Moderator: Redaktörer
Av utdragen och Mp3-kopiorna har jag sedan satt ihop ABX-test. Testaren skall alltså bestämma om A eller B är Mp3-kopian och därefter bestämma om X är identisk med A eller B. X är alltså en kontroll att testaren verkligen har HÖRT skillnaden och inte gissat.
Koffe skrev:Jag föreslår att vi kör så som jag har skrivit i beskrivningen så tar vi diskussionen om den vetenskapliga relevansen av testutfallet sen.
Med andra ord... Personligen bryr jag mej inte om hurvida det är den bästa vetenskapliga metoden eller ej därför att...Koffe skrev: [...] Jag föreslår att vi kör så som jag har skrivit i beskrivningen så tar vi diskussionen om den vetenskapliga relevansen av testutfallet sen.
Koffe skrev:Det kanske viktigaste, och vad jag ville ge er var en möjlighet att jämföra blint. Tro mej, det är inte lätt. Se det som en personlig utmaning av era öron och lyssningsförmåga.
Svante skrev: Det blir enklare så. Dessutom tror jag att det blir lättare att höra skillnad om man ges möjlighet att växla mellan spåren och slipper vänta på skivbyte. Lyssningen ska alltså göras med mjukvara*. Det finns att hämta på nätet, i nåt projekt som heter ABX eller nåt.
Pja, men en 10-20 (just nu är det 6 st anmälda men jag har fortfarande hopp) testare som kör 4 fyra sampleset var är det inte raketforskning vi talar om. En lista där man talar om att tex 3 testare har alla rätt. Man skulle också kunna tala om vilken "låt" som var svårast, respektive lättast. Vi kanske inte behöver göra så mycket mer analys än så.Svante skrev:Risken är ju att massor av folk gör lyssningar och att ingen av dem är tillräckligt bra (testuppläggsmässigt) och då blir det ingenting gjort alls. Dessutom är det big nono att i efterhand bestämma vilka statistiska analysmetoder du ska använda.
Svante skrev:
Jag skulle vilja uppmana de som gör testet att prova i datorn med växlingsmjukvara och lurar (också), det är (tycker jag) lättare att höra skillnad då.
Harryup skrev:Svante skrev:
Jag skulle vilja uppmana de som gör testet att prova i datorn med växlingsmjukvara och lurar (också), det är (tycker jag) lättare att höra skillnad då.
Fast är det inte det motsatta som Koffe vill undersöka?
Hur lätt eller svårt det är att höra skillnad via stereon?
Harryup skrev:Fast är det inte det motsatta som Koffe vill undersöka?
Hur lätt eller svårt det är att höra skillnad via stereon?
JB skrev:Asså har börjat ta hem filerna nu och dom verkar ju vara uppdelade i 3 delar, är det alltså 3 olika format? eller kan 2 delar vara CD och 1 del vara MP3?
Olmo skrev:Tja, han har ju hur som helst ingen kontroll över om deltagarna lyssnar i stereon eller i ett par hörlurar kopplade till datorn.
Jag tror att man får acceptera att den här typen av test blir helt ovetenskapligt och att det finns goda möjligheter att fuska [...]
Sedan också ett par ord om att göra egna abx-tester hemma vid datorn. Man måste vara mycket noggrann när man gör i ordning sina testfiler, så att man verkligen testar det man vill testa och inte något annat. [...] Det visade sig att lame introducerade en liten tidsförskjutning i mp3-filen, vilket gjorde att övergången mellan A och B blev "oren" och lätt kunde identifieras. Med detta vill jag bara säga att man måste vara vaksam och inte kan ta för givet att ett positivt testresultat säger något om det man ville testa. Det finns många sätt att göra fel på.
Harryup skrev:[...]utan att se om loseless eller MP3 kan ersätta CD-skivor på sikt.[...]
Svante skrev:Men nu ska jag inte vara sån, visst det är intressant att se hur svårt det är i vanliga stereon ocksä.
Svante skrev:Jag har en projektgrupp varje år som gör just ett sånt här test, med mjukvara då, i datorn och med hörlurar och med någorlunda vetenskaplig signifikans.
silvervarg skrev:Knepigast är just att de olika bitarna inte är uppdelade i spearata låtar. Om de hade varit egna låtar så kan man snabbt byta fram och tillbaks mellan spåren (t.ex. med fjärrkontrollen till CD-spelaren)
Om du är intresserad av att delta i testet vill jag att du PM:ar mej. Du kommer då att få en hemlig URL där du kan ladda med sample_set:sen som wav-filer.Bill50x skrev:Hm, vad har jag missat? Finns filerna att hämta någonstans, eller? I alla fall denna tråd har jag inte sett någon länk.
/ B
Koffe skrev:Nu är det 14 st anmälda. En till. Sen stänger jag antagningen (om det inte finns särskillt ömande skäl). Då kommer jag också att stänga "den hemliga URL:en".
HighFidelity skrev:Komprimenrad, eller rättare sagt data reducerad, musik saknar typiskt 90% av den ursprungliga informationen om den är rippad från CD. Det kan vara okej till en bärbar musikspelare med ett par halvkassa öronproppar, men via riktig audioanläggning med seriösa högtalare bliv [sic!] den platta, klämda ljudbilden från låga bit-rater snabbt tröttande.
joakim99 skrev:Jag kommer dock inte att gå över till mp3 på grund av dessa resultat utan kör någ vidare med mina förlustfria flac-filer.
Bill50x skrev:För dom finns. Lite kortare eller stummare ljud. Aningens lite livlöshet. Ibland har jag upplevt att låten jag lyssnar på inte längre är lika bra (Linn alert!) osv.
Koffe skrev:Grejen är att man börjar tala "kabelspråk" när man skall försöka beskriva skillnaden. Jag lyssnade på testfilerna säker 100 gånger när jag gjorde dem och medans ni testade. Det som jag upplever som den största skillanden är "luftigheten" och "drivet i basen". "Rummet blir lite smalare". Ja, ni hör själva. Som fort jag börjar lyssna efter detaljer så tappar jag bort mej. Intressant tycker jag är att jag upplever att skillanden mellan två olika inspelningar är otroligt mycket större än den mellan original och mp3-kopia.
Bill50x skrev:Det just det som är grejen. Vad är det för fel på "kabelspråk"?
[...]
Tycker jag mig höra hur Paul McCartney spelar basgången på en låt tydligare på en högtalare än en annan, så är det den skillnaden jag hör.
perstromgren skrev:Detta är i mitt tycke den klassiska motsättningen, och den är ingen motsättning alls!
Koffe skrev:Jag skulle också villja sticka ut hakan och påstå att det finns inte en cd som är gjort för 10 år sedan som låter bättre än en mp3-kopia av en bra skiva från idag.
3 testare hade rätt på Sample_set 1
0 testare hade rätt på Sample_set 2
1 testare hade rätt på Sample_set 3
2 testare hade rätt på Sample_set 4
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Detta är i mitt tycke den klassiska motsättningen, och den är ingen motsättning alls!
För lekmannen är det ganska naturligt att använda musikaliska termer, eller "kabelspråk". Även om det finns plats för missförstånd.
Att ingenjörer hellre pratar teknik förstår jag mycket väl och så måste det nog vara. Men eftersom det är dom som är yrkesmänniskor med utbildning och erfarenhet så borde ansvaret för att översätta målande blomsterspråk till hårda fakta ligga på dom.
/ B
MichaelG skrev:Men koffe skrev "att det finns inte en cd som är gjort för 10 år sedan som låter bättre än en mp3-kopia av en bra skiva från idag". Även om man betraktar detta påstående som ett kraftigt tillspetsat påstående, får jag inte ihop det ändå. Jag har nämligen en väldigt massa inspelningar som är både 10 år gamla och äldre som är bättre än väldigt mycket nyinspelat. Och jag har inte någon ny inspelning som jag direkt kan säga att den låter bättre än det bästa av det gamla.
woland skrev:Koffe skrev:Om vi håller oss till topic så säger jag att jag inte skulle kunna skilja dem åt om jag testade blint.
Nej, men det är väl ingen anledning för att propagera för ett bitreducerat format.
Mvh
woland skrev:Nej, men det är väl ingen anledning för att propagera för ett bitreducerat format.
woland skrev:Ja jag har ju aldrig lyssnat på musik i datorn, så jag vet inte. Men visst går det att höra skillnad på samma inspelning i MP3 contra 16/44 eller 24/96. På ren popmusik torde det dock vara svårt.
Naqref™ skrev:Ska vi gissa att det verkliga testet innebär att skilja SACD från Mp3 trots att det är lite knepigt att genomföra.
woland skrev:Ja jag har ju aldrig lyssnat på musik i datorn, så jag vet inte. Men visst går det att höra skillnad på samma inspelning i MP3 contra 16/44 eller 24/96. På ren popmusik torde det dock vara svårt.
Mvh
woland skrev:
Lästa nånstans att en ljudtekniker faktiskt hade det som kriterium, att lät det bra via telefon så var det rätt. Tror det var i en intervjuv med någon ljudtekniker som Sterophile gjorde.
Mvh
JB skrev:Om man ska lagra dom på en hårddisk så kan man ju konstatera att man får väldigt bra ljud för den lilla plats dom tar upp och att det därför kan vara värt det ivarjefall!
Jag känner att jag har bättre saker att fylla upp mina hårddiskar med än flacar som jag knappt hör nån skillnad på i jämmförelse med Mp3 ivarjefall..
Jag tror att åtminstånde en av låtarna i testet uppfyller det kriteriet. Men visst, då kan man ju köra piano som flac och resten som Mp3. Nöjd? Grejen är den att när detta verkligen testas som brukar testarna inte uppleva någon skillnad. Därimot finns det mycket fördomar kring detta. Det var lite roligt att låta forumet uppleva och testa detta själv. Synd att du inte var med i testgruppen eftersom du har så tydliga uppfattningar om detta.woland skrev:Om du tar en verkligt högklassig inspelning som verkligen utnyttjar CD-formatets 16-bit, alltså inget komprimerat skit så visst hör du skillnad. Testa på gles pianomusik, det brukar ge utslag.
Håller HELT med dej. Det är orsaken till att jag rippar till flac. Jag är också en av dem som hoppas på betydligt högre bitrater i framtiden. Jag tror att hifi-utvecklingen kommer att flytta över till mjukvaruutveckling och DSP-mjukvaror (jag hör till dem som tror att för nästa genarations musiklyssnare kommer att köpa en tjänst inte en skivsamling). Skall vi i framtiden köra rumskorrigerande algoritmer, digitala delningsfilter mm. så bör vi (precis som i bildexemplet) göra det på så stora bitmängder som möjligt.Bill50x skrev:Hårddiskar är idag billiga ting. Och förhoppningsvis går utvecklingen av förstärkare och högtalare framåt så de blir alltmer transparanta. Skulle man i ett senare skede faktiskt börja höra skillnad på flac och mp3 så sitter man definitivt med skägget i brevlådan om man sparat all musik i ett sämre format.
Koffe skrev:Varför skall man ställa krav på andra och bit-rikare format när skillnaden (kanske) inte är hörbar? Är det då inte ANDRA saker man skall kravställa? Inspelningens kvalite till exempel?
Om du läser vad har svarat dej i tidigare poster så ser du att jag OCKSÅ är för högre bitrater. Jag vill dock inte lura mej själv och intala mej att det är en stor hörbar skillnad när det inte finns en sån.
Varför skall man ställa krav på andra och bit-rikare format när skillnaden (kanske) inte är hörbar? Är det då inte ANDRA saker man skall kravställa? Inspelningens kvalite till exempel
woland skrev:Som sagt varför finns det bilar med keramiska bromsar när trumbromsar är billigare. Vi märker ju ändå ingen skillnad.
woland skrev:Dagens inspelningar görs ju i hög grad av MP3-generationen och det hörs ju som sagt. De förmår ju inte att utnyttja CD-mediats 16-bitar. Bara kanske 10-14 bitar som utnyttjas idag. Att sedan ta detta som utgångspunkt för att MP3 ocj CD låter lika är ju trist.
Mvh
Vad är ditt problem? Har du några andra ERFARENHETER får du gärna delge dem. Du känner inte att det börjar bli lite konstigt när du (som inte har provat) sitter och tycker en massa om upplösingen i musik du inte har hört. Om du vill så skapar jag nya testfiler så får du prova själv.woland skrev:Att sedan ta detta som utgångspunkt för att MP3 ocj CD låter lika är ju trist.
Koffe skrev:Vad är ditt problem? Har du några andra ERFARENHETER får du gärna delge dem. Du känner inte att det börjar bli lite konstigt när du (som inte har provat) sitter och tycker en massa om upplösingen i musik du inte har hört. Om du vill så skapar jag nya testfiler så får du prova själv.woland skrev:Att sedan ta detta som utgångspunkt för att MP3 ocj CD låter lika är ju trist.
Jag har åtskilliga inspelningar som är verkligen lo-fi. Dom blir absolut inte sämre i en bra anläggning. Lyssna på The Moldy Peaches, CocoRosie, Lesbo Pig, Jeffrey Lewis... så förstår ni vad jag menar.
woland skrev:Bill50X skrev:Jag har åtskilliga inspelningar som är verkligen lo-fi. Dom blir absolut inte sämre i en bra anläggning. Lyssna på The Moldy Peaches, CocoRosie, Lesbo Pig, Jeffrey Lewis... så förstår ni vad jag menar.
Nej då, det stämmer, bra anläggningar gör ju även dåliga inspelningar intressanta. Då hörs det ju varför de är dåliga. Kul faktiskt.
Mvh
En sammanfattning vi kanske kan vara överens om: Det är idag svårt att höra skillnad på en (välrippad) mp3:a och CD. Ibland t.o.m omöjligt. Men eftersom lagringsutrymme idag är så billigt finns det ingen anledning att spara musiken i sämre format än nödvändigt eftersom vi inte vet vad vi har att vänta i form av ljudåtergivning i framtiden.
woland skrev:Javisst kan det vara svårt att höra skillnad. Men som du med menar att vi måste ha musiken i så bra format som möjligt är ju självklart.
Att sedan MP3-generationen i de flesta fall tydligen sitter som inspelningstekniker gör det självklart svårt att höra skillnad idag. De utnyttjar ju inte formatets kapacitet.
Jag tackar för uträkningen!silvervarg skrev:Resultatet blev exakt 6 rätt, vilket är exakt lika bra som vi i snitt skulle fått genom att bara gissa (dvs utan att ens lyssna alls).
Visserligen kan man möjligen ifrågasätta vissa delar av testets utformning, men om vi godtar testets utformning som rimligt utförd så visar statistiken att ingen signifikans för hörbara skillnader kunde påvisas.
Trotts detta "icke-resultat" så tycker jag att testet gav lite information. Visserligen ganska nära det jag hade gissat på, men ändå intressant.
Varför är det viktigt att ha musiken i ett så bra format som möjligt när "förbättringen" inte är hörbar?
''Jag är också en av dem som hoppas på betydligt högre bitrater i framtiden.
Varför är det viktigt att ha musiken i ett så bra format som möjligt när "förbättringen" inte är hörbar?:
Gles pianomusik är inte ett problem när man kör variabel bitrate som i detta fall. Eftersom musiken är gles finns möjlighet till ett överflöd av bittar då de behövs. Alltså kan tonerna troligen kodas i CD-kvalitet trots ~190kbit mp3.
Däremot en hel orkester som spelar samtidigt, det är svårat att koda bra i en VBR mp3:a. Lyssna speciellt till något av de svagare instrumenten i partier där mycket händer.
Koffe skrev: Jag skulle också villja sticka ut hakan och påstå att det finns inte en cd som är gjort för 10 år sedan som låter bättre än en mp3-kopia av en bra skiva från idag.
subjektivisten skrev:Den hakan är rätt krossad då eftersom det är totalt felaktigt. Vi har sämre ljud idag, generellt än....ja, sen 20-talet? Mindre dynamik och sjukt uselt ljud.
Trabant en bil som tillverkades i forna DDR ansågs på 60-talet vara tillräckligt bra enligt Östtyska regeringen. Den ansågs då vara färdigutvecklad.
Det köper inte jag. Det är ju extremt mycket information hela tiden i pianomusik: efterklangen i flygeln, rumsekot, knarret i stolen, dämppedalens ljud, pianistens grymtningar...woland skrev:Silvervargen skrev:Gles pianomusik är inte ett problem när man kör variabel bitrate som i detta fall. Eftersom musiken är gles finns möjlighet till ett överflöd av bittar då de behövs. Alltså kan tonerna troligen kodas i CD-kvalitet trots ~190kbit mp3.
Däremot en hel orkester som spelar samtidigt, det är svårat att koda bra i en VBR mp3:a. Lyssna speciellt till något av de svagare instrumenten i partier där mycket händer.
Köper det, borde vara så.
Mvh
Tyvärr är det så. Kanske menar Koffe att CD-spelarna för 10 år sedan var så dåliga att det var egalt om CD-skivorna var mer dynamiska?subjektivisten skrev:Koffe skrev: Jag skulle också villja sticka ut hakan och påstå att det finns inte en cd som är gjort för 10 år sedan som låter bättre än en mp3-kopia av en bra skiva från idag.
Den hakan är rätt krossad då eftersom det är totalt felaktigt. Vi har sämre ljud idag, generellt än....ja, sen 20-talet? Mindre dynamik och sjukt uselt ljud.
Koffe skrev:Så det var det jag menade. Att man idag kan kliva mer i från nivån "den bästa" till nivån "bra" + lägga på försämringar från Mp3-komprimering och ändå få fram något som (subjektivt) är bättre än "den bästa" för 10 år sedan.
Marbrink skrev:Jag tycker Mp3 kan låta väldigt bra. Skulle nog kunna ha svårt att skilja CD och Mp3 i blindtest. Givetvis beror det på vilken typ av komprimering som används och vilken kringutrustning man har också. Jag tycker dock Mp3 har fått ett oförtjänt dåligt rykte hos hifi entusiasterna.
En sak ska poängteras oavsett formatet: Inspelningen är nummer 1!
Naqref™ skrev:Marbrink skrev:Jag tycker Mp3 kan låta väldigt bra. Skulle nog kunna ha svårt att skilja CD och Mp3 i blindtest. Givetvis beror det på vilken typ av komprimering som används och vilken kringutrustning man har också. Jag tycker dock Mp3 har fått ett oförtjänt dåligt rykte hos hifi entusiasterna.
En sak ska poängteras oavsett formatet: Inspelningen är nummer 1!
Fullständigt enig med dig.
En till som håller med. En bra inspelning i 192 kb/s låter bättre än en söndermastrad SACD....
woland skrev:Det enda rätta är att utgå från den absolut bästa ljudkvalitén som finns idag. Då lär man upptäcka att den är bättre än den bästa för 30-40-50 år sedan. Den generella ljudkvalitén för 30-40-50 år sedan var ju inte så hög. Det är de bästa fonogrammen från den tiden vi lyssnar på idag och jämför med dagens generella. Då kan det så klart halta.
woland skrev:Bill50x skrev:En till som håller med. En bra inspelning i 192 kb/s låter bättre än en söndermastrad SACD....
Öhh...du måste ju jämföra med samma utgångsmaterial. I detta fall måste du skapa em MP3:a av den söndermastrade SACD:n för att kunna jämföra. Huga..
Om man gör en välrippad 192 kb/s (eller högre bitrate) mp3:a från en söndermastrad SACD kommer knappast någon kunna höra någon skillnad.
woland skrev:Bill50x skrev:Om man gör en välrippad 192 kb/s (eller högre bitrate) mp3:a från en söndermastrad SACD kommer knappast någon kunna höra någon skillnad.
Möjligt att det är svårt, dock knappast omöjligt. Men säg mig varför skulle jag sitta och rippa om mina CD, DVD-A och SACD till MP3:or. Det är väl tveksamt om ens MP3-generationen skulle ta sig tid till det. Vad menar du att MP3-formatet skulle tillföra?
Tilläggas bör att jag ännu inte hört någon söndermastrad SACD eller DVD-A. Men visst jag köper ju musik som jag tycker om och som MP3-teknikerna inte lagt fingrarna på.
En till som håller med. En bra inspelning i 192 kb/s låter bättre än en söndermastrad SACD....
Nu var det inte jag som hänvisade till en söndermastrad SACD, det var du
woland skrev:Bill50x skrev:En till som håller med. En bra inspelning i 192 kb/s låter bättre än en söndermastrad SACD....
Här är det väl du som hänvisar till en söndermastrad SACD..eller...?
Bill50x skrev sedan:Nu var det inte jag som hänvisade till en söndermastrad SACD, det var du
Nej, det var ju du som hänvisade...
Mvh
woland skrev:Skulle jag sitta o lyssna på MP3:or så räcker det ju att jag skaffar en musikanläggning som har 24 månaders bindningstid. Då får jag ju även en "kamera", som tar lika bra bilder som den mest högupplösta systemkameran på marknaden..eller? Man skulle kunna säga att det är en MP3-kamera. Kalkylator o internet ingår ju också.
Mvh
woland skrev:Varför skulle jag välja att lyssna på MP3:or?
Jag köper ju min musik i 16/44 format eller mer. Menar MP3-generationens förespråkare att jag skulle sitta och konvertera till ett sämre format? Och i så fall varför? Nu blir jag nyfiken.
Mvh
Morello skrev:Jag vet att många i MP3-generationen föredrar den sönderkomprimerade smörja som prooduceras idag, men jag trodde i min enfald att du hade lite högre krav än så, men uppenbarligen had jag fel.
Kan du ge några konkreta exempel?
BasPer skrev:I minidiscs barndom gick det skrönor om att det fanns ljudtekniker som körde allt de gjorde ett eller flera varv genom minidiscs komprimeringsalgoritm, för att det enligt utsago skulle rensa upp i ljudbilden och göra det hela behagligare att lyssna på. Jag önskar att jag i det här läget hade något nedskrivet att referera till eller åtminstone ett namn att ange, men det har jag inte. Jag var hur som helst mycket skeptisk när det begav sig...
Jag köper ju min musik i 16/44 format eller mer. Menar MP3-generationens förespråkare att jag skulle sitta och konvertera till ett sämre format? Och i så fall varför? Nu blir jag nyfiken.
Johan_Lindroos skrev:ja det är fel, Koffe.
landa skrev:Jag tycker det skulle vara mer intressant att jämnföra med maximalt bra mp3:or, det är väl 320 kbit om jag förstått det rätt.
Nja, där har du ju faktiskt jättefel, oavsett vad man tror om den hörbara skillnaden mellan mp3 och wav. "vid blinda lyssningstest" är ju kärnan - det skall vara "vid just detta lyssningstest". Det betyder sannerligen inte att algoritmen är transparent.Koffe skrev:Om den ljudliga effekten av den tillämpade algoritmen inte går att detektera vid blinda lyssningstest då borde väl algoritmen kunna betraktas som - (ta-da!) transparent!
Koffe skrev:--snip--
Nä, sitter du och rippar tror jag att alla här är överens om att du bör göra det till flac-format. Någon emot?
--snip--
Almen skrev:Men UrSv, FLAC är ju fullformat (WAV) när det spelas upp (eller kan packas upp till original-WAV:en).
UrSv skrev:Koffe skrev:--snip--
Nä, sitter du och rippar tror jag att alla här är överens om att du bör göra det till flac-format. Någon emot?
--snip--
Emot utan tvekan. Varför i hela friden skulle någon ville göra det tycker jag? Det är lika självklart för mig att INTE göra det som det verkar för dig att göra det.
Således borde det framgå att ALLA här inne INTE är överens.
Aha, då missuppfattade jag. Jag trodde att du kom från andra hållet, så att säga...UrSv skrev:Almen skrev:Men UrSv, FLAC är ju fullformat (WAV) när det spelas upp (eller kan packas upp till original-WAV:en).
För mig saknar det nästan helt betydelse eftersom jag via den utrustning som normalt spelar upp mina MP3or (320 kbit/s via JRiver kopplad digitalt från min mediaspelardator till min Denon 2105 och till alla datorer) och en eventuell FLAC-rippad låt inte kan avgöra nån skillnad genom lyssning.
Almen skrev:Aha, då missuppfattade jag. Jag trodde att du kom från andra hållet, så att säga...
landa skrev:Jag tycker det skulle vara mer intressant att jämnföra med maximalt bra mp3:or, det är väl 320 kbit om jag förstått det rätt.
landa skrev:Frågeställningen var ju "hur bra låter en mp3:a"? Då borde man i rättvisans namn ge den (mp3:an) så bra förutsättningar som möjligt.
Det vill säga 320 kbit. Sedan kan det ju av praktiska själ vara bättre med 192 kbit. Det är en annan fråga.
Koffe skrev:Johan_Lindroos skrev:ja det är fel, Koffe.
Om den ljudliga effekten av den tillämpade algoritmen inte går att detektera vid blinda lyssningstest då borde väl algoritmen kunna betraktas som - (ta-da!) transparent!
Men Johan_Lindroos du får gärna utveckla dej lite - inte bara säga att jag har fel. Säg gärna i vad du tycker att jag har fel i. Argumentera gärna lite för din uppfattning.
Hydrogenaudio skrev:Best quality: "archiving"
-b 320. This is the strongest setting for MP3, with the lowest risk of artifacts. With the exception of a few situations, quality is rarely better than the highest VBR profiles described below. However, 'archiving' music using a lossy format like MP3 is never recommended – no matter how transparent the resulting files might be. The alternative is to use Lossless formats like WavPack, FLAC etc. that allow true archiving bit for bit like on original CD.
High quality: HiFi, home or quiet listening
-V3 --vbr-new (~175 kbps), -V2 --vbr-new (~190 kbps), -V1 --vbr-new (~210 kbps) or -V0 --vbr-new (~230 kbps) are recommended. These settings will produce transparent encoding (transparent = most people cannot distinguish the MP3 from the original in an ABX blind test). Audible differences between these presets exist, but are extremely rare.
Portable: background noise and low bitrate requirement, small sizes
-V6 --vbr-new (~115 kbps), -V5 --vbr-new (~130 kbps) or -V4 --vbr-new (~160 kbps) are recommended for this use. -V6 --vbr-new produces an acceptable quality, while -V4--vbr-new should be close to perceptual transparency.
Johan_Lindroos skrev:Koffe skrev:Johan_Lindroos skrev:ja det är fel, Koffe.
Om den ljudliga effekten av den tillämpade algoritmen inte går att detektera vid blinda lyssningstest då borde väl algoritmen kunna betraktas som - (ta-da!) transparent!
Men Johan_Lindroos du får gärna utveckla dej lite - inte bara säga att jag har fel. Säg gärna i vad du tycker att jag har fel i. Argumentera gärna lite för din uppfattning.
I samband med framtagning av olika snålkodningsalgoritmer görs det mycket omfattande lyssningsundersökningar. MP3 ligger bra till ljudkvalitetsmässigt, men uppnår inte fullständig transparens vid 192 kb/s. Detta är alltså mycket väldokumenterade undersökningar. Dock är det ovanligt att dessa finns tillgängliga fritt på webben.
Marbrink skrev:Intressant Johan! Hur är det vid 256 och 320 kbps?
Johan_Lindroos skrev:Koffe, Hydrogenaudiotestarna gör hobbytester verkar det som. Jag ser ingen riktig sammanhängande rapportering av resultaten. I mina ögon ser det mest ut som hobbytester alltså. Men det är kul att de lägger enregi på det. Det som är intressant i deras provanden, är att de förhoppningsvis får fram några slags resultat om vilken sorts MP3-kodare (elller annan) som är bättre än någon annan. De EBU-tester o.dyl. som finns gjorda har ett mycket större och mer väldokumenterat underlag.
Koffe skrev: Sen är det glädjande att farbröderna börjar vända sig utåt. Jättekul - det är nästan så att jag funderar på att bli medlem.
Isaac skrev:MP3 duger fint till de kompetabla spelarna, men inte till vare sig hifi eller mifi-anläggningen, det skall jag bevisa när jag får tid till det.
Mvh
subjektivisten skrev:Isaac skrev:MP3 duger fint till de kompetabla spelarna, men inte till vare sig hifi eller mifi-anläggningen, det skall jag bevisa när jag får tid till det.
Ja, det tycker jag du ska göra! Du verkar ha enormt bra öron
Koffe skrev:Isaac skrev:MP3 duger fint till de kompetabla spelarna, men inte till vare sig hifi eller mifi-anläggningen, det skall jag bevisa när jag får tid till det.
Gör det
silvervarg skrev:3 testare hade rätt på Sample_set 1
0 testare hade rätt på Sample_set 2
1 testare hade rätt på Sample_set 3
2 testare hade rätt på Sample_set 4
6 personer gjorde varje test.
I varje test skall man avgöra vilken av A och B som är original (den andra är per automatik mp3:an) samt att man skall avgöra om sista låten är original eller mp3.
Dvs om man bara gissar har man 0.5*0.5=0.25 i chans att få rätt på varje test.
Med 6 testare skall vi få 6*0.25=1.5 rätt per sample_set och på 4 sample_set skall vi i snitt få 1.5*4=6 rätt.
Resultatet blev exakt 6 rätt, vilket är exakt lika bra som vi i snitt skulle fått genom att bara gissa (dvs utan att ens lyssna alls).
Visserligen kan man möjligen ifrågasätta vissa delar av testets utformning, men om vi godtar testets utformning som rimligt utförd så visar statistiken att ingen signifikans för hörbara skillnader kunde påvisas.
Trotts detta "icke-resultat" så tycker jag att testet gav lite information. Visserligen ganska nära det jag hade gissat på, men ändå intressant.
skall göra mitt bästa för att påminna dig.Isaac skrev:Koffe skrev:Isaac skrev:MP3 duger fint till de kompetabla spelarna, men inte till vare sig hifi eller mifi-anläggningen, det skall jag bevisa när jag får tid till det.
Gör det
Får bli en tråd eller denna tråd här på faktiskt då ang resultatet, bara jag kommer ihåg.
Du har extremt mycket bättre hörsel än jag. Jag kan omöjligt höra skillnad på 256kb och däröver.demo9 skrev:I bilen hör jag enorm skillnad på mina mp3-kodade album (256 kbit/s) vilket säkert till stor del beror på kodningen. Hur påverkar tex variabel bitrate ljudet? Främst är det transienter som trummor som spricker, men även rejält hörbart på hårt distade gitarrer mm. Där hörs det att information är bortplockad.
NU säger jag inte att jag hör skilnad på mp3 och 44kHz Wav i alla sammanhang, för det gör jag inte. Men med mp3 som kodats snålt, under 320 kbit/s blir det en påtaglig skillnad vill jag hävda.
Anledningen till att jag använder mp3 och inget annat format är att bilstereon stödjer det
(Jag är inget oberoende forskningsinstitut)
Lust skrev:"I varje test skall man avgöra vilken av A och B som är original (den andra är per automatik mp3:an) samt att man skall avgöra om sista låten är original eller mp3."
Ska man alltså först gissa vilken av A eller B som är orginal samt även avgöra om B är original? Det har man ju i så fall redan svarat på...
Vad är det jag har missförstått?
Koffe skrev:UrSv skrev:Det var inte i ett perfekt ordnat lyssningsrum. En enorm skillnad i bilen. Då måste det ju avra som natt och dag i ett optimalt lyssningsrum med en bra anläggning.
Eller en dålig mp3-decoder i bilen...
UrSv skrev:Det var inte i ett perfekt ordnat lyssningsrum. En enorm skillnad i bilen. Då måste det ju avra som natt och dag i ett optimalt lyssningsrum med en bra anläggning.
Det lät generellt i mina öron...demo9 skrev:NU säger jag inte att jag hör skilnad på mp3 och 44kHz Wav i alla sammanhang, för det gör jag inte. Men med mp3 som kodats snålt, under 320 kbit/s blir det en påtaglig skillnad vill jag hävda.
Vid närmare eftertanke lutar det åt det här för mig med, men det kan inte uteslutas att han även menar i hemmiljö och har satans så känsliga öron!UrSv skrev:Koffe skrev:UrSv skrev:Det var inte i ett perfekt ordnat lyssningsrum. En enorm skillnad i bilen. Då måste det ju avra som natt och dag i ett optimalt lyssningsrum med en bra anläggning.
Eller en dålig mp3-decoder i bilen...
Precis, dvs man kanske inte kan dra en tvärsäker slutsats om själva MP3-filens kvalitet eller formatets förmåga.
AVR4000 skrev:Att nedladdad musik låter sämre är ingen "placebo" utan det beror på kodningen. Stöter man på en låt i 128 kbits MP3 låter det inte speciellt bra. Är den däremot välkodad 192 kbit med maximal VBR eller 320 kbit/låter den bättre.
demo9 skrev:I bilen hör jag enorm skillnad på mina mp3-kodade album (256 kbit/s) vilket säkert till stor del beror på kodningen. Hur påverkar tex variabel bitrate ljudet? Främst är det transienter som trummor som spricker, men även rejält hörbart på hårt distade gitarrer mm. Där hörs det att information är bortplockad.
NU säger jag inte att jag hör skilnad på mp3 och 44kHz Wav i alla sammanhang, för det gör jag inte. Men med mp3 som kodats snålt, under 320 kbit/s blir det en påtaglig skillnad vill jag hävda.
Anledningen till att jag använder mp3 och inget annat format är att bilstereon stödjer det
(Jag är inget oberoende forskningsinstitut)
AVR4000 skrev:Måste personligen säga att det inte finns någon anledning att försöka bevisa MP3s förträfflighet då året nu är 2007 och det finns bättre lösningar på kodningsproblemet. Lossless t.ex.
Piotr skrev:Jag känner mig säker på att denna kodning är icke transparent med ett brett material och min lyssningsuppsättning (Audiofire4 > HD600).
Hydrogenaudio skrev:High quality: HiFi, home or quiet listening
-V3 --vbr-new (~175 kbps), -V2 --vbr-new (~190 kbps), -V1 --vbr-new (~210 kbps) or -V0 --vbr-new (~230 kbps) are recommended. These settings will produce transparent encoding (transparent = most people cannot distinguish the MP3 from the original in an ABX blind test). Audible differences between these presets exist, but are extremely rare.
AVR4000 skrev:Skulle MP3 INTE ställa till problem med klassisk musik? Jag påstår lugnt att klassisk musik får sämre ljudkvalitet vid MP3-kodning medan annan musik påverkas mindre.
AVR4000 skrev:Problemet är att min dator inte är direkt välljudande men visst, testa bara.
AVR4000 skrev:Att musik med höga diskanttoner och en hög blandning av olika instrument och ljud är svårare att koda på ett bra sätt med MP3 är väl inte så svårt att acceptera?
AVR4000 skrev:Det finns ju dessutom bättre förlustkomprimering än MP3, Dolby AAC är ju ett exempel. eAAC+ är ett annat exempel.
AVR4000 skrev:Oavsett hur mycket ni än kämpar för att bevisa att MP3 är "lika bra" som CD för all sorts musik kan ni dessvärre inte rädda MP3-formatet från fienden lossless. I bärbar utrustning fungerar MP3 alldeles utmärkt, men det är inte lösningen för stationärt bruk. Även om LAME och 320 kbit/sekund låter utmärkt i den bärbara spelaren.
AVR4000 skrev:Man kan jämföra med JPEG. Progressiv JPEG fungerar bra för skärmvisning men är inget alternativ till förlustfri komprimering när man ska trycka bilderna. Ska man använda JPEG i det läget får man koppla bort progressiv och spara i högsta kvalitet.
AVR4000 skrev:I vissa lägen upplever jag "MP3-låter-lika-bra-som-CD"-debatten som motsvarigheten till "MPEG2 är perfekt för HD-material" även om den debatten sällan syns till.
AVR4000 skrev:Att musik med höga diskanttoner och en hög blandning av olika instrument och ljud är svårare att koda på ett bra sätt med MP3 är väl inte så svårt att acceptera?
Magnuz skrev:AVR4000 skrev:Att musik med höga diskanttoner och en hög blandning av olika instrument och ljud är svårare att koda på ett bra sätt med MP3 är väl inte så svårt att acceptera?
Kanske inte, men i så fall borde väl klassisk musik vara lättare att koda på ett bra sätt (vilket också är min erfarenhet). Visserligen är klassisk musik resp. populärmusik så generaliserande begrepp att de är snudd på oanvändbara i det här sammanhanget, men jag skulle nog ändå hävda (utan att egentligen veta) att diskantenergin generellt är högre i populärmusik. Själv brukar jag tycka att öppen/halvöppen hi-hat och andra kontinuerliga "fräsande" diskantljud brukar vara bäst på att avslöja mp3-kodningen.
woland skrev:Popmusik kan väl inte sägas vara speciellt diskantrik. Det är ju mest mellanrigister och diskobas kring 60-80hz. Dessutom är popmusiken som regel också extremt odynamisk.
Klassisk musik har dock instrument som producerar massor diskant. Violiner/flöjter/blås/orgel/harpa/triangel/flygel osv. Dessutom går klassisk musik oftast djupare i basen än popmusik.
Dessutom är den klassiska musiken generellt mycket mer komplex.
Jazzmusiken jobbar också över ett mycket bredare register än popmusiken och har en helt annan dynamik.
Mvh
Flint skrev:Instämmer med både Bill50x och Magnuz.
Koffe skrev:
Är det någon som vill föreslå metod eller får jag göra bort mej efter egen förmåga?
FRÅN OCH MED NU HANDLAR DEN HÄR TRÅDEN OM DETTA!!!
Faidros skrev:Tror att det rådde lite konsensus om att Foobar2000 var det program som gav bäst ljudkvalitet. M.a.o. det finns en enorm massa variabler som är svåra att ta med i beräkningarna. Det fina med foobar är att man har väldigt mycket inställningar och sådant.
Koffe skrev:Var det inte du som ville ha lite lägre bitrater så att det inte skulle vara så... svårt?
Kaffekoppen skrev:Fick vi inte med V0 - vad är anledningen?
Hmm.. kanske eller kanske inte. Beror på hur man använder det. Jag tar gärna filen "utanför tävlan"Koffe skrev:Kaffekoppen skrev:Fick vi inte med V0 - vad är anledningen?
Därför att jag tror att det blir superduper-knepigt om vi har tre filer som är transparenta i samma sample_set. Att skilja på original, V0 och V3 blir för svårt. Jag tror att den relativa skillnaden blir belyst av originalet och V3:an.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster