Bryston

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Bryston

Inläggav RMA » 2016-12-30 01:58

Skrev tidigare i en annan tråd att jag hittade en begagnad Bryston BDA1 Dac till ett bra pris, köpte den mest för att jag var nyfiken hur den skulle stå sig mot min trotjänare DV668. Har ju utan framgång provat Mytek och Audiolab cd där 668;an gått vinnande ur striden, mest pga sin mjuka och behagliga spelstil.
Dom andra har varit tydligare men på bekostnad att det inte varit njutbart i längden.
Visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig av Brystonen, har en 4Bsst sen 10 år tillbaka som är fantastiskt bra så jag tänkte att dom gör ju kvalitet i största allmänhet.
Kopplade upp den direkt ur kartongen och jämförde, blev lite besviken då Brystonen lät kompakt och tjockt, 668;an var mer öppen i ljudet
Tänkte, jaha ännu en Dac som får pisk.
Lämnade på Brystonen i 2 dygn, satt mig o lyssnade utan något jämförande. Oj! det låter ju riktigt bra det här!
Kopplade om till 668 och mycket riktigt, nu lät den mer instängd!
Ju mer jag lyssnar ju bättre låter det, den har allt jag sökte!
Kristallklart öppet ljud samtidigt mjukt och behagligt även efter lång lyssning, mer kontrollerad när man spelar högt men samtidigt mer öppen när man spelar superlågt.
Nya detaljer kommer fram och den har en fantastisk live känsla.
Kort och gott det bästa jag någonsin hört!
Problemet är att man blir väldigt sugen på ett Bryston försteg o dom är ganska dyra.
Ska leta efter ett lämplig objekt för att se hur min annars väldigt fina Holographic Pre 25 står sig mot en sån.
Återkommer med recension om jag får tag på en.
Obs! detta är mina subjektiva synpunkter och ingen kontrollerad blind jämförelse!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Bryston

Inläggav sprudel » 2016-12-30 10:28

Kul att du du bidrar med intryck. Bryston gör ju bra grejor så jag är inte förvånad över resultatet heller. Grattis till nyordningen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-12-30 13:17

Ja Bryston gör fina grejer, jag har bestämt mig för att min DAC2 är så bra som en DAC blir och försteg lika så, mest för att jag gillar lösningen och inte vill fundera på byte ;)

Men om jag bytte till något som ligger Bryston DAC och Pre nära tillhands helt klart.
Fina slutsteg för dom ju och det verkar som om dom verkligen vet vad dom sysslar med så :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-12-30 21:30

Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.
Har en relästyrd volymkontroll på hyllan som ska monteras när tid ork kommer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-30 21:31

Kontakta bara holographic så är jag säker på att du kan få din pre25 servad. Inte skall du behöva en till volymkontroll.

MorganM

Inläggav MorganM » 2016-12-30 22:05

RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.

Menar du att pre 25 låter dåligt precis i början av volymen (kl7-7:30)?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-12-31 17:10

RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).

Du får nog hålla på ett tag till. Du är ju van vid din setups ljudpresentation med 668:a. Har du lyssnat länge via den så är den minnesbilden av olika album den "rätta".
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-31 20:21

BDA, högst troligt är det olika utspänning från respektive apparat, och det är oftast detta som dominerar upplevelsen av ljudkvalitet. Samma sak inytäffar med apparater som låter exakt likadant, t ex likadana apparater men med lite olika utnivå.

668:an kan trimmas så att utnivån blir mindre än 0,5 dB. Dock är det för stor avvikelse ändå, då hörbarheten inträffar vid omkring 0,1 - 0,05 dB.. Men om du har lite tur kan utnivåfelet bli mindre.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-01 16:51

MorganM skrev:

Ja från helt neddragen och dom första millimetrarna när man börjar vrida. Ska man lyssna på lägsta möjliga nivå så blir det tyvärr störande.
I min setup blir det så, kanske inte i andra.
Har fler Pre25 ägare upplevt detta? Skriv gärna och berätta hur det fungerar för er.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-01-02 01:18

RMA skrev:
MorganM skrev:

Ja från helt neddragen och dom första millimetrarna när man börjar vrida. Ska man lyssna på lägsta möjliga nivå så blir det tyvärr störande.
Har fler Pre25 ägare upplevt detta? Skriv gärna och berätta hur det fungerar för er.

Inga problem med pre 25 har du inte vridit ner volymen för häftigt att du har skadat innanmätet i den.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-02 01:28

I så fall är det en lätt operation att byta poten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-02 09:03

boom skrev:
RMA skrev:
MorganM skrev:

Inga problem med pre 25 har du inte vridit ner volymen för häftigt att du har skadat innanmätet i den.

Det var det första jag reagerade på när jag fick hem den, så nej inga skador så.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-02 14:34

AndreasArvidsson skrev:Kontakta bara holographic så är jag säker på att du kan få din pre25 servad. Inte skall du behöva en till volymkontroll.

Stämmer bra det, kontakt oss så tittar vi på din PRE25.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-01-03 20:24

RMA skrev:
MorganM skrev:

Har bara haft min några veckor,men inte märkt av det.men det beror nog på att jag aldrig spelar så lågt,utan jag brukar nästan alltid spela mellan kl 8-10.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-03 21:51

Fick blodad tand på det här med Bryston, är på gång att beställa en BDA2 Dac och en SP2 försteg/surround processor från Kanada.
En butik råkade ha båda i svart begagnade, fick ett bra par pris på dom.
Ska bli spännande att höra skillnaden mellan BDA1 och 2, den senare har en asynkron usb ingång och ska låta lite mjukare enligt tester.
SP2;an är ett BP26 försteg med surround möjligheter vilka man kan stänga av helt så det blir ett renodlat analogt försteg.
Processorerna är mycket billigare än motsvarande försteg, samtidigt får man fullfunktions fjärr på köpet vilket annars bara finns i BP16 och 17 och dom är dyra. Spännande att se hur surroundljudet blir.
Måste dock fixa några step down transformatorer då dom är 110V apparater.
Återkommer med recensioner när jag har dom hemma.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-03 21:54

Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-03 21:55

HolographicAudio™ skrev:
AndreasArvidsson skrev:Kontakta bara holographic så är jag säker på att du kan få din pre25 servad. Inte skall du behöva en till volymkontroll.

Hej Lars återkommer till dig om detta senare när jag fått hem en Bryston surround processor som jag just beställt, så har jag något att spela med under service tiden.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-03 21:58

Rydberg skrev:Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v

Intressant, du har väl en Bryston Dac. Vet du om den går att ställa om med en switch eller så?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-03 22:04

När det gäller en del firmor så kör man lite olika sorters nätdelar i olika länder. Det kan vara en multivoltage apparat men det kanske även kan vara en ren 110v också. Bäst är att fråga om man är osäker. För att minska möjligheten till parallellimport har en del firmor olika nätdelar i olika länder. Sen är det också billigare med färre lindningar så det finns flera skäl till att det kan vara en ren 110v i värsta fall.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-03 22:25

RMA skrev:

Intressant, du har väl en Bryston Dac. Vet du om den går att ställa om med en switch eller så?

På BDA-2 måste du löda om ett par byglar och skifta en av säkringarna. Bild 1 nedan visar BDA-2 men på bild 2 ser man bättre, den är dock från en BDA-3 men det ser likadant ut på BDA-2.

BDA-2
Bild

BDA-3
Bild

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-03 22:28

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-03 22:35

Rydberg skrev:
RMA skrev:

På BDA-2 måste du löda om ett par byglar och skifta en av säkringarna. Bild 1 nedan visar BDA-2 men på bild 2 ser man bättre, den är dock från en BDA-3 men det ser likadant ut på BDA-2.

BDA-2
Bild

BDA-3
Bild[/quote

Tackar, det verkar som man ska flytta den blå göna motståndet vid trafo kontakten.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-03 22:36

RMA skrev:Vad tror ni om denna från Kjell?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44096

Kollade schemat på Bryston SP1.7 på nätet och den verkar ha två transformatorer, båda omkopplingsbara, skulle gissa att SP2 är konstruerad precis på samma sätt. Mao, du behöver inte nån traffo, att "bygga" om är en smal sak.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-03 22:39

RMA skrev:Tackar, det verkar som man ska flytta den blå göna motståndet vid trafo kontakten.

Det är "nollmotstånd" (mao byglar) så det är bara att löda om dem. BDA-3:an på bilden förefaller vara konfigurerad för 220v, en 240v-apparat ska ha byglarna på plats 1 och 6.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-03 23:27

Rydberg skrev:
RMA skrev:Vad tror ni om denna från Kjell?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44096

Kollade schemat på Bryston SP1.7 på nätet och den verkar ha två transformatorer, båda omkopplingsbara, skulle gissa att SP2 är konstruerad precis på samma sätt. Mao, du behöver inte nån traffo, att "bygga" om är en smal sak.

Hittade den också på brystons hemsida, verkar busenkelt som du säger.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-06 09:46

Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-06 11:47

Ja det är ju synd att det ska tillkomma så mycket extra för att få hem prylarna... :/

Man får åka på "gratis" semester till canada :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-06 18:47

RMA skrev:Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.

Normalt har man alltid tjänat en slant på att köpa ifrån amerika tidigare, men just nu är vår krona löjligt låg jämfört med vad som helst.
När det gäller frakt så skall man inte beställa den själv då företag normalt kan ha både 60 och 70% rabatt utan problem.
Tull är väl oftast inte så stort problem då den bara är några %, men 25% moms på alla kostnader framtill gränsen svider ju förstås. Fast den slipper man ju inte om man tänker åka och hämta en maskin själv, om man inte tänker smuggla in grunkan.

/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-06 21:50

RMA skrev:Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.

550 dollar för frakten låter ju helt fel. Skickar de med en snubbe som bär de där 2kg med operationshandskar?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-06 22:00

MagnusÖstberg skrev:
Får bli EU framöver.

550 dollar för frakten låter ju helt fel. Skickar de med en snubbe som bär de där 2kg med operationshandskar?

Svårt att säga om han drog till med nåt för att tjäna en slant, men hutlöst var det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-06 23:16

Helt säker på att du hörde/läste rätt* . . . typ ? 8O

*Ang. frakten.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-07 00:05

Det var Kanada Dollar, ligger lägre än USD men dyrt ändå.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-01-07 13:53

Att skicka med expressföretag kan vara svindyrt om man inte har något avtal. Jag kollade upp att skicka typ ett brev, tror det skulle gå på tusenlappar (och det var nog inom europa). En kines kan skicka express paket hit för någon hundring. Priset för express springer också snabbt uppåt med vikten.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 14:25

Michael skrev:Att skicka med expressföretag kan vara svindyrt om man inte har något avtal. Jag kollade upp att skicka typ ett brev, tror det skulle gå på tusenlappar (och det var nog inom europa). En kines kan skicka express paket hit för någon hundring. Priset för express springer också snabbt uppåt med vikten.

//Michael
Jämför bara pallarna med element vi beställt, inte ens det var i den regionen..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-08 23:21

Någon som har BDA2 eller 3 Dac till salu?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-28 00:14

Jaha, då sitter man och lyssnar på sin nya 4B3 Cubed :P. Fick hem den igår och körde igång den, tyckte det lät väldigt konstigt, tunt och väldigt smal ljudbild.
Körde några nya Leonard Cohen skivor som jag inte var så van vid, tyckte till och med att det saknades vissa instrument på vissa låtar :?
I med en gammal favvo skiva Roy Orbison Mystery Girl, då hörde man ju direkt att nåt var riktigt galet!
En kontroll och visst så hade jag kommit åt Bridge Mode vippan när jag kopplade in den trots att jag kollade den noga innan.
Sen fungerade allt som det skulle.
Det är ett problem med okända skivor, man tänker mer som jaha låter den här skivan så här? Man har inga referenser hur det ska låta.
Ännu värre med okänd anläggning i okänt rum med okänd skiva, svårt att säga varför det låter som det gör (bra eller dåligt).
Nåja, nu har den puttrat sen igår och hur låter det då?
Jotack riktigt bra :!: Väldigt öppet och klart utan att vara påträngande, 4BSST låter tjockare och fylligare men samtidigt lite skränigare.
Just fylligheten på vissa skivor kan bli nåt man saknar framöver, det återstår att se i det långa loppet.
Nu är det väldigt tidiga omdömen då jag bara hunnit lyssna på några få skivor. Men väldigt bra låter det hur som haver (vilket även SST;n gör, alltså inga jätteskillnader).
Nästa steg blir att koppla in SST;n i basriggen och se hur det blir. Återkommer med mer intryck.
En stor fördel är att dom har gått ifrån strömbrytaren av membran typ, har aldrig gillat den på mitt gamla steg.
BDA3;an får jag vänta på i 3-4 veckor.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-28 01:26

Den blir bättre med inspelning, så döm inte ännu :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-28 16:47

Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-28 17:09

Ja dessa knappar baktill på slitstegen, som man kommer åt och så blir allting fel... :(

vad bra att du är nöjd än så länge, ska bli kul att höra vidare upplevelser. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-01-28 21:09

RMA skrev:Någon som har BDA2 eller 3 Dac till salu?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94808
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-01-28 21:24

FBK: Det där var mediespelaren BDP-2. Lasse är även medlem här.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-28 23:40

shifts skrev:FBK: Det där var mediespelaren BDP-2. Lasse är även medlem här.

Korrekt. Det är mediaspelaren jag säljer. BDA-3 säljer jag inte.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-01-29 01:12

Läste bara BDA2, är inte insatt i mediaspelare och jag kör med den blanka skivorna ett tag till. Det låter oftast dyrt att gå över mediaspelare om man vill ha bra ljudkvalite och jag fattar inget om datorer så det lär inte bli lätt den dagen då jag måste gå över till det.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-29 15:32

Panelguy skrev:Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.

Kan nog komma med lugnande besked, har lyssnat en del till nu och tycker inte det låter det minsta tunt utan det var den gamle som lät tjockt.
Den har stått på nonstop sen i torsdags.
Det låter kristallklart och öppet men ändå mjukt och behagligt, ungefär som att jämföra en dimmig dag med en solig.
Skillnaden mellan 668;an och BDA1;an är mindre nu. Där tycker jag faktiskt tvärtom att vissa skivor som lät tunna och skrikiga med BDA1 nu låter fylligare och mjukare! Så 4B3 tycker jag är bättre på allt och faktiskt håller jag med om allt jag läst om den.
Så du kan nog lungt satsa på 7B3 :P .
Vad har du för steg idag?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-29 15:58

Kul att höra att du är nöjd med ditt nya steg! :D

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-29 17:36

RMA skrev:
Panelguy skrev:Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.

Kan nog komma med lugnande besked, har lyssnat en del till nu och tycker inte det låter det minsta tunt utan det var den gamle som lät tjockt.
Det låter kristallklart och öppet men ändå mjukt och behagligt, ungefär som att jämföra en dimmig dag med en solig.
Skillnaden mellan 668;an och BDA1;an är mindre nu. Där tycker jag faktiskt tvärtom att vissa skivor som lät tunna och skrikiga med BDA1 nu låter fylligare och mjukare! Så 4B3 tycker jag är bättre på allt och faktiskt håller jag med om allt jag läst om den.

Jag har en Bladelius Grendel som driver mina Maggie 3.7. Grendel´n drar väl lite åt det ljusa, slanka hållet så lite mer värme med mer kropp eller fyllighet, som du beskrev det, skulle väl inte vara helt fel. Även om Grendel har en fantastisk kontroll i basen kan jag sakna lite av den värme mitt gamla McCormack-steg hade. Har även funderat på Pass Labs nya .8-steg och Spectral Audio. Det handlar dock om mycket pengar så det gäller att komma till skott :wink:

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-29 17:38

FBK skrev:Läste bara BDA2, är inte insatt i mediaspelare och jag kör med den blanka skivorna ett tag till. Det låter oftast dyrt att gå över mediaspelare om man vill ha bra ljudkvalite och jag fattar inget om datorer så det lär inte bli lätt den dagen då jag måste gå över till det.

Ja. så kan det vara. Själv har jag helst slutat spela cd. Köper dock men rippar dem direkt till min NAS. När jag sedan spelar upp musiken via en bra mediaspelare, som t.ex, Bryston så låter det betydligt bättre än via en cd spelare. Även inkl dyra sådana. Likaså om jag bara använder cd-spelaren som transport och digitalt till DAC även om skillnaden blir mindre då min Bryston DAC är suverän. Brystons mediaspelare är både lättanvänd och mycket välljudande. Jag styr allt från ipad vilket är superbekvämt. Flera tusen album tillgängliga med några knapptryck på paddan.
Men att spela cd-skivorna funkar ju det också. Viktigast är att man kan njuta av musiken :D

Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-29 17:45

Lassej skrev:Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.

mvh
Lasse

Har du hittat någon värdig ersättare till ditt 14B SST2?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-29 17:57

RMA skrev:

Sluta nu, inte fan kan du komma här och skriva upp ^3 stegen nu också, knip ;)

Haha :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-29 19:01

Panelguy skrev:
Lassej skrev:Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.

mvh
Lasse

Har du hittat någon värdig ersättare till ditt 14B SST2?

Nä, inte än. Har inte haft tid och leta direkt heller. Har ett Classé steg som jag kör med. Rätt bra det med.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-29 21:57

DVD-ai skrev:
RMA skrev:

Sluta nu, inte fan kan du komma här och skriva upp ^3 stegen nu också, knip ;)

Haha :D

Cubed har mer gemensamt med ditt steg än mitt då SST2 går att uppgradera till Cubed vilket inte går med SST.
Kanske lite plåster på såren att det troligen inte är lika stor skillnad mot ditt steg som mitt :D .
Det viktigaste för mig är att jag känner mig väldigt nöjd med köpet då det var i blindo med risk att bli besviken.
Jag fungerar så att jag kan tycka att 500kr för nåt som man blir missnöjd med är riktigt illa, samtidigt som pengarna inte spelar nån roll (om jag har råd)
bara jag känner mig nöjd :) .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-29 22:00

Haha jag bara skojar på dig ;)

jaså jaha du hade SST och inte SST2 innan ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-29 22:02

DVD-ai skrev:Haha jag bara skojar på dig ;)

Stämmer :) .

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-29 22:03

Lassej skrev:
FBK skrev:Läste bara BDA2, är inte insatt i mediaspelare och jag kör med den blanka skivorna ett tag till. Det låter oftast dyrt att gå över mediaspelare om man vill ha bra ljudkvalite och jag fattar inget om datorer så det lär inte bli lätt den dagen då jag måste gå över till det.

Ja. så kan det vara. Själv har jag helst slutat spela cd. Köper dock men rippar dem direkt till min NAS. När jag sedan spelar upp musiken via en bra mediaspelare, som t.ex, Bryston så låter det betydligt bättre än via en cd spelare. Även inkl dyra sådana. Likaså om jag bara använder cd-spelaren som transport och digitalt till DAC även om skillnaden blir mindre då min Bryston DAC är suverän. Brystons mediaspelare är både lättanvänd och mycket välljudande. Jag styr allt från ipad vilket är superbekvämt. Flera tusen album tillgängliga med några knapptryck på paddan.
Men att spela cd-skivorna funkar ju det också. Viktigast är att man kan njuta av musiken :D

mvh
Lasse

Vad ska du ersätta BDA2:an med?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-29 22:04

RMA skrev:
DVD-ai skrev:Haha jag bara skojar på dig ;)

Stämmer :) .

De fattade aldrig jag, på något vis... :oops:

Fint steg att driva basarna med :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-29 23:23

RMA skrev:
Lassej skrev:

mvh
Lasse

Vad ska du ersätta BDA2:an med?

Förmodligen en Burmester eller Aurender. Blir ev en Burmesterförstärkare också. Har inte bestämt mig än riktigt. Kör med mac mini och JR River så länge men BDP-2 låter bättre.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-30 00:16

Hur kan det komma sig att du vill testa en Burmester-förstäkare? Jag tror inte en sådan skulle ge nått lyft i förhållande till din Classé faktiskt.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-30 01:02

Rydberg skrev:Hur kan det komma sig att du vill testa en Burmester-förstäkare? Jag tror inte en sådan skulle ge nått lyft i förhållande till din Classé faktiskt.

Ren nyfikenhet faktiskt. Får möjlighet att testa en samt att jag är bra sugen på deras mediaspelare. Ev kan jag få köpa båda till bra pris. Passar bra ihop men gillar jag inte hur det låter så blir det inget. Jag har hört Burmestersteg ihop med Vienna och det lät bra men de kan vara så att de inte matchar bra med mina B&W så det kan mycket väl vara att du har helt rätt. Classén ligger rätt nära Bryston faktiskt i ljudkaraktär och de har dessutom nya grejer på G som enl rykten i USA ska mycket låg dist. Hade inte Tor tyvärr avlidit så hade jag faktiskt två 7BCube demoex på gång samt en ML 532 som jag tyvärr missade. Nu blev det varken det ena eller andra och 14Bsst2 är såld. Men Classén kommer jag inte sälja föränn jag definitivt har bestämt mig för något annat. Har ev två Classé monoblock på G också. Vi får se vad det blir. Dock har jag inte hört någon bättre DAC än BDA-3 så den kommer nog inte att få flytta på sig i första taget.

Med vänlig hälsning,
Lasse

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-02-04 12:17

Nu har jag kopplat in SST;n till basen, kopplade in den i tisdags och bara kollade att allt var som det skulle.
I onsdags satt jag och justerade i delnings filtret och tyckte att det lät mer kontrollerat och öppet i basen.
Lät det hela stå på och satt mig för att lyssna igår kväll och jäklar! Nu börjar det låta BRA PÅ ALLVAR 8O !
Kände knappt igen vissa skivor, jättestor ljudbild med otrolig upplösning! Hörde grejor på ett sätt som jag aldrig upplevt tidigare 8O.
Det är otroligt vilken skillnad bas steget kan göra! Förstod DVDai när han tyckte att det blev bättre att byta bas steget då jag märkt det själv tidigare.
Men jag var inte beredd på så här stor skillnad!!
Ljudet ändras inte bara i basen utan hela registret öppnas upp på ett häpnadsväckande sätt :!: .
Man hör verkligen rummet och reflexer från väggarna från inspelningarna (om dom är inspelade så förståss).
Imponerande!
Har varit nöjd med 4BSST och Roteln men det här är en annan klass helt klart.
Satsade verkligen rätt när jag bytte toppsteget och lät den gamla ta hand om basen.
BDA1;an låter dessutom betydligt bättre med denna kombo och då har jag ändå BDA3;an på väg, ska bli riktigt intressant att höra den.
Har bara läst goda omdömen om den.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-02-04 18:55

Kul att du är nöjd !

Ja det är skillnad på steg helt klart, och nu skiter jag i om folk säger att det är placebo eller inte.
Jag är nöjd och det är vad som räknas, och nöjd är jag med mitt Bryston också !
Gu vad nöjd jag är :D

Och den tillsammans med pi60s spelar som ena riktiga gudar, allting är så oerhört väl presenterat in i minsta detalj och totalt obesvärat på det där sättet som det aldrig gjorde här hemma innan rotel1090.
Men här käns ändå Bryston som mer upplöst och "lätt" men med den riktigt stora släggan redo när det behövs ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-02-04 21:44

sportbilsentusiasten skrev:Den blir bättre med inspelning, så döm inte ännu :)

Som sagt...grattis!
Nu börjar de lossna :)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-13 18:56

Idag lämnade BDA3;an butiken :P . Ska bli väldigt intressant att höra den!
4B3 slutsteget är jag väldigt nöjd med, BDA1;an gör sig betydligt bättre med den än med 4BSST:n..
Låter mjukare med 4B3;an.
Återkommer med intryck.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-14 14:53

Ska bli spännande att höra hur du upplever BDA-3 i förhållande till BDA-1. Förhoppningsvis blir du lika nöjd med den som med ditt nya steg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-15 18:53

Ser fram mot intryck :)

Själv så ser jag mest fram mot att få ihopp i32s, DAC har jag en som jag TROR är bra nog för vad som är hörbart vs pris rimligt. eller?!?! 8O

För övrigt så kan jag meddela att Bryston 14Bsst2 är liiiite överdimmentionerat till Guru Junior Plus, bara lite sådär... :lol:
Känns helt idiotiskt just nu, även om det bara är tillfälligt...
Jag har givit bryston mera luft också, det verkar den gilla för nu är temperaturen kännbart lägre, dessa 14Bsst2 är inte det minsta klimatsmarta !
Jag har aldrig varit med om ett slutsteg som genererar sådan mängd värme och tydligen är det helt normalt, alla 14B gör tydligen det !

Så Bryston 14Bsst2 är helt perfekt och hur bra som helst på alla sätt förutom ETT och det är värmen, det är en klart minus och bör tas hänsyn till inför köp !
Steget behöver stå väldigt liftigt, helt bör den stå helt fritt (eller ha fläktar intill sig) för att ej överhetta.
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-15 19:08

Har funderat lite på det där med värmen, mina blir bara ljumma fast dom stått på nonstop i flera veckor nu.
Läste en test på 28B3 och dom blev tydligen riktigt varma medan samma person köpte 7B3 monoblock efter testen och dom blev tydligen inte varma och dom motsvarar ju ungefär 14B fast med mer kylyta.
Rydberg har ju 28B, hur varma blir dom? (Om du läser det här).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-15 19:31

RMA skrev:Har funderat lite på det där med värmen, mina blir bara ljumma fast dom stått på nonstop i flera veckor nu.
Läste en test på 28B3 och dom blev tydligen riktigt varma medan samma person köpte 7B3 monoblock efter testen och dom blev tydligen inte varma och dom motsvarar ju ungefär 14B fast med mer kylyta.
Rydberg har ju 28B, hur varma blir dom? (Om du läser det här).

Dom går ju med olika effekter i KlassA också, 14Bsst2(3) går upp till mellan 25-30w i klassA och det är högst av alla Bryston steg som jag fattat det.
Detta borgar ju för mer värme, det borde gör dessa till det varmaste steget dom gör ? eller ?
om det inte är annat som gör skillnaden också i just detta fallet ?! :)

Det är hur som helst rätt intressant :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-03-15 22:06

HolographicAudio™ skrev:

Det var någon sida bakåt i tråden som detta nämndes men jag kan ju säga att mitt PRE25 som hade liknande problem som Andreas (kanalobalans, skrap m.m.) kom tillbaka från service av HA häromdagen.
Perfekt resultat, även precis i början av området så känns kanalbalansen bra.
Tummen upp!
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-03-15 23:27

DVD-ai skrev:]
Dom går ju med olika effekter i KlassA också, 14Bsst2(3) går upp till mellan 25-30w i klassA och det är högst av alla Bryston steg som jag fattat det.

Skulle 14 ge mer i klass-A än 7 och 28:orna menar du? Hittar inga uppgifter om det.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-16 00:42

RMA skrev:Idag lämnade BDA3;an butiken :P . Ska bli väldigt intressant att höra den!
4B3 slutsteget är jag väldigt nöjd med, BDA1;an gör sig betydligt bättre med den än med 4BSST:n..
Låter mjukare med 4B3;an.
Återkommer med intryck.

Kul, blir intressant att höra (läsa) vad du tycker om BDA-3. Är övertygad om du blir nöjd. I alla tester jag har sett, och de är många, så får den toppbetyg. Själv har jag testat lite olika DAC.ar, Bl.a. Benchmark, Auralic, Rega och McIntosh, Classé, de två senaste inbyggda i förstegen. Enligt mig spelar Bryston i en annan liga. Det är faktisk skillnad på DAC:ar när man kommer upp lite i pris och i det lite högre segmentet så är nog Bryston ett av de bästa köpen. Nya Hegeln ska vara riktigt bra den också.

Och ännu bättre blir det med en BDP-2. Har långtestat med mac mini med JRiver och Roon samt ett kortare test med Aurender och BDP-2 slår dem. Så jag säljer inte min BDP-2 längre.Snart kommer det även en BDP-3 och det går att uppdatera BDP-2 till BDP-3. Däremot är jag helt såld på Roon men det fina är att man kan ha BDP-2 som endpoint i Roon. Suverän ljudkvalitet.

Kul att du är nöjd med nya förstärkaren. Saknar "min" 14Bsst2 :wink: .
Men mitt Classé steg är inte sämre faktisk men har inte lika mycket effekt.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-03-17 00:22

Panelguy skrev:

Skulle 14 ge mer i klass-A än 7 och 28:orna menar du? Hittar inga uppgifter om det.

Ca 5% i klass-A enligt Tanner.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-17 11:00

Panelguy skrev:

Jag har läst något om detta, skrivet av James på Bryston, men nu kan jag naturligtvis inte hitta detta...
Jag säger tills vidare inte att det ÄR så, utan att jag jag läst att det är så :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-17 13:18

Fick just hem BDA3:an :P . Återkommer med intryck.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-17 14:08

RMA skrev:Fick just hem BDA3:an :P . Återkommer med intryck.

Hoppas vi... så det inte kommer några uttryck istället. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-03-17 20:18

DVD-ai skrev:
Panelguy skrev:

Jag har läst något om detta, skrivet av James på Bryston, men nu kan jag naturligtvis inte hitta detta...
Jag säger tills vidare inte att det ÄR så, utan att jag jag läst att det är så :)

Tycks vara samma för åtminstone 14/7/28 som jag frågade Tanner om; "The amps stay Class A for about 5% of their power range. "

James

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-18 11:08

Hann lyssna lite snabbt på några skivor med BDA3;an kall ur boxen.
Första intrycket är väldigt behagligt öppet och mjukt ljud, väldigt likt 4B3;an i karaktär.
Hittade ett begagnat BP26 försteg hos en Bryston försäljare i England till ett bra pris.
Tänker mest att det är trevligt att ha Bryston hela vägen. Ska bli intressant att höra hur den står sig mot PRE25.
Hittade en intressant intervju med Chris Russel hos Bryston:
https://www.alpha-audio.nl/2017/03/inte ... ton-ltd/4/
Dom bygger tydligen sina grejor för att hålla i 50 år så det är ganska riskfritt att ge 20 års garanti.
Mycket intressant läsning.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-03-18 13:17

Tack för intervjulänken, trevlig läsning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-18 21:42

Panelguy skrev:
DVD-ai skrev:
Panelguy skrev:Skulle 14 ge mer i klass-A än 7 och 28:orna menar du? Hittar inga uppgifter om det.

Tycks vara samma för åtminstone 14/7/28 som jag frågade Tanner om; "The amps stay Class A for about 5% of their power range. "

James

Ja då är det antagligen så :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-18 22:47

RMA skrev:Hann lyssna lite snabbt på några skivor med BDA3;an kall ur boxen.
Första intrycket är väldigt behagligt öppet och mjukt ljud, väldigt likt 4B3;an i karaktär.
Hittade ett begagnat BP26 försteg hos en Bryston försäljare i England till ett bra pris.
Tänker mest att det är trevligt att ha Bryston hela vägen. Ska bli intressant att höra hur den står sig mot PRE25.

Den har större fotavtryck, så den står nog stadigare.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-18 23:33

Jantelagen gör sig påmind

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-03-18 23:51

Rydberg skrev:Jantelagen gör sig påmind

Eller så var det bara en kul ordvits.

Din kommentar säger mer om dig själv än om Nattis.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-03-18 23:58

Pöjkar, finns ingen anledning te å Brysta öppsä . . . typ.* :( :) :wink:

*La tenåra smilisarförsäkerhetsskull. :oops:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-19 00:21

bomellberg skrev:

Missade den, får skylla på den utsökta turkiska restaurangen med medföljande Raki :oops: Sorry nattis!
Senast redigerad av Rydberg 2017-03-19 00:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-19 00:23

Hur som,ser fram emot jämförelsen mellan HA25 o BP26 :P

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-03-19 00:27

Rydberg skrev:
bomellberg skrev:

Missade den, får skylla på den utsökta turkiska restaurangen med medföljande Raki :oops: Sorry nattis!

Hatten av, Rydberg och fortsatt trevlig kväll.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-21 07:50

RMA: Hur går det? nu måste du ju ha hunnit lyssna och klämma lite till på rattarna (ops... får man säga så idag?! :o ) så nu vill jag höra allt om detta försteg som jag själv är osunt sugen på... (säg bara dåliga saker om det snälla!) :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-22 10:05

DVD-ai skrev:RMA: Hur går det? nu måste du ju ha hunnit lyssna och klämma lite till på rattarna (ops... får man säga så idag?! :o ) så nu vill jag höra allt om detta försteg som jag själv är osunt sugen på... (säg bara dåliga saker om det snälla!) :mrgreen:

Försteget skickar han från England först imorgon Torsdag. Återkommer när jag fått hem det.
BDA3;an hann jag lyssna på en del igår, låter helt fantastiskt fint.
Det känns verkligen som den återger skivorna exakt som dom är utan att lägga till eller ta bort något.
Går att spela mycket högre utan att öronen gråter :D .
Låter det illa så känns det som det är inspelat så, inget som Dacen lägger till.
Verkligen nöjd med den :P .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-22 10:29

RMA skrev:
DVD-ai skrev:RMA: Hur går det? nu måste du ju ha hunnit lyssna och klämma lite till på rattarna (ops... får man säga så idag?! :o ) så nu vill jag höra allt om detta försteg som jag själv är osunt sugen på... (säg bara dåliga saker om det snälla!) :mrgreen:

Försteget skickar han från England först imorgon Torsdag. Återkommer när jag fått hem det.
Det känns verkligen som den återger skivorna exakt som dom är utan att lägga till eller ta bort något.
Låter det illa så känns det som det är inspelat så, inget som Dacen lägger till.

Hade varit kul om du hade kunnat låna ut den till LTS för att få samma mätningar på den som på några andra och inte bara försöka jämföra med Stereophile.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-22 17:24

Det vore riktigt spännande att jämföra denna Bryston DAC med DAC2, det känns som om ingen skillnad borde gå att höra när man är uppe på denna snor-höga nivå!
Men så har jag sagt förr (nästan så i alla fall) och har blivit tvungen att rucka på mina uppfattningar... så jag är inte säker på sådant längre. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-22 22:35

Nattlorden skrev:
RMA skrev:

Hade varit kul om du hade kunnat låna ut den till LTS för att få samma mätningar på den som på några andra och inte bara försöka jämföra med Stereophile.

Håller med att det vore intressant, men det känns lite långt och omständigt att åka till Stockholm med grejorna.
Lassej på forumet har ju också en och såvitt jag förstått bor han i Stockholmsområdet.
Om du läser detta Lasse så är det något du kunde tänka dig?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-22 22:38

Tänk om den mäter dåligt, vad gör du då ?! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-22 22:40

DVD-ai skrev:Det vore riktigt spännande att jämföra denna Bryston DAC med DAC2, det känns som om ingen skillnad borde gå att höra när man är uppe på denna snor-höga nivå!
Men så har jag sagt förr (nästan så i alla fall) och har blivit tvungen att rucka på mina uppfattningar... så jag är inte säker på sådant längre. :)

Jag tycker iallafall att jag hör stora skillnader mellan BDA1;an och 3;an. Helt subjektivt då utan några djupare undersökningar.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-22 22:43

DVD-ai skrev:Tänk om den mäter dåligt, vad gör du då ?! :P

Då hyllar jag placebons effekter :lol: .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-22 22:56

Det gör den ej, kolla in Stereophiles mätningar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-23 07:17

Jaha fanns det sånna också :lol:
Jag får kolla på dom, men jag trodde aldrig för 1sekund att den skulle mäta dåligt på något sätt :wink:
Det är ju Bryston, dom verkar vara ett av som mest "non bullchitt" företagen jag har kommit i kontakt med inom ljudsvängen...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-24 01:55

RMA skrev:

Då hyllar jag placebons effekter :lol: .
RMA skrev:
Nattlorden skrev:
RMA skrev:

Håller med att det vore intressant, men det känns lite långt och omständigt att åka till Stockholm med grejorna.
Lassej på forumet har ju också en och såvitt jag förstått bor han i Stockholmsområdet.
Om du läser detta Lasse så är det något du kunde tänka dig?

Hej på er. Kul att du satsar på Bryston Och att du är så nöjd. Själv håller jag på förhandla om ett demoex av en 14B Cubed. Får se om det går i hamn. Visserligen är Classé steget jag har också bra men kraften i en 14B passar mina B&W 802D2 bra.

Vad det gäller BDA-3 så är det en kanon DAC och som David skrev så har även jag fått tänka om. Min erfarenhet är att det är skillnad på DAC:ar men vad jag har hört och läst av de som har testet så är klivet från BDA-1 till BDA-2 större än från BDA-2 till BDA-3. Jag tycker det är svårt att beskriva ljud hur det låter så jag säger bara att med min Bryston DAC så blir musiken så förbaskat njutbar. Hur den mäter kan jag inte uttala mig om men jag har sett rätt många tester och den hyllas överallt.

Ja, jag bor i Stockholmområdet. Faktist nästan granne med David. Jag skulle kunna tänka mig att låna ut min DAC om man inte är av med den än max några dagar. Annars får jag abstinensbesvär utan musik. Jag kopplar av med musik i princip varje kväll. Men jag har precis uppdaterat mig på vinysidan då jag har skaffat mig en Michell Orbe med en Benz Micro Wood SL puppa och oj vad det också låter bra.

Tillbaka till BDA-3. Den låter ännu bättre när den matas från BDP-2. De passar utmärkt ihop.

Kul att du även skaffar ett Bryston försteg också. Rydberg har ju det och har jämfört och testat flertalet andra fina försteg och så vitt jag vet har inget knuffat undan Bryston till avbytarbänken. Jag har också testat många försteg och de är skillnad där också enligt mig. Det jag har fastnat för är ett Mark Levinson No326S.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-24 07:10

Ojoj 14Bsst3, ja många många pengar! :D

Själv hoppas jag att aldrig behöva byta ut mitt Bryston 14Bsst2, jag hoppas att den håller måttet, håller ihop och håller mig glad i all framtid - det är enklast så. :)

Bryston försteg har jag varit rätt sugen på, men jag har hejdat mig själv, jag har nästan ingen lust att veta om den är bättre än HA pre25, vill inte behöva byta elektronik.
Lyckligt ovetande :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-24 19:20

DVD-ai skrev:Ojoj 14Bsst3, ja många många pengar! :D

Själv hoppas jag att aldrig behöva byta ut mitt Bryston 14Bsst2, jag hoppas att den håller måttet, håller ihop och håller mig glad i all framtid - det är enklast så. :)

Bryston försteg har jag varit rätt sugen på, men jag har hejdat mig själv, jag har nästan ingen lust att veta om den är bättre än HA pre25, vill inte behöva byta elektronik.
Lyckligt ovetande :mrgreen:

Ja, många pengar och just nu lutar det åt för många. Trodde jag kunde få ner priset lite men nej så här långt...
Ibland ska man vara lyckligt ovetande :D
Riktigt kul att du är nöjd med ditt slutsteg David. Det gläder mig!

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-27 19:44

Som jag nämnde tidigare så får BDA-3 toppbetyg i varenda test jag har sett. Här är ett nytt test.

Slutkläm:
No other outboard DAC that exists today offers so many connectivity options, has such a goosebump inducing sound quality, and, by audiophile standards, has such a reasonable price.

http://novo.press/bryston-bda-3-dac-dig ... er-review/

Hoppas att du är fortsatt nöjd?

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-27 20:13

Lassej skrev:Som jag nämnde tidigare så får BDA-3 toppbetyg i varenda test jag har sett. Här är ett nytt test.

Slutkläm:
No other outboard DAC that exists today offers so many connectivity options, has such a goosebump inducing sound quality, and, by audiophile standards, has such a reasonable price.

mvh
Lasse

Ja absolut! Det låter fantastiskt bra :P .
Det hela började med att jag hittade en begagnad BDA1 strax före jul.
Den lät så pass bra jämfört med allt jag testat innan att Bryston manin blommade ut för fullt :P .
Nu har jag betydligt bättre ljud än innan :) . Återstår BP26;an som bör dyka upp i slutet på veckan eller så.
Ångrar verkligen inte att jag satsade fullt ut!

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-27 20:45

RMA skrev:
Lassej skrev:Som jag nämnde tidigare så får BDA-3 toppbetyg i varenda test jag har sett. Här är ett nytt test.

Slutkläm:

mvh
Lasse

Ja absolut! Det låter fantastiskt bra :P .
Det hela började med att jag hittade en begagnad BDA1 strax före jul.
Den lät så pass bra jämfört med allt jag testat innan att Bryston manin blommade ut för fullt :P .
Nu har jag betydligt bättre ljud än innan :) . Återstår BP26;an som bör dyka upp i slutet på veckan eller så.
Ångrar verkligen inte att jag satsade fullt ut!

Kul! Ska bli intressant att läsa vad du tycker om BP26 när den väl är på plats. Sedan är det "bara" att skaffa en BDP-2 också så är du hemma :D
Tyvärr så blev det inget av med den 14B Cubed jag hade på gång. Den blev för dyr helt enkelt.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-27 22:41

Ja problemet är att dom är lite väl dyra nya, jag har haft tur att hitta mina till riktigt bra priser.
Även om det ändå inte är billigt så tycker jag det har varit värt det.
Men det innebär att man får leta igenom hela internet i jakten.
Är själv sugen på dom större Cubed stegen men dom är för nya för att förekomma i några större mängder begagnat och alldeles för dyra nya!
Har inte bråttom dock, alltid kul att ha nåt att se fram mot även om det tar några år.
Är sjukt sugen på i32s, eller rättare sagt varit i flera år.
Blev ju inte mindre sugen efter DVD-ai;s recensioner :) .
Inte för att mina i28 låter direkt dåligt 8) .
Bara att man vill ha mer av det goda :P .

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-27 22:49

På tal om BDP så är det nog riktigt bra och framförallt framtiden.
Problemet är att jag är lite allergisk mot data pillande.
Har inget tålamod och framförallt inga kunskaper.
Dessutom gillar jag att välja skiva och stoppa i släden och njuta mot att pilla på en data terminal.
Är väl lite gammaldags.
Förr eller senare blir det nog något sådant ändå, som komplement om inte annat, ingen brådska dock.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2017-03-28 20:06

Jag fulannonserar...min 4B sst2 ligger ute på hifimagasinet.
Skalar ned lite nu i bänken.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-28 20:09

Triggerhappy skrev:Jag fulannonserar...min 4B sst2 ligger ute på hifimagasinet.

Jo jag vet och har varit sugen men är egentligen redo att slå mig själv i huvudet med en gjutjärnspanna om kag kommer längre än så.... :lol:

jag ska INTE köpa en 4B till basmodulerna istället för Rotel 1090, 14B har jag ju till topparna och den byter jag inte ut!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2017-03-28 20:14

DVD-ai skrev:

Jo jag vet och har varit sugen men är egentligen redo att slå mig själv i huvudet med en gjutjärnspanna om kag kommer längre än så.... :lol:

jag ska INTE köpa en 4B till basmodulerna istället för Rotel 1090, 14B har jag ju till topparna och den byter jag inte ut!

I ditt fall ingår hemkörning så får man se dina fina 32'or IRL.
Kan ta med en tunn teflonpanna så bulorna blir mindre
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-28 20:25

Triggerhappy skrev:
DVD-ai skrev:

Nu är du elak ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-28 20:41

Triggerhappy skrev:
DVD-ai skrev:

:D :D :D

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-28 20:46

RMA skrev:På tal om BDP så är det nog riktigt bra och framförallt framtiden.
Problemet är att jag är lite allergisk mot data pillande.
Har inget tålamod och framförallt inga kunskaper.
Dessutom gillar jag att välja skiva och stoppa i släden och njuta mot att pilla på en data terminal.
Är väl lite gammaldags.
Förr eller senare blir det nog något sådant ändå, som komplement om inte annat, ingen brådska dock.

Men det är just för sådana som dig som BDP-2 är helrätt. Behövs ingen datorvana utan mer "plug and play" och extremt lättanvänd så tålamod behövs inte heller. Styr med webbgränssnitt, fjärrkontroll eller app.
Dock kan jag själv gilla att pyssla med fysiska medier. Gillar t.ex. att spela vinyl. Det har sin charm.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-29 21:02

Kopplade just in BP26;an.
Som vanligt; Bryston LEVERERAR!
Kall ur boxen; Kristallklart öppet och mjukt ljud!! :P
Jämfört låter Pre 25 något torrare, denna har lite mer glimrande ljud på ett väldigt positivt sätt.
Rätt eller fel? Vet faktiskt inte men subjektivt tycker jag Bryston låter bättre.
Och framför allt volymen fungerar perfekt med nästan lite mycket spel, kanske ska prova 29db läget på slutstegen.
Detta trots att det är exakt samma pot som i Pre25.
Fick med en Harmony multi fjärr, fick inte volymen att fungera men fas skiftaren fungerade.
Får sätta mig in i hur den fungerar framöver.
Tung som en stridsvagn är den också, framförallt nätdelen.
Återkommer när den stått på några dar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-03-30 06:35

Nu blir man ju nyfiken! :)
Det finns en faktor i spelet också som man bör känna till, nämligen finessen i att ha försteg/slutsteg av samma märke. De gifter sig ofta fint med varandra. Ha pre och slutsteg bör nog avlyssnas i en kombination för en mer rättvis jämförelse, kanske?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-30 07:33

Vilket märke respektive del är av har normalt ingen som helst betydelse.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-30 07:36

UrSv skrev:Vilket märke respektive del är av har normalt ingen som helst betydelse.

Där har du delvis fel !
Estetik och feelgood är kraftfullt och har ofta en enormt stor betydelse :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-30 08:11

Det är som att olika apparater jobbar bättre ihop.
Pioneer 668 funkade fint med min 4BSST, med 4B3 fungerade BDA1 fint.
Nu med BDA3 så blev ljudet så kontrollerat att det nästan blev lite torrt jämfört med BDA1 som var lite mer liv i.
Nu med BP26 återkom lite av "livet" från BDA1.
Olika kombinationer låter något annorlunda hela tiden.
Vad som verkar lira tack vare märkes anpassning är volymen, jag hade läst att BP26 hade väldigt mycket gain och att folk hade problem med volym justeringen.
Var beredd på problem där men tvärtom, fungerar mycket bättre än Pre25 med mina slutsteg.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-30 09:27

DVD-ai skrev:
UrSv skrev:Vilket märke respektive del är av har normalt ingen som helst betydelse.

Där har du delvis fel !
Estetik och feelgood är kraftfullt och har ofta en enormt stor betydelse :)

Jaja, estetik och feelgood må vara hänt men det var ju inte det det handlade om.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-03-30 09:47

Nä, både Bryston och Holographic har så välspecade in- och utgångsdata och är så välingenjörade att sådana saker inte skall spela någon roll. Vad man upplever sig höra beror nog på andra saker.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-03-30 10:26

Almen skrev:Nä, både Bryston och Holographic har så välspecade in- och utgångsdata och är så välingenjörade att sådana saker inte skall spela någon roll. Vad man upplever sig höra beror nog på andra saker.

Det är nog mångas erfarenhet att hur det skall vara inte alltid är så.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-30 10:33

Mjuk och detaljerat ljud känner jag igen från mitt BP-25. Skulle tro att BP-26 tar transparensbiten några steg längre för det är där jag tycker BP25 kan bli bättre. Just nu kör jag med min Bryston B135-SST2 som försteg (motsvarar BP-17) och det låter mer detaljerat jämfört med mitt BP-25 även om grundkaraktären är densamma.

Konstigt att du inte fick med originalfjärren till priset du betalade, den borde ha varit med. Skulle i ditt ställe köpa Brystons systemfjärr (BR-2), den fungerar mycket bra och med den kan du även styra din BDA-3. Fick med en BR2 när jag köpte min B135.

Kul att du är nöjd med ljudet! Ska bli spännande att höra gur det utvecklar sig, spciellt mot HA Pre25.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-30 14:15

sprudel skrev:Nu blir man ju nyfiken! :)
Det finns en faktor i spelet också som man bör känna till, nämligen finessen i att ha försteg/slutsteg av samma märke. De gifter sig ofta fint med varandra. Ha pre och slutsteg bör nog avlyssnas i en kombination för en mer rättvis jämförelse, kanske?

Nu är ju faktiskt AMP27 och PRE25 konstruerade av helt olika konstruktörer och enbart sålda under samma märke :wink: De flesta vettigt dimensionerade förstegen har en utimpedans om ca 50-100 ohm och en drivförmåga som driver några kiloohm och uppåt utan större problem (JA brukar köra 600 ohm som tortyrbelastning och det fixar inte alla försteg). Mao, de flesta märken borde vara elektriskt kompatibla med varandra :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2017-03-30 14:28

RMA skrev:Kall ur boxen; Kristallklart öppet och mjukt ljud!! :P
Jämfört låter Pre 25 något torrare, denna har lite mer glimrande ljud på ett väldigt positivt sätt.
Rätt eller fel? Vet faktiskt inte men subjektivt tycker jag Bryston låter bättre.

Ge det tid, upplevelser kan ändras efter ett tag.
somlig dist har den egenheten att den upplevs förskönande initiellt men blir störande efter ett tag.
Inte sagt att Pre 25 är bättre, upplevelsen kan komma av något annat också.
Men dock att torrt eller tom tråkigt KAN vara bättre.
Prova olika inspelningskvaliteter och musiktyper, ju bättre grejorna är desto mer variation mellan olika fonogram brukar upplevas, men också paradoxalt nog att fler fonogram låter bra. :)
Samtidigt har jag den tron att BP26 är så pass bra att det nästan är dumt att bekymra sig, den utgör nog knappast något problem värt namnet.
Senast redigerad av Goldfinger 2017-03-30 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-30 15:26

Goldfinger skrev:
RMA skrev:Kall ur boxen; Kristallklart öppet och mjukt ljud!! :P

Ge det tid, upplevelser kan ändras efter ett tag.
somlig dist har den egenheten att den upplevs förskönande initiellt men blir störande efter ett tag.
Inte sagt att Pre 25 är bättre, upplevelsen kan komma av något annat.
Men dock att torrt eller tom tråkigt KAN vara bättre.
Prova olika inspelningskvaliteter och musiktyper, ju bättre grejorna är desto mer variation mellan olika fonogram brukar upplevas, men också paradoxalt nog att fler fonogram låter bra. :)
Samtidigt har jag den tron att BP26 är så pass bra att det nästan är dumt att bekymra sig, den utgör nog knappast något problem värt namnet.

Ja, jag är väl medveten om detta. Kan vara stor skillnad när man bara lämnar apparaten på några dygn och sen lyssnar igen.
Detta var en väldigt preliminär rapport kall ur box och 2 skivor spelade.
Men ändå så lät det väldigt bra iallafall.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-02 15:53

RMA:

Något nytt att rapportera? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-03 11:47

DVD-ai skrev:RMA:

Något nytt att rapportera? :)

Ja faktiskt :) .
Detta är egentligen en samlad reflektion av fler byten då jag har fått ny Dac, försteg och dragit en 2,5 kvadrats skärmad el kabel till stereon direkt från inkommande elskåpet med egen säkring.
Detta har skett så pass tätt så det blir svårt att säga vad som gör vad.
Men på skivor som jag inte lyssnat på före allt detta så är skillnaden stor :P .
Lyssnade på Tony Holgersson som jag lyssnat en hel del på och plötsligt så viskar nån mitt i en låt 8O, vad ända in i... var det där :?: .
En hel del bakgrunds sångare som träder fram på olika skivor m.m.
Upplösningen har tagit ett antal steg upp på skalan :D .
Misstänker att Dacen står för största delen av detta, även slutsteget gör nog sitt för att släppa igenom det som grävts fram.
Det är tydligare skillnad mellan skivor, vissa låter mjukare medan andra låter mer aggressiva.
Även olika låtar på samma skiva låter mer olikt, ofta är ju låtarna inspelade i olika studios och det hörs tydligare nu.
Det har ju märkts förr men nu är det så självklart.
Jhon Lee Hookers The Healer har 2 lugna låtar på slutet som har en enorm rumsakustik, där hör man sidoväggarna i studion nästan 90 grader in i sin egna vägg, häftig känsla.
Återigen nåt jag vet sen tidigare men som sagt mer självklart nu.
Inga billiga grejor men dom är bra på riktigt :P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-03 15:36

Det är ju lite svårt att hålla på och F/E-testa matningen men när jag drog skärmat EKLK till stereon så fick jag definitivt lägre brus och sen tycker jag att det allmänt låter lite lugnare och tystare men det är däremot osäkrare.

/Harryup

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-03 16:57

Harryup skrev:Det är ju lite svårt att hålla på och F/E-testa matningen men när jag drog skärmat EKLK till stereon så fick jag definitivt lägre brus och sen tycker jag att det allmänt låter lite lugnare och tystare men det är däremot osäkrare.

/Harryup

Det var mest för att man då har gjort vad man kan för att ge bästa förutsättningar.
Riktigt billig uppgradering jämfört med allt det andra :) .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-03 21:45

Kände så jag med, är ju bara att koppla bort skärmen om det skulle blivit sämre.
Förväntade inget speciellt men hoppades ju att det inte skulle bli sämre och när det gäller bruset är jag däremot säker då jag vet precis hur mina horn har brusat tidigare.

/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-04 06:20

Kul att du är nöjd RMA :)

Det är alltid kul att läsa om när någon är nöjd!
Jag är också nöjd och upplevde liknande skilnader som du beskriver när jag införskaffade min DAC2 och mitt pre25. :)
Men du upplever alltså BP26 som "bättre" än pre25, tyvker jag mig få ut av det du skriver ?
(bättre i kombination med övrig elektronik då alltså)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-04 09:09

DVD-ai skrev:Kul att du är nöjd RMA :)

Det är alltid kul att läsa om när någon är nöjd!
Jag är också nöjd och upplevde liknande skilnader som du beskriver när jag införskaffade min DAC2 och mitt pre25. :)
Men du upplever alltså BP26 som "bättre" än pre25, tyvker jag mig få ut av det du skriver ?
(bättre i kombination med övrig elektronik då alltså)

Det var första intrycket jag fick, har inte kopplat in Pre 25:an sen dess.
Tänkte köra BP26 ett tag och sen koppla in 25:an igen för att se hur det känns, har den igång men inte inkopplad.
På det viset blir det en rättvisare jämförelse.
En sak är säker dock, att BP26 och BDA3 är betydligt mer upplöst kombo än Pre25 och BDA1 (som inte på något sätt låter dåligt).
Hur mycket som beror på vilken apparat får jag återkomma till som sagt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-04 10:17

Och du är säker på att dynamiken inte krympt när upplösningen gick upp?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-04 10:26

Nattlorden skrev:Och du är säker på att dynamiken inte krympt när upplösningen gick upp?

Eller så tvärtom?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-04 10:42

paa skrev:
Nattlorden skrev:Och du är säker på att dynamiken inte krympt när upplösningen gick upp?

Eller så tvärtom?

Hur tänker du nu? Upplevd högre upplösning är frekvent ett resultat av mild kompression?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-04 10:49

Nattlorden skrev:
paa skrev:

Eller så tvärtom?

Hur tänker du nu? Upplevd högre upplösning är frekvent ett resultat av mild kompression?

Är det ett postulat av något slag?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-04 11:34

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
paa skrev:Eller så tvärtom?

Inte att det behöver vara det, men att det ofta är. Därav frågeställningen så att det beaktas i sammanhanget, man vill ju inte att det skall vara så.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-04 12:31

Det är kul att läsa om andras upplevelser av olika elektronik och hur dom uppfattar den hos sig. :)

RMA: du måste ju langa upp en bild nu så man får se hur din Bryston stapel ser ut ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-04 12:48

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Inte att det behöver vara det, men att det ofta är. Därav frågeställningen så att det beaktas i sammanhanget, man vill ju inte att det skall vara så.

Då är jag bättre med. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-04 21:41

Har faktiskt aldrig hört påståendet om dynamik-kompression förr :oops: .
Bilder kan jag fixa om nån dag eller så :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-05 09:02

RMA skrev:Har faktiskt aldrig hört påståendet om dynamik-kompression förr :oops: .

Då har du aldrig läst en tråd om rörförstärkare då? Det är ju typiskt därför folk tycker de är så bra på att lösa upp detaljer... att de kör dem så hårt att de komprimerar...

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-04-05 14:12

Eller att det finns helt andra skäl till upplevelsen än apparatbyten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-08 13:00

Jag är helt övertygad om att vissa ljudmässiga fördelar ligger i vetskapen om den Uber lågs dissten som Bryston märket indikerar och jag är själv helt nöjd med det. :)
Men det är knappast bara det, Bryston är inte natt och dag mot Rotel 1090, men det finns skillnader så som att Bryston lyckas att låta öppnare och ljusare utan att på något vis vara ljusare tonalt, det är liksom som om detaljer kommer fram tydligare längre upp i frekvens men utan att det låter hissat på något vis alls.
Detta ger känslan av ett lättare ljud men med enorm kraft vid behov, allting liksom bara "hänger" i ljudbilden fjäderlätt men så drämmer släggan till vid behov.

Nu har jag inte testat så många olika steg i detta rum, men av dom steg jag har testat alls i detta rum så är Bryston ensam om att ha givit mig denna upplevelse.
rotel 1090 är det näst bästa steg jag testat och det är verkligen sanslöst bra steg !
Speciellt med priset beggat inkluderat 8O

Det sämsta steg jag haft här hemma är NAD 272, fy fan... :lol:
Då låter Marants nr1604 hembio receivern bättre, jag hade en sådan då men den är nu avyttrad till förmån för ren 2kanal med bästa möjliga elektronik för optimalt ljud som målsättning.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-09 02:15

music4ever skrev:

Hur upplevde du skillnaden mellan RS2000 och NAD208?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-09 14:57

Testade lite med helt ny skiva igår, Marie Boines senaste alster.
Första intrycket mellan PRE25 och BP26 består.
Bryston öppnar upp rummet, PRE25 koncentrerar sig på röster och instrument och gör det väldigt bra.
BP26 låter lite skarpare och mejslar ut mer detaljer, framförallt rums informationen.
Pre 25 låter som det är inspelat i vaderade bås medan BP26 låter som det är inspelat i ett rum med akustik.
Vilket som är rätt eller fel vet jag dock inte.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-09 14:59

Lovade bild på Bryston uppsättningen, så här kommer den :) .
P4080917.JPG
P4080917.JPG (134.21 KiB) Visad 4909 gånger

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-04-09 18:06

Rum med akustik? Menar du rum med eko?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-09 19:02

shifts skrev:Rum med akustik? Menar du rum med eko?

... eller rum med lång efterklang. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-09 19:20

petersteindl skrev:
shifts skrev:Rum med akustik? Menar du rum med eko?

... eller rum med lång efterklang. :)

Precis, vissa skivor låter mer så med BP26, vet ju givetvis inte hur dom är inspelade dock.
Nu är det ju ingen liten pris skillnad mellan stegen, 7000 mot runt 55000 i nypris.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-09 19:28

Körde Mari Boine's senaste i MasVis, såg inte kul ut...

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-04-10 03:21

Rydberg skrev:
music4ever skrev:

Upplevde ingen skillnad mellan RS2000 och Nad 208 eller Rotel RB1090.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 09:13

music4ever skrev:
Rydberg skrev:
music4ever skrev:Eller att det finns helt andra skäl till upplevelsen än apparatbyten.

Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090 :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 10:28

Rydberg skrev:
music4ever skrev:
Rydberg skrev:Hur upplevde du skillnaden mellan RS2000 och NAD208?

Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090 :)

Han är kanske ovanligt okänslig för placebo?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 11:20

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:
music4ever skrev:Upplevde ingen skillnad mellan RS2000 och Nad 208 eller Rotel RB1090.

Jag tror snarare det är något annat som sätter gränserna för hörbarhet faktiskt eller att han inte undersökt saken noggrant helt enkelt. Givet diskussionen vi hade ca 2010 (NAD208 vs 28B-SST) hade det ju ävet varit en grav prestigeförlust att säga att han hörde skillnad så svaret var naturligtvis 100% väntat. Hifisverige är förövrigt rätt roligt, på andra forum diskuterar man skillnaderna på plätteringen på WBT-rcakontakter och hur olika de låter och på faktiskt insinuerar man att den hörbara skillnaden mellan NAD 208 och en cost-no-object-förstärkare skulle vara placebo. Känns som att detta mönster går att återfinna i vårt samhälle, det bli mer och mer polarisering med uppfattningar som mer liknar religion (på båda sidor), konstigt är det.
Senast redigerad av Rydberg 2017-04-10 11:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 11:38

RMA skrev:Lovade bild på Bryston uppsättningen, så här kommer den :) .
P4080917.JPG

Ser ut som en mycket trevlig stapel du har där! :P Kul att höra att du blev nöjd med det nya försteget. Får man inte bättre saker i kedjan ter sig förändringarna ofta som de gjort hos dig, man hör mer av inspelningen, det blir luftigare och mer naturligt. Finns naturligtvis apparater som kan låta luftiga men gör detta via färgning, sådant upptäcker man i regel med tiden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 13:52

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090 :)

Jag tror snarare det är något annat som sätter gränserna för hörbarhet faktiskt eller att han inte undersökt saken noggrant helt enkelt. Givet diskussionen vi hade ca 2010 (NAD208 vs 28B-SST) hade det ju ävet varit en grav prestigeförlust att säga att han hörde skillnad så svaret var naturligtvis 100% väntat. Hifisverige är förövrigt rätt roligt, på andra forum diskuterar man skillnaderna på plätteringen på WBT-rcakontakter och hur olika de låter och på faktiskt insinuerar man att den hörbara skillnaden mellan NAD 208 och en cost-no-object-förstärkare skulle vara placebo. Känns som att detta mönster går att återfinna i vårt samhälle, det bli mer och mer polarisering med uppfattningar som mer liknar religion (på båda sidor), konstigt är det.

Jag ser inte vad som är konstigt i det. Han jämför tre steg som alla varit fruktansvärt svåra att detektera i Före/Efter-lyssning, där två av dem lyckades bli det vid vars ett specialfall. Att de vid normalt användande inte skulle gå att skilja är väl inte konstigt, snarare helt logiskt. Jag kan själv inte påstå mig ha hört någon skillnad mellan 208 och 1090 och jag hörde inget vid lyssning på HA's stora som indikerade att jag skulle höra någon skillnad om jag satte in det i systemet här. Sen hade jag gärna haft ett av andra anledningar. Men inte om jag skulle optimera ljudkvalité per krona.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 14:16

Jag vet inte om du har haft möjligthet att göra en nivåmatchad A/B-lyssning som via ett knapptryck ändrat steg? Jag har ju haft det och det är intressant.

Tycker t.ex. DVD-ai:s beskrivningar beträffande Rotel 1090 vs Bryston 14B-SST2 känns igen väldigt väl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 14:31

Rydberg skrev:Jag vet inte om du har haft möjligthet att göra en nivåmatchad A/B-lyssning som via ett knapptryck ändrat steg? Jag har ju haft det och det är intressant.

Tycker t.ex. DVD-ai:s beskrivningar beträffande Rotel 1090 vs Bryston 14B-SST2 känns igen väldigt väl.

Nej, jag har slutat testa utrustning sedan ett bra tag tillbaka; det jag har är mer än väl tillräckligt för all musiklyssning så det är det jag gör. Ska det behövas ta till sådan fingranskning för skillnaden skall framträda så är det oväsentligt i normal lyssning.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 15:00

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Jag vet inte om du har haft möjligthet att göra en nivåmatchad A/B-lyssning som via ett knapptryck ändrat steg? Jag har ju haft det och det är intressant.

Nej, jag har slutat testa utrustning sedan ett bra tag tillbaka; det jag har är mer än väl tillräckligt för all musiklyssning så det är det jag gör. Ska det behövas ta till sådan fingranskning för skillnaden skall framträda så är det oväsentligt i normal lyssning.

Tycker precis tvärtom! Kan skillnaderna höras redan vid snabba omkastningar kan långtidseffekter blir klart större. Ett aktuellt exempel på detta är återgivningen mellan FLAC och cd-skivor, det är klart roligare att lyssna på cd-skivorna. Den där förlorade luftigheten som verkar vara så minimal påverkar upplevelsen en hel del.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-10 15:09

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090 :)

Men de går aldrig med på att blindtesta sina WBT-kontakter eller ens snordyra Nordostkablar. De bara vet. Vad gäller NAD 208 så är det väl ett sällsynt lyckat projekt. NAD förstod kanske inte ens själva hur bra det var utan gick vidare i ullstrumporna o skapade helt nya lösningar med ännu coolare beteckningar och dioder och på den vägen är det. Tyvärr. Tänk om de tagit fasta på sin 208 och utvecklat rätt därifrån. Då jäklar i min låda kanske vi fått se på utveckling. Jag har emellanåt tyckt mig höra skillnad på apparater, men det brukar vara övergående. Det är högtalarna som avgör till syvende och sist (förutsätter förstås hyfsat välkonstruerad elektronik tidigare i kedjan) och, för de som behöver det, rumsanpassningen. Störst skillnad av allt gör fonogrammet. Tycker jag inte om musiken jag lyssnar på så byter jag. Och en annan dag kan det fonogram som jag inte vill lyssna på idag vara favoriten igen. Så jag sitter nöjd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 15:51

Jag har en NAD208 som står i stället utan att användas. Snart ska den få börja svettas dock :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 16:51

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:

Tycker precis tvärtom! Kan skillnaderna höras redan vid snabba omkastningar kan långtidseffekter blir klart större. Ett aktuellt exempel på detta är återgivningen mellan FLAC och cd-skivor, det är klart roligare att lyssna på cd-skivorna. Den där förlorade luftigheten som verkar vara så minimal påverkar upplevelsen en hel del.

Trams det med om det inte är något fel på flac-mjukvaran.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 17:20

Nattlorden skrev:Trams det med om det inte är något fel på flac-mjukvaran.

Placebo igen? :D Skivorna är rippade med med dbpoweramp samt EAC och testade mot AccurateRip. Se "Kan CD låta bättre än en rippad fil?"-tråden för hur jag testade.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-04-10 17:42

Fanatism är aldrig bra, oavsett sammanhang.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-10 18:40

Bryston 14Bsst2 är bättre än Rotel 1090, jag bara vet det och så är det med det...

typ :)

Därmed inte sagt att den är hörbart bättre för alla och Bsolut inte sagt att den har bra pris/ prestanda jämnfört mot Rotel 1090.
Men att den är bättre råder det ingen tvekan om...
Även om jag inte skulle höra något skillnad så är Bryston bättre :D
För att jag vet att den är tekniskt bättre, helt enkelt...

Sedan upplever jag mig höra skillnader till fördel för Bryston, dock ej sagt att dessa är stora nog att höras tydligt för alla i alla tänkbara rum.
Men hemma hos mig där jag lyssnat mig in på hur det låtet, där hördes skillnaden.

Jag skulle säkerligen inte höra skillnaden i en för mig okänd anläggning eller/och rum, det är jag rätt övertygad om för så pass liten är den.
Rotel1090 är helt enkelt alldeles för jävla bra !
Mvh//David

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2017-04-10 20:08

Nattlorden skrev: Att de vid normalt användande inte skulle gå att skilja är väl inte konstigt, snarare helt logiskt.

"Normalt användande" är ingen standard.
Hörbarhetströskeln för resp system i resp rum med resp lyssnare är icke konstant.
En upplevelse kan man inte ifrågasätta men den går heller inte att använda som argument.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 20:53

Rydberg skrev:

Placebo igen? :D Skivorna är rippade med med dbpoweramp samt EAC och testade mot AccurateRip. Se "Kan CD låta bättre än en rippad fil?"-tråden för hur jag testade.

Samma dataström till samma dac låter lika. Gör det inte det så har man ett fel på vägen, det är inte lagringsmediats fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 20:57

Goldfinger skrev:
Nattlorden skrev: Att de vid normalt användande inte skulle gå att skilja är väl inte konstigt, snarare helt logiskt.

"Normalt användande" är ingen standard.
Hörbarhetströskeln för resp system i resp rum med resp lyssnare är icke konstant.
En upplevelse kan man inte ifrågasätta men den går heller inte att använda som argument.

Normalt användande må väl för hondingen vara att lyssna på musik för att man vill lyssna på just den musiken? Inte aktivt analyserande.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2017-04-10 22:21

Obrydd om apparaturen helt enkelt, huruvida det klassas som normalt eller ej lägger jag inget värde i.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-10 22:30

Rydberg skrev:

Det här är ju lite spännande faktsikt. Nu finns ju ingen tvekan om olika mastringar om det är samma skiva man rippat och lyssnar på. Har gjort liknande observationer, där resultatet varit åt olika håll så tillvida att jag ibland tyckt att CD låter bättre och ibland rippad fil. Har skylt på min egen dagsform, men det är ju intressant att andra gör liknande observationer.
Vad är det för hårddisk du har i din Bryston? SSD eller snurra?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-04-10 22:33

DVD-ai skrev:Bryston 14Bsst2 är bättre än Rotel 1090, jag bara vet det och så är det med det...

typ :)

Därmed inte sagt att den är hörbart bättre för alla och Bsolut inte sagt att den har bra pris/ prestanda jämnfört mot Rotel 1090.
Men att den är bättre råder det ingen tvekan om...
Även om jag inte skulle höra något skillnad så är Bryston bättre :D
För att jag vet att den är tekniskt bättre, helt enkelt...

Sedan upplever jag mig höra skillnader till fördel för Bryston, dock ej sagt att dessa är stora nog att höras tydligt för alla i alla tänkbara rum.
Men hemma hos mig där jag lyssnat mig in på hur det låtet, där hördes skillnaden.

Jag skulle säkerligen inte höra skillnaden i en för mig okänd anläggning eller/och rum, det är jag rätt övertygad om för så pass liten är den.
Rotel1090 är helt enkelt alldeles för jävla bra !

När det gått så långt att någon behöver försvara sina ljudliga upplevelser emot fanatism så tänker i alla fall jag att det är något sjukt som pågår. Men här är ju en del pryttlar GUD och när någon upplever att det finns bättre grejer så blir det ju som det blir. Och det mycket kul att du får ut ännu mer av ditt lyssnade med dina nya grejer DVD-ai.*njut* Hade jag haft plats för stora högtalare och ekonomi till det så hade Bryston varit en av de mest intressanta på elektroniksidan.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 22:36

sprudel skrev:Vad är det för hårddisk du har i din Bryston? SSD eller snurra?

SSD :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-11 06:48

Jag har uppmärksammat att JAG påverkas väldigt mycket av förväntningar, därför så har jag svårt i lägen då det förväntas/ förväntar mig finna skillnader, jag hör dom inte... jag hör massor med skumma skillnader som efter testande visar sig ej finns där...
Om jag inte förväntar mig att höra någon skillnad så hör jag skillnader ändå, men sådana som tycks bestående och ej förändras efter ett tag eller hänger kvar vid byte av apparat osv...
Så för MIG fungerar det bäst att inte lyssna efter något speciellt i ljudet utan att bara lyssna på musik, då hörs skillnaderna tydligast och jag kan sedan fokusera på dom om jag vill.
Att fokuserat lyssna efter skillnader från första början ger mig ingenting, för mycket förväntningar som grötar till alltihoppa.
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-11 06:51

DVD-ai skrev:Jag har uppmärksammat att JAG påverkas väldigt mycket av förväntningar, därför så har jag svårt i lägen då det förväntas/ förväntar mig finna skillnader, jag hör dom inte... jag hör massor med skumma skillnader som efter testande visar sig ej finns där...
Om jag inte förväntar mig att höra någon skillnad så hör jag skillnader ändå, men sådana som tycks bestående och ej förändras efter ett tag eller hänger kvar vid byte av apparat osv...
Så för MIG fungerar det bäst att inte lyssna efter något speciellt i ljudet utan att bara lyssna på musik, då hörs skillnaderna tydligast och jag kan sedan fokusera på dom om jag vill.
Att fokuserat lyssna efter skillnader från första början ger mig ingenting, för mycket förväntningar som grötar till alltihoppa.

Bra att du skrev detta, så slipper jag göra det. Gäller alltså för mig också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-11 10:11

sprudel skrev:
DVD-ai skrev:Jag har uppmärksammat att JAG påverkas väldigt mycket av förväntningar, därför så har jag svårt i lägen då det förväntas/ förväntar mig finna skillnader, jag hör dom inte... jag hör massor med skumma skillnader som efter testande visar sig ej finns där...

Bra att du skrev detta, så slipper jag göra det. Gäller alltså för mig också. :)

+1 på allt.

/Harryup

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-11 13:15

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:

Intressant! Det mesta man läst förespråkar att det ska låta bättre via rippat iallafall med Bryston grunkan.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-11 13:36

Ja, något kanske är knas. Blindtestade igår men när jag fick ett felaktigt svar vid ställningen 5 rätta vs 1 fel gav jag upp. Ska ta mer tid på mig vid nästa blindtest.

Ska även ta o rippa om den aktuella skivan i FLAC 0 samt gören en wav-version.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-11 15:04

Rydberg skrev:Ja, något kanske är knas. Blindtestade igår men när jag fick ett felaktigt svar vid ställningen 5 rätta vs 1 fel gav jag upp. Ska ta mer tid på mig vid nästa blindtest.

Kan det ha med uppackningen att göra? Då borde ju wav-versionen vara identisk med CD.
Om den nu inte är det så får man leta vidare. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-11 18:58

Rydberg skrev:Ja, något kanske är knas. Blindtestade igår men när jag fick ett felaktigt svar vid ställningen 5 rätta vs 1 fel gav jag upp. Ska ta mer tid på mig vid nästa blindtest.

Vad har du för CD drive? Kopplar du den direkt till Dacen eller går du via BDP;n?

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-04-11 19:39

Harryup skrev:
sprudel skrev:

+1 på allt.

/Harryup

+2

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-11 20:23

RMA skrev:

Vad har du för CD drive? Kopplar du den direkt till Dacen eller går du via BDP;n?

Sony CDP XA-5ES som är kopplad via koaxial SPDIF direkt till dac:en.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-04-11 21:45

RMA skrev:
Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:

Intressant! Det mesta man läst förespråkar att det ska låta bättre via rippat iallafall med Bryston grunkan.

Ja, jag upplever det faktiskt så att det låter lite, lite bättre via BDP-2 än via min Marantz 7007 ansluten direkt till BDA-3. Inga vetenskapliga tester men det är ju enkelt att växla ingång på BDA-3. Måste som Rydberg testa detta blint någon gång men jag, precis som några fler, gillar inte dessa koncentrerade blinda lyssningar. Jag vill koppla av, njuta och helst låta musiken beröra mig över tid.
Jag har både SSD disk samt en Synology NAS kopplad till BDP-2 men har inte noterat någon skillnad mellan dessa.

Kul att du verkar nöjd med ditt nya försteg. Det är riktigt en fin anläggning du har!

@Rydberg: Bryston 26:an är väl något för dig? :wink:

mvh
Lasse

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-11 22:44

sprudel skrev:....
Vad är det för hårddisk du har i din Bryston? SSD eller snurra?

Vill, utan att bli hängd, påpeka att en SSD inte tillhör kategorin hårddisk . . . typ. :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-04-12 03:39

Ja, RS2000 är väsentligt större och snyggare. Hade gärna haft kvar dem om jag sluppit brummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-12 05:50

music4ever skrev:

Ja, RS2000 är väsentligt större och snyggare. Hade gärna haft kvar dem om jag sluppit brummet.

Det är värt i ditt fall att göra omfattande undersökningar på vad som orsakar ditt brum.... brum är så himla trist och tar död på en del glöd :(
Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-12 05:58

Jag har inte nivåmatchat någonting och har ej lyssnat A/B på så vis att man växlar mellan ofta, jag har bytt pryl och lyssnat 2veckor och sedan bytt igen och sedan en gång till och efter det så är det rätt tydligt vad det är som händer/om något händer. :)

Jag gjorde inget sådant test på Ino cr80s vs cr80es men vid bytet så upplevde jag ingen som helst skillnad i alla fall. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-12 08:04

Jämförde DV668 mot BDA3 igår, måste säga att 668 inte gör bort sig det minsta!
Något stabilare, mjukare och öppnare ljud i BDA3 men defenetivt inga stora skillnader.
Den stora stjärnan verkar vara försteget, där var det större skillnad helt klart.
Trodde faktiskt att Dacen stod för en större del av skillnaden, men det verkar inte så.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-12 14:13

Lassej skrev:@Rydberg: Bryston 26:an är väl något för dig? :wink:

mvh
Lasse

Jag har ett annat försteg på radarn 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-04-12 14:32

Spectral kanske?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-16 17:49

RMA skrev:Jämförde DV668 mot BDA3 igår, måste säga att 668 inte gör bort sig det minsta!
Något stabilare, mjukare och öppnare ljud i BDA3 men defenetivt inga stora skillnader.
Den stora stjärnan verkar vara försteget, där var det större skillnad helt klart.
Trodde faktiskt att Dacen stod för en större del av skillnaden, men det verkar inte så.

Intressanta iaktagelser :)

Jag är rätt säker på t.ex. även DAC2 är så bra att "det inte spelar någon roll" att fundera på någon nya dac. :)
Samma sak med mitt försteg, jag är rätt övertygad om att pre25 är bra nog att inköp av något som mäter bättre ej bör generera någon betydande förbättring.
Meeen jag har ju haft fel förr så det kan ju hända igen :lol:

Nästa ljudmässiga förbättring hos mig kommer förhoppningsvis när jag är klar med inspelningen av i32s och "får" börja använda basmodulerna.
Jag har sagt till mig själv att april ut är det enbart toppar som gäller, men fan jag lider inte alls, otroligt vad kompetenta i32s är i fullrange :twisted:
Men det ska bli skönt att få lite mera output vid riktigt låga frekvenser :)

Om det blir något mer eller annat från Bryston i framtiden så är det dock försteg som står på intresse listan, Qubed steg kanske det blir någon gång om hundra år när dom är nere på rimliga priser.
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-06-16 19:09

Bryston riggen fortsätter att imponera så här några månader senare, fantastiskt öppet och obesvärat ljud.
En och annan skiva låter förstås inget vidare men det är så tydligt att det är skivan så det är lättare att acceptera.
Kunde inte hålla mig utan beställde i32s med es filter idag :P .

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-06-16 20:50

RMA skrev:Bryston riggen fortsätter att imponera så här några månader senare, fantastiskt öppet och obesvärat ljud.
En och annan skiva låter förstås inget vidare men det är så tydligt att det är skivan så det är lättare att acceptera.

Vilka högtalare har du nu? Och grattis :)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-06-16 22:08

philipbtz skrev:
RMA skrev:Bryston riggen fortsätter att imponera så här några månader senare, fantastiskt öppet och obesvärat ljud.

i28 med infra X6. Egentligen en utmärkt högtalare men nyfikenheten tog överhanden :oops: .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-17 08:48

Grattis. Lysande kombo.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-06-17 09:11

RMA skrev:
philipbtz skrev:

i28 med infra X6. Egentligen en utmärkt högtalare men nyfikenheten tog överhanden :oops: .

Oj, så roligt. Inte ofta man ser den typen av uppgradering här. Det vore väldigt intressant med en rapport sen när du har dem i samma rum, om du nu kommer att ha det en period.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-06-17 10:43

i32s med cr80es alltså, inte i32s med es filter inne i högtalaren, eller ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-06-17 12:27

Mycket intressant att läsa dina intryck om dessa sedan. Tror nästan inte jag känner till någon som har bytt från i28 till i32s. Spännande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-17 12:38

philipbtz skrev:Mycket intressant att läsa dina intryck om dessa sedan. Tror nästan inte jag känner till någon som har bytt från i28 till i32s. Spännande.

Går jag bort för att jag gick till pi60s-s först? 8)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-06-17 17:58

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Mycket intressant att läsa dina intryck om dessa sedan. Tror nästan inte jag känner till någon som har bytt från i28 till i32s. Spännande.

Japp :P Nä men jag har för mig att du aldrig jämfört i28 och i32s i samma rum men det kanske du har? Om du har det hörde du i så fall någon skillnad och vad var den?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-17 19:00

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:

Japp :P Nä men jag har för mig att du aldrig jämfört i28 och i32s i samma rum men det kanske du har? Om du har det hörde du i så fall någon skillnad och vad var den?

Nä, det har jag inte gjort. i32s har aldrig varit i samma rum, de skaffades någon månad senare för bion.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-06-17 23:14

DVD-ai skrev:i32s med cr80es alltså, inte i32s med es filter inne i högtalaren, eller ? :)

Ja, det yttre filtret alltså.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-06-17 23:16

Ja, ska bli väldigt spännande :P . Kommer absolut med intryck vad det lider :) .

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2017-06-18 22:15

Blixten har gjort den resan.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-06-20 18:49

-Palle- skrev:

Blixten har gjort den resan.

Känner du till hans intryck? Eller om Blixten läser detta vore det intressant med en kommentar :) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-06-23 17:19

RMA> Ditt nya steg mäter verkligen fint! :P (mätrapport)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-06-23 17:20

Johan_Lindroos skrev:Spectral kanske?

no 1622 8)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-06-24 11:16

Rydberg skrev:RMA> Ditt nya steg mäter verkligen fint! :P (mätrapport)

Ja, det märks väldigt väl när man lyssnar på den också :P .

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-08-14 19:47

Slog till på en begagnad Bryston SP2 Surround försteg från England som jag har haft ögonen på ett bra tag.
Funderat länge på denna mot ett Atmos steg. Det som avgjorde till sist var ljudkvalitet och enkel användning.
Denna motsvarar BP26 försteget och BDA1 Dacen vilka jag har båda och dom låter fantastiskt, denna ska gå genom BP26 och bara sköta surrounden.
Angående Atmos så fick jag tipset av iö att koppla ena kanalens surround back till takhögtalarna och köra båda surr back på den ena kanalen.
Snik Atmos som skulle fungera riktigt bra enligt iö.
Skulle vara tacksam om förslag till bra 4 kanals eller 2 stereo steg till surrarna.
Spelar sällan högt till film (som jag gärna gör till musik). Helst skulle jag vilja ha Bryston men det blir lite dyrt (håller dock koll på beg marknaden på dessa).
En ide är 2st Holographic Audio AMP 16, vet ej dock om 50w mäktar med 330w i frontarna.
Vad tror expertisen här? Tacksam för tips.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-08-15 18:37

Skickade mail till Lars på Holographic, han tyckte att 2st Amp16 var en utmärkt ide och han planerade själv den kombinationen (antar att han kör Amp 27 till frontarna).
Tänkte att det är bättre med mindre effekt men bättre kvalitet. 50w räcker nog ganska långt om man inte tokspelar, vilket jag sällan eller aldrig gör till film.
Så dom ligger högt upp på listan just nu.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-08-18 06:03

Spännande att höra dina intryck sedan, med dessa fina steg till surround :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-08-18 18:53

DVD-ai skrev:Spännande att höra dina intryck sedan, med dessa fina steg till surround :)

Dom ligger en bit fram i tiden, om det nu blir dom förstås. Dom ligger etta på listan för tillfället iallafall. Återkommer givetvis med intryck :) .

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-08-26 22:01

Hämtade denna idag :) , CR80es matchar fint. Som tur var fjärren med då jag glömde fråga om den innan.
P8260953.JPG
P8260953.JPG (98.12 KiB) Visad 5479 gånger

Ni som kan det här med surround grunkor, testade apparaten lite snabbt genom att koppla in min Tv box analogt och
tog en högtalare med inbyggd förstärkare, kopplade högtalaren till alla utgångar för att kolla att allt fungerade.
Front kanalerna lät väldigt oroliga, mitt kanalen var stabil samt att det blev stabilt när jag kopplade ur surround processorn.
Att surround kanalerna låter mysko när man kör utan frontar vet jag, men ska frontarna låta så?
Nu körde jag ju mono, så frontarna kanske måste kunna samarbeta för att bygga upp rätt ljudbild?
Detta får mig att fundera på om det inte vore ide att satsa på en centerhögtalare får att få en stabil dialog?
Vad tror ni?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-08-26 23:25

Kom på att centerkanalen kanske står på on, tänkte inte på det.
Fick ingen manual, får tanka hem den imorgon och gå igenom alla inställningar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-18 07:26

RMA:
Hur upplever du din 4B3 nu när det gått lite tid ?
Vist köpte du din ny i utlandet (tyskland?) och körde hem den ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-18 13:09

Den låter helt fantastiskt :P , är oerhört nöjd!
Köpte den från en auktoriserad butik i Litauen som demo ex med gratis frakt.
Har inte blivit mycket lyssnande på senare tid dock, fick tinnitus i somras som jag har varit lite orolig för att förvärra tyvärr :( .
Som tur är det inte värre än att jag enbart hör det när det är helt tyst omkring.
Insperationen har varit lite låg pga av det. Det får nog vara slut på tok nivåer vid lyssnandet.
Dessutom har jag fortfarande inte fått hem mina SD fötter från Ingvar. Mina Amp16 till surround är dock på väg, skickades igår :) .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-20 17:21

RMA skrev:

Har inte blivit mycket lyssnande på senare tid dock, fick tinnitus i somras som jag har varit lite orolig för att förvärra tyvärr :( .
Som tur är det inte värre än att jag enbart hör det när det är helt tyst omkring.
Insperationen har varit lite låg pga av det. Det får nog vara slut på tok nivåer vid lyssnandet.
Dessutom har jag fortfarande inte fått hem mina SD fötter från Ingvar. Mina Amp16 till surround är dock på väg, skickades igår :) .

Aaah okey jo jag var säker på att du ej köpte den i svedala :)

Men nej vad segt... :(
Då får man hoppas att det ej blir värre !
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-20 23:23

Ja det var lagom surt att jag fick det 1,5 vecka efter att jag beställde i32, satt och halvsov samtidigt som jag spelade ganska så högt.
Har pipit i öronen nonstop sen dess :( .
Hade nog inte beställt i32 om det hänt 2 veckor tidigare.
Lider som tur inte av det men är orolig att det kan bli värre, har faktiskt märkt att det blivit värre dom gånger man trots allt har spelat högt.
Mycket av iden med i32 var ju att kunna spela högre med bra ljud :| .
Har som sagt knappt lyssnat mer än allmän bakgrundsmusik, vilket låter utmärkt ioförsig.
Fick hem mina Amp16 idag så i helgen tänkte jag börja trimma in systemet lite, har inte ens öppnat cr80es för att justera basen än.
Min Bryston SP2 låter väldigt konstigt i surround läget, ljudet kommer o går o far omkring i frontarna.
Hoppas verkligen att det beror på att den är inställd med centern påslagen och apparaten försöker skicka ljuden dit, är den trasig blir det inte roligt.
I stereo läge fungerar den normalt.
Återkommer med intryck.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-21 13:21

Mm fattar det ! :roll:

Ja man får vara försiktig med sin hörsel... helt enkelt !

Hmm ja jag gillar inte grunkor för hembio, irriterande med alla möjligheter till fel i ljudet och inte tycker jag att man får ut så mycket i slutänden ändå. :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-22 19:27

Ja jag gillar inte heller att justera bland en massa menyer, tyvärr la fjärren av mitt i justeringarna :cry: .
Försökte löda om den utan resultat tyvärr, lyckades just programmera om min Harmony fjärr som jag fick med min BP26 och det lyckades faktiskt :) .
Får fortsätta vid annat tillfälle.

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2017-10-22 21:33

RMA skrev:

Tråkigt att du fortfarande har problem med tinnitusen.. När du beskriver hur du känner att du är rädd för att det ska förvärras så känner jag igen mig helt i det när jag fick min tinnitus. Jag själv blev väldigt ljudkänslig , hade problem på tex idrotten i skolan , musiken, i matsalen för jag tyckte att ljudnivån var för hög. Ljudkänsligheten la sig så småningom även att det tog tid för min del. Såhär i efterhand vet jag inte om ljudkänsligheten var öronen/trumhinnorna som hade fått så mkt stryk av min amatör DJ karriär eller om det helt enkelt var psykiskt. Jag menar första månaden med tinnitus höll jag på att bryta ihop. Från knäpptyst i huvudet till att ha en konstant högfrekvent pip/sus i öronen är jobbigt, speciellt när man ska sova och det är tyst. Så jag var också LIVRÄDD att det skulle bli värre och ljudkänsligheten jag upplevde kanske var en mental skyddskrets, man blir helt enkelt ljudkänslig för man är rädd för att det ska bli värre.

Men tinnitusen har jag kvar en idag, den är en del av livet och jag tänker inte på det längre. Och den har inte blivit värre efter Nattklubbstiden ,festivaler eller när man kom med i INO träsket :lol:

Men ta det försiktigt med volymen och försök att inte tänka på tinnitusen så ska du se att spelglädjen kommer snart igen! :)

Mvh
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-22 22:00

Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset :D .
Fick en rejäl smäll i ena örat för 20 år sen på en konsert, pianisten hackade skapligt på dom höga tonerna och jag stod nära högtalaren.
Gjorde ont som tusan och det dröjde flera månader innan det blev bra, så jag hoppas det inte blir värre nu heller.

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2017-10-23 10:51

RMA skrev:Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset :D .
Fick en rejäl smäll i ena örat för 20 år sen på en konsert, pianisten hackade skapligt på dom höga tonerna och jag stod nära högtalaren.
Gjorde ont som tusan och det dröjde flera månader innan det blev bra, så jag hoppas det inte blir värre nu heller.

Ja men så är det ju, har maan gett sig in i hifiträsket så är det ju svårt att nöja sig med köksradio oavsätt hur hörseln är :P

Du behöver nog inte vara orolig du behöver som sagt inte spela så högt. Jag menar du måste ju ha vunnit ljudkvalité med i32s emot i28 även på normala nivåer? :)
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-23 12:46

Martinlkpg skrev:

Ja men så är det ju, har maan gett sig in i hifiträsket så är det ju svårt att nöja sig med köksradio oavsätt hur hörseln är :P

Du behöver nog inte vara orolig du behöver som sagt inte spela så högt. Jag menar du måste ju ha vunnit ljudkvalité med i32s emot i28 även på normala nivåer? :)

Ja så är det ju, lär nog ha kvar dom resten av livet om inget drastiskt händer.
Finns ju inte så mycket att välja på om man vill förbättra helt enkelt 8) .

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-10-23 13:15

RMA skrev:

Aj då!!
Vad hände?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-10-23 13:31

Var på en rockkonsert i Göteborg för en himlens massa år sedan (Blue Öster Cult) och sedan dess har jag haft en konstant surrande eller ton i mina öron. Det började i det ena örat och km senare även i det andra. Till skillnad från de som har "seriös" tinnitus har mina problem varit hanterbara och vid normal användning av mina öron märker jag inte ens problemet. Men jag är känsligare numera för kraftiga ljud, speciellt i diskanten.

Sorry för OT, detta har ju inget med Bryston att göra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-23 15:06

sportbilsentusiasten skrev:
RMA skrev:

Aj då!!
Vad hände?

Satt och halvsov en kväll och spelade ganska så högt och ganska länge, tror att det inte är bra då musklerna troligen slappnar av och man blir extra känslig (min teori).

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-23 15:08

Bill50x skrev:

Var på en rockkonsert i Göteborg för en himlens massa år sedan (Blue Öster Cult) och sedan dess har jag haft en konstant surrande eller ton i mina öron. Det började i det ena örat och km senare även i det andra. Till skillnad från de som har "seriös" tinnitus har mina problem varit hanterbara och vid normal användning av mina öron märker jag inte ens problemet. Men jag är känsligare numera för kraftiga ljud, speciellt i diskanten.

Sorry för OT, detta har ju inget med Bryston att göra.

/ B

Helt ok, har ju själv dragit in det på det spåret och tycker det är intressant att höra andras upplevelser i frågan.
Bra att ta upp då det kan varna andra om inte annat.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-26 13:48

Segt...

Jag håller min ljudnivå nere pga bla det, nu spelas det aldrig så starkt hos mig ändå...
Så den främsta prsaken till att jag håller nere ljudnivån är grannar, lägenhet är verkligen en stooooooor kompromiss i denna hobby :roll:
Jag ska bara smälta tanken på att få flytta långt bort från jobbet och ta bil för att kunna bo i hus och få utöva min hobby så som jag egentligen vill.

Det är ju så det är, helt hopplöst att bo i lägenhet och hålla på med ljud, riktigt trist kombo...
Men om det i alla fall vore en modern och välbyggd ljudisolerad lägenhet så hade det ju varit lite bättre i alla fall, nu bor jag i 50tal lägenhet med ljudisolering inte ens medtänkt någon gång.
Så jag har en "lätt" överdimentionerad anläggning för vad jag kan använda alls, dock gör det inget för jag köpte anläggningen för framtiden och kommande boenden.
Antingen blir det en modern och ljuddämpad lägenhet eller hus framöver, det får tiden visa !

Jag kan säga att piPs med lätthet klarar dom medel ljudnivåer som jag "kan spela" utan att störa grannarna, perfekt var pi60s som gick på tomgång.
Nu är det total overkill :lol:
När jag spelar det basigaste jag har på den ljudnivå som ej stör för mycket så kan man knappast se infraY-4 röra sig alls, man måste lägga handen mot.
Men bra som satan låter det, och det var ju själva målet !

Sådant är det underbara livet i lägenhet :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-26 16:30

Det är ju nästan viktigare att det låter bra på jätte låga volymer, att man får det där fylliga och öppet tydliga ljudet vid lägsta tänkbara volym.
Det är inte så lätt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-27 09:03

RMA skrev:Det är ju nästan viktigare att det låter bra på jätte låga volymer, att man får det där fylliga och öppet tydliga ljudet vid lägsta tänkbara volym.
Det är inte så lätt.

Nä, det går inte.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-27 09:59

sprudel skrev:
RMA skrev:Det är ju nästan viktigare att det låter bra på jätte låga volymer, att man får det där fylliga och öppet tydliga ljudet vid lägsta tänkbara volym.
Det är inte så lätt.

Nä, det går inte.

Man kan spela klart lågt med horn och få ett anständigt ljud och det är bra horn förstås. Med vanliga högtalare så är det klart mycket besvärligare.

/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-27 11:55

Min upplevelse är den att konarea och att få till artikulationen är bra för lyssning på låg volym med behållen upplevd tydlighet och närvaro.
Dock är det oftast så att jag upplevt det fördelaktigt att även ha lite för mycket energi i området 100-500Hz vid riktigt svag lyssning, något man sedan ej vill ha om det ska spelas normalstarkt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-11-03 17:52

Pillade lite med inställningarna förra helgen och helt plötsligt fungerade fjärren igen 8O , märkligt.
Man var tvungen att ställa in varje ingång separat vilket jag tycker är konstigt framförallt på distans och volym, alla högtalare är ju på samma avstånd oberoende av vald ingång :? .
Nåja nu är det inställt iallafall, har inte hunnit titta på någon film än dock.
Nästa steg är att ställa in CR80es men har inte fått mina mjukfötter till i32 än trots ett antal påminnelser till Ingvar.
Får nog ringa honom nästa vecka igen då jag vill ha dom innan slutgiltig justering av filtret.
Återkommer med lite intryck och bilder.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-11-03 19:57

Fötterna låg i postlådan när jag kom hem :) .
Då kan man börja justera lite :) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-08 22:55

DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att konarea och att få till artikulationen är bra för lyssning på låg volym med behållen upplevd tydlighet och närvaro.
Dock är det oftast så att jag upplevt det fördelaktigt att även ha lite för mycket energi i området 100-500Hz vid riktigt svag lyssning, något man sedan ej vill ha om det ska spelas normalstarkt.

Hornsystem och/eller singel end-rörförstärkare är prima för lyssning på svag nivå.

Det är framförallt andratonsdistorsionen som är så bra på att berika klangen och skapa närvaro när nivån är för låg.

Men viktigast av allt om man vill spela svagt och njuta av det, är att det är tyst. Bakgrundtystnad kan vara den mest underskattade komponenten för njutning av musik. De flesta hem har på tok för hög bakgrundsstörnivå. Speciellt i stadsmiljö, men saker som kylskåp, varmvattenselement, lågenergilampor (vissa), vind, trafik och grannar, är ett gravt underskattat välljudshinder.

I nästan vilken anläggning som helst kan man med behållning spela svagt, om det är riktigt, riktigt tyst. Skall man vara noga så behöver man ju ha haft lite tid för att vänja sig vid tystnaden också. Någon eller ett par timmar efter att alla inom någon km har lagt sig... att då sätta på musik, lite svagt, kan verkligen vara fantastiskt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Traditional

Inläggav Traditional » 2017-11-12 01:14

IngOehman skrev:... Någon eller ett par timmar efter att alla inom någon km har lagt sig... att då sätta på musik, lite svagt, kan verkligen vara fantastiskt!

Yes. :)

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-12-08 14:32

IngOehman skrev:
DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att konarea och att få till artikulationen är bra för lyssning på låg volym med behållen upplevd tydlighet och närvaro.

Hornsystem och/eller singel end-rörförstärkare är prima för lyssning på svag nivå.

Det är framförallt andratonsdistorsionen som är så bra på att berika klangen och skapa närvaro när nivån är för låg.

Men viktigast av allt om man vill spela svagt och njuta av det, är att det är tyst. Bakgrundtystnad kan vara den mest underskattade komponenten för njutning av musik. De flesta hem har på tok för hög bakgrundsstörnivå. Speciellt i stadsmiljö, men saker som kylskåp, varmvattenselement, lågenergilampor (vissa), vind, trafik och grannar, är ett gravt underskattat välljudshinder.

I nästan vilken anläggning som helst kan man med behållning spela svagt, om det är riktigt, riktigt tyst. Skall man vara noga så behöver man ju ha haft lite tid för att vänja sig vid tystnaden också. Någon eller ett par timmar efter att alla inom någon km har lagt sig... att då sätta på musik, lite svagt, kan verkligen vara fantastiskt!

Vh, iö

Håller verkligen med dig:).

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2019-05-19 19:39

Köpte mig ett Bryston försteg 17cube samt dac Bda-3.
Denna kombo mot Benchmark Dac2 var en intressant upplevelse.
Bryston spelar så totalt öppet, rent, rent, linjärt
och med en obesvärat lätthet med ett djup och tystnad i ljudbilden jag inte varit med om tidigare(efter 2 dygn inspelning). Basen blev ännu tightare och bättre.

Jag kör 14BSST2 (till salu)till i32s och 14BSST(rätt serienr) till ProfY-4.
Fick samma känsla när jag gick från Rotel RB1590 mot Bryston 14BSST2. Musiken lät plötsligt så obesvärat,verklig och öppet. Har aldrig haft så bra ljud som jag har nu.
Tidigare haft: Pre25 /Oppo 105/ Nad 208 / Rotel 1080 /Rotel 1090 /1590.
Nu siktar jag på 14B3 till i32s samt 9B3 till ino i16s+ A2 armén (+9BSST till A2 Atmos)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-05-19 23:19

Grattis till inköpet! :D Har ju själv en BDA-3 här hemma samt ett par 28B3, hade varit kul att testa BP17 Cubed till det. Vad hos Benchmark DAC-2 saknas jämfört med Bryston-kombinationen?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-05-20 07:32

meshuggener skrev:Köpte mig ett Bryston försteg 17cube samt dac Bda-3.
Denna kombo mot Benchmark Dac2 var en intressant upplevelse.
Bryston spelar så totalt öppet, rent, rent, linjärt
och med en obesvärat lätthet med ett djup och tystnad i ljudbilden jag inte varit med om tidigare(efter 2 dygn inspelning). Basen blev ännu tightare och bättre.

Jag kör 14BSST2 (till salu)till i32s och 14BSST(rätt serienr) till ProfY-4.
Fick samma känsla när jag gick från Rotel RB1590 mot Bryston 14BSST2. Musiken lät plötsligt så obesvärat,verklig och öppet. Har aldrig haft så bra ljud som jag har nu.
Tidigare haft: Pre25 /Oppo 105/ Nad 208 / Rotel 1080 /Rotel 1090 /1590.
Nu siktar jag på 14B3 till i32s samt 9B3 till ino i16s+ A2 armén (+9BSST till A2 Atmos)

Spännande!
Den ser fin ut det där Bryston försteget :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-05-20 08:26

Det skulle vara väldigt intressant att prova en för- och slutstegskombo av de finare Bryston i min setup. Har vi någon distributör i Sverige?
Edit, Akkelis har väl Bryston?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-05-20 09:25

sprudel skrev:Det skulle vara väldigt intressant att prova en för- och slutstegskombo av de finare Bryston i min setup. Har vi någon distributör i Sverige?
Edit, Akkelis har väl Bryston?

Intresant att Bryston har en lista på icke aktoriserade återförsäljare vars produkter de inte kommer att hantera garantifrågor åt.
Undrar om dom köpt förstärkare som dom inte betalat för, eller om det cirkulerar fulkopior av Brystonprodukter?

Svenska generalagenten har info om Bryston här:
http://www.transientdesign.se/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2019-05-20 12:44

Rydberg skrev:Grattis till inköpet! :D Har ju själv en BDA-3 här hemma samt ett par 28B3, hade varit kul att testa BP17 Cubed till det. Vad hos Benchmark DAC-2 saknas jämfört med Bryston-kombinationen?

Tack så mycket. Förmodligen det bästa jag gjort hittills efter mina barn :-)
Benchmark dac 2 låter lite instängd och är varmare i karaktären samt ljudbilden är lite diffus. Sämre djup känsla (märkt i efterhand nu)

Bryston kombinationen spelar helt öppet och kristallklart allt är så obesvärat rent samtidigt lent på nått vis.
Ljudbilden har en tydlig uppställning samt både bredare och djupare än Benchmark.

Benchmarken är klart prisvärd med tanke på 1/4 av priset eller dylikt måste man säga.
Kör man i vanligt vardagsrum blir kanske Bryston kombon blir jobbig att lyssna på i längden.
Men nu i dedikerat inorum är det mumma :-)

Rydberg, var det så att du tyckte mera om 7b3 än dina äldre 28bsst2?
Är ubernöjd och vet egentligen varför jag ska ha cube :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-20 15:03

meshuggener skrev:
Rydberg skrev:Grattis till inköpet! :D Har ju själv en BDA-3 här hemma samt ett par 28B3, hade varit kul att testa BP17 Cubed till det. Vad hos Benchmark DAC-2 saknas jämfört med Bryston-kombinationen?

Benchmark dac 2 låter lite instängd och är varmare i karaktären samt ljudbilden är lite diffus. Sämre djup känsla (märkt i efterhand nu)

Bryston kombinationen spelar helt öppet och kristallklart allt är så obesvärat rent samtidigt lent på nått vis.
Ljudbilden har en tydlig uppställning samt både bredare och djupare än Benchmark.

Benchmarken är klart prisvärd med tanke på 1/4 av priset eller dylikt måste man säga.
Kör man i vanligt vardagsrum blir kanske Bryston kombon blir jobbig att lyssna på i längden.

Skulle vara spännande om du hade kunnat testa en större Chord också - var den skulle kvala in...

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2019-05-20 20:23

Ja verkligen :-)
Min gissning är att Försteget i Dac 2 kanske inte är så otroligt bra? Dac2 som ren Dac borde vara tillräckligt bra.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-05-20 20:31

meshuggener skrev:

Nja, 7B3 gjorde vissa saker bättre än 28B-SST men saknade lite själen i ljudet (även om jag får för mig att det blev bättre o bättre ju längre jag hade dem). Nu sålde jag både 28B-SST och 7B3 för att sedan skaffa 28B3. Tycker 28B3 kombinerar båda de föregående stegens kvaliteter, är riktigt nöjd.

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2019-05-21 12:19

Förstår det, 28B3 är klart MEGA!!. Har du fått Sybarite audio steget?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2019-05-21 20:31

meshuggener skrev:

Intressant, exakt samma upplevelse som jag har.
Det där stora öppna rena men samtidigt mjuka ljudet :P .
Med Cubed slutsteget kommer du nog få mer av den varan, stor skillnad mellan min 4BSST och 4B cubed.
Kanske inte lika stor skillnad från SST2 dock, men den finns nog där :) .
Svårt att stå emot feelgood känslan som Qubed ger :) .

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2019-08-23 08:26

Jag kör på ett Bryston 14 cube sedan igår.
Det gav samma upplevelse som med dac och försteg(cube)Nu är det mer av ALLT.

Väldigt annorlunda ljudbild mot sst2.
Bredden, djupet och alla lager i musiken äkta bakgrunds tystnad som verkar trolla fram små små detaljer i musiken.

Det finns nu låtar som låter helt verklighetstroget. Ett snäpp bättre än sst2.
MEN sämre inspelningar upplever jag som sämre med cube än med sst2 som var lite mera förlåtande lite köttigare lite mera värme som funkade bättte med tex metal.

Här har man ju tillfälle att ändra motstånd i i32s som idag har 2.2 ohms motstånd att testa gå tillbaka till 1.8ohm som ger lite lite mera "kött och värme"

MEN
Man lär ge steget lite speltid innan någon riktigt utvärdering görs. 100-150 timmar?
(Försteget och dac lät apa första tiden tog nog minst 150-200 timmar innan det lät som det skulle)

2-kanal delen i bion.
Oppon 203 & digione player
Bryston Bda-3. (dac)
Bryston BP 17 cubed(försteg)
i32s / Bryston 14cubed
Y-4 / Bryston 14sst
Ino högtalarkabel samt Holographic audio ULC signalkabel

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2019-09-20 20:34

Så här skriver James Tanner på Audio Circle om Cubed. Helt i linje med mina upplevelser. Körde med 4BSST i ca 10 år och kört 4BCubed i några år.

Hi Folks,

A reviewer asked me recently what differences the Bryston Cubed Amplifiers incorporated (because he was smitten) over previous versions of our amplifiers. So I thought our customers might find the following interesting.

BRYSTON Cubed Amplifier Philosophy

FIRST TO LAST WATT PHILOSOPHY:

A significant part of the design criteria for the new Cubed amplifiers was to develop amplifiers that would maintain an ideal power curve through the 'first and last watt'. Most amplifiers exhibit a power curve whereby the best noise floor, drive capability and distortion are maintained from about 1/3 power and up. The new Bryston Cubed series maintain their ideal power curve right from the first watt to the last watt. Think of it like a torque curve in a car. The sweet spot or the torque curve has been expanded.

Achieving this 'First-to-last-Watt' fidelity and clarity has to do with a number of design approaches:

• First is complete freedom from low-level crossover, or zero-crossing, artifacts. This is not as easy as it sounds. Most class-AB amplifiers have sufficient bias to prevent primary crossover distortion, but there is another type of crossover artifact called 'secondary crossover distortion', caused by insufficient speed in the driver transistors. We use very fast drivers to prevent this, but more important is Bryston's proprietary Quad Complementary Output design vastly reduces the capacitance 'seen' by the driver transistors, virtually eliminating storage delay in the output stage that could contribute to nonlinearities in the zero-crossing region.

• Second is Bryston's continuing efforts to reduce low-level noise. The clarity of Bryston's designs is enhanced at low listening levels by pushing the noise floor far below the signal level, improving the 'silence between the notes' and enhancing the clarity of the music at low power levels.

• Third is Bryston's concentration on reducing distortion at all levels, and most especially at high frequencies. Bryston amplifiers are perhaps the only designs to concentrate as much effort at reducing HF distortion artifacts as we do, and the results are remarkably 'flat' THD-with-frequency curves, showing almost no tendency to increase distortion as frequency rises. This has the effect of reducing overall 'haze', helping to pull the quietest passages out of the background.

• In addition to the above, the new Cubed Series employs highly effective RF rejection in the power supplies, which traps and eliminates radio-frequency hash from either interfering with or emanating from the amplifier via the power cable or signal cables.

There are other small contributors to this low-level clarity, some having to do with power-supply design for extreme stability, (and in Stereo or multi-channel amps, separated for each channel), which very notably improves the placement-in-space and focus of the sonic 'image'. We think the overall result is an unprecedented degree of clarity and freedom from artificiality, especially noticeable at lower levels in comparison with other designs, but continuing to even the highest outputs.

Further Info:

A few years ago, we had a review in a Swedish magazine that pronounced the 14B SST2 to be 'perfect'. That was not based on 'he liked it'; it had nothing to do with auditory preference, it had to do with transparency. The reviewer had and still has a setup where he can literally 'bypass' an amplifier to drop it out of the signal path, (dummy speaker load, gain-reduction L-pad, leading to a second amplifier to the speakers). The 14B SST2 turned out to be impossible to detect in the signal path, on any signal they tried, from simple guitar music to full orchestra ffff, to an electronic metronome with instant rise time and no overshoot. And it was the first audio device in his history to do so.

That does not mean the amplifier is actually 'perfect', of course. It just means that it is not contributing, (or subtracting), anything the ear can detect, to or from the signal path in an otherwise exemplary system.

From that result and many others of our own, we concluded that static distortion measurements do not tell the whole story. It would seem that if static THD and IMD are low enough, 0.001% or -100dB, they cease to be relevant factors in the transparency of the device. ‎More important are time smear, deviations in frequency-response, dynamic distortions, noise within the device or from RF interference, etc.

Thus we did not introduce our new 'Salomie' input stage (which we received a patent on) simply to reduce static distortion. Our newest 'Cubed Series' amplifiers do have lower THD and IMD than the 'Squared Series' that preceded them, but not significantly so. They measure out at about 0.001% or a bit below, over almost the entire frequency band. However, and we consider this to be most important, they are quieter and more musically accurate in a number of ways; First, the 20-20K noise is reduced, but the new input stage has far better PSRR, or power-supply rejection ratio. This means hash on the power-supply is rejected, in this case by more than 140dB. The input stage also has much better CMRR, or common-mode rejection. That means it rejects noise coming in on the signal cable much more completely than before. These are dynamic issues that can show up in a real-world system completely apart from static THD and IMD.

The audible improvements we realized with these approaches are rather subtle. They would have to be with amps that started out 'perfect' in at least one reviewer's description, but they show up from very low listening levels, almost whisper-quiet, where the silences are more inky-black than before. It's almost an unconscious realization. They amps also cope better with dirt and hash of all kinds on the power cord, from distorted 60Hz Voltage to RF. Thus the quiet middle-of-the-night listening is even more relaxing and emotionally accessible. The depth of the soundstage and the precision of instrument placement is closer to reality than ever before. ‎
Of course, that's what it really boils down to; recreating the original musical experience in your home. The 'you are there' feeling. It's what we have been pursuing from day one, and are still focused on. The Cubed Series is closer than ever.

james
« Last Edit: Yesterday at 04:57 pm by James Tanner »

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-25 09:02

Vore nog bättre om Tanner överlät det tekniska till de som faktiskt förstår vad de skriver.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-25 09:19

Morello skrev:Vore nog bättre om Tanner överlät det tekniska till de som faktiskt förstår vad de skriver.

De å sin sida hade skrivit på ett sätt som nästan ingen utöver du och Ingvar skulle uppskatta att läsa :wink: Man får skriva i nivå med tänkt läsarkrets.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2019-12-15 21:04

Hittade en sån här:
B135.jpg
B135.jpg (81.64 KiB) Visad 1632 gånger

Demo apparat från Norge till ett mycket bra pris.
Han kunde fixa DAC modul och fjärr till riktigt bra priser till den, så det blir det också.
Tänkte ha den till vardagsrummet då jag inte har någon ljudanläggning alls där.
Visade lite bilder till sambon på högtalare jag kunde tänka mig, dom flesta Carlsson modeller, Bremen äggen, pi25 och pi60.
Hon valde pi60! :P. Så Ingvars teknikbaserade design har tydligen ett bra WAF tal :) .
Hon kanske är lite hjärntvättad då jag haft i28 och i32 så länge vi känt varandra 8) .

Återgå till Generellt om hifi