Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Klar skillnad i mina öron.
Har aldrig köpt att CD skulle vara tillräckligt dvs. transparent. SACD och 24/96 tror jag på.
/Peter
Piotr skrev:Som sagt jag lyssnade live dvs. line in och ut i mitt Audiofire4. Nu
blev testen lite si och så då jag själv spelade gitarr så jag hörde mig själv direkt samt via HD600 men skillnaden fanns där.
Skall göra en bättre test nån dag.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Det är väl få, om några CD-inspelningar som utnyttjar mediet fullt ut.
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Som sagt jag lyssnade live dvs. line in och ut i mitt Audiofire4. Nu
blev testen lite si och så då jag själv spelade gitarr så jag hörde mig själv direkt samt via HD600 men skillnaden fanns där.
Skall göra en bättre test nån dag.
/Peter
Detta låter lite väl luddigt test. Vet ju inte om det är A/D lr likande som påverkar.
Piotr skrev:Förvisso är det relativt få utgåvor där man tagit till vara på CD formatet till fullo, men det är ju ändå en annan diskussion. Det handlar ju här om huruvida en högre upplösning än 16/44.1 kan ge ett "mer transparent" resultat. Jag är av den åsikten att så är fallet.
/Peter
subjektivisten skrev:Ja, jag menar att jag skulle inte sätta all min tillförlit till ett ljudkort.
Det jag skule vilja veta är en studioinspelad låt/skiva i 24/96 där 16/44 versionen är helt lika förutom nersamplingen, går att skilja vid blindtest.
mapem skrev:Piotr skrev:Förvisso är det relativt få utgåvor där man tagit till vara på CD formatet till fullo, men det är ju ändå en annan diskussion. Det handlar ju här om huruvida en högre upplösning än 16/44.1 kan ge ett "mer transparent" resultat. Jag är av den åsikten att så är fallet.
/Peter
Det tror jag med, fler bitar är per definition högre upplösning, men frågan är om man kan höra det.
Piotr skrev:I mitt exempel ovan så är det frågan om 24bitar i båda fallen med enda skillnad i sampling, 48kHz resp. 96kHz.
/Peter
subjektivisten skrev:Piotr skrev:I mitt exempel ovan så är det frågan om 24bitar i båda fallen med enda skillnad i sampling, 48kHz resp. 96kHz.
/Peter
Har du testat hur högt du hör något? Du kan testa Svantes program. För mig försvann hörseln vid 16500 hz typ.
Piotr skrev:subjektivisten skrev:Piotr skrev:I mitt exempel ovan så är det frågan om 24bitar i båda fallen med enda skillnad i sampling, 48kHz resp. 96kHz.
/Peter
Har du testat hur högt du hör något? Du kan testa Svantes program. För mig försvann hörseln vid 16500 hz typ.
Det beror såklart på volym men upp till 21kHz eller så med en volym som är motsvarande obehaglig vid 1kHz.
/Peter
BasPer skrev:Ett bra ställe att själv undersöka såna här frågor kan vara:
http://www.pcabx.com/technical/index.htm
Piotr skrev:Testade precis med Tone och full volym då hörde jag 22kHz.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Rassel i luren
haha
subjektivisten skrev:Det vill säga, båda måste ju vara från samma källa (lämpligen 24/96), överförda lika (förutom nersamplingen för CDn) och testat blint.
Finns det något större skillnad? Eller går det knappt att höra någon skillnad?
perstromgren skrev:Det finns väl två anledningar till att använda 24/96 vid <b>uppspelnng</b>:
1. 24 bitar är fler än 16 bitar. För att det ska vara någon vits måste vi ha en akustisk källa som med S/N större än ca 100dB.
2. 96kHz är mer än 44kHz. För att det ska vara någon vits måste vi ha en akustisk källa som kan ge signal över 22kHz.
Jag har aldrig träffat på musiksignaler som uppfyller vare sig villkor 1 eller villkor 2(*). Har ni? I så fall skulle jag gärna vilja ha en pekare.
24/96 för uppspelning är rena marknadsföringsdumheter, om ni frågar mig!
Vad som däremot kan vara intressant är att ha lite extra marginaler i <b>produktionsledet</b>, men det är liksom en annan sak.
*) Möjligen kan man man locka något över 22kHz ur en mikrofon, men då gäller det att höra det också!
Wolfie skrev: Trist om man bara lyckas
sampla vid nollgenomgång...
Morello skrev:Wolfie skrev: Trist om man bara lyckas
sampla vid nollgenomgång...
Det kan inte hända om f<fs.
Almen skrev:3. 192 ligger längre från 22 än vad 44 gör, alltså kan man använda ett snällare filter på utgången, vilket ger presumtivt bättre ljud/lägre kostnad eller förhoppningsvis bägge delar.
4. 24 är mer än 16, varför ditherbruset kan ha lägre nivå.
Jag har bara antagit att ovanstående är positivt, men det kanske inte är hörbart?
perstromgren skrev:Almen skrev:3. 192 ligger längre från 22 än vad 44 gör, alltså kan man använda ett snällare filter på utgången, vilket ger presumtivt bättre ljud/lägre kostnad eller förhoppningsvis bägge delar.
4. 24 är mer än 16, varför ditherbruset kan ha lägre nivå.
Jag har bara antagit att ovanstående är positivt, men det kanske inte är hörbart?
3. Filtrens branthet har inte varit ett problem sedan10-15 år tillbaka. Översampling och snygga digitala filer har sett till den saken.
4. Ditherbruset ger redan S/N > 100dB, hur mycket behöver du?
Har <b>någon någonsin</b> visat några sakliga skäl för att transport med 24/96 ända fram till uppspelning skulle ge några fördelar?
Piotr skrev:perstromgren skrev:Har <b>någon någonsin</b> visat några sakliga skäl för att transport med 24/96 ända fram till uppspelning skulle ge några fördelar?
Men Per,
hur förklarar du att apparater som mäter bra ändå låter olika?
BasPer skrev:Min uppfattning är att 44.1/16 är bra nog för att vi med gott samvete ska kunna vända blicken mot andra problem.
Däremot använder jag oftast 24 bitar när jag spelar in, men det är mest för att få några bitar extra headroom om jag skulle ha ställt mina nivåer dåligt.
Piotr skrev:Min poäng är den att eftersom CD apparater som mäter extremt bra ändå låter olika så är det ett tecken på att "vi" missat något. Det kanske på felaktiga grunder antagits att 16/44.1 är tillräckligt... inte vet jag.
Eftersom olika CD spelare och 16/44.1kHz ljudkort låter så olika och eftersom mängder med rapporter inkommit om förbättrade audioprestanda från mer högupplösta format så tycker iaf. jag att det föranleder vidare studier i ämnet.
Det kan ju också vara så att vi använder för enkla stimuli och analysmetoder när vi utvärderar apparater och att förfinad testmetodik kan komma att tydliggöra distortionsfenomen som vi inte sett klart tidigare. Tänk jitter tex. som "knappt fanns" i CD'ns barndom. Digitalt ljud är perfekt... ettor och nollor du vet.
/Peter
Piotr skrev:De skillnader som jag har hört har många ggr varit av sådan art att de inte kan förklaras med nivåskillnad.
Men tror du att det har med 16/44 vs 24/96 att göra?
Tror du att det kan finnas någon inneboende begränsing i 96dB S/N och 22kHz bandbredd? Det vill säga, om det gick att skapa en 100% perfekt 16/44-återgivare; tror du den skulle låta identisk med signalen?
Jag inser att du inte kan veta, det kan ju ingen, men jag undrar litet hur du tänker kring detta.
Det är en väsentlig skillnad på att vilja ha 24/96 för att det är lättare att konstruera en CD-spelare utan större fel, än för att 96dB/22kHz inte räcker för återgivning av musik!
Piotr skrev:Svår fråga och egentligen är jag inte kvalificerad att svara på den men nej, jag tror inte att det räcker för att ofärgat återge all musik. 22kHz bandbredd kan för övrigt inte erhållas med 44.1kS/s. Jag vet inte hur lågt under Fs man måste lågpassfiltrera för att helt undvika vikningsdist o dyl. men kan detta vara förklaringen? Lågpassfilren är ju inte oändligt branta så viss dist pga. av detta fenomen bör väl uppstå om man släpper förbi 20-21kHz och samplar med 44.1kS/s.
Piotr skrev:Svår fråga och egentligen är jag inte kvalificerad att svara på den men nej, jag tror inte att det räcker för att ofärgat återge all musik. 22kHz bandbredd kan för övrigt inte erhållas med 44.1kS/s. Jag vet inte hur lågt under Fs man måste lågpassfiltrera för att helt undvika vikningsdist o dyl. men kan detta vara förklaringen?
[...]
Jag erkänner villigt att jag saknar djupare insikt i digital audio men att sampla i storleksordningen två ggr per helvåg får mig att grimasera direkt..
edit: gå gärna till pcabx.com och lyssna på kastanjetterna med 18kHz resp 22kHz brickwallfilter och berätta hur du upplever den skillnaden.
/Peter
Naqref™ skrev:Jag pratar naturligtvis DA. Det är ju det enda som är intressant för diskussionen då man vanligen idag spelar in med 24/96 och kan utan problem köra med 24/192. Vad som är intressant för diskussionen är överföringen från detta format till 16/44.1 samt de skillnader man kan få vid DA-omvandlingen mellan ren 24/96 och 16/44.1.
Piotr skrev:Morello, svar nej.
Blindtester har jag gjort en del på olika apparater men ej nivåmatchat.
De skillnader som jag har hört har många ggr varit av sådan art att de inte kan förklaras med nivåskillnad.
/Peter
subjektivisten skrev: Har för mig Öhman (?)nämnde för några år sedan om något test mellan livefeed från en studio och samma via A/D-D/A 16/44, och dom hade svårt (eller kunde inte) skilja det åt?
Kaffekoppen skrev:Jag tror att innan vi sett vad CD-systemet skulle kunna leverera är svårt att avvisa det.
Kaffekoppen skrev:Det är ett aber att man, med få undantag, inte utnyttjat formatets möjligheter fullt ut. Samma släpp på SACD har med utgångspunkt för den ljudligt bättre upplevna återgivningen används som argument, när skillnaden mer består i olika behandling av signalen innan press än CD-formatets begränsningar i sig.
Jag är alltså övertygad om att produkten CD är fullt duglig som mediabärare, men det är egalt eftersom produkter paketerade på det här viset är utdöende.
Kaffekoppen skrev:Jag tror aldrig det kommer släppas CD-pressningar med den dynamiken mediat kan hantera i någon större omfattning.
I princip så ja, fast man släpper ju då bara hela bandbredden och dynamiken på SACD-släppet och inte på CD-släppet. Skulle du läsa in SACD-spåret digitalt och konvertera till 44.1/16 och bränna på CD så skulle det med störtsa sannolikhet låta bättre än orginal CDnSkulle man ha begränsat signalen till CD-pressarna i 25år i väntan på SACD för att först därefter släppa hela bandbredden och dynamiken?
Henrik_Holst skrev:24 bitar behövs i mixningen eftersom digitalmixning innebär bitförluster.I princip så ja, fast man släpper ju då bara hela bandbredden och dynamiken på SACD-släppet och inte på CD-släppet. Skulle du läsa in SACD-spåret digitalt och konvertera till 44.1/16 och bränna på CD så skulle det med störtsa sannolikhet låta bättre än orginal CDnSkulle man ha begränsat signalen till CD-pressarna i 25år i väntan på SACD för att först därefter släppa hela bandbredden och dynamiken?
perstromgren skrev:Du missade tidigare delar av debatten där jag uteslöt produktionsledet ur diskussionen.
Varför skulle det bli bättre av att "läsa in SACD-spåret digitalt och konvertera till 44.1/16"?
Bill50x skrev:Men du har rätt, ursprungsdiskussionen handlade om huruvida den bättre upplösningen behövs eller inte.
Men du har rätt, ursprungsdiskussionen handlade om huruvida den bättre upplösningen behövs eller inte.
Kaffekoppen skrev:Din fråga, eller fundering... kanske är/var för trött? Kan du utveckla den?
MrQaffe skrev:Jag har jämfört skivor från Chesky ,de ger ut både dvd och cd utgåvor, dvd skivorna är inte dvd audio utan dvd video i 24/96 och de skivorna låter helt klart bättre med mera ambience/småsaker i rumsakustiken, som kommer fram på ett helt annat sätt än hos samma skiva i cd upplösning. och nog låter det bättre om man spelar in i 24/96 än i 16/44 , åtmimnstonde det jag själv har provat/lekt när jag spelat in. om det beror på formatet i sig eller på elektroniken vet jag däremot inte,
perstromgren skrev:Jag har hört om liknande försök där det blev ett nollresultat. De som pläderar för en övergång till 24/96 måste presentera något som strider mot detta. Intill dess kan vi tryggt förlita oss på 16/44.
Det ligger något orimligt i att vi behöver en bandbredd som överstiger 22kHz när alla undersökningar på vuxna visar att hörseln sviktar under 20kHz för en mycket stor majoritet.
perstromgren skrev:Jag är litet trött på alla som säger: "men tänk om det hörs i alla fall!".
woland skrev:Koffe har ju helt rätt. Finns det ett mer högupplöst format ska vi så klart använda det. Goda överstyrningsreserver är ju aldrig fel, och för bra kan det ju aldrig bli.
Hur var det nu? Mer minne än 640K skulle väl aldrig någon människa behöva?
Bill50x skrev:woland skrev:Koffe har ju helt rätt. Finns det ett mer högupplöst format ska vi så klart använda det. Goda överstyrningsreserver är ju aldrig fel, och för bra kan det ju aldrig bli.
Hur var det nu? Mer minne än 640K skulle väl aldrig någon människa behöva?
Det är aldrig fel att ha ordentliga resurser. Men om dom kostar tid och pengar är det förstås lämpligt att lägga krutet där det gör mest nytta. Att investera i apparater och distributionskedja för ett mer högupplöst format känns som over-kill om man idag inte ens utnyttjar det format som finns.
För 12 år sedan betalade jag 2.700:- extra för att få 16 MB ram-minne (i stället för de 8 MB som var standard) i min dator. Idag har jag 3 GB, men är det någon som tror att den gamla datorn hade fungerat bättre med den mängden? Knappast.
Dagens skivsläpp utnyttjar inte ens cd-formatet, vad ska vi med annat till?
/ B
Min poäng med. Fast det ruskiga i kråksången är att de utnyttjar möjligheterna bättre i SACD, men det har ju inte med det utdöende formatet att göra, utan att kundkretsen där kräver kvalité.Bill50x skrev:Dagens skivsläpp utnyttjar inte ens cd-formatet, vad ska vi med annat till?
/ B
Dagens skivsläpp utnyttjar inte ens cd-formatet, vad ska vi med annat till?
Piotr skrev:För övrigt är det icke klokt att mastra med 24/96 och nerkonvertera till 44.1 då det ger ökad distortion. Man bör mastra direkt som jag förstått det med avsedd samplingrate eller i fallet med nerkonvertering till 44.1 så bör man mastra med 88.2.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Du är inte ensam om att inte få ihop det.
Jag tror aldrig det kommer släppas CD-pressningar med den dynamiken mediat kan hantera i någon större omfattning.
de ofta LP-beskär strax över 10kHz på många utgåvor för att det låter förskräckligt.
Isaac skrev:Piotr skrev:För övrigt är det icke klokt att mastra med 24/96 och nerkonvertera till 44.1 då det ger ökad distortion. Man bör mastra direkt som jag förstått det med avsedd samplingrate eller i fallet med nerkonvertering till 44.1 så bör man mastra med 88.2.
/Peter
Först måste du nedsampla från 96(192) till 88,2 vilket inte heller ger något bättre resultat, dock så handlar det om mycket små skillnader.
Håller med dig om att de flesta människor i stort (under samma förutsättningar ink. master) upplever högupplösta material som mycket bättre.
Nagrania skrev:de ofta LP-beskär strax över 10kHz på många utgåvor för att det låter förskräckligt.
Nä så är det inte. Jag förstår inte vad du har fått det ifrån. Vad som ibland har förekommit är att man använt samma master till SACD´n som till CD-skivan. Jag har vid några tillfällen hittat frekvensomfång som sett annorlunda ut jämfört med CD-skivan. Det är inte så att det är en himmelsvid skillnad men dom höga frekvenserna har rullat av lite mjukare än motsvarande CD.
subjektivisten skrev:Du säger att: "de flesta människor i stort (under samma förutsättningar ink. master) upplever högupplösta material som mycket bättre."
Så du menar att folk hör så stor skillnad för man har högre frekvensomfång? Och alla dessa har öron som hundar?
Isaac skrev:Piotr skrev:För övrigt är det icke klokt att mastra med 24/96 och nerkonvertera till 44.1 då det ger ökad distortion. Man bör mastra direkt som jag förstått det med avsedd samplingrate eller i fallet med nerkonvertering till 44.1 så bör man mastra med 88.2.
/Peter
Först måste du nedsampla från 96(192) till 88,2 vilket inte heller ger något bättre resultat, dock så handlar det om mycket små skillnader.
Håller med dig om att de flesta människor i stort (under samma förutsättningar ink. master) upplever högupplösta material som mycket bättre.
Om vi antar att du spelar in med 24bitar så har du kanske bara dina maxvärden på -10dBFS, då har du ändå ett större headrum en vad cd-kvaliten kan åstakomma, om du däremot samplar ned denna versionen till 16bitar så har du genast fått ett mycket mindre headrum en vad cd-kvaliten kan leverera.
Fördelar med en högre samplingsfrekvens är just att du slipper allt för branta LP-filter, dessutom minskad distortion,
Det är bra att köra med en högre upplösning om informationen skall bearbetas i flera led, och att ha en standard som går jämnt ut med alla inspelningar skulle kunna vara till stor hjälp (t.ex. 48kHz i stället för 44,1kHz) blir alltid lika irreterad varje gång jag tänker på siffran 44,1.
Sedan att digitala syntljud och även alla mikrofoner inte har transienter mellan svagare intensiteter låter ju otroligt konstigt.
Jag förstår inte varför så många kallar SACD för högupplöst när det i själva verket har en lägre upplösning en vad CD-kvaliten har över 10kHz, därav att de ofta LP-beskär strax över 10kHz på många utgåvor för att det låter förskräckligt.
Piotr skrev:Inte alls.. har man spelat in i 88.2 så har man ju redan 88.2.
Du menar konverterar och inte samplar antar jag?
Vilken typ av dist minskar menar du och hur?
Upplösning i tidsdomänen påverkar väl inte mixning o dyl. ?
Dessutom så är ju 44.1 de facto standard och då rimmar 48 illa..
Vad menar du?
Därför att det har en högre upplösning totalt sett och i synnerhet i hörselns känsligaste område är upplösninen större. Bandbredden är ju väsentligt högre också med prestanda motsvaranda PCM 24/192. Att man regelmässigt skulle LP filtrera en master såsom du beskriver vid SACD produktion finner jag inte sannolikt. De hubrider jag har (tex Opus3) låter mer öppet och klart via SACD spåret än PCM spåret.
/Peter
Piotr skrev:
Inte alls.. har man spelat in i 88.2 så har man ju redan 88.2.
Det är sant, men hur vanligt är det att spela in med samplingsfrekvensen 88,2?
Citat:
Vilken typ av dist minskar menar du och hur?
I vissa delar syftar jag nog till överlappningsdistortion och andra eventuellt till kvantiseringsdistortion (ikke hörbara förståss).
Citat:
Upplösning i tidsdomänen påverkar väl inte mixning o dyl. ?
Jo, förklarar mer senare.
Citat:
Dessutom så är ju 44.1 de facto standard och då rimmar 48 illa..
Många fler standarder går jämnt ut med 48, det är bara CDn som är udda pga. gamla metoder mot kopiering.
Citat:
Vad menar du?
Att intensiteter mellan t.ex. 40-41dB också kan innehålla snabba transienter.
Det senaste jag läste i specarna så hade SACD nästan samma upplösning som CD runt 800-3000Hz, SACD var lite bättre längre ner medans CD högre upp. Eftersom att SACDns metoder att modulera bidrar till mer distortion och brus från lågt mellanregister och frammåt ökande gentemot CD-kvaliten (även om inte denna märks av av vissa fören vid 10kHz, själv märker jag av LP-filter och distortion, svagt brus i diskanten gentemot CD. Ex. "S"-ljuden, de utgåvor som inte har haft LP-filter har varit öppnare men inte lika som CD-utgåvan.
Piotr skrev:Hmm, vet inte om jag har begreppen helt klart för mig men förstår inte riktigt vad du syftar på. Du påstod att högre samplingshastighet resulterar i minskad distortion. Vidareutveckla gärna.
Du skriver att du märker LP filter, menar du att du hör ett LP filter på 50kHz eller 100kHz i en SACD maskin? Hur hör du detta och hur har du kommit fram till detta?
Nja SACD har väl väsentligt högre upplösning än CD under 10kHz typ. Men om du läst de länkar jag bifogat i denna tråd så kan du se att nya tekniker utvecklats som verkar ge SACD bätre prestanda än CD över hela audiospektrat.
Piotr skrev:Isac
Vet ej hur vanligt det är men jag skulle spela in med 88.2kS/s om jag hade för avsikt att pådyvla min bekantskapskrets mina pinsamma alster.
Nagrania skrev:Jag orkar inte besvara alla Isaac´s påståenden. Men det kan jag säga att i studion så kör en erfaren tekniker hellre 44,1 än 48KHz om det handlar om en musikinspelning. Allra helst kör man 88,2 eller 176,4KHz. Skälet till det är att det är enklare och med mindre fel att konvertera till cd-formatet 44,1KHz. Jag vill en gång till poängtera att man inte brukar på verka genom att skära frekvenser över 10KHz. Varför skulle man göra det för? Jag vet bara i två fall som man använder 48KHz och det är i radioproduktion och TV-produktion. För DAB gäller 48KHz och Videobanspelarna rullar också med 48KHz.
i skrev:16/44khz eller 24/96khz eller SACD etc. så uttnyttjas aldrig formatens möjligheter så att de ens når gränsen för formatet 16/44khz.
en maxnivå på t.ex. -11dBFS med 24bitars upplösning levererar ju ett större dynamiskt omfång en om du har -11dBFS med 16bitars upplösning.
Isaac skrev:Piotr skrev:Hmm, vet inte om jag har begreppen helt klart för mig men förstår inte riktigt vad du syftar på. Du påstod att högre samplingshastighet resulterar i minskad distortion. Vidareutveckla gärna.
Vikningsdistortion uppstår om tonfrekvensen innehåller frekvenser som är högre en samplingsfrekvensens halva värde. Vid sampling så bildas det ett sidoband över och under samplingsfrekvensen, om det undre blandar sig med ursprunget så bildas en överlappningseffekt vilket ger full distortion. Detta kan undvikas med LP-filter som ofta inte är tillräckligt bra och för branta vid 44,1kHz. Vid högre samplingsfrekvenser så innehåller tonfrekvensen ofta inte så mycket information som är över samplingsfrekvensens halva värde, dessutom så ligger överlappningen över det "hörbara området" (här behövs inte så branta LP-filter). Sedan kan man minska vanlig kvantiseringsdistortion genom att uppsampla (nois shaping), dessutom flytta upp brus bakom LP-filtret eller ikke hörbara frekvenser. (hjärnan har lättare för att sålla bort brus (vitt) en distortion).
Studerar man datablad på ADC chip och/eller läser följande dokument så får jag intryck av att detta problem fortfarande finns.perstromgren skrev:Du skriver som om digitaltekniken just uppfunnits! De problem du beskriver finns helt enkelt inte i modern utrustning! Givetvis gäller att bandbredden på insignalen måste begränsas till 22.05kHz, men det är inget problem, och har inte varit det på länge.
Mich skrev:Studerar man datablad på ADC chip och/eller läser följande dokument så får jag intryck av att detta problem fortfarande finns.perstromgren skrev:Du skriver som om digitaltekniken just uppfunnits! De problem du beskriver finns helt enkelt inte i modern utrustning! Givetvis gäller att bandbredden på insignalen måste begränsas till 22.05kHz, men det är inget problem, och har inte varit det på länge.
http://www.digitalaudio.dk/technical_papers/aid.pdf
PS. Så som jag minns det, det var några år sedan jag kollade in på detta.
//Michael
Konstigt, jag har bara 44,1, 48, 96, 192kHz att välja mellan. Har ni några tipps på utrustning som direkt lagrar i 88,2kHz vid inspelning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster