Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Det där med mastringen eller masteringen är det många som kommenterar. Är det när man söker på "popmusik" som valmöjligheterna uppstår? Det kan jag förvisso kolla själv...
Söker jag på "mina musikgenrer" så har jag inte noterat att det dyker upp fler versioner av samma vax.
mn12 skrev:"Popmusik" är ju en flytande definition. Jag brukade använda Harry Belafonte - At Carnegie som skräckexempel för Spotify hade både en gammal utgåva och en ny hemsk. Men senast jag skulle "dema" hade dom länkat ihop dom och dom lät lika kasst båda två.
KentLindqvist skrev:Inspirerad av strmbrgs tråd, undrar jag hur många av oss som tycker att spotify är av hög kvalitet,
och med andra ord i de allra flesta hänseenden duger som "e-fonogram".
Det vore intressant att se hur vi här på forumet tycker. Vi bör väl vara noggrannare med
detta än "rune bergström". samt ha bättre möjligheter att detektera ev brister iom våra maskinparker...
vet att det dryftats massor av gånger, men har vi en simpel omröstning?
Komorok skrev:Röstade på nej. Jag anser inte att det duger "mer än väl". Men det duger för det mesta, tycker jag. 99% av allt mitt musiklyssnande sker via spotify.
Eargasm skrev:Spottan, HiFi?
Skojar, du?
Eargasm skrev:"Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt"
JA eller NEJ.
Då jag många gånger uppfattat Faktiskt.se vilja utmåla sig själv som en vandrare på den yttersta gränsen vad gäller återgivning av musik i hemmamiljö så tycker jag detta är förbryllande, HiFi känns som ett naturlig avsats som jag inte anser vara så väldans svår att uppnå trots allt, givetvis är själva definitionen inte helt förankrad hos alla, men ändå?
En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?
Långt ifrån välljud eller HiFi i min bok.
Okej för jobbet, i mobilen, i laptopen, men inte hemma i soffan en fredag som denna.
Aldrig, inte för mig iaf.
Eargasm skrev:En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?.
Rydberg skrev:Eargasm skrev:En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?.
Av nyfikenhet, har du slagit av volymnormeringen?
Eargasm skrev:"Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt"
JA eller NEJ.
Då jag många gånger uppfattat Faktiskt.se vilja utmåla sig själv som en vandrare på den yttersta gränsen vad gäller återgivning av musik i hemmamiljö så tycker jag detta är förbryllande, HiFi känns som ett naturlig avsats som jag inte anser vara så väldans svår att uppnå trots allt, givetvis är själva definitionen inte helt förankrad hos alla, men ändå?
En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?
Långt ifrån välljud eller HiFi i min bok.
Okej för jobbet, i mobilen, i laptopen, men inte hemma i soffan en fredag som denna.
Aldrig, inte för mig iaf.
Eargasm skrev:Rydberg skrev:Eargasm skrev:En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?.
Av nyfikenhet, har du slagit av volymnormeringen?
Ska jag vara ärlig vet jag inte på om jag gjort det på HTPC`n som vid ungefär 3 tillfällen kört spotify, men normalt så börjar jag alltid med att stänga av allt vad processing heter oavsett om det är en lcd, plasma, win 8 eller spotify men helt säker kan jag inte vara, men det är irrelevant.
Jag vid otaliga tillfällen lyssnat på spotify på dugliga anläggning hos vänner och det har aldrig kommit upp till den nivån som JRiver med en vettig release från HDtracks eller en fin vinylrip kunnat leverera, inte ens i närheten.
Eargasm skrev:Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?
Nattlorden skrev:Eargasm skrev:Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?
Exakt noll. Sån't hör ungkarlar till.
Strmbrg skrev:Hah!
Här är man tydligen hyfsat lyckligt lottad. Jag kan sitta varje kväll och spisa vax i min källare om jag vill.![]()
Hm, om jag vore tvungen att ha stereon i ett vardagsrum där jag sällan kunde spela musik, så skulle jag nog inte heller lägga några stora summor på apparaturen. Det skulle det inte vara värt.
Nattlorden skrev:Eargasm skrev:Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?
Exakt noll. Sån't hör ungkarlar till.
Magnuz skrev:Kvaliteten i sig är helt ok. I Spotifys barndom förekom det dåliga rippar, men det problemet verkar mer eller mindre ha försvunnit. Det stora problemet är, som andra varit inne på, att oremastrade originalutgåvor oftast lyser med sin frånvaro. Men det krävs ju förstås också att man har vettig utrustning för att det ska bli bra. Ibland hör man folk klaga över ljudkvaliteten på Spotify och så kör de via hörlursutgången på någon gammal sunkdator...
Eargasm skrev:Nädå Rydberg, det är säkert inte irrelevant, men för mig är det det.
Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?
Varför skulle jag nöja mig med nått som "funkar" eller är "bra nog"?
Vad är bra nog?
För vilket tillfälle?
Nog tror jag att tillägnar dem kvällarna till (en bra) HDtracks eller fin vinyl rip istället, helst så svarvar jag såklart själv om jag har skivan!
Perfector skrev:Fattas en valmöjlighet här.
Ingen aning.
för det är jag som inte har ljud av rätt kvalla i datorn.
Alltså kan jag inte göra mig en uppfattning
music4ever skrev:Du klagar på spotify och samtidigt framhäver vinylrippar som något bra?![]()
Visst, om det är en annan mastering så kan det stämma, men det skulle även stämma med ett kassettband eller vaxrulle. Men man kan ju inte på allvar påstå att samma mastering skulle låta mer korrekt på vinyl än ogg 320 kbps.
Finns det några blindtester där personer hör skillnaden mellan ogg 320 kbit/s och 16/44.1?
BosseS skrev:Den har också en underlig navigering. Allt som oftast när jag trycker på bakåtknappen på telefonen så ramlar jag ur hela spotify istället för att backa tillbaka dit jag var, trodde jag.
nissling skrev:Och man ska inte underskatta de fördelar som formatet kan ha i praktiken (bättre masters och exklusiv musik), men om du menar att vinyl låter bättre som i mer nära källan än CD eller Ogg så stämmer det absolut inte.
Magnuz skrev:De fel som introduceras vid "söndermastring" är typiskt större eller åtminstone mer störande än de typiska vinylfelen, tycker jag.
Eargasm skrev:Av ditt svar förstår jag att du aldrig lyssnat på en högkvalitativ vinyl-rip? (Om den är 16/44.1 eller 24/192 är av mindre betydelse)
Magnuz skrev:Nja, är vinylmastern närmare källan än CD-dito blir nog vinylen det också. De fel som introduceras vid "söndermastring" är typiskt större eller åtminstone mer störande än de typiska vinylfelen, tycker jag.
nissling skrev:Magnuz skrev:De fel som introduceras vid "söndermastring" är typiskt större eller åtminstone mer störande än de typiska vinylfelen, tycker jag.
Absolut, det var en del av min poäng. Dock kan en vinyl utgå ifrån en bra master och sedan få en riktigt dålig pressning som i slutändan är sämre/mer irriterande än en söndermastrad CD. När jag skrev "närmare källan" så syftade jag på medierna i sig och avsåg inte att peka ut några särskilda exemplen. CD har objektivt alltid mer potential att vara närmare källan än vinyl.
nissling skrev:Finns massor av dåliga pressningar från 70- och 80-talet där mastern med all sannolikhet är avsevärt bättre än vad man får ut på vinylen. Slutade förvisso med vinyl för många år sedan, men då nya pressningar (alltid?) utgår ifrån samma masters som CD:n så ser jag dem som meningslösa.
nissling skrev:... men då nya pressningar (alltid?) utgår ifrån samma masters som CD:n så ser jag dem som meningslösa.
BORIS skrev:Det är inte sällan olika masters till CD och vinyl idag, alltid till vinylens fördel
Conan skrev:BORIS skrev:Det är inte sällan olika masters till CD och vinyl idag, alltid till vinylens fördel
"Alltid" är väl lite att ta i...
BORIS skrev:Det är inte sällan olika masters till CD och vinyl idag, alltid till vinylens fördel
BORIS skrev:Var kommer dom här pressningarna ifrån?
Sällan jag upplevt att pressningen på en ny skiva idag är ett problem
music4ever skrev:BORIS skrev:Det är inte sällan olika masters till CD och vinyl idag, alltid till vinylens fördel
Finns det någon källa som kan bekräfta det?
Eargasm skrev:jB, jag vet såklart inte hur många vinylrippar du lyssnat på och hur mycket tid du lagt ned på att kolla upp vilken master och pressning du faktiskt lyssnar på, och vem som rippat och med vilken utrustning.
BORIS skrev:Nä, vid olika masters är "alltid" vinylens den bättre
nissling skrev:BORIS skrev:Det är inte sällan olika masters till CD och vinyl idag, alltid till vinylens fördel
Fast jag hänger inte med nu riktigt. Jag förstår att mastern anpassas för vinyl till pressningen, annars skulle det låta helt åt skogen, men då kommer man väl ännu längre ifrån vad det ursprungligen lät? Tänker mig typ så här...
1. Ursprunglig ljudmix (192/24) konverteras till CD (16/44.1) utan hörbar skillnad för att sedan släppas på CD eller komprimeras ytterligare till Ogg/Mp3 för digital distribution.
2. Ursprunglig ljudmix (192/24) eller CD (16/44.1) anpassas till vinyl för att kunna maskera vinylens svagheter (t.ex. högt brusgolv i lägre frekvenser och dist) och låter således annorlunda i jämförelse mot den ursprungliga ljudmixen.
Eller har jag missuppfattat något? Sker loudnessmastering i samband med konvertering till 16/44.1 och finns inte med på den ursprungliga ljudmixen?
Conan skrev:Men precis som andra har påpekat så anpassas ju vinylens master (alltid?BORIS skrev:Nä, vid olika masters är "alltid" vinylens den bättre) till mediets begränsningar framförallt i basen. Därmed har vi ju per automatik en förändring gentemot studiomastern, och har du då en CD-master som inte förändrar så mycket (såna finns väl nånstans), så är det ju vinylmastern som är "sämre"?
Har väl inte nåt jättebra exempel på där jag har koll på mastringsprocessen, men t.ex. LTS-versionen på "Med Rymden i Blodet" är väl "rakt" överförd, och då kan du ju försöka hitta en vinylversion som är bättre...
Conan skrev:BORIS skrev:Nä, vid olika masters är "alltid" vinylens den bättre
Men precis som andra har påpekat så anpassas ju vinylens master (alltid?) till mediets begränsningar framförallt i basen. Därmed har vi ju per automatik en förändring gentemot studiomastern, och har du då en CD-master som inte förändrar så mycket (såna finns väl nånstans), så är det ju vinylmastern som är "sämre"?
Har väl inte nåt jättebra exempel på där jag har koll på mastringsprocessen, men t.ex. LTS-versionen på "Med Rymden i Blodet" är väl "rakt" överförd, och då kan du ju försöka hitta en vinylversion som är bättre...
Almen skrev:Så här, tror jag:
BORIS skrev:Ett klassiskt exempel som brukas nämnas i samband med denna diskussionen
White Stripes - Icky Thump
http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=white+stripes&album=Icky+thump
BORIS skrev:Den där videon har varit uppe för diskussion flera gånger tidigare
Bill50x skrev:BORIS skrev:Den där videon har varit uppe för diskussion flera gånger tidigare
Ja, och?
Men absolut intressant, hade varit intressant om du bidragit med någon kommentar eller fundering.
/ B
nissling skrev:Och du vet väl om att de mätningarna som du hänvisar till i regel inte säger något om ljudkvalité eller "likhet till originalet"?
music4ever skrev:White Stripes - Icky Thump är en skiva som man vet och är bekräftat är helt annan master till vinylen än till CDn.
Problemet är att det är sällan så, att det finns bekräftat.
Conan skrev:Håller med nissling ovan.
Spotify var det ja... Jag lyssnar på Spottan via en laptop och ljudströmmen till nätverket med Jamcast. Plockar upp med en Oppo 95:à och sen vidare till övriga anläggningen. Samma Oppo spelar också upp fysiska fonogram (underbart ord det där) och FLAC-filer från en NAS.
De gånger jag har lyssnat på samma album på Spotify kontra CD/FLAC har jag tyckt att Spotify förlorat med en smula vad gäller upplevd "klarhet" t.ex. Om det beror på kedjan från datorn, olika versioner på formaten eller på att Spotan helt enkelt är sämre, vet jag inte och orkar inte ta reda på. Hjälpte ju till här på format för nåt år sen att "spela in" en låt på Spotify för att kunna jämföra med CD, och då var det inte möjligt att påvisa nån nämnvärd skillnad.
Så jag lutar ju åt att Spotify är väldigt bra i sina bästa stunder, och att försämringen jag upplever beror på nåt annat än strömningsmediet. Men oavsett vilket så försöker jag köpa musiken jag verkligen gillar på nedladdning eller fysiskt medium, och använder Spotify mest på resande fot i iPaden eller som "slölyssning" hemma.
BosseS skrev:Pluggade precis in en https://gramofon.com/index.html hemma. Helt fritt från A/B jämförelse går i alla fall att säga att inte låter det dåligt, kanske t.o.m riktigt bra
Använder en androidtelefon som fjärr. Ett stort plus för att utnivån är i paritet med CD-spelaren, ett annat stort plus för att volymen kan styras via telefonen.
andyman_se skrev:BosseS skrev:Pluggade precis in en https://gramofon.com/index.html hemma. Helt fritt från A/B jämförelse går i alla fall att säga att inte låter det dåligt, kanske t.o.m riktigt bra
Använder en androidtelefon som fjärr. Ett stort plus för att utnivån är i paritet med CD-spelaren, ett annat stort plus för att volymen kan styras via telefonen.
Har inte den lille rackaren bara 3,5mm utgång? Tänk också på att den delar med sig av ditt wi-fi... Dom är inte så tydliga på den punkten i marknadsföringen har jag märkt
andyman_se skrev:BosseS skrev:Pluggade precis in en https://gramofon.com/index.html hemma. Helt fritt från A/B jämförelse går i alla fall att säga att inte låter det dåligt, kanske t.o.m riktigt bra
Har inte den lille rackaren bara 3,5mm utgång? Tänk också på att den delar med sig av ditt wi-fi... Dom är inte så tydliga på den punkten i marknadsföringen har jag märkt
markusA skrev:Jag fick bli en nejsägare den här gången. Efter att ovetande ha utsatt mig själv för blindtest av misstag och hört skillnader så är jag övertygad om att lossless är det som gäller om man bryr sig om källkvalitet. För strölyssning funkar mp3 men inte för "finlyssning".
markusA skrev:Ok, my bad. Ogg är väl iofs också ett "förstörande" filformat?
Jag hade två kopior av samma skiva på hårddisken och mp3-varianten råkade spelas av misstag. Det lät fel och jag började leta runt i anläggningen för att se om något var knas och det tog mig en stund innan jag insåg att det var själva musikfilen var boven i dramat. När jag sedan bytte till flac-filen så lät allt som det skulle igen.
markusA skrev:Haha, jag hade på känn att den kommentaren skulle komma. Lustigt nog så var just den här filen släppt i mp3 original och att jag hade lyckats hitta originalet på cd (som jag rippade) var en tillfällighet då den aldrig hade en officiell release utan endast släpptes på en demo skiva.
Så, om det var en dålig mp3 så var det skivbolaget som låg bakom den dåliga rippen.
markusA skrev:Rippade demoskivan som hade cdkvalitet...
Normalt fanns den bara tillgänglig som mp3 genom nedladdning men jag hade tur.
ante_77 skrev:markusA skrev:Rippade demoskivan som hade cdkvalitet...
Normalt fanns den bara tillgänglig som mp3 genom nedladdning men jag hade tur.
Men om mp3 är original så kan det väl knappast bli bättre.
Att bränna en mp3 på CD gör det inte til "CD-kvalitet"
markusA skrev:Oki, istället för att lita på att jag inte är helt bortkollrad så får jag väl ta den långa förklaringen.
Låten ifråga är en remix som aldrig släpptes officiellt på en skiva. Bandet ifråga tyckte däremot att det var kul att lägga upp den för nedladdning ändå.
Låten släpptes dock på en demoskiva med flera olika band för en tidskrift. Cd som följde med tidningen...
Det är ett etablerat band som spelat in flertalet album i bra studios så nej, man mastrade inte i mp3. Följaktligen så har jag genom CD'n normal cdkvalitet samt mp3 som jag erhållit genom nedladdning från bandets officiella sajt.
Räcker det som källhänvisningar?
markusA skrev:Oki, istället för att lita på att jag inte är helt bortkollrad så får jag väl ta den långa förklaringen.
Låten ifråga är en remix som aldrig släpptes officiellt på en skiva. Bandet ifråga tyckte däremot att det var kul att lägga upp den för nedladdning ändå.
Låten släpptes dock på en demoskiva med flera olika band för en tidskrift. Cd som följde med tidningen...
Det är ett etablerat band som spelat in flertalet album i bra studios så nej, man mastrade inte i mp3. Följaktligen så har jag genom CD'n normal cdkvalitet samt mp3 som jag erhållit genom nedladdning från bandets officiella sajt.
Räcker det som källhänvisningar?
markusA skrev:Oki, du vinner! Man kan aldrig vara helt säker, det finns säkert inga skillnader mellan förstörande komprimering och lossless. Och dessutom så inbillade jag mig nog bara att jag hörde skillnaderna trots att det var så markant inbillning att jag började leta fel i anläggningen.
Spotify har hittat den helige grahl inom musikkomprimering geom att använda ogg och nu kan alla vi lurade stackare som sitter med hopplöst föråldrade uppblåsta flac-filer äntligen göra oss av med allt sånt samt med gott samvete börja streama allt från Spotify.
För vi har ju full kontroll över allt som streamas från Spotify, eller vänta nu? Vi har ju ingen kontroll öht av materialet från Spotify. Hur vet vi att allt är komprimerat på identiskt vis när det kommer från Spotify? Nej just ja, sist jag hörde så hade de ju inte ens enhetlig bitrate? Nåja, strunt samma, vi litar blint på att folket bakom Spotify kan det här och alltid levererar superperfektast ogg-komprimering under alla omständigheter. Och bara från de bästa upptagningarna samt de bästa mastringarna.
markusA skrev:Det jag ville poängtera var att jag inte visste att mp3 filen var den som spelades, jag trodde att det var flac filen och skillnaden var så stor att jag började leta fel.
Om man väljer låt med omsorg och ser till att förutsättningarna är de bästa möjliga så är jag övertygad om att det blir i det närmaste omöjligt att höra skillnad filformaten emellan men vi lever inte i en tillrättalagd värld och ofta så blir inte källmaterialet perfekt vilket gör att man löper risk till hörbara försämringar.
Följaktligen kommer man ibland att höra skillnader och ibland inte, jag föredrar att plocka bort det "riskmomentet" ur ekvationen och kör sålunda lossless.
Och för att förtydliga ytterligare en aning. Det som var tydligt märkbart var att musiken tappade själen på mp3 filen, den var inte lika levande och kändes allmänt platt. Det var inga stora tonala skillnader jag kunde sätta fingret på utan det var själva musikupplevelsen som plötsligt bara blev tråkig.
markusA skrev:För vi har ju full kontroll över allt som streamas från Spotify, eller vänta nu? Vi har ju ingen kontroll öht av materialet från Spotify. Hur vet vi att allt är komprimerat på identiskt vis när det kommer från Spotify? Nej just ja, sist jag hörde så hade de ju inte ens enhetlig bitrate? Nåja, strunt samma, vi litar blint på att folket bakom Spotify kan det här och alltid levererar superperfektast ogg-komprimering under alla omständigheter. Och bara från de bästa upptagningarna samt de bästa mastringarna.
markusA skrev:Svarade inte mitt förra inlägg på den biten? Med snålkodning så riskerar man att åka på minde väl kodade exempel, kör man lossless så slipper man det helt.
JB skrev:markusA skrev:Svarade inte mitt förra inlägg på den biten? Med snålkodning så riskerar man att åka på minde väl kodade exempel, kör man lossless så slipper man det helt.
Fast varför skulle dom snålkoda olika mellan olika album? hör ni skillnader på Spotify jämfört med fysiska skivor så är det olika utgåvor, snålkodningen gör så pass liten skillnad att dom flesta inte hör någon skillnad överhuvudtaget, och väldigt liten skillnad för dom som kan höra skillnad.
RogerGustavsson skrev:JB skrev:markusA skrev:Svarade inte mitt förra inlägg på den biten? Med snålkodning så riskerar man att åka på minde väl kodade exempel, kör man lossless så slipper man det helt.
Fast varför skulle dom snålkoda olika mellan olika album? hör ni skillnader på Spotify jämfört med fysiska skivor så är det olika utgåvor, snålkodningen gör så pass liten skillnad att dom flesta inte hör någon skillnad överhuvudtaget, och väldigt liten skillnad för dom som kan höra skillnad.
Det råder väl osäkerhet om hur de får fonogrammen levererade? Gör de rippningen själva? Är sedan överföringen till lyssnaren "rak"?
RogerGustavsson skrev:Kul med bakgrundsinformation. Vilken grupp är det?
JB skrev:RogerGustavsson skrev:Kul med bakgrundsinformation. Vilken grupp är det?
http://open.spotify.com/track/76fKYsJF6R88Gyo44FTvw6
ante_77 skrev:JB skrev:RogerGustavsson skrev:Kul med bakgrundsinformation. Vilken grupp är det?
http://open.spotify.com/track/76fKYsJF6R88Gyo44FTvw6
*Tummen-upp gubbe*
ottovonkopp skrev:Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att Spotify låter trist efter en stund. Slutar alltid med att jag lyssnar på mina rippade cd (och köpt, nerladdad flac) istället.
Kent!?
http://dr.loudness-war.info/album/view/78743
MichaelG skrev:Jag har en Kent-cd (vapen & ammunition) och den är en av de sämsta skivor jag har ur ljudsynpunkt. Annars tycker jag Spotify låter riktigt bra under förutsättning att det är en bra inspelning. Jag drabbas inte av lyssningströtthet när jag lyssnar på välinspelad musik.
När jag hör en del uttala sig om det usla ljudet på Spotify, misstänker jag att de antingen inbillar sig eller har felinställt någonstans. Eller jämför sin original cd med en tokmastrad version på Spotify.
juanth skrev:2015 var den här omröstningen. Kanske kul att göra en ny och se om utfallet skiljer sig 5 år senare? J
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster