Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Varför försöker då många dämpa bort de tidiga reflexerna, d.v.s. de första reflexerna från högtalaren?
I vissa fall ser man ju en närapå döddämpning på fram- och sidväggar.
Jag har inte förstått vad det skall vara bra till.
Fladderekon och resonanser är ju naturligtvis inte önskvärt och bör bekämpas, men reflexer?
Någon som orkar förklara?
IngOehman skrev:Men om du nu tycker att det vi avspelning skall adderas en massa nya reflexioner (talar inte om dem från lyssningslogen, för de tillhör lyssnarmiljön och inte ljudbilden), hur många skall de vara, och hur starka skall de vara, och från vilka håll i ljudbilden du tycker att de skall komma.
Bill50x skrev:Håller med. Några gånger när jag lyssnat på riktigt hårt dämpade rum har det låtit lite för dött. Nästan så man lika gärna kan lyssna i ett par hörlurar...
Visst hör man större skillnad på olika fonogram om rummet bidrar med mindre egenljud. Men samtidigt kan det låta lite onaturligt eftersom fonogrammen ofta inte har tillräckligt med egen rumsklang. Ljudet sitter ofta klistrat på högtalarfronterna i moderna inspelningar och lite reflexer ger lite mer liv. Färgning eller inte...
/ B
Naqref™ skrev:Di tidiga reflexerna kan anses vara de som ligger inom det område i tiden där vi inte upplever dom som separata ljud (d v s inom preceedensområdet) och där de bara har studsat en eller två gånger och som ligger i riktningar i frontalplanet.
Reflexen som bildas i framväggen bakom högtalarna är under ovanstående definition definitivt en tidig reflex.
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Di tidiga reflexerna kan anses vara de som ligger inom det område i tiden där vi inte upplever dom som separata ljud (d v s inom preceedensområdet) och där de bara har studsat en eller två gånger och som ligger i riktningar i frontalplanet.
Reflexen som bildas i framväggen bakom högtalarna är under ovanstående definition definitivt en tidig reflex.
Ja, men jag vill hellre att vi anser något som bättre motsvarar gängse definitioner av tidiga reflexer. Det vill säga att inkludera att de skulle måste komma framifrån.
Piotr skrev:Uppspelning = ondo.
Inspelning = godo.
Så, kort och koncist!![]()
/Peter
Vid inspelning förutsätter musikerna att deras alster framförs via högtalaranläggningar som är placerade i reflexfria hörnor.
Förekomst av reflexer i lyssningsrummet, speciellt framme vid högtalarna, ger någon form av sameness.
KarlXII skrev:Liten summering:
Förstareflexerna ska bort för att inte direktljudet ska bli grumligt eller grötigt.
Vid inspelning förutsätter musikerna att deras alster framförs via högtalaranläggningar som är placerade i reflexfria hörnor.
Förekomst av reflexer i lyssningsrummet, speciellt framme vid högtalarna, ger någon form av sameness.
Är det rätt uppfattat så långt?
Någon som har en annan uppfattning?
KarlXII skrev:Liten summering:
Förstareflexerna ska bort för att inte direktljudet ska bli grumligt eller grötigt.
subjektivisten skrev:Vad som är trevligt ljud och vad som är närmare "musiken" är kanske lite olika. Jag kan förstå folk som gillar extra rymd och sånt, dock är det inget för mig. Smaken är olika så man väljer vad man vill
Tengil skrev:
Jag tror snarare att akustikreglerar man rummet med dämpning av efterklang i främre (högtalarväggen) väggen och en del av sidoväggarna och diffuserar bakom lyssnaren så är det lättare att höra hur inspelningstillfället lät, när inte reflexer som inte fanns vid inspelningstillfället interferar med inspelningen. Då får man ju varje gång som man byter skiva en inblick i hur det lät vid de olika inspelningstillfällena, om man lyckats med sitt rum vill säga![]()
Då behöver ju musikerna inte förutsätta något vid inspelning![]()
Eller nåt
Vh Christer
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Di tidiga reflexerna kan anses vara de som ligger inom det område i tiden där vi inte upplever dom som separata ljud (d v s inom preceedensområdet) och där de bara har studsat en eller två gånger och som ligger i riktningar i frontalplanet.
Ja, men jag vill hellre att vi anser något som bättre motsvarar gängse definitioner av tidiga reflexer. Det vill säga att inkludera att de skulle måste komma framifrån.
Men jag inkluderade ju att de måste komma framifrån. Missade du det?
Adhoc skrev:KarlXII skrev:Liten summering:
I Floyd E. Tooles sprillans nya bok Sound Reproduction, Loudspeakers and Rooms redovisar han att 1:a-reflexer från sidoväggarna föredras av de flesta "vardagsmänniskorna", -alltså lämna dessa främre ytor av rummet plana och reflekterande. Han talar här om vad som uppfattas som "preference" / "trevligt ljud", här menat att 1:a-reflexerna från sidoväggarna hjälper till att förmedla en rymd i återgivelsen / rummet. Han hänvisar här till ett antal test av andra som forskat hur människor uppfattar ljud. Det inflikas dock samtidigt att skolade musiker och andra som har musik/ljud som yrke har väsentligt lägre hörtröskel = lättare att uppfatta reflexerna och därför kan föredra dessa vid en mycket svagare nivå. Främre delen av sidoväggarna i rummet lämnar han därför som "optional", -en helt plan obehandlad reflekterande vägg, eller att absorbenter / diffusorer användes för att dämpa styrkan av 1:a-reflexerna.
Summa summarum då: Det beror på hur guldörad du i verkligheten är för att uppfatta återgivelsen som "trevlig" och den du själv föredrar. Don efter person![]()
![]()
Just den här delen i boken är väl den som går lite på tvärs mot vad som ofta skrivits på Faktiskt. I övrigt är det väldigt lika, dämpa bakom högtalarna, diffusorer / reflektorer samt absorbenter på sidoväggarna från örat och bakåt (alternerande mellan motstående väggar så samma akustikfix inte står mitt emot varandra), diffuserande tak i främre delen, och en kombination av diffusion och absorbtion bakom soffan samt ett rejält avstånd från soffan till bakväggen. Mattor tycks han gilla och då med ljudgenomsläpplig ej gummerad undersida samt underliggande 10 mm filt. Han poängterar starkt att ska absorbenter och diffusorer användas, ska det vara rejäla doningar som är verksamma över ett mycket brett register, inte sådana som är verksamma bara i mellanregister och diskant, => minimum 75-100 mm tjocka absorbenter, 200 mm djupa diffusorer (jag antar att han här han menar QRD-varianter som behöver större djup än BAD-varianter).
Adhoc skrev:subjektivisten skrev:Vad som är trevligt ljud och vad som är närmare "musiken" är kanske lite olika. Jag kan förstå folk som gillar extra rymd och sånt, dock är det inget för mig. Smaken är olika så man väljer vad man vill
Nej, det är det nog inte nödvändigtvis olika. -I det som togs upp över åtskilliga sidor i boken och kallades för "preference" och jag översatte till "trevligt ljud" ingår även betydelsen av hur en majoritet av personerna uppskattar musikåtergivelsen mycket mer (närmare musiken om man vill) med reflekterande främre sidoväggar. Du borde känna till detta, du har ju boken själv men kanske inte har kommit så långt fram i den.
Adhoc skrev:För de med låg hörtröskel för reflektionerna räcker det med lägre styrka, för majoriteten av personerna i undersökningarna önskades reflektioner av högre styrka för att ge liknande sinnesupplevelse. (Börjar likna en diskussion om "rätt" styrka på chilipepparen...)
Adhoc skrev:Du borde känna till detta, du har ju boken själv men kanske inte har kommit så långt fram i den.
IngOehman skrev:Adhoc skrev:För de med låg hörtröskel för reflektionerna räcker det med lägre styrka, för majoriteten av personerna i undersökningarna önskades reflektioner av högre styrka för att ge liknande sinnesupplevelse. (Börjar likna en diskussion om "rätt" styrka på chilipepparen...)
Njae...
Jag tror den där parallellen snarare bör bytas mot: -För den som saknar erfarenhet och omdöme, kan TV-apparater inställda som i affärerna (läge "dynamic") imponera och attrahera, men för den med större erfarenhet och kunskap om hur mycket bättre det kan se ut, är de vulgära överdrifterna bara jobbiga att behöva titta på, och en bild som överensstämmer med ursprunget bättre, föredras.
Bara en gissning från min sida.
Vh, iö
Ragnwald skrev:Håller med fullständigt.
De tidiga reflexerna kan inte tolkas av hörseln som varandes just reflexer, utan tolkas som del av direktljudet. Och därvid tolkas ljudet av hjärnan som varandes en sämre ljudåtergivning.
KarlXII skrev:
Jo, angående reflexen från frontväggen:
Hur kommer det sig att man inte "skärmar av" direkt på högtalaren med typ en liten diskret absorbent på den vänstra högtalarens högra sida och vice versa istf klä väggen?
Ragnwald skrev:
Håller med fullständigt.
De tidiga reflexerna kan inte tolkas av hörseln som varandes just reflexer, utan tolkas som del av direktljudet. Och därvid tolkas ljudet av hjärnan som varandes en sämre ljudåtergivning.
celef skrev:jag blir förbryllad över "di", har alla börjat prata carlssonspråket eller är carlsson upphovsmakaren till tidiga reflexer?
KarlXII skrev:Ragnwald skrev:Håller med fullständigt.
Är du helt säker på att så är fallet?
Isåfall: Var kommer den informationen från?
Chuck_V skrev:Jag tror förstareflexernas ondo eller godo har att göra med skillnaden i ljudnivå map direktljudet, och den tids- samt vinkelskillnad (lite av samma sak) som reflexen har i förhållande till direktljudet, plus reflexens frekvensrespons då.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Men om du nu tycker att det vi avspelning skall adderas en massa nya reflexioner (talar inte om dem från lyssningslogen, för de tillhör lyssnarmiljön och inte ljudbilden), hur många skall de vara, och hur starka skall de vara, och från vilka håll i ljudbilden du tycker att de skall komma.
En av reflexerna kan tänkas vara fördröjd ca 4ms och komma 45 grader uppifrån i högtalarnas riktning med en geometrisk dämpning på 3dB. Kanske.
celef skrev:jag blir förbryllad över "di", har alla börjat prata carlssonspråket eller är carlsson upphovsmakaren till tidiga reflexer?
Naqref™ skrev:Ragnwald skrev:
Håller med fullständigt.
Om hörseln inte kan skilja di tidiga reflexerna från direktljudet, hur kan den då veta om det är en sämre återgivning?
KarlXII skrev:Hur ska man veta vilket som är trognast signalen då?
Ragnwald skrev:Jag vet att de allra allra tidigaste reflexerna inte spelar någon roll. De tom inberäknas av konstruktören vid konstruktionen av högtalaren.
Och ska således inte färga återgivningen utan kontroll. Hm.. om jag fattat rätt.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Hur ska man veta vilket som är trognast signalen då?
Det system/rum som ger störst skillnader lär vara trognast signalen. Alltså, ett system/rum som ger stor skillnad på torra inspelningar och inspelningar med rikligt efterklang lär vara mer trogen signalen är system/rum där skillnaderna är mindre.
Jag har t ex en låt som jag brukar använda på dessa högtalare som gärna ger "larger than life" bredd på musik. Det är musik som kommer som en liten boll mellan högtalarna och det smarta är ju att dom högtalare jag testat på, som ger denna stora ljudbild, inte fixar att hålla ihop bollen utan låter den blöda ur. Medans system som fixar det även brukar fixa musik med enorm bredd. Alltså, är skillnadena större på det systemet = större chans att signalen återges korrekt.
IngOehman skrev:Man kan välja en sådan definition, men begreppet tidiga reflexer kommer ju egentligen från storrumsakustikvärlden, och med det menas att reflexerna är utskiljbara, vilket gäller för alla primära och vissa sekundära reflexer. De kan vara både 50 och 100 ms fördröjda (vilket är 17 resp 34 meter i gångväg).
Man skiljer alltså mellan de urskiljbara tidiga reflexerna och den icke urskiljbara efterklangen.
joel skrev:Vill bara stämma in i de slutsatser som Floyd drar i sin helt fantastisk välskrivna bok.
Sound Reproduction: Loudspeakers and Rooms är utan tvekan en ”måste läsa” bok.
Har förändrat min syn på ljudåtergivning radikalt.
MVH
/Joel
subjektivisten skrev:joel skrev:Vill bara stämma in i de slutsatser som Floyd drar i sin helt fantastisk välskrivna bok.
Sound Reproduction: Loudspeakers and Rooms är utan tvekan en ”måste läsa” bok.
Har förändrat min syn på ljudåtergivning radikalt.
MVH
/Joel
Intressant, bör nog läsa min bok snart då
Kortfattat, hur har din syn förändrats?
Naqref™ skrev:celef skrev:jag blir förbryllad över "di", har alla börjat prata carlssonspråket eller är carlsson upphovsmakaren till tidiga reflexer?
Vi är alla däggdjur.
Naqref™ skrev:Ragnwald skrev:Håller med fullständigt.
Om hörseln inte kan skilja di tidiga reflexerna från direktljudet, hur kan den då veta om det är en sämre återgivning?
joel skrev:Spisas mycket Satyricon och Dimmu Borgir månne?![]()
mvh
/Joel
joel skrev:Den största nyfunna kunskapen jag fick från boken var hur viktiga sidoväggs reflexerna är. Samt vikten av att hålla dess spektrala innehåll intakt. Dvs. behålla den raka tonkurvan även från reflexerna inte bara från direktljudet.
celef skrev:joel skrev:Den största nyfunna kunskapen jag fick från boken var hur viktiga sidoväggs reflexerna är. Samt vikten av att hålla dess spektrala innehåll intakt. Dvs. behålla den raka tonkurvan även från reflexerna inte bara från direktljudet.
det där är intressant då få högtalare har en liknande tonkurva on-axis som off-axis, det betyder ju isåfall att reflexen måste tonkurvejusteras beroende på högtalare?
IngOehman skrev:Adhoc skrev:subjektivisten skrev:Vad som är trevligt ljud och vad som är närmare "musiken" är kanske lite olika. Jag kan förstå folk som gillar extra rymd och sånt, dock är det inget för mig. Smaken är olika så man väljer vad man vill
Nej, det är det nog inte nödvändigtvis olika. -I det som togs upp över åtskilliga sidor i boken och kallades för "preference" och jag översatte till "trevligt ljud" ingår även betydelsen av hur en majoritet av personerna uppskattar musikåtergivelsen mycket mer (närmare musiken om man vill) med reflekterande främre sidoväggar. Du borde känna till detta, du har ju boken själv men kanske inte har kommit så långt fram i den.
Men nu läser du och tolkar väl ändå det som Subjektivisten skriver rätt så underligt?
Han talar ju att komma nära musiken, och det är väl rätt uppenbart att han talar om att komma nära den som den var.
Du talar om det som faktiskt både du och han kallade att trevligt ljud.
Att någon sen kan anse att det där trevliga ljudet är "att komma nära musiken" (känslomässigt), så betyder inte att det är musiken som den var ursprungligen man kommer i kontakt med.
Preferens och ursprungsöverensstämmelse. Den ena garanterar inte den andra.Adhoc skrev:För de med låg hörtröskel för reflektionerna räcker det med lägre styrka, för majoriteten av personerna i undersökningarna önskades reflektioner av högre styrka för att ge liknande sinnesupplevelse. (Börjar likna en diskussion om "rätt" styrka på chilipepparen...)
Njae...
Jag tror den där parallellen snarare bör bytas mot: -För den som saknar erfarenhet och omdöme, kan TV-apparater inställda som i affärerna (läge "dynamic") imponera och attrahera, men för den med större erfarenhet och kunskap om hur mycket bättre det kan se ut, är de vulgära överdrifterna bara jobbiga att behöva titta på, och en bild som överensstämmer med ursprunget bättre, föredras.
Bara en gissning från min sida.
Vh, iö
Almen skrev:Aha, jag trodde "tidiga reflexer" = "reflexer som inte uppfattas som reflexer".
Vad kallar man de icke urskiljbara tidiga reflexerna, då?
petersteindl skrev:8O Jag ser att Ragnwald har lugnat ner rörelserna en smula![]()
MvH
Peter Steindl
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:8O Jag ser att Ragnwald har lugnat ner rörelserna en smula![]()
MvH
Peter Steindl
Hm... alltså, nu är det inte jag som studsar i väggarna, utan några signaler som produceras av åtminstone två membran, placerade framför (eller om sidorna i Onkels fall) lyssnarna.
Att det krävs reflexer i rummet för att återgivningen ska upplevas som autentisk, är helt utan några som helst tvivel.
Men hur mycket av reflexerna ska hjärnan behöva bearbeta för att uppfatta dem som direktljud?
Och hur mycket reflexer (som hjärnan uppfattar som reflexer) ska behövas i rummet, för en naturtrogen återgivning?
Kan vi prata procent? Eller måste vi inveckla oss i djupare vetenskapliga förklaringar?
celef skrev:det där dokumentet du filar på petersteindl kommer det att publiceras i sin helhet?
petersteindl skrev:celef skrev:det där dokumentet du filar på petersteindl kommer det att publiceras i sin helhet?
I princip, ja. Smileys och en del andra forumsaker kommer att utelämnas i dokumentet![]()
/MvH
Peter Steindl
celef skrev:1. mycket intressant, men jag fattar inte riktigt den sista grafen, vilka reflexer är vilka?
2. sedan spelar väl tonkurvan på reflexen roll, studsen i sidovägg är väl typ 90grader off-axis, studsen i framväggen är väl typ 140grader off-axis, osv
joel skrev:Den största nyfunna kunskapen jag fick från boken var hur viktiga sidoväggs reflexerna är. Samt vikten av att hålla dess spektrala innehåll intakt. Dvs. behålla den raka tonkurvan även från reflexerna inte bara från direktljudet.
Detta bevisas i boken med flertalet riktigt stora studier på "listener preferences"l
joel skrev:Sen läggs det också fram en mycket trovärdig teori om att en smart sammanställning av korrekta mätningar på högtalare skulle kunna ge en riktigt bra bild av hur högtalarna faktiskt låter. Detta för att komma ifrån detta ”ta hem, lyssna och tyck” system som idag dominerar högtalarmarknaden.
joel skrev:Det bekräftas också mycket som man redan trodde. Mycket av det är sådant som skrivs här på faktiskt.se dagligen.
MVH
/Joel
IngOehman skrev:Men - oavsett det skulle jag aldrig råda någon att köpa en högtalare
baserat på varken mätningar (oavsett mät-teorins trovärdighet ELLER
dess överensstämmelse med verkligheten) eller på hörsägen om dess
populäritet. Högtalare är alldeles för komplicerade saker för att kunna
fångas med några av dessa nämnda beskrivningsmetoder. Klart man
skall lyssna på dem.
Det enda man någonsin kan ha högtalarmätningar till är att välja bort
några, och då bör man vara MYCKET insatt i hur mätningarna relaterar
till högtalarnas hörbara egenskaper.
-Martin- skrev:Jag betvivlar att någon besitter kunskapen att kunna konstruera ett högtalarsystem som passar för fler än just ett specifikt rum, uppfyllandes en viss kravbild. Skulle någon lyckas med det beror det förmodligen på bristfälliga krav och kravbild med direkta konsekvenser på efterföljande testteckning.
-Martin- skrev:IngOehman skrev:Men - oavsett det skulle jag aldrig råda någon att köpa en högtalare
skall lyssna på dem.
Håller med. Skulle aldrig köpa ett par högtalare baserat på mätningar för de mätningar som finns är obefintliga.
Skulle heller aldrig köpa ett par högtalare som avlyssnats och godkänts hemma (eller borta) hos någon annan person. Det säger nämligen ingenting om hur högtalarna kommer låta hemma hos mig.
Jag betvivlar att någon besitter kunskapen att kunna konstruera ett högtalarsystem som passar för fler än just ett specifikt rum, uppfyllandes en viss kravbild. Skulle någon lyckas med det beror det förmodligen på bristfälliga krav och kravbild med direkta konsekvenser på efterföljande testteckning.
Därför bygger jag mina system själv anpassade för mitt lyssningsrum.
/M
BB skrev:-Martin- skrev:IngOehman skrev:Men - oavsett det skulle jag aldrig råda någon att köpa en högtalare
skall lyssna på dem.
Håller med. Skulle aldrig köpa ett par högtalare baserat på mätningar för de mätningar som finns är obefintliga.
Skulle heller aldrig köpa ett par högtalare som avlyssnats och godkänts hemma (eller borta) hos någon annan person. Det säger nämligen ingenting om hur högtalarna kommer låta hemma hos mig.
Jag betvivlar att någon besitter kunskapen att kunna konstruera ett högtalarsystem som passar för fler än just ett specifikt rum, uppfyllandes en viss kravbild. Skulle någon lyckas med det beror det förmodligen på bristfälliga krav och kravbild med direkta konsekvenser på efterföljande testteckning.
Därför bygger jag mina system själv anpassade för mitt lyssningsrum.
/M
Låter både spännande och intressant! Du har nog en ganska speciellt lyssningsrum eller...?
Care to share?
//BB
IngOehman skrev:Att bygga högtalare för specifika rum är en kompromissväg som jag
aldrig kommer att gå. Det är som att konstruera maträtter för speccifika
ruttna ingedienser. Helt meningslöst.
God ljudåtergivning handlar om att uppnå en helhet, och den närmar
man sig bäst från flera håll samtidigt.
Vh, iö
BB skrev:IngOehman skrev:Att bygga högtalare för specifika rum är en kompromissväg som jag
aldrig kommer att gå. Det är som att konstruera maträtter för speccifika
ruttna ingedienser. Helt meningslöst.
God ljudåtergivning handlar om att uppnå en helhet, och den närmar
man sig bäst från flera håll samtidigt.
Vh, iö
Det du skriver stämmer *exakt* med min egen uppfattning. (Min frågeställning i min kommentar i inlägget var avsedd att vara lite ironisk, men jag kunde nog varit lite tydligare).
Mvh//BB
-Martin- skrev:Yep. Mitt lyssningsrum är speciellt...
Kommer bjuda in alla som är intresserade att lyssna/titta när det är klart. Problemet är bara att tidpunket för färdigställande nog riskerar att förskjutas pga massa andra projekt. (DIY/husbyggarens akilleshäl?)
Men nu skule ju den här tråden handla om "Di tidiga reflexerna". Låt inte mitt inlägg driva det OT.
/M
BB skrev:-Martin- skrev:Yep. Mitt lyssningsrum är speciellt...
Kommer bjuda in alla som är intresserade att lyssna/titta när det är klart. Problemet är bara att tidpunket för färdigställande nog riskerar att förskjutas pga massa andra projekt. (DIY/husbyggarens akilleshäl?)
Men nu skule ju den här tråden handla om "Di tidiga reflexerna". Låt inte mitt inlägg driva det OT.
/M
..Men nu var det ju du själv som tog upp det här... Då är det väl inte för mycket begärt att du lämnar en kort redogörelse för VAD det är som gör ditt rum så speciellt/avvikande från andras?
Mvh//BB
-Martin- skrev:BB skrev:-Martin- skrev:Yep. Mitt lyssningsrum är speciellt...
/M
..Men nu var det ju du själv som tog upp det här... Då är det väl inte för mycket begärt att du lämnar en kort redogörelse för VAD det är som gör ditt rum så speciellt/avvikande från andras?
Mvh//BB
Det som avviker är väl att det är stort (i princip en undervåning) och att avlyssning kommer kommer ske i ett "hörn" av denna del. Nöjd?
IngOehman skrev:Men en sak brukar man behöva veta om rummet - den ungefärliga stor-
leken och lyssningsavståndet. För en liten liten högtalare optimerad för
att avlyssnas på mycket kort avstånd låter alltid förfärligt illa på en större
biograf.
IngOehman skrev:Du förenklade bort kuddistorsionen? (Eller om det är ballongdistorsion
det skall kallas... Den geometriska distorsionen helt enkelt.)
IngOehman skrev:Horisonten är i noll grader vertikal överallt, ja. Men golvlisten?
Om du tittar på din golvlists underkant, så menar du att den är
lika många grader under H-planet, oavsett var på den du tittat?
Vh, iö
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Horisonten är i noll grader vertikal överallt, ja. Men golvlisten?
Om du tittar på din golvlists underkant, så menar du att den är
lika många grader under H-planet, oavsett var på den du tittat?
Vh, iö
Nej det skrev jag inte. Hur var det här nu med tolkandet?
Naqref™ skrev:Jag skrev att horisonten var rak inte att den hade samma antal grader från 0-graderslinjen i horisontalplanet.
Naqref™ skrev:Felet är inte rektangeln utan snarare att koordinatsystemet är felaktigt. Men det blir för jobbigt att ändra på.
IngOehman skrev:Då håller du i varje fall med om att golvlisten (och de andra linjerna), med det koordinatsystem du valt, borde ha den buktning som jag nämnde?
Naqref™ skrev:Dessutom så funkar bara ett justerat koordinatsystem bara på ett visst avstånd. Så om man ska få det korrekt så är det nog enklast att införa en "kudddist". Därom håller jag helt och hållet med. Men jag tycker detta blir en lagom god approximation. Det ska ju bara ge en fingervisning var man har taket, golvet och väggarna på ett ungefär. De övriga vinklarna är mer viktiga.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Då håller du i varje fall med om att golvlisten (och de andra linjerna), med det koordinatsystem du valt, borde ha den buktning som jag nämnde?
Tror jag svarade på det i inlägget före ditt men, jess helt korrekt.
Sorry att jag missade att du faktiskt skrev en fråga.
Dead_Pony skrev:Bra tråd!
1. Är cone of diffusion samma sak som cone of confusion i det här fallet?
2. Anders kan du inte rita in "lyssningsöppningen" i diagrammet också.
/DP
IngOehman skrev:R = 1 * k/(k+f)
Erik_AA skrev:Kom på att om hörseln är okänslig för riktningen när det kommer till superlåga frekvenser så borde den röda och blåa kurvan träffa på varandra nere vid 20Hz. Får fixa det senare.
Edit: Lade till lågfrekvensreflexer för alla sekundära reflexerna till direktljudet, nu skiljer det bara 0.5 dB vid 20 Hz.
@Naqref
Är det ok om jag lägger upp en modifierad version av ditt utmärkta program?
Erik_AA skrev:@Naqref
Är det ok om jag lägger upp en modifierad version av ditt utmärkta program?
Erik_AA skrev:Misstänkt bugg... ska inte följande rad:
asr=apr+(damp^2*directdist/dist).^2.*exp(i.*w.*time);
vara
asr=asr+(damp^2*directdist/dist).^2.*exp(i.*w.*time);
För alla sekundära reflexer förutom den första i listan?
Erik_AA skrev:Såhär såg det ut för mitt rum med 50% reflektion vid 125Hz (vet inte vad som är ett rimligt värde på k i Ingvars formel med 10cm minerallull+5cm polyesterfibrer).
shifts skrev:Kommer det komma en tutorial tro?
Naqref™ skrev:Hur gjorde du förstaplotten? Den är ju beroende av en given dämpning men nu har vi en frekvensarray som inte ger konstant dämpning.
shifts skrev:Ska försöka sätta mig in i detta framöver, det verkar ju onekligen rätt
trevligt. Dock känns inlärningströskeln rätt hög. När jag tittar på vissa
screenshots så lyckas jag inte läsa ut många begripligheter ur dem.
Kommer det komma en tutorial tro?
celef skrev:jag håller med, den där rektangel begriper jag inte ett smack vad den talar om
och fördröjningens tidsaxel borde vara mer detaljerad för att få en chans att läsa punkter
Naqref™ skrev:Hur gjorde du förstaplotten? Den är ju beroende av en given dämpning men nu har vi en frekvensarray som inte ger konstant dämpning.
Erik_AA skrev:Humm, man märker snabbt när man testar lite olika typer av frekvensberoende dämpningskurvor att kurvans utseende och dämpnings effektivitet har en mycket stor inverkan på direktljudets frekvensgång.
Naqref™ skrev:Erik_AA skrev:Humm, man märker snabbt när man testar lite olika typer av frekvensberoende dämpningskurvor att kurvans utseende och dämpnings effektivitet har en mycket stor inverkan på direktljudets frekvensgång. quote]
Njae.Direkljudet förblir opåverkat men summan av ljuden blir det inte.
Men annars stämmer din iakttagelse. Det verkar faktiskt bättre att använda mycket lite dämpmaterial för den summerade frekvensgången ibland (annars får man mycket kraftiga interferenser från primärt golv och tak). Och hörseln summerar ju faktiskt dessa ljud då de befinner sig inom precedencefönstret.
Erik_AA skrev:Edit: Och jag litar då på Ingvars konstaterande att taket vid lite högre frekvenser inte faller inom det du kallar precedencefönstret.
Naqref™ skrev:Erik_AA skrev:Edit: Och jag litar då på Ingvars konstaterande att taket vid lite högre frekvenser inte faller inom det du kallar precedencefönstret.
Men då har IÖ fel. Det har gjorts massvis av forskning om detta både före och efter IÖs forskningsinsats och allt är entydigt. Precedencefönstret (d v s då man uppfattar lokalisationen från den första ljudkällan enbart men den tonala som en sammansatt signal) sträcker sig från strax under 1ms till 7-8 ms (minst). Därefter så kan man beroende på hur signalen ser ut (ton, brus eller impuls) uppfatta det som en separat ljudhändelse (auditory event) och ett eko.
Naqref™ skrev:Införandet av ett "loge tänk" är mest en filosofisk fråga och inget som har med hörselns egentliga funktion att göra. Sett ur ett psykofysikaliskt (som ju precedenseffekten är en del av) perspektiv så är takreflexen väl inomprecedensfönstret. Det kan finns andra reflexer som är väl inom det oxå. Golvreflexen exempelvis och om man sitter nära bakväggen så kan den faktiskt oxå ingå. Men därom vet vi ju inte eftersom det är en variabel vi inte kan ha koll på som högtalarkonstruktörer (hur långt man har till bakväggen alltså, golvreflexen byggs ju in i konstruktionen). Det är därför jag har bara valt att ha med den främre halvan av frontalplanet. Den kan man ha viss (om inte direkt så åtminstone statistisk) koll på.
Erik_AA skrev:Får ta och läsa på lite mer om precedenceeffekten, men vad av jag kommer ihåg så är storleken på tidsfönstret för vilka reflexer som adderas riktnings och intensitetsberoende, eller har jag fel nu?
Erik_AA skrev:Jo, jag har också läst en hel del om detta men IÖ säger (som jag förstått det, jag kan ju ha förstått fel) att takreflexen uppfattas som en del av logen och inte ska summeras in i "direktljudet" vid icke-låga frekvenser (i alla fall i det som han kallar för "bra rum"). Annars skulle han ju förespråka att man gör nåt åt den reflexen på samma sätt som golvreflexen.
subjektivisten skrev:Det gör han med. Ritningen som han gjort på mitt rum har dämpning i taket med, dock inte lika lågt ut som dämpningen på väggarna.
subjektivisten skrev:Möjligt. Beror nog lite vad det är för högtalare också?
Naqref™ skrev:subjektivisten skrev:Möjligt. Beror nog lite vad det är för högtalare också?
Det är nog rimligt. Ser man till de simuleringar jag gjorde i helgen med resp utan dämpning (golv och väggar) så får man en väldigt kraftig dipp vid strax under 400Hz i rummet med dämpning. Det är golv och takreflexen som blir för dominanta. Så paradoxalt nog så vore det bättre (ur ett renodlat tonkurveperspektiv) med i56 i ett sådant dämpat rum medan man kan nöja sig med i28 om man inte har dämpning. Exempelvis.
Erik_AA skrev:Ingvar har sagt att han i stort sett inte ritar rummen med olika mål i sikte beroende på högtalaren, så någon sådan hänsyn är nog inte tagen i subbens rum.
Erik_AA skrev: Annars skulle han ju förespråka att man gör nåt åt den reflexen på samma sätt som golvreflexen.
phon skrev:Erik_AA skrev: Annars skulle han ju förespråka att man gör nåt åt den reflexen på samma sätt som golvreflexen.
Något gör man ju åt takreflexen.
Man ser till att den är fasriktigt spelad genom att man gör något åt högtalarna som spelar. För den ofta något mindre fasriktiga golvreflexen ställer man bordet ivägen.
Naqref™ skrev:Erik_AA skrev:Ingvar har sagt att han i stort sett inte ritar rummen med olika mål i sikte beroende på högtalaren, så någon sådan hänsyn är nog inte tagen i subbens rum.
Jag vet det.
Då finns det några alternativa slutsatser man kan dra av detta.
1. IÖ gör fel som inte anpassar rummen olika till högtalare med olika vertikalt utstrålningsmönster.
2. Våra simuleringar här säger inte hela sanningen eller kanske ingen sanning ö h t.
3. IÖ använder sig av loge-delen av rummet för att läka samman dipparna trots att de ljuden kommer från fel håll och gissningsvis inte bidrar till att egentligen räta ut dipparna i hörselsinnet* mer än på mätningar gjorda med omnidirektionella mikrofoner.
4. Någon/några annan/andra förvirrad/förvirrade slutsats/slutsatser.
*se tråden Är det logiskt med logetänkande
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14388
Naqref™ skrev:*se tråden Är det logiskt med logetänkande
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14388
Erik_AA skrev:
Nu får du allt ta och utveckla
Hur kan man veta vilken fas takreflexen får relativt direktljudet utan att veta om hur rummet är dimensionerat? Eller menar du något annat med "fasriktigt"?
Naqref skrev:Erik_AA skrev:Edit: Och jag litar då på Ingvars konstaterande att taket vid lite högre frekvenser inte faller inom det du kallar precedencefönstret.
Men då har IÖ fel. Det har gjorts massvis av forskning om detta både före och efter IÖs forskningsinsats och allt är entydigt. Precedencefönstret (d v s då man uppfattar lokalisationen från den första ljudkällan enbart men den tonala som en sammansatt signal) sträcker sig från strax under 1ms till 7-8 ms (minst). Därefter så kan man beroende på hur signalen ser ut (ton, brus eller impuls) uppfatta det som en separat ljudhändelse (auditory event) och ett eko.
IngOehman skrev:Naqref skrev:Erik_AA skrev:Edit: Och jag litar då på Ingvars konstaterande att taket vid lite högre frekvenser inte faller inom det du kallar precedencefönstret.
Mono-tänkande för en >>stereo-situation (även om kodningen bara
är stereofonisk, så är händelserna i lyssningsrummet oerhört mycket
komplexare spatiellt), kan resultera i sådana där slutsatser.
Du tappar helt bort de spatiella dimensionerna och hur de sorteras
drastiskt olika av vår hörsel.
IngOehman skrev:Att det oerhört förenklade monotänkandet fortfarande råder, är också
skälet till att så stora felbedömningar har gjort både med avseende på
vilka problem som ett lyssningsrum skapar, och med avseende på vad
som går att åstadkomma med felimplementerade digitala rumskorrektio-
ner, och fortsätter att göras. (Även om allt fler lär sig allt mer, och även
inser att det de trott fram till rätt så nyligen, har varit uppåt väggarna
fel... Fortfarande verkar i princip alla vara väldigt fel ute dock. Det är
inte för inte som strategierna för hur digital rumskorrektion har ändrat
sig drastiskt de senaste 10 åren*. Men det är långt kvar tills de är ens
i närheten av framme.)
Det är helt enkelt svårt att dra rätt slutsatser när man baserar dem på
felaktiga eller bristfälliga indata.
IngOehman skrev:Men - jag håller med dig om att de flesta slutsatser som dragits från de
studier som gjorts i den akademiska världen varit entydiga - entydigt fel-
aktiga.Att många drar fel slutsatser och blir överens om dem, är ju
inte synonymt med att de är riktiga. Det är inte ens ovanligt att det råder
konsensus om saker som är missuppfattningar.
Världen är full av exempel på felaktigheter, som många är eller har varit
överens om är riktiga. Men det har inget med vetenskap att göra.
IngOehman skrev:Det är därför det är en dålig idé att räkna hur många som tycker något
(100 miljarder flugor...) eller titta på vilka titlar de som påstår något har,
som metod för att veta hur man skall värdera ett påstående.
IngOehman skrev:Man behöver själv sätta sig in i sakfrågan, och göra en egen bedömning.
Behöver man göra egna experiment - så tycker jag man skall göra det!
Avstår man från att skaffa sig en vettig grund att stå på, solid nog för
att vila en åsikt på den, så rekommenderar jag att man tar konsekvensen
av det - och istället håller frågan öppen (avstår från att ha en åsikt) tills
det tillståndet har förändrats.
Men var och en gör förstås som de vill med den saken. Jag varken kan
eller vill hindra någon från att tycka, anse eller tro något. Men jag av-
råder från det, när förnuftiga skäl för att ha en, saknas.
IngOehman skrev:Vh, iö
- - - - -
Jag studerade de här sakerna i huvudsak mellan 1977/78 och 1989, mest
de första åren därinom, och de lösningar som användes för digitala rums-
korrektioner var även tio år efter det (~2000) av sådana slag att det finns
skäl att tro att de som gjort dem INTE baserade lösningarna på insikt i hur
vår hörsel verkligen fungerar. Många tycks ha börjat förstå lite på sista
tiden, men påståenden om att .
Tengil skrev:Lust skrev:IngOehman skrev:... Jag studerade de här sakerna i huvudsak mellan 1977/78 och 1989, mest de första åren därinom...
Med början när du var 15-16 år alltså?
Det är tungt!
nä ungt![]()
Vh Christer
petersteindl skrev:Tengil skrev:Lust skrev:IngOehman skrev:... Jag studerade de här sakerna i huvudsak mellan 1977/78 och 1989, mest de första åren därinom...
Med början när du var 15-16 år alltså?
Det är tungt!
nä ungt![]()
Vh Christer
Ja, ngt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster