det enbart är rent tekniskt och ev. mätbara grunder eller om det är rena lyssningsintryck som stöder denna slutsats.
Sedan är spikes snyggare, så kuddar kommer att ha svårt att ta över hur bra de än är.
Själv kommer jag att använda kudde mellan högtalare/stativ och spike mellan stativ och golv på mina kommande stativare. Och för att anknyta lite till tråden kommer de INTE att tillhöra de fulaste högtalaren...
Kraniet skrev:min största fundering angående spikes kontra mjuka kuddar är inte isoleringsfaktorn. Jag har aldrig i mina vildaste idéer fått för mig att spikes skulle isolera eller leda bort vibrationer, även om detta nu är den vanliga idén om hur en spike fungerar.
Föredelarna med spikes som jag ser det är
1 Högtalaren står stilla. Alltså den står inte och gungar pga av golvets ojämnheter.
2 Spikes gör att högtalaren står still. Man kopplar lådan till en större massa (golv, väggar) och således ger man högtalarelementen en fast punkt att röra sig runt. Detta går iofs att åstadkomma med en tung låda. Men en stativhögtalare kommer förmodligen inte att vara så speciellt tung i jämförelse med hela huset.
Jag har dragit jämförelsen med höjdhopp. En höjdhoppare skulle aldrig i sina vildaste drömmar placera en mjuk matta framför hindret. Varför? Jo när höjdhopparen gör sitt avstamp så kommer mestadelen av kraften att gå ner i mattan och höjdhopparen kommer således inte långt från marken.
Med en mjuk fot under högtalaren så tycker jag rimligen att lådan inte står still.
I och med detta så "äter" foten upp rörelserna i högtalarmembranet. Resultatet borde bli mindre väldefinierat ljud.
Nu har jag inte gjort en jämförelse så jag vet inte hur sd-foten (som är den vi pratar om) låter.
Jag har dessutom inte sett foten och vet således inte hur hård den är. För som min far sa så spelar det nog ingen roll om man hoppar höjdhopp från en vanlig matta än från ett betonggolv.
Även om jag tror att det är en liten, om än försvinnande liten, skillnad. Försvinnande liten skillnad spelar ingen roll när man hoppar höjdhopp men jag tror nog det kan(möjligtvis) ha en betydelse inom hifi.
När jag får råd har jag dock planerat att införskaffa mig en uppsättning sd-fötter och höra mig för hur det ligger till
Som jag antytt så är det ju inte hoppa man vill att högtalaren skall göra. Tvärtom!
Ser jag sedan detta i förhållande till att de flesta "Linnmänniskor" jag pratat med upplever spikes som sämre än mjuka fötter så drar jag slutsatsen att mjuka fötter måste påverka impulsåtergivningen från högtalaren. Varför? Därför "vi Linnmänniskor" är väldigt intresserade av takten i musiken och denna verkar kräva en bra impulsåtergivning.
Att mjuka fötter förbättrar ljudåtergivningen kan jag nog tänka mig men jag är inte lika säker på att det förbättrar "timing", "takt", "musiken" - "musjäl" (som jag myntade i en annan tråd i brist på andra ord.
Den som vill veta mer kan läsa artikeln om spikfötter i MoLt hösten 1989.
Dole skrev:Finns det en lite mer ovinklad källa att läsa om spik fötter en MoLt?
Jag kan inte påstå att jag har läst någonstans en vetenskaplig artikel om spikes positiva eller negativa egenskaper.
Själv använder jag spikes på mina högtalare med ett mycket gått resultat.
Om det nu är så att det försämrar, så gjorde det det till det bättre. Det låter helt enkelt bättre.
mvh dole
mattepatte skrev:Ser jag sedan detta i förhållande till att de flesta "Linnmänniskor" jag pratat med upplever spikes som sämre än mjuka fötter så drar jag slutsatsen att mjuka fötter måste påverka impulsåtergivningen från högtalaren. Varför? Därför "vi Linnmänniskor" är väldigt intresserade av takten i musiken och denna verkar kräva en bra impulsåtergivning.
Att mjuka fötter förbättrar ljudåtergivningen kan jag nog tänka mig men jag är inte lika säker på att det förbättrar "timing", "takt", "musiken" - "musjäl" (som jag myntade i en annan tråd i brist på andra ord.
?
Du säger emot dig själv på bara ett par meningar ju ?
I all välmening.
![]()
vh mp
Jämfört med vaddå? Det är ju ingen som förnekat att man kan spela musik även när högtalarna står på spikfötter. Bara att det är något av det sämsta man kan ställa dem på (om man vill att högtalaren skall stå stilla och att golvet skall spela med så lite som möjligt).
Dole skrev:MoLt. Är en LTS publikation och eftersom att det är generellt en uppfattning i LTS att spikes är av ondo. Så framstår publikationerna inte som speciellt trovärdiga. mvh dole
Kraniet skrev:en stor klump häftmassa då?
Såg på discovery om en galen brittisk adelsgubbe som hade byggt en stor trebuche. Han slungade iväg mindre bilar upp mot 100 meter.. Han gillade också att kasta iväg brinnande pianon..
Han sa i det programmet att han hade planer på att bygga en ennu större så han kunde kasta iväg dubbeldäckade bussar..
OT: Britter kan vara hur sköna som helst!
Högtalaren har tre frihetsgrader med avseende på rörelse i de tre rumsliga dimensionerna, varför vi får tre fundamentalresonanser. En analytisk lösning till det flerdimensionella fallet är avsevärt svårare att genomföra.
Användare som besöker denna kategori: Conan, Roadrunner och 20 gäster