Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Jag har en fundering på att byta mina analoga aktiva delningfilter mot Behringers Ultradrive Pro DCX 2496. Har någon på forumet sådana filter hemma i sin rigg.
Nagrania skrev:Det lär ju finnas inbyggt ett parametrisktfilter i lådan...i.s.f. behöver man ju inte köpa ett DEQ 2496. Eventuellt så kan man ju köpa Behringers DSP 1124 så att man kan Eq:a subbarna.
Vad händer om man kör in en digital flerkanalssignal (DD el. DTS) i DCX'en?avr7000 skrev:Jag kör ett sådant i min anläggning...
Fråga vad du vill........
patrikf skrev:Finns det nån liknande produkt från nåt annat företag?
Nagrania skrev:dawen om man vill ha en dbx eller BSS så får man nog betala 20-35 papp för samma sak som Behringer för 4800 spänn. Men visst om någon vill betala för det så får man väl göra det då. Hästens sängar är inte heller det bästa trots att dom är dyrast.
Nagrania skrev:Jag blir så jävla trött på alla dessa självutnämnda ljudtekniker som tror sig veta allt och dessutom har mage att dömmer ut oss som har jobbat länge och som faktiskt vet vad det handlar om. Amatörer.
pga ett extra AD steg mm?Ok, den brusar en aning då man kör den anaolgt in...
Vad gäller patentintrång så finns det ingen myndighet som kan göra något. Det är en civilrättslig tvist som måste drivas av den part som anser att ett intrång skett.
Antonic skrev:Lyssnat på deras monitorer nyligen och det var bland det sämsta jag hört ingen botten alls och bara grumligt ljud
Isidor skrev:Ingo,Vad gäller patentintrång så finns det ingen myndighet som kan göra något. Det är en civilrättslig tvist som måste drivas av den part som anser att ett intrång skett.
Mja, i slutänden är det ändå en domstol ("myndighet") som avgör frågan, även om patentinnehavaren självklart måste se till att driva frågan. Om Behringer verkligen gjort patentintrång på Aphex patent så bör det ha blivit dyrt och därmed en läxa för Behringer. Marknaden är väl reglerad på detta område och så länge som man håller sig till "reverse engineering" så bryter man inga lagar.
Ja och? Förstår inte riktigt poängen tror jag. Förklara är du snäll!
Massor av beskyllningar om plagiering och patentöverträdelser dök upp, men försvinnande få fall ledde till åtgärder från myndigheternas sida.
Antonic skrev:Visst Behringer är det ända alternativet om man ska ha så avancerad proc för det
priset men och säger att dom hör skilnad på allt inte tycker att behringer är skit
//
Lyssnat på deras monitorer nyligen och det var bland det sämsta jag hört
Antonic skrev:Phonics monitorer blev lovordade i senaste "monitor" endast 4000kr paret... //
Det var just den monitorn som jag lyssnade på liksom när det spelar så dåligt så
man inte ens kan använda dom då är ju något fel eller hur ??
Audiomanikern skrev:Antonic skrev:Visst Behringer är det ända alternativet om man ska ha så avancerad proc för det
priset men och säger att dom hör skilnad på allt inte tycker att behringer är skit
//
Lyssnat på deras monitorer nyligen och det var bland det sämsta jag hörtAntonic skrev:Phonics monitorer blev lovordade i senaste "monitor" endast 4000kr paret... //
Det var just den monitorn som jag lyssnade på liksom när det spelar så dåligt så
man inte ens kan använda dom då är ju något fel eller hur ??
-NjA*? Ngt är i.a.f. fel när du först säger att Behringers monitor var bland det sämsta
du hört för att därefter påstå att Phonic´s monitor var just den som du lyssnade på
för att slutligen hävda att "de"(?) spelar så dåligt så man inte ens kan använda dom
- vilket bara är nys samt snobberi men... visst 5-25ggr dyrare monitorer är mkt bättre
ingen som säger emot dig där! Vad du dock vill få sagt på detta forum hajaA* inte?
Mvh A*
Antonic skrev:behringer monitor det var den jag testat inte Phonicen som kostar endast 400kr
mera paret dvs ingen större skilnad
Harryup skrev:Ingo:
"Då sa jag att det är inte så konstigt att myndigheterna inte gör något, det finns ingen "myndighet" som ex officio ska hålla koll på sådant. Det är upp till den som anser att en kränkning av dennes rättighet har skett att driva en tvistemålsprocess om detta."
Både ja och nej.
Finns faktiskt en undersökningsplikt som i princip aldrig används av myndigheter. Piratkopiering är inte tillåten, men myndigheterna prioriterar annat.
Morello skrev:Bäste Ingo,
Eftersom du ställer sådana extrema krav på kvalitet utgår jag från du ALDRIG använt en Shure SM57 eller 58.Rätta mig om jag har fel
Ingo skrev: Ett företag som flera gånger lyckats med att kopiera så till den milda grad att till och med felen i den kopierade produkten finns med på kopian och namnet på orginalet finns med på kopians kretskort är för mig ett företag som jag inte gärna stödjer.
Det finns dock ett exempel med ett Behringer kretskort där man t.o.m. kopierat en "blintarm"...
... som då även fanns på kopierade konkurrentens kretskort !
Morello skrev::lol:Aha, så du har en avancerad apparat som korrigerar för alla brister hos den extremsunkiga mikrofonen Shure SM57?
Du tror inte att SM57:an är ett avsevärt större problem än lite dist elelr brus från en Behringer-apparat?
Nagrania skrev: En liten brandfackla till....Mackies mickförstärkare som ingår i deras billiga mixer 1604 är bland det bättre som går att få. Men i mitt dagliga så använder jag Amek/Neve 9098.
Ingo skrev:Om jag säger så här; kolla vilken stor pa-rigg som helst i hela världen. Jag kan sätta min högra hand på att det finns Sm 57:or i den riggen och att dom används. Garanterat. Jag kan sätta den kvarvarande tassen på att det inte finns en enda grunka som heter Behringer i någon av dessa riggar.
jonasp skrev:Att alla använder SM57, vad säger det? Säger det överhuvudtaget något om SM57,
eller säger det något om dem som använder dem?
Audiomanikern skrev:Hej!
Om man vill ha ett schysst lowtech-sound så är det A*bsolut inget fel på en SM57:a? Men som sagt
då är det ju heller inget fel på varken 1604 el Behringer... svälja kameler samt sila mygg!
Mvh A*
Självfallet finns det mkt yrkesskickliga samt mkt seriösa ljudtekniker! Finns dessutom inget som
motsäger att Ingo är en utav dem!
1 Spelas föör höögt (bortsett ifrån djupbas) behöva ej betyda ljudteknikern är skyldig dock!
2 FörsökA* medlaM o I kanske har olika definition av "överstyrning"(?)
Mvh A*
Ingo skrev:2. Nej det är dom inte. Ett modernt PA-system har stora överstyrningsreserver.
Ingo skrev:Morello,
Jag vet inte vad din definition av en typisk pop-gala är.
De arrangemang jag jobbar på tycker jag för det mesta håller en relativt hög nivå ljudkvalitetsmässigt.
1. De rekommendationer (SOSFS 1996:7) som vi vanligtvis följer är 100 dBA Leq och 115 dB peak. Det är skillnad på 8 timmars exponering per dag som är det som 85dB bygger på och 45 minuter per vecka eller vad det kan röra sig om för genomsnittskonsumenten. Det finns givetvis tillfällen när rekommendationerna inte följs. Det vanligast tror jag är att det är fysiskt omöjligt. Stället är för litet och intrumenten låter för mycket helt enkelt. Sen finns det givetvis klantskallar som inte begriper bättre än att mixa för starkt.
Morello skrev:Vem är det om inte ljudteknikern som håller i volymreglaget?
Audiomanikern skrev:Hej!Morello skrev:Vem är det om inte ljudteknikern som håller i volymreglaget?
- Vill klubben (´s ägare) ha högt... då blir det högt!
Mvh A*
Ingo skrev:Jaha, så nu är DJ och ljudtekniker samma sak. Det visar ju på vilken nivå ni diskuterar... Kanske ska gå till neurokirurgen och laga bilen medans du ändå är igång...
Att alla använder SM57, vad säger det?
Vill man ha ett schysst lowtech-sound är det A*bsolut inget fel på en SM57:a? Men som sagt
då är det ju heller inga större fel på varken 1604 el Behringer... svälja kameler samt sila mygg!
Mvh A*
Morello skrev:Ingo skrev:Jaha, så nu är DJ och ljudtekniker samma sak. Det visar ju på vilken nivå ni diskuterar... Kanske ska gå till neurokirurgen och laga bilen medans du ändå är igång...
PA-systemen förekommer i båda fallen
Morello skrev:Ingo,
Tycker du att det låter bra på en typisk pop-gala?
Jag har generellt sett mycket lågt förtroende för PA-ljudtekniker eftersom:
1. Ljudnivån är nästan utan undantag av sådan dignitet att den renderar hörselskador för publiken. Den lagstadgade nivån om 85 dBA på arbetsplatser verkar yrkeskåren ha missat helt.
2. PA-systemet är lika ofta svårt överstyrda med grav distorsion som konsekvens.
Jo, många PA_system är helt överstyrda, vilket renderar en öronpinande distorsion.
Morello skrev:Överstyrning behöver inte nödvändigtvis rendera haveri, utan bara distorsion.![]()
Nästan utan undantag alltså.
Antonic skrev:Jag måste få säga en åsikt här.
Arbetar som ljudtekniker håller på med hifi/hembio och bilstereo
Behringer är inget jag sätter högt i kurs tyvärr.
Vee-Eight skrev:Å andra sidan så är det vanskligt att uteslutande kalla proffs för duktiga och amatörer för okunniga.
Nagrania skrev:Morello du frågade inte mig om Shure SM58 men jag kan svara för min del. Jo jag har använt SM58 men jag vill helst undvika dom. Dom här mickarna kan ofta låta väldigt dåligt men fördelen med dom är att dom har högbakgrundsdämpning och dom gånger jag använt SM58 så brukar jag ta bort puffskyddet då dom inte behövs i en trumriggning.
Nagrania skrev:En liten brandfackla till....Mackies mickförstärkare som ingår i deras billiga mixer 1604 är bland det bättre som går att få. Men i mitt dagliga så använder jag Amek/Neve 9098.
Antonic skrev:vet ej hur dom är men i samma klass som behringer borde det ju vara
Antonic skrev:jo exakt kan inte vara lätt att slänga ihop något sådant för en bra peng men man får det man betalar för.
Vad dom sa att den gjorde mindre fasvridningar vid EQ och delning.
Antonic skrev:jo jag är samma person men slutade på det forumet gillade inte stämningne tyvärr.
Flera som slutade pga det.
Antonic skrev:Jag vet inte men kan säga att ett av sveriges största ljudföretag mätte upp den mot BSS 366 och enligt dom och deras mätningar hade DBX proc mycket mera fasfel.
Litar på dom men dom kanske ljuger.
eller inte kan mäta vad vet jag.
Vill inte nämna företagets namn vill inte dra in dom i detta.
Det var tanken att visa att om DBX ger mindre fasfel ´å borde behringer och alto ge ännu mera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster