Ikväll blir det högtalar-shootout!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eldare

Ikväll blir det högtalar-shootout!

Inläggav Eldare » 2011-11-11 11:01

Efter att för en vecka sedan ha köpt ett par LTS-F1 (inget "hemsnickeri" utan hifikits byggsats och, såvitt jag kan bedöma, exemplariskt ihopsatta och dämpade. Jag tror att de spelar som avsett.) och helt enkelt tycker att de låter extremt bra jämfört med annat jag ägt till många gånger pengarna, vill jag se hur de kan klara sig i en jämförelse med lite annat smått och gott i högre prisklasser (jag gav 1800:- för F1:orna).
Jag har därför bjudit in ett par bekanta på en lyssningskväll där F1 kommer att jämföras med deras ögonstenar, i detta fall:

Audiovector Ki3 Signatur, en nätt golvare i prisklassen strax över 15000:-.

Monitor Audio RS6, en golvare i 10k-klassen och en kelgris i pressen.

Vi tar även med en av de inbjudnas "föredetta-högtalare" som är ytterligare en gammal testfavorit men i en lägre prisklass:
Audiopro Black Diamond V2.

Drivningen blir tämligen modest med min Denon AVR-1905 som DAC/försteg, Monitor Audio-ägarens Rotel RB-991 som slutsteg och en mediaspelare laddad med flac/wav-filer som signalkälla. Kabel blir en noname billig optisk digitalkabel mellan mediaspelare och 1905, samt Supra Classic 4mm högtalarkabel.
Rummet är dryga 25 kvadrat, högtalarna spelar på längden i rummet med soffan 4m ifrån framvägg, som är dämpad med akustikskivor, och 2.5m ifrån bakvägg där en diffuserande bokhylla tar den mesta väggytan. Första sidoreflex och golvreflexen omhändertagen och överlag låter rummet bra med den mesta. Inga otrevliga basresonanser, om än sugande i basen (gipsväggar).

Intryck och resultat kommer såklart i morgon om intresse finns, men det vore intressant att redan nu få Er syn på utgången..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-11-11 11:07

Personligen är jag inge större fan av LTS-F1 så det ska bli intressant vad andra tycker!

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-11 11:11

kul, högtalartester är alltid intressanta och roliga
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 11:19

Kan tillägga att musiken blir:
Kari Bremnes
Porcupine Tree "In absentia"
Yello "Touch Yello"
Otis Taylor "The Clovis People Vol. 3"
Tracy Chapman "New Beginning"
Chris Jones "Roadhouses and automobiles"
Ganska lättsmält musik, med något undantag.

Ljudnivåerna ställs med en enkel db-mätare/rosa brus och vi kör det inte så jäkla analt.. Var och en får också såklart placera/ställa in sina högtalare som de vill. Jag har ju såklart en liten fördel av att ha kunnat finjustera placering och invinkling av mina högtalare då jag är värd, men det är som sagt inte allvarligt..

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 11:29

Jag tror i alla fall att LTS-F1 kommer att utklassa de övriga i lågbasen.

Mvh /

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-11 11:29

mer basmusik! mer ös!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 11:31

UnholyRishna skrev:Jag tror i alla fall att LTS-F1 kommer att utklassa de övriga i lågbasen.

Och jag tror det finns en viss risk att F1 får stryk i diskant-renhet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 11:34

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:Jag tror i alla fall att LTS-F1 kommer att utklassa de övriga i lågbasen.

Intressant..
Personligen håller jag naturligheten i diskanten som F1:s kanske största styrka. Mycket fin utklingning och en känsla av att det finns en kraft i diskanten som gör den till en integrerad del av ljudet och inte bara ett tunt tissel och tassel.
Vi får se..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 11:39

Möjligen är det för att jag jämfört med Ino-diskanter...

Men du har en diskant-överdimensionerad kombatant med också, Audiovectorn, som är både välupplöst och ordentligt diskantlyft... Beror ju på vad man gillar.

RS6 har jag inte hört, men jag har hört folk tala väl om den.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 11:53

Nattlorden skrev:

Möjligt, men det är inget jag skulle ta för givet. På fina inspelningar låter faktiskt LTS-F1 inte helt olikt mina Pi60s, tvärtom var det nästan lite haksläpp över hur lika de faktiskt lät. Sen när man kör in mer komplicerat musikmaterial så blir skillnaderna förstås mycket större, där LTS-F1 blir skränig och vass mycket tidigare än sin dyrare INO-kusin.

Mvh /

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 11:56

"viss risk" <> "ta för givet"

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 12:03

Nattlorden skrev:"viss risk" <> "ta för givet"

Tänkte mest att du kanske hade någon form av erfarenhet/kunskap som låg till grund för ditt antagande.

Mitt uttalande när det gäller basen baseras på lyssningar jag gjort. LTS-F1 går nämligen mycket lågt i frekvens. Det gör ingen av de andra enligt min erfarenhet.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 12:07

Oavsett ska det bli intressant att läsa era intryck när testen är överstökad! Hoppas ni får en trevlig träff! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 12:07

UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:"viss risk" <> "ta för givet"

Tänkte mest att du kanske hade någon form av erfarenhet/kunskap som låg till grund för ditt antagande.

Ja, men då det flutit tid sedan jag hörde den diskanten senast, så kändes det inte som läge att vara alltför kaxig i uttalandet, speciellt inte som kunskapen av de andra kombatanternas exakta förmågor är kända.

Du beskrev ju ganska exakt samma beteende här ovan som jag åsyftade. :)

(Audiovector har jag hört många modeller av, men det är för många varianter för jag skall minnas uppförandet för en specifik beteckning t.ex. )

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-11 12:10

Vi behöver ju inte tala om för dom hur det kommer att låta, dom kommer ju att kolla saken själv.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 12:17

paa skrev:Vi behöver ju inte tala om för dom hur det kommer att låta, dom kommer ju att kolla saken själv.

Det är ändå spännande att få höra åsikter och gissningar.
Jag tror inte man ska räkna ut audiopron.. Jag tycker att F1 är en fin högtalare (märk väl att jag sällan spelar "komplex" musik eller på enorma nivåer..även om ljudtrycksförmåga såklart ska testas när jag har tillgång till ett RB-991) men i en direkt jämförelse med andra kan black diamonds frånvaro av "störande moment" kanske kompensera för en viss frånvaro av styrkor.. Att sedan få draghjälp är inte fel, och en fördel för t.ex audiopro. Detaljer man inte tänkt på kanske friläggs av en annan kombattant, men när de väl uppmärksammats lyssnas de efter och då hör man dem även på den mindre upplösta.
När man tänker efter är det alltså svårt att göra en sådan här grej rättvis. Vi är dock inte ute efter att förmedla exakta sanningar här, utan ha en trevlig kväll med bra musik, god dricka och trevlig samvaro.

Trevligt kommer det bli. Tyvärr har dessa kvällar (det har hänt förr, i andra konstellationer) en tendens att även innehålla en hel del av flytande stimuli, så vi får vara effektiva inledningsvis..

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-11 13:14

Eldare skrev:
paa skrev:Vi behöver ju inte tala om för dom hur det kommer att låta, dom kommer ju att kolla saken själv.

Det är ändå spännande att få höra åsikter och gissningar.
Jag tror inte man ska räkna ut audiopron.. Jag tycker att F1 är en fin högtalare (märk väl att jag sällan spelar "komplex" musik eller på enorma nivåer..även om ljudtrycksförmåga såklart ska testas när jag har tillgång till ett RB-991) men i en direkt jämförelse med andra kan black diamonds frånvaro av "störande moment" kanske kompensera för en viss frånvaro av styrkor.. Att sedan få draghjälp är inte fel, och en fördel för t.ex audiopro. Detaljer man inte tänkt på kanske friläggs av en annan kombattant, men när de väl uppmärksammats lyssnas de efter och då hör man dem även på den mindre upplösta.
När man tänker efter är det alltså svårt att göra en sådan här grej rättvis. Vi är dock inte ute efter att förmedla exakta sanningar här, utan ha en trevlig kväll med bra musik, god dricka och trevlig samvaro.

Trevligt kommer det bli. Tyvärr har dessa kvällar (det har hänt förr, i andra konstellationer) en tendens att även innehålla en hel del av flytande stimuli, så vi får vara effektiva inledningsvis..

Blir nog hur bra som helst skulle jag tro! :)

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 13:21

Bill50x skrev:Personligen är jag inge större fan av LTS-F1 så det ska bli intressant vad andra tycker!

/ B

Har en liten fundering..
Hittade denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=ltsf1

Där visade det sig att den högtalare du tog för LTS-F1 i själva verket var LTS 3v-f2 och frågan som inställer sig är om du lyssnat på F1 under kontrollerade former eller baserar din åsikt på dina intryck av 3v-f2? Nu är väl iofs knappast 3v-f2 en sämre högtalare än F1 men 3v-f1 har jag hört en del och jag tycker nog att om man bortser ifrån parameter-rytteri är F1 en "roligare" högtalare. Lite mindre "hifi" månne, men i motsvarande grad mer "musik".
Säkerligen en effekt av att den färgar i större grad, men det må vara hänt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-11 13:27

jag tycker det ska vara nolltolerans vad gäller alkohol och hifitest, omdömmet vet vi blir sisådär redan vid måttliga intag, kanske bör promillehalten mätas och redovisas
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 13:28

celef skrev:jag tycker det ska vara nolltolerans vad gäller alkohol och hifitest, omdömmet vet vi blir sisådär redan vid måttliga intag, kanske bör promillehalten mätas och redovisas

Jo, vi får lyssna först och sedan får segraren fira medan övriga dränker sina sorger...

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-11 21:34

Audiopro och Monitor Audio avklarade, i alla fall första vändan. Jag tror att det så här långt ser ut på ett något.."oväntat" vis.. Nu dags för Ki3..

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-11 21:36

Jag sätter en peng på Audio-Pro. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-11-11 22:38

Oerhört spännande, och litet häftigt att följa detta live här från Afrikas kust!
(ps håller alltid på under-doggen, i sport och hifisammanhang) :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 22:40

KorkSniff skrev:Oerhört spännande, och litet häftigt att följa detta live här från Afrikas kust!

Är du och lyssnar på avatar-högtalaren eller?

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-11-12 00:50

Nattlorden skrev:
KorkSniff skrev:Oerhört spännande, och litet häftigt att följa detta live här från Afrikas kust!

Är du och lyssnar på avatar-högtalaren eller?

Haha, I'd be surprised! Är på Gran-Canaria, men ville få det att låta litet mer exotiskt! 8) :oops:
HIFI är det nya varg.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-11-12 08:58

Mycket spännande att höra resultatet. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 11:45

hur gick det? testas det fortfarande eller har ni bara sovmorron?
Bikinitider

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-12 11:55

Jag sätter en peng på att LTS-F1 kommer att segra. Äger själv ett par black diamond, det är verkligen ingen high fidelity återgivare men jag gillar den ändå och gissar att den kan gå hem hos många.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-12 13:25

eriken skrev:Jag sätter en peng på att LTS-F1 kommer att segra. Äger själv ett par black diamond, det är verkligen ingen high fidelity återgivare men jag gillar den ändå och gissar att den kan gå hem hos många.

Hur stor är den pengen? :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-12 13:59

Är det nu på lördagen som ni skall lyssna?
Eller var det igår som ni gjorde det?

Hursom: När kommer det något resultat?

Kommer ni att prova olika placeringar av respektive högtalare innan ni avgör resultatet?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-12 14:10

Redovisning kommer om nån timme eller ett par.. Det blev nattsudd och sovmorgon, som någon så riktigt antog. Jag har haft kvar Rotel-steget och även jämfört 1905 ensam samt med steg lite. Även det kommer att nämnas lite om.
Självklart testades olika placeringar. I synnerhet i fallet RS6 märktes snabbt att den ursprungliga placeringen inte gav önskat resultat, och där labbades en del. Den specifika högtalarens ägare fick fria händer att placera högtalaren där han tyckte att den presterade, och det gick rätt smidigt överlag (utom som sagt i fallet RS6).

Som en liten teaser kan nämnas att en högtalare presterade förvånansvärt bra, och en annan förvånansvärt dåligt..

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-12 18:55

Då så...

Jag vet inte hur jag ska formulera mig, då F1 klarade sig minst sagt..bra.., och jag inte vill verka mallig men jag kör det som det utspelade sig. Ljudminnet är, märker jag, ganska kort men jag har allas anteckningar samlade och det verkar ha skrivits en hel del..

Först allas rangordning:
Andreas (Audiovector Ki3 Signatur)
1: Lts F1
2: Audiovector Ki3 Signatur
3: Audiopro Black Diamond V2
4: Monitor Audio RS6

Fredrik (Monitor Audio RS6)
2: Audiovector Ki3 Signatur
3: Monitor Audio RS6
4: Audiopro Black Diamond V2

Min lista (Lts F1)
2: Audiopro Black Diamond V2
3: Audiovector Ki3 Signatur
4: Monitor Audio RS6

Högtalarna kommer från och med nu benämnas AP (Audiopro), AV (Audiovector), MA (Monitor Audio) och kort och gott F1.

Den högtalare som tycktes sämst om var alltså MA. En märklig högtalare som gör det mesta rätt på parameternivå men som ändå inte är trevlig att lyssna på. Jag reserverar mig för de rådande omständigheterna, men vi fick aldrig till klangen i dem. De spelar tätt, hyfsat rent och dynamiskt men med en märklig "täthet" i klangen där t.ex basen är tydlig och ganska kraftig men med mycket lite ton och klangfärger. Alla basljud lät likadant, akustisk som elektrisk, baskaggar thumpade men utan antydan till "skinn" och även om de var spelglada och "stampa takten"-vänliga så gav de ingen inblick. Röster lät rent och fint men onyanserat, detaljer var en av de starka sidorna men med en märklig frånvaro av exakthet där samma ljud, t.ex en triangel, upplevdes komma ifrån olika ställen istället för att ha en bestämd plats i ljudbilden.
Märklig bas.. På t.ex Yello hade den inte mycket att sätta emot F1 i basen så både nivå och djup inte var i närheten. På Porcupine Tree:s låt "Trains" som är rätt skramlig om än ren, gav de däremot mest bas av alla och detta fenomen följde med genom lyssningen. På bastunga inspelningar gav den inte i paritet med F1 eller AP men på slanka inspelningar gav den mest av alla..
Förmågan att spela högt var ypperlig. På nivåer där både AP och AV gett upp (högt) spelade de relativt obehindrat och med en trevlig "stuns" i midbasen. Totalt sett dock en rätt ointressant högtalare och vad som gjort den till en gullegris i pressen har jag svårt att förstå. Förmodligen trivdes de nog inget vidare i mitt rum.
Perspektivmssigt lade de ljudbilden mellan högtalarna och framåt, men släppet imponerade inte och exaktheten i placeringar lämnade, som sagt, en del övrigt att önska.
MA:s slutliga placering i rummet var 90cm ifrån bakvägg och endast maginellt invinklade. Vi testade även en kraftig invinkling där axis korsade en meter framför lyssningsposition men detta gav ett tydligt "övre mellan"-drivet ljud och en smal ljudbild.

AP var en högtalare som delade oss lite i två läger. Min personliga uppfattning var att de var trevliga högtalare som inte glänste någonstans men samtidigt aldrig gjorde bort sig. Diskanten var något oren och tunn, men utan obehagligheter. Mellanregistret gav inte hela sanningen men lät samtidigt aldrig illa. Basen var fin. Snygg, rapp, hyfsat djup och med tillräcklig nivå för att ge en trevlig klangbalans. Visst saknades finess, detaljskärpa (eller inte detaljskärpa så mycket som förmågan att återge rum och atmosfär) och dynamik men de tjockade inte till midbasen eller rörde till saker som MA, och till skillnad ifrån AV så kändes de som en komplett högtalare som inte kräver kompletteringar och dalt för att prestera. Jag skulle kunna leva med dessa högtalare, då jag inte upplever något som irriterar. Dessa var iofs de enda som bottnade med Yello i spelaren, men då på nivåer som är betydligt högre än vad jag normalt använder mig av.
Totalt sett i min bok en bra högtalare, punkt slut.
Även Andreas föredrog dessa framför MA, och skrev bl.a att ljudet är välbalanserat och snyggt, men med halvdåligt släpp och en liten ljudbild. När det kommer till ljudbilden kan jag hålla med, men det som presenterades kändes korrekt och hellre det, i min bok, än extravaganser som inte reds ut.
Fredrik gillade dem inte alls. Tråkiga, eller "gråa" var nog ordet, och som tidigare ägare till dem och numera MA-ägare har jag en klar bild av hans ljudpreferenser. MA är betydligt mera utagerande och "stora" i klangen. De har bara bitit av mera än de kan tugga...
AP hamnade 55cm ifrån bakvägg och riktades rakt on axis.

AV var den högtalare som hade den mest uppenbara uppdelningen av starka och svaga sidor. När de trivdes med insignalen spelade de fint, men när de matades med det som inte föll dem i smaken sparkade de bakut. Hårt!
Min personliga uppfattning är att det gör högtalaren ointressant då den ställer krav på vad som spelas. Samtidigt var det svårt att inte falla för det som den gör bra.
Ett exempel på det är Otis Taylor. Blues med en skitig röst, en gles uppsättning av förmodligen rörmickad elgitarr, elbas och trummor samt en kör bestående av några bastanta, färgade damer som sjunger så klockorna stannar. Här spelar de stort, rent och med ett snyggt släpp. Bröststöd saknas, rösterna är snygga och frilagda snarare än äkta, och virvel, gitarr och cymbaler återges med ett mycket fint anslag. "Kantskärpa", skulle det kanske kunna kallas för att använda bildtermer. De klarade även Yello med bravur. Lågbasen saknades såklart, men de lät inte aggressivt ens på hög volym (ljusa i klangen, tydligt diskantdrivna, men som sagt trots den inte "vassa"), alla små blipp och blopp-ljud återgavs tydligt och ljusa syntslingor saknade den underliggande basen men skar aldrig i öronen.
Kari Bremnes lät även det bra. "Gåte vid Gåte" är en favorit och scenen målades upp relativt exakt. Perspektivet vad tydligt framskjutet, klart mest av alla, och även om allting även här lät lite tunt så var det trevlig lyssning.
Porcupine Tree lät dock bedrövligt.. Skramligt, tunt och detta var den enda högtalaren som man på, vid lite nivå, kände obehag till. Man ville ducka i soffan..
Även Chris Jones var en besvikelse. Chris fina röst saknade hela sin kraft och då det är en inlyssnad (sönderlyssnad) platta via en mängd olika anläggningar så märktes snart att AV låg långt ifrån sanningen. Det lät inte dåligt, men helt annorlunda och återgiven via AV fick plattan en helt annan karaktär. De är dåliga på att plocka fram känslor och stämningar i röster och instrument, och när musiken är av slaget "less is more" vill AV gärna bli ivriga och tappar timing. Det känns som att alla musiker "står på tå" och håller igen, när de egentligen visar prov på ett enastående samspel och "känsla". De plockar musikaliteten ur framförandet.
När detta väl blivit tydligt följde det med genom all efterföljande lyssning, och efter att ha fått förståelse för vad jag menar (det är svårformulerade grejer, detta...) fick jag medhåll ifrån samtliga.
Vidare saknar de inte bara basdjup utan även nivå i värmeområdet, och de känns inte som kompletta högtalare.
Märklig slutkläm.. Mestadels trevlig lyssning, men de är ändå inte "bra" högtalare. Jag tror att en version i en betydligt mindre, traditionell basreflexlåda och avstämd till ett f3 på kanske 80-90hz kunde bli en trevlig högtalare men i sin nuvarande form förstår jag mig helt enkelt inte på dem. Kanske ett par subbor skulle göra susen, men det alldeles för svaga värmeområdet blir nog svårt att göra något åt.
De placerades nära bakväggen, ca 30cm, och vinklades in måttligt. De svarade ganska bra på att nivån åkte upp, men när gränsen nåddes föll allt ihop som ett korthus och det blev helt olyssningsbart.

Slutligen då F1..
Först blev jag rätt mobbad.. Där stod de i all sin skönhet, nödtorftigt rollade i en hemsk rödbrun nyans (ska åtgärdas) och såg allmänt billiga och "märkliga" ut.. Första kommentaren var i stil med Simon Cowell när Paul Potts för första gången sjungit i "Britain´s got talent"..
-"I wasn`t expecting that..."

Det första som slog en var renheten. Som om slöjor fallit. Sedan frekvensomfånget, och inte bara i basen utan kanske ännu påtagligare i diskanten. Diskanten hade en helt annan tyngd, där man verkligen fick känsla för materialen i trumsetet. Man upplevde tjockleken och diametern på en cymbal på ett helt annat vis än med de övriga. Ljudbilden var större i alla dimensioner. Släppet trotsar alla synintryck, och som enda högtalare i sällskapet var ljudbilden djupare än bakväggen och bredare än avståndet mellan högtalarna.
Kari Bremnes gav en större scen, med exakta utplaceringar och miljöljud var tydliga även i det lägre frekvensområdet. Yello skakade soffan.. Det upplevdes som att man fick en hel oktav extra i botten och trots det helt utan att tjocka till klangen i midbas eller värmeområdet. Kraften i anslaget på en virveltrumma, i en baskagge eller en puka var helt annan och de upplevdes helt enkelt som en betydligt större högtalare än de andra. Röster återgavs rent och otroligt "hängande i luften". På Diana Kralls "My love" där hon sjunger enbart ackompanjerad av en ståbas var det bara F1 som gav illusionen av att hon fanns i rummet. Mellanregistret i övrigt gör jobbet, men det är basen och framför allt diskanten som är de verkliga företrädena.
De klarar även av att spela ordentligt högt, men här uppenbarades ett märkligt fenomen. Där de andra nådde en gräns, som låg under samma gräns för F1, där det gradvis började låta splittrat (undantaget AV, men där kraschen kom tidigare) spelade F1 kontrollerat även när det började bli starkt, men då gränsen nåddes tappades all den fina kontrollen och även klangen som genom ett trollslag. Tack och lov talar vi här nivåer som för mig är obehagliga men många här på Faktiskt spelar rejält starkt och jag tror inte att F1 är en högtalare för dem.
De spelar med en helt annan agenda än t.ex AV där mer fokus läggs på klangfärger och ton än på attack och anslag. Som ett exempel kördes klassikern "Keith don´t go" med Nils Löfgren i en A/B med F1 och AV..och det var helt skiljda upplevelser. Med F1 sitter man i puböiken, mitt i en stooor ljudbild, och klang ifrån lådan, resonansen i strängar osv kommer fram tydligt. Med AV saknas dessa bitar och ljudet är kompaktare, men anslaget på strängarna och attacken är mycket fin. Olika karaktärer, helt klart.
Nackdelar, då? Jodå, de finns såklart.. Den tydligaste är att trots allt som görs rätt så är man mer en betraktare än en deltagare när man lyssnar. Man blir aldrig riktigt engagerad...
F1 hamnade 70cm ifrån bakvägg, kraftigt invinklade så att axis korsar runt halvmetern framför lyssningsposition
Har skrivit alldeles för länge nu och måste ge barnen mat, men jag fortsätter senare. Jag har som sagt även jämfört 1905 med och utan Rotel-steget och måste få skriva lite om det. Frågor och funderingar besvaras gärna.
Jag vill poängtera att detta inte bara är mina åsikter utan det är bits and pieces tagna ur allas anteckningar. Även om F1..*s*
:wink: :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-12 19:03

Grymt trevlig redogörelse. Stort Tack! :D
Hur mycket blir jag skyldig för att jag gissade på Audiopro?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-12 19:04

Bra skrivet Eldare och kul initiativ!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-11-12 19:16

Grymt intressant läsning !

Kul att LTS F1 sopade banan med både monitor audio rs6 , audiovector och audiopro.

Ännu roligare läsning är det för de som äger piP- den låter nämligen bättre än LTS F1 på alla punkter, utom möjligen ljudtrycket.

Klangligt låter piP och LTS F 1 väldigt lika, men renheten och " släppet i ljudet" är helt överlägset och av en helt annan kaliber i piP.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-12 19:51

Som sagt; bra skrivet Eldare och kul initiativ!
Det ger extra trovärdighet när deltagarna blir så pass samstämda, trots egna inlyssnade högtalare i lyssningen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-12 20:46

Jo, vi var faktiskt ganska eniga här. Jag vet naturligtvis inte hur mycket artighet mot värden spelade in, men att F1 spelade på en annan nivå stod klart. Den högtalare som kom närmast var konstigt nog den som var mest olik, dvs audiovector. Den var trots sina brister oftast trevlig att lyssna på, om än rejält nerskalad jämfört med F1.

Audiopro hävdade sig rätt bra. Jag gillar den.. En oförarglig högtalare som även är snygg, och även om den kanske inte är ett förstaval för entusiasten, som väl knappast heller är målgruppen, är det en högtalare som jag utan vidare skulle kunna rekommendera vänner och bekanta. Begagnatpriset är ju rätt trevligt, de 2-2,5k de betingar tycker jag nog att de är värda. Jag gav visserligen bara 1800 för mina F1 (ett faktum som fick mina vänner se lätt bleka ut igår..) men de är inte precis lätta att komma över idag. Samtidigt får man ta det onda med det goda, och jag har fortfarande säkert inte sett slutet på de göromål som fått accepteras för att, som gift, få ställa in dem i vardagsrummet.. Jag har läst manifestet nu men att försöka förklara för frugan varför de ser ut som de gör är... Well, jag behöver nog inte skriva mer i ämnet.

Jag talade nyss med Fredrik på telefon och han är helt knäckt. Han har alltid varit nöjd med sina RS6, och kände sig ganska segerviss när han kom igår. Nu har han spelat på dem hemma ett tag och tycker inte alls om dem längre. Alla brister som kom fram under lyssningen här var av en art som han inte sett som allvarlig, utan fokus har legat på förmågan att spela högt och hårt utan att krokna eller bli skrikiga. Nu saknar han plötsligt en massa. Jag misstänkte att de av någon anledning inte gjordes rättvisa här men han bekräftar att de inte låter speciellt annorlunda hemma. Vi har liknande rum, om än mitt är hårdare dämpat.
Andreas däremot menar att hans Ki3 låter bättre hos honom, om än inte milsvitt. Karaktären kvarstår, men han bor i lägenhet med betongväggar och värmeområdet är starkare i nivå hos honom. Däremot tycker han att renhet och skärpa var bättre när de stod hos mig.

Så några ord om Denon 1905 kontra 1905 med Rotel RB-991 som slutsteg. Jag blev verkligen förvånad..över att skillnaden är så liten. Den finns där, men framförallt handlar det om att kontrollen är större när man spelar högt och att lågbasen blir lite stadigare även på "normala" nivåer. Detaljskärpa, perspektiv och klangen i stort är mycket lika varandra. Jag är imponerad över att en 5-6år gammal receiver som kostat mig 700:- och inte var speciellt kostsam ens som ny presterar på en sådan nivå. T.o.m D/A-omvandlingen verkar hålla hög klass. Jag tycker den låter bra alldeles oavsett pris.
Jag kan dock inte svara för hur begränsat Rotelsteget blir av 1905 som försteg, kanske är det försteget som är den svaga länken även jämfört med Denons inbyggda steg och är så fallet kanske 991 har mer att ge än vad det fick visa här. Jag skulle gärna ha det kvar, men som uppgradering finns saker jag skulle vilja göra med rummet som känns mer angeläget än att börja fippla med drivningen.

Efter att ha jämfört med dessa dyrare grejer kan ni nog ana hur nöjd jag känner mig med att ha fått tag i systemet för totalt 2.5k.. De var avsedda att hålla mig med musik medan det kommande, betydligt kostsammare 2-delare högtalarsystemet och den markant mer exklusiva drivningen projekterades och jag vill inte säga att mitt fokus har skiftat när det kommer till framtidsplanerna. Jag har dock inte alls bråttom längre. Visst vill man alltid (är det inte hemskt..) ha bättre och bättre ljud men detta kan jag utan vidare leva med ett bra tag.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-12 20:59

Underbar läsning! Tack!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-11-12 21:09

Kan bara instämma, så kul att läsa och så befriat från förutfattade meningar.

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-12 21:33

Rolig läsning! Tummen upp!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-12 21:35

Tack för en trevlig stund :)

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-12 22:22

Mycket roligt att det uppskattas!
Jag har själv haft roligt under tiden..

Trevligt folk här på faktiskt :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-12 23:01

Intressant och trevlig läsning Eldare, tack!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-13 01:04

Richard skrev:Grymt intressant läsning !

Kul att LTS F1 sopade banan med både monitor audio rs6 , audiovector och audiopro.

Ännu roligare läsning är det för de som äger piP- den låter nämligen bättre än LTS F1 på alla punkter, utom möjligen ljudtrycket.

Klangligt låter piP och LTS F 1 väldigt lika, men renheten och " släppet i ljudet" är helt överlägset och av en helt annan kaliber i piP.

Ännu ännu roligare läsning för oss med Magnepan 1.6 eftersom dom låter bättre än Ino Pi60 som låter bättre än piP som låter bättre än LTS F1.

:roll:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-11-13 08:32

Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också. Förutom de brister i ljudtrycksförmåga som finns i de mindre panelerna.
Men de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.

Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade, åtminstone för placering för litet lyssning av akustisk musik.

Än bättre är martinlogans modeller med aktiv subbas. Här är vi nästan uppe i pi60 klass.

Tycker jag.

8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-13 09:20

Alltid lite småtrevligt att läsa recensioner.

Uppskattar särskilt det sympatiska i att ägna sin tid åt att omsorgsfullt berätta saker för andra.
:)

En liten fundering:
Om vi nu bortser en stund från hur de olika högtalarna är i FÖRHÅLLANDE till varandra.
Om vi sas "struntar i" att en av dem har en diskant som är avsevärt bättre än de andras, eller att djupupplevelsen hos en av dem är i särklass:

Var det någon av dem som var riktigt bra? (Vilket jag hoppas.)
Dvs inte bara bäst?

Vad jag menar är att det kanske är lätt att bedömningen styrs av jämförelse-momentet snarare än av den "inre referensen".

Nu verkar ni inte ha lyssnat på den typ av (akustisk) musik som jag gör, och som - enligt mitt förmenande - är den enda musik som man kan bedöma en högtalares (verklighetsupplevelseskapande) prestation med.

Som sagt, jättetrevligt att ta del av detta event!
Men, vad är "bra"?
Är det samma sak som bäst?

Jag har inte hört någon av dessa högtalare.
Det närmaste(?) jag kommer är kanske AP 2.42.
Den rankar jag ganska högt jämfört med mitt ljudminne av andra högtalare, men mycket långt ifrån bra om jag avstår från att jämföra.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 11:17

Tja... Jag vet inte riktigt om jag är rätt man att bedöma en högtalares VERKLIGA värde, och har nog alltid ansett att bra eller dålig antingen kan bedömas i reella värden eller i lyssnarens öra. Jag måste erkänna att jag svängt lite i mitt tyckande de senaste åren och har hamnat någonstans mitt emellan dessa stolar. Jag låter fortfarande öronen bestämma, men har börjat kräva en hyfsat väldokumenterad och sund konstruktion för att ha intresse av att börja lyssna. Och istället för att imponeras av en snygg bas eller en stor ljudbild är idag frånvaro av irritationsmoment något jag värderar högt. Jag ratar idag vad som för 10 år sedan mycket väl hade kunnat vara intressant..
Jag vet att detta låter som plankat rakt ur manifestet för F1, men jag ser det bara som ett kvitto på att jag börjar hitta rätt. Jag känner inte Ingvar Öhman (även om jag hyser stor respekt för hans expertis) och vill inte börja sjunga med i den rätt stora kör av lovsångare som finns på detta forum (ännu.. Jag har hört för lite av hans skapelser för det även om F1 för pengarna spelar rätt hårt på mina strängar), men jag kan samtidigt inte bortse ifrån det uppenbara i hur svårt det verkar vara att i takt med att intresset och kunnandet ökar hålla sig ifrån Öhman och Ino Audio. Jag kan iofs tycka att det lätt svävar iväg när Ino kommer på tal och att man tillskriver högtalarna lätt magiska egenskaper. Det är högtalare, varken mer eller mindre, men många ägare verkar ha svårt att hålla sig objektiva. Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter. Jag misstänker dock starkt att ägaren av piP inte skulle säga detsamma i en jämförelse med pi60s...
Jämförelsen mellan Ino och F1 är även en del orättvis då jag starkt misstänker att få har hört F1 under bra akustiska omständigheter. F1 var avsedd som en folkhögtalare som skulle fungera i de mest skilda sammanhang och därför har de nog i många fall inte behandlats som de förtjänar. Är man dock så intresserad att man köper Ino så gör man sig nog i de flesta fall omaket att anpassa deras placering och även rummet för att få dem att prestera så bra som möjligt. Är det något jag har märkt denna vecka så är det att även F1 svarar mycket bra på att hamna på rätt ställe i rätt rum.

Jag har hamnat på ett sidospår här, utan att egentligen begripa hur det gick till..men kan väl som en slutkläm på det ändå erkänna att Ino finns med i vad jag tidigare kallat "framtidsplaner".. Skulle det inte funka besitter Ino ett andrahandsvärde som gör att det går att byta spår utan större bekymmer vare sig praktiskt eller ekonomiskt.

För att återgå till frågan så är det korta svaret "Nej", om man med en bra högtalare menar en högtalare utan begränsningar (om sådana finns).. Nöjer man sig med att kunna ha behållning av musiken är svaret ja, och ska man börja blanda in subjektivitet var säkert alla fyra, för någon, bra högtalare. Min personliga uppfattning är att två av högtalarna, F1 och Audiopro, är bra högtalare då de låter mig lyssna på musik med behållning (även om jag tycker att F1 är en betydligt "bättre" högtalare), och att en av dem är "trevlig" med vilket jag menar att den engagerar och spelar snyggt ibland men ändå skulle vara omöjlig för mig att leva med då den, och inte jag, skulle komma att diktera vad som spelas (Audiovector) och att en annan inte passar mig alls och därför, min åsikt, inte är bra (Monitor Audio). Just Monitor Audio är däremot en populär modell och alltså säkert bra för andra.

Jag inser nu att svaret på frågan om en högtalare är bra eller inte är nästan omöjlig att besvara för en genomsnittlig entusiast utan tillgång till mätutrustning, djupare kunskaper eller ens en färdig syn på den egna preferensen.
En spännande fråga är det dock..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-13 12:10

Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.

Om något så visar detta på hur stor skillnad det finns både i rumsbeteende och i hur/vad vi lyssnar efter. Det behöver inte finnas några motsatser i ovanstående.

För en person så är ett förtydligande av de minsta mikrodetaljerna att betraktas som något marginellt, för en annan person där detta är A och O kan samma skillnad beskrivas som jättestor.

Därför måste man ju lyssna själv, helt enkelt! Bra att ni gjorde det!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-13 12:18

Eldare skrev:Tja...

... Och istället för att imponeras av en snygg bas eller en stor ljudbild är idag frånvaro av irritationsmoment något jag värderar högt.

...

Där får du definitivt medhåll från mig.

Kan väl tillägga att jag trivs allra bäst med högtalare som jag INTE ALLS imponeras av.

Jag vill ägna mig åt musiken numera och då underlättar det väldigt om högtalaren varken imponerar, irriterar eller på annat sätt distraherar mig i mitt musiklyssnande.

Eldare skrev:
... och vill inte börja sjunga med i den rätt stora kör av lovsångare som finns på detta forum

..

Tycks mig sympatiskt. Alldeles oavsett vad eller vem som lovsjungs.
Har inget behov att att knyta an till något i hifisammanhang.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 12:24

Nattlorden skrev:
Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.

Om något så visar detta på hur stor skillnad det finns både i rumsbeteende och i hur/vad vi lyssnar efter. Det behöver inte finnas några motsatser i ovanstående.

För en person så är ett förtydligande av de minsta mikrodetaljerna att betraktas som något marginellt, för en annan person där detta är A och O kan samma skillnad beskrivas som jättestor.

Du har rätt, såklart. Även i att det inte finns någon motsägelse i det jag skrev. Det bevisar även det riktiga i att det objektivt är rätt svårt att säga vad som är en bra högtalare, då den som till slut lyssnar har preferenser och mål med sin lyssning. Lättare vore att bestämma hur lyckad en konstruktion är baserat på hur nära den kommer sitt syfte men det gör inte nödvändigtvis en högtalare "bra" för fel lyssnare i fel sammanhang.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 12:40

Strmbrg skrev:
Eldare skrev:Tja...

... Och istället för att imponeras av en snygg bas eller en stor ljudbild är idag frånvaro av irritationsmoment något jag värderar högt.

...

Där får du definitivt medhåll från mig.

Kan väl tillägga att jag trivs allra bäst med högtalare som jag INTE ALLS imponeras av.

Jag vill ägna mig åt musiken numera och då underlättar det väldigt om högtalaren varken imponerar, irriterar eller på annat sätt distraherar mig i mitt musiklyssnande.

Eldare skrev:
... och vill inte börja sjunga med i den rätt stora kör av lovsångare som finns på detta forum

..

Tycks mig sympatiskt. Alldeles oavsett vad eller vem som lovsjungs.
Har inget behov att att knyta an till något i hifisammanhang.

Jag vill, utöver att framföra att du framstår som varandes en ytterst sympatisk herre (om än kanske lite för skarp för att i alla lägen vara fullt begriplig.. :wink: ) gratulera till vad som måste vara en av de vackraste anläggningarna (subjektivt) på forumet. Vad trevligt det vore för en med mitt ljudideal att kunna kombinera estetik med skapligt ljud. Visst har en F1 (eller diverse Ino) en råbarkad charm men vackert är det inte..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-13 12:48

Eldare skrev: Visst har en F1 (eller diverse Ino) en råbarkad charm men vackert är det inte..

Fortfarande inte vackert: http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=31203 ?

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 12:58

Nattlorden skrev:
Eldare skrev: Visst har en F1 (eller diverse Ino) en råbarkad charm men vackert är det inte..

Fortfarande inte vackert: http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=31203 ?

Nej.. Stilrent men oansenligt och ganska långt ifrån vad jag skulle kalla "vackert"..
Detta, däremot..
http://www.sumikoaudio.net/sonus/prod_elipsa.htm

Tyvärr har jag aldrig hört en sonus faber som gett mig det ljud jag söker..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-13 13:11

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-11-13 13:14

Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också. Förutom de brister i ljudtrycksförmåga som finns i de mindre panelerna.
Men de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.

Du har alltså lyssnat på samtliga "panelhögtalare" på marknaden?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 13:26

Nattlorden skrev:Hmm... så här då?
http://user.faktiskt.io/manger/PingMangpiPnr001.jpg

Återigen stilrent, men diskanten förtar hela det visuella intrycket av piP för mig. Den ser helt enkelt ut som något som skulle kunnat följa med en stormarknadsanläggning för 995:-..

Det är dock fina högtalare när det kommer till det jobb en högtalare är avsedd att utföra, men de ger inte mitt öga vad de ger örat. Nu har jag dock stora öron, och jag ser okorrigerat ganska illa..*s*

Utséende är ingen dealbreaker för mig, men kombinationen av de två vore som sagt trevlig. Sedan är skönhet, på samma vis som ljud, ingen lätt sak att bedöma på objektiva grunder. Men Ino (och F1) är för mig en snigel i vitlök. Det är äckligt, men smakar gott..

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-13 13:27

Nattlorden skrev:

Absolut, rummet har ju, som redan är känt, en stor betydelse för återgivningen. Mitt rum är ganska livligt. Och ju mer man lyssnade, desto mer lärde man sig att särskilja de olika högtalarna. Menade bara att rent initialt, med en viss typ av (välinspelad) musik, och i mitt odämpade vardagsrum, så var det svårt att höra skillnad mellan de olika högtalarna. Med komplexare material var det ingen match över huvud taget.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-11-13 13:43

Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också.
8)

Alla panelhögtalare srrålar inte mot bakväggen. Dessutom är ditt påstående ju lika absurt som att påstå att alla lådhögtalare låter en smula lika eftersom de inte strålar mot bakväggen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 13:47

UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:

Absolut, rummet har ju, som redan är känt, en stor betydelse för återgivningen. Mitt rum är ganska livligt. Och ju mer man lyssnade, desto mer lärde man sig att särskilja de olika högtalarna. Menade bara att rent initialt, med en viss typ av (välinspelad) musik, och i mitt odämpade vardagsrum, så var det svårt att höra skillnad mellan de olika högtalarna. Med komplexare material var det ingen match över huvud taget.

Vilket är skönt.. Hade jag köpt ett par pi60s för 1800:- hade nog de sedvanliga fynd-gratulationerna lyst med sin frånvaro och arkebuseringspatrullen varit på väg..

Jag har aldrig hört pi60s, men vill nog påstå att F1, i rätt rum, kan konkurrera framgångsrikt med det mesta jag hört på färdigmarknaden upp till..säg 15k. Att de på detta forum inte anses kunna konkurrera med Ino må vara hänt, jag håller till stor del med, men Ino är en försvinnande liten del av marknaden och i direkt jämförelse med andra, icke Ino-inspirerade högtalare gick det ju ganska bra. Så till alla som måste föra fram att Ino är mycket bättre vill jag ändå hävda att F1 är mycket bättre än mycket annat. För pengarna de betingar när de dyker upp på begagnatmarknaden (runt 2k?) ser jag dem som trevligare köp än ett par piP som typiskt kostar 7k.. Man får alltså inte vad man betalar för, utan för ovanlighetens skull MER. Det kan väl för all del anses gälla Ino även när man köper nytt..

Hursomhelst har aldrig poängen här varit att hävda att F1 på samma villkor kan konkurrera med Ino och jag kan inte heller se att det påståtts. De är dock i mitt tycke en bra högtalare jämfört med annat jag hört för extremt mycket mera pengar.
Att sedan piP, pi60, i56 med infra osv osv är ÄNNU bättre är väl skönt för alla som lagt den typen av pengar, och även för mig som i förlängningen KOMMER att lägga mycket mer pengar..
Detta ifrågasätter jag icke.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-13 14:49

steveo1234 skrev:
Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också.
8)

Alla panelhögtalare srrålar inte mot bakväggen. Dessutom är ditt påstående ju lika absurt som att påstå att alla lådhögtalare låter en smula lika eftersom de inte strålar mot bakväggen.

Lådhögtalare såväl som dipoldito strålar (oftast) mot bakväggen.

Men varför hänga upp sig på det?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-13 14:54

Eldare skrev:...
gratulera till vad som måste vara en av de vackraste anläggningarna (subjektivt) på forumet.
...

8O

Tack!, förmodligen...

Men, öh, är det verkligen min anläggning du avser?

Den ser ju mest ut som ett par anslagstavlor på högkant med ett litet skåp emellan.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 15:07

Strmbrg skrev:
Eldare skrev:...
gratulera till vad som måste vara en av de vackraste anläggningarna (subjektivt) på forumet.
...

8O

Tack!, förmodligen...

Men, öh, är det verkligen min anläggning du avser?

Den ser ju mest ut som ett par anslagstavlor på högkant med ett litet skåp emellan.

Jodå, det är din anläggning jag avser. Högtalarna är så fruktansvärt stilrena att de till skillnad ifrån Ino blir estetiskt tilltalande, och stegen... Även miljön i övrigt tycks mig vara ett rogivande ställe att befinna sig i, och är det sedan lite nersläckt och rören glöder..

Jag är tyvärr i den omständigheten att det som för mig är lyssningsrummet samtidigt är sällskapsrum, tv-rum och allmänt en plats där mitt intresse måste samsas med en massa andras. Jag har ändå fått göra mer än många, men att skapa inte bara en anläggning utan även en miljö som på andra grunder än det rent ljudmässiga är njutbar att vistas i låter sig inte riktigt göras här. Nu är jag väl ute och seglar, men jag har ibland funderat på hur den stämning man försätts i i vissa miljöer påverkar upplevelsen av vad man lyssnar på. Detta är nog ännu svårare att diskutera objektivt än vad som är en bra och en mindre bra högtalare så jag viker vänster...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-13 17:03

Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också. Förutom de brister i ljudtrycksförmåga som finns i de mindre panelerna.

Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade, åtminstone för placering för litet lyssning av akustisk musik.

Än bättre är martinlogans modeller med aktiv subbas. Här är vi nästan uppe i pi60 klass.

Tycker jag.

8)

Skulle musiken låta mindre lika i ett par lådor menar du? 8O....och "stort och uppblåst och rent"?! Ungefär som om jag skulle säga att alla lådor lät instängt och förkrympt :wink:
När man läser de här beskrivningarna av Magneplanarer och andra dipoler så undrar jag om man verkligen har lyssnat på dom.
Att Magnepans större modeller är bättre är väl knappast förvånande men någon 2.2 finns inte och har heller aldrig funnits. Om det är deras toppmodell 20.1 du menar så är den enligt mig bättre än det mesta på marknaden, även för "krävande trummor och bas", förutsatt att man har ett stort rum att inhysa dom i.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-13 17:32

Strmbrg skrev:Alltid lite småtrevligt att läsa recensioner.

Uppskattar särskilt det sympatiska i att ägna sin tid åt att omsorgsfullt berätta saker för andra.

En liten fundering:
Om vi nu bortser en stund från hur de olika högtalarna är i FÖRHÅLLANDE till varandra.
Om vi sas "struntar i" att en av dem har en diskant som är avsevärt bättre än de andras, eller att djupupplevelsen hos en av dem är i särklass:

Dvs inte bara bäst?

Vad jag menar är att det kanske är lätt att bedömningen styrs av jämförelse-momentet snarare än av den "inre referensen".

Kan bara hålla med om det där.

När man jämför högtalare med varandra (jag förstår inte ens vad det skall
vara bra för, de är ju inte alls avsedda att "låta som varandra", utan som
musiken (förhoppningvis) så vad är egentligen poängen med att jämföra
dem med varandra? Behöver man jämföra en rätt på en restaurang med en
från en annan, för att veta vad man tyckte om den första?) så får man som
regel bara svårare att höra helheterna, eftersom så mycket fokus läggs på
att registrera skillnader.

Jag avråder alltid alla från att jämföra högtalare med varandra, det är inte
så man kommer att använda dem, så varför testa dem så? Bättre att lägga
samma tid på att lyssna på högtalarna var för sig, och helst också i en för
varje högtalare optimerad miljö. Så får man vara deras verkliga potential.

Därmed är det jag skriver inte menat att på något sätt kritisera den rätt så
omfattande jämförelsetest som Eldare och gäng har gjort. Jag vill snarare
bara tipsa om hur man kan skaffa sig ett ännu mera komplett intryck av hur
respektive högtalarsystem återger musik.

Strmbrg skrev:Nu verkar ni inte ha lyssnat på den typ av (akustisk) musik som jag gör, och som - enligt mitt förmenande - är den enda musik som man kan bedöma en högtalares (verklighetsupplevelseskapande) prestation med.

Det beror väl på vad man vet om inspelningarna det?

Det du skriver stämmer som jag ser det, om man inte vet någonting alls om
dem - då har alltid den akustiska musiken fördelen att troligen innehålla ljud
som man har hört liknande av, tidigare. Men fortfarande vet man ju inte hur
bra respektive inspelning representerar ursprungshändelsen, eller hur?

Strmbrg skrev:Som sagt, jättetrevligt att ta del av detta event!
Men, vad är "bra"?

Ännu en bra synpunkt. Det är ju inte säkert att bäst är bra. Lika lite som
det är säker att bra behöver vara bäst.

Därmed inte heller sagt att din fråga var bäst. ;)

Den kunskapsgirige vill förstås alltid veta ALLT - både vad som är bäst och
hur pass bra varje sak är.

- - -

Själv har jag för länge sedan accepterat att det finns så många saker att
man aldrig kan testa dem alla. Därför kan man aldrig få svar på vad som är
bäst, utan som bäst ha goda aningar. Och därför så tycker jag det är en
bättre investering av tid, att försöka skaffa sig absoluta upplevelsebaser-
ade uppfattningar om hur bra saker är, än att rangordna saker men missa
det viktiga totalintrycket.

Kort sagt - själva uppdraget som högtalare har - att dekoda en komplex
musikhändelse, möjliggör inte att de utvärderas mot referens, annat än på
sin höjd inom en familj hor konstruktören. Den enda referensen som finns är
ju den inre referens man har av alla sina upplevelser av levande musik.

Att då störa den känsliga inre referrensen genom att blanda in främmande
och vilseledande jämförelseobjekt i form av "en annan högtalare", mer eller
mindre slumpvis vald (som varken är en referens för hur det borde vara eller
en ledtråd till hur inspelningens fel ser ut*) är då som jag ser det ingen för-
del på något sätt, för den som letar högtalare att skaffa, med målet att bli
nöjd och glad.

*Med mindre än att man vet att högtalaren man jämför med är perfekt, men
vet man det så är ju målet redan nått, och hela övningen är lite borkastad.
Man behöver inte leta efter någon annan högtalare om man redan hittat en
perfekt. Fast perfekt i vilket rum då...

Strmbrg skrev:Jag har inte hört någon av dessa högtalare.
Den rankar jag ganska högt jämfört med mitt ljudminne av andra högtalare, men mycket långt ifrån bra om jag avstår från att jämföra.

Jag har hört alla de nämnda högtalarna och de är alla av "hög ranking", så
jag drar slutsatsen att de inte har valts slumpmässigt, utan att Eldare har
plockat några som bedömts ha god potential.

Tror dock, som antytts, att de - var och en - skulle ha uppfattats såsom
varande ännu bättre - om de hade sluppit momentet att behöva jämföras
med andra högtalare.

När man lyssna på dem ett par i taget så får man en bättre bild av hur de
upplevs, som högtalare att leva med.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 18:43

IngOehman skrev:
Strmbrg skrev:Alltid lite småtrevligt att läsa recensioner.

En liten fundering:

Dvs inte bara bäst?

Kan bara hålla med om det där.

När man jämför högtalare med varandra (jag förstår inte ens vad det skall
vara bra för, de är ju inte alls avsedda att "låta som varandra", utan som
musiken (förhoppningvis) så vad är egentligen poängen med att jämföra
dem med varandra? Behöver man jämföra en rätt på en restaurang med en
från en annan, för att veta vad man tyckte om den första?) så får man som
regel bara svårare att höra helheterna, eftersom så mycket fokus läggs på
att registrera skillnader.

Jag avråder alltid alla från att jämföra högtalare med varandra, det är inte
så man kommer att använda dem, så varför testa dem så? Bättre att lägga
samma tid på att lyssna på högtalarna var för sig, och helst också i en för
varje högtalare optimerad miljö. Så får man vara deras verkliga potential.

Därmed är det jag skriver inte menat att på något sätt kritisera den rätt så
omfattande jämförelsetest som Eldare och gäng har gjort. Jag vill snarare
bara tipsa om hur man kan skaffa sig ett ännu mera komplett intryck av hur
respektive högtalarsystem återger musik.

Strmbrg skrev:Nu verkar ni inte ha lyssnat på den typ av (akustisk) musik som jag gör, och som - enligt mitt förmenande - är den enda musik som man kan bedöma en högtalares (verklighetsupplevelseskapande) prestation med.

Det beror väl på vad man vet om inspelningarna det?

Det du skriver stämmer som jag ser det, om man inte vet någonting alls om
dem - då har alltid den akustiska musiken fördelen att troligen innehålla ljud
som man har hört liknande av, tidigare. Men fortfarande vet man ju inte hur
bra respektive inspelning representerar ursprungshändelsen, eller hur?

Strmbrg skrev:Som sagt, jättetrevligt att ta del av detta event!
Men, vad är "bra"?

Ännu en bra synpunkt. Det är ju inte säkert att bäst är bra. Lika lite som
det är säker att bra behöver vara bäst.

Därmed inte heller sagt att din fråga var bäst. ;)

Den kunskapsgirige vill förstås alltid veta ALLT - både vad som är bäst och
hur pass bra varje sak är.

- - -

Själv har jag för länge sedan accepterat att det finns så många saker att
man aldrig kan testa dem alla. Därför kan man aldrig få svar på vad som är
bäst, utan som bäst ha goda aningar. Och därför så tycker jag det är en
bättre investering av tid, att försöka skaffa sig absoluta upplevelsebaser-
ade uppfattningar om hur bra saker är, än att rangordna saker men missa
det viktiga totalintrycket.

Kort sagt - själva uppdraget som högtalare har - att dekoda en komplex
musikhändelse, möjliggör inte att de utvärderas mot referens, annat än på
sin höjd inom en familj hor konstruktören. Den enda referensen som finns är
ju den inre referens man har av alla sina upplevelser av levande musik.

Att då störa den känsliga inre referrensen genom att blanda in främmande
och vilseledande jämförelseobjekt i form av "en annan högtalare", mer eller
mindre slumpvis vald (som varken är en referens för hur det borde vara eller
en ledtråd till hur inspelningens fel ser ut*) är då som jag ser det ingen för-
del på något sätt, för den som letar högtalare att skaffa, med målet att bli
nöjd och glad.

*Med mindre än att man vet att högtalaren man jämför med är perfekt, men
vet man det så är ju målet redan nått, och hela övningen är lite borkastad.
Man behöver inte leta efter någon annan högtalare om man redan hittat en
perfekt. Fast perfekt i vilket rum då...

Strmbrg skrev:Jag har inte hört någon av dessa högtalare.

Jag har hört alla de nämnda högtalarna och de är alla av "hög ranking", så
jag drar slutsatsen att de inte har valts slumpmässigt, utan att Eldare har
plockat några som bedömts ha god potential.

Tror dock, som antytts, att de - var och en - skulle ha uppfattats såsom
varande ännu bättre - om de hade sluppit momentet att behöva jämföras
med andra högtalare.

När man lyssna på dem ett par i taget så får man en bättre bild av hur de
upplevs, som högtalare att leva med.

Vh, iö

Du har såklart rätt i vad du skriver. Syftet var dock aldrig att komma med konsumentinformation utan i goda vänners lag lyssna på varandras prylar och redogörelsen behandlar såklart de aktuella prylarna i det aktuella rummet och de även i övrigt unika omständigheter som rådde. Jag menar att det finns dagar då jag inte alls kommer överens med ett system som dagarna innan tjänat mig väl, bara för att efter ytterligare ett par dagar senare låta bra igen. Skillnader mellan högtalarna var tydliga men alla är nog införstådda med att vi inte redovisar några absoluta sanningar utan bara intryck ifrån just de rådande omständigheterna. Vi hade rätt kul..och tydligen har det även lett till rolig läsning och vi behöver väl inte göra mer av det än så?

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 18:46

Vad jag menar är att det såklart finns bättre sätt att TESTA en högtalare. Här var ju syftet snarare att just jämföra.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-13 21:15

Eldare skrev:
UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:

Vilket är skönt.. Hade jag köpt ett par pi60s för 1800:- hade nog de sedvanliga fynd-gratulationerna lyst med sin frånvaro och arkebuseringspatrullen varit på väg..

Jag har aldrig hört pi60s, men vill nog påstå att F1, i rätt rum, kan konkurrera framgångsrikt med det mesta jag hört på färdigmarknaden upp till..säg 15k. Att de på detta forum inte anses kunna konkurrera med Ino må vara hänt, jag håller till stor del med, men Ino är en försvinnande liten del av marknaden och i direkt jämförelse med andra, icke Ino-inspirerade högtalare gick det ju ganska bra. Så till alla som måste föra fram att Ino är mycket bättre vill jag ändå hävda att F1 är mycket bättre än mycket annat. För pengarna de betingar när de dyker upp på begagnatmarknaden (runt 2k?) ser jag dem som trevligare köp än ett par piP som typiskt kostar 7k.. Man får alltså inte vad man betalar för, utan för ovanlighetens skull MER. Det kan väl för all del anses gälla Ino även när man köper nytt..

Hursomhelst har aldrig poängen här varit att hävda att F1 på samma villkor kan konkurrera med Ino och jag kan inte heller se att det påståtts. De är dock i mitt tycke en bra högtalare jämfört med annat jag hört för extremt mycket mera pengar.
Att sedan piP, pi60, i56 med infra osv osv är ÄNNU bättre är väl skönt för alla som lagt den typen av pengar, och även för mig som i förlängningen KOMMER att lägga mycket mer pengar..

LTS-F1 för 1800:- är verkligen ett fynd!
Anledningen att jag drog in Pi60s i bilden är för att jag gjort en jämförelse rakt av dem emellan. Detta pga. den lilla sidodiskussion som jag och Nattlorden hamnade i.

Edit: Och hoppas verkligen inte att mina inlägg uppfattats som att jag vill skriva ner F1-orna, för så är det verkligen inte, snarare tvärtom.
Senast redigerad av UnholyRishna 2011-11-13 21:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 22:20

UnholyRishna skrev:
Eldare skrev:
UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:

LTS-F1 för 1800:- är verkligen ett fynd!
Anledningen att jag drog in Pi60s i bilden är för att jag gjort en jämförelse rakt av dem emellan. Detta pga. den lilla sidodiskussion som jag och Nattlorden hamnade i.

Edit: Och hoppas verkligen inte att mina inlägg uppfattats som att jag vill skriva ner F1-orna, för så är det verkligen inte, snarare tvärtom.

Så har jag inte tolkat det, utan tvärtom. pi60 räknas ju till de riktigt högklassiga högtalarnas skara, och pi60s ännu mer så, så att jämförelsen ens gjordes ser jag som ett kvalitetsbetyg i sig. Att de sedan, om än på enkel, välinspelad musik, lät snarlikt är nog mer än mycket annat skulle kunna skryta med. Jag, som alltså gillar F1, blir dock av det du skriver, extremt sugen på att höra pi60. Jag är i sthlm en del så man kanske skulle slå Ingvar en signal..

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-13 22:36

Tycker jag.

8)

Förutom att du har fel så var mitt inlägg snarare ett inlägg som skulle få dig och andra att inse att vad som är bäst är något subjektivt.

Du kan knappast uttala dig i stil med att pip är bättre än LTS f1, inte när du gör det åt andra människor. Du hade kunnat skriva (skryta) i tråden om du ville att du anser dig ha en bättre högtalare än dom som testats i tråden, vad det nu skulle tjäna till.

Angående ljudtryck m.m. är det kanske inte något man ska kritisera andra Magnepan för när man påpekar förträffligheten i en liten stativare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-13 22:46

Tengil skrev:
celef skrev:inte alls, jag passar bara på att få veta om ltshögtalarna egentligen är inohögtalare men under cover

Du menar om Ingvar har royalty på LTS-byggsater, som han hjälpt till att konstruera i en ideell förening :roll:

hej där, nej då, jag påstår eller menar ingenting, jag undrade bara, jag har tidigare inte sett ltshögtalarna som inohögtalare, men med dom senaste inläggen så bör jag kanske ändra den uppfattning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 22:51

Såvitt jag förstår konstruerades Lts-lådorna utifrån Lts kriterier, medan Ino konstrueras utifrån Ingvars kriterier. Ett släktskap kan måhända skönjas, men ett avlägset sådant.. My 2c..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-14 01:23

Eldare skrev:
IngOehman skrev:lite synpunkter om att jämföra högtalare med varandra...

Du har såklart rätt i vad du skriver. Syftet var dock aldrig att komma med konsumentinformation utan i goda vänners lag lyssna på varandras prylar och redogörelsen behandlar såklart de aktuella prylarna i det aktuella rummet och de även i övrigt unika omständigheter som rådde.

Och det lyckades du förträffligt med! Det var mycket underhållande läsning.

Eldare skrev:Jag menar att det finns dagar då jag inte alls kommer överens med ett system som dagarna innan tjänat mig väl, bara för att efter ytterligare ett par dagar senare låta bra igen. Skillnader mellan högtalarna var tydliga men alla är nog införstådda med att vi inte redovisar några absoluta sanningar utan bara intryck ifrån just de rådande omständigheterna.

Det tror jag också, men jag kunde inte låta bli att påminna om svagheterna
med sådana där jämförelser ändå. :oops:

Det kanske var onödigt, men när strmbrg tog upp saken tyckte jag det var
på sin plats att hålla med, lite försiktigt. Inte för att klaga, utan för att ge
stöd för farhågorna att helhetsintrycket lätt blir både lidade och faskt, när
man jämför högtalare med varandra.

Eldare skrev:Vi hade rätt kul..och tydligen har det även lett till rolig läsning och vi behöver väl inte göra mer av det än så?

Håller helt med.

Eldare skrev:Vad jag menar är att det såklart finns bättre sätt att TESTA en högtalare. Här var ju syftet snarare att just jämföra.

Absolut.

Eldare skrev:Såvitt jag förstår konstruerades Lts-lådorna utifrån Lts kriterier, medan Ino konstrueras utifrån Ingvars kriterier. Ett släktskap kan måhända skönjas, men ett avlägset sådant.. My 2c..

Det stämmer bra det.

LTS-högtalarna är definitivt inga Ino-högtalare. Det gäller även den allra
senaste - Carlsson OA-5-MMX.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-14 01:56

Har akustiksanerat den här trevliga tråden från både di tvångsmässiga reflexerna och gamla slaskekon från det förgångna.

/K12

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-14 02:09

:D Fast blir det inte lite diffuserat :P
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-14 08:48

Alexi skrev:Bra skrivet Eldare och kul initiativ!
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-14 09:18

Eldare skrev:
UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:

Jag anser nog även jag F1 vara en bättre högtalare än piP(s)

i vissa fall och i vissa fall tvärt om :)

Till närfälltslyssning så är piP(s) överlägsen men i ett vardagsrum så skulle jag välja F1 helt klart.
e liksom lite olika djur :)

F1 är en högtalare som jag varit påväg att köpa tidigare, men blev inte av...
Och håller med om att för pengarna 2-3kkr beggat så är det väääääldigt bra och mycket ljud för pengarna ! :D

Intressant och rolig läsning !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-14 18:54

Ajaj, Ai.. Bättre och sämre är vanskligt, men..jag håller med. Jag har lyssnat en del till piP och var tills alldeles nyligen sugen på piPs och ett bassystem, men det är inte vägen jag kommer gå längre. Fritt val mellan piP och F1 skulle idag, i mina omständigheter med mest tv och film-ljud samt bakgrundslyssnande, resultera i att F1 får stå kvar. Hade jag haft ett dedikerat lyssningsrum med obegränsade möjligheter att lyssna aktivt hade saken hamnat i en annan dager men för mitt nuvarande behov är F1 kanon. De ger mig tydlig dialog i debattprogrammen, muller i rumpan när jag kollar Transformers med ungarna och välljud när det kommer till aktiv musiklyssning så målet som var en frekvensrät fullregisterhögtalare som på ett bra, om än inte perfekt, sätt tacklar de flesta situationer har enligt mig uppfyllts med råge. De har även fått mig att ifrågasätta om jag verkligen behöver multipla subwoofers. De ger mig all botten jag behöver, och ett tvådelat system kontra pi60 ger roughly samma utlägg med en övervikt åt pi60.. En F1 med ännu högre grad av renhet, ännu större och exaktare ljudbild, bättre dynamik och som antytts i tråden en betydligt mer separerad och kontrollerad upplevelse... Well, stämmer det är jag ju hemma. Såvitt jag vet bor jag avsides när det kommer till att smidigt kunna lyssna på ett par (östra småland/kalmar) men innan jag går vidare i min planering ska pi60 lyssnas på. Det står klart.
Jag är dock inte i någon panik. Mina senaste system har krävt utlägg 20ggr vad det som spelar nu har kostat mig men även om olika områden har gett mer med vissa andra system skulle jag inte byta. Bra eller ej märker jag att jag äntligen är på väg att hitta "mitt" ljud.
Om de bara vore lite snyggare, och i synnerhet mina ex.. Samtidigt drar jag mig för att slipa ner och lacka dem. Jag gillar "haksläppseffekten" de har nu..

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-14 19:25

Eldare skrev:Ajaj, Ai.. Bättre och sämre är vanskligt, men..jag håller med. Jag har lyssnat en del till piP och var tills alldeles nyligen sugen på piPs och ett bassystem, men det är inte vägen jag kommer gå längre. Fritt val mellan piP och F1 skulle idag, i mina omständigheter med mest tv och film-ljud samt bakgrundslyssnande, resultera i att F1 får stå kvar. Hade jag haft ett dedikerat lyssningsrum med obegränsade möjligheter att lyssna aktivt hade saken hamnat i en annan dager men för mitt nuvarande behov är F1 kanon. De ger mig tydlig dialog i debattprogrammen, muller i rumpan när jag kollar Transformers med ungarna och välljud när det kommer till aktiv musiklyssning så målet som var en frekvensrät fullregisterhögtalare som på ett bra, om än inte perfekt, sätt tacklar de flesta situationer har enligt mig uppfyllts med råge. De har även fått mig att ifrågasätta om jag verkligen behöver multipla subwoofers. De ger mig all botten jag behöver, och ett tvådelat system kontra pi60 ger roughly samma utlägg med en övervikt åt pi60.. En F1 med ännu högre grad av renhet, ännu större och exaktare ljudbild, bättre dynamik och som antytts i tråden en betydligt mer separerad och kontrollerad upplevelse... Well, stämmer det är jag ju hemma. Såvitt jag vet bor jag avsides när det kommer till att smidigt kunna lyssna på ett par (östra småland/kalmar) men innan jag går vidare i min planering ska pi60 lyssnas på. Det står klart.
Jag är dock inte i någon panik. Mina senaste system har krävt utlägg 20ggr vad det som spelar nu har kostat mig men även om olika områden har gett mer med vissa andra system skulle jag inte byta. Bra eller ej märker jag att jag äntligen är på väg att hitta "mitt" ljud.
Om de bara vore lite snyggare, och i synnerhet mina ex.. Samtidigt drar jag mig för att slipa ner och lacka dem. Jag gillar "haksläppseffekten" de har nu..

Lite vanskligt att lyssna på högtalare på olika ställen,har en kompis som har ett par pi60.

Själv har jag ett par lätt moddade qrs500,och i ärlighetens namn så kan då inte jag höra vad pi60 gör bättre än mina.

Nu har jag inte jämfört i samma rum,men skulle skillnaden mellan högtalarna vara så stor så bör jag höra det i alla fall tycker jag när jag även lyssnar på väl inlyssnad musik.

Men det kan ju va så att små skillnader som man verkligen får konsentrera sig på att höra,beskrivs (upplevs) kanske av vissa som stora skillnader (va vet jag) :)

Vem vet,du kanske sitter nöjd med dina F1or i slutändan :)

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-14 19:31

Då skulle jag inte gråta blod..:)
Jag är enormt impad av den billiga Denon-receivers men jag ska absolut testa att låna ihop lite exklusivare förstärkning och se vad det kan ge.
QRS500 verkar vara en poppis högtalare. Snarlik uppbyggnad (men kanske inte på detaljnivå) och vem vet, de kanske presterar likartat.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-14 19:45

Eldare skrev:Då skulle jag inte gråta blod..:)
Jag är enormt impad av den billiga Denon-receivers men jag ska absolut testa att låna ihop lite exklusivare förstärkning och se vad det kan ge.
QRS500 verkar vara en poppis högtalare. Snarlik uppbyggnad (men kanske inte på detaljnivå) och vem vet, de kanske presterar likartat.

Ja du får lyssna dig fram,mkt möjligt att du kommer att fasna för pi60 i slutändan.

Kanske låter som jag har nåt emot ino men det har jag absolut inte,basmodulerna Y-2 är det bästa jag hört i basväg hittils :)

pi60 tycker jag ochså är mkt bra,men dom är inga aha uppleverser för mig i alla fall som basmodulerna (då finns det annat som duger lika bra åt mig :) )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-14 22:18

Eldare skrev:Såvitt jag vet bor jag avsides när det kommer till att smidigt kunna lyssna på ett par (östra småland/kalmar) men innan jag går vidare i min planering ska pi60 lyssnas på. Det står klart.

Kontakta Screen som är medlem här. Har inte han pi60s och bor i Målilla eller Mönsterås?

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-14 22:24

RogerGustavsson skrev:
Eldare skrev:Såvitt jag vet bor jag avsides när det kommer till att smidigt kunna lyssna på ett par (östra småland/kalmar) men innan jag går vidare i min planering ska pi60 lyssnas på. Det står klart.

Kontakta Screen som är medlem här. Har inte han pi60s och bor i Målilla eller Mönsterås?

Tack för tipset! Will do.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-14 22:57

Hur kom du på nicket Eldare?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-15 01:21

Vinylcalle skrev:
Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare...

...de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.

Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade...

...Än bättre är martinlogans modeller med aktiv subbas....

Tycker jag.

Förutom att du har fel så var mitt inlägg snarare ett inlägg som skulle få dig och andra att inse att vad som är bäst är något subjektivt.

Jag har försökt att klippa fram huvudsubstansen i två inlägg, och undrar
om jag verkligen förstått vad Vinylkalle vill ha sagt. :?

Du skriver att Richard har fel (enligt din... objektiva världsbild?).

Sen skriver du att du vill få andra att inse att "vad som är bäst är något
subjektivt".

Richard skriver ju om vad han uppfattar som "trevligt" och han skriver "jag
tycker nog" och senare även "tycker jag".

Att hans synpunkter är subjektiva och inte gör anspråk på att vara något
annat, kan ingen förnuftig människa betvivla.

- - -

Men din synpunkt att han har fel - den ackompagneras inte av några som
helst efterföljande förtydliganden, om att det bara är din subjektiva åsikt.

Vi får inte ens veta VAD det är av det som Richard skriver, som är (objek-
tivt) fel - vi får bara se att du påstår detta. :?

- - -

Hur 17 får du ihop din egen dom om att Richard har fel, men ditt andra på-
stående; att DU med DITT inlägg vill få andra att inse att "vad som är bäst"
är något subjektivt?

Det ser ju mest ut som om det är du som inte inser att åsikter av det slaget
är subjektiva - eller vad är det jag missförstår?

Jag uppfattar ditt inlägg som fruktansvärt motsägelsefullt. Jag läser det nog
helt fel, men jag har läst det om och om igen, och inser inte vad det är som
jag missar. Hjälp mig - förklara varför ditt inlägg INTE är vad jag tycker det
ser ut som?

Vh, iö

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-15 11:23

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:

...de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.

Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade...

Tycker jag.

subjektivt".

- - -

- - -

är något subjektivt?

ser ut som?

Vh, iö

Jag tror bara han ironiserar lite över något som skrevs tidigare:

Vinylcalle skrev:
Richard skrev:Grymt intressant läsning !

Ännu ännu roligare läsning för oss med Magnepan 1.6 eftersom dom låter bättre än Ino Pi60 som låter bättre än piP som låter bättre än LTS F1.

:roll:

MvH Carl

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-11-15 11:42

Jag tycker det kan behöva påminnas om att det faktiskt är en hobby för de flesta, och då finns det kanske gränser för hur korrekt och precis man behöver vara när man "testar" och träffas för att lyssna osv.

En konstruktör i en extremt konkurrensutsatt bransch har ju helt andra krav på sig att få det rätt osv.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 12:25

Eldare skrev:Ajaj, Ai.. Bättre och sämre är vanskligt, men..jag håller med. Jag har lyssnat en del till piP och var tills alldeles nyligen sugen på piPs och ett bassystem, men det är inte vägen jag kommer gå längre. Fritt val mellan piP och F1 skulle idag, i mina omständigheter med mest tv och film-ljud samt bakgrundslyssnande, resultera i att F1 får stå kvar. Hade jag haft ett dedikerat lyssningsrum med obegränsade möjligheter att lyssna aktivt hade saken hamnat i en annan dager men för mitt nuvarande behov är F1 kanon. De ger mig tydlig dialog i debattprogrammen, muller i rumpan när jag kollar Transformers med ungarna och välljud när det kommer till aktiv musiklyssning så målet som var en frekvensrät fullregisterhögtalare som på ett bra, om än inte perfekt, sätt tacklar de flesta situationer har enligt mig uppfyllts med råge. De har även fått mig att ifrågasätta om jag verkligen behöver multipla subwoofers. De ger mig all botten jag behöver, och ett tvådelat system kontra pi60 ger roughly samma utlägg med en övervikt åt pi60.. En F1 med ännu högre grad av renhet, ännu större och exaktare ljudbild, bättre dynamik och som antytts i tråden en betydligt mer separerad och kontrollerad upplevelse... Well, stämmer det är jag ju hemma. Såvitt jag vet bor jag avsides när det kommer till att smidigt kunna lyssna på ett par (östra småland/kalmar) men innan jag går vidare i min planering ska pi60 lyssnas på. Det står klart.

jag sa aldrig att F1 skulle vara bättre än piP som helhet i alla lägen, men bättre på vissa saker, som sagt beroende på vad man ska ha högtalaren till.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-15 12:30

phloam skrev:Jag tycker det kan behöva påminnas om att det faktiskt är en hobby för de flesta, och då finns det kanske gränser för hur korrekt och precis man behöver vara när man "testar" och träffas för att lyssna osv.

En konstruktör i en extremt konkurrensutsatt bransch har ju helt andra krav på sig att få det rätt osv.

Mitt i prick! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-15 13:26

Tycker jag med.
Om man redogör för hur man gått till väga och redogör att vi tyckte så här kan det aldrig bli fel.
Sen att det finns bättre metoder om man vill göra andra tester bör inte belasta den som skriver av egen fri vilja för att dela med sig hur de träffats och haft kul en kväll. Man kan ha kul på olika sätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-15 15:34

DVD-ai skrev:Till närfälltslyssning så är piP(s) överlägsen men i ett vardagsrum så skulle jag välja F1 helt klart.

Hmm med närfältslyssning antar jag att man menar att man sitter typ 1- 2 m ifrån... eller? Jag kör piP i mitt 25 m2 vardagsrum och de fyller helt utan ansträngning rummet jämförbart med ett par golvare, bredbandigt. Jag skulle inte vilja sitta en meter ifrån om jag inte verkligen ville skada hörseln.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-15 15:39

Glebster skrev:
phloam skrev:Jag tycker det kan behöva påminnas om att det faktiskt är en hobby för de flesta, och då finns det kanske gränser för hur korrekt och precis man behöver vara när man "testar" och träffas för att lyssna osv.

Mitt i prick! :)

Håller med fullständigt!

Vh, iö

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 17:08

metheny skrev:
DVD-ai skrev:Till närfälltslyssning så är piP(s) överlägsen men i ett vardagsrum så skulle jag välja F1 helt klart.

Hmm med närfältslyssning antar jag att man menar att man sitter typ 1- 2 m ifrån... eller? Jag kör piP i mitt 25 m2 vardagsrum och de fyller helt utan ansträngning rummet jämförbart med ett par golvare, bredbandigt. Jag skulle inte vilja sitta en meter ifrån om jag inte verkligen ville skada hörseln.

förtydligande:

jag anser att F1 är en högtalare mer lämpad att spela med större lyssningsavstånd.
Dels då dess sprodnings etenden gör den dirrekt olämplig att sitta för nära, Jag tyckte att minst 2m från måste man vara, gärna 2,5-3m

piPs låter väldigt bra redan på 1m.

Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.
Och F1 är mer kompetenta ur avsende ljudtryck och kapacitet.

Även därav anser jag F1 vara mer lämpad för lyssning i större rum pch piPs för närfällt gärna i små rum.

Sedan är det ju en helt subjektiv bedömning om man vill ha mer kapacitet än piPs eller inte även i ett stort rum.
OM man inte behöver mer kapacitet och är nöjd med hur dom låter så är det ju frid och fröjd. Jag skulle inte kunna leva med piPs på mer än 1,8m i lyssningsavstånd och ca 10-12kvm rum.
Sedan är dom alldeles för klena på egentligen alla vis för att inte vra en begränsning oftare än vad jag tycker är okey.

Jag tyckte att piPa var för klent i mitt 11kvm lilla rum med just 1,8m lyssningsavatånd och kör idag på i6 och profundusX-2 i samma rum i stället.
Men profundusX-2 är lite för klent ändå, Så annan baslösning är påväg.

som sagt, allt handlar om vilka krav man har :)

Och för mig så är alltså F1 och piPs bra på olika saker och jag skulle välja den ena ibland och den andra ibland och kan inte göra någon av dom till en envälldig vinnare :)

(skrivet på min Ifån så stå ut med kass grammatik)
Mvh//David

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-15 17:26

DVD-ai skrev:Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.

Jag har för mig (läst/hört någonstans?) att Ingvar kört ett blindtest där folk trott att det var pi60 som spelade fast det var piP. Men jag kan ha helt fel.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-15 17:29

Förresten, har inte även rummets storlek betydelse för hur stort basstödet blir, eller hur "stor" högtalaren upplevs vara?

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-15 17:46

DVD-ai skrev:
metheny skrev:

förtydligande:

jag anser att F1 är en högtalare mer lämpad att spela med större lyssningsavstånd.
Dels då dess sprodnings etenden gör den dirrekt olämplig att sitta för nära, Jag tyckte att minst 2m från måste man vara, gärna 2,5-3m

Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.

Även därav anser jag F1 vara mer lämpad för lyssning i större rum pch piPs för närfällt gärna i små rum.

Sedan är det ju en helt subjektiv bedömning om man vill ha mer kapacitet än piPs eller inte även i ett stort rum.
OM man inte behöver mer kapacitet och är nöjd med hur dom låter så är det ju frid och fröjd. Jag skulle inte kunna leva med piPs på mer än 1,8m i lyssningsavstånd och ca 10-12kvm rum.
Sedan är dom alldeles för klena på egentligen alla vis för att inte vra en begränsning oftare än vad jag tycker är okey.

Jag tyckte att piPa var för klent i mitt 11kvm lilla rum med just 1,8m lyssningsavatånd och kör idag på i6 och profundusX-2 i samma rum i stället.

Och för mig så är alltså F1 och piPs bra på olika saker och jag skulle välja den ena ibland och den andra ibland och kan inte göra någon av dom till en envälldig vinnare :)

Profundus X-2 för klent i 10-12 kvadrat?
Jädrar... Jag misstänker starkt att jag skulle se det som överkapacitet i mina mer än 25 kvadrat..

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-15 18:44

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:

Tycker jag.

subjektivt".

- - -

- - -

är något subjektivt?

ser ut som?

Vh, iö

Jag tänker ta det tydligaste exemplet på vad som är fel. Ska man döma ut en hel högtalartyp kan det knappast vara bra att inte ens ha koll på modellerna.

Det kan aldrig anses vara subjektivt rätt att påstå att en modell (Magnepan 2.2) som inte existerar är betydligt bättre.

Förstår du nu?

Kan du eller Richard istället förklara för mig varför man går in i den här tråden och berättar att den här högtalaren är minsann bättre än allihopa som ni lyssnat på. Jag är säker på att trådskaparen och hans vänner var helt på det klara med att det kanske finns bättre högtalare och framförallt att det finns andra högtalare som andra människor rent subjektivt kan anse vara bättre.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 18:58

metheny skrev:
DVD-ai skrev:Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.

Jag har för mig (läst/hört någonstans?) att Ingvar kört ett blindtest där folk trott att det var pi60 som spelade fast det var piP. Men jag kan ha helt fel.

I Ingvars källare har jag två senast gångerna haft rätt irekt på vilken av dom som spelar ;)
Jag tycker att skillnaden är mycket stor i dom föesta rum, i Ingvart källare är inte skillnaden sådär Jätte tydlig på låg ljudnivå, Men jag plockade dom i alla fall.
På typ normal lyssningsnivå och allt där över så jörs det tydligt att piP spelar mindre musik än pi60 (alltså gör att sämre jobb).

Men, Just piP och Pi60 tycker jag är tämligen "lätta" att pricka då som enligt mig låter väldigt olika på många sätt, Samma "stil" på ljudet men pi60 låter mer levande och änkta då dom är så avslappnade.

Edit: går fan inte att skriva på Ifån... och extra jobbigt när den laggar som ett jäkla #%]}%*#}!!!!
Värdelös telefon...
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-15 19:08, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 19:03

Eldare skrev:
DVD-ai skrev:
metheny skrev:

förtydligande:

Profundus X-2 för klent i 10-12 kvadrat?
Jädrar... Jag misstänker starkt att jag skulle se det som överkapacitet i mina mer än 25 kvadrat..

Jaaa, alltså det är inte så att dom är hopplöst klena på något sätt, Dom trycker på ganska bra.
Men jag vill helt klart ha mer kapacitet då dom bottnar på tok för lätt i dagsläget, 4st skulle sitta dom en smäck i mitt rum !
Och jag har tanker åt det hållet ;)
4st helt nya moduler, Super duper nya är dom :)

Med egen vald formfaktor som medger perfekt placering i rummet, Det borde bli en otroligt bra bas, både kvalitativt och kvantitativt sett!
Redan nu låter det mumma då jag grejat en hel del, Men med 4st fullsize, Jahhh det vore något :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-15 19:31

Fast grejen är väl snarare att folk i allmänhet tror att det är en stor högtalare som spelar snarare än en liten..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-16 02:24

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:

Tycker jag.

subjektivt".

- - -

- - -

är något subjektivt?

ser ut som?

Vh, iö

Jag tänker ta det tydligaste exemplet på vad som är fel. Ska man döma ut en hel högtalartyp kan det knappast vara bra att inte ens ha koll på modellerna.

Det kan aldrig anses vara subjektivt rätt att påstå att en modell (Magnepan 2.2) som inte existerar är betydligt bättre.

Förstår du nu?

Jag förstår inte varför du antydde att han inte förstod att åsikter är något
subjektivt, och jag förstår inte varför du inte skrev att det finns en 2.5 som
nog är den modell han menade.

Vinylcalle skrev:Kan du eller Richard istället förklara för mig varför man går in i den här tråden och berättar att den här högtalaren är minsann bättre än allihopa som ni lyssnat på.

Jag har inte skrivit någonting dylikt, men du gjorde ju det, så då kanske du
vill förklara varför du gjorde det? (Om du vill, men inte för min skull, jag har
inga synpunkter på vilka synpunkter du vill förmedla med avseende på vad
du tycker om olika högtalare. Tycker bara det var konstigt att du klagar på
att någon gör som du själv gjorde.)

Vinylcalle skrev:Jag är säker på att trådskaparen och hans vänner var helt på det klara med att det kanske finns bättre högtalare och framförallt att det finns andra högtalare som andra människor rent subjektivt kan anse vara bättre.

Det tror jag också, liksom alla andra.

Så vad är problemet? Du berättade ju om vad du tyckte om Magnepan 1,6.
Och ingen har väl klagat på dig för att du gjorde det, bara anmält avvikan-
de uppfattningar, och det hoppas jag du tycker de får ha.

- - -

Oavsett allting, så hoppas jag att alla de som verkligen bryr sig, väljer hög-
talare genom att lyssna själva. Och det tror jag faktiskt att trådskaparen
tycker också. Men det hindrar ju inte att det kan vara intressant att läsa
vad någon tycker.

Det enda jag tycker är riktigt trist att läsa är när någon skriver något bara
för att racka ned på produkter. Undantar då självklart produkter som är rent
bedrägeri.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-16 02:37

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:

Tycker jag.

subjektivt".

- - -

- - -

är något subjektivt?

ser ut som?

Vh, iö

Förstår du nu?

Jag förstår inte varför du antydde att han inte förstod att åsikter är något
subjektivt, och jag förstår inte varför du inte skrev att det finns en 2.5 som
nog är den modell han menade.

Vinylcalle skrev:Kan du eller Richard istället förklara för mig varför man går in i den här tråden och berättar att den här högtalaren är minsann bättre än allihopa som ni lyssnat på.

Jag har inte skrivit något dylikt, men det gjorde du, så då kanske du vill
förklara varför?

Vinylcalle skrev:Jag är säker på att trådskaparen och hans vänner var helt på det klara med att det kanske finns bättre högtalare och framförallt att det finns andra högtalare som andra människor rent subjektivt kan anse vara bättre.

Det tror jag också, liksom alla andra.

Så vad är problemet?

Vh, iö

Problemet verkar vara att du inte förstod ironin i att jag postar ett liknande inlägg som det Richard hade gjort.

Tycker du man ska gå in i varje tråd och berätta att det minsann finns något som är bättre? JA eller NEJ?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-16 02:39

Ser att du fyllt på ditt inlägg med mer text. Du verkar inte förstått ironin. Då förstår jag att du reagerar. Det var ju just det jag gjorde.

Frågan är värför det är mitt agerande di ifrågasätter och inte Richards? :roll:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-16 02:43

Richard skrev sin ärliga uppfattning. Du gjorde det (enligt egen utsago)
inte, och dessutom så klagade du på att han gjorde det. En viss skillnad
kan jag tycka.

Vinylkalle skrev:Tycker du man ska gå in i varje tråd och berätta att det minsann finns något som är bättre? JA eller NEJ?

Världen är inte så svartvit att frågan går att svara på. Du får inget svar
av mig i varje fall. Annat än möjligen att jag tycker det är onödigt att du
sätter dig som domare att bestämma när andra skall skriva det ena eller
andra.

Och sen tycker jag du kan skippa ironin också, eller berätta att du är det
när du är det. Ironi är inget vidare i tryck. Det är bättre att du skriver det
du menar, än motsatsen.

Folk (många) påstår att de vet vad som är ironi och inte, men jag har ju
många gånger blivit tolkad som varandes ironisk när jag inte har varit det.
Tycker det är bättre att skriva det man menar, så slipper folk gissa, men
gissa gör de ändå... ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-16 02:55

IngOehman skrev:Richard skrev sin ärliga uppfattning. Du gjorde det (enligt egen utsago)
inte, och dessutom så klagade du på att han gjorde det. En viss skillnad
kan jag tycka.

Vinylkalle skrev:Tycker du man ska gå in i varje tråd och berätta att det minsann finns något som är bättre? JA eller NEJ?

Världen är inte så svartvit att frågan går att svara på. Du får inget svar
av mig i varje fall. Annat än möjligen att jag tycker det är onödigt att du
sätter dig som domare att bestämma när andra skall skriva det ena eller
andra.

Och sen tycker jag du kan skippa ironin också, eller berätta att du är det
när du är det. Ironi är inget vidare i tryck. Det är bättre att du skriver det
du menar, än motsatsen.

Folk (många) påstår att de vet vad som är ironi och inte, men jag har ju
många gånger blivit tolkad som varandes ironisk när jag inte har varit det.
Tycker det är bättre att skriva det man menar, så slipper folk gissa, men
gissa gör de ändå... ;)

Vh, iö

Okej så nu när du fick reda på att det var ironiskt så är det alltså det som var fel?

Alla andra som läst tråden verkar ha förstått att det var ironi.

Världen är inte svar vit nej.

Du anser att jag tar på mig rollen att avgöra vad man får skriva och inte. Men du har ju precis skrivit att du anser att man inte ska skriva illa om produkter, förutom bedrägliga. Då har ju du satt agendan.

Min reaktion berodde på att det som Richard skrev inte har med tråden att göra. Jag tycker helt enkelt inte den typen av inlägg hör hemma i en vanlig diskussions tråd. Hade däremot TS frågat efter tips på högtalare eller om det fanns några andra högtalare som var bättre hade det däremot varit perfekt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 07:07

metheny skrev:Fast grejen är väl snarare att folk i allmänhet tror att det är en stor högtalare som spelar snarare än en liten..

Men det har ju inte mycket med det kag pratade om att göra ?
detta handlar mer om utsträckning ner i frekvens medan jag talar om kapaciteten.
Det är kapaciteten som är, för mig, alldeles för liten hoss piP.

Djupt spelar dom för sin storlek och låter jätte bra om man har en del dämpning bakom och låg efterklang i rummet dom ska spela.
Men tillräckligt högt för att vara "okey" spelar dom fortfarande inte i ett normalt rum, med mina mått mätt... :/

Edit: Menar då att dom börjar förändra karaktär för mycket vid dom nivåer som jag vill lyssna på.
Dom "klarar" alltså det utan att gå sönder, Men låter inte längre som jag vill och jag anser dom därför inte klara uppgiften.
Mvh//David

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-16 08:50

DVD-ai skrev:
metheny skrev:Fast grejen är väl snarare att folk i allmänhet tror att det är en stor högtalare som spelar snarare än en liten..

detta handlar mer om utsträckning ner i frekvens medan jag talar om kapaciteten.

Djupt spelar dom för sin storlek och låter jätte bra om man har en del dämpning bakom och låg efterklang i rummet dom ska spela.
Men tillräckligt högt för att vara "okey" spelar dom fortfarande inte i ett normalt rum, med mina mått mätt... :/

Edit: Menar då att dom börjar förändra karaktär för mycket vid dom nivåer som jag vill lyssna på.
Dom "klarar" alltså det utan att gå sönder, Men låter inte längre som jag vill och jag anser dom därför inte klara uppgiften.

,
Jag tror att de flesta blir lurade just för att de inte upplever några begränsningar i ljudtryck eller utsträckning i lägre frekvenser. Alla högtalare ändrar väl karaktär om de pressas för hårt men uppenbarligen räcker piP till för de flestas behov innan detta sker. Men ditt påpekande att du tycker i6 + 2 px moduler också är för lite i ett 11 kvm rum tyder väl snarare på att dina krav är extremt extrema än att piP skulle vara klena, ställt mot mer "normala" krav.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 09:53

metheny skrev:
DVD-ai skrev:

,
Jag tror att de flesta blir lurade just för att de inte upplever några begränsningar i ljudtryck eller utsträckning i lägre frekvenser. Alla högtalare ändrar väl karaktär om de pressas för hårt men uppenbarligen räcker piP till för de flestas behov innan detta sker. Men ditt påpekande att du tycker i6 + 2 px moduler också är för lite i ett 11 kvm rum tyder väl snarare på att dina krav är extremt extrema än att piP skulle vara klena, ställt mot mer "normala" krav.

Haha, Ja och dte är också utifrån mina egna krav som jag skriver ;)
Och jag sa också att JAG tycker att F1 är mer lämpade i normalstora vardagsrum mot piP/piPs.

Men piP/piPs begränsas klart kraftigare av sin diskant än av basen faktiskt, (speciellt i fallet med piPs !) även vid normala/ halvlåga ljudnivåer så föredrar jag pi60 framför piPs av redan nämnda orsaker som har med diskanten och avslappnad återgivning att göra :)

Jo, det är sant att alla högtalare ändrar karaktär om man pressar dom, och det är just det som är grejen att piP blir väldigt snabbt "pressade" (piPs liiite senare) på ett lite annat sätt än dom större högtalarna som till skillnad låter näst intill helt oförändrade tills dom brinner upp.
Vilket är en egenskap som jag personligen föredrar, det betyder att det låter så väldigt mycket bättre hela tiden !

piP börjar ganska tidigt att "gnälla" och gör det mer och mer ju mer man höjer, medan dom stora högtalarna inte beter sig på detta sätt och det är vad jag gillar med t.ex i6 som faktiskt mindre till måtten än piP om man nu kör mot moduler med även piP :)

Så, detta är inget som har bara med maximal SPL att göra, utan oavsett ljudnivå i stort sätt...
Men blir såklart mer och mer tydligt ju mer man höjer och ändå ligger väl inom ramarna för vad piP klarar.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 10:01

Detta var lite väl drygt inlägg. Vill man bestrida ett inlägg så får man argumentera emot. Dumförklaringar gör inte klimatet bättre.

//V8

Detta var lite väl drygt modererande. Humorslöshet gör inte klimatet bättre.
Senast redigerad av Nattlorden 2011-11-16 12:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 11:46

Hmm, Men piP ÄR en klen liten fjuttig högtalare, som dock låter väldigt bra ÄVEN på ganska höga ljudnivåer.
MEN som låter vansinnigt mycket SÄMRE än pi60 på samma ljudnivå, när nu nivån går upp lite över "mys lyssningsvolym".
Inte så att piP är dålig eller låter dåligt, inte om jag jämför med mycket annat...

Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.
Då är dom nästan helt okey i fråga om ren kapacitet och inte disst räknat.

Och om vi ska tala om disst så upplever jag att piP ger upp snabbt och detta är ju något som mer handlar om krav.
Jag vill inte sitta och lyssna på disstande diskanter, och jag tycker att piP's diskanter börjar dissta klart störande ganska tidigt ÄVEN på 1,5m lyssningsavstånd och den ljudtryckskapacitet som det medger!
Man behöver inte spela speciellt högt för att det ska märkas att dom inte är lika rena i ljduet som dom större högtalarna.
(och åter igen, INTE så att dom nödvändigtvis låter riktigt dåligt för det( även om dom ofta gör äver det förstoss..) utan "bara sämre" än t.ex. pi60 eller F1 som vi talar om här)

Om man inte hör detta betende så är det ju klart att mitt "tidigt" och "väldigt snabbt" framstår som konstigt.
Eftersom piP vid dessa ljudnivåer jag nu talar om, faktiskt INTE är påväg att gå sönder på något vis (inte ens nära att bottna..) utan bara låter klart mycket sämre än i6 och upp i storlek.
Jag förutsätter inte att alla stör sig på detta disstbetende, men jag gör det och tycker därför att dom just ger upp för tidigt.

Så, om någon mer nu har något mer att ifrågasätta om min syn på piP's oövervinnerliga ljudtrycks prestanda och extremt låga disstorsion så kan ni helt enkelt läsa det jag redan skrivit.

Edit: Är det verkligen någon av er som anser att piP skulle vara mer kapabel än t.ex. F1 ?! 8O

i fråga om låg disst på lite högre ljudnivåer och ren ljudtrycksprestanda ?!

Eller att piP skulle vara likvärdiga pi60 ljudmässigt och att pi60 ENDAST är till fördel om man spelar så att piP rent mekaniskt håller på att gå sönder ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 12:15

DVD-ai skrev:Hmm, Men piP ÄR en klen liten fjuttig högtalare, som dock låter väldigt bra ÄVEN på ganska höga ljudnivåer.
MEN som låter vansinnigt mycket SÄMRE än pi60 på samma ljudnivå, när nu nivån går upp lite över "mys lyssningsvolym".
Inte så att piP är dålig eller låter dåligt, inte om jag jämför med mycket annat...

Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.

Jag har ett ganska stort vardagsrum som öppnar upp mot både kök och trappuppgång och jag lyckades aldrig spela dem så högt vid kontinuerligt lyssnande att de inte räckte till. Snarare att demas för vanligt folk så att de höll för öronen av volymen när man drog på ett par sekunder för att visa att de klarade att spela högt också.

Att du har en personlig referensnivå som är 10-20dB högre upp än de flesta musiklyssnare SAMT en musiksmak som är bland det mest krävande som finns tycker jag du bör ta hänsyn i när du uttalar dig till andra. Du är helt enkelt inte användbara som normalreferens. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 12:49

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Hmm, Men piP ÄR en klen liten fjuttig högtalare, som dock låter väldigt bra ÄVEN på ganska höga ljudnivåer.

Jag har ett ganska stort vardagsrum som öppnar upp mot både kök och trappuppgång och jag lyckades aldrig spela dem så högt vid kontinuerligt lyssnande att de inte räckte till. Snarare att demas för vanligt folk så att de höll för öronen av volymen när man drog på ett par sekunder för att visa att de klarade att spela högt också.

Att du har en personlig referensnivå som är 10-20dB högre upp än de flesta musiklyssnare SAMT en musiksmak som är bland det mest krävande som finns tycker jag du bör ta hänsyn i när du uttalar dig till andra. Du är helt enkelt inte användbara som normalreferens. :wink:

Men du läste alltså inte vad jag skrev... :lol:

Så jag måste få bara lite dryg tillbaka och be dig göra det ;)

Talar inte om några maxvolymer, utan om hur dom låter vid allt annat än "samtalsvolym" om så vill kalla det...

Och detta oavsett musik som spelas i stort sätt, men klart att med musik med mycket energi vid höga rekvenser så uppträder detta "problemet" tidigare.

Edit: min musiksmak kan man väll dela upp i 70% metal och elektroniskt och 30% av nästan allt annat som finns.
Så "min musiksmak" är alltså all musik som finsn i stort sätt och således utgår jag från all musik när jag ger mina omdömmen ;)

Och jag anser inte någon person på hela världen vara lämplig som "normalreference" i någon sammanhang faktiskt, och det gällr även mig.
Jag är bara en bra reference "för mig själv" så att säga...

Men jag kan på rak arm komma med flera personer som, i alla fall delvis, delar min uppfattning om piP och dessa diskant.
så jag är ju långt ifrån något extrem fall...

Edit2: Haha Ja de är klart att folk höll för öronen... jag kan lyssna 15dB högre med i6 än med iPs och fortfarande låter piPs "högre" och är jobbiga att lyssna på i jämförelse...
Så jag förstår att dom höll för öronen ;)

Du måste ju ha märkt "viss" skillnad nu när du själva har i28, att det är liksom "hela andra djur" i fråga om kontroll och avslappnad återgivning mot piP.
ÄVEN när man spelar på ljudnivåer som piP klarar av fullrange så begränsar diskanten genom att börja dissta fult, på i stort sätt all musik förutom dubstep och hardstyle m.m. där basen bottnar före...
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-16 13:06

Jag känner inte riktigt igen beskrivningen av piP som speciellt dåliga i diskanten. Kan ju bero på att jag huvudsakligen lyssnar på akustiskt musik, där är ju nivån i diskanten i regel på en helt annan nivå. Stressar heller varken högtalare eller öron med att spela överdrivet starkt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 13:11

Som sagt redan några gånger: Inte dålig, sämre än hos pi60 !

men nu va det sagt igen ;)

Eftersom diskussionen är piP vs pi60 nu tydligen så ska allting jag skriver läsas som piP vs pi60.
Så när jag "skriver ner" piP så är det med pi60 som referens för hur det ska låta.
Sedan att det finns en hel del andra högtalare som jag även anser ha nättre diskant än piP är ju en annan sak :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 13:15

DVD-ai skrev:Talar inte om några maxvolymer, utan om hur dom låter vid allt annat än "samtalsvolym" om så vill kalla det...

Och detta oavsett musik som spelas i stort sätt, men klart att med musik med mycket energi vid höga rekvenser så uppträder detta "problemet" tidigare.

Jag känner inte till det problemet, det är inget jag haft. Har kört hemmabion på thx-referensnivå och det sitter samma diskant i alla kanalerna och jag hittade inget som lät illa för det.

Och jag anser inte någon person på hela världen vara lämplig som "normalreference" i någon sammanhang faktiskt, och det gällr även mig.
Jag är bara en bra reference "för mig själv" så att säga...

Jo, men det framgick inte så bra från de, i mitt tycke, ganska kategoriska uttalandena innan. Det är bara det som jag ville förtydliga.

Du måste ju ha märkt "viss" skillnad nu när du själva har i28, att det är liksom "hela andra djur" i fråga om kontroll och avslappnad återgivning mot piP.

Största skillnaden på normala lyssningsvolymer (75dB eller så) är att det är mycket lättare att hitta sweetspot med piP.

ÄVEN när man spelar på ljudnivåer som piP klarar av fullrange så begränsar diskanten genom att börja dissta fult, på i stort sätt all musik förutom dubstep och hardstyle m.m. där basen bottnar före...

Som sagt, jag har inte hört någon ful dist från mina. Säker på att du inte spelade högre än deras spec? Eller hade klippning från stegen? (Jag körde ju trots allt bryggade 208or när jag hade dem där nere.) Annars måste det vara en distform jag är okänslig för. :)

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-11-16 13:21

DVD-ai skrev:Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.

Jag tror att det är väldigt få av alla hundratals piP(s)-ägare som tycker som du.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 13:28

nattlorden:

Låter helt enkelt "orenare" på samma ljudnivå, och när man skruvar upp lite så blir diskanten tråkig...
piP låter helt enkelt mindre "verkliga" och allting som händer är lite mindre "äkta" på grund av något som dom gör konstigt i diskanten vid lite högre ljudnivåer än "myslyssning".
Alltså antagligen runt 80-85dB så börjar problemet om man har 2m lyssningsavstånd.

Men, som också redan sagt, piPs (som jag har) låter jätte bra även över dessa ljudnivåer, bara inte lika bra som i6 eller större.
Även om man ser till att inte spela högre än vad piPs klarar av själva utan några mekaniska problem.

Till metal så blir det förjävligt...
i jämförelse med pi60.

Det är min sammanfattning då, eftersom du inte hör det problemet som jag hör på piP så blir det svårt då att diskutera skillnaden.

Men om vi ska återgå till potic nu då...

Jag står fast vid att piP/piPs är super bra högtalare för storleken och bra till lyssning i närfällt (1,5m) men INTE LIKA BRA som F1 i ett vardagsrum.
Dom är liksom två högtalare med helt olika starka områden...

Jag förstår inte varför det blir sådan rabalder på det...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 13:35

30Hzbone skrev:
DVD-ai skrev:Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.

Jag tror att det är väldigt få av alla hundratals piP(s)-ägare som tycker som du.

Ja, så är det säkerligen och dessutom helt irellevant då jag redan sagt att detta är vad jag tycker och inget som jag påstår är någon absolut sanning för alla andra.

Diskussionen va inte ens om detta från början, men seglade iväg då jag tydligen inte fick tycka att LTS F1 var mer lämpad än piP i stora rum då F1 är med kompetent i fråga om ljudtryck än piP.

Men det är inte okey att tycka så... ;)

Det jag skrev och du nu citerade är som sagt min åsikt, Jag vill ha låg disst även vid ganska höga ljudnivåer (90dB A) och det fixar inte piP i ett större rum.
Inte F1 heller, Men dom gör det bättre än piP, och pi60 gör det ytterligare bättre än någon av dessa nämda.
Sedan blir skillnaden så liten att pi60 duger helt klart till :)

Och nu talar jag 25kvm rum typ...

i mitt lilla rum fungerade piPs ganska bra, kunde spela 90dB med låg disst då jag satt 1,7m från.
Men ibland så va dom inte nog... och dom disstade tråkigt till framförallt metal...
nu med i6 och moduler så är 90dB en fröjd oavsett material !
100dB lika så och varför inte 110dB om man så vill.
Då hårdnar det en anings tycker jag mig märka, Men om det är hörseln eller högtalarna är en annan fråga ?!

Oavsett, vid normala lyssningsnivåer så låter i6 så fantastisk oansträngt precis som pi60, det gör inte piP!
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-16 13:42, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 13:38

DVD-ai skrev:Alltså antagligen runt 80-85dB så börjar problemet om man har 2m lyssningsavstånd.

85dB vid 2 meters avstånd och material med vettig dynamik så spelar du över högtalarens spec. Användarfel alltså. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 13:40

DVD-ai skrev:Jag förstår inte varför det blir sådan rabalder på det...

Var hittar du något rabalder? :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-16 13:43

RogerGustavsson skrev:Jag känner inte riktigt igen beskrivningen av piP som speciellt dåliga i diskanten. Kan ju bero på att jag huvudsakligen lyssnar på akustiskt musik, där är ju nivån i diskanten i regel på en helt annan nivå. Stressar heller varken högtalare eller öron med att spela överdrivet starkt.

Det gjorde inte jag heller när mina vänner påpekade det för mig, när jag själv
endast körde piP hemma. Nu när jag fått in i14 så förstår jag vad de menade
faktiskt. Trodde inte det skulle vara sådan markant skillnad som jag upplever
på även mina väldigt sansade nivåer. Däremot tror jag en del av det där går
att härleda till den inte lika bredspridande diskanten i pi60-modellerna och
mitt odämpade rum.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 13:46

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Alltså antagligen runt 80-85dB så börjar problemet om man har 2m lyssningsavstånd.

85dB vid 2 meters avstånd och material med vettig dynamik så spelar du över högtalarens spec. Användarfel alltså. 8)

Ja, och därmed är dom då för klena och börjar dissta!
Alltså det jag sagt helatiden, att dom är små och "pluttiga" och detta inträffar innan basen är i läge att bottna.

frågor på det ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 13:47

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Jag förstår inte varför det blir sådan rabalder på det...

Var hittar du något rabalder? :D

Det mesta som skrivits på sida 3, 4 och 5 och som inte är signierat DVD-ai... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 13:53

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:

Alltså det jag sagt helatiden, att dom är små och "pluttiga" och detta inträffar innan basen är i läge att bottna.

frågor på det ?

Nix. Bara konstaterar att det räcker till mer än 9 av 10 lyssnare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 13:55

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:Var hittar du något rabalder? :D

Det mesta som skrivits på sida 3, 4 och 5 och som inte är signierat DVD-ai... 8)

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 13:59

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:

frågor på det ?

Nix. Bara konstaterar att det räcker till mer än 9 av 10 lyssnare.

Ok, fint :)

alltså:

1:Jag tycker att dom har ett betende i diskanten oavsett ljudbålym nästan som pi60 inte har. Denna skilland hör inte du.

2: Jag tycker att piP är för klena för mina behov, och du är överens med mig om det.

Super ! :D

Kjamis ?
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-16 14:01, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 14:00

DVD-ai skrev:Ok, fint :)

Kjamis ?

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 14:05

Men jag är lite förundrad över att du inte anser att skillnaden finns mellan piP och pi60.

eller har jag missförstått dig ?

om piP räckte till hos dig, Varför köpte du då i28 somr typ 1000 mer kapabla ?!
Om nu ljudet är exakt likadant ?

Och du skriver ocså att du spelat så att folk hållit för öronen med piP delade och säger sedan att jag spelar piPs utanför deras spec ?
Är det folk som hållit för öronen vid 85dB då på 3m eller vad du nu sitter ?
Spelade du inte över piP's förmåga ?
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-16 14:09, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-16 14:08

DVD-ai skrev:1:Jag tycker att dom har ett betende i diskanten oavsett ljudbålym nästan som pi60 inte har. Denna skilland hör inte du.?

Var ligger i6 diskanten i denna skala?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 14:10

DVD-ai skrev:om piP räckte till hos dig, Varför köpte du då i28 somr typ 1000 mer kapabla ?!
Om nu ljudet är exakt likadant ?

Jag sade inte de var exakt lika, jag sade bara att skillnaden i spridning gör större skillnad (för mig) än distsänkningen i diskantkvalitén. Vill man komma åt den effekten så är det pi60s som gäller snarare än i28.

För att slippa kommentarer om obalanserad setup?
För att få bättre frontar till hemmabion?
För att jag kunde?
För att kunna spela hårdrockskoncerter lika högt som Ola-68?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 14:12

DVD-ai skrev:Och du skriver ocså att du spelat så att folk hållit för öronen med piP delade och säger sedan att jag spelar piPs utanför deras spec ?

Du associerar fel. Folk håller för öronen vid 85dB med i28 också. 85dB är för mycket för de flesta.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 14:15

adzer skrev:
DVD-ai skrev:1:Jag tycker att dom har ett betende i diskanten oavsett ljudbålym nästan som pi60 inte har. Denna skilland hör inte du.?

Var ligger i6 diskanten i denna skala?

Svaret får bli: Tillräckligt "

I alla fall i mitt rum så låter dom likt dlm syörre högtalarna och när jag spelar 90dB hemma så är i6 dessutom ju på semester med mitt nuvarande lyssningsavstond på ca 1,8-1,9m :)

Så dissten hålls ju låg, vilket jag gillar :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-16 14:29

shifts skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag känner inte riktigt igen beskrivningen av piP som speciellt dåliga i diskanten. Kan ju bero på att jag huvudsakligen lyssnar på akustiskt musik, där är ju nivån i diskanten i regel på en helt annan nivå. Stressar heller varken högtalare eller öron med att spela överdrivet starkt.

Det gjorde inte jag heller när mina vänner påpekade det för mig, när jag själv
endast körde piP hemma. Nu när jag fått in i14 så förstår jag vad de menade
faktiskt. Trodde inte det skulle vara sådan markant skillnad som jag upplever
på även mina väldigt sansade nivåer. Däremot tror jag en del av det där går
att härleda till den inte lika bredspridande diskanten i pi60-modellerna och
mitt odämpade rum.

Jag har ju haft andra högtalare än piP parallellt. pK t.ex. som inte sprider diskanten på samma sätt och nu är det Magnepan MG 3.6 som gäller. piP gör inte bort sig i det sällskapet. De sistnämnda ger större skillnader mellan olika fonogram än "skokartongerna" men det är ändå förvånansvärt små skillnader.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 14:31

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Och du skriver ocså att du spelat så att folk hållit för öronen med piP delade och säger sedan att jag spelar piPs utanför deras spec ?

Du associerar fel. Folk håller för öronen vid 85dB med i28 också. 85dB är för mycket för de flesta.

Ok, så du hade egentligen kunna köpt ett par till piP till bion bara då ?! ;)

om vi bortser från att du ville kunna spela på konsertvolym.

Men då är ju piP för små för även dig ju ;)
på samma sätt som för mig, dom är för små när jag vill dra på.

Aja, ville bara veta nu vet ja :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 14:41

DVD-ai skrev:Ok, så du hade egentligen kunna köpt ett par till piP till bion bara då ?! ;)

iP hade räckt då.

Jo, men jag har inte dimensionerat systemet efter normal spelning heller - jag är ju en galning. :mrgreen:

Kommer ju att ha √2 Ino per kvadratmeter hemmabio snart. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-16 15:01

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Ok, så du hade egentligen kunna köpt ett par till piP till bion bara då ?! ;)

iP hade räckt då.

Jo, men jag har inte dimensionerat systemet efter normal spelning heller - jag är ju en galning. :mrgreen:

Kommer ju att ha √2 Ino per kvadratmeter hemmabio snart. 8)

Jo, men JAG kan inte förstå hur du stod ut med piP så länge ?!
Snacka om flaska... 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-16 15:10

DVD-ai skrev:Jo, men JAG kan inte förstå hur du stod ut med piP så länge ?!
Snacka om flaska... 8O

Brått lönar sig inte. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-16 15:40

Kan hålla med DVD-ai,detta beror ju helt på vilken musik man spelar och om man tycker det är kul att dra på lite :)

Hade ett par pk här ett tag förut,och dom ska väl inte va allt för olika pip i ljudtrycksförmåga osv.

Ett par såna högtalare skulle jag spela sönder rätt omgående om jag dammade på lite hårdrock eller techno på volymer jag tycker är kul.

Man får ju sina ryck ibland, och då vill man ju att grejerna inte ska balla ur :)

Återgå till Generellt om hifi