Moderator: Redaktörer
UnholyRishna skrev:Jag tror i alla fall att LTS-F1 kommer att utklassa de övriga i lågbasen.
Nattlorden skrev:UnholyRishna skrev:Jag tror i alla fall att LTS-F1 kommer att utklassa de övriga i lågbasen.
Och jag tror det finns en viss risk att F1 får stryk i diskant-renhet.
Nattlorden skrev:UnholyRishna skrev:Jag tror i alla fall att LTS-F1 kommer att utklassa de övriga i lågbasen.
Och jag tror det finns en viss risk att F1 får stryk i diskant-renhet.
Nattlorden skrev:"viss risk" <> "ta för givet"
UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:"viss risk" <> "ta för givet"
Tänkte mest att du kanske hade någon form av erfarenhet/kunskap som låg till grund för ditt antagande.
paa skrev:Vi behöver ju inte tala om för dom hur det kommer att låta, dom kommer ju att kolla saken själv.
Eldare skrev:paa skrev:Vi behöver ju inte tala om för dom hur det kommer att låta, dom kommer ju att kolla saken själv.
Det är ändå spännande att få höra åsikter och gissningar.
Jag tror inte man ska räkna ut audiopron.. Jag tycker att F1 är en fin högtalare (märk väl att jag sällan spelar "komplex" musik eller på enorma nivåer..även om ljudtrycksförmåga såklart ska testas när jag har tillgång till ett RB-991) men i en direkt jämförelse med andra kan black diamonds frånvaro av "störande moment" kanske kompensera för en viss frånvaro av styrkor.. Att sedan få draghjälp är inte fel, och en fördel för t.ex audiopro. Detaljer man inte tänkt på kanske friläggs av en annan kombattant, men när de väl uppmärksammats lyssnas de efter och då hör man dem även på den mindre upplösta.
När man tänker efter är det alltså svårt att göra en sådan här grej rättvis. Vi är dock inte ute efter att förmedla exakta sanningar här, utan ha en trevlig kväll med bra musik, god dricka och trevlig samvaro.
Trevligt kommer det bli. Tyvärr har dessa kvällar (det har hänt förr, i andra konstellationer) en tendens att även innehålla en hel del av flytande stimuli, så vi får vara effektiva inledningsvis..
Bill50x skrev:Personligen är jag inge större fan av LTS-F1 så det ska bli intressant vad andra tycker!
/ B
celef skrev:jag tycker det ska vara nolltolerans vad gäller alkohol och hifitest, omdömmet vet vi blir sisådär redan vid måttliga intag, kanske bör promillehalten mätas och redovisas
KorkSniff skrev:Oerhört spännande, och litet häftigt att följa detta live här från Afrikas kust!
(ps håller alltid på under-doggen, i sport och hifisammanhang)
Nattlorden skrev:KorkSniff skrev:Oerhört spännande, och litet häftigt att följa detta live här från Afrikas kust!
(ps håller alltid på under-doggen, i sport och hifisammanhang)
Är du och lyssnar på avatar-högtalaren eller?
eriken skrev:Jag sätter en peng på att LTS-F1 kommer att segra. Äger själv ett par black diamond, det är verkligen ingen high fidelity återgivare men jag gillar den ändå och gissar att den kan gå hem hos många.
Richard skrev:Grymt intressant läsning !
Kul att LTS F1 sopade banan med både monitor audio rs6 , audiovector och audiopro.
Ännu roligare läsning är det för de som äger piP- den låter nämligen bättre än LTS F1 på alla punkter, utom möjligen ljudtrycket.
Klangligt låter piP och LTS F 1 väldigt lika, men renheten och " släppet i ljudet" är helt överlägset och av en helt annan kaliber i piP.
Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Eldare skrev:Tja...
... Och istället för att imponeras av en snygg bas eller en stor ljudbild är idag frånvaro av irritationsmoment något jag värderar högt.
...
Eldare skrev:
... och vill inte börja sjunga med i den rätt stora kör av lovsångare som finns på detta forum
..
Nattlorden skrev:Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Om något så visar detta på hur stor skillnad det finns både i rumsbeteende och i hur/vad vi lyssnar efter. Det behöver inte finnas några motsatser i ovanstående.
För en person så är ett förtydligande av de minsta mikrodetaljerna att betraktas som något marginellt, för en annan person där detta är A och O kan samma skillnad beskrivas som jättestor.
Därför måste man ju lyssna själv, helt enkelt! Bra att ni gjorde det!
Strmbrg skrev:Eldare skrev:Tja...
... Och istället för att imponeras av en snygg bas eller en stor ljudbild är idag frånvaro av irritationsmoment något jag värderar högt.
...
Där får du definitivt medhåll från mig.
Kan väl tillägga att jag trivs allra bäst med högtalare som jag INTE ALLS imponeras av.
Jag vill ägna mig åt musiken numera och då underlättar det väldigt om högtalaren varken imponerar, irriterar eller på annat sätt distraherar mig i mitt musiklyssnande.Eldare skrev:
... och vill inte börja sjunga med i den rätt stora kör av lovsångare som finns på detta forum
..
Tycks mig sympatiskt. Alldeles oavsett vad eller vem som lovsjungs.
Har inget behov att att knyta an till något i hifisammanhang.
Eldare skrev: Visst har en F1 (eller diverse Ino) en råbarkad charm men vackert är det inte..
Nattlorden skrev:Eldare skrev: Visst har en F1 (eller diverse Ino) en råbarkad charm men vackert är det inte..
Fortfarande inte vackert: http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=31203 ?
Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också. Förutom de brister i ljudtrycksförmåga som finns i de mindre panelerna.
Men de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.
Nattlorden skrev:Hmm... så här då?
http://user.faktiskt.io/manger/PingMangpiPnr001.jpg
Nattlorden skrev:Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Om något så visar detta på hur stor skillnad det finns både i rumsbeteende och i hur/vad vi lyssnar efter. Det behöver inte finnas några motsatser i ovanstående.
För en person så är ett förtydligande av de minsta mikrodetaljerna att betraktas som något marginellt, för en annan person där detta är A och O kan samma skillnad beskrivas som jättestor.
Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också.
UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Absolut, rummet har ju, som redan är känt, en stor betydelse för återgivningen. Mitt rum är ganska livligt. Och ju mer man lyssnade, desto mer lärde man sig att särskilja de olika högtalarna. Menade bara att rent initialt, med en viss typ av (välinspelad) musik, och i mitt odämpade vardagsrum, så var det svårt att höra skillnad mellan de olika högtalarna. Med komplexare material var det ingen match över huvud taget.
steveo1234 skrev:Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också.
Alla panelhögtalare srrålar inte mot bakväggen. Dessutom är ditt påstående ju lika absurt som att påstå att alla lådhögtalare låter en smula lika eftersom de inte strålar mot bakväggen.
Eldare skrev:...
gratulera till vad som måste vara en av de vackraste anläggningarna (subjektivt) på forumet.
...
Strmbrg skrev:Eldare skrev:...
gratulera till vad som måste vara en av de vackraste anläggningarna (subjektivt) på forumet.
...
![]()
Tack!, förmodligen...
Men, öh, är det verkligen min anläggning du avser?
Den ser ju mest ut som ett par anslagstavlor på högkant med ett litet skåp emellan.
Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare, med en del brister alla panelhögtalare tyvärr har ( sameness, allting låter en smula lika ) Eftersom de strålar bakåt mot bakväggen också. Förutom de brister i ljudtrycksförmåga som finns i de mindre panelerna.
Men de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.
Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade, åtminstone för placering för litet lyssning av akustisk musik.
Än bättre är martinlogans modeller med aktiv subbas. Här är vi nästan uppe i pi60 klass.
Tycker jag.
Strmbrg skrev:Alltid lite småtrevligt att läsa recensioner.
Uppskattar särskilt det sympatiska i att ägna sin tid åt att omsorgsfullt berätta saker för andra.
![]()
En liten fundering:
Om vi nu bortser en stund från hur de olika högtalarna är i FÖRHÅLLANDE till varandra.
Om vi sas "struntar i" att en av dem har en diskant som är avsevärt bättre än de andras, eller att djupupplevelsen hos en av dem är i särklass:
Var det någon av dem som var riktigt bra? (Vilket jag hoppas.)
Dvs inte bara bäst?
Vad jag menar är att det kanske är lätt att bedömningen styrs av jämförelse-momentet snarare än av den "inre referensen".
Strmbrg skrev:Nu verkar ni inte ha lyssnat på den typ av (akustisk) musik som jag gör, och som - enligt mitt förmenande - är den enda musik som man kan bedöma en högtalares (verklighetsupplevelseskapande) prestation med.
Strmbrg skrev:Som sagt, jättetrevligt att ta del av detta event!
Men, vad är "bra"?
Är det samma sak som bäst?
Strmbrg skrev:Jag har inte hört någon av dessa högtalare.
Det närmaste(?) jag kommer är kanske AP 2.42.
Den rankar jag ganska högt jämfört med mitt ljudminne av andra högtalare, men mycket långt ifrån bra om jag avstår från att jämföra.
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Alltid lite småtrevligt att läsa recensioner.
Uppskattar särskilt det sympatiska i att ägna sin tid åt att omsorgsfullt berätta saker för andra.
![]()
En liten fundering:
Om vi nu bortser en stund från hur de olika högtalarna är i FÖRHÅLLANDE till varandra.
Om vi sas "struntar i" att en av dem har en diskant som är avsevärt bättre än de andras, eller att djupupplevelsen hos en av dem är i särklass:
Var det någon av dem som var riktigt bra? (Vilket jag hoppas.)
Dvs inte bara bäst?
Vad jag menar är att det kanske är lätt att bedömningen styrs av jämförelse-momentet snarare än av den "inre referensen".
Kan bara hålla med om det där.
När man jämför högtalare med varandra (jag förstår inte ens vad det skall
vara bra för, de är ju inte alls avsedda att "låta som varandra", utan som
musiken (förhoppningvis) så vad är egentligen poängen med att jämföra
dem med varandra? Behöver man jämföra en rätt på en restaurang med en
från en annan, för att veta vad man tyckte om den första?) så får man som
regel bara svårare att höra helheterna, eftersom så mycket fokus läggs på
att registrera skillnader.
Jag avråder alltid alla från att jämföra högtalare med varandra, det är inte
så man kommer att använda dem, så varför testa dem så? Bättre att lägga
samma tid på att lyssna på högtalarna var för sig, och helst också i en för
varje högtalare optimerad miljö. Så får man vara deras verkliga potential.
Därmed är det jag skriver inte menat att på något sätt kritisera den rätt så
omfattande jämförelsetest som Eldare och gäng har gjort. Jag vill snarare
bara tipsa om hur man kan skaffa sig ett ännu mera komplett intryck av hur
respektive högtalarsystem återger musik.Strmbrg skrev:Nu verkar ni inte ha lyssnat på den typ av (akustisk) musik som jag gör, och som - enligt mitt förmenande - är den enda musik som man kan bedöma en högtalares (verklighetsupplevelseskapande) prestation med.
Det beror väl på vad man vet om inspelningarna det?
Det du skriver stämmer som jag ser det, om man inte vet någonting alls om
dem - då har alltid den akustiska musiken fördelen att troligen innehålla ljud
som man har hört liknande av, tidigare. Men fortfarande vet man ju inte hur
bra respektive inspelning representerar ursprungshändelsen, eller hur?Strmbrg skrev:Som sagt, jättetrevligt att ta del av detta event!
Men, vad är "bra"?
Är det samma sak som bäst?
Ännu en bra synpunkt. Det är ju inte säkert att bäst är bra. Lika lite som
det är säker att bra behöver vara bäst.
Därmed inte heller sagt att din fråga var bäst.
Den kunskapsgirige vill förstås alltid veta ALLT - både vad som är bäst och
hur pass bra varje sak är.
- - -
Själv har jag för länge sedan accepterat att det finns så många saker att
man aldrig kan testa dem alla. Därför kan man aldrig få svar på vad som är
bäst, utan som bäst ha goda aningar. Och därför så tycker jag det är en
bättre investering av tid, att försöka skaffa sig absoluta upplevelsebaser-
ade uppfattningar om hur bra saker är, än att rangordna saker men missa
det viktiga totalintrycket.
Kort sagt - själva uppdraget som högtalare har - att dekoda en komplex
musikhändelse, möjliggör inte att de utvärderas mot referens, annat än på
sin höjd inom en familj hor konstruktören. Den enda referensen som finns är
ju den inre referens man har av alla sina upplevelser av levande musik.
Att då störa den känsliga inre referrensen genom att blanda in främmande
och vilseledande jämförelseobjekt i form av "en annan högtalare", mer eller
mindre slumpvis vald (som varken är en referens för hur det borde vara eller
en ledtråd till hur inspelningens fel ser ut*) är då som jag ser det ingen för-
del på något sätt, för den som letar högtalare att skaffa, med målet att bli
nöjd och glad.
*Med mindre än att man vet att högtalaren man jämför med är perfekt, men
vet man det så är ju målet redan nått, och hela övningen är lite borkastad.
Man behöver inte leta efter någon annan högtalare om man redan hittat en
perfekt. Fast perfekt i vilket rum då...Strmbrg skrev:Jag har inte hört någon av dessa högtalare.
Det närmaste(?) jag kommer är kanske AP 2.42.
Den rankar jag ganska högt jämfört med mitt ljudminne av andra högtalare, men mycket långt ifrån bra om jag avstår från att jämföra.
Jag har hört alla de nämnda högtalarna och de är alla av "hög ranking", så
jag drar slutsatsen att de inte har valts slumpmässigt, utan att Eldare har
plockat några som bedömts ha god potential.
Tror dock, som antytts, att de - var och en - skulle ha uppfattats såsom
varande ännu bättre - om de hade sluppit momentet att behöva jämföras
med andra högtalare.
När man lyssna på dem ett par i taget så får man en bättre bild av hur de
upplevs, som högtalare att leva med.
Vh, iö
Eldare skrev:UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Absolut, rummet har ju, som redan är känt, en stor betydelse för återgivningen. Mitt rum är ganska livligt. Och ju mer man lyssnade, desto mer lärde man sig att särskilja de olika högtalarna. Menade bara att rent initialt, med en viss typ av (välinspelad) musik, och i mitt odämpade vardagsrum, så var det svårt att höra skillnad mellan de olika högtalarna. Med komplexare material var det ingen match över huvud taget.
Vilket är skönt.. Hade jag köpt ett par pi60s för 1800:- hade nog de sedvanliga fynd-gratulationerna lyst med sin frånvaro och arkebuseringspatrullen varit på väg..
Jag har aldrig hört pi60s, men vill nog påstå att F1, i rätt rum, kan konkurrera framgångsrikt med det mesta jag hört på färdigmarknaden upp till..säg 15k. Att de på detta forum inte anses kunna konkurrera med Ino må vara hänt, jag håller till stor del med, men Ino är en försvinnande liten del av marknaden och i direkt jämförelse med andra, icke Ino-inspirerade högtalare gick det ju ganska bra. Så till alla som måste föra fram att Ino är mycket bättre vill jag ändå hävda att F1 är mycket bättre än mycket annat. För pengarna de betingar när de dyker upp på begagnatmarknaden (runt 2k?) ser jag dem som trevligare köp än ett par piP som typiskt kostar 7k.. Man får alltså inte vad man betalar för, utan för ovanlighetens skull MER. Det kan väl för all del anses gälla Ino även när man köper nytt..
Hursomhelst har aldrig poängen här varit att hävda att F1 på samma villkor kan konkurrera med Ino och jag kan inte heller se att det påståtts. De är dock i mitt tycke en bra högtalare jämfört med annat jag hört för extremt mycket mera pengar.
Att sedan piP, pi60, i56 med infra osv osv är ÄNNU bättre är väl skönt för alla som lagt den typen av pengar, och även för mig som i förlängningen KOMMER att lägga mycket mer pengar..
Detta ifrågasätter jag icke.
UnholyRishna skrev:Eldare skrev:UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Vilket är skönt.. Hade jag köpt ett par pi60s för 1800:- hade nog de sedvanliga fynd-gratulationerna lyst med sin frånvaro och arkebuseringspatrullen varit på väg..
Jag har aldrig hört pi60s, men vill nog påstå att F1, i rätt rum, kan konkurrera framgångsrikt med det mesta jag hört på färdigmarknaden upp till..säg 15k. Att de på detta forum inte anses kunna konkurrera med Ino må vara hänt, jag håller till stor del med, men Ino är en försvinnande liten del av marknaden och i direkt jämförelse med andra, icke Ino-inspirerade högtalare gick det ju ganska bra. Så till alla som måste föra fram att Ino är mycket bättre vill jag ändå hävda att F1 är mycket bättre än mycket annat. För pengarna de betingar när de dyker upp på begagnatmarknaden (runt 2k?) ser jag dem som trevligare köp än ett par piP som typiskt kostar 7k.. Man får alltså inte vad man betalar för, utan för ovanlighetens skull MER. Det kan väl för all del anses gälla Ino även när man köper nytt..
Hursomhelst har aldrig poängen här varit att hävda att F1 på samma villkor kan konkurrera med Ino och jag kan inte heller se att det påståtts. De är dock i mitt tycke en bra högtalare jämfört med annat jag hört för extremt mycket mera pengar.
Att sedan piP, pi60, i56 med infra osv osv är ÄNNU bättre är väl skönt för alla som lagt den typen av pengar, och även för mig som i förlängningen KOMMER att lägga mycket mer pengar..
LTS-F1 för 1800:- är verkligen ett fynd!
Anledningen att jag drog in Pi60s i bilden är för att jag gjort en jämförelse rakt av dem emellan. Detta pga. den lilla sidodiskussion som jag och Nattlorden hamnade i.
Edit: Och hoppas verkligen inte att mina inlägg uppfattats som att jag vill skriva ner F1-orna, för så är det verkligen inte, snarare tvärtom.
Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade, åtminstone för placering för litet lyssning av akustisk musik.
Än bättre är martinlogans modeller med aktiv subbas. Här är vi nästan uppe i pi60 klass.
Tycker jag.
Tengil skrev:celef skrev:inte alls, jag passar bara på att få veta om ltshögtalarna egentligen är inohögtalare men under cover
Du menar om Ingvar har royalty på LTS-byggsater, som han hjälpt till att konstruera i en ideell förening
Eldare skrev:IngOehman skrev:lite synpunkter om att jämföra högtalare med varandra...
Du har såklart rätt i vad du skriver. Syftet var dock aldrig att komma med konsumentinformation utan i goda vänners lag lyssna på varandras prylar och redogörelsen behandlar såklart de aktuella prylarna i det aktuella rummet och de även i övrigt unika omständigheter som rådde.
Eldare skrev:Jag menar att det finns dagar då jag inte alls kommer överens med ett system som dagarna innan tjänat mig väl, bara för att efter ytterligare ett par dagar senare låta bra igen. Skillnader mellan högtalarna var tydliga men alla är nog införstådda med att vi inte redovisar några absoluta sanningar utan bara intryck ifrån just de rådande omständigheterna.
Eldare skrev:Vi hade rätt kul..och tydligen har det även lett till rolig läsning och vi behöver väl inte göra mer av det än så?
Eldare skrev:Vad jag menar är att det såklart finns bättre sätt att TESTA en högtalare. Här var ju syftet snarare att just jämföra.
Eldare skrev:Såvitt jag förstår konstruerades Lts-lådorna utifrån Lts kriterier, medan Ino konstrueras utifrån Ingvars kriterier. Ett släktskap kan måhända skönjas, men ett avlägset sådant.. My 2c..
+1Alexi skrev:Bra skrivet Eldare och kul initiativ!
Eldare skrev:UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:Eldare skrev:Exempel finns i tråden, där en ägare av pi60s erkänner att det är "haksläpp" så lika F1 och pi60s låter ända tills man börjar vrida upp volymen på komplex musik. Lite senare hävdar en annan att piP är överlägsen F1 på i princip alla punkter.
Eldare skrev:Ajaj, Ai.. Bättre och sämre är vanskligt, men..jag håller med. Jag har lyssnat en del till piP och var tills alldeles nyligen sugen på piPs och ett bassystem, men det är inte vägen jag kommer gå längre. Fritt val mellan piP och F1 skulle idag, i mina omständigheter med mest tv och film-ljud samt bakgrundslyssnande, resultera i att F1 får stå kvar. Hade jag haft ett dedikerat lyssningsrum med obegränsade möjligheter att lyssna aktivt hade saken hamnat i en annan dager men för mitt nuvarande behov är F1 kanon. De ger mig tydlig dialog i debattprogrammen, muller i rumpan när jag kollar Transformers med ungarna och välljud när det kommer till aktiv musiklyssning så målet som var en frekvensrät fullregisterhögtalare som på ett bra, om än inte perfekt, sätt tacklar de flesta situationer har enligt mig uppfyllts med råge. De har även fått mig att ifrågasätta om jag verkligen behöver multipla subwoofers. De ger mig all botten jag behöver, och ett tvådelat system kontra pi60 ger roughly samma utlägg med en övervikt åt pi60.. En F1 med ännu högre grad av renhet, ännu större och exaktare ljudbild, bättre dynamik och som antytts i tråden en betydligt mer separerad och kontrollerad upplevelse... Well, stämmer det är jag ju hemma. Såvitt jag vet bor jag avsides när det kommer till att smidigt kunna lyssna på ett par (östra småland/kalmar) men innan jag går vidare i min planering ska pi60 lyssnas på. Det står klart.
Jag är dock inte i någon panik. Mina senaste system har krävt utlägg 20ggr vad det som spelar nu har kostat mig men även om olika områden har gett mer med vissa andra system skulle jag inte byta. Bra eller ej märker jag att jag äntligen är på väg att hitta "mitt" ljud.
Om de bara vore lite snyggare, och i synnerhet mina ex.. Samtidigt drar jag mig för att slipa ner och lacka dem. Jag gillar "haksläppseffekten" de har nu..
Eldare skrev:Då skulle jag inte gråta blod..
Jag är enormt impad av den billiga Denon-receivers men jag ska absolut testa att låna ihop lite exklusivare förstärkning och se vad det kan ge.
QRS500 verkar vara en poppis högtalare. Snarlik uppbyggnad (men kanske inte på detaljnivå) och vem vet, de kanske presterar likartat.
Eldare skrev:Såvitt jag vet bor jag avsides när det kommer till att smidigt kunna lyssna på ett par (östra småland/kalmar) men innan jag går vidare i min planering ska pi60 lyssnas på. Det står klart.
RogerGustavsson skrev:Eldare skrev:Såvitt jag vet bor jag avsides när det kommer till att smidigt kunna lyssna på ett par (östra småland/kalmar) men innan jag går vidare i min planering ska pi60 lyssnas på. Det står klart.
Kontakta Screen som är medlem här. Har inte han pi60s och bor i Målilla eller Mönsterås?
Vinylcalle skrev:Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare...
...de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.
Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade...
...Än bättre är martinlogans modeller med aktiv subbas....
Tycker jag.
Förutom att du har fel så var mitt inlägg snarare ett inlägg som skulle få dig och andra att inse att vad som är bäst är något subjektivt.
IngOehman skrev:Vinylcalle skrev:Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare...
...de är ibland trevliga på enkel akustisk musik då det inte finns för mycket krävanda trummor eller bas inspelad. Så låter de ju stort och uppblåst och rent.
Jag tycker nog magnepans större modell 2.2 är betydligt bättre, faktiskt skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par sådana begagnade...
Tycker jag.
Förutom att du har fel så var mitt inlägg snarare ett inlägg som skulle få dig och andra att inse att vad som är bäst är något subjektivt.
Jag har försökt att klippa fram huvudsubstansen i två inlägg, och undrar
om jag verkligen förstått vad Vinylkalle vill ha sagt.
Du skriver att Richard har fel (enligt din... objektiva världsbild?).
Sen skriver du att du vill få andra att inse att "vad som är bäst är något
subjektivt".
Richard skriver ju om vad han uppfattar som "trevligt" och han skriver "jag
tycker nog" och senare även "tycker jag".
Att hans synpunkter är subjektiva och inte gör anspråk på att vara något
annat, kan ingen förnuftig människa betvivla.
- - -
Men din synpunkt att han har fel - den ackompagneras inte av några som
helst efterföljande förtydliganden, om att det bara är din subjektiva åsikt.
Vi får inte ens veta VAD det är av det som Richard skriver, som är (objek-
tivt) fel - vi får bara se att du påstår detta.
- - -
Hur 17 får du ihop din egen dom om att Richard har fel, men ditt andra på-
stående; att DU med DITT inlägg vill få andra att inse att "vad som är bäst"
är något subjektivt?
Det ser ju mest ut som om det är du som inte inser att åsikter av det slaget
är subjektiva - eller vad är det jag missförstår?
Jag uppfattar ditt inlägg som fruktansvärt motsägelsefullt. Jag läser det nog
helt fel, men jag har läst det om och om igen, och inser inte vad det är som
jag missar. Hjälp mig - förklara varför ditt inlägg INTE är vad jag tycker det
ser ut som?
Vh, iö
Vinylcalle skrev:Richard skrev:Grymt intressant läsning !
Kul att LTS F1 sopade banan med både monitor audio rs6 , audiovector och audiopro.
Ännu roligare läsning är det för de som äger piP- den låter nämligen bättre än LTS F1 på alla punkter, utom möjligen ljudtrycket.
Klangligt låter piP och LTS F 1 väldigt lika, men renheten och " släppet i ljudet" är helt överlägset och av en helt annan kaliber i piP.
Ännu ännu roligare läsning för oss med Magnepan 1.6 eftersom dom låter bättre än Ino Pi60 som låter bättre än piP som låter bättre än LTS F1.
![]()
MvH Carl
Eldare skrev:Ajaj, Ai.. Bättre och sämre är vanskligt, men..jag håller med. Jag har lyssnat en del till piP och var tills alldeles nyligen sugen på piPs och ett bassystem, men det är inte vägen jag kommer gå längre. Fritt val mellan piP och F1 skulle idag, i mina omständigheter med mest tv och film-ljud samt bakgrundslyssnande, resultera i att F1 får stå kvar. Hade jag haft ett dedikerat lyssningsrum med obegränsade möjligheter att lyssna aktivt hade saken hamnat i en annan dager men för mitt nuvarande behov är F1 kanon. De ger mig tydlig dialog i debattprogrammen, muller i rumpan när jag kollar Transformers med ungarna och välljud när det kommer till aktiv musiklyssning så målet som var en frekvensrät fullregisterhögtalare som på ett bra, om än inte perfekt, sätt tacklar de flesta situationer har enligt mig uppfyllts med råge. De har även fått mig att ifrågasätta om jag verkligen behöver multipla subwoofers. De ger mig all botten jag behöver, och ett tvådelat system kontra pi60 ger roughly samma utlägg med en övervikt åt pi60.. En F1 med ännu högre grad av renhet, ännu större och exaktare ljudbild, bättre dynamik och som antytts i tråden en betydligt mer separerad och kontrollerad upplevelse... Well, stämmer det är jag ju hemma. Såvitt jag vet bor jag avsides när det kommer till att smidigt kunna lyssna på ett par (östra småland/kalmar) men innan jag går vidare i min planering ska pi60 lyssnas på. Det står klart.
Jag är dock inte i någon panik. Mina senaste system har krävt utlägg 20ggr vad det som spelar nu har kostat mig men även om olika områden har gett mer med vissa andra system skulle jag inte byta. Bra eller ej märker jag att jag äntligen är på väg att hitta "mitt" ljud.
Om de bara vore lite snyggare, och i synnerhet mina ex.. Samtidigt drar jag mig för att slipa ner och lacka dem. Jag gillar "haksläppseffekten" de har nu..
phloam skrev:Jag tycker det kan behöva påminnas om att det faktiskt är en hobby för de flesta, och då finns det kanske gränser för hur korrekt och precis man behöver vara när man "testar" och träffas för att lyssna osv.
En konstruktör i en extremt konkurrensutsatt bransch har ju helt andra krav på sig att få det rätt osv.
DVD-ai skrev:Till närfälltslyssning så är piP(s) överlägsen men i ett vardagsrum så skulle jag välja F1 helt klart.
Glebster skrev:phloam skrev:Jag tycker det kan behöva påminnas om att det faktiskt är en hobby för de flesta, och då finns det kanske gränser för hur korrekt och precis man behöver vara när man "testar" och träffas för att lyssna osv.
En konstruktör i en extremt konkurrensutsatt bransch har ju helt andra krav på sig att få det rätt osv.
Mitt i prick!
metheny skrev:DVD-ai skrev:Till närfälltslyssning så är piP(s) överlägsen men i ett vardagsrum så skulle jag välja F1 helt klart.
Hmm med närfältslyssning antar jag att man menar att man sitter typ 1- 2 m ifrån... eller? Jag kör piP i mitt 25 m2 vardagsrum och de fyller helt utan ansträngning rummet jämförbart med ett par golvare, bredbandigt. Jag skulle inte vilja sitta en meter ifrån om jag inte verkligen ville skada hörseln.
DVD-ai skrev:Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.
DVD-ai skrev:metheny skrev:DVD-ai skrev:Till närfälltslyssning så är piP(s) överlägsen men i ett vardagsrum så skulle jag välja F1 helt klart.
Hmm med närfältslyssning antar jag att man menar att man sitter typ 1- 2 m ifrån... eller? Jag kör piP i mitt 25 m2 vardagsrum och de fyller helt utan ansträngning rummet jämförbart med ett par golvare, bredbandigt. Jag skulle inte vilja sitta en meter ifrån om jag inte verkligen ville skada hörseln.
förtydligande:
jag anser att F1 är en högtalare mer lämpad att spela med större lyssningsavstånd.
Dels då dess sprodnings etenden gör den dirrekt olämplig att sitta för nära, Jag tyckte att minst 2m från måste man vara, gärna 2,5-3m
piPs låter väldigt bra redan på 1m.
Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.
Och F1 är mer kompetenta ur avsende ljudtryck och kapacitet.
Även därav anser jag F1 vara mer lämpad för lyssning i större rum pch piPs för närfällt gärna i små rum.
Sedan är det ju en helt subjektiv bedömning om man vill ha mer kapacitet än piPs eller inte även i ett stort rum.
OM man inte behöver mer kapacitet och är nöjd med hur dom låter så är det ju frid och fröjd. Jag skulle inte kunna leva med piPs på mer än 1,8m i lyssningsavstånd och ca 10-12kvm rum.
Sedan är dom alldeles för klena på egentligen alla vis för att inte vra en begränsning oftare än vad jag tycker är okey.
Jag tyckte att piPa var för klent i mitt 11kvm lilla rum med just 1,8m lyssningsavatånd och kör idag på i6 och profundusX-2 i samma rum i stället.
Men profundusX-2 är lite för klent ändå, Så annan baslösning är påväg.
som sagt, allt handlar om vilka krav man har
Och för mig så är alltså F1 och piPs bra på olika saker och jag skulle välja den ena ibland och den andra ibland och kan inte göra någon av dom till en envälldig vinnare
(skrivet på min Ifån så stå ut med kass grammatik)
IngOehman skrev:Vinylcalle skrev:Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare...
Tycker jag.
subjektivt".
- - -
- - -
är något subjektivt?
ser ut som?
Vh, iö
metheny skrev:DVD-ai skrev:Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.
Jag har för mig (läst/hört någonstans?) att Ingvar kört ett blindtest där folk trott att det var pi60 som spelade fast det var piP. Men jag kan ha helt fel.
Eldare skrev:DVD-ai skrev:metheny skrev:DVD-ai skrev:Till närfälltslyssning så är piP(s) överlägsen men i ett vardagsrum så skulle jag välja F1 helt klart.
förtydligande:
jag anser att F1 är en högtalare mer lämpad att spela med större lyssningsavstånd.
Dels då dess sprodnings etenden gör den dirrekt olämplig att sitta för nära, Jag tyckte att minst 2m från måste man vara, gärna 2,5-3m
piPs låter väldigt bra redan på 1m.
Sedan se är piPs enligt mig hopplöst klena att ha som fullrange i ett vardagsrum.
Och F1 är mer kompetenta ur avsende ljudtryck och kapacitet.
Även därav anser jag F1 vara mer lämpad för lyssning i större rum pch piPs för närfällt gärna i små rum.
Sedan är det ju en helt subjektiv bedömning om man vill ha mer kapacitet än piPs eller inte även i ett stort rum.
OM man inte behöver mer kapacitet och är nöjd med hur dom låter så är det ju frid och fröjd. Jag skulle inte kunna leva med piPs på mer än 1,8m i lyssningsavstånd och ca 10-12kvm rum.
Sedan är dom alldeles för klena på egentligen alla vis för att inte vra en begränsning oftare än vad jag tycker är okey.
Jag tyckte att piPa var för klent i mitt 11kvm lilla rum med just 1,8m lyssningsavatånd och kör idag på i6 och profundusX-2 i samma rum i stället.
Men profundusX-2 är lite för klent ändå, Så annan baslösning är påväg.
som sagt, allt handlar om vilka krav man har
Och för mig så är alltså F1 och piPs bra på olika saker och jag skulle välja den ena ibland och den andra ibland och kan inte göra någon av dom till en envälldig vinnare
(skrivet på min Ifån så stå ut med kass grammatik)
Profundus X-2 för klent i 10-12 kvadrat?
Jädrar... Jag misstänker starkt att jag skulle se det som överkapacitet i mina mer än 25 kvadrat..
Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Vinylcalle skrev:Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare...
Tycker jag.
subjektivt".
- - -
- - -
är något subjektivt?
ser ut som?
Vh, iö
Jag tänker ta det tydligaste exemplet på vad som är fel. Ska man döma ut en hel högtalartyp kan det knappast vara bra att inte ens ha koll på modellerna.
Det kan aldrig anses vara subjektivt rätt att påstå att en modell (Magnepan 2.2) som inte existerar är betydligt bättre.
Förstår du nu?
Vinylcalle skrev:Kan du eller Richard istället förklara för mig varför man går in i den här tråden och berättar att den här högtalaren är minsann bättre än allihopa som ni lyssnat på.
Vinylcalle skrev:Jag är säker på att trådskaparen och hans vänner var helt på det klara med att det kanske finns bättre högtalare och framförallt att det finns andra högtalare som andra människor rent subjektivt kan anse vara bättre.
IngOehman skrev:Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Vinylcalle skrev:Richard skrev:Magnepan 1.6 är trevliga högtalare...
Tycker jag.
subjektivt".
- - -
- - -
är något subjektivt?
ser ut som?
Vh, iö
Jag tänker ta det tydligaste exemplet på vad som är fel. Ska man döma ut en hel högtalartyp kan det knappast vara bra att inte ens ha koll på modellerna.
Det kan aldrig anses vara subjektivt rätt att påstå att en modell (Magnepan 2.2) som inte existerar är betydligt bättre.
Förstår du nu?
Jag förstår inte varför du antydde att han inte förstod att åsikter är något
subjektivt, och jag förstår inte varför du inte skrev att det finns en 2.5 som
nog är den modell han menade.Vinylcalle skrev:Kan du eller Richard istället förklara för mig varför man går in i den här tråden och berättar att den här högtalaren är minsann bättre än allihopa som ni lyssnat på.
Jag har inte skrivit något dylikt, men det gjorde du, så då kanske du vill
förklara varför?Vinylcalle skrev:Jag är säker på att trådskaparen och hans vänner var helt på det klara med att det kanske finns bättre högtalare och framförallt att det finns andra högtalare som andra människor rent subjektivt kan anse vara bättre.
Det tror jag också, liksom alla andra.
Så vad är problemet?
Vh, iö
Vinylkalle skrev:Tycker du man ska gå in i varje tråd och berätta att det minsann finns något som är bättre? JA eller NEJ?
IngOehman skrev:Richard skrev sin ärliga uppfattning. Du gjorde det (enligt egen utsago)
inte, och dessutom så klagade du på att han gjorde det. En viss skillnad
kan jag tycka.Vinylkalle skrev:Tycker du man ska gå in i varje tråd och berätta att det minsann finns något som är bättre? JA eller NEJ?
Världen är inte så svartvit att frågan går att svara på. Du får inget svar
av mig i varje fall. Annat än möjligen att jag tycker det är onödigt att du
sätter dig som domare att bestämma när andra skall skriva det ena eller
andra.
Och sen tycker jag du kan skippa ironin också, eller berätta att du är det
när du är det. Ironi är inget vidare i tryck. Det är bättre att du skriver det
du menar, än motsatsen.
Folk (många) påstår att de vet vad som är ironi och inte, men jag har ju
många gånger blivit tolkad som varandes ironisk när jag inte har varit det.
Tycker det är bättre att skriva det man menar, så slipper folk gissa, men
gissa gör de ändå...![]()
Vh, iö
metheny skrev:Fast grejen är väl snarare att folk i allmänhet tror att det är en stor högtalare som spelar snarare än en liten..
DVD-ai skrev:metheny skrev:Fast grejen är väl snarare att folk i allmänhet tror att det är en stor högtalare som spelar snarare än en liten..
Men det har ju inte mycket med det kag pratade om att göra ?
detta handlar mer om utsträckning ner i frekvens medan jag talar om kapaciteten.
Det är kapaciteten som är, för mig, alldeles för liten hoss piP.
Djupt spelar dom för sin storlek och låter jätte bra om man har en del dämpning bakom och låg efterklang i rummet dom ska spela.
Men tillräckligt högt för att vara "okey" spelar dom fortfarande inte i ett normalt rum, med mina mått mätt... :/
Edit: Menar då att dom börjar förändra karaktär för mycket vid dom nivåer som jag vill lyssna på.
Dom "klarar" alltså det utan att gå sönder, Men låter inte längre som jag vill och jag anser dom därför inte klara uppgiften.
metheny skrev:DVD-ai skrev:metheny skrev:Fast grejen är väl snarare att folk i allmänhet tror att det är en stor högtalare som spelar snarare än en liten..
Men det har ju inte mycket med det kag pratade om att göra ?
detta handlar mer om utsträckning ner i frekvens medan jag talar om kapaciteten.
Det är kapaciteten som är, för mig, alldeles för liten hoss piP.
Djupt spelar dom för sin storlek och låter jätte bra om man har en del dämpning bakom och låg efterklang i rummet dom ska spela.
Men tillräckligt högt för att vara "okey" spelar dom fortfarande inte i ett normalt rum, med mina mått mätt... :/
Edit: Menar då att dom börjar förändra karaktär för mycket vid dom nivåer som jag vill lyssna på.
Dom "klarar" alltså det utan att gå sönder, Men låter inte längre som jag vill och jag anser dom därför inte klara uppgiften.
,
Jag tror att de flesta blir lurade just för att de inte upplever några begränsningar i ljudtryck eller utsträckning i lägre frekvenser. Alla högtalare ändrar väl karaktär om de pressas för hårt men uppenbarligen räcker piP till för de flestas behov innan detta sker. Men ditt påpekande att du tycker i6 + 2 px moduler också är för lite i ett 11 kvm rum tyder väl snarare på att dina krav är extremt extrema än att piP skulle vara klena, ställt mot mer "normala" krav.
DVD-ai skrev:Hmm, Men piP ÄR en klen liten fjuttig högtalare, som dock låter väldigt bra ÄVEN på ganska höga ljudnivåer.
MEN som låter vansinnigt mycket SÄMRE än pi60 på samma ljudnivå, när nu nivån går upp lite över "mys lyssningsvolym".
Inte så att piP är dålig eller låter dåligt, inte om jag jämför med mycket annat...
Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.
Då är dom nästan helt okey i fråga om ren kapacitet och inte disst räknat.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Hmm, Men piP ÄR en klen liten fjuttig högtalare, som dock låter väldigt bra ÄVEN på ganska höga ljudnivåer.
MEN som låter vansinnigt mycket SÄMRE än pi60 på samma ljudnivå, när nu nivån går upp lite över "mys lyssningsvolym".
Inte så att piP är dålig eller låter dåligt, inte om jag jämför med mycket annat...
Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.
Då är dom nästan helt okey i fråga om ren kapacitet och inte disst räknat.
Jag har ett ganska stort vardagsrum som öppnar upp mot både kök och trappuppgång och jag lyckades aldrig spela dem så högt vid kontinuerligt lyssnande att de inte räckte till. Snarare att demas för vanligt folk så att de höll för öronen av volymen när man drog på ett par sekunder för att visa att de klarade att spela högt också.
Att du har en personlig referensnivå som är 10-20dB högre upp än de flesta musiklyssnare SAMT en musiksmak som är bland det mest krävande som finns tycker jag du bör ta hänsyn i när du uttalar dig till andra. Du är helt enkelt inte användbara som normalreferens.
DVD-ai skrev:Talar inte om några maxvolymer, utan om hur dom låter vid allt annat än "samtalsvolym" om så vill kalla det...
Och detta oavsett musik som spelas i stort sätt, men klart att med musik med mycket energi vid höga rekvenser så uppträder detta "problemet" tidigare.
Och jag anser inte någon person på hela världen vara lämplig som "normalreference" i någon sammanhang faktiskt, och det gällr även mig.
Jag är bara en bra reference "för mig själv" så att säga...
Du måste ju ha märkt "viss" skillnad nu när du själva har i28, att det är liksom "hela andra djur" i fråga om kontroll och avslappnad återgivning mot piP.
ÄVEN när man spelar på ljudnivåer som piP klarar av fullrange så begränsar diskanten genom att börja dissta fult, på i stort sätt all musik förutom dubstep och hardstyle m.m. där basen bottnar före...
DVD-ai skrev:Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.
30Hzbone skrev:DVD-ai skrev:Och, ja, jag anser även piP vara klart i minsta laget för någon applikation i huvudtaget annat än att sitta typ 1,5m från och i ett väldigt litet rum.
Jag tror att det är väldigt få av alla hundratals piP(s)-ägare som tycker som du.
DVD-ai skrev:Alltså antagligen runt 80-85dB så börjar problemet om man har 2m lyssningsavstånd.
DVD-ai skrev:Jag förstår inte varför det blir sådan rabalder på det...
RogerGustavsson skrev:Jag känner inte riktigt igen beskrivningen av piP som speciellt dåliga i diskanten. Kan ju bero på att jag huvudsakligen lyssnar på akustiskt musik, där är ju nivån i diskanten i regel på en helt annan nivå. Stressar heller varken högtalare eller öron med att spela överdrivet starkt.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Alltså antagligen runt 80-85dB så börjar problemet om man har 2m lyssningsavstånd.
85dB vid 2 meters avstånd och material med vettig dynamik så spelar du över högtalarens spec. Användarfel alltså.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Jag förstår inte varför det blir sådan rabalder på det...
Var hittar du något rabalder?
DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Alltså antagligen runt 80-85dB så börjar problemet om man har 2m lyssningsavstånd.
85dB vid 2 meters avstånd och material med vettig dynamik så spelar du över högtalarens spec. Användarfel alltså.
Ja, och därmed är dom då för klena och börjar dissta!
Alltså det jag sagt helatiden, att dom är små och "pluttiga" och detta inträffar innan basen är i läge att bottna.
frågor på det ?
DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:Var hittar du något rabalder?
Det mesta som skrivits på sida 3, 4 och 5 och som inte är signierat DVD-ai...

Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Alltså antagligen runt 80-85dB så börjar problemet om man har 2m lyssningsavstånd.
Ja, och därmed är dom då för klena och börjar dissta!
Alltså det jag sagt helatiden, att dom är små och "pluttiga" och detta inträffar innan basen är i läge att bottna.
frågor på det ?
Nix. Bara konstaterar att det räcker till mer än 9 av 10 lyssnare.
DVD-ai skrev:1:Jag tycker att dom har ett betende i diskanten oavsett ljudbålym nästan som pi60 inte har. Denna skilland hör inte du.?
DVD-ai skrev:om piP räckte till hos dig, Varför köpte du då i28 somr typ 1000 mer kapabla ?!
Om nu ljudet är exakt likadant ?
DVD-ai skrev:Och du skriver ocså att du spelat så att folk hållit för öronen med piP delade och säger sedan att jag spelar piPs utanför deras spec ?
Är det folk som hållit för öronen vid 85dB då på 3m eller vad du nu sitter ?
Spelade du inte över piP's förmåga ?
adzer skrev:DVD-ai skrev:1:Jag tycker att dom har ett betende i diskanten oavsett ljudbålym nästan som pi60 inte har. Denna skilland hör inte du.?
Var ligger i6 diskanten i denna skala?
shifts skrev:RogerGustavsson skrev:Jag känner inte riktigt igen beskrivningen av piP som speciellt dåliga i diskanten. Kan ju bero på att jag huvudsakligen lyssnar på akustiskt musik, där är ju nivån i diskanten i regel på en helt annan nivå. Stressar heller varken högtalare eller öron med att spela överdrivet starkt.
Det gjorde inte jag heller när mina vänner påpekade det för mig, när jag själv
endast körde piP hemma. Nu när jag fått in i14 så förstår jag vad de menade
faktiskt. Trodde inte det skulle vara sådan markant skillnad som jag upplever
på även mina väldigt sansade nivåer. Däremot tror jag en del av det där går
att härleda till den inte lika bredspridande diskanten i pi60-modellerna och
mitt odämpade rum.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Och du skriver ocså att du spelat så att folk hållit för öronen med piP delade och säger sedan att jag spelar piPs utanför deras spec ?
Är det folk som hållit för öronen vid 85dB då på 3m eller vad du nu sitter ?
Spelade du inte över piP's förmåga ?
Du associerar fel. Folk håller för öronen vid 85dB med i28 också. 85dB är för mycket för de flesta.
DVD-ai skrev:Ok, så du hade egentligen kunna köpt ett par till piP till bion bara då ?!
Men då är ju piP för små för även dig ju
på samma sätt som för mig, dom är för små när jag vill dra på.
Aja, ville bara veta nu vet ja
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Ok, så du hade egentligen kunna köpt ett par till piP till bion bara då ?!
iP hade räckt då.Men då är ju piP för små för även dig ju
på samma sätt som för mig, dom är för små när jag vill dra på.
Aja, ville bara veta nu vet ja
Jo, men jag har inte dimensionerat systemet efter normal spelning heller - jag är ju en galning.
Kommer ju att ha √2 Ino per kvadratmeter hemmabio snart.
DVD-ai skrev:Jo, men JAG kan inte förstå hur du stod ut med piP så länge ?!
Snacka om flaska...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster