Moderator: Redaktörer
oqvist skrev:Inte den jämförelsen men när jag gör Wav-filer i 16/44 så blir ljudet av någon anledning något varmare än från ursprungs-cdn? Vad beror detta på?
adzer skrev:Iom att bägge är bitperfekta så borde det inte vara någon skillnad.
sprudel skrev:adzer skrev:Iom att bägge är bitperfekta så borde det inte vara någon skillnad.
Så tänker jag också.
Man har snackat om att wav-filer inte behöver packas upp, emedan flac som packas upp av datorn skulle belasta processorn. Uppackningen av flac i SB skulle dessutom vara sämre än uppackning i datorn.
Att streama en wav kräver ju mer av nätverket och borde rendera mer droputs om man kör trådlöst. Hos mig fungerar det dock utmärkt att streama pcm.
Man blir ju lite nyfiken när många är övertygade om att färdiga wav på datorn ger bättre upplösning.
Bara att prova själv.![]()
Det där med vad man kan höra skillnad på och inte är ju väldigt olika, för olika anläggningar, olika personer. Att konsekvent bestämma sig för att det inte finns skillnader är ju en trevlig strategi, kanske.
Mitt eget provande av olika slutsteg har gett mig erfarenheten att skillnaden mellan dessa är avsevärd. Det har ju mytats att den skillnaden skulle vara infinitesimal.
Jag har nog en mer ödmjuk hållning tills jag provat själv
oqvist skrev:Inte den jämförelsen men när jag gör Wav-filer i 16/44 så blir ljudet av någon anledning något varmare än från ursprungs-cdn? Vad beror detta på?
shifts skrev:Vill bara tillägga att jag inte dummade mig när jag skrev att det där sista, om
en wav-fil upptäcks låta bättre än en flac-fil (och verkligen gör det) och hur en
välkodad mp3:a isf. står sig i jämförelse till dessa två.
Kan tänka mig att det går att få känslan av att jag gjorde det. Icke så.
markusA skrev:Jag är väl en av de personer som varit högljdd på andra forum när det gäller den här frågan.![]()
Tittar man på teknikbiten bakom så blir det imho orimligt att det ska finnas någon skillnad förutsatt att man inte gjort några generaltabbar med mjuk och hårdvara.
Men jag försöker att vara öppen för nya intryck och ingenting är väl omöjligt? Det kanske kommer en dag då jag också hör skillnad?
sprudel skrev:markusA skrev:Jag är väl en av de personer som varit högljdd på andra forum när det gäller den här frågan.![]()
Tittar man på teknikbiten bakom så blir det imho orimligt att det ska finnas någon skillnad förutsatt att man inte gjort några generaltabbar med mjuk och hårdvara.
Men jag försöker att vara öppen för nya intryck och ingenting är väl omöjligt? Det kanske kommer en dag då jag också hör skillnad?
Jag håller med dig om att problemet/fenomenet saknar rationell förklaring med den kunskap jag har om hur det fungerar, men den kan ju vara fel.![]()
Jag ska i alla fall prova. Det var intressant med Harry B, det var så påfallande olika.
KarlXII skrev:sprudel skrev:markusA skrev:Jag är väl en av de personer som varit högljdd på andra forum när det gäller den här frågan.![]()
Jag håller med dig om att problemet/fenomenet saknar rationell förklaring med den kunskap jag har om hur det fungerar, men den kan ju vara fel.![]()
Jag ska i alla fall prova. Det var intressant med Harry B, det var så påfallande olika.
Carnegie Hall finns ju i ett gäng olika upplagor, varav flera saknar vissa låtar! Det är ju inte omöjligt att någon av dem blivit remastrad och tillmuffsad av en triggerhappy mixerkille.
Dessutom, om du jämför med Spottan är det ju OGG du kör.
Tellus skrev:Erm nu ska vi hålla isär äpplen & päron, jag prata samplingsfrkvens... Flac är alltis lossless som konvertering i sig men du kan fortfarande ställa till det rejält med omsampling även bitdjup kan bli väl galet och som inte det vore nog så kan du även konvertera precis vad för skit som helst till just flac...
min poäng var helt enkelt att bara för att det är en flac fil så betyder det inte att den är korrekt skapad...
adzer skrev:Ursäkta var lite otydlig. Jag menar alltså att du spelar upp en flac- eller wavfil via samma transport digitalt till en dac.
Så kommer du få bitperfekt med samma jitter oavsett om du spelar flac eller wav.
Du kan även koppla digitalt ut från transporten och digitalt in till en dator där du kan analysera skillnaderna.
petersteindl skrev:adzer skrev:Ursäkta var lite otydlig. Jag menar alltså att du spelar upp en flac- eller wavfil via samma transport digitalt till en dac.
Så kommer du få bitperfekt med samma jitter oavsett om du spelar flac eller wav.
Du kan även koppla digitalt ut från transporten och digitalt in till en dator där du kan analysera skillnaderna.
Näe, det kommer man inte om antagandet är förutsättningslöst. Så fort det sker en signalbehandling där det flyter ström och speciellt switchad vid högre frekvens så finns risk för inducerade störningar via matning och jord.
MvH
Peter
adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Ursäkta var lite otydlig. Jag menar alltså att du spelar upp en flac- eller wavfil via samma transport digitalt till en dac.
Näe, det kommer man inte om antagandet är förutsättningslöst. Så fort det sker en signalbehandling där det flyter ström och speciellt switchad vid högre frekvens så finns risk för inducerade störningar via matning och jord.
MvH
Peter
Ja och hur relaterar det till flac vs wav filer?
Att du kan få störningar i en dac speciellt med switchade nätdelar är en sak.
Men samma transport, samma dac, samma nätdel. Så kommer inte jittret påverkas om du matar den med en wav fil eller samma wav fil konverterar till flac.
Det problemet är sas inte relaterat till filformatet vad jag vet.
petersteindl skrev:Krävs det ström för att packa upp flac innan den kan omvandlas till analogsignal så finns ett störmoment. Varje strömförändring orsakar en spänningsförändring. Detta störmoment ger upphov till störningar på matning och på jord och då finns risk för ökat jitter.
MvH
Peter
petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Ursäkta var lite otydlig. Jag menar alltså att du spelar upp en flac- eller wavfil via samma transport digitalt till en dac.
MvH
Peter
Ja och hur relaterar det till flac vs wav filer?
Att du kan få störningar i en dac speciellt med switchade nätdelar är en sak.
Men samma transport, samma dac, samma nätdel. Så kommer inte jittret påverkas om du matar den med en wav fil eller samma wav fil konverterar
till flac.
Det problemet är sas inte relaterat till filformatet vad jag vet.
Krävs det ström för att packa upp flac innan den kan omvandlas till analogsignal så finns ett störmoment. Varje strömförändring orsakar en spänningsförändring. Detta störmoment ger upphov till störningar på matning och på jord och då finns risk för ökat jitter.
MvH
Peter
KarlXII skrev:Håller för övrigt med dig. Var tvungen att jämföra.
CD:n låter närmickad i jämförelse, och i spottanversionen hör man lokalen mycket mer påtagligt.
sprudel skrev:KarlXII skrev:Håller för övrigt med dig. Var tvungen att jämföra.
CD:n låter närmickad i jämförelse, och i spottanversionen hör man lokalen mycket mer påtagligt.
Packar du upp i datorn, eller SB, eller har du lagrat som wav, aiff?
KarlXII skrev:sprudel skrev:KarlXII skrev:Håller för övrigt med dig. Var tvungen att jämföra.
Packar du upp i datorn, eller SB, eller har du lagrat som wav, aiff?
Kan faktiskt inte svara på det.![]()
Jag uppgraderade SB-servern på NASen häromdagen, och jag hittar inte fliken med de inställningarna längre.
petersteindl skrev:oqvist skrev:Inte den jämförelsen men när jag gör Wav-filer i 16/44 så blir ljudet av någon anledning något varmare än från ursprungs-cdn? Vad beror detta på?
I ursprungs CDn finns normalt sett mer information än endast musiken. Det är info om själva låtarna/artisten och/eller om CDn är med emphasis eller annan info. Denna info är återkommande för varje frame. Det betyder att det i den totala koden finns en återkommande repeterbar kod som egentligen inte är musikkod.
Repeterbarhetsfrekvensen på denna kod är vad jag minns någonstans mellan 100 ggr per sekund och 300 ggr /sekund d v s i intervallet 100-300 Hz. Jag minns inte exakt vilken frekvens det är. Det var 20 år sedan jag höll på med detta. Jag har dock ett svagt minne om 2 skilda frekvenser varav en är ung 230 Hz och en annan är ung halva den frekvensen. Det betyder att det finns pulser som drar ström från nätdel med denna periodicitet.
Även om framekoden i sig inte finns i själva musikkoden så är den dock inbakad i totalkoden och extraheras. Eftersom den finns där så kan den på grund av dess repeterbarhet slå igenom vid omvandling om det är så att den har smittat av sig på matningsspänning och på jord. Om så sker, så kan det ge upphov till jitter vid D/A-omvandling och syns då på jittermätning och på den tiden jag kollade på detta så syntes det jitter vid framefrekvensen på var och varannan spelare som jag kollade på och mätningarna fanns redovisade i Stereophiles tester.
Då man bränner en CD genom att först rippa ned till wav så elimineras dessa koder och det blir "blank" kodning istället. Min slutsats var då att det finns möjlighet att med vissa Cd-spelare få bättre ljud med sådana brända CD än med orginalen. Detta gäller inte bit för bit kopiering av CD utan endast om man gått via Wav och rippning.
Det är min förklaring till att det skulle kunna låta bättre från kopia. Det är även min förklaring om man föredrar att lyssna via datorlagring istället för CD.
Det kan kanske finnas andra förklaringar, men det är intressant att framefrekvensen slår igenom vid jittermätning trots att musikkoden inte innehar denna framekod. Då måste den komma in och störa via annan väg. Jag har sett att vissa av de testade CD-spelare hade jitter på framefrekvensen som var en tiopotens högre än deras resterande jitter.
MvH
Peter
Harryup skrev:Fast nu har du bytt åsikt (vilket ju ifs är helt ok) för tidigare skrev du ju att flac och wav skulle vara lika eftersom de skulle vara bitperfecta för en dac.
Och är dom det så är väl inte wav "bättre"?
mvh/Harryup
adzer skrev:
En bra transport bör dock inte ge någon skillnad alls i teorin. Så sålänge ingen kan bevisa skillnaden praktiskt så står jag vid det.
rylandes skrev:adzer! Håller helt med.
Dessutom är det inte troligt att skillnaden i programmässig hantering för Microcontrollern i en SB avseende WAV vs FLAC skulle kunna påverka något jitter kontinuerligt så ljudmässig skillnad uppstår.
Finns det hörbar skillnad får man leta i kodningen av FLAC filen, om man gjort något där.
Själv har jag en SB3 och har provat då och då med att flytta uppackningen av FLAC filen mellan PC'n och SB3. Har inte lyckats konstatera någon skillnad.
Vad som teoretiskt skulle kunna göra skillnad i en SB3 är displayen. Om man visar grafer eller låter den vara av. Har inte kunnat konstatera någon skillnad här heller.
petersteindl skrev:Det finns vissa fallgropar som möjligtvis inkorporeras vid samplingsfrekvenskonvertering och möjligtvis i kombination med filkonvertering. Där finns det risk för att inkommande "jitter" låses in i signalen och då blir detta jitter permanent och det minsta fel som kan uppnås vid D/A-omvandlingen. Detta beror på hur man i praktiken valt att frekvenskonvertera. Nya data skall ju räknas fram. I olyckliga fall så hänger jitter med i beräkningen. En jittertvätt strax före D/A-omvandlingen kan då aldrig tvätta bort det låsta jittret.
MvH
Peter
Jax skrev:petersteindl skrev:Det finns vissa fallgropar som möjligtvis inkorporeras vid samplingsfrekvenskonvertering och möjligtvis i kombination med filkonvertering. Där finns det risk för att inkommande "jitter" låses in i signalen och då blir detta jitter permanent och det minsta fel som kan uppnås vid D/A-omvandlingen. Detta beror på hur man i praktiken valt att frekvenskonvertera. Nya data skall ju räknas fram. I olyckliga fall så hänger jitter med i beräkningen. En jittertvätt strax före D/A-omvandlingen kan då aldrig tvätta bort det låsta jittret.
MvH
Peter
Tid är inte en faktor vid frekvenskonvertering så länge inkommande samples finns tillgängliga när de behövs. Exempelvis om inkommande ligger på fil på en hårddisk eller dylikt.
Frekvenskonvertering ("omsampling") är dock alltid en försämring på grund av ändlig precision i digitala räknemaskiner.
Läste det här i en diskussion om processing av wav eller flac på ett forum. Olika processing ger tydling upphov till olika mycket brus. Ett brus som kan ge hörbara effekter.
"The noise we are talking about doesn't change the bits, which is just as well or computers would be uselessly unpredictable!
But unlike a computer, spdif has a clock mixed in with the bits and the noise CAN interfere with the certainty of the start/end of the clock pulses -hence jitter. This translates to distortion in th DAC if not handled well by the DAC."
rylandes skrev:sprudel:
Jag har naturligtvis även provat att köra en WAV fil direkt från datorn. Jag kan inte höra någon skillnad. Delvis också för att jag förmodligen förutsätter att det inte är någon.
Jag har dock provat bl.a. gles pianomusik som brukar vara väldigt avslöjande tidsmässigt.
shifts skrev:När det oftast* är i det närmaste omöjligt att höra skillnad på 192 kbps mp3:a
och wav-fil, så är jag mäkta imponerad av samtliga som lyckas höra skillnad på
flac och wav.
Brus? Det skulle vara intressant att se mätningarna det är baserat på.Harryup skrev:Läste det här i en diskussion om processing av wav eller flac på ett forum. Olika processing ger tydling upphov till olika mycket brus. Ett brus som kan ge hörbara effekter.
usling skrev:shifts skrev:När det oftast* är i det närmaste omöjligt att höra skillnad på 192 kbps mp3:a
och wav-fil, så är jag mäkta imponerad av samtliga som lyckas höra skillnad på
flac och wav.
Jag tror ingen kan höra skillnad på flac och wav om man använder en transport som inte är uppenbart felkonstruerad. Man kan dock rätt enkelt kan höra skillnad på 192kbps mp3 (konstant bitrate) och flac om man har bra högtalare och programmaterial. Ska man diskutera mp3 vs flac så är det bättre om man lagrar mp3orna i 320kbps, eller åtminstone mp3 V0 (variabel bitrate, omkring 245 kbps). Då minskas skillnaderna avsevärt.
Själv har jag hela mitt musikbibliotek i flac. Jag tror inte jag skulle höra skillnad på högkvalitativa mp3or och flac i 99,9% av alla fall, men lagringsutrymme är ganska billigt och jag vill inte upptäcka om 10 år att mitt musikbibliotek är kass. Om inget annat så ger det mig bättre nattsömn
Cloudberry skrev:Tag eder iPod eller liknande.
Tag edert bibliotek med lossless lagrad musik (ALAC, FLAC WAV). Kör en dbpoweramp eller liknande och skapa Apple lossles (för de som har iPod) och mp 3 i olika upplösning av edert favoritmaterial.
Sätt eder i bilen eller anna bullrig omgivning. Dra upp musiken till den volym som känns ordentlig.
Lyssna och jämför! Jag har hittils inte träffat på en vuxen människa som direkt konstaterar att mp3 inte duger för njutbart lyssnande. Må vara att 320 är bättre än 256, japp, men lossless - det fungerar.
Den största hörbara skillnaden brukar vara i utgångsnivå mellan olika apparater. Det måste man ta hänsyn till och kompensera för (med hjälp av voltmeter) när man jämför, vilket tyvärr inte många gör.Harryup skrev:Om man kollar på mätningar av daccar så mäter dom ju faktiskt lite olika och låter olika.
Jag tycker inte att det stämmer att man kan anta att allt som inte låter eller beter sig som man vill är uppenbart felkonstruerat. Och är det rätt konstruerat så hör man ingen skillnad på något.
FalloutBoy skrev:Den största hörbara skillnaden brukar vara i utgångsnivå mellan olika apparater. Det måste man ta hänsyn till och kompensera för (med hjälp av voltmeter) när man jämför, vilket tyvärr inte många gör.Harryup skrev:Om man kollar på mätningar av daccar så mäter dom ju faktiskt lite olika och låter olika.Jag tycker inte att det stämmer att man kan anta att allt som inte låter eller beter sig som man vill är uppenbart felkonstruerat. Och är det rätt konstruerat så hör man ingen skillnad på något.
Det beror ju på hur man ser på saken och vilka mål man har med återgivningen. Anser man att D/A-omvandlarens jobb är att återskapa signalen som den är kodad utan att ta bort eller lägga till något hörbart så får man ju bedöma apparaten efter det. Så alla apparater konstruerade med transparens som mål bör låta identiskt (förutom ev. skillnader i utgångsnivå).
Har man däremot inte transparens som mål utan konstruerar apparaten för att förvränga signalen på ett visst sätt så får man ju (om man nu är intresserad av en sådan apparat) bedöma apparaten efter hur bra den gör det.
Ta t.ex. Chord QBD76HD som Miller Audio gjort mätningar på för senaste numret av Hi-Fi News:
Chord QBD76HD 'High Resolution' USB2 input
Detta är en DAC för >40000kr. Frågan är om den är medvetet konstruerad för att bete sig så (den är även dålig på andra parametrar, men inte lika
extremt).
Jag skulle gissa att den inte är det för den beter sig enbart så när den matas via USB.
Harryup skrev:Kan du nämna de företag som har som absolut uttalat mål att återginingen skall vara transparent i svensk tolkning dvs. klara en F/E-test a' la Lts.
De flesta leverantörer (alla?) har inte det som mål annat några få svenska firmor som inte är så särskilt spridda. Däremot pratar man i texter om neutral återgivning, transparent återgivning gärna ifrån ganska många företag. Fast det är ju marknadsavdelningarnas ideal, ingenjörerna vill ju ha ett färgat ljud.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Det verkar som något helt annat problem, jag kan köra bluraymappar över nätet utan problem så flac eller wav har ingen betydelse för min del i det avseendet. Du får leta felet utanför flac vaw skillnader.
M/Harryup
usling skrev:Cloudberry skrev:Tag eder iPod eller liknande.
Tag edert bibliotek med lossless lagrad musik (ALAC, FLAC WAV). Kör en dbpoweramp eller liknande och skapa Apple lossles (för de som har iPod) och mp 3 i olika upplösning av edert favoritmaterial.
Sätt eder i bilen eller anna bullrig omgivning. Dra upp musiken till den volym som känns ordentlig.
Lyssna och jämför! Jag har hittils inte träffat på en vuxen människa som direkt konstaterar att mp3 inte duger för njutbart lyssnande. Må vara att 320 är bättre än 256, japp, men lossless - det fungerar.
Jag tror diskussionen handlade om hemmalyssning. I bilen duger ju vad som helst.
Cloudberry skrev:Helsikke, jag glömde ett "inte". Min test visar att t o m i bilen är skillnaden avgörande. mp3 duger inte till musik, någonstans. Sorry, det skulle ha stått "Jag har hittils inte träffat på en vuxen männsika som INTE direkt konstaterar att mp3 inte duger...." man kan säga att det blev tok-fel!
Svante skrev:Jag funderar.
Om man skulle hitta en skillnad mellan hur flac och wav låter på en viss mediaspelare så har det absolut ingenting med filformatet att göra om det är lossless. Det har med mediaspelaren att göra. Mediaspelaren borde därför stå i fokus och inte filformaten.
Harryup skrev:Jag tror inte heller att det är formaten som är problemet utan hanteringen av dom. Man får inte ibland felstavade word-dokument för att man zippar dom. Men man kan heller inte se till siffror och säga här finns ingen skillnad eller kan inte finnas skillnader enbart utifrån t.ex. 16/44 kontra 24/96.
Man får helt enkelt undersöka om det finns ytterligare variabler med i bilden som kanske påverkar ljudåtergivningen med hörbara fel som följd.
Man kan heller inte förutsätta att om allt är bra så finns ingen påverkan och allt annat är uppenbart feldesignat. Det finns alltid kombinationseffekter som man inte märker av då man mäter på en enskild apparat.
Mvh/Harryup
sprudel skrev:Svante skrev:Jag funderar.
Om man skulle hitta en skillnad mellan hur flac och wav låter på en viss mediaspelare så har det absolut ingenting med filformatet att göra om det är lossless. Det har med mediaspelaren att göra. Mediaspelaren borde därför stå i fokus och inte filformaten.
Kul att se dig igen.![]()
Om man nöjer sig med att konstatera, (vilket jag inte gjort ännu i tillräcklig grad för att stå för det), att något av formaten låter bättre i en spelare så är det ju kombinationen av format och spelare det handlar om.
Man har ju den mediaspelare man har för tillfället.
Harryup skrev:
Är det bra att göra så många antagande om att ideala tillstånd råder då man inte vet vad man letar efter?
Kan man verkligen anta att signalen kommer fram utan brum, brus, störningar och jitter?
rylandes skrev:Jag är naturligtvis korkad som fortsätter den här diskussionen eftersom den tappar all verklighetsanknytning. Att envisas med detta infantila misstänkliggörande utan grundläggande förståelse av tekniken är ju inte fruktbart.
Så ett sista försök:
Harryup skrev:
Är det bra att göra så många antagande om att ideala tillstånd råder då man inte vet vad man letar efter?
Kan man verkligen anta att signalen kommer fram utan brum, brus, störningar och jitter?
Det är inga "ideala" tillstånd. Det är det normala. Det är digitalt. Antingen kommer det fram helt eller inte, då sänds det igen. Om det inte var så, skulle din PC inte fungera.
Jitter är möjligt när man börjar synkronisera mot en klocka. Inte tidigare. Alltså när båda filerna är konverterade till ren PCM.
Brus är analogt (förutom dither men det är en annan historia).
Harryup skrev:rylandes skrev:Jag är naturligtvis korkad som fortsätter den här diskussionen eftersom den tappar all verklighetsanknytning. Att envisas med detta infantila misstänkliggörande utan grundläggande förståelse av tekniken är ju inte fruktbart.
Så ett sista försök:
Harryup skrev:
Det är inga "ideala" tillstånd. Det är det normala. Det är digitalt. Antingen kommer det fram helt eller inte, då sänds det igen. Om det inte var så, skulle din PC inte fungera.
Jitter är möjligt när man börjar synkronisera mot en klocka. Inte tidigare. Alltså när båda filerna är konverterade till ren PCM.
Anser du att man kan höra skillnad på 2 olika Toslink fiberledare?
mvh/Harryup
Tellus skrev:Harryup skrev:rylandes skrev:Jag är naturligtvis korkad som fortsätter den här diskussionen eftersom den tappar all verklighetsanknytning. Att envisas med detta infantila misstänkliggörande utan grundläggande förståelse av tekniken är ju inte fruktbart.
Så ett sista försök:
Harryup skrev:
Anser du att man kan höra skillnad på 2 olika Toslink fiberledare?
mvh/Harryup
Tror rylandes pratade om överföringen från servern till spelarn, den kommunikationen går då via ethernet protokoll & då kan man glömma allt vad spdif heter i det steget, det hör helt enkelt inte dit, den digitala kommunikationen som sker över ethernet kan ej på något sätt jämföras med spdif. Med ethernet protokoll så har du en konstant CRC check på varje enskild frame med buffrar i bägge ändar (det är inga små buffrar heller, sedan så får den mottagande parten ta hand om informationen & den skickar ut den som analogt eller digitalt ljud i form av pcm efter omvandling av datan, när detta sker kommer det kunna hända saker med signalen men under ethernet sändningen så kan det inte introduceras fel utan att det blir jävligt märkbart. Antingen har varje frame kommit fram eller inte, de som inte kommit fram hela blir omedelbart återsända, detta är vad som händer när du får latency spikes (mer eller mindre/grovt förenklat).
Vad som sedan händer i uppspelaren med den data som den fått blir ganska ovidkommande om man pratar om ethernet delen. Men i det steget så kommer kommunikationen som jag skrev tidigare ske via spdif eller analogt och där kommer "felen" introduceras, spelarn får med all sannolikhet jobba hårdare med en FLAC fil än med en WAV fil pga upp packnings stadiet som tillkommer, den kanske använder sig av helt olika algoritmer för konvertering till pcm för de olika formaten etc etc etc.
PS. ber om ursäkt för långt utlägg men jag tycker inte om när man börjar blanda ihop saker & ting på detta sätt, som sagts tidigare, formaten är om konvertering skett på rätt sätt identiska vad det gäller slut data. Om man upplever skillnad i kvalite mellan dom beror det uteslutande på uppspelarens brister.
För min del är nyckelordet "tror" eftersom jag aldrig ens försökt jämföra olika digitala kablar, oavsett om det är koax eller ljus. Men jag kan ju försöka med en teoretisk syn och sedan göra diverse antaganden. Fast jag kan knappt ens det. En av mina teorier är just att olika ljud och störningar kommer sig av diverse (analogt) elektriskt skräp som färdas tillsammans med den digitala signalen. Men detta faller ju med en ljusledare. Kvar blir digitalt skräp som kan interferera med nyttosignalen. Eller? Jag menar OM det nu skulle vara skillnad mellan två fiberkablar. Annars kan man ju tänka att anslutningarnas kvalité skulle kunna spela roll, hur mycket dämpning som finns i själva fibern osv. Däremot att påvisa att detta skulle leda till sämre ljud blir en grannlaga uppgiftHarryup skrev:Däremot ser jag gärna att ni svarar på frågan, kan olika fibrer låta olika eller är det omöjligt eftersom det sker med digitala signaler?
Harryup skrev:Finn fem fel. Eller i vart fall ett. Det här är en sak som jag håller Sprudel ansvarig för. Det var han som sa att min server inte serverar Highres Flac i form av Highres Wav om man packar upp på servern.
Så fixa det här nu Strudel så att det går!
File Format: FLAC
Duration: 26:15
Bitrate: 2488kbps VBR (Converted to 1411kbps PCM)
Sample Rate: 96.0 kHz
Sample Size: 24Bits
File Format: FLAC
Duration: 26:15
Bitrate: 2488kbps VBR
Sample Rate: 96.0 kHz
Sample Size: 24Bits
Fast å andra sidan så gör ju det att HighresFlacfilen som vi ändå uppfattar som bättre kan bli ännu bättre, kanske om man gör om 24/96 Flac till Wav och låter servern spotta ur sig det.
Jahaja, ytterligare än grej att testa.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Fast sen har jag läst ifs på Toolbox hemsida att man skall strunta i det för att servern gör rätt ändå.
Kollade på mitt nätagg och servern pendlar mellan 0,34-0,37 ungefär på alla format och upplösningar utom flac highres till servern då det ökar till 0,35-0,42 så nog ökar processingen. Men borde det inte märkas lite grann om PCM är av 24/96 istället.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Squeezecenterservern, skall tydligen rapportera felaktigt att den gör så enligt Toolbox 2.0 bloggen säger Klaus Schulz att det inte är något att bra sig om.
mvh/Harryup
sprudel skrev:Bra artikel med mycket länkar i ämnet från Carlsson Planet
http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=83
(PS Ställde om min SB till att streama flac istället för PCM och låta SB packa upp till wav. =Bättre vid kort lyssning i morse. Kan det bero på att den buffrar när den packar upp? Vild gissning)
Richard skrev:sprudel skrev:Bra artikel med mycket länkar i ämnet från Carlsson Planet
http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=83
(PS Ställde om min SB till att streama flac istället för PCM och låta SB packa upp till wav. =Bättre vid kort lyssning i morse. Kan det bero på att den buffrar när den packar upp? Vild gissning)
Jag och min bror har idag gjort lyssningstester med att prova som du gjort.
Vi håller med dig. Då SB duet packar upp till wav så låter det klart bättre.
Skillnaden är som mellan "ljud" som inte berör och musik som berör.
Vad det beror på är svårt att veta. Det borde väl bara tvärtom eftersom en dator är kraftfullare än dekodningen i SB receiver.
Jag trodde själv att skickade uppackade wav- filer från datorn skulle, om något, låta bättre men det blev tvärtom.
mx skrev:Önskar att mitt liv var lika enkelt. Att jag kunde avgöra om FLAC eller WAV
låter bäst genom att beröras olika mycket.
petersteindl skrev:Det bästa man kan göra då man lyssnar är att lyssna utan att försöka hitta tekniska förklaringar till vad man skall höra innan man lyssnar. Då jag i början brände CD, så lät de brända inte så bra och hade även knäppar i musiken. Jag har tidigare skrivit om detta. Jag fick ordning på hela rippnings och bränningsproceduren så att kopiorna blev felfria.
Till min stora förvåning tyckte jag helt plötsligt att kopiorna lät bättre än originalen. Så kan det ju inte vara tänkte jag och fortsatte jämföra, men så var det och det var så konstant på alla kopior jag brände kontra orginalet. En del hördes större skillnad på och andra mindre och vissa inte alls.
Synnerligen besvärande. Så jag började försöka sätta mig in i varför sådant fenomen kunde tänkas uppkomma. Då såg jag i stereophiles jittermätningar att det fanns fasta frekvenser där jitter slog igenom och då började jag ta reda på varför det är just vid dessa frekvenser oavsett musiken eller testtonerna på CD-skivan. Då var det framefrekvensen. Efter ett år ungefär så skrev faktiskt Stereophile att det var framefrekvensen som spökade i de fall som man klart kunde se en jitterhöjning vid denna frekvens. I början då de gjorde mätningar så var de förvånade. De kunde inte förklara fenomenet. Nu behöver inte detta slå igenom på resultatet beroende på hur CD-spelare eller omvandlare är konstruerad, men den här koden finns även i digitalöverföringen mellan CD-drive och D/A och det är en känslig punkt i överföringen på grund av den speciella standard som valts vid digitalöverföring. Då är problemet lite svårare att komma till rätta med, men det går.
Nåväl, då fick jag i alla fall en förklaring till varför en kopia kan låta bättre än orginalet. Jag provade ju naturligtvis att bränna bit för bit för att lyssna på hur dessa kopior tedde sig och de lät som orginalen och sämre än wavkopiorna.
Vissa CD måste man dock bit för bit bränna och det är alla CD med emphasis eftersom den infon ligger till grund för att deemphasis skall kunna aktiveras.
Trots detta tycker jag att CD med emphasis har en tendens att låta renare och klarare. Man vinner ju en viss upplösning i diskanten som är tillräckligt stor att uppväga och åka förbi den degradering som jitter i detta fall ger. Jag kan dock tänka mig att det inte är en universell iaktagelse eftersom det finns CD-spelare som är helt värdelösa på den typen av jitter. Men jag har inte explicit lyssnat på sådana.
MvH
Peter
petersteindl skrev:oqvist skrev:Inte den jämförelsen men när jag gör Wav-filer i 16/44 så blir ljudet av någon anledning något varmare än från ursprungs-cdn? Vad beror detta på?
I ursprungs CDn finns normalt sett mer information än endast musiken. Det är info om själva låtarna/artisten och/eller om CDn är med emphasis eller annan info. Denna info är återkommande för varje frame. Det betyder att det i den totala koden finns en återkommande repeterbar kod som egentligen inte är musikkod.
Repeterbarhetsfrekvensen på denna kod är vad jag minns någonstans mellan 100 ggr per sekund och 300 ggr /sekund d v s i intervallet 100-300 Hz. Jag minns inte exakt vilken frekvens det är. Det var 20 år sedan jag höll på med detta. Jag har dock ett svagt minne om 2 skilda frekvenser varav en är ung 230 Hz och en annan är ung halva den frekvensen. Det betyder att det finns pulser som drar ström från nätdel med denna periodicitet.
Även om framekoden i sig inte finns i själva musikkoden så är den dock inbakad i totalkoden och extraheras. Eftersom den finns där så kan den på grund av dess repeterbarhet slå igenom vid omvandling om det är så att den har smittat av sig på matningsspänning och på jord. Om så sker, så kan det ge upphov till jitter vid D/A-omvandling och syns då på jittermätning och på den tiden jag kollade på detta så syntes det jitter vid framefrekvensen på var och varannan spelare som jag kollade på och mätningarna fanns redovisade i Stereophiles tester.
Då man bränner en CD genom att först rippa ned till wav så elimineras dessa koder och det blir "blank" kodning istället. Min slutsats var då att det finns möjlighet att med vissa Cd-spelare få bättre ljud med sådana brända CD än med orginalen. Detta gäller inte bit för bit kopiering av CD utan endast om man gått via Wav och rippning.
Det är min förklaring till att det skulle kunna låta bättre från kopia. Det är även min förklaring om man föredrar att lyssna via datorlagring istället för CD.
Det kan kanske finnas andra förklaringar, men det är intressant att framefrekvensen slår igenom vid jittermätning trots att musikkoden inte innehar denna framekod. Då måste den komma in och störa via annan väg. Jag har sett att vissa av de testade CD-spelare hade jitter på framefrekvensen som var en tiopotens högre än deras resterande jitter.
MvH
Peter
Richard skrev:Svante skrev:Richard: Har du provat Quackti?
Nej, har du ?
Richard skrev:Har du skaffat en bättre anläggning ännu, så du hör de skillnader du inte kan uppfatta nu ?
Richard skrev:Själklart påverkas det hur du berörs av musiken om det ena alternativet låter platt och mono- aktivt, och det andra tredimensionellt och dynamiskt ?
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Själklart påverkas det hur du berörs av musiken om det ena alternativet låter platt och mono- aktivt, och det andra tredimensionellt och dynamiskt ?
Platt och monoaktigt låter som en beskrivning på äldre Linn-anläggningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster