Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:samåka från Göteborg?
RogerGustavsson skrev:Synd att det ska vara så svårt att känna igen folk från forum som detta!
shifts skrev:Ta med kameran!
RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Ta med kameran!
Jag har tagit bilder och kommer att lägga upp dem så småningom.
verdad skrev:Hur var förresten föredragen som hölls på mässan och hur lyckades dom med att återge en raketuppskjutning? Dom måste haft en kraftig anläggning till det.
Maccis skrev:Vintage Hifi hade det rummet.
sportbilsentusiasten skrev:verdad skrev:Hur var förresten föredragen som hölls på mässan ...?
Missa INTE föredragen från Dr. Thomas Lagö från Qirra Sound och Ravi Margasahayam från NASA![]()
Thomas dissade rumsmätningar och RT60 så det stod härliga till![]()
...
Thomas demade även sina faslinjära högtalare, intressant kille - och kompetent.
RogerGustavsson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Holographic Audio
Att skylla på Växjö Lakers är HELT OK…![]()
Vad heter utställaren? Väldigt trevlig kille o bra musik som vanligt. Gäller även Larsen.
RogerGustavsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Holographic Audio
Vad heter utställaren? Väldigt trevlig kille o bra musik som vanligt. Gäller även Larsen.
DJ var ju Komorock! Utställare var Lars Karlsson, Lakers-mannen.
FBK skrev:Är det någon som vet vilka Profel modeller som demades ? Intryck? Har hört ifrån Studio folk att Profels Studio modeller ska vara bra.
sportbilsentusiasten skrev:RogerGustavsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Holographic Audio
Det var en kille i rummet...det var han jag menade. Du nämner två?
hifikg skrev:Larsen lyckas alltid. Nästan. På Sweetspot i Stockholm häromsistens gick det inte så bra, men annars är det där det brukar låta mest som hemma, dvs bäst
Hade de samma stuga som tidigare år? Längst ner i tredje raden, nästan mittemot Holographic (om de hade samma stuga alltså). Hur var det i finrummen i huvudbyggnaden då? Kanske står högre upp förresten, måste kolla bilderna, kikade på dem i 120 km/h tidigare så jag får erkänna att jag inte tittade så noga.
RogerGustavsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Holographic Audio
Att vi hade olika uppfattningar om en del rum är normalt, inte minst beror det på vad som spelas! Enda ställena jag spelade medhavd musik var hos Ultimate och Holographic. Larsen och Holographic Audio hade båda mått väl av större rum men de större som finns på utställningsområdet är inte bra även om jag tyckte Ardstål hade fått till det bra.
Var tillbaks innan stängningen idag för att uppleva rymdfärjeuppskjutningen. Den var förstås inte värt besväret... Lät apa om musiken som spelades tokhögt.
sportbilsentusiasten skrev:Audioactive
Jobbiga utställare som pushade lyssnarna och till slut blev det otrevlig stämning och några lyssnare opponerade sig.
Var likadant förra året tyvärr.
Lät inge vidare (i år heller)
hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Audioactive
Jobbiga utställare som pushade lyssnarna och till slut blev det otrevlig stämning och några lyssnare opponerade sig.
Hävdar de att det låter bra fast auditoriet säger tvärtom?
RogerGustavsson skrev:Undvek det rummet i det längsta efter erfarenhet från tidigare år. Det var då ett evigt mässande av vad man skulle lyssna efter och liknande och givetvis var allt solklart mycket bättre ju fler och dyrare prylar som kopplades in... Då under förra årets mässa vågade ingen opponera sig, jag lyckades också avhålla mig kommentarer.
Evil_Homer skrev:RogerGustavsson skrev:Undvek det rummet i det längsta efter erfarenhet från tidigare år. Det var då ett evigt mässande av vad man skulle lyssna efter och liknande och givetvis var allt solklart mycket bättre ju fler och dyrare prylar som kopplades in... Då under förra årets mässa vågade ingen opponera sig, jag lyckades också avhålla mig kommentarer.
Hör du ingen skillnad så hör du väl inte, vad är det för farligt med att säga detta?
Evil_Homer skrev:RogerGustavsson skrev:Undvek det rummet i det längsta efter erfarenhet från tidigare år. Det var då ett evigt mässande av vad man skulle lyssna efter och liknande och givetvis var allt solklart mycket bättre ju fler och dyrare prylar som kopplades in... Då under förra årets mässa vågade ingen opponera sig, jag lyckades också avhålla mig kommentarer.
Hör du ingen skillnad så hör du väl inte, vad är det för farligt med att säga detta?
hifikg skrev:Evil_Homer skrev:RogerGustavsson skrev:Undvek det rummet i det längsta efter erfarenhet från tidigare år. Det var då ett evigt mässande av vad man skulle lyssna efter och liknande och givetvis var allt solklart mycket bättre ju fler och dyrare prylar som kopplades in... Då under förra årets mässa vågade ingen opponera sig, jag lyckades också avhålla mig kommentarer.
Blir som kejsarens nya kläder, det krävs ett barn, en dåre, eller kanske en ingenjör för att säga ifrån. När de byter kablar eller monterar svarta koner brukar jag garva högt o fälla kommentarer om voodoo och tro som kan försätta berg. Jag är varken barn eller ingenjör...
RogerGustavsson skrev:Sedan är man trött på att diskutera med säljarfolk som är välsmorda käften, det är bortkastad tid...
IngOehman skrev:
- - - - -
*Kom just på att det lika gärna kan ha varit dåren som var jag...
IngOehman skrev:En ingenjör, hur menar du då?*![]()
IngOehman skrev:Han var lite svårdiskuterad och hävde under diskussioner istället för att framföra argument ur sig saker i stil med att den han talade med hade för låg utbildning för att kunna förstå...
Om folk har prestigeproblem så får de väl låta bli att ha fel!![]()
IngOehman skrev:Jag gör alltid allt jag kan, inom rimlighetens gräns såklart, för att låta bli att dra brallorna av någon.
Det vill säga invänder jag mot något som någon sagt, så lämnar jag utrymme åt den som sagt det felaktiga att moderera sig, rätta sig, eller klargöra att de inte vet och kunde ha uttryckt sig försiktigare.
Men ofta drar de då brallorna av sig själva i det att de istället väljer att trassla sig djupare in i felaktigheterna.
Det är lite synd.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Han var lite svårdiskuterad och hävde under diskussioner istället för att framföra argument ur sig saker i stil med att den han talade med hade för låg utbildning för att kunna förstå...
He, he... Det verkar som man har missat skön underhållning.![]()
Hur många gånger nämndes "paradigmskifte", eller har han numera nött ut det ordet (till förmån för något annat kanske)?
IngOehman skrev:Och varför förnekar man vågformsåterskapandeproblemen vid "bandbreddssampling", t ex att sampla något man vet är (oändligt brant) bandbreddsbegränsat till säg 20 - 20 000 Hz och som samplas med 39 998 Hz? Alltså även efter att man borde ha fått klart för sig att man tänkt fel.
IngOehman skrev:Okej, jag ser vad du skriver, men låt mig då vara väldigt tydlig:
Min förhoppning är alltid att de INTE skall trassla in sig värre. Ändå så gör de ofta det. Det är ingenting jag är glad över. För mig finns det ingenting positivt med det. Saken blir oftast inte bra utredd för alla dem som lyssnar och som själva inte ser hur allting hänger samman, när en diskussion slutar med konflikt där de som diskuterar säger emot varandra. Den som då saknar kunskap själv kan ha svårt att veta vem som har rätt. Det blir bra trist stämning. Dessutom slutar det ibland med att den som trasslat in sig tycker att det var mitt fel och tror att det var vad jag hoppades på.
Inget kunde vara felaktigare.
Jag vill motsatsen och hoppas att den som sagt något som är fel skall inse det. Jag tycker ju bara att alla skall ha möjlighet att se och höra även riktiga beskrivningar av hur saker fungerar, och att de som kan ha sagt något som inte är riktigt skall få chans att rätta det. Jag kan dock inte styra över hur folk väljer att bemöta sakliga invändningar.
PappaBas skrev:Jag måste vara den enda här som aldrig varit på hifi-mässa
Evil_Homer skrev:hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Audioactive
Hävdar de att det låter bra fast auditoriet säger tvärtom?
Är detta ett skämt?
Hur menar du att dom pushade lyssnarna?
RogerGustavsson skrev:Undvek det rummet i det längsta efter erfarenhet från tidigare år. Det var då ett evigt mässande av vad man skulle lyssna efter och liknande och givetvis var allt solklart mycket bättre ju fler och dyrare prylar som kopplades in... Då under förra årets mässa vågade ingen opponera sig, jag lyckades också avhålla mig kommentarer.
sportbilsentusiasten skrev:...
Då dansken ville höra vad publiken tyckte o fortsatte fråga trots att ingen ville svara... O till slut sa flera i publiken att de tyckte det lät dåligt och fick arroganta svar tillbaks från dansken...
Dryg typ!
PappaBas skrev:Jag måste vara den enda här som aldrig varit på hifi-mässa
IngOehman skrev:Han antydde att hela världen var missledd som dels trodde att man inte perfekt kunde rekonstruera en vågform som digitaliserats (vilket han förstås har rätt i). Men även att välden var missledd som trodde att Fs > Fö*2 gäller. När det som gäller i verkligheten är Fs > B*2.
Jag invände, på de grunder jag redogjort för i det tidigare här. Man bör känna till även Fs > Fö*2, varför de två varianterna finns, och veta när man behöver göra si respektive kan göra så.
Vh, iö
FBK skrev:Tur att det finns sådan här trådar varje år så folk kan "skriva av sig" om hur dåligt det är på Hifimässor, och hur bra allt är hemma.
Bernt skrev:FBK skrev:Tur att det finns sådan här trådar varje år så folk kan "skriva av sig" om hur dåligt det är på Hifimässor, och hur bra allt är hemma.
Verkligen!
FBK skrev:Tur att det finns sådan här trådar varje år så folk kan "skriva av sig" om hur dåligt det är på Hifimässor, och hur bra allt är hemma.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Han antydde att hela världen var missledd som dels trodde att man inte perfekt kunde rekonstruera en vågform som digitaliserats (vilket han förstås har rätt i). Men även att välden var missledd som trodde att Fs > Fö*2 gäller. När det som gäller i verkligheten är Fs > B*2.
Jag invände, på de grunder jag redogjort för i det tidigare här. Man bör känna till även Fs > Fö*2, varför de två varianterna finns, och veta när man behöver göra si respektive kan göra så.
Vh, iö
Jag förstår inte riktigt vart Lagö ville komma med att Fs > Fö*2 inte skulle gälla. Ville han mest briljera med något i sammanhanget ovidkomande, eller ansåg han att det hade relevans även i ljudsammanhang (alltså sådant som är tänkt att spelas upp genom hans högtalare)?
Evil_Homer skrev:FBK skrev:Tur att det finns sådan här trådar varje år så folk kan "skriva av sig" om hur dåligt det är på Hifimässor, och hur bra allt är hemma.
+1
Glöm inte den klassiska " och dom spelade mässjazz " och då man ställer frågan om dom hade med sig musik och frågat om dom ville spela den så är det nästan alltid som svaret blir ett nej.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Han antydde att hela världen var missledd som dels trodde att man inte perfekt kunde rekonstruera en vågform som digitaliserats (vilket han förstås har rätt i). Men även att välden var missledd som trodde att Fs > Fö*2 gäller. När det som gäller i verkligheten är Fs > B*2.
Vh, iö
Jag förstår inte riktigt vart Lagö ville komma med att Fs > Fö*2 inte skulle gälla. Ville han mest briljera med något i sammanhanget ovidkomande, eller ansåg han att det hade relevans även i ljudsammanhang (alltså sådant som är tänkt att spelas upp genom hans högtalare)?
Bra fråga. Jag vet inte heller. Det såg lite ut som ett försök att briljera, kanske. Fast jag vet ju själv att det kan vara kul och berikande om föreläsare utsmyckar föreläsningar med intressanta små artefakter. Kul grejor som kanske ingen tänkt på. Inte vet jag. Det kan även handla om att han ÄR genuint övertygad om att Fs > Fö*2 är dumheter och att den alltid bör ersättas med Fs > B*2, och att han helt enkelt är frustrerad över att träffa på den överallt, både i så mycket litteratur och bland människor/studelter.
Min invändning var inte mot det (att han tog upp saken, som må vara irrelevant för audio) hur som helst, utan att det sagde var fel - det vill säga att Fs >B*2 skulle duga för att rekonstruera alla vågformer perfekt. Det finns specialfall där den inte fungerar ens i teorin. I praktiken är problemen ännu större. Men det finns också fall där bandbreddssampling har vara i allra högsta grad förnuftigt, och informationseffektivt inte minst. Så att känna till att man kan "bandbreddssampla" är inte fel, men man bör då även känna till fallgroparna.
Som du antyder så är ju bandbredden i audiosammanhang nästan sammanfallande med övre gränsfrekvensen, så talar man hifi så blir frågan framförallt akademisk. Men skulle bandbredden nedåt ha varit bestämd till 20 Hz (Brickwall) så hade man haft 20 Hz extra utrymme på sig.![]()
Idag finns ju ingen strikt övre bandbreddsgräns annat än den som ges av samplingsfrekvensen (44,1 kHz), det vill säga 22,05 kHz. I praktiken får dock de flesta rekonstruktionsfilter problem redan strax över 20 kHz eftersom man inte har oändligt många termer för att beskriva sincen. Så de där 20 hertzen som hade kunnat vinnas (med artefakter med på köpet) har som jag ser det värdet noll, samtidigt som en förlust av allt under 20 Hz då blir svårt att försvara. Själv envisas jag med att påstå att en undra gränsfrekvens om 0,3 Hz eller lägre är ett bra mål att sträva efter, för så många apparater som möjligt i audiokedjan. Alla där det inte är svårt att nå det helt enkelt.
Vh, iö
IngOehman skrev:PappaBas skrev:Jag måste vara den enda här som aldrig varit på hifi-mässa
Å tusan. Ändå har jag träffat dig på en hifi-mässa. En butiksmässa förvisso, men ändå.
Vh, iö
hifikg skrev:IngOehman skrev:[...] Min förhoppning är alltid att de INTE skall trassla in sig värre. [...]
Det hedrar dig förstås. Du är en bättre människa än jag, jag är ondåtminstone ibland. [...]
PappaBas skrev:IngOehman skrev:PappaBas skrev:Jag måste vara den enda här som aldrig varit på hifi-mässa
Å tusan. Ändå har jag träffat dig på en hifi-mässa. En butiksmässa förvisso, men ändå.
Vh, iö
Hmm, det måste varit min dubbelgångare i så fallHar inte varit på någon butiksmässa vad jag kan minnas. Eller menar du när du demade Guru i Malmö?
avr7000 skrev:Buchardt Audio DK
De små burkarna med slavbasar var en kul bekantskap
lagoqirra skrev:Angående Öhmans inlägg: Man lär ut det okända från det kända. Om man inte vet vilka begrepp som är kända är det svårare att hitta bra förklaringsmodeller. Därför hjälper det om man vet vilken utbildning (språk) man kan använda. Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta.
lagoqirra skrev:Angående Öhmans inlägg: Man lär ut det okända från det kända. Om man inte vet vilka begrepp som är kända är det svårare att hitta bra förklaringsmodeller. Därför hjälper det om man vet vilken utbildning (språk) man kan använda.
lagoqirra skrev:Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta. Detta mål att ”tolka” förringar inte utan skall enbart ses som frågan ”vilket språk talar du”. Detta har heller inget med prestige att göra. När man märker att de begrepp man normalt använder tolkas annorlunda måste man kanske ”byta språk”. När en svensk säger ”bolla” till en dansk för att markera att vi skall ”diskutera” kan en viss förvirring uppstå. Jag använder mig av standardiserade begrepp där ISO, ANSI och andra internationella standarder utgör basen för begrepp och metoder så att vi talar om samma sak. Det kan dock skilja en del i begrepp mellan disciplinerna men detta brukar jag ha bra koll på. Mitt arbete inom standardiseringen har som mål att minska denna språkförbistring samt göra det svårare att felaktigt använda begreppen vilket alltför ofta händer för att delge en egen åsikt utan vetenskaplig förankring.
lagoqirra skrev:Att sampling mot frekvens skulle vara korrekt och inte mot BW stämmer inte.
lagoqirra skrev:Att jag skulle sagt att ”hela världen har fel” stämmer inte heller. Shannon och Nyqvist hade en diskussion i frågan och Shannon förenklade med förutsättningen att ”vi börjar alltid vid 0 Hz.” Då blir frekvens och BW samma sak. DÅ kan man använda frekvens istället. I annat fall MÅSTE man använda BW som samplingsbegrepp (fs>2*BW).
lagoqirra skrev:Att blanda ihop begreppen och göra påstående som saknar relevans hjälper inte. Teorin står på fast grund och detta är inte min teori! Jag förklarar bara hur teorin ser ut.
lagoqirra skrev:Det är dock vanligt att missuppfattningar utgör ”sanningen” men de är fortfarande fel. Ett vanligt tankefel uppstår när man glömmer BT-produkten samt inte har definierat BW korrekt.
lagoqirra skrev:Då kan dessa villfarelser uppkomma...
lagoqirra skrev:...men de är fortfarande fel även om man är självutnämnd expert. Jag har tagit fram ett antal tumregler för sampling som underlättar eftersom teorin kan upplevas som alltför komplicerad av många. Jag skall hålla en kurs i USA för ett antal experter i maj samt juni. Den har alltid varit populär och många tycker att ”äntligen har de förstått hur det hänger ihop” (ofta experter inom flyg och fordon). I juni kommer jag även att inkludera FFT och dess applikationer. Jag ville dock ge även Sweetspot-besökare en möjlighet att lyfta horisonten. Jag har full koll på ämnet!
lagoqirra skrev:Att jag inte skulle veta skillnaden på dB, SPL, Watt, osv stämmer inte heller. Jag undervisar internationellt i dessa frågor men det är inte enkelt att förklara när begreppsförvirringen verkar vara stor. dB är alltid dB och så långt är vi överens. Skillnaden mellan 100 dB och 190 dB är stor och det var detta jag försökte att beskriva och där refererade jag till watt för enkelhets skull. Ett vanligt exempel i internationella kurser är en bullrig gräsklippare som utstrålar 0.01 watt akustisk effekt. Vill man beskriva ljudutstrålning finns det ett antal standardiserade metoder som jag går igenom i mina internationella kurser. Ljudintensitet är en av dem och Intensitet beskriver W/m2. Ljudintensitet (fast på riktigt handlar det inte ens om det, utan om SPL*) används ofta för att mäta utstrålat ljud från tex en skrivare eller gräsklippare (enligt standard tex ISO 3741-47, ANSIS12.31-36 och DIN 45 635). Från min sida råder ingen tveksamhet.
lagoqirra skrev:Att det skulle varit 102.9 dBC peak kan inte heller stämma. Det fanns ingen där som gjorde en korrekt mätning.
lagoqirra skrev:Om man sedan använder dBC eller dBZ är inte det viktiga utan att man redovisar det samt använder korrekta mätinstrument. Vi använder enbart ljudnivåmätare av Typ 1 och utför mätningarna enligt standard med kalibrerad mikrofon (före och efter). Först då kan man uttala sig om vilka nivåer som verkligen gällde (speciellt om man använder decimaler). Om man använder en telefon har man ganska stora mätfel samt att standarden kräver ”på armlängds avstånd samt minst 1.5 meter från störande objekt”. Jag såg inte att det fanns någon som gjorde denna mätning. Jag höll mig till rimliga nivåer och detta är också vårt mål. Många konserter ligger 20+ dB mot vad jag använde. Jag har mätt detta i många sammanhang. Integrationstid kommer att spela en stor roll för resultatet när det gäller dynamiska signaler (S, F eller I). Jag ser OFTA att man kör helt regelvidriga mätningar i ljudsammanhang. Detta skulle aldrig godkännas om man mäter enligt standard vilket vi gör (vi undervisar i internationella sammanhang om hur detta skall genomföras). Vi har full koll på även detta.
lagoqirra skrev:Distorsionen i ljudfilerna från NASA beror på att inspelningarna har bottnat (190 dB) och detta är inget jag kan göra något åt.
lagoqirra skrev:Det är så det låter i ljudfilerna. Det är möjligt att spela in utan att få denna överstyrning men så har man inte gjort och detta är inte mitt val. Det kan säkert vara störande för öronen men detta öronbedövande ljud låter ganska hemskt och det är det NASA vill visa. Vi mäter inte med mikrofon i dessa sammanhang utan med en trycksensor så att vi kan hantera riktigt höga ljudtryck utan överstyrning.
lagoqirra skrev:Det finns fler faktorer än grupplöptid som är viktiga i dessa sammanhang men det är inte många som kan hantera denna BT-diskussion och hur man bevarar transienters utseende. Jag har dock kontakt med forskargrupper som arbetar med dessa frågor och har själv spenderat ganska mycket forskningstid åt frågan. Om man är insatt i differentialekvationer, filterteori och signalbehandling underlättar det när man skall förklara för det finns då ett definierat ”språk” som man kan använda. Att gå igenom detta på ett par minuter är inte trivialt och var inte heller målet. Jag vidhåller fortfarande att det är för stort fokus på amplitud (enbart) samt kontinuerliga signaler. Grupplöptidens betydelse samt att transienter skall bevaras har förringats till förmån för att det skall vara enkelt att mäta med traditionella metoder. Finns det de som kan och förstår mer? Absolut och jag tycker detta är jättebra. Jag tycker dock inte att det används ett etablerat ”språk” inom det ”transienta” området och detta kan förbättras. Jag har själv lagt mycken tid på frågan och även visat riktigheten i detta men kanske inte lyckades nå fram med detta budskap på ett pedagogiskt sätt. Språkförbistringen verkade vara besvärande. Att påstå att linjär fas och därmed grupplöptid inte skulle vara väldefinierade tyder på att man inte är insatt i den teori som finns. Det kanske inte är teorin som är dåligt definierad utan hur man själv vill tolka den?
lagoqirra skrev:Om man vill krångla till det och ifrågasätta för sin egen skull kan man göra detta men då missar man ofta en stor möjlighet att lära sig mer. Mitt mål är att lära ut mer och förklara vanliga missuppfattningar baserat på den kunskap lyssnaren sannolikt har. Detta var mitt mål, inget annat. De som vill ta till sig denna kunskap kan få ett nytt perspektiv på många ljud- och vibrationsaspekter samt vanliga missuppfattningar. Det var detta vi ville erbjuda Sweetspot-besökare!
lagoqirra skrev:Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta.
sportbilsentusiasten skrev:Rak frekvenskurva är bra och låg dist är bra - men är det det viktigaste?
Det är inget fel att mäta men det läggs ofta allt för stor vikt på dessa.
Återge ljud är en sak, men jag vill återge musik!
music4ever skrev:lagoqirra skrev:Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta.
Vid vilka universitet är du professor inom alla dessa ämnen?
sportbilsentusiasten skrev:Återge ljud är en sak, men jag vill återge musik!
PerStromgren skrev:music4ever skrev:lagoqirra skrev:Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta.
http://www.iiav.org/index.php?va=user_i ... userid=365
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:music4ever skrev:Vid vilka universitet är du professor inom alla dessa ämnen?
Du avser raden där han skriver att han är/var adjungerad professor (som ett svar på frågan)?
Eller menade du något annat?
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Återge ljud är en sak, men jag vill återge musik!
Det får du på kuppen. All musik är ljud, men inte alla ljud är musik. Alltså är återge ljud större och svårare än att återge musik.
Evil_Homer skrev:Jo det brukar vara få som fattar vad sportbilsentusiasten menar, det är få burkar som spelar musik.
RogerJoensson skrev:Det påstås ibland att rak fasgång ger mindre problem med rundgång i PA-sammanhag än om fasen vrider som den brukar göra i ett PA. Jag menar att det inte stämmer. Det är bara att prova det hela i en verklig situation. Jag provade det rent praktiskt på 80-talet. Att lägga till kraftigt fasvridande allpasslänkar till en ljudkedja med låg fasvridning gjorde ingen skillnad överlag.
RogerJoensson skrev:Man kan flytta en rundgångskänslig position något, men ofta blir resultatet att en annan frekvens vill börja ringa istället när man ändrar fasvridningen och om mikrofon eller talare/musiker flyttas/rör sig något så faller meningsfullheten att förändra fasvridningsegenskaperna kraftigt eller helt.
RogerJoensson skrev:Det som däremot är viktigt för att hålla rundgångsproblemen på mattan (förutom hur rummet är beskaffat, mikrofon och högtalarplaceringar osv) är riktverkan (frekvensgångegenskaper i andra riktningar än framåt) både hos högtalare och mikrofoner. -Det är långt viktigare faktorer än fasvridningsegenskaperna (hos bra eller normaldålig PA-utrustning).
RogerJoensson skrev:Edit: Orsaken till att jag testade detta på 80-talet, var att det från mer än ett håll påstods att man kunde minska rundgång genom att tillföra en ordentlig dos fasvridning. På senare år har en del menat tvärtom. -Att rundgångsproblemen minskar med rak fasgång. Hur som helst så skulle jag vilja se praktiska, realistiska demonstrationer som visar att påståendena stämmer.
PerStromgren skrev:music4ever skrev:lagoqirra skrev:Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta.
IngOehman skrev:3. Det gick även att pressa ur honom (med en ledande fråga) att den relativt låga rundgångskänsligheten inte bara handlar om att undvika resonanstoppar i tonkurvan, utan även om att spela svagt.
IngOehman skrev:De stämmer inte.
sportbilsentusiasten skrev:Rak frekvenskurva är bra och låg dist är bra - men är det det viktigaste?
hifikg skrev: Går verkligen ALLT att mäta?
paa skrev:hifikg skrev: Går verkligen ALLT att mäta?
Upplevelsen är förstås väldigt svår att mäta.
Men det finns säkert nån metod att mäta hjärnaktiviteten för upplevelsen också!
hifikg skrev:Den där extra dimensionen som ibland uppstår när man lyssnar. Allt annat lika och ändå låter det övernaturligt bra emellanåt och bara osannolikt bra annars. Jag tror den dimensionen beror på mig som lyssnare (dagsform typ), men hur mäter man den och kan somliga anläggningar/lyssningsrum väcka den till liv oftare än andra, t ex genom stark feelgood effekt? Går verkligen ALLT att mäta?
hifikg skrev:Evil_Homer skrev:FBK skrev:Tur att det finns sådan här trådar varje år så folk kan "skriva av sig" om hur dåligt det är på Hifimässor, och hur bra allt är hemma.
+1
Glöm inte den klassiska " och dom spelade mässjazz " och då man ställer frågan om dom hade med sig musik och frågat om dom ville spela den så är det nästan alltid som svaret blir ett nej.
Jag brukar ha med mig egen mässjazz för säkerhets skull
lagoqirra skrev:Angående Öhmans inlägg: Man lär ut det okända från det kända. Om man inte vet vilka begrepp som är kända är det svårare att hitta bra förklaringsmodeller. Därför hjälper det om man vet vilken utbildning (språk) man kan använda. Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta. Detta mål att ”tolka” förringar inte utan skall enbart ses som frågan ”vilket språk talar du”. Detta har heller inget med prestige att göra. När man märker att de begrepp man normalt använder tolkas annorlunda måste man kanske ”byta språk”. När en svensk säger ”bolla” till en dansk för att markera att vi skall ”diskutera” kan en viss förvirring uppstå. Jag använder mig av standardiserade begrepp där ISO, ANSI och andra internationella standarder utgör basen för begrepp och metoder så att vi talar om samma sak. Det kan dock skilja en del i begrepp mellan disciplinerna men detta brukar jag ha bra koll på. Mitt arbete inom standardiseringen har som mål att minska denna språkförbistring samt göra det svårare att felaktigt använda begreppen vilket alltför ofta händer för att delge en egen åsikt utan vetenskaplig förankring.
Om man vill krångla till det och ifrågasätta för sin egen skull kan man göra detta men då missar man ofta en stor möjlighet att lära sig mer. Mitt mål är att lära ut mer och förklara vanliga missuppfattningar baserat på den kunskap lyssnaren sannolikt har. Detta var mitt mål, inget annat. De som vill ta till sig denna kunskap kan få ett nytt perspektiv på många ljud- och vibrationsaspekter samt vanliga missuppfattningar. Det var detta vi ville erbjuda Sweetspot-besökare!
IngOehman skrev:Att allt vi kan höra går att mäta betyder inte att vi lärt oss att göra det, ännu.
Men om frågan betyder "har vi mätinstrument med högre upplösning än vår hörsel?" så är jag benägen att säga ja - det har vi. Nog. Det betyder inte att vi vet allt som finns att veta om hur man skall använda instrumenten och behandla insamlad data.
Men det finns saker kvar att lära oss när det gäller att förstå vad som ger vilka effekter i en musikåtergivningskedja.
- - -
Och en viktigare fråga, kan jag tycka, är om det alltid är den bästa vägen att leta kunskap med hjälp av mätningar. Min uppfattning är att det definitivt INTE är så. Det finns massor av saker som man kan lära sig mycket, mycket mera om genom att studera dem med öronen som instrument. Dock vet jag att många som är skeptiska till mätningar anser att även sådan bör sortera som mätningar.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Jag tror att Thomas har ett bekymmer med terminologin. Ordet professor betyder olika saker i USA och i Sverige, det finns ingen rak översättning till "adjunct professor". Se http://en.m.wikipedia.org/wiki/Professo ... _professor
JM skrev:Bra Hifikg! Optimal "Mässjass" ger många perceptionsfördelar speciellt i området där örat/hjärnan är som känsligast. Mässjassen avslöjar obarmhärtigt ofullkomligheter i högtalare och högtalarens relation till rummet. Jag hör ofta myten att alla högtalare låter bra på gles musik. Har du ett stycke gles musik som du är van att lyssna på är det inte så svårt att avgöra om din personliga upplevelse är sämre eller bättre.
Det är svårt att utvärdera högtalare o högtalaren i relation till rummet med tät musik över 85 dB ffa pga maskerings effekter.
Möjligen kan tät musik under 85 dB i lyssningspositionen ge något men jag är oklar på vad. Tacksam för exempel.
RogerGustavsson skrev:JM skrev:Bra Hifikg! Optimal "Mässjass" ger många perceptionsfördelar speciellt i området där örat/hjärnan är som känsligast. Mässjassen avslöjar obarmhärtigt ofullkomligheter i högtalare och högtalarens relation till rummet. Jag hör ofta myten att alla högtalare låter bra på gles musik. Har du ett stycke gles musik som du är van att lyssna på är det inte så svårt att avgöra om din personliga upplevelse är sämre eller bättre.
Det är svårt att utvärdera högtalare o högtalaren i relation till rummet med tät musik över 85 dB ffa pga maskerings effekter.
Möjligen kan tät musik under 85 dB i lyssningspositionen ge något men jag är oklar på vad. Tacksam för exempel.
Det är nästan som att svära i kyrkan att skriva så på ett ljudforum. Personligen vill jag föresträdesvis använda akustiskt framförd musik inspelad i en lokal med någorlunda naturlig akustik för bedömning av högtalare.
IngOehman skrev:...Det vet man om man spelar in mycket själv och därmed har skaffat sig både mycket erfarenhet av live-musik och av hur den faktiskt går att fånga verklighetstrogen, det vill säga långt ifrån mässjazzen.
RogerJoensson skrev:Hm. -Vad är mässjazz egentligen? Jag som inte har varit på en hifimässa sedan 80-talet, trodde att det var akustiska inspelningar huvudsakligen inspelade med ett mikrofonpar eller liknade. Om det är multimikat och dessutom närmikat, eftermixat och med pålagt reverb, så fattar jag inte hur folk kan sitta och bedöma perspektiv, djup hos lyssningsanläggningarna och få ut mycket användbart av det.
Kan man få ett par typiska exempel vad det rör sig om för slags musik/inspelningar (tex på Spotify eller inte-allra-värsta-sortens-Youtube)? Det behöver inte låta fantastiskt, jag vill bara få en hum om vad det kan vara för något.
JM skrev:Bra Hifikg! Optimal "Mässjass" ger många perceptionsfördelar speciellt i området där örat/hjärnan är som känsligast. Mässjassen avslöjar obarmhärtigt ofullkomligheter i högtalare och högtalarens relation till rummet. Jag hör ofta myten att alla högtalare låter bra på gles musik. Har du ett stycke gles musik som du är van att lyssna på är det inte så svårt att avgöra om din personliga upplevelse är sämre eller bättre.
JM
RogerGustavsson skrev:Det är nästan som att svära i kyrkan att skriva så på ett ljudforum. Personligen vill jag föresträdesvis använda akustiskt framförd musik inspelad i en lokal med någorlunda naturlig akustik för bedömning av högtalare. Med "producerad musik" (en multikanalprodukt med mycket manupulation), som jag tror John Larsen kallade det för många år sedan, blir det annorlunda och fokus hamnar på lite andra aspekter än hifi - hög trohet mot ett verkligt framförande.
music4ever skrev: Det är rätt ofta dessa anläggningar som gärna vill spela mässajazz, börjar dista och leva fan när någon provocerar dem med t ex elektronisk musik eller metal.
music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:Det är nästan som att svära i kyrkan att skriva så på ett ljudforum. Personligen vill jag föresträdesvis använda akustiskt framförd musik inspelad i en lokal med någorlunda naturlig akustik för bedömning av högtalare. Med "producerad musik" (en multikanalprodukt med mycket manupulation), som jag tror John Larsen kallade det för många år sedan, blir det annorlunda och fokus hamnar på lite andra aspekter än hifi - hög trohet mot ett verkligt framförande.
Nej, fokuset blir fortfarande på hifi med "producerad musik", i alla fall så för mig.
Vad jag vet så kommer olika lokaler, olika instrument, olika uppsättning av mickar, val av mick, val av inspelningsteknik, val vid mixning, mastering etc påverka även akustisk musik. Så i slutändan så blir det även där en "tro" på hur det ska låta.
RogerJoensson skrev:Vad jag förstår så blir en direktöversättning till svenska missledande och falsk(?).
RogerJoensson skrev:Och om/när han inte längre arbetar som adjungerad professor, så är han inte heller professor (enl. vad som gäller i Sverige).
RogerJoensson skrev:-Vad nu ev. titlar har att tillföra den aktuella diskussionen...
RogerGustavsson skrev:Har ingen aning on hur t.ex. Yello eller Infected Mushroom låter på scen. Däremot har jag en hygglig uppfattning om hur en liten jazzgrupp, en kör eller symfoniorkester låter. "Keith don't go" spelades givetvis på Sweetspot men nä... Jo, det spelades mässjazz också i något rum, det var då jag fick fylla på med Verdi.
RogerJoensson skrev:Det påstås ibland att rak fasgång ger mindre problem med rundgång i PA-sammanhag än om fasen vrider som den brukar göra i ett PA. Jag menar att det inte stämmer. Det är bara att prova det hela i en verklig situation. Jag provade det rent praktiskt på 80-talet. Att lägga till kraftigt fasvridande allpasslänkar till en ljudkedja med låg fasvridning gjorde ingen skillnad överlag.
Evil_Homer skrev:Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Återge ljud är en sak, men jag vill återge musik!
Det får du på kuppen. All musik är ljud, men inte alla ljud är musik. Alltså är återge ljud större och svårare än att återge musik.
Jo det brukar vara få som fattar vad sportbilsentusiasten menar, det är få burkar som spelar musik.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Rak frekvenskurva är bra och låg dist är bra - men är det det viktigaste?
Jag gilla dig, men ibland skriver du knasiga saker.
Saker som får man att känna det som att du bara repeterar sådant som du själv blivit itutad.
Som t ex det du skrev där. Floskler att det handlar om musik och inte mätningar. Som om det inte fanns ett samband mellan hur anläggningen beter sig fysikaliskt och hur väl den återger musik... Det gör det.
En hifi-anläggning återger musik just genom att återge ljud. Musik är en delmängd av ljud. Om man återger ljud perfekt så återges musiken som den var.
- - -
Sen kan jag tycka att det finns en underlig kontrast mellan dina två första meningar.
Du börjar med en fråga, som ser ut som om du är öppen och undrande ut, man får en känsla av att du egentligen bara vill ha en debatt - men i meningen efter så påstår du något som inte ser öppet och undrande ut alls!
Det gör att jag måste fråga dig:
På vilka grunder påstår du att det ofta läggs för stor vikt vid mätningar?
.
sportbilsentusiasten skrev:Jag har hört produkter som mätt lika men som låter olika.
sportbilsentusiasten skrev:Jag har hört produkter som mätt lika men som låter olika. Dvs antingen är det saker som påverkar som vi inte mäter, eller så är det fel på mätningarna.
RogerGustavsson skrev:Har Diana Krall gjort annat än mässjazz? Wimp har 16 album och efter lite zappande hittar jag bara mässjazz. Finns några svenska inspelningar på Proprius som har lite kultstatus, inte bara "Jazz på Stampen". Egentligen har vi alla en (ideal)föreställning av hur vi tycker det ska låta om vår favoritmusik. Jag vill att det ska likna den musik jag oftast hör live, i regel helt utan PA-system. Har ingen aning on hur t.ex. Yello eller Infected Mushroom låter på scen. Däremot har jag en hygglig uppfattning om hur en liten jazzgrupp, en kör eller symfoniorkester låter. "Keith don't go" spelades givetvis på Sweetspot men nä... Jo, det spelades mässjazz också i något rum, det var då jag fick fylla på med Verdi.
RogerGustavsson skrev:Har Diana Krall gjort annat än mässjazz?
sportbilsentusiasten skrev:RogerJoensson skrev:Det påstås ibland att rak fasgång ger mindre problem med rundgång i PA-sammanhag än om fasen vrider som den brukar göra i ett PA. Jag menar att det inte stämmer. Det är bara att prova det hela i en verklig situation. Jag provade det rent praktiskt på 80-talet. Att lägga till kraftigt fasvridande allpasslänkar till en ljudkedja med låg fasvridning gjorde ingen skillnad överlag.
Men om högtalaren även den fasvrider har du inte visat någonting.
Thomas påstår att hans talare klarar rundgång och visade just detta under lördagen då han gick fram till ena högtalaren med en mik, och vänd in mot högtalaren talade högt i miken. Ingen rundgång.
Förstärkningen var samma som under demon då han spelade musik.
sportbilsentusiasten skrev:Jag har hört produkter som mätt lika men som låter olika. Dvs antingen är det saker som påverkar som vi inte mäter, eller så är det fel på mätningarna.
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Har Diana Krall gjort annat än mässjazz?
Såg ni TV-programmet där Paul McCartney sjöng gamla amerikanska låtar till Diana Kralls orkester kryddad med lite gästinstrumentalister.
Jag har aldrig fattat Dianas storhet när hon sjunger själv, men här blev det ju helt annat!
RogerJoensson skrev:Thomas påstår att hans talare klarar rundgång och visade just detta under lördagen då han gick fram till ena högtalaren med en mik, och vänd in mot högtalaren talade högt i miken. Ingen rundgång.
Musiken togs väl inte upp genom mikrofonen, hur kan då förstärkningen vara jämförbar på något sätt.
DQ-20 skrev:RogerJoensson skrev:Vad jag förstår så blir en direktöversättning till svenska missledande och falsk(?).
Ja. Det låter bättre på svenska för en svensk än på engelska för en amerikan om man nu av någon märklig anledning har en susning om den akademiska världen i båda dessa länder.RogerJoensson skrev:Och om/när han inte längre arbetar som adjungerad professor, så är han inte heller professor (enl. vad som gäller i Sverige).
Jo, men på engelska kallas alla som undervisar på högskolor för "professor" av studenterna. I Sverige måste man passera en ganska omfattande granskning för att få professors namn. I princip innebär det att man skall vara kvalificerad för att leda en akademisk forskningsinstitution. Många som har den svenska titeln "professor" har dock inte tjänst som professor och kommer aldrig att få det eftersom de inte är tillräckligt kvalificerade i konkurrensen om de få positioner som finns. De arbetar normalt som lektorer (=lärare).RogerJoensson skrev:-Vad nu ev. titlar har att tillföra den aktuella diskussionen...
Inte vet jag. Anledningen till att det togs upp var väl att TL använder professorstitlar för att framhäva sig själv i kommersiella sammanhang samt vinna poänger i diskussioner. Tydligen påstod han också att han var professor i fyra olika discipliner. Det är han inte. Han är möjligen lärare i fyra olika discipliner och det är ju så inte illa det heller.
Akademiska titlar kan säkert vara bra att drämma i huvudet på folk när inget annat hjälper. Man skall nog dock vara lite försiktig med att göra det i mer publika sammanhang.
/DQ-20
sportbilsentusiasten skrev:RogerJoensson skrev:Det påstås ibland att rak fasgång ger mindre problem med rundgång i PA-sammanhag än om fasen vrider som den brukar göra i ett PA. Jag menar att det inte stämmer. Det är bara att prova det hela i en verklig situation. Jag provade det rent praktiskt på 80-talet. Att lägga till kraftigt fasvridande allpasslänkar till en ljudkedja med låg fasvridning gjorde ingen skillnad överlag.
Men om högtalaren även den fasvrider har du inte visat någonting.
Thomas påstår att hans talare klarar rundgång och visade just detta under lördagen då han gick fram till ena högtalaren med en mik, och vänd in mot högtalaren talade högt i miken. Ingen rundgång.
Om det var ett rättvisande test eller ej kan man diskutera men ni som var där på söndagen och ifrågasatte Thomas, varför testade ni själva inte?
IngOehman skrev:Men med så svaga ljudnivåer som spelades på mässan och närmikning (mikrofonen vid munnen) så är rundgång inte ett problem, någonsin. I synnerhet inte om man vänder sig mot högtalaren och talar, i en njurmikrofon (som är döv bakåt).
sportbilsentusiasten skrev:RogerJoensson skrev:Thomas påstår att hans talare klarar rundgång och visade just detta under lördagen då han gick fram till ena högtalaren med en mik, och vänd in mot högtalaren talade högt i miken. Ingen rundgång.
Musiken togs väl inte upp genom mikrofonen, hur kan då förstärkningen vara jämförbar på något sätt.
Nu Roger får du läsa igen, noga...
Det spelades ingen musik, han talade och hans tal förstärktes av PA-systemet. är du med?
hifikg skrev:IngOehman skrev:...Det vet man om man spelar in mycket själv och därmed har skaffat sig både mycket erfarenhet av live-musik och av hur den faktiskt går att fånga verklighetstrogen, det vill säga långt ifrån mässjazzen.
Finns det någon inspelning som du rekommenderar? Någon som du gjort själv vore kul!
IngOehman skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:...Det vet man om man spelar in mycket själv och därmed har skaffat sig både mycket erfarenhet av live-musik och av hur den faktiskt går att fånga verklighetstrogen, det vill säga långt ifrån mässjazzen.
Finns det någon inspelning som du rekommenderar? Någon som du gjort själv vore kul!
Kom hit med någon laptop eller likande, så får du kopiera. Jag har av olika skäl ingen möjlighet att göra CDr:er just nu eller att göra datorfiler av de inspelningar jag har.
Vh, iö
hifikg skrev:IngOehman skrev:hifikg skrev:
Kom hit med någon laptop eller likande, så får du kopiera. Jag har av olika skäl ingen möjlighet att göra CDr:er just nu eller att göra datorfiler av de inspelningar jag har.
Vh, iö
Det ska jag ta fasta på vid tillfälle
I vilket format finns inspelningarna nu? På band?
hifikg skrev:IngOehman skrev:hifikg skrev:
Vh, iö
Det ska jag ta fasta på vid tillfälle
I vilket format finns inspelningarna nu? På band?
IngOehman skrev:RogerGustavsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Holographic Audio
Att vi hade olika uppfattningar om en del rum är normalt, inte minst beror det på vad som spelas! Enda ställena jag spelade medhavd musik var hos Ultimate och Holographic. Larsen och Holographic Audio hade båda mått väl av större rum men de större som finns på utställningsområdet är inte bra även om jag tyckte Ardstål hade fått till det bra.
Var tillbaks innan stängningen idag för att uppleva rymdfärjeuppskjutningen. Den var förstås inte värt besväret... Lät apa om musiken som spelades tokhögt.
Det där med ljudtryck och ljudkvalitet är lustigt...
Jag plågades så illa att jag fick sätta proppar i öronen för att stå ut, men mätte ljudtrycket några gånger och den högsta noteringen jag fick var 102,9 dB. För det mesta höll det sig under 100 dB även när han drog på ordentligt (C-vägt "fast"). Det är ju en del, men ändå väldigt lite jämfört med "jättestarkt".
Det spelades betydligt högre i i varje fall ett rum på mässan.
Langö menade heller inte att de spelade starkt. Han hade bra koll på vilka ljudtrycksnivåer de faktiskt spelade. Dock påstod han även att det var runt några tiotal mW akustisk effekt som levererades av högtalarna, vilket naturligtvis inte stämmer alls, han blandade ihop begreppen lite (effekttäthet är inte samma sak som utstrålad effekt). Det handlar snarare om någon watt eller så.
Jag vet inte om han till sist insåg varför det blev fel när han försökte snabböversätta mellan ljudtryck och utstrålad effekt (vilket man inte kan göra utan att ta hänsyn till avstånd, rummets reflekterande egenskaper och högtalarnas spridningsegenskaper). Han var lite svårdiskuterad och hävde under diskussioner istället för att framföra argument ur sig saker i stil med att den han talade med hade för låg utbildning för att kunna förstå...
Jag gav mig inte dock, och fick efter en stunds diskuterande klart för mig att han inte hade dB-begreppet riktigt klart för sig. Han menade att det kunde referera till ett ljudtrycks storlek i förhållande till ett referensljudtryck (han uttryckte sig inte riktigt så, men så är det) eller till en effekts storlek i förhållande till en referenseffekt. Men det stämmer ju inte, dB-måttet säger samma sak vare sig det refererar till ett ljudtryck eller till det där andra, som alltså är effekten per kvadratmeter. Det är inte konstigt alls eftersom den senare är en effekt av den första, då luften har en rimligt pålitlig karakteristisk akustisk impedans (i varje fall på stort avstånd ifrån högtalaren, i förhållande till våglängden, men det blir överkurs).
Det säger dock ingenting om hur mycket effekt som lämnat högtalarna, vilket ju var vad diskussionen handlat om...
Jag ställde hur som helst, för att få klarhet i var han tänkte snett, några raka frågor om högtalarnas verkningsgrad och fick som svar en siffra på deras känslighet! Frågade då ånyo om verkningsgraden och han repeterade känsligheten (vilket inte är ett verkningsgradsmått, och det går inte ens att extrahera verkningsgraden från det då varken impedans eller spridningsegenskaper innehålls). Då gav jag upp och frågade istället (ledande) om verkningsgraden kunde vara någon halv procent kanske? Det kunde den nog, svarade han då. Bra, sa jag. Hur mycket förstärkareffekt körde du ut tror du, per kanal? Svaret blev runt 100 W. Så en halv watt gånger antalet högtalare alltså. Jag avslutade med att fråga om han fortfarande vidhöll att det handlar om något tiotal mW. Fick inget svar på det.
- - -
Oavsett vilket så lät det extremt orent, inte minst om musiken på filmerna (raketljud låter till sin natur rätt så sprucket, så det skall man inte fästa så stor vikt vid). Om det sedan var högtalarna eller programmaterialet som stod för den extremt höga distorsionen är en annan fråga. Jag tror att programmaterialets roll i det hela inte skall glömmas bort.
Märkligheter var i övrigt påståenden om att faslinjäritet gjorde att man undvek rundgång.![]()
En annan lustighet var att högtalarna tydligen inte alls var faslinjära, inte heller minimumfassystem, utan att det han menade var bara att han ville ha grupplöptiden låg (det vill säga ha låg fasderivata). Det får man i de flesta normala väldimensionerade högtalare med helt konventionella fasvridande passiva delningsfilter.
Så det var lite oklart varför högtalarna flera gånger refererades till som faslinjära.
Nu är förvisso just termen faslinjär lite diffus, på samma sätt som tonkurvelinjär är ett diffust begrepp. Någon kan tycka att +/- 10 dB är en linjär frekvensgång. Någon annan kan tycka att +/- 3 dB är för olinjärt. Vem har mest rätt? Så visst kan någon säga att en högtalare som fasvrider kanske 720 +/-360 grader över audioområdet är (ganska) faslinjär "om den gör det sakta och ger en låg grupplöptid". Men en sådan fasvridning är ju helt normal och gör inte att högtalaren skiljer sig från andra fasvridande och icke vågformsåterskapande högtalare.
Så jag kan tycka att det är vilseledande att tala om dem som faslinjära, och än mera så om det dessutom påstås saker i stil med att grupplöptiden är mycket viktigare än frekvensgången. Det kan endera betyda att man bara adresserar imf-beteenden. Eller också betyder det att man inte är bekant med att fasens och amplitudens frekvensgångar faktiskt i den här typen av system är ofrånkomligt kopplade till varandra när man bortser ifrån imf-komponenten. Eller också betyder det att man förstår kopplingen mellan dem, och alltså egentligen talar om tonkurvans viktighet men av något skäl vill tala om fasyttringen (och i förlängningen grupplöptidsyttringen) av tonkurvan.
Då egenskaperna inom mf-systemet inte är skiljbara så kan jag dock tycka att det är klokt att vara försiktig med att hävda tonkurvans lilla betydelse och fasens stora. Att nära en tro om att det är faskomponenten som betyder något, är en helt onödig religiositet*. Undersöker man så slipper man tro. Det är enkelt att leka lite med imf-beteenden, t ex genom att lyssna på lite allpasslänkar, om man vill få den villfarelsen ur hågen. Det man undersökt genom att lyssna med egna öron finns det goda skäl att tro på.
- - -
Vill avsluta med att applådera det Langö sa om problemet med att folk i hifi-branschen så ofta verkar tro att man kan dra entydiga slutsatser från enkla mätningar av tonkurva på lyssningsplats, även vid frekvenser över basområdet. Det är en villfarelse som inte bara är illa att den råder, det blir än värre när system för att åtgärda beteendet av "anläggningen i rummet" tas fram, och fördärvar ljudkvaliteten än värre. Inte bara för att försämringen i sig är tråkig, utan också för att den ersätter bättre åtgärder i så många hem.
Vill bara för protokollet nämna att det inte behöver betyda att det är meningslöst att mäta. Menar bara att tolkningen behöver vara insatt och inte bara handla om att anse att det som avviker från en rät linje är "fel som behöver åtgärdas".
Vh, iö
- - - - -
*Med det sagt så saknar inte fasen all hörbar betydelse.
Men så länge man inte talar om spridningspåverkande integrationsproblem beroende på relativa fasegenskaper, så torde ingen som undersökt saken noga mena att fasgången är ett stort problem i sammanhanget. Inte ens jag, som gör högtalare med extremt bra vågformsåterskapande (och därför skulle kunna vara frestad att påstå att det är en viktig egenskap) påstår någonting sådant.
Det finns specialfall där man kan visa att fasgången påverkan återgivningen en lite smula, och i vissa frekvensregister är det viktigare än i andra. Men skall man jämföra betydelsen av olika potentiella fel så är det lätt att visa att för normallyssnare så är ett tonkurvefel på 2 dB i ett lite större register kolossalt mycket mera hörbart än en fasvridning om flera tusen grader över audioområdet. Den som inte tror det får testa själv.
Fasvridningar och deras hörbarhet är ett ämne som man kan fördjupa sig i hur mycket som helst, och på vägen dit finns det mycket intressant att hitta, och beroende på i vilken ordning man hittar dem kan många olika övertygelser föresväva den som söker kunskapen...
Almen skrev:Snart dyker nog någon skittrevlig kille upp här med "Vad roligt att vi genererar så stort intresse!!".
IngOehman skrev:Det står att Medison är ett företag som ägs av någon som heter Valdi Ivancic.
Objektivisten skrev:Lagö känns bekant på nåt sätt.Har inte han härjat på forumet länge under ett annat "nick".
Laila skrev:Objektivisten skrev:Lagö känns bekant på nåt sätt.Har inte han härjat på forumet länge under ett annat "nick".
Hmm Obben, du vet välan att dä ä förbjude mä döbbla knickers . . . typ.
petersteindl skrev:Laila skrev:Objektivisten skrev:Lagö känns bekant på nåt sätt.Har inte han härjat på forumet länge under ett annat "nick".
Hmm Obben, du vet välan att dä ä förbjude mä döbbla knickers . . . typ.
Ja, redan enkla är fö möcke. . . typ
Birger skrev:I Usa är professor väldigt vanligt. I vilket land har lagoqirra sin professur?
Jag måste erkänna att jag blir lite impad om det är så att det är i Sverige. Här är det inte lika lätt att bli det även om en del märkliga utnämningar skett senaste åren:)
Birger skrev:I Usa är professor väldigt vanligt. I vilket land har lagoqirra sin professur?
Jag måste erkänna att jag blir lite impad om det är så att det är i Sverige. Här är det inte lika lätt att bli det även om en del märkliga utnämningar skett senaste åren:)
pinnen skrev:Här lär denna sk professor bli dissikerad och nertryckt i sina finaste lackskor rejält.![]()
Seriöst så undrar jag ibland hur många charlataner och annat märkligt som kan rymmas i en hobby som hifi.
Wikipedia skrev:In the United States and Canada, the title of professor is granted to [...] scholars with doctorate degrees (typically Ph.Ds) or equivalent qualifications who teach in four-year colleges and universities
lagoqirra skrev:När man märker att de begrepp man normalt använder tolkas annorlunda måste man kanske ”byta språk”.
Father Riley:
Catholic Girls!
Officer Butzis:
Hey! She gave me VD!
Father Riley:
Catholic Girls!
Warren:
Toni Carbone!
Chorus:
With a tongue like a cow
She could make you go WOW!
Almen skrev:Påminner en del om Göran Rudling, även om han verkade ha fullständig nollkoll. Det tror jag inte hr Lagö har.
RogerGustavsson skrev:Synd att det ska vara så svårt att känna igen folk från forum som detta!
snerik skrev:Jag kommer!
Mig känner du nog igen, vi har ju träffats.
IngOehman skrev:snerik skrev:Jag kommer!
Mig känner du nog igen, vi har ju träffats.
Du ser ut som en gammal vevgrammofontratt.
Det kan inte vara lätt att missa dig.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster