wow vilka pryar lixom !!

skrämmande fina slutsteg !
Moderator: Redaktörer
Blue skrev:Jo, om man värderar watt- och strömstyrka framför allt annat. Själv tror jag nog att man kan få en roligare integrerad för pengar motsv dessa för- och slutsteg.
Jo för det som LTS säger, det är ju också den universella sanningen, för alla, alltid.
NNord skrev:"akademiskt sett för hög avskärning i basen"
say what? va menas?
NNord skrev:"akademiskt sett för hög avskärning i basen"
say what? va menas?
Johan_Lindroos skrev:NNord skrev:"akademiskt sett för hög avskärning i basen"
say what? va menas?
-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.
Harryup skrev:Förutsättningen att det just är "bara" frekvengångensdippen man hör är väl att programmaterialet innehåller musik ner till DC? Spelade ni ACDC eller?
Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.
Vet man att det är just det man hör? Kan det inte vara en knäande nätdel? Hur många dB har era högtalare fallit vid 3,5Hz?
Johan_Lindroos skrev:Jag tror musikmaterialet har kraftig nivå ned till runt 5 Hz (filmmusiken till 5:e Elementet)
mike34 skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag tror musikmaterialet har kraftig nivå ned till runt 5 Hz (filmmusiken till 5:e Elementet)
Hmm intressant,,,, råkar ha soundtracket hemma (vem har inte) men,, vilken låt/parti tänker du på då ? Det är inte det där sinussvepet i mitten på track 2 möjligen ?
NNord skrev:johan
så 1080 har problem med att spela ner till DC ?
Johan_Lindroos skrev:Jag tror det är låt 5, en liten snutt i början. Det är alltså inte sveplåten. Man behöver en musiksnutt som har någon slags repetivitet i ljudet. Man kan höra det lite gran på timingen och nivån, och i kombination med vibrationspåverkan av kroppen.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.
Vet man att det är just det man hör? Kan det inte vara en knäande nätdel? Hur många dB har era högtalare fallit vid 3,5Hz?
Om det är -3dB vid 3,5Hz så lär -0.2dB återfinnas vid en högre frekvens - det borde ju primärt vara detta man hört... *skulle jag tro*
Edit: Inte snabbast i postandet....
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.
Om det är -3dB vid 3,5Hz så lär -0.2dB återfinnas vid en högre frekvens - det borde ju primärt vara detta man hört... *skulle jag tro*
Edit: Inte snabbast i postandet....
Men det kan väl inte finnas många högtalare i världen där man kan detektera en skillnad på några tiondels dB vid 20 Hz? Så jag håller med om att det har endast ett akademiskt intresse....
/ B
Det som är obehagligt är inte olika åsikter i sig utan vad åsikterna grundar sig på. Det är nästan så man häpnar vad långtgående slutsatser som ibland dras utifrån "lyssna och tyck" tester. Förutom det vill jag bara säga att det är helt ok för mig att folk har olika åsikter. Men jag tycker inte det skadar att med jämna mellanrum kritiskt granska varför man tycker så mycket (har en nästan bestämd uppfattning) om allt möjligt.Snälla, varför är det så obehagligt att folk har olika åsikter om saker och ting?
Martin skrev:Jag kan tänka mig hur det gick till: "Nähä, förstärkaren har ännu inte lyckats påvisas otransparent, vad ska vi nu hitta på? Aha, förstärkaren går bara ner till 3,5Hz -3dB. Detta måste vi försöka höra (känna)! Ta fram det där sjuka spåret med 5Hz bas och vrid upp volymen sjukt högt!"![]()
Snacka om kritiskt och noggrannt genomfört test. Lär vara mer tillförlitligt än att "lyssna och tycka" på en Rotel RB-980BX och utifrån det gissa på vilken nivå en RB-1080 presterar ljudmässigt.![]()
...
Johan_Lindroos skrev:NNord skrev:johan
så 1080 har problem med att spela ner till DC ?
"Problem" kan man inte kalla det för. Man har högpassfilter just för att skydda högtalarna från att matas med DC-signaler. Både CD-spelare och försteg brukar ha högpassfilter, men det finns också DC-kopplade grejor om man vet om att högtaleriet kan hantera det utan att paja. Tänk på att DC ger offset av talspolen vilken ger lägre ljudtryckskapacitet (alt. ökad distorsion).
Harryup skrev:Vet man att det är just det man hör? Kan det inte vara en knäande nätdel? Hur många dB har era högtalare fallit vid 3,5Hz?
Dahlqvist skrev:Harryup skrev:Vet man att det är just det man hör? Kan det inte vara en knäande nätdel? Hur många dB har era högtalare fallit vid 3,5Hz?
Ville bara påpeka att man inte är i behov av spela högt på testobjektet. Man kan i princip fritt simulera känslighet på konstlaster tills den smälter/exploderar. Det är de förstärkare som driver högtalarna som måste spela högt och de är de samma "före" och "efter". Vet inte hur Lindroos et al. gjorde i detta specifika fall men det är inte ett problem som är inbyggt i metoden.
/D
Nattlorden skrev:Harryup - nu tänker du bakvänt! Det är ju precis det man kan!..höra om objektet låter illa vid hög volym - utan att behöva stå ut med hög volym.. eller samtidigt testa om högtalarna låter illa vid hög volym.
Nattlorden skrev:Alexi - så en 1095 moddad med stora trafos skulle kunna bli 2½ 1080?
NNord skrev:vad är det för ett fint slutsteg du har, som man kan använda till falukorvselement ?!
NNord skrev:vad är det för ett fint slutsteg du har, som man kan använda till falukorvselement ?!
Callisto skrev:Morello, på tal om mätning. I förra veckan gjordes lite mätningar på mitt steg för att kolla "hälsan" hos det i samband med konvertering till 220 V. Det kopplades dit ett 1 ohms (vid 25 grader)motstånd som var tjockt som en falukorv och ca 35 cm långt. En tongenerator kopplades in med sinusvåg. Snubben vridde på och vid 84 V klippte sinuskurvan (+42 V på plus och -42 V på minus) med den kontinuerlig effekten. Jag kan säga att motståndet blev varmt, tempen var närmare 70-90 grader (smälter lätt en kabel som råkar ligga emot). Nu har man inte bara ett hifi steg utan även en svets
Flint skrev:(42/roten(2)) i kvadrat / 1) =882W
Om det är en Krell ska den ge 441W i två ohm och 220,5W i fyra ohm och inte en watt mer (obs. inte en watt mer) eftersom de lovar en effektfördubbling vid varje impedanshalvering.
Bamsefar skrev:Flint skrev:(42/roten(2)) i kvadrat / 1) =882W
Om det är en Krell ska den ge 441W i två ohm och 220,5W i fyra ohm och inte en watt mer (obs. inte en watt mer) eftersom de lovar en effektfördubbling vid varje impedanshalvering.
Fast Krell har aldrig effektdubblat !!!
Krell säger t.ex. 200w at 8 ohm, men i verkligheten är det kanske 330w at 8 ohm. Men detta hjälper till senare i beräknandet. Det blir "400" vid 4, och 800 vid 2 - men det är bara marknadsföringsknep. Dvs man ser till att slutstegen ger markant mera i t.ex. 8 ohm för att på pappret dubbla nedåt...
NNord skrev:Kanske bättre o köpa Rotel än Krell då !
Så man slipper marknadsföringsfloskler !
NNord skrev:Kanske bättre o köpa Rotel än Krell då !
Så man slipper marknadsföringsfloskler !
Callisto skrev:Ljudbilden öppnades upp och andades mer luft, blev alltså mer utrymme mellan musikerna framförallt på djupet. Ljudet spelar med en helt annan autoritet, låter inte lika tunnt. Separationen mellan detaljer var påtagligt bättre. Inte den minsta detalj i inspelningen går att undvika. Både micro och macrodynamiken var klart bättre. Ljudkaraktären är annars mycket lik, varken kall eller varm, neutral skulle jag vilja säga.
Sen har vi Krellens trumfkort, basen. För det första så är basen mycket stramare och mer detaljrik och mycket kraftigare, man hör verkligen de rena bastonerna på ett helt nytt sätt och det gäller även för högre bastoner. Underbar attack i basen får man samtidigt som det låter som att högtalaren plötsligt fått ett frekvensomfång som går 10-15 Hz djupare än innan.
Callisto skrev:Kan bara meddela dig att jag jämfört Rotel 1090 med FPB 200 hemma hos vän som ägde bägge två (uppgraderade till Krellen). Det är STOR skillnad mellan dessa två förstärkare och jag snackar nu natt och dag skillnad. Låna hem och jämför så märker du själv.
Callisto skrev:Max, jag är övertygad om att FPB:n lät klarar F/E testet galant eftersom det har så väldigt låg dist.
Det påvisar bara att F/E metoden inte fungerar som det är tänkt. Det påvisar enbart ifall det finns distorision som påverkar. Den säger inget om effektresurser, stigtid, förmåga att "fylla på " med ström när spänningen höjs, återkopplingsgrad, storlek på enskilda kondingar i nätdelen (stora eller små) mm. Kort sagt, kraften och dynamiken som antagligen gör sitt till för detaljförmågan och ljudbilden i sin helhet.
Det verkar som några här tror att ljudet enbart har med distorsionsnivån att göra. Lägst distorion = bäst ljud.
Vid normalt effektuttag kan nästan vilken förstärkare klara av att leverera effekt med tillräckligt låg dist. Låter ändå olika mellan apparater med samma värde på disten eftersom det är så många fler faktorer som påverkar ljudet.
Callisto skrev:Det påvisar bara att F/E metoden inte fungerar som det är tänkt. Det påvisar enbart ifall det finns distorision som påverkar. Den säger inget om effektresurser, stigtid, förmåga att "fylla på " med ström när spänningen höjs, återkopplingsgrad, storlek på enskilda kondingar i nätdelen (stora eller små) mm.
Callisto skrev:Max, jag är övertygad om att FPB:n lät klarar F/E testet galant eftersom det har så väldigt låg dist.
Max_Headroom skrev:Helt omöjligt. Om apparatera har så stor ljudskillnad som du påstår så kommer minst en av dom att falla ut som färgande vid ett F/E-test. Rotel är redan testad och slank igenom fint. Eftersom du nämner att Krellen har mycket kraftigare bas drar jag slutsatsen att krell monterat in ett bashöjningsfilter i förstärkaren. Synd att det inte går att stänga av, annars verkar den ju varit bra...
Max_Headroom skrev:Callisto skrev:Max, jag är övertygad om att FPB:n lät klarar F/E testet galant eftersom det har så väldigt låg dist.
Helt omöjligt. Om apparatera har så stor ljudskillnad som du påstår så kommer minst en av dom att falla ut som färgande vid ett F/E-test. Rotel är redan testad och slank igenom fint. Eftersom du nämner att Krellen har mycket kraftigare bas drar jag slutsatsen att krell monterat in ett bashöjningsfilter i förstärkaren. Synd att det inte går att stänga av, annars verkar den ju varit bra...
"Den säger inget om effektresurser, stigtid, förmåga att "fylla på " med ström när spänningen höjs, återkopplingsgrad, storlek på enskilda kondingar i nätdelen (stora eller små) mm. Kort sagt, kraften och dynamiken som antagligen gör sitt till för detaljförmågan och ljudbilden i sin helhet. "
Jo, det bland annat just det som kommer fram i testen eftersom förstärkaren jobbar mot konstlast och får gå så hårt som konstlasten kräver (jag tror det står på LTS hemsida hur deras konstlast är beskaffad).
"Har väl sagt det förr; f/e-test är helt OK men det går INTE att rättvist bedöma en apparat som är bättre än vad referensen är."
Referensen är insignlan vid en F/E-test, inte en annan apparat.
Callisto skrev:Det handlar snarare om att Roteln brister i effektresurserna och därför låter klent.
Morello skrev:Max,
Du drar fel slutsats.![]()
För övrigt är basregistret det lättaste att få till i ett slutsteg, eftersom förloppen är långsamma och återkopplingen stor vid låga frekvenser. Jag skulle bli förvånad om Krell FPB-serien färgar basregistret hörbart.
Callisto skrev:Jag tycker du ska kolla upp kretsschemat istället för att komma med ett så banalt påstående som "bashöjningsfilter"![]()
![]()
![]()
Det handlar snarare om att Roteln brister i effektresurserna och därför låter klent.
Flint skrev:Max_Headroom skrev:
Referensen är insignlan vid en F/E-test, inte en annan apparat.
Referensen är ljudet i verkligheten vid inspelningstillfället och inget annat.
Morello skrev:Flint,
Problemet är att den signalen inte är tillgänglig i de flesta fall samt att den i stor utsträckning påverkas av inspelningsutrustningen.
Bill50x skrev:HUR kan jag detektera om ett (extra) insatt slutsteg har något hyss för sig vid 20 Hz om den använda insignalen inte kan hantera/återge denna låga frekvens? HUR kan jag påvisa om ett testat objekt har 100%ig dynamikhantering om inte insignalen har det?
I min värld kommer jag hela tiden tillbaka till att f/e-testen kan påvisa om en given apparat är sämre eller lika bra än insignalen, inte om den är bättre.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:HUR kan jag detektera om ett (extra) insatt slutsteg har något hyss för sig vid 20 Hz om den använda insignalen inte kan hantera/återge denna låga frekvens? HUR kan jag påvisa om ett testat objekt har 100%ig dynamikhantering om inte insignalen har det?
I min värld kommer jag hela tiden tillbaka till att f/e-testen kan påvisa om en given apparat är sämre eller lika bra än insignalen, inte om den är bättre.
Mina instoppningar av insignalen istället för referens... och nu undrar jag... vad menar du egentligen???
Morello skrev:Max,
För övrigt är basregistret det lättaste att få till i ett slutsteg, eftersom förloppen är långsamma och återkopplingen stor vid låga frekvenser. Jag skulle bli förvånad om Krell FPB-serien färgar basregistret hörbart.
Max_Headroom skrev:Hur är det möjligt? Roteln kom igenom F/E-testet fint. Calisto skriver att krellen ger intryck av att gå 10-15 Hz djupare. Det går väl inte ihop? Krellen måste väl göra nåt skumt med basen?
Morello skrev:Detta är nästan komiskt. Hur många gånger ska man behöva upprepa att apparaten under test INGALUNDA jämförs med en annan apparat![]()
![]()
?
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Max,
Hur är det möjligt? Roteln kom igenom F/E-testet fint. Calisto skriver att krellen ger intryck av att gå 10-15 Hz djupare. Det går väl inte ihop? Krellen måste väl göra nåt skumt med basen?
Svante skrev:Känns vi vandrat igenom den här diskusionen förut. Vill bara inflika att F/E-metoden inte är perfekt, men att jag tycker att den hör till de bättre metoderna.
Kan någon nämna en metod som producerar resultat som är mer tillförlitliga? Mer användbara?
Bill50x skrev:Min anläggning har ingen som helst återgivning under 50 Hz och är dessutom ganska orkeslös med sin begränsade dynamik.
Nu frågar jag mig; HUR ska jag kunna påvisa Nad´ens raka frekvensgång ner till X Hz? HUR kan jag påvisa att det slutsteget har bättre dynamik än mitt nuvarande slutsteg? När jag kopplar före och efter Nad´en kommer jag förmodligen inte höra någon som helst skillnad. Betyder det att den stärkaren är ofärgande?
Som jag ser det - NEJ!
Morello skrev:Håller med dig delvis - anläggningen som används vid FE-test måste vara av hög klass för att testet skall vara meningsfullt.
Morello skrev:Svante skrev:Känns vi vandrat igenom den här diskusionen förut. Vill bara inflika att F/E-metoden inte är perfekt, men att jag tycker att den hör till de bättre metoderna.
Kan någon nämna en metod som producerar resultat som är mer tillförlitliga? Mer användbara?
Jag ser gärna att man kombinerar FE-test (i en högklassig anläggning) med extensiva mätningar.
Nattlorden skrev:Nävisst, gör man medvetet fel så klart man kan få tokiga resultat.
Men då borde andelen godkända apparater bli betydligt högre än de LTS presenterat, vilket visar på att det felet du medvetet åstadkommit inte finns i LTS testuppställning.
( Dessutom varje gång man hittar något som passerar F/E kan man ju göra rokad med det i testuppställningen och testa om det som stod i testuppställning och kolla om det fortfarande passerar. )
Den testuppställningen du satt upp är ju ungefär som att välja Stevie Wonder som din personliga tavelkritiker.
För min del anser jag att testen visar upp nån form av resultat som gäller för testsituationen och inget annat.
Totalt oanvändbart för mig då jag skall välja förstärkare för mina högtalare eftersom jag inte spelar på en konstlast hemma.
Det krävs en mycket kompetent testanläggning för att kunna sortera ut de bästa grejorna
Martin skrev:För min del anser jag att testen visar upp nån form av resultat som gäller för testsituationen och inget annat.
Totalt oanvändbart för mig då jag skall välja förstärkare för mina högtalare eftersom jag inte spelar på en konstlast hemma.
Harryup: Men är det så kritiskt tror du? Är det rimligt att du skulle få ett helt annat resultat?
Harryup skrev:Martin skrev:För min del anser jag att testen visar upp nån form av resultat som gäller för testsituationen och inget annat.
Harryup: Men är det så kritiskt tror du? Är det rimligt att du skulle få ett helt annat resultat?
Jajamänsan.
En test som inte säger ett smack om hur jag kommer uppleva ljudet i mina högtalare.
Men för dom som har ett totalt ofärgat lyssningsrum med totalt ofärgade högtalare, så måste ju testen säga allt.
Hittar ni en sån person så är han så unik att han kanske borde stoppas upp för att bevaras till eftervärlden.
hifirocker skrev:Det krävs en mycket kompetent testanläggning för att kunna sortera ut de bästa grejorna
Vilken LTS också förfogar över vid sina tester om jag inte minns fel.
En anläggning som troligtvis är mångdubbelt mycket bättre vad avser dynamik, frekvensomfång, upplösning och ljudtrycksförmåga jämfört med många av de anläggningar som använts i diverse öppna tester som man kan läsa om i kommersiella hifitidningar (intet ont om dem, men om några tester är missvisande så är det nog i första hand främst de!).
Detta är ett av argumenten för att att LTS F/E-tester bör påvisa hållbara resultat tycker jag.
niclasc skrev:När du kopplar flera apparater i serie så blir slutsignalen lika med produkten av insignalen och alla färgningar. Om ditt testobjekt dämpar 100Hz med 3dB och övriga kedjan dämpar med 10 dB så kommer man när testobjektet är inkopplat få en dämpning på 13dB. Detta jämför man med en dämpning på 10dB när testobjektet inte är inkopplat. Denna skillnad på 3dB hör man trots den ursprungliga dämpningen på 10dB.
Om du har en oändlig dämpning så har du givetvis rätt att det inte går att detektera några skillnader. Allting multiplicerat med 0 bilr ju 0, men för att det skulle bli ett problem i en blindtestsetup så krävs det ett idealt brickwall filter och sådana existerar inte i verkligheten vad jag vet.
Men som metod i ens egen sunkiga anläggning () är f/e inte bättre än något annat.
Svante skrev:Så Bill50x, vad är alternativet?
Tror du att det är någon som tror det då? När vet man om musikåtergivningen är optimerad?Harryup skrev:Ok, skall vara tydlig.
Alla som köper ett slutsteg enbart på grund av att det klarat ett F/E test kan ju omöjligt veta om dom optimerat musikåtergivningen ur sin stereo.
Lyssning är det som gäller.
Bill50x skrev:Svante skrev:Så Bill50x, vad är alternativet?
Suck, du har en poäng där....
Det finns ingen "lösning". En kombination av olika tester och användande av sunt förnuft är precis vad som alltid använts. En övertro på den ena eller den andra testmetoden ger suboptimeringar som inte ger något varaktigt resultat.
Som användare kan jag inget annat säga än: Lyssna!
Som konstruktör är det naturligtvis något helt annat. Trial & Error fungerar knappast, det tar för lång tid.
/ B
Bill50x skrev:niclasc skrev:När du kopplar flera apparater i serie så blir slutsignalen lika med produkten av insignalen och alla färgningar. Om ditt testobjekt dämpar 100Hz med 3dB och övriga kedjan dämpar med 10 dB så kommer man när testobjektet är inkopplat få en dämpning på 13dB. Detta jämför man med en dämpning på 10dB när testobjektet inte är inkopplat. Denna skillnad på 3dB hör man trots den ursprungliga dämpningen på 10dB.
Om du har en oändlig dämpning så har du givetvis rätt att det inte går att detektera några skillnader. Allting multiplicerat med 0 bilr ju 0, men för att det skulle bli ett problem i en blindtestsetup så krävs det ett idealt brickwall filter och sådana existerar inte i verkligheten vad jag vet.
Om min anläggnings förstärkare distar 0,5%, HUR märker jag om ett testobjekt har lägre dist?
/ B
NNord skrev:Måste vara svårt för som inte har JBL att utvärdera sjyssta prylar.
Man måste ju ha bra högtalare att utgå ifrån
Martin skrev:
Nä, jag tycker det där med konstlast låter som en dålig ursäkt faktiskt. Tror inte att det är så kritiskt att det har någon avgörande betydelse i utgången av testet.
Bill50x skrev:Svante skrev:Så Bill50x, vad är alternativet?
niclasc skrev:Testobjektet distar lika mycket oavsett hur mycket din anläggnig distar. Det blir inte lättare eller svårare att detektera det om din anläggning distar mer eller mindre. 0,9*X är 10% mindre än X oavsett vad X är så länge X <> 0.
Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Så Bill50x, vad är alternativet?
...med ett F/E-test, kanske?![]()
Bill50x skrev:Jag vidhåller med en dåres envishet; f/e-testen kan inte användas för att hitta bättre apparater än de som ingår i testanläggningen.
/ B
I så fall kan man inte använda F/E test på något annat än högtalare, om jag har förstått dig rätt. Eftersom dessa i princip alltid kommer att låta sämre än en ok förstärkare.Jag vidhåller med en dåres envishet; f/e-testen kan inte användas för att hitta bättre apparater än de som ingår i testanläggningen.
niclasc skrev:Svante skrev:Givetvis finns det också krav på F/E-mätutrustningen, det går inte att mäta <0.5% dist om utrustningen har mer,
Varför inte då?
niclasc skrev:Bill50x skrev:Jag vidhåller med en dåres envishet; f/e-testen kan inte användas för att hitta bättre apparater än de som ingår i testanläggningen.
/ B
Du som brukar skriva så kloka inlägg, varför har du så svårt för att inse att det går?
I så fall funkar det bara på svagaste länken i kedjan (vilket faktiskt är bevisat att det inte stämmer). Jag tror du är ute och cyklar lite.F/e-test är bra på att sortera ut apparater som är sämre än det man har, men knappast till något annat.
Om min anläggnings förstärkare distar 0,5%, HUR märker jag om ett testobjekt har lägre dist?
Martin skrev:Jag vidhåller med en dåres envishet; f/e-testen kan inte användas för att hitta bättre apparater än de som ingår i testanläggningen.
I så fall kan man inte använda F/E test på något annat än högtalare, om jag har förstått dig rätt. Eftersom dessa i princip alltid kommer att låta sämre än en ok förstärkare.
Nä, jag tror inte att det är så enkelt som du vill få det. Jag vill påstå det motsatta mot vad du just hävdade: Alla fel maskerar inte andra fel! Långtifrån.
Morello skrev:Med lite tur kan två apparater i serie med vardera 0.1% THD faktiskt rendera THD <0.1%
Bill50x skrev:Därför att den använda utrustningen maskerar den lägre disten. Man kan alltid hävda att 0,5% i testanläggningen + 0,1% ger 0,6% totalt, därför borde man kunna detektera skillnaden mellan 0,5 och 0,6%. Men att med säkerhet kunna lyssna sig fram till 0,6% respektive 0,5% dist är knappast troligt.
Martin skrev:I så fall funkar det bara på svagaste länken i kedjan (vilket faktiskt är bevisat att det inte stämmer). Jag tror du är ute och cyklar lite.F/e-test är bra på att sortera ut apparater som är sämre än det man har, men knappast till något annat.Fundera på det! Maskerar alla fel andra fel? Det är i princip det du påstår.
Från början hette det att vilken (skit-) anläggning som helst duger för f/e-test
Morello skrev:Tar man fasta på hur ytterst få apparater som klarar FE-test (när LTS testar i Studio Blue) kan man dra slutsatsen att anläggningen är mer än högklassig.Det är inte direkt farmors köksanläggning som nyttjas.
Martin skrev:Testanläggningens förmåga tycker jag inte ska underkännas på så lösa grunder att det är sämre än testobjektet. Den kan visst vara sämre än testobjektet vilket lätt går att bevisa. Det är helt beroende av vilken typ av fel anläggningen i övrigt har som jag sa. Vissa fel maskerar andra fel (tex exakt samma dist på 1% som den på 0,1% som man försöker höra), många fel gör inte det. Ett exempel skulle kunna vara en högtalare (eller förstärkare) som distar 20% i basen, gör inte att det blir särskillt mycket svårare (eller lättare) att höra 2% dist i mellanregistret.
roger skrev:Morello skrev:Tar man fasta på hur ytterst få apparater som klarar FE-test (när LTS testar i Studio Blue) kan man dra slutsatsen att anläggningen är mer än högklassig.Det är inte direkt farmors köksanläggning som nyttjas.
Och det är väl inga blåbär som utför testerna heller, det är ju inga Aftonbladet vi-har-listan-tester.
Morello skrev:Vem har sagt att en skitanläggning duger?
Bill50x skrev:Från början hette det att vilken (skit-) anläggning som helst duger för f/e-test, nu börjar det krypa fram att testanläggningen egentligen behöver vara av hög kvalitet.
/ B
Harryup skrev:Morello skrev:Med lite tur kan två apparater i serie med vardera 0.1% THD faktiskt rendera THD <0.1%
Vilket alltså skulle göra att man får vilket svar i F/E testen?
Att testen ger svaret att 2 förstärkare i serie är mer ofärgade än bara en? Alltså väljer man bort förbikopplingen som färgande (endast sladd)?
Martin skrev:Anläggningen kan tex ha rimliga frevkensgångsavvikelser, dist, halvbra stereoperpektiv, lite svampig dynamik mm, men man kan ändå höra hur en förstärkare rullar av diskanten 1dB vid 20kHz, eller att den tappar dynamik lite, lite grann eller ändrar ljudbilden pyttepyttelite eller något annat intressant.
Harryup skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Med lite tur kan två apparater i serie med vardera 0.1% THD faktiskt rendera THD <0.1%
Att testen ger svaret att 2 förstärkare i serie är mer ofärgade än bara en? Alltså väljer man bort förbikopplingen som färgande (endast sladd)?
Nån som svara på om man har tur om testen visar fel? Eller har jag missförstått?
Är det bra att en sladd har mer dist än en förstärkare i en testuppsättning?
niclasc skrev:Nu tappar du lite fokus. F/E-testet säger mycket om de apparater som man kan detektera i testet. Däremot inte säkert något om de apparater som passerar. Vad jag vände mig emot i dina tidigare inlägg var att man INTE kan detektera fel hos ett testobjekt som är sämre än den övriga utrustningen. Om ett testobjekt inte detekteras i ett test så är det givetvis bättre om utrustningen runt omkring är av hög kvalitet. Jag tror dock att du fortfarande överdiver betydelsen av kringutrustningen.
Hur kunde man då konstatera att Pioneer 668 var bätre en Sentec DiAna?Bill50x skrev:Jag har hela tiden hävdat att f/e-testen inte kan användas för att hitta bättre utrustning än vad som finns i testanläggningen. Jag har (ännu) inte ändrat åsikt.
Bill50x skrev:Martin skrev:Anläggningen kan tex ha rimliga frevkensgångsavvikelser, dist, halvbra stereoperpektiv, lite svampig dynamik mm, men man kan ändå höra hur en förstärkare rullar av diskanten 1dB vid 20kHz, eller att den tappar dynamik lite, lite grann eller ändrar ljudbilden pyttepyttelite eller något annat intressant.
Jag citerar Morello, detta börjar bli komiskt
Detta är ju precis vad jag har hävdat hela tiden - "man kan höra hur en förstärkare rullar av diskanten 1dB vid 20kHz" - exemplifierar precis vad jag menar. Linjära skillnader (frekvensgång) är relativt enkla att hitta om det handlar om några dB upp eller ner. Och att testanläggningen inte är oförmögen att återge vissa register.
Man kan höra när testobjektet "tappar dynamik lite" - men kan man höra att objektet jag testar är bättre på att hantera dynamik än testanläggningen i övrigt? HUR hör man det?
/ B
Martin skrev:Bill50x: Läs mitt förra inlägg. Angående brus så är det ju lätt att testa genom att bara kortsluta ingångarna på slutsteget och sätta örat mot högtalaren.
niclasc skrev:Harryup skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Med lite tur kan två apparater i serie med vardera 0.1% THD faktiskt rendera THD <0.1%
Nån som svara på om man har tur om testen visar fel? Eller har jag missförstått?
Jad förstår inte riktigt frågan? F/E-testet undersöker bara om man hör någon skillnad när ett objekt är inkopplat eller inte. Gör man det så vet man att objektet påverkar signalen. Så även i detta fallet!
Rydberg skrev:Bill50x> Kringutrustningen behöver ju bara vara så bra att den kan visa på skillnaden. Jag kan tänka mig att de flesta Krell och ML skulle fixa det även om de själv inte är transparenta. Så visst kan man hitta ett transparent steg utan ett transparent slutsteg man lyssna via.
Jag säger, om det är så, att testobjektet är bättre på att hantera dynamik. Varför skulle man inte kunna höra det? Ett större fel maskerar ju nödvändigtvis inte ett mindre fel, eller hur? Det finns som sagt massor av exempel på detta. Om du använder en högtalare som är ganska dynamiskt begränsad, varför skulle man inte kunna höra en väldigt liten försämring i dynamik hos en förstärkare trots detta?Man kan höra när testobjektet "tappar dynamik lite" - men kan man höra att objektet jag testar är bättre på att hantera dynamik än testanläggningen i övrigt? HUR hör man det?
Jag har hela tiden hävdat att f/e-testen inte kan användas för att hitta bättre utrustning än vad som finns i testanläggningen. Jag har (ännu) inte ändrat åsikt.
Harryup skrev:Morello skrev att distorsionen kan sjunka om man kopplar 2 förstärkare i tandem jämfört med att bara köra en av dem.
Jag skulle inte beskriva det som tur utan snarare en felkälla.
Om 2 förstäkare i tandem låter bättre än bara en så betyder det?
roger skrev:Harryup skrev:Morello skrev att distorsionen kan sjunka om man kopplar 2 förstärkare i tandem jämfört med att bara köra en av dem.
Jag uppfattade det som att Morello skrev det med glimten i ögat. Att distortionen i apparaterna tog ut varandra. Typ rosa brus i en apparat och ett exakt likadant fast fasvänt rosa brus i den andra resulterar i en tyst kedja.
Eller?
Alexi skrev:Hur kunde man då konstatera att Pioneer 668 var bätre en Sentec DiAna?Bill50x skrev:Jag har hela tiden hävdat att f/e-testen inte kan användas för att hitta bättre utrustning än vad som finns i testanläggningen. Jag har (ännu) inte ändrat åsikt.
Bill50x skrev:niclasc skrev:Nu tappar du lite fokus. F/E-testet säger mycket om de apparater som man kan detektera i testet. Däremot inte säkert något om de apparater som passerar. Vad jag vände mig emot i dina tidigare inlägg var att man INTE kan detektera fel hos ett testobjekt som är sämre än den övriga utrustningen. Om ett testobjekt inte detekteras i ett test så är det givetvis bättre om utrustningen runt omkring är av hög kvalitet. Jag tror dock att du fortfarande överdiver betydelsen av kringutrustningen.
Jag vet inte vad du menar med att tappa fokus... Jag har hela tiden hävdat att f/e-testen inte kan användas för att hitta bättre utrustning än vad som finns i testanläggningen. Jag har (ännu) inte ändrat åsikt.
/ B
Du skriver att "Om ett testobjekt inte detekteras i ett test så är det givetvis bättre om utrustningen runt omkring är av hög kvalitet." Vad menar du?
På vilket sätt överdriver jag betydelsen av kringutrustning?
niclasc skrev:Om ett objekt passerar ett F/E-test så kan man säga att dess påverkan på ljudet är mindre än vad testuppsättningen kan påvisa. En bättre testuppsättning kan sålla bort fler testobjekt. Jag antar att detta är lite av din ståndpunkt.
Meen! Detta är ju självklart, det är det vi har sagt hela tiden.Bill50x skrev:niclasc skrev:Om ett objekt passerar ett F/E-test så kan man säga att dess påverkan på ljudet är mindre än vad testuppsättningen kan påvisa. En bättre testuppsättning kan sålla bort fler testobjekt. Jag antar att detta är lite av din ståndpunkt.
YES!!! Precis vad jag menar! Du har uttryckt det på ett sätt som jag inte lyckats med, trots långa inlägg. Håll tummarna för att dom andra förstår vad du säger!
/ B
Jag har hela tiden hävdat att f/e-testen inte kan användas för att hitta bättre utrustning än vad som finns i testanläggningen.
Harryup skrev:niclasc skrev:Harryup skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Med lite tur kan två apparater i serie med vardera 0.1% THD faktiskt rendera THD <0.1%
Jad förstår inte riktigt frågan? F/E-testet undersöker bara om man hör någon skillnad när ett objekt är inkopplat eller inte. Gör man det så vet man att objektet påverkar signalen. Så även i detta fallet!
Morello skrev att distorsionen kan sjunka om man kopplar 2 förstärkare i tandem jämfört med att bara köra en av dem.
Det är mer dist i en sladd än i en förstärkare eftersom det i förbikopplingfallet då kommer vara högre dist.
En felkälla alltså.
Morello skrev:Mitt inlägg har tydligen lett till en missuppfattning. Om den distorsionsutsläckning som jag talade om ger sig till känna kan man, som niclasc mycket riktigt påpekat, dra slutsatsen att testobjektet distar
Martin skrev:Meen! Detta är ju självklart, det är det vi har sagt hela tiden.Bill50x skrev:niclasc skrev:Om ett objekt passerar ett F/E-test så kan man säga att dess påverkan på ljudet är mindre än vad testuppsättningen kan påvisa. En bättre testuppsättning kan sålla bort fler testobjekt. Jag antar att detta är lite av din ståndpunkt.
YES!!! Precis vad jag menar! Du har uttryckt det på ett sätt som jag inte lyckats med, trots långa inlägg. Håll tummarna för att dom andra förstår vad du säger!
/ B
Du har formulerat dig såhär:Jag har hela tiden hävdat att f/e-testen inte kan användas för att hitta bättre utrustning än vad som finns i testanläggningen.
Det är långtifrån samma sak. Tänk på det en stund, eller sov på saken.
Bill50x skrev:Jag hävdar också att man INTE kan höra om den testade apparaten är bättre än testanläggningen.
Detta verkar de flesta f/e-testanhängare protestera emot, trots att de i sina inlägg faktiskt belägger min tes....
/ B
Du kan tex ha två olika förstärkare som du F/E-testar med den andra förstärkaren som "vanlig". Den ena hör du skillnad på i dynamik i F/E-test, med den andra hör du mindre eller ingen skillnad i dynamik (-en förbättring i dynamik jämfört med den andra som alltså ingår i testanläggningen).Jag hävdar också att man INTE kan höra om den testade apparaten är bättre än testanläggningen.
Jo detta är precis det vi har sagt. Läs igen!Nej, det är inte alls vad som är sagt. Vad som sagts är att f/e-testen kan detektera skillnader i apparater även om testanläggningen är av långt sämre kvalitet.
Bill50x skrev:Nej, det är inte alls vad som är sagt. Vad som sagts är att f/e-testen kan detektera skillnader i apparater även om testanläggningen är av långt sämre kvalitet.
Min ståndpunkt är (fortfarande) att man kan detektera en sämre eller lika bra produkt med f/e-testen men inte en bättre. Visst, hör man ingen skillnad på testobjektet och detta (objekt) via testanläggningen, kan man på goda grunder anta att testobjektet är bättre än testanläggningen, men man vet inte hur mycket.
"Ju renare fönster man tittar igenom, desto bättre vet man vad som händer på andra sidan"
/ B
niclasc skrev:Jad trodde att du hade (tänkt) rätt och vi var överens
Jag får fortsätta en annan dag!
God Natt!
Ja alltså det du gör fel i tolkningen är att likställa "behöver inte ens" med "kan inte påvisas". Detta är stor skillnad."Apparaten behöver inte ens vara lika bra som den övriga testanläggningen bara för att den har passerat testet."
Kunde inte sagt det bättre själv Jag tolkar detta uttalande som om att man inte kan hitta en bättre apparat än testanläggningen genom ett f/e-test. Eller har jag fel igen?
NNord skrev:Denna tråd har spårat ur så mycket att ni kan lika gärna fortsätta med det ni diskuterar om, ni har ju inte snackat om detta förut![]()
ähum8O
snark,
kan vi inte ha en debattdel där man debaterar samma sak heeeela långa tiden !
Bill50x skrev:Kunde inte sagt det bättre självJag tolkar detta uttalande som om att man inte kan hitta en bättre apparat än testanläggningen genom ett f/e-test. Eller har jag fel igen?/ B
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:Kunde inte sagt det bättre självJag tolkar detta uttalande som om att man inte kan hitta en bättre apparat än testanläggningen genom ett f/e-test. Eller har jag fel igen?/ B
Ja, B det har du tyvärr.Och det är inte teori utan praktisk erfarenhet. LTS sökande efter bättre och bättre slutsteg har varit en iteration där man hitta bättre och bättre apparater (bättre som i svårare att detektera i ett f/e-test) med drivning av högtalarna som varit "sämre". Men det finns förstås gränser dåligt kringutrustning man kan ha och det gäller främst apparaterna nedströms testobjektet. (Hur detta är möjligt har jag min misstankar om men jag är inte rätt person att förklara det men några förslag är att a) eventuella maskeringeffekter inte riktig fungerar som man intuitivt kan tro, och b) man kan låta konstlasten vara svårare än den last som de verkliga högtalarna utgör och på så sätt få det drivande slutsteget att låta bättre än det skulle gjort i konstlasten. )
Hälsningar,
D
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 41 gäster