Hifistenar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Hifistenar...

Inläggav hifikg » 2016-11-25 23:18

Det e grejor det!
http://audiophile.rocks/dryredcrystal.html
:D

Spoiler:
Visa
Patrick ligger bakom, surprise? Nä... men ändå

http://audiophile.rocks/bluecrystalpyramid.html

Flat side down!!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Figge77

Re: Hifistenar...

Inläggav Figge77 » 2016-11-25 23:46

hehe vad är det för något? är det högtalare?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 00:39

Tweaks :-)
Funkar lika bra som Nordosts bästa kablar, kanske bättre. De försämrar (nästan säkert) inte ljudet.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 10:36

så man ställer bara en hifisten i rummet så blir allt sagolikt bra?

låter ju nästan för bra för att vara sant...men bara nästan :roll:

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-26 11:33

Vi kunde kanske här på forumet utlysa en tävling om värsta ormoljeprodukten. Själv håller jag Peter Belt som etta, men han har fått hård kornkurens på senare tid.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-26 11:48

En forummedlem som kanske vill vara anonym, låt oss kalla honom HarryBup*, äger en Shaktisten.
Det är nog bland det värsta i tweaksammanhang jag sett.
"Stenen" är ju inget mineral - det är någon typ av plast. Sicket jävla skit. :lol:

En annan konkurrent måste ju vara de där små mässingsskålarna som endast begåvade/utbildade kan placera ut i rummet.

*Hur nämnde HarryBup kommit över stenen är oklart men den används endast som skämtartikel :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-11-26 12:20

Antingen är det patrick82 som är i farten igen, eller någon som inspererats av honom och hans gärning.

Max önskar all välgång och lycka med detta underbara projekt! Synd att jag själv inte är tillräckligt kreativ för att komma upp med sådant här. Hade jag varit det hade jag nog kunnat dra mig tillbaka nu, på ett slott i provance, fet, rik och lycklig. Men nu sitter jag inblåst i Hemsedal i OPKs klubbhus... Men man behöver ju bara se på nyheterna för att bli på sådant där härligt gott humör, det finns ju så mycket folk som har det ännu värre här i världen!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 12:27

det var så mycket rappakalja i dom där länkarna att man knappt fatta vad det var. man skall alltså ha dom på förstärkaren!
nu börjar det bli logiskt. tack:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 12:31

Jag har en ovanpå min NAD 208, men det är den äldre modellen av hifi-sten, så den kanske inte är lika bra som de nyare :P
Bilder finns i min presentation. Varning: någon av bilderna innehåller spår av en tös.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-26 12:57

Då jag var i Hongkong så demade de en liten mojäng på några cm som de ställde på väggen mellan högtalarna. Man kunde vrida den lite och på så sätt rikta fasen så att fasläget i ljudet blev korrekt. Mycket förnämligt. Då kan man rumskorrigera den metafysiska fasen på ljudet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-26 13:19

Då jag var i Hongkong såg jag en förgylld klämma påminnande om fotboja att spännas över vristen, för att sedan över en förmodligen mycket dyr kabel kopplas till lämplig jordpunkt på anläggningen. Jorden skulle då ersättas av lyssnaren vilket utlovades ge Nirvana. Det finns mycket tok i denna branch! :mrgreen:

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-11-26 13:25

Det här forumet är måndag hela veckan, man kommer tillbaka efter lång frånvaro. Allt är sig likt :lol:
Häpp!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-26 13:27

Max_Headroom skrev:Antingen är det patrick82 som är i farten igen, eller någon som inspererats av honom och hans gärning. ....

Japp, saxat från hemsidan:

"History

Year 2009-2010 we started with our Exeres ear training products and eventually moved on to tweaks and cables. We discovered that using real coconut shells for our tweaks gave a more natural sound, therefore we changed our company name to Coconut Audio which we had for the next 6 years. However, we stopped using coconuts after a couple years and shrinked our technology to give higher performance in a smaller size. Year 2016 we changed our name to Audiophile Rocks and it is here to stay for a lifetime." (Min fetning).

. . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 13:48

kokosnötskal haha ja dör! LOL, dom överlevde i 6år på det?
undra vad dom va till för då? sätta på huvet eller?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 13:54

Figge77 skrev:kokosnötskal haha ja dör! LOL, dom överlevde i 6år på det?
undra vad dom va till för då? sätta på huvet eller?

Googla coconut-audio :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-26 14:00

Jag delar nog trots allt Erik Anderssons uppfattning att det, trots allt vatten som runnit under broarna sedan dess, inte ännu dykt upp någon som kan ge Peter Belt en match.

Det finns så många fantastiska exempel, men min favorit är nog ändå det globala energifält som han genererade i sin källare med hjälp av min enkrona som godhets-formfält-motor, således att alla anläggningar runt hela världen nu låter bättre om man placerar en svensk (vitmetall) enkrona i lyssningsrummet, på en tillräckligt gammal CD, närmare bestämt över den där loggan som säger:

......COMPACT
disc
DIGITAL AUDIO

Det skall alltså inte vara CDn som man spelar, utan vilken som helst, med loggan på, som man kan placera var som helst i lyssningsrummet. Och på loggan lägger man den svenska enkronan.

Enligt Peter Belt så skall det fungera även om det är en annan svensk krona än just den modell jag gav honom, bara storleken är rätt, men ändå funka bäst om det är precis samma prägling. Den som vill testa och sen berätta vilken prägling det är, är välkommen att berätta om det i den här tråden, hoppas jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 14:05

ojojoj! jag har heeelt missat detta fenomen!
hitta ett youtubeklipp med någon som hadde sånnadär balla man hängde på sladdarna bak på förstärkaren.

jag måste ha stenar! kan man ta en i trägårn? (antagligen inte)
Senast redigerad av Figge77 2016-11-26 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-26 14:07

PS. Är det inte dags att bjuda in Patrick82 att deltaga på faktiskt igen?

Jag förstod aldrig varför han blev utslängd, men om vi skall diskutera hans produkter så känns det väldigt fel att han inte har chans att bemöta det som sägs.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 14:14

ja det låter ju rimligt! annars får vi nog aldrig klarhet i detta

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-11-26 14:18

IngOehman skrev:Jag delar nog trots allt Erik Anderssons uppfattning att det, trots allt vatten som runnit under broarna sedan dess, inte ännu dykt upp någon som kan ge Peter Belt en match.

Det finns så många fantastiska exempel, men min favorit är nog ändå det globala energifält som han genererade i sin källare med hjälp av min enkrona som godhets-formfält-motor, således att alla anläggningar runt hela världen nu låter bättre om man placerar en svensk (vitmetall) enkrona i lyssningsrummet, på en tillräckligt gammal CD, närmare bestämt över den där loggan som säger:

......COMPACT
disc
DIGITAL AUDIO

Det skall alltså inte vara CDn som man spelar, utan vilken som helst, med loggan på, som man kan placera var som helst i lyssningsrummet. Och på loggan lägger man den svenska enkronan.

Enligt Peter Belt så skall det fungera även om det är en annan svensk krona än just den modell jag gav honom, bara storleken är rätt, men ändå funka bäst om det är precis samma prägling. Den som vill testa och sen berätta vilken prägling det är, är välkommen att berätta om det i den här tråden, hoppas jag.

Vh, iö

Trodde människan på detta själv eller var det en del i något slags bondfångeri? Det låter ju helt osannolikt att någon skulle kunna tro på det där, men man upphör aldrig att förvånas över vad folk kan bli itutade.
Häpp!

Användarvisningsbild
Valacken_55
Semesterfirare

Inläggav Valacken_55 » 2016-11-26 14:23

Van Den Huls kolfiberring slår två flugor i en smäll, bättre ljud och bättre hälsa. http://www.vandenhul.com/products/accessories/health-ring
Maybe I become a playboy, hang around in gay-bars, and moooove to the west side of town.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 14:26

Valacken_55 skrev:Van Den Huls kolfiberring slår två flugor i en smäll, bättre ljud och bättre hälsa. http://www.vandenhul.com/products/accessories/health-ring

hur skulle denna fungera ihop med hifistenen? kanske blir någon krock på nåt vis. och allt blir skit? måste jag då ha en-kronan för att neutralisera? frågorna blir plötsligt fler än svaren
Senast redigerad av Figge77 2016-11-26 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 14:34

ErikAndersson skrev:Vi kunde kanske här på forumet utlysa en tävling om värsta ormoljeprodukten. Själv håller jag Peter Belt som etta, men han har fått hård kornkurens på senare tid.

Jag har Belt-behandlade LP skivor i min samling och kanske sitter Belt-tejpen kvar på elcentralen i mitt första hus än idag.
Skivorna låter inte sämre med, än utan, tejp :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-11-26 14:43

De små mässingsskålarna är mina favorittokprodukter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 14:47

skålar? du får gärna berätta mer för jag helt färsk när det gäller dessa magiska produkter.

hört talas om hifi-proppar, hifi eluttag, kabellyftare och div hokuspokus sladdar. osv. men detta är ju i en helt ny klass.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 15:13

hifikg skrev:
ErikAndersson skrev:Vi kunde kanske här på forumet utlysa en tävling om värsta ormoljeprodukten. Själv håller jag Peter Belt som etta, men han har fått hård kornkurens på senare tid.

Jag har Belt-behandlade LP skivor i min samling och kanske sitter Belt-tejpen kvar på elcentralen i mitt första hus än idag.

vart skulle tejpen titta på en vinylskiva? låter lite som den där tuschpennan man skulle kladda på kanten på cd-skivor.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-26 16:07

Figge77 skrev:
hifikg skrev:

vart skulle tejpen titta på en vinylskiva? låter lite som den där tuschpennan man skulle kladda på kanten på cd-skivor.

Ja, men de fungerade faktiskt. Den gröna färgen, helt klockrent. Vi var 5 som blindtestade färgen, ingen missade.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-26 16:28

När jag ser sånt här så undrar jag om de tror på det själva, eller om de avsiktligt luras. Eller om de inte bryr sig så länge som det säljer, de kanske inte ser det som något som har med ljud att göra utan bara i sann reklammakaranda skriver det som audiofiler vill höra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-26 17:42

Figge77 skrev:
hifikg skrev:

För bästa resultat skall 2 st tejpbitar klistras som ett kors på Centrumetiketten. Jag minns dock inte var där resultatet blev allra bäst.

Det var också mycket viktigt att lägga blanka papper i varannan bok i bokhyllan. Pappret skulle läggas in, antingen bland de sista sidorna eller bland de första. Fönsterrutorna fick också tejpade kors. Det var bara Peter Belts tejp som fungerade.

Gjorde man allt det där så fick man öppnare klang på violinerna med bättre tung gung och tajtare bas med därtill oöverträffad snabbhet i basen. . . typ :)

Med vänlig hälsning
Jultomten och Påskharen
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-26 17:45

Svante skrev:När jag ser sånt här så undrar jag om de tror på det själva, eller om de avsiktligt luras. Eller om de inte bryr sig så länge som det säljer, de kanske inte ser det som något som har med ljud att göra utan bara i sann reklammakaranda skriver det som audiofiler vill höra.

a man's gotta do what a man's gotta do.

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-26 17:55

Jag som ett par gånger träffat Peter Belt och även spenderat åtskilliga timmar med honom i hans hem (det vill säga hans dotters lägenhet där Peter och hans fru bodde) vågar nästan lova att han trodde på det själv.

Men man skall aldrig undervärdera människors förmåga att skådespela. I detta fall tror jag hur som helst att han var helt äkta/ärlig/förvirrad.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 17:59

IngOehman skrev:Jag som ett par gånger träffat Peter Belt och även spenderat åtskilliga timmar med honom i hans hem (det vill säga hans dotters lägenhet där Peter och hans fru bodde) vågar nästan lova att han trodde på det själv.

Men man skall aldrig undervärdera människors förmåga att skådespela. I detta fall tror jag hur som helst att han var helt äkta/ärlig/förvirrad.

Vh, iö

Lyckades han få dig att, ens för någon svindlande sekund, tro att han hade uppnått något (utöver publiciteten som hifivärldens (då) största clown)?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-26 18:23

Svante skrev:När jag ser sånt här så undrar jag om de tror på det själva, eller om de avsiktligt luras. Eller om de inte bryr sig så länge som det säljer, de kanske inte ser det som något som har med ljud att göra utan bara i sann reklammakaranda skriver det som audiofiler vill höra.

Det finns nog personer som passar in på alla dina alternativ.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 18:40

Glöm inte de här vackra, ehuru icke gratis, "ljudförbättrarna"

https://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/rumsresonatorer

I min presentation skapar jag en egen, liknande och hängde på väggen. Inte heller den försämrade ljudet hörbart.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 18:57

men seriöst hur mycket sånt här skit finns det:)?

ytterligare en sida på internet proppfull med rappakalja!

"När det spelas musik i ett rum får ljudvågorna en resonator i rummet att börja vibrera och sända ut en specifik ton. Tonens intensitet beror på hur resonatorn vibrerar och tonen är sällan hörbar."

va e då vitsen om den inte är hörbar?

tur den va billig iaf!

"Det vi upplevde när vi testade PMR Premium Mk II i flera anläggningar var att den städade upp ljudet, separerade instrument från varann, skapade en större rymd i rummet och gav musiken mer spelglädje."

hehe jag brukar ta nåra pilsner istället. ger väl samma effekt?
Senast redigerad av Figge77 2016-11-26 19:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-11-26 19:10

Skillnaden mellan detta och dyra kablar, är verkligen marginell.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 19:26

har nu ställt en sten från trädgården på förstärkaren, kan inte riktigt så här hastigt avgöra resultatet av det. ja förutom frugans oroliga blickar och faktumet att det ser ut som att Ernst Kirchsteiger vart förbi och pysslat lite.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-26 19:37

Sten från TRÄDGÅRDEN?!?

Vilken amatör. :roll:

Det måste ju vara en skitdyr specialsten som inte är sten, fattar du väl. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 19:44

jag misstänkte det! men man måste ju prova. så jag kan jämföra när den riktiga kokostenen anländer:)

tror jag bor precis bredvid en ås där stenarna är extra anpassade för för detta!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 19:53

Figge77 skrev:jag misstänkte det! men man måste ju prova. så jag kan jämföra när den riktiga kokostenen anländer:)

tror jag bor precis bredvid en ås där stenarna är extra anpassade för för detta!

Now you are talking! Skörda dem i fullmåne medan du spelar Für Elise baklänges i dubbel fart så e lyckan gjord!

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 20:00

precis vad jag tänkte!!
funderade även på att koka dom i igelkottsblod för att verkligen få fram den där svarta bakgrunden i ljudet. ja självklart skall detta göras i vakum! men de fatta ni nog
Senast redigerad av Figge77 2016-11-26 20:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 20:05

Figge77 skrev:precis vad jag tänkte!!
funderade även på att koka dom i igelkottsblod för att verkligen få fram den där svarta bakgrunden i ljudet.

Det skulle jag inte använda i marknadsföringen dock... men givetvis hänvisar du även till en lång och omständlig process utöver själva skördandet. Varje sten provlyssnas t ex i fyra generationer innan den godkänns för försäljning. Individuell numrering och en exklusiv förpackning berättigar dig sedan att ta ut vilket pris du vill. Vid uppgradering återbetalar du förslagsvis en rejäl andel av nypriset (uppgraderingen kostar självklart en himla massa para). Lycka till!

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 20:07

jag plockar å kokar så säljer du! deal?

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-11-26 20:10

Är det inte gula badankor man ska ha? (quackti)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 20:10

Figge77 skrev:jag plockar å kokar så säljer du! deal?

Jag måste bara hitta på en tillräckligt hemlig pseudonym för att inte bli förknippad med de skumma affärerna. Vad tycks om "INTE hifikg" då borde jag klara mig, men alla andra blir "misstänkta".

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 20:11

haha ja vem är det?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 20:13

Zeeall skrev:Är det inte gula badankor man ska ha? (quackti)

I min presentation finns bilder på mina hifi-hästar... De brukar stå på slutsteget med stenen mellan sig. Det har inte heller påverkat ljudet negativt. Eller positivt.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 20:14

moonstone annars, jag får se till att inte fuska med plockandet! måste ske vid fullmåne annars får man ju inte den lyster och sagolika mystik i ljudet som man oftast söker efter just i dessa hifistenar.

dessa stenar ur min ås är det dåliga ljudets kryptonit!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-26 22:27

hifikg skrev:
IngOehman skrev:Jag som ett par gånger träffat Peter Belt och även spenderat åtskilliga timmar med honom i hans hem (det vill säga hans dotters lägenhet där Peter och hans fru bodde) vågar nästan lova att han trodde på det själv.

Vh, iö

Lyckades han få dig att, ens för någon svindlande sekund, tro att han hade uppnått något (utöver publiciteten som hifivärldens (då) största clown)?

Njae... Jag vill inte kalla honom en clown för det är någonting helt annat i min värld, och det där med att uppnå saker vill jag inte heller schablonifiera.

Han var, av vad jag såg, cluless.

Förvirrad men samtidigt väldigt övertygad om sin egen magiska värld.

Men då åtgärderna han hittade på var av så pass olika slag vill jag inte utesluta att några av dem påverkade musikåtergivningen.

Exempelvis hade han någon tejp som han tyckte man skulle tejpa på högtalarmembran, närmare bestämt över skarvarna mellan t ex kon och dome samt kon och surround. Inte för att det skulle påverka mekaniskt på något vis (vilket det såklart riskerade att göra, hörbart) utan för att hantera problemet med det andliga energisprånget mellan materialen... Det var inte viktigt hur stor tejpen var, men en lite smal remsa som sträckte sig från en bit upp på domen till en bit upp på konen, någonstans, var som helst, så länge en del av tejpen var på domen och någon annan del var på konen.

När han talade om energier så var det väldigt, väldigt flummigt och ibland så fick han ur sig att det var det något magnetiskt för att ett ögonblicket senare vara något som hade med gravitation att göra. Samma energi bytte plötsligt sort.

Vh, iö

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-11-26 23:17

Ok, men då låter det ju som att han själv i vilket fall som helst var medveten om att han irrade runt i det metafysiska.
Häpp!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-11-27 01:08

WhereNextColumbus skrev:Det här forumet är måndag hela veckan, man kommer tillbaka efter lång frånvaro. Allt är sig likt :lol:

Exakt och hifikg börjar bli en mästare på sådana här trådar, behöver väl lite ryggdunkar eller känna lite samhörighet. Tror jag måste köpa sådan där Hifimöss snart och ställa på högtalarna för det retar/stör alltid någon.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-27 02:33

FBK skrev:
WhereNextColumbus skrev:Det här forumet är måndag hela veckan, man kommer tillbaka efter lång frånvaro. Allt är sig likt :lol:

Exakt och hifikg börjar bli en mästare på sådana här trådar, behöver väl lite ryggdunkar eller känna lite samhörighet. Tror jag måste köpa sådan där Hifimöss snart och ställa på högtalarna för det retar/stör alltid någon.

Fast, nu nämner du en sak som jag anser möjligtvis kan göra nytta på vissa ställen. Jag har en sådan där hifimus. :) Jag diggar den.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-11-27 03:04

Jag har inte testat själv men sådan där hifi-möss borde kunna påverka resonansen i högtalaren? (Jag tänker mej att dom är fyllda med sand.)

Här är en länk till en av mina "favorit-tweak" :D Har jag förstått det rätt så ska man sätta dom här små "burkarna" på väggen för att få bättre akustik.
http://www.synergisticresearch.com/greenatm/

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-11-27 08:23

FBK skrev:

Gör det. Då har du chans att komma i närheten av en mus iaf :twisted: :wink:
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-27 09:55

Jag har testat med statyetten jag fick härom året, den är ju ordentligt tung. Det blev ingen som helst förändring av ljudet varken till det bättre eller sämre :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-11-27 12:28

Figge77 skrev:skålar? du får gärna berätta mer för jag helt färsk när det gäller dessa magiska produkter.

hört talas om hifi-proppar, hifi eluttag, kabellyftare och div hokuspokus sladdar. osv. men detta är ju i en helt ny klass.

Här kan du läsa mer om Acoustic Art System: http://www.synergisticresearch.com/acoustic-art-basik/

Det stora systemet kostar 30000 kr. Länken visar Basik som är billigare, ett fynd garanterat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-27 12:54

Här finns mer för den som inte vill ta några genvägar...

http://www.hifi-tuning.com/zubehoer_tuning_de.html

och visst är guldsäkringar testade!

http://www.hifi-tuning.com/pdf/wlfr.eng.pdf

Klart jag startar såna här trådar i juletider när det börjar bli dags för gåvor till sina vänner. Kanske tomten smyger runt i södra Stockholm även i år om ni har tur. Jag köpte mina hifi-hästar då det inte gick att uppbringa hifi-möss. Ibland får de jobba som motvikter på ett bomstativ, det gör de med den äran!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-27 12:58

FBK skrev:

Jag lyckas aldrig hitta något att förbättra, så jag känner mig lite "utanför" i det vanliga pratet om sprakande kablar, taskig diskant, för dålig bas och alla Timell-inspirerade ombyggnationer som stjäl dyrbar lyssningstid. Hifi är i grunden busenkelt o sen är det bara att lyssna och njuta. Eller hur?

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-27 12:59

Oh! dom där tyskarna hadde en CD-avmagnetiserare!!
undra om jag kan köra med min Defluxer man hadde till rullbandarn förr? (antagligen inte)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-27 13:01

Figge77 skrev:Oh! dom där tyskarna hadde en CD-avmagnetiserare!!
undra om jag kan köra med min Defluxer man hadde till rullbandarn förr? (antagligen inte)

Funkar säkert lika bra. Men låt den ligga ute ett par stjärnklara nätter för att få fram den där extra krispigheten som bara nordisk vinter kan ge!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-27 15:26

Tycker nog att de här Entreq-prylarna passar ganska bra i tråden också. En trälåda med småländsk mylla som förbättrar jordningen, eller jorden. 8O
Fred på jorden kanske! De säljer bra av grejorn också.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-27 15:57

sprudel skrev:Tycker nog att de här Entreq-prylarna passar ganska bra i tråden också. En trälåda med småländsk mylla som förbättrar jordningen, eller jorden. 8O

Tror du?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-27 16:16

sprudel skrev:Tycker nog att de här Entreq-prylarna passar ganska bra i tråden också. En trälåda med småländsk mylla som förbättrar jordningen, eller jorden. 8O

Du menar alltså att myllan hellre skulle komma från Göteborg för att jordningen skall bli fullkomlig? Ja, det kanske blir bättre bas med Göteborgsmylla, men mälarmyllan får ju anses vara bäst av alla myllor. Då blir det snabbare ljud med rätt pang och tung-gung. :wink:

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-27 18:37

Man kan ha en metmaskodling i lådan, det ger ett luftigare ljud :D

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-27 19:35

provade mask förut och tyckte det vart lite slemmigt ljud. men det kan ju vara andra faktorer som spelade in. upptäckte efteråt att det bara låg 12 grankottar på gräsmattan, det skall väl vara 13 för att få ut det där lilla extra ur stereon?

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2016-11-27 22:05

Fick dett ett gäng Coconut audio stenar som "tack för demo" gåva av en kille som var hemma hos mig och ville lyssna på mitt min rigg :D
Ironi ifrån hans sida , men dom har fått stanna kvar på elektroniken här hemma :wink:
Pga ljudmässig skillnad? Absolut inte , utan för att det är kul med lite humor :D
Bild
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-28 03:04

Såhär ska det se ut för ett rejält avslappnat och tillbakalutat ljud.

Bild

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-28 07:18

intressant! förstår tänket...men lådan med diskanter? måste vara för att få bättre diskant?

edit: nu såg jag att lådan står på en skrivare av något slag. men antar att du provat med den på naden?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-28 13:27

Figge77 skrev:intressant! förstår tänket...men lådan med diskanter? måste vara för att få bättre diskant?

edit: nu såg jag att lådan står på en skrivare av något slag. men antar att du provat med den på naden?

Det är inga diskanter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-28 14:22

Nä, bredbandare.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-28 15:34

OK.. snabbare uppkoppling med bredbandarna helt enkelt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2016-11-28 15:44

Ngn som minns klassikern Quakti?

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-28 17:28

IngOehman skrev:Nä, bredbandare.

ännu smartare! det skulle väl ge påverkan på hela registret

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-11-29 16:17

hifikg skrev:
FBK skrev:

Jag lyckas aldrig hitta något att förbättra, så jag känner mig lite "utanför" i det vanliga pratet om sprakande kablar, taskig diskant, för dålig bas och alla Timell-inspirerade ombyggnationer som stjäl dyrbar lyssningstid. Hifi är i grunden busenkelt o sen är det bara att lyssna och njuta. Eller hur?

Busenkelt beror på vem du frågar, här inne är det ju busenkelt för de flesta att hamna rätt. Det tog lång väg innan jag råkade hitta rätt och det är lika med att du hittat en rigg som du bara njuter av musiken utan att det ploppar upp tankar på det du skriver, jag har också hamnat där och jag funderar knappt på uppgradering, bara lite.... :oops: ett TV:e byte skulle bli ett lyft för filmtittandet. Och visst ska jag erkänna att jag skulle behöva någon slags basfälla, men basproblemen är mildare i mina öron än vad jag varit med om i tidigare boende så de stör inte den musikala upplevelsen som den en gång gjorde och sambon vill *nog* inte ha basfällor heller :lol: Tillräckligt med lådor skulle svaret bli :evil:
Ja, hon kallar elektronik och högtalare för lådor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-29 16:34

Vee-Eight skrev:Ngn som minns klassikern Quakti?

[ Bild ]

Använder fortfarande!

Kan tune:as efter musiksmak:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-11-29 17:53

Och att ha badankor på elektroniken slår ju alla världsrekord i fulhet 8O , *måste man* förlöjliga de där ljud stenarna osv. så kan man väl ändå ställa något mer estetiskt (tex. en fin natursten) på grejerna än att förfula den annars fina elektroniken och miljön i sitt hem.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-11-29 17:59

FBK skrev:Och att ha badankor på elektroniken slår ju alla världsrekord i fulhet 8O , *måste man* förlöjliga de där ljud stenarna osv. så kan man väl ändå ställa något mer estetiskt (tex. en fin natursten) på grejerna än att förfula den annars fina elektroniken och miljön i sitt hem.

Testa med att lägga dina stenar på apparaten kan garantera ett ljud i världsklass :D

Användarvisningsbild
hennnkee

Inläggav hennnkee » 2016-11-29 21:10

Så om man kör med piPs måste det vara kycklingar då?
Eller går det med ankor också? Tänker så att det inte interferar med något? :o

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-29 21:27

enligt länkarna i början så verkar det säkraste vara att köpa hifistenar. och inte exprimentera själv! dessa är förmodligen testade och godkända innan dom levereras.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-11-30 09:42

Självklart Quakti; en på pi60, en på basstödet och en på en av piP:arna i sovrumsstereon. Innehar också en Alien Ground Hanger som Hifi-tomten gav i julklapp. Fungerar som förväntat även fast jag i dagsläget har den stående på fönsterbrädan bakom sterion och inte hängandes på en RCA-kontakt som avsett. Kanske ska göra en insats i kväll och koppla in jordhängaren på riktigt... :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2016-11-30 13:12

Hade en Quakti på ett jewelcase som legat vid hifin bra länge. När jag städade undan vid ett tillfälle i höstas så hade badankan sjunkit halvt igenom fodralet. 8O

Jag har helt klart ny syn på mjukgörare i plast numer. Efter detta finns inga quakti i närheten av min elektronik. Dock har jag ett set "inget höra, se, säga"-buddha som finns på min SC9. Duger alldeles utmärkt. :D

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-30 13:15

FBK skrev:Och att ha badankor på elektroniken slår ju alla världsrekord i fulhet 8O

De är bara fula i betaktarens ögon, så det problemet ligger hos dig - inte hos ankorna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-30 13:18

Här fanns det visst en riktigt bad anka:
Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-30 13:33

FBK skrev:Och att ha badankor på elektroniken slår ju alla världsrekord i fulhet 8O , *måste man* förlöjliga de där ljud stenarna osv. så kan man väl ändå ställa något mer estetiskt (tex. en fin natursten) på grejerna än att förfula den annars fina elektroniken och miljön i sitt hem.

Var inte så säker på det! Jag har en av dessa sittandes på ena högtalaren och en rosa oproportionerlig porslinselefant som ligger avslappnat på rygg på den andra. Jag blir förbluffad varje gång jag tänker på det är folk som lagt ner tid och jobb på att ta fram dessa produkter.

Här är en dålig bild:
Spoiler:
Visa
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-30 13:35

Tarzan skrev:Var inte så säker på det! Jag har en av dessa sittandes på ena högtalaren och en rosa oproportionerlig porslinselefant som ligger avslappnat på rygg på den andra. Jag blir förbluffad varje gång jag tänker på det är folk som lagt ner tid och jobb på att ta fram dessa produkter.

Här är en dålig bild:
Spoiler:
Visa
[ Bild ]

Är väl inte så förbluffande då det uppenbarligen finns folk som vill ha dessa i sitt hem ;)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-30 13:46

AndreasArvidsson skrev:
Tarzan skrev:Var inte så säker på det! Jag har en av dessa sittandes på ena högtalaren och en rosa oproportionerlig porslinselefant som ligger avslappnat på rygg på den andra. Jag blir förbluffad varje gång jag tänker på det är folk som lagt ner tid och jobb på att ta fram dessa produkter.

Här är en dålig bild:
Spoiler:
Visa
[ Bild ]

Är väl inte så förbluffande då det uppenbarligen finns folk som vill ha dessa i sitt hem ;)

Sant :oops: Men jag kan fortfarande inte släppa det. Har de gjort någon sorts marknadsundersökning innan produktionen startade? Vilken var i så fall den tänkta målgruppen? Har skaparna gått efter eget tycke och smak? Hur ser det då ut hemma hos dem? Är hela produktionskedjan ironisk? Om det hela vägen från tanke till färdig produkt är menat som ett skämt, är det skämtet då på min bekostnad? Hmmm.. Mycket att begrunda. Förlåt för OT. Nu tillbaka till "tweak-shaming".

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-30 13:49

De där tankarna slår mig också till och från. Finns mycket saker som säljs som jag inte kan greppa varför någon skulle vilja ha, men smaken är som baken :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-11-30 14:17

Grabbar, att ni ens orkar bry er... :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-05 21:32

Nu har ni kommit ifrån ämnet, seriösa tweaks som...

http://audiophile.rocks/sata.html

"The noise is reduced and the data can travel freely between the motherboard and harddrive for the purest sound."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-12-05 23:56

Om hifistenarna är certifierade och är HighResolution märkta så blir det automatiskt bättre ljud med dessa stenar. Dessutom kostar det licensavgift och därför rättfärdiggör detta ett betydligt högre pris.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 18:07

ja det var det som höll mig tillbaka lite! hadde dom varit HD och THX hadde jag köpt redan!

gillar dom där SATA sladdarna! det är ju här flaskhalsen legat länge nu! kul att dom löst det, man måste haka på här nu innan dom stiger i pris!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-12-06 18:25

Skaffade de där SATA-sladdarna men det gurglande, forsande ljudet från moderbordet och det susande och knattrande ljudet från processorn hördes ju rakt igenom. :evil:

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 18:32

ajdå! säker på du hadde den där flätade skärmen på? annars kan man få läckage av ljud, som då lägger sig runt CPU, det vill man inte pga risken för mikrofoniska störningar i CPU

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-06 18:33

sportbilsentusiasten skrev:Grabbar, att ni ens orkar bry er... :mrgreen:

Rätt talat, varför småfnutta? Kör med 25 kilos guldtackor på högtalarna! Ett mycket mer skimrande ljud garanteras.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-06 18:46

KarlXII skrev:Skaffade de där SATA-sladdarna men det gurglande, forsande ljudet från moderbordet och det susande och knattrande ljudet från processorn hördes ju rakt igenom. :evil:

Du menar själva modermodemet?
Bilagor
modermodemet.jpg
modermodemet.jpg (71.93 KiB) Visad 6441 gånger

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 18:48

står det i tidningen är det sant!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-06 18:50

Är inte guld egentligen alldeles för billigt?

Peter Belt hade ju en salva att smörja in proppskåpet med, som borde kunna substitueras med skönhetskrämen Crème de la Mer, som ligger på 600 000:- per kilo. Och man smörjer förstås in hela bostaden!

Annars borde man väl kunna hitta på något ställe i anläggningen där man vill använda Plutonium, som väl kostar en bit över 30 000 000:- per kilo.

En redan lancerad produkt var den där kabeln som skulle innehålla tungt vatten (men som i verkligheten innehöll blåfärgat vatten) och då känns ju steget till en tritium-fylld kabel inte långt. Prislapp: Över 250 000 000:- per kilo. Plus själva kabeln då såklart, för en kvarts miljard får man bara fyllningen.

Men den riktiga storfräsaren satsar självklart på Californium, vilket betingar nära 250 000 000 000:- per kilo. Ja, tvåhundrafemtio miljarder kilot! Guld är ju liksom bara som fjutt, om man jämför.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-12-06 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-06 18:50

Figge77 skrev:ja det var det som höll mig tillbaka lite! hadde dom varit HD och THX hadde jag köpt redan!

gillar dom där SATA sladdarna! det är ju här flaskhalsen legat länge nu! kul att dom löst det, man måste haka på här nu innan dom stiger i pris!

Missa inte de välutvecklade USB-kablarna! Jag är innehavare av en dyr-USB, till mitt försvar kan jag säga att jag fick med den på köpet när jag köpte min DAC. Den är röd och fin, schyst guldfärg på kontakterna och när Lillbabs sjunger "Så Klart" då jäklar blir det ös
https://www.youtube.com/watch?v=acMBulg8HWo
Tror jag har skrivit om det i min presentation. Där finns även kabeln avbildad. Varning för spår av bar hud!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-06 18:52

IngOehman skrev:Är inte guld egentligen alldeles för billigt?

Peter Belt hade ju en salva att smörja in proppskåpet med, som borde kunna substitueras med skönhetskrämen Crème de la Mer, som ligger på 600 000:- per kilo. Och man smörjer förstås in hela bostaden!

Annars borde man väl kunna hitta på något ställe där man vill använda Plutonium som väl kostar en bit över 30 000 000:- per kilo.

Annars har det väl redan lancerats en kabel som skulle innehålla tungt vatten (men i verkligheten innehöll blåfärgat vatten) så då känns steget till en tritium-kabel inte långt. Prislapp: Över 250 000 000:- per kilo.

Men den riktiga storfräsaren satsar självklart på Californium, vilket betingar nära 250 000 000 000:- per kilo. Ja, tvåhundrafemtio miljarder kilot! Guld är ju liksom bara som fjutt, om man jämför.

Vh, iö

Borde man inte smörja in sig själv inför varje lyssning? Då blir det särskilt dyrt för mig, som är extra omfångsrik, men det finns inga genvägar...

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 19:00

ja har kört med ståltråd som lågnivåkabel (sommarstuga+sprit = fyllskalle klanta ner hela stereon på golvet så kablage OCH RCA uttaget på cdn vart sopor) tur det fanns ståltråd och peta in, ingen hörde någon skillnad:D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-06 19:05

Figge77 skrev:ja har kört med ståltråd som lågnivåkabel (sommarstuga+sprit = fyllskalle klanta ner hela stereon på golvet så kablage OCH RCA uttagen på cdn vart sopor) tur det fanns ståltråd och peta in, ingen hörde någon skillnad:D

Det var nog ingen vanlig ståltråd, den hade säkert legat ute i fullmånens sken tre månvarv och burits in i stugan av en jungfru som gick baklänges och sjöng Halleluja på Pashto.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 19:18

precis! det hadde iaf inte med vårat intag av dunk förpackat innehåll (OBS! 1993-4 nångång) det var inne då :D

därav tror jag din teori är rätt! förklarar också varför ståltråden var rostig!

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-13 09:11

Jag hörde från tillförlitligt håll att denna mirakelsalva var ett bilvårdsmedel! Förmodligen något liknande Bosse Bildoktorns kopparpasta :mrgreen: Den som har rymligt samvete kan göra stora pengar i denna bransch.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-13 10:47

ErikAndersson skrev:

Jag hörde från tillförlitligt håll att denna mirakelsalva var ett bilvårdsmedel! Förmodligen något liknande Bosse Bildoktorns kopparpasta :mrgreen: Den som har rymligt samvete kan göra stora pengar i denna bransch.

Och den dyra belt-tejpen var samma typ av tejp som användes för att stripa Amazoner på den tiden det begav sig :-)
Han var nog storkund på Biltema. Eller inte.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-12-13 12:21

Nån som provat dom där "hifi-mössen" i en läderpåse?

Peter Belt hade nån pryl som kunde behandla vatten på nåt sätt så att stereon lät bra. Det var bara att dricka ett glas behandlat vatten så lät allting mycket bättre.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-12-13 13:01

Peter Belt har nytt på gång, nu finns det gem som förhöjer musikupplevelsen !
http://www.pwbelectronics.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/PWB-Morphic-Link-Paper-Clips.pdf

We have suggested, ever since,
that the linkage could be examples of what Rupert Sheldrake refers to as
‘morphic resonance’, i.e. that things which exist and are identical are linked by
the energy of ‘morphic resonance’.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-12-13 13:10

Patricks tweaks är ju förhållandevis sansade jämfört med det där. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-13 13:37

momus skrev:Nån som provat dom där "hifi-mössen" i en läderpåse?

Peter Belt hade nån pryl som kunde behandla vatten på nåt sätt så att stereon lät bra. Det var bara att dricka ett glas behandlat vatten så lät allting mycket bättre.

Jag har hifi-hästar. Behandlat vatten? Whisky? Funkar!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-13 14:06

En Svalanderollad Burmeister cd jag köpte för länge sedan som han avmagnetiserade(!?), slipade kanten och färgade svart.
Vilket naturligtvis kostade extra.
Tyvärr lånade jag ut den och minns inte längre till vem.
Men i någon stuga någonstans finns den kanske kvar och sprider glädje :)

Lät den bättre efter det?
Den lät bra, men det är svårt att säga om den blev bättre eftersom jag inte köpte en o-ollad att jämföra med.
Jag är skeptisk.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-13 18:43

Doofus skrev:Peter Belt har nytt på gång, nu finns det gem som förhöjer musikupplevelsen !
http://www.pwbelectronics.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/PWB-Morphic-Link-Paper-Clips.pdf

We have suggested, ever since,
that the linkage could be examples of what Rupert Sheldrake refers to as
‘morphic resonance’, i.e. that things which exist and are identical are linked by
the energy of ‘morphic resonance’.

Fantastiskt. Han håller på än. Och vilka underbara förklaringar till att det låter olika han ger. Dessa jämrans energifält alltså och vår inbyggda aversion mot t ex PVC... beware! Allt låter lika bra, bara man ger prylarna dyrbar smörjelse, givetvis är det bara Belt som har formulan. Glöm inte de magiska gemen, särskilt kring högen av räkningar! Må han svälta ihjäl om den här ormoljan är hans levebröd!

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-12-13 20:57

Kan man använda saffran som dämpmaterial kanske?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-14 08:39

ostmaccan skrev:

Kan man använda saffran som dämpmaterial kanske?

Med ett guldpris som är ca:6 gånger högre än saffran så blir den dämparen inget annat än en ren budgetprodukt.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-14 15:19

ErikAndersson skrev:

Kopparpasta är egentligen ett mycket bra preparat. Leder ström utmärkt samt förhindrar oxidadion, Kan med fördel användas till spadterminaler för strömbrytare, likriktare mm. Kostar c:a femtiolappen för en tub.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-14 16:40

ErikAndersson skrev:Kopparpasta är egentligen ett mycket bra preparat. Leder ström utmärkt samt förhindrar oxidadion, Kan med fördel användas till spadterminaler för strömbrytare, likriktare mm. Kostar c:a femtiolappen för en tub.

Men hur är det med värmebeständigheten, Riskerar inte pastan att flyta iväg och (möjligen) ge kontakt på de mest oönskade ställen.
En bra produkt som ska användas under ansvar med andra ord.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-15 09:24

Jag har inte använt kopparpasta vid förstärkarbyggen, jag litar inte på spadterminaler utan föredrar att löda. Jag har däremot använt kopparpasta för andra ändamål bla till motorcycklar utan att den har runnit. Men det gäller som sagt att använda med förstånd. :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-12-15 20:14

KarlXII skrev:En forummedlem som kanske vill vara anonym, låt oss kalla honom HarryBup*, äger en Shaktisten.
Det är nog bland det värsta i tweaksammanhang jag sett.
"Stenen" är ju inget mineral - det är någon typ av plast. Sicket jävla skit. :lol:

En annan konkurrent måste ju vara de där små mässingsskålarna som endast begåvade/utbildade kan placera ut i rummet.

*Hur nämnde HarryBup kommit över stenen är oklart men den används endast som skämtartikel :D

Buddhaskålar åsido.

Vi utförde ju hyggligt noggranna tester på denna Shaktisten när vi hade samlat vår testpanel.
Ingen av oss, som jag uppfattade det, anmälde detektion av hörbar förvrängning utan min uppfattning är att den är hyggligt transparent.
Nu var det förvisso öppna tester och förväntanseffekter kan spela spratt med oss, det vet vi.

Men.

Jag är inte säker på att testet utfördes på rätt sätt.
Detta då vår forummedlem som kanske vill vara anonym, varför inte låta oss kalla honom HarryBup, glömde stenen senare på kvällen.
Jag har därför sett till att ta ansvar för den, varit fodervärd sedan en tid och den inte rubbats ur sitt läge utan lämnats in situ.

Min teori är följande:
-Jag misstänker att denna Shaktisten inte var aktiverad.
Misstänker att vår forummedlem som kanske vill vara anonym, varför inte låta oss kalla honom HarryBup, faktiskt har förvarat den på annan plats än i närhet av sterion.

Jag har laddat den med mycket bra musik en längre tid och börjar bli riktigt fäst vid den lille rackaren!

En bonuseffekt är att jag har en brummande trafo på en extern strömförsörjning till en cd-spelare ( den ska lämnas in för service) som den effektivt eliminerar.
Den är ju faktiskt också en electromagnetic stabilizer.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-12-16 02:40

Inte aktiverad, säger du....
Intressant.

Frågan är hur man bäst laddar den.
Skickar man tillbaka den till fabriken?
Läser man högt ut Peter Belts manifest för den?
Chockar man den med 100+ dB saxofoner från en svensk dansbandssskiva?

Eliminerar brum?
Mysteriet tätnar.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-12-16 11:55

Närå, dä ä enkelt . . . bara att spela samtliga spår i "Bästa kramgoa låtarna"(2004)*
av Vikingarna på högsta volym, samtidigt som man befinner sig i avspelningsrummet
tesammans mä stenen, å biffen ä fixad, lätt som ena plätt . . . typ. :)

*Helst förstautgåvan om man vill vara på den säkra sidan.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-16 14:00

Om jag förstod den anonyme ägaren "HarryBup" rätt så laddas den av närheten till musiken.
Eller om det var stereon där var hans uttalande faktiskt lite svävande, nästan flummigt.

Den var helt enkelt urladdad när vi var där. Jämför med ett urladdat batteri, det fungerar inte.
Idag är den säkert fulladdad och på eller aktiverad eller vad man nu ska säga.

Personligen blev jag chockad av att shaktisten visade sig inte alls vara någon sten!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-12-17 18:21

2-ch skrev:Om jag förstod den anonyme ägaren "HarryBup" rätt så laddas den av närheten till musiken.
Eller om det var stereon där var hans uttalande faktiskt lite svävande, nästan flummigt.

Den var helt enkelt urladdad när vi var där. Jämför med ett urladdat batteri, det fungerar inte.
Idag är den säkert fulladdad och på eller aktiverad eller vad man nu ska säga.

Personligen blev jag chockad av att shaktisten visade sig inte alls vara någon sten!

Jag med. Tror inte på dem längre när det inte är sten. Någon som vill köpa mina?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-12-17 20:29

Tror inte man ska hänga upp sig så mycket på om Shaktin är av sten eller ej.
Sten-liknande tycker jag ändå att vi kan enas om att den är?

Har tänkt mycket på det här och era responser, Kalle, Laila, 2-ch och Sprudel.
Det är mycket som är höljt i dunkel här.

Min uppfattning är ändå att ingen i testpanelen lyckades detektera den som påverkande på musiksignalen och därför torde den vara transparent.

Därför kan ändå mina intryck vara helt felaktiga.
Genom att exponeras en längre tid kan jag blivit påverkad av placebo, tänk på det ni!

Kalle är bland annat inne på fabriksåterställning medan Laila förefaller att se en fältmässig approach genom exponering av Vikingarna, som en DIY åtgärd.
-Vad är det som utesluter att inte är mässjazz som ska användas?
2-ch däremot går på sina första intryck och Sprudels besvikelse kan leda till försäljning av hans Shaktis.

Mitt råd är ändå; ligg på era Shaktis!

Leker själv med tanken om att mura upp en sterio-bänk i Shatisten.....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-18 02:52

Jansson skrev:Mitt råd är ändå; ligg på era Shaktis!

Mindre kinky än att ligga med dem, men är det inte väldigt obekvämt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-18 02:56

Vee-Eight skrev:Ngn som minns klassikern Quakti?

[ Bild ]

Oja, min är fortfarande i drift.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-18 16:15

Jansson skrev:Tror inte man ska hänga upp sig så mycket på om Shaktin är av sten eller ej.

Jansson skrev:Har tänkt mycket på det här och era responser, Kalle, Laila, 2-ch och Sprudel.

Min uppfattning är ändå att ingen i testpanelen lyckades detektera den som påverkande på musiksignalen och därför torde den vara transparent.

Transparent blir ett väldigt märkligt begrepp att använda när man talar om en mojäng som inte finns i signalvägen.

Du menar icke-påverkande va? Saker behöver inte vara transparenta för att inte påverka, när de inte finns ivägen. ;)

Ljudet i min anläggning hemma påverkas inte av om jag har rattmuffen på i bilen eller inte. Det gör inte rattmuffen "transparent", bara utan betydelse (för ljudet i anläggningen ett hundratal meter därifrån).

Jansson skrev:Därför kan ändå mina intryck vara helt felaktiga.
Genom att exponeras en längre tid kan jag blivit påverkad av placebo, tänk på det ni!

Jag tänker och tänker och tänker...

Jansson skrev:Kalle är bland annat inne på fabriksåterställning medan Laila förefaller att se en fältmässig approach genom exponering av Vikingarna, som en DIY åtgärd.

Skön dubbelnegering där. Ett utelämnat ord gör meningen ännu mera kryptisk... ;)

Jansson skrev:2-ch däremot går på sina första intryck och Sprudels besvikelse kan leda till försäljning av hans Shaktis.

Bra tänk där! Perfekt för den som besväras av på tok för mycket pengar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-19 11:34

Vad som väl är oklart är hur stort område som stenen påverkar med sin transparens.
Säg att det bara behövs en sten per riktnummerområde, då är ju tester där man flyttar den någon meter hit och dit meningslösa. Och dessutom så påverkas ju alla i 08 redan positivt av stenen. Så även tvivlare har nytta av stenen. Det som jag tycker styrker det är att jag inte har märkt nån försämring hemma sedan stenen flyttats till Janssonska Palatset.

/Harryup

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-19 14:21

Transparens är ett begrepp som ofta nämns här på forumet. Jag vet inte om jag fattar detta rätt, men om en sillburk placeras på ett objekt och ljudkvalitén inte påverkas på något sätt, varken negativt eller positivt, är sillburken transparens då?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-19 14:26

ErikAndersson skrev:..är sillburken transparens då?

Nja, sillburken brukar inte vara transparens. Att på något metafysiskt, filosofiskt och kanske livsåskådningsmässigt vis förkroppsliga en lyssningsmässig egenskap i gestalt av en sillburk är nog lite ovanligt. Transparent kan den dock säkert vara.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-12-19 14:33

Det vete sjutton.
Allt som inte påverkar ljudet är ju transparent.
Nu har ju inte sillburken någon del av den aktiva ljudkedjan, men i och med att den befinner dig i ljudrummet och därmed har en del av dess akustik så måste den åtminstone ingå i den passiva.
Är sillburken två meter i diameter och full med sill gjord av metallbleck så kommer du ju att ha en högst detekterbar påverkan inte minst i basområdet. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-19 15:27

Nej, nej, nej...

För en sak som inte är i siganlvägen blir begreppet transparant nonsens. Det är bara applicerbart för sådan som trots att de är i signalvägen inte påverkar/märks.

Kan inte något fixa citaten i mitt inlägg? Det var låst när jag försökte.

Äh, jag lägger det en gång till - rättat. Har förlorat hoppet om att någon skall ställa fsktiskt.se tillrätta (det fungerade ju från början) så det kan fungera med syftet att diskutera och kommunicera. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-19 15:28

Jansson skrev:Tror inte man ska hänga upp sig så mycket på om Shaktin är av sten eller ej.

Har tänkt mycket på det här och era responser, Kalle, Laila, 2-ch och Sprudel.

Transparent blir ett väldigt märkligt begrepp att använda när man talar om en mojäng som inte finns i signalvägen.

Du menar icke-påverkande va? Saker behöver inte vara transparenta för att inte påverka, när de inte finns ivägen. ;)

Ljudet i min anläggning hemma påverkas inte av om jag har rattmuffen på i bilen eller inte. Det gör inte rattmuffen "transparent", bara utan betydelse (för ljudet i anläggningen ett hundratal meter därifrån).

Jansson skrev:Därför kan ändå mina intryck vara helt felaktiga.

Jag tänker och tänker och tänker...

Jansson skrev:Kalle är bland annat inne på fabriksåterställning medan Laila förefaller att se en fältmässig approach genom exponering av Vikingarna, som en DIY åtgärd.

Skön dubbelnegering där. Ett utelämnat ord gör meningen ännu mera kryptisk... ;)

Jansson skrev:2-ch däremot går på sina första intryck och Sprudels besvikelse kan leda till försäljning av hans Shaktis.

Bra tänk där! Perfekt för den som besväras av på tok för mycket pengar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-12-19 15:33

IngOehman skrev:Nej, nej, nej...

För en sak som inte är i siganlvägen blir begreppet transparant nonsens. Det är bara applicerbart för sådan som trots att de är i signalvägen inte påverkar/märks.

Vh, iö

Men rummet har ju enorm påverkan?

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-12-19 15:47

Javisst! Ta mina rutor på tillbygget här hemma. De är fan inte transparenta trots att de inte är i signalvägen. Skitiga är de också.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-12-19 15:59

Dartman skrev:Javisst! Ta mina rutor på tillbygget här hemma. De är fan inte transparenta trots att de inte är i signalvägen. Skitiga är de också.

/Jonas

Om du ställer dem framför diskantarrayen - är det någon skillnad i återgivning om du putsar dem? :arrow: :?:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-19 16:24

Vh, iö

Hur ska vi förhålla oss till öronen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-19 19:57

2-ch skrev:

Vh, iö

Hur ska vi förhålla oss till öronen.

Avvaktande positivt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-19 20:33

Bild
Don’t just do something, sit there.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-12-19 20:49

Sillburkar åsido.

Jag tycker ändå att tillverkaren vill påstå att Shaktistenen påverkar signalen.
(Men inte bara det. Du får mera pulver i motorn i bilen också!)

Kolla här:
http://www.shakti-innovations.com/audiovideo.htm

Men inte bara det.
Kolla längre ned på samma sida vilka som rekommenderar produkten och var den används.

Jag kan inte så mycket om Hifi världen men....
Studiorna som exempel; Abbey Road, Pink floyd Astoria mfl mfl.

Tunga namn?

Jag har gjort lite mer fotarbete åt oss och då kan vi läsa det här i en intervju.

The digital audio from the control room to here is all in solid silver. It comes here into these Weiss
anti-jitter boxes, which are supported on cones. They have got a Shakti stone on top of them [which
has tuned ferrites and quartz crystals in – these help eliminate RF, EMI and microwave interference].

Hela intervjun:
http://www.tubemastering.com/philtaylor.pdf

Mystiken tätnar!

:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-20 00:25

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-20 08:34

hifikg skrev:Yeah!

http://www.audio-magic.com/Prod-NanoFuse.html

$175 per styck

Det sorgliga är att det finns de som köper sån här rappakalja!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-20 11:58

ErikAndersson skrev:

$175 per styck

Jamen lådan ser rätt gedigen ut. Den kostar nog en slant att producera.

JWE

Inläggav JWE » 2016-12-27 01:52

Själv använder jag mig utav mitt eget tweak, Hifi-ormar!
Den fungerar ungefär som på en riktig orm, huvudet med hjälp av 8 koppartänder äter upp dålig RF och EMI som sedan processar signalerna vidare ut så dessa inte ger någon negativ inverkan på min utrustning. Ljudet blir oORMbärligt bra!

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-26 23:26

Entreq har efter ett år hittat en kabel som kan få en PC att lira musik. Wow!
Vad EEDS är för något får ni ta reda på själva.
Bilagor
Skärmklipp 2017-10-26 23.14.41.png
Skärmklipp 2017-10-26 23.14.41.png (25.75 KiB) Visad 4181 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-27 00:25

FBK skrev:

Missad ett par begagnade när jag hade råd, men förr eller senare så ska jag ha Hifimöss.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-10-27 07:49

Kommer texten från Entreq? De får jobba lite mer på översättningen tror jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-27 08:18

ErikAndersson skrev:

$175 per styck

Rappakalja köper man inte, den brygger man själv hemma :D .
Dock behöver man köpa ingredienserna, mycket jäst o socker blir det :) .

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-27 08:25

Är det någon som öppnat deras trälådor och vet vad de innehåller?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-27 09:07

En flaska whisky som till del konsumeras påverkar signalen högst väsentligt och är således inte transparent. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-27 10:15

petersteindl skrev:En flaska whisky som till del konsumeras påverkar signalen högst väsentligt och är således inte transparent. :)

Aha! Ekfat alltså, som tidigare lagrat sherry. Då är jag helt med. Måste låta fint det där. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-27 10:21

sprudel skrev:
petersteindl skrev:En flaska whisky som till del konsumeras påverkar signalen högst väsentligt och är således inte transparent. :)

Aha! Ekfat alltså, som tidigare lagrat sherry. Då är jag helt med. Måste låta fint det där. :)

Better than reality.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 10:41

Studiokoncept i Öresund skriver i samband med en lyssningsafton

"Sen kom det som jag själv fascinerades allra mest av! Vi kopplade in båda jordlådorna samtidigt! Olympus till förstärkaren och Silver Minimus till datorns USB kabel. Även den var en Entreq kabel som man kan jorda. Ah, harmoni. Nu smältes allt ihop till en underbar enhet. Musikaliskt högupplöst med mänsklig värme. Vad hade hänt med ytterligare en Olympus jordlåda kopplad till datorn???"

Jordlådan Olympus kostar 65.000 så det är klart man köper två. Minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 10:53

sprudel skrev:Är det någon som öppnat deras trälådor och vet vad de innehåller?

Det borde väl någon ha gjort?? Här är en dansk som tog isär entreqs usb-kabel...

http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=7&t=8393

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-27 10:55

hifikg skrev:

Det borde väl någon ha gjort?? Här är en dansk som tog isär entreqs usb-kabel...

http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=7&t=8393

Det var ju en skön bluff. :(

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-10-27 10:57

hifikg skrev:Studiokoncept i Öresund skriver i samband med en lyssningsafton

"Sen kom det som jag själv fascinerades allra mest av! Vi kopplade in båda jordlådorna samtidigt! Olympus till förstärkaren och Silver Minimus till datorns USB kabel. Även den var en Entreq kabel som man kan jorda. Ah, harmoni. Nu smältes allt ihop till en underbar enhet. Musikaliskt högupplöst med mänsklig värme. Vad hade hänt med ytterligare en Olympus jordlåda kopplad till datorn???"

Jordlådan Olympus kostar 65.000 så det är klart man köper två. Minst.

Nä, Olympus 4 kostar bara 30.000
https://www.studiokoncept.se/project/entreq-fardiga-jordpaket/

Den har enligt Studiokonsept "tillräcklig kapacitet för att jorda 2 produkter även om det kan vara lite pilligt att på en jordskruv få fast 2 spadar"
Men för att slippa allt jobbigt pill så köpet man naturligtvis 1 per enhet :wink:
Så med 3 lådor är man uppe på 90.000. Måste vara en jäkla fin jord.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 11:06

Jag hittade den här... men det finns jättebilliga för bara 10.000 också, visserligen bara med en enda jordskruv (som bör bytas mot en bättre dock)
Bilagor
Skärmklipp 2017-10-27 11.04.55.png
Skärmklipp 2017-10-27 11.04.55.png (195.27 KiB) Visad 6110 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 11:13

Parallell strömrening är självklart det bästa!

"Entreqs exklusivaste strömrening, ger grym prestanda, här bör man jorda både A Cleanus lådan OCH Atlantis strömkabeln för bästa resultat.
Detta är den överlägsnaste strömrening jag någonsin hört, där du får en svärta i ljudbilden som gör det nästan skrämmande att lyssna på musiken, då tonerna dyker upp från ingenstans och försvinner lika fort, när de skall...Leanar mer åt det mörkare hållet än ljusare, i positiv bemärkelse...
Alla Cleanus produkterna renar strömmen parallellt och stör då heller inte flödet, dynamiken i musiken..Precis som det skall vara"

Saxat från Lasses Hifi i Falun.

Någon som hittat en öppnad låda??
Bilagor
Skärmklipp 2017-10-27 11.11.00.png
Skärmklipp 2017-10-27 11.11.00.png (147.13 KiB) Visad 6105 gånger

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-27 12:23

Jag tror jag citerat detta förr: Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt (Ulf Peter Olrog)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-27 12:43

Är där jord i dem? I så fall kanske man kan plantera vitlök till nästa år i en?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 13:03

Nattlorden skrev:Är där jord i dem? I så fall kanske man kan plantera vitlök till nästa år i en?

Om det är så så betalar de sig själva över (lång) tid jämfört med dyra balkonglådor, som ändå inte kan anslutas till ljudanläggningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-27 13:16

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:Är där jord i dem? I så fall kanske man kan plantera vitlök till nästa år i en?

Om det är så så betalar de sig själva över (lång) tid jämfört med dyra balkonglådor, som ändå inte kan anslutas till ljudanläggningen.

Man kan sälja ultradyr vitlök sedan... "har bara växt upp kopplad till Iron Maiden" t.ex.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-27 13:53

Det är nog sånt här och liknande man skulle jobbat med när ljudmarknaden var på topp för c:a 15 år sedan. En klart enklare sysselsättning jämfört med att bygga rörförstärkare. Då hade jag kanske varit en rik man idag. Problemet är bara att jag inte är personen att göra det. Jag är kanske lite omodern, men jag ville kunna se mina kunder i ögonen utan att skämmas efter det att affären var klar. :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-10-27 14:01

Det hedrar dig ErikAndersson.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-27 14:33

bassman skrev:Det hedrar dig ErikAndersson.

+1

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-10-27 15:15

Nattlorden skrev:
bassman skrev:Det hedrar dig ErikAndersson.

+1

+1
För min del får den som säljer ormolja gärna sova mycket illa.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-10-27 17:27

http://www.whatsbestforum.com/showthrea ... ng/page162

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-27 17:35

Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-27 17:57

Oj vad det ekar här! ;)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-27 18:07

Jansson skrev:

Ah! Det är mån-grus! :P
Men borde det inte vara jord om det är en jordförbättrare?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-10-27 18:12

sprudel skrev:
Jansson skrev:

En kvalificerad gissning från min sida:

-Grovmald shakti-sten.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 20:24

Ser ut som samma stuff som finns i hifi-mössen, eller? Mössen e ju åtminstone lite kul, de symboliserar den totala galenskapen inom hifi på ett charmigt sätt. Skulle gärna haft ett par, men jag har ju mina hifi-hästar. De gör precis samma nytta (fast just nu har jag dem som motvikter till ett bomstativ).

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-27 20:31

Förmodligen det enda mössen gör är att lämna avtryck på högtalaren i form av en ring. Man kan ju alltid lägga en duk mellan, men då finns risk att tryffelkonstanter blir lidande :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 20:43

ErikAndersson skrev:Förmodligen det enda mössen gör är att lämna avtryck på högtalaren i form av en ring. Man kan ju alltid lägga en duk mellan, men då finns risk att tryffelkonstanter blir lidande :mrgreen:

De levereras med en särskilt magisk duk. Jag har mina hästar på slutsteget...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-27 20:45

ErikAndersson skrev:Förmodligen det enda mössen gör är att lämna avtryck på högtalaren i form av en ring. Man kan ju alltid lägga en duk mellan, men då finns risk att tryffelkonstanter blir lidande :mrgreen:

Va, ska inte mössen va på spikes?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-27 20:53

Påminner om kristallerna i de där grövre Coconut-kablarna....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-27 20:54

petersteindl skrev:

Va, ska inte mössen va på spikes?

Självklart!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-27 21:08

Man ska väl inte bli förvånad här, men jag blir inte upprörd över de där lådorna som andra blir då det finns såååå mycket annat där ute i världen som är så mycket mer upprörande än detta. Lite sunt förnuft borde räcka innan man beslutar att köpa de där trälådorna. Säger en som förr eller senare kommer köpa sådana där supermöss att ha på högtalarna då de är snygga, sedan hur mycket det påverkar ljudet får man väl höra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 21:25

FBK skrev:Man ska väl inte bli förvånad här, men jag blir inte upprörd över de där lådorna som andra blir då det finns såååå mycket annat där ute i världen som är så mycket mer upprörande än detta. Lite sunt förnuft borde räcka innan man beslutar att köpa de där trälådorna. Säger en som förr eller senare kommer köpa sådana där supermöss att ha på högtalarna då de är snygga, sedan hur mycket det påverkar ljudet får man väl höra.

Mössen e ju bara en ironisk kommentar till hifivärldens galenskap, ingen köper dem väl för att de tror på dem? Jag hade tänkt köpa till en polare när han fyllde men de hade inte platsat på hans högtalare o dessutom är de bra dyra, men snart fyller han jämnt, det gör han inte jämt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-27 21:37

Jag tror inte på något inom denna hobby, finns allt för mycket ifrån pekpinnar till tumregler. Får väl höra den dagen jag köper dem om de gör något positivt, men jag har inga jätteförhoppningar och därmed så har jag inte bråttom utan kommer köpa när det finns pengar över och de dyker upp på beg.marknaden så när det köpes görs kan det dröja länge till då de sällan finns ute på beg marknaden. Men lite snygga är de allt eller hur :wink:

Ps. Hur går det för övrigt med viewtopic.php?f=9&t=62306 skulle ju vara kul om du slog till.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-10-27 22:17

Om man ljuger ofta gäller det att ha bra minne.
Studier på barn som ljuger ofta visar att de har just bra minne.
(Lätt att googla fram om du tror att jag ljuger)

Samma sak tror jag ( obs tror) gäller även bondfångare.

De här hifi mössen som ni pratar om....

Nästa gång du tankar bilen, när du ändå går in för att köpa snus och godis, kolla Hifi & musik sista nummer.
Hemma hos reportage från den som tillverkar mössen.
Inte en mus i sikte på någon av högtalarna.
Kan förstås bero på de två katterna.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-27 22:31

Jag hat två katter Jansson..... tänkte att då kanske de skulle sluta upp och sitt på dem och ta sats när de leker = högtalarna nästan lyfter ifrån stativen. Man får nästan alltid ställa dem tillrätta när de fått sina busrusningar och sitter och tar sats ifrån högtalarna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 23:01

Jag vill minnas att H&M upplevde det som att mössen tillförde alla system en himla massa bra, så varför använder de inte dem jämt kan man fråga sig? Mössen tillför bara (och det är inte så bara) lite skoj i det blodiga allvar som hifi annars är :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-10-27 23:03

hifikg skrev:Jag vill minnas att H&M upplevde det som att mössen tillförde alla system en himla massa bra, så varför använder de inte dem jämt kan man fråga sig? Mössen tillför bara (och det är inte så bara) lite skoj i det blodiga allvar som hifi annars är :)

Hifi&musik säljer en tidning. Inget fel med det. Vi måste alla försörja oss på något sätt.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-10-27 23:05

FBK skrev:Jag hat två katter Jansson..... tänkte att då kanske de skulle sluta upp och sitt på dem och ta sats när de leker = högtalarna nästan lyfter ifrån stativen. Man får nästan alltid ställa dem tillrätta när de fått sina busrusningar och sitter och tar sats ifrån högtalarna.

Det är något med kattens natur att hoppa ner från en höjd och fånga ett byte tror jag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-28 00:33

hifikg skrev:Jag vill minnas att H&M upplevde det som att mössen tillförde alla system en himla massa bra, så varför använder de inte dem jämt kan man fråga sig? Mössen tillför bara (och det är inte så bara) lite skoj i det blodiga allvar som hifi annars är :)

Ett par vita Buchardt Audio med svarta möss skulle bli ursnygg :D :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-28 00:51

Jansson skrev:Om man ljuger ofta gäller det att ha bra minne.

Nästa gång du tankar bilen, när du ändå går in för att köpa snus och godis, kolla Hifi & musik sista nummer.

Käre Jansson . . . livet är inte alltid kattgrått . . . om behov finnes så går det nästan
alltid att kontakta Syster Laila . . . som gärna skulle göra ett hembesök i stugan vid
lämpligt tillfälle . . . typ.

Krampårä! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-28 01:16

Man kan ju undra att om de tillför något positivt, är det bara lite av spikes-problemen de mildrar, eller tycker de att de tillför något även vid användning av färilafötter?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-10-28 19:16

Laila skrev:
Jansson skrev:Om man ljuger ofta gäller det att ha bra minne.

Käre Jansson . . . livet är inte alltid kattgrått . . . om behov finnes så går det nästan
alltid att kontakta Syster Laila . . . som gärna skulle göra ett hembesök i stugan vid
lämpligt tillfälle . . . typ.

Krampårä! :)

Det får vi ordna.
Kram

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-07-18 11:26

Nu har stenarna gått i mål. Kanske. Alla tidigare tweaks ersätts med ett enda...

http://www.audiophile.rocks/obscurum.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-07-18 12:22

hifikg skrev:Nu har stenarna gått i mål. Kanske. Alla tidigare tweaks ersätts med ett enda...

Ser ut som en svart bajskorv med en liten pyramid på toppen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-07-18 12:54

hifikg skrev:Nu har stenarna gått i mål. Kanske. Alla tidigare tweaks ersätts med ett enda...

Det syns ju i videon att det där måste vara perfekt. Det innebär att överföringsfunktionen hos stenen är helt linjär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-07-18 14:13

paa skrev:

Ser ut som en svart bajskorv med en liten pyramid på toppen.

O så påstås det att det inte finns några genvägar :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-07-18 14:36

Nej, men jag tror inte man kan räkna in det där parets produkter på den vanliga hifiskalan från seriöst till oseriöst. Dom tävlar i en helt egen liga.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-07-18 16:40

Nattlorden skrev:

Man kan ju undra att om de tillför något positivt, är det bara lite av spikes-problemen de mildrar, eller tycker de att de tillför något även vid användning av färilafötter?

De tillför lite vikt och en del reflexer. Och dessutom kan de också tillföra fläckar på högtalarna. Förutom det så kan de nog för många ha en lite stabiliserande effekt och kanske lite resonansdämpande för vissa lådor. En guldtacka skulle ge mindre reflexer för samma vikt.

/Harryup

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-07-22 17:17

Det som är inne just nu är månstenar, Tyvärr känner jag inte till kilopriset!

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2019-07-23 20:17

ErikAndersson skrev:Det som är inne just nu är månstenar, Tyvärr känner jag inte till kilopriset!

Måste det vara specifikt från månen eller duger det med vilken meteoritbit som helst?

//Jonas

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-07-23 23:04

Dartman skrev:
ErikAndersson skrev:Det som är inne just nu är månstenar, Tyvärr känner jag inte till kilopriset!

Måste det vara specifikt från månen eller duger det med vilken meteoritbit som helst?

//Jonas

Det vore ju som att vilken sten som helst skulle göra lika mycket nytta som hifi-stenarna, skärpning! :P

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2019-07-23 23:29

hifikg skrev:
Dartman skrev:

//Jonas

Det vore ju som att vilken sten som helst skulle göra lika mycket nytta som hifi-stenarna, skärpning! :P

Åh nä, den ska ju vara från jymden!

//Jonas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-07-24 10:18

sprudel skrev:
Jansson skrev:

Helt sanslöst att man i ett civiliserat samhälle kan/får ägna sig åt denna typ av bondfångeri.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-07-24 12:25

Det här är bara toppen på ett stort isberg :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-07-24 12:30

Morello skrev:
sprudel skrev:

Helt sanslöst att man i ett civiliserat samhälle kan/får ägna sig åt denna typ av bondfångeri.

Den här typen är åtminstone lättgenomskådad, värre när man producerar tunga apparater o hävdar att de gör något såååå mycket bättre, strömrenare, jordlådor, nätdelar, kablar med klumpar exotiska ”transporter” och da-omvandlare för att bara nämna några.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-07-24 14:22

Bland det galnaste jag läst om kommer från ett Hong-Kong magasin för c:a 25 år sedan. Där annonserades om ett metallband att spänna på vristen, till bandet fanns en exotisk kabel vars andra ända skulle kopplas till förstärkarens chassi. Mao skulle lyssnaren jordas i anläggningen!!! Det förbättrade ljudet enormt enl. en test! Det bör tilläggas att magasinet hade engelsk text.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-07-24 14:53

ErikAndersson skrev:Bland det galnaste jag läst om kommer från ett Hong-Kong magasin för c:a 25 år sedan. Där annonserades om ett metallband att spänna på vristen, till bandet fanns en exotisk kabel vars andra ända skulle kopplas till förstärkarens chassi. Mao skulle lyssnaren jordas i anläggningen!!! Det förbättrade ljudet enormt enl. en test! Det bör tilläggas att magasinet hade engelsk text.

Var det verkligen vristen? Kan det inte varit handleden? Fotboja känns bara så fel på nåt vis!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-07-24 14:55

ErikAndersson skrev:Bland det galnaste jag läst om kommer från ett Hong-Kong magasin för c:a 25 år sedan. Där annonserades om ett metallband att spänna på vristen, till bandet fanns en exotisk kabel vars andra ända skulle kopplas till förstärkarens chassi. Mao skulle lyssnaren jordas i anläggningen!!! Det förbättrade ljudet enormt enl. en test! Det bör tilläggas att magasinet hade engelsk text.

Hoppas den hade säkerhetsbindning...

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2019-07-24 18:42

hifikg skrev:

Hoppas den hade säkerhetsbindning...

Japp - med vibrationsdämpare som extrautrustning.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Återgå till Generellt om hifi