Varning för kabelpirat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jorma_inaktiv

Varning för kabelpirat

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-25 04:13

Varning för kabelpirat!

Jag fick ett mejl från en forummedlem för ett par veckor sedan att han hade köpt en begagnad JPC2.5kabel som inte var likadan som den han hade köpt från mig tidigare.
Efter lite forskning har jag hittills fått kontakt med 5 olika personer som har dessa kablar och som är sålda som begagnade JPC2.5. En del av dom var sålda i andra hand, men samtliga kommer ursprungligen från samma person i Tranemo. Jag har själv lagt ut fejkade JPC2.5 annonser under köpes på Hifimagasinet och fått svar från samma person i Tranemo som har alla möjliga olika längder på ”begagnade” JPC2. kablar.
Den äldsta ”begagnade” kabeln som jag har hört om hittills är såld i oktober 2003 så det kan vara många kablar ute som inte är äkta vara.
Han annonserade också för någon vecka sedan under säljes, och använde nicknamnet ”Jultomte”, så då kan det ju passa bra att avslöja honom på Julaftonen.
Jag svarade på annonsen och det var samma person bakom det Jultomte nicket.

Han begär 600 kr för en ”begagnad” 1,5 meters JPCkabel och när jag i mejlkontakterna med honom undrade varför så dyrt då begagnat borde ligga lägre i pris kom svaret:

”Jag har köpt dom som Special Edition och betalt 1095 eller kanske det var 1195 kr för dom”

Special Edition existerar inte och är påhittat av denna person. Jag har visserligen tillverkat den med andra kontakter (powerCon och amerikanska samt 20A IEC) på beställning, men aldtrig kallat den för Special Edition och bara tagit betalt för merkostnaden för kontakterna som mest 100 kr extra. JPCkabeln kostar ny 875 kr och har aldrig sålts i 1,5 meters längd med prsiet 1095 eller 1195 som denne person påstår att han skulle ha betalat för dom.

Han har använt mejladressen : axxx.xxxxxxxx@tranemo.se där första bokstaven i förnamnet är a och där jag har använt x istället för dom övriga bokstäverna.
Denna mejladress har använts vid svar på köpes annonser.
När han själv annonserar under säljes så har han använt en hotmailadress.
Han lägger ut bilder på äkta JPC2.5 kabel, men det är inte dom kablarna på bilderna som levereras.
Han har köpt 1 st. JPC2.5 kabel av mig och i min bokföring fanns den bokförd 2002-02-22.
En skola i Tranemo har köpt 2 st. JPC2.5kablar och det är Tranemo kommun som betalade dom. Jag har anledning att misstänka samma person bakom det köpet, så då har han haft tillgång till 3 st. JPC2.5 kablar.

Han har använt lite olika kabelfabrikat som bilderna visar. Den jag har fått hem har förutom den gröngula ledaren även en blå och brun ledare som aldrig har funnits i äkta JPC2.5kabel.
JPC2.5 har 2 st. svarta ledare och en gröngul.
Han har även använt kablar med dom färgerna, men det är ändå inte samma kabel som används till JPCkablarna och även om det hade varit det så kan han inte sälja dom som JPC (JPC = Jorma Power Cord), vilket han gör.

Märkningen JPC2.5 finns inte på piratkopiorna och på apparatsidan är en skillnad att det böjskydd av gummi som jag använder är ca. 10 mm. På piratens är den 30 mm.
Han har även sålt dom med grått gummi som syns på en av bilderna.
Han har använt olika stickkontakter varav en modell som aldrig har använts på JPC och absolut inte som Special Edition.

Han har även sålt annat än kablar och det brukar vara hifimagasinet han använder.
Det har varit bla. Krellförstärkare som han har köpt in från utlandet och sedan hänvisat till Sverigeimportören Audio Nord när det har visat sig vara felaktigheter i apparaterna.

Jag har inte lagt ut all information om honom här av vissa skäl, men det går bra att mejla mig ocf få mer inforrmation till den som misstänker eller vet att han har köpt dessa piratkablar.

jormadesign@hotmail.com

Bild

Bild på stickkontakt som inte har använts till JPC2.5kabeln.

Bild

Bild

Bild på stickkontakt som har använts till JPCkabeln, men inte används
längre.

Bild

Den uppmärksamme elektrikern kanske kan se felet som har gjorts
Vid inkopplingen av ledarna i piratkopian.

Bild

Bild

Här en närmare bild på en annan piratkopia med 2 svarta ledare och en gröngul och då syns det rätt väl att jordledaren är kortare
än dom bägge aktiva ledarna. Jordledaren skall alltid vara den som dras ut sist om det skulle uppstå fel och kabeln lossnar inne kontakten.

Bild

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Varning för kabelpirat

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 04:43

Jorma skrev:Här en närmare bild på en annan piratkopia med 2 svarta ledare och en gröngul och då
syns det rätt väl att jordledaren är kortare än dom bägge aktiva ledarna.

- Jo, fast å andra sidan är ju varken orginalets eller "kopian"´s ledare ordentligt förseglade**
för att motverka framtida korrosion så i det fallet är väl ändå dem bägge undermåliga - i övrigt
vara detta bedrägeri :evil:! (Obs att "personen" inte är A*)

** Förseglade*** uti apparatkontakterna (hur det förehålla sig uti stickkontakterna förtälja
inga bilder)
*** Detta kan uppnås genom ex... att lödA* vilket dock tar ca 2 minuter så rekommenderas
inte för den som alltid har väldigt bråttom!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-25 12:00

Audiomanikern skrev:

** Förseglade*** uti apparatkontakterna (hur det förehålla sig uti stickkontakterna förtälja
inga bilder)
*** Detta kan uppnås genom ex... att lödA* vilket dock tar ca 2 minuter så rekommenderas

Mvh A*

Säker på att man får göra det? Har för mig att man inte får ha förtennade ändar på nätsladdar.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-25 12:04

Riktigt jävligt att Tranemo kommun fått betala.

Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel - Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel-Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel - Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel-Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel - Frukt till dagisbarnen - Dyrkabel...

-Dyrkabel!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-25 12:39

Ett sånt svin? :evil: God jul på dig...
Senast redigerad av Hetsporren 2004-12-26 10:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-25 12:55

Ja, nästan som sån där Kinahifi :wink: fyfan så fräckt :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-25 13:05

Harryup skrev:
Audiomanikern skrev:

inga bilder)

Mvh A*

Säker på att man får göra det? Har för mig att man inte får ha förtennade ändar på nätsladdar.

Man ska aldrig förtenna en kabelände som ska skruvas. Det leder till glappkontakt efter ett tag, eftersom tennet rör sig ("kallflyter" kallas det, tror jag), och kan i starkströmsfallet leda till värmeutveckling och i värsta fall brand.

Däremot går det utmärkt att löda fast kabeln i kontakten, men då blir det ju svårt att få loss den om man skulle vilja det (och förstås måste man se till att plastdelarna inte smälter under lödningen).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-12-25 13:17

Fy tusan så dåligt stil av någon att sälja falska kablar. :evil:

Jag antar att det är olagligt desutom?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 15:02

Harryup skrev:Säker på att man får göra det? Har för mig att man inte får ha förtennade ändar på nätsladdar.

- Slarvigt uttryckt av A*! "Försegling" görs efter allt annat och fungerar enbart som... försegling!
Annars komma garanterat kabeln att förr eller senare korrodera - är ju å ena sidan elliterat men
å andra sidan hA* mången S-märkt närkabel knivat-upp som varit löd-förseglade**, medan dem
för 9:- ju alltid är superseriöst helgjutna utöver kabeländarna där 1000 kr´s DIY är... ingetdera!

** Lödda efter att den "elektriska-kontakten" etablerats!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-25 15:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 15:09

Svante skrev:Man ska aldrig förtenna en kabelände som ska skruvas. Det leder till glappkontakt efter ett tag, eftersom tennet
rör sig ("kallflyter" kallas det, tror jag), och kan i starkströmsfallet leda till värmeutveckling och i värsta fall brand.

Däremot går det utmärkt att löda fast kabeln i kontakten, men då blir det ju svårt att få loss den om man skulle
vilja det (och förstås måste man se till att plastdelarna inte smälter under lödningen).

- Precis :D! (... så skrivA* skulle ha gjort (ifall honom haft samma kunskap som Sv, v.s!))

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-25 15:19

Om det är så lätt att göra egna kablar som inte går att skilja åt från originalen genom att jämföra hur de låter utan bara på storleken på kontakter, ledarnas färg samt vad som står på kabeln så börjar man ju undra om inte kabeln du säljer som "äkta" också är "bluff"?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-25 15:24

rhenrics skrev:Om det är så lätt att göra egna kablar som inte går att skilja åt från originalen genom att jämföra hur de låter utan bara på storleken på kontakter, ledarnas färg samt vad som står på kabeln så börjar man ju undra om inte kabeln du säljer som "äkta" också är "bluff"?

Detta handlar inte om huruvida kablarna är elektriskt ekvivalenta, utan om att någon faktiskt torgför en produkt under samma märke som Jorma gjort under en längre tid. Om "JPC2.5" varit ett registrerat varumärke, hade detta varit ett klockrent exempel på varumärkesintrång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 15:26

hali skrev:Fy tusan så dåligt stil av någon att sälja falska kablar. :evil: Jag antar att det är olagligt desutom?

- Det är ett vidrigt samt kriminellt beteende som dessutom är korkat! Ty hade "personen" istället
sålt demsamma nätkablar under ex namnet TPC 2.4 så hade "personen" då helt lagligt kunnat tjäna
pengar på att sälja nätkabel till extrema överpriser!

Mvh A*

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-12-25 15:40

rhenrics skrev:Om det är så lätt att göra egna kablar som inte går att skilja åt från originalen genom att jämföra hur de låter utan bara på storleken på kontakter, ledarnas färg samt vad som står på kabeln så börjar man ju undra om inte kabeln du säljer som "äkta" också är "bluff"?

Bra sagt!! :lol:

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-12-25 15:41

Bra sagt!! :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 15:51

- Om man ser till den (à la vattenvirvel) påstådda reningsprocess som JPC (numer borttaget ifrån JPC´s
hemsida efter en tidigare faktiskt.se-debatt?) ska åstadkomma så jo, men samtidigt ifall de som nu köpt
JPC nätkabel anse dessa ge mera lugn och harmoni uti liv & ljudbild så är väl både dom samt Jorma nöjda!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 16:00

Sockergrisar samt snåla småbönder :mrgreen:! Pojkar & Personangrepp :x!
Härmed vara denna tråd Bild!

Oops - fel HifiFor@, sorry 8)!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-25 16:09

More O.T. then ever...

Finns det någon tråd på detta forum som inte blir O.T.? det är ju som en drös dagisbarn(en del med kunskap i fysik) som diskuterar... 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-25 16:09

Morello skrev:

Detta handlar inte om huruvida kablarna är elektriskt ekvivalenta, utan om att någon faktiskt torgför en produkt under samma märke som Jorma gjort under en längre tid. Om "JPC2.5" varit ett registrerat varumärke, hade detta varit ett klockrent exempel på varumärkesintrång.

Är det inte ens ett reggat varumärke? Isåfall är väl hela diskussionen enbart akademisk?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-25 16:11

"Censuren" av vederbörandes mailadress är ju tämligen meningslös, då de flesta som läser Hifimagasinet regelbundet torde kunna lista ut den riktiga mailadressen. Helt klart dålig stil, men ska han inte få en chans att förklara sig innan uthängning?

MVH

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-25 16:15

En polare till mig har gjort lite affärer med den där skojaren som inte verkar ha "alla getterna hemma".
Jag kan säga att det är inte första gången han påstår något som egentligen inte är sant.
Ett riktigt avskum kan man säga.

Hoppas det löser sig för dig Jorma, god fortsättning på julen.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 17:21

Hej!

A*ttans, A* som (ej heller honom hafva alla getterna hemmA* o) just hade tänkt påbörja byggandet
utav 1st mindre gäng Garderob-Grendels/Gonduls (till orginalen identiska**) som sen säljas skulle som
begagnade orginal, men detta är alltså inte tillåtet att göra somså, elle 8)?

** Bortsett ifrån en märkning på baksidan samt ett 2mm kortare gummiskydd på apparatkontakten.

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-25 21:13

marbrink skrev:More O.T. then ever...

Finns det någon tråd på detta forum som inte blir O.T.? det är ju som en drös dagisbarn(en del med kunskap i fysik) som diskuterar... 8)

tycker inte den här tråden gått OT alls. Du verkar ha lite svårt att hänga med i en dynamisk diskussion Marbrink

Förövrigt måste det vara olagligt att sälja falska JPC alldeles oavsett om det är ett registrerat varumärke eller ej. Faller rimligtvis under bedrägeri. En polisanmälan kanske? Polisen har nog viktigare saker att pyssla med men bedragaren lär sluta illa kvickt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-12-25 21:16

Om det inte är roligt för Jorma med den där "kabelförfalskaren" så är det väl inte roligt! Då är det synd om Jorma.

Jag har aldrig gillat folk som ljuger och har nästan aldrig träffat nå'n annan som gillar folk som ljuger - Skäms ljugare!

Men, varför bidde det just här som alla bilderna bidde offentliga?
Det ser ju bara ut som sur Jorma kastar smuts på ljugpojke i mina ögon... Eller var det bara en varning för att det finns luriga kabeldrejare bland de hedervärda(?)?

Go' fortsättning både på nuet och på bedrägelsen för Jorma.
Joakim
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 21:55

Hej!

"Kabelpiraten” svarar:

"Jag var inte lite chockad när jag i morse läste insändaren om ”Kabelpiraten”.
Jag är inte medlem på det här forumet och blev informerad om insändaren via en bekant.
Dock känner jag mig nu manad att presentera lite fakta i samband med Jormas inlägg samt
att avslöja åtminstone en av ryktespridarna som härjar på de här annars trevliga hi-fi sidorna.

Om vi tar det hela i kronologisk ordning nu:

Hösten 2002 köpte jag en JPC-2.5 på 6m till ett slutsteg. Strax efter att ha fått kabeln levererad
per brev ringde jag upp Jorma. Jag hade anmärkningar bl.a. på hur ledningarna inuti hylsproppen
anslöts på ett slarvigt sätt samt att hylsproppen var gråfärgad medan stickproppen var svart.
Jag tyckte heller inte om stickproppen eftersom den saknade böjskyddet och såg tämligen billigt ut.

Avskärmningsstrumpan är ganska gles så att man ser den inre isoleringen. Men detta var ändå inte
det största irritationsmomentet utan attavskärmningsstrumpan rörde sig både axialt och på omkretsen
när man böjde kabel. Efter att man rättade kabeln kom avskärmningsstrumpan ej tillbaka på sin plats
vilket gjorde att kabeln efter några böjningar förlorade avskärmningen på den böjda sidan.

Den förflyttade sig så pass mycket att man kunde se enbart den inre isoleringen. Det hela såg ganska
fult ut och det krävdes mycket möda för att rätta till avskärmningsstrumpan.

Jorma var inte särskilt mottaglig för mina synpunkter. Han ömsom avfärdade mina påpekanden ömsom
förflyttade fokus i samtalet till ett annat plan. Det kändes som man försökte hålla fast i en hal tvål.
Hursomhelst, lite missnöjd behöll jag kabeln....mest för att jag i det ögonblicket inte kände till något
alternativ. Jag ville ju ha en avskärmad nätkabel eftersom den skulle ligga bredvid mina högtalarkablar
och man vet vad det kan innebära.

Under vinter 2003 flyttade jag till en större bostad med flera rum. Då möbleringen blev annorlunda samt
med audio- och videoanläggning i flera rum, krävdes fler nätkablar och i olika längder.

Den inköpta JPC2.5 blev nu kapad till 2 längder på 3m . Jordade uttag låg nu alldeles bakom apparaterna.
Men jag behövde ett halvt dussin kablar till och samtidigt ville jag inte köpa dem från Jorma.
Det handlade inte om pengar (hans kablar, måste jag erkänna, är ganska prisvärda) utan om den
översittarattityden han visade per telefon.

I samma veva råkade jag hitta en Internetsida till kabelleverantören i Storbritannien som säljer det
som ska bli JPC2.5 i lösa meter. Jag vet inte om Jorma köper sin kabel därifrån men enligt den brittiske
säljarens beskrivning så är JPC en styrningskabel, alltså ingen nätkabel.

Den kan köpas som 3-, 4-, 5- .....9-ledare, kanske ännu fler ledare. Det är därför ledarna inuti JPC2.5
båda är svarta. Jag köpte en liknande kabel av samme leverantör som dock är avsedd för just
starkströmförsörjning och vars ledare har standardfärgerna; brun, blå och gul-grön.

Dessutom har den sistnämnda kabeln en tätare avskärmningsstrumpa och i övrigt kändes hela kabeln
mycket mer hållfast än den som Jorma sålde till mig. Jag blev mycket nöjd med den kabeln som jag
köpte flera meter av och bestämde mig för att ersätta även de andra två JPC2.5 med den nya kabeln.
De två ”original” JPC2.5 lades på hyllan.

Jag trodde inte att någon ville köpa sådant. Men efter ett tag dök det upp en köpesannons på JPC2.5.
Köparen ville dock ha 1,5m längder så jag kapade en 3m längd till två 1,5m. Likadant gjordes med den
andra 3m längd som jag sålde vid ett senare tillfälle.

Eftersom jag själv inte tyckte om de billiga stickpropparna från Biltema som dessutom saknade böjskydd,
satte jag på de som jag köpte på Bauhaus. Betydligt mer påkostade: stryktåligt gummi istället för plast,
vattentäta och med böjskydd.

Att en av kablarna på bilden har ett böjskydd i grå färg är för att det är Jormas böjskydd som inte gick
att få bort. Jag har kvar den gråa hylsproppen som jag ersatte med en svart men böjskyddet skulle kräva
en förkortning av kabeln på minst 5-10cm. Så jag lät det grå böjskyddet sitta kvar.

Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta
jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat.

Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med
nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss
sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur
apparatens nätbrunn.

I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti
hylskontakten. Man behöver inte ens vara en expert för att, med hjälp av sunt förnuft, förstå hur det
hela hänger ihop. Och på tal om expertis så kan jag för intresserade nämna att jag bl.a. är RTV tekniker.
Sladdkopplingar ligger tämligen lågt på min behörighetslista. Tack för förfrågan.

Jag har terminerat ytterliggare ett dussin kablar av samma fabrikat och som jag köpt i lösa meter från
Storbritannien. Det gjorde jag enbart för eget bruk samt åt några goda vänner som tyckte bättre om dem
än de JPC2.5 som de fick se på Arkenmässan.

På grund av ommöbleringar i efterhand i den nya bostaden blev jag dock tvungen att återigen ändra längden
på några av nätkablarna. Därför sålde jag några som var för korta, huvudsakligen 1,5m. Här vill jag dock
påpeka att de köpare som brydde sig om att få en original JPC2.5 blev varse om att denna kabel var av
bättre fabrikat än ”originalet”.

För den skull fick köparen av mig en returrätt inom två veckor. Att ingen, av dem som blev varse om att
det inte var ”original”, lämnade tillbaka mina kablar talar väl sitt tydliga språk i fråga om kundens
tillfredställelse.

De övriga som ej frågat om kabelns utförande antar jag att de inte brydde sig särskilt mycket om det
utan var nöjda med det de fick. Och handen på hjärtat: här kan jag påstå att de fått så mycket mer
valuta för pengarna. Priset på 600kr som jag satte på kablarna räckte nätt och jämnt till att täcka
mina kostnader för kabel och terminering.

Har jag lurat någon av dem som köpte mina kablar? Tja... det beror på hur man ser på saken.

- Om man tänker på att jag sålt dem under JPC2.5 då erkänner jag att jag gjort ett misstag vilket jag
beklagar och ber Jorma om ursäkt för. Jag har dock i annonsen med bilden påpekat att det INTE handlar
om de kablar som är på bilden.

Bilden i annonsen lades främst ut för att folk ska få en uppfattning om hur den kabel som jag säljer
ser ut. Men hälften av de kablar jag sålde var just JPC2.5 som jag omterminerade (läs: förbättrade!)

- Om man dock jämför priset kontra kvalitet och hantverk hos mina och hos Jormas kablar så kan jag påstå
att köparen i mitt fall fått mycket mer valuta för pengarna.

Även om jag därmed inte hade för avsikt att sno Jormas marknadsandelar så är jag medveten nu efterhand
omatt jag trampat honom på tårna. Jag ville, dock, bara göra mig av med de kablarna som hade fel längd
i min nya hifi-tillvaro.

Resten av Jormas skrivelse är rent förtal. Jag vet inte vem här i Tranemo Kommun som har köpt ytterliggare
två stycken JPC2.5. Jag skulle aldrig mer ha gjort samma misstag, inte ens om kommunen skulle bjuda på det
#61514;.

Jorma vet mycket väl vem som är beställare till dessa kablar eftersom han måste ha angett beställarens namn
på försändelsen till Tranemo. Episoden med Krellförstärkaren borde presenteras av den som köpte den av mig
och inte av Jorma som här framträder i egenskap av dennes missinformerade advokat.

Jag är såhär i efterhand medveten om att jag inte skulle ha annonserat de andra kablarna under JPC2.5 som
jag sålde och som inte var ”originalet”.

Det var ett misstag och jag ber om ursäkt för det. Den eventuellt missnöjde köparen av min nätkabel får gärna
höra av sig till mig. Han får returnera kabeln i fall han inte vill ha den, vilket jag ändå starkt betvivlar.

Han borde dock få en möjlighet att jämföra min nätkabel med ”originalet” innan han fattar sitt beslut. Om han
sen bestämmer sig för att returnera den kommer han att få sitt utlägg tillbaka.

Till slut några ord till er andra som läste och kommenterade Jormas insändare. Ni har bildat er en åsikt utan
att få höra ”den andra sidan”. Och Jorma har här skickligt öst vatten på sin egen kvarn.

Det hela liknar en ”Råttan i Pizzan-historia” och jag vill härmed be Jorma att plocka bort förtalet från HiFiForum
samt att sluta med att skicka anonyma hotbrev via sin hotmailadress. I annat fall kommer ”efterräkningar” att
drabba enbart honom.

"Citerat" härifrån:

Mvh A* (som inte är "kabelpiraten"... eller ;)?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 22:11

KabelPiraten skrev:Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta
jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat.

Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater
med nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka
loss sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten
ur apparatens nätbrunn.

I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti hylskontakten.
Man behöver inte ens vara en expert för att, med hjälp av sunt förnuft, förstå hur det hela hänger ihop.

- Oj oj oj, men som den seriöse HifikabelKonstruktör Jorma är tar han ju garanterat tillbaka alla
de +1000 felkonstruerade kablar honom hitills hunnit sälja, eller hur? Då kunna man dessutom fixa
till problemet med "luft-blottade" kabeländar som korroderar om de ej förseglas, på samma gång 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-25 22:24

En tanke dock, ökar eller minskar denna disskusion förtroendet för "Hifi-Nätkabel-tillverkare" i stort?

Att man inte ska utge sig för att sälja ett varumärke när man bevisligen inte gör det är väl klart.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-25 22:26

Kvalitén på nätkabeln från Jorma tycker jag vi kan skippa diskussionen av här, men jag skulle gärna se en kommentar från Jorma. Ljuger "Kabelpiraten" i sitt inlägg eller stämmer det han säger?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 22:42

Hej!

1 "KabelPiratens" inlägg känns mer trovärdigt, b.l.a. fann A* det vara konstigt att någon
2 bara skulle sälja 2st "pirat"-jpc och tjäna någon tusing när denne lika gärna hade kunnat
sälja 4, el 8 el 16st, o.s.v. men sanningen ligga väl som vanligt någonstans emellan de två
motpolerna, måhändA*ningen mer åt Norr uti detta spec fall!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-25 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-25 22:44

Alltså, det känns ju som att man har valt fel att tjäna pengar på om man ska börja pirata dyrkabel...som inte ens är speciellt dyr! Inget att leva på liksom...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 22:49

Hej!

NjA* säg inte det, egentillverkade fejk-IKEA-möbler dealade utur småskum Ford Taurus på
Tjärhovsgatan hA* tjänat åtskilliga 20-lappar på, i ren vinst!

Mvh A*

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-25 22:51

Jag räknar till långt fler kablar som är sålda som JPC2.5 av denna person än vad man kan få ut av en 6 metersbit i dom mejl som hitills kommit in och den verksamheten är omfattande.
I den mejlkontakt som jag har haft med Axxx dom senaste veckorna under förtäckt namn efter att ha annonserat om JPC2.5 köpes så har han till person
1. uppgett sig ha 2 st. 1,5 meters och 1 st. 3 meters.
2. upggett sig ha 2 st. 1,5 meters och 1 st. 2,5 meters
3. uppgett sig ha 4 st. 1,5 meters, 1 st. 2 meters och 2 st. 3meters.

Hela tiden har han hävdat att detta var JPC2.5 kablar.

Så här såg svaret på en annons ut där jag kallade mig för Leif
och annonstexten på hifimagasinet så ut så här:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=14623

Svaret kom från Axxx kom några timmar senare:

>Hej!
>Jag har 4st. JPC2.5 på 1,5 och 2m och kommer att sälja minst 3st. av
>dem eftersom jag nu, på grund av ommöbleringen, behöver längre
>(likadana) nätkablar. Hur många vill Du ha?
> > > >MVH
> > > >
> > > >Axxx

Jag svarade:

>Hej Axxx!
>Jag skulle behöva fler, men en som är 3 meter.
>Men dom du vill sälja kan jag ta om priset är rätt.
>Nya kostar dom ju 875 för 1,5 meter och 980 tror jag det var för
>2meter.
> > >
> > >Mvh, Leif Awenius

Svaret från Axxx blev följande:

>Hej Leif!
>Jo, jag tror jag har också en en på 3m. Den ska jag ha 800kr för.
>1,5m tar jag 600kr för Hur många av varje vill Du ha?
> > >
> > >Axxx

När jag sedan frågade vidare:

> >Hej! ¨
> >Priset är lite högt tycker jag.
> >Brukar inte andrahandskablar hamna på ca. halva nypriset.
> >
> >Kan du kolla om du har en 3meters.
> >Du skriver att du tror dig ha en.
> >Sedan frågar du hur många jag vill ha.
> >Faktsikt så skulle jag ha användning för 2 st. 3 meters också.
> >Har du med grenlist?
> >
> >Mvh Leif

Svaret fick mig att baxna:

> >Hej Leif!
>Mina kablar kanske upplevs som dyra mendet är för att de är SE
>(Special edition) med en vattentät stickpropp i gummi i stället för >den vanliga plastproppen från Biltema. Min har även en >böjavlastning .....har kostat mer än standard utgåva men kommer ej >ihåg exakt hur mycket. Har för mig att det var 1095.- eller 1195.-

>För 2st. 3m (i fall jag har en till) måste jag ha minst 1600kr.
>På tal om andrahandsvärdet har jag svårt att tänka mig halva >nypriset med tanke på att kablarna är i absolut nyskick och har inte >förlorat nåt av sin kvalitet. Det är inte samma sak som med >CDspelare som har många rörliga delar som slits och förfaller.
>800kr för 3m är en "fair" pris.
>har ingen grenlist utan använder långa kablar istället.
>Är det alltså enbart 2st. a 3m Du vill ha?
>MVH
> >
>Axxx

Och på ytterligare en fråga från mig kommer svaret om hur många som finns:

>OK,
>Jag har nu kollat i alla fall.....2st. 3m(800kr/st), 4st
>1,5m 600kr/st) samt 1st. 2m (700kr/st)
>
>Tel: xxxx xxxx
>jag är hemma huvudsakligen efter kl. 11:00
>
>MVH
>
>Axxx

Här framkommer med alltydlighet att det är JPC2.5 kablar som är till salu fast han inte har dom i dom mängderna.
Det var en liknande mejlkonversation med dom övriga figurer som jag mejlade med Axxx och dessa kablar tillsammans med dom mängder som har kommit in till mig via mejl visar förmodligen inte hela omfattningen av dessa bedrägerier.
Jag har inte hotat Axxx anonymt som han påstår utan jag avslöjade en av mina nick för honom igår och talade klart och tydligt om att han har rättsliga eferräkningar att vänta för dessa bedrägerier.
Han får inte använda mitt namn till kabel som han har tillverkat eller terminerat.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-25 23:00

Jag tycker det verkar som att du gjort rätt Jorma och Axxx** gjort galet...

** ej A***
*** Audiomanikern****
**** Ej KabelpirA*ten!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 23:14

Hej!

Axxx = A*dam, A*hab, A*lex, A*men, A*ndy, A*nré, A*nti, A*rne, A*rif, A*vdi, A*xel?
(Jo, nu tog det just en tvärvändning uti ilfart ner mot söder(J) igen)

Mvh A*

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-12-26 00:02

Låter som en solklar ljugare ju... fy!
Varför var nu denna historia officiell igen? Missade det i svängarna...
[Edit] Missade ju ...
På nå't sätt verkar det ju som reklam för nå'n som tillverkar en bättre terminerad annars likadan kabel som Jormas om det finns personer här som inte bryr sig om den sugiga etiken "piraten" har visat ...

Kina-HIFI i ett nötskal ? Eller kanske en nisch av kabelbranschen i ett?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 00:14

Jaha ja, vad ska man tro om detta då....?

Ja det vete fan. Är det som Jorma säger, så är det ju skit. Är det som "kabelpiraten" säger, så är det också skit.

Vem som har rätt är svårt att avgöra då ord står mot ord, och det är svårt att avgöra vem som verkar trovärdigast. Och att vara trovärdigast är inte automatiskt att är den som har rätt, man kanske är en jäkel på att snacka och formulera sig helt enkelt. Svårt läge för juryn utan att ha testsvar från generande fläckar att gotta sig i...

Men ett par saker vill jag ändå kommentera.

För det första så förstår jag just nu efter 15 lite glögg och 3 julskinkor detta som "kabelpiraten" skrev

Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med
nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss
sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur
apparatens nätbrunn.

Är detta verkligen rätt, eller har det blivit ett skrivfel? Varför skulle det vara rätt att jordledaren ska släppa först?? Är det inte i alltid så att man vill ha en ansluten jordledare i händelse att strömledarna kommer på vift? Om jordledare släpper först och sen en strömförande, ja då har man ju ingen skyddsjord??!! Är jag för full av julskinka eller...?

De andra är att detta för mig ännu en gång bara stärker min uppfattning av att kabelbranschen är mer eller mindre rutten. För hur mycket bröstade sig inte Jorma om sina kablars förträfflighet i material sammansättning och allt annat. Sen får man här se att själva kontakterna inte är mycket att skryta om, och att de kommer från ev. Biltema i ena fallet och Bauhaus i det andra. Det känns på nåt vis väldigt långt från state of the art och exklusivt.

Synd att jag inte har motsvarande kontakter eller kablar med "offshore-standard" hemma, så hade ni fått se hur det kan se ut när det verkligen är påkostade grejor med extrema krav på alla sätt.

Hur som helst, må rättvisan segra......

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-12-26 00:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-26 00:21

Tycker också att den där biten om skyddsjord låter misstänkt. Förstår inte riktigt vad som menas.

Jag har blivit skolad att jordledaren alltid ska vara längst, what so ever, och det av elektriker. Vad är rätt? Förstår inte varför man inte skulle vilja ha samma saker i en apparatkabel som i en stickpropp liksom.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-12-26 00:39

Jag har oxå lärt mig samma sak om skyddsjoirde att den kabeln alltid ska vara längst så att den släpper sist och hans argument håller ju inte riktigt om att kontakten släpper före kablarna om den rycks ut ur chassiet så kanske den stoppas tillbaka och då inte har någon skyddsjord längre. Så skyddsjorden skall altid vara den som släps sist det är ju därför den sitter närmast kabeln så man kan ha lika långa kabeländar och jorden får sig en fin böj.

Att han skulle vara RTV-tekniker säger ju inte ett skvatt om vad han har för kompetens innon elnäts förbindelser det enda det talar om är att han har klarat ett par teoretiska och praktiska prov på TV och/eller video apparater och/eller satelit mottagare. Jag har själv nästan RTV licens på TV missade på att jag inte han få praktik plats i tid.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 01:38

Audiomanikern citerade någon skrev:Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta

apparatens nätbrunn.

I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti
hylskontakten.

Fel...! Ovanstående förutsätter att våldet mot kabeln är riktat bort från apparaten. Men om det i ställer är riktat vinkelrätt mot nätbrunnen (tex genom att man trampar på en kabel som hänger ner från bordet som apparaten står på) så dras inte kontakten ur nätbrunnen utan kabeln lossnar från kontakten. Här ger jag Jorma rätt.

Edit: Efter att ha läst resten av tråden inser jag att det behövs ett förtydligande: Jordledaren ska alltså vara längst. På så sätt är skyddsjordningen av apparatens hölje det sista som försvinner när kabeln slits loss. Man kan tänka sig det motsatta: 1. Skyddsjorden lossnar, höljet blir "flytande". 2. Därefter lossnar fasen och kommer åt det nyss losskopplade jordstiftet. Höljet blir spänningsförande, Inte bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 02:39

Svante

Alltså kan jag klämma i mig mer skinka och starkglögg spetsat med hembränt, utan att oroa mig?

Skyddsjorden är det sista som ska kopplas väck alltså, som jag trodde då det kändes spontant rätt i förra glöggruset......?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Kempa74

Inläggav Kempa74 » 2004-12-26 03:46

Rätt eller fel!

Gör upp detta utanför forumet tack. Man måste värdera annat i detta fall, än huruvida en jordkabel skall vara lång eller kort. Det är inte jordkabelns längd som är det relevanta för ställningstagande.

Du Jxxxx, ta och träffa Axxx privat och diskutera detta istället. Detta är ju i praktiken envägskommunikation för att bilda opinion som du bedriver här. Och inte något konstruktivt för att göra något åt det inträffade.

Man eller mus? :?
Senast redigerad av Kempa74 2004-12-27 19:28, redigerad totalt 1 gång.

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2004-12-26 08:39

Jag har köpt ett slutsteg av A i tranemo (inte Krell)
Har aldrig haft några som helst problem med detta .
Känner inte igen bilden av A som någon inbiten skojare.

PEKKA

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-12-26 08:59

Ville vara lite OT så fort jag läste detta av herr Marbrink? Herr Marbrink en liten sak jag ville delge dig i största förtroende och med största förhoppning om ditt tillfrisknande:

Starkt utlänskt uttryck!

Hoppas du köper innebörden och sticker till något annat fora (eller bara överväger att sluta med disskussioner över fora alls) för dina underbara komentarer som den reciterade ovan. Jag skulle inte tro att någon på detta forum skulle ta dig det minsta seriöst efter att du beskrivit alla på detta forum, rakt av utan undantag, som 5 åringar med lite Fysikkunskaper!

Bara för att vi är härligt barnsliga och underbara, som du då inte kan ta del av alls - helt klart en xxxx människa- som du beter dig här på detta fora, ska vi då verkligen inte (i min mening iaf) bortse från ett sådant uttalande för våran nackdel. Inte jag iaf!! Eller så kan vi vända på det, ty fysik verkar inte vara din sak, så kan väl du lova oss att sluta använda alla saker som fysikens lagar håller i. Detta även inkluderat lagarna om kvantans sammansättning xxxxx xxxxxxxxx.

för admins: Skicka gärna ett PM om jag uttryckt mig för starkt, eller motsatsen. Jag tror att jag kan bättra mig, men detta, enbart, med brist på sådana respektlösa inlägg som det jag refererar till. Om ni inte anser jag ska försvara forumet, med dess medlemmar, säg gärna till så ska detta med omedelbar verkan sluta upp med detta!

Bara så du inte tror detta är diskutabelt (och om du tror det så kan vi säkert ta det på telefon eller på PM, varför du nu skulle behöva detta?) så hoppas jag du tar dig samman och gör som de av mig klart mer (fler än jag??) önskade själar som tyvärr avsagt sin plats på detta forum. Ta adjö helt enkelt!

On Topic!

Jorma, jag mer eller mindre ogillar (vill inte använda ett mkt starkare ord efter det ovan skrivna till en underbar människa) konceptet att tjäna pengar på skitsaker. Men det är inte vad denna tråd handlar om, jag tycker verkligen inte synd om dig! Men varumärkesintrång är inte mkt att bråka om. En polisanmälan vore det enda rätta, så skulle dessutom disskussionen bli så mkt kortare! Alla skulle kunna få läsa alla inblandades mail/utsagor och därefter få läsa domen. Är den till din favör, så känner jag inte att jag skrivit orätt. Om den på något vis skulle vara till din nackdel.... så ska vi inte tala mer om saken just nu.
Men som dina utlägg nu ser ut, är det ett utspel mot en person på en väldigt liten ort, och detta är kanske inte helt klockrent! Om han gjort pengar på ditt namn, så skulle du antagligen få igen både pengar och ditt namn på ett klart mkt bättre vis, än att ränna till de olika HIFIfora som nu. Antingen skicka ett mail till denne Axxxx* och red ut sakerna, polisanmäl, eller skit i det hela!!
Hur skulle det se ut om ett mer internationellt respekterat bolag gjorde en liknande undersökning eller gick ut med pressmedelanden som du? Och om det bara var för ditt trängande behov av att synas hos de inbitna hifimänniskorna kan jag tipsa dig om att ett varumärkesintrång, med stor säkerhet skulle ge dig mkt större publicitet via Expressen!

Jorma, jag hoppas dock du inte ser mig som alltför negativ till din tråd. Jag vart dock lite mörk till sinnes när denne marbrink tog ställning, men ag hoppas jag annars bara dragit ut min egna uppfattning i frågan, och det har jag gjort på egna preferenser! Jag gillar nyskapande företag som kan tjäna pengar på tokroliga branscher, som ditt kanske? Och vill på intet vis förkasta kablarnas inverkan innan jag sett hur vackra dom skulle ligga bakom min elektronik. Men böveln, vad jag inte gillar killen som verkar gjort detta emot dig!

Lycka till i den kommande processen, eller vad det nu blir, och hoppas du har en trevlig fortsättning!

Mvk Jocke

*Axxxx inte densamme som A*, i mina ögon iaf!

Modererade bort lite.
/ae
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 11:38

Kempa74 skrev:Rätt eller fel!

Gör upp detta utanför forumet tack. Man måste värdera annat i detta fall, än huruvida en jordkabel skall vara lång eller kort. Det är inte jordkabelns längd som är det relevanta för ställningstagande.

Du Jxxxx, ta och träffa Axxx privat och diskutera detta istället. Detta är ju i praktiken envägskommunikation för att bilda opinjon som du bedriver här. Och inte något konstruktivt för att göra något åt det inträffade.

Man eller mus? :?

Varför det? Det är väl intressant att höra även detta. Inte för att jag kommer att köpa en nätsladd för 1kkr+ för det, utan bara för att höra vad som är på gång. Det är alltid trevligt när kablar blir dissikerade, och nu var det ju J* själv som gjorde det. :wink:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 11:47

Kempa 74

Håller med dig, det är inte ett enskilt forums sak att döma folk
och leka jury, det finns det instanser för. Detta ska lösas privat mellan de som är berörda, men det är väl publiciteten man vill åt tyvärr

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-26 11:48

Fantastiskt dålig tajming av Jorma: Vem vill läsa om såna här gräl
under julhelgen? Och vem bryr sig, egentligen? Kul förresten att
Jorma-jultomte själv skriver ned värdet på sina kablar med ca 50%
då de skall säljas/köpas på begagnatmarknaden, nu vet ni som av
någon anledning köpt JPC-kablar att ni direkt tappat halva värdet!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-26 11:50

Hotspur: :lol: Good point!

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 11:58

Hotspur

Så sant så, ett erkännande som man inte trodde skulle förekomma.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-26 12:01

Han kanske skulle bli säljare hos J? :wink:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-26 12:32

Slartibartfast skrev:

Ville vara lite OT så fort jag läste detta av herr Marbrink? Herr Marbrink en liten sak jag ville delge dig i största förtroende och med största förhoppning om ditt tillfrisknande:

Starkt utlänskt uttryck!

Hoppas du köper innebörden och sticker till något annat fora (eller bara överväger att sluta med disskussioner över fora alls) för dina underbara komentarer som den reciterade ovan. Jag skulle inte tro att någon på detta forum skulle ta dig det minsta seriöst efter att du beskrivit alla på detta forum, rakt av utan undantag, som 5 åringar med lite Fysikkunskaper!

Bara för att vi är härligt barnsliga och underbara, som du då inte kan ta del av alls - helt klart en xxxx människa- som du beter dig här på detta fora, ska vi då verkligen inte (i min mening iaf) bortse från ett sådant uttalande för våran nackdel. Inte jag iaf!! Eller så kan vi vända på det, ty fysik verkar inte vara din sak, så kan väl du lova oss att sluta använda alla saker som fysikens lagar håller i. Detta även inkluderat lagarna om kvantans sammansättning xxxxx xxxxxxxxx.

för admins: Skicka gärna ett PM om jag uttryckt mig för starkt, eller motsatsen. Jag tror att jag kan bättra mig, men detta, enbart, med brist på sådana respektlösa inlägg som det jag refererar till. Om ni inte anser jag ska försvara forumet, med dess medlemmar, säg gärna till så ska detta med omedelbar verkan sluta upp med detta!

Bara så du inte tror detta är diskutabelt (och om du tror det så kan vi säkert ta det på telefon eller på PM, varför du nu skulle behöva detta?) så hoppas jag du tar dig samman och gör som de av mig klart mer (fler än jag??) önskade själar som tyvärr avsagt sin plats på detta forum. Ta adjö helt enkelt!

OJ! Det var lite väl aggressivt måste jag säga! 8)
Menar du att jag bara bidragit med negativa synpunkter på detta forum eller?
Mitt inlägg kanske var lite oschysst, men det har kommit flera långt värre inlägg på det här forumet. Dessutom bör man inte ta ett sådant inlägg jag skrev allt för allvarligt då det var till merdelen skämt. Om du läser mitt inlägg noga så ser du också att jag skriver att jag inte beskriver alla som dagisbarn med fysikkunskaper. Det är bara en del som har det. Jag är väl ett av dagisbarnen utan fysikkunskaper. 8)

Att du uppmanar mig att lämna forumet är riktigt lågt.. :evil:
Jag orkar inte vräka ur mig lika mycket mycket smörja som du så jag slutar här. Fattar inte att du orkade lägga ner så mycket energi på ett meningslöst inlägg.

Förresten, ta inte allt på så fullt allvar i fortsättningen!

Om du har något mer att säga tar vi det över PM då vi inte ska skita ner den här tråden något mer...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-26 12:41

Style skrev:
Förövrigt måste det vara olagligt att sälja falska JPC alldeles oavsett om det är ett registrerat varumärke eller ej. Faller rimligtvis under bedrägeri. En polisanmälan kanske? Polisen har nog viktigare saker att pyssla med men bedragaren lär sluta illa kvickt

Om JPC inte är reggat och varumärkesskyddat, vad menas då med falsk och äkta JPC kabel? Låt säga att jag hittar på ett namn XXXXX, och säljer egentillverkade kablar under det namnet. Är det falska kablar då bara för att jag inte reggat namnet hos PRV? Är kablarna från en annan tillverkare som gör likadant (säljer kablar som heter XXXXX utan att ha varumärkesskyddat namnet) mer äkta än mina? Om säljaren i detta fall bara använt sig av beskrivningen "JPC" och inte uttryckligen skrivit "Jorma Power Chord" så kan det nog inte klassas som bedrägeri om inte Jorma har patenterat just "JPC". Jag kan heller inte tro att "JPC" i folkmun är förknippat med "Jorma Power Chord" så till den grad att det kan betraktas som allmän kännedom och därmed kallas bedrägeri. Om säljaren däremot påstår att det är en Jorma Power Chord så är det ju en annan sak.

Jag förstår dock ditt syfte här Jorma; du vill så klart hjälpa folk som kan ha blivit lurade (medvetet eller omedvetet) att tro att de köpt en av dina JPC-kablar, samt ge dem tips om hur man skiljer en äkta Jorma från en falsk. Jag är dock förvånad över det omständliga förfarandet: att man måste skruva upp kontakter och mäta längderna på resp ledare eller liknande för att avgöra om man har en äkta eller falsk Jormakabel i sin ägo. Borde det inte räcka med att bara koppla in dem i sin HiFi-anläggning och lyssna på dem och därefter konstatera att den äkta kabeln gräver minst en oktav djupare i basen, öppnar upp en kolossal ljudbild, ger fantastisk detaljskärpa och en knäpptyst kolsvart bakgrundssvärta, medans den falska bara låter platt och tråkig i jämförelse? Kommentar, Jorma?

edit: stavfel

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-26 12:44

:lol: :lol: :lol:

Detta är nog den bästa kabeltråden någonsin!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-26 14:02

Kempa74: Jag tycker det är bra att det tas upp att jordledaren alltid ska vara längst. Jag tror inte att det varit uppe på det här forumet tidigare.

Jag vill inte ha strömförande apparatur. Vill du?

Även om J och A gjorde upp det här privat så kan ju inte J veta att A slutat upp att sälja kabel i hans namn, eller hur, och därför är det väl okej att han varnar för detta?

Även om det givetvis är svårt att veta vad som verkligen är rätt, och givetvis ska inte vi fungera som jury.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 14:10

dawen skrev:Även om det givetvis är svårt att veta vad som verkligen är rätt, och givetvis ska inte vi fungera som jury.

Jovisst ska vi det! Och Mats är domare, för han är ju Gud.

Gud Jol

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-27 01:06

under julhelgen? Och vem bryr sig, egentligen? Kul förresten att
Jorma-jultomte själv skriver ned värdet på sina kablar med ca 50%
då de skall säljas/köpas på begagnatmarknaden, nu vet ni som av
någon anledning köpt JPC-kablar att ni direkt tappat halva värdet!

:lol: :lol: :lol:

Det skulle ju vara väldigt lustigt om Tranemo mannen hann varumäekssydda JPC innan Jorma :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag kanske skulle göra det imorgon :wink:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-30 01:08

under julhelgen?

Det var ju Jultomten som annonserade kablarna på Hifimagasinet så då passade Julen bra tyckte jag. Jultomten behövde något trevligt att koplla till och läsa på julaftonens kväll.
:D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-12-30 04:11

Intressant att största delen här inte kunde använda dom få celler dom har kvar. Skit samma om Jorma är en idiot eller ej. Det handlar om en snubbe som säljer en vara som INTE är den varan han tar betalt för. Tror inte samma negativa syn vara om någon här köpt en beg NAD 208 som visade sig vara ett hemmabygg som var "lika bra eller förbättrad". Men, som vanligt så kommer vi inte längre på detta forum....
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2004-12-30 08:45

subjektivisten skrev:Intressant att största delen här inte kunde använda dom få celler dom har kvar. Skit samma om Jorma är en idiot eller ej. Det handlar om en snubbe som säljer en vara som INTE är den varan han tar betalt för. Tror inte samma negativa syn vara om någon här köpt en beg NAD 208 som visade sig vara ett hemmabygg som var "lika bra eller förbättrad". Men, som vanligt så kommer vi inte längre på detta forum....

Mycket bra skrivet! Snubben får skaffa sig ett annat extrajobb. Det
enda som är bra med den här historien är annars att den visar att " kabelmarknaden " stinker.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-30 11:31

Personligen så är jag lite förvånad över att de flesta verkar invoövera sig i debatten om vem som har lurat vem och hur med namnet och påståendet om kabelns ursprung. Men att det vilktigaste av allt enligt mig, den ena kabelns felmonterade jordledare inte verkar uppröra folk särskilt mycket.

Kanske folk tar mer allvarligt på flärdfulla saker som namn pris och ursprung än på elsäkerheten?

Att montera en jordledare felaktigt och sen dessutom försvara den felaktiga monteringen med (vad jag kan förstå) rena lögner, och dessutom sälja kabeln till folk. Det är i min värld värt en kastrering med slö skridsko.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-30 12:07

Dr_Tinnitus skrev:Personligen så är jag lite förvånad över att de flesta verkar invoövera sig i debatten om vem som har lurat vem och hur med namnet och påståendet om kabelns ursprung. Men att det vilktigaste av allt enligt mig, den ena kabelns felmonterade jordledare inte verkar uppröra folk särskilt mycket.

Kanske folk tar mer allvarligt på flärdfulla saker som namn pris och ursprung än på elsäkerheten?

Att montera en jordledare felaktigt och sen dessutom försvara den felaktiga monteringen med (vad jag kan förstå) rena lögner, och dessutom sälja kabeln till folk. Det är i min värld värt en kastrering med slö skridsko.....

Dr Tinnitus

Jo det är väl allvarligt men det händer även att etablerade kedjor säljer saker som man får ta tillbaka av elsäkerhetsmässiga skäl. Det är inte olagligt att göra fel, dock att medvetet vilseleda. Dock så säljer inte Ikea soffor som man låter folk förstå att dom är Dux soffor och sedan ursäktar sig med att man inte hann med och informera eller att sofforna faktiskt är bättre än Dux. Registrerat namn eller inte, kunden får inte det han tror att han köper. Tvehågsna borde inse att det är en form av bedrägeri oavsett produkt. Folk som i viss mån försvarar det inträffade är förmodligen "kabelhatare" eftersom dom inte tycker det är helt förkastligt. Köper man en JPC 2.5 förstås det i HIFI kretsar i Sverige med att man får en Jorma JPC 2.5 som är använd men i original skick om inget annat anges.
Sen om Jorma's grejor är prisvärda eller inte hör inte hit.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-30 15:11

Det är svårt att förstå intresset för detta spörsmål när våra landsmän samtidigt ligger och flyter i de thailändska strandkanterna. Har kablar någonsin varit mer ointressant än nu?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-30 15:15

Mr_Ekan - vad sitter du då här och läser kabelprat för, huh? :roll:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-30 18:11

Det är svårt att förstå intresset för detta spörsmål när våra landsmän samtidigt ligger och flyter i de thailändska strandkanterna. Har kablar någonsin varit mer ointressant än nu?

Visst men det blir inte bättre av att bara skriva /läsa om det hela tiden heller.........o man kanske inte ska glömma dom 80k som inte är våra landsmän...... :?
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-30 18:23

Det är inte bara dom 105000 som omkommit som är den senaste siffran och som kommer att forsätta att stiga.
Det är alla dom miljontals människor därborta som har blivi av med allt dom äger, och det var nog inte så mycket, men det var tillräckligt för att sänka dom i många år framöver.
Dom behöver all hjälp som vi kan bidra med och det här med kablar och det tjafset känns inte speciellt viktigt just nu.
Den som kan bidra till att hjälpa till med ett litet bidrag bör göra det. Ett aldrig så litet bidrag blir till stor hjälp därnere.

Dom från Sverige och andra länder som har blivit av med nära och kära ska vi naturligtvis inte heller glömma. Och inte heller alla som har blivit skadade både fysiskt och psykiskt av detta.

Magnus skrev:

Visst men det blir inte bättre av att bara skriva /läsa om det hela tiden heller.........o man kanske inte ska glömma dom 80k som inte är våra landsmän...... :?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-30 22:08

Är platsen så lite här så att vi måste skriva K? Istället för att skriva ex 80 000 eller 80 tusen? Förkortningar skriver man om man har ont om plats. :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-12-30 23:48

mats skrev:Är platsen så lite här så att vi måste skriva K? Istället för att skriva ex 80 000 eller 80 tusen? Förkortningar skriver man om man har ont om plats. :wink:

...eller för att öka läsbarheten, Mats.

Vilket tycker du är enklast att läsa av nedanstående alternativ:

1. 1 gogol
2. 10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-31 00:42

Det är alla dom miljontals människor därborta som har blivi av med allt dom äger, och det var nog inte så mycket, men det var tillräckligt för att sänka dom i många år framöver.
Dom behöver all hjälp som vi kan bidra med och det här med kablar och det tjafset känns inte speciellt viktigt just nu.

Ja, en riktig tragedi är det.........Måste vara fruktansvärt hårt att bli av med allt när man tex har sattsat allt man har i en resturang, dykbåt, solstolar el liknade och dessutom bli av med flera vänner/släktingar på kuppen....går inte att föreställa sig.

Är platsen så lite här så att vi måste skriva K? Istället för att skriva ex 80 000 eller 80 tusen? Förkortningar skriver man om man har ont om plats.

Hmm, jo det beror på den tråden att ja skrev så.............men det är egentligen bättre.......
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-12-31 16:58

ot
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-31 17:08

Gromit,
Hur många gånger skriver vi en gogol(vet inte ens vad det är), jämfört hur många gånger vi skriver ex 100 000/100 tusen?

Jag kan hålla med dig att vid en Gogol eller vad det nu var för nåt, då är det nog bäst att man använder förkortning när det är så många nollor. Men det är sällan det används vid vanligt språk.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-01 10:36

Nationell sorgedag: En synnerligen lämplig tidpunkt att avsluta
tramset i denna (och den andra kabelpirat-tråden) skittråd! :evil:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-01 15:57

Hotspur, håller med. KÄnns väldigt oväsentligt jämfört med katastrofen.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-01-01 16:35

Själv har jag svårt att se vad denna tråd har med katastrofen att göra över huvud taget. Visst är det en katastrof av ofantliga mått. Det innebär dock inte att man skall lägga resten av världen åt sidan och skuffa det åt kanten som oväsentligt eller oviktigt. Klart att katastrofen är otroligt tyngre på alla sätt men det innebär inte att man måste kväva alla trådar man inte tycker om med inlägg om den. Håll katastrofen i de trådar som behandlar den och stanna On Topic i de andra trådarna tycker jag. Oavsett vad jag tycker om kablar, kopior av kablar eller Bybee om man så vill.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-01 18:00

Det pratas mycket om katastrofen hit och dit vilket är förståligt.
Det är oerhört tragiskt det som hänt, MEN katastrofen är inget annat än ett naturligt sätt för jorden att frigöra energi från olika konvektionsceller i jorden inre. Detta pågår hela tiden, lyckligtvis inte av samma magnitud som den som orsakade jättevågen (ca 9 Rich.). Det har hänt förr och kommer hända igen. Hoppas bara att folk någon gång tar lärdom och inte bosätter sig allra närmast kusten.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2005-01-01 19:57

Katastrofen i Asien är givetvis hemsk på alla vis, tro inte att jag menar nåt annat. Jag har själv ett antal bekanta som befinner sig längre tider under året i Thailand som jag inte vet var de är idag.

Men jag fick en intressant tanke om detta med denna katastrof som hela världen förfasas över.

Låt nu säga att dödstalet i Asien är 150 000 personer. Vilket är en katastrof som folk lider av som en otrolig händelse med enormt antal döda.

Men hur många dör varje dag på jorden en helt vanlig sketen dag i veckan, år ut och år in?

Om vi tar bort de gamla som dör var dag av helt naturliga och väntade orsaker, och bara räknar de som på ett eller annat vis rycks bort i förtid.

Hur många dör varje dag världen runt i olyckor mm?

Jag tänker på barn som blir påkörda i trafiken, ramlar ner från nåt, mördas, brinner, brinner inne, dör i elolyckor mm.

Hur många trafikdöda har världen på en dag? Flygdöda? Drunkningsolyckor? Bränder? Plötsliga sjukdommar, trafiken, mord....?

Jag skulle inte bli förvånad om det handlar om liknande siffror som dör varje dag år ut och år in, som det dog i katastrofen i Asien. Ändå så rycker världen på axlarna åt det.

Märkligt på nåt sätt...........

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-01 20:04

Inte alls märkligt Tintan. Vi tar det enklast möjligt så skall jag berätta.

Visst dör det många människor men vi får tänka då att många av dom dör ju knappast i stor grupp som i det aktuella fallet. OM man tar upp att det dör massvis av människor i ex Etiopen är det naturligtvis lika hemskt, men vi har blivit så matade av det att vi har blivit avtrubbade, hemskt men sant. I det aktuella fallet är så är det mer nära in på oss och vissa av oss har anhöriga som kanske har tyvärr dött eller blivit skadade. I tex fallet Afrika så var det inte så nära inpå oss, detta kan ju inte hända oss, likadant är det tyvärr med trafikoffren (fast det är i Sverige), Oj så hemskt men det drabbar nog inte mig.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-01 21:54

Argument som att: många människor dör väl ändå håller inte....

Vad menar man då? Att den största naturkatastrofen i modern tid och den största katastrofen för Sverige i modern tid ska ignoreras....?
Jag är glad och stolt att svenska folket engagerar sig som dom gör. Hur vore det om dom inte gjorde det??
Dock tycker jag som många andra att man bör engagera sig i annat(Afrika, miljön osv) också...Vem vet, det här kanske är en början för många...

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2005-01-01 22:24

marbrink skrev:Argument som att: många människor dör väl ändå håller inte....

Vad menar man då? Att den största naturkatastrofen i modern tid och den största katastrofen för Sverige i modern tid ska ignoreras....?
Jag är glad och stolt att svenska folket engagerar sig som dom gör. Hur vore det om dom inte gjorde det??
Dock tycker jag som många andra att man bör engagera sig i annat(Afrika, miljön osv) också...Vem vet, det här kanske är en början för många...

Nej, jag menar inte alls att vi ska ignorera vad som hänt i Asien. Men det är ändå märkligt att vi "till vardags" inte har en tanke på att det dör folk som flugor runt om i världen var dag av icke naturliga eller väntade orsaker, som jag beskrev ovan.

Det var bara en tanke som slog mig, och kanske mats kommer närmast i analysen.

Man blir ju mörkrädd bara man tänker på att 8-10 000 personer dör i direkt rökrelaterade orsaker varje år i bara lilla Sverige, vilket blir nästan 30 personer om dagen år ut och år in. Undrar hur många det är per dag i hela världen? Skrämmande.

Dr Tinnitus

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-01 22:38

Dr_Tinnitus: Att folk dör i rökrelaterade sjukdomar är ju en rätt dålig jämförelse. Ingen är tvingad att röka och 99,9% av dom som röker vet risken...

Man får inte glömma att det inte bara handlar om dödsoffer. Turistnäringen i en stor del av Asien är förstörd, fattigdomen blir ännu större, arbetslösheten ökar. Många offer kommer skördas pga biverkningarna av katastrofen..

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-01 23:06

med risk för något osmakligt inlägg

jämförelsen med rökning haltar svårt då man mycket väl kan säga att ingen tvingar nån att åka på semester till jordbävningsområden
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-01 23:39

Man blir ju mörkrädd bara man tänker på att 8-10 000 personer dör i direkt rökrelaterade orsaker varje år i bara lilla Sverige, vilket blir nästan 30 personer om dagen år ut och år in. Undrar hur många det är per dag i hela världen? Skrämmande.
Ännu mer förvånande med tanke på att cigarettrök luktar en blandning mellan avföring och husbrand. :( (min personliga åsikt, de som röker kanske inte tycker detta eftersom de är mer vana än jag som bara är stundtals ofrivillig passiv rökare)
Men det är fortfarande hyffsat respektingivande att röka (uppenbarligen) och det är avslappnande och skönt att åka på semester till jorbävningsdrabbade områden(nära kusten). Det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Folk dör i bilolyckor också, men bilar har vi ju väldigt stor nytta av å andra sidan.

Det som är jobbigt med denna katastrofen är att den kom så oväntat. Det kan ju knappast räknas som självförvållat, även om allt vi gör har lett fram till den. Det är viktigt att komma ihåg att det är ingens skuld att det hände.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-01-01 23:41

Förlåt, det var dumt av mig att uppmana till On-Topicpostning...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-01 23:45

UrSv: Jag tror (tyvärr) det hjälper mer att ignorera tråden. Topicen är nog ganska så uttömd.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-02 00:22

Style skrev:med risk för något osmakligt inlägg

jämförelsen med rökning haltar svårt då man mycket väl kan säga att ingen tvingar nån att åka på semester till jordbävningsområden

Var det här inlägget ett skämt eller?

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-01-02 00:25

Martin skrev:UrSv: Jag tror (tyvärr) det hjälper mer att ignorera tråden. Topicen är nog ganska så uttömd.

Snälla ? Tillbaka till Topic igen eller sluta skriv i tråden .
Tycker ni att Topic är uttömd så är det likabra att låsa tråden ..
Starta en ny om Tsunamin i ÖD ..

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-02 00:27

nä i sak är det faktiskt så som jag skrev. Det är ingen hemlighet att denna del av världen är drabbat av jordbävningar av och till, något man bör tänka på innan man åker dit

sen är det kanske lite magstarkt att påpeka det just nu
Dogmatisk Mac-Taliban

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-02 00:33

Style: Du måste skämta med mig! Det här var ärligt talat bland det dummaste jag hört någon säga...Menar du dessutom att lokalbefolkningen borde veta bättre och flytta därifrån, för det är absolut inte bara svenskar som är drabbade som du säkert vet...

Sorry, nu slutar jag med OT:n...

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-02 00:36

Style

Vad jag tror du menar är att lika många offer som skördats i denna katastof dör dagligen i Afrika men det verkar vi tyvärr bry oss mindre om eftersom det inte i samma utsträckning påverkar vår vardag, är det rätt uppfattat ? I så fall har du en poäng även om jag kommer att skänka till båda fallen.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-02 00:44

Larsho, det var väl inte riktigt det jag menade men jag håller med dig. T ex AIDS-epidemin i afrika är egentligen bra mycket värre hur man än räknar.

Det jag menade var jämförelsen med rökning. Att bo i, eller resa till ett jordbävningsområde kan mycket väl jämföras med rökning. Det är ingen som tvingar nån till någotdera. Det är bra naivt att bli upprörd när det slutar illa.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-02 00:52

Style: Jag vet inte. Rökning får man reda på på varje paket att man dör en långsam kvävande död och blir äcklig och ful när man blir gammal. Lite svårt att undgå.

En jorbävning av den här storleken händer ytterst sällan. Det är klart man får bli upprörd när det händer!

Rätt stor skillnad tycker jag.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-01-02 00:59

style>
hur resonerar du om alla dem som dog 9/11.. var alla människorna som omkom bara dumma nog att vistas i en skyskrapa, när det är allmänt känt att man förmodligen dör om de kollapsar?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-02 01:06

sampix, du jämför äpplen och päron. Sannolikheten att ett flyplan ska åka in i en skyskrapa är mycket mycket liten. Sannolikheten att få nån sjukdom av rökning eller att röka ut för en jordbävning i vissa områden är mycket mycket högre.

Den dan San Francisco eller LA åker ut i stilla havet kommer i alla fall inte jag att bli förvånad. Den risken är högst väsentlig.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-02 01:07

Style förstår du hur sensationellt kraftig den här jordbävningen var? Det är inte vanligt att sådant här händer.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-02 01:12

jo jag förstår att 9 på Richerskalan är mycket. Jag inser också att det är en tragedi av mått. Jag argumenterar bara för att jämförelsen med rökning är högst relevant - inget annat
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-02 01:15

Martin

Det mest rysliga är att även om detta är ovanligt så det dessvärre vanligt att lika många dör dagligen i andra delar av världen utan att vi reagerar och det är inte bra.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-02 01:18

Larsho skrev:Martin

Det mest rysliga är att även om detta är ovanligt så det dessvärre vanligt att lika många dör dagligen i andra delar av världen utan att vi reagerar och det är inte bra.
Jag tror som sagt att det är för att olyckan hände så plötsligt. Det andra har vi vant oss vid och blivit likgiltiga inför. Precis som att vissa går omkring med en tickande cancerbomb i munnen fullt medvetet.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-02 01:20

Martin

jag tycker inte det är OK att vi har blivit likgiltiga och
jag hoppas du tycker detsamma :?: :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-02 01:22

Larsho skrev:Martin

jag tycker inte det är OK att vi har blivit likgiltiga och
jag hoppas du tycker detsamma :?: :roll:
Skojjar du. Jag håller med till 100%. Valde bara att inte lägga in en egen direkt värdering i uttalandet. Litar på att den som läser kan göra det själv.

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-01-02 01:40

Jaa .. och alla som vart med om den här naturkatastrofen och alla andra med Aids i Afrika har säkerligen köpt en JPC 2.5 kabel som inte är "äkta".

Hålla er LITE till topic KANSKE ?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-01-02 02:03

Fanatic skrev:Jaa .. och alla som vart med om den här naturkatastrofen och alla andra med Aids i Afrika har säkerligen köpt en JPC 2.5 kabel som inte är "äkta".

Hålla er LITE till topic KANSKE ?

Adminvarning på Fanatic? Keep it up kid! :D

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-01-02 02:28

Fanatic

Instämmer!

För att återgå till ämnet; OM det har sålts mycket "kopie-kabel" och OM det har genererat mycket besvär för Jorma är det konstigt att inga av dessa personer skrivit nåt om det på något forum.
Om jag hade köpt en begagnad kabel jag varit missnöjd med hade jag inte vänt mig till tillverkaren. Om jag köpt en ny kabel är det ju en annan sak.

Var finns Ni som köpt kablarna?

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-02 05:33

Lägg av!
Det här med kablar och piratkopior lade jag ut 2 dagar innan katstrofen i Asien hände.
Det känns inte viktigt längre för min del.
Tsunamikatastrofen är av den omfattningen att jag lägger av här och nu. Det är en liten skvätt detta med piratkopior och allt det här när det sker en naturkatasrof av denna omfattning som en del av er inte verkar fatta hur omfattande den är.
Skapa en ny tråd om detta, men lägg av här.
Jag tar resten direkt med piraten och det viktiga just nu är att bidra med hjälpen till dom som är drabbade.
Dom flesta som bor i dessa länder runt katastrofområdet har aldrig hört talas om hifi och skulle nog bli fundersamma om dom såg denna diskussion på detta lösaktiga vis.
Så lägg av med tangentbordsknackandet och visa vad ni går för istället genom att hjälpa dom som behöver det nu därnere.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-02 11:58

Håller med dig Jorma det här ger inget längre

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-02 12:05

Jämför med hur många som dör i svält varje år. Konstigt att EN katastrof ska få folk att vakna. Hur många slår ett slag för alla svältande i världen, inte många. Att det görs så mycket nu beror enbart på medias stora bevakning och inflytande och inte minst att det råkar vara flera tusen svenskar med. Hade det inte varit med några svenskar så hade medias bevakning varit noll i jämförelse. Är vi svenskar värda mer än andra? Man börjar undra......

När det gäller kabeldebatten förstår jag dig Jorma att du vill tysta ner det hela. Känns väl lite pinsamt att se att kabeln går att köpa för 20 kr/m (själva kabeln).
Jag själv känner mig lurad av dig eftersom jag personligen frågade både dig och andra på Euphonia forumet hur dina JPC 2,5 kablar tillverkades. Om du köpte in "färdig kabel" som 90 % av alla andra tillverkare gör. Du svarade att du inte gjorde det.
Här följer ditt svar:

"Jag har specat en ledare vad det gäller materialkvalitet och uppbyggnad och beställt denna från en liten specialkabeltillverkare. Dom tillverkar allt inom kabel och ledare som inte finns ute på marknaden och där finns heller inte den typ av ledare som jag använder att sätta samman kablarna med. I grunden är det en 1 mm2 ledare som sätts ihop till högtalar och signalkablar. Det är inte samma sak med nätkablarna, dom låter jag tillverka helt klara med tanke på elsäkerheten.
Dom termineras av en person som är elektriker och extraknäcker med detta.
Man kan betrakta honom också som en yttre leverantör, då han inte är anställd av mig."

Jag beställde alltså till en början hem 1000 meter 1mm2ledare i januari förra året och fick hem den i början på maj. Mårten Design var med och delade på detta och jag handtvinnade ledarna till kablar och lade på skärm och strumpa för hand.
Jag kunde från början valt att låta specialkabeltillverkaren fläta ledaren, men det hade inneburit att jag skulle fått ta hem 3 typer. Enkel, dubbel och trippel och det tillät inte ekonomin då, men jag har vid den sensate beställningen tagit hem dessa 3 typer då tvinnandet och flätandet tog styggt på händerna och ekonomin tillät detta. Jag arbetar fortfarande heltid som anställd och det handlade också om att hinna med. Nästa steg blir förmodligen att låta dom lägga på skärmen, men det handlar då om ännu fler typer som ska lagerhållas, men det måste nog bli så om jag ska hinna med. Att starta tillverkning med anställda och allt vad det innebär med hyra av lokaler ligger kanske någonstans i framtiden. Jag orkar inte tänka så långt ännu. "

Är detta trovärdigt när man kan köpa samma kabel för 20 kr/m :roll:
Rent nonsens och ocker är vad det är och inget annat.

Vad säger man, det kryllar verkligen av seriöst folk.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-01-02 12:27

Låter som Jorma beskriver signalkabelns konstruktion.
JPC nämns först efter det inlägget.

Det är väl den här tråden som avses?
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... gnad&st=15
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-02 12:58

kanske värt å nämna att det e som sagt inte kabeln som kostar utan jobbet att sätta i hop alla delar...

samt den tiden det har tagit för jorma att bli nöjd med just den kabeln

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-02 15:18

Callisto skrev:Jämför med hur många som dör i svält varje år. Konstigt att EN katastrof ska få folk att vakna. Hur många slår ett slag för alla svältande i världen, inte många. Att det görs så mycket nu beror enbart på medias stora bevakning och inflytande och inte minst att det råkar vara flera tusen svenskar med. Hade det inte varit med några svenskar så hade medias bevakning varit noll i jämförelse. Är vi svenskar värda mer än andra? Man börjar undra......

När det gäller kabeldebatten förstår jag dig Jorma att du vill tysta ner det hela. Känns väl lite pinsamt att se att kabeln går att köpa för 20 kr/m (själva kabeln).
Jag själv känner mig lurad av dig eftersom jag personligen frågade både dig och andra på Euphonia forumet hur dina JPC 2,5 kablar tillverkades. Om du köpte in "färdig kabel" som 90 % av alla andra tillverkare gör. Du svarade att du inte gjorde det.
Här följer ditt svar:

"Jag har specat en ledare vad det gäller materialkvalitet och uppbyggnad och beställt denna från en liten specialkabeltillverkare. Dom tillverkar allt inom kabel och ledare som inte finns ute på marknaden och där finns heller inte den typ av ledare som jag använder att sätta samman kablarna med. I grunden är det en 1 mm2 ledare som sätts ihop till högtalar och signalkablar. Det är inte samma sak med nätkablarna, dom låter jag tillverka helt klara med tanke på elsäkerheten.
Man kan betrakta honom också som en yttre leverantör, då han inte är anställd av mig."

Jag beställde alltså till en början hem 1000 meter 1mm2ledare i januari förra året och fick hem den i början på maj. Mårten Design var med och delade på detta och jag handtvinnade ledarna till kablar och lade på skärm och strumpa för hand.
Jag kunde från början valt att låta specialkabeltillverkaren fläta ledaren, men det hade inneburit att jag skulle fått ta hem 3 typer. Enkel, dubbel och trippel och det tillät inte ekonomin då, men jag har vid den sensate beställningen tagit hem dessa 3 typer då tvinnandet och flätandet tog styggt på händerna och ekonomin tillät detta. Jag arbetar fortfarande heltid som anställd och det handlade också om att hinna med. Nästa steg blir förmodligen att låta dom lägga på skärmen, men det handlar då om ännu fler typer som ska lagerhållas, men det måste nog bli så om jag ska hinna med. Att starta tillverkning med anställda och allt vad det innebär med hyra av lokaler ligger kanske någonstans i framtiden. Jag orkar inte tänka så långt ännu. "

Spelar du dum eller var du full när du skrev ovanstående Callisto?
I den tråd som du själv startade på Euphonia var det inte JPCkabeln du frågade efter och då svarade jag naturligtvis inte om den heller. Att sedan ytterligare försöka röra om i byken med att ta ett pris på en kabel vilken som helst ur högen med ett pris som Axxx har lagt ut och påstå att jag lurar någon med den!!!!
Mitt inköpspris och var jag köper kabel har jag aldrig uppgett och den kabel som används till JPC har varken Axxx eller någon annan heller under dom 3 år som dessa diskussioner pågått hittat.

Att sedan också lägga in en liten vinkare om katastrofen och sedan ett långt brandtal mot mig gör att om du någon mer gång startar en tråd med frågor till mig som du gjorde på Euphonia så kommer jag att ignorera den och tala om i tråden vad du är för en, då det nu syns att du missbrukar det jag berättade då .

Sedan den tråden i början på december som du startade på Euphonia har ingen från Östergötaland köpt kabel av mig, och vad jag har förstått hade du det inte heller innan, så hur kan du då påstå att jag har lurat dig?
Jag PM,ade mitt telefonnummer den gången, men ditt intresse var inte så stort som du låtsades i den tråden, då du aldrig ringde.

Skäms på dig, med dina antydningar att jag skulle vilja tysta den här tråden med dom skäl som du anger och för allt annat också för den delen.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-01-02 17:36

Callisto skrev:Jämför med hur många som dör i svält varje år. Konstigt att EN katastrof ska få folk att vakna. Hur många slår ett slag för alla svältande i världen, inte många. Att det görs så mycket nu beror enbart på medias stora bevakning och inflytande och inte minst att det råkar vara flera tusen svenskar med. Hade det inte varit med några svenskar så hade medias bevakning varit noll i jämförelse. Är vi svenskar värda mer än andra? Man börjar undra......

Här följer ditt svar:

Tillräckligt off-topic för att vara ganska irriterande.

Slutsnackat om katastrofer vs. kabelpirater, det finns ett antal trådar i Övrigt forumet där både tsunamis och annat otrevligt diskuteras.

I den här tråden talar vi om kabelpirater.
Redaktör på Faktiskt.io

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-02 20:09

Vad är det för snack du kommer med Jorma. Du säger ju själv

Du säger själv här att du specat en ledare vad det gäller materialkvalité och uppbyggnad från specialkabeltillverkare och att denna leverantör tilverkar dom helt klara.
Hur kommer det sig då att samma kabel finns hos Elprom för 20 kr/m??? Du säger ju att den inte finns att köpa på marknaden.

För mig verkar detta mycket konstigt, förklara detta för mig och om du har en rimlig förklaring tar jag tillbaka allt jag sagt.

För mig verkar det vettigare att köpa denna kabel från Elprom och ett par kontakter för mindre än halva priset eftersom det är vanlig konventionell kabel vi talar om, eller???

Edit: Om du läser tråden från Euphonia så ser du att det var JPC 2,5 som jag var intresserad av och det är den som jag avser med mitt inlägg

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-02 20:49

Callisto skrev:Edit: Om du läser tråden från Euphonia så ser du att det var JPC 2,5 som jag var intresserad av och det är den som jag avser med mitt inlägg

Nu ljuger du! :evil:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-02 20:54

Så här skrev du (Callisto) på euphonia..

Är det någon som vet ifall Jorma själv tillverkar kablarna, eller köper han in "färdig kabel" och lägger dit sin egen strumpa och kontakter.
Finns det någon som har värdena på kapacitans och induktans per meter på hans kabelsortiment. Det borde väl inte vara några hemliga uppgifter.

Tack på förhand

Callisto

Om du hade menat JPC 2.5 så hade du väl inte skrivit "lägger dit sin egen strumpa" för det vet du att den inte har....

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-02 21:12

Läs tråden färdigt så ser du:

"Går det att köpa din strömkabel (JPC) på lösmeter. Skulle isåfall vara intresserad av att köpa runt 10m."

När det gäller strumpa menade jag al-skärmen vilket kanske var lite otydligt och felskrivit.

Som vissa skriver får jag intrycket att högtalar/signalkabel tillverkas mer seriöst än strömkabeln. Låter oseriöst för mig.
Jag trodde hela Jormas sortiment var seriöst, nu verkar det som bara högt./signalkabel täcks in.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-02 23:21

nätkablarna, dom låter jag tillverka helt klara med tanke på elsäkerheten.

Om du tycker att handtvinnade elkablar är seriöst, så får det stå för dig.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-03 00:05

Jorma skrev:
nätkablarna, dom låter jag tillverka helt klara med tanke på elsäkerheten.

Om du tycker att handtvinnade elkablar är seriöst, så får det stå för dig.

Man behöver ju inte direkt vara kärnfysiker för att kunna terminera ett nätkablage men ska man sälja grejjerna kan det ju vara bra att en behörig har gjort jobbet. 8O

Återgå till Generellt om hifi