Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Ja, ni fattar va? Essen låter märkligt på nåt skumt sätt på vissa plattor. Varför är det så?
Audiomanikern skrev:Hej!
Fassst s blire ju inte sså mycket luft utav som ex agressiva f och, och mmm o sånt, elleops?
Mvh A*
mats skrev:Morello, ursäkta en dumskalle(eller en som vill lära sig), vad betyder excessiv? Och snälla svara inte(som Öhman svarade i överlägsen stil att jag skulle slå upp det i en ordbok)
mats skrev:Morello, ursäkta en dumskalle(eller en som vill lära sig), vad betyder excessiv? Och snälla svara inte(som Öhman svarade i överlägsen stil att jag skulle slå upp det i en ordbok)
roger skrev:Ibland tycker jag det låter som att själva mikrofonen är orsaken till missljudet.
Nagrania skrev:Eftersom jag vid det här laget har stor vana vid olika mikrofoner så har jag också stött på problemet flera gånger. Problemet kommer sig av att mikrofonen sitter väldigt nära och mitt framför munnen på sångerskan och i bland sångaren. Vissa röster har den här peaken i ess-ljuden och effekten ökar ju närmare man sätter micken. Om man nu skullle sätta micken lite vid sidan av munen så kan man slippa de här skarpa essen. Ett annat sätt är att använda en som Morello redan sagt...en deesser eller ännu hellre ett dynamiskt notchfilter med variabelt Q-värde.
För mig låter det som om området där det "essar" är mycket känsligt för det mänskliga örat.
Bill50x skrev:Förutom Svantes tre teser till orsak till "s-ljud" vill jag lägga till en fjärde:
4. (För) hög nivå i detta register vilket gör att efterföljande steg klipper.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Förutom Svantes tre teser till orsak till "s-ljud" vill jag lägga till en fjärde:
4. (För) hög nivå i detta register vilket gör att efterföljande steg klipper.
/ B
Det var vad jag menade med nr 2.
2. Dist i högfrekvensen. Uppstår gärna vid pre- och de-emfas (diskanthöjning vid inspelningen, sänkning vid avspelningen), gör att diskanten lätt blir överstyrd. Märks speciellt på FM-radio med dålig mottagning.
Nagrania skrev:Sant men idag är det knappast någon som använder pre/de-emphasis på en CD-skiva eller något annat förutom i FM radio. Frågan är om inte den dist som du talar om vid FM stereo sändningarna kommer från S-signalen. Det skulle i.s.f betyda att disten försvinner om man lyssnar i mono.
Morello skrev:Proximtyeffekten, som ger sig till känna pga. att långa våglängder får samma fasläge över kapseln samtidigt som korta dito skapar fasdifferens eftersom krökningsradien nära en ljudkälla är relativt väglångden stor, ger klangliga fel och bidrar inte signifikant till den närbild man upplever vid närmickningen, då den beror på "smack"- och "läppljud".Vill man bara åt denna LF-höjningen kan man lika gärna micka på avstånd och tillgripa EQ.
![]()
Menar du att en överstyrning får stereosystemet (MPX) att få krupp?
Nagrania skrev:Menar du att en överstyrning får stereosystemet (MPX) att få krupp?
Det handlar nog inte om överstyrning utan det är nog FM/stereo tekniken som är känslig för de höga nivåerna i de högre frekvensområdet.
Vill man bara åt denna LF-höjningen kan man lika gärna micka på avstånd och tillgripa EQ.
För övrigt finns det få saker som låter sämre än närmickade vokalister. I mina öron alltså.
Nagrania skrev:mikrofonens proximityeffekt som f.ö bara fungerar om man har en mick med njurkaraktäristik.
Naqref skrev:Har sett 8'or som har bestått av två njurformade kapslar (Pearl TL-4 ex) som man genom att koppla rätt får kula, njure eller åtta men med två kulor kan man inte få en njure eller en åtta.
Svante skrev:Jovisst, om man kopplar dem i motfas och lägger på ett baslyft på -6 dB/oktav.
Nagrania skrev:Jag har faktiskt en TL4:a och var det inte så att micken hade två plattor? Så vitt jag minns så ändrade man polaristionsspänningen så att man får två njurar rygg mot rygg eller två kulor.
Naqref skrev:Svante skrev:Jovisst, om man kopplar dem i motfas och lägger på ett baslyft på -6 dB/oktav.
Om de är sanna kulor så lär man få kamfiltereffekter av format. Lägger man in en skiva imellan dem så kan man minska det men då är de inte kulor längre
ljudatervinning skrev:Proximitetseffekten kan alltså skönjas i Navier-Stokes ekvationer?!
Jag har tidigare antagit det iallafall, men jag kan ju ha fel.
ljudatervinning skrev:Proximitetseffekten kan alltså skönjas i Navier-Stokes ekvationer?!
Jag har tidigare antagit det iallafall, men jag kan ju ha fel.
Max_Headroom skrev:Hmm, vi läste nåt om nåt "stokes sats" i skolan vill jag minnas. Kan det ha varit i stömningsläran? Hmm, jag får kolla lite i mina gamla böcker, minnet är ju inte mycket att lita på.
Style skrev:Navier Stokes ekvation är en diffekvation som beskriver strömning. Den är en det klassiska problemet inom termodynamik, aerodynamik, metereologi etc då den inte är analytiskt lösbar utan kräver numeriska metoder, FEM-ansats etc
Den är dessutom kaotisk i betydelsen att små förändringar av ingångsdata ger enorma förändringar vid en given tid en bit fram. Det är därför man inte kan prediktera väder på längre sikt än några dagar.
Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
Martin skrev:Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
En del människor har skarpa s-ljud naturligt. Det blir ännu värre när man sätter dom framför en mikrofon. Det kan hjälpa något med snedställd mikplacering, att man sätter mikrofonen vinklad mot munnen, men inte rakt framför. Men, som sagt, ibland är proximityeffekten önskvärd för att få mer kropp och närvarokänsla i ljudet... Ja, alltså, man vill aldrig ha dessa s-ljud, men närvaron och tightheten. S-ljuden som en del har är ett aber som kan driva en stackars ljudtekniker till vansinne. Och det har inte ett skit med kompressorer att göra.
Martin skrev:Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
Svante skrev:Martin skrev:Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
Tidiga transistorkonstruktioner hade problem med låg "slew-rate" och har man det så distar det vid höga diskantnivåer. Bygger man rätt så går det bra, däremot.
inte bara slutsteg har problem med "essiga" ljud. det kan alla enheter i återgivningskedjan ha.
Nagrania skrev:Nej Morello jag har tyvärr alldrig lyssnat på "Café Blue" men däremot så har jag lyssnat på dom andra skivorna med PB. Gissningsvis så kan det vara så att man heltenkelt inte haft tillgång eller rentutav känt till möjligheterna med ett dynamskt filter. För det är väl inte så att man helt enkelt slagit in i det digitala taket när man mixat eller mastrat. Vad vet jag utan att ha lyssnat själv och analyserat. Hur låter skivan i ett par bra hörlurar?
Det är klart man ska ha högupplösande avslöjande högtalare. Med sådana högtalare kan man höra skillnad mellan bra och dåliga närmikade inspelningar.Bill50x skrev:Martin skrev:Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
inte bara slutsteg har problem med "essiga" ljud. det kan alla enheter i återgivningskedjan ha. egentligen är det ett onödigt problem orsakat av för närmikade vokalister. med en bra anläggning kan man ju nästan "se" tonsillerna, när fasen gör man det i verkligheten? det är bara i kassa och komprimerande anläggningar som närmikat låter bra.
/ B
Style skrev:nu är jag lite ute på tunn is men det är väl så att med många inkrement av t blir en liten skillnad i startvärde en jätteskillnad i slutvärde alldeles oavsett om det är laminärt eller inte.
Style skrev:... Det finns som sagt en topologisk ansats att räkna på detta mha poincare transform där man kan visa ett systems stabilitet mycket elegant men det är inte direkt matematisk grundkurs.
Jag gick en kurs i detta för många år sen och har glömt nästan alltihop men jag kommer ihåg att det var rätt kul. Särskilt när man började komma in på dimensioner som inte var heltal.
Style skrev:Svante, det stämmer säkert. Alla kaosekvationer består av en linjär del och en olinjär del.
Nagrania skrev:Bill50x:inte bara slutsteg har problem med "essiga" ljud. det kan alla enheter i återgivningskedjan ha.
Du eller någon annan kanske kan förklara utan att gå in på några ekvilibristiska ekvationer. Hur det kan komma sig att en förstärkare som har en överstyrningsmarinal på så där +26 eller +30dBm... har kan en sådan klippa när man vanligen aldrig kommer upp högre än +18dBm. Moderna mickar tål så där 135-150dB spl och kan lämna(Neumann) max +10dBu men vanligtvis ligger nivån mycket lägre. Av egen empirisk verksamhet så bruka ju inte det här vara något problem.
Bill50x skrev:I fallet med "essigheten" tror jag inte det har med överstyrningsmarginaler att göra. Snarare med begränsad stigtid. Jag gjorde tidigare jämförelsen med ett kassettdäck, vilket inte föll i god jord. Men faktum är att även när jag spelade in med -20 dB så klippte det och lät tjockt och fult om "essen". Det hade alltså inte med bandets begränsning pga den låga farten att göra utan snarare med elektroniken. Jag har hört fenomenet i många olika apparater.
Men jag hör vad som händer och tycker lika illa om det varje gång. Och för mig så är det närmikning som verkar vara boven, kanske som Svante skriver dålig närmikning. Men varför det låter så illa borde någon mer tekniskt kunnig kunna berätta om!
/ B
Bill50x skrev:Men jag hör vad som händer och tycker lika illa om det varje gång. Och för mig så är det närmikning som verkar vara boven, kanske som Svante skriver dålig närmikning. Men varför det låter så illa borde någon mer tekniskt kunnig kunna berätta om!
/ B
Style skrev:svante, butterfly effect var en stor besvikelse. Egentligen ingen dålig film men den kunde varit så mycket bättre. Kolla in Donnie Darko istället för en film på lite samma tema som inte idiotförklarar sin publik
jag spelade in med -20 dB så klippte det och lät tjockt och fult om "essen".
analogt inspelat så kan det vara så att de här höga frekvenspeakarna får bandet att vibrera.
Nagrania skrev:Bill50xjag spelade in med -20 dB så klippte det och lät tjockt och fult om "essen".
Är du alldeles säker på att bias var rätt inställd för det band som du spelade in på. Jag har nämligen också gjort sådana prov med en Nakamichi LX5:a och en Pioneer CT93:a utan att kunna detektera några direkt hörbara problem. Men du det är faktiskt lite problem med magnetband som man använder vid analog inspelning som jag skrivit tidigare.
Nagrania:
analogt inspelat så kan det vara så att de här höga frekvenspeakarna får bandet att vibrera.
Sådant påverkar ljudet tveklöst och ännu mer om den mekaniska konstuktionen av bandföringen är bristfällig. Jag tycker nog att vi kan lämna det här med analogbandteknik...i.a.f då det gäller kassettbandspelare. Ska man spela in analogt då är det breda band som gäller och hög bandhastighet å gärna någon brusreducering typ Dolby SR.
poppop skrev:S-ljuden som en del har är ett aber som kan driva en stackars ljudtekniker till vansinne. Och det har inte ett skit med kompressorer att göra. Däremot så kommer kompressorn att ducka och pumpa på de mest konstiga ställen eftersom s-ljuden innehåller så pass stark energi. Essen hörs ibland inte, men den elektriska signalen får kompressorn att kräkas.
poppop skrev:Jag har tillgång till riktiga mixerbord, filter med ställbara q-värden och riktiga mikrofoner. Det är i allafall ett aber som kan driva mig till vansinne. Det finns faktiskt röster där det enda som hjälper är ett dyrt besök hos tandläkaren samt en fast tid hos talpedagogen.
W201 skrev:Det här med "riktiga" mikrofoner, mixerbord, bandare mm är ett intressant ämne. Det "soundet" vi lyssnare är uppväxta med från radio och skivor KOMMER från dessa hörbara färgningar! De flesta ljudtekniker vet att en elbas låter tyngre och maffigare via trafobalanserad mixer och analogt band med lite banddist och -komprimering.Likaså att sången får en fylligare och rundare/behagligare klang via samma mixer och bandare.
Att spela in på moderna, ofärgande studioprylar låter ofta sterilt och naket, därför att verkligheten LÅTER så. Men i pop- och rockmusik vill man ofta ha det "klassiska soundet". Därav alla dessa rörmikrofoner, -kompressorer, pre ampar mm. Bara mina 50 öre...
CHC skrev:Om Du hade tillgång till "riktiga" mixerbord och "riktiga" mikrofoner skulle Du inte ha några problem med "s"-ljuden. Alla mixerbord jag har hört - och det är inte så få precis, (varav några är de dyraste och "bästa" som finns att tillgå enligt uppgift), låter fullkomligt apa. Slött, lågupplöst, distorderat, you name it... Det krävs oerhört snabb (och överstyrningstålig) elektronik för att klara komplexiteten hos s-ljud.
Förhoppningsvis har en del av oss lyckats frigöra oss från det ”soundet”, - en del genom eget kritiskt lyssnande, - andra genom inspelningserfarenhet av levande musik.
”Verkligheten” låter för övrigt allt annat än ”sterilt” och ”naket” åtminstone så länge vi håller oss till akustiska instrument och röster i en akustiskt levande miljö.
W201 skrev:Det är väl inget fel att artister och producenter inom pop eller rock väljer ett speciellt sound?
W201 skrev:Det är väl inte annorlunda än när fotografer eller målare väljer sina tekniker?
W201 skrev:Den färgande inspelningsutrustningen är en DEL av den "verktygsutrustning" man jobbar med för att skapa (obs INTE återskapa) en ljudbild.
W201 skrev: Men när det gäller att dokumentera levande musik är jag helt på din linje. Kort signalväg, utnyttja lokalens akustik, lågdistande utrustning osv.
CHC skrev:”Verkligheten” låter för övrigt allt annat än ”sterilt” och ”naket” åtminstone så länge vi håller oss till akustiska instrument och röster i en akustiskt levande miljö.
W201 skrev:Men detta är ju musik som sedan många år utgör en försvinnande liten del av radio- och skivutbudet, inte sant?
W201 skrev: "Modern" musik är dessutom sällan lämpad för akustiskt levande miljöer.
W201 skrev:Ljudtryck och frekvensomfång på dagens instrument gör det alltid jobbigt att framföra levande musik i "levande miljö". Men det är kanske lite OT...
dawen skrev:CHC: Jag ställde en fråga som du inte besvarade, det får du gärna göra.
Din kritik angående groteska distorsionnivåer och svetsande s-ljud förstår jag mig inte på. Högklassiga PA-system finns på marknaden, och kompetenta systemtekniker dessutom.
dawen skrev:Okej, my bad, det var en uppmaning, ingen fråga. Det jag reagerade på var att du sa att det krävdes mycket snabb samt överstyrningstålig elektronik för att klara av s-ljud, och det är jag inte riktigt med på.
System som har minst sammma reproduktionskvalitet som en "riktigt bra ljudanläggning för hemmiljö" låter i mina öron som en utopi. Väldigt bra PA-system finns det å andra sidan.
CHC skrev:Kan Du motivera varför Du inte är med på resonemanget?
CHC skrev:Utopi? Vem hade trott att vi skulle få 3GHz-processorer när 8MHz-processorerna med 640k RAM var highest fashion? Jag hyser inte det ringaste tvivel om att vi kommer att få se PA- och andra system med en kvalité man inte trodde vara möjlig att uppnå.
dawen skrev:Nattlorden: Hur vet du att det är PA-systemet som ligger på bristningsgränsen?För övrigt är nog det största problemet när det gäller PA-system att människor konsekvent inte har tillräckligt mycket stegkraft i sina riggar.
Om Du hade tillgång till "riktiga" mixerbord och "riktiga" mikrofoner skulle Du inte ha några problem med "s"-ljuden. Alla mixerbord jag har hört - och det är inte så få precis, (varav några är de dyraste och "bästa" som finns att tillgå enligt uppgift), låter fullkomligt apa. Slött, lågupplöst, distorderat, you name it... Det krävs oerhört snabb (och överstyrningstålig) elektronik för att klara komplexiteten hos s-ljud.
Nagrania skrev:CHCOm Du hade tillgång till "riktiga" mixerbord och "riktiga" mikrofoner skulle Du inte ha några problem med "s"-ljuden. Alla mixerbord jag har hört - och det är inte så få precis, (varav några är de dyraste och "bästa" som finns att tillgå enligt uppgift), låter fullkomligt apa. Slött, lågupplöst, distorderat, you name it... Det krävs oerhört snabb (och överstyrningstålig) elektronik för att klara komplexiteten hos s-ljud.
Fine CHC eftersom du tydligen kan och förstår allt det här så kanske jag kan få gå på ljudkurs hos dig-"Den lille hemljudteknikern" kurs för sådana som gärna vill kunna allt om ljudinspelning och mixning. Snabba, högupplösand och lågdistorderande ljudbord... det låter spännande. Vad kommer jag/vi att få jobba med för mikrofoner och ljudbord?
Nagrania skrev:Jag skulle tro att skillnaden mellan dig och mig är att jag inte mätt THD utan jag har bara lyssnat och använt Mackie 1604 rent praktiskt. Det var faktiskt en mycket duktig kollega som tipsade mig om just den Mackiemixern eftersom jag från början var skeptisk. Du Morello jag tycker nog att man måste lyssna på grejorna också och inte bara mäta.
Jo, jag tänker på det. Men det gör ju inte 0.08% dist lättare att höra. Dessutom är det antagligen inte är största källan till distorsion iaf.Johan_Lindroos skrev:Martin, tänk på att i musikstudiosammanhang används en hel radda med apparater i serie vilket brukar ge avsevärt mer distorsion.
Nagrania skrev:Jo men det är väl klart att en Eartworks skulle kunna vara lite bättre än SSL´s mick förstärkare. Men det skulle vara himla knöligt att jobba med ett stativ på så där 40 mikrofonkanaler utan att ha koll på hur mycket man styr ut varje mikrofonsteg. Det känns väldigt tungt att jobba så i en stressad situtation som det ändå ofta kan bli. På mitt jobb har vi i våra Protool riggar mick förstärkare från Rupert Neve och när jag kör tendera jag att inte styra ut fullt för att kunna ha en överstyrningsmarginal. Sedan kan man i efterhand gaina nivån digitalt om det skulle behövas. I vilket fall så tror ju inte jag att ess-ljuden beror på någon distortion vilket den här OT´n handlar om utan det är bara så att vissa människor har de här skarpa ess-ljuden som naturligtvis hörs tydligare när mikrofonen(ditt öra) är närmare placerad käften på sångaren. F.ö är det så att om man spelar in ett instrument ex.v en akustiskgitarr så låter den helt annorlunda med ökat mikrofonavstånd. Till din mätning Morello vill jag bara säga som så att du valt felfrekvens. Du har mätt vid 2KHz medans ess-ljuden ligger i spannet 3,5-9KHz. Tror du verkligen att du eller någon annan hör en ytterst momentan K3 på 0,083% som dessutom är av den typ som vi har lättast att acceptera. Jag undrar hur mycket THD man har i en mikrofon...man brukar i.a.f acceptera 0,5%.
Martin skrev:Jo, jag tänker på det. Men det gör ju inte 0.08% dist lättare att höra. Dessutom är det antagligen inte är största källan till distorsion iaf.Johan_Lindroos skrev:Martin, tänk på att i musikstudiosammanhang används en hel radda med apparater i serie vilket brukar ge avsevärt mer distorsion.
Ponera att du har fem apparater med 0.1% K2 och med samma tecken på övertonen. Seriekoppla dessa och du har 0.5% K2 plus ögre ordningens övertoner, vilket är mer än hörbart.
Morello skrev:Martin skrev:Jo, jag tänker på det. Men det gör ju inte 0.08% dist lättare att höra. Dessutom är det antagligen inte är största källan till distorsion iaf.Johan_Lindroos skrev:Martin, tänk på att i musikstudiosammanhang används en hel radda med apparater i serie vilket brukar ge avsevärt mer distorsion.
Ponera att du har fem apparater med 0.1% K2 och med samma tecken på övertonen. Seriekoppla dessa och du har 0.5% K2 plus ögre ordningens övertoner, vilket är mer än hörbart.![]()
Har man å andra sidan tur, således att en del av apparterna komprimerar på positiv halva och en del på negativ dito, kan distorsionen (K2) faktiskt bli mindre än en apparat.
lyssnat på rörförstärkare med säkert mer än 1% dist så har det låtit mycket bra ändå.
Nagrania skrev:Jo du jag har varit flera gånger på Mega och kollat och på Marques är jag nog flera gånger i månaden + att jag går till Stockholms skivbörs och till Skivfactoriet som ligger vägg i vägg. Det här är mina stora leverantörer...sedan finns det ju en eller två på St. Eriksgatan. Nä nu är det för mycket OT så tillbaka till Essss.
Ok, jag kan tillägga att vi jämförde "värdens" egen rörförstärkare med Elektrokompaniet försteg och monoblock. Skillnaden var ju inte slående direkt. Båda lät under de förhållandena (med okänd musik/rum osv) ungefär lika bra.Morello skrev:Jaha, men jag vid flertalet tillfällen detekterat mindre än 0.5% THD under kontrollerade former.
lyssnat på rörförstärkare med säkert mer än 1% dist så har det låtit mycket bra ändå.
Ja, men vem har sagt att distorsion inte kan låta subjektivt trevligt?
Flints filer med 1% dist hörde jag ingen skillnad på...
...och när jag tex har lyssnat på rörförstärkare med säkert mer än 1% dist så har det låtit mycket bra ändå
Ja, men vem har sagt att distorsion inte kan låta subjektivt trevligt?![]()
men 1 % tyckte jag var ganska enkelt att pricka in blint t.o.m. med relativt dålig utrustning.
Stackars Isidor då har du det inte lätt.
Vi måste bestämma oss vad som är intressant...musiken eller kvaliteten på återgivningen.
Nagrania skrev:Isidor skriver:
men 1 % tyckte jag var ganska enkelt att pricka in blint t.o.m. med relativt dålig utrustning.
Stackars Isidor då har du det inte lätt. Jag tänker på alla analoga inspelningar som finns där du alltid har flera procent THD för att inte tala om IM...men de ská vi icke tale om. Vi måste bestämma oss vad som är intressant...musiken eller kvaliteten på återgivningen. Jag för min del har redan bestämt mig för länge sedan. Men det innebär inte att jag nöjer mig med något junk men man ska inte överdriva.
Musiken är hänförande och god återgivning ger njutningen en extra dimension.
Nagrania skrev:Isidor vilken snygg stormembran mikrofon du har...en DPA. En sådan vill jag också ha...jag vill ha minst två.
Och när det gäller ex.v SACD skivor där man får en brusökning över 40KHz...har det någon betydelse för oss som i bästa fall kan höra 20KHz...i alla fall en liten stund när vi just vaknat på morgonen.
Allt snack om MP3 samtidigt som vi snackar real Hi-Fi...det tycker jag är konstigt.
Och alla självutnämnda jag vet inte vad som alltid måste dömma ut de allra flesta ljudtekniker samtidigt som man kan säga att SR´s Live sändningar låter väldigt bra trots frekvensbegränsning och låg dynamik
Tänk om alla skivor spelades in i en enda tagning med två mikrofoner och straight linear. Bortsett ifrån att det skulle vara få artister som skulle kunna klara en sådan sak så skulle det låta ganska så trist.
Det är inte heller alltid så säkert att en skiva som du tycker så där jätte mycket om både musikalist och tekniskt .
Någonstans har det gått fel och jag tror att det är någon klantig producent som har tyckt att det är okey och sedan vet ni resten. Sedan det här med att mastra gamla inspelningar...där tror jag att man ska låta gamla erfarna ljudtekniker göra jobbet som vet hur det ska eller bör låta i.s.f att släppa på unga popkillar och tjejer med för den delen. Tjejer brukar annars vara lite fegare än killar när dom gör ett jobb och det är inget negativt...och det blir också fler tjejer i branschen vilket är bra.
Martin skrev:Ok, jag kan tillägga att vi jämförde "värdens" egen rörförstärkare med Elektrokompaniet försteg och monoblock. Skillnaden var ju inte slående direkt. Båda lät under de förhållandena (med okänd musik/rum osv) ungefär lika bra.Morello skrev:Jaha, men jag vid flertalet tillfällen detekterat mindre än 0.5% THD under kontrollerade former.
Nagrania skrev:Isidor vilken snygg stormembran mikrofon du har...en DPA. En sådan vill jag också ha...jag vill ha minst två.
Nä, det håller jag inte riktigt med om. Ett par procent dist från en diskant slipper man nog helst om det går att undvika, även om det inte alls behöver låta kasst för det. Men jag kan tänka mig ett par anledningar förutom THD varför en sådan diskant inte låter bra.Morello skrev:Martin skrev:Ok, jag kan tillägga att vi jämförde "värdens" egen rörförstärkare med Elektrokompaniet försteg och monoblock. Skillnaden var ju inte slående direkt. Båda lät under de förhållandena (med okänd musik/rum osv) ungefär lika bra.Morello skrev:Jaha, men jag vid flertalet tillfällen detekterat mindre än 0.5% THD under kontrollerade former.
Med det resonemanget kan man ju bygga sig ett par högtalare med någon gammal sunkig peerless-diskant med ett par procent THD. Jag nöjer mig dock inte med det, utan kommer även i fortsättningen att sträva efter förfining av ljudåtergivningsanläggningen.
Nagrania skrev: Vi måste bestämma oss vad som är intressant...musiken eller kvaliteten på återgivningen.
markih skrev:
...
Om musiken är viktig, ja då är återgivningen också viktig. Återgivning har inget egenvärde, bara ett värde som förmedlare av musik. Allt som inte har med musik att göra och som tillförs kan kallas för dist. Lite förenklat men kort uttryckt!....
Johan_Lindroos skrev:Nagrania skrev:Isidor vilken snygg stormembran mikrofon du har...en DPA. En sådan vill jag också ha...jag vill ha minst två.
Det ser mer ut som en halvtumsmik. Troligen från Brüel & Kjaer.
Nagrania skrev:Johann_Lindroos skriver:Det ser mer ut som en halvtumsmik. Troligen från Brüel & Kjaer.
Det är nog en DPA mikrofon ur 4041 serien. B&K tillverkar bara membranet som är på 1"... pris 30.000:-/st.
Nagrania skrev:Jasså men säg då vad det är för något.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster