Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Börjar hembio/multikanal att dö ut?
Jag upplever att de som köpte litet enklare system för att antal år sedan har skickat ut dom.
Hur ser framtiden ut? Tvåkanal?
Morello skrev:Gemen man har varken plats eller pengar för "biorum" - nu talar du om film/TV-rävar.
Morello skrev:Vad jag funderar på är egentligen om hifi någonsin kommer bli vad det varit, dvs var man/gemen mans angelägenhet.
KarlXII skrev:Det lyssnas på musik som aldrig förr. Färre lyssnar dock på anläggningen.
Morello skrev:Det är försvinnaden få.
Vad jag funderar på är egentligen om hifi någonsin kommer bli vad det varit, dvs var man/gemen mans angelägenhet.
Dvs när tröttnar folk på att leka med telefoner, surfa etc. för att ånyo lyssna på musik?
Jag upplever att de som köpte litet enklare system för att antal år sedan har skickat ut dom.
En polare har en sådan där limpa från B&W - den låter ändå rätt så adekvat när vi förvärmer till Nationalteatern
pinnen skrev:En polare har en sådan där limpa från B&W - den låter ändå rätt så adekvat när vi förvärmer till Nationalteatern
Vafalls??? lyssnar Morello på sådan drogromantisk musik avsedd för populasen?
Kalejdokom skrev:Intressant tråd.
I mitt jobb får jag ibland tillfälle att göra klimatmätningar i t.ex. nybyggda hyreshus. Jag gör då kortare hembesök för att placera ut mätutrustning.
Kan bara konstatera att bland nyinflyttade är det nästan regel att det första som kommer på plats är fem små högtalare och en större kub på golvet bredvid soffan eller TV-bänken. Är det lite finare/större högtalare så sitter det oftast en projektor på en hylla ovan soffan också.
Så ur mitt perspektiv är det fullt liv i hemmabiokulturen. Dock är jag tveksam till hur många av dessa som vet hur man ska ratta in anläggningen för bästa ljud.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Det är försvinnaden få.
Vad jag funderar på är egentligen om hifi någonsin kommer bli vad det varit, dvs var man/gemen mans angelägenhet.
Dvs när tröttnar folk på att leka med telefoner, surfa etc. för att ånyo lyssna på musik?
Det har aldrig varit en standard hos folk sedan tv:n kom. Det var bara när familjen samlades runt radion det du pratar om fanns.
Morello skrev:Gemen man har varken plats eller pengar för "biorum" - nu talar du om film/TV-rävar.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Gemen man har varken plats eller pengar för "biorum" - nu talar du om film/TV-rävar.
Inte sant. Du behöver bara låta frun berätta det här och var så säger folk "det gör min kusins man också" osv. Det är också betydligt mer gångbart ibland fruar att man får ta utrymme hemma - att sitta och se en film är betydligt mer intressant än att sitta ned och BARA lyssna på musik.
Finns hur många vanliga vardagsrum med anläggningar i på minhembio och det tillkommer hela tiden.
Att det sedan blir få som beställer genomgående RS2000 för drivningen - det är en annan femma. Men bygg ett 12x200W-steg i samma prisklass och sätt på Amerikanska marknaden, så kommer du nog att få sålt många.
Morello skrev:Det är försvinnaden få.
Jag talar om gemen man.
Morello skrev:Film hemma i form av hembiograf tror jag aldrig någonsin kommer att bli stort då det är för krångligt och dyrt.
IngOehman skrev:Fast här måste jag faktiskt invända. På 70-talet, alltså när jag var mellan 7-8 och 17-18 år gammal, så lyssnade typ ALLA på musik, timmavis varje dag. De i den åldern alltså. Att man sedan kanske såg lite på TV också, tillsammans med familjen var något helt annat. Det konkurrerade inte med varandra alls. Lyssnade på musik gjorde man ju alltid när man var hemma, utom när man sov, åt eller såg på TV.
Men spelade musik, själv eller tillsammans med kompisar. Och typ ALLA hade därför skaffat en ordentlig utrustning för att kunna göra det. Man kanske hade en bärbar kassettspelare också, men musiken var så mycket på allvar att man oftast bara lyssnade på den, hemma, på favvolyssningsplatsen. Inte hade musik i öronen när man sysslade med annat.
IngOehman skrev:Morello skrev:Gemen man har varken plats eller pengar för "biorum" - nu talar du om film/TV-rävar.
Gemene man har aldrig haft hemmabio.
Gemene man har inte ens kopplat sin TV till stereon för att få bättre ljud.
Vh, iö
ErikAndersson skrev:Jag har kopplat TV:n till anläggningen (SE rörförstärkare så klart!) men nästan alltid lyssnar jag direkt från TV:n trots uselt ljud, men å andra sidan kollar jag bara på nyheter och sport. Min fru däremot kollar på Min Idol och en massa annan råsmörja, hon struntar i hur det låter, men hon har några år upp till mig förstås.
Hemabioköret tror jag lekt av sig rommen nu, kanske går samma väg som häftiga bilstereo vilket har mer eller mindre försvunnit.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:Jag har kopplat TV:n till anläggningen (SE rörförstärkare så klart!) men nästan alltid lyssnar jag direkt från TV:n trots uselt ljud, men å andra sidan kollar jag bara på nyheter och sport. Min fru däremot kollar på Min Idol och en massa annan råsmörja, hon struntar i hur det låter, men hon har några år upp till mig förstås.
Hemabioköret tror jag lekt av sig rommen nu, kanske går samma väg som häftiga bilstereo vilket har mer eller mindre försvunnit.
Jag tror många tycker ungefär som din fru när det gäller TV/film-ljud - man ger fan i hur det låter.
ErikAndersson skrev:kanske går samma väg som häftiga bilstereo vilket har mer eller mindre försvunnit.
Evil_Homer skrev:Helt plötsligt är det inte bra när det blir FÖR bra
Nattlorden skrev:ErikAndersson skrev:kanske går samma väg som häftiga bilstereo vilket har mer eller mindre försvunnit.
Jag kikade in om musikaffären på Ullared i torsdags... där märktes det inte av att bilstereo var något dött. Massvis med stora, tunga och (!)snygga basar och slusteg, minst lika mycket eller mer än vad som hittades i butik för 20 år sedan.
Alexi skrev:Jag som letar villa ser hembios i förvånande stor mängd av alla objekt.
Jag missade att frågan var begränsad till Stockholmområdet.Morello skrev:Alexi skrev:Jag som letar villa ser hembios i förvånande stor mängd av alla objekt.
"Letar villa" - gemene man bor inte i villa i stockholm.
ErikAndersson skrev:En annan aspekt kan vara att ett bra musikstycke kan man avnjuta gång efter gång efter gång, men har man tittat på en film en gång blir den inte lika intressant en andra gång.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:En annan aspekt kan vara att ett bra musikstycke kan man avnjuta gång efter gång efter gång, men har man tittat på en film en gång blir den inte lika intressant en andra gång.
Håller helt med - det är det som jag tycker gör musik till underhållning av en helt annan och högre dignitet!
IngOehman skrev:En lite allmänspråklig synpunkt om otyget att skriva "hembio" (väl medveten om att t ex hembiobutiken heter så):
"Hembio" låter som hemglass - alltså något som kommer till folks hem. Älskling, hembion är här! Skall vi se film?
En bio man har hemma borde heta hemmabio.
Man har ju en hemmakväll, inte en hemkväll. Man är hemmapappa eller hemmamamma, inte hempappa eller hemmamma.
Men hemfärd säger man, och hemglass. Saker som kommer hem, till skillnad från sådan som ÄR hemma. Hemma.
- - -
Hembiobutiken säljer bioutrustning till folks hem, så folk kan bygga sig en hemmabio.
Namnet på butiken kanske inte är så dumt i varje fall. Det de säljer kommer ju hem till folk.
När man bygger upp något där så finns det dock hemma.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Iden att man skall möblera ett vanligt rum med 7-9 högtalare hit och dit har nog dom flesta släppt.
Morello skrev:Alexi skrev:Jag som letar villa ser hembios i förvånande stor mängd av alla objekt.
"Letar villa" - gemene man bor inte i villa i stockholm.
Objektivisten skrev:Är det inte bättre att använda "allmoge" istället för "gemene man"?
peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall. Sen är det tråkigt att gemene man är så ointresserad av välljud.
Morello skrev:peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall. Sen är det tråkigt att gemene man är så ointresserad av välljud.
Oavsett vem som sade det, så håller jag med.
PerStromgren skrev:Samma snack gick tidigt sextital: ge mig hellre ett bra monosystem än ett mediokert stereo!
peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall.
peh skrev:Sen är det tråkigt att gemene man är så ointresserad av välljud.
peh skrev:Men det gäller ju för den delen även bild. Verkar som att en majoritet inte har några som helst problem att se en gammal 4:3-sändning utdragen till 16:9, för det är ju W I D E S C R E E N, gubevars. Att geometrin blir helt uppåt väggarna tycks man inte ens märka.
peh skrev:Ännu märkligare blir det i och för sig när Svensson kör en 16:9-sändning i nån form av letterbox-inställning på TV:n. Bilden blir alltså ÄNNU bredare med svarta kanter ovan och under, helt i onödan. Fullständigt obegripligt. Gör man så här har man visat sig oförmögen att handskas med elektronik, och bör inte heller ha någon.![]()
Näe, inte vill jag förbjuda något. Men man blir beklämd. Precis som bilden.
bakerman22 skrev:IngOehman skrev:En lite allmänspråklig synpunkt om otyget att skriva "hembio" (väl medveten om att t ex hembiobutiken heter så):
"Hembio" låter som hemglass - alltså något som kommer till folks hem. Älskling, hembion är här! Skall vi se film?
En bio man har hemma borde heta hemmabio.
Man har ju en hemmakväll, inte en hemkväll. Man är hemmapappa eller hemmamamma, inte hempappa eller hemmamma.
Men hemfärd säger man, och hemglass. Saker som kommer hem, till skillnad från sådan som ÄR hemma. Hemma.
- - -
Hembiobutiken säljer bioutrustning till folks hem, så folk kan bygga sig en hemmabio.
Namnet på butiken kanske inte är så dumt i varje fall. Det de säljer kommer ju hem till folk.
När man bygger upp något där så finns det dock hemma.
Vh, iö
Är det din bio eller min bio? När jag pratar om din bio blir det ju inte en hemmabio?
Morello skrev:För övrigt har jag fått känslan av att gemene man fördrar att ha hela bildrutan fylld snarare än att ha bilden geometirsk oförvrängd.
Det är ganska konstigt.
IngOehman skrev:
...
En bio man har hemma är en hemmabio.
En vanlig bio skulle man kunna kalla en bortabio, av samma skäl, men inte gärna en bortbio, eller hur?
...
Vh, iö
Morello skrev:Så fan heller - de stannar på gatan, således är det fråga om gatglass!
Morello skrev:Sådana där system har näppeligen gemen man. Jag tror hembio är på utgång.
Morello skrev:Sådana där system har näppeligen gemen man. Jag tror hembio är på utgång.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Sådana där system har näppeligen gemen man. Jag tror hembio är på utgång.
Nu har du skrivit fel igen, så jag börjar tro att du har ett inlärt fel! Det heter "gemene man", vilket Nattis gör sig litet rolig över ovan.
peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"?
Morello skrev:Jag har hela tiden talat om system för gemene man - inte för exklusiva hembiografer som komm till medelst akustikkonsultation etc.
Morello skrev:Jag har hela tiden talat om system för gemene man - inte för exklusiva hembiografer som komm till medelst akustikkonsultation etc.
faema skrev:Själv hoppas jag att bio-hemma dör ut och att folk går på riktig Biograf, annars kommer riktiga Biografer att läggas ner. Detta har redan hänt, i Göteborg t ex har dom finaste Biograferna omvandlas till allsköns skitaffärer. Tur att Draken ibland visar film. Att "gå på bio" innebär en helkväll, med fika eller liknande efter filmen (osså kan man flirta i biomörkret). Heja filmfestivalen!
salve
Nattlorden skrev:Då får väl biograferna satsa lite på kvalité också. HD-upplösning som är det vanligaste formatet de kör är liksom inte nog att ge en skarp upplevelse när man är van vid den upplösningen på sin vanliga tv. Att betala dyrt för suddig bild, taskiga stolar, inte speciellt imponerande ljud, snackande/prasslande grannar, ingen möjlighet till toapaus och inte ens få behålla filmen att se om? Var ligger incitamentet?
Max_Headroom skrev:Problemet med biografer numera är att man måste dela lokal med en massa bäbisar i olika åldrar (ofta från ca 13 år och uppåt). Det gör det hela ganska ointressant. Hemma kan man ha bättre kontroll på vilka som finns i lokalen och inte.
Max_Headroom skrev:Problemet med biografer numera är att man måste dela lokal med en massa bäbisar i olika åldrar (ofta från ca 13 år och uppåt). Det gör det hela ganska ointressant. Hemma kan man ha bättre kontroll på vilka som finns i lokalen och inte.
IngOehman skrev:peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall.
Biobygget skrev:IngOehman skrev:peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall.
Blir det inte lite konstigt eller fel att säga en bra 2kanals rigg alltid låter bättre än en dålig 5.1 rigg?
Hmm det verkar väl inte så konstigt.
Känns som man jämför äpplen och päron här.
Biobygget skrev:Blir det inte lite konstigt eller fel att säga en bra 2kanals rigg alltid låter bättre än en dålig 5.1 rigg?
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Då får väl biograferna satsa lite på kvalité också. HD-upplösning som är det vanligaste formatet de kör är liksom inte nog att ge en skarp upplevelse när man är van vid den upplösningen på sin vanliga tv. Att betala dyrt för suddig bild, taskiga stolar, inte speciellt imponerande ljud, snackande/prasslande grannar, ingen möjlighet till toapaus och inte ens få behålla filmen att se om? Var ligger incitamentet?
Ja då bio har sämre bild och ljud än hemma, mindre bekväma stolar samt andra personer som för oväsen med mera så ser jag personligen ingen fördel med biografer.
faema skrev:Själv hoppas jag att bio-hemma dör ut och att folk går på riktig Biograf, annars kommer riktiga Biografer att läggas ner. Detta har redan hänt, i Göteborg t ex har dom finaste Biograferna omvandlas till allsköns skitaffärer. Tur att Draken ibland visar film. Att "gå på bio" innebär en helkväll, med fika eller liknande efter filmen (osså kan man flirta i biomörkret). Heja filmfestivalen!
salve
IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.
IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.
Finns nog fler saker. Som att folk inte får ha telefonerna på... man skall inte underskatta beroendet...
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Det som dödat biograferna är "gratis"(pirat)nedladdning av film, och de tjänster som TV-bolagen idag erbjuder.
Nja, inte katten kör biograferna gamla filmer, sådana man hittar för nedladdning. TV-bolagen kör inga nya filmer och konkurrerar med biograferna heller. Utanför storstadsområdena är det dessutom tunt med biografer numera. Där drar biofilmerna inte längre folk så att ekonomin går ihop. Filmutbudet är dessutom närmast fixerat vid det som kommer västerifrån. Sedan är det alla dessa uppföljare som sköljer över oss. Dessa utbud är ofta inte så lockande för oss vuxna. Jag vill se mera ickeamerikansk film på bio och TV. Jag vill också se film utan avbrott (om den nu är under 2-2½ timme).
IngOehman skrev:Jag vidhåller - den stora biografdöden (50- och 60-talet) stod TV för, före TVn så fanns det biografer i snart när varje kvarter i Stockholm.
Den lilla biografdöden (sedan ~1980) har VHS, DVD, Bluray och framförallt internet ställt till med. Siffrorna är tydliga.
Vh, iö
music4ever skrev:Biograferna tappar några kunder under de senaste 15 åren enligt statistiken som SF levererat. Det har gått lite upp och ner beroende på filmår men det håller sig kring 15 miljoner besökare. http://www.sfi.se/sv/press/Pressarkiv/Fler-biobesok-och-okad-svensk-marknadsandel-under-2012/
music4ever skrev:Biograferna tappar några kunder under de senaste 15 åren enligt statistiken som SF levererat. Det har gått lite upp och ner beroende på filmår men det håller sig kring 15 miljoner besökare. http://www.sfi.se/sv/press/Pressarkiv/Fler-biobesok-och-okad-svensk-marknadsandel-under-2012/
AndreasArvidsson skrev:Nya tekniker och tjänster konkurrerar ibland ut äldre. Så har det alltid varit och man kan självklart ha sin åsikter om detta, men jag personligen ser det mestadels som något positivt.
IngOehman skrev:Nästan nittioprocent avstår från att se en ny Bond-film. Det kanske är imponerande lite, bara knappt 90%?
sportbilsentusiasten skrev:Tillbaks till frågan.
Besök valfri hembiobutik...hembiomässa/hifimässa --> hembio är på nedgång!
Förr fanns det massa projar, dukar mm på mässor - nu knapt någonting.
Hembiobutikerna fyllda av allt annat än biogrejer.
KLAR skillnad mot förr.
Även hembio-forumen tappar besökare o fart.
Nuförtiden då stora TV är billiga köps det sådana + soundbar.
sportbilsentusiasten skrev:Tillbaks till frågan.
KLAR skillnad mot förr.
AndreasArvidsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tillbaks till frågan.
KLAR skillnad mot förr.
Måste bio var med duk och projektor? Är det inte en hembio om man har en 100" TV?
BORIS skrev:Vissa gör nog alla en tjänst genom att hålla sig hemma.
Ang den sk "biografdöden" för den väl anses vara ganska överdriven när man ser att sedan 90-talet ligger besökssiffrorna stabilt
Morello skrev:Ingvar, har du frekventerat den nya biografen i Täby C?
IngOehman skrev:Högtalaren? Men om du bara får klar en så blir det ju mono?
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:Ingvar, har du frekventerat den nya biografen i Täby C?
Nej.
Jag har bara varit där en gång.
Vh, iö
Morello skrev:Jag ser nog faktiskt hellre film hemma än på biograf, då ljudet ofta är kass och för starkt på biograferna samt att popcornen inte håller måttet. Vidare vill jag gärna ha en god öl till popcornen, vilket biograferna inte tillhandahåller.
BORIS skrev:Morello skrev:Jag ser nog faktiskt hellre film hemma än på biograf, då ljudet ofta är kass och för starkt på biograferna samt att popcornen inte håller måttet. Vidare vill jag gärna ha en god öl till popcornen, vilket biograferna inte tillhandahåller.
Klart du kan. Bio Rio har full service ifrån baren under filmens gång. Går också bra att få mat serverad till bordet när filmen startar.
Xenod skrev:Även om jag har en hemmabio hemma med ganska höga ambitioner så kommer jag aldrig sluta gå på bio.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Nästan nittioprocent avstår från att se en ny Bond-film. Det kanske är imponerande lite, bara knappt 90%?
Nu överdriver du.
Nattlorden skrev:Alla som är för unga, för gamla, för sjuka, inte talar engelska/svenska bra nog etc får du ju plocka bort ur urvalet. Och sen är det ju långt ifrån alla man kan förvänta sig skulle vilja se den...
Nattlorden skrev:så frågan är - av de som gillar Bond och kan gå - hur många gick på bio och såg den?
AndreasArvidsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tillbaks till frågan.
KLAR skillnad mot förr.
Måste bio var med duk och projektor? Är det inte en hembio om man har en 100" TV?
IngOehman skrev:Jo... det kan det vara.
Gränsen går inte vid ett specifikt antal tum utan vid en specifik bildöppningsvinkel*.
IngOehman skrev:Det känns som om du med ditt biobygge slagit någon sorts världsrekord i bygghastighet. Har du turbohammare?
.......
Vh, iö
IngOehman skrev:Känner inte producenten då nämner, eller hans filmer, men jag håller med om problemen du tar upp m a p (bland andra) Bond-filmer av modernare datum.
De lider av att inte inkludera tillräckligt av de komponenter som kan göra film bra - drama och komedi.
Filmer som varken är drama eller komedi suger, alltid.
Sen kan de utspela sig i massor av olika sammanhang, och därför vara Sci-fi, action, kostymfilm... men de måste ÄVEN vara antingen drama, komedi eller båda, för att inte suga.
Mycket film av idag suger. .
Morello skrev:Jag såg för vörigt "sky fall" för inte så länge sedan (6månader?); den var generande dålig. Massor med extremt överdrivet (folk borde dö 100 gånger om) videovåld/underhållningsvåld och den saknade liksom allt det där roliga och eleganta som kännetcknar gamla Bond-rullar, men säkerligen jättebra demorulle för hembiografer med många bashögtalare.
AndreasArvidsson skrev:Kan det inte få lov att finnas både och? Eller måste alla se på film som "eliten" på faktiskt har godkänt?
Nu tycker jag personligen inte att skyfall är en intressant film på något punkt, men om andra tycker om filmen och vill se på den så har jag inga invändningar. Att vi har olika smak ser jag som något positivt.
Morello skrev:En annan höjdare jag såg nyligen (2 år sedan?) gick på Zita och handlade om Ebbe Carlsson.
Finns mycket sevärt om man borttser från den amerikanska pang-pang-filmen och liknande mög.
Å andra har man såklart ingen direkt glädje av en påkostad 7.1-anlläggning då det mesta är dialog.
Zita är nog just nu huvudstandens i särklass bästa biograf!
Morello skrev:Det är väl ingen som fört förbud till dagordningen?
Jag kan bara inte upphöras att frövånas över all smörja som visas - i synnerhet på TV- men även på duken.
Med smörja menar jag tex:
1. Rent videovåld. Detta är nog det vidrigaste jag vet inom detta ämne.
2. Pseudo-dokumentärer, dvs slötittar-TV som marknadsförs som dokumentär, men informationsflödet är nära noll
3. "reality-TV" typ Robinsson etc. Redig pöbel-TV alltså.
BORIS skrev:Morello skrev:En annan höjdare jag såg nyligen (2 år sedan?) gick på Zita och handlade om Ebbe Carlsson.
Finns mycket sevärt om man borttser från den amerikanska pang-pang-filmen och liknande mög.
Å andra har man såklart ingen direkt glädje av en påkostad 7.1-anlläggning då det mesta är dialog.
Tycker det är bra att du lyfter fram den socialistiska kulturföreningen Zita. Dom gör mycket som är bra
Morello skrev:Med 1. menar jag sådan film som inte har något annat innehåll eller i varje fall litet innehåll utöver våldet, dvs man ser filmen för att man gillar att beskåda våld - sittandes i soffan med en starköl. URK!
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Med 1. menar jag sådan film som inte har något annat innehåll eller i varje fall litet innehåll utöver våldet, dvs man ser filmen för att man gillar att beskåda våld - sittandes i soffan med en starköl. URK!
Ja fy för folk som dricker öl till film. Billiga kläder har de säkert på sig också
Morello skrev:BORIS skrev:Morello skrev:En annan höjdare jag såg nyligen (2 år sedan?) gick på Zita och handlade om Ebbe Carlsson.
Tycker det är bra att du lyfter fram den socialistiska kulturföreningen Zita. Dom gör mycket som är bra
Föreningen heter Folkets bio, Zita är namnet på en av biograferna.
Morello skrev:Du läser ju inläggen som fan läser bibeln.
Det var liksom hela atmosfären: heta med några starköl och sedan slå på en pang-pang-film.
BORIS skrev:
Nej.
Föreningen heter Zita och är en socialistisk kulturförening, som sagt. Dock är man en del av Folkets Bio under vilka man visar film bla.
Förutom fim har man en rad andra aktiviteter
Och ja, Zita är även namnet på biografen
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Du läser ju inläggen som fan läser bibeln.
Det var liksom hela atmosfären: heta med några starköl och sedan slå på en pang-pang-film.
Du kanske borde fundera lite på hur folk uppfattar det du skriver istället.
Vad har drickandet av en starköl med saken att göra? Är det värre att se på actionfilm för att man dricker öl? Om personen i fråga dricker vin är det lite mindre "urk" då?
Jag tycker att folk borde kunna få se på vad de vill och dricka vad de vill utan att någon skall se ned på dem, men det kanske är för mycket att önska.
Morello skrev:BORIS skrev:
Nej.
Föreningen heter Zita och är en socialistisk kulturförening, som sagt. Dock är man en del av Folkets Bio under vilka man visar film bla.
Förutom fim har man en rad andra aktiviteter
Och ja, Zita är även namnet på biografen
Nej
"Porrbiografen Zita stängde 1991. Redan på våren året efter öppnade den igen under samma namn, men då i Folkets Bio's regi. Biografen hade då genomgått en omfattande ombyggnad, där tre salonger hade skapats, ritade av Lollo Riemer von Platen. Återinvigningen skedde den 2 april 1993. Deras verksamhet pågår fortfarande och därmed är gamla "Vinter-Palatset" respektive "Rita" Stockholms äldsta biograf i drift.[1] Repertoaren är kvalitetsfilmer som har svårt att hitta till de stora biografkedjorna."
Morello skrev:Det är väl ingen som fört förbud till dagordningen?
Jag kan bara inte upphöras att frövånas över all smörja som visas - i synnerhet på TV- men även på duken.
2. Pseudo-dokumentärer, dvs slötittar-TV som marknadsförs som dokumentär, men informationsflödet är nära noll
BORIS skrev:
VÄLKOMMEN TILL ZITA, FOLKETS BIO STOCKHOLM
Zita är en del av Folkets Bio. Vi är en ideell partipolitiskt obunden socialistisk kulturförening med uppgift att visa kvalitetsfilm på bio; kortfilmer, knattefilm, dokumentärer och spelfilm.
Doofus skrev:Morello skrev:Det är väl ingen som fört förbud till dagordningen?
Jag har vuxit upp med videovåldet och älskar filmer som Rambo, Bloodsports, American Ninja, Flykten från LA, Mad Max och allt med Jason Stathamdet finns en hel kultur runt detta. Om du inte förstår/gillar genren så behöver du ju inte titta, det finns ju mer att se ! .
Morello skrev:Doofus skrev:Morello skrev:Det är väl ingen som fört förbud till dagordningen?
Jag har vuxit upp med videovåldet och älskar filmer som Rambo, Bloodsports, American Ninja, Flykten från LA, Mad Max och allt med Jason Stathamdet finns en hel kultur runt detta. Om du inte förstår/gillar genren så behöver du ju inte titta, det finns ju mer att se ! .
Ja, tack och lov. Framförallt finns det mer att höra på, dvs musik eller radio.
Jag har på senare tid slutat med att lyssna på CD/musik i bilen för att istället lyssna på radio P1/P2 - skitbra radio alltså!
Morello skrev:Doofus skrev:Morello skrev:Det är väl ingen som fört förbud till dagordningen?
Ja, tack och lov. Framförallt finns det mer att höra på, dvs musik eller radio.
Jag har på senare tid slutat med att lyssna på CD/musik i bilen för att istället lyssna på radio P1/P2 - skitbra radio alltså!
darkg skrev:Fast det är skillnad på videovåld och våld i video. Jag tror att du missar skillnaden.
BORIS skrev:Och väljer man bort videovåldet för att endast ägna sig åt "fin" kultur för att på så sätt tro att man tillskansar sig nåt slags kulturellt kapital,
jag då är det bara att beklaga.
Då har man missförstått så pass mycket av vad kultur är att det kanske är bäst att man håller sig till den lilla klick meningsfränder i periferin
för att störa allmänheten så lite som möjligt.
darkg skrev:Fast det är skillnad på videovåld och våld i video. Jag tror att du missar skillnaden.
BORIS skrev:darkg skrev:Fast det är skillnad på videovåld och våld i video. Jag tror att du missar skillnaden.
Noterar att du tror så
darkg skrev:BORIS skrev:darkg skrev:Fast det är skillnad på videovåld och våld i video. Jag tror att du missar skillnaden.
Noterar att du tror så
En rimlig tolkning är att du inte anser att du gör det. Fair enough. Och jag får ju hålla med dig om att det är en tveksam merit att välja bort videovåld för att det inte är fint nog, dvs av indirekt preferens utifrån önskad grupptillhörighet typ.
Men ska man behöva ligga lågt för att man väljer si eller så? Är diskussionen skadlig?
Det är intressant att film, om det är som du säger, och böcker(?) inte påverkar våldsbenägenhet el. attityder på samma sätt som spel. Det får jag begrunda!
Doofus skrev:Tror du att TV/data-spel har någon koppling till våldsbenägenhet ?
darkg skrev:Doofus skrev:Tror du att TV/data-spel har någon koppling till våldsbenägenhet ?
Ja. Det kanske är fel?
AndreasArvidsson skrev: Att spela dessa spel är inget som jag orkar när jag är trött. Då föredrar jag hellre en film utan någon djupare handling att fördriva tiden med.
.
Morello skrev:BORIS skrev:
Zita är en del av Folkets Bio. Vi är en ideell partipolitiskt obunden socialistisk kulturförening med uppgift att visa kvalitetsfilm på bio; kortfilmer, knattefilm, dokumentärer och spelfilm.
Zita är en del av folkets bio. Vi,dvs folkets bio....
(Zita är alltså en delmängd av folkets bio)
Jag är ju varken såsse eller kommunist, men gillar ändå Zita; en litet annorlunda biograf och nu pratar jag inte om porrbiotiden.![]()
Läs ordentligt.
Morello skrev:Typ videovåld?
darkg skrev:BORIS skrev:darkg skrev:Fast det är skillnad på videovåld och våld i video. Jag tror att du missar skillnaden.
Noterar att du tror så
En rimlig tolkning är att du inte anser att du gör det. Fair enough. Och jag får ju hålla med dig om att det är en tveksam merit att välja bort videovåld för att det inte är fint nog, dvs av indirekt preferens utifrån önskad grupptillhörighet typ.
Men ska man behöva ligga lågt för att man väljer si eller så? Är diskussionen skadlig?
Det är intressant att film, om det är som du säger, och böcker(?) inte påverkar våldsbenägenhet el. attityder på samma sätt som spel. Det får jag begrunda!
BORIS skrev:Morello skrev:BORIS skrev:
Jag är ju varken såsse eller kommunist, men gillar ändå Zita; en litet annorlunda biograf och nu pratar jag inte om porrbiotiden.![]()
Läs ordentligt.
Zita är en biograf. Zita är också en förening, som står under Folkets Bio, där du både kan vara aktiv och passiv medlem.
Som aktiv medlen i Zita handlar det om allt ifrån drift av biografen till arrangemang av olika event.
Alltså detta är inget jag tror, känner personligen folk som varit aktiva i Zita
Men hur som helst trevligt att du uppskattar lite hederligt gammalt föreningsarbete i sann socialistisk anda
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Typ videovåld?
. Jag tycker som sagt att det finns plats för allt och inget är bättre eller finare än något annat i min bok.
Morello skrev:BORIS skrev:Morello skrev:
Läs ordentligt.
Zita är en biograf. Zita är också en förening, som står under Folkets Bio, där du både kan vara aktiv och passiv medlem.
Som aktiv medlen i Zita handlar det om allt ifrån drift av biografen till arrangemang av olika event.
Men hur som helst trevligt att du uppskattar lite hederligt gammalt föreningsarbete i sann socialistisk anda
Jag uppskattar inte Zita för att det är en socialistisk förening, utan för att Zita visar kvalitetsfilm, dvs den amerikanska våldsfilmens diametrala motsats.
BORIS skrev:Och väljer man bort videovåldet för att endast ägna sig åt "fin" kultur för att på så sätt tro att man tillskansar sig nåt slags kulturellt kapital,
jag då är det bara att beklaga.
Då har man missförstått så pass mycket av vad kultur är att det kanske är bäst att man håller sig till den lilla klick meningsfränder i periferin
för att störa allmänheten så lite som möjligt.
AndreasArvidsson skrev:
Ganska ofta så kan jag dock tycka att det är skönt med en film där handlingen är enkel. Den behöver inte vara dum för det, men om det inte kräver att man sitter helfokuserar på varenda detalj så kan det vara skönt från och till.
Jag vet inte hur det är med er andra, men efter en arbetsvecka så kan jag ibland vara ganska trött i huvudet. Jag arbetar ju trots allt uteslutande med detaljer. Att då bara se en film som är ren underhållning utan speciellt mycket substans kan vara avkopplande.
Sen ser jag gärna på komplexa filmer, dokumentärer, vetenskapsprogram med mera också. Jag tycker som sagt att det finns plats för allt och inget är bättre eller finare än något annat i min bok.
BORIS skrev:...
Ahh, inte ens det kunde du bjuda på, snålt.
"den amerikanska våldsfilmens diametrala motsats." säger du. Är det typ rysk porrfilm du tittar på då?
Laila skrev:BORIS skrev:...
"den amerikanska våldsfilmens diametrala motsats." säger du. Är det typ rysk porrfilm du tittar på då?
Sänder man sånt på Zita numera . . .typ ?
IngOehman skrev:
Däremot avskyr jag i väldigt många actionfilmer baserat på att de inte har någon inre substans (inga eller svaga element av komedi och/eller drama) och på grund av att de är så fruktansvärt illa filmade. När långa till synes ändlösa scener med idel snabba klipp och skakande kamera används som substitut till att åstadkomma något intressant att titta på (som inte kräver snabba klipp och skakande kamera för att säga "action!") så blir jag mest bara uttråkad, och kan till och med somna.
Tyvärr har filmkonsten gått illa utför med avseende på just detta. De främsta regissörerna behärskar fortfarande berättande, men de flesta gör det inte. Försämringen med avseende på detta startade samtidigt som MTV. Vet inte om det har något samband dock.
Vh, iö
Laila skrev:BORIS skrev:...
Sänder man sånt på Zita numera . . .typ ?
Morello skrev:IngOehman skrev:
Däremot avskyr jag i väldigt många actionfilmer baserat på att de inte har någon inre substans (inga eller svaga element av komedi och/eller drama) och på grund av att de är så fruktansvärt illa filmade. När långa till synes ändlösa scener med idel snabba klipp och skakande kamera används som substitut till att åstadkomma något intressant att titta på (som inte kräver snabba klipp och skakande kamera för att säga "action!") så blir jag mest bara uttråkad, och kan till och med somna.
Tyvärr har filmkonsten gått illa utför med avseende på just detta. De främsta regissörerna behärskar fortfarande berättande, men de flesta gör det inte. Försämringen med avseende på detta startade samtidigt som MTV. Vet inte om det har något samband dock.
Vh, iö
Intressaant - när kom MTV?
Morello skrev:Grejjen är att audio-systemet (BMW business) låter skit, så det är inte kul med musik längre. Volvon hade ett mycket bättre audiosystem, men å andra sidan låter BMW's treliterssexa så sanslöst mycket bättre än volvos femmor.
Morello skrev:Min är äldre (E46 330ci), men motorn låter till skillnad mot alla tusentals BMW-dieseltraktorer folk kör runt i, riktigt bra!
pingvinen skrev:Morello skrev:Min är äldre (E46 330ci), men motorn låter till skillnad mot alla tusentals BMW-dieseltraktorer folk kör runt i, riktigt bra!
Du får njuta av den sången då!![]()
tusentals dieseltraktorer, nej jag har bara en
Morello skrev:pingvinen skrev:Morello skrev:Min är äldre (E46 330ci), men motorn låter till skillnad mot alla tusentals BMW-dieseltraktorer folk kör runt i, riktigt bra!
Du får njuta av den sången då!![]()
tusentals dieseltraktorer, nej jag har bara en
Grannen har en, farsan en, brorsan en. Alla kör diesel.![]()
Låter illa och skitar ned.
BORIS skrev:Morello skrev:BORIS skrev:
Läs ordentligt.
BORIS skrev:Socialistiska anda, menar du att man i en förening inte kan agera efter en sådan?
BORIS skrev:Inte intresserad av ditt svar, frågan är retorisk och ditt inlägg ovan är redan på gränsen till att det borde rapporteras
Morello skrev:LTS=LjudTekniska Socialisterna?
Nattlorden skrev:Jobbas det på trådlåsning, eller?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster