Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Dr_Tinnitus!
Ta de me ro !
Dr_Tinnitus skrev:Och då frågar jag vad før efter tanke vi ska ha...?
Att detta du citerat ovan ær en lyssningsstund med kabelbytande, som har alla dørrar vidøppna før att åsikterna och upplevelserna av kabelbytandet skall påverkas av førvæntningar, av varandras hållningar och ledande frågestællningar m.m.?
Dr_Tinnitus skrev:Men det sæger inte ett jota egentligen, om detta aldrig kan eller aldrig har bekræftats i riktiga seriøsa blindtester dær man isolerat testet från yttre påverkan. Det ær då och førblir just bara storys och påståenden, hur trevliga de æn ær.
Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
/ B
Vad är svagheten i BT?
Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
Mayro skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
/ B
Vad är svagheten i BT?
stressfaktor.
Bill50x skrev:
Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
/ B
Svante skrev:Mayro skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
/ B
Vad är svagheten i BT?
stressfaktor.
Behöver inte heller finnas. Men kan finnas förstås. Då är testet dåligt.
En rättelse. Han förklarade att du har fel i att stress är en generell svaghet. En upplysning så ingen skulle få för sig att du hade rätt så som du skrev.Mayro skrev:Svante skrev:Mayro skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
/ B
Vad är svagheten i BT?
stressfaktor.
jaha. och vad tillförde du till mitt inlägg egentligen
Svante skrev:Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
Det är inte en svaghet med blindtestning.
Det går att jämföra två komplexa verkligheter (i betydelsen hela apparatkedjor över lång tid etc) blint.
...eller menar du att den komplexa verkligheten är den inklusive placebo? Isf tar jag tillbaka.
Kaffekoppen skrev:En rättelse. Han förklarade att du har fel i att stress är en generell svaghet. En upplysning så ingen skulle få för sig att du hade rätt så som du skrev.Mayro skrev:Svante skrev:Mayro skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
/ B
Vad är svagheten i BT?
stressfaktor.
Mayro skrev:Så stressfaktorn är inte en faktor som finns med som en av dom saker som kan utgöra en svaghet.
tvett skrev:Läs vad som skrivits? Sa någon att det inte är en faktor?
Här kommer skillnaden på ovana och vana lyssnare in.
tvett skrev:Mayro skrev:Så stressfaktorn är inte en faktor som finns med som en av dom saker som kan utgöra en svaghet.
Läs vad som skrivits? Sa någon att det inte är en faktor?
Här kommer skillnaden på ovana och vana lyssnare in. Jag ser det inte som en svaghet. Eventuell stress påverkan på lyssnaren är lika stor, om inte större, vid öppen lyssning.
Jo då, det finns en mängd saker man behöver ta hänsyn till. En avslappnad lyssning detekterar bättre - så stress är naturligtvis inte bra.Mayro skrev:Kaffekoppen skrev:En rättelse. Han förklarade att du har fel i att stress är en generell svaghet. En upplysning så ingen skulle få för sig att du hade rätt så som du skrev.Mayro skrev:Svante skrev:Mayro skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.
/ B
Vad är svagheten i BT?
stressfaktor.
Så stressfaktorn är inte en faktor som finns med som en av dom saker som kan utgöra en svaghet.
Mayro skrev:Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..
subjektivisten skrev:Mayro skrev:Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..
Det är ju det som är meningen, för man ska slippa sig höra saker som inte finns
subjektivisten skrev:Säger bara som det är
Haakan_W skrev:om bt tillför stress är det ju bara för att man inte är van att testa saker på detta vis...gör man det till en vana så är det ju omöjligt nånting stressande...
ungefär som att köra bil i sthlm..första veckan tycker man alla kör som idioter men efter nåt år tycker man alla är som kärringar i trafiken
Mikael2 skrev:Men hur ska man på 30 minuter eller 1 timma vänja sig vid ett nytt rum/system så att man blir lika trygg och säker som i det rum man lyssnat i dom sista 15 åren?
subjektivisten skrev:Mikael2 skrev:Men hur ska man på 30 minuter eller 1 timma vänja sig vid ett nytt rum/system så att man blir lika trygg och säker som i det rum man lyssnat i dom sista 15 åren?
Det är inget som säger man måste göra blindtest i okänd miljö och det finns absolut inget som säger att du inte kan lyssna hur länge som helst innan öppet för hitta dina olikheter.
Mikael2 skrev:Haakan_W skrev:om bt tillför stress är det ju bara för att man inte är van att testa saker på detta vis...gör man det till en vana så är det ju omöjligt nånting stressande...
ungefär som att köra bil i sthlm..första veckan tycker man alla kör som idioter men efter nåt år tycker man alla är som kärringar i trafiken
Men hur ska man på 30 minuter eller 1 timma vänja sig vid ett nytt rum/system så att man blir lika trygg och säker som i det rum man lyssnat i dom sista 15 åren?
Du kanske är van i Stockholm efter ett år och tillochmed kan ställa in stationerna på radion eller prata i mobiltelefon medan du kör men jag tror inte du är lika säker efter bara 30 minuter i en storstad där du kanske inte ens kan tyda texten på skyltarna. Trots all din träning av "stress" i Stockholmstrafiken så blir du nog lite svettig av riktig trängsel på gatorna.
Det blir ju hemsk långa blindtest om det tar ca: 1 år att bara vänja sig med miljön där testet ska ske.
boyafraid skrev:det räcker väl att du litar på din vän för att du ska ta det på allvar?
subjektivisten skrev:Jo, därför det är bra om det är en "oberoende" person
subjektivisten skrev:Det är en stor skillnad mellan att du ska lära dig något om det och att presentera det som fakta som alla ska erkänna är rätt gjort.
boyafraid skrev:subjektivisten skrev:Det är en stor skillnad mellan att du ska lära dig något om det och att presentera det som fakta som alla ska erkänna är rätt gjort.
ja, om syftet är att presentera något som konkreta fakta som "alla" ska erkänna är det ju inte konstigt att man känner sig stressad
jag skulle tippa på att väldigt få blindtest har det syftet
Mayro skrev:Dr_Tinnitus
du som snackar så mycket om BT osv. varför har du nu inte hoppat direkt in där jag erbjuder en rejäl skoj eftermiddag kväll här med BT av säkringar... och sovplatser finns det.. Så är vägen lång så ordar det sig utan extra kostnader..
Så varför bara tala om saker och inte delta själv.. Så kan man sedan utifrån EGNA gemensamma erfarenheter diskutera ett ev fenomen man hittat eller inte hittat..
Tror helt ärligt det leder betydligt längre än sitta och bara snacka ner saker o ting. Eller skriva saker inte fungerat hit o dit för testmetoderna är felaktiga samt söker ev fel saker samt på ev fel sätt hit eller dit..
Mikael2 skrev:boyafraid skrev:subjektivisten skrev:Det är en stor skillnad mellan att du ska lära dig något om det och att presentera det som fakta som alla ska erkänna är rätt gjort.
ja, om syftet är att presentera något som konkreta fakta som "alla" ska erkänna är det ju inte konstigt att man känner sig stressad
Kravet på faktiskt.se är ju att man visar upp 1 miljon dollar innan man yttrar sig om kablar så vad tjänar det till att testa hemma och redovisa det här?
Bill50x skrev:Dr_Tinnitus skrev:Men det sæger inte ett jota egentligen, om detta aldrig kan eller aldrig har bekræftats i riktiga seriøsa blindtester dær man isolerat testet från yttre påverkan. Det ær då och førblir just bara storys och påståenden, hur trevliga de æn ær.
Men tänk, hemska tanke, om du har fel? Att lyssnandet inte sker på vetenskapliga grunder och att man inte sitter och mäter några utvalda parametrar med instrument betyder ju inte att man har fel. Bara att man vetenskapligt inte har bevisat det man hört.
/ B
Mayro skrev:Mikael2 skrev:boyafraid skrev:subjektivisten skrev:Det är en stor skillnad mellan att du ska lära dig något om det och att presentera det som fakta som alla ska erkänna är rätt gjort.
Kravet på faktiskt.se är ju att man visar upp 1 miljon dollar innan man yttrar sig om kablar så vad tjänar det till att testa hemma och redovisa det här?
Äsch.. Folket här snackar bara och inget annat.. Jag har inbjudit till ett BT test för andra gången här. Och ingen nappar.. utan det snackas bort enbart.. Folket här VILL ha häcklandet kvar och inte testa något..
men det som är bra med detta att det igen bevisas är att efter två ggr så sker kan man inte påstå det var en slump att folket här aggerar så eftersom dom har en sådan stil där man säger man bör bekräfta via blinda tester för att säkerställa att placebo inte föreligger...
och ändå så anmäler man sig inte .. men men. Man vet jag inte skulle inbjuda till BT så här utan ha rätt torrt på fötterna. Så enklare då att sitta o fjolla sig så man slipper .. Då kan man pipa vidare med sina tråkningstrådar där man häcklar allt o alla utom de sina..
Mikael2 skrev:Kravet på faktiskt.se är ju att man visar upp 1 miljon dollar innan man yttrar sig om kablar så vad tjänar det till att testa hemma och redovisa det här?
Mayro skrev:Svante och Kaffekoppen ... Är det inte rätt välkänt i fenomen att testpersoner ofta blir av själva testen stressade. Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..
subjektivisten skrev:Mikael2 skrev:Kravet på faktiskt.se är ju att man visar upp 1 miljon dollar innan man yttrar sig om kablar så vad tjänar det till att testa hemma och redovisa det här?
Vart står dom kraven?
Sen tycker jag det är sunt att man inte sväljer precis allt som sägs eftersom man vet hur kraftigt placebo kan påverka oss alla.
Mikael2 skrev:Står och står...läser du inte vad vad både du själv och Dr Tinnitus skriver och kräver i var och varannan tråd? Ni skapar ju själva klimatet och kraven på faktiskt.
Är det inte det som är grejen med att skrika högst och oftast på forum som saknar styrning?
meanmachine skrev:Varför är många här så negativ till kablar?
meanmachine skrev:Är det någon om vi inte räknar pengar vilken VÄLJER DU
Är det någon om vi inte räknar pengar vilken VÄLJER DU
![]()
Svårt val.
rylandes skrev:Är inte negativ till kablar. Tvärtom.
Kul med snygga och tuffa grejer. Finns ett egenvärde i det.
Problemet kommer när den nyblivne ägaren börjar beskriva dom fantastiskt stora hörbara skillnader som blev efter kabelbytet.
Vilket han naturligtvis gärna får göra om man håller sig till "jag upplever" och inte "det är".
Under 70 talet var jag med om ett antal blindtester över olika produkter. Bla kablar.
Efter en sådan upplevelse blir man väldigt ödmjuk om sin egen förmåga. Närmast tillplattad.
Skillnaden mellan dåtidens supra högtalarkablar och Lundby dockskåpskabel av tunnaste slag var tydlig. Därefter blev det klara problem att höra skillnad. För samtliga i gruppen.
Analogkablar kan jag möjligen förstå att man kanske kan höra skillnad. Med digitala nej. Där skulle jag behöva bli överbevisad för att acceptera påståendet.
Nuförtiden håller jag mej med kablage av normalkvalitet. Däremot hänger jag gärna på en extra skärmstrumpa, även på högtalarkabel. För säkerhets skull.
Sten R
Är det någon om vi inte räknar pengar vilken VÄLJER DU
![]()
Svårt val.
Mayro skrev:Dr_Tinnitus
varför i hela världen skulle jag svara ditt inlägg för med förklaringar angående en i testutmaning i USA för.. Sanslöst att du ens tänker så snurrigt..
Sedan frågar du om det är en säkring i proppskåpet som skulle göra en BT av.. ..
Asså med den briljanta fattningsförmågan du verkar ha förstår jag du frågar saker fast dom står tydligt o klart..
Dr_Tinnitus skrev:Mayro skrev:Dr_Tinnitus
varför i hela världen skulle jag svara ditt inlägg för med förklaringar angående en i testutmaning i USA för.. Sanslöst att du ens tänker så snurrigt..
Sedan frågar du om det är en säkring i proppskåpet som skulle göra en BT av.. ..
Asså med den briljanta fattningsförmågan du verkar ha förstår jag du frågar saker fast dom står tydligt o klart..
Ja varfør skulle du inte kunna svara på varfør du sjælv inte verkar så intresserad av att testa dina førmågor, eller dina sækringars ev. ljudskillnader hos Randi? Jag kan inte se att de finns nåt mærkligt i min fråga om det som kan gøra dig upprørd?
Sen det om dina sækringar.
Jag har bara sett dig skriva nåt om att du har tre olika sækringar, vilket då verkade som du menade inne i appraterna. Jag blev lite osæker på vilka sækringar du egentligen snackade om, så jag stællde en direkt fråga på det. Har du problem med det också?
Dr Tinnitus
Mayro skrev: Sedan så hajar jag faktiskt inte ett skit om varför jag skulle vara intreserad av testa mina förmågor via åka till en snubbe i USA då det räcker så väl med det jag kan redan samt lär mig ännu via städiga ifrågasättanden samt testande.
lasselite skrev:Mayro skrev: Sedan så hajar jag faktiskt inte ett skit om varför jag skulle vara intreserad av testa mina förmågor via åka till en snubbe i USA då det räcker så väl med det jag kan redan samt lär mig ännu via städiga ifrågasättanden samt testande.
Jag tror att om du kan återupprepa "hörandet" av säkringarna i proppskåpet, kontrollerat, så kan du ha typ 700 000:- skäl att vara intresserad. Duh...
Mayro skrev:Nu är det CD säkringen som gäller och inget annat om test skulle göras..
Hade du väntat dig något annat mayroÄsch.. Folket här snackar bara och inget annat.. Jag har inbjudit till ett BT test för andra gången här. Och ingen nappar.. utan det snackas bort enbart.. Folket här VILL ha häcklandet kvar och inte testa något..
Den vita
Jag har ingen användning av bi-wire
FBK: Varför måste du skriva så otrevligt?
Slappna av, och ta inte dig själv på så stort allvar!
Ännu ett sätt att försöka slingra sig undan ett test med Randi?Mayro skrev:Dr_Tinnitus skrev:Mayro skrev:Dr_Tinnitus
Ja varfør skulle du inte kunna svara på varfør du sjælv inte verkar så intresserad av att testa dina førmågor, eller dina sækringars ev. ljudskillnader hos Randi? Jag kan inte se att de finns nåt mærkligt i min fråga om det som kan gøra dig upprørd?
Sen det om dina sækringar.
Jag har bara sett dig skriva nåt om att du har tre olika sækringar, vilket då verkade som du menade inne i appraterna. Jag blev lite osæker på vilka sækringar du egentligen snackade om, så jag stællde en direkt fråga på det. Har du problem med det också?
Dr TinnitusMayro skrev:För dig då så även du hajar..
Jag har tre olika säkringar som skall passa i cd spelaren vilket är den ända jag talat om som testobjekt denna gång..
men testen blir endast med två av dessa säkringar så den blir av samt inte tar så lång tid mer än nödvändigt..Såvida den som förestår kollandet anser anorlunda förståss
Då hade jag fatta rätt första gången, men sen blivit osäker. Därför frågade jag. Tack för förklaringen.Mayro skrev:Sedan din snubbe i USA tar för det första betalt för den om jag inte minns fel sedan tidigare snack .. Sedan så hajar jag faktiskt inte ett skit om varför jag skulle vara intreserad av testa mina förmågor via åka till en snubbe i USA då det räcker så väl med det jag kan redan samt lär mig ännu via städiga ifrågasättanden samt testande..
Ja ha, så det frestar inte alls att vilja bevisa det du är så säker på här i tråden, och om du klarar det stå med ca 7 000 000 Kr i handen? Jag vet vad jag skulle gjort om jag var så säker som du är i denna sak, försökt få till ett test hos Randi.
Så, du tycker det är fel att Randi tar betalt, eller rättare sagt låter den som ska testas stå för kostnaderna i förtestet?
Men det var ju bra det. Då säger vi så här. Jag kommer till ditt test, men du betalar bensin mat och övernattning och andra omkostnader åt mig, och åt alla andra som kommer på testet.![]()
Asså.. Du får ursäkta mig. Men du verkar högst snurrig i mina ögon med detta tjatande . Har du % på intäckterna han tjänar ??Så du är en värvare..
Mayro skrev:Så slappna nu av och snacka saker som sker här..
m_persson79 skrev:Denna Mayro är ju helt ofattbaroch nu direkt personangrepp. Banna denna man!
Mayro skrev:m_persson79 skrev:Denna Mayro är ju helt ofattbaroch nu direkt personangrepp. Banna denna man!
var går jag till personangrepp menar du?
Martin skrev:FBK: Varför måste du skriva så otrevligt?
Slappna av, och ta inte dig själv på så stort allvar!
FBK skrev:Denna Mayro är ju helt ofattbar och nu direkt personangrepp. Banna denna man!
Personangrepp,hån, förlöjligande osv osv. är vardagsmat här ifrån många medlemmar så varför blir du sånu helt plötsligt m_persson79?
Asså alvar nu. Du måste ha både en och två skruvar att dra åt där uppe i knoppen med ett sådant resonemang
Du menar att mayros inlägg är helt i sin ordning
FBK:
Sällan man ser något så tydligt!
m_persson79 skrev:Mayro:Asså alvar nu. Du måste ha både en och två skruvar att dra åt där uppe i knoppen med ett sådant resonemang
Du menar att personen ifråga är dum i huvudet.
FBK:
Sällan man ser något så tydligt!
Att IRL-polare kallar varandra idioter bryr jag mig inte så mycket om.. eller när nått man påstår är befängt.. men direkta personangrepp är ovanligt förutom mot t.ex. Öhman..
Mayro skrev:Jag har inbjudit till en BT av säkringar i en cd spelare här.. Det är ämnet jag har talat om. inte en test som kostar stålar i USA.. Men som vanligt då man blir pressade så används stickspårsmetoden ..
lasselite skrev:Mayro skrev:Nu är det CD säkringen som gäller och inget annat om test skulle göras..
Nu ja. Byt inte samtalsämne. Eller du kanske aldrig hävdat att propparna i säkringsskåpet detekterats blint?
Mayro skrev:lasselite skrev:Mayro skrev:Nu är det CD säkringen som gäller och inget annat om test skulle göras..
Nu ja. Byt inte samtalsämne. Eller du kanske aldrig hävdat att propparna i säkringsskåpet detekterats blint?
Vart samtalsämnet varit säkringar i källarens skåp anses komma in här vet inte jag. men VAD jag vet är att du är synnerligen inbillsk om du tror dig läst nu i min inbjudan mig tala om säkringar i proppskåpet..
Så om du skall tala om byta ämne så får du nog börja snacka om ÄMNET som talats om i alla fall..
Sedan så.. Eftersom man är så fega så man söker vrida bort erbjudandet mitt för att bara fortsätta starta häckeltrådar .. Ja så vet jag nu att för andra gången fegar folk ur här och uppvisar ett rätt ynkligt beteende i stället..
Så därmed var denna erbjudna test stoppad för andra gången ...
är allt man kan göra..
Mayro skrev:Vart samtalsämnet varit säkringar i källarens skåp anses komma in här vet inte jag. men VAD jag vet är att du är synnerligen inbillsk om du tror dig läst nu i min inbjudan mig tala om säkringar i proppskåpet..
Mayro skrev:Så om du skall tala om byta ämne så får du nog börja snacka om ÄMNET som talats om i alla fall..
Ja, det finns ju estetiska saker att fundera över med om man har kablarna synliga. Det slipper jag.FBK skrev:Hade jag obegränsat med pengar så skulle jag vilja ha något som både lät bra och var snyggt utan att skämmas det minsta
Dr_Tinnitus skrev:Mayro talar inte om säkringarna i proppskåpet utan om de i en apparat.
Sen är väl guld förvisso både snyggt och bra, men sett som ledare så är faktiskt silver bättre än guld.
Dr Tinnitus
phon skrev:Jag bytte en (av tolv) säkringar i rörhäcken på labbänken, det blev en enorm skillnad. Ändå var dom andra elva säkringarna hela, det var bara en som hade gått sönder. Det är ju mindre än 10% borde knappt höras alls tycker man.
Efter det bytte jag alla tolv säkringarna till nya, det blev ingen skillnad alls.
Det bevisar alltså att det är större skillnad att bara byta en säkring än att byta alla tolv säkringarna, rätt märkligt egentligen ....
Nefilim skrev:Dr_Tinnitus skrev:Mayro talar inte om säkringarna i proppskåpet utan om de i en apparat.
Sen är väl guld förvisso både snyggt och bra, men sett som ledare så är faktiskt silver bättre än guld.
Dr Tinnitus
...och koppar ännu bättre!
Ledare
Bill50x skrev:
PS Jag tycker vi skulle spara sådana här geniala upptäckter någonstans. Detta är ju lika bra som att Shaktistenar är transparanta eftersom dom inte färgar ljudet vid applicering!
Nefilim skrev:Dr_Tinnitus skrev:Mayro talar inte om säkringarna i proppskåpet utan om de i en apparat.
Dr Tinnitus
...och koppar ännu bättre!
Ledare
Dr_Tinnitus skrev:Det beror väl på vad du då menar?
Silver leder bättre än både koppar och guld, om man ser till resistiviteten.
Blandar däremot in bl a priset med så är ju koppar det bättre valet. Så det är nog ingen slump att det vanligaste ledningsmaterialet är just koppar.
Mayro skrev:Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..
Dahlqvist skrev:Mayro skrev:Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..
Detta är helt klart så om testpersonerna är beroende av utfallet (svaren). Om exempelvis någon ses som ett riktigt "guldöra" (av sig själv eller andra) så är det självklart att man blir stressad över att svara rätt. Är man inte beroende av svaren så finns inte denna stressfaktor. Den här stressen gäller ju också olika former av öppna lyssningar där man sitter i grupp och där individerna är beroende av gruppens åsikter. Då blir det lite trevande och man provar lite för att se om kan är "rätt" ute. Och det är inget konstigt med det, så gör vi ju i andra sociala sammanhang. Att öppna tester upplevs som mindre stressande av vissa tycker jag vittnar om att man är i behov av facit för att på så sätt "säkra upp" sitt svar. Jag säger inte att det är det enda skälet till att man kan vara emot blindtest, men det är ett.
/D
i skrev:Man har ju konstaterat i många psykologiska tester att gruppens åsikter styr ens egen mycket starkt. Dvs t om fast man egentligen vet att det är felaktigt så antar man gruppens svar.
Grupptrycket är starkt.
Dahlqvist skrev:Mayro skrev:Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..
Detta är helt klart så om testpersonerna är beroende av utfallet (svaren). Om exempelvis någon ses som ett riktigt "guldöra" (av sig själv eller andra) så är det självklart att man blir stressad över att svara rätt. Är man inte beroende av svaren så finns inte denna stressfaktor. Den här stressen gäller ju också olika former av öppna lyssningar där man sitter i grupp och där individerna är beroende av gruppens åsikter. Då blir det lite trevande och man provar lite för att se om kan är "rätt" ute. Och det är inget konstigt med det, så gör vi ju i andra sociala sammanhang. Att öppna tester upplevs som mindre stressande av vissa tycker jag vittnar om att man är i behov av facit för att på så sätt "säkra upp" sitt svar. Jag säger inte att det är det enda skälet till att man kan vara emot blindtest, men det är ett.
/D
RogerGustavsson skrev:Dahlqvist skrev:Mayro skrev:Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..
/D
Men testsvaren från ett blindtest kan väl göras anonyma? Då känner sig ingen stressad av att svara "rätt".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster