Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Vaddå? -3dB @ 65 Hz är väl inte så illa pinkat. Är ju bättre än vilken iPod-högtlare som helst!
Morello skrev:Men visst är det fint att Atkinsson berättar att den mäter uruselt och låter uselt?
Max_Headroom skrev:Och en sak till: Hur kan en tidning publicera nåt sånt hær? En skriver upp apparten, en annan sågar den totalt. I samma tidning. Har man ingen polecy? Hur ska konsumenten veta vad pågår egentligen?
Bill50x skrev:Men -3dB vid 65 Hz blev med en korrekt apparat typ 10 Hz och det är väl OK?
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Men -3dB vid 65 Hz blev med en korrekt apparat typ 10 Hz och det är väl OK?
/ B
Nej, 1 Hz hade varit ok och 0,1 Hz rimligt för priset.![]()
Priset borde räcka till en tillräckligt stor kopplingskondensator tycker man ju.
Svante skrev:Jag tycker det är utmärkt att båda rapporterna publiceras. Jag tror att båda reviewerna tyckte precis så som de skrev och kanske kan det belysa för folk att man inte kan lita på andras omdömen utan vidare.
Men fifasen vilken dålig DAC! Hur har de lyckats? Den där måste ju tom vara hörbart dålig och det utan omkoppling mot en annan DAC. Annars är jag ju lite skeptisk mot de ruskigt högupplösande mätningarna som man gör på DACar.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Men -3dB vid 65 Hz blev med en korrekt apparat typ 10 Hz och det är väl OK?
/ B
Nej, 1 Hz hade varit ok och 0,1 Hz rimligt för priset.![]()
Priset borde räcka till en tillräckligt stor kopplingskondensator tycker man ju.
Jo. Men jag förutsätter att dom som konstruerat denna apparat medvetet valt bort en sådan. Råd har dom säkert med en konding... Det kanske låter bättre utan? Vem behöver återgivning till 0 Hz?
/ B
Nu var ju DAC nr 2 väsentligt bättre, åtminstone i lågfrekvensområdet
dimitri skrev:För att säga ngt positivt så kan man kanske förstå att Diana har stått sig så länge.
Detta med tanke på att de använder sig av 16-bitars 44,1 KHz klassiska Philipsteknologi.
Apropå en gammal, inflammerad tråd.
dimitri skrev:Morello,
Tack för ditt klargörande om chipsen. Det säger mig inget, tyvärr.
Poängen i mitt inlägg kvarstår dock att Diana med sin 1992 års teknologi kan stå sig när folk är beredda att betala 100K$ för 1985 års teknologi.
Almen skrev:Problemet är att Fremer använder uttryck som "the clarity of the Zanden's transient resolution and its utter freedom from grain and edge" och "switching the Zanden DAC to the I2S input took the sound to an exalted level of clarity, suppleness, transparency, and precision".
Om han använder "transparent" om den skiten, vad fan menar han med det då?
Jag hade inte haft några problem med om han helt enkelt hade skrivit "Åh, vad bra det låter! Åh, jag älskar musik!", men han skall ju nödvändigtvis vränga ut och in på ordbajseriet med kvasiteknisk rappakalja som den värsta vinkännar-wannabe.
Ändrat: Jag antar att de flesta läst den famösa serien av artiklar emanerande från Fremers recension av Harmonic Technology CyberLight Wave & P2A interconnects
Jag menar, det manar till kritiska ögon och sund skepsis och det är ju bra. Det visar med all tydlighet att man inte utan vidare ska tro på det folk säger eller skriver om prylar.
Bill50x skrev:Nu ska man inte behöva försvara en cd-spelare för 40+ tusen dollar, det borde den klara själv. Den ska helt enkelt låta superbt!
Morello skrev:This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown,"
markih skrev:Jag tror dessutom att det sådana här motsatta slutsatser från Atkinson och Fremer kan ge grogrund för uttalanden som 'Mätningars säger inget om hur det låter' och 'smaken är som baken' etc.
Dvs man personaliserar och subjektiviserar alla omdömen och betraktar dem som lika grundade.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown,"
Är inte det där ett populärt chip bland DIY-nissar? Jag vill minnas att sett många använda ett chip med 16bit utan översampling som dom kör utan filter. Svinbilligt (typ under 10kr/st för chipet) att bygga och många är nöjda. Åtminstone för några år sedan när jag själv funderade på att bygga en egen DAC och letade efter byggförslag. Men jag vill ha nåt annat, typ PCM 63 eller nåt i den stilen. Men alla vettiga chip som fanns och var tillräckligt bra var ytmonterade och då blev det inget bygge.
Duuble crown betyder väl att man monterar 2 chip på varandra?
Max_Headroom skrev:Morello skrev:This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown,"
Är inte det där ett populärt chip bland DIY-nissar? Jag vill minnas att sett många använda ett chip med 16bit utan översampling som dom kör utan filter. Svinbilligt (typ under 10kr/st för chipet) att bygga och många är nöjda. Åtminstone för några år sedan när jag själv funderade på att bygga en egen DAC och letade efter byggförslag. Men jag vill ha nåt annat, typ PCM 63 eller nåt i den stilen. Men alla vettiga chip som fanns och var tillräckligt bra var ytmonterade och då blev det inget bygge.
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown,"
Varför byggde du inte med PCM63+DF1700, som är hålmonterade?
Mikael2 skrev:Jag tycker testet låter som en kopia av en annan klassiker från Fremer/Atkinson på några monoblock från Wavac som kostar 350K dollar![]()
Mätte nog ännu värre och det värsta med det testet var att Atkinson släppte igenom Wavac som en recommended product![]()
![]()
http://www.stereophile.com/amplificationreviews/704wavac/index.html
DrMabuse skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown,"
Nä, Double Crown är selekterade TDA1541A. Användes i sk "High End" spelare och DA långt in på 90-talet, tex av TEAC. På sätt och vis kan man säga att det var Philips svar på PCM63.
John Atkinson skrev:I can't explain why Michael found its sound so seductive; all I can do is point to the measurable problems or audible idiosyncrasies that must be listened through to hear what it does right. All I have to do now is work out how to get this mondo amplifier back out of my basement and into the SUV so that Mikey can spend another couple of weeks luxuriating in its sound.
Conan skrev:4. Spridningen vad gäller teknisk prestanda är mycket stor i de övre prisregionerna inom audiobranschen. Två apparater för 50 000 skiljer sig med allra största sannolikhet mer åt i teknisk prestanda än två apparater för 2 000.
TCM skrev:Här är en diskussion om detta i Stereophiles forum där Michael Fremer och John Atkinson uttalar sig.
Kanske även "different and ridiculously expensive is better".John Atkinson skrev:buddha skrev:Something I gotta ask about the review, are we witnessing an episode of "different is better?"
I believe this happens more often than audiophiles are willing to admit. When a component sounds unambiguously different, it is natural to assume it sounds "better." You see it in speakers, when a flavor-of-the-month model turns out to have serious flaws.
---
John Atkinson
Editor, Stereophile
Bill50x skrev:Conan skrev:4. Spridningen vad gäller teknisk prestanda är mycket stor i de övre prisregionerna inom audiobranschen. Två apparater för 50 000 skiljer sig med allra största sannolikhet mer åt i teknisk prestanda än två apparater för 2 000.
Jo, eller så är 2-tusenkronorsapparaterna lika dåliga allihopa.
Morello skrev:DrMabuse skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown,"
Nä, Double Crown är selekterade TDA1541A. Användes i sk "High End" spelare och DA långt in på 90-talet, tex av TEAC. På sätt och vis kan man säga att det var Philips svar på PCM63.
Ni skämtar.TDA1541 går inte att jämföra med PCM63.
TDA1541 hanterar 16 bitar och 4 ggr översampling.
Jo för sjutton, men just därför känns det så tråkigt att han måste klafsa omkring i det objektivistsubjektiva träsket. Han måste ju lära sig skilja på objektivt och subjektivt, och på transparent och icke-transparent. Annars förblir han ju ett skämt.JTarnstrom skrev:Fremer är bara människa. Han lär väl inte påverkas i sitt omdöme mindre än andra av olika faktorer, som utseende, pris, status etc. Faktum är ju att artiklarna i Stereophile sätter fingret på detta. Kanske att de får göra plats för en spalt till som förklarar skillnaden mellan det upplevda och det uppmätta ur ett psykologiskt perspektiv.
En intressant fråga är ju hur Fremers uppelvelse hade förändrats om han hade känt till mätresultaten på förhand.
Tärnström
Almen skrev:Jo för sjutton, men just därför känns det så tråkigt att han måste klafsa omkring i det objektivistsubjektiva träsket. Han måste ju lära sig skilja på objektivt och subjektivt, och på transparent och icke-transparent. Annars förblir han ju ett skämt.
The CyberLights represent one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime.
...what's transmitted via CyberLight will be the most gloriously open, coherent, delicate, extended, transparent, pristine sound you've ever heard from your system...
---
When it came to hearing the CyberLight cables, I did not have the benefit of the measurements first. I could only go by what my ears heard...
...I couldn't have imagined that the manufacturer—a reputable cable producer (unless you consider that an oxymoron)—would market a product that measured so poorly.
I have been doing this for almost 20 years and I believe the correlation between my observational reviews and what's later measured stands up as well if not better than for any other reviewer out there. Am I always correct. No. In this case I got a hen house worth of egg on my face.
...the performance of these CyberLights is unacceptable to me and I will not use them as a reviewing tool but I have to admit, I still like what they sound like. My belief that they reduced colorations caused by cable transmission issues was clearly mistaken.
Vadå, ha en extremt hög självuppfattning, uttala sig självsäkert om saker man inte vet något om, och sedan vara tvungen att be om ursäkt? Här på faktiskt?JTarnstrom skrev:...hur många här på Faktiskt skulle våga göra det som Fremer gör?
JTarnstrom skrev: Som sagt, hur många här på Faktiskt skulle våga göra det som Fremer gör?
Tärnström
BengtO skrev:Är det samma apparat som testas då? Kan det inte vara nåt fel på den?
Almen skrev:Jo för sjutton, men just därför känns det så tråkigt att han måste klafsa omkring i det objektivistsubjektiva träsket. Han måste ju lära sig skilja på objektivt och subjektivt, och på transparent och icke-transparent. Annars förblir han ju ett skämt.
Almen skrev:Vadå, ha en extremt hög självuppfattning, uttala sig självsäkert om saker man inte vet något om, och sedan vara tvungen att be om ursäkt? Här på faktiskt?
Näääädå...
JTarnstrom skrev:Vad gäller hans upplevelser så kan de väl inte vara annat än subjektiva per definition? Det kanske finns ett eller annat påstående som taget ur sitt sammanhang ser ut som ett objektivt påstående, men ser man till helheten tycker åtminstone jag att det är svårt att läsa Fremer på något annat sätt än att det är hans upplevelse det handlar om. Vad gäller transparent/icke-transparent så framstår det väl ganska tydligt att hans preferenser inte drar åt det transparenta hållet - han föredrar vinyl och rör trots bristerna i respektive system.
Dessutom uppvägs ju det subjektiva av mätningarna. Jag gillar Stereophiles stuk.
Koffe skrev:phloam skrev:Hifi-existensialism? (vad? varför? hur HiFi?)
Whoopee!
phloam skrev:Du var väl inte ironisk nu va![]()
Koffe skrev:phloam skrev:Du var väl inte ironisk nu va![]()
Nä, faktiskt inte. Alla synsätt som kan komplettera den rådande positivistiska nomen välkomnas i debatten.
<viskar> Psst, jag tror att en del av forumdeltagarna inte ens har reflekterat över ATT det finns andra sätt att se på världen; än mindre förstått det; än mindre förstått värdet av det. Det är lite synd om dem</viskar>
Max_Headroom skrev:JTarnstrom skrev: Som sagt, hur många här på Faktiskt skulle våga göra det som Fremer gör?
Tärnström
Ingen här har ens varit i närheten av att köra foten i klaveret lika hårt som Fremer.
Koffe skrev:
Varför? Subjektivt är roligt... objektivt är tråkigt.
JTarnstrom skrev:Max_Headroom skrev:JTarnstrom skrev: Som sagt, hur många här på Faktiskt skulle våga göra det som Fremer gör?
Tärnström
Ingen här har ens varit i närheten av att köra foten i klaveret lika hårt som Fremer.
Så när man delger andra sina upplevelser så är det att trampa i klaveret om de inte överensstämmer med mätinstrumenten? Det är inte speciellt högt i tak i din värld...
Tärnström
Max_Headroom skrev:Om lyssningsupplvelsen (eller åtminstone beskrivningen av den) uppenbart inte stämmer överens med den fysiska verkligeheten så tycker jag att man kör foten klaveret.
HiFi-blaskor SKA förmedla lyssningsupplevelser. Men dom ska vara riktiga och inte som i många fall helt påhittade (eller att man upplevt saker men att det inte haft med den testade produktens ljud att göra, även om det framställs så i tidningarna). I princip provlyssnar man inte bara på testobjektet, utan man får in även förväntningar, dagsform mm i bedömningen. Så blir det när man bara kopplar in, lyssnar och tycker. Det är naturligtvis mycket tråkigare att göra mer nogranna tester, så tidningarna kör på. Folk köper dom ju, trots den usla kvaliteten på testförfarandet. Är man HiFi-skribent så får man bita ihop. Det är inte kul på jobbet för jämnan för någon.
Max_Headroom skrev:Om en produkt helt uppbart kraftigt förvränger så är det inte transparent. Enklet. Transparent är helt enkelt fel ord i det sammanhanget.
Max_Headroom skrev:Mätningar: Att publicera mätningar är meningslöst om dom inte också förklaras och komenteras. I det faller är stereophile bra! Kanske rent av unikt bra!
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Men visst är det fint att Atkinsson berättar att den mäter uruselt och låter uselt?
Och en sak till: Hur kan en tidning publicera nåt sånt hær? En skriver upp apparten, en annan sågar den totalt. I samma tidning. Har man ingen polecy? Hur ska konsumenten veta vad pågår egentligen?
Morello skrev:This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown," which Zanden feels is "the best sounding chip ever made," and which hasn't been made since the late 1990s. The output is tube-driven via a single 6922 using Zanden's patented single-stage, zero-feedback circuit. Needless to say, Zanden claims to use the highest-quality parts and construction throughout.
HAHAHAHAHAHA. VIlka satans skitsnackare.![]()
got a surprise when I repeated these tests using a full-scale low-frequency tone: Even though the test load was now a benign 100k ohms, the FFT spectrum was littered with distortion harmonics (fig.7) and the THD+noise was ridiculously high at 25.4%.
Koffe skrev:Alla synsätt som kan komplettera den rådande positivistiska nomen välkomnas i debatten.
cowboy skrev:Fy faen hva hvor mange egen ærklerte genier det er på dette forumet, det dårlige er at man ikke har hørt om dere utenom her (ers lille ank dam, men noenen er jo "store" der også, men admin stryk/ slett meg fra den elendigheten av egen dyrjkande skit snakk man om blir her, så mycket skit snack på ett stellet og samkjøringe av skiten skal man leve etter, det vil og håper jeg man uteslutes fra, med glede!!!...
HSideback skrev:den andra delen av tjusningen antar jag består i mer perifera detaljer som musik och film
tvett skrev:cowboy skrev:Fy faen hva hvor mange egen ærklerte genier det er på dette forumet, det dårlige er at man ikke har hørt om dere utenom her (ers lille ank dam, men noenen er jo "store" der også, men admin stryk/ slett meg fra den elendigheten av egen dyrjkande skit snakk man om blir her, så mycket skit snack på ett stellet og samkjøringe av skiten skal man leve etter, det vil og håper jeg man uteslutes fra, med glede!!!...
Vad är ditt problem egentligen? MF´s pojkvän?
cowboy skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Men visst är det fint att Atkinsson berättar att den mäter uruselt och låter uselt?
Och en sak till: Hur kan en tidning publicera nåt sånt hær? En skriver upp apparten, en annan sågar den totalt. I samma tidning. Har man ingen polecy? Hur ska konsumenten veta vad pågår egentligen?
På det her jævla forumet driter man i om noen sågas, bare de sågas "rett", hva er din "policy" forsten?
JTarnstrom skrev:Max_Headroom skrev:Om lyssningsupplvelsen (eller åtminstone beskrivningen av den) uppenbart inte stämmer överens med den fysiska verkligeheten så tycker jag att man kör foten klaveret.
HiFi-blaskor SKA förmedla lyssningsupplevelser. Men dom ska vara riktiga och inte som i många fall helt påhittade (eller att man upplevt saker men att det inte haft med den testade produktens ljud att göra, även om det framställs så i tidningarna). I princip provlyssnar man inte bara på testobjektet, utan man får in även förväntningar, dagsform mm i bedömningen. Så blir det när man bara kopplar in, lyssnar och tycker. Det är naturligtvis mycket tråkigare att göra mer nogranna tester, så tidningarna kör på. Folk köper dom ju, trots den usla kvaliteten på testförfarandet. Är man HiFi-skribent så får man bita ihop. Det är inte kul på jobbet för jämnan för någon.
Hur kan en upplevelse vara påhittad? Hur ska man inte få med förväntningar? Eller dagsform? Vad har Fremer gjort fel?
JTarnstrom skrev:Max_Headroom skrev:Om en produkt helt uppbart kraftigt förvränger så är det inte transparent. Enklet. Transparent är helt enkelt fel ord i det sammanhanget.
Jag är inte övertygad om att det är så enkelt att identifiera en icke-transparent anläggning som en del tycks tro. Men det är ju bara att ställa upp x antal anläggningar och blindtesta - jag är inte så säker på att det är så lätt att identifiera den transparenta anläggningen ur en i övrigt välljudande samling anläggningar.
JTarnstrom skrev: Att med utgångspunkt från mätningar påstå att någon trampar i klaveret eller gör bort sig bara för att hans upplevelse inte matchar mätningarna tycker jag är en förtryckarmentalitet som inte hör hemma på ett forum.
Sanny_X skrev:Hur ska jag som läsare veta om skribenten hade en "bra"dag, om han just denna dag gillade ljust/mörkt/färgat/ofärgat/torrt/blött ljud?
Max_Headroom skrev:JTarnstrom skrev:Max_Headroom skrev:Om lyssningsupplvelsen (eller åtminstone beskrivningen av den) uppenbart inte stämmer överens med den fysiska verkligeheten så tycker jag att man kör foten klaveret.
Hur kan en upplevelse vara påhittad? Hur ska man inte få med förväntningar? Eller dagsform? Vad har Fremer gjort fel?
Man redovisar skillnader som inte är hörbara, eller kraftigt överdriver skilnader.
Hur man inte får med förväntningar: Använd en testmetod som tar bort sådana moment. Det finns flera varianter, men samtliga går ut på att man inte vet vilket alternativ man lyssnar på för tillfället.
Fremer borde ha gjort ett ABX-test (En form av blindtest). Han hade då upptäckt att apparaten förvränger enormt. Det borde han ha talat om. Om han själv tycker det låter bra får han gärna skriva det och rekomendera produkten i fråga.JTarnstrom skrev:Max_Headroom skrev:Om en produkt helt uppbart kraftigt förvränger så är det inte transparent. Enklet. Transparent är helt enkelt fel ord i det sammanhanget.
Jag är inte övertygad om att det är så enkelt att identifiera en icke-transparent anläggning som en del tycks tro. Men det är ju bara att ställa upp x antal anläggningar och blindtesta - jag är inte så säker på att det är så lätt att identifiera den transparenta anläggningen ur en i övrigt välljudande samling anläggningar.
Nej, men det finns en metod för att få fram en anläggning som förvräninger minsta möjliga, om man är intresserad av ett sådant resultat. Om varje enskild del är så transparent som möjligt så kommer ju förståss helheten att bli det också. Det fungerar alltså inte att neutralisera en ljustklingande apparat med en mörktklingade. Felen bara adderas.
Vad som sedan faktiskt är välljudande är ju upp till var och en. På dom flesta skivor är en transparent anläggning inte speciellt välljudande eftersom inspelningarna är måttligt goda och i regel än mer knasade i mastringen. Därför bör man kunna mildra effterna av detta, helst i realtid. Men i HiFi-svängen är det inte så populärt, utan där ska man ha färgningar inbyggda i apparaterna, i konstruktionen. Låter det inte bra på vissa skivor - byt apparat. En krånglig och dyr lösning. Bättre då med en anläggning som kan spela dom få välljudande skivor som finns opåverkat, och sedan själv "fixa" dom som skivbolagen misslyckats med.
Max_Headroom skrev:JTarnstrom skrev: Att med utgångspunkt från mätningar påstå att någon trampar i klaveret eller gör bort sig bara för att hans upplevelse inte matchar mätningarna tycker jag är en förtryckarmentalitet som inte hör hemma på ett forum.
Alltså, har du provat att lyssna på distad musik så du vet hur det låter?
Om inte - gör det! Du kommer direkt att förstå varför så många gillar vinyl och rörförstärkare!
Vet man hur det låter med en apparat som beter sig som redovisat så är är Fremers recnsion närmast löjeväckande: Det här KAN han inte ha missat. Att han tycker det låter bra är fullt förståeligt, en del har den smaken, det låter nämligen fett och maffigt.
CDn i testen hade dock också kraftigt beskuren bas. Det hörs tyvärr inte speciellt tydligt på många skivor, eftersom mycket av basen tagits bort antingen vid inspelningen eller vid mastringen. Så det kan han faktiskt ha bommat. Sedan vet jag ju inte vad han haft för högtalare. Stativare har ju ofta en ganska begränsad basåtergivning.
JTarnstrom skrev:Jag förstår fortfarande inte på vilket sätt Fremer har klampat i klaveret. Han har gjort sitt under de förutsättningar Stereophile har gett honom... Varför är det Fremers fel? Skyll möjligen på Stereophile, men inte på den enkilde recensenten.
Med de utgångspunkterna, och det är de jag resonerar utifrån, när jag påstår att det inte är lätt att identifiera en transparent (och hur allmänt vedertagen är den definition av begreppet som använder dig av?) anläggning, förstår jag inte att Fremer pekas ut som en idiot. Jag skulle som sagt vilja se hur många här på Faktiskt som skulle vilja utsätta sig för motsvarande. Tänk om, hemska tanke, att du Max_Headroom, skulle råka hylla en produkt som inte mäter spikrakt och vinkelrätt i varje aspekt?
Full respekt för att du ifrågasätter val av testmetodik och att du vill se en policy (vilket Stereophile kanske har. Du kanske inte gillar deras val, bara?). Men det är bara att göra som SannyX - låt bli att läsa - men fortsätt gärna att diskutera
Tärnström
cowboy skrev:Fy faen hva hvor mange egen ærklerte genier det er på dette forumet, det dårlige er at man ikke har hørt om dere utenom her (ers lille ank dam, men noenen er jo "store" der også, men admin stryk/ slett meg fra den elendigheten av egen dyrjkande skit snakk man om blir her, så mycket skit snack på ett stellet og samkjøringe av skiten skal man leve etter, det vil og håper jeg man uteslutes fra, med glede!!!...
JTarnstrom skrev:Jag skulle önska att de kunde fördjupa sig i det faktum att många faktiskt föredrar en icke-transparent anläggning framför en transparent. Vad beror det på?
Max_Headroom skrev:Lyssna på annan musik då, säger någon. Nja, är det bra musik vill man ju lyssna. Är ispelningen skit får man försöka lösa det själv. Hellre bra musik med dåligt ljud än dålig musik med bra ljud! Det sistnämda finns det ju faktiskt massor av, märkligt nog. Köps nästan bara av audiofiler.
Musikälskaren: "Usch, vilket trist musik!"
Audiofilen: "Javisst! Men håll med om att det låter bra!"
(Svante, jag hoppas att du inte tycker att jag missbrukar din ord)Svante skrev:Om en modell har fler än 12 inparametrar är det inte vetenskap utan konst att manipulera den.
Tycker inte jag är en bra tumregel, speciellt inte om upplevelsen kläs i förment objektiva termer. Om någon upplever att judar är sämre människor, skall man vara ödmjuk inför den upplevelsen då?JTarnstrom skrev:Som sagt, jag säger inte att inte testmetodiken kan kritiseras. Men jag tycker att själva upplevelsen, Fremers, på ett onödigt sätt fick klä skott för vad som var fel. Jag tycker att man ska förhålla sig väldigt ödmjuk inför upplevelser.
När sedan han konfronteras med JA:s mätningar (och, för den delen, lyssningtest) så säger han i princip "Jamen jag tycker ju om rör och vinyl." Varför skall jag förhålla mig ödmjuk till MF:s "upplevelse"?The CyberLights represent one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime.
...for the first time in your life you'll hear no cables whatsoever. When you switch back to any brand of metal conductors, you'll know you're hearing cables—because what's transmitted via CyberLight will be the most gloriously open, coherent, delicate, extended, transparent, pristine sound you've ever heard from your system
Almen skrev:Om någon upplever att judar är sämre människor, skall man vara ödmjuk inför den upplevelsen då?
Där är vi oense; sanningsbegreppet kan inte relativiseras. Det är skillnad på att säga "det är sant att min upplevelse är si och så", och "det är sant att det förhåller sig si och så". Självklart är det sant att man upplever det man upplever - men det är ju en truism.JTarnstrom skrev:Nu ska jag vara jävligt kontroversiell och svara ja på din fråga. Men jag är inte kontroversiell för sakens skull utan för att jag tror att upplevelser är sanna ur individens perspektiv.Almen skrev:Om någon upplever att judar är sämre människor, skall man vara ödmjuk inför den upplevelsen då?
Almen skrev:Observera att ett korrekt utfört lyssningstest hade kommit fram till att kablarna inte var transparenta. Mätningar hade konfirmerat det, samt kompletterat med kunskap om varför de färgade.
Harryup skrev:Finns det någonstans skrivet att målet med MF lyssningstester är att finna transparenta produkter?
tvett skrev:Tråden handlade väl ursprungligen om humorn.
tvett skrev:cowboy skrev:Fy faen hva hvor mange egen ærklerte genier det er på dette forumet, det dårlige er at man ikke har hørt om dere utenom her (ers lille ank dam, men noenen er jo "store" der også, men admin stryk/ slett meg fra den elendigheten av egen dyrjkande skit snakk man om blir her, så mycket skit snack på ett stellet og samkjøringe av skiten skal man leve etter, det vil og håper jeg man uteslutes fra, med glede!!!...
Vad är ditt problem egentligen? MF´s pojkvän?
Vee-Eight skrev:cowboy skrev:Fy faen hva hvor mange egen ærklerte genier det er på dette forumet, det dårlige er at man ikke har hørt om dere utenom her (ers lille ank dam, men noenen er jo "store" der også, men admin stryk/ slett meg fra den elendigheten av egen dyrjkande skit snakk man om blir her, så mycket skit snack på ett stellet og samkjøringe av skiten skal man leve etter, det vil og håper jeg man uteslutes fra, med glede!!!...
Om allt är så illa, varför postar du på detta hemska forum?
tvett skrev:joakim99 skrev:Tvett: Härlig ton du har.
Lika härlig som cowboy? Tackar!
Jag är glad att se att det debatteras utan påhopp och att det tom kommer fram lite nya saker och inte bara samma sak hela tiden.
cowboy skrev:Vee-Eight skrev:cowboy skrev:Fy faen hva hvor mange egen ærklerte genier det er på dette forumet, det dårlige er at man ikke har hørt om dere utenom her (ers lille ank dam, men noenen er jo "store" der også, men admin stryk/ slett meg fra den elendigheten av egen dyrjkande skit snakk man om blir her, så mycket skit snack på ett stellet og samkjøringe av skiten skal man leve etter, det vil og håper jeg man uteslutes fra, med glede!!!...
Undrar jag med..
Vee-Eight skrev:cowboy skrev:Vee-Eight skrev:cowboy skrev:Fy faen hva hvor mange egen ærklerte genier det er på dette forumet, det dårlige er at man ikke har hørt om dere utenom her (ers lille ank dam, men noenen er jo "store" der også, men admin stryk/ slett meg fra den elendigheten av egen dyrjkande skit snakk man om blir her, så mycket skit snack på ett stellet og samkjøringe av skiten skal man leve etter, det vil og håper jeg man uteslutes fra, med glede!!!...
Undrar jag med..
Låt bli då. Ditt negativa raljerande i denna tråd löser absolut ingenting. Det enda du orkat med är att hacka på vad andra tycker i trådämnet. Kom med något konstruktivt eller låt bli helt och hållet.
cowboy skrev:Har du noe mer enn bare ditt eget skit snakk, for en nyankommen amatør i frågan!??
Dahlqvist skrev:Däremot luktar det trolleri lång väg. Och de har ju funkat hyfsat (hittills).
/D
cowboy skrev:Vee-Eight skrev:cowboy skrev:Vee-Eight skrev:cowboy skrev:Fy faen hva hvor mange egen ærklerte genier det er på dette forumet, det dårlige er at man ikke har hørt om dere utenom her (ers lille ank dam, men noenen er jo "store" der også, men admin stryk/ slett meg fra den elendigheten av egen dyrjkande skit snakk man om blir her, så mycket skit snack på ett stellet og samkjøringe av skiten skal man leve etter, det vil og håper jeg man uteslutes fra, med glede!!!...
Undrar jag med..
Låt bli då. Ditt negativa raljerande i denna tråd löser absolut ingenting. Det enda du orkat med är att hacka på vad andra tycker i trådämnet. Kom med något konstruktivt eller låt bli helt och hållet.
så om man raljerer om positivt som behager herren iht din standard så er det ok? send meg ett pm der solen ikke skiner----
Dahlqvist skrev:cowboy skrev:Har du noe mer enn bare ditt eget skit snakk, for en nyankommen amatør i frågan!??
Det är väl knappast någon som tror att du är vare sig nyankommen eller "amatør". Däremot luktar det trolleri lång väg. Och de har ju funkat hyfsat (hittills).
/D
cowboy skrev:Moderator.. ikke lek Gud, si til folk hva de gjør feil med en GOD begrunnelse og siden spark meg lykkelig ut av denne jævla innsnevrede ankdammen...
Fy faen for insnevret miljø , og la alle demagogene herje fritt....
patetiskt.se ......
cowboy_inaktiv skrev:
Hehe heheh, "som du blir tilsagd" marsjer i kø, som du blir tilsagd, hvem faen sier noe slikt til andre om ikke de som selv har ett slikt beho.. ikke her du lille mann, spark meg heller...
Fyfaen for ankdam...
tvett skrev:Gjorde Fremer bort sig? Eller var det Stereophile som gjorde bort Fremer?
Vee-Eight skrev:Jag minns när jag prenumererade på StereoPhile så var inte skribenterna helt omöjliga att svara på mail. Ngn som vågat sig på att maila herr Atkinson? Eller Fremer?
Det argumentet var till JTarnstrom, och han förstod uppenbarligen vad jag menade. Hade du något konkret att tillföra?Koffe skrev:Almen skrev:Om någon upplever att judar är sämre människor, skall man vara ödmjuk inför den upplevelsen då?
Fick du slut på argument? Eller är du bara en djävligt dålig debattör?
Nej.Harryup skrev:Almen skrev:Observera att ett korrekt utfört lyssningstest hade kommit fram till att kablarna inte var transparenta. Mätningar hade konfirmerat det, samt kompletterat med kunskap om varför de färgade.
Finns det någonstans skrivet att målet med MF lyssningstester är att finna transparenta produkter? Eller läser du in ditt mål i bedömningen av artikeln?
Kan det vara så att det finns folk här som gillar ett transparent ideal ändå skulle ha gillat hur det verkligen lät hemma hos MF? Någon som vet hur det verkligen lät under hans test?
Min hobby är musik, faktiskt. Därför kan jag bli irriterad när de allra flesta recensioner är oanvändbara för utvärdering av en apparats egenskaper. Är det så konstigt?Brickman skrev:Jag kan inte sluta att förvånas över hur allvarligt många av oss tar en hobby som är så mycket av personligt tyckande som hifi
Brickman skrev:Njae det är konstigt såtillvida att det är en hobby där det finns så mycket (och ska finnas) subjektivt tyckande och att kritisera det tyckandet kan ibland te sig märkligt. Däremot håller jag helt med om att rena faktafel måste beivras.
Varför inte börja läsa hifipressen som ett rent nöje för jag antar att alla här i alla fall lyssnar och utvärderar ordentligt innan köp?
Skall det sedan sågas så kan det ju vara smakligt att använda ordentligt med fakta i målet även om det ju blir lite märkligt att såga en subjektiv uppfattning.
Almen skrev:
Är jag oklar?
Erol skrev:Om CD-skivans lagrade digitala signal är x och en perfekt återskapad version av x är r (tex gjord i en datorsimulering), A/D-omvandlarens analoga output är A(x) och den färdigförstärkta signalen genom förstärkarkedjan (till högtalaren) F är F(A(x)) . Vill man ju i idealfallet att (under alla omständigheter):
r-A(x)=0 där r skalats till lämplig anpassning till A:s output och att
guldfisk skrev:Vad man ska göra åt annonsörernas inflytande vet jag inte.
Svante skrev:
Nej det är förstås inte bra att han skriver så. Å andra sidan är sånt där snack vanligt och då är det rätt skönt att det får stå alldeles intill mätningarna som tveklöst visar att apparaten INTE är transparent.
Jag menar, det manar till kritiska ögon och sund skepsis och det är ju bra. Det visar med all tydlighet att man inte utan vidare ska tro på det folk säger eller skriver om prylar.
perstromgren skrev:guldfisk skrev:Vad man ska göra åt annonsörernas inflytande vet jag inte.
Att inte ha några! MoLT och TAC är ett föredöme härvidlag.
Finns det påverkan från marknadsavadelning till redaktion så går det snabbt åt pipan med oberoendet.
OK, sorry. Blev litet... ja.Harryup skrev:Almen skrev:
Är jag oklar?
Nä, inte nu. Men kanske en aning högljudd?
Faktafel är förstås inte acceptabelt, men subjektivt tyckande tycker jag är helt ok. Många gånger så tycker jag det funkar med att om recensenten är någorlunda konsekvent i sitt tyckande och man vet att man tycker motsatsen i regel så kan en recension ändå tillföra något.
Harryup skrev:perstromgren skrev:guldfisk skrev:Vad man ska göra åt annonsörernas inflytande vet jag inte.
Att inte ha några! MoLT och TAC är ett föredöme härvidlag.
Finns det påverkan från marknadsavadelning till redaktion så går det snabbt åt pipan med oberoendet.
Skulle nog påstå att alla påverkas av den ekonomi man lever i oavsett om det är direkt eller indirekt.
Att MoLT gör så gott dom kan betyder nog inte att dom kan göra vad som helst. Skulle tippa på att många leverantörer inte lämnar vilka apparater som helst på test till en tidning av olika anledningar. Så att låna en Denon för test är säkert lättare än att låna en 300B om leverantören känner på sig att den inte kommer få en bra test. Däremot att inte stå i direkt beroende ekonomiskt till annonsörer är såklart bra.
Är det så som du beskriver så håller jag med dig om att det INTE är något nöje att bara läsa sk ordbajseri..!! Jag är så naiv så att jag trott att tidningarna åtnminstone har ett bra ljudrum att lyssningstesta i och att det i det stora hela gick seriöst till. Där ser man
perstromgren skrev:Erol skrev:Om CD-skivans lagrade digitala signal är x och en perfekt återskapad version av x är r (tex gjord i en datorsimulering), A/D-omvandlarens analoga output är A(x) och den färdigförstärkta signalen genom förstärkarkedjan (till högtalaren) F är F(A(x)) . Vill man ju i idealfallet att (under alla omständigheter):
r-A(x)=0 där r skalats till lämplig anpassning till A:s output och att
Men r är en digital signal, så den kan du ju inte subtrahera från A(x), med din terminologi.
Värt att notera är att r=x i samtliga fall utom trasiga, det ser CD-spelarens felhantering till.
Då blir det en fråga om att A är en korrekt avbildning och att
F(x)=A(x)*k+epsilon
där epsilon ska vara så nära noll som möjligt.
Erol skrev:Nej, r är en perfekt återskapad version av x som är den digitala signalen. Jag menar att r är det som en ideal D/A omvandlare borde ge.
Brickman skrev:Erol:
Men om det är så enkelt varför färgar vissa cdspelare och förstärkare om dom egentligen gör samma jobb?? eller blir det inte r av x alla gånger ?
Vee-Eight skrev:Jag gillar Stereophile för både bra tester och mätningar, men också för att de just vågar publicerar saker som talar emot en gemensam attityd i tidningen. De vill hellre sticka ut med personliga tyckanden, istället för att försöka göra anspråk på förmedlandet av absolut sanning på även subjektiva intryck. Jag gillar när de talar till ens eget reflekterande än att servera färdiga åsikter att apa efter.
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Jag gillar Stereophile för både bra tester och mätningar, men också för att de just vågar publicerar saker som talar emot en gemensam attityd i tidningen. De vill hellre sticka ut med personliga tyckanden, istället för att försöka göra anspråk på förmedlandet av absolut sanning på även subjektiva intryck. Jag gillar när de talar till ens eget reflekterande än att servera färdiga åsikter att apa efter.
Väl talat! Tänk om det fanns andra här med sama inställning istället för att tro på "den enda sanningen"
/ B
Atkinsson skrev:Having had on my test bench in recent months a number of, shall I say, idiosyncratically engineered products, it was a pleasure to measure such a well-engineered pair of components as the Krell Evolution 202 and 600.—John Atkinson
IngOehman skrev:Kan lägga till att jag tycker det handlar om ärlighet. Ärlighet är alltid rätt!
Jag ser inget som tyder på att MF inte skulle vara [o]ärlig.
subjektivisten skrev:Pert, du har ju missat att det är hans subjektiva åsikter. Det finns ju inga rätt och fel när det handlar om egna subjektiva åsikter. Han tyckte det låt bättre, so what. Att det sedan går visa med mätningar att det beroende på färgning av ljudet lr något annat är ju inte speciellt intressant som motsättning till hans subjektiva åsikt.
perstromgren skrev:Men vad, exakt, ska vi ha hans tyckande till, då?
Morello skrev:Jag skulle vilja sammanfatta Fremers bidrag mycket kort:
Mannen ifråga saknar helt förmåga att göra relevanta bedömningar av apparater.
dimitri skrev:Morello skrev:Jag skulle vilja sammanfatta Fremers bidrag mycket kort:
Kanske
Men;
relevanta för vem?
Inte för dig, inte för mig heller. För många andra dock.
Morello skrev:dimitri skrev:Morello skrev:Jag skulle vilja sammanfatta Fremers bidrag mycket kort:
Kanske
Men;
relevanta för vem?
Slumpmässiga resultat utan anknytning till apparaten kan väl knappast vara av relevans för någon.
Morello skrev:dimitri skrev:Morello skrev:Jag skulle vilja sammanfatta Fremers bidrag mycket kort:
Kanske
Men;
relevanta för vem?
Slumpmässiga resultat utan anknytning till apparaten kan väl knappast vara av relevans för någon.
Max_Headroom skrev:Möjligen kan man göra en annan tolkning när man läser Atkinsons mätningar. Dessa mätningar kan också "verifiera" myten inom HiFi-branchen att mätningar och ljud inte är kopplat till varandra.
Rookie skrev:Nu kommer ett erkännande: Jag köper faktiskt både HiFi&Mysk och den däringa andra (Ni vet, den där dyra. Kommer inte ihåg vad den heter...). Dock så tar jag givetvis alla resencenternas superlativer med ett kilo salt, mycket för att jag tack vare faktiskt.se lärt mig att ta deras svamlanden som personliga tyckanden. För musikresencioner rekommenderar jag starkt en prenumeration på Sweden Rock Mag. för de som gillar sådant. Det är inte många tidningar som skickar med skivor med låtar på aktuella resencioner!
JTarnstrom skrev:Ja, nu har ju diskussionen övergått i en allmän klagan över hifitidningar och deras skribenter och det är helt okej - för att inte säga bättre än att peka ut Fremer som den ende idioten i branschen. Hans "misstag" var ju att det fanns mätningar som presenterades i samband med hans recension. Det är fan inte alla tidningar som har modet att göra det som Stereophile gjorde i det testet. Det hedrar dem.
IngOehman skrev:Fast jag tycker inte att det där med att synpunkter och mätningar finns tillgängliga samtidigt är ett misstag - sett ur något perspektiv (som betyder något*). Snarare är information bra - alltid!![]()
IngOehman skrev:Hmmm, så dina ord var alltså till och med klokare än jag först insåg.
You'll also get to see his personal record collection. It's breathtaking! You know how a library looks with aisles and aisles of books? That's Michael's record collection.
IngOehman skrev:Stora fonogramsamlingar är både kul och spännande!![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster