Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 07:49

Hej på ett tag sen...

Har beställt nya högisar. Magnepans Magneplanar MG3.7. Det kanske medför att jag kommer bli mer aktiv på forumet igen. Kanske.
Nåväl. Fick se att Esoterisk Hifi i Uppsala hade ett par 3.7 demo till salu.
Eftersom jag har fått lite flis "över" från en annan investering, så verkade detta intressant.

Nu visade det sig att demosarna var sålda. Jag fick ett istället ett erbjudande från dem om ett par nya, med inbyte av mina 1.6 som en liten dellikvid.
Nu visade det sig att modellen var slutsåld och att importören inte skulle få in fler framöver. Jag fick istället ett erbjudande om den kommande modellen 3.7i till samma pris.
Tillslag gjordes, handpenning lades och leverans sker i slutet av oktober.

Jag har aldig lyssnat på 3.7. Ej heller på föregångaren 3.6 eller de som fanns dessförinnan.
Lite kostsam chansning, men va fan. Bara att hoppas att det blir bra... :)
Senast redigerad av Strmbrg 2014-11-18 20:31, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Nån som hört Magneplanar 3.7?

Inläggav shifts » 2014-10-04 08:47

Känner hur mina grundvalar skakas om; Strmbrg köper hifiprylar. 8O

Välkommen tillbaka och spännande!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 09:32

Har hört 3.7 men inte 3.7i. Har varit några 3.7 till salu till rimliga priser, under halva nypriset. Vet inte om Magnepan's hokus-pokus med i-modellen har ställt till det. Dessvärre är det lite svårt att jämföra de olika modellerna eftersom de sällan finns på samma plats. Några vettiga tester är heller inte gjorda, verkar som Magnepan inte vill låna ut något om det ska ,ätas eller avslöjas något. Tyska testare mäter visserligen men texterna är ofta fulla av faktafel och ibland rena upprepningar av Magnepan's egna broschyrer.

Har hört 1.7 och 3.7 i samma rum med samma elektronik. Skulle välja 3.7 om priset inte vore avskräckande, de har i mitt tycke klart bättre upplösning och ljudbild, möjligen lite tunna i basen. Kör med 3.6 här hemma och de erbjuder lite mera möjlighet till anpassning än vad de senare 3.7 och 3.7i gör. Nu är tanken att mina Tympani IVa efter renovering och ombyggnad ska ta över. De tillåter också en hel del anpassning som de kommer från fabrik. Hela .7-serien är ju liksom portad för ingrepp och man kan inte utan garantiförlust köra dem med t.ex. aktivt delningsfilter (vilket ger en del ytterligare anpassningsmöjligheter och ofta sänker effektbehovet). Alla Magnepan verkar ha ett övermått av kabelskor och kontaktövergångar, på sikt möjligen lite risk för kontaktdistorsion. Själva bafflarnas konstruktion är också lite tveksam, inte minst med tanke på den väl tilltagna prislappen. Av de tre olika Magnepan jag har i min ägo, var (ligger isärplockade nu) de äldsta ett snäpp stabilare ihopkomna. Inga häftklammer för infästningen av drivelementen som i de senare exemplaren, annars är allt sig likt, förvånansvärt lite ändringar mellan de från 1975 och 2003.

Du ska alltså gå från 1.6 till 3.7i? Det lär ju bli skillnad! Är lite beroende på vilken musik som ska avlyssnas. De större modellerna är inte lika förlåtande mot sämre inspelningar. Om jag uppfattat din musiksmak rätt, är ju 3.7/3.7i ett bättre val för dig. Eftersom de större modellerna gör lite mera i basen får du möjligen modifiera placeringen i rummet jämfört 1.6.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 10:48

Ja, de flesta som uttalar sig på neetet menar ju att Magnepans högtalare är "rena fynden". Det har ju fler aspekter vill jag mena: Med hänsyn till den förhållandevis enkla konstruktionen utan vare sig låda eller avancerad finish, så är de väldigt dyra tycker jag nog. Förvisso byggs tydligen elementen upp för hand. Men jag tror att det där "bargain" bottnar i hur det låter snarare än hur det hela ser ut och hur snitsiga de är i uppbyggnaden. Smart, välljudande men åtminstone i Europa överprissatt manick. Spisar ju egentligen bara akustisk musik, så tillkortakommandena betr elekronica lär nog inte aktualiseras.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 10:58

Akta dig så inte Europa-distributören hör av sig... Det har jag erfarenhet av. "Bargain" gäller förstås i USA. När prylar tillverkade där ska korsa Atlanten blir det dyrt. Med det pris de betingar, tycker jag det hade varit på sin plats med renoveringsmöjlighet i Europa, inte bara i White Bear Lake, Minnesota.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 11:03

Vad händer när Europadistributören hör av sig? 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-04 11:22

Du kommer att bli jätteglad när du kopplar in dem. Stort lycka till och grattis till att du hade möjligheten att slå till när chansen uppenbarade sig!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 11:46

Om du får köpa 3.7i till samma pris är väl det ett bra köp då den är dyrare än 3.7 även om jag sett några 3.7 på begagnatmarknaden till mycket bra priser. Har för mig att "i" är ca 10.000 dyrare i den cherry finish jag har. Tror du kommer att bli väldigt nöjd, enda frågetecknet är väl att ditt rum är lite väl smalt för de bredare 3.7....men du kanske inte ens ska ha dem på samma ställe? Är själv väldigt nyfiken på hur "i" skiljer sig mot 3.7 men precis som Roger säger så är det väldigt få som hört högtalarna i samma setup. Har kontakt med en kille i Rapid Coons precis utanför White Bear Lake som gjort en uppgradering på sina 3.7. Han tyckte inte skillnaden var alltför stor men värt de $500 det kostade honom att lasta in 3.7:orna i bilen, köra dit dem själv och sedan hämta hem dem uppgraderade till 3.7i. En viss fördel mot oss utanför USA där en uppgradering är helt orealistisk.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 11:52

3.7 är väl nån decimeter bredare än 1.6? Det betyder troligtvis att jag ställer dem med c/c-mått lika de nuvarande, vilket innebär att de hamnar typ fem cm närmare sidovägg och att mellanrummet mellan dem blir totalt en decimeter mindre.
Spännande chansning för typ femti papp... Men emellanåt få jag på gott och ont mina spontan-ryck och bara köper. :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 12:08

Strmbrg skrev:3.7 är väl nån decimeter bredare än 1.6? Det betyder troligtvis att jag ställer dem med c/c-mått lika de nuvarande, vilket innebär att de hamnar typ fem cm närmare sidovägg och att mellanrummet mellan dem blir totalt en decimeter mindre.
Spännande chansning för typ femti papp... Men emellanåt få jag på gott och ont mina spontan-ryck och bara köper. :)

Jag tror du kommer att få ett rejält lyft mot 1.6. Vad blev spontan-rycket vad gäller finish då?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 14:22

Spontanrycket blev natureloxerad aluminium och mörkgrått tyg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-04 14:34

Strmbrg skrev:Spontanrycket blev natureloxerad aluminium och mörkgrått tyg.

Oh ja, det påverkar ju ljudet massor. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 14:41

Någon har sagt att det är aluminiumklädd MDF, trä eller något liknande. Kan du kolla om det stämmer? Solid aluminium lär det knappsst vara. Distributören är lite känslig när det gäller prisdiskussioner. Vet inte varför men det verkar vara orimligt dyrt att reparera Magnepan om man inte gör det själv. Dessbättre finns det några som kan vara till hjälp i såväl Sverige som i Tyskland, åtminstone så längre som plastfolien fortfarande är intakt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 16:23

RogerGustavsson skrev:

Någon har sagt att det är aluminiumklädd MDF, trä eller något liknande. Kan du kolla om det stämmer? Solid aluminium lär det knappsst vara. Distributören är lite känslig när det gäller prisdiskussioner. Vet inte varför men det verkar vara orimligt dyrt att reparera Magnepan om man inte gör det själv. Dessbättre finns det några som kan vara till hjälp i såväl Sverige som i Tyskland, åtminstone så längre som plastfolien fortfarande är intakt.

När jag skulle beställa mina 3.7 frågade jag om prover på de olika alternativ som finns, Sheila på Magnepan skickade några stycken olika i alu och trä samt tyger. De i alu ser ut att tillhöra 1.7 och är svängda aluminiumprofiler. Kanske skall tillägga att de i mina ögon ser ut att vara aluprofiler men jag är ingen expert på området :wink:

Nattlorden skrev:

Oh ja, det påverkar ju ljudet massor. 8)

Har någon påstått att det skulle påverka ljudet?
Senast redigerad av Panelguy 2014-10-04 16:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 16:26

Sannolikt aluplåt på mdfstomme ja. Återkommer om den saken. Importören kan hålla sig o skinnet tycker jag. Det är ju vederbörande som sätter prisnivån och han skall vara glad att jag handlar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 16:56

Panelguy skrev: När jag skulle beställa mina 3.7 frågade jag om prover på de olika alternativ som finns, Sheila på Magnepan skickade några stycken olika i alu och trä samt tyger. De i alu ser ut att tillhöra 1.7 och är svängda aluminiumprofiler. Kanske skall tillägga att de i mina ögon ser ut att vara aluprofiler men jag är ingen expert på området :wink:

De på 1.7 är av aluminium, nästan identiska med profil till övergångar i golv. De på 3.7 och 20.7 är betydligt tjockare och skulle kosta en bra slant om de vore av solid aluminium! Aluminiumskickt på något träaktigt gisar jag att det är.

Kan lugna Nattlorden med att det funnits kommentarer om hur stabila bafflarna blivit med aluminiumprofilerna. Blir förståss lite antiklimax om det skulle vara t.ex. med aluminiumfolie.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 17:05

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev: När jag skulle beställa mina 3.7 frågade jag om prover på de olika alternativ som finns, Sheila på Magnepan skickade några stycken olika i alu och trä samt tyger. De i alu ser ut att tillhöra 1.7 och är svängda aluminiumprofiler. Kanske skall tillägga att de i mina ögon ser ut att vara aluprofiler men jag är ingen expert på området :wink:

De på 1.7 är av aluminium, nästan identiska med profil till övergångar i golv. De på 3.7 och 20.7 är betydligt tjockare och skulle kosta en bra slant om de vore av solid aluminium! Aluminiumskickt på något träaktigt gisar jag att det är.

Kan lugna Nattlorden med att det funnits kommentarer om hur stabila bafflarna blivit med aluminiumprofilerna. Blir förståss lite antiklimax om det skulle vara t.ex. med aluminiumfolie.

Jag har frågat Magnepan om just detta då jag hört samma sak, svaret var att det inte har någon som helst betydelse för stabiliteten då de inte är fastsatta på det viset. "nästan identiska med profil till övergångar i golv" var en bra beskrivning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 17:23

Panelguy skrev:Jag har frågat Magnepan om just detta då jag hört samma sak, svaret var att det inte har någon som helst betydelse för stabiliteten då de inte är fastsatta på det viset. "nästan identiska med profil till övergångar i golv" var en bra beskrivning.

Det gäller för 1.7 och det är ren dekor. På 3- och 20-serien styvar profilerna upp de plana bafflarna en del. Även listerna påminner och golvlister som tar nivåskillnader....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 17:40

Hm, med tanke på att man bara ser någon dryg centimeter av sidolisten bakifrån, så kan det mycket väl vara en alu-profil av några millimeters godstjocklek det rör sig om. Snarare det än ett tjockt stycke aluminium eller en mycket tunn plåt, bockad över en mdf-profil. Även om det handlade om en saftig, homogen metallprofil, så tror jag inte alls att denna skulle inverka på konstuktionens rigiditet. Än mindre på ljudet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 17:51

Jo, om det vore profiler i stål borde de göra en del skillnad på baffelns rigiditet. Ännu bättre om det fanns profiler på tvären. Ljudmässigt skulle det kunna göra viss skillnad. Det går faktiskt att skruva fast en uppstyvande konstruktion baktill genom att byta ut de skruvar som håller fast fronten till längre dito. Ett par stag som Mye-stativen har kunde också anbringas.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 18:19

Ställer mig tveksam till det där. Vad som förmodligen sker är endast att man flyttar runt på resonanserna i ramen med därtill hörande förändringar i dessas frekvenser och amplituder.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 18:25

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Jag har frågat Magnepan om just detta då jag hört samma sak, svaret var att det inte har någon som helst betydelse för stabiliteten då de inte är fastsatta på det viset. "nästan identiska med profil till övergångar i golv" var en bra beskrivning.

Det gäller för 1.7 och det är ren dekor. På 3- och 20-serien styvar profilerna upp de plana bafflarna en del. Även listerna påminner och golvlister som tar nivåskillnader....

Det var specifikt 3.7 jag frågade om och man menade bestämt att listerna var ren kosmetika. Om de nu skulle styva upp bafflarna marginellt så var det åtminstone ingen skillnad mellan alu och trä enligt Wendell himself.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 19:28

Samma surr kring de där specialstativen man kan köpa och bygga. Den jag tänker på är någotslags fyrsidig ram mot golvet och två strävor bakifrån, upp mot ungefär halva högtalarens höjd. Det luktar lite spikes-tankegångar om det där tycker jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 20:08

Det är förmodligen Mye-stativen du har i åtanke. Dessvärre i regel med spikes.

Bild

De håller bafflarna för att förhindra svajning. De styvar inte upp bafflarna.

Nu finns det lite andra kontruktioner som t.ex. Andrew Redwood's hembyggen.

Bild

Dessa styvar upp hela konstruktionen, även om det kunde gjorts något på tvären också. Nu är Andrew's bafflar gjorda av hårdträ, något australiskt träslag med densitet runt 1.2. På mitt förslag gjorde han den del som bär upp mellan- och diskantregister (det är en speciell kombination han har, inte någon 3-serie) avfjädrad från basen (tänk typ Sonic Design-fötter). Positiv rapport från honom och har sett att han vidarebefodrat tänket till andra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 20:28

Skickar man inte bara upp resonanserna högre upp i frekvens med de där konstruktionerna? Vad är vinningen med det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 20:50

Ju högre frekvens desto lättare att bli av med dem? Lägre frekvenser lever ju om och dämpas inte första taget. Banddiskanten moduleras en del av energin i bas-/mellanregister. I Magnepan's manual till 20-serien finns en motis om hur skruvarna till diskanten ska dras, man ska efter idragning lossa dem något. Där kommer diskanten i en egen förpackning och monteras först i lyssningsrummet. När det gäller 3-serien är väl diskanten på plats redan från fabrik.

Har du redan tagit dina 3.7i i bruk? Vi vill givetvis ha lite lyssningsintryck!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 21:03

RogerGustavsson skrev:Ju högre frekvens desto lättare att bli av med dem? Lägre frekvenser lever ju om och dämpas inte första taget. Banddiskanten moduleras en del av energin i bas-/mellanregister. I Magnepan's manual till 20-serien finns en motis om hur skruvarna till diskanten ska dras, man ska efter idragning lossa dem något. Där kommer diskanten i en egen förpackning och monteras först i lyssningsrummet. När det gäller 3-serien är väl diskanten på plats redan från fabrik.

Har du redan tagit dina 3.7i i bruk? Vi vill givetvis ha lite lyssningsintryck!

Mina 3.6 monterades på plats här hemma (banden låg i en tub) men i USA skickades de med diskanterna monterade. Senare ändrade de till att skicka "färdigmonterade" högtalare även till Europa, mina 3.7 kom med banden på plats. Det där med lossning av skruvarna stod även i manualen till 3.6; "Insert the screws. (Tighten until snug, then back off 1/2 revolution)"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 21:36

Nä, jag har inte fått hem eländena ännu. Lär bli först runt månadsskiftet. Tänker på tonarmar: så låg resonansfrekvens som möjligt. Och inte bara så låg som MÖJLIGT. (Vilket ju inte sätter någon ambition alls egentligen.)
Utan LÅG. :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 22:54

Tonarmsresonans? Du menar möjligen inte den resonans som bildas av kombinationen pickup/tonarm? Den ska inte vara så låg som möjligt, den ska ligga kring 10 Hz, 8-12 Hz möjligen. För lågt eller högt ger problem, av olika slag.

För en högtalare som Magnepan, finns en hel del resonanser. En dels behövs, andra är oönskade. En vanföreställning är att när låda saknas finns inga "lådljud". Frågan är vad "lådljud" är för något? Möjligen ogynnsamma resonanser? Några vill klistra på resonansdämpande material på den perforerade plåten, "razoring" kallar de det på amerikanska forum. Jag tycker det känns tveksamt då plåten fortfarande vibrerar men med lägre frekvens. Bättre att stsga upp plåten och lyfta upp resonanserna, blir enklare att ta hand om dem och har man tur är nivån på dem redan på en lägre nivå. Höga frekvenser är lättare att dämpa. I fallet Magnepan har mätningar visat att den perforerade plåten rör sig mest vid membranstöden för basen (de beryktade knapparna, "buttons"). Tvärstag vid knapparna kan vara välgörande.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-05 00:23

Ingen som tror att konstruktören vet vad som gör att högisen låter som den gör . . . ?
Om något stag hit eller dit i något annat material skulle göra en väsentlig skillnad
till det "bättre" så får/bör man nog, i detta fall, anta att det föreligger någorlunda koll
på detta hos tillverkaren. . . typ. Men vad vet välan lilla jag ?

Att t.ex. "bitumenmodda" högisarna som Bill50x har, var ju som jag minns ingen höjdare
men inte helt ovanligt . . . likaså dito med Thorens-spelare, vilket i båda fallen sabbade
återgivningen å det grövsta. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-05 07:18

Det ligger väl i sakens (eller åtminstone i mången teknikintresserads natur) att vilja modifiera, experimentera och fixa i syfte att förbättra. Eller åtminstone förändra.
Så länge diverse vibrationer förekommer - men som inte inverkar på ljudet - så spelar det åtminstone mig ingen roll om de finns där eller försvinner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-05 09:55

Laila skrev:Ingen som tror att konstruktören vet vad som gör att högisen låter som den gör . . . ?
Om något stag hit eller dit i något annat material skulle göra en väsentlig skillnad
till det "bättre" så får/bör man nog, i detta fall, anta att det föreligger någorlunda koll
på detta hos tillverkaren. . . typ. Men vad vet välan lilla jag ?

Nu är företagsgrundaren Jim Winey nästan ökänd för sin inställning till detaljer. Han brukar citeras på engelskspråkiga forum (kommer inte ihåg de exakta orden) och det säger en del om företagets inställning. All form av uppgradering är också tabu, förrutom att göra 3.7 till 3.7i (som ingen utanför Magnepan vet vad det innebär!). Det är som vanligt en sak att driva ett företag, en annan att göra produkter så bra tekniskt som möjligt. Alla är inte lika noggranna som t.ex. Peter Steindl!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-05 21:30

RogerGustavsson skrev:
All form av uppgradering är också tabu, förrutom att göra 3.7 till 3.7i (som ingen utanför Magnepan vet vad det innebär!).

Känns verkligen inte bra att man inte avslöjar någonting om vad som gör skillnaden mellan 3.7 och 3.7i. Jag var från början inne på att byta in mina 3.7 mot den nya "I" men med tanke på hur liten den ljudmässiga skillnaden är mellan 3.6 och 3.7 och Magnepans eget uttalande; "Will you be able to hear the difference between the 3.7 and 3.7i? Yes, in a careful A-B test, but we don't do sales hype. It is not a 3.8", så tror jag skillnaden är än mindre här. Det enda som man vet är att det tillkommit en dämpande tejp bakom mellanregistret (syns på bilder), men jag skulle vilja veta om det är något mer. För oss stackare här i Sverige är det dock ointressant att skicka sina 3.7 till Minnesota då det enligt Häggis skulle gå på hissnande 25.000 8O. I sådana fall lika bra att byta in 3.7:orna, men är tejpen och eventuellt något mer värt mellanskillnaden.....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-05 21:49

8O
:?
Va-faan? Jag vill inte ha nån jävla TEJP i högtalarn!

Här daskar man upp enorma mängder flis, åsså handlar'e om TEJP!..

Nä, nu jävlar...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-05 21:59

Strmbrg skrev:8O
Va-faan? Jag vill inte ha nån jävla TEJP i högtalarn!

Här daskar man upp enorma mängder flis, åsså handlar'e om TEJP!..

Nä, nu jävlar...

:D , du får ju den nya modellen för samma pris som du skulle få ge för 3.7 :) . Tänk på en annan stackare som får punga ut med sissådär 25-30.000 för att få tejpen.....och eventuellt något mer får väl tilläggas. Kanske är en väldigt dyr och fin high-endtejp man satt dit :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-05 22:32

Jag har en tejprulle som du kan få för 23 papp. :) Prutat och klart.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-05 22:39

Panelguy skrev:Kanske är en väldigt dyr och fin high-endtejp man satt dit :wink:

Helt vanlig silvertejp, men ditsatt av den riktiga MacGyver? :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-10-06 01:16

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Kanske är en väldigt dyr och fin high-endtejp man satt dit :wink:

Helt vanlig silvertejp, men ditsatt av den riktiga MacGyver? :mrgreen: :mrgreen:

Underskatta inte silvertejp, man kan faktiskt bygga en båt om man har några rullar över! :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-06 06:33

Kölen är ju sned!

---

"Åh! Har'u tjacka" nya högtalare?" :)

"Mm, me' membran som e' gjorda av gaffatejp. Skit-exkusivt, sirru!" :?

"Å-fan? Va' bella'rom?" 8O

"Tjäften!!" :evil:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 08:00

Redan de äldre 3.6 hade silvertejp baktill på mellanregistren, en form av reducering av bakåtstrålningen. På 3.7 försvann den och så har den återkommit på 3.7i. Nu lyser silvertejpen igenom det svarta tyget baktill. Kunde man inte valt svart tejp? 25000 kr låter mycket för den där modifieringen som kost 500 Dollar på fabriken. Men det kanske det blir med frakt på två håll och tull och moms? Vill minnas att frakten för mina Tympani från Chicago till Hskvarna gick på 4000 kr på ett håll, med båt över Atlanten. Då kom de i fyra lådor och vägde 123 kg mot 57 kg för 3.7. Ett sätt att minska kostnaden är att själv plocka ut drivelementen (antar att det räcker med bas/mellanregistren i detta fall) och packa dem i en stadig trälåda. En sådan kostar från ca 1400 kr att skicka med flygfrakt till Magnepan. På andra hållet lär det antagligen bli en del att göra med tullen här hemma...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-06 08:09

Kan de inte skriva "warranty repair" på tullmanifestet på vägen tillbaka? Det borde man väl inte behöva tulla för?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 08:13

Nattlorden skrev:Kan de inte skriva "warranty repair" på tullmanifestet på vägen tillbaka? Det borde man väl inte behöva tulla för?

Ja det låter rimligt. Någon som vet hur det hanteras? I vilket fall är frakten från USA till Svergie mångdubbelt dyrare än på andra hållet. Totalt borde man kunna pressa kostnaden till drygt 10000 kr.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-06 12:22

Men va fan? Silvertejp? Då är det ju ingen dipol längre. Det här verkar mysko.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 13:02

Om du tittar på tyget baktill ser man silvertejpen på 3.7i.
Bild

Är liknande på 3.6.
Bild
Bild

På de sista Tympani, IVa, fanns det lite kraftiga bitar av filt baktill på mellanregistren.
Bild

På Quad av den urspringliga modellen, ofta kallad ESL-57, var insidan av den bakre perforerade plåten också klädd med filt. På så vis blir det lite mindre dipolverkan (lite cardioid) och även mindre inverkan av den bakomvarande väggen, åtminstone för lite högre frekvenser.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-06 14:14

RogerGustavsson skrev:På Quad av den urspringliga modellen, ofta kallad ESL-57, var insidan av den bakre perforerade plåten också klädd med filt. På så vis blir det lite mindre dipolverkan (lite cardioid) och även mindre inverkan av den bakomvarande väggen, åtminstone för lite högre frekvenser.

Strmbrg skrev:Men va fan? Silvertejp? Då är det ju ingen dipol längre. Det här verkar mysko.

Som Strömberg skriver, då är det ju ingen dipol längre. Vad är vitsen med att reducera dipolverkan just för mellanregistret....i en dipol?! 8O Roger, vad har du för teori om att en modell av Tympani samt 3.7 saknar tejp?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 14:54

Vilken fördel är det att ha dipolutstrålning? Har själv provat att ha olika typer av dämpning bakom mina gamla Tympani och de 3.6 jag använt sedan tre år tillbaka. Jag har velat undvika att utrymmet bakom skärmarna bildar ett eget rum, ett extra tillskott av konstlad efterklang. Det är inte dipolerna ensamma om, Stig Carlsson's konstruktioner har också en del tillagt även om det blev mindre och mindremed åren. Att diskanten inte skulle vetta direkt mot lyssnaren utan helst reflekteras var väl en hörnsten?

Med dämpning baktill (egentligen mera blockering i fallet 3.6 och 3.7i) blir det förstås mindre av tillskottet och direktljudet får lite större plats i totalklangen. Vissa frekvenser är fömodligen känsliga för närheten till dämpning/blockering och eventuella reflektioner som slår tillbaka in i de stora membranen bör kanske undvikas? Antagligen stryps mest högfrekvent energi från mellanregistren, en form av mekaniskt delningsfilter. Misstänker att det kan vara lite knepigt med de flacka delningsfilter som sägs finnas i 3.7/3.7i. I de tidiga modellerna med banddiskanten, sas i nästan varje test att bandet "stack ut" från resten av högtalarna. Speciellt engelsmännen villa dämpa diskanten medans tyskarna verkade älska den. Kan tejpen vara ett sätt att göra delningen mot diskanten mindre hörbar? Det är också möjligt att tejpen i kombination med något annat utgör skillnaden mellan 3.7 och 3.7i. Hur är det med de stora 20.7, har de också tejp baktill? 3.7i sägs vara inspirerade av de större 20.7 som sägs ha "i"-teknologin med från början. Det är första gången de erbjuder en uppgradering men ingen får veta vad som görs!!! Tycker detta mörkandet slagit tillbaka mot Magnepan. Det finns förvånansvärt många 3.7 och 20.7 till salu, vad det nu beror på....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-06 14:59

Kunde de inte skickat en tejpare på Europaturné som åkte runt och satte dit den?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 15:01

Antar att det räcker med att hänga en badhandduk baktill för en liknande effekt?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-06 15:18

RogerGustavsson skrev: Kan tejpen vara ett sätt att göra delningen mot diskanten mindre hörbar?
Vet ej men det var just integreringen mellan elementen som nämndes som den största förbättringen jämfört med föregångaren 3.6, banddiskanten stack inte ut på de tejplösa 3.7. Mark, som jag nämnde tidigare, tyckte att 3.7 efter i-uppgraderingen lät en aning mer rolled-off jämfört med innan vilket väl kan förklaras av tejpen baktill.
Jag tror också att Magnepan har förlorat på mörkandet då det är en hel del irritation på Amerikanska planarforum över detta. Ska försöka luska ut huruvida 20.7 har tejp eller inte.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-06 16:05

Hm, hur länge kan man vänta sig att den där tejpen kommer att sitta fast?
Dels så torkar ju limmet efter en tid, dels så ligger ju inte tejpen an ordentligt intill de horisontella stag man ser på bilderna. Det senare lär ju påskynda limtorkandet.
Det verkar ytterst primitivt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 16:17

När det gäller Magnepan är det ofta lite primitivt, man tager vad man haver. På mina 3.6 från dec 2003 sitter i varje fall tejpen kvar. Nu sitter ju tapen under tyget och det kan tas av. Integrationen av de olika elementen kan antagligen påverkas. Av någon anledning har man gjort en väldigt brant avskärning av mellanregistret uppåt i 3.6 och låter diskanten ta vid tidigt. Om det nu skulle vara första ordningens filter 3.7/3.7i, bör diskanten komma in väldigt långt upp. Hur ser då mellanregistret ut? I alla tidigare versioner av 3-serien är det 13 magneter och 12 trådar som sitter där.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-06 17:54

Strmbrg skrev:Hm, hur länge kan man vänta sig att den där tejpen kommer att sitta fast?
Dels så torkar ju limmet efter en tid, dels så ligger ju inte tejpen an ordentligt intill de horisontella stag man ser på bilderna. Det senare lär ju påskynda limtorkandet.

Jag tyckte nog att tejpremsorna i mina 3.6:or från 2000 såg ut att vara ganska uttorkade och hade man tagit av tyget är jag inte säker på att de suttit kvar. Om jag minns rätt var tejpremsorna rätt tunna, ungefär som målartejp, men de kan ju ha bytt till något bättre i 3.7i.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-10-06 18:12

'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-06 18:23

Kul att de gjort ett basstöd! :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-06 21:56

RogerGustavsson skrev: Hur är det med de stora 20.7, har de också tejp baktill? 3.7i sägs vara inspirerade av de större 20.7 som sägs ha "i"-teknologin med från början.

Ingen synlig tejp baktill enligt den 20.7-ägare jag frågade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-10-06 22:03

Strmbrg skrev:Hm, hur länge kan man vänta sig att den där tejpen kommer att sitta fast?

man kan säkert blåsa en liten rök på bakstycket över nämnda yta också och sitter nog säkrare i framtiden :idea:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-07 08:17

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev: Hur är det med de stora 20.7, har de också tejp baktill? 3.7i sägs vara inspirerade av de större 20.7 som sägs ha "i"-teknologin med från början.

Ingen synlig tejp baktill enligt den 20.7-ägare jag frågade.

Fast 20.7 är ju lite annorlunda gjord där bas- och mellanregister är åtskilda. Frågan är om det är samma stycke Mylar eller om det två olika? Några hävdar att det är tunnare Mylar för mellanregistret som hos Tympani IVa. Tyvärr har det hävdats så ofta i samband med flertalet Magnepan att Mylaren borde vara borta vid det här laget... Sedan över 40 år har det varit 12 µm Mylar rakt över förutom nämnda Tympani och möjligen 20-serien men det är inget som Magnepan tydliggjort. Det verkar vara omstritt om vad som är en optimal delning mellan mellan- och diskantregistret.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-12 16:41

RogerGustavsson skrev:

Satt och läste om 3.7 vs 3.7i på ett annat forum och såg detta vilket kanske kan förklare vad listerna är gjorda av;
"If yours are the aluminum frame I would be extra concerned about shipping. I had a buddy get his smashed up while being shipped to him. We were able to look a little closer at the torn open speakers and the aluminum frame is basically just a thin wrap of aluminum around an mdf board. The wooden frame option is actually hardwood which the screws go into rather than mdf.

Hittade också en jämförelse mellan 3.7 och 3.7i som beskriver skillnaden ungefär på samma sätt som Häggis;
"I had the opportunity to compare the 3.7 and 3.7i for an arvo at a mate's place in a system much like my own so was easy to spot the differences. He also has Mye stands so we could compare those and the Sound Anchors.

The changes between the original 3.7 and upgraded panels and the change with adding stands was essentially different in nature.

The change from 3.7 to 3.7i we agreed was primarily a balance shift with additional fullness in the mid bass to lower mids which made for a slightly richer sound overall and moved the weight a bit more towards the overall 20.7 balance.

The addition of stands for the 3.7 didn't so much shift the tonal balance in the mid bass to mid range but rather made resolution/focus/clarity/agility gains overall and also some additional extension down lower. The stands also make possible the use of isolation footers which can take you further down the resolution and speed route.

Both benefits seem valuable so possibly it comes down to whether you feel like you need a richer presentation (3.7i) or a faster more resolved one (stands and mechanical isolation) while keeping the balance fairly largely similar with more extension down lower tho if your running subs this might be less an issue."

"Quote:
Originally Posted by PlanarSpeakerFan View Post
According to my dealer, the bass is significantly improved. No further need for the DWM bass panels. Also a more seamless transition from midrange to tweeter, possibly due to changes in the crossover frequencies.

Wendell made no mention or claims of such improvements whatsoever. He hinted that any detectable change would be subtle at best.

Perhaps the dealer was describing the 20.7's. "

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-13 01:57

Lyssnade de blint? Annars kan man höra vad som helst. Jag hörde t o m skillnad på en strömkabel... vojne!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 08:44

Ofta hör man annorlunda när det lyssnas blint. När "pekpinnar" från tillverkare/demonstratörer kommer med i spelet hör man ofta precis det de vill man ska höra... Allt annat än samma rum och kringutrustning och alternerande mellan de två utförandena 3.7 och 3.7i skulle jag inte tillmäta alltför stort värde.

Jag har hört 3.6 och 3.7 vid olika tillfällen/utrustning. Skulle verkligen inte ta gift på att jag skulle hålla isär dem "från minnet". Det är ju faktiskt mera som förenar än skiljer dem åt. Om nu "i"-modellen skiljer sig ännu mindre från sin närmaste föregångare 3.7, hur stor är då viljan att skicka in sina 3.7 för uppdradering till 3.7i?

Det som skrivits om "i"-uppgraderingen går i riktning mot den tidigare 3.6, alltså lite mustigare/varmare tonal balans. Min ursprungliga upplevelse av 3.7 var att den lät lite kallare än 3.6. Vid en direkt jämförelse mellan 1.7 och 3.7 i samma rum/kringutrustning, var det också så att 3.7 lät lite kallare, slankare men mera högupplöst. Dock bra mycket bättre som helhet mot 1.7. Magnepan's Wendell Diller hävdade när 3.7 introducerades att den föredrogs av alla vid jämförelse med 3.6 när de gjort utvärdering bland de anställda. Det brukar väl sägas att man ska vara försiktig med snabba jämförelser av högtalare? Att det blir mera fokus på vad som skiljer dem åt än vad de gör i var och en för sig. I fallet Magnepan finns det tydliga skiljelinjer mellan modellerna med banddiskant och de utan. Inom de två modellinjerna är skillnaderna små men de finns där i form av t.ex. utsträckning i basen.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 10:11

Vad kul för dig!! Verkligen, jag bytte själv från 1.6qr till 3.7 för ett halvår sedan. Räkna med lång inspelning. Jag lirade med motstånd i diskanten första månaderna, annars blir det för påträngande, när bas o mellanregistret spelat till sig kommer nivån i förhållande till diskanten vara helt rätt och du kan köra med dom bypassade. Jag är ju en riktig tweaknisse men med dessa 3,7 känner jag inte behov av att ändra något alls. 3.7i lär ju vara ännu bättre. För alla som undrar- det är ganska tjocka aluprofiler med MDF. Helt rätt med mörkgrått tyg, har det själv men med ljusgrå aluminium.
Om du vill ha bra motstånd under inspelningstiden kan jag skicka de path audio som jag köpte, du får givetvis låna dom, jag tycker att de cementmotstånd som de skickar med låter rätt trist i jämförelse. Path gör att inspelningtiden blir roligare. Dra ett mail i så fall : ) Jag tyckte de lät absolut bäst helt i lod med lagom invikling. En en gång grattis!
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 12:23

adagio skrev:För alla som undrar- det är ganska tjocka aluprofiler med MDF. Helt rätt med mörkgrått tyg, har det själv men med ljusgrå aluminium.

Fast det är ju ingen tjock aluminium, utan aluminiumklädd MDF som snarare är sladdrigare än profilerna i solitt trä (ek, körsbär etc.)? Själva baffeln är av 19 mm MDF med fyra stycken tunna (0.8 mm) plåtstrimlor på sidorna för att ge lite stadga.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-13 12:29

Tack Adagio!

Ja, jag ser fram mot slutet av oktober då de skulle vara här.
Beträffande lutningen: Trodde dessa lite större skärmar alltid skulle stå i lod. De minsta lutar ju friskt bakåt och allteftersom panelen blir högre så avtar lutningen.
Har dragit slutsatsen att dipoler är det enda som funkar i mitt smala rum, där ju högtalarna hamnar väldigt nära sidovägg.
Har hursomhelst inte fått till det med lådor. Det blev mest en massa krångel utan godtagbart resultat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 13:57

Ja, de hamnar i lod om man inte stoppar något under fötterna på dem. Jag har aldrig känt det behovet. Några är oroade över att de känns lite ostadiga och det är de ju. Hemma hos mig är det framförallt rumsresonanser som blir mindre utpräglade med de här dipolerna.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 14:04

Tjock o tjock allt är relativt. Jag ska mäta når jag kommer hem. Det har dock bara en kosmetisk effekt tror jag. Och låter gör de, förbannat bra dessutom.
Jag lyssnade hemma i samma rum, med samma elektronik på mina 1,6 och mina. 3,7. 1.6 tjänstgör med en Krell KAV 400 xi som TV/film ljud i vanliga fall.
1,6 låter mer förlåtande, mer rock'n'roll rally. Medans 3.7 är avslöjande, klassisk orkester och formel 1.
Sida vid sida står det dock utom allt tvivel att 3.7 är mer fullvuxen mer detaljerad och korrekt. En bättre högtalare helt enkelt. Jag kommer inte ihåg vad du driver med? Jag driver mina med 50W klass A rör i land med mer UL för 75W eller 100W. 50W klass A rör räcker faktiskt väldigt bra.
Det följer ju med brickor för ev vinkling, men det är inget att pyssla med tycker jag.
Svajar? Ja om man går fram och gungar på dom. Men inte av musik inte mer än vad SD-fötter brukar medge. Likaså ser gunget ut att vara rätt låg frekvens?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 14:28

adagio skrev:1,6 låter mer förlåtande, mer rock'n'roll rally. Medans 3.7 är avslöjande, klassisk orkester och formel 1. Sida vid sida står det dock utom allt tvivel att 3.7 är mer fullvuxen mer detaljerad och korrekt. En bättre högtalare helt enkelt.

Bra sammanfattat! När det gäller aluminiumlisterna, har många trott att det har varit ett stabilare alternativ till trälisterna. En stabilare baffel skulle kunna göra skillnad.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 15:10

Kanske.... Det finns olika skolor, men det vet ju du lika bra som jag. Enl Peter Gunn som jag mailat en hel del med är ju styvning inte något i sig att eftersträva utan snarare ramens förmåga att leda bort och absorbera resonanser i membranet. Jag hade rätt avancerade planer på att tillverka en ram i komposit med kolfiber men efter diskussioner med Peter la jag ner det. Han menar att hardwood är det enda rätta. Kanske har han rätt. Oavsett blir det rejäla förbättringar att byta ut filterkomponenterna i mina gamla 1.6 men i dessa känner jag iaf än så länge inget behov av att röra något. Jag tycker tonaliteten är underbar. Dock vet jag vad Jensens PIO Cu foliekondemsatorer brukar göra med ljudet när de stoppas in i stället för fjuttiga polyprpylen dito. Har just moddat min Cary V-12r , den var bra innan, nu är den grym.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 16:08

Jaha, den där PG är lite egen. Vet inte varför många fått för sig att hårdträ leder bort vibrationer så bra. Ingen verkar ha kollat. På vilket sätt skulle det ledas bort från drivelementet? Det innebär att träet skulle fungera som en diod och bara leda vibrationerna åt ett håll. Nu är ju PG en snickare av rang och tänket passar in i hans företag. Man skulle kunna bygga en xylofon av MDF och en av hårdträ (ek, teak, cumaro, bankirai) och testa....

När det gäller filterkomponenter är det möjligen spolarna som tveksamma. Någon hävdade att kärnorna kunde vibrera (det sitter i regel spolar med kärna i basfiltren). Kondensatorerna är ofta av samma typ som t.ex. Ino använder i sina högtalare.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 16:48

He he. Klart det passar bäst med hårdträ. Ang spolarna, de gör sitt jobb. Men andra spolar, kan förutsatt att man ser till att alla värden bibehålles låta bättre. Jag tyckte att de folie/papper/vax spolar jag valde lät bättre. Dock gav de Jensen PIO Cu en större förbättring. Det är ju inget fel på de kondensatorer som de använder, (Erse) men Jensen låter sjukt mycket bättre. Dock är de väldigt stora, och jag vågar inte tänka på vad högtalaren skulle kosta om de var monterade från början i separat låda såklart.
Men som jag sa innan, 3.7 och förmodar jag 3.7i låter riktigt bra som de är.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-13 18:42

Det där med att stabilisera skärmarna tror jag bottnar i ett "klassiskt" missförstånd. Det handlar rimligtvis INTE om en kolv- eller snarare uppochnervänd pendelrörelse där HELA högtalaren rör sig likriktat över hela dess massa. Det handlar snarare om partialresonanser. Sådant är MYCKET komplext och kan INTE hanteras med vare sig en massiv list eller stag på baksidan.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-13 20:46

RogerGustavsson skrev:Ofta hör man annorlunda när det lyssnas blint. När "pekpinnar" från tillverkare/demonstratörer kommer med i spelet hör man ofta precis det de vill man ska höra... Allt annat än samma rum och kringutrustning och alternerande mellan de två utförandena 3.7 och 3.7i skulle jag inte tillmäta alltför stort värde.

Jag har hört 3.6 och 3.7 vid olika tillfällen/utrustning. Skulle verkligen inte ta gift på att jag skulle hålla isär dem "från minnet". Det är ju faktiskt mera som förenar än skiljer dem åt. Om nu "i"-modellen skiljer sig ännu mindre från sin närmaste föregångare 3.7, hur stor är då viljan att skicka in sina 3.7 för uppdradering till 3.7i?

Det som skrivits om "i"-uppgraderingen går i riktning mot den tidigare 3.6, alltså lite mustigare/varmare tonal balans. Min ursprungliga upplevelse av 3.7 var att den lät lite kallare än 3.6. Vid en direkt jämförelse mellan 1.7 och 3.7 i samma rum/kringutrustning, var det också så att 3.7 lät lite kallare, slankare men mera högupplöst. Dock bra mycket bättre som helhet mot 1.7. Magnepan's Wendell Diller hävdade när 3.7 introducerades att den föredrogs av alla vid jämförelse med 3.6 när de gjort utvärdering bland de anställda. Det brukar väl sägas att man ska vara försiktig med snabba jämförelser av högtalare? Att det blir mera fokus på vad som skiljer dem åt än vad de gör i var och en för sig. I fallet Magnepan finns det tydliga skiljelinjer mellan modellerna med banddiskant och de utan. Inom de två modellinjerna är skillnaderna små men de finns där i form av t.ex. utsträckning i basen.

Håller med om att en jämförelse mellan 3-seriens modeller som inte görs i samma rum med samma elektronik är fullständigt meningslös. I den nyligen publicerade recensionen i HiFi+ påpekar Martens att han aldrig haft 3.7 men har stor erfarenhet av den. Jag tolkar det som att den aldrig har funnits i hans rum men att han hört högtalaren i andra uppställningar, ändå drar han långtgående slutsatser 8O .
Jag hävdar fortfarande att mina 3.6 lät något varmare pga den lite lösare basen, 3.7 har en tightare, mer artikulerad och lite rappare bas vilket som bekant kan låta lite kallare än en mulligare bas. Har sett några som tyckt att även 3.7i är "kallare" och slankare än 3.6 så vill man ha en varmare återgivning får man nog välja den.....eller elektronik/kablar med varmare karaktär.

Wendell lär på frågan om vad som utgör skillnaden mellan 3.7 och "i" sagt; "Nothing that is technically all that impressive"........kan det vara tejpen? Magnepan säger ju också att det inte är en 3.8 vilket kanske är en hint om att skillnaden är mindre än mellan 3.6 och 3.7....vilken inte heller var stor. Även om jag är sugen på att byta in 3.7 mot 3.7i tror jag inte ljudskillnaden motiverar mellanskillnaden i pris, skulle absolut gjort uppgraderingen för $500 men den summan får tyvärr mångdubblas här :(
Nu när Magnepan verkar ha fått för sig att tätare modellbyten är vägen att gå, hur långt borta är en 3.8........men när jag läst den kommande recensionen av Jacob Heilbrunn i TAS kanske jag ändrar mig :wink:

RogerGustavsson skrev:
adagio skrev:För alla som undrar- det är ganska tjocka aluprofiler med MDF. Helt rätt med mörkgrått tyg, har det själv men med ljusgrå aluminium.

Fast det är ju ingen tjock aluminium, utan aluminiumklädd MDF som snarare är sladdrigare än profilerna i solitt trä (ek, körsbär etc.)? Själva baffeln är av 19 mm MDF med fyra stycken tunna (0.8 mm) plåtstrimlor på sidorna för att ge lite stadga.

Ja Wendell hävdade med bestämdhet att alulisterna inte gjorde panelerna stabilare när jag frågade inför köp, kanske är det tvärtom.

Strmbrg skrev:Beträffande lutningen: Trodde dessa lite större skärmar alltid skulle stå i lod. De minsta lutar ju friskt bakåt och allteftersom panelen blir högre så avtar lutningen.

Tilta dem inte bakåt, klart sämre tycker jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 21:04

Strmbrg skrev:Det där med att stabilisera skärmarna tror jag bottnar i ett "klassiskt" missförstånd. Det handlar rimligtvis INTE om en kolv- eller snarare uppochnervänd pendelrörelse där HELA högtalaren rör sig likriktat över hela dess massa. Det handlar snarare om partialresonanser. Sådant är MYCKET komplext och kan INTE hanteras med vare sig en massiv list eller stag på baksidan.

Nja, många har fått för sig att det är små rörliga massor och det inte spelar någon roll om baffeln är stadig och har hög resonansfrihet. De "små" massorna är lika stora som för mera konventionella drivelement. Ett test är att hålla själva drivelementet i händerna när man spelar på det. Kittlar på bra. Infästningen i baffeln var tidigare bättre än den med häftklammer som används numera. Skulle nästan kunna tänka mig att modellerna med banddiskanten är mindre stabila än övriga, då den smala biten mellan diskanten och planarelementet inte är något under av hållfasthet. Även Peter Gunn (som egentligen heter något annat) tycks föredra stag för minskning av "svajet". Bo Bengtsson rapporterade en gång att han vid mätning på Megatrend klängde sig fast och mätte upp en ökning av nivån, om jag minns med 4 dB vid 30 Hz. Det skulle i princip alla större Magnepan må bra av. Alltså ökad statisk massa och lite mindre resonansvillga bafflar tror jag på...

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 21:19

Hej!
Har nu suttit o lirat en timme, då slog det mig att jag lovat något. Jag skulle mäta....skjutmått fram.
Okej! De alulister jag har är krökta runt MDFn, godtjockleken på alun är 4mm. Ingen direkt mesig tjocklek i kombo med MDFn. I ytterkanten är den även på bakkanten dvs tot 8mm tjock.
Bild
Liten bild på skönheterna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 21:26

Flott rum! Det är rätt sparsamt möblerat, hur är efterklangen?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 21:43

Tyvärr för lång mellan 400-2000Hz annars riktigt fin vattenfallsmätning. Lagom med moderata pucklar i basen för att leva utan att störa.
Men jag planerar att investera i vicoustic akustikplattor. De jobbar i precis rätt område och har lite diffusor effekt dessutom.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 22:10

Driver dessa rumsdelare med detta monster.
Bild :twisted:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-14 05:04

Ser ut som att vi kommer attt ha samma utförande på panelerna Adagio och jag. Jag brukar förvisso ha såpass mörkt i rummet att man knappt ser hur högtalarna ser ut. Men den svårt diskreta storleken kommer dock att framgå. :)

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 05:53

Jag är för lat för att ta reda på't, du har säkert beskrivit det förr, vad driver du dem med? Eller snarare vad kommer du driva dom med?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-14 07:41

Jag har en Exposure-apparat som kommer att få tjänstgöra som draghäst. Är dålig på modeller, men det är ett stereoslutsteg som heter 3010 tror jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-14 07:51

Ni ser ut att ha väldigt olika rum. Jag har väl något mitt i mellan. Jag är lite allergisk mot kala rum där ljudet hörs studsa omkring.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 16:48

Håller med dig fullständigt ang kalla rum. De flesta nyproducerade hus låter rätt kallt. Detta är från 1895 så väggarna är av tegel o trä samt någon form av vass/cement och tygväv. Så trots rätt minimalistisk inredning låter det bra. Ovansagda frekvensområde måste dock dämpas. Jag var inne på diffusorer rakt bakom panelerna men jag står o väger, kanske blir det bättre med bara vicoustic absorbenter.vad säger du/ni?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-14 17:00

Gardiner verkar inte vara på modet. Jag tror att just sådant som gardiner och småplock och tavlor är bra för akustiken.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 18:51

Jo visst är det så. Vi har bara inte enats än, om modell o färg, samtidigt håller jag med min sambo om att höga djupa fönster är snyggast utan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-14 21:39

Jaha, så kom de till slut. Lite antiklimax då kartongen med bland annat fötterna hade missats. Fast jag har gjort en specialare så de kan stå ungefär där jag vill ha dem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-15 19:06

Är detta helt nya ospelade 3.7 eller 3.7i du har inhandlat?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-11-15 23:32

Står i första inlägget:
Strmbrg skrev:Jag fick istället ett erbjudande om den kommande modellen 3.7i till samma pris.
Tillslag gjordes, handpenning lades och leverans sker i slutet av oktober.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-16 08:52

Tack för klargörandet. Om de helt ospelade framgår inte och det är viktigt när det gäller Magnepan, de kräver rätt många timmars spelning för bra ljud. Helt nya kan de låta anemiska.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-16 10:38

Ja de är helt nya från kartong. Fötterna hade emellertid slarvats bort, så det är instabilt som fan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-17 18:21

Bild
Provisorisk men fungerande uppställning. Eftersom fötterna saknas så står de lite långt fram och lite tätt ihop.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-17 20:30

Sirru, där har vi ju pjäserna. Ser att du placerat diskanterna utåt vilket jag tror är bättre än den rekommenderade "tweeters in" då ljudbilden kan bli väl smal och liten när de står så tätt ihop. Hur långt ifrån sitter du? Hur uppfattar du skillnaden mot 1.6 så här initialt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-17 23:12

Mäktiga byggen. Hoppas de motsvarar dina högst ställda förväntningar och mer därtill :-)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 09:26

Alltså det är inte så smalt som det ser ut. För övrigt så saknas fötterna ännu så placeringen är lite provisorisk.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-11-18 15:38

Strmbrg skrev:Alltså det är inte så smalt som det ser ut. För övrigt så saknas fötterna ännu så placeringen är lite provisorisk.

Himla trist med fötterna. Hoppas dom kommer fram snart.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-18 15:58

Strmbrg skrev:Samma surr kring de där specialstativen man kan köpa och bygga. Den jag tänker på är någotslags fyrsidig ram mot golvet och två strävor bakifrån, upp mot ungefär halva högtalarens höjd. Det luktar lite spikes-tankegångar om det där tycker jag.

Varför inte bara spänna fast ramen mot taket med några lämpliga (justerbara) distanser? Typ som man spänner fast stången till duschdraperiet fast i lod istället. Eller två stänger, med lämpligt avstånd, mellan golv och tak och så hänger man högtalarna på dessa.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-18 16:42

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:Samma surr kring de där specialstativen man kan köpa och bygga. Den jag tänker på är någotslags fyrsidig ram mot golvet och två strävor bakifrån, upp mot ungefär halva högtalarens höjd. Det luktar lite spikes-tankegångar om det där tycker jag.

Varför inte bara spänna fast ramen mot taket med några lämpliga (justerbara) distanser? Typ som man spänner fast stången till duschdraperiet fast i lod istället. Eller två stänger, med lämpligt avstånd, mellan golv och tak och så hänger man högtalarna på dessa.

/ B

tycker jag låter himmla bra, fast ska de inte jordas också annars 'svänger' de väl utav bara tusan :|

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-18 17:15

RogerGustavsson skrev:Flott rum! Det är rätt sparsamt möblerat, hur är efterklangen?

Lååååååååååååååååååååååååååååååååång
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 17:48

Här är heter efterklangstiden Kurt. :)

Man är ju inte HELT tappad bakom en container. Men nästan...

Fötterna och lite annat jox kom som sagt inte med i leveransen, och vänta vill man ju inte. Åtminstone inte på att börja lira på högisarna.

Jag började därför fundera på hur jag skulle sno ihop fyra stadiga, rätvinkliga fötter att ha som provisorium. (Aluprofiler på Bauhaus, skruvar i rätt dimension, monteringsjigg etc mm...)

Men nu var ju inte det EGENTLIGA syftet att bygga fyra fötter.
8O
Joho!
Nähe!..
:)
Nej, det EGENTLIGA syftet var att kunna lira på högtalarna. :)
Nå, finns det då något smartare sätt att nå det syftet?

Eftersom det fanns ett hörn på vardera långsida, ungefär där högtalarna skall stå, när väl fötterna anländer, så var ju den provisoriska lösningen enkelt kirrad med en träläkt och lite knektar.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-18 18:12

blir klart kul att följa tråden från inspelning till nirvana... har du furu i träet? absorberar helt klart bäst :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 20:24

Upplösningen är nära, eller hur man skall uttrycka det.
Alltså, inspelningstiden får nog pågå ett bra tag till, men hursomhelst så inbillar jag mig att ljudet har blivit mer upplöst än då jag kickade igång det hela i fredags.
Enligt diverse hävdanden på neetet så tarvar de här konstruktionerna hundratals timmars inspelningstid.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 20:30

RogerGustavsson skrev:

Det är aluminium, eller åtminstone någon metall. Men av den intrikata profilen att döma så är det rimligen alu. Dock inte natureloxerat utan lackerat i en lätt strukturerad lack.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Inläggav Ragnwald » 2014-11-18 21:16

Hur lååååångt är rummet?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 21:17

Troligen MDF som är nerknackat i profilen.
Bild

Diskantbandet, typ 5mm brett och 1400mm långt.
Ursäkta den mjökiga kvaliteten på bilden och att det är ett tändstift ivägen.
Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 21:17

Ragnwald skrev:Hur lååååångt är rummet?

Det är 6,9 meter långt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-18 21:21

Strmbrg skrev:Upplösningen är nära, eller hur man skall uttrycka det.
Alltså, inspelningstiden får nog pågå ett bra tag till, men hursomhelst så inbillar jag mig att ljudet har blivit mer upplöst än då jag kickade igång det hela i fredags.
Enligt diverse hävdanden på neetet så tarvar de här konstruktionerna hundratals timmars inspelningstid.

Spela hyfsat högt så ska de nog lossna och snart vara inspelade. Ibland kan man höra högtalare i butiker som spelas så tyst att det knappast hörs, "de står på inspelning" :D. Har du satt i något motstånd? (kom just på att de nog ligger i den förlorade kartongen. Trist att de inte kunde hålla koll på den lilla lådan)
"Det är 6,9 meter långt". Hur långt ifrån har du lyssningsfåtöljen?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 22:01

Ett ord säger mer än tusen bilder. Så, just därför säger jag:
Kolla!

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-18 22:07

Strmbrg skrev:Ett ord säger mer än tusen bilder. Så, just därför säger jag:
Kolla!

Av bilden att döma ser det ut att vara ca 2.5 meter men det kanske inte alls överensstämmer med verkligheten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-18 22:19

Strmbrg skrev:Troligen MDF som är nerknackat i profilen.

Det har hävdats på amerikanska forum. Om profilen inte varit fylld hade den förmodligen haft mycket egenklang. Är aluminiumet möjligen ca 3 mm tjockt?

Strmbrg skrev:Diskantbandet, typ 5mm brett och 1400mm långt.

Gapet mellan magneterna är 5 mm. Själva bandet är 5/32 tum brett, 4 mm. Bandet i sig är ungefär 2 m långt och veckningen förkortar det till ca 140 cm. Bandet är väldigt tunnt och ömtåligt. De tidigare banden, som sitter i mina Tympani var ännu omtåligare, tunnare men bredare. Antar att det var problem med dem för de finns inte ens som reservdel längre.

Har du någon koll på hur mellanregistren ser ut? Hur många loopar/magneter? Jag fick folieledare från Magnepan till 3.7 och blev förvånad av att de hade så stort tvärsnitt, massivare än den runda tråden på föregångaren 3.6 (eller de andra ännu äldre modellerna).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 22:50

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Ett ord säger mer än tusen bilder. Så, just därför säger jag:
Kolla!

Av bilden att döma ser det ut att vara ca 2.5 meter men det kanske inte alls överensstämmer med verkligheten.

Jo, det stämmer nog ganska bra. Typ, i alla fall.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 22:55

RogerGustavsson skrev:
Strmbrg skrev:Troligen MDF som är nerknackat i profilen.

Det har hävdats på amerikanska forum. Om profilen inte varit fylld hade den förmodligen haft mycket egenklang. Är aluminiumet möjligen ca 3 mm tjockt?

Strmbrg skrev:Diskantbandet, typ 5mm brett och 1400mm långt.

Gapet mellan magneterna är 5 mm. Själva bandet är 5/32 tum brett, 4 mm. Bandet i sig är ungefär 2 m långt och veckningen förkortar det till ca 140 cm. Bandet är väldigt tunnt och ömtåligt. De tidigare banden, som sitter i mina Tympani var ännu omtåligare, tunnare men bredare. Antar att det var problem med dem för de finns inte ens som reservdel längre.

Har du någon koll på hur mellanregistren ser ut? Hur många loopar/magneter? Jag fick folieledare från Magnepan till 3.7 och blev förvånad av att de hade så stort tvärsnitt, massivare än den runda tråden på föregångaren 3.6 (eller de andra ännu äldre modellerna).

Ja, alu-godset verkar vara ungefär 3mm tjockt.
Har inte koll på mellanregistrets utformning. Ännu... Svårt att se så mycket genom det mörkgrå tyget ens med en ljuskälla dikt emot.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-18 23:18

Lirade nyss ett vax med solopiano. Schönbergs samlade solopianostycken. Jag är ganska bekant med det vaxet sedan många år. Alltså, upplösningen - jag tror att det är den - gör att varje pianoton låter väldigt komplex.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-18 23:54

fint att du använder brett spectrum ang diskanterna som gör musikbilden bredare... ja den kunde väl bli bredare i ett större rum förstås, men anners

usch! känns som man är delaktig JuH! spännande inte minst :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-19 09:35

Detta är nog det närmaste jag kan komma innanmätet utan att lossa bakstycket.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-19 10:42

Hoppas det här kan ge Roger en ledtråd om på vilket sätt folieledarna har ändrats mot tidigare modeller. Har försökt titta på mina men som Strmbrg säger så är det svårt att se genom tyget.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-19 14:28

Tack för bilden! Jodå, det ser ut som man gjort mellanregistret smalare eller i varje fall driver membranet över en något mindre bredd.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %20mid.jpg

Antalet magneter är 11 stycken, på de tidigare modellerna var det 13. Det fattas två magneter närmast kanten av elementet, markerat med en gul ring och det sitter inga längsgående magneter vid siffrorna 1 och 2 . Det innebär förmodligen en annan slinga med folieledaren också. Den folie jag fick (nåja köpte dyrt) från Magnepan, hade 50% större tvärsnittsarea än den runda tråd som finns på t.ex. 3.6. En likadan slinga gav en impedans/resistans om 2.4 mot 3.6 ohm för 3.6 (ja beteckningen råkar sammanfalla med resistansen).

Frågan är då hur den nya folieslingan är inkopplad? 3.6 har två slingor med resistansen 7.2 ohm kopplade parallellt. Slingorna gör vardera tre loopar om totalt knappt 9 m, ca 0.85 ohm/m. Resistansen för folien i 3.7 är lägre, ca 0.56 ohm/m men vi vet inget om dess längd. Delningsfiltret är också helt annorlunda och impedanskurvan närmast ett rakt streck, ingen puckel som hos andra Magnepan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-19 16:36

Roger: Har du några grafer som illustrerar impedansförloppet för 3.7 eller i-versionen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-19 19:03

Ett tyskt test av 3.7 beskriver impedansförloppet i texten, ingen kurva.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... review.pdf
Max är 5.5 ohm vid 1460 Hz och min är 3 ohm vid 444 Hz.

Tror jag har klurat ut skillnaden för mellanregistren hos 3.6 och 3.7 (antagligen likadana hos 3.7i). Bläddrade i mejlen från Magnepan's serviceavdelning. Ibland har siffrorna blivit förväxlade när det gällde dimensionerna på folieledarna. För 3.7 mäter folien 0.0254x2.54 mm, ungefär 0.42 ohm/m. Det ser att ligga en slinga på ca 14.3 m, ger 6 ohm. Rätt nära de tyska siffrorna som ju även inbegriper delningsfiltret, lär vara av serietyp till skillnad från de mera vanliga av parallelltyp. Ännu finns ingen information om hur filtret är uppbyggt. I varenda test så beskrivs hur lätta membranen med folieledarna är och de har blivit lättare för varje ny modell. Det är inte sant! Nu ser den rörliga massan hos mellanregistren i 3.7/3.7i ut att vara långt högre än tidigare!! Folieledaren har nästan dubbla massan mot den runda tråden hos 3.6....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-19 19:12

Men anläggningsytan mot membranet ger ju samtidigt andra förutsättningar med folien än med tråden. Det är rimligtvis mer komplext än att bara räkna på ett fåtal parametrar.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-19 19:32

RogerGustavsson skrev:Ett tyskt test av 3.7 beskriver impedansförloppet i texten, ingen kurva.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... review.pdf
Max är 5.5 ohm vid 1460 Hz och min är 3 ohm vid 444 Hz.

Tror jag har klurat ut skillnaden för mellanregistren hos 3.6 och 3.7 (antagligen likadana hos 3.7i). Bläddrade i mejlen från Magnepan's serviceavdelning. Ibland har siffrorna blivit förväxlade när det gällde dimensionerna på folieledarna. För 3.7 mäter folien 0.0254x2.54 mm, ungefär 0.42 ohm/m. Det ser att ligga en slinga på ca 14.3 m, ger 6 ohm. Rätt nära de tyska siffrorna som ju även inbegriper delningsfiltret, lär vara av serietyp till skillnad från de mera vanliga av parallelltyp. Ännu finns ingen information om hur filtret är uppbyggt. I varenda test så beskrivs hur lätta membranen med folieledarna är och de har blivit lättare för varje ny modell. Det är inte sant! Nu ser den rörliga massan hos mellanregistren i 3.7/3.7i ut att vara långt högre än tidigare!! Folieledaren har nästan dubbla massan mot den runda tråden hos 3.6....

Att de skulle byta ut mellanregistren för $500 får nog ses som uteslutet. Jag finner det lite märkligt att man inte ser tejpen bakom mellanregistret på strmbrgs bild, på bilden från HiFi+ syns den väldigt tydligt.

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-19 20:18

Tejpen finns där men jag krämade på med lyse rakt igenom högtalaren för att bättre framhäva det andra därinne.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-19 20:23

Strmbrg skrev:Tejpen finns där men jag krämade på med lyse rakt igenom högtalaren för att bättre framhäva det andra därinne.

Då förstår jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-19 20:30

Strmbrg skrev:Men anläggningsytan mot membranet ger ju samtidigt andra förutsättningar med folien än med tråden. Det är rimligtvis mer komplext än att bara räkna på ett fåtal parametrar.

Ja, det är det! Folienledarna skulle möjligen kunna tänkas sprida ut kraften lite, tråden sitter mera i det fokuserade magnetgapet och ger lite mera spridd kraftöverföring till plastfilmen. Eftersom man driver membranet över ett lite smalare område påverkas antagligen spridningen en del.

Panelguy skrev:Att de skulle byta ut mellanregistren för $500 får nog ses som uteslutet. Jag finner det lite märkligt att man inte ser tejpen bakom mellanregistret på strmbrgs bild, på bilden från HiFi+ syns den väldigt tydligt.

Fast det har jag inte påstått, jag säger bara att 3.7/3.7i verkar ha ett mellanregister som skiljer sig från föregångarna och att det ser ut att drivas över en mindre yta. Eftersom folieledarna är kraftugare ökar även utnivån i det registret, i teorin. Sedan är delningsfiltret annorlunda. Hade varit kul att se lite mera detaljerade mätningar. Nu är ju Strmbrg duktig på foto och kan kamske fixa fler bilder?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-19 20:58

Jag ska genast skruva bort baksidan. Fast inte just nu. Befinner mig i Trollhättan. Öh, är det ens tillrådligt att göra det? Skruva bort alltså.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-19 21:04

Strmbrg skrev:Jag ska genast skruva bort baksidan. Fast inte just nu. Befinner mig i Trollhättan. Öh, är det ens tillrådligt att göra det? Skruva bort alltså.

Nej, det går inte att skruva bort baksidan! Fronten kan tas av men det är pilligt och svårt att få dit dem helt utan skador. Jag vet... De äldre 3.6 har sedan en socka trädd över MDF-plankan, alltså två lager textil framtill.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-19 21:45

Åkej, då skall jag låta bli. Tänkte att skruvarna på baksidan - det är ju ett helt gäng - kanske fick alltsammans att falla isär om jag lossade dem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-19 22:16

Strmbrg skrev:Åkej, då skall jag låta bli. Tänkte att skruvarna på baksidan - det är ju ett helt gäng - kanske fick alltsammans att falla isär om jag lossade dem.

Ja, fronten lossnar om du lossar dem.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-19 22:26

Såg att "klirrfaktorn" var väldans låg i det tyska testet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-19 22:31

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Att de skulle byta ut mellanregistren för $500 får nog ses som uteslutet.

Fast det har jag inte påstått, jag säger bara att 3.7/3.7i verkar ha ett mellanregister som skiljer sig från föregångarna och att det ser ut att drivas över en mindre yta. Eftersom folieledarna är kraftugare ökar även utnivån i det registret, i teorin. Sedan är delningsfiltret annorlunda. Hade varit kul att se lite mera detaljerade mätningar. Nu är ju Strmbrg duktig på foto och kan kamske fixa fler bilder?

Nja
RogerGustavsson skrev:Tror jag har klurat ut skillnaden för mellanregistren hos 3.6 och 3.7 (antagligen likadana hos 3.7i).

Med "uteslutet" ville jag bara förtydliga det du själv sagt tidigare, att ett membranbyte skulle bli betydligt dyrare än $500 så om det stämmer kan vi nog stryka "antagligen". Innebär alltså kraftigare folieledare att mellanregistret får högre utnivå eller kompenseras det med något annat, exempelvis tejpen på i-modellen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-19 23:15

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Att de skulle byta ut mellanregistren för $500 får nog ses som uteslutet.

Nja
RogerGustavsson skrev:Tror jag har klurat ut skillnaden för mellanregistren hos 3.6 och 3.7 (antagligen likadana hos 3.7i).

Med "uteslutet" ville jag bara förtydliga det du själv sagt tidigare, att ett membranbyte skulle bli betydligt dyrare än $500 så om det stämmer kan vi nog stryka "antagligen". Innebär alltså kraftigare folieledare att mellanregistret får högre utnivå eller kompenseras det med något annat, exempelvis tejpen på i-modellen?

Vi kan bara gissa oss fram eftersom Magnepan inte säger något. Om det är en effektivitetshöjning i mellanregistret kan den ju mycket regleras i delningsfiltret, det vet vi heller inget om.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-19 23:36

RogerGustavsson skrev:Vi kan bara gissa oss fram eftersom Magnepan inte säger något. Om det är en effektivitetshöjning i mellanregistret kan den ju mycket regleras i delningsfiltret, det vet vi heller inget om.

Ja tyvärr. Bara det att herr Diller inte ville kännas vid någon tejp verkar ju minst sagt konstigt då den syns så tydligt; "I asked Wendell about the tape you mention, and he wasn't sure what you were talking about. Wendell is not one to be coy, so I suspect that this is isn't part of the 3.7i upgrade package. Retensioning the mylar would definitely cost more than $500 to do. It would involve disassembling both speakers, probably replacing the panels, and reassembling.

I suspect that Magnepan is keeping quiet about the 3.7i upgrades because they aren't that extensive in terms of parts, but modifying each speaker is. There is also the matter of the sonic change wrought, which may be greater than any physical change to the speaker. As upgrades go, $500 for two speakers seems pretty reasonable, especially for a speaker that is as good as the 3.7i." -Marc Mickelson

Jag lutar mer och mer åt att tejpen är uppgraderingen och stödjer ju det han sagt tidigare om the i-upgrade; "Nothing that is technically all that impressive". Om det är så och de tycker tejpen gör en förbättring/förändring hade det varit oändligt mycket bättre att säga det från början istället för detta hemlighetsmakeri som retat upp många Magnepanägare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-20 07:12

Om lite tejp kan göra underverk, vad kan då MYCKET tejp åstadkomma?
Tror vi har en nästan oanvänd rulle silvertejp liggandes...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-20 08:09

Är det möjligen så att tejpremsan sitter över den del där magneterna saknas jämfört med de tidigare versionerna i 3-serien? Eftersom den delen av membranet blir lite okontrollerad utan drivning brukar man i andra liknande element "skymma" den delens bidrag med dämpmaterial eller blocka det med andra medel. Exempel på detta är Strathern som senare fick efterföljare som Infinity EMIT/EMIM, Carver och Bohlender-Graebner, där drivs bara en del av membranet.

För de där 500 Dollarna som Magnepan vill ha för att göra 3.7 till 3.7i, bör det väl vara mera än tejpremsan? De tar 49 Dollar i timmen för kringarbete i samband med t.ex. byte av membran. Indikerar runt tio timmars arbete. Att t.ex. renovera en Tympani-bas kostar 250 Dollar+kringarbete (demontering,återmontering, kontrollmätning etc.).

Hasse, ser dina 3.7 likadana ut som Strmbergs 3.7i? Lika många magneter i mellanregistret?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-20 14:16

RogerGustavsson skrev:Är det möjligen så att tejpremsan sitter över den del där magneterna saknas jämfört med de tidigare versionerna i 3-serien? Eftersom den delen av membranet blir lite okontrollerad utan drivning brukar man i andra liknande element "skymma" den delens bidrag med dämpmaterial eller blocka det med andra medel. Exempel på detta är Strathern som senare fick efterföljare som Infinity EMIT/EMIM, Carver och Bohlender-Graebner, där drivs bara en del av membranet.

För de där 500 Dollarna som Magnepan vill ha för att göra 3.7 till 3.7i, bör det väl vara mera än tejpremsan? De tar 49 Dollar i timmen för kringarbete i samband med t.ex. byte av membran. Indikerar runt tio timmars arbete. Att t.ex. renovera en Tympani-bas kostar 250 Dollar+kringarbete (demontering,återmontering, kontrollmätning etc.).

Hasse, ser dina 3.7 likadana ut som Strmbergs 3.7i? Lika många magneter i mellanregistret?

Nu har jag kollat och jag får det till att det ser exakt likadant ut som på strmbrgs bild. Oavsett vad som är gjort vad gäller the i-upgrade så tycker jag det är högst märkligt att Wendell inte förstod vad jag menade med att det satt tejp bakom mellanregistret på "i" men inte på 3.7 vilket alla kan se. Möjligt att de även har reducerat nivån på banddiskanten då den person jag tidigare nämnt som uppgraderat sina 3.7 till "i" tyckte de lät lite "rolled off" jämfört med tidigare när han hämtat hem högtalarna från fabriken. Kanske även tejpen kan ge den effekten?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-21 13:10

Nu har högtalarna fått fötter. Så, snart får jag väl leta efter dem...

Bild

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-11-21 13:24

Stiliga varelser. :-)
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-21 14:03

Strmbrg skrev:Nu har högtalarna fått fötter. Så, snart får jag väl leta efter dem...

Bild

Ä du körter eller ädä högisarna somä höger . . . typ ? :wink:

Grattis till ett par eleganta högisar förexten! :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-11-21 16:40

Måste fylla i med ett grattis jag med. Det är skitkul med nya grejer särskilt när man väntat på dom!

Riktigt schyssta lakan på min ära, dom låter säkert grymt bra!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-21 19:15

Svårt att säga hur de låter. Jag tänker inte på hur de låter egentligen.
Det kan ju bero på att jag är dålig på att tänka. Eller så kan det bero på att de inte låter så mycket. Dvs är ganska försynta av sig och låter fokus hamna på musiken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-21 19:57

Strmbrg skrev:Svårt att säga hur de låter. Jag tänker inte på hur de låter egentligen.
Det kan ju bero på att jag är dålig på att tänka. Eller så kan det bero på att de inte låter så mycket. Dvs är ganska försynta av sig och låter fokus hamna på musiken.

Det är förstås rätt fokus. Hör du något i musiken som du inte hörde förut? Sitter du o ler ännu fånigare nu när du lyssnar än du gjorde förut? Eufori?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-21 20:15

Det är nog lite för tidigt att börja fånle. Inspelningstiden påstås vara ganska lång. Men jag kan åtminstone rapportera att jag kan lyssna mer odistraherat på dessa än på de tidigare. Jag har dock alltid haft JÄTTESVÅRT för det där analytiska lyssnandet där fokus ligger på att bedöma utrustningen och sätta den på prov.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-21 20:36

Strmbrg skrev:Det är nog lite för tidigt att börja fånle. Inspelningstiden påstås vara ganska lång. Men jag kan åtminstone rapportera att jag kan lyssna mer odistraherat på dessa än på de tidigare. Jag har dock alltid haft JÄTTESVÅRT för det där analytiska lyssnandet där fokus ligger på att bedöma utrustningen och sätta den på prov.

Det som händer efter inspelning, egen erfarenhet av MGIIa, 3.6 och 3.7, är att det blir en fylligare och varmare återgivning. I början kan de låta lite stela och anemiska men när bas och i viss mån mellanregister "lossnar" så får man kraftigare och aningen djupare bas... dock ingen infrabas och den omtalade "magsmockan" lär nog också utebli :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-21 20:44

Att magsmockan uteblir är nog bara bra. Åtminstone för mig. Jag skaffade dessa högisar för att få riktigt fin upplösning. Allt som får mig att koppla av till musik är positivt. Magsmockor får mig bara att fokusera på trista prestanda.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-21 21:25

Strmbrg skrev:Att magsmockan uteblir är nog bara bra. Åtminstone för mig. Jag skaffade dessa högisar för att få riktigt fin upplösning. Allt som får mig att koppla av till musik är positivt. Magsmockor får mig bara att fokusera på trista prestanda.

Men infrabasen då?........kanske skaffar du en Wilson Thors Hammer :D

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-22 07:33

Jag är inte så intresserad av infrabas. Så det innebär att jag slipper både kostnader och arbete dessutom.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-22 11:21

Strmbrg skrev:Jag är inte så intresserad av infrabas. Så det innebär att jag slipper både kostnader och arbete dessutom.

Ska man få de där kyl-och-frys-stora subarna som går ner till 10Hz att fungera lär man nog ha ett rum som klarar av en sådan tordönsbas. Magneplanarerna är, precis som både du och jag märkt, lättare att få till i ett vanligt rum. Det behövs inga garderobsstora basabsorbenter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-22 11:56

Nä, och sen är det ju såklart var och en fritt att prioritera.
Jag vill kunna koppla av. Det har jag svårt för om jag hela tiden distraheras av teknik-tankar. Så funkar jag, men så behöver det såklart inte vara för alla andra. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-22 12:17

Snedboksarrangemanget. Med högtalaren till höger.
Bild

En lätt bakåtlutning är det ju även på denna modell.
Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-22 12:35

Strmbrg skrev:En lätt bakåtlutning är det ju även på denna modell.

Märkligt, det är det inte på mina.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-22 13:06

Har du lodat? Är det 3.7i du har?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-22 13:27

Strmbrg skrev:Har du lodat? Är det 3.7i du har?

3.7, helt raka. Jag har inte hört ett ord om att fötterna skulle ha ändrats. Är det lika på båda? Får kolla med Mark som uppgraderade sina 3.7 till i om fötterna byttes ut men han har inte nämnt det alls. Jag tyckte hursomhelst inte att en bakåttilt var att föredra när det jämfördes på 3.7 på en mässa för ett par år sedan.
Senast redigerad av Panelguy 2014-11-22 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-22 13:38

Ja, det är samma lut på båda.
Hm, måste kolla att jag skruvat åt ordentligt...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-22 14:19

För jämförelsens skulle kommer här ett par bilder på mina renoverade/ombyggda Tympani mellanregister som inkom igår. Ungefär samma membranstorlek men både Mylar och aluminiumfolien är hälften så tjocka som på era 3-serie Magnepan. Man ser också att membranet är uppdelat i flera sektioner, fyra stycken av olika dimensioner.

Bild
Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-22 14:55

Jag var tvungen att sätta dit plastbrickorna, båda i den nedre skruven för att inte högtalaren skulle "tilta" framåt. Jag tyckte det var klasser bättre med helt rak högtalare.
Snygga förresten!! :)

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-22 15:06

Satt i morse och njöt av mina till en kopp kaffe på nymalt, behövs sannerligen inga subbar om man lyssnar på musik.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-22 17:31

adagio skrev:Jag var tvungen att sätta dit plastbrickorna, båda i den nedre skruven för att inte högtalaren skulle "tilta" framåt. Jag tyckte det var klasser bättre med helt rak högtalare.

Har'u vänt futterna bakåfram? Förrexten så fuljde'rente me' bricker te mina.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-22 17:47

Strmbrg skrev:
adagio skrev:Jag var tvungen att sätta dit plastbrickorna, båda i den nedre skruven för att inte högtalaren skulle "tilta" framåt. Jag tyckte det var klasser bättre med helt rak högtalare.

Har'u vänt futterna bakåfram? Förrexten så fuljde'rente me' bricker te mina.

Det gäller ju som sagt att vända fötterna så den längre skenan är framåt. Det står att det ska följa med 8 brickor men jag hittade heller inga i min påse. Som tur var så behövdes dom inte.

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-22 18:52

Långa sidan framåt.... Jord brickor ska nog följa med. Mittgolv lutar lite... Förresten finns inte en enda rak vinkel här, snett o vindt, undrar om de var fulla 1895 när de byggde klart detta hus?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-22 19:16

Kollade manualen för 3.7i. Där visas bara den nya foten, den ovala. Den ser nästan ut att ha mindre utstick framför panelen. Båda mina Magnepan har de gamla fötterna och med dem blir allt i lod, ingen lutning.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-22 19:18

RogerGustavsson skrev:Kollade manualen för 3.7i. Där visas bara den nya foten, den ovala. Den ser nästan ut att ha mindre utstick framför panelen. Båda mina Magnepan har de gamla fötterna och med dem blir allt i lod, ingen lutning.

Måste säga att den nya ovala foten ser mindre stabil ut än den gamla, måste vara ruskigt tung om den ens skall vara lika stabil som den gamla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-22 19:36

Tror Magnepan blandat ihop bilder i manualerna. Den runda foten är inte avbildad i min manual, men däremot på hemsidan. Jag gissar att det är den där lilla basmodulen som skall vara rund om fötterna. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-22 19:37

PS Jag destabiliserar mina med hjälp av Sverige-Demokrat-fötter.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-22 19:48

svag lutning bakåt tror jag på, om det är vad du avser med SD (fötter) :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-22 19:56

Den ovala foten tror jag först introducerades på 20.7 för tre år sedan. Det syntes en sådan fot i ett reportage från fabriken. Varför vill man luta högtalaren bakåt? Den strålar rätt högt redan i lodrätt uppställning. SD i detta fall är fötter från Sonic Design.

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-22 20:04

Jag gissar att tillbakalutandet å de mindre modellerna handlar om att få direktljud från en viss del av högtalarens höjdmått.
För ordningens skull vill jag påtala att fotkartongen till mina är märkt "3.7i".

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-22 20:18

roggaro skrev:svag lutning bakåt tror jag på, om det är vad du avser med SD (fötter) :lol:

Jag tycker det blev klart sämre på 3.7, ljudet spelar över huvudet. Däremot kan det vara en fördel på lägre modeller. Minns när jag hade Martin Logan där de upp till 1.60 var bakåttiltade medan de högre på 1.80 och mer stod helt rakt.

Bild[/quote]

Hur i hela friden kan de här fötterna vara mer stabila....är det bara en förändring man är ute efter???

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-22 20:26

Panelguy skrev:
roggaro skrev:svag lutning bakåt tror jag på, om det är vad du avser med SD (fötter) :lol:

Jag tycker det blev klart sämre på 3.7, ljudet spelar över huvudet. Däremot kan det vara en fördel på lägre modeller. Minns när jag hade Martin Logan där de upp till 1.60 var bakåttiltade medan de högre på 1.80 och mer stod helt rakt.

ja, nä jag är ju inte en kis som gillar 'in your ear' varken från högtalare eller mer pinsamt hörlurar.. musiken ska finnas i alla vinklar var än jag sitter i rummet. sitter oftast dock när jag lyssnar. ska man dansa blir det liksom annorlunda uppsättning, långt ifrån det ortoakustiska :mrgreen:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-22 20:35

roggaro skrev:
Panelguy skrev:

ja, nä jag är ju inte en kis som gillar 'in your ear' varken från högtalare eller mer pinsamt hörlurar.. musiken ska finnas i alla vinklar var än jag sitter i rummet. sitter oftast dock när jag lyssnar. ska man dansa blir det liksom annorlunda uppsättning, långt ifrån det ortoakustiska :mrgreen:

Har man Magneplanarer dansar man inte, då sitter man andäktigt i sweetspot och lyssnar :mrgreen: . Tillbaka till ostbrickan o lite Amarone, sedan får vi se om det blir dans....men då till Tivoli´n :D....men det blir nog "så mycket bättre" och "Downton"

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-22 20:43

ja nu har Strmbrg alla möjligheterna och väntar (vi också) sääkert på den där kicken när högisarna släpper s a s :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-23 09:11

Panelguy skrev:

Bild

Hur i hela friden kan de här fötterna vara mer stabila....är det bara en förändring man är ute efter???[/quote]

Alltså, det handlar troligen om rent estetiska syften. Huruvida det "är" snyggare behöver vi förvisso inte fastna i.
Men, stabilitet... Vad syftar vi på då? Tippsäkerhet? Eller ljudpåverkan?
Dessa både parametrar har rimligtvis väldigt lite med varandra att göra. Egentligen ingenting alls.

Åtminstone så länge inte högtalaren välter. :wink:

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-23 10:30

Den "nya" foten kommer från deras separata bas-panel. När nya 20.7 kom satt den där, den är väl rejält tung kan jag tro?
Den gör nog jobbet lika bra som blötjärnen men är väl lite mer elegant tycker jag iaf. Den skulle varit i massiv alu, den är i MDF. Med själva vinklarna är av lite rejälare snitt med stag och gjorda i metall.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-23 12:12

Fast 20.7 är bredare än de där baspanelerna, samma är det väl inte men liknande. När jag kände på MG 20.1 var de klart stadigare än 3.7 när man lade handen på dem, vikten är förstås rätt mycket högre.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-11-23 13:55

Strmbrg skrev:Men jag kan åtminstone rapportera att jag kan lyssna mer odistraherat på dessa än på de tidigare.

Var det huvudskälet till viljan att byta, eller kände du bara för något nytt, eller hade
du bara plötsligt pengar som behövde spenderas? Jag har ett svagt minne av att du var
rätt så nöjd med din anläggning, nämligen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-23 14:34

Vad vore vår hobby om man inte alltid strävade efter något ännu bättre? Jag kan känna mig väldigt tillfredsställd men jag vet ju att det alltid finns utrymme för förbättringar. Just denna uppgradering är exakt så när som på ett i den samma som jag just gjort. Jag måste säga att 3.7 känns mer förfinad och mer högpresterande medans 1.6 är som jag skrev mer rock'n'roll o rally vs mahler och F1.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-23 22:19

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Har du lodat? Är det 3.7i du har?

3.7, helt raka. Jag har inte hört ett ord om att fötterna skulle ha ändrats. Är det lika på båda? Får kolla med Mark som uppgraderade sina 3.7 till i om fötterna byttes ut men han har inte nämnt det alls. Jag tyckte hursomhelst inte att en bakåttilt var att föredra när det jämfördes på 3.7 på en mässa för ett par år sedan.

Har nu fått svar. De nämnde ingenting om andra fötter eller att panelerna skulle vara tiltade bakåt efter "the i upgrade" när han hämtade dem på fabriken i White Bear Lake.
"I do not understand with the regular feet why they would be tilted…

I don’t like mine tilted back at all, similar to yourself…the sound starts to wonder…

My 3.7’s are like yours, then I did the factory upgrade to the “I’s”…I am guessing that they are not designed to be tilted back…but do not really know…"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-24 07:21

E skrev:
Strmbrg skrev:Men jag kan åtminstone rapportera att jag kan lyssna mer odistraherat på dessa än på de tidigare.

Var det huvudskälet till viljan att byta, eller kände du bara för något nytt, eller hade
du bara plötsligt pengar som behövde spenderas? Jag har ett svagt minne av att du var
rätt så nöjd med din anläggning, nämligen.

Mvh E*

Det stämmer att jag var nöjd.
Ärligt talat så vet jag inte riktigt varför jag fick för mig att byta.
Jag fick väl bara en impuls att göra det. Sånt händer.

Om jag minns rätt så var det väl så att jag råkade se ett demopar i en butiksannons.
Nu blev det inte det där demoparet, men det var väl så det kom sig, tror jag.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 07:59

Lutningen illustrerad med lod.

Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-25 08:18

Jag satte filttassar under mina, dels för att kunna flytta lite smidigt men jag satte dubbla lager på ena sidan för att de skulle stå helt rakt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 08:56

Jag kör med SD-fötter.
Det medför att högisarna blir väldigt besvärliga att flytta.
Det - i sin tur - medför att jag verkligen drar mig för att flytta på dem.
Det - i sin tur (suck?) - medför att jag lättare kan fokusera på att lyssna på musik utan att distraheras av tekniken.
DET - sin tur... - har faktiskt resulterat i en mer harmonisk tillvaro vid stereon.

:-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-25 09:00

Strmbrg skrev:Jag kör med SD-fötter.
Det medför att högisarna blir väldigt besvärliga att flytta.
Det - i sin tur - medför att jag verkligen drar mig för att flytta på dem.
Det - i sin tur (suck?) - medför att jag lättare kan fokusera på att lyssna på musik utan att distraheras av tekniken.
DET - sin tur... - har faktiskt resulterat i en mer harmonisk tillvaro vid stereon.

:-)

Om du limmar fast SD-fötterna på högtalarfoten och har den glatta sidan neråt så blir det lättare att flytta högtalarna. Jag har tänkt att göra så i flera år nu och ännu inte kommit på någon nackdel med detta :-)

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 09:10

Visst. Men dels har jag heltäckningsmatta, dels vill jag slippa flytta-impulserna. :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-25 09:28

Strmbrg skrev:Visst. Men dels har jag heltäckningsmatta, dels vill jag slippa flytta-impulserna. :-)

I stället ska du sitta och oroa dig för om det hade blivit bättre om du flyttat dem? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 09:33

Nej, jag vill slippa allt sånt och hellre bara ta till mig intressant musik.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-11-25 10:12

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Visst. Men dels har jag heltäckningsmatta, dels vill jag slippa flytta-impulserna. :-)

I stället ska du sitta och oroa dig för om det hade blivit bättre om du flyttat dem? 8O

Strmbrg skrev:Nej, jag vill slippa allt sånt och hellre bara ta till mig intressant musik.

Men det är ju för sent nu. Tänk inte på en rosa elefant!

Alltså, dags att flytta slippa-impulserna! :wink:

Mvh E*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-25 10:22

Flytta-impulserna finns bara tills det blivit rätt. Jag höll på en hel lördag men sedan dess stod högtalarna på plats i tre år. Sedan flyttade jag till nytt boende och här har det inte funnits möjlighet till optimal placering. Men för att hitta rätt placering handlar det om halva centimetrar. Vad man uppnår är en jämnare frekvensgång, bättre takt/rytm och en bredare sweetspot.

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-11-25 11:09

Hur många halva centimetrar bort var ditt nya boende?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-25 11:18

E skrev:Hur många halva centimetrar bort var ditt nya boende?

Det får du räkna ut själv, ca 1,5 mil...

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-11-25 11:51

Jag förstår varför du inte skriver ut hela enheten! :mrgreen:

Mvh E*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-25 12:26

Bill50x skrev:

Flytta-impulserna finns bara tills det blivit rätt. Jag höll på en hel lördag men sedan dess stod högtalarna på plats i tre år. Sedan flyttade jag till nytt boende och här har det inte funnits möjlighet till optimal placering. Men för att hitta rätt placering handlar det om halva centimetrar. Vad man uppnår är en jämnare frekvensgång, bättre takt/rytm och en bredare sweetspot.

/ B

Fast i fallet med dipoler för hela registret kan man hamna i ett ständigt flyttande. Optimal placering gäller sällan alla inspelningar. Har man en inspelning där rummet finns med på riktigt och använder den som referens kan det knas ändå då de allra flesta fonogram inte har riktig rumsavbildning utan består av panorerade monobilder med pålagd efterklang. Då kan det bli lite hur som helst. Många bryr sig inte alls om ljudbilden utan har mera fokus på den tonala balansen, vilken kan varieras väldeliga med högtalare som Magnepan 3.7i.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 13:29

Jag ställer högtalare där musiken kan avnjutas utan distraherande faktorer. Jag lyssnar nästan bara på akustisk musik.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-25 16:12

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:

Fast i fallet med dipoler för hela registret kan man hamna i ett ständigt flyttande. Optimal placering gäller sällan alla inspelningar. Har man en inspelning där rummet finns med på riktigt och använder den som referens kan det knas ändå då de allra flesta fonogram inte har riktig rumsavbildning utan består av panorerade monobilder med pålagd efterklang. Då kan det bli lite hur som helst. Många bryr sig inte alls om ljudbilden utan har mera fokus på den tonala balansen, vilken kan varieras väldeliga med högtalare som Magnepan 3.7i.

Dipoler eller ej. Det handlar inte bara om rumsavbildning, utan även HUR man uppfattar musiken. Låter det spännande och kul eller bara tröttsamt och trist? Hör man tex att Vivaldis Fyra Årstider/L'estate, Presto är riktigt spännande i en version men inte i en annan? Men att ett annat stycke i skivan så är det tvärtom?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 16:23

Var hittar jag referensen till hur inspelningsrummet skall låta? Om jag skall flytta runt på högtalarna för att nå dit: Hur vet jag när de står rätt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-25 16:24

Strmbrg skrev:Var hittar jag referensen till hur inspelningsrummet skall låta? Om jag skall flytta runt på högtalarna för att nå dit: Hur vet jag när de står rätt?

Du vet att placeringen är rätt när du gillar musik som du normalt inte vill lyssna på.

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 16:45

Det ligger faktiskt en del i vad du skriver. Med de nya högtalarna så har jag börjat gilla sådant som jag hade svårt att koncentrera mig på tidigare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-25 17:22

Strmbrg skrev:Det ligger faktiskt en del i vad du skriver. Med de nya högtalarna så har jag börjat gilla sådant som jag hade svårt att koncentrera mig på tidigare.

Som till exempel?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 17:36

Stråkkvartetter av Rosenberg. :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-25 17:38

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Det ligger faktiskt en del i vad du skriver. Med de nya högtalarna så har jag börjat gilla sådant som jag hade svårt att koncentrera mig på tidigare.
Som till exempel?

Sun Ra?

/ B

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-25 20:53

Strmbrg skrev:Jag kör med SD-fötter.

adagio skrev:Jag satte filttassar under mina, dels för att kunna flytta lite smidigt men jag satte dubbla lager på ena sidan för att de skulle stå helt rakt.

Det är väl knappast meningen att man ska behöva använda SD-fötter eller filttassar för att få dem helt raka men tydligen är inte fötterna så exakta alla gånger. Jag har väl haft tur att inte mina varit sneda.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-25 21:00

De som försvann tidigare hade väl fått sig en törn... :lol:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 21:18

Alltså, jag kör inte med SD-futter för att räta upp panelerna. Inte heller för att reta upp dem. Däremot för att minska resonanser, precis som de är avsedda.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-25 21:22

Strmbrg skrev:Alltså, jag kör inte med SD-futter för att räta upp panelerna. Inte heller för att reta upp dem. Däremot för att minska resonanser, precis som de är avsedda.

Spelar du alltså panelerna något bakåtlutade?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 21:40

Ja, de lutar en liten aning bakåt. En centimeter ungefär mätt från topp till tå.
Det framgår säkert av de bilder jag lagt upp här i tråden.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-25 21:42

Som jämförelse kan nämnas att mina Quad 989 lutar ca 3 grader bakåt.
... tycker jag!

Per

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-25 21:45

Filttassar är praktiskt om man inte vill förstöra parketten. Att ha ett dubbelt lager bygger någon/några få mm. Och då står mina rakt. Mitt golv lutar lite hit o dit liksom att väggarna inte har en ända rät vinkel.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-25 21:47

PerStromgren skrev:Som jämförelse kan nämnas att mina Quad 989 lutar ca 3 grader bakåt.

just de! framfall gillar väl ingen.. vad det än gäller :idea:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-25 21:57

Strmbrg skrev:Ja, de lutar en liten aning bakåt. En centimeter ungefär mätt från topp till tå.
Det framgår säkert av de bilder jag lagt upp här i tråden.

En centimeter påverkar väl kanske inte ljudet så värst mycket men prova gärna något i bakkant så de står helt i lod. Om det vore tänkt att i-modellen skulle vara tiltad så tycker jag det är väldigt konstigt att Mark, som uppgraderade till "i", inte fick vare sig nya fötter eller info om detta.

PerStromgren skrev:Som jämförelse kan nämnas att mina Quad 989 lutar ca 3 grader bakåt.

Lägre högtalare tjänar ofta på en viss bakåttilt. 3.7 är 180cm höga och behöver ingen lutning...om man inte vill att ljudet spelar över öronhöjd då :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-25 22:12

Hm, den lilla bakåtlutning det handlar om här, den mostsvarar ju en liten, liten förändring i lyssningshöjd. Om man sitter lätt "hopsäckad" eller mer rakryggad när man lyssnar - om sittplatsen är si eller så hög - om lyssnaren(!) är si eller så lång - allt detta lär ju innebära en betydligt större skillnad på helheten än den lilla, lilla tiltningen.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-25 22:21

men inte faen dämpar man väl taket samma som golvet? så tidiga reflexer i efterklangsfältet torde väl var bättre än sena?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-25 23:08

Strmbrg skrev:Hm, den lilla bakåtlutning det handlar om här, den mostsvarar ju en liten, liten förändring i lyssningshöjd. Om man sitter lätt "hopsäckad" eller mer rakryggad när man lyssnar - om sittplatsen är si eller så hög - om lyssnaren(!) är si eller så lång - allt detta lär ju innebära en betydligt större skillnad på helheten än den lilla, lilla tiltningen.

Jag rekommenderar en barstol :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-25 23:23

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Hm, den lilla bakåtlutning det handlar om här, den mostsvarar ju en liten, liten förändring i lyssningshöjd. Om man sitter lätt "hopsäckad" eller mer rakryggad när man lyssnar - om sittplatsen är si eller så hög - om lyssnaren(!) är si eller så lång - allt detta lär ju innebära en betydligt större skillnad på helheten än den lilla, lilla tiltningen.

Du menar att där, på barstolen, sitter man alltid rakryggad . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-25 23:34

Laila skrev:
Panelguy skrev:

Du menar att där, på barstolen, sitter man alltid rakryggad . . . typ. :wink:

Japp, det blir den naturliga ställningen, lite "giv akt". Med mina 192cm behöver jag ingen barstol, sitter istället och lyssnar i en liten brassestol :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-27 07:18

Hm, tänkte att jag skulle återvända till att recensera högtalarna lite. Trådrubriken skapar kanske lite förväntningar åt det hållet. :-)

Jag kommer inte på något särskilt att skriva, inser jag nu - när jag försöker göra just detta.
Dvs jag har jättesvårt att beskriva hur det låter.

Annorlunda uttryckt: Det låter olika beroende på vilket vax jag spelar.
Men det är - åtminstone för tillfället - jättesvårt att hitta någonting i ljudet som "följer med" när jag byter vax.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-27 12:34

Strmbrg skrev:Hm, tänkte att jag skulle återvända till att recensera högtalarna lite. Trådrubriken skapar kanske lite förväntningar åt det hållet. :-)

Jag kommer inte på något särskilt att skriva, inser jag nu - när jag försöker göra just detta.

Men det är - åtminstone för tillfället - jättesvårt att hitta någonting i ljudet som "följer med" när jag byter vax.

Min herre vill alltså påskina att högtalarna är "transparenta" och utan "sameness", två ledord här på faktiskt :wink:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-27 12:54

Panelguy skrev:Men det är - åtminstone för tillfället - jättesvårt att hitta någonting i ljudet som "följer med" när jag byter vax.

Då är du nog färdiginspelad. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-11-27 13:05

Du menade nog att citera Strmbrg!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-27 13:25

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Hm, tänkte att jag skulle återvända till att recensera högtalarna lite. Trådrubriken skapar kanske lite förväntningar åt det hållet. :-)

Min herre vill alltså påskina att högtalarna är "transparenta" och utan "sameness", två ledord här på faktiskt :wink:

Nja. Jag kanske vill påskina att jag är lomhörd.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-27 13:34

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

Nja. Jag kanske vill påskina att jag är lomhörd.

Det tror jag inte även om vissa säkert vill hävda att Magneplanarerna lägger till ett konstlat djup. Har också hört att de inte klarar en vattenfallsmätning så bra... och hur ska man då kunna ta till sig musiken? :wink:

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-27 13:47

Ett sätt som är bra är att lyssna på: applåder...låter det som stekt fläsk, ja då är det inte bra. Testa!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-27 13:52

murgatroyd skrev:Ett sätt som är bra är att lyssna på: applåder...låter det som stekt fläsk, ja då är det inte bra. Testa!

Låter inte som stekt fläsk i mina 3.7 i alla fall. Jag skulle nästan kunna sträcka mig så långt att jag kan tala om hur många som applåderar :D , så ryktet om dålig vattenfallsmätning kanske är överdrivet...eller rent av felaktigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-27 13:59

Det där med konstlat djup. Vad grundar sig det på? Jag har mina aningar men vill hellre läsa svar från andra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-27 14:00

Panelguy skrev:Det tror jag inte även om vissa säkert vill hävda att Magneplanarerna lägger till ett konstlat djup.

Så tycker jag om mina Quad. Det låter som om musiken får lite extra "efterklang" (om det nu är rätt ord), alltså att pianot står i ett större rum än det gjorde vid inspelningen. Mina högtalare står ungefär mitt i rummets längdledd. Jag har ca 3,5 m till högtalarna och de står ca 4,5 m från väggen bakom dem. Jag får alltså en ljudtstuds som har gått ca 9 m längre än direkttrålningen. Jag inbillar mig att den tillför denna extra efterklang. Vilket jag gillar, bäst att tillägga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-27 16:00

PerStromgren skrev:Så tycker jag om mina Quad. Det låter som om musiken får lite extra "efterklang" (om det nu är rätt ord), alltså att pianot står i ett större rum än det gjorde vid inspelningen. Mina högtalare står ungefär mitt i rummets längdledd. Jag har ca 3,5 m till högtalarna och de står ca 4,5 m från väggen bakom dem. Jag får alltså en ljudtstuds som har gått ca 9 m längre än direkttrålningen. Jag inbillar mig att den tillför denna extra efterklang. Vilket jag gillar, bäst att tillägga.

Ja, det där tillskottet av lite extra rum finns där med dipoler. Om avståndet är så stort som Per har, tror jag att öronen kan gallra bort det till stor del, om det inte ekar förfärligt i den delen av rummet. Att pianot låter större än i verkligheten är kanske inte så säkert, inspelningar ger sällan rätt storlek i lyssningsrummet. Inte får man in en hel symfoniorkester? En liten avbild möjligen. Lite svårare blir det om reflektionen kommer nära i tiden eller om högtalarbaffeln skymmer bara lite. Carlsson's 80-talare och Larsen's nutida högtalare kan väl heller inte svära sig fria från ett extra rumstillägg?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-27 20:41

PerStromgren skrev:
Panelguy skrev:Det tror jag inte även om vissa säkert vill hävda att Magneplanarerna lägger till ett konstlat djup.

Så tycker jag om mina Quad. Det låter som om musiken får lite extra "efterklang" (om det nu är rätt ord), alltså att pianot står i ett större rum än det gjorde vid inspelningen. Mina högtalare står ungefär mitt i rummets längdledd. Jag har ca 3,5 m till högtalarna och de står ca 4,5 m från väggen bakom dem. Jag får alltså en ljudtstuds som har gått ca 9 m längre än direkttrålningen. Jag inbillar mig att den tillför denna extra efterklang. Vilket jag gillar, bäst att tillägga.

isses alltså och du som har en hel flygel bakom. undrar vad Ivor Tifenbrun skulle ha... hmmm? :P

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-29 08:33

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-01 20:41

Apropå diskussionen om huruvida panelerna "skall" stå lodrätt eller luta aningens bakåt:
Jag pulade in brickor under bakänden av fötterna, men inbillar mig att ljudet blev lite för energirikt uppåt då.

Men, det är nog bara inbillning...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-01 21:01

Högst troligen så, ja. Skillnaden borde vara så liten att den skulle vara svårfullen om du så skulle kunna få lyftet gjort medans du höll på att lyssna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-03 13:54

Har hittat bilden från Magnepan där den ovala foten syntes, den är från april 2012.

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-03 14:04

RogerGustavsson skrev:Har hittat bilden från Magnepan där den ovala foten syntes, den är från april 2012.

Bild

Det där måste vara det fulaste lyssningsrum jag någonsin sett! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-03 15:11

Då är väl detta kontoret? Det är just 2.7 som visas där.

Bild

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-03 22:53

fantastiskt! som jag också hävdar ska det räcka med att 'dämpa' en av två, eller två av fyra väggar :P

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-04 00:15

Är det J Fritzels källare?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-04 00:19

Strömberg har samma matta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-04 00:22

Och en källare snarlik Fritzls. :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-04 00:28

Nattlorden skrev:Högst troligen så, ja. Skillnaden borde vara så liten att den skulle vara svårfullen om du så skulle kunna få lyftet gjort medans du höll på att lyssna.

har du nånsin tänkt att materia förändras över tid? räkna då in placebo, mattor, diffusorer (böcker) o s v. :!:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-04 12:38

RogerGustavsson skrev:Då är väl detta kontoret? Det är just 2.7 som visas där.

Bild

Vad är det för skivspelare? Tallriken ser ut som en Thorens, men jag känner inte igen resten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-04 12:51

Ser mer ut som en Luxman, tror det är en 45rpm adapter och inte ett vred längst bort, men osäkert. Håller med om att tallriken eller åtm gummit ser ut som Thorens.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-04 13:09

Själva sargen på skivspelaren ser mera ut som hos Luxman än Thorens. Tonarmen är antagligen Magnepan Unitrac men det framgår inte tydligt.

Lite flera bilder från Magnepans lyssningsrum. De stora MG 20.1 i båda fallen. Notera att högtalarna står lite annorlunda på dessa än bilden med 3.7.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-04 15:35

RogerGustavsson skrev:Själva sargen på skivspelaren ser mera ut som hos Luxman än Thorens. Tonarmen är antagligen Magnepan Unitrac men det framgår inte tydligt.

Lite flera bilder från Magnepans lyssningsrum. De stora MG 20.1 i båda fallen. Notera att högtalarna står lite annorlunda på dessa än bilden med 3.7.

Bild

Vad menar du att skillnaden i uppställning är förutom att 3.7 har tweeters in?
Här använder de faktiskt absorberande gardiner bakom panelerna trots att de ser ut att stå minst 1,5m ut från bakvägg. I tidigare manualer stod det att det gällde endast vid placering nära bakvägg.

Innan Magnepan började använda Bryston var det ARC som gällde, här VT200, Ref 2 och CD3.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-04 16:39

Jo, skillnaden är ju att 3.7 står markant mycket mera isär. Avståndet till bakomvarande vägg är ju markant mycket mindre med de nakna/svarta 20.1 sist i min bildsvit.

Jo, Audio Research fanns i samma "by" och Johnson och Winey var väl rätt bekanta med varandra. Mina gamla Tympani var ju marknadsförda av Audio Research och det varumärket fanns med på anslutningspanelerna, liknande denna bild på någon urgammal Tympani.

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-04 16:49

RogerGustavsson skrev:Jo, skillnaden är ju att 3.7 står markant mycket mera isär. Avståndet till bakomvarande vägg är ju markant mycket mindre med de nakna/svarta 20.1 sist i min bildsvit.

Såg inte att de nakna 20.1 (är det verkligen 20.1?) stod så nära, och med diskanterna inåt!? 3.7 står väl lite mer brett isär men i och med att 20.1 är betydligt större så blir det ju mindre avstånd mellan dem.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-12-05 01:24

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Då är väl detta kontoret? Det är just 2.7 som visas där.

Bild

Vad är det för skivspelare? Tallriken ser ut som en Thorens, men jag känner inte igen resten.

Ser ut som en vanlig TD-160, allt stämmer möjligen annan arm det kan jag inte avgöra.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-05 09:28

Panelguy skrev:Såg inte att de nakna 20.1 (är det verkligen 20.1?) stod så nära, och med diskanterna inåt!? 3.7 står väl lite mer brett isär men i och med att 20.1 är betydligt större så blir det ju mindre avstånd mellan dem.

Fast så fasligt mycket bredare är ju inte 20-serien, 74 cm mot 61 för 3-serien. På höjden är det betydligt större skillnad, över 20 cm.

På bilden med skivspelaren syns även ett försteg från ARC.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-05 13:42

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Såg inte att de nakna 20.1 (är det verkligen 20.1?) stod så nära, och med diskanterna inåt!? 3.7 står väl lite mer brett isär men i och med att 20.1 är betydligt större så blir det ju mindre avstånd mellan dem.

Fast så fasligt mycket bredare är ju inte 20-serien, 74 cm mot 61 för 3-serien. På höjden är det betydligt större skillnad, över 20 cm.

På bilden med skivspelaren syns även ett försteg från ARC.

Man skall nog inte dra för långtgående slutsatser av hur de är uppställda, de testar säkert olika placeringar de också. På pappret låter inte de där centimetrarna som mer än en marginell skillnad men ser man högtalarna bredvid varandra så blir det en annan sak.
På CES ser det ut som om uppställningen för 3.6 och 20.1 varit väldigt lika (förutom diskanterna inåt för 20.1). Bilderna är från premiärvisningarna 1999 och 2000.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-05 14:41

Nej, man ska inte dra för långtgående slutsatser av bilderna.

Det där med hur dessa dipoler ska placeras tycker jag ofta förenklas. Jo, de ska stå en bit från bakomvarande vägg men hur långt avgörs även av hur resten av rummet ser ut och var man har lyssningsplatsen. Även invinklingen av panelerna förändrar av hur väggen bakom högtalarna påverkar. Ofta nämns bara så långt avstånd som möjligt till väggar utan att ta med de andra faktorerna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 12:33

Så långt som möjligt är förstås ingen bra beskrivning, man vill ju ett få ett hörbart eko. Men mer än en meter, mindre än 10 meter är nog en bra beskrivning. Vad det handlar om är ju framförallt att man, då högtalaren faktiskt strålar diskant bakåt, vill ha det tillräckligt långt till första reflexens anländande, mer än en meter betyder mer än 5ms (vid monolyssning på en högtalare blir det mer än 6 ms).

Finns det någon låg frekvens som man vill skal få lite hjälp så kan man välja att placera dem således att det är 1/4 våglängd väggen bakom, eller till hörnet. Så typ 2,85 meter om30 Hz är svagt.

Om jag får välja så har jag det dock helst reflexfritt 20 ms efter direktljudet, men det är svårt att uppnå i normalstora rum.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-06 13:31

IngOehman skrev:Så långt som möjligt är förstås ingen bra beskrivning, man vill ju ett få ett hörbart eko. Men mer än en meter, mindre än 10 meter är nog en bra beskrivning. Vad det handlar om är ju framförallt att man, då högtalaren faktiskt strålar diskant bakåt, vill ha det tillräckligt långt till första reflexens anländande, mer än en meter betyder mer än 5ms (vid monolyssning på en högtalare blir det mer än 6 ms).

Finns det någon låg frekvens som man vill skal få lite hjälp så kan man välja att placera dem således att det är 1/4 våglängd väggen bakom, eller till hörnet. Så typ 2,85 meter om30 Hz är svagt.

Om jag får välja så har jag det dock helst reflexfritt 20 ms efter direktljudet, men det är svårt att uppnå i normalstora rum.

Vh, iö

Jag har mina 3.7 1,55 ut men får väl prova att flytta ut dem 30 cm till när jag får tid (oops, ser nu att det står 2,85 vilket inte är möjligt. Vilka frekvenser "hjälps" vid min placering tro? Då panelerna står relativt nära sidoväggar tycker jag ljudet blir för hoptryckt vid placering närmare bakvägg, de tappar i luftighet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-06 17:41

1.55 m skulle enligt IÖs formel ge 55 Hz. 1.85 m ger 46 Hz. Båda måtten ger tyvärr max förstärkning där 3-serien redan har sina lägsta resonanser.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-07 13:19

RogerGustavsson skrev:1.55 m skulle enligt IÖs formel ge 55 Hz. 1.85 m ger 46 Hz. Båda måtten ger tyvärr max förstärkning där 3-serien redan har sina lägsta resonanser.

Vad skulle då det optimala avståndet vara från bakvägg med tanke på just detta? Nu är det ju också andra faktorer som spelar in så även om de kanske skulle få en förstärkning vid lämpligare frekvenser med panelerna placerade på mindre avstånd från bakvägg så tycker jag de låter för "inklämt" där.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-07 17:06

Det är nog lite mera komplicerat än bara avståndet till väggen bakom högtalarna. Inte minst spelar säkert även väggens beskaffenhet en roll, även avståndet till sidoväggar och inte minst själva högtalarens avstämning. Ett helt tomt utrymme bakom panelerna är kanske inte optimalt, det har undvikigt. Ett riktigt stort avstånd bakom panelerna ger ett "rum" där bakom som lever sitt liv.

På den tiden jag körde mina stora Tympani IIIA (de med åtta paneler, nedpackade för renovering sedan länge) var det ingen fördel att ha dem långt ifrån väggarna. De hade en fördel i och med den delade uppbyggnaden, gick att placera baspanelerna på annan plats än resten av systemet i och med den låga delningsfrekvensen mellan dem, i mitt fall 100 Hz. Med 3-serien blir det möjligen lite motstridga villkor? Det går t.ex. inte att ställa basen nära en sidovägg som det gör med Tympani.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-07 17:22

RogerGustavsson skrev:Det är nog lite mera komplicerat än bara avståndet till väggen bakom högtalarna. Inte minst spelar säkert även väggens beskaffenhet en roll, även avståndet till sidoväggar och inte minst själva högtalarens avstämning. Ett helt tomt utrymme bakom panelerna är kanske inte optimalt, det har undvikigt. Ett riktigt stort avstånd bakom panelerna ger ett "rum" där bakom som lever sitt liv.

På den tiden jag körde mina stora Tympani IIIA (de med åtta paneler, nedpackade för renovering sedan länge) var det ingen fördel att ha dem långt ifrån väggarna. De hade en fördel i och med den delade uppbyggnaden, gick att placera baspanelerna på annan plats än resten av systemet i och med den låga delningsfrekvensen mellan dem, i mitt fall 100 Hz. Med 3-serien blir det möjligen lite motstridga villkor? Det går t.ex. inte att ställa basen nära en sidovägg som det gör med Tympani.

Om jag förstår dig rätt är det alltså inte optimalt att placera 3.7 med diskanterna inåt (som det ofta rekommenderas) i ett långsmalt rum där baspanelerna hamnar relativt nära sidoväggar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-07 17:52

Nja, så mycket erfarenhet av 3.7 har jag inte men de jag hört hade diskanterna utåt i ett rum med dimensioner liknande mitt egna. Hemma hos mig med 3.6 har jag föredragigt att ha diskanterna utåt, framföralltvljudbilden blev bättre. Misstänker att 3.6 och 3.7 kan rätt olika spridning. Om det är första ordningens delningsfilter på 3.7, misstänker jag att frekvensgången ändrar sig en del åt sidorna. Om baselementen är delade relativt högt upp i frekvens, är närhet till sidoväggar kanske lite känsligare? Det är lite av ett dilemma med högtalare som Magnepan att små förflyttningar kan ge stora ändringar i lyssningen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-09 07:48

Fick för mig att prova en annan tå-in på panelerna.
Vred dem så att diskantbandet (ytterst i med min placering) får lite längre avstånd till hörat än basmembranet.
För vissa av modellerna skriver Magnepan att man bör göra så. Vad gäller 3.7 så finns bara en teckning som jag inte begriper.

Hursomhelst så visade detta försök från min sida att klarheten ökade och ljud-fokus försvann till förmån för musik-fokus.

Nu medför denna nya vinkling att panelerna strålar lite mer rakt bakåt, men någon negativ effekt av den parametern har jag inte noterat.
Löptidsaspekten för direktljudet till hörat är uppenbarligen en avsevärt viktigare faktor än bakåtreflexionsmönstret.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-09 08:34

Jag har också nyligen vinklat ut mina så de blev mindre vinkling. Jag upplever att jag fick en tydligare ljudbild så. Likaså flyttade jag fram dem ca 15cm. Små förändringar ger relativt stora förändringar. Jag har märkt upp två referenspunkter /högtalare på golvet med små svarta runda klistermärken, diskreta och jättebra att ha. Så man alltid kan gå tillbaka till ett nolläge.
Det spelar stor roll vad som finns bakom, med bara något större invinkling gick första reflexen in i stereostapeln på vänster sida, detta gör att ljudbilden skevar åt höger. Så högtalarens "närområde" bör vara så lika som möjligt tror jag.
Men i övrigt är väl en viss asymetri till fördel väl?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-09 10:40

Jag hade själv ett par Acoustat 2+2 hemma ett tag. Jag tyckte de läst bäst fokuserade och gav en bred ljudbild utan hål i mitten utan invinkling överhuvudtaget. Men som någon påpekat, väggen bakom och dess beskaffenhet spelar nog roll i detta.

Men rent generellt, jag tror att många underskattar vikten med exakt placering. När jag till slut fick mina DQ10:or på rätt plats i mitt förra boende så hade jag mekat en hel dag med halva centimetrar i slutänden. Och då utgick jag ändå från en placering som jag tidigare lagt mycket tid på. Har ni någon gång provat om ni hör skillnad på att flytta båda högtalarna 1 cm åt ena sidan?

Det jag upplevde med det tidigare arbetet med placering var att få frekvensgången i basen jämnare, att slippa "hålet i mitten" osv. Finslipningen med centimetrar gav mig en bred ljudbild utan hål i mitten och, kanske det bästa, att sweetspot blev betydligt bredare. Jag ska dock inte gå så långt att påstå att det lät bättre även i köket :-) På köpet fick jag en bättre tydlighet i basen, det blev enklare att höra vad som spelades i den regionen.

Jag tror ni kan klämma ur betydligt mer ur "Maggisarna" om ni tar ut svängarna lite och sedan finjusterar med mått som ni inte trodde betydde något.

/ B

PS Så här ser Acoustaterna ut (de är 60 cm breda och 240 höga), i denna installation har man valt att vinkla in dem något.

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-09 10:58

Strmbrg skrev:Fick för mig att prova en annan tå-in på panelerna.
Vred dem så att diskantbandet (ytterst i med min placering) får lite längre avstånd till hörat än basmembranet.
För vissa av modellerna skriver Magnepan att man bör göra så. Vad gäller 3.7 så finns bara en teckning som jag inte begriper.

Hursomhelst så visade detta försök från min sida att klarheten ökade och ljud-fokus försvann till förmån för musik-fokus.

Nu medför denna nya vinkling att panelerna strålar lite mer rakt bakåt, men någon negativ effekt av den parametern har jag inte noterat.
Löptidsaspekten för direktljudet till hörat är uppenbarligen en avsevärt viktigare faktor än bakåtreflexionsmönstret.

Kan det inte vara tvärtom eller att båda faktorerna, dirketljud och reflexer påverkar? Om du vinklar mindre så borde det ju komma relativt mera reflexer från ytan mellan högtalarna. I någon mån så påverkar du första reflexens frekvensinnehåll. Spridningen från panelerna torde ju vara frekvensberoende. Mindre vinkel mera av de höga frekvenserna i första reflexen.

Men har ju ingen egen erfarenhet av sådana paneler. Själv har jag ju elektrostater med en något annan lösning i delningsfrekvensen. Så bara lite lösa funderingar.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-09 12:14

Bill50x skrev:Jag hade själv ett par Acoustat 2+2 hemma ett tag.

PS Så här ser Acoustaterna ut (de är 60 cm breda och 240 höga), i denna installation har man valt att vinkla in dem något.

Bild

De där minns jag, inte något för ett rum med låg takhöjd :D . En kompis hade tidigt 80-tal ett par Acoustat som kanske var något lägre men bredare, rejäla pjäser.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-09 12:17

Något som jag finner notabelt är att basen INTE förändras alls egentligen när jag flyttar på högtalarna. Jag lyssnar inte på hur olika frekvensområden låter förvisso. Det enda jag förmår uppmärksamma är hur klart, tydligt och - när det gäller akustisk musik - hur trovärdigt det låter.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-09 12:30

Strmbrg skrev:Fick för mig att prova en annan tå-in på panelerna.

För 3.6 rekommenderar man "For proper phasing between the bass, midrange and tweeter the bass driver should be closer to the listener than the tweeter (ahead in time)". Med diskanterna utåt skall de alltså vara riktade så att den förlängda linjen går ihop strax bakom lyssningsposition, med diskanterna på insidan strax framför lyssnaren.
"3.7 has superior phase characteristics", de skall, enligt deras rekommendation, oavsett om diskanterna är utåt eller inåt, riktas rakt mot lyssnaren till skillnad mot 3.6 men jag har faktiskt också mina placerade på samma sätt som mina gamla 3.6, diskanterna går ihop strax bakom lyssningsplatsen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-09 12:38

Strmbrg skrev:Något som jag finner notabelt är att basen INTE förändras alls egentligen när jag flyttar på högtalarna. Jag lyssnar inte på hur olika frekvensområden låter förvisso. Det enda jag förmår uppmärksamma är hur klart, tydligt och - när det gäller akustisk musik - hur trovärdigt det låter.

Nog förändras den lite tycker jag, om inte annat tycker jag de låter hoptryckta om de hamnar för mycket i hörnet. I vårt rum gör avståndet till väggen bakom lyssningsplats större effekt. Om jag lutar mig ut någon meter blir basen väldigt anemisk (utsläckningar vid vissa lägre frekvenser) och det låter bäst endast ca 30-40cm ut. Jag brukar använda ståbas när jag provar, fel placering och den kan bli bumlig med dålig artikulering. Ett bra test är Pat Metheny och Charlie Haden´s "Beyond the Missouri Sky", en extremt bra inspelning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-09 14:11

Strmbrg skrev:Något som jag finner notabelt är att basen INTE förändras alls egentligen när jag flyttar på högtalarna. Jag lyssnar inte på hur olika frekvensområden låter förvisso. Det enda jag förmår uppmärksamma är hur klart, tydligt och - när det gäller akustisk musik - hur trovärdigt det låter.

Nu menade jag inte bara hur hur basen låter utan även hur musiken i övrigt uppfattas. Men på detta forum är förståelsen ibland lite begränsad över/hur att sådana "luddiga" parametrar kan upplevas. MÄNGDEN bas förändras ofta inte av att flytta högtalarna någon centimeter hit eller dit, men däremot kvaliteten. Och det kan lika gärna innebära mindre bas men bättre integrerad med resten. Eller bättre artikulerad.

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-09 14:14

Som sagt har jag svårt att och inget intresse av att lyssna på "ljudet" som sådant. Har därför även ganska svårt att ge en recension av hur det "låter".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-09 14:16

Tonal balans blir även hos mig bättre med lyssningsplatsen närmare vägg men perspektivåtergivningen blir sämre. Är likadant med Ino piP i samma rum. För mig är det huvudsakligen perspektivåtergivningen som fått styra, vill att fönstret mot inspelningen ska vara stort och ändå ha fokus, definitivt ingen diffus mittbild. Givetvis varierar detta från vilka fonogram som spelas men flertalet inspelningar får avgöra vad högtalarna ska stå. Körde helt kort först med diskanterna inåt men tycker nu att diskanterna utåt ger bättre tonal balans och för att använda Bill50x's uttryck - bättre artikulation eller förmedling av musiken. Det här måste vara beroende på många faktorer och inte bara någon enstaka parameter. Som vanligt tycker jag rummet ska ha mycket grejor, ett tomt och naket rum trivs jag inte i. När man ser bilder från många amerikanska installtioner, slås jag av hur lite grejor de har i sina rum. Visserligen har de oftast en tjock heltäckningsmatta men väggarna kan vara helt kala.

Ni som har 3.7/3.7i, hur långt upp i frekvens spelar era baselement? Är det verkligen bara första ordningens filter?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-09 14:17

Strmbrg skrev:Som sagt har jag svårt att och inget intresse av att lyssna på "ljudet" som sådant. Har därför även ganska svårt att ge en recension av hur det "låter".

Personligen kan jag störas av vissa defekter i återgivningen men som du tycker jag det kan vara svårt att säga hur något låter i vettiga termer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-09 14:21

Strmbrg skrev:Som sagt har jag svårt att och inget intresse av att lyssna på "ljudet" som sådant. Har därför även ganska svårt att ge en recension av hur det "låter".

Håller med, men hur ska man förklara saken i text? En anledning till att vi lyssnar på musik (istället för tex lyssnar på poesi) är just att det inte går att klä i ord.

Men om en flytt av högtalarna gör att du "förstår" musiken bättre - hur beskriver du det?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-09 15:01

Jag lyssnar ju nästan uteslutande på sk akustisk musik, vilket egentligen är ett lite knasigt begrepp. Men då har jag hursomhelst något slags möjlighet att bedöma TROVÄRDIGHETEN i det som ramlar ut i lyssningsrummet. Som Roger är inne på så handlar det mycket om huruvida störningar påverkar förutsättningarna att koncentrera mig på musiken. När det funkar så sitter jag liksom och fånstirrar in i den imaginära konsertsalen och bara lyssnar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-09 15:34

Strmbrg skrev:När det funkar så sitter jag liksom och fånstirrar in i den imaginära konsertsalen och bara lyssnar.

Jag märker att jag tar av mig läsglasögonen och tittar upp från skivhäftet när detta händer, för att se bättre! :oops:

För mig är det någorlunda viktigt att min virtuella konsertlokal inte är en vägg! Jag har lyxen av att ha en flygel i blickfånget precis där musikerna brukar hamna när jag lyssnar på skivor. Det tillför en hel del realism - speciellt för kammarmusik som ryms där - i alla fall för mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-09 15:40

Påverkar egentligen flygeln återgivningen? Här hemma svängde div. akustiska instrument med rätt bra av ljudet från högtalarna.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-09 15:50

RogerGustavsson skrev:Tonal balans blir även hos mig bättre med lyssningsplatsen närmare vägg men perspektivåtergivningen blir sämre.

Ni som har 3.7/3.7i, hur långt upp i frekvens spelar era baselement? Är det verkligen bara första ordningens filter?

Jag upplever inte att perspektivåtergivningen blir bättre om jag flyttar ut lyssningsplatsen, däremot blir som sagt basen alldeles för anemisk på vissa inspelningar.
Har aldrig sett några uppgifter om hur 3.7 är delade. 3.6 spelar ju som bekant upp till 200Hz.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-09 15:57

PerStromgren skrev:Jag har lyxen av att ha en flygel i blickfånget precis där musikerna brukar hamna när jag lyssnar på skivor. Det tillför en hel del realism - speciellt för kammarmusik som ryms där - i alla fall för mig.

Förmodligen agerar flygeln centerhögtalare när du spelar musik. Jag hör ju tex hur pianot därhemma sjunger med när min sambo övar inför ett köruppträdande :-)

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-18 12:38

Nu har vederbörande ljudskärmar befunnit sig här hemma i ungefär två månader.

Jag har inte trixat med placeringen, mer än minimalt finlirande med att få till en noggrann symmetri i rummet. Mest en fix idé tror jag. Men det kostar ju varken tid eller pengar egentligen. Bara ett harmlöst slitage av ett måttband.

Fortfarande kan jag bestämt hävda att jag aldrig slår mig ner för att bedöma högtalarna. Det är alltid intresset för musiken - gärna botaniserandet på Spotify - som är i fokus.

Ja, emellanåt har jag förvisso upplevt att det är aningens onödigt mycket energi i de högre registren.
Eftersom jag är tämligen saktfärdig när det gäller att ändra och experimentera, så var det först härom kvällen, när jag läste i manualen, som jag såg att "defaultläget" för konstruktionen är att ansluta både mellanregistret och diskanten via varsitt medlevererat 1-Ohmsmotstånd.
Efter att ha ersatt byglarna på baksidan med varsitt motstånd så har den lilla distraktionen i högre register minskat och samtidigt känns på något vis djupet mer påtagligt i många av orkesterstyckena.

Men, trots denna operation så har jag egentligen hela tiden kunnat lyssna på musiken via dessa högtalare. Det betyder naturligtvis inte att högtalarna - eller systemet i övrigt - är "perfekt". Men det betyder tveklöst att resultatet är det musiklyssnarfokus jag önskar mig. Jag är nämligen numera hyfsat ointresserad - på gott och ont - av att "lyssna på tekniken och prestandan".

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-01-18 13:02

Men i ditt lyssnande på musik, borde du väll lyssna på musik du tidigare hört på gamla och uppleva om du känner att du trivs mer eller mindre med nuvarande presentation av samma stycke?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-18 13:08

Alexi skrev:Men i ditt lyssnande på musik, borde du väll lyssna på musik du tidigare hört på gamla och uppleva om du känner att du trivs mer eller mindre med nuvarande presentation av samma stycke?

Jorå, i den mån jag har lyssnat på sådant som jag har lyssnat på tidigare, så kan jag notera att jag inte analyserar tekniken och distraheras av den alls lika ofta numera.

Men, intressant nog så har mitt intresse för att ständigt upptäcka nya kompositioner tagit överhanden över att "nöta gamla bekanta vax".

adagio

Inläggav adagio » 2015-01-20 11:36

AAARGH! Det var ju vad jag sa från början i tråden :D Nåja upprepar det igen. De första 5 månaderna konstaterade jag samma lätta betoning på de övre registren vilket i mina öron lät om än inte hårt så i alla fall lite klangbalansaktigt fel.
Jag använde de medföljande motstånden men blev aldrig riktigt nöjd. Klangbalansen blev bättre men transparensen blev lidande. Köpte ett par rätt dyra motstånd ca 500kr på 1ohm och djäklar...där satt det! Transparens och klangbalans. Här kunde det hela slutat om inte jag av ren nyfiken het tog bort motståndet efter ca 5 månader, hör o häpna. Något hade hänt, jag upplevde högtalarna som öppnare mer dynamiska men klangbalansen blev återigen i mina öron mer rätt. Motsägelsefullt! Efter en del forskande på nätet insåg jag att det många beskrev var att baselementet och mellanregistret behöver väldigt lång tillspelning , inte diskanten som många tror. Det är alltså de övriga registren som kommit ikapp den utsökta diskanten. Mitt erbjudande står kvar (maila mig eller ring ) i fall du vill låna motstånden några månader. Om 3-4 månader lär du inte behöva dem mer tror jag. Det kostar dig inte ett jota men det vore kul om du får samma utdelning som jag upplevde. Hör av dig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-20 18:34

adagio skrev:AAARGH! Det var ju vad jag sa från början i tråden :D Nåja upprepar det igen. De första 5 månaderna konstaterade jag samma lätta betoning på de övre registren vilket i mina öron lät om än inte hårt så i alla fall lite klangbalansaktigt fel.
Jag använde de medföljande motstånden men blev aldrig riktigt nöjd. Klangbalansen blev bättre men transparensen blev lidande. Köpte ett par rätt dyra motstånd ca 500kr på 1ohm och djäklar...där satt det! Transparens och klangbalans. Här kunde det hela slutat om inte jag av ren nyfiken het tog bort motståndet efter ca 5 månader, hör o häpna. Något hade hänt, jag upplevde högtalarna som öppnare mer dynamiska men klangbalansen blev återigen i mina öron mer rätt. Motsägelsefullt!Efter en del forskande på nätet insåg jag att det många beskrev var att baselementet och mellanregistret behöver väldigt lång tillspelning , inte diskanten som många tror. Det är alltså de övriga registren som kommit ikapp den utsökta diskanten.

Precis som jag sa till dig i en annan tråd mao :wink:

adagio

Inläggav adagio » 2015-01-20 18:41

Ja så var det! Äras den som äras bör. Jag kom inte ihåg var och vem/vilka men det stämmer att du var en av dem som påtalade detta. Mitt erbjudande kvarstår.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-04 18:50

De har tveklöst lång inspelningstid, de här dyrgriparna.
Har haft dem sedan november och det blir alltmer illusoriskt - inbillar jag mig.
Hm, tänk om det hela når någotslags kulmen varefter ljudet börjar försämras...

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-07 04:26

ja det hoppas jag verkligen :P var ska du annars skriva hem om fenomenet :lol:

EDIT: fast nu har du ju en båt och kan i sinom tid kuska runt på fjärden med den och slippa ev. oro 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-07 07:51

roggaro skrev:ja det hoppas jag verkligen :P var ska du annars skriva hem om fenomenet :lol:

EDIT: fast nu har du ju en båt och kan i sinom tid kuska runt på fjärden med den och slippa ev. oro 8)

Med båten behöver jag inte ens ro. :)

Återgå till Generellt om hifi