Den portalbesökande har säkerligen upptäckt att det just publicerats en ny artikel. Om du inte minns adressen så är det alltså på http://www.faktiskt.se/ du skall klicka.
Mkt nöje!
Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Hör upp!
Den portalbesökande har säkerligen upptäckt att det just publicerats en ny artikel. Om du inte minns adressen så är det alltså på http://www.faktiskt.se/ du skall klicka.
Mkt nöje!
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Hör upp!
Mkt nöje!
Intressant !
Den där förstärkaren och många liknande bildade ju skola för japanernas dominans på marknaden. Snygga apparater med rätt dålig strömkapacitet, som i sin tur öppnade upp marknaden för bättre låtande engelska förstärkare som sugden, audiolab och naim.
Vinylcalle skrev:Richard skrev:Vee-Eight skrev:Hör upp!
Mkt nöje!
Intressant !
Den där förstärkaren och många liknande bildade ju skola för japanernas dominans på marknaden. Snygga apparater med rätt dålig strömkapacitet, som i sin tur öppnade upp marknaden för bättre låtande engelska förstärkare som sugden, audiolab och naim.
Ljud är subjektivt så där får du gärna tycka vad du vill om vad som lät och låter bra, men att det var någon särskild brist på ström i japanska förstärkare stämmer inte med dom 100-tals mätningar jag sett ifrån tidpunkten. Sanningen är att det varierade friskt.
Som exempel angående marknadsföring/brittiskt vs japan/strömstyrka marknadsfördes NAD i Sverige alltid som väldigt effektstarka medan Denon istället var lite finare (båda såldes av dåvarande Svenska NAD AB som senare blev Hifiklubben). I mätningar var oftast motsvarande modell ifrån Denon effekt och strömstarkare än NAD.
Att "myten" om den klena japanska förstärkaren uppkom av amerikansk och europeisk hifi-industri som kände sig allt mer hotad och passerad är nog inte allt för långt ifrån sanningen. Att dessutom många amerikanska förstärkare helt saknade skyddskretsar som slog ifrån dom japanska förstärkarna vid för krävande laster kan säkert även det bidragit.
MvH Carl
Richard skrev:Visst kan det ha varit en smula olika vad det gäller strömkapacitet, men det lät ofta subjektivt sämre än de engelska eller amerikanska förstärkarna. Jag tror Peter Stendl kan utveckla detta mera från sin tid som butiksägare.
Richard skrev:Visst kan det ha varit en smula olika vad det gäller strömkapacitet, men det lät ofta subjektivt sämre än de engelska eller amerikanska förstärkarna. Jag tror Peter Stendl kan utveckla detta mera från sin tid som butiksägare.
phloam skrev:Richard skrev:Visst kan det ha varit en smula olika vad det gäller strömkapacitet, men det lät ofta subjektivt sämre än de engelska eller amerikanska förstärkarna. Jag tror Peter Stendl kan utveckla detta mera från sin tid som butiksägare.
Äh, det lät alldeles umärkt bra för sådana som jag (ungdomar som ännu inte drabbats av guldöronsjuka) och som du själv var inne på förut, så var det inte bara bra ljud utan främst av allt design och funktionalitet som lade grunden för ett framtida hifi-intresse hos vår generation. Ljudet var mer av en självklarhet - att det skulle varit nån avgörande faktor låter som en efterkonstruktion om du ursäktar
Richard skrev:... Fast du behövde ju loudnessknappen intryckt eftersom ljudet lät så tunt och basfattigt utan.
Flint skrev:Richard skrev:... Fast du behövde ju loudnessknappen intryckt eftersom ljudet lät så tunt och basfattigt utan.
Så minns jag också 70-talet. Lät prylarna tunnt eller var det bara vi själva som var mer nybörjare och att tidsandan krävde loudness? Jag låter den frågan hänga i luften att vädras ett tag.
Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Flint skrev:Richard skrev:... Fast du behövde ju loudnessknappen intryckt eftersom ljudet lät så tunt och basfattigt utan.
Så minns jag också 70-talet. Lät prylarna tunnt eller var det bara vi själva som var mer nybörjare och att tidsandan krävde loudness? Jag låter den frågan hänga i luften att vädras ett tag.
Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Kan det ha hängt ihop med ett ideologiskt hifi-uppvaknande?
Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Du målar verkligen med breda penslar.
Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Har du så att du kan jämföra samma prylar idag? Förmodligen inte men det vore kul att höra om intrycken blir desamma.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Tidsmässigt hamnar vi väl då ungefär i mitten på 1980-talet. Det vill säga då den italienska discon hade sin storhetsperiod. Och då ville man förståss ha bästa tänka bara ljud för denna nya, frächa musik.
FBK skrev:Vad jag minns ifrån den tiden så lät Technics stärkare inget vidare emot annat som tex H/K,Rotel Dotterns bror kom över med en inte allt för gammal Technics som han tyckte skulle bli bättre än hennes urgamla NEC stärkare
Han tog med sig Technics hem igen....
Richard skrev:Jo, de där häftiga effektmätarna var ju klart vanebildande.... Snygga apparater. Fast du behövde ju loudnessknappen intryckt eftersom ljudet lät så tunt och basfattigt utan.
phloam skrev:Richard skrev:Jo, de där häftiga effektmätarna var ju klart vanebildande.... Snygga apparater. Fast du behövde ju loudnessknappen intryckt eftersom ljudet lät så tunt och basfattigt utan.
Du menar att de inte hade inbyggd loudness så att allt lät fläskigt?![]()
Richard skrev:En annan intressant iaktagelse är att många av dessa japanska förstärkare hade riktigt illaljudande riia- steg*. Min denon pma 730 hade det. Hur det var med den technics som finns på bilderna vet jag inte.
Flint skrev:Richard skrev:En annan intressant iaktagelse är att många av dessa japanska förstärkare hade riktigt illaljudande riia- steg*. Min denon pma 730 hade det. Hur det var med den technics som finns på bilderna vet jag inte.
Håller med. Mitt favoristärkarmärke från tiden i början av 80-talet var Luxman. Tio år senare hade jag möjlighet att låna en L430 (2X100W och 4000 i nypris 1983) och testade den igen. RIAA:t var inte bra och klart mycket sämre än det hembygda rör-RIAA jag just då körde som spelade MUSIK på ett mycket mer övertygande sätt. I övrigt stod sig L430 ganska bra men RIAA:t var en oväntad besvikelse.
Flint skrev:Richard
Hur/var satt dess lyter? Inte i RIAA-nätet väl. Kanske på in- och utgång men det var oftast vanligt i olika steg hela stärkaren igenom. Jag tror att det är lite fel att döma ut lyter på den grunden (jag säger inte att du gör det, det var bara en allmän kommentar). Jag har aldrig kunnat verifiera lyt-ljud när jag har testat, bara inbillat mig det innan. Jag misstänker mer de IC-kretsar som användes och den oftast enkla komponentbesparande kopplingen med nela RIAA-kompensationen i motkopplingen runt en OP.
Richard skrev:En annan intressant iaktagelse är att många av dessa japanska förstärkare hade riktigt illaljudande riia- steg*.
RogerGustavsson skrev:RIAA-steget i Denon PMA-730 ser ut så här. Inte många elektrolyter vad jag kan se...
IngOehman skrev:Richard skrev:Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
Fast när man läser det du skriver får man ju intrycket av det motsatta.
Richard skrev:
Är det ic: n mjm 4558 ?
Jag hade en sony receiver från 1971 som lät mycket bättre vid jämförelse.
Tyvärr såg det väl ut så här i många japanska förstärkare, en enda IC...
Vad säger flint ?
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
Sen undrar man ju hur en luftgitarr i återgivningen låter.![]()
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
Verkligen!
Flint skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
Verkligen!
Oftast mycket distat. Luftgitarr dyker mest upp i musik där gitarren ska vara rejält distad.
Flint skrev:... Mitt favoristärkarmärke från tiden i början av 80-talet var Luxman. Tio år senare hade jag möjlighet att låna en L430 (2X100W och 4000 i nypris 1983) och testade den igen. RIAA:t var inte bra och klart mycket sämre än det hembygda rör-RIAA jag just då körde som spelade MUSIK på ett mycket mer övertygande sätt. I övrigt stod sig L430 ganska bra men RIAA:t var en oväntad besvikelse.
IngOehman skrev:Förstärkare med fysiologisk volymkontroll (en loudness-variant, kanske den
vanligaste) fungerar på det viset.
Det vill säga basnivån ändrar sig inte som funktion av ljudtrycket utan som
funktion av volymkontrollens vridning.
Även om man tycker in loudness-knappen så påverkar den alltså ingenting
om volymen är uppdragen till max.
- - -
Skälet till att man gjorde sådana dimensioneringar var ingalunda att man ville
skona förstärkaren från bas när det blev starkt för att det skulle dista mindre,
utan skälet var att loudness ju avsågs vara en klangkompensation för spelning
på låg volym. Då är det inte logiskt att den skall verka när man spelar starkt.
Personligen som menar jag att loudness är feltänkt från början till slut, även
om det kunde vara en användbar tonkontrollfunktion mot mellanregistriga
inspelningar och högtalare.
Men då var det ju fel att dess effekt minskade när man drog upp volymen,
för varken inspelningarna eller högtalarna ändrade tonkurva nämnvärt av
det.
Vh, iö
Jocke skrev:kan inte bedöma tekniken men på det filosofiska planet kom väl Matti Otala att betyda en hel del för hur förstärkare kom att designas. Det fanns säkert andra men mycket refererades till honom då.Flint skrev:... Mitt favoristärkarmärke från tiden i början av 80-talet var Luxman. Tio år senare hade jag möjlighet att låna en L430 (2X100W och 4000 i nypris 1983) och testade den igen. RIAA:t var inte bra och klart mycket sämre än det hembygda rör-RIAA jag just då körde som spelade MUSIK på ett mycket mer övertygande sätt. I övrigt stod sig L430 ganska bra men RIAA:t var en oväntad besvikelse.
L430 var på sin tid en skaplig stärkare för hyggliga pengar och det gick att spela högt, riktigt högt utan att det lät för j-gt... Har funderat på det där för jag tyckte alltid att den blev bas-svagare på "max" och grunnar på om det var en medveten finess - att liksom minska basen för att inte resten ska dista...???
KarlXII skrev:Flint skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
Verkligen!
Oftast mycket distat. Luftgitarr dyker mest upp i musik där gitarren ska vara rejält distad.
Beror på hur man är lagd.
http://www.youtube.com/watch?v=dwbvAqxiOtY
Flint skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
Verkligen!
Jocke skrev:Så kan det vara för de har ingen knapp för loudness utan endast för low boost. Försökte googla runt lite men fann inget mer än någon som sökte efter en ersättning till ALPs-potten för volym och den skulle visst ha tappning för loudness...
Jocke skrev:Annars tycker jag att Yamaha-stärkare från den här tiden hade en intressant lösning med variabel loudness. Kan inte riktigt värdera brytfrekvenserna så här långt efteråt och jag tyckte inte om något annat med de stärkarna...^^
Flint skrev:L430 hade den sparsamma tonkontroll den hade i slugstegets globala motkoppling vilket är mycket ovanligt. Jag lämnar lite öppet för att jag minns fel men det är så jag har tolkat schemat när jag har sett det. Dom ritar schemana så otroligt rörigt så att det är svårt att få grepp om allt men just L430 vore kul att simulera för att se hur den verkligen fungerade.
IngOehman skrev:Du har rätt i att det var löst så, om jag minns rätt vill säga.
Däremot stämmer det inte alls att det skulle vara ovanligt med tonkontroller
som arbetar i via den globala motkopplingen. Det är snarare en mycket vanlig
lösning. Standardlösning 1A, typ.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det finns hur många som helst, och i själva verket hade de flesta komplett-
förstärkare inga disparata för- och slutstegsdelar alls, utan allt skedde i
samma förstärkeri (frånsett RIAA). Det var inte ovanligt med passiv ingångs-
väljare och pot, och sedan var man framme vid slutsteget. Det hade då för-
stås större gain än separata slutsteg.
Visst fanns det undantag, t ex NAD 3020, men de flesta "överkomliga" för-
stärkare var så enkelt uppbyggda.
Jag har inga schemor att visa men jag tror t ex att HK PM625vxi (hette det
väl) var uppbyggd så. Men det finns hur många som helst.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vanlig Baxandall-koppling har nästan alla sådana.
Jag har inga schemor, men den där HKn (som kanske hette 645 inte 625)
kan du kanske leta efter.
Vh, iö
Flint skrev:Då fick vi till slut fram åtminstone ett exempel. Den där hade Baxandal typ passiv (frekvensberoende spänningsdelning gentemot jord) aktivt i slutstegets motkopplingsslinga. Nu återstår bara något tusental exempel till för att "massor" ska uppfyllas.
En nackdel med tonkontrollen i globalmotkopplingen bör vara att den påverkar slutstegets prestanda beroende på hur man ställer kontrollerna/pottarna vilket ju minskar/ökar motkopplingen med allt vad det innebär av varierad dist och dämpningsfaktor. Förstärkaren bör bli något mer lastkänslig/beroende än om den hade fast motkoppling som ett vanligt slutsteg.
Flint skrev:IngOehman skrev:Vanlig Baxandall-koppling har nästan alla sådana.
Jag har inga schemor, men den där HKn (som kanske hette 645 inte 625)
kan du kanske leta efter.
Vh, iö
Baxandallkopplingen sitter ju runt ett separat linjenivåsteg före slutsteget och inte i slutstegets globala motkoppling. Jag trodde att du kunde din elektronik. Baxandallkopplingen kan vara både aktiv i motkopplingan (vanligast) runt en trissa eller en OP, eller passiv med lämplig buffert/förstärkande steg före och efter den passiva delen.
Tlills du visar ett av dom "massor" många slutstegen med tonkontrollen i slutstegets globala motkoppling anser jag att du mosar snö.
Richard skrev:Jag vet inte så mycket om detta förfarande..... Men....
Det verkar ju vara en smula dumt att göra så. Är det av ekonomiska skäl man gör det ? Enklare kretslösning ?
Flint skrev:IngOehman
Är du med på att ändrad motkoppling påverkar ett slutstegs dist och dämpfaktor?
IngOehman skrev:Varför är det dumt?
Kan du inte vara konkret och berätta VARFÖR du anser att det är dumt.
Det är svårt att kommentera det du skriver när det inte innehåller några
som helst argument.
Därmed inte sagt att du har fel, det finns svagheter, men också stora
fördelar. Och om svagheterna betyder något eller inte beror ju på allting
annat som rör konstruktionen.
Men låt mig säga såhär - det finns inga principiella hinder för att man
skall kunna göra en konstruktion baserat på en sådan kretslösning som
med tonkontrollerna i mittläget ger en helt transparent signalförmedling.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nytänkande?
Sådana kopplingar använde man ju redan på rörtiden!
IngOehman skrev:Anser du att det finns signifikanta skillnader mellan en dämpfaktor om 250 gånger och en om 250 000 gånger? Och anser du att en förstärkare med en distorsion om 0,01 % låter signifikant annorlunda än en med 0,000 01 % distorsion, allt annat lika?
Richard skrev:IngOehman skrev:Varför är det dumt?
som helst argument.
Vh, iö
Jag är ingen elektronikingenjör.
Richard skrev:IngOehman skrev:Varför är det dumt?
som helst argument.
Vh, iö
Flint skrev:Vem tycker du leder just nu?
IngOehman skrev:Du ledar, och sakfrågan drabbas.
Varför inte skippa hela det där tänket? Detta är ingen tävling.
Alla vinner när diskussionen och sakfrågan blir huvudperson.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:Nytänkande?
Sådana kopplingar använde man ju redan på rörtiden!
Åter igen Schema?
Flint skrev:IngOehman skrev:Anser du att det finns signifikanta skillnader mellan en dämpfaktor om 250 gånger och en om 250 000 gånger? Och anser du att en förstärkare med en distorsion om 0,01 % låter signifikant annorlunda än en med 0,000 01 % distorsion, allt annat lika?
Såna diskussioner och strävanden återfinns oftast i det man kan kalla ditt läger av denna "hobby". Jag bara konstaterar fakta, att motkopplingsgraden påverkar förstärkaren egenskaper.
IngOehman skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Varför är det dumt?
som helst argument.
Vh, iö
Det må vara hänt, men det mäste väl ändå finnas något skäl till att du
tycker någonting som du tycker, t ex:
"Det verkar ju vara en smula dumt att göra så."
Så använd dina egna ord. VAD är det som får dig att tycka att det inte
verkar vara så klokt? Du behöver absolut inte leverera en vetenskapligt
oantastlig beskrivning av grunden till dina farhågor, men berätta vad din
tanke bygger på.
Jag lovar att försöka förstå det du skriver - och att ta det på allvar och
försöka förklara huruvida det är relevanta synpunkter. Det gör jag alltid.
Vh,. iö
Richard skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Varför är det dumt?
som helst argument.
Vh, iö
tanke bygger på.
Vh,. iö
Fråga: det var en hel del skriverier i hifipressen under denna tid ( technicsförstärkaren ) om att det användes för MYCKET motkoppling, och Matti Otala kom ju med sina bredbandiga konstruktioner med lägre motkoppling, harman kardons citation- förstärkare var väl konstruerade med detta i åtanke. Ligger det något som helst i detta, att japanska förstärkare från 80- talet var alltför hårt motkopplade för att låta bra och naturligt? Det var ju så hifi- pressen skrev ( tex hifi& musik ) ?
Richard skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Varför är det dumt?
som helst argument.
Vh, iö
tanke bygger på.
Vh,. iö
Fråga: det var en hel del skriverier i hifipressen under denna tid ( technicsförstärkaren ) om att det användes för MYCKET motkoppling, och Matti Otala kom ju med sina bredbandiga konstruktioner med lägre motkoppling, harman kardons citation- förstärkare var väl konstruerade med detta i åtanke. Ligger det något som helst i detta, att japanska förstärkare från 80- talet var alltför hårt motkopplade för att låta bra och naturligt? Det var ju så hifi- pressen skrev ( tex hifi& musik ) ?
Flint skrev:IngOehman skrev:Nej, det låg ingenting i detta.
Det är försökt till tumregelförklaringar av komplicerade samband bara.
Och sådana blir aldrig rätt.
Vh, iö
Fel. Bara att lyssna. Motkoppling gör underverk med sinustoner, men sen...
Flint skrev:IngOehman skrev:Det finns ingenting rimligt i att jag skall leta reda på en massa schemor åt dig
Då borde du ha vett och förstånd att inte referera till dom heller och hoppas att folk ska tro dig ändå.
Vinylcalle skrev:Senare har man väl kommit fram till att det inte var hela sanningen.
Så nu kan spekulationerna och pajkastningen fortsätta.
Flint skrev:Och här förekommer ingen pajkastning. På sin höjd bara lite retorikpingis.
Flint skrev:IngOehman skrev:Nej, det låg ingenting i detta.
Vh, iö
Richard skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Nej, det låg ingenting i detta.
Vh, iö
Musik består väl sällan av sinustoner.
Richard skrev:För att anknyta till technics- förstärkaren:
Det där skrevs ju mycket i hifipressen under 80- talet. Det var tal om " global motkoppling" , vilket många japanska förstärkare använde, och " lokal motkoppling" , vilket de flesta engelska förstärkare och amerikanska använde. Hifipressen ansåg att de sistnämnda generellt lät bättre än de förstnämnda. Matti Otala förespråkade mindre, lokal motkoppling med snabba förstärkarekretsar. Han påstod att global motkoppling förstörde musikåtergivningen,- åtminstone framstod det så i hifi&musik.
Kan det inte vara så att den hårda globala motkoppling som användes i de japanska gjorde att de lät mera lika varandra ? Och därmed ointressant att skriva om för hifipressen ?
Hursomhelst så fick ju de japanska förstärkarna vid denna tidpunkt dåligt rykte om att låta sterilt och hårt- det beskrevs ju överallt i pressen.
Flint skrev:Richard skrev:För att anknyta till technics- förstärkaren:
Det där skrevs ju mycket i hifipressen under 80- talet. Det var tal om " global motkoppling" , vilket många japanska förstärkare använde, och " lokal motkoppling" , vilket de flesta engelska förstärkare och amerikanska använde. Hifipressen ansåg att de sistnämnda generellt lät bättre än de förstnämnda. Matti Otala förespråkade mindre, lokal motkoppling med snabba förstärkarekretsar. Han påstod att global motkoppling förstörde musikåtergivningen,- åtminstone framstod det så i hifi&musik.
Kan det inte vara så att den hårda globala motkoppling som användes i de japanska gjorde att de lät mera lika varandra ? Och därmed ointressant att skriva om för hifipressen ?
Hursomhelst så fick ju de japanska förstärkarna vid denna tidpunkt dåligt rykte om att låta sterilt och hårt- det beskrevs ju överallt i pressen.
Det där stämmer helt med mina erfarenheter som grundar sig i att jag givetvis har kopplat olika alternativ och lyssningdjämfört. I ett trissestegexperiment minns jag att jag hade tre olika loper tagna på olika ställen i steget och labbade med olika mycket motkoppling i varje loop. Alla variationer fick sitt eget ljud och i en viss kombination lät det riktigt bra, för att vara ett trissesteg.
Max_Headroom skrev:Hade du möjlighet att titta på vågformen (i osciloskåp eller så) för att se om den ändrade sig något beroende på koppling?

Flint skrev:Max_Headroom skrev:Hade du möjlighet att titta på vågformen (i osciloskåp eller så) för att se om den ändrade sig något beroende på koppling?
Jodå, jag kollade så mycket jag hade möjlighet till då. På förstärkarens utgång syntes inte så stora skillnader utom möjligen olika fö men internt i loparna varierade det en hel del på framför allt frekvensgången. Motkoppling skapar ju en spegelbild av stegets fel och den spegelbilden försöker rätta till dom.
Max_Headroom skrev:Fanns det något tydligt samband tyckte du? Typ ökad upplevd ljudkvalitet med ökad bandbredd i återkopplingen?
Flint skrev:Richard skrev:För att anknyta till technics- förstärkaren:
Det där stämmer helt med mina erfarenheter som grundar sig i att jag givetvis har kopplat olika alternativ och lyssningdjämfört. I ett trissestegexperiment minns jag att jag hade tre olika loper tagna på olika ställen i steget och labbade med olika mycket motkoppling i varje loop. Alla variationer fick sitt eget ljud och i en viss kombination lät det riktigt bra, för att vara ett trissesteg.
Richard skrev:Det där är ju intressant och det är väl också rätt allmänt välkänt hos olika konstruktörer världen över. Men inte här på faktiskt.
Vad beror det på ?
En enkel fråga som troligen inte kommer att få något svar.
Flint skrev:Richard skrev:Det där är ju intressant och det är väl också rätt allmänt välkänt hos olika konstruktörer världen över. Men inte här på faktiskt.
Vad beror det på ?
En enkel fråga som troligen inte kommer att få något svar.
Troligen på fel ordningsföljd i prioriteringen. Vanligast här verkar vara mätvärden före ljud/musik-intryck. Inställningen är väl att mäter det bra så måste det också låta bra. Men det verkar bättra sig lite. Debatt om hur Bryston (?) och NAD208 låter bra eller inte har ju förekommit. Alltså rätt fokus efterlyses, ljud och musikintryck före mätdata.
phloam skrev:Ok, så vad är poängen med denna diskussion? Någon gör en entusiastartikel om en vintageförstärkare och då skall det slås fast att alla japanska förstärkare från den tiden låter "sterilt och hårt"?
Känns ärligt talat lite tråkigt för t.ex. mig som kan tycka att den typen av produkter lät alldeles utmärkt och adekvat för sin målgrupp och som helhet bidrog till att skapa intresse för musik och ljud.
Richard, jag tycker du ska skapa motsvarande entusiastartikel om någon av dina engelska favoritförstärkare så kan du där argumentera för varför du tycker den är så fruktansvärt bra. Ta gärna upp designen också.
Flint skrev: Att jag inte har läst den tidigare beror på mitt totala ointresse för mångkanalare vilket artikeln visst handlar om.
Vee-Eight skrev:Flint skrev: Att jag inte har läst den tidigare beror på mitt totala ointresse för mångkanalare vilket artikeln visst handlar om.
"Mångkanalare" såsom stereo?
Flint skrev:Man ska nog inte ta historien för allvarligt. Artikeln speglar troligen (har inte läst den) en persons version av sanningen. Ta den som ett exempel på en åsikt av många och behåll din egen åsikt framför allt. Din egen upplevelse ska ingen ta ifrån dig. Jag hävdar inget annat om mina egna nyss luftade åsikter än att de är just mina.
Flint skrev:Nu har jag läst artikeln. Den var en överraskning, men lätt och luftig.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Nu har jag läst artikeln. Den var en överraskning, men lätt och luftig.
Du gjorde väldigt många inlägg i tråden utan att ha läst artikeln menar du?
phloam skrev:Ok, så vad är poängen med denna diskussion?
Vh, iö
Musik består väl sällan av sinustoner. Det är ju frekvensändringar i tiden, ej statiska signaler. Hur blir tidsaspekten återgiven i musiken vid hård motkoppling ?
Richard skrev:För att anknyta till technics- förstärkaren:
Det där skrevs ju mycket i hifipressen under 80- talet. Det var tal om " global motkoppling" , vilket många japanska förstärkare använde, och " lokal motkoppling" , vilket de flesta engelska förstärkare och amerikanska använde.
Richard skrev:Hifipressen ansåg att de sistnämnda generellt lät bättre än de förstnämnda. Matti Otala förespråkade mindre, lokal motkoppling med snabba förstärkarekretsar. Han påstod att global motkoppling förstörde musikåtergivningen,- åtminstone framstod det så i hifi&musik.
Richard skrev:Kan det inte vara så att den hårda globala motkoppling som användes i de japanska gjorde att de lät mera lika varandra ? Och därmed ointressant att skriva om för hifipressen ?
Richard skrev:Hursomhelst så fick ju de japanska förstärkarna vid denna tidpunkt dåligt rykte om att låta sterilt och hårt- det beskrevs ju överallt i pressen.
Vh, iö
Musik består väl sällan av sinustoner. Det är ju frekvensändringar i tiden, ej statiska signaler. Hur blir tidsaspekten återgiven i musiken vid hård motkoppling ?
För att anknyta till technics- förstärkaren:
IngOehman skrev:Nje... När du talar om att Japanska tillverkare försökte marknadsföra sig som
motkopplingsfria (i betydelsen global motkoppling*) så är vi i en annan tid än
den då de försökte ta poäng genom att ange distorsionssiffror i trakterna av
0,000...% distorsion.
Jag antar att du är för ung för att minnas den tiden.
Den tid du talar om är efter Ottala.
Vh, iö
- - - - -
*Vilket ofta stämde.
PS. Men det finns faktiskt de förstärkare som är HELT återkopplingsfria på
riktigt. Nästan alla är rörförstärkare, för- och/eller slutsteg. Ett exempel på
ett sådant är försteget Edison 1. Nu är det förvisso i huvudsak ett passivt
försteg, men RIAA-steget är allltså motkopplingsfritt.
Även sådana förstärkare kan man i och för sig argumentera har en sorts inre
återkoppling, alltså i själva komponenten, som beror på ett komponentkarak-
teristiskt virtuellt katod/emitter/source-motstånd. Men då tycker jag man tar
i. Men det resonemanget har nämligen alla komponenter oändlig förstärkning.
Och för att få dem att få det på riktigt så behöver man komplettera dem med
rätt så avancerade yttre kopplingar. Men det går.
Max_Headroom skrev:phloam skrev:Ok, så vad är poängen med denna diskussion?
Poäng? Vad menar du? Skulle det finnas en poäng på något sätt?
Att artikeln var välkommen och bra blev vi ju klara med ganska fort. Att förstärkaren är ett föredömme vad gäller knappar och reglage jämfört med dagens produkter syns ju tydligt på dom fina biladerna. Så vad återstår då? Jo! Att avvika från ämnet så klart! Hitills har dock inte avviket varit så imponerande, det rör sig fortfarande om förstärakre, vilket är nära trådens ämne.
IngOehman skrev:Kanske är Technics hifi-världens mest orättfärdigt kritiserade
märke.
IngOehman skrev:Som jag trodde alltså.
Och då kan jag berätta att det som andra skrivit i tråden om Japanska
förstärkare med extremlåg distorsion och hög, mycket hög, motkoppling
är helt riktigt - men det var alltså före den tid som du minns.
Före Ottala.
Vh, iö
Wiki skrev:In 1972, Matti Otala demonstrated the origin of a previously unobserved form of distortion: transient intermodulation distortion (TIM), also called slew rate distortion. TIM distortion was found to occur during very rapid increases in amplifier output voltage. TIM did not appear at steady state sine tone measurements, helping to hide it from design engineers prior to 1972. Problems with TIM distortion stem from reduced open loop frequency response of solid state amplifiers. Further works of Otala and other authors found the solution for TIM distortion, including increasing slew rate, decreasing preamp frequency bandwidth, and the insertion of a lag compensation circuit in the input stage of the amplifier. In high quality modern amplifiers the open loop response is at least 20 kHz, canceling TIM distortion.
Wiki skrev:In March 2013 American researchers at Stanford University announced they had built a transistor out of DNA and RNA molecules.
petersteindl skrev:Wiki skrev:In March 2013 American researchers at Stanford University announced they had built a transistor out of DNA and RNA molecules.
IngOehman skrev:Som jag trodde alltså.
Och då kan jag berätta att det som andra skrivit i tråden om Japanska
förstärkare med extremlåg distorsion och hög, mycket hög, motkoppling
är helt riktigt - men det var alltså före den tid som du minns.
Före Ottala.
Vh, iö
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Wiki skrev:In March 2013 American researchers at Stanford University announced they had built a transistor out of DNA and RNA molecules.
Snacka om levande ljud!
Vinylcalle skrev:Den tid jag talara om är väldigt samtida med att Harman Kardon Citation XX och XXP presenterades dvs. 1980 och framåt ett par år till kanske runt 1985. Om Matti Ottala presenterade sina teorier långt före det känner jag inte till.
Jag är för ung för att minnas något alls bakåt, men det spelar mindre roll då jag inte behöver förlita mig på gamla minnen utan ta reda på saker här och nu.
rylandes skrev:Jag trodde diskussionen om motkoppling var avklarad för länge sedan. Men gamla myter är tydligen seglivade.
http://www.cordellaudio.com/papers/another_view_of_tim.pdf
http://www.cordellaudio.com/papers/another_view_of_tim_II.pdf
--
IngOehman skrev:- - -
Detta är inga mysterier.
Om man inte har en slewrate som är tillräcklig för att kunna hantera
den snabbaste flank som förstärkaren kan komma att exponeras för så
finns det potentiell risk för svårartade blandtoner på grund av dålig
hantering av högfrekvenssignalerna.
- - -
Lite förenklat så blir den snabbaste flank (orsakat av en avsiktlig in-
signal) den som avgörs av tidskonstanten (och förenklingen är att jag
låtsas som om bandbredden uppåt utgörs av ett första ordningens
LP-filter - en RC-länk) exponerad för en flank med maximal amplitud
(bör-steget är dubbla matningsspänningen).
Om förstärkaren är på 100 W så är det ett språng på 80 volt vilket med
en bandbredd om säg 100 kHz (T=1,6 us) betyder en initial flankbrant-
het som ges av att I = Q/s = cu/s, vilket betyder att spänningsderivatan
blir 80/1,6E-6 = drygt 50 V/us.
Och om inte förstärkaren har en slewrate som överstiger det så kan den
komma att uppvisa distorsion orsakad av otillräcklig slewate.
Idag är dock CD eller medier med motsvaranda bandbredd förhärskande
och de gångna tidernas potentiella problem med t ex skivknaster och
knäppar (som kunde skapa avsevärda flanker) finns inte längre. Lite
förenklat behöver en förstärkare som bara behöver kunna spela CD
bara ha en slewrate om 10 V/us om den är på 100 W (8-ohmswatt). En
förstärkarepå 400 W behöver ha dubbla slewraten.
- - -
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster