Moderator: Redaktörer
bassman skrev:En peak vid 10 000hz är väl vad farbröder i min ålder behöver![]()
Jag skall lyssna av dessa så fort tillfälle ges!
I din text innan du ändrade den.Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Magnetgapet stagas?
Vars har du läst det någonstans ?
MagnusÖstberg skrev:I din text innan du ändrade den.Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Magnetgapet stagas?
MagnusÖstberg skrev:Jag bara undrade vad som menades.
Kul med en recension du tycker är bra som handlar om din högtalare.
Lazyworm skrev:Skulle inte rekomendera att du bygger om delningsfiltret för den där peakens skull, dom har nog gjort så gott dom kunnat och vad du än lägger på i filtret kommer förändra hur de befintliga filterkomponenterna påverkar delningen.
Den känns inte lite klen i basen? -30dB vid 20Hz är ganska mycket.
Lazyworm skrev:Skulle inte rekomendera att du bygger om delningsfiltret för den där peakens skull, dom har nog gjort så gott dom kunnat och vad du än lägger på i filtret kommer förändra hur de befintliga filterkomponenterna påverkar delningen.
.
Richard skrev:Den har en del specialgimmicks, tex enbultsmontering av baselementen som kan dras åt stenhårt samtidigt som lådan och elementschassiet stagas.
Spikes naturligtvis.
Nefilim skrev:Here we go again.
PerStromgren skrev:Nefilim skrev:Here we go again.
Inte nödvändigtvis, vi skulle ju för en gångs skull kunna diskutera högtalaren!
Nefilim skrev:Richard skrev:Den har en del specialgimmicks, tex enbultsmontering av baselementen som kan dras åt stenhårt samtidigt som lådan och elementschassiet stagas.
Spikes naturligtvis.
Here we go again.
Richard skrev:
Tips på åtgärder ?
Vad säger Phon, mfl ?
Richard skrev:Lazyworm skrev:Skulle inte rekomendera att du bygger om delningsfiltret för den där peakens skull, dom har nog gjort så gott dom kunnat och vad du än lägger på i filtret kommer förändra hur de befintliga filterkomponenterna påverkar delningen.
.
Du har nog rätt i det. Integrationen mellan elementen var ju perfekt.
Vad säger du om +- 22 grader fasfång mellan 200hz och 10000 hz ?
Måste vara svårt att åstadkomma oavsett pris.
steveo1234 skrev:Nefilim skrev:Richard skrev:Den har en del specialgimmicks, tex enbultsmontering av baselementen som kan dras åt stenhårt samtidigt som lådan och elementschassiet stagas.
Spikes naturligtvis.
Here we go again.
Influensatid redan?
Richard skrev:
Jag provade att öppna terminalen på baksidan längst ned på rx6 , och själva botten längst ned i högtalarens baskammare är helt odämpad. Kan detta påverka mätresultatet ?
phon skrev:Richard skrev:
Jag provade att öppna terminalen på baksidan längst ned på rx6 , och själva botten längst ned i högtalarens baskammare är helt odämpad. Kan detta påverka mätresultatet ?
Man får ju förstås se över dämpningen också när alla element, filter och annat har bytts ut.
Det vet man ju inte förrän man har provat.Richard skrev:
Fast ljudet blir troligen sämre med de skräpelement du ville sätta in istället.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:I din text innan du ändrade den.Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Magnetgapet stagas?
Vad har du fått det ifrån ?
Till trådämnet istället.
Richard innan han ändrade texten skrev:Den har en del specialgimmicks, tex enbultsmontering av baselementen som kan dras åt stenhårt samtidigt som lådan och elementschassiet samt magnetgapet stagas.
Richard skrev:Lazyworm skrev:Skulle inte rekomendera att du bygger om delningsfiltret för den där peakens skull, dom har nog gjort så gott dom kunnat och vad du än lägger på i filtret kommer förändra hur de befintliga filterkomponenterna påverkar delningen.
.
Du har nog rätt i det. Integrationen mellan elementen var ju perfekt.
Vad säger du om +- 22 grader fasfång mellan 200hz och 10000 hz ?
Måste vara svårt att åstadkomma oavsett pris.
Richard skrev:" The RX6's high-frequency purity nicely dovetailed with its perfect rendition of crisp, clean, fast transients on recordings with percussive content. The bell-like knocks and shimmies of Philipp Vandré's instrument on Cage's The Piano Works 2 (CD, Mode 50) were extended and detailed, with just the right amount of decay. Similarly, Egberto Gismonti's guitar playing is quite percussive in his duets with percussionist Nana Vasconcelos on their Duas Vozes (CD, ECM 1279); the Monitors created a lifelike sense of churning rhythm. With busy and angular jazz fusion, the speaker had a sense of coherent pacing that simulated a live performance. The interaction of bassist Guy Nasangue and drummer Moktar Samba on Jean-Luc Ponty's No Absolute Time (CD, Atlantic Jazz 782500-2) is busy and frenetic; through the Monitors, there was never a sense of blurring or sluggishness.
The Silver RX6's reproduction of bass was also superb. Dave Holland's double-bass intro to Kevin Eubanks's "Nemesis," from Holland's Extensions (CD, ECM 1410), was warm and three-dimensional throughout the instrument's entire range. For electronic bass, the rapid-fire bass-synth passage that ends Spaceship, from Philip Glass's Einstein on the Beach (CD, Elektra Nonesuch 7 93230-2), was clean and clear, with no trace of overhang."
................................................
Resultatet av testen visar vikten av :
1. Mekanisk kvalitet/ stabilitet i en högtalare.
2. Vikten av spikes.
3. Det är viktigt att elementen kan dras åt hårt.
4. Delningsfiltret ska vara perfekt konstruerat med samspel i mellan/
diskantområdet ( enligt Atkinson är det det på rx6 ).
5. Detta resulterar i en högtalare som spelar musiken med all den känsla som finns i inspelningarna.
Flint skrev:Naqref
Njae. Så stora fördröjningar rör det sig nog inte om. Det är i alla fall en sekund mellan kaggen och virveln vid tempot 120 BPM.
Naqref skrev:Flint skrev:Naqref
Njae. Så stora fördröjningar rör det sig nog inte om. Det är i alla fall en sekund mellan kaggen och virveln vid tempot 120 BPM.
Sccchh, jag använde det retoriska greppet - överdrift.
phon skrev:Undrar hur hårt man kan dra innan magnet/polstycken lossnar från chassit? Eller går lådan sönder först?
Rickard, kan du inte provdra lite med en lång hävarm, en meter eller nåt. Dra tills något kraschar och rapportera tillbaks. Intressant att få veta hur starkt det är egentligen.

LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Varför det?Flint skrev:LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Tror att du har fel.
LasseA skrev:Varför det?Flint skrev:LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Tror att du har fel.
Hur har du införskaffat erfarenheten?Flint skrev:LasseA skrev:Varför det?Flint skrev:LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Tror att du har fel.
Min erfarenhet säger det.
LasseA skrev:Ja.Flint skrev:LasseA skrev:Beskriv.Flint skrev:Den långa vägen.
Nej. Gillar inte inlägg i novellform. Du får acceptera att jag säger att jag tror att du har fel. Har du problem med det?
Det räcker med att skriva om varför du anser att en centralt placerad skruv/stag ger starkare mekanisk koppling till högtalarlådan än säg 6 st skruvar runt om elementet, vill inte göra livet för svårt för dig..Flint skrev:OK. Jag ska skriva en novell om alla tester och misstag inom elektronik och högtaleri jag har gjort de senaste 40-50 åren när jag får lust. Tllls dess får du ge dig till tåls och sluta tjata.
LasseA skrev:Det räcker med att skriva om varför du anser att en centralt placerad skruv/stag ger starkare mekanisk koppling till högtalarlådan än säg 6 st skruvar runt om elementet, vill inte göra livet för svårt för dig..Flint skrev:OK. Jag ska skriva en novell om alla tester och misstag inom elektronik och högtaleri jag har gjort de senaste 40-50 åren när jag får lust. Tllls dess får du ge dig till tåls och sluta tjata.
LasseA skrev:Inte för att jag tror på Richards religiösa tankegångar om effekterna av mekanisk stabilitet i högtalare men förutsatt att man har den böjelsen så:
Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
celef skrev:LasseA skrev:Inte för att jag tror på Richards religiösa tankegångar om effekterna av mekanisk stabilitet i högtalare men förutsatt att man har den böjelsen så:
Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
den kopplingen liknar en skruvtving monterad på högtalarlådan och en sådan förhindrar väl bara lådan att växa (högtryck i låda) men förhindrar inte lådan att minska (lågtryck i lådan)
jag tror det skulle vara bra att montera ett stag inuti lådan mellan baffel och bakstycke och sedan använda kopplingen som en säkring
kom att tänka på en sak, en järnstång sådär ger inte det upphov till en massa mikrovibrationer, ska röret sandfyllas kanske?
Vad menar du med kantuphängningen, elementkorgen? Kantupphängning är så vitt jag vet gängse benämning på gummi/skum-mojen som fäster konen mot korgen.Richard skrev:Lasse:
Motorn i ett baselement sitter inte i kantupphängningen.
Största fördelen med rx 6 konstruktion med bulten är att elementets magnetmotor stabiliseras och blir orubbligt stabilt eftersom bakväggen på lådan tar spärn via bulten.
Sådan mekanisk stabilitet är svår att uppnå, även med gjutgods i ett konventionellt monterat baselement.
<snip>
Mjo, tänker något liknande. En (lagom) kort skruv som bara går genom baffeln känns mer stabil än ett väldigt långt stag. Den mekaniska stabiliteten i varje skruvpunkt i korgen borde vara jämförbar med ett långt stag, en islagsmutter har ju ungefär samma yta som den där insexmuttern på RX6 och skruven borde kunna dras åt lika hårt (om inte mer, ett långt stag borde kunna deformeras vid rejäl åtdragning!?). Alltså tänker jag att den totala kraften som binder elementet mot högtalarlådan blir högre med fler skruvar. Jag kan ha fel såklart, är ingen expert på fysik och mekanik, snarare tvärt omcelef skrev:den kopplingen liknar en skruvtving monterad på högtalarlådan och en sådan förhindrar väl bara lådan att växa (högtryck i låda) men förhindrar inte lådan att minska (lågtryck i lådan)
jag tror det skulle vara bra att montera ett stag inuti lådan mellan baffel och bakstycke och sedan använda kopplingen som en säkring
kom att tänka på en sak, en järnstång sådär ger inte det upphov till en massa mikrovibrationer, ska röret sandfyllas kanske?
LasseA skrev:Vad menar du med kantuphängningen, elementkorgen? Kantupphängning är så vitt jag vet gängse benämning på gummi/skum-mojen som fäster konen mot korgen.Richard skrev:Lasse:
Största fördelen med rx 6 konstruktion med bulten är att elementets magnetmotor stabiliseras och blir orubbligt stabilt eftersom bakväggen på lådan tar spärn via bulten.
Sådan mekanisk stabilitet är svår att uppnå, även med gjutgods i ett konventionellt monterat baselement.
<snip>
Tror du att problemet med "mjukt" fästa element är att motorn rör sig?
Richard skrev:LasseA skrev:Vad menar du med kantuphängningen, elementkorgen? Kantupphängning är så vitt jag vet gängse benämning på gummi/skum-mojen som fäster konen mot korgen.Richard skrev:Lasse:
<snip>
Tror du att problemet med "mjukt" fästa element är att motorn rör sig?
Gör dig inte dummare än du är.
Jo, det är därför element med gjutet schassie ofta låter bättre än porösare material. Rejäla baselement låter ofta bättre för att de är bättre mekaniskt konstruerade, jämför xxls med Sls från peerless.
Men du kanske tycker att elementkorgar av modellera vore en bra ide, likt Svante ? Det är ju helfel.
Detta är liksom steg ett att förstå om man ska kunna konstruera en verkligt god högtalare.
MagnusÖstberg skrev:Men för att det skall vara styvt kontinuerligt gillar jag celefs tankar.
MagnusÖstberg skrev:Men för att det skall vara styvt kontinuerligt gillar jag celefs tankar.
phon skrev:MagnusÖstberg skrev:Men för att det skall vara styvt kontinuerligt gillar jag celefs tankar.
Ja, ett stag som mothåll till bulten verkar väl bra. Då säkerställer man att inte lådan plattas till, och dragkraften hamnar på högtalarbakkanten mot baffeln. Så har dom säkert redan gjort burken antar jag.
Flint skrev:LasseA skrev:Varför det?Flint skrev:LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Tror att du har fel.
Min erfarenhet säger det.
ABC123 skrev:Kul att RX6 får så fint omdöme. Även jag tycker att de erbjuder väldigt bra ljud och finish för pengarna. MA högtalarfötter är dessutom vettiga (de skickar även med spikes för de som vill använda sådana)
ABC123 skrev:RX är en rejäl uppgradering från RS. RS hade många egenljud
PappaBas skrev:Har ju ägt föregångarna och de var inget sköna i diskanten kan jag säga :/ Basen var rätt bummlig med ( i flera olika rum). Hifi-skåne tyckte att det hela skulle rätta till sig om jag köpte en förstärkare för 13K
Alexi skrev:Min erfarenhet är att högtalare som faller så brant så tidigt i basen ofta låter som de har väldigt tight rapp bas väldigt trevligt på viss typ av musik. Men när man adderar en subb så märker man att en hel del rumsinformation försvinner, från inspelningar som har sådan. Vissa inspelningar låter faktiskt bättre utan infrabas![]()
Förmodligen för att de gjorts i studios där de inte lyssnat genom monitorer som återger så mycket under 30-40Hz.
En klar fördel för denna typ av högtalare med subb är ju att man kan välja om man ska ha med det lägsta eller ej
UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Men om det är ett sådant "discobump" som är synonymt med "stampa-takten-bas" eller "stämda instrument" så tror jag att jag står över...
Richard skrev:En annan fördel är att de premierat känslighet över lågbasprestanda.
Naqref skrev:Richard skrev:En annan fördel är att de premierat känslighet över lågbasprestanda.
Har de? Tycker med 88dB i känslighet att de snarare har missat något för att få till en bra lågbasprestanda.
Alltså 88dB är ok för en 2.5-vägare med 6"-element om den går ner till under 30Hz. Men denna når ju inte ens ner till 40Hz.
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Men om det är ett sådant "discobump" som är synonymt med "stampa-takten-bas" eller "stämda instrument" så tror jag att jag står över...
Högtalaren tappar ju mindre än piP och qm10 under samma mätförutsättningar ( frifält).
Mätningar:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... udio_qm10/
Eftersom jag äger båda så kan jag bara säga att även med väggstöd så har piP ingen chans i basområdet. Varken i djup, kvalitet eller kvantitet.
Har även lånat hem pi 60 och jämfört förut och de är tunnare i basen än monitor rx 6, skillnaden mot piP var inte stor.
....så det beror kanske på vilka preferenser du föredrar ?
Richard skrev:Lyssningsintrycken i stereophile angående basåtergivningen:
"The Silver RX6's reproduction of bass was also superb. Dave Holland's double-bass intro to Kevin Eubanks's "Nemesis," from Holland's Extensions (CD, ECM 1410), was warm and three-dimensional throughout the instrument's entire range. For electronic bass, the rapid-fire bass-synth passage that ends Spaceship, from Philip Glass's Einstein on the Beach (CD, Elektra Nonesuch 7 93230-2), was clean and clear, with no trace of overhang."
...................
Enkla statiska mätningar verkar inte visa mycket...
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Richard skrev:UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Högtalaren tappar ju mindre än piP och qm10 under samma mätförutsättningar ( frifält).
Mätningar:
Eftersom jag äger båda så kan jag bara säga att även med väggstöd så har piP ingen chans i basområdet. Varken i djup, kvalitet eller kvantitet.
Har även lånat hem pi 60 och jämfört förut och de är tunnare i basen än monitor rx 6, skillnaden mot piP var inte stor.
Du får gärna hänvisa till den mätningen av QM10 som visar det. Tittade precis på en graf från Soundstage där QM10 tappar ungefär 4 dB mellan 100-40Hz, i ekofritt rum efter vad jag kan utläsa. Jag har aldrig jämfört mina Pi60 mot ovanstående, men däremot Carlsson OA51.3 mot MA RS8
samt Vienna Beethoven grand. Då spelade OA51 mycket renare och djupare än både RS8 och Vienna Betthoven Grand. De senare lyckades bara prestera övertoner och discodunk. Båda dessa mäter på ungefär samma sätt som RX6.
Och Pi60 har både mer och bättre bas än OA51.3.
Däremot kan jag tänka mig att du upplever Pi60 som tunnare än RX6. Detta då Pi60 har en mycket jämnare basgång utan discopuckel och tidig avrullning.
Edit: Det är ju samma graf vi tittat på, en av oss kan inte läsa av mätgrafer....
Du har problem med läsningen, jag skrev att qm 10 sjunker 14 db mellan 1000 hz och 30 hz.
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Mätningar:
Qm10 har tappat 14 db från 1000 hz till 30hz under frifältmätning.
UnholyRishna skrev:Richard skrev:Lyssningsintrycken i stereophile angående basåtergivningen:
"The Silver RX6's reproduction of bass was also superb. Dave Holland's double-bass intro to Kevin Eubanks's "Nemesis," from Holland's Extensions (CD, ECM 1410), was warm and three-dimensional throughout the instrument's entire range. For electronic bass, the rapid-fire bass-synth passage that ends Spaceship, from Philip Glass's Einstein on the Beach (CD, Elektra Nonesuch 7 93230-2), was clean and clear, with no trace of overhang."
...................
Bullshit.. Vad de rent subjektivt tycker är fullkomligt irrelevant för alla andra som vill jämföra olika högtalare med varandra.
Richard skrev:Richard skrev:UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Mätningar:
Unholyrichna:
I ditt inlägg har du tagit bort att jag skrev att qm 10 fallit 14 db mellan 1000 hz och 30 hz.
Klart trollbeteende.
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Richard skrev:Lyssningsintrycken i stereophile angående basåtergivningen:
...................
Bullshit.. Vad de rent subjektivt tycker är fullkomligt irrelevant för alla andra som vill jämföra olika högtalare med varandra.
Förvisso sant, men det innebär ju också att ditt påstående att rx 6 saknar bas är helt irellevant.
Subjektivt upplevs det inte så.
Richard skrev:De ligger rätt högt för den typen av högtalare enligt stereophiles mätningar.
Impedansen går ju aldrig heller under 4 ohm.
Och hur vet du hur stereophile mäter ?
UnholyRishna skrev:
Du får gärna hänvisa till den mätningen av QM10 som visar det. Tittade precis på en graf från Soundstage där QM10 tappar ungefär 4 dB mellan 100-40Hz, i ekofritt rum efter vad jag kan utläsa. Jag har aldrig jämfört mina Pi60 mot ovanstående, men däremot Carlsson OA51.3 mot MA RS8 samt Vienna Beethoven grand. Då spelade OA51 mycket renare och djupare än både RS8 och Vienna Betthoven Grand. De senare lyckades bara prestera övertoner och discodunk. Båda dessa mäter på ungefär samma sätt som RX6.
Och Pi60 har både mer och bättre bas än OA51.3.
Däremot kan jag tänka mig att du upplever Pi60 som tunnare än RX6. Detta då Pi60 har en mycket jämnare basgång utan discopuckel och tidig avrullning.
Edit: Det är ju samma graf vi tittat på, en av oss kan inte läsa av mätgrafer....
Fjonkalicious skrev:Är verkligen rx6 gjord i Hdf? Vad väger dom?
Richard skrev:I ditt inlägg har du tagit bort att jag skrev att qm 10 fallit 14 db mellan 1000 hz och 30 hz.
Klart trollbeteende.
Qm10 har tappat 13 db från 500 hz till 30hz under frifältmätning.
Naqref skrev:Richard skrev:De ligger rätt högt för den typen av högtalare enligt stereophiles mätningar.
Impedansen går ju aldrig heller under 4 ohm.
Och hur vet du hur stereophile mäter ?
Rätt högt? Tja det beror ju på vad man jämför med. Det är ju inga problem att göra en högtalare med hur dålig känslighet som helst.
Mätning av känslighet är ingen mytisk process. Det kräver kalibrerad utrustning med lämplig spårbarhet. Det har Stereophile. De redovisar sin mätprocess och har dessutom inget behov av att försköna siffrorna. Hur Monitor Audio har mätt vet vi inget om. De anger ingenting om detta. Trots att det finns lämpliga standarder att följa. Ex ISO 3382.
För en boundary coupled-högtalare finns där inga lämpliga standarder att förlita sig på utan man får presentera det som ligger rimligast till hands. Men nu är detta ingen Boundary Coupled Speaker.
En kvalificerad gissning är att man utan större åthävor kan konstruera en
högtalare med snarlikt omfång och storlek på element med en känslighet på 90dB (d v s man kan klara sig med 38% mindre effekt) och som går en halv oktav djupare.
LasseA skrev:Fjonkalicious skrev:@Richard: kan du verifiera att dom är gjorda i HDF?Fjonkalicious skrev:Är verkligen rx6 gjord i Hdf? Vad väger dom?Monitor Audio skrev:"Rigid 19mm MDF construction throughout"
Naqref skrev: Men ska man spela musik som är minst så gammal och dessutom undvika musik med pukor och orgel så är det kanske en lämplig högtalare. Förutom då att nivån är bra mycket förhög vid 100Hz och grupplöptiden drar iväg till nivåer att allt låter som om det spelas i baktakt. Men det finns säker några som imponeras av det också.
Naqref skrev:Richard skrev:I ditt inlägg har du tagit bort att jag skrev att qm 10 fallit 14 db mellan 1000 hz och 30 hz.
Klart trollbeteende.
Han har inte tagit bort något, det är du som har editerat ditt inlägg efteråt.I de två första versionerna står det ingenting om detta. I din andra editering skriver du:Qm10 har tappat 13 db från 500 hz till 30hz under frifältmätning.
I din tredje editering skriver du:Qm10 har tappat 14 db från 1000 hz till 30hz under frifältmätning.
Om du bara slutar med din historierevision så ska du nog se att du slipper anklaga andra för att de citerar fel i så stor utsträckning.
[/quote]Eftersom jag äger båda så kan jag bara säga att även med väggstöd så har piP ingen chans i basområdet. Varken i djup, kvalitet eller kvantitet.
Richard skrev:LasseA skrev:Fjonkalicious skrev:@Richard: kan du verifiera att dom är gjorda i HDF?Fjonkalicious skrev:Är verkligen rx6 gjord i Hdf? Vad väger dom?Monitor Audio skrev:"Rigid 19mm MDF construction throughout"
Förlåt- fel info av mig.
Toppmodellerna gs 100 har HDF.
zapanasta skrev:Rickard skrev....[Eftersom jag äger båda så kan jag bara säga att även med väggstöd så har piP ingen chans i basområdet. Varken i djup, kvalitet eller kvantitet.
Läst tråden,och det är märkligt vilket rabalder det kan bli direkt inogrejer är inblandade![]()
Han har ju båda modellerna hemma och kan lyssna så mkt han vill,och han är nog varken lomhörd eller dum![]()
jonasp skrev:Varför matar ni trollet?
UnholyRishna skrev:jonasp skrev:Varför matar ni trollet?
Ja ibland undrar man.. Hur går det med era högtalare förresten? :)
jonasp skrev:UnholyRishna skrev:jonasp skrev:Varför matar ni trollet?
Jorå det går framåt men det kommer ju bara bli skit, porösa material och ingen bult som håller fast motorn mot kabinettets rygg
UnholyRishna skrev:jonasp skrev:UnholyRishna skrev:jonasp skrev:Varför matar ni trollet?
Jorå det går framåt men det kommer ju bara bli skit, porösa material och ingen bult som håller fast motorn mot kabinettets rygg
Haha jo men så är det ju! Ni kan lika väl bygga dem i modellera och wellpapp!
zapanasta skrev:Rickard skrev....[Eftersom jag äger båda så kan jag bara säga att även med väggstöd så har piP ingen chans i basområdet. Varken i djup, kvalitet eller kvantitet.
+1Naqref skrev:Richard skrev:En annan fördel är att de premierat känslighet över lågbasprestanda.
Har de? Tycker med 88dB i känslighet att de snarare har missat något för att få till en bra lågbasprestanda.
Alltså 88dB är ok för en 2.5-vägare med 6"-element om den går ner till under 30Hz. Men denna når ju inte ens ner till 40Hz.
Naqref skrev:Richard skrev:I ditt inlägg har du tagit bort att jag skrev att qm 10 fallit 14 db mellan 1000 hz och 30 hz.
Klart trollbeteende.
Han har inte tagit bort något, det är du som har editerat ditt inlägg efteråt.I de två första versionerna står det ingenting om detta. I din andra editering skriver du:Qm10 har tappat 13 db från 500 hz till 30hz under frifältmätning.
I din tredje editering skriver du:Qm10 har tappat 14 db från 1000 hz till 30hz under frifältmätning.
Om du bara slutar med din historierevision så ska du nog se att du slipper anklaga andra för att de citerar fel i så stor utsträckning.
Richard skrev:Naqref skrev: Men ska man spela musik som är minst så gammal och dessutom undvika musik med pukor och orgel så är det kanske en lämplig högtalare. Förutom då att nivån är bra mycket förhög vid 100Hz och grupplöptiden drar iväg till nivåer att allt låter som om det spelas i baktakt. Men det finns säker några som imponeras av det också.
Kan man se det på mätningarna, isådanafall hur, och var du bara ironisk ?
Naqref skrev:Richard skrev:Naqref skrev: Men ska man spela musik som är minst så gammal och dessutom undvika musik med pukor och orgel så är det kanske en lämplig högtalare. Förutom då att nivån är bra mycket förhög vid 100Hz och grupplöptiden drar iväg till nivåer att allt låter som om det spelas i baktakt. Men det finns säker några som imponeras av det också.
Jag var i huvudsak icke ironisk. Man kan se i mätningarna att grupplöptiden borde vara så hög att den påverkar percieved pitch negativt.
Richard skrev:Du förklarar inte vad i mätningarna som gör att du tror att grupplöptiden påverkas negativt.
Det beror mest på att mätningen är närfält och okorrigerat, John kommenterar detta i texten:Naqref skrev:Förutom då att nivån är bra mycket förhög vid 100Hz <snip>
John Atkinson skrev:The rise in output in the upper bass in fig.5 is mostly due to the nearfield measurement technique.
Naqref skrev:Richard skrev:Du förklarar inte vad i mätningarna som gör att du tror att grupplöptiden påverkas negativt.
Tonkurvan har en för skarp knyck när den faller av nedåt. Det innebär av rent fysikaliska orsaker att grupplöptiden blir högre. Hade de avstämt lådan så att den hade fallit av mjukare nedåt så blir problemen mindre.
LasseA skrev:Det beror mest på att mätningen är närfält och okorrigerat, John kommenterar detta i texten:Naqref skrev:Förutom då att nivån är bra mycket förhög vid 100Hz <snip>John Atkinson skrev:The rise in output in the upper bass in fig.5 is mostly due to the nearfield measurement technique.
Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Naqref skrev: Men ska man spela musik som är minst så gammal och dessutom undvika musik med pukor och orgel så är det kanske en lämplig högtalare. Förutom då att nivån är bra mycket förhög vid 100Hz och grupplöptiden drar iväg till nivåer att allt låter som om det spelas i baktakt. Men det finns säker några som imponeras av det också.
Jag var i huvudsak icke ironisk. Man kan se i mätningarna att grupplöptiden borde vara så hög att den påverkar percieved pitch negativt.
Och hur skulle detta isådanafall kunna åtgärdas, ? - längre basrör, mera dämpning i baslådan ?
Du förklarar inte vad i mätningarna som gör att du tror att grupplöptiden påverkas negativt.
Kan du förklara ?
Richard skrev:LasseA skrev:Det beror mest på att mätningen är närfält och okorrigerat, John kommenterar detta i texten:Naqref skrev:Förutom då att nivån är bra mycket förhög vid 100Hz <snip>John Atkinson skrev:The rise in output in the upper bass in fig.5 is mostly due to the nearfield measurement technique.
Jaha, där föll en del av farhågorna Naqref hade.
Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Du förklarar inte vad i mätningarna som gör att du tror att grupplöptiden påverkas negativt.
Tonkurvan har en för skarp knyck när den faller av nedåt. Det innebär av rent fysikaliska orsaker att grupplöptiden blir högre. Hade de avstämt lådan så att den hade fallit av mjukare nedåt så blir problemen mindre.
..och detta kan göras som Magnusöstberg föreslog som åtgärd ?
Richard skrev:Det handlar om tuning hur lågt du vill att en högtalare ska gå också, troligen har MA premierat lätta styva koner för att " pace, rythm and dynamics" ska komma fram obehindrat. Detta i kombination med rel. liten lådvolym och hög impedans ( för en högtalare med dubbla basar ) ger ju
resultatet.
Jag tror tex inte att det är helt omöjligt att dina luxorhögtalare skulle låta bättre i ett givet sammanhang än tex. både oa 52 och piP
Naqref skrev:Richard skrev:Det handlar om tuning hur lågt du vill att en högtalare ska gå också, troligen har MA premierat lätta styva koner för att " pace, rythm and dynamics" ska komma fram obehindrat. Detta i kombination med rel. liten lådvolym och hög impedans ( för en högtalare med dubbla basar ) ger ju
resultatet.
En troligare gissning är att MA inte har optimerat för lätta koner. I s f hade känsligheten varit högre.
Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Det handlar om tuning hur lågt du vill att en högtalare ska gå också, troligen har MA premierat lätta styva koner för att " pace, rythm and dynamics" ska komma fram obehindrat. Detta i kombination med rel. liten lådvolym och hög impedans ( för en högtalare med dubbla basar ) ger ju
resultatet.
En troligare gissning är att MA inte har optimerat för lätta koner. I s f hade känsligheten varit högre.
Du menar att de optimerat för " disko- bas ?"
Såhär exemplifierar ARTA-manualet fenomenet:Naqref skrev:Där står mostly. Inte all. Dessutom om det är rätt gjort så är den effekten minimal för en närfältsmätning. Mycket mindre än vad Atkinson möjligen ger sken av. <snip>.Richard skrev:Jaha, där föll en del av farhågorna Naqref hade.
LasseA skrev:Såhär exemplifierar ARTA-manualet fenomenet:Naqref skrev:Där står mostly. Inte all. Dessutom om det är rätt gjort så är den effekten minimal för en närfältsmätning. Mycket mindre än vad Atkinson möjligen ger sken av. <snip>.Richard skrev:Jaha, där föll en del av farhågorna Naqref hade.
Då ligger ju RX6 snarast lite lägre än i ovanst exempel.
Ah, ja det är klart frifältskurvan blir ju inte resultatet i rummet hur man än gör det så visst "verkligheten" ligger någonstans mellan de bägge kurvorna.Naqref skrev:Jepps, i äkta frifält. Det är inte nödvändigt att man får den nedre kurvan, det beror på mätomständigheterna. Men oavsett så ligger den närmare ett verkligt fall än den ideala frifältskurvan.
Laila skrev:Nu är ju inte jag Naqref, men ett sätt kan ju vara att inte "nörda-in"
på den . . . du verkar ju inte störas så värstens möe när du lyssnar . . .
Det finns säkert åtgärder i samma härad som dina favoritåtgärder som du kan prova. Varför inte denna:Richard skrev:Intressanta inlägg. Precis det som bör diskuteras.
Naqref- kan den lilla peaken kring 10000hz höras, och kan den korrigeras om det är nödvändigt, isådanafall, hur ?

LCR baserat på impedans i området, men påverkan kommer ligga över ett större frekvensområde och som redan påpekats - inte värt att hantera utan gott om tid och mätutrustning i paritet med högtalarnas värde.Richard skrev:Laila skrev:Nu är ju inte jag Naqref, men ett sätt kan ju vara att inte "nörda-in"
på den . . . du verkar ju inte störas så värstens möe när du lyssnar . . .
Nej, det har du kanske rätt i. lazyworm tycker ju inte heller det är lönt att göra något år detta " fel" .
Men om man vill göra något åt det....
Det enklaste kanske är ett enkelt seriefilter, innan huvudfiltret. Frågan är vilka komponentvärden ?
Vad sägs om spole: 0,1 mh, konding 2,2 uf, motstånd 1,5 ohm. ?
Vad säger Naqref, Phon ?
patjoh skrev:Gillar MA, har ägt ett par och lyssnat framför allt på gamla Gold serien (GS20), men det är metal domes och jag tycker Ino och Dynaudio är bättre på de höga tonerna. Det är svårt att slå en bra silk dome
UnholyRishna skrev:Jag tror inte att peaken vid 10kHz är särskilt störande. Brukar väl inte låta vasst vid så höga frekvenser ändå? Den borde snarare ge ett "skimmer" och en upplevelse av högre upplösning i högtalaren. Eller är jag helt ute och cyklar?
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Jag tror inte att peaken vid 10kHz är särskilt störande. Brukar väl inte låta vasst vid så höga frekvenser ändå? Den borde snarare ge ett "skimmer" och en upplevelse av högre upplösning i högtalaren. Eller är jag helt ute och cyklar?
Kanske det, då man passerat 40- strecket så kanske det ger en liten puff i diskantupplösningen.
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Jag tror inte att peaken vid 10kHz är särskilt störande. Brukar väl inte låta vasst vid så höga frekvenser ändå? Den borde snarare ge ett "skimmer" och en upplevelse av högre upplösning i högtalaren. Eller är jag helt ute och cyklar?
Kanske det, då man passerat 40- strecket så kanske det ger en liten puff i diskantupplösningen.
UnholyRishna skrev:Richard skrev:UnholyRishna skrev:Jag tror inte att peaken vid 10kHz är särskilt störande. Brukar väl inte låta vasst vid så höga frekvenser ändå? Den borde snarare ge ett "skimmer" och en upplevelse av högre upplösning i högtalaren. Eller är jag helt ute och cyklar?
Tror det kan vara önskvärt redan innan dess. Vet att jag gillade diskanten skarpt i Vienna Beethoven Baby Grand, den har åxo liknande saker för sig. Upplevde den som väldigt högupplöst, luftig och mjuk..
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Richard skrev:UnholyRishna skrev:Jag tror inte att peaken vid 10kHz är särskilt störande. Brukar väl inte låta vasst vid så höga frekvenser ändå? Den borde snarare ge ett "skimmer" och en upplevelse av högre upplösning i högtalaren. Eller är jag helt ute och cyklar?
Tror det kan vara önskvärt redan innan dess. Vet att jag gillade diskanten skarpt i Vienna Beethoven Baby Grand, den har åxo liknande saker för sig. Upplevde den som väldigt högupplöst, luftig och mjuk..
Frågan är vad peaken på MA rx 6 vid 25000 hz ställer till med ( metallelement ) ? Jag har för mig att IÖ forskat rätt mycket om detta. Peaken kan till dels åtgärdas med en liten spole på, säg, 0,05 mh.
Så gjordes det i LTS f1.
Jag ska prova en sådan imorgon från hifikit i serie med diskanten.
phon skrev:Det är ju det som är det roliga med det hela.
LasseA skrev:Det spelar ingen roll, du kommer att tycka att det låter bättre oavsett...Richard skrev:Phon, vilka världen, med tanke på mätningarna skulle ett seriefilter ha ?
phon skrev:Jag satte också en liten spole i serie med en diskant (för länge sedan), den hade en rätt stor topp vid 15k. Det var mýcket större topp än vad du hade, och det lät betydligt bättre med spolen. Kommer inte ihåg storleken, jag provade mig nog fram , men nåt i storlekordning med din.
phon skrev:En liten omkopplare kanske? Det har jag på flera av mina högtalare.
JAg ser inte att en analog omkopplare skulle försämra något med dessa högtalare.Goldfinger skrev:phon skrev:En liten omkopplare kanske? Det har jag på flera av mina högtalare.
Jag är tveksam, analoga omkopplare främjar inte signalkvaliteten direkt.
Jag skulle i så fall sätta dit en extra + terminal på högtalaren där spolen är ansluten.
Sen är det bara att flytta + kabeln beroende på hur man vill använda högtalaren.
Harryup skrev:Richard,
hur har du vinklat högtalarna? Slipper du toppen om du låter dom korsa varandra 1 m framför ditt huvud?
mvh/Harryup
Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Frågan är var avrullningen ovanför toppdiskanten ska sitta för bäst effekt, i högtalaren, förstärkaren eller signalkällan. Kanske i alla ?
Några ( alla ? ) engelska firmor verkar ju göra så, framförallt förstärkaretillverkare, nätverkspelaretillverkare, men även flera av de som gör högtalare. Monitor audio undantaget.
mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Frågan är var avrullningen ovanför toppdiskanten ska sitta för bäst effekt, i högtalaren, förstärkaren eller signalkällan. Kanske i alla ?
Några ( alla ? ) engelska firmor verkar ju göra så, framförallt förstärkaretillverkare, nätverkspelaretillverkare, men även flera av de som gör högtalare. Monitor audio undantaget.
Vilka firmor?
hifikg skrev:Nu har jag bara skummat igenom inläggen, och av det jag läst förvånar det mig att just du Richard verkar snöa in hårt på en liten puckel runt 200 Hz och en topp på 10000 Hz. Hör man sånt om man lyssnar på musiken, verkligen? Låter som om du är en riktig ljudnörd ändå. Precis som att en del sitter i mörkret och tänker på att deras högtalarkablar har för många kardeler sitter du och tänker på "fel" som inte heller hörs. Tune in and relax!
Flint skrev:hifikg skrev:Nu har jag bara skummat igenom inläggen, och av det jag läst förvånar det mig att just du Richard verkar snöa in hårt på en liten puckel runt 200 Hz och en topp på 10000 Hz. Hör man sånt om man lyssnar på musiken, verkligen? Låter som om du är en riktig ljudnörd ändå. Precis som att en del sitter i mörkret och tänker på att deras högtalarkablar har för många kardeler sitter du och tänker på "fel" som inte heller hörs. Tune in and relax!
Det kan bero på att just den störning de ger stör hans upplevelse av musiken.
Flint skrev:mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Vilka firmor?
I stort set alla slutsteg/tillverkare har ett LP-filter på ingången som begränsar bandbredden uppåt bara olika "tidigt".
mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Vilka firmor?
I stort set alla slutsteg/tillverkare har ett LP-filter på ingången som begränsar bandbredden uppåt bara olika "tidigt".
OK, men vilka begränsar tidigt då?
mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Vilka firmor?
Richard skrev:mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Vilka firmor?
Samtliga testade förstärkare och signalkällor av dessa märken enligt stereophile:
Naim, Linn, creec, rega, quad, mission.
Högtalare :
linn, naim, mission, rega, quad , epos, mfl.
mx skrev:Så det är vanligt bland tillverkare som kontrollerar hela kedjan?
mx skrev:Flint skrev:hifikg skrev:*s*
Vad betyder det där?
Jag tror att det är set där tssss-ljudet man gör när man är skeptisk.
Richard skrev:...Efter långlyssning några dagar avgörs det om det var en förbättring. ...
mx skrev:bassman skrev:mx skrev:Semesterfirarn!
1 tim och 35 min.. Då jävlar stänger jag ner för semester!
Tagit några ackord under semestern?
phon skrev:Jag satte också en liten spole i serie med en diskant (för länge sedan), den hade en rätt stor topp vid 15k. Det var mýcket större topp än vad du hade, och det lät betydligt bättre med spolen. Kommer inte ihåg storleken, jag provade mig nog fram , men nåt i storlekordning med din.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster