Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföretagare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföretagare

Inläggav majjen04 » 2006-07-18 07:29

Tänk de har fått 25000 kr av Kronprinsessan! 8O

Vilka fynd man kan göra där tex en:

NEC AUK 8000
900:-
Tillverkad (år)
1980 7000kr (uppsk. pris)

Information
Detta är NEC när de är som bäst, nämligen i proffs sammanhang. Denna 10-kg tunga pjäs är en riktig studiobandare som inte skämmer ut sig, ens i de mest kräsna hem, eller ens om den ställs mot en vettig CD. Du kan göra mer justeringar än normalt, ansluta mic och göra riktigt vettiga inspelningar. Denna maskin har tjänat som en trogen del av en hemstudio och det säger en hel den om kvaliteten. Så söker du en bandspelare som vill/kan göra mer en vad en standardapparat kan/gör är detta den perfekta maskinen. På skicket syns det att den använts men det förlåts av den oerhörda kvaliteten som maskinen presterar. Denna maskin räcker länge än och kommer att ge många roliga stunder till sin nästa ägare!

Wow! Jag köpte ett sådant kassetdäck 1977 och betalade då 1995 kr för det, gav det sedan till min bror. Han har kvar det fortfarande, hmm det har t ex endast Dolby B. Detta kassetdäck är knappast en proffsmaskin, det var dock ett helt okey däck på 70 talet.
Det vart t ex helt utklassat ljudmassigt av t ex min kamrats Revox B77:a. Detta var/är verkligen ingen studioprodukt utan en vanligt kassetdäck. Att påstå att den kan ställas mot t ex en cd-spelare är verkligen fantasifullt.

Är det någon på detta forum som handlat där?

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-07-18 08:24

Företaget har varit uppe för diskussion här förut, orkar dock inte leta fram tråden.
Det är helt otroligt vilka forumleringar karln får ihop (eller får han det?) om sina fantastiska produkter.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-07-18 08:46

"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-18 11:03

Vem ringer Sessan? :D

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 11:51

ett rungande grattis till ägaren av företaget "repsam"

Din framtida "väg" är ju inte avgjord. Inte heller vad du kommer syssla med framöver.. Men att du har mål i livet och orkar driva dom såsom student är hedervärt..

Entrepenörskapet är svårt.. Och om dina vägar fortsätter inom hifi så tror jag få kommer skratta under kommande år vartefter du lär mer o mer om hifi och allt runt om detta..

Så stort grattis Repsam till denna uppmärksamhet du vunnit. Här verkar inte folk förstå att det inte är VAD du säljer som renderar ditt pris.. Utan hur du orkat med att uppnå denna framgång..via visade resultat..

Jag är avundsjuk på din driftighet. Önskar jag haft kvar min jag med. Men du visar upp ett föredömme för andra stundenter i att bli framtidens entrepenörer...Lycka till i framtiden..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-18 11:59

Lögner och överdrifter i marknadsföring borde väl inte belönas och ses som ett föredöme?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-18 12:03

Jag håller inte med Mayro. Jag har plöjt igenom ebay.de, ebay.co.uk, hifimagasinet och blocket på sistone och råkat rustcha in på repsam.se och sett att det säljs t.ex. gamla cd-spelare för en bit över 1000 kr som nästan ges bort på ebay. :? och till det nån klatschig text.

ett exempel: Denon dcd 1290 kostar 1400:- hos repsam. På ebay.de kan man hitta samma spelare väldigt billigt. Fast iofs så har ju ingen köpt repsams heller sen jag såg den för några månader sen, men , den som köper denna skulle jag vilja säga är LURAD.

editerade lite då min tyska är lite dålig så jag läste fel. Men faktum kvarstår.

ett till exempel: sony cdp-312 finns på auktion på ebay.de också. Den kostar där 4 euro vilket är 36:- repsam tar 650:-

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-07-18 12:18

Jag har funderat lite på vem det egentligen är som handlar av Repsam? Jag vet iofs inte vilka kriterier priset för årets studentföretagare delas ut efter, men det borde väl innefatta lönsamhet hos företaget i fråga? Och för att få nån lönsamhet i denna kategori måste man ju sälja en hel del prylar, eller?
Jag har själv inte hittat en enda pryl hos Repsam som jag tycker verkar prisvärd.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-18 12:28

Vilken blunder. Victorias stiftelse har alltså delat ut ett pris till denne bonnfångare?

Ur motiveringen: ”Thomas har på ett mycket målinriktat sätt på kort tid drivit fram sitt företag Repsam till att idag vara en lönsam affärsverksamhet på ”begagnatmarknaden”. Med sin förmåga att se potential i att ta vara på brukade HiFi produkter, som annars går till spillo, reparera dessa med teknisk kunnighet och sälja vidare till kund har Thomas inte bara visat prov på stor entreprenöriell drivkraft men också på värdefull miljömedvetenhet. Han har identifierat ett tydligt kundbehov och har lyckats tillfredsställa detta genom sin kreativitet och tekniska förmåga och skapat ett företag med tillväxtpotential.”

Skrattretande! Reparera dessa med teknisk kunnighet? Innebär det t ex att sälja högtalare med utbytta udda element och att applicera "ljudförbättrande klet" på membranen? Jisses.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-18 12:32

Jösses, vilken tabbe. Repsam och dess ägare har förvisso visat prov på en viss entrepenörsanda, men den gravt missledande markandsföringen borde snarast rendera en varning och inte någon belöning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-18 12:38

Jag tycker repsam's marknadsføring inte ær værre æn æn annan som anvænds av "riktiga" føretag i HiFi-branchen. Inte speciellt føredømlig, alltså.

HiFi ær en branch full av skumma figurer och oseriøsa føretag. Som konsument gør man bæst i att vara førsiktig och snoka i allt och se till att kunna lite grundlæggande fysik sjælv så man kan undvika dom mest uppenbara bluffarna.

Nær det gæller begagnad utrustning så ær ju prissættningen svår. Ta tunern jag køpte hærom året før 200kr. Jag anser att den ær værd det 10-dubbla, men priset var 200, så det var ju bara att tacka och ta emot. Før andra så var nog priset 200kr på tog før høgt før en næstan 30 år gamal apparat...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 12:39

Jag jämförde en mixer på skoj. 700;- på Ebay. 3400:-. De måste fan ha kontor på Östermalm, storbröstad receptionist och ett stort jävla lager om det är utgifter som inräknas i slutpris... :roll:

Edit: För känsliga läsare
Senast redigerad av papa 2006-07-18 14:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 13:20

så bryter man reglerna igen med fet marginal här.. Inte bara via påhopp på en ej medverkande branchmedlem. utan via att ha en hel kampanj via en tråd MOT en företagare... Och ingen reagerar.. Ingen säger ifrån.. Admin slappar i solen och enbart håller med via sin tystnad...

ja jisses.. varför blir man inte förvånad... Då jag kommenterar en branchmedlems språkbruk mot mig får jag semester eller dekret..eller båda delarna.. Då andra sitter i grupp och gör så mot en ej deltagande branchmedlem så verkar detta helt ok..

igen. Ja jissus. detta torde snart även för admin bli svårt att "steppa åt sidan för". Så uppenbart som detta pågår här på faktiskt.se..Det går inte ens som totalt blind o döv att missa ens med bästa vilja..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-18 13:23

har mayro varit inne och läst på siten?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-18 13:35

Läste visst lite slarvigt:

"Swedish Student Entrepreneur Award är en nationell uttagning till den internationella finalen Global Student Entrepreneur Awards. I tävlingen premieras bl a innovation, kreativitet, produkt- och servicekvalitet och problemlösningar. I november åker Thomas till Chicago för att tävla mot studentföretagare från USA, Mexico, Puerto Rico, Kina, Kanada, Australien, Nya Zeeland och Spanien om ett förstapris på 10.000 USD."

Som tur är, är det alltså inte Kronprinsessans stiftelse. Men ruggigt vad pinsamt det kommer bli för den där killen, och för Sverige, att tävla internationellt med detta som bidrag. Jag menar, folk har ju handlat begagnat på loppis sedan urminnestider, men det krävs tydligen en riktig entreprenör för att komma på att man kan sälja gammalt skräp direkt från soptippen till rena rövarpriserna bara genom att rida på miljöförstöringsvågen.

Jisses säger jag bara. Igen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-18 13:37

Mayro skrev:...påhopp på en ej medverkande branchmedlem

Var i reglerna står det att man inte får kritisera en "ej medverkande branchmedlem", som du kallar det?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 13:37

Haakan_W skrev:har mayro varit inne och läst på siten?

jodå.. Och jag har mina åsikter och tänkande om en del saker som alla andra självklart..Inte om allt självklart..

Men dessa tankar o ev tyckanden här o ev där är inte skäl för att starta topic i hänga en ung företagare. Uppenbarligen är många kunder nöjda med deras affär med repsam. Annars skulle han efter denna tid slagits ut med råge redan.
Sedan VET jag folk som har sålt saker dit. och han är oerhört seriös affärsman som betalar bra för bra äldre hifi..

dessutom så lagas och gås grejor igenom osv.. Dessa burkar som talas om här var väl "lagade" av nån annan som jag fattade saken..kan ha fel där.. och tydligen är dom ev inte sålda heller. Så hurvida dom är bevis för oseriöst tänk eller enbart är ett bra ex att renovera den dagen en som exakt söker ett dylikt par vet jag inte..

men som med bilar så kan man få betala tusentals kr för en tio vm list som man exakt söker.. Detta för den inte står att finna annars ev. Eller är sällsynt osv osv osv..
Köparen avgör inte säljaren om köparen anser varan värd pengarna..

men men. Detta är långt ifrån topic här nu. Och jag har ändå sagt allt där jag har åsikt om haakan... Så för mig får denna tråd va nu..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-18 13:38

Upplysningsvis;

Kritiken är inte riktad mot personen bakom repsam, utan mot företagets marknadsföring. Om läget fortsätter att vara kritik mot endast företaget Repsam så är det ett friskhetstecken från detta forum. Var och en är ensamt ansvariga för det de skriver här.

Med detta vill jag å de andra admins vägar undanbe oss några som hellst insinuationer att det råder brist på vår moral.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 13:41

papa skrev:Jag jämförde en mixer på skoj. 700;- på Ebay. 3400:- hos Thomas. Han måste fan ha kontor på Östermalm, storbröstad receptionist och ett stort jävla lager om det är utgifter som inräknas i slutpris... :roll:

mr v åtta..

Här hängs väl medlemmen samt företagaren ut med namn till o med??.. Eller har jag fel??

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-18 13:42

mayro snälla...det är inget värre än vad aftonbladet skriver...

är man styrelseledarmot för ett företag är man ansiktet utåt...

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 13:45

Mayro skrev:så bryter man reglerna igen med fet marginal här.. Inte bara via påhopp på en ej medverkande branchmedlem. utan via att ha en hel kampanj via en tråd MOT en företagare... Och ingen reagerar.. Ingen säger ifrån.. Admin slappar i solen och enbart håller med via sin tystnad.....

Så man får inte ha en åsikt om en person bara för att han är en egen företagare ?

Om min åsikt är att man får mer att handla på Ebay än hos Repsam så är det förtal och misskreditering ?

Ingen missunnar om det går bra för grabben, men man kan ju inte driva en verksamhet hursomhelst. Och om det nu inte är olagligt så kan man väl åtminstone vädra sin åsikt på ett forum på internet utan att åka i finkan själv eller ?

Sverige är verkligen fantastiskt.

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 13:46

Mayro skrev:
papa skrev:Jag jämförde en mixer på skoj. 700;- på Ebay. 3400:- hos Thomas. Han måste fan ha kontor på Östermalm, storbröstad receptionist och ett stort jävla lager om det är utgifter som inräknas i slutpris... :roll:

mr v åtta..

Här hängs väl medlemmen samt företagaren ut med namn till o med??.. Eller har jag fel??

Hört talas om pricerunner eller ?

Hela den siten hänger också ut priser... e för jävligt mayro...

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-18 13:52

vilket företag ängnar sig inte åt "falsk" marknadsföring?...det är ju inte den som säljer produkterna som luras, det är ju den som köper som blir lurad :wink:
...det är i alla fall vad jag tycker.
Senast redigerad av The_Man 2006-07-18 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-18 13:52

Det är märkligt Mayro, att du ständigt hyllar de som marknadsför sina varor på ett bristfälligt, överdrivet, oetiskt och omoraliskt sätt.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 13:54

jahaja.. Så gäller det om repsam är i gluggen. då vet jag...

Skall minnas denna tråd i mitt skrivande framöver vad o hur man får säga o skriva med uppmuntran ifrån admin till o med..det gör mig ju till en omtyckt medlem.. ska bli trevligt...

Undrar om jag inte har en krypande känsla att admin kommer snabbt omvärdera sin åsikt om "friskhetsteken" ... :lol: :lol:

Tror helt ärligt inte man nu "tänkte till "innan tangenterna trycktes ner på adminsidan där v åttorna mullrar.. :lol: :lol: I alla fall om två Saabar startar...det kan beroende på modell ju bli V8á....

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-07-18 14:03

Angående vilka som köper av Repsam,

Har några bekanta som vart intresserade av sajten och skickade länken till mig för kommentarer. De trodde som vanligt att man kunde göra ett "klipp" på den sajten. (Personerna i fråga är inte normalt hifiintresserade).

Så visst tror jag de kan hitta en marknad, alla letar ju efter att göra ett klipp. Lite spännande text och personer som inte är så insatta i normala beg priser...

Tycker egentligen inte att man kan kalla det "lurendrejeri", lite får man väl förväntas söka själv och jämföra.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-18 14:04

Vee-Eight skrev:Upplysningsvis;

Kritiken är inte riktad mot personen bakom repsam, utan mot företagets marknadsföring. Om läget fortsätter att vara kritik mot endast företaget Repsam så är det ett friskhetstecken från detta forum. Var och en är ensamt ansvariga för det de skriver här.

Med detta vill jag å de andra admins vägar undanbe oss några som hellst insinuationer att det råder brist på vår moral.

Såvitt jag vet är Repsam ett fåmansbolag varför en distinktion mellan firmatecknare och företaget endast är en retorisk manöver utan någon som helst relevans för spörsmålet. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-18 14:34

americantabloid:

Med våra mått mätt så är det ju helt uppåt väggarna fel marknadsföring, men då är det givet våran erfarenhet och kunskap om vad det är och vad det är värt. Att företaget fungerar är, tyvärr, måste jag säga, ett resultat av att det finns ett behov hos kunden som denne tydligen är villig att betala för. Dagens prissättning är det väl inte så mkt att orda om, men att motivera den som ruggigt billig med ett höftat pris man tror den hade som ny, är i sak fel. Det har väl också förekommit prismotivationer att pylen spelar såpass bra att den bör ha ett högre pris. Detta kan man iof inte invända mot så lätt egentligen då det är viktat mot ett uppskattat behov, men icke desto mindre märkligt.

Alltså; utanför vår ankdamm så tror jag inte man bryr sig så mkt om man betalar överpriser och går på den marknadsföringen. Tyvärr, som sagt.

Mayro:

Om du avsåg papa:s anmärkning med storbystade medarbetare, så ber jag om ursäkt att jag missade det. Den var en aning grov.

Sedan att det är ett studentprojekt kan förklara märkligheterna. Min erfarenhet (har pluggat innovartion och entreprenörskap på högskolan i Halmstad) av de studentföretaganden som lyckats är att det inte drivs primärt av traditionella företagsmål i början. Senare kommer den trista verkligheten i fatt (som nu kanske?) och påvisar realiteter såsom den fria marknaden och behov av att sätta priser rätt etc; är man för dyr så förlorar man till förmån för konkurrenterna. Ju mer känd man blir, desto mer sätts man också under luppen. Jag tycker mig se att den idiologi som brunnit inom Repsam inte längre duger som affärsidé. Jag har inga som hellst tankar på att det skulle sitta en liten profithungrig mask bakom rodret, som många här verkar göra gällande. Men icke desto mindre så måste man tänka om sitt företags strategi för att kunna överleva. Det är nu det dyker upp folk som talar om sanningen om hur det ligger till. Tyvärr, som tidigare sagt; för idén bakom Repsam är bra. På pappret.

på slutet, till alla;

Sära på person och företag, även om det i verkligheten är samma person. Rikta kritiken, om det finns ngn, till de egenskaper företaget har eller inte har. Personen skall lämnas utanför detta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Re: Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföreta

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-18 15:01

majjen04 skrev:Tänk de har fått 25000 kr av Kronprinsessan! 8O

Det är nog bra om du länkar till källan för ett sådant påstående eller editerar om det visar sig att det inte är sant.

I all vänlighet...
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföreta

Inläggav rhenrics » 2006-07-18 15:12

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-18 15:14

jag läste med en go kännsla delarna av varför han vann delarna med miljö och återvinnande som EN sak som gör en fin motpol till ev lagade högtalare med "nån smet" som tidigare gjorts... Så den totala bilden för mig blir den uppmuntrande effekt sådant har på att allt inte är använd o kasta.

Dagens hifi ifrån stormarknader är inte ens i framtiden användbara om man så vill. Medans gårdagens hifi är som gamla bilar.. Dom har inte den moderna designen men ändå komfortabel åkning/lyssning trotts en del slapphetsbegränsande saker såsom ibland ej fjärr osv. Så även friskvård ingår således i denna "återvinning"... :lol:

Hoppas repsam går från klarhet till klarhet under sin resa mot att ev bli en framtida arbetsgivare som ger kunderna det dom frågar efter även framöver. Vem vet som sagt hur detta lilla företag kommer utvecklas framåt. Inte jag i alla fall..

tror inte andra här heller vet detta.. Så jag sänder hurrarop till denna unga företagare.. Och som alla då man får mer erfarenhet osv så brukar man inplicera det i sina strategier o marknadsföringar.. Hans företagsidee är ju oavsett vad ni anser av god valör. och är tydligt o klart efterfrågad också. Annars hade han varit stendöd som företagare för länge sedan...
Jag skall följa denna unga man med respekt för hans angagemang.. Sedan att små grodor hoppar till ibland anser JQAG vara ett friskhetsteken enbart under hans företagandes utveklande...

Vilket jag INTE anser att det är då det sitter en bunt här o enbart sablar ner andras framgångar via någon rätt Svensk företeelse som brukar kallas för jantelag eller liknande..... :wink:

Grabben skall ha uppmuntran.. Han bad till o med om att få inputt sänt i en annan tråd om honom ju som ni lekt med... Fast han menade då ev tillsänd honom direkt o inte som "hänga högt" på detta forum om jag gissar rätt..

Jag mailade med honom lite faktiskt då... och fick känslan han lyssnade med öppna öronon samt respekt för det man skrev.. Och sedan utvärderade o gjorde sina val av hur han använde det jag skrev...

I mina ögon ger sådant respekt att ta in info och omskapa det och sedan forma egna tankar ifråga om ämnet...

Han gjorde således INTE som jag skrev. Men han la in det i sin bank av info som vid tillfälle kunde vara bra att ha...

Så jag förstår absolut varför denna unga man röner framgångar. Jag hoppas dom kommer fler för honom i framtiden..
nog om detta.. kan inte komma på mer såvida inget nytt inkommer i ämnet av ragn.. tyckanden av avund är ju enbart trist att kommentera.. Kanske inte min uppgift heller av göra.. För att inte säga avgöra.... :lol: :lol:

en del tycks ju se på detta med att tala illa om andra med andra ögon än underteknad.. repsam har mig veterligen INTE startat denna tråd om sig själv... jag kanske har fel iofs...

jaja.. Jag skall i alla fall minnas att admin anser det ett friskhetsteken att komentera bolag man högst personligen anser oseriösa. För jag kan ju ha sådana åsikter om något bolag som ingen annan delar min åsikt om.. och för det har jag ju uppenbart rätten att med uppmuntran skriva mina tankar helt fritt ... Det är ju ett "friskhetsteken som sagt..

Snälla mr Våtta... Jag ber dig verkligen refusera denna del du skrev. Jag tror du ser det omöjliga i att sådant skall förekomma då man spettsar till det som jag gör här. Då framstår det ju klart o tydligt att det INTE är ett frikhetsteken som tidigare skrivitys. Inte ens fäöljer det skrivna regler på forumet..

Det är många saker där ni admin börjar vika reglerna kraftigt åt sidan för "vinkeltolkande"

Ett råd OM ni avser ha detta sätt är att reformera reglerna ordentligt en gång för alla och ta steget att renodla ett synsätt enbart.. Då slipper ni sådana som mig o förmodligen varenda en annan som inte har dom åsikter som anses vara "rää" här alment...

men läs forumet. Jag är inte ensam att faktiskt börja reagera på urvattnandet. likriktningen.. inte ens ensam om att anse en del går för långt ofta o här o där... Så tänk till.. Att friskhetsteken är att saker som är helt uppåt väggarna sjukt anses ok torde med min text ovan där exempel kom göra bilden rätt klar..

Detta är INTE friskt. Inte alls tyvärr.. detta är en röta av felaktigt regelföljande och nada annat.. DAGENS regler menar jag då..

ändra dom så dom blir som ni VILL dom skall va i stället för att skriva en sak och sedan tolka som man böjer en fjäder hit o dit beroende på VEM man skall tolka dom för eller emot..

mitt tips..

Nu ska vi på motorträff med lite raggarkompisar o barnen vi alla har.. bad o sol kaffe o glass... Se andras byggen o njy´ta ihop utan att bry sig om den ena har 800 hk eller 120 i en sexa från 61.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-18 15:16

Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-18 15:30

Tack för länkarna.

Det är glädjande att se att den befogade kritiken äntligen har nått fram och de uppskattade nypriserna i flera fall har justerats till rimligare nivåer och i osäkra fall inte har uppskattats alls.

Ett steg i rätt riktning.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-18 16:02

Ser inget problem i att diskutera företaget Repsam eller dess juridiske person Thomas Jönsson. Som en del folk får spel här skulle man tro att vi levde i en diktatur. Thomas har själv gått i svaromål här på Faktiskt:

"Repsam riktar sig med en stor del av utbudet till den vanlige Svensson, men även med en hel del till de mer insatta och till rena audiofiler. Prissättning är ett svårt ämne och vi försöker hela tiden se på detta med nya ögon och justera oss. Vad någon är beredd att betala för en vara kan bete sig mycket märkligt. Många insatta audiofiler, som jag gissar att de flesta på denna tråden är, vill i mångt och mycket köpa så billigt som möjligt och har mycket kunskaper. För dig kan många av våra priser tyckas dyra då du vet andra ställen där man kan få tag på dessa varor eller liknande mycket billigare, du vet vad man bör undersöka på högtalarna och du vet vad ett bra ljud är. För dig gissar jag att de flesta av våra billigare produkter känns dyra, medan våra dyra produkter känns ganska okej. Kanske låter konstigt, men då det är lättare att hitta billigare produkter just billigt vet du förmodligen hur man gör detta. Tyvärr är det mycket svårt att hitta de dyra produkterna billiga, därav blir prissättningen för dessa produkter förmodligen ok för dig. Medan den vanlige Svensson har svårt även för att få tag på de billiga produkterna och tycker då att våra produkter är billiga när han jämför vad han får mot t.ex. Siba och OnOff, där du säkert själv inte skulle handla dina HiFi produkter. "

Helt fel. Det är just de dyra produkterna som är överprissatta något rent horribelt.

"Så tycker du då att vi lurar personer som kommer in och köper dessa högtalarna för 2 900kr då det han annars kan få är t.ex. Proson Conquest 6020? Vad gäller övriga produkter i vårt sortiment så är det precis samma sak som gäller. Pioneer PD-S507 kostar 1 300kr, tror du att Sibas billigaste Sony CDP-XE270 för 1350kr spelar bättre? (Kom ihåg, är du en Svensson har du bara möjligheten att välja produkter från företag då ni ej har kunskapen att själva göra rätta beslut, vilket i princip blir alla nyförsäljande företag av HiFi samt Repsam.). "

En "Svensson" ska ha precis lika stor möjlighet och rättighet att få välja bland prisvärd HiFi som någon annan. Bristande kunskap ska inte utnyttjas av lycksökare, och dessutom premieras med stipendier!

"Prissättning är återigen inte lätt och vi har stött på folk som har betalt grova pengar för saker som andra slängt på tippen. Detta kan bero på att man har resten av prylarna i samma serie, att produkten har högt affektionsvärde på något sätt eller att man t.ex. samlar på dessa typer av produkter.
Vi har hört talas om high-end prylar som varit på väg till tippen, men gett borts gratis. (Kef:s variant av våra technics sb-7000 t.ex, som är bättre.) Vi har även hört talas om t.ex. hk avr-8 500 som räddats från tippen, en 20kg klump som kostade 20 000kr. Å andra sidan finns det folk som lyckats kränga ett par halv defekta och dåligt ommålande JWS unique 5 000 för 2000kr. Högtalare som på sin tid kostade runt 1000kr. Tyvärr upprepar historien sig hela tiden och det beror på folks okunskap och detta har lätt till att Repsam har bildats där vi kan hjälpa ut med kunskapen från hifi entusiaster (DIN kunskap) och erbjuda produkter till vanliga Svensson som är mycket mer fördelaktiga än att köpa nytt och kan få tag på sällsynta och exklusivare produkter till entusiasten.
"

Tyvärr är Repsams kunskap om HiFi, om den nu inte är direkt och medvetet vilseledande, totalt obefintlig. Snällt sagt. Och det gör tyvärr inte Repsam till ett bättre företag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-18 16:19

Jag gråter...

...men så blev ett visst dataföretag utsett till årets entreprenör häromåret innan det visade sig att de systematiskt satte sig i konkurs för att blåsa alla på garantiärenden och leverantörerna på betalning... jo... och staten på skatter.

Smart entreprenör som naturligtvis skulle belöns.

Tips: De hette Sekvencia från början...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-18 16:20

citat: "Medan den vanlige Svensson har svårt även för att få tag på de billiga produkterna och tycker då att våra produkter är billiga när han jämför vad han får mot t.ex. Siba och OnOff, där du säkert själv inte skulle handla dina HiFi produkter."

är det okunskap om bra och dåliga grejor som gör att svensson inte kan leta efter bra och billiga grejor som den insatte kan? Hur ska då samma okunskap få svensson att förstå att repsams grejor är så billiga och kvalitativa. Är det billigt för vissa och inte för andra? Jag förstår inte

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-18 16:22

Reefat el Sayed blev årets svensk, grabbarna i Prosolvia hyllades i tidningarna innan de avslöjades, boo.com smörades det väldeliga för fram tills bubblan sprack...

Etc, etc...

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-07-18 16:27

Hej Mayro!

Jag gratullerar verkligen Repsam till priset!
Precis som du anser jag att tanken är bra bakom företaget dock inte säljannonserna.

En liknande annons om en bil kanske får dig att slå till :wink: :

Volvo 145
100000:-
Tillverkad (år)
1971 ca: 350000kr (uppsk. pris)

Information

Detta är Volvo när de är som bäst, nämligen i proffsionella bilsammanhang. Denna 1,5 tons tunga pjäs är en riktig värsting som inte skämmer ut sig, ens i de mest kräsna hem, eller ens om den ställs mot den nyaste Ferrarin. Du behöver/kan göra mer justeringar än normalt. och göra riktiga däckspår i asfalten. Denna maskin har tjänat som en trogen del av en proffisionel bilpark och det säger en hel den om kvaliteten. Så söker du en kombi som vill/kan göra mer en vad en liten bil kan göra så är detta den perfekta maskinen. På skicket syns det mycket väl att den använts men det förlåts av den oerhörda kvaliteten som maskinen presterar. Denna maskin räcker länge än och kommer att ge många roliga stunder till sin nästa ägare!

Ok! Mayro bilen finns på riktigt den är svart med "norsk crom" runt om.
Grannen lovar att fixa till den så att den går igenom besiktningen om du slår till!

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-18 16:40

betalar man 100k för en gammal rostig Volvo är det väl inte säljaren som är dum utan det är ju köparen........

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-18 16:53

Om säljaren är ett företag är det inte god marknadsföringssed (men den diskussionen har vi haft förut lilla mannen)

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-07-18 17:03

Det är ju ingen som gnyr när man ser ockerpriser på gamla NAD208or, fan de kostar ju lika mycket nu som när de var nya.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-18 17:10

ryst:

Kanske för att det finns en verklig efterfrågan bakom de priserna?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-18 17:12

jag klagade absolut på gamla nad 208s jäkla höga priser och köpte ett rotel istället. :) i nån tråd... nyligen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-18 17:19

ryst skrev:Det är ju ingen som gnyr när man ser ockerpriser på gamla NAD208or, fan de kostar ju lika mycket nu som när de var nya.

Låt inte ditt personliga omdöme om 208:ans kvaliteteter påverka bedömningen om det rör sig om "ocker" eller inte. Ett ockerpris på en NAD 208 skulle ligga över 20000 kr eller så. Det är det begärda priset i förhållande till ett bildat marknadspris som avgör saken. Ocker fordrar utnyttjandet av trångmål eller okunskap. Priset på andrahandmarknaden för NAD 208 ligger någonstans mellan 7-10000 kr och det går inte att få billigare. Den som köper en sådant steg blir inte lurad i formell mening eftersom värdet vid en vidareförsäljning ligger på samma nivå. Om man däremot köper en cd-spelare för säg 1500:- som visar sig vara i praktiken osäljbar på Blocket eller Hifimagasinet så är det inte samma sak även om priset är lägre.

MItt syfte är inte att märka ord utan att klargöra att det finns ofta fog för att marknadspriser ser ut som de gör eftersom de är en reflektion av all informationen på marknaden som är relevant för priset. Det är ibland lätt att glömma bort när man tittar på hifi.

/D

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-18 17:20

Kaffekoppen skrev:Om säljaren är ett företag är det inte god marknadsföringssed (men den diskussionen har vi haft förut lilla mannen)

Det är sant...men många(dom flesta?) företag är inte intresserade av någon ed utan är mer instresserad av vinst, gärna i form av pengar :wink: Sen om säljaren är ett företag eller en privatperson tycker inte JAG spelar någon roll

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-07-18 17:30

Dahlqvist: jag ska inte försvara firman i fråga, han vill ju bara tjäna pengar som vilken bilhandlare som helst.

Utgår från att hans priser är inkl 25% samt en mindre vinst.

Aja, har aldrig hört talas om firman tidigare och lär inte göra några inköp från den nu heller.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-18 20:43

Heder ändå till Repsam för att man tagit bort de mest "bondfångaraktiga" beskrivningarna.
Se här hur t ex en HK 401 beskrivs.

Liten trevlig förstärkare från harman/kardon. Inte så hög uteffekt (2x20W i 8 Ohm), men till högtalare med normal verkningsgrad och i normalstora rum så låter den riktigt trevligt och "rätt". Bra kontroll på basen och ett mycket levande och musikaliskt ljud. Ingångar för grammofon, tuner, aux och tape (in/ut). Möjlighet att ansluta dubbla högtalarpar. Skicket är mycket fint.

Den beskrivningen är väl helt okej.
Tyvärr är priset på 1200 kr på tok för högt. Hälften hade varit för mycket det också.

Man kanske på Repsam bör fundera över detta talesätt: Hellre sälja mycket -billigt; än lite - mycket dyrt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-18 22:15

Kranzberg skrev:
Man kanske på Repsam bör fundera över detta talesätt: Hellre sälja mycket -billigt; än lite - mycket dyrt.

varför då? jag tycker det verkar bättre å sälja lite å tjäna lika mycket?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-18 22:21

Håller men Haakan, verkar vara smidigare och mindre jobb då :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-18 22:52

Vilket jävla aber. Den prominenta juryn borde uppmärksammas på citaten i rhenrics inlägg ovan. Ockret och lurendrejeriet skiner igenom ganska klart där.
11010000

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-07-23 17:07

Det finns en artikel i Elektronikvärlden 7-8/06 om Repsam:

http://www.ev.se/index.3599.html?PHPSES ... 71c9f1f59d

Det går att lämna kommentarer, för den som önskar!
...perspektiv...

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-23 23:37

Har tittat på artikeln...
Bedrövligt...

Alltså; jag har inget emot folk som säljer beg-hifi. All hifi jag har är gammalt beg, men man behöver ju inte göra det med bondfångarmetoder.

Det finns en firma i Kalmar som också säljer beg-hifi. Där är presentationen av prylarna mera återhållsam: www.varuborsen.com. Priserna ligger på ungefär samma nivå som hos Repsam.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-24 10:08

Postade följande:

"Affärsidén är bra men inte ny: loppmarknadsförsäljningar (för återanvändning av annars kasserade produkter) har ägt rum i åtskilliga århundraden. Beklagligt nog är priserna för höga och kvalitén undermålig på många av de varor som säljs hos Repsam. Är man det minsta bevandrad inom hifi så är det uppenbart. Men visst går det att tjäna pengar på folks okunnighet.

Mvh
Rickard Henricson
"

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-24 10:35

Håller helt med rhenrics.

Användarvisningsbild
brodde

Tråkig utveckling

Inläggav brodde » 2006-07-24 19:10

Min åsikt är tudelad om denna rörelse;

Å ena sidan tycker jag att det är helt ok att han säljer vilka prylar som helst till hutlösa priser, köper man begagnat har man som kund ett större ansvar att kolla upp produktens prisläge och själv avgöra anser jag.
Att ge tre månaders garanti är vad man kan förvänta sig av någon som vill vara seriös, men att de även ger 14 dagars öppet köp är förvånansvärt generöst! Så som affärside har jag egentligen inget att invända, kruxet är ett annat...

Repsam har förstört ett av mina fritidsnöjen; att leta gammal HiFi.

För ett år sedan hittade jag ofta fina Pioneer/Luxor/Tandberg etc på loppisar runtom i Malmötrakten, Det gör jag sällan idag...
Jag har såklart inga konkreta belägg, men jag misstänker ändå att det är Repsam som dammsuger loppismarknaden ett par ggr i veckan.
Jag har har tex sett en plastig Philips-kombiapparat för 150 kr på Emmaus. Lite senare har jag sett den för det femdubbla på Repsams webb! Det är tråkigt att man inte ska kunna göra fynd längre...

/Erik

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-24 20:33

Möjligt att det i dina trakter kan vara Repsams "fel". Är det dock inte så att folk överlag i dag lägger ut sina gamla hifi-prylar på webben. På både Blocket och Tradera florerar ju folk som inte har en aning om vad deras pryl kan vara värd. Ofta ser man ju rent hårresande priser på t ex gamla Luxor kompaktanläggningar från 70-talet. Nivåer uppåt 1000 kr (jag har sett priser uppåt 1500 kr) är inte ovanliga. Får folk sina prylar sålda för sådana priser?
Där jag bor finns en Loppis som drivs "ideellt". Vinsten går till behövande i Lettland. På den loppisen är priserna på elektronik fortfarande okej. Förra året fanns där en Marantz PM 550 DC, tillhörande tuner, kassettdäck och högtalare. Allt för 500 kr. På Tradera finns just nu en PM 550. Budnivån är uppe i dryga 500 kr. På Repsam kan man köpa ett ex för 1500 kr. Alldeles för högt.
Nej, det är svårt att göra fynd numera, sedan kreti och pleti lägger ut allt möjligt på webben till överpriser.

Jag har dock fortfarande trevligt och får en del napp i letandet av äldre hifi.
Delvis tack vare ovan nämnda loppis. Ett annat ställe jag brukar besöka regelbundet är Österplans Loppmarknad i Örebro. Där finns mycket elektronik. Det är inte specilellt dyrt heller. Jag brukar ha som stående regel att vart jag än kommer besöka loppisar. Man kan ju hitta något man bara måste ha...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-24 23:29

Vee-Eight skrev:ryst:

så du tror repsam går med vinst för det inte finns efterfrågan då? :lol:

tänk till en aning här va mr V8á... :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-24 23:54

Mayro skrev:

Nej, priserna som repsam har har ju bevisligen inget med efterfrågan att göra, utan är ngt höftat mellan fingret och knäskålen (samt skall täcka kostnader för butik, reklam, webhotell etc). En NAD 208 kan man rätt enkelt kränga för 8kkr, för det finns folk som tycker den är värd de pengarna. Varför den skulle vara värd så mkt är en helt annan fråga.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-24 23:55

Vee-Eight skrev:
Mayro skrev:

Nej, priserna som repsam har har ju bevisligen inget med efterfrågan att göra, utan är ngt höftat mellan fingret och knäskålen (samt skall täcka kostnader för butik, reklam, webhotell etc). En NAD 208 kan man rätt enkelt kränga för 8kkr, för det finns folk som tycker den är värd de pengarna. Varför den skulle vara värd så mkt är en helt annan fråga.

Och repsam har efterfrågan han med eftersom han går med vinst och uppebarligen har sina kunder. Ingen skillnad alls om du tänker efter lite... :D
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-25 00:00

Tycker det är rent trams att ifrågasätta Repsams prissättning - han har friheten att sätta vilka priser han önskar.

Rätt pris för Repsam är det pris som generar mest pengar - om Thomas lyckats med det låter jag vara osagt.

Vad jag invänder mot är den ibland tveksamma marknadsföringen, vilken tangerar gränsen för bondfångeri.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 00:10

Morello skrev:Tycker det är rent trams att ifrågasätta Repsams prissättning - han har friheten att sätta vilka priser han önskar.

Rätt pris för Repsam är det pris som generar mest pengar - om Thomas lyckats med det låter jag vara osagt.

Vad jag invänder mot är den ibland tveksamma marknadsföringen, vilken tangerar gränsen för bondfångeri.

Bra inlägg där morello tycker jag.... Hans skrifter tar sig för vanare snubbar ibland lite väl utsirade stigar :lol:

Men va sjutton gubbar.. Grabben säljer ju på en skolutbildning som grund.. Så med tiden kommer detta säkert som amen slipas till.. Sedan skrattar jag gott åt en del man läst där förut ju.. En del blir ju god humor.. :lol: :lol:

Man skall inte döma unga killar som försöker. Hellre kasta skit på dom som nada gör eller försöker ens...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-25 00:11

Mayro:

Han har kunder pga marknadsföring, inte pga efterfrågan. Det är helt skilda saker. Men som Morello skriver är ju inte det som är problemet med repsam.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 00:24

Vee-Eight skrev:Mayro:

Han har kunder pga marknadsföring, inte pga efterfrågan. Det är helt skilda saker. Men som Morello skriver är ju inte det som är problemet med repsam.

hahaha.. Du får "vinna" .. du har rätt så blir det nog bra.. Orkar inte diskutera sånt här fjams mera nu ändå.. Skit samma. Killen lyckas.. detta är kanon fast numera han tydligen INTE har efterfrågan utan helt utan kunderna söker säljer på dom ändå...

ja jäklar hur man kan vrida saker för ens syften med att aplisera sina åsikter skall stämma in.. :wink: humor detta.. :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-25 00:26

Det är fortfarande en milsvida skillnad på efterfrågan på BUTIKEN och efterfrågan på SAKERNA. Ponera skillnaden.
Senast redigerad av Vee-Eight 2006-07-25 00:30, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-25 02:09

om jag varit den tramsige enligt Morello så menade jag naturligtvis att det verkar suspekt att ta ut flera hundra % högre pris än vad man kan få tag på annars om man letar lite för något gammalt som beskrivs som "för samma prestanda (som denna som kostar ca 1500) måste man betala över 10000 för en ny ".
Tänker man efter så är det rätt snygga formuleringar ibland, så lycka till Repsam på tävlingen :lol:

edit: (menade mest väl att vara snäll mot eventuella prismedvetna konsumenter. Inte bidra till nåt bråk .. :( )
Senast redigerad av Pinnick 2006-07-25 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-25 08:04

Dahlqvist skrev:
ryst skrev:Det är ju ingen som gnyr när man ser ockerpriser på gamla NAD208or, fan de kostar ju lika mycket nu som när de var nya.

Låt inte ditt personliga omdöme om 208:ans kvaliteteter påverka bedömningen om det rör sig om "ocker" eller inte. Ett ockerpris på en NAD 208 skulle ligga över 20000 kr eller så. Det är det begärda priset i förhållande till ett bildat marknadspris som avgör saken. Ocker fordrar utnyttjandet av trångmål eller okunskap. Priset på andrahandmarknaden för NAD 208 ligger någonstans mellan 7-10000 kr och det går inte att få billigare. Den som köper en sådant steg blir inte lurad i formell mening eftersom värdet vid en vidareförsäljning ligger på samma nivå. Om man däremot köper en cd-spelare för säg 1500:- som visar sig vara i praktiken osäljbar på Blocket eller Hifimagasinet så är det inte samma sak även om priset är lägre.

MItt syfte är inte att märka ord utan att klargöra att det finns ofta fog för att marknadspriser ser ut som de gör eftersom de är en reflektion av all informationen på marknaden som är relevant för priset. Det är ibland lätt att glömma bort när man tittar på hifi.

/D

Ja, jösses så kan man också se det... :D Om någon eller några hypar en förstärkare är värdet säkerställt på andrahandsmarknaden. NAD 208 såldes väl inte bara i Sverige, hur har prisutvecklingen varit på andra håll? Eller det kanske finns ett litet LTS i varje stat... :?:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-25 08:59

Timbre:

Nad 208 är eftertraktat i sverige, kanske bara här, men det ändrar ju inte ett smack realiteten att de kostar mkt som begagnade här. Folk gillar ju dem. Linn var ju haussat rätt ordentligt för ett tiotal år sen. Var det också LTS fel?

Tycker det är tråkigt att det alltid skall insinueras att LTS har ett finger med i alla spel. Framför allt är det helt utanför topic.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 10:38

NAD 208 ser ut att vara eftertraktad även utomlands. Nu har jag inte hört 208:an men jag äger en 218 och den stärkaren togs ju emot med stort intresse av marknaden. Stereophile testade den, vilket inte garanterar att det är en bra produkt, men det återspeglar att det finns ett stort intresse för dessa stärkare även på den internationella marknaden. Prisnivån på begagnade 208:or verkar väl motiverad. Utbud och efterfrågan styr.

Detsamma gäller Repsam. Priserna ser ju ut att ha sänkts vilket indikerar att företaget har haft svårt att övertyga. Marknadsföringen kan ibland ifrågasättas men det är ju i så fall bara att anmäla företaget och få det prövat i stället för att sitta här och reta upp varandra med en massa onödiga tjuvnyp.

Tärnström

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-25 11:23

Timbre skrev:Ja, jösses så kan man också se det...

Eftersom du insinuerar att min åsikt är apart så kanske det kunde vara på sin plats med en förklaring.

Timbre skrev:Om någon eller några hypar en förstärkare är värdet säkerställt på andrahandsmarknaden.

Någon "hype" i vanlig (och nedsättande) mening har det väl inte varit tal om, iallafall inte från LTS sida, utan snarare ett förmedlande av objektiva fakta. De som skrivit väl om förstärkaren har snarare varit köpare än säljare och borde således vara intresserade av att baktala produkten för att sänka priset om de agerat i det lumpna egenintresse som du antyder. Ditt resonemang håller alltså inte i detta fall även om fenomenet kan observeras dagligen. Aktiemarknaden är ett bra exempel. Att lita blint på en säljares ord är inte att rekommendera.

Timbre skrev:NAD 208 såldes väl inte bara i Sverige, hur har prisutvecklingen varit på andra håll?

Detta är en relevant fråga och om jag förstått saken rätt finns det personer som har direktimporterat begagnade exemplar från Europa. Mer har jag dock inte hört. Sålunda finns det kanske en uppgift för altruistiska faktiskt.se-medlemmar att upplysa andra hugade spekulanter om det går att finna billiga 208:or utomlands. Man får dock komma ihåg att även om man inte tycker är att NAD 208 är Guds gåva till alla audiofiler så är det under alla omständigheter ett mycket kraftfullt slutsteg som såldes mycket billigt i förhållande till uteffekten. Det borde alltså inte vara så kontroversiellt att produkten behållit sitt värde, isynnerhet med tanke på vad alternativen kostar.

Timbre skrev:Eller det kanske finns ett litet LTS i varje stat... :?:

Det där var väl ändå inte så bra.

/Dahlqvist
Senast redigerad av DQ-20 2006-07-25 13:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-25 13:06

Rensat denna tråd på en massa ovidkommande. Finns numera i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=12662

Vidare diskussion av de ovidkommande ämnena här kommer att göra att inläggen kommer att raderas helt även om de kan innehålla korn (eller isberg) av OnT-innehåll.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-25 14:42

Morello skrev:Tycker det är rent trams att ifrågasätta Repsams prissättning - han har friheten att sätta vilka priser han önskar.

Jag tycker det går hand i hand, prissättning och marknadsföring. Marknadsföringen, eller produktpresentationen, är ju till för att kunna sätta ett så högt pris som möjligt på produkterna. Genom en tveksam och i vissa fall rent oärlig marknadsföring av produkterna försöker Repsam sälja undermåliga varor till överpriser. Jag tycker nästan att det hade varit bättre om han hade skrivit lika oärligt som han gör nu, men sålt varorna för vad de faktiskt är värda, istället för 3 ggr detta värde. Då hade jag nog inte brytt mig lika mycket. Att överdriva en varas förträfflighet men ändå sälja den till ett skäligt pris (dvs det pris som råder på marknaden) tycker jag inte är lika illa som att dessutom sälja den till ett grovt överpris. Då har man inte bara lurat konsumenten betrf de tekniska fakta kring apparaten utan även dess rätta marknadsvärde.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 19:54

vad ligger skillnaden i att LTS överdriver den förmåga nad o pioneer har då? Menar i förhållandet till repsams företagande o marknadsföring?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 19:56

Säljer LTS NAD 208? Vad är priset?

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:01

JTarnstrom skrev:Säljer LTS NAD 208? Vad är priset?

Tärnström

jaha. Så att överdriva förmågan hos en produkt via en förenings tester är skillnad mot att ev göra detsamma via företag??

Hmm.

Jaha.. vet inte riktigt om du svarade på min fråga direkt ännu. Så jag ber dig enkom svara på den och inte om lagarna runt om att skriva saker först. Så kommer vi dit sedemera där du vill hålla diskutionen.. :wink:

Ok hoppas jag?

kopierade min fråga igen så slipper du eller andra leta som känner man vill besvara i stället för rehriks..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-25 20:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-25 20:10

Mayro skrev:

Tärnström

jaha. Så att överdriva förmågan hos en produkt via en förenings tester är skillnad mot att ev göra detsamma via företag??

Hmm.

Jag tycker nog att det självklart är skillnad. Dessutom undrar jag var du har hört att LTS har överdrivit förmågan hos någon produkt. Det var nyheter för mig och jag visste inte att så någonsin skett.

Som ytterligare reflektion kan man ju samtidigt fråga:

Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-25 20:11

LTS har knappast överdrivit NAD 208:s förmåga. Föreningen har så vitt jag sett endast hävdat att man inte kunnat detektera någon hörbar förändring av signalen (förutom den nivåhöjande förmågan som är stegets uppgift) vid effektuttag upp till en viss nivå. Över den nivån kunde man detektera hörbara förändringar, om än små.

Det är stor skillnad om man säljer produkten (vilket det aktuella företaget gör) och om man inte gör det.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:18

era åsikter om repsam är era egna subjektiva åsikter exakt som mina åsikter om LTS testresultat är :wink:

Sedan då min fråga. fick inte riktigt ett svar på frågan direkt..

:?:
edit.
sedan ställdes frågan till rhenics... efter läst hans text...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-25 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 20:20

Mayro skrev:

Tärnström

Hmm.

Ja. Absolut. Vi har ju till och med lagar som reglerar detta. Både vad gäller tyckande och marknadsföring. Med detta sagt menar jag inte att Repsam bryter mot lagen, men för den som så önskar går det väl att få prövat.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:21

JTarnstrom skrev:
Mayro skrev:

Tärnström

Hmm.

Ja. Absolut. Vi har ju till och med lagar som reglerar detta. Både vad gäller tyckande och marknadsföring. Med detta sagt menar jag inte att Repsam bryter mot lagen, men för den som så önskar går det väl att få prövat.

Tärnström

ytvekla gärna dessa regler i korthet för mig? Inte via länk så man skall läsa tio sidor osv.. utan endast dom delarna i korthet vad dom går ut på..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:28

ursv

Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?

Du är välkommen och bedömma själv när som helst... Tror du fick dig en funderare då faktiskt av ragn som alla tills nu fått.. 8O

Jag har svårt att tro mina egna erfarenheter så jag dömmer inte dig för att inte du anser detta stämmande direkt.. :lol:

Så det är inga problem alls..bara skoj att få visa dig.. Välkommen .. :D

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 20:31

Vad gäller LTS så är det väl tryckfrihetslagen som är tillämplig. LTS, liksom hifitidningar och annat, har rätt enligt lag att t(r)ycka vad de vill så länge de inte bryter mot några andra lagar som inskränker tryckfrihetslagen. Nu kan jag inte alla undantag men jag tvivlar på att LTS, lika lite som någon annan förening, hifipublikation etc bryter mot lagen när de tycker till om NAD 208.

Vad gäller Repsam så är det marknadsföringslagen som är tillämplig.

"Vilseledande reklam

6 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annan näringsidkares näringsverksamhet.
Detta gäller särskilt framställningar som avser
1. produktens art, mängd, kvalitet och andra egenskaper,
2. produktens ursprung, användning och inverkan på hälsa eller miljö,
3. produktens pris, grunderna för prissättningen och betalningsvillkoren,
4. näringsidkarens egna eller andra näringsidkares kvalifikationer, ställning på marknaden, kännetecken och andra rättigheter,
5. belöningar och utmärkelser som har tilldelats näringsidkaren"

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:50

Tärnström

Hmm.

Jaha.. vet inte riktigt om du svarade på min fråga direkt ännu. Så jag ber dig enkom svara på den och inte om lagarna runt om att skriva saker först. Så kommer vi dit sedemera där du vill hålla diskutionen.. :wink:

Ok hoppas jag?

kopierade min fråga igen så slipper du eller andra leta som känner man vill besvara i stället för rehriks..[/quote]

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 20:54

Mayro skrev:

Tärnström

Hmm.

Ok hoppas jag?

kopierade min fråga igen så slipper du eller andra leta som känner man vill besvara i stället för rehriks..

För mig är det just lagarna som gör skillnaden. Jag kan inte uttrycka det på annat sätt. Företagaren är ju jävig i förhållande till sina produkter på ett helt annat sätt än vad jag hoppas att LTS är.

Tärnström

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:14

Hmm. Lts testare är väl även dom starkt jäviga dom också??

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-25 21:15

Vet du ens vad jävig betyder?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:21

Sanny_X skrev:Vet du ens vad jävig betyder?

Jo. Därför frågar jag saker här också i ämnet runt ev texförfattande som KAN uppkomma av marknadsföringsskäl.

rätt eller fel skäl då.. :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-25 21:23

Mayro

Redogör för vad jävig betyder, du KAN INTE ha samma betydelse på det ordet som vi andra.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-25 21:24

Ser du ingen skillnad på en ideell förening och en kommersiell firma?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 21:26

Mayro skrev:Hmm. Lts testare är väl även dom starkt jäviga dom också??

Det är alltid en fördel för oss konsumenter ju mer vi vet. Om du kan påvisa något jäv så är det klart att det kan påverka LTS trovärdighet inom audiofilkretsarna. Själv vore jag tacksam om du gjorde det.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:29

Sanny_X skrev:Mayro

Redogör för vad jävig betyder, du KAN INTE ha samma betydelse på det ordet som vi andra.

tja. inte svårt alls..

Att jobba för en organisation tex och sedemera sälja in saker dit via ett eget bolag till ex.. Finns flera sätt också.. men så slipper du tro jag inte vet menar jag..

Men detta exempel har INGET med LTS att göra utan är enbart ett exempel...

nått mer?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:30

Sanny_X skrev:Ser du ingen skillnad på en ideell förening och en kommersiell firma?

Så du menar att LTS 2 ledande testare inte är firmor tex??

Edit. Därmed INTE sagt detta behöver innebära något problem alls så är det markerat tydligt o klart...men ändå kan man ju TÄNKA så samt då sitta o hänga dom högt för man själv tycker så... Fattar ni kanske vart jag är på väg här nu?..

Eran roll är INTE att pga era egna luster tycka o tänka så företaggare drabbas av era ÅSIKTER .. Anmäl o lått rättsliga avgöra om ni anser er vara 100 på att vinna.. Annars skulle jag inte anmäla om jag vore er..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:38

JTarnstrom skrev:

Det är alltid en fördel för oss konsumenter ju mer vi vet. Om du kan påvisa något jäv så är det klart att det kan påverka LTS trovärdighet inom audiofilkretsarna. Själv vore jag tacksam om du gjorde det.

Tärnström

Även OM jag visste något så vore det INTE min uppgift att förtälja det för er..

Jag deltar inte här för att skada folk o fä. utan för att få dela min hobby med tekniskt kunniga mäniskor som jag hoppas snart skall börja föra sig och inte enbart läsa nicket "mayro" och sedan gå på direkt .. Så förr eller senare tröttar ni.. och jag kan få delta. Ju förr ni lägger av desto fortare kommer detta tjat sluta runt om oss alla..

JAG vill inte bråka. men blir jag bemött av besserwissrar eller hån samt regler som modeleras runt för att passa in för andra enbart än alla så är möjligheterna att delta rätt o riktigt tyvärr begränsade.. TYVÄRR::

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-25 22:04

Mayro skrev:vad ligger skillnaden i att LTS överdriver den förmåga nad o pioneer har då? Menar i förhållandet till repsams företagande o marknadsföring?

Om en förening (t ex LTS) har ett egenintresse, dvs är jävig i sin bedömning, av att på ett högst oärligt sätt överdriva förmågan hos en viss produkt (t ex Nad, Pioneer), så är det precis lika illa som om ett företag gör det. Självklart.
Senast redigerad av rhenrics 2006-07-25 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 22:09

rhenrics skrev:
Mayro skrev:vad ligger skillnaden i att LTS överdriver den förmåga nad o pioneer har då? Menar i förhållandet till repsams företagande o marknadsföring?

Om en förening (t ex LTS) har ett egenintresse, dvs är jävig i sin bedömning, av att uttala sig fördelaktigt om en viss produkt (t ex Nad, Pioneer), så är det precis lika illa som om ett företag gör det. Självklart.

tack för svar.. Då anser vi exakt lika där med andra ord..

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-25 22:14

Mayro skrev:
rhenrics skrev:

Om en förening (t ex LTS) har ett egenintresse, dvs är jävig i sin bedömning, av att uttala sig fördelaktigt om en viss produkt (t ex Nad, Pioneer), så är det precis lika illa som om ett företag gör det. Självklart.

tack för svar.. Då anser vi exakt lika där med andra ord..

Mayro, när du tidigare skrev att LTS faktiskt var/är jäviga, är det i det sammanhanget rhenrics tog som exempel eller andra sammanhang du syftade på?
Märk väl att rhenrics skriver "i egenintresse" okhså så du inte råkat missa det :)

mvh

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-25 22:22

Med egenintresse brukar avses t ex vinstintresse, d v s att den jävige tjänar pengar på att haussa en viss produkt, genom egen försäljning eller genom ersättning/reklamintäkter från företaget som tillverkar produkten. Med egenintresse brukar inte avses att personen som haussar apparaten gör det bara för att han själv subjektivt tycker den är bra. Att tala om för andra hur bra han tycker apparaten är tillför ju honom själv då inget ytterliggare värde.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 22:25

Jag skrev i frågande form om du tittar ...

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-25 22:33

Nej, du skrev att LTS var det(om du tittar) och du frågade också om det innebar någon skillnad jämfört med Repsams marknadsföring. Inte frågade du väl om LTS var jäviga?

Men du kanske menade om LTS var jäviga?

Mvh

Christian

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-25 22:34

LTS kan inte vara jävig i frågan om NAD 208 eftersom produkten inte tillverkas sedan många år. Det finns liksom inga förnuftsmässiga skäl för det. Däremot kan det finnas icks förnuftsmässiga skäl, vilket härmed illustreras.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-25 22:38

Mayro skrev:Tror du fick dig en funderare då faktiskt av ragn som alla tills nu fått.. 8O

JAG har inte fått mig nån funderare alls. Åtminstone inte om nån produkt och jag tror inte det är så många som har fått nån funderare alls. Vad menar du att den skulle vara?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 22:40

Mayro skrev:
JTarnstrom skrev:

Tärnström

Även OM jag visste något så vore det INTE min uppgift att förtälja det för er..

Jag deltar inte här för att skada folk o fä. utan för att få dela min hobby med tekniskt kunniga mäniskor som jag hoppas snart skall börja föra sig och inte enbart läsa nicket "mayro" och sedan gå på direkt .. Så förr eller senare tröttar ni.. och jag kan få delta. Ju förr ni lägger av desto fortare kommer detta tjat sluta runt om oss alla..

JAG vill inte bråka. men blir jag bemött av besserwissrar eller hån samt regler som modeleras runt för att passa in för andra enbart än alla så är möjligheterna att delta rätt o riktigt tyvärr begränsade.. TYVÄRR::

Du får gärna tilltala mig med du. Jag representerar ingen annan än mig själv. Jag har inga kopplingar till LTS eller Faktiskt. Jag är bara en oteknisk besökare som diskuterar en sakfråga. Jag ser att du gärna vill stoppa in mig i en kategori. Gör inte det är du snäll. Jag känner inte de andra som ingår i den där kategorin och det är inte alls säkert att jag delar alla deras åsikter. Jag blir helst sedd som jag är.

Tärnström

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-25 22:49

dimitri skrev:LTS kan inte vara jävig i frågan om NAD 208 eftersom produkten inte tillverkas sedan många år. Det finns liksom inga förnuftsmässiga skäl för det. Däremot kan det finnas icks förnuftsmässiga skäl, vilket härmed illustreras.

Ett som vanligt klockrent ihopknåpat inlägg Dimitri :D

mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 22:51

texten du refererar till vänder sig till dig samt alla. Så därför står det som det gör.

Däremot så kanske du tänkte jag menade dig med bråk osv.. DET var inte meningen däremot i texten att sådana missförstånd skulle kunna uppstå.. Och om du såg det så ber jag om ursäkt för detta lite illa utvecklade textval i den delen.....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 22:58

UrSv skrev:
Mayro skrev:

Tärnström

Hmm.

Jag tycker nog att det självklart är skillnad. Dessutom undrar jag var du har hört att LTS har överdrivit förmågan hos någon produkt. Det var nyheter för mig och jag visste inte att så någonsin skett.

Som ytterligare reflektion kan man ju samtidigt fråga:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 23:00

Mayro skrev:ursv

Du är välkommen och bedömma själv när som helst... Tror du fick dig en funderare då faktiskt av ragn som alla tills nu fått.. 8O

Jag har svårt att tro mina egna erfarenheter så jag dömmer inte dig för att inte du anser detta stämmande direkt.. :lol:

Så det är inga problem alls..bara skoj att få visa dig.. Välkommen .. :D

Och mitt svar till dig.. Vad är det du har problem att förstå :?:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-25 23:00

Mayro skrev:Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?
[/quote]

Misstänkte väl det men jag undrar fortfarande vad det är du förväntar dig att jag skall få för funderare. Om produkten är så fantastisk och spelar så otroligt bra?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 23:04

Personligen utgår jag från att LTS är en trovärdig källa. En förening är inte beroende av reklamintäkter från hifi-producenter på samma sätt som hifi-tidningar är. Det gör att jag rent allmänt är lite mer skeptiskt inställd till hifi-tidningarna. På sakliga grunder kan jag dock inte göra någon bedömning om LTS är mer eller mindre trovärdig än någon annan. Där får öronen så att säga ge kvitto på det. Jag är som sagt rätt oteknisk av mig.

Vad gäller Repsam så är det ju ganska enkelt - om de påstår saker som inte stämmer om sina produkter så är det vilseledande reklam. Det tycker jag i så fall är värre.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 23:10

UrSv skrev:
Mayro skrev:Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?

Misstänkte väl det men jag undrar fortfarande vad det är du förväntar dig att jag skall få för funderare. Om produkten är så fantastisk och spelar så otroligt bra?[/quote]

Jag trodde du var en hifi intreserad som gärna ville lyssna och bedömma hurvida du gillar ljudet eller ej. Så därför eftersom du tvivlar på mina ord så inbjöd jag dig att skapa dig en egen uppfattning om saken..

JAG förväntar mig nada.. Jag hoppades DU förväntade dig att ev få glädjen att såga mina val av bra ljud eller ev glädjen att få uppleva nåt väldigt i MINA och andras ögon svårförståerligt resultat...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 23:27

Vill bara lägga till att bara för att jag anser LTS vara trovärdiga så betyder det inte att jag inte betraktar dem med skepsis. Skepsis är det som driver vetenskapen framåt. Jag fattar inte mycket av LTS mätningar och kryptospråk men jag förstår grundvärderingen - att en signal ska se likadan ut när den kommer ut som den såg ut när den åkte in. Jag delar den grundtanken. Jag tycker att det låter vettigt ur ett filosofiskt perspektiv. Betyder det att en komponent som mäter perfekt alltid låter bra? Eller att produkter som inte mäter bra alltid låter illa? Nej (ur ett subjektivt perspektiv så kanske det inte är så). Men rent vetenskapligt så ser det ju ut som om det inte finns så mycket mer att gå efter. I framtiden kanske det kommer nya rön; om hur vår hörsel fungerar; hur vi uppfattar musik; hur vi uppfattar distorsion etc, som kanske kan förklara varför vi ibland föredrar apparater som inte mäter perfekt. Sedan får ju var och en göra sitt val.

Den här typen av resonerande kan man ju inte ha när det gäller marknadsföring av produkter. Den grundvärdering som styr marknadsföringen har ju att göra med att fylla plånboken hos säljaren.

Hifi-tidningar har också en annan grundvärdering än LTS. De utgår inte heller från något annat än att tjäna pengar. Därför finns det anledning att förhålla sig lite mer skeptisk.

Så, den grundläggande tanken bakom är det som avgör om något är värre än något annat. I min lilla värld är det värre med vilseledande reklam än att utifrån redovisade grundvärderingar påstå något om en produkt.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-26 00:00

Hifi-tidningar har också en annan grundvärdering än LTS. De utgår inte heller från något annat än att tjäna pengar. Därför finns det anledning att förhålla sig lite mer skeptisk.

Så, den grundläggande tanken bakom är det som avgör om något är värre än något annat. I min lilla värld är det värre med vilseledande reklam än att utifrån redovisade grundvärderingar påstå något om en produkt.

företagen bakom LTS tester är även dom tvingade att tjäna pengar min vän. Så den delen är dom nog lika i .mer lika än olika i alla fall.. Du förtjänar nog pengar du också. och allt vi gör i världen är att följa komersen eller vårda dom som aggerar i komersen då dom behöver dagis eller sjukvård osv..

Problemet i denna tråden är inte dessa delar. Utan det är att man helt utan tanke enbart är ute efter att via sina egna åsikter ge ett företag ett helvete genom att snacka ner detta företag..

En del saker tenderar väl att likna rent en häxjakt. I alla fall i mina ögon..

Men nu kommer man nog inte längre här oavsett det kan vara skoj att sitta o bråka om ord hit eller dit eller vad man nu anser mer än det redan skrivna... Nu vankas det chocklad o en smörgås. Sedan musiklyssnande nån timme eller två..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-26 00:06

Mayro skrev:
företagen bakom LTS tester är även dom tvingade att tjäna pengar min vän. Så den delen är dom nog lika i .mer lika än olika i alla fall..

Hur påverkar det LTS-tester, vilken koppling finns mella testare och testobjekt?

Kan du ge ETT exempel på denna teori?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-26 00:08

Men snälla ge oss några exempel då!?! Jag mfl väntar (antagligen förgäves) tålmodigt på en förklaring hur denna jävssituation ser ut, som du återigen uppenbarligen pratar om.

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-26 00:12

Sanny_X skrev:
Mayro skrev:
företagen bakom LTS tester är även dom tvingade att tjäna pengar min vän. Så den delen är dom nog lika i .mer lika än olika i alla fall..

Hur påverkar det LTS-tester, vilken koppling finns mella testare och testobjekt?

Kan du ge ETT exempel på denna teori?

Inte vet jag hur du läser. men mig veterligen så skrev jag endast att även dom måste tjäna pengar. inget annat. vad du" läser in" extra får du nog stå för själv..

Vore ju trevligare om du försökte ta upp delarna som jag skriver om där denna trådens ämne diskuteras. Men jag antar du inte har koll på så mycket mer än saker som EV kan tolkas in så det skall bli bråk.. Men jag tänker inte delta i sådant.. sorry..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-26 00:13

Så då finns det ingen jävsituation då?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-07-26 00:18

Varför tar du upp massa helt ovidkommande LTS-exempel då? För om du inte menar att en jävssituation existerar så är det ju uppenbarligen det du gör.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-26 08:58

Bakgrunden till rysts reaktion på de orealistiska begagnatpriserna handlar nog inte om jäv. Det handlar om effekten av en företeelse som kan dyka upp inom de mest skilda fritidsintressen från modelljärnvägsbygge till kanariefågelodling... :D Små filurer från hobbyns utkanter som nästlar sig in i klubbar och intresseorganisationer för att ta över och sedan driva verksamheten i önskad riktning. NAD 208 har säkert fått positiva recensioner i diverse hifitidningar men nästa månad kommer ett nytt nummer med nya recensioner och det är inte riktigt samma sak som ett långsiktigt hamrande av mantran i en förening eller ett föreningsblad.
Så länge dessa aktiviteter sker på ideell grund är det väl bara positivt tillika intressant och det finns säkert fortfarande många LTS:are som arbetar rent ideellt utan några som helst ekonomiska intressen i hobbyn.
Om inte, kanske det är dags att se upp.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-26 10:25

Mayro skrev:
Sanny_X skrev:Ser du ingen skillnad på en ideell förening och en kommersiell firma?

Så du menar att LTS 2 ledande testare inte är firmor tex??

Edit. Därmed INTE sagt detta behöver innebära något problem alls så är det markerat tydligt o klart...men ändå kan man ju TÄNKA så samt då sitta o hänga dom högt för man själv tycker så... Fattar ni kanske vart jag är på väg här nu?..

Eran roll är INTE att pga era egna luster tycka o tänka så företaggare drabbas av era ÅSIKTER .. Anmäl o lått rättsliga avgöra om ni anser er vara 100 på att vinna.. Annars skulle jag inte anmäla om jag vore er..

Hej Mayro!

Jag delar dina uppfattningar om Repsam. Det har varit väldigt mycket skitsnack i denna tråden.

MEN, snälla, dra inte inte mig och mitt företag i denna skiten!

Om du har problem med något som helst av min trovärdighet eller ärlighet, så bör du skriva det utan att linda in den i oschyssta spekulationer. Så får vi se sedan vad du har att komma med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-26 10:56

Timbre skrev:Små filurer från hobbyns utkanter som nästlar sig in i klubbar och intresseorganisationer för att ta över och sedan driva verksamheten i önskad riktning.

Så det var där skon klämde. Skönt att få det klarlagt.

/Dahlqvist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-26 10:57

Du har större läsförståelse än så Johan L.. Så jag tror nog du förstår hur jag menar utan att starta nått bråk eller pajkastande här. Eller hur.. :?:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-26 11:00

Mayro skrev:

Utan det är att man helt utan tanke enbart är ute efter att via sina egna åsikter ge ett företag ett helvete genom att snacka ner detta företag..

Du ser inget motsatsförhållande i det uttalandet? Du antyder att det finns företag bakom LTS vars intressen på något sätt skulle påverka LTS trovärdighet. Är inte det att ge LTS ett helvete? För övrigt tycker jag att det är värre med antydningar än klarspråk. Antydningar kan sällan bemötas eftersom den som är föremål för dem inte alltid vet vad anklagelseakten består av. Och hos mig, som bara kommer in här och läser, så planterar det en känsla av obefogad skepsis.

Vad gäller Repsam vill jag för tydlighetens skull bara säga att jag själv inte har någon åsikt om företaget har kört med vilseledande reklam eller inte. Vad gäller deras prissättning så har jag inga problem med det så länge marknadsföringen följer lagen.

Tärnström

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-26 11:01

Då hade du inte behövt dra in mig överhuvudtaget.

Låt oss lämna detta om det inte var något. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-26 11:12

Johan L.
Du samt er testpanel i LTS får tas som exempel för HUR man skulle kunna se saker exakt som andra företagare.. Så lägg av.. NI är varken fridlysta eller nåt om ni tror så..

Och skall folk här kunna sitta och hänga varenda en högt så måste man få ta det ända exemplet där finns för att påvisa att samma sätt KUNDE användas även mot LTS testarna..

Där finns INGET elakt alls.

Enbart detta att det är det ända exepel där finns som aldrig sätts igång häxjakt på här på forumet..

Och om jag tog andra som exempel så skulle ju dom endast ge sittsen att alla höll med och INTE förstog exemplet. För ALLA är ju oseriösa enligt den grupp som hänger sig åt att hänga företagare.. Och i denna tråden en ung student på väg UT i livet med framgång..

Oavsett om han spettsar drinken lite väl i bland så finns NOLL andledning att forumet här skall använda internetts makt för att skada företagare pga enbart ÅSIKTER o egna tänkanden .. Har han brutit lagar osv så anmäl honom. Annars lägger man ner..

Och mina exepel igen.. DET FINNS ENBART ETT ÄNDA MAN KAN TA UPP HÄR SOM EXEPEL FÖR LIKNELSER osv som folk förstår.. ALLA andra är i branchen o därmed illasinnade utsugare med rena koruptioner som egenvärde..

Du Johan ÄR intiligentare än så.. så du vet nog vad och hur jag menar här.. Dummare än så vet jag du inte är..och har du problem med detta så kan du gärna ringa mig om ämnet så lämnar vi detta här nu.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-26 11:26

Jag håller HELT med dig angående Repsam.

För mig kändes det onödigt att du drog in mig och mitt företag i diskussionen, även om det bara var som ett exempel. Jag tyckte det var onödigt helt enkelt eftersom det verkar som du inte har några direkta sakinvändningar på mig som person. Så det är helt lugnt nu!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-26 11:35

Johan_Lindroos skrev:Jag håller HELT med dig angående Repsam.

För mig kändes det onödigt att du drog in mig och mitt företag i diskussionen, även om det bara var som ett exempel. Jag tyckte det var onödigt helt enkelt eftersom det verkar som du inte har några direkta sakinvändningar på mig som person. Så det är helt lugnt nu!

Du vet redan jag gillar dig oavsett att du inte har mina åsikter Johan :lol: Så oroa dig inte..

Men tyvärr FINNS endast ett enda st företellelse att ta som exempel för folk skall fatta hur fel och snett saker kan gå OM man börjar via egna spåniga tankar starta jakt som i denna tråden mot ett ungt litet företag som tydligt o klart visat sig ha en plats där ute på den hårda marknaden. För där ute vet alla företagare att det blåser hårt om man inte har rätt företagsidee och dessutom rätt i tiden samt med behov och efterfrågan..

Däremot kan jag lite framföra kritik mot att inte du samt andra i mer ledande possitioner för LTS eller anhängare kommit ut i tråden och faktiskt sagt era tankar om denna häxjakt på denna unga student samt företagare..

det kunde ev ju avhjälpt en rätt förvirrad sjuk debatt här över huvud taget..
Detta eftersom forumet ändå har en relativt stark LTS prägel Johan..

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-26 11:40

Mayro skrev:Och om jag tog andra som exempel så skulle ju dom endast ge sittsen att alla höll med och INTE förstog exemplet. För ALLA är ju oseriösa enligt den grupp som hänger sig åt att hänga företagare.. Och i denna tråden en ung student på väg UT i livet med framgång..

Oavsett om han spettsar drinken lite väl i bland så finns NOLL andledning att forumet här skall använda internetts makt för att skada företagare pga enbart ÅSIKTER o egna tänkanden .. Har han brutit lagar osv så anmäl honom. Annars lägger man ner..

Vill bara meddela att jag tycker att Mayro för fram en rimlig ståndpunkt här (begränsat till det citerade styckena). Det aktuella företaget är inte värre än mycket annat på marknaden som passerar förbi obemärkt. Det som gjorde att ljuset riktades mot just detta företag var det pris företaget erhöll och som framhöll det som ett föredöme. Viket det möjligtvis inte är i förhållande till juryns intentioner. Jag vill också framhålla att jag inte tycker det drivs någon kampanj mot företaget i den mening som ibland förekommer på Internet med en för ändamålet avsedda hemsidor av typen "www.laggnedskiten.nu" eller så. Detta är ett diskussionsforum med en begränsad läsekrets och det finns inga aktiva försök attt dra intresset till den negativa kritik som här framkommit i akt och mening att skada företaget.

Hälsningar,

Dahlqvist

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-26 13:04

Mayro skrev:...

Däremot kan jag lite framföra kritik mot att inte du samt andra i mer ledande possitioner för LTS eller anhängare kommit ut i tråden och faktiskt sagt era tankar om denna häxjakt på denna unga student samt företagare..

det kunde ev ju avhjälpt en rätt förvirrad sjuk debatt här över huvud taget..
Detta eftersom forumet ändå har en relativt stark LTS prägel Johan..

Jag brukar inte gilla att delta i såna här och liknande tjafstrådar. Det tycker jag inte att jag ska behöva bli lastad för.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-26 13:33

det kunde ev ju avhjälpt en rätt förvirrad sjuk debatt här över huvud taget.. Detta eftersom forumet ändå har en relativt stark LTS prägel Johan..

Som jag skrev så ser du hur jag menar med min lilla kritik.. Så du "lastas" inte för något.. men du kunde ju samt med andra här tillfört att tråden INTE tagit denna vägen utan en mer trevlig ton.

Så du och jag har exakt samma åsikt om trådens. Men jag anser att man bör försöka styra upp trådar som denna gemensamt. trådar som denna skadar detta forum aldeles oavsett vad man tror..

Detta forum läses av folk utanför.. och att om folk får sitta som i denna tråden och spy ut sina högst egna tankar mot en ung företagare, ja det kan skada både detta forums trovärdighet eller företagaren. Eller faktiskt båda två..

Skönt att i alla fall läsa det är fler än jag som anser det är fel att sitta som en del gör i denna tråden samt andra som funnits tidigare mot samma företagare och företag..

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-07-26 14:04

Mayro skrev:
det kunde ev ju avhjälpt en rätt förvirrad sjuk debatt här över huvud taget.. ]suddelisudd

Suddelisudd

Detta forum läses av folk utanför.. och att om folk får sitta som i denna tråden och spy ut sina högst egna tankar mot en ung företagare, ja det kan skada både detta forums trovärdighet eller företagaren. Eller faktiskt båda två..

suddelisuddsudd

Det man vänder sig mot ("spyr ut") är nog inte företagaren, utan metoderna han använder och priset han sätter.

Om någon googlar lite, efter att ha hittat något intressant på Repsam, och hittar hit. Så tycker jag det är positivt att personen blir lite mer vaksam på Repsams marknadsföring och prissättning. Då har, tycker jag, forumet fungerat som den kunskapsbank och källa till, rimligt oberoende, information som jag ser som en av de stora fördelarna med ett forum. Då slipper personen i fråga köpa på sig överprissatt åttiotalsjunk. (Därmed inte sagt att det är det Repsam säljer. Bara att det kan bli resultatet av lite deltagande på ett särintresseforum)

Varför är debatten förvirrad och sjuk? Jagtycker den har god grund för att vara informerad och sund.

Här finns många som kan sin hifihistoria och har bra koll på produkterna, och här finns de som argumenterar för att prissättningen är fri.

Har svårt att se något förvirrat och sjukt i det.

P.S.
Agera, med ett g. I all välmening :)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-08-05 01:01

För det första undrar jag om mayro har någon koppling till repsam :?:

För det andra vill jag också bara påminna att detta är ett fritt forum och att man får diskutera (nästan)vad man vill här.

F. ö. är det så att obefogad kritik mot ett företag självdör såsmåningom om det inte finns fog för det. Men i detta fallet finns det ju solklara fall på både extrem prissättning och i vissa fall vilseledande texter.

Återgå till Generellt om hifi