Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:3. F/E-lyssning avdramatiseras, förhoppningsvis börjar det lyssnas mer ute i stugorna och förståelsen för metoden blir bättre.
Håller med om 1 och 2. Är inte säker på att 3 är något entydigt positivt dock, av minst två skäl:
1. Hela poängen med att LTS gör F/E-lyssningar är ju att andra skall slippa.

2. Tror risken till och med finns att det leder till felgjorda F/E-lyssningar, från vilka det dras felaktiga slutsatser, vilket leder till ökade missförstånd och mera mytspridning (se bara alla dumheter om F/E-lyssning som spridits till och med här på faktiskt!), just på grund av att det är svårt att "lära sig" F/E-lyssning genom att prova sig fram. Det man behöver göra är att lära sig
förstå det grundläggande i musikåtergivning, inklusive elektronik, och från det även inse implikationerna som pekar i F/E-lyssningens riktning. Men även det är svårt för många.
Det finns även risk för att apparater får sätta livet till i felkopplingar...
Vh, iö
Jaadu, du har inte så stort förtroende för andras förmågor, du... Det är klart att hifisverige behöver fler än en organistaion som kan göra F/E-lyssning. Det åstadkommer man inte genom att nermuntra försök som andra gör.
Jag skrev att det inte behöver vara något entydigt positivt.
Om du läser det jag skriver en gång till så kanske du kan testa att tolka det lite annorlunda - nämligen att man kan uppmuntra även utan att filtrera bort riskbilderna. Om du läst vad jag har skrivit i den här tråden borde du väl se både att jag försökt hjälpa Filip, har lyckänskat honom angående dagens tester, och har försökt säga saker som de är helt enkelt? Tycker det är onödigt att försöka vända det jag skrivit till något det inte är.
Men svaret på din fråga är - nej, jag har inte något större förtroende för "vem som helsts" förmåga att sätta upp och genomföra en F/E-lyssning utan att något blir fel. Det betyder inte att jag ser ned på människor, utan det betyder bara att jag vet hr svårt det är, det vill säga hur lätt det är att något vblir fel.
Svante skrev:Att man inte lyckas detektera 0,5 dB tonkurveskillnad är inte alls ett tecken på ett allvarligt metodologiskt fel. Det kan lätt inträffa om man inte är på topp, om lyssnaren är lite ovan, eller om man har valt fel musik.
Ehh... Var det inte precis det jag skrev?
Det vanligaste skälet till att man missar ett fel om 0,5 dB är att man gjort ett metodologiskt fel, nämligen lyssnar på fortgående musik, och inte på en liten slinga, det vill säga man jämför inte F-äpplen med E-äpplen, utan F-äpplen med E-päron.
Jag såg för övrigt att du själv varnade för att använda för dyamisk musik, vilket gör att jag tror att du själv tänker dig ett förfarande som innehåller just detta metodiska fel.
Jag råder till motsatsen (alltså att man ABSOLUT skall inkludera högdynamiskt material!), men att man skall jämföra äpplen med äpplen, det vill säga loopa en snutt av musiken. Då missar ingen en nivåskillnad om 0,5 dB. Tro mig.
Svante skrev:Då har man bara åstadkommit ett instrument (F/E-uppställningen) med en känslighet som inte är på topp. Med träning och erfarenhet så skärps det till, precis så som det har skett för dig, mig och LTS.
Det är riktigt att man brukar (statiskt) kunna registrera att förmågan ökar, det vill säga att folk blir bättre på att detektera små fel, genom träning. Men jag har ingen uppfattning om det varit fallet för just dig, lika lite som du vet något om huruvida det varit så i mitt fall. Jag har stött på rätt många lyssnare som hör på topp redan från början, så det är inget ovanligt.
LTS är ingen lyssnare överhuvudtaget, utan en förening.
Svante skrev:Allvarliga metodologiska fel kan vara tex om man inte gör testet dubbelblint, om man gör för få lyssningar eller om man inte nivåanpassar tillräckligt noga.
Ett allvarligt metodologiskt fel (om man vill ha tillräckligt upplösning för att med lätthet kunna detektera nivåskillnader på 0,5 dB) är att inte loopa musiken/testsignalen. Du kan självklart tycka något annat, men du har väl inte definitionsföreträde? Om jag vet att ett sådant metodfel leder till att detektionsförmågan med avseende på nivå, kan försämras med en faktor 10 gånger, eller mer - är det inte då rimligt att jag anser att det är ett allvarligt metodologiskt fel?
Oavsett vad du tycker om det, så tycker jag så. Du kanske har några speciella regler för vad i metodfelsväg som konstituerar som "allvarliga"? Inte vet jag. Men då kanske vi få nöja oss med att konsterara att vi tycker olika om vad som är allvar? Inget fel med det, vi behöver inte tycka lika om en subjektiv frågan som denna, så jag klagar inte på din definition. Skulle mycket uppskatta om du inte underkänner min.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).