Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Det intressanta tycker jag mest är när man ser på film eller lyssnar på musik och är helt övertygad om att mobilen ringer/någon knackar på dörren osv.. fast det egentligen är i låten/filmen.
PerStromgren skrev:adzer skrev:Det intressanta tycker jag mest är när man ser på film eller lyssnar på musik och är helt övertygad om att mobilen ringer/någon knackar på dörren osv.. fast det egentligen är i låten/filmen.
Det tror jag de flesta varit med, trots att de har mycket enklare anläggningar än din! Jag t.ex.
Bill50x skrev:Det finns ett fåtal fonogram där verkligheten klämmer sig in. Detta brukar dock kräva en god konjak eller två
Skämt åsido, det är ytterst sällan jag luras till att tro att det är IRL jag lyssnar på. Men det händer och jag skulle vilja påstå att det till hundra procent handlar om inspelningen. Om jag var en Linnie skulle jag utropa "source first" men det verkar som om Linnisar tycker att CD´n (eller datafilen) är grunden och de har väl kompisar här också.
PerStromgren skrev:Kan det möjligen vara så att inspelningen, anläggningen och rummet på något sätt passar ihop för att ge ett riktigt lyckat resultat?
Så kan det förstås vara. Men en skiva som verkligen låtit "du-är-där" är Eva Cassidy´s Live At Blues Alley från -96. Tidigare hade jag endast en 192k kopia av denna och jag brände en CD som jag sedan gav till en mycket kräsen man med bla rörförstärkeri och OA2212:or. Han och likasinnade hifi-nördar satt vid flera tillfällen och njöt av denna skiva i tron att det var någon specialpressning eftersom den kom från mig...PerStromgren skrev:Kan det möjligen vara så att inspelningen, anläggningen och rummet på något sätt passar ihop för att ge ett riktigt lyckat resultat?
Max_Headroom skrev:Nej, inte alls. Jag har bara hört ett fåtal stereos som kunnat klämma fram något som låter som en bra inspelning av ett framförande med riktiga instrument. Aldrig något som varit ens i närheten av "verkligheten".
PerStromgren skrev:Kan det möjligen vara så att inspelningen, anläggningen och rummet på något sätt passar ihop för att ge ett riktigt lyckat resultat?
Ragnwald skrev:Svante, hade du myggorna instoppade i hörselgångarna?
Nä, du satt inte i samma akustiska förhållande. Du hade ju hörlurar på dig!Svante skrev:Jag blev verkligen lurad och jag tror det berodde på att jag satt i exakt samma akustiska förhållanden som rådde under inspelningen. Dessutom var "garden nere" dvs jag granskade inte ljudkvaliteten eller sökte efter en illusion. Den bara fanns där.
Bill50x skrev:Nä, du satt inte i samma akustiska förhållande. Du hade ju hörlurar på dig!Svante skrev:Jag blev verkligen lurad och jag tror det berodde på att jag satt i exakt samma akustiska förhållanden som rådde under inspelningen. Dessutom var "garden nere" dvs jag granskade inte ljudkvaliteten eller sökte efter en illusion. Den bara fanns där.
Vad som hände var att du spelade in ljud ifrån en miljö som var välbekant och sedan spelade du upp denna inspelning i lurar, detta gjorde att du bara "drabbades" av din miljö en (1) gång.
Annars är det ju så att man får miljön två gånger, först inspelningen (som i bästa fall är en verklig miljö, men oftast studio) plus miljön du har vid lyssningstillfället - om du lyssnar genom högtalare.
/ B
PerStromgren skrev:Har du varit med om en "riktig" hifiupplevelse någon gång? Jag menar att du utan att onödigtvis lura dig själv tycker att ljudet du hör kommer från livemusik, och inte från skiva?
adzer skrev:Det intressanta tycker jag mest är när man ser på film eller lyssnar på musik och är helt övertygad om att mobilen ringer/någon knackar på dörren osv.. fast det egentligen är i låten/filmen.
DVD-ai skrev:jag har aldrig hört något som låter som i verkligheten...
Men jag har hört en del som i vissa fall låtit ganska näsra, så att man skulle kunna tro det är verkligheten, men om man bara lyssnar lite nogrannare så hör man väldigt klart och tydligt att det inte skulle kunna vara verkligheten.
Men man kan få till det "tillräckligt bra" med rätt prylar och rum, och mycket faller ju på ljud-mediats egenskaper från första början...
andyman_se skrev:Jag har heller inte upplevt ljudet hemma som jag upplever det live. Och det är jag glad för... jag går på konsert av helt andra anledningar än att ljudkvaliten skulle vara så vidare värst.
Däremot så hade jag en upplevelse när jag fick tag i nån DTS surround inspeling med Jimi Hendrix som jag avnjöt efter ett par glas rött i soffan. På min då alldeles nya surroundanläggning. Det var mäktigt.
Vilka konserter går ni på om ni tycker ljudet är så bra att man vill sträva efter det hemma? Gissar på nån typ av klassisk historia och inte Maiden på Ullevi...
hifikg skrev:DVD-ai skrev:jag har aldrig hört något som låter som i verkligheten...
Men jag har hört en del som i vissa fall låtit ganska näsra, så att man skulle kunna tro det är verkligheten, men om man bara lyssnar lite nogrannare så hör man väldigt klart och tydligt att det inte skulle kunna vara verkligheten.
Men man kan få till det "tillräckligt bra" med rätt prylar och rum, och mycket faller ju på ljud-mediats egenskaper från första början...
När jag för någon månad sedan hörde orgelmusik i Storkyrkan lät det som musik från en hyfsad anläggning. MBL-systemet lät mer som orgel i en kyrka. Troligen för att det var ett trevligare musikstycke eller en mycket bra inspelning, men ändå, 1-0 till MBL. Den ensamma cello som trakterades efteråt lät nästan lika bra som i mitt lyssningsrum så där blev det 1-1 med reservation för att jag inte har just det spelade stycket i min samling och att "min" musik framförs av Frans Helmersson. Det får duga.
DVD-ai skrev:MBL värstingarna låter jäkla bra på många vis, men låter väldigt specielt och jag tycker inte att dom är det mest verklighetstrogna jag hört direkt.
Men helt klart kul högtalare
phloam skrev:...plus en hård träbänk att sitta på då också
PerStromgren skrev:Borde inte kyrkoorgel vara det enklaste att återge troget? Sånär som på att det krävs volymkapacitet, alltså.
Kan man bara återge det stora rummet (med mångkanalutrustning) borde det inte vara så hopplöst. Dessutom ser man oftast inte instrumentet där man sitter och lyssnar live, vilket jag tror underlättar illusionen hemma.
Almen skrev:Många är dock vana vid relativt närmickat (som de flesta orgelinspelningar trots allt är) och kommer att tycka att ett mer verklighetstroget ljud "brister i detaljupplösning och dynamik", typ.
PerStromgren skrev:Borde inte kyrkoorgel vara det enklaste att återge troget? Sånär som på att det krävs volymkapacitet, alltså.
Kan man bara återge det stora rummet (med mångkanalutrustning) borde det inte vara så hopplöst. Dessutom ser man oftast inte instrumentet där man sitter och lyssnar live, vilket jag tror underlättar illusionen hemma.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Borde inte kyrkoorgel vara det enklaste att återge troget? Sånär som på att det krävs volymkapacitet, alltså.
Varför anser du att kyrkorgeln borde vara det enklaste att återge autentiskt naturtroget? Är det bara för att man inte ser det? Skulle det återgivna låta mer verklighetstroget för blinda personer?
PerStromgren skrev:Vi kanske inte vill ha hifi!
Almen skrev:
Många är dock vana vid relativt närmickat (som de flesta orgelinspelningar trots allt är) och kommer att tycka att ett mer verklighetstroget ljud "brister i detaljupplösning och dynamik", typ.
jonasp skrev:Almen skrev:
Många är dock vana vid relativt närmickat (som de flesta orgelinspelningar trots allt är) och kommer att tycka att ett mer verklighetstroget ljud "brister i detaljupplösning och dynamik", typ.
Den här problematiken gäller ju inte bara orgelinspelningar. Att det skulle brista i dynamik i verkligheten på grund av det är närmickat på inspelningen ställer jag mig väldigt frågande till, men du skrev ju också 'typ'.
I stora kyrkorglar (i verkligheten) kan det låta som om hela luften dallrar. En kyrkorgel kan faktiskt låta direkt ondskefull och jäkligt häftigt! Väldigt få anläggningar (eg. installationer) kan återge detta enligt min erfarenhet.
Almen skrev:Fast det stora problemet med realism är nog illusionen av att sitta i rummet där den ursprungliga ljudhändelsen spelades in. För enorma resurser är det ju "bara" att skaffa tillräckligt många dB.
Almen skrev:Jag vet.![]()
Men om man sitter närmare orgeln får man större dynamik (i alla fall högre max ljudnivå), oavsett om man är mikrofon eller människa. Det är ju allra häftigast att spela själv...
Almen skrev:Fast det stora problemet med realism är nog illusionen av att sitta i rummet där den ursprungliga ljudhändelsen spelades in. För enorma resurser är det ju "bara" att skaffa tillräckligt många dB.
Bill50x skrev:Almen skrev:Fast det stora problemet med realism är nog illusionen av att sitta i rummet där den ursprungliga ljudhändelsen spelades in. För enorma resurser är det ju "bara" att skaffa tillräckligt många dB.
Om man vill spela högt och ha dynamik samt massor av headroom - ja.
Men det finns ju andra aspekter inom ljudåtergivning som skapar illusionen av verklighet.
/ B
adzer skrev:Almen skrev:Fast det stora problemet med realism är nog illusionen av att sitta i rummet där den ursprungliga ljudhändelsen spelades in. För enorma resurser är det ju "bara" att skaffa tillräckligt många dB.
Jo och för resten av illusionen är det "bara" att skaffa en tillräckligt bra inspelning och ljudbild.
Oavsett så kan jag inte förstå varför en kyrkorgel skulle vara ett lättare intrument att återge realistiskt. Snarare är det ett svårare pga de extrema kraven på ljudnivå med bibehållen låg dist. Jag har aldrig hört dem återges ens i närheten av verkligt. Andra instrument har vart bra mycket närmare.
Almen skrev:adzer skrev:Almen skrev:Fast det stora problemet med realism är nog illusionen av att sitta i rummet där den ursprungliga ljudhändelsen spelades in. För enorma resurser är det ju "bara" att skaffa tillräckligt många dB.
Jo och för resten av illusionen är det "bara" att skaffa en tillräckligt bra inspelning och ljudbild.
Oavsett så kan jag inte förstå varför en kyrkorgel skulle vara ett lättare intrument att återge realistiskt. Snarare är det ett svårare pga de extrema kraven på ljudnivå med bibehållen låg dist. Jag har aldrig hört dem återges ens i närheten av verkligt. Andra instrument har vart bra mycket närmare.
Det är inga extrema krav på ljudnivå för en kyrkorgel.
PerStromgren skrev:Är det några fler som hört en illusorisk återgivning av musik?
Anledningen att jag tar upp det är att jag rätt ofta tänker på en text jag läste i Grammophone, om jag inte missminner mig, där en brittisk dam berättar om hur hon skulle vilja köpa samma system som en av hennes vänner har. Hemma hos hennes vän är det "exactly as the quartet is playing in front of me", vilket hon aldrig hört på något annat ställe. Vännen ifråga använder samma högtalare som jag, därav jämförelsen. Själv har aldrig varit i närheten av det hon beskriver. Överdrev hon? Det är givetvis möjligt, men jag fick inte det intrycket. Detta var ett bra tag sedan, kanske mitten av 90-talet, dessutom.
Ack, ja, vad är väl en bal på slottet?
PerStromgren skrev:Överdrev hon? Det är givetvis möjligt, men jag fick inte det intrycket. Detta var ett bra tag sedan, kanske mitten av 90-talet, dessutom.
adzer skrev:Almen skrev:adzer skrev:Almen skrev:Fast det stora problemet med realism är nog illusionen av att sitta i rummet där den ursprungliga ljudhändelsen spelades in. För enorma resurser är det ju "bara" att skaffa tillräckligt många dB.
Det är inga extrema krav på ljudnivå för en kyrkorgel.
Beror ju helt klart på storleken, men det finns orglar som kan återge ner i infraområdet så det vibrerar i hela kroppen. Det är inget som du kan återge hemma hur som helst.
Den största orgeln i världen kan återge ca 135dB. Det är grejer det
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Överdrev hon? Det är givetvis möjligt, men jag fick inte det intrycket. Detta var ett bra tag sedan, kanske mitten av 90-talet, dessutom.
När Edison prenterade sin fonografrulle så var väl kommentarerna ungefär likadana när man spelade upp råmandet av en ko. "Så naturtroget så det går inte att skilja från verkligheten" typ...
/ B
Almen skrev:135...? På vilket avstånd, och är det kontinuerligt? Dessutom brukar orglar sällan vara starkast längst ned.
Men skall man dimensionera efter extremer så är ju världsrekordet i att skrika på endast 130 dB, så när du vill lyssna på singer-songwriters så är det lite lägre krav på förstärkeriet.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Borde inte kyrkoorgel vara det enklaste att återge troget? Sånär som på att det krävs volymkapacitet, alltså.
Varför anser du att kyrkorgeln borde vara det enklaste att återge autentiskt naturtroget? Är det bara för att man inte ser det? Skulle det återgivna låta mer verklighetstroget för blinda personer?
Jag baserar min uttalande helt på intuition.Dvs, jag vet inte ...
Blinda personer borde vara bättre bedömare i största allmänhet, nu när du tar upp saken.
Vad säger du i sakfrågan? Du måste ha hört en jäkla massa anläggningar genom åren!
BertilAlving skrev:...Kul att pre-releasen av orgelinspelningen från S:t Jacobs kyrka i Stockholm med Anders Bondeman (OlA-68's farbror) föll Peter i smaken, jag tycker nämligen själv också att detta totalt sett är en av dom absolut viktigaste höjdpunkterna av alla skivinspelningar jag gjort. Denna +78-minuters CD innehåller så mycket bra material att dom flesta lyssnare bör hitta något avsnitt som tillfredsställer personliga behovet när det gäller musiksmak/repertoar, musikalisk tolkning, klangprakt/klangrikedom, upplevelse av rumslighet/tredimensionalitet, samt hela frekvens- och dynamikomfånget hos denna katedralorgel. PK-högtalarna lät mycket bra och återgivningen via Peters ägg-system var underbar, jag har aldrig tidigare upplevt en sådan illusion av att befinna mig inne i det originalrum där musiken spelades.
/Bertil
petersteindl skrev:...Det närmaste jag har hört en VAS som liknar dess autentiska AS är just en orgelinspelning från Jakobs kyrka som Bertil Alving spelat in. Den har även Bertil hört hemma hos mig.BertilAlving skrev:...Kul att pre-releasen av orgelinspelningen från S:t Jacobs kyrka i Stockholm med Anders Bondeman (OlA-68's farbror) föll Peter i smaken, jag tycker nämligen själv också att detta totalt sett är en av dom absolut viktigaste höjdpunkterna av alla skivinspelningar jag gjort. Denna +78-minuters CD innehåller så mycket bra material att dom flesta lyssnare bör hitta något avsnitt som tillfredsställer personliga behovet när det gäller musiksmak/repertoar, musikalisk tolkning, klangprakt/klangrikedom, upplevelse av rumslighet/tredimensionalitet, samt hela frekvens- och dynamikomfånget hos denna katedralorgel. PK-högtalarna lät mycket bra och återgivningen via Peters ägg-system var underbar, jag har aldrig tidigare upplevt en sådan illusion av att befinna mig inne i det originalrum där musiken spelades.
/Bertil
Med ett sådant fint omdöme från själva inspelningsteknikern Bertil Alving så får jag väl sitta nöjd en stund.
MvH
Peter
Bertil Alving skrev:...Kul att pre-releasen av orgelinspelningen från S:t Jacobs kyrka i Stockholm med Anders Bondeman (OlA-68's farbror) föll Peter i smaken...
PerStromgren skrev:adzer skrev:Det intressanta tycker jag mest är när man ser på film eller lyssnar på musik och är helt övertygad om att mobilen ringer/någon knackar på dörren osv.. fast det egentligen är i låten/filmen.
Det tror jag de flesta varit med, trots att de har mycket enklare anläggningar än din! Jag t.ex.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Men en skiva som verkligen låtit "du-är-där" är Eva Cassidy´s Live At Blues Alley från -96.
/ B
PerStromgren skrev:På mitt senaste konsertbesök fick jag en insikt.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:På mitt senaste konsertbesök fick jag en insikt.
Cool
För min egen del, det är förvånande hur hög nivån är live om man jämför med hur det låter där hemma. Framförallt är det förvånande att vid samma (upplevda) nivå så går det bra att kommunicera med grannen på stolen bredvid (live) jämfört med hur det är hemma. Då går det inte att kommunicera överhuvudtaget om man inte använder kroppen.
/ B
AndreasArvidsson skrev:Ordet är "upplevda". Hade det vart samma faktiska ljudtryck så hade det vart lika svårt att prata.Bill50x skrev:PerStromgren skrev:På mitt senaste konsertbesök fick jag en insikt.
Cool
För min egen del, det är förvånande hur hög nivån är live om man jämför med hur det låter där hemma. Framförallt är det förvånande att vid samma (upplevda) nivå så går det bra att kommunicera med grannen på stolen bredvid (live) jämfört med hur det är hemma. Då går det inte att kommunicera överhuvudtaget om man inte använder kroppen.
Av det drar jag slutsatsen att ljudet hemma är mycket renare och att man då spelar starkare för samma upplevda nivå.
Det stämmer bra med mina egna erfarenheter om konserter. Ljudet är oftast inte speciellt rent.
Bill50x skrev:Med upplevd menade jag "ungefär". Jag har snarare erfarenheten att det man lyssnar på hemma är mer komprimerat/kompakt och därför är det svårare att prata med stolsgrannen. Det finns liksom ingen luft i återgivningen som det gör live. Men det hänger också ihop med storlek på lokal (eller fri luft utomhus) så det är svårt att avgöra.
/ B
AndreasArvidsson skrev:Ja om det du lyssnar på hemma är mer komprimerat och har högre medelnivå jämfört med det du lyssnar på live så är det ju inte så konstigt. Jag antog att det var samma musik som du jämförde med och då med en inspelning som faktiskt är ganska trogen mot hur det låter live. Och ja rummet och dess reflexer ger ju en stor skillnad mot att var tex utomhus.Bill50x skrev:Med upplevd menade jag "ungefär". Jag har snarare erfarenheten att det man lyssnar på hemma är mer komprimerat/kompakt och därför är det svårare att prata med stolsgrannen. Det finns liksom ingen luft i återgivningen som det gör live. Men det hänger också ihop med storlek på lokal (eller fri luft utomhus) så det är svårt att avgöra.
Bill50x skrev:Det är väldigt få inspelningar som återspeglar verkligheten 1:1 om ens någon. Oavsett detta så är det supersvårt att återge musiken från en liten lokal/stor lokal/fri luft så det låter äkta hemma. Och det är väl här som upplevd nivå spelar in.
/ B
AndreasArvidsson skrev:Ja helt perfekt går nog inte. Det varierar ju med var man stod. Vilka som fanns runt en. Hur musikerna eventuellt rörde sig osv.Bill50x skrev:Det är väldigt få inspelningar som återspeglar verkligheten 1:1 om ens någon. Oavsett detta så är det supersvårt att återge musiken från en liten lokal/stor lokal/fri luft så det låter äkta hemma. Och det är väl här som upplevd nivå spelar in.
Att just din egna upplevelse skulle fångas är således osannolikt.
Jag tror dock inte att dessa detaljer påverkar upplevd nivå direkt. Där handlar det snarare om reflexer(eller avsaknaden av dessa) från lokalen, dist i PA-system, ljudet från publiken runt osv..
PerStromgren skrev: Insikten bestod i att jag aldrig spelat denna musik så högt som den faktiskt låter i verkligheten!
När jag krämar på Beethovenkvartetter (som är min favvo-kammarmusik) så blir det rätt likt, ändå!
AndreasArvidsson skrev:Det stämmer bra med mina egna erfarenheter om konserter. Ljudet är oftast inte speciellt rent.
MichaelG skrev:Jag antar att du inte syftar på konserter med akustisk musik/sång. Min erfarenhet är att ljudet oftast är extremt rent vid sådana.
sprudel skrev:Till ursprungsfrågan, så nej tyvärr.
Men med lite fantasi så är man där, den verkliga upplevelsen innefattar ju en mängd sinnen och kan inte ersättas av enbart ljud. Kanske är det därför en del anläggningar är över-presens i sin ljudpresentation i ett försök att trigga verklighetsupplevelsen, men för mig blir det bara fel med den approachen.
Bill50x skrev:Verkligheten kommer aldrig ur ett par högtalare. Är man på plats och lyssnar så är det så många andra intryck som spelar in.
Morello skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Men en skiva som verkligen låtit "du-är-där" är Eva Cassidy´s Live At Blues Alley från -96.
/ B
Tack för tipset. Beställde skivan och fick den igår - helst sanslöst bra musik!!! Körde den på repeat i tre timmar samtidigt som jag jobbade i urmakeriet.
sprudel skrev:]Håller inte med i allt där. Kanske "där" till viss del, men rösten är ju inte direkt naken.
Jämför med detta http://open.spotify.com/user/hanast0211 ... ZCmkBqk6xH
Lyssna bl a på kamelen o dromedaren, applåderna som är klart autentiska osv. Det här är en BRA inspelning.
Bill50x skrev:sprudel skrev:]Håller inte med i allt där. Kanske "där" till viss del, men rösten är ju inte direkt naken.
Jämför med detta http://open.spotify.com/user/hanast0211 ... ZCmkBqk6xH
Lyssna bl a på kamelen o dromedaren, applåderna som är klart autentiska osv. Det här är en BRA inspelning.
Bra inspelning, ja kanske. Har lyssnat på denna skiva tidigare efter tips här på Faktiskt. Den är OK men lite för mycket - av allting. För närmickat, för tydligt, för mycket demo-mäss-jazz. Det låter inte alls som i verkligheten om det nu är vad man eftersträvar. Men vill man imponera på vännerna så är det helt klart rätt musik/inspelning
Vad menar du med "naken" röst?
/ B
Bill50x skrev:OK, men i så fall ligger Eva Cassidy bättre till än ditt exempel. Tycker jag, är väl bäst att tillägga.
/ B
sprudel skrev:Tyck du!Bill50x skrev:OK, men i så fall ligger Eva Cassidy bättre till än ditt exempel. Tycker jag, är väl bäst att tillägga.![]()
Ekokommare?
Bill50x skrev:sprudel skrev:Tyck du!Bill50x skrev:OK, men i så fall ligger Eva Cassidy bättre till än ditt exempel. Tycker jag, är väl bäst att tillägga.![]()
Ekokommare?
Tackar, det gör jag alltid
Nu tycker jag igen... visst låter det annorlunda "på lokal" än vad man annars tänker/tror/minns? Örat/hjärnan är fantastiska på att sortera bort det man inte behöver, tex lokalens akustik, kompisarna framför som sitter och tjatar osv. Jag inte bara tycker utan vågar dessutom påstå, som ditt exempel med Petra Magoni, så låter det aldrig i verkligheten. Det betyder inte att det är dåligt på något sätt, bara just det att det inte låter som verkligheten. Och så är det med det mesta som ges ut idag och väldigt mycket låter riktigt bra. Men OM man, som jag, hänvisar till en inspelning som låter som "du-är-där" så tycker jag Eva Cassidy platsar bättre![]()
Men jag håller med om att Petra Magonis röst är exceptionellt bra återgiven.
/ B
sprudel skrev:Skulle vara kul att höra vad du tycker om denna.![]()
http://open.spotify.com/track/2Yp32TRz0clDfyAoPb9qju
phloam skrev:...plus en hård träbänk att sitta på då också
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Vi kanske inte vill ha hifi!
Du berör en synvinkel vars bredd du kanske inte ens själv kommit underfund med(no offence dude...)
Det är kanske så att vi inte vill ha 100 % realism (hemma) därför att det också ställer en massa andra krav. Maximal uppmärksamhet/1:1 nivå/typ samma lyssningsrum/etc. Hemma lyssnar vi på musik ur ett annat perspektiv än vad vi gör live. Vem kan, tex, obehindrat lyssna på ett klassiskt stycke med 50-60 dB dynamik hemma utan att det ställer till problem? Störa grannar, störa ens egen tankeverksamhet, kräva skitdyra förstärkare...
/ B
IngOehman skrev: (lyssningen under den största studien jag gjorde för att studera dessa fenomen, skedde inifrån ett akustiskt transparent tält) och skall avgöra vad som är verkligt...
Morello skrev:Ingvar, om "vi" byter ut "vi" mot "gemene man" så blir det bättre.
Bill50x skrev:Morello skrev:Ingvar, om "vi" byter ut "vi" mot "gemene man" så blir det bättre.
Var hittar du "vi"? IÖ gillar inte sådana som han påpekat i annan tråd...
/ B
Morello skrev:IngOehman skrev: (lyssningen under den största studien jag gjorde för att studera dessa fenomen, skedde inifrån ett akustiskt transparent tält) och skall avgöra vad som är verkligt...
Finns det några bilder så man ser hur lite hur testet gick till?
Morello skrev:Ingvar, om "vi" byter ut "vi" mot "gemene man" så blir det bättre.
Rille skrev:Ja visst har jag upplevt det. Bara inspelningen är bra nog och en hygglig stereo står i ett lite akustikreglerat rum som inte får vara för litet (läs smalt) så finns goda möjligheter för den typen av upplevelse. Det handlar "bara" om att ta bort felen som stör så att sinnet inte har något att reta sig på. Upplever det dagligen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster