Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:Jag kan ha fel, men SOM JAG FÖRSTÅR DET;
Öppet fönster; det känns som man sitter i en "loge" och "tittar in" till där musiken framförs, bästa exemplet är Ino.
Livehärmning; högtalarna vill ge sken av att du sitter "med musikanterna", det blir en stor, bred ljudbild där du skall vara "med i gänget", dåligt fokus på vem som spelar vad, men "stort ljud", exempel; Carlsson, Larsen.
Med reservation att jag kan ha fattat fel, jag gillar Ino bäst.
phloam skrev:
Finns inga högtalare för "mitt i huvudet"?
phloam skrev:Men om man tar fullständigt elektronisk musik som aldrig varit det minsta "live", är då både Carlsson och Ino fel högtalare då?
Naqref™ i ursprungstråden skrev:mapem skrev:Intressant. Men om högtalarna verkligen ska kunna återge musiken antingen med livehärmning eller öppet fönster krävs väl att produktionen är sådan att detta är möjligt. Mycket modern musik har ju inte denna rumsliga information alls.
Jepps det krävs att produktionen är anpassad för detta. När det gäller moderna studioinspelningar så saknas den informationen i råmaterialet men det är rätt lätt att lägga dit extraljud så att det låter rimligt rätt i öppet fönster-högtalare. Det kan man lätt förstå när man inser att både rum och högtalare i alla studios är anpassade för detta. Den enda typ av inspelning som kan tänkas bli lidande är Tonmeisterinspelningarna från DG.
Gör man tvärtom (och anpassar för livehärmning) så blir i alla andra inspelningar drabbade. Valet blir därför inte så svårt från ett rationellt högtalarkonstruktörsperspektiv. Och SC valde ju rätt.
Naqref™ skrev:OA58, OA60, L4 och L6 ligger nära öppet fönster men inte så nära som Ino.
IngOehman skrev:Min uppfattning (som inte inkuderar L4 och L6 utan bara Carlssonhögtalare) är att den snarast ligger 1980, men att skiljelinjen inte är så märkbar om man tittar djupare än att bara se på ytan.
många anläggningar som jag har lyssnat på drar åt öppet fönster-hållet men mycket få har uppnåt en bra livekänsla.
Naqref™ skrev:Skiljelinjen när teknologin var fullbordad idémässigt ligger ~80. Däremot kan den ju skönjas tidigare i o m OA116 och OA2212. (Den senare kan ju knappast ha någon större legitimitet som studiohögtalare om den inte hade varit prioriterad mot öppet fönster-lyssning.)
Marknadsmässigt är det däremot en annan sak. OA51 med elefantörat är ju definitivt på rätt sida medan OA51 med dess infinitesimala dämpöra kanske är mer en flört mot forntiden (ljudmässigt).
OA50 och OA52 så som Lallerstedt designade dem är också en marknadsanpassning. Stigs egna ursprungliga OA52 var ju exempelvis högre och gissningsvis betydligt mer öppet fönster-renodlade.
IngOehman skrev:Min uppfattning (som inte inkuderar L4 och L6 utan bara Carlssonhögtalare) är att den snarast ligger 1980, men att skiljelinjen inte är så märkbar om man tittar djupare än att bara se på ytan.
Du menar att skiljelinjen är inte så märkbar eftersom den idémässigt började redan -75? Eller menar du att det var inte så stor skiljelinje med tanke på vad som skulle följa?
Jag gissar de förra men anar (tills vi har letat fram prototyperna på trevägaren) att det fanns en klar skillnad mellan OA51(+elefantörat) och trevägaren där den senare tog ett steg framåt återigen.
När det gäller dimensioneringen för olika rum så är det ett elände. En återgång till Sonabs-tonbyglar (fast där man kan växla mellan med avancerade delningsfilterändringar) vore en välsingnelse för välljudet men det verkar inte marknaden tillåta...
IngOehman skrev:Snip
Kan nämna att Stig själv inte gillade tonbyglarna och såg det som en välgärning att bli av med dem. Bättre att göra rummet rätt så att de inte behövs, menade han. Något som faktiskt nästan är lättare i Carlssonfallet än i Ino-fallet.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Men en skillnad var väldigt påtaglig om man jämförde.![]()
Frodrak skrev:iö: Tackar, då är jag med![]()
Och mitt rum stämmer hyggligt, ingen hältäckningsmatta men mycket rya, lagt tätt....
IngOehman skrev:Nej, snarare tvärtom.
Är du säker på att många drar åt öppetfönsterhållet? Tycker nog de flesta högtalare inte ens kommer i närheten av en högklassig öppetfönsterlyssning. Snarare låter de bara högtalare (vilket är så långt ifrån öppet-fönster-lyssning man kan komma) i mina öron.
IngOehman skrev:Marknadsmässigt är det däremot en annan sak. OA51 med elefantörat är ju definitivt på rätt sida medan OA51 med dess infinitesimala dämpöra kanske är mer en flört mot forntiden (ljudmässigt).
Rätt sida? Det är till att vara subjektiv.![]()
Kaffekoppen skrev:Vad är mureffekten?
Sedan finns det ju obstinata människor som struntar i att möblera rätt. Dessa kan man antingen straffa lite extra (genom att inte ge dem tonbyglar) eller se till att de blir lite gladare (genom att ge dem tonbyglar). Vilket som är bäst kan man ju diskutera men tanken på att straffa dem som göder en kan nog bara glädja en sann Lutheran (eller systembolagschefen). I o f s så kan ju tonbyglar bli ett straff för de kunder som sköter sig i o m att priset drar iväg. Jag gillar tonbyglar (som gör rätt saker) som koncept men man behöver ju inte implementera alla kuliga koncept som finns...
Naqref™ skrev:Sanny_X skrev:Jag kan ha fel, men SOM JAG FÖRSTÅR DET;
Öppet fönster; det känns som man sitter i en "loge" och "tittar in" till där musiken framförs, bästa exemplet är Ino.
Livehärmning; högtalarna vill ge sken av att du sitter "med musikanterna", det blir en stor, bred ljudbild där du skall vara "med i gänget", dåligt fokus på vem som spelar vad, men "stort ljud", exempel; Carlsson, Larsen.
Med reservation att jag kan ha fattat fel, jag gillar Ino bäst.
Du har fattat delvis rätt. Byt ut Larsen och Carlsson mot tidiga Carlsson (60-talarna), valfria bipoler (Mirage), valfria dipoler (Magneplanar, Quad ESL, Martin logan osv) och/eller omnipoler (MBL) så har du gruppen högtalare som sysslar med Livehärmning.
Sen finns det ju högtalare som ligger någonstans därimellan...
Naqref™ skrev:Ang 2212; Eftersom den nämndes som potentiell studiohögtalare för SR så tyckte uppenbarligen någon att den hade vissa kvaliteter som gjorde den lämplig. Jag skulle personligen inte välja den som en sådan.IngOehman skrev:Marknadsmässigt är det däremot en annan sak. OA51 med elefantörat är ju definitivt på rätt sida medan OA51 med dess infinitesimala dämpöra kanske är mer en flört mot forntiden (ljudmässigt).
Rätt sida? Det är till att vara subjektiv.![]()
Den objektiva människan är en illusion.
Naqref™ skrev:Ang OA52; Det är möjligt att du har rätt i att SC gjorde ett misstag med den ursprungliga höjden med OA52. Det skulle om inte av historiska orsaker vara intressant att kolla. Vi får se om det går att ordna.
naqref skrev:Ang mureffekten hos OA51(.3); Det finns vana lyssnare av dessa högtalare som hävdar att det är fortfarande en märkbar effekt.
naqref skrev:Ang trevägsprototyperna; Har SSC verkligen alla prototyper?
naqref skrev:Ang tonbyglarna så vet jag att funktionen inte är entydig. Det behöver ju inte betyda att man inte kan göra en mer entydig funktion med tonbyglar.
naqref skrev:Visst är det bättre att fixa akustiken i rummet men då är vi ju lite på väg bort från grundtanken att högtalarna ska anpassas efter en variation av de akustiska förhållandena som råder i rummet. Och alla rum är olika trots anpassning. En lägenhet från 60-talet med betongbjälklag och betongväggar skiljer sig rätt ordentligt från ett Myresjöhus från 70-talet där innerväggarna är av tretex. Trots att de möbleras snarlikt.
naqref skrev:Sedan finns det ju obstinata människor som struntar i att möblera rätt. Dessa kan man antingen straffa lite extra (genom att inte ge dem tonbyglar) eller se till att de blir lite gladare (genom att ge dem tonbyglar).
naqref skrev:Vilket som är bäst kan man ju diskutera men tanken på att straffa dem som göder en kan nog bara glädja en sann Lutheran (eller systembolagschefen).
naqref skrev:I o f s så kan ju tonbyglar bli ett straff för de kunder som sköter sig i o m att priset drar iväg. Jag gillar tonbyglar (som gör rätt saker) som koncept men man behöver ju inte implementera alla kuliga koncept som finns...
IngOehman skrev:Efter (=1978):
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Den objektiva människan är en illusion.
Och det påståendet, är det objektivt?![]()
Naqref™ skrev:Ang OA52; Det är möjligt att du har rätt i att SC gjorde ett misstag med den ursprungliga höjden med OA52. Det skulle om inte av historiska orsaker vara intressant att kolla. Vi får se om det går att ordna.
Intressant att du skriver att det "är möjligt" att så är fallet, och att du tänker att det skulle vara "intressant att kolla" om det stämmer...
Försöker förtvivlat komma på hur jag skall tolka det. Känns som en sorts inlindat misstroende.![]()
naqref skrev:Visst är det bättre att fixa akustiken i rummet men då är vi ju lite på väg bort från grundtanken att högtalarna ska anpassas efter en variation av de akustiska förhållandena som råder i rummet. Och alla rum är olika trots anpassning. En lägenhet från 60-talet med betongbjälklag och betongväggar skiljer sig rätt ordentligt från ett Myresjöhus från 70-talet där innerväggarna är av tretex. Trots att de möbleras snarlikt.
Ja, det har du förstås rätt i, men menar du att det SKALL låta likadant i rum vars efterklangsbeteende visar/avslöjar att de faktiskt inte är lika?
Däremot... nej det får bli en överraskning.![]()
Däremot... nej just det, det skulle ju bli en överraskning ja.![]()
![]()
Utom om... nej nu är jag där igen.![]()
Hmmm, rätt skrämmande att dessa två första pi60-par i världen i BÅDA fallen står i rum utan vettig heltäckningsmatta.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Den objektiva människan är en illusion.
Och det påståendet, är det objektivt?![]()
Spelar det någon större roll egentligen? Om det hade varit objektivt så hade det ju varit sant och gissningsvis svårt att argumentera emot. Hade det varit subjektivt så hade det varit svårt att argumentera med objektiva argument ändå.
naq skrev:iö skrev:Naqref™ skrev:Ang OA52; Det är möjligt att du har rätt i att SC gjorde ett misstag med den ursprungliga höjden med OA52. Det skulle om inte av historiska orsaker vara intressant att kolla. Vi får se om det går att ordna.
Intressant att du skriver att det "är möjligt" att så är fallet, och att du tänker att det skulle vara "intressant att kolla" om det stämmer...
Försöker förtvivlat komma på hur jag skall tolka det. Känns som en sorts inlindat misstroende.
Inte alls. Tänkte mig mest som en pedagogisk demonstration av det du säger.
naq skrev:iö skrev:naqref skrev:Visst är det bättre att fixa akustiken i rummet men då är vi ju lite på väg bort från grundtanken att högtalarna ska anpassas efter en variation av de akustiska förhållandena som råder i rummet. Och alla rum är olika trots anpassning. En lägenhet från 60-talet med betongbjälklag och betongväggar skiljer sig rätt ordentligt från ett Myresjöhus från 70-talet där innerväggarna är av tretex. Trots att de möbleras snarlikt.
Ja, det har du förstås rätt i, men menar du att det SKALL låta likadant i rum vars efterklangsbeteende visar/avslöjar att de faktiskt inte är lika?
Nej
naq skrev:Däremot... nej det får bli en överraskning.Däremot... nej just det, det skulle ju bli en överraskning ja.
Utom om... nej nu är jag där igen.
Övveraskningar är bra. Tröttsamma upprepningar är det inte (subjektivt då).
naq skrev:Låt mig fylla i den sista meningen lite åt dig.
Utom om... man exempelvis gör det i basområdet pss som med kontrollboxen till bs60.
naq skrev:Gillade bilderna av dessa tidiga pi60.
naq skrev:Håller (ohört) med dig om att kontrollen till diskanten kanske inte är en så bra idé. En bättre idé är nog att ha en sådan kontroll på en separat diskant som exempelvis Snell type A. Kanske kan man ha det på den bakåt/uppåtriktade diskanten på trevägaren. Fast då inte som en vanlig dämpsats utan kanske som en stor vridkondensator.
naq skrev:Hmmm, rätt skrämmande att dessa två första pi60-par i världen i BÅDA fallen står i rum utan vettig heltäckningsmatta.
IngOehman skrev:naq skrev:iö skrev:naqref skrev:Visst är det bättre att fixa akustiken i rummet men då är vi ju lite på väg bort från grundtanken att högtalarna ska anpassas efter en variation av de akustiska förhållandena som råder i rummet. Och alla rum är olika trots anpassning. En lägenhet från 60-talet med betongbjälklag och betongväggar skiljer sig rätt ordentligt från ett Myresjöhus från 70-talet där innerväggarna är av tretex. Trots att de möbleras snarlikt.
Nej
Nu börjar det bli intressant... Så om olika rum genom sin efterklang avslöjar sina olikheter för lyssnaren, menar du att högtalaren ändå skall försöka kompensera för skillnaderna, trots att de kommer att vara kvar efteråt? Och hur mycket isåfall? Halvvägs?
Eller kanske att det skall kompenseras helt subjektivt och utan hänsyn till vad är är mera "rätt" i det specifika rummet?
naq skrev:Låt mig fylla i den sista meningen lite åt dig.
Utom om... man exempelvis gör det i basområdet pss som med kontrollboxen till bs60.
Bra gissning, men helt fel.
naq skrev:Håller (ohört) med dig om att kontrollen till diskanten kanske inte är en så bra idé. En bättre idé är nog att ha en sådan kontroll på en separat diskant som exempelvis Snell type A. Kanske kan man ha det på den bakåt/uppåtriktade diskanten på trevägaren. Fast då inte som en vanlig dämpsats utan kanske som en stor vridkondensator.
Just det.
naq skrev:Hmmm, rätt skrämmande att dessa två första pi60-par i världen i BÅDA fallen står i rum utan vettig heltäckningsmatta.
Vill till mitt försvar påpeka att jag inte äger något av dem, och att det alltså inte är lyssningsrum jag bestämmer över som de står i.
naq skrev:iö skrev:naq skrev:Låt mig fylla i den sista meningen lite åt dig.
Bra gissning, men helt fel.![]()
Helt fel? Du menar att du inte gillar att man kompencerar i basområdet för olika rum (bör tillägga att jag kan ju tycka att olika möjliga placeringar i ett rum tillhör rummets begränsningar) med den pot du har på kontrollboxen till bs60?
naq skrev:iö skrev:naq skrev:Håller (ohört) med dig om att kontrollen till diskanten kanske inte är en så bra idé. En bättre idé är nog att ha en sådan kontroll på en separat diskant som exempelvis Snell type A. Kanske kan man ha det på den bakåt/uppåtriktade diskanten på trevägaren. Fast då inte som en vanlig dämpsats utan kanske som en stor vridkondensator.
Just det.
Så bra då!Fast detta har vi väl diskuterat historiskt har jag för mig.
phloam skrev:Är det möjligt med live/loge i hörlurar, eller är dessa fenomen kanske beroende av ljud som går från vänster högtalare till höger öra osv?
Den inspelning jag har med allra mest rumsinformation är en upptagning på kassett från en radioutsändning av Folkoperans Trollflöjten för ånga år sen.
Den har självklart ljudmässiga brister men närvaron är enorm och perspektivet bakåt hissnande.
Om jag lyssnar på musik i litet format (stråkkvartett eller trubadur, typ) sittande i rummet bredvid kan jag få en illusion av att musikerna finns hemma hos mig. Men annars låter det som om en scen öppnar sig en bit bakåt eller en hel konsertsal ibland.
Jag har engelska stativare, Neat Petite 3. När jag hade popboxar lät det som om musiken fanns överallt. Inte så korrekt men mycket behagligt.
IngOehman skrev:För andra gången: Hur vet du att (vad får dig att tro att) det du lyssnat på
varit representativt för just öppet-fönster-lyssning?
Zipp skrev: (är just nu ganska missnöjd med mina pi60s som låter vasst och grusigt/skrikigt i diskanten i jämförelse med mina piPs)
IngOehman skrev:Tycker jag får definiera begreppet, eftersom jag är dess upphovsman.![]()
IngOehman skrev:Tycker jag får definiera begreppet, eftersom jag är dess upphovsman.![]()
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Tycker jag får definiera begreppet, eftersom jag är dess upphovsman.![]()
Det är mycket sällan upphovsmannen emsamt definerar saker, utan det är nog snarare vad den större grupen uppfattar något som skapar definitionen.
mapem skrev:Tonbyglar var metallbyglar man kunde placera i ett antal kontakthål på olika sätt och på så sätt "trimma" delningsfiltret efter det rum man hade genom att några motstånd kopplades förbi eller inte.
Chris_Lymme skrev:Då hade jag uppfattat saken rätt i alla fall för det var precis den lyssningsupplevelsen jag menade och då menade jag inte en subjektiv "placebo" utan den ljudbild man får när man lyssnar på en tillräckligt bra anläggning i ett tillräckligt bra rum.
Chris_Lymme skrev:Jag insåg till och med att anledningen till att det "bara" blir ett öppet fönster är att det är den information som finns på skivan och som ett par stereohögtalare klarar av att återge.
Chris_Lymme skrev:För att få en komplett livehärmning så måste man ju egentligen ha minst fem högtalare och en inspelning med motsvarande kanaler.
Chris_Lymme skrev:Däremot så har jag enstaka gånger lyssnat på tvåkanalare som skapat lite livehärmning och då har jag tyckt om det.
IngOehman skrev:På samma sätt som öppet fönster-lyssning inte definieras utifrån den ena eller andra uppkomna illusionen - utan efter analysen, ambitionen och dess korrekta genomförande, gäller att Live-härmning definieras efter analysen, ambitionen och dess korrekta genomförande.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Tonbyglar nämns flera gånger i denna tråd. Vad tusan är det för något?
Hur ser de ut, var sitter de och hur är de tänkta att verka?
Chris_Lymme skrev:Om öppet fönster handlar mer om en teknisk kravspecifikation än den ljudbild som skapas så kanske "öppet fönster" inte var det bästa namnet?
berma skrev:Chris_Lymme skrev:Om öppet fönster handlar mer om en teknisk kravspecifikation än den ljudbild som skapas så kanske "öppet fönster" inte var det bästa namnet?
Jag undrar lite vad det är för mening att först lancera ett begrepp som " öppet fönster återgivning" för att sedan mena att ingen förstår vad det innebär, raljera med personer som försöker förstå och samtidigt inte heller vilja förklara begreppet . (kanske för att det är så komplicerat att ingen vanlig människa (lekman) kan förstå det?)
Varför, i så fall, behöver just jag begreppet " öppet fönster återgivning" ?
undrande![]()
/berma
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Tycker jag får definiera begreppet, eftersom jag är dess upphovsman.![]()
Det är mycket sällan upphovsmannen emsamt definerar saker, utan det är nog snarare vad den större grupen uppfattar något som skapar definitionen.
Chris_Lymme skrev:Om öppet fönster handlar mer om en teknisk kravspecifikation än den ljudbild som skapas så kanske "öppet fönster" inte var det bästa namnet?
berma skrev:Jag undrar lite vad det är för mening att först lancera ett begrepp som " öppet fönster återgivning" för att sedan mena att ingen förstår vad det innebär,...
...raljera med personer som försöker förstå och samtidigt inte heller vilja förklara begreppet.
(kanske för att det är så komplicerat att ingen vanlig människa (lekman) kan förstå det?)
Varför, i så fall, behöver just jag begreppet " öppet fönster återgivning" ?
undrande![]()
/berma
patrikf skrev:Kravet på att informationen ska behöva tolkas av upphovsmannen för att förstås av utomstående är nog en förutsättning för att den här typen av marknadsföring ska fungera. En blandning av vetenskapliga argument och egna antaganden formulerade så att det blir väldigt svårt att veta vad som är vad.
RogerJoensson skrev:"T/I-tradingeffekter"?
(En sökning på nätet gav noll träffar. Jag har även provat +"T/I" +trading +effects, m fl varianter, men inte lyckats hitta någon förklaring).
IngOehman skrev: Jag som i runt 25 år fått intrycket att praktiskt taget alla gjorde det.![]()
Att det sällan för dig visar sig att någon begripit emotsäger inte att folk ofta förstår.patrikf skrev:När det gäller många av dina egna begrepp så visar det sig ju mycket sällan att någon egentligen begriper vad du har menat.
berma skrev:Öppet fönster; det känns som man sitter i en "loge" och "tittar in" till där musiken framförs.
Är det en riktig definition på vad Öppet fönster är?
eller är det mer komplicerat än så?
mvh.
berma
patrikf skrev:Det är kanske också så att dina termer har förklarats i nåt nummer av molt men det verkar inte hjälpa. Pedagogik är svårt.
Som jag uppfattar det, är det ett synsätt som innefattar såväl elektronik, högtalare och rum för att nå den avsedda effekten.Bill50x skrev:Har "öppet fönster" bara med högtalarna att göra? För min del tycker jag nog att även elektroniken spelar roll i det avseendet.
/ B
Kaffekoppen skrev:Jag har ingen aning om Ingvar har förklarat sitt begrepp i MoLt eller inte. Det är ju ett begrepp han skapat innan han blev medlem i föreningen skulle jag tro.
Kaffekoppen skrev:Som jag uppfattar det [...]
Chris_Lymme skrev:Kaffekoppen skrev:Som jag uppfattar det [...]
Ah, så inte ens du är säker? Intressant
För att undvika fortsatta kryptiska inlägg och gliringar så kanske det borde vara läge att lägga edn fullständiga definitionen av "öppet fönster" som en sticky?
Det är ju inte alla som ens läser nya MoLt och ännu mindre 10 år gamla nummer därav.
IngOehman skrev:Ok. Några grunder dårå:
1. Oskadad direktljud, vilket betyder att både högtalare och rum måste medge detta. I praktiken betyder det högtalare som i sig själv har ett oskadat pulssvar (inga ljud får "fastna" i högtalarna och släppas ut för sent) vid höga frekvenser, och som vid låga är konstruerade för att samarbeta med rummet. Rummet å sin sida måste eliminera ALLA de reflexer som för hörseln är förväxlingsbara med direktljudet, vilket kräver rätt omfattande åtgärder i rummet. Heltäckningsmatta är bara början.
2. Stereosystemfelen bör vara i så hög grad kompenserade att man skall slippa intrycket av att lyssna på högtalare.
3. Efterklangstiden bör vara mycket kort, helst under 0,25 s (RT60) så att själva lyssningsrummet inte maskerar information från inspelningen (det är sisådär 1/3 av vad många normala vardagsrum erbjuder).
4. Uppställningen måste vara geometriskt korrekt, och kompenserad för T/I-tradingeffekter (vilket måste adresseras av både högtalare, uppställnng och rum) för att säkerställa horisontell placeringsfrihet, samtidigt som vertikala pinna-effekter behöver kompenseras (i högtalarna) om vertikal placeringsfrihet skall råda.
Självklart finns det mycket mera att tänka på, med de ovanstående sakerna är en bra grund i varje fall.
Vh, iö
Det är väl upp till upphovsmannen att sprida det som han vill, om han vill.Chris_Lymme skrev:Kaffekoppen skrev:Som jag uppfattar det [...]
Ah, så inte ens du är säker? Intressant
För att undvika fortsatta kryptiska inlägg och gliringar så kanske det borde vara läge att lägga edn fullständiga definitionen av "öppet fönster" som en sticky?
Det är ju inte alla som ens läser nya MoLt och ännu mindre 10 år gamla nummer därav.
IngOehman skrev:Du PatrikF är en av de värsta. Du har ju inte skrivit mycket annat än inlägg avsedda att angripa mig (hur många procent av dina inlägg är angrepp mot mig tror du?) och det har pågått i flera år nu. Är det inte dags att du lägger ned?
avr7000 skrev:IngOehman skrev:Ok. Några grunder dårå:
1. Oskadad direktljud, vilket betyder att både högtalare och rum måste medge detta. I praktiken betyder det högtalare som i sig själv har ett oskadat pulssvar (inga ljud får "fastna" i högtalarna och släppas ut för sent) vid höga frekvenser, och som vid låga är konstruerade för att samarbeta med rummet. Rummet å sin sida måste eliminera ALLA de reflexer som för hörseln är förväxlingsbara med direktljudet, vilket kräver rätt omfattande åtgärder i rummet. Heltäckningsmatta är bara början.
2. Stereosystemfelen bör vara i så hög grad kompenserade att man skall slippa intrycket av att lyssna på högtalare.
3. Efterklangstiden bör vara mycket kort, helst under 0,25 s (RT60) så att själva lyssningsrummet inte maskerar information från inspelningen (det är sisådär 1/3 av vad många normala vardagsrum erbjuder).
4. Uppställningen måste vara geometriskt korrekt, och kompenserad för T/I-tradingeffekter (vilket måste adresseras av både högtalare, uppställnng och rum) för att säkerställa horisontell placeringsfrihet, samtidigt som vertikala pinna-effekter behöver kompenseras (i högtalarna) om vertikal placeringsfrihet skall råda.
Självklart finns det mycket mera att tänka på, med de ovanstående sakerna är en bra grund i varje fall.
Vh, iö
Tyckte detta var jättebra och informativt! det enda jag inte fattade riktigt var "vertikala pinna-effekter behöver kompenseras"
Mvh
Stefan
Detta har förklarats och förtydligats på (åtminstone) en (mycket välbesökt) föreläsning härom året. Synd att du missade det.patrikf skrev:Detta
"2. Stereosystemfelen bör vara i så hög grad kompenserade att man skall slippa intrycket av att lyssna på högtalare. "
Kan ju betyda vad som helst om det inte i sin tur definieras...
IngOehman skrev:Vad är det som är oklart?
Almen skrev:Detta har förklarats och förtydligats på (åtminstone) en (mycket välbesökt) föreläsning härom året. Synd att du missade det.patrikf skrev:Detta
"2. Stereosystemfelen bör vara i så hög grad kompenserade att man skall slippa intrycket av att lyssna på högtalare. "
Tror du att vad som helst kan förklaras på ett forum? Med tanke på de skisser och modeller som föreläsaren ritade upp på tavlan, och som för min del var absolut nödvändiga för förståelsen, skulle jag inte komma på tanken att försöka förklara det med bara ord.patrikf skrev:Almen skrev:Detta har förklarats och förtydligats på (åtminstone) en (mycket välbesökt) föreläsning härom året. Synd att du missade det.patrikf skrev:Detta
Du missade också det antar jag eftersom du inte kan förklara...
IngOehman skrev: *De är en kombination av den hårdvara som givits oss i form av våra ytteröron, och den signalbehandlingsförmåga vi utvecklat (framförallt under de första fyra åren av vårt liv) för att förstå inverka av det. Det är faktikt en förmåga som utveckas vidare ständigt. Mest dock för att anpassa oss till de oundvikliga förändringar som hörselapparaten uppvisar.
patrikf skrev:Du missade också det antar jag eftersom du inte kan förklara...
patrikf skrev:Så kommer detta snömos igen...
Påstående som var för sig inte kan ifrågasättas men de oklara antydningarna om dess koppling till stereohögtalarlyssning är bara marknadsföring eller spekulationer fast det försöker presenteras som nåt annat.
enJohn skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är oklart?
Det tycks mig oklart om diskussionen rör endast äpplen, eller äpplen och kongas. Jag tror att minst två olika saker diskuteras i denna tråd: "ÖF" som ambition/filosofi samt "ÖF" som term för att beskriva en lyssningsupplevelse (dvs. som inte alls relaterar till den första definitionen, utan som ett adjektiv satt på en erfarenhet).
/tror en john som tror sig ha förstått båda
subsand skrev:enJohn skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är oklart?
Det tycks mig oklart om diskussionen rör endast äpplen, eller äpplen och kongas. Jag tror att minst två olika saker diskuteras i denna tråd: "ÖF" som ambition/filosofi samt "ÖF" som term för att beskriva en lyssningsupplevelse (dvs. som inte alls relaterar till den första definitionen, utan som ett adjektiv satt på en erfarenhet).
/tror en john som tror sig ha förstått båda
Jag är med dig. Min fråga från början var om det går att konstruera för att uppnå Livehärmning resp. ÖF. Tydligen så jobbar Öhman så.
Sen har jag inte upplevt varken eller fullt ut, men den upplevelsen får jag väl jaga då.
patrikf skrev:Dessa INO-unika kompensationer har diskuterats vid flera tidigare tillfällen.
patrikf skrev:Det brukar sluta med att V8 låser tråden.
patrikf skrev:Gemensamt för kompensationerna är att de grundar sig på vissa utvalda delar av kunskapen om hur hörseln fungerar i vissa sammanhang och de ges en teknisk lösning av kompensationerna.
patrikf skrev:Och de presenteras på ett väldigt övertygande och svåröverskådligt sätt.
patrikf skrev:Resonemangen bygger tyvärr till viss, men avgörande del på missförstånd av hur hörselsinnet fungerar i praktiken och att aktuell kunskap kunskap ignoreras.
patrikf skrev:Martin jag förstår att det är ett känsligt ämne. Det skulle kanske underlätta om ifrågasättande av IÖ´s påståenden/marknadsföring förbjöds officiellt, i stadgarna. Det skulle kännas hederligare tycker jag.
patrikf skrev:Martin jag förstår att det är ett känsligt ämne. Det skulle kanske underlätta om ifrågasättande av IÖ´s påståenden/marknadsföring förbjöds officiellt, i stadgarna. Det skulle kännas hederligare tycker jag.
Nähä. Vad gör du här då?
patrikf skrev:Dessa INO-unika kompensationer har diskuterats vid flera tidigare tillfällen. Det brukar sluta med att V8 låser tråden. Gemensamt för kompensationerna är att de grundar sig på vissa utvalda delar av kunskapen om hur hörseln fungerar i vissa sammanhang och de ges en teknisk lösning av kompensationerna. Och de presenteras på ett väldigt övertygande och svåröverskådligt sätt. Resonemangen bygger tyvärr till viss, men avgörande del på missförstånd av hur hörselsinnet fungerar i praktiken och att aktuell kunskap kunskap ignoreras.
partikf: Sluta flamea. Du vet att folk nappar. Lägg av med det!
/Martin
enJohn skrev:Tackar!
En liten historia som kanske visar en orsak till att definitioner kan röra ihop sig:
När jag sökte högtalare för några år sedan märkte jag att jag hade svårt för högtalare som jag visserligen upplevde som att de presenterade "allt" på ett precist och "korrekt" sätt, men liksom som om man hörde/såg allt "genom ett fönster", dvs. placerat mellan högtalarna. Jag valde därför till slut en högtalare som gav, vad jag uppfattade som, mera "live-känsla", dvs. skapade en större ljudbild och liksom en "scen" med större närvaro.
Nu i efterhand så är jag övertygad om att av de konstellationer jag ägde (eller hade lyssnat till) låg rätt långt ifrån ambitionen "öppet fönster". I synnerhet de högtalare jag köpte färgade återgivningen oerhört - om än subjektivt behagligt.
Dock! Den första "sorten" av högtalare (egentligen hela anläggningar om man ska vara noga) som jag valde bort benämnde jag, i likhet med många på olika forum, med någon form av "fönster"-liknelse. Dvs. den definition jag gav åt upplevelsen sammanföll med den definition som IÖ här redogjort för som "öppet-fönster-ambitionen". Samma ord - olika betydelser.
Jag tror att många missförstånd kommer sig av motsättningen mellan dessa olika betydelser av samma ord/term.
/en john
enJohn skrev:Tackar!
En liten historia som kanske visar en orsak till att definitioner kan röra ihop sig:
När jag sökte högtalare för några år sedan märkte jag att jag hade svårt för högtalare som jag visserligen upplevde som att de presenterade "allt" på ett precist och "korrekt" sätt, men liksom som om man hörde/såg allt "genom ett fönster", dvs. placerat mellan högtalarna. Jag valde därför till slut en högtalare som gav, vad jag uppfattade som, mera "live-känsla", dvs. skapade en större ljudbild och liksom en "scen" med större närvaro.
Nu i efterhand så är jag övertygad om att av de konstellationer jag ägde (eller hade lyssnat till) låg rätt långt ifrån ambitionen "öppet fönster". I synnerhet de högtalare jag köpte färgade återgivningen oerhört - om än subjektivt behagligt.
Dock! Den första "sorten" av högtalare (egentligen hela anläggningar om man ska vara noga) som jag valde bort benämnde jag, i likhet med många på olika forum, med någon form av "fönster"-liknelse. Dvs. den definition jag gav åt upplevelsen sammanföll med den definition som IÖ här redogjort för som "öppet-fönster-ambitionen". Samma ord - olika betydelser.
Jag tror att många missförstånd kommer sig av motsättningen mellan dessa olika betydelser av samma ord/term.
/en john
IngOehman skrev:
Det jag reagerade på var bara att en person (utan minsta illvilja som jag uppfattade det) uttalade sig negativt om ambitionen att åstadkomma ett öppet fönster, baserat på en upplevelse som av upplevelsen själv sorterades som en öppetfönster-upplevelse.
Det blir ju ett cirkelbevis liksom, och sådana för man inte använda.![]()
Därför ville tydliggöra att om någon upplevt A och med detta även stört sig på B, så betyder det inte att B behöver finnas där, och det betyder definitivt inte att det är bevisat att förespråkare för A inte kan undvika B, i sin tolkning och realisering av A.
Wolfie skrev:Hmm... Jag har aldrig med mitt system nere i källaren upplevt att systemet
endast kan prestera "det ena" men inte "det andra" utan det har helt
och hållet berott på hur inspelningen är utförd.
Vissa inspelningar låter väldigt omslutande så att man får för sig att
man står mitt bland musikerna medan andra har gett en illusionen att
man suttit en bit framför scenen och varit på konserten.
Jag skulle inte vilja påstå att ett system gjort enligt "ambitionen" öppet-
fönster alltid har en viss typ av återgiven ljudbild.
O jag har ju en sån anläggning, tror jag![]()
hajen1 skrev:Bäste Martin! Du gör ett jättebra jobb som moderator men var snäll och lägg ned nörduttrycket " flamea "
Morello skrev:hajen1 skrev:Bäste Martin! Du gör ett jättebra jobb som moderator men var snäll och lägg ned nörduttrycket " flamea "
I tider när SvD talar om "feta arv" framstår "flamea"(vad det nu betyder) som en lättare förkylning - språket är svårt kontaminerat av slarv och rena pöbelfasoner.
Det var därför jag förtydligade det hela med just en sådan "ordentlig forumlering".partikf skrev:...Det är så lätt att ta till ett sånt ord istället för att formulera sig ordentligt.
Dahlqvist skrev:...skiftar färg från röd till grön. (Men det kanske finns någon konvension vad gäller färger från moderatorer som jag har missat).
/D
IngOehman skrev:Det låter som om det är förnuftigt att skilja mellan öppetfönster-lyssningsambitioner, och upplevelser av att lyssna genom små fönsteröppningar. Den senare ambitioner tror jag ingen har.
patrikf skrev:Martin, du vet nog mycket väl att Ingvar inte kan diskutera sakligt med nån som inte håller med. Jag har diskuterat saker med andra utan att det gått på tok. Det jobbiga är ju att Ingvar är med och har en åsikt om allt så just nu känns din uppmaning lite naiv tycker jag.
Det handlar alltid om någon annan eller hur? Vi kan ju ta det via PM istället så slipper vi tillsammans kontaminera tråden ytterligare.
/Martin
IngOehman skrev:Jag skulle i och för sig kunna ge mig på att berätta lite om Stig Carlssons idéer om hur öppet fönster-lyssning kan åstadkommas. De skiljer sig en del från mina, men de adresserar trots det samma problem, och fungerar de också!Det som skiljer är att de oundvikliga kompromisserna är lite annorlunda prioriterade. Som jag sagt så många gånger förr: Världen är stor - det finns plats för många tankar i den!
Det enda som ibland tar för stor plats är tanklösheter.
Tror att det får bli ett specialevenemang i Carlssons ära i å fall. Diskussioner om sådant på ett internet-forum tycks ställa till med mera problem än det hjälper någon.Den här tråden har ju innehållit en del komponenter som inte varit direkt uppmundrande.
Därför var ditt inlägg extra välkommet Stefan!![]()
IngOehman skrev:Öppetfönster-lyssning är en filosofisk inställning/ambition som kan styra hur man vill hantera de enkoder- dekorderprocesser som är interfejs mellan den komplexa verkligheten före inspelningskedjan och inspelningskedjan själv, respektive inspelningskedjan och den komplexa akustiska verklighet som man försöker rekonstruera i rummet. (Enkoder = Mikrofoner, deras placering och delar av omgivingen, Dekoder = Högtalare, deras placering och omgiving, ungefär.)
Transparens-begreppet däremot, är främst* applicerbart inom själva kedjan som består av en räcka transmissionslänkar, vars uppgift kan vara (om man är anhängare av filosofin/ambitionen att inte ändra signalen genom kedjan) att släppa igenom signalen utan att ändra den. Även det en ambition alltså.![]()
Vh, iö
- - - - -
*Men ingenting hindrar naturligtvis att man tala även om total transparens genom hela kedjan, inklusive enkoder- och dekoderdelarna. Enär dessa delar inte är informationsförlustfria, är det dock nödvändigt att introducera subjektiva bedömningar då.
(Exempelvis kan någon tycka att det är bättre att satsa på hörlurslyssning, live-härmning än att sträva efter öppet fönster-lyssning- även om de allihopa är överens om att de vill ha en transparent kedja.)
Wolfie skrev:Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.
Nu funkar den igen efter att ha varit avstängd sen i morse, men
brusar/brummar förfärligt mycket. Knepigt det där.
Tror min 208:a hatar mig
Wolfie skrev:Jag lödde igår, fast det blev ingen öl då (fast en efteråt!)![]()
Nämligen filtren till Strauss pi60 och i14.
Det blev bra, det blev sent o det funka.![]()
Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.
Lust skrev:Wolfie skrev:Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.
Jag tröttnade och sålde av mitt efter tredje reparationen.
Inget jag ångrar, utan tvärtom.
IngOehman skrev:Nu gäller det bara att trimma upp tomgångsströmmen en liten smula, så disten blir så låg som jag vill ha den. Det behövs märkvärdigt lite. Den går fortfarande knappt ljummen. Det är mycket märkligt att den inte trimmas till ett vettigt värde från fabrik.![]()
IngOehman skrev:Jag skulle i och för sig kunna ge mig på att berätta lite om Stig Carlssons idéer om hur öppet fönster-lyssning kan åstadkommas. De skiljer sig en del från mina, men de adresserar trots det samma problem, och fungerar de också!Det som skiljer är att de oundvikliga kompromisserna är lite annorlunda prioriterade. Som jag sagt så många gånger förr: Världen är stor - det finns plats för många tankar i den!
Det enda som ibland tar för stor plats är tanklösheter.
Tror att det får bli ett specialevenemang i Carlssons ära i å fall. Diskussioner om sådant på ett internet-forum tycks ställa till med mera problem än det hjälper någon.Den här tråden har ju innehållit en del komponenter som inte varit direkt uppmundrande.
Därför var ditt inlägg extra välkommet Stefan!![]()
paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram:
Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
IngOehman skrev:Så idag köpte jag en 2307! Den har blivit märkvärdigt billig.![]()
Nu gäller det bara att trimma upp tomgångsströmmen en liten smula, så disten blir så låg som jag vill ha den. Det behövs märkvärdigt lite. Den går fortfarande knappt ljummen. Det är mycket märkligt att den inte trimmas till ett vettigt värde från fabrik.![]()
paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram: Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
Kaffekoppen skrev:Ja....hmm.... tror det...
Kaffekoppen skrev:paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram: Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
Mitt svar dög alltså inte???Kaffekoppen skrev:Ja....hmm.... tror det...
Kaffekoppen skrev:paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram: Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
Mitt svar dög alltså inte???Kaffekoppen skrev:Ja....hmm.... tror det...
Chris_Lymme skrev:Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.
Svar någon?
paa skrev:Chris_Lymme skrev:Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.
Svar någon?
Jag tror "öppet fönster" mer är fråga om återgivningsperspektiv från högtalarna, "holografiskt" är ett kodord. "Transparent" handlar väl oftare mer om distorsionsprodukterna, och då huvudsakligen från apparaterna.
Men, allt hänger förstås ihop, för totalupplevelsen!
berma skrev:Vad jag menar är bara att det inte är självklart hur lyssning och inspelning bör vara gjord för att passa i en hemmamiljö, det kan ju tänkas att man vill lyssna på en symfoniorkester på ett annat mer tydligt sätt hemma. Kanske vill man ha mer ”rymd” i en liveinspelning med Stones. Kanske är det svårt att förstå vad jag menar, kanske skulle detta kunna vara en intressant debatt om inte alla hukade sig för chefsideologens flugsmälla, kanske ska jag hålla tyst.
Maarten skrev:Wolfie skrev:Alltså, jag håller med Öhman om tomgångs strömmen, den borde ställas
lika på alla exemplar från fabrik.
Det kallas kvalitetskontroll.
Trodde i min enfald att faktiskt alla seriösare tillverkare såg till att tomgångs-
strömmar (tillika vilopunkter) ligger enligt spec. innan de skickar ut
produkterna.
Vem har sagt att den varierar? Har sett (här) att den är låg?
IngOehman skrev:Maarten skrev:Wolfie skrev:Alltså, jag håller med Öhman om tomgångs strömmen, den borde ställas
lika på alla exemplar från fabrik.
Det kallas kvalitetskontroll.
Trodde i min enfald att faktiskt alla seriösare tillverkare såg till att tomgångs-
strömmar (tillika vilopunkter) ligger enligt spec. innan de skickar ut
produkterna.
Vem har sagt att den varierar? Har sett (här) att den är låg?
Du har helt rätt Mårten!
Tomgångsströmmen är så vitt jag har kunnat se "vältrimmad från fabrik" - men har varit trimmad alldeles för lågt (tycker jag). Närmare bestämt till ynkliga 9,1 mA. Det ger onödigt hög övergångsdistorion.![]()
På de exemplar/kanaler jag sett hittills (3/16 (2+7+7) stycken) har alla varit trimmade inom 20%, vilket får betraktas som rätt bra med tanke på att servicemanualen anger toleransen till hela +/-50%.![]()
Hursomhelst: Trimmar man bara upp tomgångsströmmen till 27 mA så blir distorsionen trivsamt låg. Även 27 mA är en rätt låg tomgångsström kan nämnas*. Så låg att de sju kanalerna tillsammans fortfarande bara utvecklar 19W tillsammans, vilket är så lite att det knappt går att känna att kylflänsen blir varm - efter en halvtimme låg den på ~35 grader i ett rum med rumstemperaturen 23 grader.
Uppskattar man kylflänsens egenskaper på en höft (0,65 grader per W) och sen räknar på det termiskt, så finner man att en temperatur om 35,35 grader är att vänta - så det stämmer ju bra med verkligheten.![]()
Distorsionen vid voltnivå sjunker till under 0,02% vid 20 kHz, från att ha legat på nära 0,1 % från fabrik!
1/5 av originaldisten alltså (=1/25-del av distorsionseffekten). Najs!![]()
Det kan nämnas att HiFi-klubbens service-verkstad på Broddgatan 1 i Solna kan utföra upptrimningen på alla 7 kanaler för 500:-!
Väldigt väl investerade pengar för att få apparaten att spela 5 ggr renare, tycker jag.
Man kan ringa dem vardagar mellan 10:00 och 12:00 på telefonnummer 08 - 651 10 70.
OBS - trimmar man själv så ryker garantin all världens väg! Det är delvis därför jag inte angivit hur det går till eller vilka spänningsvärden man skall söka och finna. Jag vill inte bli medskyldig till några misslyckanden.![]()
Vh, iö
- - - - -
*Så låg att de flesta separata slutsteg (Klass AB) faktiskt ligger mellan 5-10 ggr högre! Även en rejäl tomgångsström om 200 mA ger ju rätt måttliga tomgångsförluster, närmare bestämt i storleksordningen 40 W för ett slutsteg på 2*100 W.
Den här Denonförstärkaren är dock en sjukanalsförstärkare, så man fåt hålla tillbaka lite.
Det kan nämnas som jämförelse att ett slutsteg på 2*100 W i 8 ohm som är trimmat för att arbeta i Klass A ned till 2 ohm, har en tomgångsförlust om... 2,5 kW!
Äkta Klass A-förstärkare växer inte på trän. Även om den är trimmad så att den med nöd och näppe kan spela upp till klippning i en högtalare som aldrig går under 8 ohm (det vill säga kanske en med nominell impedans om 10-11 ohm eller så) så blir tomgångsförlusten sisådär 625 W...
Chris_Lymme skrev:
Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.
Svar någon?
IngOehman skrev:Tomgångsströmmen är så vitt jag har kunnat se "vältrimmad från fabrik" - men har varit trimmad alldeles för lågt (tycker jag). Närmare bestämt till ynkliga 9,1 mA.
phon skrev:Chris_Lymme skrev:
Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.
Svar någon?
Alltså, det är väl rätt självklart att transparens är viktigast vid stängt fönster. Annars blir utsikten distorderad.
Om du har fönstret öppet så spelar det ingen större roll om det är transparent eller inte, plåtskivor går lika bra som glas.
Chris_Lymme skrev:Tror du kommunen har någon gubbe eller tant som kan åka ut och kolla av om öppet-fönsterambitionen i ens hifianläggning är korrekt genomförd eller är man ensam och utlämnad i sådana frågor?
Chris_Lymme skrev:Tror du kommunen har någon gubbe eller tant som kan åka ut och kolla av om öppet-fönsterambitionen i ens hifianläggning är korrekt genomförd eller är man ensam och utlämnad i sådana frågor?
Haakan_W skrev:ja dom har en speciell avdelning till det som kallas störningsjouren...men jag tror inte kommunen bekostar det dock
Rookie skrev:Jag kan komma förbi hos dig och kolla om den duger, bara du inte talar om för någon att jag är hos dig på arbetstid!
IngOehman skrev:Hursomhelst: Trimmar man bara upp tomgångsströmmen till 27 mA så blir distorsionen trivsamt låg. Även 27 mA är en rätt låg tomgångsström kan nämnas*. Så låg att de sju kanalerna tillsammans fortfarande bara utvecklar 19W tillsammans, vilket är så lite att det knappt går att känna att kylflänsen blir varm - efter en halvtimme låg den på ~35 grader i ett rum med rumstemperaturen 23 grader.
Uppskattar man kylflänsens egenskaper på en höft (0,65 grader per W) och sen räknar på det termiskt, så finner man att en temperatur om 35,35 grader är att vänta - så det stämmer ju bra med verkligheten.![]()
Distorsionen vid voltnivå sjunker till under 0,02% vid 20 kHz, från att ha legat på nära 0,1 % från fabrik!
1/5 av originaldisten alltså (=1/25-del av distorsionseffekten). Najs!![]()
Det kan nämnas att HiFi-klubbens service-verkstad på Broddgatan 1 i Solna kan utföra upptrimningen på alla 7 kanaler för 500:-!
Väldigt väl investerade pengar för att få apparaten att spela 5 ggr renare, tycker jag.
Man kan ringa dem vardagar mellan 10:00 och 12:00 på telefonnummer 08 - 651 10 70.
OBS - trimmar man själv så ryker garantin all världens väg! Det är delvis därför jag inte angivit hur det går till eller vilka spänningsvärden man skall söka och finna. Jag vill inte bli medskyldig till några misslyckanden.![]()
Vh, iö
TomasF skrev:Ursäkta om jag skriver något vagt associerat till trådämnet.
I modern tid har jag haft två olika musikanläggningar i mitt vardagsrum. Vilka de var spelar nog inte så stor roll för resonemanget.
A. När jag lyssnade på tex "Jazz at the pawnshop" via den första lät det som att jag satt ibland publiken på Stampen. I rummets främre halva höll orkestern till och kring mig applåderades det.
B. När jag lyssnar på samma skiva via den andra låter det som att rummets hela bortre vägg är borta och jag tittar in i Stampen-lokalen. Applåderna kommer från lokalen 5-10 meter framför mig och man hör ljud från musikanterna komma från olika delar av scenen.
Jag gissar att trådskaparen avsett diskutera denna ovan antydda skillnad. (Av skäl som inte har med ljudbilden att göra föredrar jag anläggning B.)
Fråga: vilka hifi/akustiska begrepp fångar skillnaden mellan A och B?
/ mvh Tomas F.
TomasF skrev:Ursäkta om jag skriver något vagt associerat till trådämnet.
I modern tid har jag haft två olika musikanläggningar i mitt vardagsrum. Vilka de var spelar nog inte så stor roll för resonemanget.
A. När jag lyssnade på tex "Jazz at the pawnshop" via den första lät det som att jag satt ibland publiken på Stampen. I rummets främre halva höll orkestern till och kring mig applåderades det.
B. När jag lyssnar på samma skiva via den andra låter det som att rummets hela bortre vägg är borta och jag tittar in i Stampen-lokalen. Applåderna kommer från lokalen 5-10 meter framför mig och man hör ljud från musikanterna komma från olika delar av scenen.
Jag gissar att trådskaparen avsett diskutera denna ovan antydda skillnad. (Av skäl som inte har med ljudbilden att göra föredrar jag anläggning B.)
Fråga: vilka hifi/akustiska begrepp fångar skillnaden mellan A och B?
/ mvh Tomas F.
subsand skrev:TomasF skrev:A. När jag lyssnade på tex "Jazz at the pawnshop" via den första lät det som att jag satt ibland publiken på Stampen. I rummets främre halva höll orkestern till och kring mig applåderades det.
Jag gissar att trådskaparen avsett diskutera denna ovan antydda skillnad.
Ja det var något sånt jag menade.
subsand skrev:Jo stereoperspektiv från höger till vänster kan väl alla med två öron höra, men kan man uppfatta djup och höjd också?
subsand skrev:Jo, men från ett par högtalare i höjd med örat.
subsand skrev:Jo stereoperspektiv från höger till vänster kan väl alla med två öron höra, men kan man uppfatta djup och höjd också?
Kanske någon kan berätta om hur olika mikrofonteknik kan ge mer eller mindre höjdillusion?
Piotr skrev:Det mest imponerande i ljudbildsväg brukar väl annars vara fåmikrofonsinspelningar av oförstärkt musik i naturlig akustik.
Chris_Lymme skrev:Piotr skrev:Det mest imponerande i ljudbildsväg brukar väl annars vara fåmikrofonsinspelningar av oförstärkt musik i naturlig akustik.
Jazz och klassiskt, alltså
Bill50x skrev:Chris_Lymme skrev:Piotr skrev:Det mest imponerande i ljudbildsväg brukar väl annars vara fåmikrofonsinspelningar av oförstärkt musik i naturlig akustik.
Jazz och klassiskt, alltså
Inte nödvändigtvis. Blues, singer/songwriter, visor och liknande finns också, bland annat på Opus3
/ B
Almen skrev:subsand: nice
En till: Sting
Till exempel The Bands The Band har jädrigt juste sound, tycker jag. Ganska ruffigt inspelad, men ändå en skön närvarokänsla och, inte minst, mycket bas.
Litet likt Harvest på de låtar som är inspelade i ladan.
Almen skrev:Men lyssna på till exempel Björks Vespertine, NINs The Fragile eller Radioheads OK Computer om du har dem. Där skapas det ljudbilder som jag uppfattar som tredimensionella i all sin elektronicitet.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 34 gäster