Vilka aktörer utöver Krell, Mark Levinson, Bryston och classé göre riktigt kralliga steg?
(RS2000 kan vi bortse från för där vet jag redan effekten och det måste finnas kralligare apparater)
Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Du glömde Leif Erntsens Dynamic Precision.
Morello skrev:Nefilim skrev:Du glömde Leif Erntsens Dynamic Precision.
Japp, vilka modeller avses och vilken effekt?
MrQaffe skrev:Vad är ett hifisteg då? Jag ha lyssnat hifi via crown itech, den serien låter bra, de har ju gjort en del andra muskelsteg som också låter bra.
Även Chord har stora steg

Morello skrev:Satt häromkvällen och funderade på vilket hifi-slusteg som har den högsta uteffekten. Någon som vet?
Vilka aktörer utöver Krell, Mark Levinson, Bryston och classé göre riktigt kralliga steg?![]()
(RS2000 kan vi bortse från för där vet jag redan effekten och det måste finnas kralligare apparater)
Ragnwald skrev:adzer skrev:De där svarta som ser ut som kondensatorer menar du?
Skummaste rören jag någonsin sett
Då har du inte sett så många rör. Fö finns det förstärkarrör i plåtkapsel.
Ragnwald skrev:
Sitter trafon i den övre lådan?

David_A skrev:Är det bara jag som reflekterar över att RS2000 i nya versionen antagligen kan vara det starkaste steget på hifimarknaden idag?
McIntosh har ju sina tredelade bauta-amps med 2kw, men RS2000 ska ju faktiskt lämna en bit ÖVER 2kw i 8ohm numera! MRA petar bara ur sig 1kw..
Tycker att 500k dollar steg hamnar utanför allt rim och reson.
RS2000 kostar ju dessutom mindre än dom flesta nämnda tillverkares instegsmodeller...
Lust skrev:David_A skrev:Är det bara jag som reflekterar över att RS2000 i nya versionen antagligen kan vara det starkaste steget på hifimarknaden idag?
McIntosh har ju sina tredelade bauta-amps med 2kw, men RS2000 ska ju faktiskt lämna en bit ÖVER 2kw i 8ohm numera! MRA petar bara ur sig 1kw..
RS2000 kostar ju dessutom mindre än dom flesta nämnda tillverkares instegsmodeller...
Kan du ha hittat agendan för trådstarten?
Ragnwald skrev:Boulder har ju kommit med språnkans nya monoblocken 3050 på 1500W rms 8ohm.![]()
Nu väntar vi bara på att deras referensmodell 4050 ska dyka upp.
David_A skrev:Är det bara jag som reflekterar över att RS2000 i nya versionen antagligen kan vara det starkaste steget på hifimarknaden idag?
steveo1234 skrev:Kan slutstegen bli så mycket kraftigare än de ovanstående? Det är ju svårt att plocka ut mer än 2,5kw ur ett normalt eluttag kontinuerligt och sådana steg finns det ju redan. Är inte effekttaket nått nu=?
steveo1234 skrev:Kan slutstegen bli så mycket kraftigare än de ovanstående? Det är ju svårt att plocka ut mer än 2,5kw ur ett normalt eluttag kontinuerligt och sådana steg finns det ju redan. Är inte effekttaket nått nu=?
Bubben skrev:steveo1234 skrev:Kan slutstegen bli så mycket kraftigare än de ovanstående? Det är ju svårt att plocka ut mer än 2,5kw ur ett normalt eluttag kontinuerligt och sådana steg finns det ju redan. Är inte effekttaket nått nu=?
Långt ifrån.
Även om vi räknar bort 3-fas-steg, så kan man fortfarande använda monoblock till varje fas. Drar man dessutom 2,5-kvadrat och ett par 16A-uttag så kan man få ut 3600W/kanal, och samtidigt ha en hel fas över till cd-spelare och försteg.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:Kan slutstegen bli så mycket kraftigare än de ovanstående? Det är ju svårt att plocka ut mer än 2,5kw ur ett normalt eluttag kontinuerligt och sådana steg finns det ju redan. Är inte effekttaket nått nu=?
Grejar stegen verkligen att ge 2,5 kw cont...?
Är inte det peak...?
Vilka högtalare grejar att ta emot 2,5 kw cont ändå...?
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:Kan slutstegen bli så mycket kraftigare än de ovanstående? Det är ju svårt att plocka ut mer än 2,5kw ur ett normalt eluttag kontinuerligt och sådana steg finns det ju redan. Är inte effekttaket nått nu=?
Är inte det peak...?
Och det finns massor av basar som klarar av att hantera 2,5kw. Det finns tom basar som gärna vill ha mycket mer...
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:Kan slutstegen bli så mycket kraftigare än de ovanstående? Det är ju svårt att plocka ut mer än 2,5kw ur ett normalt eluttag kontinuerligt och sådana steg finns det ju redan. Är inte effekttaket nått nu=?
Är inte det peak...?
Och det finns massor av basar som klarar av att hantera 2,5kw. Det finns tom basar som gärna vill ha mycket mer...
Nu trodde inte jag att diskussionen handlade om monoblock för flera hundra tusen till att driva bas med...?
Då kan man väl lika gärna köpa EP2500 och brygga...?
Vilka fullregisterhögtalare på marknaden klarar av att ta emot 2,5 kw cont...?
bakerman22 skrev:Nja...
Vet inte riktigt om jag håller med om det..
Tror inte att bryggade EP2500 låter sådär jättebra till hifi..
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Nja...
Vet inte riktigt om jag håller med om det..
Tror inte att bryggade EP2500 låter sådär jättebra till hifi..
Det tror jag.
Aaaaanyways, back on topic!
bakerman22 skrev:Okej.
Back on topic så skulle jag vilja tipsa om EP2500 som spottar ur sej 2400 watt i 4 ohm bryggat.
Det måste väl vara det mest prisvärda hittills för sina ynka 4500 spänn..
subjektivisten skrev:David_A skrev:Är det bara jag som reflekterar över att RS2000 i nya versionen antagligen kan vara det starkaste steget på hifimarknaden idag?
+1 på det. I jämförelse med dom priserna som är på hifimarknaden så är RS2000 rejält "billig".
Svante skrev:OT:
En förstärkare som lämnar 2 kW i 4 ohm lämnar knappt 90 V på högtalarterminalerna.
Högtalarterminaler är ofta oisolerade.
Hur går det ihop med elsäkerheten?
Ragnwald skrev:Var inte just högtalarterminering på tapeten för något decennie sedan, ang en internationell standard?
Tänk om alla kunde enas om Speakonkontakter, så enkelt allt skulle bli.

Svante skrev:OT:
En förstärkare som lämnar 2 kW i 4 ohm lämnar knappt 90 V på högtalarterminalerna.
IngOehman skrev:Svante skrev:OT:
Hur fick du ihop det där?
2 kW i 4 ohm (jag utgår ifrån att det är en bryggad konstruktion,
och en sådan som skall leverera 4 kW peak i 4 ohm) svingar bara
drygt 63 volt (peak) per terminal, eller knappt 45 volt RMS.
IngOehman skrev:Ledtråd: Läs min första parentes.
Morello skrev:(RS2000 kan vi bortse från för där vet jag redan effekten och det måste finnas kralligare apparater)
IngOehman skrev:Och Lust, jag tycker dina antydningar om en agena från Morellos sida (om
att tråden skall visa att Oggen är störst) är rätt så trista.
Lust skrev:IngOehman skrev:Och Lust, jag tycker dina antydningar om en agena från Morellos sida (om
att tråden skall visa att Oggen är störst) är rätt så trista.
Du är givetvis fri att tolka och tycka vad du vill. Det lägger jag mig inte i.
DVD-ai skrev:RMS i 8,4,2 och 1 ohm @ thd x.xxx
Peak i 8,4,2 och 1 ohm @ thd x.xxx
det skulle jag vilja veta
Och så gällande den nuvarande versionen, inte "beta versionen" utan den som hamnar på sälj så att säga...
Nattlorden skrev:Antingen visar tråden att den inte är det, eller så visar den att vi inte känner till något större - intressant info för en konstruktör av ett sådant steg i vilket fall som, så det är väl inte alls konstigt att sådan fråga ställs.
(Visa att det är störst går ju inte, det är ingen som kan bevisa sig känna till allt som finns.)
Att kalla det för agenda tycker jag är tramsigt...
Ragnwald skrev:Således.
2x550W, 8ohm, distortion <0,001% at 1 kHz .
Att det går att bryggkoppla för ökad effekt, är knappast unikt och att då behöva köpa två steg, gör inte detta alternativ kostnadseffektivt vad gäller enbart effekt per krona, men man får heller inte så mycket dist per krona.
meanmachine skrev:http://www.krellonline.com/evolution900e.html
3600w 2ohm men enligt de en del underspecat. 86kg st.![]()
blygsamma 900w 8 ohm..
meanmachine skrev:paa skrev:Kan man bryggkoppla den där Krellen?
Behöver man brygga ett monosteg?
IngOehman skrev:Finns det verkligen inga andra riktigt rejält spännings-
svingande (>2 kW i 8 ohm) slutsteg än Oggen?

Harryup skrev:Känns ju miljömässigt och elräkningsmässigt "rät"t att bygga dylika apparater eller att bygga högtalare som kräver dessa.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Känns ju miljömässigt och elräkningsmässigt "rät"t att bygga dylika apparater eller att bygga högtalare som kräver dessa.
Varför är det rätt menar du?
IngOehman skrev:Rydberg: Ja jäsiken, där har vi ju ett! Jag missade det.
Autotransformatorn gör dock att steget har kunnat dimensioneras
mycket tightare (ingen eller mycket liten överdimensionering) och
inte levererar spänningen i lägre impedanser ur den tapp som kan
svinga den stora spänningen. Å andra sidan är det ju vanligen så
att denna tillverkares förstärkare >50% högre effekt än den nomi-
nella, under kortare perioder.
Men ett väldigt fint steg är det.Harryup skrev:Känns ju miljömässigt och elräkningsmässigt "rät"t att bygga dylika apparater eller att bygga högtalare som kräver dessa.
Varför är det rätt menar du?
Vh, iö
Morello skrev:Spartransformator heter det väl på svenska?![]()
Ragnwald skrev:Vad kan Oggen leverera vid 2ohm och då i hur många sekunder?
Ragnwald skrev:IngOehman skrev:Finns det verkligen inga andra riktigt rejält spännings-
Vet inte, men det är väl så den kallas.
Ragnwald skrev:Powersoft Digam K-20
Ragnwald skrev:Vad kan Oggen leverera vid 2ohm och då i hur många sekunder?
Ragnwald skrev:Powersoft Digam K-20
Stereo
2 Ohm 9000W
4 Ohm 5200W
8 Ohm 2700W
Bryggkopplad
4 Ohm 18000W
8 Ohm 10200W
16 Ohm 5400W
71.000 SKR
Variable speed fan for low noise
Morello skrev:Ragnwald skrev:Vad kan Oggen leverera vid 2ohm och då i hur många sekunder?
Vad är en "ogg"?
Harryup skrev:Egg & Ogg skulle det kunna stå på skylten.
meanmachine skrev:Är det inte riskt at kraften i de stegen för Äggen att kläckas?
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Är det inte riskt at kraften i de stegen för Äggen att kläckas?
Är du chicken, eller?
metheny skrev:O&G-specen från deras websida:
Distortion:
Harmonic distortion (THD):
<0,01% at 400 W into 8 ohms, 0,1 Hz ~20 kHz
Intermodulation distortion (TIM):
<0,01% at 400 W into 8 ohms, 19kHz + 20 kHz
Fråga: hur mäter THD (bredbandigt) i 1000 W/2000 W?
Mono (i.e. bridged mode):
2 000 W into 8 ohms
3 600 W into 4 ohms
Fråga: är det kontinuerlig effekt i 4 ohm? Undrar eftersom nätdelarna "bara" är på 2 x 1,2 kVA.
IngOehman skrev:meanmachine skrev:http://www.krellonline.com/evolution900e.html
3600w 2ohm men enligt de en del underspecat. 86kg st.![]()
blygsamma 900w 8 ohm..
Bara mindre än halva effekten mot en Ogg alltså.
Finns det verkligen inga andra riktigt rejält spännings-
IngOehman skrev:Jag har inte läst hela tråden, men kanske 2/3 av den, och jag har ännu inte
sett några exempel på någon förstärkare som är kralligare än Oggen. Kan
det vara så att det inte finns någon?
bakerman22 skrev:Hur kommer det sej egentligen att dom däringa Boulderstegen som "bara" petar ur sej 1500 watt, är stora som mindre lekstugor...?
Aerob skrev:David_A skrev:Är det bara jag som reflekterar över att RS2000 i nya versionen antagligen kan vara det starkaste steget på hifimarknaden idag?
Jag tror inte du är helt ensam om den reflektionen nej...
subjektivisten skrev:David_A skrev:Är det bara jag som reflekterar över att RS2000 i nya versionen antagligen kan vara det starkaste steget på hifimarknaden idag?
+1 på det. I jämförelse med dom priserna som är på hifimarknaden så är RS2000 rejält "billig".
meanmachine skrev:Är det inte riskt at kraften i de stegen för Äggen att kläckas?
DVD-ai skrev:För att driva moduler, ja då så!!!
3st/ kanal så blir impedansen låg...
metheny skrev:Kunde ha blivit en intressant tråd men tyvärr verkar det blivit "äggröra" av den. Intressanta frågeställningar hänvisas till PM. Trist.
Håller med AG, är det dynamisk effekt som avses finns det förmodligen många steg på marknaden som matchar RS2000.
subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:För att driva moduler, ja då så!!!
3st/ kanal så blir impedansen låg...
Mycket billigare och smidigare att köpa billigare steg till det. Såvida man inte verkligen vill bränna pengar
PerStromgren skrev:Vad har man så här starka slutsteg till, utanför PA-världen?
PerStromgren skrev:Vad har man så här starka slutsteg till, utanför PA-världen?
Ragnwald skrev:Chord SPM 14000, klarar 2800W vid 2ohm.
Komorok skrev:PerStromgren skrev:Vad har man så här starka slutsteg till, utanför PA-världen?
Bra att ha för att kunna spela okomprimerad musik. Vissa transienter kräver
väldigt mycket effekt. Det är på ganska starka nivåer, men inte är det några
vansinnesnivåer inte.
PerStromgren skrev:OK. Finns det ingen knäpunkt på den där bra-att-ha-skalan? Tänk om 2kW i själva verket är för lite, och det borde vara 4kW? Hur vet ni det? Eftersom jakten verkar sluta vid 2kW, så får man kanske nöja sig där, men egentligen så vill vi inte?
Hur dyrt är det att höja verkningsgraden 3dB på högtalaren, jämfört med att dubblera effekten i slutsteget?
Per, vars högtalare kortsluter om det kommer mer än 55V i ledningarna...
PerStromgren skrev:Komorok skrev:PerStromgren skrev:Vad har man så här starka slutsteg till, utanför PA-världen?
vansinnesnivåer inte.
OK. Finns det ingen knäpunkt på den där bra-att-ha-skalan? Tänk om 2kW i själva verket är för lite, och det borde vara 4kW? Hur vet ni det? Eftersom jakten verkar sluta vid 2kW, så får man kanske nöja sig där, men egentligen så vill vi inte?
Hur dyrt är det att höja verkningsgraden 3dB på högtalaren, jämfört med att dubblera effekten i slutsteget?
Per, vars högtalare kortsluter om det kommer mer än 55V i ledningarna...
Det där stämmer bara för normalkänsliga högtalare.Komorok skrev:PerStromgren skrev:Vad har man så här starka slutsteg till, utanför PA-världen?
Bra att ha för att kunna spela okomprimerad musik. Vissa transienter kräver väldigt mycket effekt. Det är på ganska starka nivåer, men inte är det några vansinnesnivåer inte.
Komorok skrev:PerStromgren skrev:Vad har man så här starka slutsteg till, utanför PA-världen?
vansinnesnivåer inte.
PerStromgren skrev:OK. Finns det ingen knäpunkt på den där bra-att-ha-skalan? Tänk om 2kW i själva verket är för lite, och det borde vara 4kW? Hur vet ni det?
PerStromgren skrev:Eftersom jakten verkar sluta vid 2kW, så får man kanske nöja sig där, men egentligen så vill vi inte?
PerStromgren skrev:Hur dyrt är det att höja verkningsgraden 3dB på högtalaren, jämfört med att dubblera effekten i slutsteget?
PerStromgren skrev:Per, vars högtalare kortsluter om det kommer mer än 55V i ledningarna...
Komorok skrev:Morello skrev:Klippte ni stegen eller klippte stegen er?
Både och skulle jag nog säga. Jag trodde inte vi skulle lyckas utan att sätta i
öronproppar, men jag hade fel.
MagnusÖstberg skrev:Skulle de istället ha 98 db känslighet krävs hälften av effekten...och skulle de ha mer normal känslighet runt 86-92db så håller öronen bättre.
Alexi skrev:Är spec. nere på 92dB nu på i56/64/68 Den var 96dB vid lansering å sen sänktes den till 94dB nåt år senare.
lech skrev:Alexi skrev:Är spec. nere på 92dB nu på i56/64/68 Den var 96dB vid lansering å sen sänktes den till 94dB nåt år senare.
Allt under 100-104 db tyder på små rum......
//Lech
Morello skrev:lech skrev:Alexi skrev:Är spec. nere på 92dB nu på i56/64/68 Den var 96dB vid lansering å sen sänktes den till 94dB nåt år senare.
//Lech
Allt över 100 dB tyder på stora kompromisser.
slockna skrev:Komorok skrev:Morello skrev:Klippte ni stegen eller klippte stegen er?
Både och skulle jag nog säga. Jag trodde inte vi skulle lyckas utan att sätta i
öronproppar, men jag hade fel.
Herregud, samtliga herrar på bild 2 ser synnerligen medtagna ut...
Morello skrev:lech skrev:Alexi skrev:Är spec. nere på 92dB nu på i56/64/68 Den var 96dB vid lansering å sen sänktes den till 94dB nåt år senare.
//Lech
steveo1234 skrev:Morello skrev:lech skrev:Alexi skrev:Är spec. nere på 92dB nu på i56/64/68 Den var 96dB vid lansering å sen sänktes den till 94dB nåt år senare.
//Lech
Sugen på att utveckla det för oss som inte är så insatta?
Morello skrev:En såpass hög känslighet i kombination med rimlig impedans brukar betyda kraftig hornladdning, vilket typiskt sett fungerar tveksamt i hemmamiljö. Detta ämne tarvar nog en egen tråd.
Morello skrev:steveo1234 skrev:Morello skrev:lech skrev:Alexi skrev:Är spec. nere på 92dB nu på i56/64/68 Den var 96dB vid lansering å sen sänktes den till 94dB nåt år senare.
//Lech
Sugen på att utveckla det för oss som inte är så insatta?
En såpass hög känslighet i kombination med rimlig impedans brukar betyda kraftig hornladdning, vilket typiskt sett fungerar tveksamt i hemmamiljö. Detta ämne tarvar nog en egen tråd.
Alexi skrev:Är spec. nere på 92dB nu på i56/64/68 Den var 96dB vid lansering å sen sänktes den till 94dB nåt år senare.
IngOehman skrev:Alexi skrev:Är spec. nere på 92dB nu på i56/64/68 Den var 96dB vid lansering å sen sänktes den till 94dB nåt år senare.
Du minns nog fel helt enkelt.
Jag justerade en gång för många år sedan (efter att jag skaffat lite ny
mätutrustning och fann skäl för att misstro den äldre) ned alla känslig-
hetsuppgifter ett par dB - vilket för övrigt gör att många idag anser att
jag är alltför blygsam och anger ~2 dB för låga siffror.
Men 96 dB vet jag inte varifrån du fått. Någon sådan känslighet har mig
veterligt aldrig angivits för i56, varken av mig eller av någon annan.
Känsligheten jag anger är 92 dB och ingenting annat. Givet den rätt så
höga impedansen är det dock en klart hög känslighet.
Vh, iö
Du har rätt det var 94 till 92 och inte 96 till 94 som jag mindes.IngOehman skrev:Alexi skrev:Är spec. nere på 92dB nu på i56/64/68 Den var 96dB vid lansering å sen sänktes den till 94dB nåt år senare.
Du minns nog fel helt enkelt.
Rydberg skrev:Karan Acoustics KA M 2000 mono power amplifier
True differential (balanced) circuit
Frequency response DC - 300kHz +0, -3 dB
S/N ratio better than -112dB
Damping Factor better than 10000 at 8 Ohms, 20Hz - 20kHz
2000/3000W into 8/4 Ohms
(balanced circuit, RCA + XLR inputs, WBT connectors, Cardas internal wiring, etc.)
Dimensions 500 x 235 x 450 mm (19.7 x 9.25 x 17.7 inch) W x H x D
Net weight 76kg (167lbs)
http://www.karan-acoustics.com/kam2000.php

OM flänsarna hade varit på andra hållet hade ju skorstenseffekten uteblivit så det finns ju sämre sättUrSv skrev:Och vansinnigt genomtänkta kylflänskonfigurationer. Sämsta tänkbara design?
Aerob skrev:Analog Domain Apollo
Rated at 4,000W into 8 ohms and 8,000W into 4 ohms...
. . .
http://analogdomain.eu/index.php?option ... &Itemid=19
i skrev:Aerob skrev:Analog Domain Apollo
. . .
Fast de pratar om "Peak power" så det är svårt att jämföra. (Beror ju helt på deras definition.)
i skrev:Aerob skrev:Analog Domain Apollo
. . .
Fast de pratar om "Peak power" så det är svårt att jämföra. (Beror ju helt på deras definition.)
Alexi skrev:Är det inte bara ett koncept?
Jag hoppas iaf. på ett chokerande lågt pris.
-Martin- skrev:Morello skrev:Mja, alltså. Jag mäter altid RMS, ehuru ibland under en kort period.
Ähum... Varför kör du RMS på en effektmätning? Effekt är väl per definition alltid positiv?
-Martin- skrev:Morello skrev:Mja, alltså. Jag mäter altid RMS, ehuru ibland under en kort period.
Ähum... Varför kör du RMS på en effektmätning? Effekt är väl per definition alltid positiv?
IngOehman skrev:Kan nämna att deras specifikationer inte riktigt är riktiga med avseende
på peak-effekter heller, för de anger faktiskt alldeles för LÅG effekt! Allt
talar för att förstärkaren faktiskt levererar imponernade 8 kW peak i 8
ohm. De borde alltså ha skrivit 4 kW peak-rms i 8 ohm.
Vh, iö
Q: But how is it possible to have this much power? Is it a Class D design?
A: It is a Class AB design, but with a "twist" - the supply voltages to the final stages are not fixed - they follow the output signal, dramatically reducing the amount of wasted energy. This also increases performance and reliability.
Morello skrev:-Martin- skrev:Morello skrev:Mja, alltså. Jag mäter altid RMS, ehuru ibland under en kort period.
RMS är ett mått på medeleffekten.
En sinus med RMS-effekten 1 W har exakt 2 W momentant toppeffekt högst upp och längst ned på våformen. För en fyrkant är givetvis förhållandet RMS till peak lika med ett.
-Martin- skrev:Morello skrev:-Martin- skrev:Morello skrev:Mja, alltså. Jag mäter altid RMS, ehuru ibland under en kort period.
RMS är ett mått på medeleffekten.
En sinus med RMS-effekten 1 W har exakt 2 W momentant toppeffekt högst upp och längst ned på våformen. För en fyrkant är givetvis förhållandet RMS till peak lika med ett.
Det torde räcka med att medelvärdesbilda (M) utan att "positiv-omvandla" de negativa bitarna (medelst 'RS') Det existerar ju inte några negativa effekter.
Aerob skrev:IngOehman skrev:Kan nämna att deras specifikationer inte riktigt är riktiga med avseende
på peak-effekter heller, för de anger faktiskt alldeles för LÅG effekt! Allt
talar för att förstärkaren faktiskt levererar imponernade 8 kW peak i 8
ohm. De borde alltså ha skrivit 4 kW peak-rms i 8 ohm.
Vh, iö
Men dom skrev väl 4kW i 8 ohm, eller har jag missförstått något?
Morello skrev:Finns en jättebra bok som heter "signaler och system" av Anders Svärdström som går igenom allt detta.
Källa: http://www.audioaficionado.org/mbl-dcs-goldmund-esoteric-etc/5585-analog-domain-3.htmlI'd better show a picture to illustrate what this means:
- the red and blue lines are the supply rail voltages, as seen by the output stage (one half of the amp output shown);
- the green line is the output signal, close to full-scale output in the example;
- the area in the middle, outlined in yellow is the 'Class A' operating region.
When the output signal is within that area, operation is in pure Class A. Outside of it - the opposite half of the output stage is switched off. Within - both sides are in a conducting state.
The beauty of this setup is that it widens the achievable 'Class A' region given the same size heatsinks while improving overall efficiency, as the 'voltage overhead' is minimal compared to the same circuit with fixed supply rail voltages. Crossover distortion is 'non-existant', at least below what is measurable given today's equipment, and certainly way way below the perceptual threshold.
Furthermore, as the supply voltage is low during idling and at low output levels, bias can be driven up, thereby increasing the Class A region while keeping heat output (losses) manageable. A distinct advantage of our technology (the DX Drive) is the way bias is set and maintained, practically eliminating its dependancy on temperature and/or supply voltage variations.
This power supply setup also increases the usable part of the 'Safe Operating Area' of the output devices and their reliability/life expectancy. It allows 'insane' power output levels as the output devices can be used up to and even beyond the breakdown voltage limits in a fixed supply scenario - the non-conducting half sees much less voltage during the off-state.
Morello skrev:Finns en jättebra bok som heter "signaler och system" av Anders Svärdström som går igenom allt detta.
DVD-ai skrev:Och vad kostar 4kw... ?!![]()
2miljoner... ?!
Det är ju trots allt ett märke som är kända för att vara dyyyyyra...
The Apollo is €68,500 each, not millions. But we can offer very exotic finishing when if required - so it could easily become millions..
PerStromgren skrev:Morello skrev:Finns en jättebra bok som heter "signaler och system" av Anders Svärdström som går igenom allt detta.
Jag var tvungen och gå till bibblan och kolla boken. Du har helt rätt, boken är utmärkt! Kapitel 1 borde läsas av många. Bekymret är nog att det är litet skrämmande matematik för en majoritet även här.
ASI Grand Mono is our reference statement amplifier. It delivers a crushing 2.400 watts into 8 ohms (3.600 into 4 ohms, 4.500 into 2 ohms) and peak current and voltage swing figures of 240A and 140V. Even so its reflexes are blindingly fast and frequency response is a very broad DC to 500kHz ±0/3dB. Damping factor for uncompromised speaker control is 10.000 from 20Hz to 20.000Hz and the signal-to-noise ratio is better than 120dB to keep up with today's high-resolution music material. Each monaural amplifier weighs 90kg (198lbs) and measures 505 x 630 x270mm WxDxH (19.9 x 24.8 x 10.6"). Rear panel provisions are two IEC power inlets, biwire terminals and XLR or RCA* inputs.
(* To use the RCA inputs, the provided metal bridges must be inserted into the XLR terminals.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster