Moderator: Redaktörer
RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.
Har en relästyrd volymkontroll på hyllan som ska monteras när tid ork kommer.
RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.
MorganM skrev:RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Menar du att pre 25 låter dåligt precis i början av volymen (kl7-7:30)?
RMA skrev:MorganM skrev:RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ja från helt neddragen och dom första millimetrarna när man börjar vrida. Ska man lyssna på lägsta möjliga nivå så blir det tyvärr störande.
I min setup blir det så, kanske inte i andra.
Har fler Pre25 ägare upplevt detta? Skriv gärna och berätta hur det fungerar för er.
boom skrev:RMA skrev:MorganM skrev:
Ja från helt neddragen och dom första millimetrarna när man börjar vrida. Ska man lyssna på lägsta möjliga nivå så blir det tyvärr störande.
Har fler Pre25 ägare upplevt detta? Skriv gärna och berätta hur det fungerar för er.
Inga problem med pre 25 har du inte vridit ner volymen för häftigt att du har skadat innanmätet i den.
AndreasArvidsson skrev:Kontakta bara holographic så är jag säker på att du kan få din pre25 servad. Inte skall du behöva en till volymkontroll.
RMA skrev:MorganM skrev:RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
HolographicAudio™ skrev:AndreasArvidsson skrev:Kontakta bara holographic så är jag säker på att du kan få din pre25 servad. Inte skall du behöva en till volymkontroll.
Stämmer bra det, kontakt oss så tittar vi på din PRE25.
Rydberg skrev:Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v
Rydberg skrev:Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v
RMA skrev:Rydberg skrev:Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v
Intressant, du har väl en Bryston Dac. Vet du om den går att ställa om med en switch eller så?
Rydberg skrev:RMA skrev:Rydberg skrev:Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v
Intressant, du har väl en Bryston Dac. Vet du om den går att ställa om med en switch eller så?
RMA skrev:Vad tror ni om denna från Kjell?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44096
RMA skrev:Tackar, det verkar som man ska flytta den blå göna motståndet vid trafo kontakten.
Rydberg skrev:RMA skrev:Vad tror ni om denna från Kjell?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44096
Kollade schemat på Bryston SP1.7 på nätet och den verkar ha två transformatorer, båda omkopplingsbara, skulle gissa att SP2 är konstruerad precis på samma sätt. Mao, du behöver inte nån traffo, att "bygga" om är en smal sak.
RMA skrev:Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.
RMA skrev:Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.
MagnusÖstberg skrev:RMA skrev:Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.
550 dollar för frakten låter ju helt fel. Skickar de med en snubbe som bär de där 2kg med operationshandskar?
Jämför bara pallarna med element vi beställt, inte ens det var i den regionen..Michael skrev:Att skicka med expressföretag kan vara svindyrt om man inte har något avtal. Jag kollade upp att skicka typ ett brev, tror det skulle gå på tusenlappar (och det var nog inom europa). En kines kan skicka express paket hit för någon hundring. Priset för express springer också snabbt uppåt med vikten.
//Michael
RMA skrev:Någon som har BDA2 eller 3 Dac till salu?
shifts skrev:FBK: Det där var mediespelaren BDP-2. Lasse är även medlem här.
Panelguy skrev:Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.
RMA skrev:Panelguy skrev:Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.
Kan nog komma med lugnande besked, har lyssnat en del till nu och tycker inte det låter det minsta tunt utan det var den gamle som lät tjockt.
Den har stått på nonstop sen i torsdags.
Det låter kristallklart och öppet men ändå mjukt och behagligt, ungefär som att jämföra en dimmig dag med en solig.
Skillnaden mellan 668;an och BDA1;an är mindre nu. Där tycker jag faktiskt tvärtom att vissa skivor som lät tunna och skrikiga med BDA1 nu låter fylligare och mjukare! Så 4B3 tycker jag är bättre på allt och faktiskt håller jag med om allt jag läst om den.
Så du kan nog lungt satsa på 7B3.
Vad har du för steg idag?
FBK skrev:Läste bara BDA2, är inte insatt i mediaspelare och jag kör med den blanka skivorna ett tag till. Det låter oftast dyrt att gå över mediaspelare om man vill ha bra ljudkvalite och jag fattar inget om datorer så det lär inte bli lätt den dagen då jag måste gå över till det.
Lassej skrev:Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.
mvh
Lasse
RMA skrev:Panelguy skrev:Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.
Kan nog komma med lugnande besked, har lyssnat en del till nu och tycker inte det låter det minsta tunt utan det var den gamle som lät tjockt.
Det låter kristallklart och öppet men ändå mjukt och behagligt, ungefär som att jämföra en dimmig dag med en solig.
Skillnaden mellan 668;an och BDA1;an är mindre nu. Där tycker jag faktiskt tvärtom att vissa skivor som lät tunna och skrikiga med BDA1 nu låter fylligare och mjukare! Så 4B3 tycker jag är bättre på allt och faktiskt håller jag med om allt jag läst om den.
Panelguy skrev:Lassej skrev:Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.
mvh
Lasse
Har du hittat någon värdig ersättare till ditt 14B SST2?
DVD-ai skrev:RMA skrev:Panelguy skrev:Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.
Sluta nu, inte fan kan du komma här och skriva upp ^3 stegen nu också, knip
Haha
DVD-ai skrev:Haha jag bara skojar på dig
jaså jaha du hade SST och inte SST2 innan ?
Lassej skrev:FBK skrev:Läste bara BDA2, är inte insatt i mediaspelare och jag kör med den blanka skivorna ett tag till. Det låter oftast dyrt att gå över mediaspelare om man vill ha bra ljudkvalite och jag fattar inget om datorer så det lär inte bli lätt den dagen då jag måste gå över till det.
Ja. så kan det vara. Själv har jag helst slutat spela cd. Köper dock men rippar dem direkt till min NAS. När jag sedan spelar upp musiken via en bra mediaspelare, som t.ex, Bryston så låter det betydligt bättre än via en cd spelare. Även inkl dyra sådana. Likaså om jag bara använder cd-spelaren som transport och digitalt till DAC även om skillnaden blir mindre då min Bryston DAC är suverän. Brystons mediaspelare är både lättanvänd och mycket välljudande. Jag styr allt från ipad vilket är superbekvämt. Flera tusen album tillgängliga med några knapptryck på paddan.
Men att spela cd-skivorna funkar ju det också. Viktigast är att man kan njuta av musiken![]()
Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.
mvh
Lasse
RMA skrev:DVD-ai skrev:Haha jag bara skojar på dig
jaså jaha du hade SST och inte SST2 innan ?
Stämmer.
RMA skrev:Lassej skrev:FBK skrev:Läste bara BDA2, är inte insatt i mediaspelare och jag kör med den blanka skivorna ett tag till. Det låter oftast dyrt att gå över mediaspelare om man vill ha bra ljudkvalite och jag fattar inget om datorer så det lär inte bli lätt den dagen då jag måste gå över till det.
Ja. så kan det vara. Själv har jag helst slutat spela cd. Köper dock men rippar dem direkt till min NAS. När jag sedan spelar upp musiken via en bra mediaspelare, som t.ex, Bryston så låter det betydligt bättre än via en cd spelare. Även inkl dyra sådana. Likaså om jag bara använder cd-spelaren som transport och digitalt till DAC även om skillnaden blir mindre då min Bryston DAC är suverän. Brystons mediaspelare är både lättanvänd och mycket välljudande. Jag styr allt från ipad vilket är superbekvämt. Flera tusen album tillgängliga med några knapptryck på paddan.
Men att spela cd-skivorna funkar ju det också. Viktigast är att man kan njuta av musiken![]()
Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.
mvh
Lasse
Vad ska du ersätta BDA2:an med?
Rydberg skrev:Hur kan det komma sig att du vill testa en Burmester-förstäkare? Jag tror inte en sådan skulle ge nått lyft i förhållande till din Classé faktiskt.
sportbilsentusiasten skrev:Den blir bättre med inspelning, så döm inte ännu
RMA skrev:Har funderat lite på det där med värmen, mina blir bara ljumma fast dom stått på nonstop i flera veckor nu.
Läste en test på 28B3 och dom blev tydligen riktigt varma medan samma person köpte 7B3 monoblock efter testen och dom blev tydligen inte varma och dom motsvarar ju ungefär 14B fast med mer kylyta.
Rydberg har ju 28B, hur varma blir dom? (Om du läser det här).
HolographicAudio™ skrev:AndreasArvidsson skrev:Kontakta bara holographic så är jag säker på att du kan få din pre25 servad. Inte skall du behöva en till volymkontroll.
Stämmer bra det, kontakt oss så tittar vi på din PRE25.
DVD-ai skrev:]
Dom går ju med olika effekter i KlassA också, 14Bsst2(3) går upp till mellan 25-30w i klassA och det är högst av alla Bryston steg som jag fattat det.
RMA skrev:Idag lämnade BDA3;an butiken. Ska bli väldigt intressant att höra den!
4B3 slutsteget är jag väldigt nöjd med, BDA1;an gör sig betydligt bättre med den än med 4BSST:n..
Låter mjukare med 4B3;an.
Återkommer med intryck.
Panelguy skrev:DVD-ai skrev:]
Dom går ju med olika effekter i KlassA också, 14Bsst2(3) går upp till mellan 25-30w i klassA och det är högst av alla Bryston steg som jag fattat det.
Skulle 14 ge mer i klass-A än 7 och 28:orna menar du? Hittar inga uppgifter om det.
Panelguy skrev:DVD-ai skrev:]
Skulle 14 ge mer i klass-A än 7 och 28:orna menar du? Hittar inga uppgifter om det.
RMA skrev:Fick just hem BDA3:an. Återkommer med intryck.
DVD-ai skrev:Panelguy skrev:DVD-ai skrev:]
Jag har läst något om detta, skrivet av James på Bryston, men nu kan jag naturligtvis inte hitta detta...
Jag säger tills vidare inte att det ÄR så, utan att jag jag läst att det är så
Panelguy skrev:DVD-ai skrev:Panelguy skrev:Skulle 14 ge mer i klass-A än 7 och 28:orna menar du? Hittar inga uppgifter om det.
Jag har läst något om detta, skrivet av James på Bryston, men nu kan jag naturligtvis inte hitta detta...
Jag säger tills vidare inte att det ÄR så, utan att jag jag läst att det är så
Tycks vara samma för åtminstone 14/7/28 som jag frågade Tanner om; "The amps stay Class A for about 5% of their power range. "
James
RMA skrev:Hann lyssna lite snabbt på några skivor med BDA3;an kall ur boxen.
Första intrycket är väldigt behagligt öppet och mjukt ljud, väldigt likt 4B3;an i karaktär.
Hittade ett begagnat BP26 försteg hos en Bryston försäljare i England till ett bra pris.
Tänker mest att det är trevligt att ha Bryston hela vägen. Ska bli intressant att höra hur den står sig mot PRE25.
Rydberg skrev:Jantelagen gör sig påmind
bomellberg skrev:Rydberg skrev:Jantelagen gör sig påmind
Eller så var det bara en kul ordvits.
Din kommentar säger mer om dig själv än om Nattis.
Rydberg skrev:bomellberg skrev:Rydberg skrev:Jantelagen gör sig påmind
Eller så var det bara en kul ordvits.
Din kommentar säger mer om dig själv än om Nattis.
Missade den, får skylla på den utsökta turkiska restaurangen med medföljande RakiSorry nattis!
DVD-ai skrev:RMA: Hur går det? nu måste du ju ha hunnit lyssna och klämma lite till på rattarna (ops... får man säga så idag?!) så nu vill jag höra allt om detta försteg som jag själv är osunt sugen på... (säg bara dåliga saker om det snälla!)
RMA skrev:DVD-ai skrev:RMA: Hur går det? nu måste du ju ha hunnit lyssna och klämma lite till på rattarna (ops... får man säga så idag?!) så nu vill jag höra allt om detta försteg som jag själv är osunt sugen på... (säg bara dåliga saker om det snälla!)
Försteget skickar han från England först imorgon Torsdag. Återkommer när jag fått hem det.
BDA3;an hann jag lyssna på en del igår, låter helt fantastiskt fint.
Det känns verkligen som den återger skivorna exakt som dom är utan att lägga till eller ta bort något.
Går att spela mycket högre utan att öronen gråter.
Låter det illa så känns det som det är inspelat så, inget som Dacen lägger till.
Verkligen nöjd med den.
Nattlorden skrev:RMA skrev:DVD-ai skrev:RMA: Hur går det? nu måste du ju ha hunnit lyssna och klämma lite till på rattarna (ops... får man säga så idag?!) så nu vill jag höra allt om detta försteg som jag själv är osunt sugen på... (säg bara dåliga saker om det snälla!)
Försteget skickar han från England först imorgon Torsdag. Återkommer när jag fått hem det.
Det känns verkligen som den återger skivorna exakt som dom är utan att lägga till eller ta bort något.
Låter det illa så känns det som det är inspelat så, inget som Dacen lägger till.
Verkligen nöjd med den.
Hade varit kul om du hade kunnat låna ut den till LTS för att få samma mätningar på den som på några andra och inte bara försöka jämföra med Stereophile.
DVD-ai skrev:Det vore riktigt spännande att jämföra denna Bryston DAC med DAC2, det känns som om ingen skillnad borde gå att höra när man är uppe på denna snor-höga nivå!
Men så har jag sagt förr (nästan så i alla fall) och har blivit tvungen att rucka på mina uppfattningar... så jag är inte säker på sådant längre.
DVD-ai skrev:Tänk om den mäter dåligt, vad gör du då ?!
DVD-ai skrev:Tänk om den mäter dåligt, vad gör du då ?!
RMA skrev:DVD-ai skrev:Tänk om den mäter dåligt, vad gör du då ?!
Då hyllar jag placebons effekter.
RMA skrev:Nattlorden skrev:RMA skrev:
Verkligen nöjd med den.
Hade varit kul om du hade kunnat låna ut den till LTS för att få samma mätningar på den som på några andra och inte bara försöka jämföra med Stereophile.
Håller med att det vore intressant, men det känns lite långt och omständigt att åka till Stockholm med grejorna.
Lassej på forumet har ju också en och såvitt jag förstått bor han i Stockholmsområdet.
Om du läser detta Lasse så är det något du kunde tänka dig?
DVD-ai skrev:Ojoj 14Bsst3, ja många många pengar!![]()
Själv hoppas jag att aldrig behöva byta ut mitt Bryston 14Bsst2, jag hoppas att den håller måttet, håller ihop och håller mig glad i all framtid - det är enklast så.![]()
Bryston försteg har jag varit rätt sugen på, men jag har hejdat mig själv, jag har nästan ingen lust att veta om den är bättre än HA pre25, vill inte behöva byta elektronik.
Lyckligt ovetande
Lassej skrev:Som jag nämnde tidigare så får BDA-3 toppbetyg i varenda test jag har sett. Här är ett nytt test.
Slutkläm:
No other outboard DAC that exists today offers so many connectivity options, has such a goosebump inducing sound quality, and, by audiophile standards, has such a reasonable price.
http://novo.press/bryston-bda-3-dac-dig ... er-review/
Hoppas att du är fortsatt nöjd?
mvh
Lasse
RMA skrev:Lassej skrev:Som jag nämnde tidigare så får BDA-3 toppbetyg i varenda test jag har sett. Här är ett nytt test.
Slutkläm:
No other outboard DAC that exists today offers so many connectivity options, has such a goosebump inducing sound quality, and, by audiophile standards, has such a reasonable price.
http://novo.press/bryston-bda-3-dac-dig ... er-review/
Hoppas att du är fortsatt nöjd?
mvh
Lasse
Ja absolut! Det låter fantastiskt bra.
Det hela började med att jag hittade en begagnad BDA1 strax före jul.
Den lät så pass bra jämfört med allt jag testat innan att Bryston manin blommade ut för fullt.
Nu har jag betydligt bättre ljud än innan. Återstår BP26;an som bör dyka upp i slutet på veckan eller så.
Ångrar verkligen inte att jag satsade fullt ut!
Triggerhappy skrev:Jag fulannonserar...min 4B sst2 ligger ute på hifimagasinet.
Skalar ned lite nu i bänken.
DVD-ai skrev:Triggerhappy skrev:Jag fulannonserar...min 4B sst2 ligger ute på hifimagasinet.
Jo jag vet och har varit sugen men är egentligen redo att slå mig själv i huvudet med en gjutjärnspanna om kag kommer längre än så....
jag ska INTE köpa en 4B till basmodulerna istället för Rotel 1090, 14B har jag ju till topparna och den byter jag inte ut!
Triggerhappy skrev:DVD-ai skrev:Triggerhappy skrev:Jag fulannonserar...min 4B sst2 ligger ute på hifimagasinet.
Jo jag vet och har varit sugen men är egentligen redo att slå mig själv i huvudet med en gjutjärnspanna om kag kommer längre än så....
jag ska INTE köpa en 4B till basmodulerna istället för Rotel 1090, 14B har jag ju till topparna och den byter jag inte ut!
I ditt fall ingår hemkörning så får man se dina fina 32'or IRL.
Kan ta med en tunn teflonpanna så bulorna blir mindre
Triggerhappy skrev:DVD-ai skrev:Triggerhappy skrev:Jag fulannonserar...min 4B sst2 ligger ute på hifimagasinet.
I ditt fall ingår hemkörning så får man se dina fina 32'or IRL.
Kan ta med en tunn teflonpanna så bulorna blir mindre
RMA skrev:På tal om BDP så är det nog riktigt bra och framförallt framtiden.
Problemet är att jag är lite allergisk mot data pillande.
Har inget tålamod och framförallt inga kunskaper.
Dessutom gillar jag att välja skiva och stoppa i släden och njuta mot att pilla på en data terminal.
Är väl lite gammaldags.
Förr eller senare blir det nog något sådant ändå, som komplement om inte annat, ingen brådska dock.
UrSv skrev:Vilket märke respektive del är av har normalt ingen som helst betydelse.
DVD-ai skrev:UrSv skrev:Vilket märke respektive del är av har normalt ingen som helst betydelse.
Där har du delvis fel !
Estetik och feelgood är kraftfullt och har ofta en enormt stor betydelse
Almen skrev:Nä, både Bryston och Holographic har så välspecade in- och utgångsdata och är så välingenjörade att sådana saker inte skall spela någon roll. Vad man upplever sig höra beror nog på andra saker.
sprudel skrev:Nu blir man ju nyfiken!
Det finns en faktor i spelet också som man bör känna till, nämligen finessen i att ha försteg/slutsteg av samma märke. De gifter sig ofta fint med varandra. Ha pre och slutsteg bör nog avlyssnas i en kombination för en mer rättvis jämförelse, kanske?
RMA skrev:Kall ur boxen; Kristallklart öppet och mjukt ljud!!![]()
Jämfört låter Pre 25 något torrare, denna har lite mer glimrande ljud på ett väldigt positivt sätt.
Rätt eller fel? Vet faktiskt inte men subjektivt tycker jag Bryston låter bättre.
Goldfinger skrev:RMA skrev:Kall ur boxen; Kristallklart öppet och mjukt ljud!!![]()
Jämfört låter Pre 25 något torrare, denna har lite mer glimrande ljud på ett väldigt positivt sätt.
Rätt eller fel? Vet faktiskt inte men subjektivt tycker jag Bryston låter bättre.
Ge det tid, upplevelser kan ändras efter ett tag.
somlig dist har den egenheten att den upplevs förskönande initiellt men blir störande efter ett tag.
Inte sagt att Pre 25 är bättre, upplevelsen kan komma av något annat.
Men dock att torrt eller tom tråkigt KAN vara bättre.
Prova olika inspelningskvaliteter och musiktyper, ju bättre grejorna är desto mer variation mellan olika fonogram brukar upplevas, men också paradoxalt nog att fler fonogram låter bra.![]()
Samtidigt har jag den tron att BP26 är så pass bra att det nästan är dumt att bekymra sig, den utgör nog knappast något problem värt namnet.
DVD-ai skrev:RMA:
Något nytt att rapportera?
Harryup skrev:Det är ju lite svårt att hålla på och F/E-testa matningen men när jag drog skärmat EKLK till stereon så fick jag definitivt lägre brus och sen tycker jag att det allmänt låter lite lugnare och tystare men det är däremot osäkrare.
/Harryup
DVD-ai skrev:Kul att du är nöjd RMA
Det är alltid kul att läsa om när någon är nöjd!
Jag är också nöjd och upplevde liknande skilnader som du beskriver när jag införskaffade min DAC2 och mitt pre25.
Men du upplever alltså BP26 som "bättre" än pre25, tyvker jag mig få ut av det du skriver ?
(bättre i kombination med övrig elektronik då alltså)
Nattlorden skrev:Och du är säker på att dynamiken inte krympt när upplösningen gick upp?
paa skrev:Nattlorden skrev:Och du är säker på att dynamiken inte krympt när upplösningen gick upp?
Eller så tvärtom?
Nattlorden skrev:paa skrev:Nattlorden skrev:Och du är säker på att dynamiken inte krympt när upplösningen gick upp?
Eller så tvärtom?
Hur tänker du nu? Upplevd högre upplösning är frekvent ett resultat av mild kompression?
sprudel skrev:Nattlorden skrev:paa skrev:Eller så tvärtom?
Hur tänker du nu? Upplevd högre upplösning är frekvent ett resultat av mild kompression?
Är det ett postulat av något slag?
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:
Är det ett postulat av något slag?
Inte att det behöver vara det, men att det ofta är. Därav frågeställningen så att det beaktas i sammanhanget, man vill ju inte att det skall vara så.
RMA skrev:Har faktiskt aldrig hört påståendet om dynamik-kompression förr.
Nattlorden skrev:Och du är säker på att dynamiken inte krympt när upplösningen gick upp?
music4ever skrev:Nattlorden skrev:Och du är säker på att dynamiken inte krympt när upplösningen gick upp?
Eller att det finns helt andra skäl till upplevelsen än apparatbyten.
shifts skrev:Rum med akustik? Menar du rum med eko?
petersteindl skrev:shifts skrev:Rum med akustik? Menar du rum med eko?
... eller rum med lång efterklang.
Rydberg skrev:music4ever skrev:Nattlorden skrev:Och du är säker på att dynamiken inte krympt när upplösningen gick upp?
Eller att det finns helt andra skäl till upplevelsen än apparatbyten.
Hur upplevde du skillnaden mellan RS2000 och NAD208?
music4ever skrev:Rydberg skrev:music4ever skrev:Eller att det finns helt andra skäl till upplevelsen än apparatbyten.
Hur upplevde du skillnaden mellan RS2000 och NAD208?
Upplevde ingen skillnad mellan RS2000 och Nad 208 eller Rotel RB1090.
Rydberg skrev:music4ever skrev:Rydberg skrev:Hur upplevde du skillnaden mellan RS2000 och NAD208?
Upplevde ingen skillnad mellan RS2000 och Nad 208 eller Rotel RB1090.
Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:music4ever skrev:Upplevde ingen skillnad mellan RS2000 och Nad 208 eller Rotel RB1090.
Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090
Han är kanske ovanligt okänslig för placebo?
RMA skrev:Lovade bild på Bryston uppsättningen, så här kommer den.
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090
Jag tror snarare det är något annat som sätter gränserna för hörbarhet faktiskt eller att han inte undersökt saken noggrant helt enkelt. Givet diskussionen vi hade ca 2010 (NAD208 vs 28B-SST) hade det ju ävet varit en grav prestigeförlust att säga att han hörde skillnad så svaret var naturligtvis 100% väntat. Hifisverige är förövrigt rätt roligt, på andra forum diskuterar man skillnaderna på plätteringen på WBT-rcakontakter och hur olika de låter och på faktiskt insinuerar man att den hörbara skillnaden mellan NAD 208 och en cost-no-object-förstärkare skulle vara placebo. Känns som att detta mönster går att återfinna i vårt samhälle, det bli mer och mer polarisering med uppfattningar som mer liknar religion (på båda sidor), konstigt är det.
Rydberg skrev:Jag vet inte om du har haft möjligthet att göra en nivåmatchad A/B-lyssning som via ett knapptryck ändrat steg? Jag har ju haft det och det är intressant.
Tycker t.ex. DVD-ai:s beskrivningar beträffande Rotel 1090 vs Bryston 14B-SST2 känns igen väldigt väl.
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Jag vet inte om du har haft möjligthet att göra en nivåmatchad A/B-lyssning som via ett knapptryck ändrat steg? Jag har ju haft det och det är intressant.
Tycker t.ex. DVD-ai:s beskrivningar beträffande Rotel 1090 vs Bryston 14B-SST2 känns igen väldigt väl.
Nej, jag har slutat testa utrustning sedan ett bra tag tillbaka; det jag har är mer än väl tillräckligt för all musiklyssning så det är det jag gör. Ska det behövas ta till sådan fingranskning för skillnaden skall framträda så är det oväsentligt i normal lyssning.
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090
Jag tror snarare det är något annat som sätter gränserna för hörbarhet faktiskt eller att han inte undersökt saken noggrant helt enkelt. Givet diskussionen vi hade ca 2010 (NAD208 vs 28B-SST) hade det ju ävet varit en grav prestigeförlust att säga att han hörde skillnad så svaret var naturligtvis 100% väntat. Hifisverige är förövrigt rätt roligt, på andra forum diskuterar man skillnaderna på plätteringen på WBT-rcakontakter och hur olika de låter och på faktiskt insinuerar man att den hörbara skillnaden mellan NAD 208 och en cost-no-object-förstärkare skulle vara placebo. Känns som att detta mönster går att återfinna i vårt samhälle, det bli mer och mer polarisering med uppfattningar som mer liknar religion (på båda sidor), konstigt är det.
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Jag vet inte om du har haft möjligthet att göra en nivåmatchad A/B-lyssning som via ett knapptryck ändrat steg? Jag har ju haft det och det är intressant.
Nej, jag har slutat testa utrustning sedan ett bra tag tillbaka; det jag har är mer än väl tillräckligt för all musiklyssning så det är det jag gör. Ska det behövas ta till sådan fingranskning för skillnaden skall framträda så är det oväsentligt i normal lyssning.
Tycker precis tvärtom! Kan skillnaderna höras redan vid snabba omkastningar kan långtidseffekter blir klart större. Ett aktuellt exempel på detta är återgivningen mellan FLAC och cd-skivor, det är klart roligare att lyssna på cd-skivorna. Den där förlorade luftigheten som verkar vara så minimal påverkar upplevelsen en hel del.
Nattlorden skrev:Trams det med om det inte är något fel på flac-mjukvaran.
Nattlorden skrev: Att de vid normalt användande inte skulle gå att skilja är väl inte konstigt, snarare helt logiskt.
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Trams det med om det inte är något fel på flac-mjukvaran.
Placebo igen?Skivorna är rippade med med dbpoweramp samt EAC och testade mot AccurateRip. Se "Kan CD låta bättre än en rippad fil?"-tråden för hur jag testade.
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev: Att de vid normalt användande inte skulle gå att skilja är väl inte konstigt, snarare helt logiskt.
"Normalt användande" är ingen standard.
Hörbarhetströskeln för resp system i resp rum med resp lyssnare är icke konstant.
En upplevelse kan man inte ifrågasätta men den går heller inte att använda som argument.
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Trams det med om det inte är något fel på flac-mjukvaran.
Placebo igen?Skivorna är rippade med med dbpoweramp samt EAC och testade mot AccurateRip. Se "Kan CD låta bättre än en rippad fil?"-tråden för hur jag testade.
DVD-ai skrev:Bryston 14Bsst2 är bättre än Rotel 1090, jag bara vet det och så är det med det...
typ
Därmed inte sagt att den är hörbart bättre för alla och Bsolut inte sagt att den har bra pris/ prestanda jämnfört mot Rotel 1090.
Men att den är bättre råder det ingen tvekan om...
Även om jag inte skulle höra något skillnad så är Bryston bättre
För att jag vet att den är tekniskt bättre, helt enkelt...
Sedan upplever jag mig höra skillnader till fördel för Bryston, dock ej sagt att dessa är stora nog att höras tydligt för alla i alla tänkbara rum.
Men hemma hos mig där jag lyssnat mig in på hur det låtet, där hördes skillnaden.
Jag skulle säkerligen inte höra skillnaden i en för mig okänd anläggning eller/och rum, det är jag rätt övertygad om för så pass liten är den.
Rotel1090 är helt enkelt alldeles för jävla bra !
sprudel skrev:Vad är det för hårddisk du har i din Bryston? SSD eller snurra?
DVD-ai skrev:Jag har uppmärksammat att JAG påverkas väldigt mycket av förväntningar, därför så har jag svårt i lägen då det förväntas/ förväntar mig finna skillnader, jag hör dom inte... jag hör massor med skumma skillnader som efter testande visar sig ej finns där...
Om jag inte förväntar mig att höra någon skillnad så hör jag skillnader ändå, men sådana som tycks bestående och ej förändras efter ett tag eller hänger kvar vid byte av apparat osv...
Så för MIG fungerar det bäst att inte lyssna efter något speciellt i ljudet utan att bara lyssna på musik, då hörs skillnaderna tydligast och jag kan sedan fokusera på dom om jag vill.
Att fokuserat lyssna efter skillnader från första början ger mig ingenting, för mycket förväntningar som grötar till alltihoppa.
sprudel skrev:DVD-ai skrev:Jag har uppmärksammat att JAG påverkas väldigt mycket av förväntningar, därför så har jag svårt i lägen då det förväntas/ förväntar mig finna skillnader, jag hör dom inte... jag hör massor med skumma skillnader som efter testande visar sig ej finns där...
Om jag inte förväntar mig att höra någon skillnad så hör jag skillnader ändå, men sådana som tycks bestående och ej förändras efter ett tag eller hänger kvar vid byte av apparat osv...
Så för MIG fungerar det bäst att inte lyssna efter något speciellt i ljudet utan att bara lyssna på musik, då hörs skillnaderna tydligast och jag kan sedan fokusera på dom om jag vill.
Att fokuserat lyssna efter skillnader från första början ger mig ingenting, för mycket förväntningar som grötar till alltihoppa.
Bra att du skrev detta, så slipper jag göra det. Gäller alltså för mig också.
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Jag vet inte om du har haft möjligthet att göra en nivåmatchad A/B-lyssning som via ett knapptryck ändrat steg? Jag har ju haft det och det är intressant.
Tycker precis tvärtom! Kan skillnaderna höras redan vid snabba omkastningar kan långtidseffekter blir klart större. Ett aktuellt exempel på detta är återgivningen mellan FLAC och cd-skivor, det är klart roligare att lyssna på cd-skivorna. Den där förlorade luftigheten som verkar vara så minimal påverkar upplevelsen en hel del.
Rydberg skrev:Ja, något kanske är knas. Blindtestade igår men när jag fick ett felaktigt svar vid ställningen 5 rätta vs 1 fel gav jag upp. Ska ta mer tid på mig vid nästa blindtest.
Ska även ta o rippa om den aktuella skivan i FLAC 0 samt gören en wav-version.
Rydberg skrev:Ja, något kanske är knas. Blindtestade igår men när jag fick ett felaktigt svar vid ställningen 5 rätta vs 1 fel gav jag upp. Ska ta mer tid på mig vid nästa blindtest.
Harryup skrev:sprudel skrev:DVD-ai skrev:Jag har uppmärksammat att JAG påverkas väldigt mycket av förväntningar, därför så har jag svårt i lägen då det förväntas/ förväntar mig finna skillnader, jag hör dom inte... jag hör massor med skumma skillnader som efter testande visar sig ej finns där...
Bra att du skrev detta, så slipper jag göra det. Gäller alltså för mig också.
+1 på allt.
/Harryup
RMA skrev:Rydberg skrev:Ja, något kanske är knas. Blindtestade igår men när jag fick ett felaktigt svar vid ställningen 5 rätta vs 1 fel gav jag upp. Ska ta mer tid på mig vid nästa blindtest.
Vad har du för CD drive? Kopplar du den direkt till Dacen eller går du via BDP;n?
RMA skrev:Rydberg skrev:Nattlorden skrev:
Intressant! Det mesta man läst förespråkar att det ska låta bättre via rippat iallafall med Bryston grunkan.
sprudel skrev:....
Vad är det för hårddisk du har i din Bryston? SSD eller snurra?
Rydberg skrev:Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090
music4ever skrev:Rydberg skrev:Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090
Ja, RS2000 är väsentligt större och snyggare. Hade gärna haft kvar dem om jag sluppit brummet.
Rydberg skrev:Jag vet inte om du har haft möjligthet att göra en nivåmatchad A/B-lyssning som via ett knapptryck ändrat steg? Jag har ju haft det och det är intressant.
Lassej skrev:@Rydberg: Bryston 26:an är väl något för dig?![]()
mvh
Lasse
RMA skrev:Jämförde DV668 mot BDA3 igår, måste säga att 668 inte gör bort sig det minsta!
Något stabilare, mjukare och öppnare ljud i BDA3 men defenetivt inga stora skillnader.
Den stora stjärnan verkar vara försteget, där var det större skillnad helt klart.
Trodde faktiskt att Dacen stod för en större del av skillnaden, men det verkar inte så.
RMA skrev:Bryston riggen fortsätter att imponera så här några månader senare, fantastiskt öppet och obesvärat ljud.
En och annan skiva låter förstås inget vidare men det är så tydligt att det är skivan så det är lättare att acceptera.
Kunde inte hålla mig utan beställde i32s med es filter idag.
philipbtz skrev:RMA skrev:Bryston riggen fortsätter att imponera så här några månader senare, fantastiskt öppet och obesvärat ljud.
En och annan skiva låter förstås inget vidare men det är så tydligt att det är skivan så det är lättare att acceptera.
Vilka högtalare har du nu? Och grattis
RMA skrev:Bryston riggen fortsätter att imponera så här några månader senare, fantastiskt öppet och obesvärat ljud.
RMA skrev:philipbtz skrev:RMA skrev:Bryston riggen fortsätter att imponera så här några månader senare, fantastiskt öppet och obesvärat ljud.
Vilka högtalare har du nu? Och grattis
i28 med infra X6. Egentligen en utmärkt högtalare men nyfikenheten tog överhanden.
philipbtz skrev:Mycket intressant att läsa dina intryck om dessa sedan. Tror nästan inte jag känner till någon som har bytt från i28 till i32s. Spännande.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Mycket intressant att läsa dina intryck om dessa sedan. Tror nästan inte jag känner till någon som har bytt från i28 till i32s. Spännande.
Går jag bort för att jag gick till pi60s-s först?
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Mycket intressant att läsa dina intryck om dessa sedan. Tror nästan inte jag känner till någon som har bytt från i28 till i32s. Spännande.
Går jag bort för att jag gick till pi60s-s först?
JappNä men jag har för mig att du aldrig jämfört i28 och i32s i samma rum men det kanske du har? Om du har det hörde du i så fall någon skillnad och vad var den?
DVD-ai skrev:i32s med cr80es alltså, inte i32s med es filter inne i högtalaren, eller ?
philipbtz skrev:Mycket intressant att läsa dina intryck om dessa sedan. Tror nästan inte jag känner till någon som har bytt från i28 till i32s. Spännande.
-Palle- skrev:philipbtz skrev:Mycket intressant att läsa dina intryck om dessa sedan. Tror nästan inte jag känner till någon som har bytt från i28 till i32s. Spännande.
Blixten har gjort den resan.
Johan_Lindroos skrev:Spectral kanske?
Rydberg skrev:RMA> Ditt nya steg mäter verkligen fint!(mätrapport)
DVD-ai skrev:Spännande att höra dina intryck sedan, med dessa fina steg till surround
DVD-ai skrev:RMA:
Hur upplever du din 4B3 nu när det gått lite tid ?
Vist köpte du din ny i utlandet (tyskland?) och körde hem den ?
RMA skrev:DVD-ai skrev:RMA:
Den låter helt fantastiskt, är oerhört nöjd!
Köpte den från en auktoriserad butik i Litauen som demo ex med gratis frakt.
Har inte blivit mycket lyssnande på senare tid dock, fick tinnitus i somras som jag har varit lite orolig för att förvärra tyvärr.
Som tur är det inte värre än att jag enbart hör det när det är helt tyst omkring.
Insperationen har varit lite låg pga av det. Det får nog vara slut på tok nivåer vid lyssnandet.
Dessutom har jag fortfarande inte fått hem mina SD fötter från Ingvar. Mina Amp16 till surround är dock på väg, skickades igår.
Har inte blivit mycket lyssnande på senare tid dock, fick tinnitus i somras som jag har varit lite orolig för att förvärra tyvärr.
Som tur är det inte värre än att jag enbart hör det när det är helt tyst omkring.
Insperationen har varit lite låg pga av det. Det får nog vara slut på tok nivåer vid lyssnandet.
Dessutom har jag fortfarande inte fått hem mina SD fötter från Ingvar. Mina Amp16 till surround är dock på väg, skickades igår.
RMA skrev:Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset.
Fick en rejäl smäll i ena örat för 20 år sen på en konsert, pianisten hackade skapligt på dom höga tonerna och jag stod nära högtalaren.
Gjorde ont som tusan och det dröjde flera månader innan det blev bra, så jag hoppas det inte blir värre nu heller.
Martinlkpg skrev:RMA skrev:Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset.
Fick en rejäl smäll i ena örat för 20 år sen på en konsert, pianisten hackade skapligt på dom höga tonerna och jag stod nära högtalaren.
Gjorde ont som tusan och det dröjde flera månader innan det blev bra, så jag hoppas det inte blir värre nu heller.
Ja men så är det ju, har maan gett sig in i hifiträsket så är det ju svårt att nöja sig med köksradio oavsätt hur hörseln är![]()
Du behöver nog inte vara orolig du behöver som sagt inte spela så högt. Jag menar du måste ju ha vunnit ljudkvalité med i32s emot i28 även på normala nivåer?
RMA skrev:Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset.
sportbilsentusiasten skrev:RMA skrev:DVD-ai skrev:RMA:
Aj då!!
Vad hände?
Bill50x skrev:RMA skrev:Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset.
Var på en rockkonsert i Göteborg för en himlens massa år sedan (Blue Öster Cult) och sedan dess har jag haft en konstant surrande eller ton i mina öron. Det började i det ena örat och km senare även i det andra. Till skillnad från de som har "seriös" tinnitus har mina problem varit hanterbara och vid normal användning av mina öron märker jag inte ens problemet. Men jag är känsligare numera för kraftiga ljud, speciellt i diskanten.
Sorry för OT, detta har ju inget med Bryston att göra.
/ B
RMA skrev:Det är ju nästan viktigare att det låter bra på jätte låga volymer, att man får det där fylliga och öppet tydliga ljudet vid lägsta tänkbara volym.
Det är inte så lätt.
sprudel skrev:RMA skrev:Det är ju nästan viktigare att det låter bra på jätte låga volymer, att man får det där fylliga och öppet tydliga ljudet vid lägsta tänkbara volym.
Det är inte så lätt.
Nä, det går inte.
DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att konarea och att få till artikulationen är bra för lyssning på låg volym med behållen upplevd tydlighet och närvaro.
Dock är det oftast så att jag upplevt det fördelaktigt att även ha lite för mycket energi i området 100-500Hz vid riktigt svag lyssning, något man sedan ej vill ha om det ska spelas normalstarkt.
IngOehman skrev:... Någon eller ett par timmar efter att alla inom någon km har lagt sig... att då sätta på musik, lite svagt, kan verkligen vara fantastiskt!
IngOehman skrev:DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att konarea och att få till artikulationen är bra för lyssning på låg volym med behållen upplevd tydlighet och närvaro.
Dock är det oftast så att jag upplevt det fördelaktigt att även ha lite för mycket energi i området 100-500Hz vid riktigt svag lyssning, något man sedan ej vill ha om det ska spelas normalstarkt.
Hornsystem och/eller singel end-rörförstärkare är prima för lyssning på svag nivå.
Det är framförallt andratonsdistorsionen som är så bra på att berika klangen och skapa närvaro när nivån är för låg.
Men viktigast av allt om man vill spela svagt och njuta av det, är att det är tyst. Bakgrundtystnad kan vara den mest underskattade komponenten för njutning av musik. De flesta hem har på tok för hög bakgrundsstörnivå. Speciellt i stadsmiljö, men saker som kylskåp, varmvattenselement, lågenergilampor (vissa), vind, trafik och grannar, är ett gravt underskattat välljudshinder.
I nästan vilken anläggning som helst kan man med behållning spela svagt, om det är riktigt, riktigt tyst. Skall man vara noga så behöver man ju ha haft lite tid för att vänja sig vid tystnaden också. Någon eller ett par timmar efter att alla inom någon km har lagt sig... att då sätta på musik, lite svagt, kan verkligen vara fantastiskt!
Vh, iö
meshuggener skrev:Köpte mig ett Bryston försteg 17cube samt dac Bda-3.
Denna kombo mot Benchmark Dac2 var en intressant upplevelse.
Bryston spelar så totalt öppet, rent, rent, linjärt
och med en obesvärat lätthet med ett djup och tystnad i ljudbilden jag inte varit med om tidigare(efter 2 dygn inspelning). Basen blev ännu tightare och bättre.
Jag kör 14BSST2 (till salu)till i32s och 14BSST(rätt serienr) till ProfY-4.
Fick samma känsla när jag gick från Rotel RB1590 mot Bryston 14BSST2. Musiken lät plötsligt så obesvärat,verklig och öppet. Har aldrig haft så bra ljud som jag har nu.
Tidigare haft: Pre25 /Oppo 105/ Nad 208 / Rotel 1080 /Rotel 1090 /1590.
Nu siktar jag på 14B3 till i32s samt 9B3 till ino i16s+ A2 armén (+9BSST till A2 Atmos)
sprudel skrev:Det skulle vara väldigt intressant att prova en för- och slutstegskombo av de finare Bryston i min setup. Har vi någon distributör i Sverige?
Edit, Akkelis har väl Bryston?
Rydberg skrev:Grattis till inköpet!Har ju själv en BDA-3 här hemma samt ett par 28B3, hade varit kul att testa BP17 Cubed till det. Vad hos Benchmark DAC-2 saknas jämfört med Bryston-kombinationen?
meshuggener skrev:Rydberg skrev:Grattis till inköpet!Har ju själv en BDA-3 här hemma samt ett par 28B3, hade varit kul att testa BP17 Cubed till det. Vad hos Benchmark DAC-2 saknas jämfört med Bryston-kombinationen?
Tack så mycket. Förmodligen det bästa jag gjort hittills efter mina barn
Benchmark dac 2 låter lite instängd och är varmare i karaktären samt ljudbilden är lite diffus. Sämre djup känsla (märkt i efterhand nu)
Bryston kombinationen spelar helt öppet och kristallklart allt är så obesvärat rent samtidigt lent på nått vis.
Ljudbilden har en tydlig uppställning samt både bredare och djupare än Benchmark.
Benchmarken är klart prisvärd med tanke på 1/4 av priset eller dylikt måste man säga.
Kör man i vanligt vardagsrum blir kanske Bryston kombon blir jobbig att lyssna på i längden.
Men nu i dedikerat inorum är det mumma
Rydberg, var det så att du tyckte mera om 7b3 än dina äldre 28bsst2?
Är ubernöjd och vet egentligen varför jag ska ha cube
meshuggener skrev:Rydberg skrev:Grattis till inköpet!Har ju själv en BDA-3 här hemma samt ett par 28B3, hade varit kul att testa BP17 Cubed till det. Vad hos Benchmark DAC-2 saknas jämfört med Bryston-kombinationen?
Benchmark dac 2 låter lite instängd och är varmare i karaktären samt ljudbilden är lite diffus. Sämre djup känsla (märkt i efterhand nu)
Bryston kombinationen spelar helt öppet och kristallklart allt är så obesvärat rent samtidigt lent på nått vis.
Ljudbilden har en tydlig uppställning samt både bredare och djupare än Benchmark.
Benchmarken är klart prisvärd med tanke på 1/4 av priset eller dylikt måste man säga.
Kör man i vanligt vardagsrum blir kanske Bryston kombon blir jobbig att lyssna på i längden.
Morello skrev:Vore nog bättre om Tanner överlät det tekniska till de som faktiskt förstår vad de skriver.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster