Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Vilken Lundahltrafo funderar du över ?
DS skrev:Har du pratat med Erik A själv?
Vem vet, han kanske vet av några brister som blev alldeles för dyrt att åtgärda i en stor serie!? Å andra sidan är det ju inga ruslindade thai trafos direkt
Morello skrev:Passa på att implementera lite regulativ återkoppling när du ändå är i farten.
flathead skrev:Lundahl har ju erkänt bra trafos och Erik har ju uppgraderat dom tidigare så varför inte ?
Det finns ju en ocean av möjliga tweaks (kondingar/motstånd/trafos) att pröva om ekonomin tillåter.
flathead skrev:Det klassiska är väl att större trafo med mera koppar ger bättre bas återgivning.
En bättre lindad trafo med fler sektioner ger lägre kapacitans och därmed bättre diskant återgivning.
Konsten är att kombinera dessa två egenskaper och där kommer kunskap och hantverk in i bilden.
Järn kostar, koppar kostar och mer avancerad lindning kostar !
Erik vet nog vad som är värt att satsa på och hur bra originaltrafon är, han är reko och klöser inte av nån stålar utan resultat.
Sen är det ju en bra förstärkare redan i starten så bara du vet var den svagaste länken i kedjan sitter.
Morello skrev:Pecis. Sen ökar man råförstärkningen runt 20-30 dB och sluter systemet så ska ni se att det börjar låta anständigt.
bensnake skrev:Morello skrev:Pecis. Sen ökar man råförstärkningen runt 20-30 dB och sluter systemet så ska ni se att det börjar låta anständigt.
Bespara mig dina vanföreställningar gällande anständigt ljud. Svara på topic eller håll käft. I all välmening.
bensnake skrev:...
Såväl subjektivt tyckande som pragmatisk objektivitet är välkommet.
IngOehman skrev:
Och dessutom tycker jag det är en i allra högsta grad tveksam rekommen-
dation att öka gain 20-30 dB och sedan sluta loopen. Vem tar ansvar för
fasmarginalen?
.
Johan_Lindroos skrev:bensnake skrev:...
"Pragmatisk objektivitet" var alltså inte välkomment...
Morello skrev:Pecis. Sen ökar man råförstärkningen runt 20-30 dB och sluter systemet så ska ni se att det börjar låta anständigt.
bensnake skrev:Johan_Lindroos skrev:bensnake skrev:...
Allvarligt, Johan; hur menar du nu? Kolla topic. Hade jag velat transformera min stärkare till en opamp, hade jag givetvis skrivit det. Då hade dessutom Morellos tips varit pragmatiskt objektiva. Nu är de bara provokativa och, som Ingvar så riktigt uttrycker det, totalt onödiga.
Morello skrev:bensnake skrev:Johan_Lindroos skrev:bensnake skrev:...
Allvarligt, Johan; hur menar du nu? Kolla topic. Hade jag velat transformera min stärkare till en opamp, hade jag givetvis skrivit det. Då hade dessutom Morellos tips varit pragmatiskt objektiva. Nu är de bara provokativa och, som Ingvar så riktigt uttrycker det, totalt onödiga.
Vad är du ute efter genom byte av traf?
Lundahl är tämligen inriktade på teknisk prestanda.
Morello skrev:Exakt vad jag misstänkte och då känns det naturligt att sluta slingan och reglera utgången.
Men nu skiter jag i den här tråden så får rördogmatikerna leka ostört i pseudovetenskapens sandlåda.
Morello skrev:bensnake skrev:Johan_Lindroos skrev:bensnake skrev:...
Vad är du ute efter genom byte av traf?
Lundahl är tämligen inriktade på teknisk prestanda.
Svante skrev:Idag körde jag bil med återkoppling. Jag använde okulär informationsinhämtning och ett gyro för justering av rattutslagen och utan det hade det nog gått åt pipan.
Bara så att ni vet.
Morello skrev:Exakt vad jag misstänkte och då känns det naturligt att sluta slingan och reglera utgången.
Men nu skiter jag i den här tråden så får rördogmatikerna leka ostört i pseudovetenskapens sandlåda.
+1magnus2212 skrev:Morello skrev:Exakt vad jag misstänkte och då känns det naturligt att sluta slingan och reglera utgången.
Tack för det
IngOehman skrev:Svante skrev:Idag körde jag bil med återkoppling. Jag använde okulär informationsinhämtning och ett gyro för justering av rattutslagen och utan det hade det nog gått åt pipan.
Bara så att ni vet.
En sådan där liknelse underkänner sig själv, och jag kan inte annat än
fascineras över att du ändå välde att skriva den. Varför?
Utan återkoppling så hade du kört i diket. Det visar att DET systemet är
så dåligt att det inte räcker med att du vet vart du ska, utan då måste
hela tiden kolla var du hamnat för att inte komma helt åt fanders fel.
En rörförstärkare kan dock utan problem spela en hel låt och allt är på
rätt ställe efteråt.
Morello skrev:Nejdå, bara brist på återkoppling.
Morello skrev:...
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Idag körde jag bil med återkoppling. Jag använde okulär informationsinhämtning och ett gyro för justering av rattutslagen och utan det hade det nog gått åt pipan.
Bara så att ni vet.
rätt ställe efteråt.
Var någonstans läste du att det var en liknelse? Är det inte du som läser texter som de står, utan att tolka dem?
Morello skrev:Nejdå, bara brist på återkoppling.
IngOehman skrev:Vad är det för vits med detta ständiga huggande så fort något som Erik har gjort kommer på tal?
Helt klart det bäst inlägget jag någonsin läst på faktiskt när det kommer till förståelse och ödmjukhet, tack! För allas vetskap så driver jag idag mina högtalare med trissor. Detta på grund av att mina förra högtalare krävde det. Jag tycker som flathead att rör och trissor kompletterar varandra.DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Vad är det för vits med detta ständiga huggande så fort något som Erik har gjort kommer på tal?
Jag tror inte främst det har med själva konstruktionernas kvalitet att göra. Snarare handlar det väl om att Morello "triggar på negativ flank" pga att alla de pseudovetenskapliga förklaringar som EA kokat ihop under åren och vars udd främst varit riktad mot transistorförstärkare och förstärkare med motkoppling. Helt utan saklig grund skall väl tilläggas. Gammal ost och sånt där, tänker jag mig. Jag tänker på EA som Chet Atkins beskrev Mark Knopfler: "You know, Mark doesn't know what the hell he is doing. But it comes out alright!"
/DQ-20
PS. Bara så att det inte blir något missförstånd så gillar jag EA både som person (de få gånger jag träffat honom) och som förstärkarkonstruktör.
PPS. Ja just det ja. Angående transformatorbyte skulle jag DEFINITIVT höra av mig direkt till konstruktören. Audion-stegen är en integrerad enhet där förstärkarblocken ingår i en "organisk" helhet. Vad som fungerar är en empirisk fråga. "Bättre" är inte alltid bättre.
DS skrev: Helt klart det bäst inlägget jag någonsin läst på faktiskt när det kommer till förståelse och ödmjukhet, tack!
Jag ska själv dra in klorna och inte häva ur mig dumheter i onödan, det tillför ingenting till debatten.DQ-20 skrev:DS skrev: Helt klart det bäst inlägget jag någonsin läst på faktiskt när det kommer till förståelse och ödmjukhet, tack!
Tack!Nu är väl inte "ödmjukhet" det första som mina vänner IRL kommer att tänka på om de skulle beskriva mig. Men jag tänker såhär att "folk är som folk är mest" och att kommunikation och försök att förstå brukar rensa bort de mesta av svällande blodkärl i tinningarna.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Audion-stegen är en integrerad enhet där förstärkarblocken ingår i en "organisk" helhet. Vad som fungerar är en empirisk fråga. "Bättre" är inte alltid bättre.
MkII:an jag hade upplevde jag hade väldigt lite problem med klen bas och avrullad diskant. En jäkligt neutral rörhäck som åter ska pryda min stereobänk va det lider och plånboken tillåterbensnake skrev:DQ-20 skrev:Audion-stegen är en integrerad enhet där förstärkarblocken ingår i en "organisk" helhet. Vad som fungerar är en empirisk fråga. "Bättre" är inte alltid bättre.
Tack för feedback ()
Det där är en springande punkt... Som sagt, jag vill inte att de förtjänster jag upplever att stärkaren besitter ska gå förlorade. Enligt Erik ska detta dock inte bli fallet. Inte heller eventuella övriga komponentbyten som följer naturligt av trafobytet, ska innebära att förstärkarens "karaktär" grusas. Ingreppen handlar trots allt inte om att implementera lite regulativ återkoppling eller att sluta loopen...
DS skrev:
MkII:an jag hade upplevde jag hade väldigt lite problem med klen bas och avrullad diskant. En jäkligt neutral rörhäck som åter ska pryda min stereobänk va det lider och plånboken tillåter![]()
Spännande dock att se vad du nu hittar på
DQ-20 skrev:Audion-stegen är en integrerad enhet där förstärkarblocken ingår i en "organisk" helhet. Vad som fungerar är en empirisk fråga. "Bättre" är inte alltid bättre.
DS skrev:Helt klart det bäst inlägget jag någonsin läst på faktiskt när det kommer till förståelse och ödmjukhet, tack! För allas vetskap så driver jag idag mina högtalare med trissor. Detta på grund av att mina förra högtalare krävde det. Jag tycker som flathead att rör och trissor kompletterar varandra.DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Vad är det för vits med detta ständiga huggande så fort något som Erik har gjort kommer på tal?
Jag tror inte främst det har med själva konstruktionernas kvalitet att göra. Snarare handlar det väl om att Morello "triggar på negativ flank" pga att alla de pseudovetenskapliga förklaringar som EA kokat ihop under åren och vars udd främst varit riktad mot transistorförstärkare och förstärkare med motkoppling. Helt utan saklig grund skall väl tilläggas. Gammal ost och sånt där, tänker jag mig. Jag tänker på EA som Chet Atkins beskrev Mark Knopfler: "You know, Mark doesn't know what the hell he is doing. But it comes out alright!"
/DQ-20
PS. Bara så att det inte blir något missförstånd så gillar jag EA både som person (de få gånger jag träffat honom) och som förstärkarkonstruktör.
PPS. Ja just det ja. Angående transformatorbyte skulle jag DEFINITIVT höra av mig direkt till konstruktören. Audion-stegen är en integrerad enhet där förstärkarblocken ingår i en "organisk" helhet. Vad som fungerar är en empirisk fråga. "Bättre" är inte alltid bättre.
celef skrev:DS skrev:Helt klart det bäst inlägget jag någonsin läst på faktiskt när det kommer till förståelse och ödmjukhet, tack! För allas vetskap så driver jag idag mina högtalare med trissor. Detta på grund av att mina förra högtalare krävde det. Jag tycker som flathead att rör och trissor kompletterar varandra.DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Vad är det för vits med detta ständiga huggande så fort något som Erik har gjort kommer på tal?
/DQ-20
jag håller verkligen inte med!!!! det är ju gräsligt att kalla någon totalt okunnig men lyckosam, fyfan säger jag
jonasp skrev:Jag inbillar mig att de som gillar att komponera sitt system med sådana komponenter har samma typ av intresse som de som vill finna den perfekta kombinationen av kaffebönor, kaffekokare, kvarn, etc etc. Själv föredrar jag att gå till väga på ett annat sätt men jag har full förståelse för att många kan tycka att den här typen av kombinerande är roligt och intressant.
Celef skrev:DS skrev:DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Vad är det för vits med detta ständiga huggande så fort något som Erik har gjort kommer på tal?
/DQ-20
Helt klart det bäst inlägget jag någonsin läst på faktiskt när det kommer till förståelse och ödmjukhet, tack! För allas vetskap så driver jag idag mina högtalare med trissor. Detta på grund av att mina förra högtalare krävde det. Jag tycker som flathead att rör och trissor kompletterar varandra.
jag håller verkligen inte med!!!! det är ju gräsligt att kalla någon totalt okunnig men lyckosam, fyfan säger jag
jonasp skrev:Jag inbillar mig att de som gillar att komponera sitt system med sådana komponenter har samma typ av intresse som de som vill finna den perfekta kombinationen av kaffebönor, kaffekokare, kvarn, etc etc. Själv föredrar jag att gå till väga på ett annat sätt men jag har full förståelse för att många kan tycka att den här typen av kombinerande är roligt och intressant.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Idag körde jag bil med återkoppling. Jag använde okulär informationsinhämtning och ett gyro för justering av rattutslagen och utan det hade det nog gått åt pipan.
Bara så att ni vet.
rätt ställe efteråt.
Var någonstans läste du att det var en liknelse? Är det inte du som läser texter som de står, utan att tolka dem?
Gör du dig inte onödigt larvig nu?
IngOehman skrev:Varför skrev du det i tråden? Ville du inte skriva att återkoppling var bra?
IngOehman skrev:Och om du menade att det bara gällde bilkörning, vad 17 hade det i den här tråden att göra i så fall?
IngOehman skrev:
Du får förlåta mig, men att låtsas som om det du skriver om återkoppling INTE var en kommentar till den diskussion om återkoppling som förekom i tråden, är för fånigt. Om du har någon sakkommentar till det jag skrev, så kläm fram den istället.
Svante skrev:Nej. Jag tänkte mig det inte som en liknelse bara, utan som ett exempel på när återkoppling är fullständigt nödvändig.
bensnake skrev:Funderar på att tweaka(?) min Audion Silver Night Mk.II med att byta till en ny trafo. Finns det något att vinna ljudmässigt på detta tilltag eller är det bortkastade tusenlappar? Förstärkaren fungerar trots allt perfekt i dagsläget tillika förstärker signalen njutbart. Kanske någon här genomfört operationen och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Flint skrev:bensnake skrev:Funderar på att tweaka(?) min Audion Silver Night Mk.II med att byta till en ny trafo. Finns det något att vinna ljudmässigt på detta tilltag eller är det bortkastade tusenlappar? Förstärkaren fungerar trots allt perfekt i dagsläget tillika förstärker signalen njutbart. Kanske någon här genomfört operationen och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag tror inte att det finns så mycket att hämta i det tweaket men om du (ni) samtidigt inför global motkoppling (säg 20dB) så tror jag att det blir hörbara skillnader och det är inte säkert att du tycker att dom är till det bättre som t.ex. den subjektivt upplevda känsla av dynamik och kraft. Jag skulle inte lägga säg 5-10kkr (inkl. arbetskostnad) ohört på den chansningen.
Objektivisten skrev:Flint skrev:bensnake skrev:Funderar på att tweaka(?) min Audion Silver Night Mk.II med att byta till en ny trafo. Finns det något att vinna ljudmässigt på detta tilltag eller är det bortkastade tusenlappar? Förstärkaren fungerar trots allt perfekt i dagsläget tillika förstärker signalen njutbart. Kanske någon här genomfört operationen och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag tror inte att det finns så mycket att hämta i det tweaket men om du (ni) samtidigt inför global motkoppling (säg 20dB) så tror jag att det blir hörbara skillnader och det är inte säkert att du tycker att dom är till det bättre som t.ex. den subjektivt upplevda känsla av dynamik och kraft. Jag skulle inte lägga säg 5-10kkr (inkl. arbetskostnad) ohört på den chansningen.
Är det svårt att implementera variabel feedback? Annars skulle ju det kunna vara en kul grej.
Objektivisten skrev:Flint skrev:bensnake skrev:Funderar på att tweaka(?) min Audion Silver Night Mk.II med att byta till en ny trafo. Finns det något att vinna ljudmässigt på detta tilltag eller är det bortkastade tusenlappar? Förstärkaren fungerar trots allt perfekt i dagsläget tillika förstärker signalen njutbart. Kanske någon här genomfört operationen och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Är det svårt att implementera variabel feedback? Annars skulle ju det kunna vara en kul grej.
Objektivisten skrev:
Flint skrev:bensnake skrev:Funderar på att tweaka(?) min Audion Silver Night Mk.II med att byta till en ny trafo. Finns det något att vinna ljudmässigt på detta tilltag eller är det bortkastade tusenlappar? Förstärkaren fungerar trots allt perfekt i dagsläget tillika förstärker signalen njutbart. Kanske någon här genomfört operationen och vill dela med sig av sina erfarenheter?
flathead skrev:Variabel feedback modell gitarrförstärkare med pot är inte att rekomendera.
Att räkna fram vad som krävs i ökad förstärkning och sedan ha en switch för feedback är ok.
flathead skrev:Skulle inte en bättre trafo ge både bättre ferkvensomfång och frekvensgång samt mindre distorsion ?
flathead skrev:
Skulle inte en bättre trafo ge både bättre ferkvensomfång och frekvensgång samt mindre distorsion ?
Flint skrev:flathead skrev:Skulle inte en bättre trafo ge både bättre ferkvensomfång och frekvensgång samt mindre distorsion ?
Det är lätt att tro att det ideologiskt antaget rätta också skulla låta bäst. I det här fallet är det inte säkert att så är fallet. Det finns några tänkbara förklaringar till det som har med stärkarens kompensering och ev. ostabilitet i passbandets ytterområden vilket blir följden när man motkopplar.
flathead skrev:Flint skrev:flathead skrev:Skulle inte en bättre trafo ge både bättre ferkvensomfång och frekvensgång samt mindre distorsion ?
Det är lätt att tro att det ideologiskt antaget rätta också skulla låta bäst. I det här fallet är det inte säkert att så är fallet. Det finns några tänkbara förklaringar till det som har med stärkarens kompensering och ev. ostabilitet i passbandets ytterområden vilket blir följden när man motkopplar.
Nu behöver jag en lektion tror jag ???
Förutsatt att den trafo som sitter där original inte är optimal vilket EA då borde sagt.
Skulle inte en bättre trafo gynna stärkaren mest vid låg återkoppling samt även med ökad återkoppling.
Flint skrev:flathead skrev:Flint skrev:flathead skrev:Skulle inte en bättre trafo ge både bättre ferkvensomfång och frekvensgång samt mindre distorsion ?
Nu behöver jag en lektion tror jag ???
Förutsatt att den trafo som sitter där original inte är optimal vilket EA då borde sagt.
Skulle inte en bättre trafo gynna stärkaren mest vid låg återkoppling samt även med ökad återkoppling.
Jo teoretist men det är inte säkert att du (eller jag) skulle tycka att det också låter bättre i motsvarande grad. Vi kanske föredrar ett något "rockigare och skitigare" ljud med mer drag i, kanske skadade av dagens mastringskultur. Det är därför principen bör provlyssnas först innan pengarna byter ägare. Hypotes.
phon skrev:... men vi vet ju inte alls vad TS vill ha, alltså vad TS tycker är bättre eller sämre.
Flint skrev:flathead
Jag delar den uppfattningen. Dist jag inte störs av bryr jag mig inte om men dist som stör ska bort.
Morello skrev:Problemet är att denna typ av förstärkare används och uppskattas tack vare den höga nivå av kontamination och klangfärg, varför tekniskt bättre traf och/eller återkoppling framstår som lite kontraproduktivt.
Morello skrev:RS2000 är helt omusikalisk tack och lov.
Morello skrev:Problemet är att denna typ av förstärkare används och uppskattas tack vare den höga nivå av kontamination och klangfärg, varför tekniskt bättre traf och/eller återkoppling framstår som lite kontraproduktivt.
bensnake skrev: Problemet med att definiera vad jag är ute efter är helt enkelt att jag inte riktigt själv vet det. Jag saknar dessutom erforderliga kunskaper om och i så fall hur eventuell dist eller avsaknad av densamma inom givet frekvensområde är att föredra utifrån mina ljudpreferenser. Jag vet bara att jag tycker att det låter kalas i dagsläget. Däremot är jag inte säker på om det låter OPTIMALT utifrån potentiella förutsättningar. Det är lite där skon klämmer; jag vet helt enkelt inte om stärkaren har mer att ge. Tänk om basen skulle upplevas som ännu djupare och kanske något mer väldefinierad än i dagläget? Eller att diskanten skulle upplevas som ännu mer högupplöst och "skir" utan att för den skull bli påträngande? Ja, då vore ett trafobyte värt pengarna. Frågan är emellertid om så skulle bli fallet...
flathead skrev:Att kalla alla rörförstärkare för effektboxar ger dig inga poäng hos mig i alla fall.
Bill50x skrev:Två av mina allra bästa ljudåtergivningsupplevelser på senare tid har faktiskt varit genom rörelektronik.
1) LTS-möte, (dator), The Dream och Hesselvall 2
2) Hos kamrat, (såväl cd som vinyl) Audio research rör (för och slutsteg), Focal högtalare
Vid båda tillfällena har återgivningen känts självklar, musiken förståelig och bara.... ja, bra. Dvs rätt. Hos min kamrat lyssnade vi bland annat på en platta med RHCP, som hos mig låter ganska kaotisk och söndermastrad. Hos honom var det självklart en av de bästa plattor jag hört med detta band och man förstod absolut storheten med de olika musikerna som spelade på skivan. Här kändes det som om Linn kunde slänga sig i väggen, det var ännu mer musikalisk förståelse än jag någonsin hört i ett Linn-system...
/ B
phon skrev:Ja, det kan ju vara svårt att veta om något kan bli bättre, det vore ju inte så kul att först lägga ut en massa pengar, och sen få nåt man gillar mindre än det man hade från början.
Jag skulle ha börjat med att försöka kolla upp hur det är med den redan existerande stärkaren. Vad som kommer ur den med en given insignal. Då kanske det går att få ett hum om vad det är jag gillar, men det blir ju mätningar då förstås ....![]()
![]()
Sen kanske det kan gå att lägga till mer av det man gillar, eller ta bort lite av det man inte gillar så mycket. Då blir det att rita/räkna/löda och mäta/lyssna eller nåt. Tidsödande, och kanske potentiellt dyrt om man köper grejor som inte faller väl ut.
Sen jobbar ju stärkaren i symbios med högtalaren, så en förbättring/förändring i stärkaren kanske inte alls får det utfall man vill om högtalaren kanske stretar åt andra hållet. Många finesser på ett spett.
bensnake skrev:Det som är lite tråkigt, enligt mitt förmenande, är när vuxna, kunniga och ljudintresserade män inte ens bemödar sig med att lyssna på en rörrigg bara för att den på papperet är mätmässigt underlägsen trissebaserad elektronik. Men jag antar att det är upp till var och en.
flathead skrev:Morello skrev:Kan du tänka dig att jag konstruerat och byggt en rörrigg som spelade hemma hos mig under 1-2 års tid`?
Nu fick jag nytt hopp om dig igen.
Och fanns det några sidor hos den du gillade ??
Morello skrev:flathead skrev:Morello skrev:Kan du tänka dig att jag konstruerat och byggt en rörrigg som spelade hemma hos mig under 1-2 års tid`?
Ja, charmen med rör. Någon gång ska jag bygga en ny rörhäck - med generös budget.
DQ-20 skrev:bensnake skrev:Det som är lite tråkigt, enligt mitt förmenande, är när vuxna, kunniga och ljudintresserade män inte ens bemödar sig med att lyssna på en rörrigg bara för att den på papperet är mätmässigt underlägsen trissebaserad elektronik. Men jag antar att det är upp till var och en.
Några sådana personer har iallafall inte jag hittat på det här forumet. Däremot "vuxna, kunniga och ljudintresserade män" som inte gillar "rörljud" eftersom de störs av de hörbara artefakterna. Människor är känsliga för olika saker. Ibland överväger nackdelarna fördelarna. Och ibland tvärt om.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Däremot "vuxna, kunniga och ljudintresserade män" som inte gillar "rörljud" eftersom de störs av de hörbara artefakterna.
/DQ-20
flathead skrev:Morello skrev:flathead skrev:Morello skrev:Kan du tänka dig att jag konstruerat och byggt en rörrigg som spelade hemma hos mig under 1-2 års tid`?
Ja, charmen med rör. Någon gång ska jag bygga en ny rörhäck - med generös budget.
Prova en hybrid.
Rör är utmärkta spänningsförstärkare.
Och trissor är bättre på ström.
Det kostar dessutom inte skjortan.
Flint skrev:Den stora skillnaden mellan rör- och trissegänget tror jag ligger i att trissegänget spelar (och vill kunna spela) otroligt högt i volym utan att stegen ger sig. Dom har alltså kvar tonårsattityden att full volym utan klipp är HiFi och dom lyssnar alltså därmed mer på kvantitet än kvalitet (min tolkning). Rörmaffian lyssnar nog mer på hur musiken framförs på betydligt blygsammare nivåer. Jag gör det i alla fall. Tippar att jag sällan är över 70-80dB i rummet.
Laila skrev:Kan det vara så att man vid högre motkopplingsgrad riskerar att få självsvängning i MHz-området(å uppåt) ? Man kanske skulle skaffa hund när man testkör ett nytt rörisbygge . . . typ
Laila skrev:Mellan 0 å 5HZ behöver man välan inget skåp för att upptäcka, om det är s.k. "motorboating" som du tänker på . . .,
Flint skrev:Men just att global motkoppling försämrar känslan av dynamik och kraft vid musikåtergivning med utgångstrafoförsedda rörslutsteg är ett gammalt och känt faktum. Jag läste om det någonstans på 70-talet och den artikeln syftade till diskussioner från jag tror 30-talet. Där sas det att man hade kommit fram till en tumregel på 14dB nfb som en välljudande kompromiss. Jag testade det värdet då och det har inte slagit fel sen dess. 14dB eller fem gånger som det innebär tar alltså ned thd med en faktor fem och sänker också utgångsimpedansen med samma faktor. 14dB är dock för mycket för gitarrstärkare. Där räcker det med 6-10dB nfb, empiriskt vetenskapat.
DQ-20 skrev:Jean Hiraga!
Flint skrev:Den stora skillnaden mellan rör- och trissegänget tror jag ligger i att trissegänget spelar (och vill kunna spela) otroligt högt i volym utan att stegen ger sig. Dom har alltså kvar tonårsattityden att full volym utan klipp är HiFi och dom lyssnar alltså därmed mer på kvantitet än kvalitet (min tolkning). Rörmaffian lyssnar nog mer på hur musiken framförs på betydligt blygsammare nivåer. Jag gör det i alla fall. Tippar att jag sällan är över 70-80dB i rummet.
flathead skrev:Morello skrev:Jag skulle vilja se ett "bevis" för att den optimala återkopplingen konvergerar mot just 14 dB.
Det gäller runt en utgångstrafo inte i trisse sammanhang eller OTL.
Det är nog både räknat och testat IRL.
Morello skrev:flathead skrev:Morello skrev:Jag skulle vilja se ett "bevis" för att den optimala återkopplingen konvergerar mot just 14 dB.
Skulle gärna se de beräkningarna.
Nä alltså, det går inte att komma med sådana påståenden - det är bara en knasig tumregel i mängden av knasiga tumregler.
flathead skrev:Vad är det för fel med empiriskt framtagna regler ?
Svante skrev:flathead skrev:Vad är det för fel med empiriskt framtagna regler ?
Ett problem är att deras giltighetsområde blir begränsat, och att det behövs väldigt mycket empiri för att få ett någorlunda användbart område. Ovanstående gör lätt att man sätter för stor tilltro till en svag grund.
I allmänhet alltså, inte specifikt, men heller inte exkluderande detta fall.
Empiri tillsammans med en solid teoretisk grund leder så mycket längre.
Morello skrev:flathead skrev:Morello skrev:Jag skulle vilja se ett "bevis" för att den optimala återkopplingen konvergerar mot just 14 dB.
Nä alltså, det går inte att komma med sådana påståenden - det är bara en knasig tumregel i mängden av knasiga tumregler.
IngOehman skrev:Morello skrev:flathead skrev:Morello skrev:Jag skulle vilja se ett "bevis" för att den optimala återkopplingen konvergerar mot just 14 dB.
Håller med.
Däremot kan det vara ett statistiskt fynd, som alltså bara har en statis-
tisk giltighet med subjektiv mall.
Men självklart är "det som konstituerar en optimal återkopplingsgrad" ju
något som är i allra högsta grad beroende av förutsättningarna, och de
varierar från fall till fall.
Den som inte inser att det är så kan tänka sig en svart låda som kan få
representera valfri förstärkare, som man kan välja att återkoppla si eller
så mycket. Den som anser att 14 dB är rätt mängd i samtliga fall kan ta
sig en funderare på om det är sant även om det som utgör den svarta
lådan är en förstärkare som är återkopplad 14 dB... Är "14 dB mera" det
som behövs då?
Den som inte är bevandrad i förstärkarteknik får möjligen ett intryck av
att exemplet inte är relevant eftersom 14+14≠14, men den som vet lite
mera vet att en förstärkares återkopplingsgrad är en intrinsisk egenskap,
en som inte är mätbar från det perspektiv där bara dess in- och utgång
är tillgängliga, och att en olika förstärkares egenskaper kan variera inom
vida gränser trots samma återkoppling.
Det man kan se utifrån är förstärkarens transfer-egenskaper. Och dessa
kan vara snart sagt identiska hor två förstärkare med väldigt olika grad
av återkoppling. eller variera rikligt - oaktat om förstärkarna har samma
grad av faktisk återkoppling.
Därför är det viktigt att minnas att en förstärkares återkopplingsgrad är
något som berättar HUR förstärkaren fått sina egenskaper, men den säger
inte något om vilka egenskaperna är. Det är inte någon teknisk parameter
som berättar om transferegenskaperna. Lika lite som prislappen är det.
Och möjligen kommer jag inte att ångra att jag nu vågar jag mig på att
påstå att det är lika dumt att påstå att 14 dB återkoppling är optimalt,
som att påstå att 14 kkr är det optimala priset.
Vh, iö
- - - - -
PS. Sen bara för att komplicera saken ytterligare så finns det återkoppling
och återkoppling. Viss är lokal och viss är global. Bara för att ingen skall
missförstå vad denna tråd handlat om när återkoppling har nämnts skall
det sägas att det är global återkoppling som det talats om - den som görs
i en slinga runt det som blir återkopplat. Men varje enskild komponent kan
även anses vara återkopplad, liksom i signalvägen baklänges. Ibland finns
det de som anser att ett GE-steg saknar återkoppling när det inte finns
något emittermotstånd, men sett från en fysikalisk infallsvinkel så är det
egalt om man talar om yttre eller inre resistanser.
Morello skrev:Nä alltså, det går inte att komma med sådana påståenden - det är bara en knasig tumregel i mängden av knasiga tumregler.
Morello skrev:
Släpp dumreglerna och kom in i matchen - det är roligare när man FÖRSTÅR hur saker hänger ihop istället för att leva i villfarelse och klamra sig fast vid gamla dogmer.
flathead skrev:Att vi tycker olika har vi väl båda insett men att kalla andra för dumma och oförståendedet får stå för dig !!!
Morello skrev:Släpp dumreglerna och kom in i matchen - det är roligare när man FÖRSTÅR hur saker hänger ihop istället för att leva i villfarelse och klamra sig fast vid gamla dogmer.
IngOehman skrev:Min uppfattning är som jag tror alla vet, att tumregler praktiskt taget alltid är dumregler, och ansvariga för mycket ont här i världen.
DQ-20 skrev:Om man skall säga något allvarligt om Lundahls-transformatorerna är det väl att det är väldigt jämna i kvaliteten, pga sin konstruktion. Företaget lämnar också exakta specifikationer för tomgångström så att man kan lägga sig "rätt" på magnetiseringskurvan om man kör single-ended.
/DQ-20
Svante skrev:IngOehman skrev:Min uppfattning är som jag tror alla vet, att tumregler praktiskt taget alltid är dumregler, och ansvariga för mycket ont här i världen.
Aha! Börjar du mjukna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster