Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Distorsion är bra. Annars skulle det inte funnits enligt Darwinismen.
IngOehman skrev:Det där var nog den mest extrema neddumning av verkligheten jag någonsin sett.
Vh, iö
JM skrev:Att distorsion i direktljudet är av ondo är självklart.
Distorsion i reflexljudet är svårt att undvika. Krokig frekvenskurva, fasfel, interferenser mm finns nästan alltid.
Dominanta reflexer o fel timing av reflexer är självklara problem men finns det reflexdistorsion i sig som bör undvikas?
JM
Svante skrev:(Här kommer det snart inlägg som innehåller frasen "linjär distorsion", det har vi diskuterat förr och jag säger redan nu att det är ett av de dummare begreppen jag vet.)
Svante skrev:
(Här kommer det snart inlägg som innehåller frasen "linjär distorsion", det har vi diskuterat förr och jag säger redan nu att det är ett av de dummare begreppen jag vet.)
PappaBas skrev:Man kan tänka sig olinjära fenomen pga reflexer t.ex något som hänger på väggen och börjar skallra men normalt borde det väl främst vara frågan om attenuering (lite olika för olika frekvenser) och det introduceras inte nya frekvenskomponenter.
Den förändring av amplitud och frekvensinnehåll som sker av reflexer i rummet är ibland dålig men ibland också helt nödvändig. Lyssnar TS i badrummet?
Piotr skrev:PappaBas skrev:Man kan tänka sig olinjära fenomen pga reflexer t.ex något som hänger på väggen och börjar skallra men normalt borde det väl främst vara frågan om attenuering (lite olika för olika frekvenser) och det introduceras inte nya frekvenskomponenter.
En ren sinus från en ljudkälla kan lätt sätta föremål i rörelse/resonans vilket ger upphov till skurar av högfrevent energi.. säkert ofta en blandning av harmoniska övertoner och icke harmoniska diton.
Piotr skrev:Den förändring av amplitud och frekvensinnehåll som sker av reflexer i rummet är ibland dålig men ibland också helt nödvändig. Lyssnar TS i badrummet?
Ja helt död-dämpat är väl normalt inte lyckat vid fåkanalsåtergivning.
IngOehman skrev:Nu misstänker jag att du kanske blandar ihop det linjära fenomenet resonans, med lekmannabegreppet skaller.
Kanske.
Resonans är som sagt ett linjärt fenomen, och att trigga resonanser betyder inte att det skapas några nya spektrala gubbar, varken harmoniska, inharmoniska eller icke harmoniska. Däremot kan rum och delar i rum ha inneboende olinjäriteter, t ex två glas som står emot varandra med nästan obefintligt tryck, på en lättrörlig hylla som sätts i vibration av ljudtrycket. Och i sådana fall så yttrar sig olinjäriteterna som regel tidigast vid de frekvenser där man hittar resonans (akustisk eller mekanisk, någonstans i systemet på väg från ljudkälla till glas).
Men skallret i sig är inte resonans. Det är en bieffekt av att amplituden hjälps upp av resonansen.
Piotr skrev:Jag är inte upprörd, om du är intresserad av mitt sinnestillstånd så fråga i stället för att berätta för mig hur det ligger till, det blir lite märkligt annars.
Jag tycker du ofta har ett ytterst märkligt sätt att resonera med andra, där du i princip behandlar folk som.. idioter är väl ett väl starkt uttryck men något åt det hållet.
IngOehman skrev:Jag tror möjligen att jag bättre förstår hur du menar, men måste vända mig emot att kalla det för en distorsion.
Reflektioner från lyssningsrummet är i förekommande fall störande, men det gäller ju långt ifrån alltid. De flesta reflektioner från ett välägnat lyssningsrum är snarare komplement till direktljudet, och ger ljudbilden en akustisk förankring.
Vh, iö
paa skrev:Tidigare var det en person som ofta och ihärdigt menade att smårumsakustik inte var en riktigt förstådd företeelse här på Faktiskt.
Kanske lite av den kritiken kan appliceras på ämnet för denna tråd?
paa skrev:Tidigare var det en person som ofta och ihärdigt menade att smårumsakustik inte var en riktigt förstådd företeelse här på Faktiskt.
Anders J skrev:Det har blivit en massa inlägg här bara för att begreppet "distorsion" används i en avvikande (men iofs språkligt korrekt) betydelse jämfört med vad minst 99% av hifi-folket här gör.
Mycket trams blev det, inkl detta
Lokki, T., Pätynen, J., Kuusinen, A., & Tervo, S. (2012). Disentangling preference ratings of concert hall acoustics using subjective sensory profiles. The Journal of the Acoustical Society of America, 132, 3148-3161
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23145600
PerStromgren skrev:Jag har tillgång till artikeln; jag vet inte om det beror på att jag har en kaka som indikerar att jag är inloggad på KaU.
Kolla om ni kan öppna denna: https://www.researchgate.net/profile/Ju ... 000000.pdf
Om inte, vet ni var jag finns.
paa skrev:Distorsion (distortion) eller reflex-distorsion finns inte nämnt någonstans i artikeln.
Men på ett ställe nämns möjlig förvrängd (distorted) uppfattning om lyssningsavstånd.
Kronkan skrev:Förutom att jag inte från min sida inte kan knäcka att det kostar pengar, vilket jag försökt. Enligt erfarenhet så kan det finnas kopior som man eventuellt kan nå.
Så handlar artikeln om något där lyssningsavståndet är 12 meter från det som låter. Och man befinner sig 12 meter och avgränsande ytor mestadels befinner sig på relativt långt avstånd så är det inte akustik i ett litet rum. I ett litet rum är många av de första reflexerna också tidiga.
Så jag skulle kanske inte ens förstå vad som stod i artikeln men framförallt så skulle jag inte kunna lista ut om vad som skulle kunna vara användbart för att resonera kring ett mindre rum. Så att säga ser jag det från min rent allmänna men intresserade horisont.
IngOehman skrev:...paa skrev:Tidigare var det en person som ofta och ihärdigt menade att smårumsakustik inte var en riktigt förstådd företeelse här på Faktiskt.
Vet inte om det är jag som åsyftas med kommentaren.
...
Vh, iö
IngOehman skrev:paa skrev:Tidigare var det en person som ofta och ihärdigt menade att smårumsakustik inte var en riktigt förstådd företeelse här på Faktiskt.
paa skrev:IngOehman skrev:paa skrev:Tidigare var det en person som ofta och ihärdigt menade att smårumsakustik inte var en riktigt förstådd företeelse här på Faktiskt.
Nej, det var en annan person, som förde en argumentation som liknar det i denna tråd.
jfr: viewtopic.php?p=299364#p299364
BORIS skrev:Nä du, Fredrik fyllde 18 och fick börja läsa faktisk.se 2006-09-28
Kronkan skrev:Så jag skulle kanske inte ens förstå vad som stod i artikeln men framförallt så skulle jag inte kunna lista ut om vad som skulle kunna vara användbart för att resonera kring ett mindre rum. Så att säga ser jag det från min rent allmänna men intresserade horisont.
Perströmgren skrev:Inläggen det gäller är redaktörsinlägg och de läggs så nära originaltexten som möjligt. Det är en rätt vi redaktörer håller oss med och tänker fortsätta med. / Per
petersteindl skrev:Anders J skrev:Det har blivit en massa inlägg här bara för att begreppet "distorsion" används i en avvikande (men iofs språkligt korrekt) betydelse jämfört med vad minst 99% av hifi-folket här gör.
Fast, jag anser att det är språkligt inkorrekt i det sammanhang det används. Jag vill använda gängse nomenklatur så mycket som möjligt.
Med vänlig hälsning på långfredagen
Peter
JM skrev:Således är det viktigt att ha koll på perceptionsdistorsion av ljudet utifrån ett reflexperspektiv.
petersteindl skrev: Nemas problemas. Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:...men framför allt är det viktigt att ha koll på hur begreppet distorsion används i audiosammanhang. Det vore rent dumt att påstå att en equalizers främsta uppgift är att tillföra dist på signalen. Lika dumt som att påstå att det blir distorsion när en ljudvåg reflekteras mot en vägg.
Om man i stället säger att det blir påverkan på tonkurvan/frekvensgången, eller påverkan på stereobilden då har man hela publiken med sig på en gång, så varför inte använda de begreppen? Eller om man är ute efter upplevelsen, varför inte prata om påverkan på upplevelsen?
IngOehman skrev:Perströmgren skrev:Inläggen det gäller är redaktörsinlägg och de läggs så nära originaltexten som möjligt. Det är en rätt vi redaktörer håller oss med och tänker fortsätta med. / Per
Ditt beteende är under all kritik.
Vh, iö
Kronkan skrev:JM jag tror att jag förstår vad du avser att säga men samtidigt är ju ett sådant begrepp bundet till ett rent objektivt sätt att mäta saken på. Per gjorde att jag och andra kunde kika på artikeln.
JAg tycker att den är intressant och påstår en del med visst sprängstoff.
JM skrev:Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
Svante skrev:JM skrev:Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
Jag tycker det låter himla trevligt när man hör två fiskare prata med varandra i roddbåten på andra sidan sjön en sommarkväll.
Svante skrev:JM skrev:Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
Jag tycker det låter himla trevligt när man hör två fiskare prata med varandra i roddbåten på andra sidan sjön en sommarkväll.
Morello skrev:petersteindl skrev: Nemas problemas. Med vänlig hälsning
Peter
Det heter "No mas problemas".
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
Är det likadant med skriken från Jägarnäsbadet?
JM
Distorsion i reflexljudet är svårt att undvika. Krokig frekvenskurva, fasfel, interferenser mm finns nästan alltid.
Dominanta reflexer o fel timing av reflexer är självklara problem men finns det reflexdistorsion i sig som bör undvikas?
JM
JM skrev: Direktljudet måste alltid vara så lite distorderat som möjligt.
I konserthallar ger laterala högfrekventa distorderade reflexer bättre spatial närhetskänsla, proximity, än reflexer där de högre frekvenserna har absorberats förutsatt att de inte är för dominerande.
“An interesting fact is that neither Definition and Reverberance nor EDT (early decay time) and C80 explain the preference at all. In contrast, the preference is best explained with subjective Proximity and with Bassiness, Envelopment, and Loudness to some extent. Further there is no objective measure that correlates to Proximity and overall average of preference.”
Lokki, T., Pätynen, J., Kuusinen, A., & Tervo, S. (2012). Disentangling preference ratings of concert hall acoustics using subjective sensory profiles. The Journal of the Acoustical Society of America, 132, 3148-3161
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23145600
JM
JM skrev:Av inläggen ovan anar jag en fysikalisk vinkling av begreppet distorsion.
Idag utgår jag ifrån den psykologiska världen.
Det jag avser är en upplevd förvrängning, distorsion, av en ljudhändelse där direktljudet är referensen med vilken att andra samtidigt skapade icke direktljud jämförs.
Sålunda är en ljudreflex nästan likt direktljudet och är upplevelsemässigt en förvrängning - distorsion.
Denna lilla förvrängning tillsammans med oförvrängda direktljudet är en viktig komponent för det optimala hörandet enigt ovan.
Men vissa förvrängningar är mera av ondo.
JM
JM skrev: "Lagom" med reflexer som inte är identiska med direktljudet kan ge en "närhet", "proximity", i ljudupplevelsen som enligt vår finske vän Lokki, se inlägg ovan, menar är den enskilt viktigaste parametern för optimal ljudupplevelse i en konserthall.
JM
JM skrev:En inte helt ovanlig reflexförvrängning är att de laterala 60 gradersreflexen inte har tillräckligt höga frekvenser.
Det som gör Wiener Musikvereinssaal så bra är bla att de laterala reflexerna har med de höga frekvenserna.
JM
JM skrev:...
Fysikalisk har distorsion relativt klar innebörd och jag uppfattar att de flesta på faktiskt refererar till denna definition.
Psykologins begreppsapparat och nomenklatur gäller vid perceptionen av ljud - här reflexer.
Tyvärr ser jag alltför ofta en sammanblandning av dessa väsensskilda begreppsvärldar med helt felaktiga slutsatser som konsekvens.
...
JM
JM skrev: ...
The sound in the concert halls, at exactly
the same distance in each hall, was reproduced with spatial
impulse responses and convolution, resulting in nine concert
hall presentations in which all other variables except the hall
were fixed.
This was quite interesting as the halls were recorded exactly at the same distance.
Finally, none of the standardized objective room acoustical parameters could explain the proximity and preference data
...
I studien är det de olika konserthallarna inverkan som utvärderas mha en högtalarorkester.
Direktljudet är det samma.
Reflexljudet är det som varierar.
Upplevelsen av närhet, proximity, var den enskilt mest diskriminerande variabeln.
Jag menar att samma subjektiva variabel, närhet, kan användas i våra små lyssningsrum för bedömning av reflexerna.
Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
JM
PerStromgren skrev:Bra gjort, Peter! Nu vill jag läsa JM:s svar, detta kan bli en intressant och givande diskussion, er emellan.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Bra gjort, Peter! Nu vill jag läsa JM:s svar, detta kan bli en intressant och givande diskussion, er emellan.
Så här tror jag JMs svar blir: Källa, tack.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Bra gjort, Peter! Nu vill jag läsa JM:s svar, detta kan bli en intressant och givande diskussion, er emellan.
Peters inlägg var helt neutralt, utan pekpinnar,jag tycker sådant är bra för debattklimatet.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Bra gjort, Peter! Nu vill jag läsa JM:s svar, detta kan bli en intressant och givande diskussion, er emellan.
Peters inlägg var helt neutralt, utan pekpinnar,jag tycker sådant är bra för debattklimatet.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Almen skrev:Så här tror jag JMs svar blir: Källa, tack.
Ja, Peters inlägg var välformulerat och balanserat, och ett i stort sett komplett underkännande av JMs resonemang.
petersteindl skrev:Slutsats: Är det så att reflexer distorderar. Nej, det är snarast tvärtomReflexerna tar bort den upplevda distorsionen från direktljudet som akustiska musikinstrument med specifik riktningskarakteristik har
Det enda du behöver tänka på är t.ex. violinernas riktningskarakteristik och att reflexer från olika infallsvinklar är ett måste. Alla olika akustiska musikinstrument har sin specifika riktningskarakteristik. Det blir ett betydligt mer levande ljud och levande klang då musikinstrumenten får ha sin riktningskarakteristik bevarad.
Avslutningsvis (nästan) vill jag passa på att nämna att den lokal som räknas som den mest fantastiska ljudmässigt sett är Bayreuth Festspielhaus. Till saken hör att musikerna sitter under podiet och inget direktljud kan nå publiken. Jag har själv inte varit där men skulle gärna vilja se Ring des Nibelungen där. Jag känner dock personer som varit där och de är helt begeistrade i ljudet. Det skall vara en fenomenal upplevelse.
Avslutningsvis kan jag nämna att det är just bevarandet av akustiska musikinstruments riktningskarakteristik är en anledning till varför jag väljer att spela med sidofronthögtalarna på respektive sidovägg och med centerhögtalaren på den främre väggen som jag kallar ljudfondsvägg.
Med vänlig hälsning
Peter
Almen skrev:PerStromgren skrev:Almen skrev:Så här tror jag JMs svar blir: Källa, tack.
Ja, Peters inlägg var välformulerat och balanserat, och ett i stort sett komplett underkännande av JMs resonemang.
IngOehman skrev:Fast han har ju rätt.
Peters inlägg var ju ett underkännande av JMs resonemang, på ett konstruktivt sätt, med bra motiveringar.
Vh, iö
pinnen skrev:Tycker även att JM försöker svara för sin ståndpunkt trots de påhopp han får utstå från ryggdunkare/mobbing-gänget.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Fast han har ju rätt.
Peters inlägg var ju ett underkännande av JMs resonemang, på ett konstruktivt sätt, med bra motiveringar.
Vh, iö
Det vikiga är inte alltid att man har rätt, det är hur man har rätt!
JM skrev:Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
Kronkan skrev:Peter! Fotografier? Vet inte om detta är till nytta eller bara tynger tråden.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Bästa sökord för bild och modeller som jag finner snabbt är: Sensory Evaluation of Concert Hall Acoustics Lokki
Här lite text där Lokki nämns. Jag kommer inte att orka läs detta eller ha andra förutsättningar.
http://www.agrocampus-ouest.fr/math/sen ... charov.pdf
Ursäkta att det blir mycket. Tidsfönstret på Faktiskt.se ger ingen tid till eftertanke. Men här filmversionerna.[ YouTube ][ YouTube ]
Jukka Pätynen i sin doktorsavhandling skrev:The ISO3382-1 standard states that the sound source should be as omnidirectional as possible in measurement. Directivity variations in a plane are defined by the deviations of acoustic energy in a sliding average window over a 30-degree arc from the average energy over the full circle, while measurements are taken with 5 degree intervals.
The standard allows for ± 1 dB deviation at octave bands below 1 kHz. At higher octave bands the permitted directivity variation increases gradually up to ± 6 dB at the 4 kHz octave band.
A sufficient sound pressure level is also required from a source complying to the standard.
Loudspeakers designed for room acoustic measurements fulfill the requirements of omnidirectional radiation.
On the other hand, ordinary loudspeakers have an increasing directivity toward the high frequencies.
Kronkan skrev:Tack IÖ och Peter för tidigare kommentar
…………………………………………………
I övrigt:
Jukka Pärtynen och Lokki har skrivit om hur sidoreflexer i en konsertsal påverkar hur dynamiken uppfattas.
http://www.pnas.org/content/111/12/4409.short
Är detta överförbart till ett mindre vardagsrum där eventuella reflexer kommer som tidiga reflexer eller är det ett jämförbart skeende? Eller …….
IngOehman skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Fast han har ju rätt.
Vh, iö
Det vikiga är inte alltid att man har rätt, det är hur man har rätt!
Jag menar att det är oviktigt att ha rätt, oviktigt vem som har rätt, och oviktigt hur vändningarna sett ut för att få svar på den frågan.
Vh, iö
Kronkan skrev:Jukka Pärtynen och Lokki har skrivit om hur sidoreflexer i en konsertsal påverkar hur dynamiken uppfattas.
http://www.pnas.org/content/111/12/4409.short
Är detta överförbart till ett mindre vardagsrum där eventuella reflexer kommer som tidiga reflexer eller är det ett jämförbart skeende? Eller …….
Det skrivs också så här om Pärtynens forskning
Earlier research has shown that the strongest emotional experiences by music listening may elicit shivers or goosebumps in the listener. Much weaker reactions can be detected from the variations in the electrical skin conductance. Based on this knowledge, the researchers presented the test subjects an excerpt of Beethoven’s symphony with the acoustics measured in different concert halls. During listening, the skin conductance was measured with sensors attached in the listeners’ fingers in order to record the magnitude of the emotional reactions to different acoustic conditions.
The results revealed that an identical performance of classical orchestra music evoked stronger emotional impact when presented in the acoustics of shoebox-type concert halls, such as Vienna Musikverein or Berlin Konzerthaus. The study included identically selected two positions from six European concert halls: Vienna Musikverein, Amsterdam Concertgebouw, Berlin Konzerhaus and Philharmonie, Cologne Philharmonie, and Helsinki Music Centre.
http://www.psypost.org/2016/03/concert- ... usic-41875
Här något alldeles nyligen publicerat om "Concert halls with strong and lateral sound increase the emotional impact of orchestra music".
http://scitation.aip.org/content/asa/jo ... /1.4944038
JM skrev:Mina Quad dipol-högtalare har i nuvarande uppställning en fördröjning av sidoreflexerna på ca 27 ms. Ställer jag mina Kef högtalare i samma position får jag ca 13 ms fördröjning av laterala reflexerna i lyssningspositionen och odistikt direktljud.
Xenod skrev:Jag fattar inte hur du menar nu. Kan du förklara vad du menar med de laterala reflexerna i det här sammanhanget?
Ljud som färdas samma väg tar lika lång tid att komma fram oavsett vilken högtalare som producerat dem. Om du har högtalarna på samma position så får du samma reflexer map på riktningar och tidsfördröjningar. Endast styrkan kan variera.
Bill50x skrev:JM skrev:Mina Quad dipol-högtalare har i nuvarande uppställning en fördröjning av sidoreflexerna på ca 27 ms. Ställer jag mina Kef högtalare i samma position får jag ca 13 ms fördröjning av laterala reflexerna i lyssningspositionen och odistikt direktljud.
Men det är ju inte alls säkert att dessa båda högtalare fungerar bäst vid samma position. Kef'arna är väl, tex, inte dipoler?
/ B
IngOehman skrev:Alltså... I så stora rum börjar sidoväggsreflexerna för de flesta lyssnare upplevas bli positivt bidragande, sett från en helt subjektiv synvinkel alltså.
Så om något kännetecknas så stora rum av att sidoväggsreflektionerna INTE behöver hanteras, så värst.
Men det är olyckligt att dumma ned situationen till att man från två mått skulle kunna entydigt berätta hur man skall hantera en specifik reflex. Det beror ju på massor av andra saker som först måste kartläggas, i nämnt rum/med aktuell möblering, de material som används och beroende på vilka andra åtgärder man har gjort eller tänker göra.
Det finns ju dessutom massor av olika "verktyg" i en akustikers verktygslåda, och de gör att man som regel kan välja den metod att optimera rummet som passar bäst för de högtalare man använder. Att tro att rummet är en orubblig utgångspunkt och att skillnaderna mellan t ex en rundstrålande och en dipolstrålande högtalare har ett givet förhållande upplevelsemässigt är därför felaktigt.
Man anpassar ju rummet efter högtalarna, och vice versa.
Summan blir inte skillnaden mellan högtalartyperna.
Vh, iö
iö skrev:Det beror ju på massor av andra saker som först måste kartläggas, i nämnt rum/med aktuell möblering, de material som används och beroende på vilka andra åtgärder man har gjort eller tänker göra.
Det finns ju dessutom massor av olika "verktyg" i en akustikers verktygslåda, och de gör att man som regel kan välja den metod att optimera rummet som passar bäst för de högtalare man använder. Att tro att rummet är en orubblig utgångspunkt och att skillnaderna mellan t ex en rundstrålande och en dipolstrålande högtalare har ett givet förhållande upplevelsemässigt är därför felaktigt.
Man anpassar ju rummet efter högtalarna, och vice versa.
Bill50x skrev:Svante skrev:(Här kommer det snart inlägg som innehåller frasen "linjär distorsion", det har vi diskuterat förr och jag säger redan nu att det är ett av de dummare begreppen jag vet.)
![]()
Bill50x skrev:Så det är inte bara jag som är dum....
För övrigt ska jag till KTH ikväll på visning av nya Arkitekturbyggnaden!
/ B
DQ-20 skrev:Alltså: använd inte begreppet "linjär" distorsion eftersom det mycket lätt ger upphov till missförstånd och kräver avsteg från den begreppsapparat som normalt används.
Kronkan skrev:Jag har ingen svårighet att hålla med både Peter och IÖ i deras kritiska betraktelser. Men är ändå vänligt intresserad över JM:s funderingar. Jag skall försöka betrakta Lokkis metod.
Om jag förstår saken rätt så har Lokki utvecklat ett sätt att subjektivt värdera konsertsalar dels genom en speciell teknik samt med en strukturerad uppdelning av upplevelsen som kan ses nedan.
[ Bild ]
Här en bild av en uppställning. Jag kan också som Peter vara lite allmänt kritisk till hur man kan undersöka ett verkligt instrument uppträdande i en konsertsal genom att sätta upp ett antal högtalare. Torde ju inte bli helt korrekt genom att instrumentets spridning och orkesterns påverkan inte utvärderas korrekt.
[ Bild ]
Men så till den något besvärliga frågan som vi kanske har lite olika svar på. Möjligtvis. Inte helt olika. Gör det att överföra samma sätt att subjektivt utvärdera lyssningrummet för en vanlig stereo på som Lokki gör. Blir det rätt eller fel eller vad?
Källa:
http://acoustics.org/pressroom/httpdocs ... Lokki.html
Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Alltså: använd inte begreppet "linjär" distorsion eftersom det mycket lätt ger upphov till missförstånd och kräver avsteg från den begreppsapparat som normalt används.
Begreppsapparat som tex cd-skiva som används normalt? Eller när man säger att ett pris är billigt? Fan, folk måste väl tänka själva. Om jag skriver linjär distorsion så är det solklart vad jag avser, dvs en frekvensmässig oavsiktlig avvikelse mellan in- och utsignal. Skriver jag enbart distorsion avser jag all påverkan på signalen, skriver jag olinjär dist menar jag (naturligtvis) all annan än just frekvensgångsavvikelser. Detta kan väl inte vara så svårt att fatta, eller?
/ B
Bill50x skrev:Nu är väl Faktiskt det sämsta stället om man vill prata upplevelser? Här krävs det hårda fakta och referenser innan man påstår något.
petersteindl skrev:Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Alltså: använd inte begreppet "linjär" distorsion eftersom det mycket lätt ger upphov till missförstånd och kräver avsteg från den begreppsapparat som normalt används.
Begreppsapparat som tex cd-skiva som används normalt? Eller när man säger att ett pris är billigt? Fan, folk måste väl tänka själva. Om jag skriver linjär distorsion så är det solklart vad jag avser, dvs en frekvensmässig oavsiktlig avvikelse mellan in- och utsignal. Skriver jag enbart distorsion avser jag all påverkan på signalen, skriver jag olinjär dist menar jag (naturligtvis) all annan än just frekvensgångsavvikelser. Detta kan väl inte vara så svårt att fatta, eller?
/ B
Bill, för den utomstående är det omöjligt att veta vad just du menar då du säger distorsion. För vem som helst är det ganska enkelt att veta vad tonkurva eller frekvensgång eller amplitudkurva är.
Om du istället försöker kvantifiera begreppet distorsion så blir det kanske enklare att förstå vad som menas.
Då du säger distorsion och jag frågar dig hur mycket rör sig den där distorsionen om? Vad svarar du då? 3%?, 7 dB? 38 grader, 16 ms? Eller svarar du 3+7+38+16= 64 d v s distorsionen är 64. Om du lägger ihop allt och ger denna storhet ett och samma ord, hur kvantifierar du detta ords storhet? Om inte det går på vettigt sätt så blir ordets betydelse bara gibberish.
Du och jag har haft den här debatten tidigare. Jag anser likafullt fortfarande att inom Audio så betyder ordet distorsion en olinjär överföring från input till output där olinjäriteten kan mätas i % d v s där varje genererad delton kan kvantifieras med en siffra på deras amplitud som divideras med grundtonens amplitud på output. Det kan uttryckas i % eller i dB där -40 dB innebär 1%. Då kan man i kommunikation lätt förstå vad som menas. Det är därför man har specifika ord på saker.
Då du använder ordet distorsion och inte kan ge någon form av storhet eller kvantifiera ordet så blir ordet helt meningslöst för någon annan än dig och därför oanvändbart vid kommunikation. Och det spelar ingen roll hur mycket Wikipedia du än plockar fram såsom en slags vid eller allmän betydelse av ett ord.
De gånger som en absolut lekman använder ett vitt begrepp för något specifikt där det existerar specifika begrepp så kan jag till nöds acceptera detta under förutsättning att lekmannen inte begriper bättre. Då försöker jag förklara. Förstår lekmannen och börjar använda specifika begrepp på ett korrekt sätt så kan kommunikation fortsätta med fördjupad förståelse som följd. Vill lekmannen inte förstå eller av annan anledning vara kvar i sin värld genom att använda vida begrepp för något specifikt med ambivalens och tvetydighet som påföljd så stannar kommunikationen i alla fall för min del eller rättare sagt, då har kommunikation aldrig ens påbörjats och någon fortsatt kommunikation kan heller inte uppstå, åtminstone inte gällande ämnet som åsyftas.
JM skrev:Hur tycker du att högtalare i rummet skall bedömas?Bill50x skrev:Nu är väl Faktiskt det sämsta stället om man vill prata upplevelser? Här krävs det hårda fakta och referenser innan man påstår något.
Bill50x skrev:JM skrev:Hur tycker du att högtalare i rummet skall bedömas?Bill50x skrev:Nu är väl Faktiskt det sämsta stället om man vill prata upplevelser? Här krävs det hårda fakta och referenser innan man påstår något.
JAG tycker att man lyssnar och beskriver. Kan man backa upp sina tyckanden med mätningar - bra.
/ B
JM skrev:En subjektiv upplevelse således.Bill50x skrev:JM skrev:Hur tycker du att högtalare i rummet skall bedömas?
JAG tycker att man lyssnar och beskriver. Kan man backa upp sina tyckanden med mätningar - bra.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Bill50x skrev:Begreppsapparat som tex cd-skiva som används normalt? Eller när man säger att ett pris är billigt? Fan, folk måste väl tänka själva. Om jag skriver linjär distorsion så är det solklart vad jag avser, dvs en frekvensmässig oavsiktlig avvikelse mellan in- och utsignal. Skriver jag enbart distorsion avser jag all påverkan på signalen, skriver jag olinjär dist menar jag (naturligtvis) all annan än just frekvensgångsavvikelser. Detta kan väl inte vara så svårt att fatta, eller?
/ B
Bill, för den utomstående är det omöjligt att veta vad just du menar då du säger distorsion. För vem som helst är det ganska enkelt att veta vad tonkurva eller frekvensgång eller amplitudkurva är.
Om du istället försöker kvantifiera begreppet distorsion så blir det kanske enklare att förstå vad som menas.
Då du säger distorsion och jag frågar dig hur mycket rör sig den där distorsionen om? Vad svarar du då? 3%?, 7 dB? 38 grader, 16 ms? Eller svarar du 3+7+38+16= 64 d v s distorsionen är 64. Om du lägger ihop allt och ger denna storhet ett och samma ord, hur kvantifierar du detta ords storhet? Om inte det går på vettigt sätt så blir ordets betydelse bara gibberish.
Du och jag har haft den här debatten tidigare. Jag anser likafullt fortfarande att inom Audio så betyder ordet distorsion en olinjär överföring från input till output där olinjäriteten kan mätas i % d v s där varje genererad delton kan kvantifieras med en siffra på deras amplitud som divideras med grundtonens amplitud på output. Det kan uttryckas i % eller i dB där -40 dB innebär 1%. Då kan man i kommunikation lätt förstå vad som menas. Det är därför man har specifika ord på saker.
Då du använder ordet distorsion och inte kan ge någon form av storhet eller kvantifiera ordet så blir ordet helt meningslöst för någon annan än dig och därför oanvändbart vid kommunikation. Och det spelar ingen roll hur mycket Wikipedia du än plockar fram såsom en slags vid eller allmän betydelse av ett ord.
De gånger som en absolut lekman använder ett vitt begrepp för något specifikt där det existerar specifika begrepp så kan jag till nöds acceptera detta under förutsättning att lekmannen inte begriper bättre. Då försöker jag förklara. Förstår lekmannen och börjar använda specifika begrepp på ett korrekt sätt så kan kommunikation fortsätta med fördjupad förståelse som följd. Vill lekmannen inte förstå eller av annan anledning vara kvar i sin värld genom att använda vida begrepp för något specifikt med ambivalens och tvetydighet som påföljd så stannar kommunikationen i alla fall för min del eller rättare sagt, då har kommunikation aldrig ens påbörjats och någon fortsatt kommunikation kan heller inte uppstå, åtminstone inte gällande ämnet som åsyftas.
Jag är med dig och accepterar gärna din förklaring/åsikt till hur vi använder språket. Det viktiga är att vi är överens så när vi diskuterar pratar om samma sak. Vad jag ville åt är att linjär dist inte är påhittat av mig utan faktiskt ett begrepp som används av långt kunnigare människor än jag. Om det sedan är allmänt vedertaget eller inte är en annan sak. Och så länge folk inte skriver cd-skiva när de menar en CD och inte skriver CD när de menar en cd-spelare - då är jag nöjd!
/ B
Martin skrev:Vi kan nog efter 4 sidor begreppsdiskussion konstatera att det är förvrängning som avses med distorsion (vilket även står i ämnesraden) och gå vidare.
Kronkan skrev:Kronkan skrev:Jag har ingen svårighet att hålla med både Peter och IÖ i deras kritiska betraktelser. Men är ändå vänligt intresserad över JM:s funderingar. Jag skall försöka betrakta Lokkis metod.
Om jag förstår saken rätt så har Lokki utvecklat ett sätt att subjektivt värdera konsertsalar dels genom en speciell teknik samt med en strukturerad uppdelning av upplevelsen som kan ses nedan.
[ Bild ]
Här en bild av en uppställning. Jag kan också som Peter vara lite allmänt kritisk till hur man kan undersöka ett verkligt instrument uppträdande i en konsertsal genom att sätta upp ett antal högtalare. Torde ju inte bli helt korrekt genom att instrumentets spridning och orkesterns påverkan inte utvärderas korrekt.
[ Bild ]
Men så till den något besvärliga frågan som vi kanske har lite olika svar på. Möjligtvis. Inte helt olika. Gör det att överföra samma sätt att subjektivt utvärdera lyssningrummet för en vanlig stereo på som Lokki gör. Blir det rätt eller fel eller vad?
Källa:
Här ovan är den fråga jag ställt angående deras metod. Så här beskriver de den subjektiva delen av metoden:
"The sensory evaluation methodology works remarkably well for assessing subjective differences in acoustics between concert halls and between seats in one hall. First, the evaluation process produces a list of effective perceptual characteristics to identify salient perceptual attributes between the studied halls. Second, ratings with individual attributes can be clustered and sensory profiles of studied concert halls can be formed. Third, the ordination of concert halls is revealed according to the attribute clusters. If the preference rating is included in the listening test, the preferences could be explained with sensory profiles of halls"
[ Bild ]
Källa:
petersteindl skrev:Martin skrev:Vi kan nog efter 4 sidor begreppsdiskussion konstatera att det är förvrängning som avses med distorsion (vilket även står i ämnesraden) och gå vidare.
Precis och förvrängningen mäts på output i % d v s de oönskade övertonernas amplitud i förhållande till grundtonens amplitud. Eller hur?
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Medicinen o psykologin har helt andra referensramar. Innebörden av samma ord varierar med referensramen. Här på faktiskt blandar vi alla referensramarna.
Utmaningen är att ha koll vilken referensram som gäller i varje enskilt fall och se att det finns olika sätt att närma sig ljud.
PappaBas skrev:JM skrev:Medicinen o psykologin har helt andra referensramar. Innebörden av samma ord varierar med referensramen. Här på faktiskt blandar vi alla referensramarna.
Utmaningen är att ha koll vilken referensram som gäller i varje enskilt fall och se att det finns olika sätt att närma sig ljud.
Precis, terminologin varier mellan olika ämnesområden. Det är många gånger man använder termer inom ett ämnesområde som rent tekniskt är "fel" eller i alla fall missvisande.
De har tillkommit under en viss förklaringsmodell och sedan stannat kvar även om betydelsen gradvis ändrats. Väldigt vanligt inom medicin och ser det inom tekniska områden också.
I alla fall så får man ju försöka använda de begrepp som är gängse inom det aktuella området även om det kanske ibland är ologiska, detta för att bli förstådd.
Att komma dragande med "fast strikt betyder det ju inte detta enligt min ordagranna tolkning" fungerar inte. De som är verksamma inom området och har kännedom om den gängse terminologin har nog tolkningsföreträde
Det blir ju en kulturkrock mellan ingenjörer som har en precisare terminologi (för att det krävs i deras yrke) och oss lekmän.
Själv faller jag väl lite mitt emellan, har ju bakgrund som ingenjör men inte alls inom akustik och ganska lite inom reglerteknik och elektronik. Skulle nog kunna damma av mina gamla kunskaper där för att uttrycka mig mer precist.
Men men... vet inte om jag orkarDå förstår kanske ingenjörerna mig bättre men "lekmännen" fattar mindre.... så lägger mig mitt emellan och skriver så ingen förstår
JM skrev:Jag startade den här tråden för att visa att allt är inte mätbar fysik. Bra ljud har i högsta grad även med fysiologi och psykologi att göra.
DQ-20 skrev:JM skrev:Jag startade den här tråden för att visa att allt är inte mätbar fysik. Bra ljud har i högsta grad även med fysiologi och psykologi att göra.
Känns som vi klarat ut det på faktiskt.se redan. Typ våren 2004 eller så...
sprudel skrev:Tyvärr fastnar väl JM:s funderingar kring reflexer då han vänder sig till utövare inom akustisk-sfären och inte är helt klar över hur hans begreppssfär krockar med initierades (så är det faktsikt) begrepps-sfär.
Ett sidospår av detta är ju att vissa discipliner fullständigt går bananas i skapandet av nya begrepp för fenomen/mönster som de lyckas urskilja, speciellt medicin, biologi och didaktik. Beklagligtvis har man sällan provocerat dessa begrepps avgränsningar och villkor i lika hög grad som man är villig att mynta dem.
Måhända är jag ett offer för selektiv perception då jag verkar inom de nämnda disciplinerna, kanske är det så inom flera? Vore kul att få lite input på det.
DQ-20 skrev:Rummet måste tillåtas påverka det inspelade ljudet, men helst så lite som möjligt i jämförelse med om rummet inte haft någon högtalarvägg utan hade varit en "loge" som öppnar sig mot t.ex. konsertlokalen. Då inställer sig t.ex. frågor som om (och i så fall hur) man kan få det att framstå som att ett fantomprojicerat instrument ger väggreflexer i lyssningsrummet som om det verkligen befunnit sig där trots att det är en fantomprojektion från två ljudkällor.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Att man får vara lite tvärvetenskaplig när det gäller sterio är nog sant men jag ser inte hur tråden bidrar med det: i princip alla de författare som JM hänvisar till är ingenjörer och som tvivelsutan håller sig med liknande nomenklatur. Visst är det bra med en öppen attityd men ibland är fel bara fel.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Så det är inte bara jag som är dum....
För övrigt ska jag till KTH ikväll på visning av nya Arkitekturbyggnaden!
/ B
Alla som meddelat att de tycker begreppet är dumt vet om allt som du skrev i ditt inlägg. Garanterat. Vad Svante sa var att BEGREPPET är dumt, inte att folk som använder det är dumma. Däremot tycker jag de kan beteckas som dilettanter. Ett begrepps värde definieras av hur väl det kommunicerar. Av konversationen att döma från de som använder ordet distorsion i praktiska sammanhang är begreppet "linjär distorsion" olämpligt eftersom i princip ALLA tolkar ordet distorsion som olinjär distorsion och istället använder begrepp som "tonkurveavvikelse" (Eller? Hehehe..) för att beskriva "linjär" distorsion. Den väsentliga skillnaden mellan linjär och olinjär distorsion är att den senare ger upphov till toner som inte finns i originalet. Det gör inte "linjär distorsion". "Linjär distorsion" kan enkelt kompenseras - det kan inte olinjär distorsion.
Alltså: använd inte begreppet "linjär" distorsion eftersom det mycket lätt ger upphov till missförstånd och kräver avsteg från den begreppsapparat som normalt används.
/DQ-20
IngOehman skrev:Brukar tycka att i princip allt du skriver är klokt och medhållbart, men inte denna gång.
Piotr skrev:Härligt DQ... våga vägra "distorsion".
Leve... "distortion"!
Piotr skrev:Till saken hör att jag konsekvent skriver just distortion, på svenska och engelska.
Skönt att vara lite wild and crazy ibland.
Piotr skrev:Till saken hör att jag konsekvent skriver just distortion, på svenska och engelska.
Svante skrev:Piotr skrev:Till saken hör att jag konsekvent skriver just distortion, på svenska och engelska.
Fö så tänker jag, måhända felaktigt, på ordet som dis-torsion, alltså felvridning, vilket ger en rotation som inte kan beskrivas med x=cos(a), y=sin(a), utan det behövs även andra frekvenser.
Och torsion stavas ju just så, och inte tortion.
Svante skrev:Piotr skrev:Till saken hör att jag konsekvent skriver just distortion, på svenska och engelska.
Fö så tänker jag, måhända felaktigt, på ordet som dis-torsion, alltså felvridning, vilket ger en rotation som inte kan beskrivas med x=cos(a), y=sin(a), utan det behövs även andra frekvenser.
darkg skrev:Svante skrev:Piotr skrev:Till saken hör att jag konsekvent skriver just distortion, på svenska och engelska.
Wikipedia meddelar detsamma.
Jag tror inte att jag har gjort den kopplingen (till typ torquere alltså) innan! Wikipediasidan flödar över av vridning och skevhet. Engelskans distortion på Wikipedia har inte alls den vinkeln. Tortion är istället släkt med tortyr.
Distortionstjafset kan ses i detta ljus också; distortion är "språklogiskt" inte detsamma som distorsion...
*
När det råder begreppsförvirring är det antagligen allra bäst att införa nya begrepp. Distorfion, någon? (Den faktiska disten!)
DQ-20 skrev:Hur djupa veck ORKAR ni lägga pannan i egentligen.Stavningen "distortion" bara en vanlig anglicism och kommer sig av att verbet "förvrida" på engelska heter "distort". Hence, "distortion".
DQ-20 skrev: Hence, "distortion".
/DQ-20
JM skrev:Upplevd ljuddistorsion = perceived sounddistortion korrelerar till uppmätt ljuddistorsion?
Geddes försöker kryssa mellan mätbar fysikalisk ljuddistorsion och upplevd ljuddistorsion.
Fastnar han i fysikträsket?
http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_I.pdf
JM
Morello skrev:DQ-20 skrev: Hence, "distortion".
/DQ-20
"Hence" gillar vi - det får mig att tänka på alla böcker man läste under studietiden. (och fortfarande läser)
DQ-20 skrev:Morello skrev:DQ-20 skrev: Hence, "distortion".
/DQ-20
"Hence" gillar vi - det får mig att tänka på alla böcker man läste under studietiden. (och fortfarande läser)
Hehe. Lite som V.S.B. fast språkligt elegantare.
/DQ-20
PS. Be en stilla bön att vi inte får en metadebatt om betydelsen av ordet "hence"...![]()
PPS. Roligaste konjunktionen jag kan är franskans "or": det korta ordet översätts bäst med hela frasen "men nu är det så att...". Mycket effektivt.
JM skrev:Upplevd ljuddistorsion = perceived sounddistortion korrelerar till uppmätt ljuddistorsion?
Geddes försöker kryssa mellan mätbar fysikalisk ljuddistorsion och upplevd ljuddistorsion.
Fastnar han i fysikträsket?
http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_I.pdf
JM
IngOehman skrev:Hence är väl rätt ord om man skriver på engelska. Förstår inte uppmärksamheten ordet fick här i tråden.
Skriver man på Svenska så är kanske således, därmed eller följaktligen bättre val. Men nu var det ju Engelska.
För övrigt gladde jag mig åt DQ-20s tydliga utredning om orsaken till att distorsion/distortion på svenska respektive engelska stavas olika, så slapp jag. Och jag hade inte fattat mig lika kort, så alla är vinnare.![]()
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Hence är väl rätt ord om man skriver på engelska. Förstår inte uppmärksamheten ordet fick här i tråden.
Skriver man på Svenska så är kanske således, därmed eller följaktligen bättre val. Men nu var det ju Engelska.
För övrigt gladde jag mig åt DQ-20s tydliga utredning om orsaken till att distorsion/distortion på svenska respektive engelska stavas olika, så slapp jag. Och jag hade inte fattat mig lika kort, så alla är vinnare.![]()
Vh, iö
Man kan skriva "varför" också.
Tex: "Strömrusningen blev avsevärd, varför säkringen brann av."
petersteindl skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Hence är väl rätt ord om man skriver på engelska. Förstår inte uppmärksamheten ordet fick här i tråden.
Vh, iö
Man kan skriva "varför" också.
Tex: "Strömrusningen blev avsevärd, varför säkringen brann av."
...eller
Strömrusningen blev avsevärd, därför brann säkringen av.
PappaBas skrev:Q.E.D är väl kanske mer internationellt?
DQ-20 skrev:PS. Be en stilla bön att vi inte får en metadebatt om betydelsen av ordet "hence"...![]()
DQ-20 skrev:PPS. Roligaste konjunktionen jag kan är franskans "or": det korta ordet översätts bäst med hela frasen "men nu är det så att...". Mycket effektivt.
JM
JM skrev:JM skrev:Att distorsion i direktljudet är av ondo är självklart.
JM
Uppmätta reflex-distorsion "maps" som påverkar direktljudet i en vetenskaplig artikel. Korrelationen med hörbara distorsionen är underförstådd.
ABSTRACT
From reverberated audio signals and using as reference the input (anechoic) audio, a number of distortion maps are extracted indicating how room reverberation distorts in time-frequency scales, perceived features in the received signal. These maps are simplified to describe the monaural time-frequency / level distortions and the distortion of the spatial cues (i.e., inter-channel cues and coherence) which are very important for sound localization in a reverberant environment. Such maps here are studied as functions of room parameters (size, acoustics, distance, etc), as well as due to input signal properties. Overall perceptual distortion ratings are produced and reverberationresilient signal features are extracted.
CONCLUSIONS
The work illustrates the efficiency of the proposed Computationally Auditory Masking Model and the novel Inter-channel Cue Mapping Module to describe with appropriate 2-D maps, the perceived distortion and the general degradation of audio signals due to reverberation. As it was shown, signal-dependent perceived distortions, can be isolated into specific timefrequency regions.
Hence, such maps may help to reconsider the problem of reverberation from a signal-processing perspective that is closer to perception and the specific signal reproduced inside such an enclosure.
Perceptual Distortion Maps for Room Reverberation Thomas Zarouchas1, John Mourjopoulos1 May 1, 2007
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=14078
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20160626/14078.pdf
JM
JM skrev:JM skrev:Att distorsion i direktljudet är av ondo är självklart.
JM
Uppmätta reflex-distorsion "maps" som påverkar direktljudet i en vetenskaplig artikel. Korrelationen med hörbara distorsionen är underförstådd.
[i]ABSTRACT
From reverberated audio signals and using as reference the input (anechoic) audio, a number of distortion maps are extracted indicating how room reverberation distorts in time-frequency scales, perceived features in the received signal. These maps are simplified to describe the monaural time-frequency / level distortions and the distortion of the spatial cues (i.e., inter-channel cues and coherence) which are very important for sound localization in a reverberant environment. Such maps here are studied as functions of room parameters (size, acoustics, distance, etc), as well as due to input signal properties. Overall perceptual distortion ratings are produced and reverberationresilient signal features are extracted.
JM
JM skrev:<snip>Jag förstår inte varför ni har så begränsad definition av distorsion.
På vilket sätt skiljer sig distorsion från förvrängning? För mig är det synonymer.
Begränsningen har inget stöd i litteraturen. Eller?
<snip>
NE Nationalencyklopedin:
distorsion
distorsion, förvridning, förvrängning; inom teletekniken förvrängning av en signal då den passerar en transmissionslänk, t.ex. en förstärkare.
distorsion
distorsion, förvridning, förvrängning; inom medicinen detsamma som vrickning.
distorsion
distorsion, förvridning, förvrängning; inom optiken ett avbildningsfel hos asymmetriska lins- eller spegelsystem
JM
Svante skrev:JM skrev:<snip>Jag förstår inte varför ni har så begränsad definition av distorsion.
På vilket sätt skiljer sig distorsion från förvrängning? För mig är det synonymer.
Begränsningen har inget stöd i litteraturen. Eller?
JM
Det du radar upp är hur ordet används i olika domäner, här på Faktiskt rör vi oss oftast i den första och man avser då oftast olinjär signalpåverkan. Det är att be om problem om man börjar använda ordet på annat sätt (just den här debatten brukar dyka upp då).
Visserligen kan distorsion för en gitarrist innebära att han vrickar foten, men för det mesta är det nog ändå olinjär påverkan av signalen från hans gitarr som avses. Och vill man att språket ska fungera så är det klokt att inte gå emot de uttalade eller outtalade konventioner som finns inom respektive domän.
JM skrev:Ni måste ha lite högre i tak och inse att allt hörandet inte tillhör den fysikaliska domänen. Dvs hur vi uppfattar ljud följer primärt psykologiska och medicinska regelverk.
JM
Flint skrev:DQ-20
Du är en mästare på att smyga in fulretorik i allt du skriver, för att vara en amatör.
DQ-20 skrev:JM skrev:Ni måste ha lite högre i tak och inse att allt hörandet inte tillhör den fysikaliska domänen. Dvs hur vi uppfattar ljud följer primärt psykologiska och medicinska regelverk.
JM
Det finns här på forumet ett en stor förståelse för att hjärnan måste dekoda de ljud som kommer till öronen innan vi kan uppfatta ljudet som något. Det finns väl knappast något hifi-forum på internet där orden "psykoakustik", "perception", "kognition" och "akustikåtgärder" används så flitigt. Dina försök att slå in öppna dörrar ter sig ganska märkliga liksom din metod att citerar artiklar vars bäring på ämnet du inte riktigt kan förklara själv, i alla fall inte för forumets medlemmar.
När det gäller nomenklatur så är jag av den uppfattningen att man får tala med bönder på bönders språk. Om man använder en nomenklatur som hindrar kommunikation med en viss grupp så är det normalt sett en Bra Idé att anpassa sin nomenklatur till gruppen istället för att införa en ny. Detta gäller i synnerhet om man själv är amatör och när de som inte är amatörer påpekar att den föreslagna nomenklaturen är problematisk. Men det är ju bara jag...
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster