HIFI-Mässan Gignos 07

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic

HIFI-Mässan Gignos 07

Inläggav OlA-68 » 2007-01-23 14:44

hifimässan stundar vilka skall dit och skall vi försöka träffas och festa loss lite snacka picupper och ta en öl eller varför inte ta ett glas vin och diskutera högtalare 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-23 15:25

Jag ska dit iaf :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-23 15:32

Me too.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-01-23 15:42

Naqref™ skrev:Me too.

de visste ja väl 8)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-24 11:10

Är i Stockholm den helgen och funderar på att gå förbi. En fråga från en som aldrig har varit på ett sådant evenemang tidigare:

Köper jag biljett i entrén eller bokar jag det innan? :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Ton

Re: HIFI-Mässan Gignos 07

Inläggav Ton » 2007-01-24 11:12

OlA-68 skrev:hifimässan stundar vilka skall dit och skall vi försöka träffas och festa loss lite snacka picupper och ta en öl eller varför inte ta ett glas vin och diskutera högtalare 8)

Jag har hela tiden trott att det var picupper och vin som hörde ihop 8O 8O

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-24 11:59

TCM skrev:Är i Stockholm den helgen och funderar på att gå förbi. En fråga från en som aldrig har varit på ett sådant evenemang tidigare:

Köper jag biljett i entrén eller bokar jag det innan? :)

Du köper i entrén. I alla fall har det alltid varit så tidigare.

Om inte vädret är för vackert så kommer jag att gå dit. Bra att det är på Sheraton igen, då har jag gångavstånd hemifrån.

Ska försöka locka med mig hustrun. Det lyckades förra året. Hon tyckte det var rätt kul.

Jag får lova henne att gå med på trädgårdsmässan.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-01-24 13:09

jag har dessutom undersökt pris på rum på www.sheratonstockholm.com sedan klickar man vidare till weekend...
och del i dubbelrum med frukost kostar bara 748 :-
då slipper man kasa runt halva fjollträsk för att komma dit det är bara och gå i pyamasen direkt ner och kolla kablar :lol:
och dessutom försöka sig på att predestinera en hel helt åt hifi och inte röra snoken utanför hotellet en utmaning i sig 8O

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-02 07:38

Ja idag bär det iväg!

Får väl se om man känner igen någon, troligtvis är det väl inte så, förutom Ingvar då om han är där :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-02 08:24

Var in en sväng om Mårten Design igår och de höll på att packa släpet (för) fullt. Det blir premiärvisning av Bird, deras nya och otroligt tjusiga "Coltrane junior" i Monk-design. Passa på och beställ ett par på mässan, till introduktionspriset 149 000 kr, vetja! :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-02 12:17

Jag har hört det ryktas om att man kan få fribiljetter på KTH som studerande. För de som är det, prova att gå till kårexpeditionen där det ska finnas någon sorts "hög med biljetter".

Jag kommer vara där under lördagen som det ser ut.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-02 12:42

Djeflar, då måste jag ta mig till skolan snabbt. Både jag och min sambo ska gå*.

---

* Vi ser det lite som ett zoobesök för henne - jag har sagt åt henne att inte klappa djuren/audiofilerna.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-02 15:59

Mycket riktigt fanns där en hög med ~50 fribiljetter, men de är endast giltiga på söndag. Egentligen tänkte jag gå imorgon, men jag tog i alla fall fyra stycken. Vi får se hur det blir.
...perspektiv...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-03 19:50

Ingen som vill rapportera från mässan?

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2007-02-03 20:20

Var ingen sensation i år.
Bäst enligt mig var rummet med Focals nya golvare 1037Be? med audionet cdspelare G2 samt ARs? minsta integerade förstärkare.

Sämst Hifiklubbens rum med Cerwin Vega och bra nära efter på surskalan kom Kef.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-03 21:10

ryst skrev:

Sämst Hifiklubbens rum med Cerwin Vega ....... f.

Instämmer!

Dom förstörde ju hela mellanvåningen, inget annat fungerade! :evil: :evil:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-02-03 21:42

Någon som lyssnade på musik på DVD-spelare, någon billigare NAD t.ex?

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2007-02-03 22:24

Roligast var dock en kille som vägrade vara med i hifiklubbens tävling för han ville inte riskera att vinna deras skräp. Har för mig första pris var ett par Cerwin Vega :lol: :lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 22:37

ryst skrev:Roligast var dock en kille som vägrade vara med i hifiklubbens tävling för han ville inte riskera att vinna deras skräp. Har för mig första pris var ett par Cerwin Vega :lol: :lol:

Ajajaj...Inte svära i kyrkan! Tänk på att Hifiklubben säljer båden NAD och Denon!!! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-03 23:42

Själv sprang jag idag i sporrsträck till våning 1 förbi den unga damen i insläppet utan att betala bara för att inse att jag borde varit på våning 2. Då tog jag förvirrat hissen till våning 3 bara för att inse att man väntade på mig i lobbyn. Sen gick jag. Torde tagit ca 8 minuter. Jag var genomsvett redan då. Törs inte tänka på vad en hel dag hade ställt till med. Det enda jag hörde var ett par Gallo som var uppställda i korridoren runt ett hörn typ.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-04 00:35

Det jag minns bäst var JBL Array och Linn´s stora likkista. Sedan tyckte jag faktiskt att Lyngsdorf inte heller var så dum med sitt otroligt stora ljud. En annan som lät otroligt bra med det stora ljudet som jag gillar var MBL 116 från Audio Concept. Men mest spänd var jag ändå att få lyssna på XZT som också överraskade även om jag var lite beredd på det. CD-spelaren från Kudelski var ju otroligt solid precis som deras bandspelare alltid varit. Jag kom hem med femtontal nya skivor i kassen trots att min fru sa till mig att inte köpa några skivor. Jag en musikmissbrukare. Jag hade också ett långt snack med Jan Erik Persson och Bo Hansson så jag glömde bort gruppfikat som jag antar att ni som var där hade. Jag tyckte inte att det var så där väldigt mycket folk på lördagen som det var förra gången på Scherraton. I morgon blir jag hemma för att kunna lyssna på de nya skivorna.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-04 00:36

Roligast var dock en kille som vägrade vara med i hifiklubbens tävling för han ville inte riskera att vinna deras skräp. Har för mig första pris var ett par Cerwin Vega

Det var jag det. :lol:

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2007-02-04 01:04

Nagrania skrev:
Roligast var dock en kille som vägrade vara med i hifiklubbens tävling för han ville inte riskera att vinna deras skräp. Har för mig första pris var ett par Cerwin Vega

LOL, nästan värt en bira :lol:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-04 02:08

Killen tyckte att om jag vann så kunde ju han få högtalarna istället, men jag ville bespara honom det. Jag gick in och när jag gick ut så sa jag något om att "fy fan det bästa man hört" åsså gick jag vidare för att snacka med Anders Englund på Reff.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2007-02-04 09:00

Jag säger väl ungefär som jag gjorde efter Köpenhamnsmässan i höstas: Om jag fick ta med mig ett system hem från mässan så skulle jag välja Lyngdorfs system. Imponerade mycket!
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-04 10:46

Nagrania skrev:

Som de säger nu för tiden: respekt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-02-04 16:10

Bästa/trevligaste presentationen var JBL:s musikkavalkad från 1946 - nutid. Nat King Cole, Buddy Holly, Yello med flera
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-04 18:24

Hetsporren skrev:Ingen som vill rapportera från mässan?

Kom till mässan bakfull som tåget, ställde mig i LTS-montern två timmar varpå jag åkte hem. Åt lunch innan mässan med Svante och Latmasken. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-04 18:47

När kommer det lite mingelbilder?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-04 19:34

TCM skrev:Bästa/trevligaste presentationen var JBL:s musikkavalkad från 1946 - nutid. Nat King Cole, Buddy Holly, Yello med flera

Agree! Jag var på den på lördagen, du med? Kul att han kunde en del om inspelningshistoriken också! :)

[slrt]
admin

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-04 19:35

tvett skrev:När kommer det lite mingelbilder?

Just det. Mingelbilder!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-04 20:26

Jag vred mig i stolen när folk förklarade hur saker funkar. :lol:

Annars förundras jag över hur fort jag tappar min referens när jag går runt och lyssnar. Till slut låter allt bara tråkigt och trist.

Lyssningsnivån låg oftast runt 75-80 dBA, utom i ett rum som låg runt 95 dBA. Stickprovsmässigt alltså, jag plockade inte upp dB-mätaren överallt, man vill ju inte verka nördig. Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-02-04 20:28

Slartibartfast skrev:
TCM skrev:Bästa/trevligaste presentationen var JBL:s musikkavalkad från 1946 - nutid. Nat King Cole, Buddy Holly, Yello med flera

Agree! Jag var på den på lördagen, du med? Kul att han kunde en del om inspelningshistoriken också! :)

[slrt]

Lördag halv två, två ungefär (vid den tiden började en viss utmattning sätta in :wink: ) - när jag var där så råkade en kille riva ner JBL-banderollen på vänstra väggen.

För mig som inte har så stor koll på dessa saker var den här presentationen mycket intressant just pga det du skriver - kommentarer om inspelningsteknik, hur studion ser ut etc. Mycket bra musikval dessutom. I mitt tycke den bästa musiken tillsammans med rummet (jag kommer inte ihåg vilket) som spelade Isaac Hayes - Hot Buttered Soul. Jag kan lyssna på Walk On By hur många gånger som helst! 8)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-04 20:57

Åkte in en sväng i dag. Trevligt men inte alltför givande ljudmässigt som vanligt. Träffade IÖ, Morello, NNord, Naqref.

Lyngdorf var bra som vanligt då främst under 500Hz såklart. Blev besviken då den demon var med Dali högtalare. På CES demade Lyngdorf de nya dipolerna som toppar och jag hade hoppats få se/höra dom.

Som Svante brukar jag också bli road av de förklaringsmodeller som bjuds utav utställare och butikspersonal... suck! :)

Audionords rum med de stora Magneplanar var riktigt bra, dragna av stora AR block.

Blir inte klok på vissa utställare som envisas med skivor som låter kräpp när tanken är att visa upp (förhoppningsvis) högpresterande pryttlar. Gick ofta ifrån demos när materialet var dåligt... bara för att komma tillbaka senare och höra samma elände igen. En utställare lämnade jag tre gånger (eller gick snarare inte in) för att samma låt spelade tre ggr... 8O

Också road av att se vissa försök till att tämja rummen med absorbenter och diffusorer... dessa placeras gärna på ett ställe där de inte tar första reflektioner..

De rum som presterade bäst var i princip stora eller åtminstone halvstora med högtalarna väl ut från bakvägg... dvs. minst 1.2m.

Dipolerna lät generellt bättre än många låddor.

Slutsats:

Är förvånad över att det var lika dåligt som det var sist jag var på Sheraton för tre år sen eller så.

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-04 22:28

Inne på biorummet / runt ljud, fanns en projektor "Cinetron HD900" som visade mycket god kvalité på bildåtergivningen.

God återgivning av ljud, bjöds det på i JBL -rummet ! Och en ytterst trevlig demo av Harman ! :)

Det är skoj, att vara JBL -fanatiker, när de där JBL -högtalarna verkligen ÄR riktigt bra, och man slipper vara partisk :lol:
NN

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-02-04 22:51

Angående de där JBL så tyckte jag inte alls att de lät bra när jag var där. De hade en vass kant på ljudet som gjorde det obehagligt. Visserligen var det ett antal rum som lät betydligt sämre. Men det är ju en viss skillnad i prisklass.

Dessutom förundras jag över hur man som regel matchar billiga högtalare med svindyr elektronik. Rätt vanligt att se en 10 000 kr högtalare drivas av 50000+ slutsteg och övriga grejor i samma prisnivå. Ytterst få tyckte ha balanserad bugdget. Där van väl Audio Pro som hade en denon receiver till att driva sina högtalare.

Håller med att den där full HD projektorn såg trevlig ut. Dock måste man nog titta lite mer om bilden är verkligt bra. Hos de svenska skärm plasma skärmtillverkarna (har glömt namnet) så såg stillbilder bra ut, dock hade de någon form av bilduppdateringsproblem, i alla fall på 32" som drevs av en dator. Den hade ett återkommande hackande, som troligen berode på dålig matching i uppdateringsfrekvens mellan matrial, dator eller skärm.

Men mycket designade prylar blir det. Elektronik i alla möjliga utsende finns det. Och hur omöjligt som helst att avgöra om det är något att ha.

Med tanke på hur många läckra LP-spelare det finns så blir man lite sugen. Men bara lite.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-04 22:54

Du såg också, vilka urkassa akustiska förutsättningar JBL-högtalarna hade. Det va faktiskt en spegel i varje förstasidoreflex, riktiga speglar alltså :wink: Riktigt dåligt.
NN

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-02-04 23:00

De akustiska problem existerade i princip alla rum. Det är ju trots hotelrum och de kommer inte i så många former. Visst hörnsviterna var ju lite annorlunda, men de flesta rummen var ju lika. Jag tycker det är förvånadsvärt få som tar med sig lite matrial för att få bättre ljud. I alla fall i det övre registret så hade de flesta kunnat göra rätt mycket förbättring. Resonanserna i basen är ju en anna sak.

Bästa akustiken var väl på utställningsplanet, i hörnrummet närmast trappan. De hade ju drapperier runt hela rummet och dessutom var det ju heltäckningsmatta. Där hade man ju bra förutsättningar.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-02-04 23:26

Tycker att det var väldigt svårt att bilda sig någon, som helst uppfattning om hur något lät pga av den otroligt dåliga luften som rådde på de två övre planen samt alla rum som läckte in till varandra. Dessutom tycker jag att det var rejäl inflation av kromade rör-pryttlar som bara lät mjukt och mesigt. Fast det kanske var luften det också...

Men det var fantastisk spännande att vara på ett stort hotell fyllt av fullblodsnördar :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-05 00:17

Ja, jag undrar hur en högtalare som är linjär i fas, amplitud och frekvens är...

Kan någon förklara det för mig?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-02-05 00:19

Piotr skrev:Åkte in en sväng i dag. Trevligt men inte alltför givande ljudmässigt som vanligt. Träffade IÖ, Morello, NNord, Naqref.

/Peter
Mig hälsade du också på i samma veva :)

Mitt mässbesök var först 2,5h i LTS båset sedan började jag gå runt på övre plan och stannade först till i JBL rummet´s demo (såklart satt NN där). Bästa mässdemo jag varit på någonsin, kändes nästan som ett LTS-möte :)
Sen var mässan slut.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-02-05 01:12

Trevligt med flitiga fotografer. Tackar Strauss. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-05 01:37

Svante skrev:Ja, jag undrar hur en högtalare som är linjär i fas, amplitud och frekvens är...

Det står med väldigt liten text längst ner på pappret tror jag

Länk
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-05 01:45

En närbild då så ni slipper sitta med förstoringsglas:

Bild

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-02-05 01:58

Svante skrev:Ja, jag undrar hur en högtalare som är linjär i fas, amplitud och frekvens är...

Förmodlingen inte men, nån av de där står väl med i ELAK boken t o m ?

Linjär fas = konstant grupplöptid (Helt linjärt fenomen) - det går ju att uppnå i en punkt i rummet i alla fall.
Amplitudlinjär tja där måste det finnas ett bättre ord. Mistänker att det syftar på något icke-linjärt, men det kan aldrig uppnås. Det finns alltid en nivå där högtalaren beter sig nämnvärd ickelinjärt.
Frekvenslinjär - tja ännu luddigare.

Ingen som frågade?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-05 02:03

lilltroll skrev:

Linjär fas = konstant grupplöptid (Helt linjärt fenomen) - det går ju att uppnå i en punkt i rummet i alla fall.
Amplitudlinjär tja där måste det finnas ett bättre ord. Mistänker att det syftar på något icke-linjärt, men det kan aldrig uppnås. Det finns alltid en nivå där högtalaren beter sig nämnvärd ickelinjärt.

Ingen som frågade?

Min fråga är: Ingen som lyssnade?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-05 02:09

Lust skrev:
Min fråga är: Ingen som lyssnade?

Jodå men förutsättningarna var kanske inte de bäst med en invinkling som var ojämn (olika invinklingar mellan höger och vänster högtalare vilket gör att looberna skär sig på helt olika avstånd från resp högtalare) och ett avstånd mellan högtalarna som var *ähurm* begränsat.

Slutsats: En uppställning som lämnar mycket att önska i ett rum som lämnar mycket att önska kanske inte ger ett ljud som alltid är att önska...

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-02-05 02:28

Ja det undrar jag också Svante... :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-02-05 03:13

Strauss skrev:Här kommer lite bilder jag tagit för den som vill, komplett täckning på hela mässan förutom "M A Carlsson" vilket jag missade. Har även bilder från alla utställare med bord men dom är i sån oreda.. kommer sen

Tycker att du överlag fått väldigt jämn och bra kvalitet på bilderna. Bortsett från att du vet vad du håller på med, får man fråga vilken kamerautrustning/blixt du använt...?

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-05 09:35

Alexi skrev:
Piotr skrev:Åkte in en sväng i dag. Trevligt men inte alltför givande ljudmässigt som vanligt. Träffade IÖ, Morello, NNord, Naqref.

/Peter
Mig hälsade du också på i samma veva :)

Mitt mässbesök var först 2,5h i LTS båset sedan började jag gå runt på övre plan och stannade först till i JBL rummet´s demo (såklart satt NN där). Bästa mässdemo jag varit på någonsin, kändes nästan som ett LTS-möte :)
Sen var mässan slut.

Ohps får väl nästan be om ursäkt.. :oops:

Glömsk som man är och extra virrig bland så mycket folk så tappade jag namnen på två killar (tror jag det var) vid LTS båset. Var det du som stog mellan mig och Naqref när jag kom fram till bordet? Ganska lång, mörkhårig? Eller var du den något kortare ljusa killen?

F-låt :)

/Peter

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-05 09:56

Vad visade XTZ för nåt då? Såg inga bilder.. tidsbokning?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-02-05 10:02

Fina bilder Strauss! Att du hinner ta så många och dessutom slänga in dom på två olika fora.

Jag var där en stund på lördan. Väldigt mycket folk, vilket i och för sig var kul, men det var svårt att komma in i många rum.

Jag tyckte nog att man överlag lyckats bättre med att få till någorlunda bra ljud än tidigare mässor.

På mig imponerade nog mest de glada gutterne fra Midgard audio. Mycket bra naturligt, medryckande och musikaliskt ljud hade de fått till i sina prototyphögtalare, som såg riktigt proffsigt hopsnickrade ut. Dessutom egen elektronik vad jag förstod.

Annat som lät bra var de stora Harbeth-högtalarna, minns inte vilken elektronik man hade.

Ett kort besök hos Audio Concept övertygade också, men det var så mycket folk att jag gick ut igen.

Det blev en lite längre lyssningsstund i Naim-rummet, där man körde CD5X och mostvarande förstärkning med och utan flatcap och med Audiovectorhögtalare. Tilla all lycka, gillar inte Naims hötalare. Det lät riktigt njutbart, särskilt med den extra nätdelen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-05 10:21

Mapem,

håller med.. Midgaard Audio!

/Peter

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-05 11:54

Baselementen på Midgårdhögtalarna gjorde duktigt stora utslag när jag spelade "Rippin Kittin" med Golden Boy/Miss Kittin. Killen som demade hävdade dock att elementen var utformade med lång slaglängd. Det lät rätt maffigt. Jag lyssnade i det högra rummet med Oberon 600 W klass D och Linn Unidisk SC.

I High Fidelitys rum lirades det stampa taktenmusik (Guy Clark), så vi stampade takten en stund med behållning.

Hos E&E Ingenjörsbyrån spelade vi en swinglåt på deras rörstärkarprototyp. Det lät inte så roligt. Demonstratören sa att det visst kunde bli besvärligt med komplex musik pga blandprodukter eller så, men att han ändå tyckte det gick hyggligt. Det tyckte varken jag eller min sambo. OlA68 dök in och satte sig till vänster om mig under låten och borde kunna ge ett ytterligare utlåtande om förekomsten av distorsion.

Många spelade 85-95 dBC på min Kjell&Co-mätare. Ibland var det klart för högt (Canseda m fl) och till och med de stora salarna tyckte jag led av resonanser. Demonstrationen med signalgenerator 10-25 Hz hos Kring Lyd var intressant, fast de kunde ha hoppat över bilstereo"musiken" som följde.

Ifråga om (visuella-)estetiska upplevelser fick vi överdoser av maskinbearbetat aluminium, rör&transformatorer som borde gömmas undan och mastodontrack. Sheraton har för övrigt väldigt sunkiga hotellrum och stackars den utställare som hamnade i det inrökta rummet. Hygienen hos en del besökare var också lite tveksam.

Klart lysande stjärnor var istället V.A.L retroradioapparater (hos DWO) och Audio Pros serie av läderklädda högtalare. Jag är också svag för Martens formspråk.
Senast redigerad av guldfisk 2007-02-05 12:35, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-05 11:59

BB skrev:

Ja det undrar jag också Svante... :)

//BB

En högtalare vars överföringsfunktion är linjär med avseende på frekvens blir ju en differentiator, dvs en högtalare med överföringsfunktion av typen k*s - inte så lyckat. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-05 12:12

BengtO skrev:Vad visade XTZ för nåt då? Såg inga bilder.. tidsbokning?

Var där på söndagen, men då tog jag inte några foton...

Ett par stativare, en sub, stärkare och cd... inget märkvärdigt med funkar absolut i en budgetanläggning :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-02-05 12:22

guldfisk skrev:Hos E&E Ingenjörsbyrån spelade vi en swinglåt på deras rörstärkarprototyp. Det lät inte så roligt. Demonstratören sa att det visst kunde bli besvärligt med komplex musik pga blandprodukter eller så, men att han ändå tyckte det gick hyggligt. Det tyckte varken jag eller min sambo. OlA68 dök in och satte sig till vänster om mig under låten och borde kunna ge ett ytterligare utlåtande om förekomsten av distorsion.
Konstruktören konsultar på mitt jobb (där även jag konsultar). Se data här: http://www.thelars.se/data.html Det kanske kan förklara lyssningsintrycket! Även jag lyssnade en stund, dock på lite mer gles musik, var väl OK, svårt att säga om det var rummet, högtalarna eller något annat som gjorde att jag inte uppskattade det hela bättre!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-05 12:27

Vad var det Hifiklubben gjorde som förstörde? Spelade de för högt eller?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-05 14:16

Dom hade släpat upp en pålkran och slog ner stålbalkar rakt genom hela huset ..... Vargin Sega eller vad dom hette ....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-02-05 14:23

rqu skrev:
guldfisk skrev:Hos E&E Ingenjörsbyrån spelade vi en swinglåt på deras rörstärkarprototyp. Det lät inte så roligt. Demonstratören sa att det visst kunde bli besvärligt med komplex musik pga blandprodukter eller så, men att han ändå tyckte det gick hyggligt. Det tyckte varken jag eller min sambo. OlA68 dök in och satte sig till vänster om mig under låten och borde kunna ge ett ytterligare utlåtande om förekomsten av distorsion.
Konstruktören konsultar på mitt jobb (där även jag konsultar). Se data här: http://www.thelars.se/data.html Det kanske kan förklara lyssningsintrycket! Även jag lyssnade en stund, dock på lite mer gles musik, var väl OK, svårt att säga om det var rummet, högtalarna eller något annat som gjorde att jag inte uppskattade det hela bättre!

Jag var lite tveksam på just swinglåten du lät spela men blev hyffsat övertygad då jag fick höra ett par sppår från "Tous les matins du monde" cellomusik med Jordi Savall det lät mycket vackert trots att jag frestade dem med att spella lite starkare .
Högtalarna var jag däremot inte lika övertygad om :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-05 14:24

wayfarer skrev:De akustiska problem existerade i princip alla rum. Det är ju trots hotelrum och de kommer inte i så många former. Visst hörnsviterna var ju lite annorlunda, men de flesta rummen var ju lika. Jag tycker det är förvånadsvärt få som tar med sig lite matrial för att få bättre ljud. I alla fall i det övre registret så hade de flesta kunnat göra rätt mycket förbättring. Resonanserna i basen är ju en anna sak.

Bara en tanke... vore det inte vettigare att spela med "ljudaxeln" på diagonalen i ett sådant rum? Kanske inte kan möblera lika mycket folk, men det borde väl kunna förändra reflexscenariot?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-02-05 14:26

Piotr skrev: Var det du som stog mellan mig och Naqref när jag kom fram till bordet? Ganska lång, mörkhårig?
/Peter
Japp det var jag, ser du inte det på bilden brevid ;-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-05 16:55

Nattlorden skrev:
wayfarer skrev:De akustiska problem existerade i princip alla rum. Det är ju trots hotelrum och de kommer inte i så många former. Visst hörnsviterna var ju lite annorlunda, men de flesta rummen var ju lika. Jag tycker det är förvånadsvärt få som tar med sig lite matrial för att få bättre ljud. I alla fall i det övre registret så hade de flesta kunnat göra rätt mycket förbättring. Resonanserna i basen är ju en anna sak.

Bara en tanke... vore det inte vettigare att spela med "ljudaxeln" på diagonalen i ett sådant rum? Kanske inte kan möblera lika mycket folk, men det borde väl kunna förändra reflexscenariot?

Jo, men det skulle som du antyder inte fungera alls.
Många rum är klart små kanske 15m2 så det återstår bara en lyssningsplats om man möblerar på diagonalen, högst.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-05 16:59

vadåe problem med akkustiken johan fixade ju det för några år sedan med gott resultat i ett litet rum
medans andra spelade med spruckna element och en död förstärkarkanal
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-05 16:59

Så små rum kan man inte hålla mässa på. Punkt.

Får vara ett ställe med konferensstorlek på rummen minst.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2007-02-05 20:38

Hur var mellanregister och diskant på Avalon högtalaren?
(Basen brukar ju sällan bli bra i mikro rummen).
100% Digital

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-05 20:50

crion skrev:Hur var mellanregister och diskant på Avalon högtalaren?
(Basen brukar ju sällan bli bra i mikro rummen).

Rätt ok tyckte jag. Var inne vid två tillfällen och det spelades pianomusik vid båda. Lät hyggligt rent och snyggt men framförallt presterades en hygglig ljudbild vilket inte var så vanligt. Berodde nog på det stora avståndet till bakväggen.

/Peter

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-05 22:27

Hur lät Summit? Någon som lyssnade

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-06 11:50

Någon som lyssnade på Intelligent Sound?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-06 11:55

Martin skrev:Någon som lyssnade på Intelligent Sound?

Jopp. Står nämnt tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-06 12:24

Jag tror Intelligent Sound skulle tjäna på att tala om vad de egentligen menar istället för att komma med obegripliga förvillande påståenden om linjär frekvens, fas och amplitud. Antagligen menar de att högtalarnas frekvensrespons, dynamiska egenskaper och fasrespons är linjära (eller mer korrekt begränsat olinjära).

Vad man kan läsa på hemsidan så står det att de använder ett mätinstrument som "lyssnar" på båda högtalarna samtidigt inom en rymd på samma sätt som två öron gör. Detta för att (uppenbarligen) kontrollera så att spridningen hos högtalarna är anpassade till hur öronen uppfattar ljud 3-dimensionellt.

Ungefär på samma sätt som Ingvar Öhman resonerar alltså fast man här har valt att göra ett färdigt mätinstrumet som i någon mån direkt automatiskt återkopplar till psykoakustiken.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-06 23:03

Tänkte nästan att du skulle se den där texten :) :) :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-06 23:05

Jag tog blott en bild på mässan. Den vart jättedålig, och jag orkade inte vänta in ett till tillfälle. Man får stå ut med den som den är helt enkelt, eftersom alla andra håller inne på sina bilder (nästan alla andra iaf..).

Bild
Manlig visar Manley.

[slrt]
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-06 23:09

Mässans höjdpunkt var att det ordnades lån av högtalare och ett studiebesök hos tillverkaren Audio Pro.

Hela söndagen arbetade jag på annat håll och missade hela tillställningen. Skittrist, då det var dagen då jag tänkt gå runt..

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-06 23:17

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-06 23:22

Strauss skrev:
Slartibartfast skrev:...eftersom alla andra håller inne på sina bilder (nästan alla andra iaf..).
[slrt]

Du missade inte mina länkar? Alla rum, alla bordsutställare utom 1 eller 2 finns med.

[url=massaurl]många[/url]

Nej verkligen inte! Alla som inte var där har nu sett mer än det som jag - som var där - såg. :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-02-07 00:36

Straus, mycket bra bilder, vad använder du för kamerautrustning, du lyckades få till mycket bra ljus på alla bilderna, men missade du LTS-bordet på plan 2?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-07 00:58

hade ni ingen forumfika?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-07 01:40

Alexi skrev:Straus, mycket bra bilder, vad använder du för kamerautrustning, du lyckades få till mycket bra ljus på alla bilderna, men missade du LTS-bordet på plan 2?

Jag använde en EOS 400D med ett Tamron 17-50mm objektiv.

Sen en extern blixt, Canon EX-580. En bra blixt är verkligen nödvändigt och/eller ett stabilt stativ.

Fick blixten nån dag innan mässan bara så jag hann inte öva så mycket, nästa mässa kommer det bli mucho bra kort ifrån när man lärt sig lite bättre.

Vågade mig inte fram till LTS-nissarna, dom såg farliga ut. :roll: :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-07 12:23

Nämen... en Sentec på en modern mässa! :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-07 13:26

Nattlorden skrev:Nämen... en Sentec på en modern mässa! :D

Därmed är det visat med all tydlighet var skåpet står. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-07 13:26

Var de nån som lyssnade på några SVS-subbar? Några kommentarer?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-07 13:27

Woodmountain, rum 221

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=147214

På första bilden med rullbandare kan man till höger i bild se en mycket unik bandinspelare. Denna svensktillverkad bandspelare som hade namnet Tolnai efter upphovsmannen som var en ungrare som troligen kom till Sverige 1956. Maskinen tillverkades under första halvan av 60-talet och det unika var att den matades med 2":s band som var ytterst ovanliga så jag misstänker att det handlar om 2" videoband. Man ska inte glömma att det ännu inte fanns några mångkanalare med fler kanaler än 8 och då på 1" och tllverkad av Telefunken eller den av Studer tillverkade J37 med 1":s band och med fyra kanaler. Jag såg den här maskinen för första gången som en uppspelare hos Broddman under Konserthuset i början av 60-talet. Jag har något papper på maskinen och priset som jag minns var 3500:-.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-07 13:27

-----------
Senast redigerad av Nagrania 2007-02-07 23:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-07 15:49

BengtO skrev:Var de nån som lyssnade på några SVS-subbar? Några kommentarer?

Var inte imponerad, har betydligt mer tryck hemma.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-07 16:33

Det var lite litet rum för att på nått vettigt sätt kunna avgöra om SVS lät nå bra. Finns säkert potential i de där. Det är ju ett jätteuppskattat märke runt om i världen !

:)

Jag lyssnade en stund. basen studsade mest mellan väggarna, inte så underligt, inget man kan lasta SVS för.
NN

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-02-07 19:36

Jag hörde kanske 30sek. när rummet var knökfullt med folk. Då var det nog lagom dämpat för det lät fövånansvärt bra. Det här var ett par min. innan stängning på söndagen.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-07 20:16

ojj vilket gensvar på min fråga, inte många som var runt och lyssnade tydligen 8O

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-07 20:17

Callisto skrev:ojj vilket gensvar på min fråga, inte många som var runt och lyssnade tydligen 8O

Summit lät crap.. diffus ljudbild och allmänt trist.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-07 20:22

Callisto skrev:ojj vilket gensvar på min fråga, inte många som var runt och lyssnade tydligen 8O

Tyvärr så är du på fel forum när det gäller prylhysteri!! :D
Är det svar nog?? :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-02-07 20:56

Slartibartfast: Tack för "den enda" bilden. Jag har sparat ner den på hårddisken. Det är nog inte många somlyckats fånga systemet då det var halvmörkt i rummet. Tack! Snyggast var det när jag släckte ner helt. :P Damn så fräckt!

Tack alla besökare. Hoppas att mässan var till belåtenhet. Själv myste jag till en fantastisk anläggning i två dagar. På söndagen, då jag hade finjusterat högtalarna, lät det som bäst. mumma!

mvh
/Jens - Audio Concept.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-07 20:58

Ranefjord skrev:Själv myste jag till en fantastisk anläggning i två dagar.

Vad innehöll den?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-07 21:24

Hetsporren skrev:
Ranefjord skrev:Själv myste jag till en fantastisk anläggning i två dagar.

Vad innehöll den?

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-07 22:36

BengtO skrev:Var de nån som lyssnade på några SVS-subbar? Några kommentarer?
Vi var väl fullt hus när jag lyssnade där inne. Det lät riktigt bra. Som nämts innan var det nog positivt med mycket levande basabsornbenter i rummet...

Det var SVS-12 som jag funderade på när Shivan togs fram...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-07 22:49

Nefilim skrev:

Prylhysteri 8O Det är snarare en högtalare som enligt en enig press runt om klotet har lovordats för att den låter extremt bra. Det är nog bara på det här forumet som ingen tycker det :lol: .

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-07 23:01

Jag pratar hellre om det som var bra än klankar på det som inte var så roligt. Det är ju trots allt en mässa med sina begränsade möjligheter till välljud.

Därför vill jag inte ge svar på din fråga Callisto.

Nåja, det här kan ju tolkas som ett svar :?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-02-07 23:33

Callisto skrev:
Nefilim skrev:

Prylhysteri 8O Det är snarare en högtalare som enligt en enig press runt om klotet har lovordats för att den låter extremt bra. Det är nog bara på det här forumet som ingen tycker det :lol: .

På Arken lät den burkigt faktiskt, skulle varit kul att lyssna under bättre förhållanden :)

Ps När kommer du förbi och lyssnar lite då?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-02-08 08:18

Jag lyssnade lite på ML Summit men den lät rätt trist. Lite luddigt men samtidigt sterilt. Ljudet kommer som en odefinierad vall emot en, på bred front men utan perspektiv. Jag får en känsla att jag skulle drabbas av lyssningströtthet ganska snabbt.

Jag vet inte vad det är med ML:s elektrostater som gör att de låter så oengagerande jämfört med t e x Quads.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-08 08:24

Rydberg skrev:På Arken lät den burkigt faktiskt, skulle varit kul att lyssna under bättre förhållanden

Vilken? Det är ju helt omöjligt att följa med i denna tråd, pga att ingen (om det nu inte är Summit som mapem skriver ovan?) skriver ut vad för produkt(er) man avhandlar... :?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-08 09:56

Callisto,
brukar vara svårt de där med ML på mässor. Om det är ett rum med kala väggar osv, brukar det ju sällan låta nå bra !

ML låter ju väldigt intressant i dämpade rum tycker jag då. Ett "engagerande" ljud på nått sätt.

:)

Du vet väl hur de låter redan, eller?
NN

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-02-08 12:24

Hetsporren skrev:
Rydberg skrev:På Arken lät den burkigt faktiskt, skulle varit kul att lyssna under bättre förhållanden

Vilken? Det är ju helt omöjligt att följa med i denna tråd, pga att ingen (om det nu inte är Summit som mapem skriver ovan?) skriver ut vad för produkt(er) man avhandlar... :?

Ok, jag ska tänka på det i framtiden så att även du kan hänga med ;)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-08 14:59

Var fanns Sentec-förstärkaren?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-08 15:07

paa skrev:Var fanns Sentec-förstärkaren?

hifi-kit om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-02-08 15:08

Rydberg skrev:
Hetsporren skrev:

Ok, jag ska tänka på det i framtiden så att även du kan hänga med ;)

Ja, vilken produkt avses då? Jag hänger inte heller med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-08 15:09

Martin Logan Summit är det väl dom pratar om, eller har jag missat något?

Så verkar det om man läser i tråden i alla fall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-08 15:11

Strauss skrev:

Ja brukar inte dom köra med nån sån där gammal med mos-fet-slutsteg i affären? Vad heter den?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-02-08 15:15

ACM-1, kanske med ett "a" på slutet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-08 15:22

paa skrev:
Strauss skrev:

Ja brukar inte dom köra med nån sån där gammal med mos-fet-slutsteg i affären? Vad heter den?

Nu körde dom med byggsatser :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-08 19:57

*Aw!*

Så söt sc9:an är... :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-02-08 20:25

Jo. Den väcker ju verkligen habegär... :roll:

Själv tyckte jag att det mesta på mässan lät lite halvkasst men som så många helt rätt påpekat så är det nog rätt svårt att få till det på en mässa.
JBL Array gillade jag :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-08 20:32

Sedär ett 19" Multipac-chassie från Schroff finns också med. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-08 21:35

Allt som hifi-kit inte säljer själva kan man köpa på Elfa fick stod det på en skylt där!

Jag är bra sugen på att snickra ihop ett sånt där kit... bara för att lära mig lite.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-08 21:55

Vad är det här för något?
Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-08 22:04

monoblock även det baserat på hypex precis som stereosteget (om jag minns rätt, kan ha fel här).
Lådorna från Elfa i båda fallen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-08 22:37

perstromgren skrev:
Nagrania skrev:

Som de säger nu för tiden: respekt!

Måste bara gälla lite, har hängt upp mig lite på detta.... :)

Alltså, det är väl ändå en typ av hifi-nörderi som är rätt trist. Jag kan förstå att annars trevliga personer dras med att mäss-hysterin (ha!) och vill göra ett statement osv, men på vems bekostnad? Om jag hade varit där så hade jag blivit jätteglad över att vinna ett par Cervin Vega. Att ha till min SONY-spelare. ;) Det är väl inte för mycket begärt att få den glädjen förstörd av nån som "vet bättre", eller ska såna som jag undvika hifi-mässor helt enkelt?

Jag kanske har missuppfattat nåt, men uppenbarligen var det nåt som var "roligt".

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-08 22:41

Strauss skrev:monoblock även det baserat på hypex precis som stereosteget (om jag minns rätt, kan ha fel här).
Lådorna från Elfa i båda fallen.

Tillför info.

Hypex ucd700 innanför skalet.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-08 22:42

Är väl bättre att låta någon vinna som uppskattar priset än att reducera chanserna för denne...

Det är alltså positivt om man nu vill vinna CV:orna. Bättre att glädjas än att gnälla.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-08 22:44

Lust skrev:Är väl bättre att låta någon vinna som uppskattar priset än att reducera chanserna för denne...

Det är alltså positivt om man nu vill vinna CV:orna. Bättre att glädjas än att gnälla.

Hemska tanke slog just till! Jag är uppenbarligen för tävlingsinriktad för jag försökte gissa rätt! 8O

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-08 22:47

Vad var svaret då? Jag gissade på 14.35 meter, men jag orkade inte skriva det och lämna in.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-08 22:49

Lust skrev:Är väl bättre att låta någon vinna som uppskattar priset än att reducera chanserna för denne...

Rätta mig om jag har fel, men poängen var väl att någon inte direkt gjorde någon hemlighet av att denne inte ville vinna. Eller?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-08 23:04

Ja, och...

Ett av många sätt att tala om vad man anser om CV.

Det är väl fritt att tycka vad man vill och hur man vill så länge man inte skadar någon annan?

Det tycks väl rätt mycket på forumet här också...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-09 00:03

Hmmm... Själv tycker jag faktiskt bra om CV 8O

Inte för att de låter speciellt trevligt utan mest för att de tvärtemot så
många andra i hifi-branschen står för vad de tillverkar.
De gör ju inga anspråk på att tillverka hifi-högtalare utan högtalare som
rockar :)

"Rock your socks off!" :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-16 23:20

lilltroll skrev:

Det kan man diskutera om man verkligen kan uppnå... :wink:

Om rummet inte reflekterar något ljud, och om högtalarens bandbredd därtill är oändligt stor, eller i varje fall extremt stor, säg från 0,3 Hz - 80 000 Hz, så visst - då kommer man ganska nära något som påminner om linjärfas inom audioområdet (om högtalaren har första ordningen (Akustiskt!) delningsfilter, och bara då).

Men i annat fall (med mera rimlig bandbredd) får man nog i bästa fall nöja sig med en minimunfas-överföringsfunktion, eller något som inte är det - och som kan vara marginellt bättre (allpass-korrigerad minimumfas kan faktiskt vara faslinjärare än minimumfas, trots ordalydeserna).

Därmed inte sagt att minimumfas skulle vara sämre än linjärfas, men det betyder mera fasvridning i varje fall. Dock en som är i bättre harmoni med tonkurveegenskaperna. :P (Eftersom ett minimumfassystem är reverserbart till en perfekt transmission av signalen med tillika "minimumfasiga" eq-insatser.)

lilltroll skrev:Amplitudlinjär tja där måste det finnas ett bättre ord. Misstänker att det syftar på något icke-linjärt, men det kan aldrig uppnås. Det finns alltid en nivå där högtalaren beter sig nämnvärd ickelinjärt.

Ingen som frågade?

Jo, jag frågade Petter. Fick ett undvikande svar i stil med "det kan jag förklara när jag har bättre tid". :?

Petter (norrmannen som står bakom företaget) är, som jag uppfattat honom, en välmenande person, men jag tror att det denna gång kanske kommit in lite olycklig inblandning från någon okunnig marknadsföringsavdelning.

Fick intrycket att Petter tyckte det var obekvämt att behöva stå för nonsens-påståendena, när jag ställde honom frågan. Det hedrar honom förstås, men det hade varit bättre om han kunna stoppa dem helt så vi sluppit se dem.

Vore bra om han kan svara själv i den här tråden. Kanske någon kan nämna den för honom?

Vad kan man säga om påståendena då? Jo, dels är det svårt att skilja mellan begreppen linjär i amplitud och linjär i frekvens, eftersom man med "frekvenslinjär" (som är ett rimligt väletablerat begrepp) menar att amplituden är oberoende av frekvensen. Samma sak kallas även amplitudlinjär, eftersom en tonkurva är en amplitudkurva (som funktion av frekvensen).

"Linjär i amplitud" kan alltså denna gång möjligen ha åsyftat ett påstående om perfekt distorsionsfrihet. :o

För en fysiker är det dock rätt självklart att ALLA högtalare uppvisar fel, inte bara med avseende på viss distorsion, utan i alla domäner - det handlar bara om i vilken diginitet. Så ett påstående om absolut linjäritet både i den linjära och i den olinjära världen (=tonkurva utan avvilkelser från ett rakt streck, ingen olinjär distorsion och perfekt vågformsåterskapande) kan bara tolkas som vad det nog är - reklampladder! :?

En seriösare presentation hade givetvis antingen skippat dyligt tugg* helt - alternativt angivit de faktiska egenskaperna i form data eller visande av mätgrafer.

Tillverkaren förstås själv vad de vill visa och/eller berätta om, men påståenden som är uppenbart osanna som i det här fallet bör inte förekomma - i synnerhet när påstående inkluderar att alla andra är sämre!

Tror och hoppas att iS kommer att ta i tu med sin reklamavdelning och styra upp den bättre framdeles. Det var många på mässan som studsade av deras påståenden.

Vh, iö

- - - - -

*Med "dyligt tugg" menar jag de osubstansifierade påståendena om att ALLA andra är sämre. Svepande påståenden om ALLA andra produkters fel, är orimligt. :?

Om de vill berätta att "många" eller till och med "de flesta" har stora brister därvidlag - så visst. Då behöver ju ingen annan tillverkare ta åt sig. Men att som här mer eller mindre påstå att deras egna högtalare har fysikaliskt omöjliga egenskaper (utan att de visar data som stödjer det) och att de dessutom antyder att de är unika om att ha det 8O - är osnyggt, minst sagt.

Det är i varje fall min uppfattning.

PS. Kan tillägga att även Stig Carlsson vid flera tillfällen drabbades av Carlssonhögtalar-marknadsföring, som han tyckte det var jobbigt att behöva stå för. :(
Det är tråkigt när konstruktörer drabbas av att mot sin vilja behöva associeras med oförnufig och på gränsen till oärligt marknadsföring.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-18 13:32

Fattas bara att någon marknadsför en grunka som varande linjär i:
amplitud, frekvens, fas, musikalitet, flärd, sväng, tid och rum! :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Faktum är att linjär återgivning av rum är praktiskt taget omöjligt att åstadkomma med dagens inspelningteknik, på grund av den geometriska distorsion som uppstår vid inspelandet.

Dock kan förstås en skicklig inspelningstekniker hantera detta genom att "fördistordera" rummet och korskompensera i så många dimensioner som möjligt - men att åstadkomma en perfekt kopia av ursprungshändelsen sett rumsligt, är i praktiken på gränsen till omöjligt att åstadkomma (även om man kan komma märkvärdigt nära genom att hålla alla parametrar under kontroll, och se till så att ingen rums dimension drabbas av stereosystemets maximala geometriska rumsdistorsion, och att ingen annan parameter behöver ta smällen i alltför hög grad (oftast är det klangen och dynamiken som mest riskerar att drabbas om man inte vet vad man gör)).
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-18 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-18 23:50

Är det inte mkt petimeterdiskussion och väldigt lite Gignos-mässa? :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-18 23:50

Den där titanrundstrålarn hade jag ett tag, skoj!

Peter Bremen/Steidl, är han verksam i branschen fortfarande?

/Peter

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-02-19 12:33

Vee-Eight skrev:Är det inte mkt petimeterdiskussion och väldigt lite Gignos-mässa? :)

ah fan det menar du inte :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-19 23:38

Vee-Eight skrev:Är det inte mkt petimeterdiskussion och väldigt lite Gignos-mässa? :)
En nörd-diskussion som passar mig, men kanske på fel plats. Jag har nog samma frågeställningar som paa. Får inte ihop det med den litteraturen jag läst. Väntar spänt på att upplysas ytterliggare..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-20 14:35

- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-20 14:39

Vee-Eight skrev:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-20 15:20

Det är två OT-diskussioner samtidigt och åtminståne den ena är så långt från petimeterdiskussion som man kan komma, och bland det intressantaste på länge, och den diskussionen borde om möjligt knoppas av till en egen tråd, t.ex kallad: "Fasriktiga högre ordningens filter".
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-20 17:19

Eftersom admin morrar så vill jag bjuda in till fortsatt diskussion om faslinjära högre ordningens filter till denna tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=338712
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-22 15:01

De inlägg som har legat här som var OT har flyttats till denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=16212

Går tyvärr inte att sätta samman dem med den tråd som paa har startat.

Nu går det bra att fortsätta med inlägg som handlar om Gignos 07! ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 18:34

Jag gillade det där rummet på mässans entreplan (en våning upp, och kallades... våning noll?) längs till höger sett från gatan, som var försett med både heltäckningsmatta och drapparier längs alla väggar. Det blir ju inte alltid bra när man gör så, men här hade de valt förnuftigt lågdämpande textil, och jag tyckte den "akustiska stämningen" kändes trevlig så snart man satte sin fot i rummet. :P

Tyckte även att det var kul att träffa så otroligt mycket trevliga människor på mässan. Jag pratade säkert med över 200 pers. Ibland kom jag bara några steg innan någon tilltalade mig igen! :o

Att jag knappt hann se något på grund av det känns ihelt ok, men nästa gång tror jag ändå att jag ikläder mig lösskägg, solisar och hatt - i varje fall en av dagarna... 8) :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-22 18:36

Det där med hatt osv har jag hört sedan 2001, men när får vi se den? :wink: Bra idé, men den måste infrias också. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 18:38

Hatt är enklet, liksom solisar, men var hittar man ett trovärdigt lösskägg?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-22 18:42

IngOehman skrev:Hatt är enklet, liksom solisar, men var hittar man ett trovärdigt lösskägg?

Vh, iö

Butrix kanske? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 18:56

En annan sak jag gillade på mässan var att jag fick tag på ett par stockfish-inspelningar som jag saknat. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-22 19:01

Jag hann inte springa ut efter kontanter. Iofs finns dom att köpa på NK :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-22 19:33

Klart man ska ha hatt! Har inte alla det? 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-22 23:54

Med risk för OT så tror jag herr Ö skulle passa ypperligt i en stilig fez! :D
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-23 00:02

Vee-Eight skrev:Med risk för OT så tror jag herr Ö skulle passa ypperligt i en stilig fez! :D

En fezlinjär en då?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-23 01:05

Jag tar mig friheten att citera Anders Edenholm, som första gången han träffade Gilbert I. Klingstråpp, spontant utbrast:

-Det är svårt att inte vara snygg i fez!

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi