A/B test värdelöst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasz

A/B test värdelöst?

Inläggav jonasz » 2005-05-07 20:28

Det här med A/B tester F/E eller vad man nu kallar det, dvs "snabba" skiftningar mellan olika apparater är ju helt värdelöst. Jag har många gånger i mitt hifiliv upplevt en skillnad i A/B tester som jag då tyckt vara relevant. Det kufiska är att vinnaren i A/B testet kan efter ett par veckors lyssnande låta betydligt sämre än förloraren. Jag tror helt enkelt att en längre tids lyssning till en viss apparat säger mer än A/B test.
Vad tycker ni? Är snabba skiftningar mellan apparater det bästa sättet eller ska det vara längre lyssningsperioder?

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-07 20:42

Förstår vad du menar. A vinner för den låter "bäst" (extra
detaljrik?). Sedan upptäcker man låångt senare att det där den
hade som ljöd bäst egentligen var ganska tröttsamt (diskantlyft?)
att höra på all musik och att B (som kanske lät "tråkigt" (för lik
originalet?) först) egentligen låter "bäst" i längden.

Men detta har ju verkligen inget med F/E-lyssning att göra! Läs på
om detta på: http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html .

Gör man F/E-lyssning så har man ju rätt snart ett svar på om en
apparat färgar eller inte. Inga störande fel som dyker upp efter en
månad alltså! :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-07 20:53

E skrev:Gör man F/E-lyssning så har man ju rätt snart ett svar på om en
apparat färgar eller inte.

Hej! Bra sagt E*. Att man har ett sådant svar rätt snart beror alltså
på att man jämför apparat A med ingen apparat alls (dvs hur
signalen ljöd före apparaten). Bara ett förtydligande, annars
mycket bra sagt E*!!

Trevlig hockey- eller Pink Floyd-kväll!

Mvh E*(fterkonstruktion)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Re: A/B test värdelöst?

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 21:06

jonasz skrev:Det här med A/B tester F/E eller vad man nu kallar det, dvs "snabba" skiftningar mellan olika apparater är ju helt värdelöst. Jag har många gånger i mitt hifiliv upplevt en skillnad i A/B tester som jag då tyckt vara relevant. Det kufiska är att vinnaren i A/B testet kan efter ett par veckors lyssnande låta betydligt sämre än förloraren. Jag tror helt enkelt att en längre tids lyssning till en viss apparat säger mer än A/B test.
Vad tycker ni? Är snabba skiftningar mellan apparater det bästa sättet eller ska det vara längre lyssningsperioder?

Jonas

Och jag delar dina tankar till 100%... :)

sedan detta med färgar osv.. Eftersom jag absolut INTE förstår detta begrepp alls. och att topic inte frågade om färgat eller inte. Utan ser ut att frågas utifrån enbart öronens uppfattning så svara jag enbart såsom mina erfarenheter är. Och detta är mina öron som bestämmer helt vad jag gillar och ogillar. Inte en enda mätning är därvid inblandad. Så behövs ingen diskution samt ev fråga om det uppkomma... :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-07 21:25

Hmm, vad är det Mayro inte förstår med begreppet "färgar"?
TroddE* alla här var införstådda med detta. 8O 8O

ME*nar, hur prata HiFi om man inte förstår vad färgning är?

HiFi är ju hög trogenhet mot originalet. Färgning är allt som
motverkar detta.

Tror faktiskt Mayro skämta aprilo med oss! :lol: Fast det är maj ...

(Sverige-Kanada 3-3!)

Mvh E*

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-05-07 21:37

A/B och F/E är inte samma sak.
Jag trodde alla visste det, (vi är ju på faktiskt.se nu) 8O

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-05-07 21:50

Självklart kan det bli som jonaz säger att det man tyckte lät bra vid ett tillfälle låter ankskit senare, och så vill man ju inte ha det. Själv gör jag alltid F/E test om det går samt mäter allt jag kan mäta. Men framför allt måste man lyssna på grejjorna i den miljön som de skall användas i, antingen vänjer man sig eller så ångrar man sig när grejjorna väl är hemma.
Senast redigerad av skrutten 2005-05-07 21:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 21:52

E skrev:Hmm, vad är det Mayro inte förstår med begreppet "färgar"?
TroddE* alla här var införstådda med detta. 8O 8O

ME*nar, hur prata HiFi om man inte förstår vad färgning är?

HiFi är ju hög trogenhet mot originalet. Färgning är allt som
motverkar detta.

Tror faktiskt Mayro skämta aprilo med oss! :lol: Fast det är maj ...

(Sverige-Kanada 3-3!)

Mvh E*

nope. Mayro menar allvar... Mayro anser det inte går att mäta med denna metod sedan hur det blir i våra rum. möjligen i den gifna situationen. Men inte annars. Mayro är en riktig "kisse" bland alla hermeliner här ska du veta..

MEN.. Mayro vill fruktansvärt gärna få LÄRA sig hur sjutton detta fungerar osv i praktiken. Tyvärr kan jag inte läsa mig till info utan måste uppleva saker för att förstå innebörden.

Ett rätt jobbigt handikapp tyvärr. Men som också gjort att mina hifiresor tagit mig till massor med skoj "platser" eftersom allt är UPPLEVT och inte läst....

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-07 21:57

alltså mayro hur menar du? det är ingen mätning med i en f/e lyssning?

det är helt enkelt så att du får bli medlem i lts å läsa när dom testar saker (typ 1ggn varje årtionde 8O :D ) eller helt enkelt bli polare med iö igen å be om å få en "dejt" hemma hos han...

å ang hur det blir i rum så är det ju också givet eftersom man inte testar högtalare...

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-05-07 22:19

Mayro skrev:MEN.. Mayro vill fruktansvärt gärna få LÄRA sig hur sjutton detta fungerar osv i praktiken. Tyvärr kan jag inte läsa mig till info utan måste uppleva saker för att förstå innebörden.

Mayro, ett tips är att be Johan förklara detta när du ändå är där och hälsar på. Det är mycket lättare att förklara det öga mot öga än via ett forum.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 22:32

"eller helt enkelt bli polare med iö igen å be om å få en "dejt" hemma hos han... "

Jag är ingen "opolare" med Iö. Han är detta med mig. Och tyvärr är detta hans beslut och inte mitt...

Så den saken är ledsamt. Men Iö har fått ett PM som svar på ett Pm jag fick ifrån honom. Kanske ser han saker i mitt svar. Kanske inte. :wink:

Angående LTS medlemskap. Det är inget som skulle HINDRA mig att vara med i LTS. tvärt om, Inte ifrån mitt synsätt....men LTS skyr nog mig som pesten antar jag... :oops:

och vid besöket hos Johan kommer jag SJÄLVKLART ta in så mycket jag kan om testmetoder. Och detta då med att säkert det även går att förklara med att man HÖR hur det menas med resultaten..

För jag har inga problem att förstå live. eller upplevt. Endast läs text o beskriningar som bli texmässigt för kompliserade....

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-05-08 00:03

A/B tester F/E eller vad man nu kallar det, dvs "snabba" skiftningar
Var har du fått idén om att A/B och F/E tester skulle handla om snabba skiftningar?

Visst, du kan skifta snabbt om du vill, men du kan också skifta vart sekel om du nu känner för det.

Och hur kan det vara att något så enkelt som F/E-lyssning efter otal mängder med information och diskutioner fortfarande missuppfattas till den högra grad som det görs och att folk tom fortfarande pratar om mätingar 8O

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: A/B test värdelöst?

Inläggav Thomas_A » 2005-05-08 00:11

jonasz skrev:Det här med A/B tester F/E eller vad man nu kallar det, dvs "snabba" skiftningar mellan olika apparater är ju helt värdelöst. Jag har många gånger i mitt hifiliv upplevt en skillnad i A/B tester som jag då tyckt vara relevant. Det kufiska är att vinnaren i A/B testet kan efter ett par veckors lyssnande låta betydligt sämre än förloraren. Jag tror helt enkelt att en längre tids lyssning till en viss apparat säger mer än A/B test.

Jonas

1: "Sämre vs bättre" är i lyssnarens öron.
2. "korrekt vs färgande" är en skillnad mot en referens.
3. A/B eller F/E gäller oavsett vilken tid, lyssnare eller lyssningsomgivning. Är det skillnad så är det det, under de givna förutsättningarna.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-08 00:16

Man mäter ju förvisso, fast med öronen som objektivt mätverktyg.
Mäter hörbarheter, alltså.
  TyckE*r verkar vara 1 st utmärkt metod (då det enda
som räknas (*) ju är vad som verkligen hörs (detta brukar väl en
del (subjektivister?) också påpeka mycket noga vid varje
prat/antydan om hemska mätningar på HiFi-utrustning))!

*) Fast marginaler skadar förstås inte, då många små fel kan bli
till ...

Mvh E*

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-05-08 00:39

E=A*?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-08 00:46

Mätdoktorn,
Förlåt, glömdE* ju nämna ditt namn i hälsningsinlägget
( http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6223 ).
Gör det därför här i stället: Tack för allt intressant du skrivit på
Faktiskt! :)

Thomas_A skrev:E=A*?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6271

Mvh E*

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-05-08 10:04

Det här med A/B tester F/E eller vad man nu kallar det

F/E slank med av bara farten igår kväll (efter intag av ett par öl 8O ) så glöm det tillsvidare. :)

Men om du sitter i en butik och försäljaren växlar mellan två olika cd-spelare t ex så är det ju väldigt svårt att välja "rätt" enbart med denna lyssning. Jag hävdar att man (i alla fall jag) behöver en längre periods lyssning under flera dagar eller en vecka för att verkligen känna vad produkten går för.

När jag uppgraderade min Pioneer DV-646 till en DV-656 tyckte jag att det lät stort och detaljrikt, wow, vad häftigt. Men efter ett par dagar så stör jag mig bara på den hissade, "vassa" diskanten. Om jag haft möjligheten att leva med 656an under en veckas tid så hade jag aldrig köpt den... :? Som tur är har jag 646an kvar :D

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-08 10:18

snabba AB-skiftningar är helt nödvändigt om man verkligen vill höra skillnaden mellan två saker. Om du skiftar långsamt kommer du att jämföra mellan vad du hör och hur du vill minnas att den andra mackapären lät. Det perceptoriska minnet är väldigt kort.

Däremot säger inte ett sånt test nånting om vilken apparat du kommer att trivas med i längden då det inte är det som testas. Så som vanligt måste man välja testmetod utifrån vad det är man vill ha klarlagt.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-08 10:34

Style skrev:snabba AB-skiftningar är helt nödvändigt om man verkligen vill höra skillnaden mellan två saker. Om du skiftar långsamt kommer du att jämföra mellan vad du hör och hur du vill minnas att den andra mackapären lät. Det perceptoriska minnet är väldigt kort.

Däremot säger inte ett sånt test nånting om vilken apparat du kommer att trivas med i längden då det inte är det som testas. Så som vanligt måste man välja testmetod utifrån vad det är man vill ha klarlagt.

"Snabba växlingar" kan uppenbarligen betyda två lite olika saker:

1.
Att man växlar från A till B ( eller F till E eller enavdom till denandra) så fort som möjligt. Dvs att det dröjer så kort tid som möjligt från att man slutade lyssna på det ena tills man börjar lyssna på det andra.
Detta är eftersträvansvärt, av de skäl Style anger.

2.
Att man bara lyssnar korta stunder på varje. Detta är inte bra, och är typiskt för stressade säljsituationer. Detta är tydligen vad Jonasz pratar om och diskutE*rar.

Idealet bör vara att man lyssnar tillräckligt länge på varje för att ha en klar känsla för hur det låter medan man lyssnar, samt att man skiftar så fort och psykologist störnings- och stressfritt som möjligt när man byter.

Att som enskild person använda en direkt metod för att identifiera "trivsamt ljud" medelst jämförelser förefaller mig orimligt. P g a att ens perception och behov påverkas av vad man lyssnar på.

Man får på indirekta vägar identifiera ett ideal som man kan trivas med och som länder sig till identifikation i något slags genomförbara "tester".

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-08 14:10

Mayro,
Helt OK! Alla lär vi oss på olika sätt. Tror säkert att du får en
givande stund hos Lindroos (som du, vad E* förstått, ska besöka).

Mvh E*

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-08 14:40

Kanske är det väsentligt att särskilja "att växla snabbt" och "att
växla ofta"?

Jfr: En Formel 1-förare som startar bör nog växla snabbt, men
växlar han för ofta (dvs inte varvar motorn tillräckligt på varje
växel), så blir han kanske inte så framgångsrik.

Vad gäller "situationer i butiken" skullE* vilja säga så här:
Om man märker en väsentlig ljudskillnad mellan två apparater vid
omedelbar skiftning, bör man fråga säljaren/expediten:
- Oj, den ena låter ju mycket tydligare/ljusare! Vilken apparat är
det som det är fel på?

TyckE*r man kan kräva av en säljare/expedit att han berättar
vilken av apparaterna som har en väsentlig diskanthöjning och
vilken som har en rakare tonkurva, samt eventuella andra problem
någon av apparaterna har.
(Annars får han inte sälja något! Tvärtom mot vad de kanske tror
själva - att de inte får sälja nåt om de berättar vilka problem de olika apparaterna har.)

Har han ingen aning eller säger typ "båda apparaterna låter ju
bra, men alla har ju olika smak förstås ...", så går man rimligtvis
till 1 st annan butik!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 14:54

för mig tar det OFTAST lång tid att fatta mina beslut om saker man byter är rätt eller fel. Alltid medför det ombyggen av sakerna. Såsom omflyttande av olika typer av nätkablar osv. (Exempel enbart)

Intweekande osv.

Så ren A / B jämförelser är totalt omöjliga för mig... Och dessutom helt förkastliga...

Som topic säger så har man SÅÅÅ jäkla ofta fått ett resultat på ett uppställ. Men endast ändrat en nätkabel så är resultatet helt tvär om....

På träffen här visades det rätt tydligt... vid grabbarnas kabeltyestande.....För långt att dra här. Men så vart det....

Så testa ut grejor tar lång tid samt enligt mig krävas MASSOR med optimering runt den ev nya grejen...

Men rena felaktigheter går ju INTE att dölja självklart...
Så nu ingen missförstår mig här...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-05-08 16:26

Låter jobbigt det där med allt tweekande. Har du tid över till jobb och såna där grejor? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-08 17:22

Följande är sant om dubbelblint A/B- och F/E-testande:

1. Ett sådant test kan med en viss statistisk signifikans bevisa att det finns en hörbar skillnad mellan de två omkopplarlägena.

2. Testet är inte drabbat av placebo.

3. Testet kan utföras med snabba växlingar, eller utdraget över flera veckor. (Precis som alla andra test)

4. Testet kan inte bevisa att det inte föreligger någon skillnad. (Det kan fö inget test)

5. Om en i sig mindre intressant, men tydlig skillnad föreligger, blir testet mindre intressant. Visserligen är det trevligt att kunna växla snabbt om man inte har så bra klangminne, men testet kan aldrig bevisa något annat än att det finns en skillnad, det kan aldrig bevisa vilket som låter "bäst". Man kan iofs fråga många människor om vad de tycker, och få fram vilken som de flesta föredrog, men sånt ändras över tid etc.

De två första punkterna gör att vetenskapen tycker att metoden är intressant. Min uppfattning är dessutom att testmetoden är överlägsen att påvisa små skillnader, speciellt om man får växla snabbt. Men det är ju bara vad jag tycker.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 17:29

dawen skrev:Låter jobbigt det där med allt tweekande. Har du tid över till jobb och såna där grejor? :wink:

Som du säkert förstår är det inget som görs 24 timmar om dygnet. Utan man ändrar. Lirar ett par dar o lyssnar hur det blir. Ogillas det går man tillbaks o provar igen ny flyttning osv...

Men när detta en gång gjorts så VET man ju vilket som vart bäst. Så testar man nya grejor så är det lättare sedan att veta LITE hur olika grejor påverkar osv.. Så med vanan så går det enklare kan man säga..

Men resultatet blir klart bättre än bara ihopsatt med saker man läser sig till osv.... Sedan blir allt inpassat med rummets accustik...

och fördelar lyfts fram såsom man själv trivs med ljudet... För det är ju till sist o syvende jag o min fru som sitter o lyssnar på musiken och ingen annan. Jo våra husspöken så klart... :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-05-08 17:51

Just hur går tweakandet till när man "lyssnar" på nätkablar? För om man ändrar andra saker i systemet så har man ju ingen koll på vad just nätkabeln gör och inte gör?

Bara en undran.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 18:17

Som sagt.. du utgår ju ifrån ett fungerande system.. Sen då du byter en komponent så hör man skillnader förutsätter vi. Och sedan så byter man lite nätisar tills man anser det passar in bäst för ens sätt att vilja ha det. Med blommning. transparans osv.. Kalla det systemets "balans" kort sagt...

Och förmåga att klara alla typer av inspelningar och inte enbart dom bästa.. Där brukar system med för hög nivå i mellanreg o diskant lätt kantra mot hårt o elakt ljud enligt mina erfarenheter.... Detta kan man ibland få bukt med genom lite trixande med nätisarna.. UTAN att förlora det fina i upplösningen eller maskera eller så...

Men detta kan man skriva en bok om... :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-05-08 18:39

Mayro:

Det där med tweakning har du skrivit om förut. Då skrev du även att du flyttade högtalarna för att tweaka in den nya komponenten i systemet. Vad räknar du med att dra för korrekta slutsatser när du ändrar på mer än en variabel i systemet samtidigt?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 19:27

David_A skrev:Mayro:

Det där med tweakning har du skrivit om förut. Då skrev du även att du flyttade högtalarna för att tweaka in den nya komponenten i systemet. Vad räknar du med att dra för korrekta slutsatser när du ändrar på mer än en variabel i systemet samtidigt?

Tror nog det rätt klart framgår att mina" intweekanden" inte pågår som en virvelstorm. Utan rätt långsamt..

Så därvid svarar det också rätt klart på din fråga... OM så blir nödvändigt för att "vrida" ur max så ändras allt. OM så är nödvändigt som sagt.

Och en del cd till exempel har förmågan att ge en "bredare" ljudbild. Vilket inte är okänt tror jag. Och då jag oftast spelar med dipoler så blir det ju direkt möjlighet att bredda dom lite så ljudbilden blir ännu större...

Men mer om sådant kan man ta då man träffat lite folk ifrån forumet så man inte bara tror man är en galning med totalsjuka ideer. Utan att NÅGON i alla fall har hört ens resultat också. Och därmed förstår flera sedan resultaten man berättar om med ord.

En härifrån kommer ju snart titta in här. Ska bli förbaskat skoj...

På Hf.nu har redan flera varit här. Och där finns det inte så stor tvekan längre om att saker man säger också stämmer rätt ok med resultaten

väldigt tveksamma vill idag prova kablar osv. En del hörde KLART saker då det trixades med kablar osv här under träffen osv.

Att ändra en enda som du säger "variabel" är som att ändra en siffra i ett mattetal. Resultatet blir totalt olika..

detsamma gäller för mig sakerna i våra anläggningar.

Som jag ser det iofs... Detta är ju bara MITT sätt att närma mig hobbyn o fritidsintresset. som sedemera ger njutningen av musiklyssnadet...

Men som sagt. Att träffas och LYSSNA på våra sätt att göra ger mer än slå varann i skallen med tester o mätningar eller vad vi nu gör. Personliga träffar o lyssna o ge tips o råd ger mest enligt mig. Sen blir man inte så förtvivlat lätt osams heller som via nätet...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-08 21:57

Mayro skrev:Och förmåga att klara alla typer av inspelningar och inte enbart dom bästa.. Där brukar system med för hög nivå i mellanreg o diskant lätt kantra mot hårt o elakt ljud enligt mina erfarenheter.... Detta kan man ibland få bukt med genom lite trixande med nätisarna.. UTAN att förlora det fina i upplösningen eller maskera eller så...

Trixande ter sig ju väldigt dyrt då man inte byter sladd hur billigt som helst. Kan själv bara tänka mig att det skulle bli bättre om den upplevda frekvensgången beror på störningar av någon form.
Hög nivå i mellan o diskant behöver ju dessutom inte låta hårt och vasst om det inte är en nivåskillnad som är extremt hög eller innehåller en massa distorsion.
I så fall borde man väl ha åtgärdat det först.
Min erfarenhet är att det kan låta "lugnare" med bättre kabeldragning och vanliga bra skärmade kablar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-08 22:12

Svante skrev:...Om en i sig mindre intressant, men tydlig skillnad föreligger, blir testet mindre intressant. Visserligen är det trevligt att kunna växla snabbt om man inte har så bra klangminne, men testet kan aldrig bevisa något annat än att det finns en skillnad, det kan aldrig bevisa vilket som låter "bäst". Man kan iofs fråga många människor om vad de tycker, och få fram vilken som de flesta föredrog, men sånt ändras över tid etc.

Dessutom är de beroende av både programmaterial och kringutrustning. Vilket gör att besluten ofta blir rätt dubiösa. :?

Ens "känsla av att ha valt rätt" är ofta väldigt mycket större än ens verkliga långtidsförtjusning. En farligt självbedräglig situation alltså. Det ser man om inte annat tydligt på att de som agerar efter denna (enligt min erfarenhet) tveksamma "lyssna och tyck-princip" nästan aldrig blir långtidsnöjda med sin apparatur, utan byter delar i tid och otid. :cry:

Jag håller således med Svante till 100%.

Vill även envist göra reklam för idén att jobba för "minimering av färgningar" mera än med "optimering av färgningar" (alltså att leta "vackert ljud"). Enda fördelen med sistnämnda är att det inte kräver några kunskaper. Men att det är bekvämt att inte behöva lära sig något betyder inte att det är bäst för en själv. Kunskap ger oftast återbärig. :P

Vackertljud-letande känns himla rätt när man håller på med det, men det är en återvändsgränd (det är i varje fall min erfarenhet). För varje snygg färgning man fattar tycke för och väljer in i systemet, förlorar man rikedom och variation. Men det tar det ofta flera månader att upptäcka.

Slutresultatet blir inte sällan, att femtioelva "snygga färgningar", (nogsamt utvalda) låter sämre tillsammans på nästan ALLT programmaterial 8O , än anläggningen som utvalt efter principen att varje enskild de skall släppa igenom signalen så oförstörd som möjligt! :o

Ibland (några få länkar) är det inte möjligt att hitta "praktiskt taget helt ofärgade" länkar i kedjan dock, och då väljer jag i regel en liten men snygg färgning framför en pytteliten ful, även om den senare bara är hälften så stor.

Men ungefär där går gränsen. Det låter kanske konstigt, men när man bygger långa kedjor av apparater finner man, att många "små fula" färgningar tillsammans, blir mindre fula än många "stora vackra" färgningar! :o Det bör man minnas, även om det kan göra ont att behöva välja den mindre färgande apparaten när den färgande låter så insmickrande...

Det blir skitbra anläggningar när man gör så! :P Tycker jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 23:30

Iö. Kan du med enkla ord förklara lite tydligare HUR du menar?
Och rent ut också...Som jag tyder ditt inlägg så talar du om att man vallar in problem med sakerna som spelar på tex mitt sätt att arbeta med system man sätter upp?

eller missförstår jag dig?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-09 00:45

Enkla ord, och dessutom lite av dem, kan inte förklara komplicerade saker.

Det är bättre att du anstränger dig och försöker förstå. Tumregler och förenklingar är en sorts lögner, och de tjänar inget vettigt syfte. Det enda de brukar resultera i är att folk som inte förstår går omkring och tror att de gör det ändå. Det leder aldrig till något gott. Tvärtom brukar det leda till otrevligheter.

I detta fall var det ju dessutom ingen speciellt komplicerad fråga och det jag skrev var väldigt tydligt. Jag vet inte hur det skall kunna beskrivas tydligare. Jag är säker på att du kan förstå precis vad jag menar om du läser det noga.

Jag vet ingenting om ditt "sätt att arbeta med system man sätter upp". Är inte heller bekant med uttrycket "vallar in problem med sakerna som spelar". Det jag skrev skrevs utan hänsyn till vad du skrivit (jag läser, av flera skäl, sällan dina inlägg). Det var en kommentar till Svantes inlägg.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-09 10:07

Då fick jag ju förklaringen att det inte gällde mina inlägg.
det var "enkla" ord. Du kan ju om du bara vill...

"(jag läser, av flera skäl, sällan dina inlägg)."

:lol: sandlådan :lol:

Ha en fin dag...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-05-09 11:44

Jag håller med Jonasz,i mina öron funkar detta bättre än snabba A/B-växlingar mellan olika apparater.

IngOehman skrev:
Ibland (några få länkar) är det inte möjligt att hitta "praktiskt taget helt ofärgade" länkar i kedjan dock, och då väljer jag i regel en liten men snygg färgning framför en pytteliten ful, även om den senare bara är hälften så stor.

Det är ju ett fall som ovan nämnda som kanske är lättare att märka efter en längre tids lyssning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-09 23:17

IngOehman skrev:Enkla ord, och dessutom lite av dem, kan inte förklara komplicerade saker.

Det är bättre att du anstränger dig och försöker förstå. Tumregler och förenklingar är en sorts lögner, och de tjänar inget vettigt syfte. Det enda de brukar resultera i är att folk som inte förstår går omkring och tror att de gör det ändå. Det leder aldrig till något gott. Tvärtom brukar det leda till otrevligheter.

Mhmm, om jag får vara OT och utveckla detta en stund: Tänk dig att du gör en komplicerad förklaring av ett komplicerat problem och försöker delge hela sanningen som du ser den. Är det trots allt möjligt att din komplicerade förklaring också är en förenkling? Är den då också en lögn? Leder den också till otrevligheter? Eller fyller din nivå av förståelse en funktion, som är precis rätt på din nivå?

Jag menar nog att förenklingar fyller en funktion. De ger en grundläggande förståelse som man kan bygga vidare på. Utan grunden är det svårt att bygga vidare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-10 01:13

Ja Svante. Alla förenklingar tenderar att göra saker osanna.

Därför skall man förenkla så lite som möjligt, och därför är det viktigare att förmedla hur komplicerat något är än att säga något specifikt, som ändå inte blir sant. Det är bättre att förmedla bildning än fragmentariska fakta.

En "rimlig" förklaringsnivå är i regel den, som gör att den nödvändiga reservationen som klargör att saker kan bli sannare om man går djupare, inte behöver bli väsentligt längre än själva förklaringen. :wink:

De förenklingar som efterlyses är dock ibland ned till en nivå långt, långt under vad som är rimligt - i de fall när grundfrågan är komplicerad, nota bene.

Man bedrar sig om man tror att alla lika enkla svar också är lika mycket förenklade. Det beror ju på hur komplicerad frågan är.

Vissa är mycket komplicerade och enkla svar förslår inte. När så är fallet tycker jag att det är bättre att bara berätta att det inte blir sant, eftersom själva osanningen som skulle ha kunna formuleras - inte tjänar någon nytta.

Den som vill ha ett hyggligt sant komplett svaret på en komplicerad fråga får helt enkelt acceptera att även svaret är komplicerat, och att man sålunda inte kan få något enkelt svar - hur gärna man än vill och hur frustrerande det än känns.

Den som faktiskt fått det komplicerade svaret och vill slippa frustrationen, bör göra en egen ansträngning att förstå, istället för att försöka missförstå och/eller avkräva beskrivaren en enklare förklaring.

Avkrävaren bör under alla omständigheter avhålla sig från att bjäbba om sandlådor i hoppet att alla andra forumläsare därvid skall glömma hans historiskt rikligt levererade tendensiösa spekulationer riktade mot just den han nu låtsas ställa seriöst menade oskyldiga frågor till. :evil:

Vis av historien har jag även alltför många gånger sett att förenklingar till osannhetsnivån lett till att de människor (även hyggliga typer) som serverats den osanna men enkla modellen (utan osannhetsreservationen bifogad) uppstudsigt börjar argumentera mot dem som känner det sanna svaret. Det blir ju helt snurrigt. :?
(Detta är de "onödiga otrevligheter" jag antydde.)

Min slutsats är att det är mycket viktigare att få fram att ett enkelt svar inte är sant, än att få fram ett enkelt svar! :wink:

Vh, iö

PS. Ja Svante - förenklingar fyller en funktion, i skolsammanhang, där man vet att man kommer att få chansen att gå vidare och förklara bättre senare för dem som lyssnat på den förenklade versionen. Förenklingar kan, precis som du skriver, ge en grundläggande förståelse (eller vad man skall kalla det, ibland är det ju snarare en falsk förståelse) som man kan bygga vidare på.

Men på ett diskussionsforum finns ingen möjlighet att veta att den som läser en förenklad (och därför osann) beskrivning kommer att se en eventuell sannare komplettering senare. Det är därför heller inte möjligt att skydda sig mot att bli citerad och som konsekvens bli anklagad för att inte tala sant. Värst är dock risken att någon tror att en förenklad beskrivning är sann och komplett.

Därför aktar jag mig för förenklingar.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-05-10 08:21

IngOehman skrev:Ja Svante. Alla förenklingar tenderar att göra saker osanna.

Därför skall man förenkla så lite som möjligt, och därför är det viktigare att förmedla hur komplicerat något är än att säga något specifikt, som ändå inte blir sant. Det är bättre att förmedla bildning än fragmentariska fakta.

En "rimlig" förklaringsnivå är i regel den, som gör att den nödvändiga reservationen som klargör att saker kan bli sannare om man går djupare, inte behöver bli väsentligt längre än själva förklaringen. :wink:

De förenklingar som efterlyses är dock ibland ned till en nivå långt, långt under vad som är rimligt - i de fall när grundfrågan är komplicerad, nota bene.

Man bedrar sig om man tror att alla lika enkla svar också är lika mycket förenklade. Det beror ju på hur komplicerad frågan är.

Vissa är mycket komplicerade och enkla svar förslår inte. När så är fallet tycker jag att det är bättre att bara berätta att det inte blir sant, eftersom själva osanningen som skulle ha kunna formuleras - inte tjänar någon nytta.

Den som vill ha ett hyggligt sant komplett svaret på en komplicerad fråga får helt enkelt acceptera att även svaret är komplicerat, och att man sålunda inte kan få något enkelt svar - hur gärna man än vill och hur frustrerande det än känns.

Den som faktiskt fått det komplicerade svaret och vill slippa frustrationen, bör göra en egen ansträngning att förstå, istället för att försöka missförstå och/eller avkräva beskrivaren en enklare förklaring.

Avkrävaren bör under alla omständigheter avhålla sig från att bjäbba om sandlådor i hoppet att alla andra forumläsare därvid skall glömma hans historiskt rikligt levererade tendensiösa spekulationer riktade mot just den han nu låtsas ställa seriöst menade oskyldiga frågor till. :evil:

Vis av historien har jag även alltför många gånger sett att förenklingar till osannhetsnivån lett till att de människor (även hyggliga typer) som serverats den osanna men enkla modellen (utan osannhetsreservationen bifogad) uppstudsigt börjar argumentera mot dem som känner det sanna svaret. Det blir ju helt snurrigt. :?
(Detta är de "onödiga otrevligheter" jag antydde.)

Min slutsats är att det är mycket viktigare att få fram att ett enkelt svar inte är sant, än att få fram ett enkelt svar! :wink:

Vh, iö

PS. Ja Svante - förenklingar fyller en funktion, i skolsammanhang, där man vet att man kommer att få chansen att gå vidare och förklara bättre senare för dem som lyssnat på den förenklade versionen. Förenklingar kan, precis som du skriver, ge en grundläggande förståelse (eller vad man skall kalla det, ibland är det ju snarare en falsk förståelse) som man kan bygga vidare på.

Men på ett diskussionsforum finns ingen möjlighet att veta att den som läser en förenklad (och därför osann) beskrivning kommer att se en eventuell sannare komplettering senare. Det är därför heller inte möjligt att skydda sig mot att bli citerad och som konsekvens bli anklagad för att inte tala sant. Värst är dock risken att någon tror att en förenklad beskrivning är sann och komplett.

Ja enkel kan man knappas anklaga dig för :D Men jag förstod det mesta av det du skrev i de sista inläggen i alla fall. När jag läser dina inlägg IÖ så skall jag ta det lugnt o inte stressa. Förresten så hade forumet varit tråkigt om du hade kört förenklingar. Kör hårt IÖ
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-10 08:49

IngOehman skrev:PS. Ja Svante - förenklingar fyller en funktion, i skolsammanhang, där man vet att man kommer att få chansen att gå vidare och förklara bättre senare för dem som lyssnat på den förenklade versionen. Förenklingar kan, precis som du skriver, ge en grundläggande förståelse (eller vad man skall kalla det, ibland är det ju snarare en falsk förståelse) som man kan bygga vidare på.

Mmm, håller med, men inte om reservationen. Det är egentligen inte så mycket skillnad på skola och forum, tycker jag. Blir man missförstått citerad, så är det väl bara att förklara lite till då? Och blir man avsiktligt missförstådd, ja då är det väl bara att göra som man bör med forumtroll, dvs låta bli att svara.

Får jag ta ett exempel, och ursäkta trådskaparen om vi blir alldeles för OT:
Antag att jag vill förklara baffeldiffraktion. Då skulle jag göra ungefär så här.
-----------
För att förstå baffeldiffraktion så är det fiffigt att börja med en förenklad modell (här är ribban satt). Vi tänker oss en punktkälla som sitter mitt på ytan på en cirkulär baffel (två förenklingar klargjorda). Lyssnaren kommer nu att nås av direktljudet, men också av en ljudvåg som har studsat vid kanten. Om lyssnaren sitter långt bort (ytterligare en förenkling) så kommer det studsade ljudet lite senare, motsvarande löptiden från punktkälla till kant. Eftersom baffeln var cirkulär så kommer alla delar av baffelns kant att komma samtidigt som ett enda "eko". Denna andra våg interfererar med den direkta och påverkar tonkurvan.
------------
Ovanstående innehåller flera förenklingar. För en som aldrig har fått kantdiffraktion förklarat för sig kan det vara mer än vad han kan ta in för tillfället, och därför kan det vara sunt att stanna där. Ett tag. På ett forum, eller i skolsituationen kommer ganska snart motfrågorna; "men vad händer om baffeln inte är rund?", "vad händer om det inte är en punktkälla?". Om mottagaren är intresserad, förstås. Är han inte det, så kan åtminstone jag vara lite nöjd om han har begripit den första förenklade modellen. Och skulle han citera mig så kan jag väl förklara vidare eller peka på att reservationerna faktiskt stod där om det skulle bli dispyt.

Jag menar att den där första förståelsen är viktig. Den är precis lika viktig som den mer avancerade förståelsen. Egentligen så är ju det jag förklarade ovan inte heller en första förståelse utan den bygger på att man har förstått tex vågutbredning och interferens. Den är alltså bara ytterligare ett steg på vägen mot en horisont som inte kan nås.

Det är det jag menar med att det bara finns olika nivåer av förståelse, att den kompletta förståelsen inte finns. Sett i det ljuset blir jag glad även när jag lyckas få folk att förstå förenklade modeller, även om de under realistiska förutsättningar är fel. Vem bygger tex en cirkulär baffel med en punktkälla på mitten?

Ursäkta OT igen. :oops:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-10 08:55

ALLA MODELLER, mentala modeller (internaliseringar av en fysisk verklighet), simuleringar, ekvationssystem (empiriska eller deduktiva) ÄR FÖRENKLINGAR. Jag köper inte alls IÖs kategoriska uttalanden i frågan.

Däremot kan jag hålla med om att saker och ting inte kan förenklas mer än att de fortfarande fyller sitt syfte. Och att mer förenkling än så oftast skapar mer skada än nytta.

Kontentan är att man måste ha klart för sig sitt syfte när man skapar sin modell och heller inte försöka extrapolera resultatet utanför det valida området.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-10 09:00

IngOehman skrev:Min slutsats är att det är mycket viktigare att få fram att ett enkelt svar inte är sant, än att få fram ett enkelt svar! :wink:

Glömde detta, javisst! Eller omformulerat, man ska ha klart för sig när den förenlade modellen funkar. För det gör de oftast, under några förutsättningar. Punktkälla i cirkulär baffel fungerar utmärkt som approximation av en högtalare i fyrkantig baffel vid låga frekvenser, tex. Den modellerar den första delen av "backen" i baffelsteget utmärkt. Har man förstått begränsningarna så är det ett utmärkt läge att börja lära mer och förfina modellen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 09:19

Style skrev:ALLA MODELLER, mentala modeller (internaliseringar av en fysisk verklighet), simuleringar, ekvationssystem (empiriska eller deduktiva) ÄR FÖRENKLINGAR. Jag köper inte alls IÖs kategoriska uttalanden i frågan.

Däremot kan jag hålla med om att saker och ting inte kan förenklas mer än att de fortfarande fyller sitt syfte. Och att mer förenkling än så oftast skapar mer skada än nytta.

Kontentan är att man måste ha klart för sig sitt syfte när man skapar sin modell och heller inte försöka extrapolera resultatet utanför det valida området.

Din definition av "förenkling" är mycket mer "ideal" än IÖs.

I o f s är ALLA förklaringar teoretiskt sett förenklingar i den meningen att man påstår något begränsat om något begränsat.

Välgrundade och detaljerade förklaringar av komplexa ljudhändelser är fortfarande förenklingar i det att man i varje fall betraktar akustiska förlopp, och inte alla partiklars individuella rörelser, när man t ex pratar om ljudvågor.
Begreppet ljudvåg i sig är en förenkling, alltså.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-10 09:28

n3mmr skrev:.

Just det! Och ve den forskare på hypersonara fenomen som inte inser det! Likafullt är det bra om han begriper de vanliga ljudvågorna. Det är nog tom en förutsättning. :D

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-10 09:35

n3mmr skrev:
Välgrundade och detaljerade förklaringar av komplexa ljudhändelser är fortfarande förenklingar i det att man i varje fall betraktar akustiska förlopp, och inte alla partiklars individuella rörelser, när man t ex pratar om ljudvågor.

Precis

jämför ett elektriskt kretsschema, det är en förenkling jämfört med att titta på hur alla elektroner rör sig vilket i sig är en förenkling kontra en kvantmekanisk analys, etc ad infinitum

Förenklingar är nödvändiga men man måste veta vad man gör
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-10 10:01

"(jag läser, av flera skäl, sällan dina inlägg)."

"Avkrävaren bör under alla omständigheter avhålla sig från att bjäbba om sandlådor i hoppet att alla andra forumläsare därvid skall glömma hans historiskt rikligt levererade tendensiösa spekulationer riktade mot just den han nu låtsas ställa seriöst menade oskyldiga frågor till. "

Förlåt mig nu IÖ. Dessa saker är enbart en lite skitdel av allt sådant du slänger mot folk. Inte bara mig.Men du är en vuxen man. Du är ideologisk företrädare för en stor organisation. Du är "tung gubbe" inom mycke saker som du låter en förstå. Och så sitter du så här hela tiden. :?:

Ja detta får som du hänvisar till andra bedömma... Vad min åsikt är om detta larv behöver jag inte säga..

Där du säger jag "låssas" ställa seriösa frågor kan jag upplysa dig om att jag enbart FÖRSÖKER föra en trevlig seriös debatt. Inget annat. Även OM man inte gillar varann kan man dela tankar och därigenom LÄRA sig nåt..

Och sluta sända larviga PM till mig nu Iö... Detta är patetiskt....hade inte en susning om att du hade "styret" här att säga åt folk att sluta ge inlägg osv...

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-10 11:23

Style skrev:ALLA MODELLER, mentala modeller (internaliseringar av en fysisk verklighet), simuleringar, ekvationssystem (empiriska eller deduktiva) ÄR FÖRENKLINGAR. Jag köper inte alls IÖs kategoriska uttalanden i frågan.

Kategoriskt uttalande=förenkling? :lol:
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-10 11:48

markih skrev:

Kategoriskt uttalande=förenkling? :lol:

:lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-05-10 19:24

Jag kan bara hålla med. Och Style har mer rätt än vad som kanske allmänt uppfattas. Speciellt sista stycket är mycket viktigt. För alla sammanhang kräver sin typ av förenkling[i] om man ska hårdra det hela.

Vår (ljud-)värld är lite mer komplex än att bara kunna förklara ett upplevt ljud med bara en parameter (frekvensgång tex). Samtidigt blir frågan för komplex om det är just frekvensgånen som är under fokus och man blandar in en massa andra parametrar. Alltså förenklar man i just detta fallet för att få en hanterbar situation.

Det viktiga är dock att man inser att det ÄR förenklingar man sysslar med och inte någon allmän sanning.

/ B

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-11 07:38

Fast för att nyansera det hela Bill50x och inte kategoriskt säga att allt är förenklingar :wink: , så i praktisk användning kanske man inte bör använda ordet förenkling så länge modellen beskriver verkligheten på ett inom ramarna och med tillgängliga mätmetoder exakt sätt. :)

När det gäller ljud och ljudåtergivning har jag länge förvånats att du verkar driva tesen att hörseln och hur vi uppfattar ljud inte kan beskrivas med några representativa (och användbara) modeller? Har du belägg för detta eller är det en spegling av din allmänna uppfattning över hur verkligheten ser ut?

Jag vill även säga att jag tycker att IÖ's ambition (så som jag uppfattar den) att kartlägga och formulera modeller kring hörsel, psykoakustik, högtalare-rum samarbete och stereosystemet etc, är mkt behjärtansvärd. Den verkar också ha varit framkomlig och resultaten är i mina öron imponerande! Att generellt säga att modeller äger begränsningar är bra som påminnelse men bidrar egentligen inte i utveckling i sakfrågorna.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-11 09:02

markih skrev:Fast för att nyansera det hela Bill50x och inte kategoriskt säga att allt är förenklingar :wink: , så i praktisk användning kanske man inte bör använda ordet förenkling så länge modellen beskriver verkligheten på ett inom ramarna och med tillgängliga mätmetoder exakt sätt. :)

När det gäller ljud och ljudåtergivning har jag länge förvånats att du verkar driva tesen att hörseln och hur vi uppfattar ljud inte kan beskrivas med några representativa (och användbara) modeller? Har du belägg för detta eller är det en spegling av din allmänna uppfattning över hur verkligheten ser ut?

Jag vill även säga att jag tycker att IÖ's ambition (så som jag uppfattar den) att kartlägga och formulera modeller kring hörsel, psykoakustik, högtalare-rum samarbete och stereosystemet etc, är mkt behjärtansvärd. Den verkar också ha varit framkomlig och resultaten är i mina öron imponerande! Att generellt säga att modeller äger begränsningar är bra som påminnelse men bidrar egentligen inte i utveckling i sakfrågorna.

Det viktigaste är att inse att det icke förenklade tillståndet inte är något självklart utan måste definieras. Dvs man måste berätta vilken förenklingsgrad man betraktar som nominellt oförenklad.

Det är inte speciellt trivialt i korta ordväxlingar mellan människor med olika bakgrund.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-11 10:22

Förenkling:

E = mc2

:wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-11 10:53

n3mmr skrev:
markih skrev:Fast för att nyansera det hela Bill50x och inte kategoriskt säga att allt är förenklingar :wink: , så i praktisk användning kanske man inte bör använda ordet förenkling så länge modellen beskriver verkligheten på ett inom ramarna och med tillgängliga mätmetoder exakt sätt. :)

Det viktigaste är att inse att det icke förenklade tillståndet inte är något självklart utan måste definieras. Dvs man måste berätta vilken förenklingsgrad man betraktar som nominellt oförenklad.

Det är inte speciellt trivialt i korta ordväxlingar mellan människor med olika bakgrund.

exakt så är det
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-05-11 16:54

markih skrev:När det gäller ljud och ljudåtergivning har jag länge förvånats att du verkar driva tesen att hörseln och hur vi uppfattar ljud inte kan beskrivas med några representativa (och användbara) modeller? Har du belägg för detta eller är det en spegling av din allmänna uppfattning över hur verkligheten ser ut?

Den "tes" som jag driver stämmer inte riktigt med vad du skriver. Om vi börjar i rätt ände; visst finns det alltid en teknisk förklaring till en skillnad i ljud. Jag tror inte på hokus-pokus eller voodoo :-)

Men hörseln är ett känsligt, dock lättlurat, instrument. Vissa saker som vi kan höra kanske inte kan beskrivas med en enda, eller ett par, modeller/mätmetoder. Andra skillnader kan vi inte höra, men väl mäta.

Vad jag vill komma ifrån är förnumstigheten att varje skillnad i ljud som inte kan mätas med dagens metoder bara är subjektivt trams och ingen faktisk skillnad. Vad vi ska komma ihåg är att många mätmetoder har tagits fram därför att tidigare metoder inte kunnat förklara varför man har upplevt skillnader. Låt vara att vi har kommit ganska långt idag, men det trodde man för trettio år sedan också när Matti Ottala presenterade övergångsdistorsionen. Vad kan vi mäta om trettio år?

Även lyssningsmetoder förfinas och utökas i olika varianter, just för att säkerställa resultatet och frikoppla det från oväsentligheter.

Men vem påstår att vi just idag sitter inne med hela sanningen? Om så vore, skulle det väl inte vara någon konst att bygga de perfekta apparaterna?

När jag lyssnar på helt analoga inspelningar, genom en hel analog kedja, tycker jag mig höra en sorts naturlighet som inte finns i digital utrustning. Men eftersom alla helt analoga inspelningar är ganska gamla, kan skillnaderna mycket väl vara inspelningsteknik osv. Det är mycket svårt att avgöra vad som är vad. Men icke förty upplever jag skillnaderna. Men när jag så beskriver dessa, så poppar genast Mät-Nisse upp och säger att det beror på den-å-den disten, att bruset maskerar "nåt" osv. Och sedan kommer nästa gnällspik och säger att han inte gillar flummigt tal om "naturlighet" eller "engagerande" utan vill att vi ska använda adekvat teknisk vokabulär. Men hallå, om jag nu INTE VET vilken teknisk parameter (eller kombination av parametrar) som bidrar till eller dödar en viss egenskap, hur ska jag då beskriva saken?

Vad är det som säger att en digital utrustnings brist på en given dist gör att den är en bättre återgivare totalt sett? Om jag i en analog utrustning hör en viss kroppslighet i ljudet, som jag inte hör i en digital - är det då den något högre disten (ursäkta att jag skär all dist över en kam...) i den analoga utrustningen som skapar denna kroppslighet? Är det vinkelfelet i min pivotupphängda tonarm som gör att jag kan höra skillnad på akustiken i olika lokaler?

För att avsluta kort. Nej, jag tror inte att våra modeller och mätningar inte kan beskriva verkligheten. Men jag är inte alls övertygad om att dessa kan beskriva exakt vad vi hör, inte alltid. Vi måste lyssna, och vara öppna för att skillnader kan förekomma trots att anledningen kanske verkar vara absurd.

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-11 17:18

Bill50x skrev:Och sedan kommer nästa gnällspik och säger att han inte gillar flummigt tal om "naturlighet" eller "engagerande" utan vill att vi ska använda adekvat teknisk vokabulär. Men hallå, om jag nu INTE VET vilken teknisk parameter (eller kombination av parametrar) som bidrar till eller dödar en viss egenskap, hur ska jag då beskriva saken?

Hellre med "naturlighet" än med "engagerande" i alla fall. Om man
får välja! :wink:

"Engageringsförmåga" som enda ljudkvalitetsmått, eller
ljudkvalitetsmått öht, är verkligen flummigt/oseriöst och allmänt dåligt.

Kanske är det en redig dos extra bas som engagerar? Åtminstone
brukar det vara det på dansgolvet ...

Eller vad tycker ni andra?

Mvh E*(n gnällspik som vill ha jämförelser med referens)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-11 17:29

Bill50x skrev:
Vad jag vill komma ifrån är förnumstigheten att varje skillnad i ljud som inte kan mätas med dagens metoder bara är subjektivt trams och ingen faktisk skillnad. Vad vi ska komma ihåg är att många mätmetoder har tagits fram därför att tidigare metoder inte kunnat förklara varför man har upplevt skillnader.

/ B

En sådan förnumstighet är självklart förkastlig!

Men ingen "vetenskaplighetsförespråkare" jag har lagt märke till här har hävdat att någon så extremt objektivistisk attityd vore rimlig. Det enda man kräver är att man dels verifierar att upplevelsen faktiskt finns och kan återfinnas, och sedan ser man helst att man använder värderingsfria, lättkalibrerade begrepp för beskrivningen. Dvs "Musikalisk" förefaller konstigt som term, "lite ljusare klang" är rimligt användbart. Försök t ex använda "musikalisk" som begrepp för återgivningen av en bergborr....

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-11 17:50

i skrev:Förenkling:

E = mc2

Jo, just den formeln är intressant ur vetenskapsteoretisk synpunkt. Är den en förenkling eller ej? Inte av den relation den beskriver, dvs Energin i den definierade meningen är massan i avsedd mening gånger det avsedda c i kvadrat. Men men, c är ljushastigheten i vakuum, och massan måste bestämmas på andra sätt, varvid den blir oprecis.... Så som verklighetsbeskrivning är det en förenkling. Nu är det den lätthanterligaste sorten av förenkling, en naturlig idealisering, så hur man förenklat är lätt att beskriva. Så det går bra att använda denna formel utan speciella åthävor.

N B de förenklingar IÖ deklarerar att han skyr läser jag som att dom huvudsakligen är av en annan natur, tumregler. Som rumsellipser åsåvidare... :-)

Jag har svårt att tro att han avskyr idealiseringar i allmänhet, typ att friktionen är likformig längs en skena eller under ett varv i ett lager, eller att en yta är helt plan eller så.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-11 18:23

n3mmr skrev:

E = mc2

Jo, just den formeln är intressant ur vetenskapsteoretisk synpunkt. Är den en förenkling eller ej? Inte av den relation den beskriver, dvs Energin i den definierade meningen är massan i avsedd mening gånger det avsedda c i kvadrat. Men men, c är ljushastigheten i vakuum, och massan måste bestämmas på andra sätt, varvid den blir oprecis.... Så som verklighetsbeskrivning är det en förenkling. Nu är det den lätthanterligaste sorten av förenkling, en naturlig idealisering, så hur man förenklat är lätt att beskriva. Så det går bra att använda denna formel utan speciella åthävor.

N B de förenklingar IÖ deklarerar att han skyr läser jag som att dom huvudsakligen är av en annan natur, tumregler. Som rumsellipser åsåvidare... :-)

Jag har svårt att tro att han avskyr idealiseringar i allmänhet, typ att friktionen är likformig längs en skena eller under ett varv i ett lager, eller att en yta är helt plan eller så.

Nu var mitt inlägg inte så allvarligt menat, tyckte bara att det passade så bra in i sammanhanget som en funderingens stafettpinne. Annars håller jag med dig i det att det inte riktigt passar i in som en förenkling av en mer komplicerad sanning, den är ju en sanning i sig själv. (Även om det kanske är en väldigt begränsad utsaga - tror jag...)

Jag tror f ö att IÖ har rätt i sin syn på förenklingar när det gäller högtalarkonstruktion, jag kan tänka mig att det är ofruktbart att förenkla särskilt mycket i det sammanhanget.

Men annars tycker jag att förenklingar, eller snarare, kortfattade förklaringar som gör att ett ljus går upp för mottagaren (oftast) är ett tecken på hög kompetens hos avsändaren. (Om de är sanna förstås... :? )

Min personliga erfarenhet är att när jag måste ge en komplicerad förklaring till någon så beror det på att jag inte riktigt behärskar ämnet... :oops:
Behärskar jag ämnet klarar jag oftast att ge en upplysande förenkling. (I varje fall om jag skärper mig.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-11 23:12

n3mmr skrev:N B de förenklingar IÖ deklarerar att han skyr läser jag som att dom huvudsakligen är av en annan natur, tumregler. Som rumsellipser åsåvidare... :-)

Rumsellipsen är ingen tumregel, det är faktiskt lillfingerregeln! 8)
Tumregeln är ju nr 1 och lillfingret nr 5.
http://www.sonicdesign.se/oeint9.html

Frågan är om de är tum-/fingerregler alls de där. IÖ brukar väl inte
dela ut såna där tips om de inte är mer eller mindre idiotsäkra.
Högtalare och lyssnare bör nog i princip befinna sig på
rumsellipsen, om inte högtalarna är konstruerade för väggplacering
eller så, förstås. Och om det inte medför andra problem, som att
man riskerar att slå huvudet i väggen när man lutar sig bakåt, t ex.
Hmm, kanske är tumregler ändå ...

FrågadE* ju i den här tråden om inte åtminstone dessa
grundregler gäller för i stort sett alla vanliga högtalare (när det
kom på tal att varje högtalare kräver sin alldeles egna optimala
anpassning av rummet), men har inte fått svar på den frågan än.

Mvh E*

PS. Instämmer till fullo i n3mmr:s föregående inlägg.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-12 07:10

E skrev:
n3mmr skrev:N B de förenklingar IÖ deklarerar att han skyr läser jag som att dom huvudsakligen är av en annan natur, tumregler. Som rumsellipser åsåvidare... :-)

Rumsellipsen är ingen tumregel, det är faktiskt lillfingerregeln! 8)
Tumregeln är ju nr 1 och lillfingret nr 5.
http://www.sonicdesign.se/oeint9.html

Frågan är om de är tum-/fingerregler alls de där. IÖ brukar väl inte
dela ut såna där tips om de inte är mer eller mindre idiotsäkra.
Högtalare och lyssnare bör nog i princip befinna sig på
rumsellipsen, om inte högtalarna är konstruerade för väggplacering
eller så, förstås. Och om det inte medför andra problem, som att
man riskerar att slå huvudet i väggen när man lutar sig bakåt, t ex.
Hmm, kanske är tumregler ändå ...

FrågadE* ju i den här tråden om inte åtminstone dessa
grundregler gäller för i stort sett alla vanliga högtalare (när det
kom på tal att varje högtalare kräver sin alldeles egna optimala
anpassning av rummet), men har inte fått svar på den frågan än.

Mvh E*

PS. Instämmer till fullo i n3mmr:s föregående inlägg.

Tumregel är den: Rätt formulerad, inkl sin onogrannhetsspecifikation blir fakmtiskt ganska enkel:

Om du placerar högtalare och öron på rumsellipsoiden, OK, ta ellipsen om du inte orkar, så blir resultatet för inte alltför udda formade och byggda rum hyggligt jämnt mellan olika register. Blir det lite tunt: dra ut högtalare och lyssnare lite, blir det lite fett: Dra in alltihop lite. Så blir det i alla fall någesånär för högtalare typ dom Ino bygger som fronthögtalare.

Det kan bli bättre, men då får man mäta och räkna!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-05-12 17:40

E skrev:

Som endakvalitetsmått är "engagerande" ganska värdelöst. Ungefär som att beskriva en apparats ljudande egenskaper med att den har 97,5 dB s/n...
Vad jag menar är att i ett sammanhang kan termen vara relevant. Det kan lixom vara idé att beskriva HUR apparaten är engagerande till exempel :-)

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-12 22:13

Bill50x skrev:
E skrev:

Som endakvalitetsmått är "engagerande" ganska värdelöst. Ungefär som att beskriva en apparats ljudande egenskaper med att den har 97,5 dB s/n...
Vad jag menar är att i ett sammanhang kan termen vara relevant. Det kan lixom vara idé att beskriva HUR apparaten är engagerande till exempel :-)

/ B

Nä, "engagerande" i sig säger absolut INGENTING, medan 97.5 db sn med känd referens säger att det inte brusar så hemskt mycket.
att tekniska beskrivningar inte är hela sanningen innebär inte att det är rimligt att jämföra dom med rent ordbajseri utan innehåll.

OBS: Som beskrivning av hur något låter är isolerade termer som "Musikaliskt" eller "engagerande" komplett innehållslösa och helt utan varje värde.

Att säga att nåt har 97.5 db s/n är faktiskt inte komplett ointressant eller innehållslöst:. Det säger nämligen (implicit) att det finns en signal, och ett brus, och att avståndet från signalen till bruset är ganska stort. Det finns alltså ett verkligt innehåll, om den som talar inte ljuger. Innehållet är alltså att det finns någon situation där man har en ganska ostörd nyttosignal av någe slag.

Om någon säger att en förstärkare ( t ex ) låter "musikaliskt" så har han inte sagt ett j---a någe, vare sig han talar sanning eller ljuger, inte om ljudet! Däremot eventuellt nåt om sin egen sinnesstämning.

Att 97.5 db sn inte är tillräckligt för att man ska bry sig är något annat än att det skulle vara jämförbart med dumheter utan innehåll.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-13 01:01

n3mmr skrev:

E = mc2

Du har naturligtvis helt rätt n3mmr.

Jag tror alla som läser om (i synnerhet Style) mina tidigare inlägg ser att jag inte hävdat att det finns några oförenklade förklaringar. Jag har inte pratat om några "icke förenklade tillstånd".

Tvärtom har jag varit tydlig med att skriva att man skall undvika "onödiga förenklingar", Jag har skrivit:
iö skrev:Därför skall man förenkla så lite som möjligt, och därför är det viktigare att förmedla hur komplicerat något är än att säga något specifikt, som ändå inte blir sant.

Det är bättre att förmedla "bildning" än fragmentariska fakta.

Har därför svårt att se orsaken till:
Style skrev:Jag köper inte alls IÖs kategoriska uttalanden i frågan.

Jag har ju inte skrivit något kategoriskt. Tvärtom - förenklingar är oftast ett kategoriserande, och det var ju det jag avrådde ifrån. Verkligheten är komplicerad och skall inte hanteras kategoriskt om man kan undvika det.

Tycker Einstein sade något bra när han fick frågan om vad han tyckte om "förenklingar för icke fackmän". Hans svar var:
Einstein skrev:Man skall förenkla så mycket som möjligt! Men inte mer.

Jag tror han var en stor motståndare till de legiovarande överförenklingarna.

Min uppfattning är fortfarande:
1. Komplicerade saker är komplicerade - om man förenklar dem förljuger man dem, under förutsättning att man inte är tydlig med att man förenklar kraftigt.

2. Man skall alltid försöka inkludera förenklingsreservationer - ju mer man förenklar desto viktigare är reservationerna. Når man en viss förenklingsgräns börjar reservationen öka fortare än förenklingen minskar om man skall vara seriös, varvid anträngningarna är helt meningslösa. Det hade varit bättre att erbjuda en mindre förenklad (sannare) förklaring.

Dock brukar inte detta vara det stora problemet, utan det är istället att de flesta som förenklar alladeles för mycket struntar i reservationerna helt! :o De bidrar således till att bestjäla folk på potentiell bildning (=sprida fördumning/låtsaskunskaper), och få dem att i förlängningen bete sig illa (eftersom de som exponerats för oreserverade förenklingar ofta beter sig arrogant mot dem som vet bättre). Det är inte snällt gjort, varken att sprida förenklingar eller att bete sig som många som utsatts för för mycket förenklingar gör.

Man skall vara snäll - d v s alltid vara tillräckligt komplicerad! :wink:

Svante, du säger att man på forum, liksom i skolan, kan förklara vidare om man blir felciterad, men då förutsätter du att det är i din åsyn du blir felciterad. I skolan är oddsen goda. På ett diskussionsfora kan du mycket väl läsas, för att citeras någon helt annanstans.

Jag, som ju blivit rätt mycket citerad, kan konstatera att vissa (majoriteten glädjande nog) som citerar det man sagt eller skrivit gör det med bravur (de som förstår det man skrivit, eller kände till det innan).

Andra borde ha citatförbud! Nämligen de som har svårt att begripa, men inte att de har det, och därför alltsom oftast felciterar i sin iver att "tolka" åt dem som de tror har svårare att begripa än de själva (fast felciterarna är nog i verkligheten de som har allra svårast att begripa).
Vissa är dessutom ondsinta och citerar avsiktligt saker tagna ur sitt sammanhang, men ondska går det nog tyvärr inte att värja sig mot. Även om man rättar sådana feltolkningar finns ju viljan kvar att göra mera illa hos felciteraren, så man kan vara rätt säker på att det kommer att fortsätta. :cry:

Och då har jag ju sett bara en liten del av allt som folk skrivit om mig.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-13 08:28

IÖ, när jag läst igenom dina inlägg igen ser jag att jag inte har några sakinvändningar även om vi nog har lite olika åsikter om vad en lagom förenklingsnivå är. Det kan nog förklaras med att vi har olika syften när vi försöker förklara nåt.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-13 08:46

IngOehman skrev:Svante, du säger att man på forum, liksom i skolan, kan förklara vidare om man blir felciterad, men då förutsätter du att det är i din åsyn du blir felciterad. I skolan är oddsen goda. På ett diskussionsfora kan du mycket väl läsas, för att citeras någon helt annanstans.

Jag, som ju blivit rätt mycket citerad, kan konstatera att vissa (majoriteten glädjande nog) som citerar det man sagt eller skrivit gör det med bravur (de som förstår det man skrivit, eller kände till det innan).

Andra borde ha citatförbud! Nämligen de som har svårt att begripa, men inte att de har det, och därför alltsom oftast felciterar i sin iver att "tolka" åt dem som de tror har svårare att begripa än de själva (fast felciterarna är nog i verkligheten de som har allra svårast att begripa).
Vissa är dessutom ondsinta och citerar avsiktligt saker tagna ur sitt sammanhang, men ondska går det nog tyvärr inte att värja sig mot. Även om man rättar sådana feltolkningar finns ju viljan kvar att göra mera illa hos felciteraren, så man kan vara rätt säker på att det kommer att fortsätta. :cry:

Och då har jag ju sett bara en liten del av allt som folk skrivit om mig.

Vh, Ing. Öhman

Ja, det där är förstås ett problem som har lite med kändisskap att göra. Jag har ju inte riktigt nått dit, så jag kanske är lyckligt lottad på det sättet. Jag kommer att tänka på skvallerpressen när jag läser det du skriver nu. Det är väl ett sorgligt faktum att en del verkar vilja illa. Man kan väl bara uppmana samtliga läsare att aldrig lita på andrahandsuppgifter (=skvaller). Ju äldre jag blir desto mer övertygad är jag om att det är så. Alltid. En andrahandsuppgift är alltid berättarens upplevelse av förstahandsuppgiften.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-05-13 08:59

Håller med föreg.

Ett litet bidrag (OT mht trådämnet men OT mht föreg. inläggen)

Ang kursiveringar som kan vara ett skarpt instrument:

I Svantes mening ovan, som jag helt håller med om, hade jag hellre kursiverat "upplevelse" och inte "alltid".

D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-05-13 17:14

n3mmr skrev:
Bill50x skrev:
E skrev:

/ B

Nä, "engagerande" i sig säger absolut INGENTING, medan 97.5 db sn med känd referens säger att det inte brusar så hemskt mycket.
att tekniska beskrivningar inte är hela sanningen innebär inte att det är rimligt att jämföra dom med rent ordbajseri utan innehåll.

OBS: Som beskrivning av hur något låter är isolerade termer som "Musikaliskt" eller "engagerande" komplett innehållslösa och helt utan varje värde.

Att säga att nåt har 97.5 db s/n är faktiskt inte komplett ointressant eller innehållslöst:. Det säger nämligen (implicit) att det finns en signal, och ett brus, och att avståndet från signalen till bruset är ganska stort. Det finns alltså ett verkligt innehåll, om den som talar inte ljuger. Innehållet är alltså att det finns någon situation där man har en ganska ostörd nyttosignal av någe slag.

Om någon säger att en förstärkare ( t ex ) låter "musikaliskt" så har han inte sagt ett j---a någe, vare sig han talar sanning eller ljuger, inte om ljudet! Däremot eventuellt nåt om sin egen sinnesstämning.

Att 97.5 db sn inte är tillräckligt för att man ska bry sig är något annat än att det skulle vara jämförbart med dumheter utan innehåll.

Uj uj, det var ord och inga visor 8)

Men faktiskt, 97dB s/n säger ingenting om apparaten, utom att den brusar väldigt lite. Den kan dista, ha dålig frekvensgång, taskigt pulssvar, låg effekt och dålig förmåga att hantera komplexa högtalare, dålig byggkvalité, ful, dyr.... you name it! Kort sagt, den kan vara fullständigt urusel.

En apparat med "engagerande" återgivning bör rimligtvis ha några kvaliteter, i alla fall jag ser ordet som positivt laddat.

Så nej, jag håller inte med om "komplett innehållslösa och helt utan varje värde", "dumheter utan innehåll", "rent ordbajseri utan innehåll" osv.

Däremot, ska man ha en förståelse för vad olika termer innebär, måste man också komma överens om innehållet i dom. Precis som man definierat vad s/n står för.

Men ordbajseri är det inte.

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-13 23:10

Bill50x skrev:
Men faktiskt, 97dB s/n säger ingenting om apparaten, utom att den brusar väldigt lite.

det säger alltså något.

Den kan dista, ha dålig frekvensgång, taskigt pulssvar, låg effekt och dålig förmåga att hantera komplexa högtalare, dålig byggkvalité, ful, dyr.... you name it! Kort sagt, den kan vara fullständigt urusel.

även om det finns mer att säga, så har man i alla fall sagt en sak om apparaten.

En apparat med "engagerande" återgivning bör rimligtvis ha några kvaliteter, i alla fall jag ser ordet som positivt laddat.

det säger alltså något om att den som uttalar sig är positiv. Inget om ljudet,

Så nej, jag håller inte med om "komplett innehållslösa och helt utan varje värde", "dumheter utan innehåll", "rent ordbajseri utan innehåll" osv.

Däremot, ska man ha en förståelse för vad olika termer innebär, måste man också komma överens om innehållet i dom. Precis som man definierat vad s/n står för.

Men ordbajseri är det inte.

/ B

Jo, det är ordbajseri tills man definierar termerna man använder.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-14 11:02

Håller med n3mmr. Det borde för övrigt vara ganska lätt att bevisa (även om jag inte ids just nu): Sök efter "engagerande" (eller "musikalisk", eller valfri annan flumterm) här och på andra fora och kanske i H&M och se vilka apparater som beskrivs med dessa termer. Jag är rätt säker på att man ganska fort skulle hitta motsägelser, t.ex. att person a tycker att apparat x är engagerande, medan person b tycker att samma apparat är oengagerande. Slutsatsen av detta bör bli att dessa uttryck säger mer om den som använder dem än om apparaten ifråga.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-05-14 11:06

Det var längesen någon hade något att säga om A/B tester... :wink:

Men det kanske är färdigdiskuterat? Vissa (som jag) kan tycka att A/B är bra men det säger långt ifrån allt. Vi vill helst ha en längre tid på oss att lyssna på en apparat. Andra tycker att A/B tester är det enda som säger något. Vi är nog olika helt enkelt...

Jonas

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-05-14 11:34

jonasz skrev:Det var längesen någon hade något att säga om A/B tester... :wink:

Men det kanske är färdigdiskuterat? Vissa (som jag) kan tycka att A/B är bra men det säger långt ifrån allt. Vi vill helst ha en längre tid på oss att lyssna på en apparat. Andra tycker att A/B tester är det enda som säger något. Vi är nog olika helt enkelt...

Jonas

Nu förenklar du väl frågeställningen lite väl mycket :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-14 11:53

Svante skrev: Man kan väl bara uppmana samtliga läsare att aldrig lita på andrahandsuppgifter (=skvaller). Ju äldre jag blir desto mer övertygad är jag om att det är så. Alltid. En andrahandsuppgift är alltid berättarens upplevelse av förstahandsuppgiften.

dimitri skrev:Håller med föreg.
I Svantes mening ovan, som jag helt håller med om, hade jag hellre kursiverat "upplevelse" och inte "alltid".

Efter nogsamt övervägande vill jag behålla min ursprungliga kursivering. :D Det må vara mer provocerande, men jag vill ha det så ändå.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-05-14 14:14

Nu förenklar du väl frågeställningen lite väl mycket Wink

Kanske det, förenklingar så man förstår var ju av ondo... :wink:

Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-14 21:55

Om inte annat så antydde du ett motsatsförhållande mellan A/B-test och långtidstest.

Varför? :o

Sådant motsatsförhållande finns inte.

Jag har gjort månadslånga A/B-tester (bland annat mellan två versioner av ett försteg). Det gick väldigt bra, utmärkt bra verkligen. Kan inte se varför någon (trots påminnelser om att det inte förhåller sig på det viset) tycks "vilja" att A/B-test och snabba om kopplingar hör ihop! :cry:

Det är skilda saker.

Man kan göra A/B-test mellan två apparater med korta tidsintervall, eller med långa (till och med jättelånga!), eller mittemellan om man känner för det. :P

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-05-14 22:06

IngOehman skrev:Om inte annat så antydde du ett motsatsförhållande mellan A/B-test och långtidstest.

Varför? :o

Sådant motsatsförhållande finns inte.

Jag har gjort månadslånga A/B-tester (bland annat mellan två versioner av ett försteg). Det gick väldigt bra, utmärkt bra verkligen. Kan inte se varför någon (trots påminnelser om att det inte förhåller sig på det viset) tycks "vilja" att A/B-test och snabba om kopplingar hör ihop! :cry:

Det är skilda saker.

Man kan göra A/B-test mellan två apparater med korta tidsintervall, eller med långa (till och med jättelånga!), eller mittemellan om man känner för det. :P

Vh, Ing. Öhman

Nu var det ju inte jag som skapade tråden,men jag håller med Jonasz.
Det jag fått för mig att de flesta menar med A/B-test är att man switchar mellan två apparater med korta tidsintervall,rätta mig gärna om jag har fel.
I mitt fall tycker jag att ett A/B-test med relativt långt tidsintervall mellan bytena funkar bättre.
IÖ:Nu håller jag ju faktiskt med dig :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-15 00:28

A/B-test betyder att man jämför två olika objekt (till skillnad från t ex en F/E-lyssning där man bara testar ett objekt, genom att jämföra in- med utsignalen).

A/B-test betyder INTE att man måste växla snabbt.

Däremot brukar det betyda att man eliminerat irrelevanta variablar, t ex nivå och tidsskillnader. Det gäller förresten även vid F/E-lyssning (och för F/E-test!).

Vh, iö

PS. För konstaterande av objektiva skillnaders förefintlighet är det ofta fördelaktigt att växla snabbt, men det är förstås frivilligt. Den som defakto kan påvisa sig vara duktigare i långsamma växlingar bör givetvis välja sådana. Det är mycket ovanligare än vad de flesta tror dock.

Men, för att komma till klarhet med "hur man förhåller sig till redan konstaterade objektiva skillnader" subjektivt, är nästan alltid långvariga lyssningar nödvändigt. Ju psyoakustiskt komplexare fråga desto längre tid behövs. Fast den kan kortas av med hjälp av erfarenhet. Tror jag, av erfarenhet... När det gäller rumsakustik behöver man nog för det mesta mer än en vecka för att kunna känna sig säker på att man är färdig, om man är mycket erfaren...

Tyvärr är det sällan att man i tester för tidningar har så lång tid på sig som egentligen behövs. Jag gör dock alltid vad jag kan för att lyssna tillräckligt länge innan jag skriver något.

Det är lättare att klara av de objektiva frågorna på snabb tid dock (färgar apparaten, och isåfall hur?) än de subjektiva (tycker jag om det, och isåfall, på hur många av mina skivor?).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-15 00:40

IngOehman skrev:A/B-test betyder att man jämför två olika objekt (till skillnad från t ex en F/E-lyssning där man bara testar ett objekt, genom att jämföra in- med utsignalen).

A/B-test betyder INTE att man måste växla snabbt.

Däremot brukar det betyda att man eliminerat irrelevanta variablar, t ex nivå och tidsskillnader. Det gäller förresten även vid F/E-lyssning (och för F/E-test!).

Vh, iö

PS. För konstaterande av objektiva skillnaders förefintlighet är det ofta fördelaktigt att växla snabbt, men det är förstås frivilligt. Den som defakto kan påvisa sig vara duktigare i långsamma växlingar bör givetvis välja sådana. Det är mycket ovanligare än vad de flesta tror dock.

Men, för att komma till klarhet med "hur man förhåller sig till redan konstaterade objektiva skillnader" subjektivt, är nästan alltid långvariga lyssningar nödvändigt. Ju psyoakustiskt komplexare fråga desto längre tid behövs. Fast den kan kortas av med hjälp av erfarenhet. Tror jag, av erfarenhet... När det gäller rumsakustik behöver man nog för det mesta mer än en vecka för att kunna känna sig säker på att man är färdig, om man är mycket erfaren...

Tyvärr är det sällan att man i tester för tidningar har så lång tid på sig som egentligen behövs. Jag gör dock alltid vad jag kan för att lyssna tillräckligt länge innan jag skriver något.

Det är lättare att klara av de objektiva frågorna på snabb tid dock (färgar apparaten, och isåfall hur?) än de subjektiva (tycker jag om det, och isåfall, på hur många av mina skivor?).

Amen! Får jag tillägga att jag tycker att F/E-test är en sorts A/B-test och att jag tror att test med snabba växlingar är bättre på att konstatera hörbarhet hos nån pryl än ett med långsamma. Instämmer dock helt i att snabbheten inte har något med testmetoden att göra och stycket om att avgörandet av preferens behöver längre tids lyssning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-15 00:54

Tycker och tycker...

Jo, ibland har A och B kunnat vara F och E, men för det mesta används ju A/B-testmetoden för objektsjämförelser (viner, inspelningar, kaffesorter t ex) och inte för återgivningsjämförelser. Ibland tar man till A/B/X-metoden tillåme.

Vh, iö

PS. När du skriver F/E-test, menar du F/E-lyssning då? När jag skriver F/E-test (vilket är rätt ovanligt) så menar jag något annat än jämförelse medelst just lyssning, och eftersom det är jag som hittat på begreppet har jag rätt. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-15 01:04

IngOehman skrev:PS. När du skriver F/E-test, menar du F/E-lyssning då? När jag skriver F/E-test (vilket är rätt ovanligt) så menar jag något annat än jämförelse medelst just lyssning, och eftersom det är jag som hittat på begreppet har jag rätt. :wink:

Tja, jag vet inte egentligen. Jag tänker ju att det är ett lyssningstest, så visst. F/E-lyssning är bättre (men jag kommer att slinta igen).

Edit: men då borde ju F/E-test heta F/E-mätning, då? Jag menar om man mäter skillnaden i stället.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-15 01:09

IngOehman skrev:Jo, ibland har A och B kunnat vara F och E, men för det mesta används ju A/B-testmetoden för objektsjämförelser

Ja, jag tycker ju att A och B är de två omkopplarlägena och inte två objekt, men det är förstås min mentala representation. Det behöver ju inte vara en omkopplare inblandad.

Jag inser just att A/B-testet som vi gör i elektroakustiken egentligen är en F/E-lyssning. Det säger kanske lite om hur lika metoderna är för mig. Det väsentliga är blindheten och avkrävandet av sadistisk konfidens.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-15 01:30

Svante skrev:
IngOehman skrev:Jo, ibland har A och B kunnat vara F och E, men för det mesta används ju A/B-testmetoden för objektsjämförelser

Ja, jag tycker ju att A och B är de två omkopplarlägena och inte två objekt, men det är förstås min mentala representation. Det behöver ju inte vara en omkopplare inblandad.

Att det är objekt som representeras det handlar om inser man lätt om man tänker på vad ett A/B/X-test är får något.

Man skall avgöra om X är objektet A eller objektet B, vilket man undersöker genom att vippa på omkopplaren som tillgängliggör objekten A och B.

Jag inser just att A/B-testet som vi gör i elektroakustiken egentligen är en F/E-lyssning. Det säger kanske lite om hur lika metoderna är för mig.

Sedär! :wink:

Det väsentliga är blindheten och avkrävandet av sadistisk konfidens.

Dessa faktorer för mig, är snarare det som avgör om det är vetenskapligt eller på skoj (nej, vetenskap kan inte vara på skoj, det är ALLVAR 8) ).
Inte huruvida det är ett A/B-test. Ett A/B-test kan ju vara öppet och dessutom bara en enda lyssing/tittning/smakning, men då är resultatet näppeligen särskilt vetenskapligt intressant att ta del av.

Vh, iö

PS. Det heter inte sadistisk konfidens, det heter statisk konfidens. När pålitligheten är riktigt pålitlig ändrar den sig inte se.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-15 01:38

IngOehman skrev:Man skall avgöra om X är objektet A eller objektet B, vilket man undersöker genom att vippa på omkopplaren som tillgängliggör objekten A och B.

Ja, och jag ser det som att man ska avgöra om omkopplarläget X är likt omkopplarläge A eller B. Är förresten ett omkopplarläge ett objekt, kanske? Hmm. Om jag har två olika inspelningar i datorn och gör jämförelser mellan dem, är det då A/B eller F/E? jag menar att det definitivt är A/B, men kan även vara F/E, nämligen om ena inspelningen är den första som har passerat genom en pryl.

Varför hamnar jag i så många terminologidiskussioner med dig? :roll:

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-05-15 01:47

Låt oss säga att man jämför två förstärkare och väljer att ABX-testa dem. Antag att utnivåerna är kalibrerade. Om då lyssnarna lyckas skilja på A och B i testet med statistisk signifikans samt att lyssnaren tycker att förstärkare B låter "otroligt bra" kan man då dra slutsatsen att åtminstone den ena förstärkaren har en hörbar färgning av ljudet? (samt att man inte har en aning om förstärkare B:s egentliga egenskaper)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-15 01:58

Jo men det är nog den enda slutsatsen du kan dra, att minst en färgar.

Det kan ju vara så att båda färgar men den ena på ett behagligt sätt.

A/B-lyssning sker utan absolut referens, jämförelsen kan bara bli relativ.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-15 01:59

zvenzzon skrev:Låt oss säga att man jämför två förstärkare och väljer att ABX-testa dem. Antag att utnivåerna är kalibrerade. Om då lyssnarna lyckas skilja på A och B i testet med statistisk signifikans samt att lyssnaren tycker att förstärkare B låter "otroligt bra" kan man då dra slutsatsen att åtminstone den ena förstärkaren har en hörbar färgning av ljudet? (samt att man inte har en aning om förstärkare B:s egentliga egenskaper)

Nej. Det kan vara så att A har en diskanthöjning på 0,07 dB och B har en diskantsänkning på 0,07 dB. Var för sig behöver inte detta vara hörbart. Men tillsammans blir det 0,14 dB skillnad och det kan säkert någon peka ut.

Vidare kan man heller inte fastslå att man inte har en aning om förstärkare B:s egentliga egenskaper. Det kan man visst ha, tex kan man ju ha sett att den var grå (eller hade någon annan egenskap, ljudande eller ej).

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-15 02:05

Det kan ju vara så som du säger att ena höjer 0.07dB och andra sänket 0.07dB. Men hur vet du det i en A/B-lyssning? Du har rätt förstås.

Det vore ju intressant om det finns två grunkor med dessa egenskaper som passerar F/E som ej hörbart färgande men som ändå kan separeras i en A/B.

Har vi då funnit en svaghet i F/E?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-05-15 02:07

Du har naturligtvis rätt, om förstärkaren har ett högt tydligt brus så behöver man knappast F/E-lyssna för att verifiera det. (förutsatt att alla övriga delar i kedjan är kända av lyssnaren, från inspelning till högtalare och rum). Inte heller om diskanten t.ex. är starkt dämpad ovanför 6kHz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-15 02:08

Jax skrev:Har vi då funnit en svaghet i F/E?

Mja, vi har funnit en svaghet i tänket att en kedja av transparenta apparater med nödvändighet skulle vara transparent. Fel kan ackumuleras och tillsammans bli hörbara. Men F/E gör det den skall, dvs testar en länk.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-05-15 02:09

Jax skrev:Det kan ju vara så som du säger att ena höjer 0.07dB och andra sänket 0.07dB. Men hur vet du det i en A/B-lyssning? Du har rätt förstås.

Det vore ju intressant om det finns två grunkor med dessa egenskaper som passerar F/E som ej hörbart färgande men som ändå kan separeras i en A/B.

Har vi då funnit en svaghet i F/E?

Nej det är väl bara bra, ty då kan man (kanske med lite stöd av mätningar, om det nu gäller en nivåskillnad i diskanten) konstatera att en apprats färgning finns men ligger en bit under hörbarhetsgränsen.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-15 02:11

Svante skrev:
Jax skrev:Har vi då funnit en svaghet i F/E?

Mja, vi har funnit en svaghet i tänket att en kedja av transparenta apparater med nödvändighet skulle vara transparent. Fel kan ackumuleras och tillsammans bli hörbara. Men F/E gör det den skall, dvs testar en länk.

Jo det accepterar jag. men blir inte detta ett argument för att A/B inte är värdelöst trots allt?

F/E och A/B kan under vissa omständigheter komplettera varandra.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-05-15 02:13

Intressant synpunkt Svante. Förekommer F/E lyssningar där man testar en delkedja av den totala kedjan?

t.ex. Försteg+Slutsteg tillsammans

Det kan ju finnas fall där respektive apparat ej kan detekteras färgande i F/E -lyssning av enskild apparat, men där apparaterna tillsammans kan ge upphov till hörbar färgning.

Men man kan nog konstatera då de allra flesta(?) apparater på marknaden lider av hörbara färgningar (då de F/E -lyssnas enskilt) så är nog denna frågeställning av ganska liten betydelse i praktiken.
Senast redigerad av zvenzzon 2005-05-15 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-15 02:21

Jax skrev: men blir inte detta ett argument för att A/B inte är värdelöst trots allt?

Nja, fast det kan ju vara åt andra hållet också. Om båda höjer diskanten med 3 dB, så kommer man inte att höra skillnad, men de färgar var för sig. Det man "behöver" göra är att testa hela kedjan, från mikrofon till lyssningsrum men det är ju knappast trivialt och utfallet är ju rätt givet.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-15 02:27

Svante skrev:
Jax skrev: men blir inte detta ett argument för att A/B inte är värdelöst trots allt?

Nja, fast det kan ju vara åt andra hållet också. Om båda höjer diskanten med 3 dB, så kommer man inte att höra skillnad, men de färgar var för sig. Det man "behöver" göra är att testa hela kedjan, från mikrofon till lyssningsrum men det är ju knappast trivialt och utfallet är ju rätt givet.

Förvisso är det ju så men det var det jag menade med att de kompletterade varann. I ditt fall skulle båda grunkorna falla i F/E.

Det filosofiska problemet är ju om båda passerar F/E och inte kan separeras i A/B, då har vi ett så att säga dubbelt nollresultat.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-16 04:28

Svante skrev:
IngOehman skrev:Man skall avgöra om X är objektet A eller objektet B, vilket man undersöker genom att vippa på omkopplaren som tillgängliggör objekten A och B.

Ja, och jag ser det som att man ska avgöra om omkopplarläget X är likt omkopplarläge A eller B. Är förresten ett omkopplarläge ett objekt, kanske? Hmm. Om jag har två olika inspelningar i datorn och gör jämförelser mellan dem, är det då A/B eller F/E? jag menar att det definitivt är A/B, men kan även vara F/E, nämligen om ena inspelningen är den första som har passerat genom en pryl.

Varför hamnar jag i så många terminologidiskussioner med dig? :roll:

För att vi är skapligt överens om sakfrågorna? 8) :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-16 11:25

Jax skrev:Det filosofiska problemet är ju om båda passerar F/E och inte kan separeras i A/B, då har vi ett så att säga dubbelt nollresultat.
Bra synpunkt, har precis tänk samma sak själv!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-16 18:17

I praktiken är det tillräckligt svårt att få apparater att alls klara sig igenom en F/E-lyssning utan detektion.

Så kanske kan man för det mesta nöja sig med metoden?

Ur filosofisk synvinkel är diskussionerna därutöver dock givetvis intressanta. :wink:

Min uppfattning/erfarenhet (nu kommer jag väl få på skallen...) är dock, att om man har flera apparater som allihopa klarat sig utan att någon lyckats detektera deras inverkan i en seriöst genomförd F/E-lyssning, är det vettigaste sättet att skilja dem från varandra inte att AB-teta dem, utan att lyfta upp dem på labbänken och mäta på dem!

Mätinstrumenten kan ju med lätthet detektera skillnader i vissa dimensioner som är tusenfalt mindre än vår hörförmågas gränser. Att således i efterhand undersöka "marginaler" till hörbarhet med mätapparatur kan vara rätt vettigt. Om man orkar vill säga. Det är ju jättetråkigt att mäta.

Nu kanske någon menar att mitt resonemang antyder att man då borde kunna skippa F/E-lyssningen helt och gå på mätningarna direkt istället, men det menar jag absolut inte.

F/E-lyssningen har ju den fördelen att den genom att använda hörselsinnet och våra förhoppningsvis kapabla/brillianta hjärnor, kan upptäcka även fel som vi "inte letar efter".
Därför är lyssning som metod överlägset mätning. En lyckad F/E-lyssning ger inga objektiva data på apparaten, men den visar att data (ur ALLA relevanta aspekter) är hyggliga.

Mäter man ett rimligt litet antal saker emellertid, är det inte alls säkert att alla de hundratals saker vi inte mätt är tillfyllest. Mätingar kan därför aldrig bli annat än "kompletterande analys" i ett seriöst testsammanhang.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-17 00:08

IngOehman skrev:
Svante skrev:Varför hamnar jag i så många terminologidiskussioner med dig? :roll:

För att vi är skapligt överens om sakfrågorna? 8) :wink:

Ja, kanske det... :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-17 00:11

IngOehman skrev:(nu kommer jag väl få på skallen...)

Du kan få en mössa av mig, så att det inte gör så ont. Jag håller nämligen med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-18 00:16

Jippy!

En sån där tibetansk, med tofsar på öronflärparna? :o :D

Återgå till Generellt om hifi