Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Det kan bero på flera saker.
Svaga ljud som du hör i verkligheten hör du just så starka som de är. Svaga ljud i stereon är ofta uppspelade på en lägre ljudstyrka än de producerats för.
Inomhus har man också en störnivå som ljudet mår bra av att överrösta.
Sen går det inte att komma ifrån att stereobilden i stereon är mycket sämre än i verkligheten. Det gör att det är svårare att separera ljudkällor och kanske svårare att höra svaga detaljer.
mx skrev:adzer skrev:Ljudet upplevs mer basfattig på lägre nivåer. Det i kombination med de aspekter som Svante nämde tror jag är de största anledningarna.
Gräshoppor är ju kända för sin infrabas.
Andersh74 skrev:Den som inget undrar lär sig heller inget.
Men det jag undrar över nu är varför det tycks mig vara per def så att ljudanläggningar låter sämre på väldigt låg volym/effekt. Samma ljudanläggning låter även sämre när utsätts för hög effekt.
Men min ljudåtergivningsanläggning kan inte återge detta ljud så "tyst" som det är i verkligheten, i idévärlden.
/A
Andersh74 skrev:Men frågan jag hade, om än något luddigt ställd är den om man det är möjligt att spela in ett svagt ljud av och spela upp den utan förluster.
JB skrev:Det är inte utan anledning att förstärkare hade "Loudness" knapp förr i tiden som man kunde aktivera när man lyssnade på låg volym :)
Svante skrev:Andersh74 skrev:Men frågan jag hade, om än något luddigt ställd är den om man det är möjligt att spela in ett svagt ljud av och spela upp den utan förluster.
Mm, då beror det nog mycket på vad det är för ljud. Avlägsna fiskmåsar en vindstilla kväll på verandan blir svåra att återge i ett rum. Det är ganska sällan man återger tysa saker som spelas in i rum, det typiskt tysta, vackra är nog utomhus (?). Och det är svårt att trolla bort lyssningsrummets väggreflexer, och det är svårt att få ljudet från utomhusreflexerna bakifrån att spelas upp i vanlig stereo.
Stereosystemet är för dåligt på att bygga en ljudmiljö, helt enkelt.
JM skrev:Svante skrev:Andersh74 skrev:Men frågan jag hade, om än något luddigt ställd är den om man det är möjligt att spela in ett svagt ljud av och spela upp den utan förluster.
Mm, då beror det nog mycket på vad det är för ljud. Avlägsna fiskmåsar en vindstilla kväll på verandan blir svåra att återge i ett rum. Det är ganska sällan man återger tysa saker som spelas in i rum, det typiskt tysta, vackra är nog utomhus (?). Och det är svårt att trolla bort lyssningsrummets väggreflexer, och det är svårt att få ljudet från utomhusreflexerna bakifrån att spelas upp i vanlig stereo.
Stereosystemet är för dåligt på att bygga en ljudmiljö, helt enkelt.
Jag håller med Svante att stereosystemet är ett dåligt sätt att försöka reproducera ljud. Stereosystemet bygger på att "lura" hjärnan att det finns mer än en ljudkälla. Detta görs vanligen med suboptimala högtalare i ett rum som akustiskt är en mardröm för målet.
JM skrev:Det vi lite slarvigt kallar ljud är ett psykologiskt - medicinskt fenomen ej tekniskt. Tekniskt kan vi mäta vissa delmängder av det vi kallar ljud.
JM skrev:Min bestämda uppfattning är att det är för mycket fokus på tekniksidan o för lite på perceptionssidan där jag inkluderar rummet.
JM
IngOehman skrev:JM skrev:Det vi lite slarvigt kallar ljud är ett psykologiskt - medicinskt fenomen ej tekniskt. Tekniskt kan vi mäta vissa delmängder av det vi kallar ljud.
Nej, det vi kallar ljud (i varje fall de av oss som vet vad ljud är) är ett i allra
högsta grad tekniskt fenomen, närmare bestämt variationer i luftens tryck.
Vh, iö
JM skrev:Redan 1710 bevisade filosofen Berkeley det som senare klarare uttryckes 1880 med frågan..
"If a tree were to fall on an island where there were no human beings would there be any sound?"
Teknikern svarar: Ja. Det finns tryckvariationer även om ingen är där för att mäta ljudet.
Psykologen svarar: Nej. Det finns ingen som kan uppleva ljudet. Har ingen upplevt ljudet finns inget vi kan mäta i ett test.
Läkaren svarar: Nej. Det finns ingen där som kan höra ljudet. Vi kan inte mäta hjärnans registrering av ljudet.
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Det vi lite slarvigt kallar ljud är ett psykologiskt - medicinskt fenomen ej tekniskt. Tekniskt kan vi mäta vissa delmängder av det vi kallar ljud.
Nej, det vi kallar ljud (i varje fall de av oss som vet vad ljud är) är ett i allra
högsta grad tekniskt fenomen, närmare bestämt variationer i luftens tryck.
Vh, iö
Redan 1710 bevisade filosofen Berkeley det som senare klarare uttryckes 1880 med frågan..
"If a tree were to fall on an island where there were no human beings would there be any sound?"
JM skrev:Teknikern svarar: Ja. Det finns tryckvariationer även om ingen är där för att mäta ljudet.
JM skrev:Psykologen svarar: Nej. Det finns ingen som kan uppleva ljudet. Har ingen upplevt ljudet finns inget vi kan mäta i ett test.
JM skrev:Läkaren svarar: Nej. Det finns ingen där som kan höra ljudet. Vi kan inte mäta hjärnans registrering av ljudet.
JM skrev:Ibland fastnar en melodi i huvudet som bara finns där tex ngn rekalmsnutt. Även om vi vill bli av med den meningslösa melodisnutten finns den i högsta grad där.
Är detta ljud?
JM skrev:Teknikern: Nej - det finns inga tryckvariationer att mäta.
Psykologen: Ja - det finns en upplevelse som vi kan mäta med ett test.
Läkaren: Ja - vi kan med tex fMRI mäta hjärnaktiviteten.
Schizofrenipatienten: Ja - radion har flyttat in i mitt huvud.
Människan är inget mätinstrument som enbart registrerar tryckvariationer. Det finns några variabler till.
Ljud är sålunda primärt ett psykologiskt - medicinskt fenomen...
JM skrev:...där det tekniska ljudet ej är nödvändigt. När man har kommit insikten att ljud är ett primärt psykologiskt-medicinskt fenomen blir det lättaren att förhålla sig till mycket viktiga tekniska biten av ljud.
IngOehman skrev:En liten sammanfattning av min uppfattning:
Att inte skilja mellan ljud och ljudupplevelser (som du pratar om och tycks
vilja kalla ljud) är bara dumt.
Vh, iö
JM skrev:Finns det då ljud för dig?
JM skrev:Människan är inget mätinstrument som enbart registrerar tryckvariationer. Det finns några variabler till.
Ljud är sålunda primärt ett psykologiskt - medicinskt fenomen där det tekniska ljudet ej är nödvändigt. När man har kommit insikten att ljud är ett primärt psykologiskt-medicinskt fenomen blir det lättaren att förhålla sig till mycket viktiga tekniska biten av ljud.
IngOehman skrev:Man bevisar ingenting med en fråga. Snarare tvärtom - frågor är ett sätt att efterlysa svar.
Strmbrg skrev:Den här diskussionen kan bli intressant att följa.
Men det beror på en annan intressant aspekt av densamma - skulle jag vilja säga:
Nämligen diskutörernas syfte med sina inlägg.
Ja, det kanske är lämpligt att snarare säga syftesbalans.
Det vill säga - Har syftesbalansen slagsida mot prestige eller mot insikt?
Annorlunda uttryckt:
Vill man vinna diskussioner - eller vill man vinna insikt?
Nejdå, jag hejar inte på någon.
Svante skrev:IngOehman skrev:Man bevisar ingenting med en fråga. Snarare tvärtom - frågor är ett sätt att efterlysa svar.
Det är också ett mycket vanligt sätt att underförstå saker som man kan slippa stå för eftersom man inte har varit explicit. I efterhand kan man säga just det du sa: "Jag har inte påstått något, jag bara frågade".
Även du gör så. Ganska ofta.
Svante skrev:JM skrev:Människan är inget mätinstrument som enbart registrerar tryckvariationer. Det finns några variabler till.
Ljud är sålunda primärt ett psykologiskt - medicinskt fenomen där det tekniska ljudet ej är nödvändigt. När man har kommit insikten att ljud är ett primärt psykologiskt-medicinskt fenomen blir det lättaren att förhålla sig till mycket viktiga tekniska biten av ljud.
Nej, men människan har förmågan att uppleva ljud via sina mikrofoner (=öronen). Sen kan det gå fel ibland, hjärnan kan registrera ljud som inte finns precis som en dator kan visa vågformer om det finns en bugg i programmet trots att inget ljud träffar mikrofonen.
Men ljudet är nog primärt en fysikalisk företeelse, som vi förvisso (sekundärt) kan ha en upplevelse av. Riktig eller felaktig.
JM skrev:IngOehman skrev:En liten sammanfattning av min uppfattning:
Att inte skilja mellan ljud och ljudupplevelser (som du pratar om och tycks
vilja kalla ljud) är bara dumt.
Vh, iö
Ditt svar visar med övertygande tydlighet att inte förstått vad jag försökte föra fram.
Jag uppmanar dig att läsa igenom vad jag skrev engång till. Försök vara mindre konkret i ditt tänkande. Skippa hur en tekniker tänker.
Antag att du sitter framför världen bästa anläggning med en mätutrustning o får fram optimala ljudtrycksmätningar. Tyvärr har du fått akustitkusneurinom på både höger o vänster hörselnerv (NVIII) dvs du är helt döv. Dvs du mäter det perfekta ljudet med dina tekniska apparater. Psykologiskt hör inget ljud du kan uppleva. Medicinskt hör du ingenting o det finns ingen stimulering av hörselcentra hjärnan. Det är tvärstopp i åttonde kranialnerven - hörselnerven.
Finns det då ljud för dig?
JM
Strmbrg skrev:Den här diskussionen kan bli intressant att följa.
Men det beror på en annan intressant aspekt av densamma - skulle jag vilja säga:
Nämligen diskutörernas syfte med sina inlägg.
Ja, det kanske är lämpligt att snarare säga syftesbalans.
Det vill säga - Har syftesbalansen slagsida mot prestige eller mot insikt?
Annorlunda uttryckt:
Vill man vinna diskussioner - eller vill man vinna insikt?
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Man bevisar ingenting med en fråga. Snarare tvärtom - frågor är ett sätt att efterlysa svar.
Det är också ett mycket vanligt sätt att underförstå saker som man kan slippa stå för eftersom man inte har varit explicit. I efterhand kan man säga just det du sa: "Jag har inte påstått något, jag bara frågade".
Även du gör så. Ganska ofta.
Om du vill hävda att du gör så så tror jag dig. Dina spekulationer om
att andra menar något annat än de säger, för stå för dig dock.
Jag står för det jag skrivit, inklusive att jag när jag ställer en fråga
som regel gör det för att jag undrar något. Även om jag har ett hum
om svaret så håller jag det öppet.
Och i det här fallet var det dessutom JM som ställde frågan som han
sen försökte antyda bevisade något. Men igen - en fråga är en fråga,
oavsett om Svante påstår att det är ett påstående. Och oavsett vilket
så kan man ändå inte bevisa saker genom att säga något substanslöst
och sen dra en slutsats om något annat genom att bara ta stöd emot
det nyss sagda, och det gäller oavsett om det sagda var en fråga eller
om det var ett osubstansifierat påstående. Det är liksom lika illa.
Vh, iö
adzer skrev:Jag skulle utan tvekan säga att ljud är en fysisk företeelse. Ljudet är densamma oavsett hur olika personer uppfattar den.
Ljud är vågor, svårare än så är det faktiskt inte.
Andersh74 skrev:Men det jag undrar över nu är varför det tycks mig vara per def så att ljudanläggningar låter sämre på väldigt låg volym/effekt. Samma ljudanläggning låter även sämre när utsätts för hög effekt.
Frågan är om det är mina öron som är sämre vid låga ljudnivåer eller om det är högtalarna som är sämre på att spela upp ljud på låg effekt.
Svante skrev:adzer skrev:Jag skulle utan tvekan säga att ljud är en fysisk företeelse. Ljudet är densamma oavsett hur olika personer uppfattar den.
Ja, annars skulle tex begreppen ultraljud och infraljud vara meningslösa.
Svante skrev:adzer skrev:Jag skulle utan tvekan säga att ljud är en fysisk företeelse. Ljudet är densamma oavsett hur olika personer uppfattar den.
Naqref skrev:Inom psykofysiken så skiljer man på sound event och auditory event där det första är det fysiskaliska ljudet och det senare är en människas uppfattning av ljudet. Det är ett rätt rimligt sätt att se det.
JM skrev:Svante skrev:adzer skrev:Jag skulle utan tvekan säga att ljud är en fysisk företeelse. Ljudet är densamma oavsett hur olika personer uppfattar den.
Härligt med lite motstånd.
Omformulerat kan ljud delas upp i olika delar.
1 Tekniskt mätbart ljud.
2 Psykologiskt upplevt ljud.
3 Medicinskt registrerbart ljud.
Obs det råder inget absolut kausalsamband mellan de olika ljudbegreppen enligt mina tidigare inlägg!!!
Att ha renodlat väldefinierat tekniskt ljud är en förutsättning för att kunna mäta ljudupplevelsen och förstå fMRI-bilderna.
Majoriteten av texten på faktiskt.se handlar om tekniskt mätbart ljud.
Gränsdragningen mot psykologiskt o medicinskt ljud kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Vid vanlig lyssningsutvärdering av 2 par högtalare som ställs mot varandra i ett rum handlar det om psykologiskt ljud. Ställer vi en mätmikrifon i lyssningspositionen kan vi få en mätning - ett tekniskt ljud.
JM
Svante skrev:...fast det du beskriver är ju inte ljud utan följdverkningar av ljudet. Lika lite som spänningen i en RCA-kabel är ljud är MRI-bilderna det. Och upplevelserna är upplevelser. Ljudupplevelser, javisst, men ändå upplevelser.
Sen att en del människor inte förstår skillnaden på det de upplever och vad det egentligen är är en annan sak.
adzer skrev:Att många gör fel är väl ingen bra motivation för att göra det själv?
Naqref skrev:adzer skrev:Att många gör fel är väl ingen bra motivation för att göra det själv?
Definitivt inte men vem gör fel tycker du?
adzer skrev:Naqref skrev:adzer skrev:Att många gör fel är väl ingen bra motivation för att göra det själv?
Definitivt inte men vem gör fel tycker du?
Att fråga folk på stan är ingen bra lösning. Bara för att majoriteten säger något betyder inte att det är rätt.
Naqref skrev:Det kan man ju tycka men om folk i gemen anser att ett ord har en viss betydelse medan andra anala personer anser att det har en annan så är det faktiskt den stora massan som definitionsmässigt har rätt.
Men oavsett så måste man inse att ordet ljud är alldeles för begränsat och man får därför införa kompletterande beteckningar på det. JMs förslag tycker jag är rätt bra.
Tekniskt ljud, psykologiskt ljud samt medicinskt ljud. Att vi här har en bias här att automatiskt prata om tekniskt ljud när vi skriver ljud gör det inte mer rätt men rätt förståeligt.
Andersh74 skrev:...
Men det jag undrar över nu är varför det tycks mig vara per def så att ljudanläggningar låter sämre på väldigt låg volym/effekt. Samma ljudanläggning låter även sämre när utsätts för hög effekt.
Frågan är om det är mina öron som är sämre vid låga ljudnivåer eller om det är högtalarna som är sämre på att spela upp ljud på låg effekt.
...
/A
JM skrev: Redan 1710 bevisade filosofen Berkeley det som senare klarare uttryckes 1880 med frågan..
Teknikern svarar: Ja. Det finns tryckvariationer även om ingen är där för att mäta ljudet.
Psykologen svarar: Nej. Det finns ingen som kan uppleva ljudet. Har ingen upplevt ljudet finns inget vi kan mäta i ett test.
Läkaren svarar: Nej. Det finns ingen där som kan höra ljudet. Vi kan inte mäta hjärnans registrering av ljudet.
snipp
JM
adzer skrev:Så du tycker att skolade personer som använder terminlogin korrekt skall anpasa sig efter den stora massan som inte har en aning om vad många av orden de hör betyder?
adzer skrev:Naqref skrev:Det kan man ju tycka men om folk i gemen anser att ett ord har en viss betydelse medan andra anala personer anser att det har en annan så är det faktiskt den stora massan som definitionsmässigt har rätt.
Men oavsett så måste man inse att ordet ljud är alldeles för begränsat och man får därför införa kompletterande beteckningar på det. JMs förslag tycker jag är rätt bra.
Tekniskt ljud, psykologiskt ljud samt medicinskt ljud. Att vi här har en bias här att automatiskt prata om tekniskt ljud när vi skriver ljud gör det inte mer rätt men rätt förståeligt.
Så du tycker att skolade personer som använder terminologin korrekt skall anpassa sig efter den stora massan som inte har en aning om vad många av orden de hör betyder?
Jag håller helt med Nattlorden att fråga på stan är ett ypperligt sätt att få felaktiga svar.
Bara för att alla säger att jorden är platt gör det inte mer rätt. Språk är mer flexibelt än så, men absolut finns det rätt och fel sätt att använda språk på.
Och jag har aldrig sagt att man inte kan använda ordet ljud i olika sammanhang, men det gäller att vara tydlig på vad man pratar om.
JM skrev:Jag övertygad om att det kan vara fruktbart att vara uppmärksam på vilken typ av ljud som avses och i vilket sammanhang ordet används.
JM
PerStromgren skrev:"Ljud" används nog rätt ofta om sådant som inte rent tekniskt är tryckförändringar i en gas, t.ex. om elektriska signaler. Googling på "ljudkabel" ger 118000 träffar. Jag är rätt säker på att de handlar om elektriska kablar i en absolut majoritet av fallen.
"Kopplar du upp ljudet?" kan man väl tänka sig sägs rätt ofta?
Var inte så insnöade!![]()
("Says who!", kan jag höra någon utbrista...")
Svante skrev:PerStromgren skrev:"Ljud" används nog rätt ofta om sådant som inte rent tekniskt är tryckförändringar i en gas, t.ex. om elektriska signaler. Googling på "ljudkabel" ger 118000 träffar. Jag är rätt säker på att de handlar om elektriska kablar i en absolut majoritet av fallen.
"Kopplar du upp ljudet?" kan man väl tänka sig sägs rätt ofta?
Var inte så insnöade!![]()
("Says who!", kan jag höra någon utbrista...")
Ja, allt det där rör sig ju om förkortningar.
Byt mot
"Kopplar du upp ljudanläggningen?"
"Ljudsignalkabel"
...så blir det rätt.
Tycker du själv att det är ljud inuti en kabel? Tycker du själv att man kopplar in ljudet när man sätter i en kabel?
JM skrev:Svante skrev:...fast det du beskriver är ju inte ljud utan följdverkningar av ljudet. Lika lite som spänningen i en RCA-kabel är ljud är MRI-bilderna det. Och upplevelserna är upplevelser. Ljudupplevelser, javisst, men ändå upplevelser.
Sen att en del människor inte förstår skillnaden på det de upplever och vad det egentligen är är en annan sak.
Fråga 1000 personer på faktiskt.se - vad är ljud?
Sannolikt skulle en majoritet svara - tryckförändringar i ett medium - tekniskt ljud.
Ställ samma fråga på gatan. Hur många tror du kommer svara tryckförändringar i ett medium? Sannolikt svarar en majoritet – “det jag hör är ljud”. Dvs perceptionen av det tekniska ljudet. Psykologiskt ljud.
Det finns ultraljud o infraljud dvs tekniskt ljud som ligger utanför det hörbara ljudet.
Det hörbara ljudet - psykologiska ljudet - det medicinska ljudet innefattar en delmängd av det tekniska ljudet - mellan infra- o ultraljud.
Det psykologiska ljudet - det medicinska ljudet har delmängd som ej innefattas av tekniskt ljud! Se ovan.
Jag skrev tidigare:
"Det vi lite slarvigt kallar ljud är ett psykologiskt - medicinskt fenomen ej tekniskt. Tekniskt kan vi mäta vissa delmängder av det vi kallar ljud."
Ordet ljud har olika innebörd i olika kontext.
Pratar jag med Svante betyder ljud tekniskt ljud.
Pratar jag med mina medicinska forskningskollegor betyder ljud medicinskt ljud.
Pratar jag med med folk på stan är sannolikheten stor att ordet ljud betyder psykologiskt ljud.
JM
Richard skrev:JM skrev:Svante skrev:...fast det du beskriver är ju inte ljud utan följdverkningar av ljudet. Lika lite som spänningen i en RCA-kabel är ljud är MRI-bilderna det. Och upplevelserna är upplevelser. Ljudupplevelser, javisst, men ändå upplevelser.
Sannolikt skulle en majoritet svara - tryckförändringar i ett medium - tekniskt ljud.
Ställ samma fråga på gatan. Hur många tror du kommer svara tryckförändringar i ett medium? Sannolikt svarar en majoritet – “det jag hör är ljud”. Dvs perceptionen av det tekniska ljudet. Psykologiskt ljud.
Det finns ultraljud o infraljud dvs tekniskt ljud som ligger utanför det hörbara ljudet.
Det hörbara ljudet - psykologiska ljudet - det medicinska ljudet innefattar en delmängd av det tekniska ljudet - mellan infra- o ultraljud.
Det psykologiska ljudet - det medicinska ljudet har delmängd som ej innefattas av tekniskt ljud! Se ovan.
Jag skrev tidigare:
"Det vi lite slarvigt kallar ljud är ett psykologiskt - medicinskt fenomen ej tekniskt. Tekniskt kan vi mäta vissa delmängder av det vi kallar ljud."
Pratar jag med med folk på stan är sannolikheten stor att ordet ljud betyder psykologiskt ljud.
JM
Det där inlägget är både off topic, och o- friskt.![]()
Dags att låsa tråden innan JM börjar med riktiga personangrepp igen ?
Richard skrev:JM skrev:Svante skrev:...fast det du beskriver är ju inte ljud utan följdverkningar av ljudet. Lika lite som spänningen i en RCA-kabel är ljud är MRI-bilderna det. Och upplevelserna är upplevelser. Ljudupplevelser, javisst, men ändå upplevelser.
Jag skrev tidigare:
JM
Det där inlägget är både off topic, och o- friskt.![]()
Dags att låsa tråden innan JM börjar med riktiga personangrepp igen ?
JM skrev: ...
Jag skrev tidigare:
JM
petersteindl skrev:Richard, som jag ser det har du fel i ditt antagande.JM skrev: ...
Jag skrev tidigare:
JM
JM, jag får inte ihop ditt inlägg. Jag ser det som inkorrekt.
Akustiker ser ljud som akustiska ljudvågor oavsett frekvens. Infraljud och ultraljud ingår. Den mänskliga hörseln har sensorer som uppfattar ljud mellan ungefär 20 Hz och 20 kHz. Det är de små flimmerhåren i innerörat som utgör sensorerna.
Ljud under 20 Hz har människan andra sensoriska system för!! Det är lätt att glömma dessa.
Människan detekterar vibrationer med människans taktila sensoriska system. Det taktila systemet känner vibrationer och tryckförändringar i vissa frekvensområden.
Det taktila systemet är en del av känseln och tillhör det det somatosensoriska systemet. Det betyder således inte att infraljud inte tillhör det psykologiska planet. Även infraljud når medvetandet. Mera högrekventa akustiska vibrationer d v s ultraljud har människan inget sensoriskt system för d v s inga receptorer som detekterar ultraljud finns att tillgå för människan. Inget som jag sett i någon om i vetenskaplig skrift i alla fall.
Känselintrycken delas ofta in i fyra undergrupper som exciterar olika typer av receptorer.
1. Taktila, såsom tryck, tryckförändringar, texturer och vibrationer
2. Smärta
3. Kyla
4. Värme.
Det rör sig alltså om olika typer av receptorer precis som hörselreceptorerna som är olika de taktila. Båda detekterar akustiska tryckvariationer men i olika frekvensområden.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Richard, som jag ser det har du fel i ditt antagande.JM skrev: ...
Jag skrev tidigare:
JM
JM, jag får inte ihop ditt inlägg. Jag ser det som inkorrekt.
Akustiker ser ljud som akustiska ljudvågor oavsett frekvens. Infraljud och ultraljud ingår. Den mänskliga hörseln har sensorer som uppfattar ljud mellan ungefär 20 Hz och 20 kHz. Det är de små flimmerhåren i innerörat som utgör sensorerna.
Ljud under 20 Hz har människan andra sensoriska system för!! Det är lätt att glömma dessa.
Människan detekterar vibrationer med människans taktila sensoriska system. Det taktila systemet känner vibrationer och tryckförändringar i vissa frekvensområden.
Det taktila systemet är en del av känseln och tillhör det det somatosensoriska systemet. Det betyder således inte att infraljud inte tillhör det psykologiska planet. Även infraljud når medvetandet. Mera högrekventa akustiska vibrationer d v s ultraljud har människan inget sensoriskt system för d v s inga receptorer som detekterar ultraljud finns att tillgå för människan. Inget som jag sett i någon om i vetenskaplig skrift i alla fall.
Känselintrycken delas ofta in i fyra undergrupper som exciterar olika typer av receptorer.
1. Taktila, såsom tryck, tryckförändringar, texturer och vibrationer
2. Smärta
3. Kyla
4. Värme.
Det rör sig alltså om olika typer av receptorer precis som hörselreceptorerna som är olika de taktila. Båda detekterar akustiska tryckvariationer men i olika frekvensområden.
Mvh
Peter
Hur tänker du Peter?
Vad är det som är inkorrekt?
JM
petersteindl skrev:Några meningar under skriver du angående det hörbara ljudet och du skriver det som synonymt med det psykologiska ljudet.
Jag förmodar att du använder psykologiskt som ett uttryck för medvetet varseblivet.
petersteindl skrev:Du skriver att det psykologiska ljudet inte innefattas av tekniskt ljud. Dock kan infraljud, som du anser tillhör det tekniska, bli medvetet varseblivet.
Har jag missförstått?
JM skrev:petersteindl skrev:Några meningar under skriver du angående det hörbara ljudet och du skriver det som synonymt med det psykologiska ljudet.
Jag förmodar att du använder psykologiskt som ett uttryck för medvetet varseblivet.
Det mesta av den psykologiska- medicinska ljudperceptionen är likt övrig sensorisk perception huvudsakligen omedveten. Likt en formel-1 bil har kroppen miljoner med sensorer som gör miljontals mätningar/ sekund i bakgrunden o omedvetet. Är det ngt som avviker frän det normala börjar varningslamporna blinka dvs perceptionen blir medveten och du kan förhålla dig till information.petersteindl skrev:Du skriver att det psykologiska ljudet inte innefattas av tekniskt ljud. Dock kan infraljud, som du anser tillhör det tekniska, bli medvetet varseblivet.
Har jag missförstått?
Jag skrev..
Det hörbara ljudet - psykologiska ljudet - medicinska ljudet innefattar en delmängd av det tekniska ljudet - mellan infra- o ultraljud.
Bra Peter! Jag var inte tillräckligt tydlig. Jag håller med dig om att vi "hör" mer än det som kommer in genom ytterörat. Vilket jag tidigare uttryckt här för några veckor sedan. Detta gäller både uppåt och nedåt i frekvens av det tekniska ljudet. Den psykologiska-medicinska perceptionen innefattar all sensorisk perception.
Dvs infraljud (och ultraljud) som ej kan höras örat upplevs med andra sensorer och ingår i den medicinska-psykologiska (perceptionen) "ljudet".
Hörseln samverkar konstant med andra sinnen typ syn vid tex lokalisation av instrument i ljudbilden i synnerhet vid tillfällen med för mycket reflekteratljud relativt direktljud.
JM
Naqref skrev:Inom psykofysiken så skiljer man på sound event och auditory event där det första är det fysiskaliska ljudet och det senare är en människas uppfattning av ljudet. Det är ett rätt rimligt sätt att se det.
IngOehman skrev:Naqref skrev:Inom psykofysiken så skiljer man på sound event och auditory event där det första är det fysiskaliska ljudet och det senare är en människas uppfattning av ljudet. Det är ett rätt rimligt sätt att se det.
Javisst.
Ljud och ljudupplevelse helt enkelt.
Det är inte bara rimligt att se det så; genom att avstå från att kalla både
ljudet och hörupplevelsen för "ljud", så går det att tala om sakerna utan
att behöva ramla in i en semantikdiskussion, eller värre - riskera att tala
förbi varandra.
Så låt ljud vara ljud och ljudupplevelsen vara ljudupplevelse.
Orden låta (ljuda) och höra skiljer sig på motsvarande sätt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det fåniga i den här diskussionen är att de som vill göra gällande att
ljud är upplevelsen snarare än tonfrekventa tryckvariationer ju oavsiktligt
råkar använda ordet ljud för fysikaliskt tryckvariationer med jämna mellan-
rum, alltså när de slappnar av och bara skriver. Måste vara jobbigt att med
avsikt konstra på det viset.
Det är ju uppebart att de innerst inne vet vad ljud är, men att de försöker
göra sig märkvärdiga genom att argumentera något annat.
petersteindl skrev:Mera högrekventa akustiska vibrationer d v s ultraljud har människan inget sensoriskt system för d v s inga receptorer som detekterar ultraljud finns att tillgå för människan. Inget som jag sett i någon om i vetenskaplig skrift i alla fall.
IngOehman skrev:
rum, alltså när de slappnar av och bara skriver. Måste vara jobbigt att med
avsikt konstra på det viset.
Naqref skrev:petersteindl skrev:Mera högrekventa akustiska vibrationer d v s ultraljud har människan inget sensoriskt system för d v s inga receptorer som detekterar ultraljud finns att tillgå för människan. Inget som jag sett i någon om i vetenskaplig skrift i alla fall.
Tag en ultraljudstvätt (sådan som man använder för att rengöra klocko o d), stoppa ner handen i den och sätt igång oljudet. Känner du när oljudet aktiveras?
Vee-Eight skrev:IngOehman skrev:
rum, alltså när de slappnar av och bara skriver. Måste vara jobbigt att med avsikt konstra på det viset.
Så du menar att de som stenhårt håller på sina argument och principer, felaktiga eller ej, innerst inne bara vill vara märkvärdiga och därför bör anses fåniga?
Det är inte ett bra recept på en ödmjuk diskussion.
Bill50x skrev:[
Men vad händer med en högtalare som befinner sig i totalt vacuum, den hörs väl inte trots att den producerar ljud - eller?
/ B
Vee-Eight skrev:Så du menar att de som stenhårt håller på sina argument och principer, felaktiga eller ej, innerst inne bara vill vara märkvärdiga och därför bör anses fåniga?
PerStromgren skrev:sprudel skrev:Är tinnitus ljud?
Det var en intressant fråga!
sprudel skrev:Är tinnitus ljud?
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Är tinnitus ljud?
Det bör vara tekniskt möjligt att spela in och spela upp för andra... Om man är villig att låta någon koppla in sig på signalvägen, dvs.
adzer skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Är tinnitus ljud?
Det bör vara tekniskt möjligt att spela in och spela upp för andra... Om man är villig att låta någon koppla in sig på signalvägen, dvs.
Det finns tinnitus som andra kan höra. Så kallad objektiv tinnitus.
Så visst kan tinnitus vara ljud.
Subjektiv tinnitus(Sådan som bara du hör) skulle jag kalla för en ljudupplevelse.
adzer skrev:Subjektiv tinnitus(Sådan som bara du hör) skulle jag kalla för en ljudupplevelse.
Groucho Marx skrev:A child of five would understand this. Send someone to fetch a child of five.
petersteindl skrev:Groucho Marx skrev:A child of five would understand this. Send someone to fetch a child of five.
En femåring vet att det hör ljud. Man hör ljud![]()
Det inbegriper tinnitus.
På Wiki skrivs det om subjektiv och objektiv tinnitus.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinnitus
Mvh
Peter
pinnen skrev:Jag har alltid tyckt bäst om att lyssna på musik sent på natten. Jag lyssnar gärna på en såpass låg volym att inga grannar störs. Nu bor jag ju iofs i hus men har grannar ett par tiotal meter bort på båda sidor.
Av någon märklig anledning tycker jag att det låter bäst rent ljudmässigt då också. En av dom tyngre hifihandlarna här menade att strömmen är renare på natten och att det var anledningen. Det är jag nog lite skeptisk mot men varför inte??. Lite mindre som stör kanske i kablarna.
petersteindl skrev:Groucho Marx skrev:A child of five would understand this. Send someone to fetch a child of five.
En femåring vet att de hör ljud. Man hör ljud![]()
Mvh
Peter
JM skrev:Är ljud i drömmen ljud?
JM
JM skrev:petersteindl skrev:Groucho Marx skrev:A child of five would understand this. Send someone to fetch a child of five.
Mvh
Peter
Timeouten är över. En mycket nöjd JM är tillbaka.
"Pappa! Pappa! De stora hundarna kommer! Hundarna skäller så högt!"
Vrålar den skräcksslaga 5 åringen när hon stormar in i sovrummet storgråtandes.
Är ljud i drömmen ljud?
JM
bomellberg skrev:JM skrev:Är ljud i drömmen ljud?
JM
Nej, men ljudupplevelsen i drömmen är en ljudupplevelse.
Nattlorden skrev:Nej, det är en imaginär upplevelse av ljud.
Wiki skrev:Imaginär kan syfta på:
1. Något som enbart finns i fantasin
2. Ett begrepp inom matematiken, se imaginära tal
Martin skrev:Mm, stressnivån är lägre på kvällen när man sysslat färdigt för dagen och det bara fattas att gå och lägga sig. (Lyssnar i lurar medan jag skriver, och det låter bra..) ingen nätspänning inblandad i min ände.
Svante skrev:PerStromgren skrev:sprudel skrev:Är tinnitus ljud?
Ja och jag skulle definitivt kalla det för en upplevelse av ljud, och i vissa fall är det faktiskt ljud också. Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).
petersteindl skrev:Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliskahundar.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliskahundar.
Ja, men INPUT kommer inte från den externa fysikaliska världen, därför imaginär. Möjligen om man klassar det som återuppspelning av tidigare inspelat ljud då, tror dock mer att det är nygenerering av en generalisering baserat på tidigare hundljudsupplevelser.
petersteindl skrev:Ok, om hundarna är inspelade i mono och spelas upp via två högtalare så att hundarna upplevs befinna sig mitt emellan högtalarna, anser du hundarna vara imaginära då?![]()
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Ok, om hundarna är inspelade i mono och spelas upp via två högtalare så att hundarna upplevs befinna sig mitt emellan högtalarna, anser du hundarna vara imaginära då?![]()
Nej, jag anser dem vara reellt reproducerade.
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:Groucho Marx skrev:A child of five would understand this. Send someone to fetch a child of five.
Mvh
Peter
Är ljud i drömmen ljud?
JM
Men i drömmen är ju öronen inte inblandade så då får man hitta på ett annat ord istället. Neuroljudupplevelse kanske?Drömhörselupplevelse?
Drömljudupplevelse? Du kan ju prova om femåringen använder sådana ord
![]()
![]()
Oavsett vilket. Behärskar man båda lägren så spelar det ingen roll i vardagligt tal.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:Groucho Marx skrev:A child of five would understand this. Send someone to fetch a child of five.
Mvh
Peter
Är ljud i drömmen ljud?
JM
Men i drömmen är ju öronen inte inblandade så då får man hitta på ett annat ord istället. Neuroljudupplevelse kanske?Drömhörselupplevelse?
![]()
![]()
Oavsett vilket. Behärskar man båda lägren så spelar det ingen roll i vardagligt tal.
Mvh
Peter
För femåringen var detta en mycket verklig o omtumlande ljudperception.
Det har gjorts fMRI studier på drömmar. Då visar det sig att ytliga cortikala strukturer i hjärnan aktiveras utan de vanliga frekventa kopplingarna till andra delar av hjänan.
Detta kan delvis förklara varför drömmar ofta är ohämmande - de saknar de normalt hämmande signaler från omdömesområden i frontalloben mm.
JM
Wiki skrev:Perception är ett psykologiskt begrepp för de processer som är aktiva i att tolka sinnesintryck. Som regel innefattas varseblivningen i ordet, men i snävare bemärkelse är varseblivningen nervimpulsernas reaktion på stimuli, medan perceptionen är den automatiska uppfattningen av dessa impulser som följer av tidigare erfarenhet och kunskap, vilken ger stimulit dess omedelbara mening.
JM skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:sprudel skrev:Är tinnitus ljud?
Ja och jag skulle definitivt kalla det för en upplevelse av ljud, och i vissa fall är det faktiskt ljud också. Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).
Spännande!
Är det hörsägen eller har du en länk eller annan hänsvisning?
Otoakustiska emissioner brukar vara svåra att detektera även med känsliga mikrofoner inne i yttre hörselgången.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:Groucho Marx skrev:A child of five would understand this. Send someone to fetch a child of five.
Mvh
Peter
Är ljud i drömmen ljud?
JM
![]()
![]()
Mvh
Peter
För femåringen var detta en mycket verklig o omtumlande ljudperception.
Det har gjorts fMRI studier på drömmar. Då visar det sig att ytliga cortikala strukturer i hjärnan aktiveras utan de vanliga frekventa kopplingarna till andra delar av hjänan.
Detta kan delvis förklara varför drömmar ofta är ohämmande - de saknar de normalt hämmande signaler från omdömesområden i frontalloben mm.
JMWiki skrev:Perception är ett psykologiskt begrepp för de processer som är aktiva i att tolka sinnesintryck. Som regel innefattas varseblivningen i ordet, men i snävare bemärkelse är varseblivningen nervimpulsernas reaktion på stimuli, medan perceptionen är den automatiska uppfattningen av dessa impulser som följer av tidigare erfarenhet och kunskap, vilken ger stimulit dess omedelbara mening.
Mvh
Peter
JM skrev:IngOehman skrev:Den sista du nämner är den enda som stämmer överens med din egen... låt
mig kalla den "avslappnade terminologi". Alltså det sätt du uttrycker dig nor-
malt, när du inte anstränger dig för att säga något annat.
Vh, iö
.
Hur tänker du här?
JM
pinnen skrev:Mycket intressant tråd detta tycker jag. Vad kallar di lärde det där att det susar rejält i öronen i flera timmar efter en livekonsert??. Jag tycker konstigt nog att det inte alls är obehagligt utan man lullar hemåt med en go känsla i kroppen även om det ringer lite i öronen. Det hade nog inte varit trevligt om det gjorde så konstant förstås.
En sorts släkting till det senare fenomenet är de reflexer som de flesta
kan drabbas av i Stapedius vid vissa ljud. Ehuru icke-ihållade så är det
ändå en mekanisk reaktion som faktisk kan skapa ljud i liten skala, men
bara ett slavljud som upphör då det triggande ljudet gör det.
celef skrev:En sorts släkting till det senare fenomenet är de reflexer som de flesta
kan drabbas av i Stapedius vid vissa ljud. Ehuru icke-ihållade så är det
ändå en mekanisk reaktion som faktisk kan skapa ljud i liten skala, men
bara ett slavljud som upphör då det triggande ljudet gör det.
jag är drabbad av nåt liknande, när vi startar dammsugaren hemma så börjar mitt ena öra "bluddra", riktigt jobbigt är det men det gör inte ont, när dammsugaren stängs av så upphör bluddrandet
jag kan dammsuga men jag undviker det för det är ändå ett lite obehag med bluddret, så hellre har jag det lite skitit på golvet än bludder, men vi skulle ju kunna sopa golvet men i dom banorna har vi inte tänkt på ännu
pinnen skrev:Fantastiskt vad IÖ kan![]()
pinnen skrev:Fantastiskt vad IÖ kan![]()
Mycket intressant tråd detta tycker jag. Vad kallar di lärde det där att det susar rejält i öronen i flera timmar efter en livekonsert??. Jag tycker konstigt nog att det inte alls är obehagligt utan man lullar hemåt med en go känsla i kroppen även om det ringer lite i öronen. Det hade nog inte varit trevligt om det gjorde så konstant förstås.
JM skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:sprudel skrev:Är tinnitus ljud?
Spännande!
Otoakustiska emissioner brukar vara svåra att detektera även med känsliga mikrofoner inne i yttre hörselgången.
JM
bomellberg skrev:JM skrev:Är ljud i drömmen ljud?
JM
Nej, men ljudupplevelsen i drömmen är en ljudupplevelse.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Nej, det är en imaginär upplevelse av ljud.Wiki skrev:Imaginär kan syfta på:
Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliskahundar.
Mvh
Peter
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).
Spännande!
JM
Det är hörsägen från någon som föreläste om detta som jag tror borde veta. Men presser du mig på ett namn så fixar jag inte det.
Jag har däremot själv hört en elev "klicka" med öronen, jag tror att hon kunde öppna och sluta förbindelsen mellan näsa och öron med viljan. Det lät faktiskt ur hennes öron.
Men detta är ju inte tinnitus.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliskahundar.
Ja, men INPUT kommer inte från den externa fysikaliska världen, därför imaginär. Möjligen om man klassar det som återuppspelning av tidigare inspelat ljud då, tror dock mer att det är nygenerering av en generalisering baserat på tidigare hundljudsupplevelser.
Ok, om hundarna är inspelade i mono och spelas upp via två högtalare så att hundarna upplevs befinna sig mitt emellan högtalarna, anser du hundarna vara imaginära då?![]()
Mvh
Peter
Almen skrev:Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).
Spännande!
JM
Det är hörsägen från någon som föreläste om detta som jag tror borde veta. Men presser du mig på ett namn så fixar jag inte det.
Jag har däremot själv hört en elev "klicka" med öronen, jag tror att hon kunde öppna och sluta förbindelsen mellan näsa och öron med viljan. Det lät faktiskt ur hennes öron.
JM: Det finns ett ställe på internet som kallas "Google". Rekommenderas. Man kan även gå direkt till "Wikipedia" och kolla.
Objective Tinnitus
Svante skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Nej, det är en imaginär upplevelse av ljud.Wiki skrev:Imaginär kan syfta på:
Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliskahundar.
Mvh
Peter
Konstig slutsats. Hur kom du fram till det där med "exakt"?
Säkerligen finns det delar i hjärnan som beter sig lika, men i hörselnerven ser det nog rätt olika ut. Gissar jag.
Svante skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliskahundar.
Ok, om hundarna är inspelade i mono och spelas upp via två högtalare så att hundarna upplevs befinna sig mitt emellan högtalarna, anser du hundarna vara imaginära då?![]()
Mvh
Peter
Hundarna är en imaginärprojektion av reella hundar, ljudet är reellt och kanske likt det som hundarna producerade.
Almen skrev:Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).
Spännande!
JM
JM: Det finns ett ställe på internet som kallas "Google". Rekommenderas. Man kan även gå direkt till "Wikipedia" och kolla.
Objective Tinnitus
petersteindl skrev: ...
På Wiki skrivs det om subjektiv och objektiv tinnitus.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinnitus
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliskahundar.
Mvh
Peter
Hundarna är en imaginärprojektion av reella hundar, ljudet är reellt och kanske likt det som hundarna producerade.
Var anser du i så fall att denna imaginärprojektion av reella hundar sker?
Är det akustiskt i luften eller är det i nervsystem och hjärna, eller har du ytterligare annan uppfattning?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Så har jag förstått det som står skrivet i ämnet. Vad gäller hörselnerven vill jag ännu inte gå in på. Det blir alldeles för omfattande i denna tråd just nu.
Svante skrev:petersteindl skrev:Så har jag förstått det som står skrivet i ämnet. Vad gäller hörselnerven vill jag ännu inte gå in på. Det blir alldeles för omfattande i denna tråd just nu.
Det behöver det väl inte bli. Det enda intressanta i sammanhanget var väl om signalen i hörselnerven ser likadan ut när man hör ett ljud på riktigt och när man drömmer. Jag vågar gissa att de är olika.
Det var väl inte så långt?
JM skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Så har jag förstått det som står skrivet i ämnet. Vad gäller hörselnerven vill jag ännu inte gå in på. Det blir alldeles för omfattande i denna tråd just nu.
Det behöver det väl inte bli. Det enda intressanta i sammanhanget var väl om signalen i hörselnerven ser likadan ut när man hör ett ljud på riktigt och när man drömmer. Jag vågar gissa att de är olika.
Hörselnerven, åttonde kranial nerven, innehåller ffa 30 000 till hjärnan ledande axon. Redan här är ljudet uppdelat i det hörbara området 20-20000 cps. I motsatt riktning går vanligen hämmande nerver.
Vid drömmar saknas stora delar av den normala aktiviteten mellan cortikalastrukturer ytligt i hjärnan.
Det är inte i innerörat drömmen initieras utan i cortex. Drömmens ofta ologiska inslag förklaras av att vissa normalt hämmande impulser från relaterade hjärnareor saknas. Så sannolikheten att det finns aktivitet i acusticusnerven vid drömmar är mycket låg även jag inte hittat några studier som stöder påståendet.
JM
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Så har jag förstått det som står skrivet i ämnet. Vad gäller hörselnerven vill jag ännu inte gå in på. Det blir alldeles för omfattande i denna tråd just nu.
Hörselnerven, åttonde kranial nerven, innehåller ffa 30 000 till hjärnan ledande axon. Redan här är ljudet uppdelat i det hörbara området 20-20000 cps. I motsatt riktning går vanligen hämmande nerver.
Vid drömmar saknas stora delar av den normala aktiviteten mellan cortikalastrukturer ytligt i hjärnan.
Det är inte i innerörat drömmen initieras utan i cortex. Drömmens ofta ologiska inslag förklaras av att vissa normalt hämmande impulser från relaterade hjärnareor saknas. Så sannolikheten att det finns aktivitet i acusticusnerven vid drömmar är mycket låg även jag inte hittat några studier som stöder påståendet.
JM
Ja... Jag tror att det var ungefär det jag menade...?
IngOehman skrev:- - -
Min favvo, mycket mera filosofiskt intressant, är denna:
Hon:
Om en man är ensam i skogen, och där säger någonting, som ingen kvinna
hör, har han ändå fel?
pinnen skrev:Hon:
Om en man är ensam i skogen, och där sägs någonting, som ingen kvinna
hör, har han ändå fel?
Ja. Tyvärr har han det.![]()
Underbar
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Så har jag förstått det som står skrivet i ämnet. Vad gäller hörselnerven vill jag ännu inte gå in på. Det blir alldeles för omfattande i denna tråd just nu.
JM
Ja... Jag tror att det var ungefär det jag menade...?
IngOehman skrev:
Min favvo, mycket mera filosofiskt intressant, är denna:
Hon:
Om en man är ensam i skogen, och där säger någonting, som ingen kvinna
hör, har han ändå fel?
Vh, iö
petersteindl skrev:Personligen använder jag helst orden akustiska ljudvågor då jag vill beskriva ljud i den fysikaliska akustiska världen.
Det som genom aktionspotentialer och genom transmittorsubstans i synapserna på något sätt blir till det upplevda fenomenet som människan kallar ljud tillhör den neurala världen och just den specifika del av den neurala världen som blir till medvetetenhet.
En viktig frågeställning är om upplevt ljud i den medvetna psykologiska världen är en direkt och linjär funktion av aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar i synapserna i den neurala världen.
En annan frågeställning är om aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar i synapserna i den neurala världen är en direkt och linjär funktion av inkommande akustiska ljudvågor mot respektive trumhinna.
Vetenskapligt sett är dessa frågeställningar idag tillräckligt bra utrett och belagt för att jag skall ta steget fullt ut och separera den akustiska världen med dess akustiska ljudvågor från den neurala världen som medvetet ljud uppstår ur. Exakt hur den upplevda världen uppstår är dock än så länge inte utrett. Varseblivning och medvetande tillhör det människan kallar livet, men det räcker inte, man måste dessutom vara vaken och i ett tillstånd av medvetenhet. Hur detta tillstånd uppstår vet man än så länge inte.
Att den medvetna och upplevda världen har med aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar att göra är dock idag ett axiom. Man kan utan att använda akustiska ljudvågor som exciterar trumhinnorna skapa aktionspotentialer som upplevelsemässigt upplevs som ljud.
Mvh
Peter
Frutti skrev:petersteindl skrev:Personligen använder jag helst orden akustiska ljudvågor då jag vill beskriva ljud i den fysikaliska akustiska världen.
Det som genom aktionspotentialer och genom transmittorsubstans i synapserna på något sätt blir till det upplevda fenomenet som människan kallar ljud tillhör den neurala världen och just den specifika del av den neurala världen som blir till medvetetenhet.
En viktig frågeställning är om upplevt ljud i den medvetna psykologiska världen är en direkt och linjär funktion av aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar i synapserna i den neurala världen.
En annan frågeställning är om aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar i synapserna i den neurala världen är en direkt och linjär funktion av inkommande akustiska ljudvågor mot respektive trumhinna.
Vetenskapligt sett är dessa frågeställningar idag tillräckligt bra utrett och belagt för att jag skall ta steget fullt ut och separera den akustiska världen med dess akustiska ljudvågor från den neurala världen som medvetet ljud uppstår ur. Exakt hur den upplevda världen uppstår är dock än så länge inte utrett. Varseblivning och medvetande tillhör det människan kallar livet, men det räcker inte, man måste dessutom vara vaken och i ett tillstånd av medvetenhet. Hur detta tillstånd uppstår vet man än så länge inte.
Att den medvetna och upplevda världen har med aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar att göra är dock idag ett axiom. Man kan utan att använda akustiska ljudvågor som exciterar trumhinnorna skapa aktionspotentialer som upplevelsemässigt upplevs som ljud.
Mvh
Peter
Klockrent inlägg!!
JM skrev:IngOehman skrev:
Att kalla vad som helst för ljud är inte så konstruktivt däremot. Att förneka de ljud som man inte hört är det heller inte.
Vh, iö
Hur tänker du här i relation till tidigare inlägg?
Jm
IngOehman skrev:
Man kan trycka lite med fingret på ögonglobens sida (i ett helt mörkt
rum), helt med lite hud emellan så man inte rör ögonvitan direkt med
fingret, och på så vis skapa en ljusupplevelse också, men inte tusan
har man skapat ljus.
Lättast att få fram fenomenet brukar vara att trycka typ där:
(bild kommer)
Vh, iö
mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.
mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.
RuneStone skrev:mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.
Har exakt samma fenomen. fast jag har dock aldrig trott det kommit från rymden..
mikro skrev:IngOehman skrev:
Man kan trycka lite med fingret på ögonglobens sida (i ett helt mörkt
har man skapat ljus.
Lättast att få fram fenomenet brukar vara att trycka typ där:
(bild kommer)
Vh, iö
Det där har jag undrat över sen jag var 7 år, då jag upptäckte det, vad det beror på. Vet du?
RuneStone skrev:mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.
Har exakt samma fenomen. fast jag har dock aldrig trott det kommit från rymden..
.'mikro skrev:IngOehman skrev:Man kan trycka lite med fingret på ögonglobens sida (i ett helt mörkt
har man skapat ljus.
Vh, iö
Det där har jag undrat över sen jag var 7 år, då jag upptäckte det, vad det beror på. Vet du?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster