Moderator: Redaktörer
misanplass skrev:snålvarianten
mx skrev:Wait... what? 13?
mx skrev:Har du en flickvän som är 13 år gammal? Hur gammal är du?
Bill50x skrev:mx skrev:Har du en flickvän som är 13 år gammal? Hur gammal är du?
Varför tror du jag skrev flickvän med citat-tecken? Klart jag inte har någon så ung flickvän, jag fyller ju 60 om ett par månader
Det är en ung tjej vars mor är ett tidigare ex och vars far varit bosatt långt borta. Så jag har hoppat in ibland så den unga damen slipper att bara umgås med fruntimmer hela tiden![]()
Men visst är det hemskt att man redan i så unga år kräver en iPhone för att våga visa sig på stan med ett par hörlurar i öronen? Hennes far har för övrigt jobbat på Sony Ericsson ett antal år så hon har fler mobiltelefoner än jag har skjortor...
/ B
Bill50x skrev:lech skrev:Spotify finns inte i min värld. Så svaret blev självklart "aldrig".
//lech
I vilken värld lever du?
/ B
celef skrev:nästan dygnet runt med premium
jag älskar spotify men hatar många gånger ljudkvaliteten och att samlingen är så begränsad och tillfällig
Bill50x skrev:
Men visst är det hemskt att man redan i så unga år kräver en iPhone för att våga visa sig på stan med ett par hörlurar i öronen?
/ B
micromodular skrev:Fatta all natur man spar på att inte köpa en massa CD-plattor!!
CODY skrev:För övrigt är radiofunktionen i spotify en helt fantastisk uppfinning. Har den på så ofta jag kan
shifts skrev:Blir förvånad när jag ser folk säga Spotify låter för dåligt.
Nattlorden skrev:shifts skrev:Blir förvånad när jag ser folk säga Spotify låter för dåligt.
Bry dig inte - de har bara för dålig anläggning.
shifts skrev:Blir förvånad när jag ser folk säga Spotify låter för dåligt. Är dock glad att jag inte hör det störande.
Mats skrev:Nattlorden skrev:shifts skrev:Blir förvånad när jag ser folk säga Spotify låter för dåligt.
Bry dig inte - de har bara för dålig anläggning.
Eller tvärtom...
nadifierad skrev:Eller känsligare öron?![]()
Jag testar gärna igen, när de kan leverera musik som flac.
Nattlorden skrev:nadifierad skrev:Eller känsligare öron?![]()
Jag testar gärna igen, när de kan leverera musik som flac.
Hur hemskt lät saker och ting här hemma på feelgoodträffen menar du, vi körde ju spotify till 90%...
shifts skrev:Vadå ofta är jättelåg? Det är väl antingen eller här. Jag vill ha exempel på en skiva med skitdålig kvalitet på Spotify, där originalet (alltså samma mastring, men utgivet på CD) låter förträffligt.
Jag tror många felaktig beskyller Spotify, när det är dåligt grundmaterial som är boven.
Ett exempel räcker.
celef skrev:shifts skrev:Vadå ofta är jättelåg? Det är väl antingen eller här. Jag vill ha exempel på en skiva med skitdålig kvalitet på Spotify, där originalet (alltså samma mastring, men utgivet på CD) låter förträffligt.
Jag tror många felaktig beskyller Spotify, när det är dåligt grundmaterial som är boven.
Ett exempel räcker.
flera saga
jag tycker det är märkligt att du inte tycks ha några invändningar alls mot ljudet i spotify
jag tycker det låter fasigt och distant
punkt slut
Bill50x skrev:celef skrev:shifts skrev:Vadå ofta är jättelåg? Det är väl antingen eller här. Jag vill ha exempel på en skiva med skitdålig kvalitet på Spotify, där originalet (alltså samma mastring, men utgivet på CD) låter förträffligt.
Ett exempel räcker.
flera saga
jag tycker det är märkligt att du inte tycks ha några invändningar alls mot ljudet i spotify
punkt slut
Det får man gärna tycka. Men att visa på ett enda exempel där Spotify låter sämre än samma inspelning på CD är väl inget stort krav? Jag menar, om du inte har ett enda exempel att ge, HUR vet du då att det är Spotify, och inte fonogrammet, som är dåligt?
Och när du lyssnar på Spotify, hur får du ljudet till stereon?
/ B
Bill50x skrev:celef skrev:shifts skrev:Vadå ofta är jättelåg? Det är väl antingen eller här. Jag vill ha exempel på en skiva med skitdålig kvalitet på Spotify, där originalet (alltså samma mastring, men utgivet på CD) låter förträffligt.
Ett exempel räcker.
flera saga
punkt slut
Det får man gärna tycka. Men att visa på ett enda exempel där Spotify låter sämre än samma inspelning på CD är väl inget stort krav? Jag menar, om du inte har ett enda exempel att ge, HUR vet du då att det är Spotify, och inte fonogrammet, som är dåligt?
/ B
celef skrev:kamma dig, jag gav ju exempel i texten
celef skrev:Bill50x skrev:celef skrev:shifts skrev:Vadå ofta är jättelåg? Det är väl antingen eller här. Jag vill ha exempel på en skiva med skitdålig kvalitet på Spotify, där originalet (alltså samma mastring, men utgivet på CD) låter förträffligt.
Ett exempel räcker.
flera saga
punkt slut
/ B
kamma dig, jag gav ju exempel i texten
TCM skrev:Jag antar att han menar Saga (se i mitten av citatet)
http://open.spotify.com/artist/09u8U2kk11NOZFLcNJEdJFcelef skrev:Bill50x skrev:celef skrev:shifts skrev:Vadå ofta är jättelåg? Det är väl antingen eller här. Jag vill ha exempel på en skiva med skitdålig kvalitet på Spotify, där originalet (alltså samma mastring, men utgivet på CD) låter förträffligt.
Ett exempel räcker.
flera saga
punkt slut
/ B
kamma dig, jag gav ju exempel i texten
shifts skrev:sprudel: Kanon, ska skaffa och lyssna!
lech: Hade du ens provat Spotify eller hur var det?
sprudel skrev:shifts skrev:sprudel: Kanon, ska skaffa och lyssna!
Det kan vara kul att jämföra den remastrade versionen med "1959" där mycket av rumsreverben skruvats bort på den remastrade och man har lagt mer fokus på rösten som låter mer när-mickad. 1959 är så mycket finare, i allt. Trummorna är sterila på den remastrade också.
Tänk om någon kunde få tag i masterbandet och skicka det LTS för en fin utgåva på CD. Då hade jag sjukskrivit mig några dagar, stängt av telefon o dator, och tryckt ner mig i soffan med Harrys underbara röstresurser som själavård.
sprudel skrev:shifts skrev:sprudel: Kanon, ska skaffa och lyssna!
Det kan vara kul att jämföra den remastrade versionen med "1959" där mycket av rumsreverben skruvats bort på den remastrade och man har lagt mer fokus på rösten som låter mer när-mickad. 1959 är så mycket finare, i allt. Trummorna är sterila på den remastrade också.
Tänk om någon kunde få tag i masterbandet och skicka det LTS för en fin utgåva på CD. Då hade jag sjukskrivit mig några dagar, stängt av telefon o dator, och tryckt ner mig i soffan med Harrys underbara röstresurser som själavård.
shifts skrev:nuffe skrev:Premium och dagligen.
Tycker ljudkvaliten är ok, letar man lite finner man ganska mycket som
är okomprimertat också
Henrik
Alltså, det beror ju inte på Spotfy.
Banditen01 skrev:Premium, kör även Deezer som erbjuder Pink Floyd, Metallica, Zappa etc.
Vigor skrev:Använder spotify mest för att hitta ny musik och för att mina gäster skall ha annat än modern jazz och polsk dömetall att lyssna på.
Gillar konceptet med Spotify, men inte utförandet och inte utbudet. Finns mycket att förbättra.
andyman_se skrev:Ja utbudet i Spotify är det väl inget jättefel på 14-15 miljoner låtar?
Med vissa undantag finns det mesta, trist att fokusera på det som inte finns istället för det som finns...
Vad gäller stödköp av CD så får artisten nog bättre pröjs via Spotify, vi försäljning av CD ligger artistens ersättning gissningsvis på 8-10 spänn medans det på spotify rullar in kontinuerliga ersättningar som ganska snart överstiger CD ersättningen.
shifts skrev:Det går bra att köpa mycket musik direkt från artister och skivbolag. Spotify ger i princip inget till artister och skivbolag.
shifts skrev:Det går bra att köpa mycket musik direkt från artister och skivbolag. Spotify ger i princip inget till artister och skivbolag.
shifts skrev:Spotify ger i princip inget till artister och skivbolag.
andyman_se skrev:Ja utbudet i Spotify är det väl inget jättefel på 14-15 miljoner låtar?
Med vissa undantag finns det mesta, trist att fokusera på det som inte finns istället för det som finns...
Vad gäller stödköp av CD så får artisten nog bättre pröjs via Spotify, vi försäljning av CD ligger artistens ersättning gissningsvis på 8-10 spänn medans det på spotify rullar in kontinuerliga ersättningar som ganska snart överstiger CD ersättningen.
celef skrev:jo utbudet är stort sett till totalt antal låtar, men jag är bara intresserad av en försvinnande liten del av detta och med dom glasögonen på så ter sig utbudet en smula begränsad, passar säkert jättemånga men inte alla, jag skulle vilja att spotify var som det där biblioteket i egypten som har ett ex av alla världens böcker
Bill50x skrev:Ja, om de sköter försäljningen själva och inte är knutna till ett skivbolag.shifts skrev:Artister som ger ut sina egna skivor får pengarna i egen ficka vid försäljning.
/ B
Bill50x skrev:Inga konstigheter. Så vari ligger problemet?shifts skrev:Så klart, men många artister jag gillar gör så. Även många mindre skivbolag ger en stor del av kakan till artisten. Inga konstigheter.
/ B
shifts skrev:Tack igen sprudel, ska försöka skaffa skivan. Låt 7 fastnade jag också för, magisk.
n-puh skrev:Jag tror nog ändå att det vore lätt att höra skillnader även om strömmande musik via Spotify behandlades på bästa tänkbara sätt jämfört med CD behandlad på bästa tänkbara sätt.
sprudel skrev:Spår 7, " A man needs a maid" där Young glider över i "Heart og Gold" är rena rehabiliteringen. Spår 14 "See the sky about to rain" ger något av det bästa jag någonsin hört av Neil Youngs förmåga att med sin röst förmedla känslor som klipper till på samma strängar som stråkar på en violin kan göra vid en live-upplevelse.
shifts skrev:..., men har inte lyckat att faktiskt övertyga mig själv om skillnaden. Lyssning fortsätter!
Ragnwald skrev:sprudel skrev:Spår 7, " A man needs a maid" där Young glider över i "Heart og Gold" är rena rehabiliteringen. Spår 14 "See the sky about to rain" ger något av det bästa jag någonsin hört av Neil Youngs förmåga att med sin röst förmedla känslor som klipper till på samma strängar som stråkar på en violin kan göra vid en live-upplevelse.
Hm.. ser ut som spår 101 och 108.
shifts skrev:n-puh: Kör de variabel bitrate alltså? Det ökar väl chanserna att detektera skillnader, men tror ändå det är rätt svårt på mycket programmaterial.
Angående Neil Young kunde jag inte vänta på skivan, men har jämförelselyssnat mellan Apple Lossless via iTunes och högsta bitraten i Spotify. Solklar skillnad? Inte för mig. Det känns ofta bättre att lyssna på okomprimerat och så även här, men har inte lyckat att faktiskt övertyga mig själv om skillnaden. Lyssning fortsätter!
We use the Ogg Vorbis format for streaming. There are three quality ratings that we use:
q3 (~96 kbps)
q5 (~160 kbps)
q9 (~320 kbps)
Desktop: Streams are q5 quality. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at q9 from the preferences menu.
Mobile: A higher quality q5 is offered, along with a “low bandwidth” option of q3. You can choose separate qualities ratings for streaming and synching in the More tab of your Spotify mobile app.
stisse skrev:När jag väl har Spotify...
bbking skrev:Musik snuttifiering och konsumtion.
Annars bara älskar jag Spoty.
phloam skrev:bbking skrev:Musik snuttifiering och konsumtion.
Annars bara älskar jag Spoty.
Sant, det är lite tveeggat med Spotify (".....varför sitter jag och lyssnar på detta", kommer man på sig själv med ibland) men deras skivsamling är större än min så det får passeraPlus att delandet är en stark sida. Ljudkvaliteten är det minst intressanta med Spotify öht.
Sen finns det ett mycket stort "aber" med Spotify, och det är att det det bara finns en - en enda - stackars låt med Coil. Jhon och och Peter ler säkert i mjugg däruppe och jag respekterar att de nog vill ha det så i fortsättningen också. Jag fuskar med Youtube som är en fantastisk kulturskatt på ett sätt som Spotify kanske kan mogna fram till att vara nån gång i framtiden, känns inte riktigt så ännu.
Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Har inte haft spottan igång på flera månader..
Ja va katten, det är ju inte musik som är det viktiga.
Testskivorna regerar.
KarlXII skrev:Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Har inte haft spottan igång på flera månader..
Testskivorna regerar.
Har inte haft stereon på öht faktiskt.
Jansson skrev:KarlXII skrev:Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Har inte haft spottan igång på flera månader..
Testskivorna regerar.
Kalle.
Nu blir jag riktigt bekymrad å dina vägnar.
Jag tror att du behöver en bra grammofon.
För mycket ettor och nollor kan inte vara bra i längden tror jag.
Vi tar det här mera grundligt när Mörchen är monterad.
KarlXII skrev:Jansson skrev:KarlXII skrev:Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Har inte haft spottan igång på flera månader..
Testskivorna regerar.
Kalle.
Nu blir jag riktigt bekymrad å dina vägnar.
Jag tror att du behöver en bra grammofon.
För mycket ettor och nollor kan inte vara bra i längden tror jag.
Vi tar det här mera grundligt när Mörchen är monterad.
Tack Jansson,
ser fram mot det.
Objektivisten skrev:Jag har ju stökat runt lite i huset. Hittade ju t ex en vintage Philips CD-spelare som jag gillar. Av estetiska skäl så hamnade i a f en gammal Perraux-spelare vid Naim-stacken. Gillar tonen i den, lite analogaktigt ljud, instrumenten låter real och så där men den har aldrig riktigt rockat loss. Kabeltroende som man är har jag testat att köra den med alla möjliga signalkablar. Nordost, Chord, Van Den Hul, Tara Labs etc etc. Nåväl, hittade en SSSK lakritskabel DIN-RCA som jag kopplade in, och helt plötsligt faller alla bitar på plats. Spelaren får ett grymt basfundament och diskanten sjunger som en lärka om våren. Va f-n beror sånt här på egentligen?
sprudel skrev:Objektivisten skrev:Jag har ju stökat runt lite i huset. Hittade ju t ex en vintage Philips CD-spelare som jag gillar. Av estetiska skäl så hamnade i a f en gammal Perraux-spelare vid Naim-stacken. Gillar tonen i den, lite analogaktigt ljud, instrumenten låter real och så där men den har aldrig riktigt rockat loss. Kabeltroende som man är har jag testat att köra den med alla möjliga signalkablar. Nordost, Chord, Van Den Hul, Tara Labs etc etc. Nåväl, hittade en SSSK lakritskabel DIN-RCA som jag kopplade in, och helt plötsligt faller alla bitar på plats. Spelaren får ett grymt basfundament och diskanten sjunger som en lärka om våren. Va f-n beror sånt här på egentligen?
Kanske ett gott rödvin som fått nödvändig luft, i kombination med din inre tillfredsställelse av att det är fredagskväll. Din setup ljuder och du är villig!
sprudel skrev:När ni ändå är "in the tjöt mood" What the fuck is pulled pork?
Tror inte inte vi har det i Göteborg, eller Mollösund heller!
Objektivisten skrev:sprudel skrev:Objektivisten skrev:Jag har ju stökat runt lite i huset. Hittade ju t ex en vintage Philips CD-spelare som jag gillar. Av estetiska skäl så hamnade i a f en gammal Perraux-spelare vid Naim-stacken. Gillar tonen i den, lite analogaktigt ljud, instrumenten låter real och så där men den har aldrig riktigt rockat loss. Kabeltroende som man är har jag testat att köra den med alla möjliga signalkablar. Nordost, Chord, Van Den Hul, Tara Labs etc etc. Nåväl, hittade en SSSK lakritskabel DIN-RCA som jag kopplade in, och helt plötsligt faller alla bitar på plats. Spelaren får ett grymt basfundament och diskanten sjunger som en lärka om våren. Va f-n beror sånt här på egentligen?
Kanske ett gott rödvin som fått nödvändig luft, i kombination med din inre tillfredsställelse av att det är fredagskväll. Din setup ljuder och du är villig!
Nej, nej. Här har kontrollerats och testats. Jag vill inte att det ska va så här ens. Jag anar att det finns en teknisk förklaring. Just denna spelare verkar lastas ner av 'halvesoteriska' kabelkonstruktioner. Men man får väl vara nöjd ändå.
Jansson skrev:O.
Jag har tjatat och tjatat om detta.
Naim CDS 2.
Du vet att du vill ha en.
Ok?
Jansson skrev:sprudel skrev:När ni ändå är "in the tjöt mood" What the fuck is pulled pork?
Bäste Sprudel.
Det skulle vara ett rent nöje att ha dig som gäst.
Vi tar det här med draget fläsk när vi får tillfälle.
Om du har bråttom finns ett bra recept i Gourmet nr 09 2012.
Mållösund ska vara mycket vackert har jag hört.
Jag blir glad för din skull!
Objektivisten skrev:Jansson skrev:O.
Naim CDS 2.
Ok?
Haha, ja det blir väl nåt sånt till slut. Lite såld på tidiga Philips-chipsen nu så man kanske skulle testa en CD1:a - CD3:a.
sprudel skrev:Jansson skrev:sprudel skrev:När ni ändå är "in the tjöt mood" What the fuck is pulled pork?
Bäste Sprudel.
Hehe! Kan bli snarare än du tror då jag har ärende i hufvudstaden att expediera. Px-2 ska få syskon nämligen, till px-4. Väntad nedkomst är tämligen nära.
Det skulle vara varit väldigt trevligt att få tillbringa en stund vid ytterligare en setup som varit Gökenhonorerad!
Mollösund är just nu under icke-turism perioderna andlöst vackert. Bakgrundsbruset existerar inte och strömmen är befriad från storindustriernas defekter. Du får väl ta K12 i bilen och glida ner över till våren. När vi skördar stenbitsrom i april är en fin tid. Krabborna är bra då också.
Jansson skrev:Objektivisten skrev:Jansson skrev:O.
Naim CDS 2.
Ok?
Haha, ja det blir väl nåt sånt till slut. Lite såld på tidiga Philips-chipsen nu så man kanske skulle testa en CD1:a - CD3:a.
Det är 1514 som spökar?
Har haft en cd3.
Om du vill gå omvägen över en -2a så tar du en cd3,5 och hittar en XPS innan du skaffar en 2 head unit.
sprudel skrev:Jansson skrev:sprudel skrev:När ni ändå är "in the tjöt mood" What the fuck is pulled pork?
Bäste Sprudel.
Hehe! Kan bli snarare än du tror då jag har ärende i hufvudstaden att expediera. Px-2 ska få syskon nämligen, till px-4. Väntad nedkomst är tämligen nära.
Det skulle vara varit väldigt trevligt att få tillbringa en stund vid ytterligare en setup som varit Gökenhonorerad!
Mollösund är just nu under icke-turism perioderna andlöst vackert. Bakgrundsbruset existerar inte och strömmen är befriad från storindustriernas defekter. Du får väl ta K12 i bilen och glida ner över till våren. När vi skördar stenbitsrom i april är en fin tid. Krabborna är bra då också.
KarlXII skrev:sprudel skrev:Jansson skrev:sprudel skrev:När ni ändå är "in the tjöt mood" What the fuck is pulled pork?
Bäste Sprudel.
Det låter som det ligger mycket trevligt framöver!
Jansson skrev:KarlXII skrev:Det låter som det ligger mycket trevligt framöver!
Absolut!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster