Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen.![]()
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen.![]()
Mvh
Peter
Menar du att vinyl kan återge signalen med en precision på bättre än 1 ns?
shifts skrev:Stort tack för det inlägget Peter, mycket intressant läsning. Behöver läsa det några gånger till för att hänga med riktigt. Hade ingen aning om att ni också pysslade med FPGA:er, något som av någon anledning inte verkar särskilt vanligt bland andra tillverkare. Ställde faktiskt just den frågan till Rob Watts när han var i Warszawa och visade upp Dave DAC:en, om varför så få andra verkar använda sig av dessas styrkor. Han såg nästan lite generad ut och svaret som kom var lite för tillrätta lagt tror jag, men handlade väl mest om att kunskapen om hur man bäst nyttjar dem i DAC-konstruerande inte är så utbredd.
I och med deras Blu MK 2 CD-spelare, som med fördel paras ihop med Dave, ska de tydligen kunna nyttja över 1 miljon taps nu. Ska försöka gräva fram lite andra inlägg om detta från herr Watts och återkomma till tråden med.
shifts skrev:Ingvar: Finns artiklarna inskannade och tillgängliga som PDF:er tro? Jag var medlem i LTS i slutet av 90-talet, men det var väl försent för att kunna ta del av dessa artiklar om de publicerades i MoLT.
Även om de här sakerna gåtts genom tidigare, har nog inte att alla tagit del av informationen; chansen är större att jag gjort det, än att Rob Watts gjort det. Han verkar hur som helst ha kommit fram till sina idéer i mitten på 90-talet, men påstår att det inte gick att realisera teorierna förrän nu (när mer datakraft finns tillgängligt). Det kan ju bara vara säljsnack för sina idéer, men han verkar uppriktigt uppspelt och nyfiken på hur långt han kan ta tekniken. Uppspelthet gillar jag.
paa skrev:Är det artikeln: " "Sincen" nyckeln till CD-ekvaktionens lösning" som efterfrågas?
IngOehman skrev:Ja, det är bland annat den. Men det finns flera.
Skrev t ex en som handlade om en specifik studie som en Giri Klokocka (stavar säkert hans namn fel) gjort med avseende på effekter av trunkering av termer och vitsen av att hantera sådan snyggare.
Finns en del även i svar på brev från medlemmar.
I Sverige så tillhör artiklar författaren om inte speciella avtal som säger något annat skrivits.
Vh, iö
paa skrev:Är det artikeln: " "Sincen" nyckeln till CD-ekvaktionens lösning" som efterfrågas?
Den finns i nr 5 -92, den sista MoLTen i pocketstorlek.
Jag kan skanna den, om ingen annan jättegärna vill.
Det finns även en artikel om "Franska kurvor" i nr 1 -93 som kanske är intressant?
Det står i tidningen att "för innehållet svarar respektive författare" och har man inte skrivit på nåt avtal om ensamrätt så kan jag inte se något problem?
paa skrev:Vilken upplösning blir lagom, om jag skannar in det? Är 150 punkter OK?
paa skrev:Vilken upplösning blir lagom, om jag skannar in det? Är 150 punkter OK?
dewpo skrev:Jag förstår att detta är helt OT, Men jag har hängt upp mig på en sak resonemangen ovan. I en tid där man återupplivar skådespelar på vita duken kan inte jag förstå att det inte skulle vara helt möjligt att rekonstruera inspelningar långt bortom inspelningens ursprungliga begränsningar? Vore det inte helt möjligt ha en avancerad DAC som var uppkopplad mot en gigantisk databas som såg musiken snarare som ett fingeravtryck än en helfigur. Och rekonstruerade musiken i realtid med hänsyn tagen till den kända inspelningsplatsen instrument artister andra inspelningar på samma plats andra inspelningar av samma artist mm . Vore inte en fullskalig rekonstruktion av gammal musik tekniskt möjlig?
paa skrev:petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen.
IngOehman skrev:Håller INTE med om att man kan återskapa musik på detta vis, och det gäller skådespelare också.
Vad man kan göra är att skapa illusioner, men den del av ursprungshändelsen som gått förlorad på grund av tekniken som användes vid inspelningen, är för alltid förlorad. De illusioner man kan substituera händelsen med kan dock vara just illusoriska. Men det skall inte förväxlas med återgivning.paa skrev:petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen.
Vet inte vad Peter menar, men tidsfelen med analoga medier klara inte ens ms-noggrannhet, alltså 1 000 000 gånger sämre.
Dock räcker inte en uppgift om tidens fel i absoluta tal för att man skall kunna bedöma hörbarhetsaspekten, även hur felet yttrar sig spektralt spelar stor roll.
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:paa skrev:Menar du att vinyl kan återge signalen med en precision på bättre än 1 ns?
Vet inte vad Peter menar, men tidsfelen med analoga medier klara inte ens ms-noggrannhet, alltså 1 000 000 gånger sämre.
Dock räcker inte en uppgift om tidens fel i absoluta tal för att man skall kunna bedöma hörbarhetsaspekten, även hur felet yttrar sig spektralt spelar stor roll.
Jag menar att de digitala tidsfelen och inga andra än de digitala tidsfelen är noll och inget annat än noll i den analoga domänen så länge man aldrig gått in eller varit i den digitala domänen.
dewpo skrev:Men i så fall är kan man ju lika gärna säga att det förflutna är förflutet och att allt återskapande av en förfluten händelse en illusion, Ju bättre vi dokumenterat det förflutna desto bättre illusion kan vi skapa men på vilket sätt skulle inspelningen i sig skilja sig från annan dokumentation? Historien är förfluten men samtidigt närvarande då den ledat fram till nuet. Imorgon är idag endast ett minne. Men Naturens minne är Bra nästan fullständigt bar lite nött av tidens tand. Människors minne är sämre, Men hur som helst. Hur vi tar oss fram till illusionen måste ju kvitta lika och kvalitén på illusionen vara det avgörande! Att den illusion man sen söker göra kan vara att åter uppleva 50'talets Fm sändningar lika gärna som 80'talet Arena Rock är också helt oväsentligt. Jag menar att finns det en lapp där det står vilken studio utrustning som användes vid en inspelning så måste det vara ett lika kvalificerat historiskt av tryck som magnet bandens ljud information som alltid varit Ljudinspelnings utrustningens dokumentation av hädelsens ljud inte det faktiska ljudet eller den faktiska händelsen och kommer så förbli. Men samtidigt som stereon kämpar med att så naturtroget som möjligt åter ge det svunna ögonblicket finns där en verklighet och den verkligheten är att man sitter i sitt vardagsrum och drömmer sig bort. Ljudet som skapas skapas i Nuet det är aldrig en historisk händelse som letat sig genom tid och rum
petersteindl skrev:Med tanke på Svantes inlägg tänkte jag passa på att visa hur det ser ut i den kommande DAC som lilltroll utvecklat enligt gemensamt koncept.
Svante skrev:Ingvar: Det du skriver är riktigt UTOM just vilket synsätt som är bäst. Det finns inget olyckligt med att kalla det filter, eller som att beskriva den digitala anordningen just som ett filter; det är ju vad det är. Jag vet att du gillar sincen, men det finns saker i tidsdomänen som är rätt svåra att förstå, men som är väldigt enkla att förstå i frekvensdomänen. Tex så blir det snorenkelt (nåja) att förstå varför en samplad 20 kHz ton blir rätt rekonstruerad när man lågpassfiltrerar den. Det är inte lätt att illustrera med sincar. Bäst är det att förstå båda (eller är det möjligen "alla tre" om man ser ett interpolationsfilter som en sincadderare?) synsätten. Jag skulle tom rekommendera att man inte ger sig förrän man förstår det i både tids- och frekvensdomänen.
Så, i sak rätt, men pedagogiskt lite för enkelriktat. Alla förstår inte på samma sätt.
Svante skrev:petersteindl skrev:Med tanke på Svantes inlägg tänkte jag passa på att visa hur det ser ut i den kommande DAC som lilltroll utvecklat enligt gemensamt koncept.
Hehe, ja det ser ju bra ut. Jag har ett svagt minne av att jag pratade med Lilltroll om DACar på telefon för några år sedan. Undrar om jag inspirerade honom.
IngOehman skrev:dewpo skrev:Men i så fall är kan man ju lika gärna säga att det förflutna är förflutet och att allt återskapande av en förfluten händelse en illusion, Ju bättre vi dokumenterat det förflutna desto bättre illusion kan vi skapa men på vilket sätt skulle inspelningen i sig skilja sig från annan dokumentation? Historien är förfluten men samtidigt närvarande då den ledat fram till nuet. Imorgon är idag endast ett minne. Men Naturens minne är Bra nästan fullständigt bar lite nött av tidens tand. Människors minne är sämre, Men hur som helst. Hur vi tar oss fram till illusionen måste ju kvitta lika och kvalitén på illusionen vara det avgörande! Att den illusion man sen söker göra kan vara att åter uppleva 50'talets Fm sändningar lika gärna som 80'talet Arena Rock är också helt oväsentligt. Jag menar att finns det en lapp där det står vilken studio utrustning som användes vid en inspelning så måste det vara ett lika kvalificerat historiskt av tryck som magnet bandens ljud information som alltid varit Ljudinspelnings utrustningens dokumentation av hädelsens ljud inte det faktiska ljudet eller den faktiska händelsen och kommer så förbli. Men samtidigt som stereon kämpar med att så naturtroget som möjligt åter ge det svunna ögonblicket finns där en verklighet och den verkligheten är att man sitter i sitt vardagsrum och drömmer sig bort. Ljudet som skapas skapas i Nuet det är aldrig en historisk händelse som letat sig genom tid och rum
Man kan välja att se det på många sätt.
Men om man väljer att språkligt inte kunna skilja ett ljud som styrs helt av originalhändelsen (via kedjans överföringsfunktion) mot ett ljud som är skapat med ledtrådar från en händelse, så kommer man att förlora just den möjligheten.
Jag tycker det är bättre att se till att använda språket således att det går att skilja mellan de tu.
Det finns ju en signifikant skillnad - att den sorts ljudskapande som du talar om använder sig av en hel radda av mer eller mindre godtyckliga beslut (både modellen för ett konserthus, var i konserthuset ljudkällorna skall anses ha befunnit sig och inte minst hur de har spelat och även hur de har strålat, blir gissningar) för att skapa en ny ljudhändelse, som kommer att få okänt släktskap med originalhändelsen, eller rättare sagt okvantiferbart släktskap.
Att spela en gammal 78-varvare (t ex) är något helt annat, där finns i princip bara två komponenter utöver själva musikhändelsen:
1. En överföringsfunktion med linjära och olinjära fel.
2. Störningar.
Jag förenklar förstås. Men min poäng är att det i det senare fallet i många och mycket går att veta vad man förlorat och vad som är oförlorat.
- - -
Det är lite som att jämföra en person som filmar en dag i sitt liv, men en person som sätter upp en pjäs baserat på vad förstnämnda personen skrev i sin dagbok.
Den som tittar på pjäsen vet inget om vad som är sant och vad som inte är det, man kan inte veta om skådespelarna ser ut som originalpersonerna, man kan inte veta i vilken grad dialogen är sann eller ett resultat av en dramaturgs ansträngningar. Och för att hårddra det (vilket måste göras för resonamanget - man vet inte ens om det som står i dagboken är riktigt, eftersom redan det kan vara förvrängt av mänskliga faktorn.
Kamerans förvrängning är något helt annat, eftersom det är en skapligt statisk mojäng utan eget medvetende. Man vet inte vad den INTE visar, men det man ser och hör går att ta ställning till på så vis att man kan bedöma ursprungstroheten ned till ett visst filosofiskt djup (om händelserna t ex är skådespelade så kanske man inte kan se det, men man får se vad som hände, oavsett orsakerna till det).
Vh, iö
petersteindl skrev:Alla som läser detta skall veta att Svante och Lilltroll har starka band sedan deras gemensamma period på KTH där Svante var lärare och Lilltroll elev och efter examen började jobba på KTH under Svantes som var närmaste chef. Ungefär så. . . typ.
IngOehman skrev:Du gör som du vill.
Svante skrev:petersteindl skrev:Alla som läser detta skall veta att Svante och Lilltroll har starka band sedan deras gemensamma period på KTH där Svante var lärare och Lilltroll elev och efter examen började jobba på KTH under Svantes som var närmaste chef. Ungefär så. . . typ.
Nej, chef har jag aldrig varit, men han gick elaken med mig som lärare. Han gjorde senare exjobb hos oss på delningsfilter och blev forskningskollega där han trollade bort oljud så att man kunde frilägga en röst. Fasen vad rolig man låter när man pratar i buller...Sen blev han faktiskt min chef ett tag när jag extraknäckte lite hos honom. Typ.
Vi har inspirerat varann mycket, det var fö Lilltroll som fick mig att skriva Basta!.
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Alla som läser detta skall veta att Svante och Lilltroll har starka band sedan deras gemensamma period på KTH där Svante var lärare och Lilltroll elev och efter examen började jobba på KTH under Svantes som var närmaste chef. Ungefär så. . . typ.
Nej, chef har jag aldrig varit, men han gick elaken med mig som lärare. Han gjorde senare exjobb hos oss på delningsfilter och blev forskningskollega där han trollade bort oljud så att man kunde frilägga en röst. Fasen vad rolig man låter när man pratar i buller...Sen blev han faktiskt min chef ett tag när jag extraknäckte lite hos honom. Typ.
Vi har inspirerat varann mycket, det var fö Lilltroll som fick mig att skriva Basta!.
Om man försöker överrösta buller dagligen så slits väl rösten en del, eller? Man skriker kanske lite för mycket och går väl upp nåt tonsteg. Filtrerar man bort bullret så börjar man väl närma sig något som låter som Hitlertalkan jag tänka.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Om man försöker överrösta buller dagligen så slits väl rösten en del, eller? Man skriker kanske lite för mycket och går väl upp nåt tonsteg. Filtrerar man bort bullret så börjar man väl närma sig något som låter som Hitlertalkan jag tänka.
IngOehman skrev:Njaee, som ett Hitlertal låter det inte. Inte alls faktiskt. Han Adolf skrek ju för att skapa drama, inte för att omedvetet överrösta något.
IngOehman skrev:Njaee, som ett Hitlertal låter det inte. Inte alls faktiskt. Han Adolf skrek ju för att skapa drama, inte för att omedvetet överrösta något.
IngOehman skrev:Ja precis.
Hans skäl att skrika var inte ett omedvetet sätt att tränga igenom buller, utan ett helt medvetet sätt skapa drama, ja för att övertyga.
Finns talen med marginalanteckningarna bevarade? Det låter ju lite som en myt att han skulle ha formulerat sig just så, och i talen är ju intrycket snarast det motsatta - att koleriskheten ökade när han närmade sig kärnan samtidigt som väl argument knappt innehölls i talen överhuvudtaget. Så är det sant att han antecknat sålunda så vore det kul att se.
Vh, iö
shifts skrev:De här sista posterna är inte jätteintressanta sett ur trådens ursprungliga inriktning. Fortsätt gärna i Öppen diskussion.
IngOehman skrev:Vill bara nämna att det alltid är lätt att stirra sig blind på saker och övervärdera betydelsen av sådant man kan mäta, och glömma bort att ta reda på hur det mätbara relaterar till vad som går att höra.
Exempelvis tror jag de flesta skulle bli förvånade om de fick lyssna på en klassisk flerbitsomvandlare HELT utan det analoga filtrer. Alltså med full trappstegsform, helt obekämpad - HF-skräp av dignitet, rakt ut, och in i anläggningen som sitter efter.
När man vet hur det låter (i en anläggningar av hög kvalitet som kan hantera HF-skräpet utan att skapa nya distorsionsfenomen) så blir man försiktigt tveksam till formuleringar om "osnygga filter" där flanken är lite långsam och lite, lite skräp finns kvar över Fs/2.
Missförstå mig inte, jag tycker det är dumt att så många rekonstruktionspulser har ett eneriinnehåll som sträcker sig liiite för högt upp i frekvens, men det blir lätt så att man i en diskussion där man anmärker på något sådant, får den som läser det att få en TOTALT FELAKTIG bild av hörbarheten.
Vh, iö
Svante skrev:Får jag påpeka då att det osnygga ligger i valet att inte lägga transitionsbandet under fs/2 utan att lägga det halvvägs kring fs/2. Det blir så om man stirrar sig blind på att impulssvaret ska vara en sinc med rippel som motsvarar fs/2. Man behöver lägga ripplet lite långsammare så bryter filtret lite lägre. Det är ren slentrian att inte göra det.
Därför är det osnyggt, även om hörbarheten i de flesta (alla?) fall är noll.
Riktigt bra omsamplare gör det snyggt. Chords två omvandlare som jag har testat gör det också. De flesta DACar gör det inte. Det är ingen stor grej, men nu när allt annat är så nära perfekt så kan man väl fixa till även detta?
petersteindl skrev:Svante skrev:Får jag påpeka då att det osnygga ligger i valet att inte lägga transitionsbandet under fs/2 utan att lägga det halvvägs kring fs/2. Det blir så om man stirrar sig blind på att impulssvaret ska vara en sinc med rippel som motsvarar fs/2. Man behöver lägga ripplet lite långsammare så bryter filtret lite lägre. Det är ren slentrian att inte göra det.
Riktigt bra omsamplare gör det snyggt. Chords två omvandlare som jag har testat gör det också. De flesta DACar gör det inte. Det är ingen stor grej, men nu när allt annat är så nära perfekt så kan man väl fixa till även detta?
Vad är halvvägs kring fs/2? Menar du 11 kHz för CD-systemet?
Just nu ligger cut off i vår DAC på 21 kHz då fs=44,1 kHz. Vid 21 kHz är nivån ungefär -50 dB.
petersteindl skrev:Så här har Burr Brown gjort det i sin filterkrets 1704DF
[ Bild ]
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:För att allt skall bli rätt så krävs inte bara hög kapacitet - det krävs att man kan stå ut med fördröjningen också.
Det är inte alltid så att det är okej att vänta väldigt länge innan signalen kommer ut. T ex inte när ljudet hör ihop med bild.
Jag hade snarare önskat att man när CD-systemet bestämdes, hade valt 20 bitar och 50 kHz. Så mycket hade blivit så mycket enklare då. Visst, man hade fått 29,44% kortare speltid, men det hade ändå gått att pressa speltiden uppåt 55 minuter. Inte så dåligt ändå. Och det hade faktiskt till och med gått att nå långt över en timme med 20/50, om man hade trimmat systemets effektivitet på lite andra sätt.
Vh, iö
Svante skrev: Det är först om man spelar in och upp samtidigt som det är ett problem.
Piotr skrev:Svante skrev: Det är först om man spelar in och upp samtidigt som det är ett problem.
Men endast om man behöver medhörning utav det inspelade, right?
Dvs. direkt återkoppling utav det som spelas in "nu", inte det tidigare som man "spelar till".
Svante skrev:Fördröjning är inget problem när man talar om en lagrad signal. Man kan ju mycket enkelt tjyvtitta på kommande sampel och på så sätt få en (virtuell) nollfördröjning. Det är först om man spelar in och upp samtidigt som det är ett problem.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Fördröjning är inget problem när man talar om en lagrad signal. Man kan ju mycket enkelt tjyvtitta på kommande sampel och på så sätt få en (virtuell) nollfördröjning. Det är först om man spelar in och upp samtidigt som det är ett problem.
Finns väl mycket väl ett use case för en DAC att spela upp en digital signal som originerar i ett dator- eller tv-spel?
Johan_Lindroos skrev:Bildvisare och ljudavkodare har inbyggda värden om deras respektive fördröjningar och kommunicerar detta över HDMI-protokollet. "Basic stuff". Dock funkar det ofta inte så bra i praktiken är min egen uppfattning. Särkilt inte om man har många olika apparater och skärmar anslutna. Jag behöver ofta fingra på läppsynkjusteringen.
IngOehman skrev:...
Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare.
Men om man vill ha 24 bitars upplösning då, även i det korta perspektivet? Det blir typ 5 000 000 samples delay, alltså runt två minuter i fördröjning...
PS. Resonemanget härovan utgår ifrån en samplingsfrekvens på lite mera än 2 x 20 000 Hz.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare..
Men om man vill ha 24 bitars upplösning då, även i det korta perspektivet? Det blir typ 5 000 000 samples delay, alltså runt två minuter i fördröjning...
Att låtsas som att det inte är något problem duger inte. I praktiken så behöver man tillgripa andra (intelligentare) lösningar än att förlänga sincen så den blir så lång att man kan trunkera den bryskt utan att det ger störande artefakter. En sak som man kan göra är att "fulstarta" vågformsrekonstruktionen. Det går, och får till följd att ljudkvaliteten stiger medan man spelar. 16 bitars upplösning för trunkeringsdisorsionen når man då efter runt en halv sekund.
petersteindl skrev:Efter diskussionerna i den här tråden har jag beslutat att se vad vi kan uppnå om vi utnyttjar befintlig FPGA till 99 %. Hittills har vi utnyttjat 17 % vilket innebär att befintlig FPGA sover i 83 %Jag har bestämt att den skall f-n upp och jobba i sitt anletes svett, FPGAn alltså.
![]()
Det är bara lite annorlunda mjukvara som skall till. Det arbetet blir kanske klart i nästa vecka.
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:IngOehman skrev:Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare..
Att låtsas som att det inte är något problem duger inte. I praktiken så behöver man tillgripa andra (intelligentare) lösningar än att förlänga sincen så den blir så lång att man kan trunkera den bryskt utan att det ger störande artefakter. En sak som man kan göra är att "fulstarta" vågformsrekonstruktionen. Det går, och får till följd att ljudkvaliteten stiger medan man spelar. 16 bitars upplösning för trunkeringsdisorsionen når man då efter runt en halv sekund.
Ja, den argumentationen är inget vidare. Det ideala impulssvaret för rekonstruktionsfiltret må vara en sinc, men det betyder inte att den bästa realiseringen av ett FIR-filter innehåller en fultrunkerad sinc. Förstås ska man vid dimensioneringen av rekonstruktionsfiltret släppa tidsdomänen och i stället optimera mot det filtret ska göra, nämligen ta bort allt över fs/2 och låta allt under fs/2 vara kvar. Den dimensioneringen görs bäst i frekvensdomänen, tumregelmässiga resonemang i tidsdomänen med fultrunkering med rektangulärt fönster leder lätt fel precis som du visar. Vågformen som lagras i FIR-filtrets koefficienter ska förstås starta mjukt och snyggt, allt annat är dumt. Jag använder i bästa förinställningen på min omsamplare 640 sinc-perioder* med den får jag filtersvar enligt bilderna. Filtrets dämpning i spärrbandet över 22300 Hz är aningen bättre, det som syns är brusgolvet från de 32-bits floatar som används. Filterkoefficienterna är faktiskt skapade utgående från en algoritm i tidsdomänen, men valet av parametrar har jag utvärderat i frekvensdomänen. Lilltrolls dimensionering är (gissar jag) helt optimerad i frekvensdomänen (med Matlab?) och därmed antagligen ytterligare optimerad.
Att stirra sig blind på tidsdomänen, sincen och förenklade metoder att förutse hur många tappar som behövs när man dimensionerar rekonstruktionsfilter blir ungefär lika fel som om man beräknar tidsupplösningen som 1/fs.
*Det är bättre att tala om antal sinc-perioder än antal tappar, eftersom antalet tappar skalar med grad av översampling. 640 sinc-perioder motsvarar 29 ms vid 44100 Hz samplingsfrekvens. Jag har alltså pratat om fördröjningar i den storleksordningen hela tiden.
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:Får jag påpeka då att det osnygga ligger i valet att inte lägga transitionsbandet under fs/2 utan att lägga det halvvägs kring fs/2. Det blir så om man stirrar sig blind på att impulssvaret ska vara en sinc med rippel som motsvarar fs/2. Man behöver lägga ripplet lite långsammare så bryter filtret lite lägre. Det är ren slentrian att inte göra det.
Just nu ligger cut off i vår DAC på 21 kHz då fs=44,1 kHz. Vid 21 kHz är nivån ungefär -50 dB.
Jag syftar på den mätstandard som de flesta tillverkare verkar använda där transitionsbandet ligger mellan 0,454*fs och 0,546*fs, vilket översatt till 44,1 kHz samplingsfrekvens blir 20-24,1 kHz. Har man förstått sampling, och köper tanken att man har lagt fs/2 vid 22,05 kHz, dvs en gnutta över 20 kHz (det som brukar anses vara den högsta hörbara frekvensen) så borde transitionsbandet ligga mellan 20 och 22,05 kHz. Eller mellan 0,454*fs och 0,5*fs.
petersteindl skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare..
Ja, den argumentationen är inget vidare. Det ideala impulssvaret för rekonstruktionsfiltret må vara en sinc, men det betyder inte att den bästa realiseringen av ett FIR-filter innehåller en fultrunkerad sinc. Förstås ska man vid dimensioneringen av rekonstruktionsfiltret släppa tidsdomänen och i stället optimera mot det filtret ska göra, nämligen ta bort allt över fs/2 och låta allt under fs/2 vara kvar. Den dimensioneringen görs bäst i frekvensdomänen, tumregelmässiga resonemang i tidsdomänen med fultrunkering med rektangulärt fönster leder lätt fel precis som du visar. Vågformen som lagras i FIR-filtrets koefficienter ska förstås starta mjukt och snyggt, allt annat är dumt. Jag använder i bästa förinställningen på min omsamplare 640 sinc-perioder* med den får jag filtersvar enligt bilderna. Filtrets dämpning i spärrbandet över 22300 Hz är aningen bättre, det som syns är brusgolvet från de 32-bits floatar som används. Filterkoefficienterna är faktiskt skapade utgående från en algoritm i tidsdomänen, men valet av parametrar har jag utvärderat i frekvensdomänen. Lilltrolls dimensionering är (gissar jag) helt optimerad i frekvensdomänen (med Matlab?) och därmed antagligen ytterligare optimerad.
Att stirra sig blind på tidsdomänen, sincen och förenklade metoder att förutse hur många tappar som behövs när man dimensionerar rekonstruktionsfilter blir ungefär lika fel som om man beräknar tidsupplösningen som 1/fs.
*Det är bättre att tala om antal sinc-perioder än antal tappar, eftersom antalet tappar skalar med grad av översampling. 640 sinc-perioder motsvarar 29 ms vid 44100 Hz samplingsfrekvens. Jag har alltså pratat om fördröjningar i den storleksordningen hela tiden.
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag ser av dina kurver att de inte är i närheten av att satisfiera följande du skriver.Svante skrev:petersteindl skrev:
Jag syftar på den mätstandard som de flesta tillverkare verkar använda där transitionsbandet ligger mellan 0,454*fs och 0,546*fs, vilket översatt till 44,1 kHz samplingsfrekvens blir 20-24,1 kHz. Har man förstått sampling, och köper tanken att man har lagt fs/2 vid 22,05 kHz, dvs en gnutta över 20 kHz (det som brukar anses vara den högsta hörbara frekvensen) så borde transitionsbandet ligga mellan 20 och 22,05 kHz. Eller mellan 0,454*fs och 0,5*fs.
Din kurva kör kringlor kring de standarder du nämner. Vad ligger du på? Mellan 0,492*fs och 0,5*fs?![]()
Det är i alla fall ungefär så som vi nu optimerar där fs/2 skall ligga på ungefär -180 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:
Nej, just det, inställningen ger "bara"-113 dB vid fs/2. Vid 0,506 fs drunknar den dock i 24-bitsbruset, dvs ligger under -150 dB. Jag skulle kanske flytta ner knäet mot lite lägre frekvenser så att den börjar falla redan vid 21500 Hz. Eller inte. Man kan också nämna att det är digitalt MÄTTA kurvor du ser, det är alltså spektrum för en riktig (digital) signal som har passerat genom filtret. Jag är rätt övertygad om att filterkurvan du visade är en teoretisk beräkning av filterkurvan (?). Hur ser spektrum för en 24-bitssignal ut som har passerat din filterimplementation?
Nu är båda våra filterkonstruktioner långt bättre än de i de flesta DACar på marknaden. Jag skulle kunna posta valfri mätning på någon DAC här, men låter bli. Det blir ju lite orättvist när signalen faktiskt har blivit analog på vägen också. Våra kurvor är ju tagna helt i den digitala domänen. Hursomhelst så brukar dämpningen vid fs/2 vara c:a 3-15 dB, typiskt och det är dåligt. Eller "osnyggt" om man inte vill vara så hård.
Svante skrev:IngOehman skrev:Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare..
IngOehman skrev:Nej, så är det inte.
Dels är det INTE meningen att användaren skall ta hand om synkningen själv. Det är automatiskt och en del av vad HDMI-protokollet medger. Bildvisaren berättar för hemmabioförstärkaren om sin delay (som även kan ändra sig när man ändrar bildvisarens insrällningar, och då berättas även det, det är alltså ingen konstant utan ett värde som kan ändra sig beroende på hur bildvisaren är inställd).
Dessutom är fördröjningen mellan olika DACar alls inte samma. Olika DACar har väldigt olika fördröjningar. Vet inte varför du tror att de skulle vara väldigt lika varandra? De som har längst fördröjning har hundratals gånger mera fördröjning än de med kortast.
Däremot är det i normalfallet så, att fördröjningen för bilden är mångfaldigt större än den som gäller ljudet, och det är det som är skälet till att man hanterar synkningen genom att anpassa ljudets fördröjning. Och en bra sak med det är att det gör behovet av att lagra data mindre.
Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare..
Vh, iö
- - - - -
PS. Resonemanget härovan utgår ifrån en samplingsfrekvens på lite mera än 2 x 20 000 Hz.
Vh, iö
Svante skrev:Ok, upplys mig då, om HDMI-protokollet har hand om synkningen, hur hanteras då DACar med olika fördröjning? Talar DACen om för sändaren hur mycket fördröjning den har? Isf, vad är problemet med att ha en DAC med lång fördröjning?
IngOehman skrev:När du nu håller med om allt det jag skriver, varför gör du så stora ansträngningar för att få det att verka som motsatsen? Trist retorik.![]()
Är det en sorts hämnd för de fel jag påpekade i ditt tidigare inlägg?
Vh, iö
petersteindl skrev:Alla upsamplingssteg skall optimeras och köras tillsammans för att totalen skall optimeras.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:...
Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare.
Vh, iö
Ingvar, det finns helt andra sätt att göra detta på som gör att man exempelvis får 256 000 tappar d v s samples delay med totalt sett inte mer än 45 ms fördröjning. Det sker då upsampling i de olika stegen. Då har man dessutom alla beräkningar i 36 bitar vilket blir ett krav om man skall beräkna korrekta resultat med lågt digitalt brus. Dessutom kan man använda ett betydligt snyggare tidsfönster än rektangulärt d v s trunkering.
petersteindl skrev:I den DAC som jag nu utvecklar med lilltroll så kan vi få 5 000 000 samples delay d v s taps i de digitala filtren där tidsfördröjningen totalt blir 55,36 ms d v s lite drygt 55 ms. Det är då förenat med upsampling vilket är en självklarhet om man skall införa digitala filter.
Svante skrev:petersteindl skrev:Alla upsamplingssteg skall optimeras och köras tillsammans för att totalen skall optimeras.
Varför samplar ni upp i flera steg?
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Alla upsamplingssteg skall optimeras och köras tillsammans för att totalen skall optimeras.
DACen kan ta emot signaler med olika format, typ Fs 44,1/48/88,2/96/176,4/192/352,8/384/705,6/768 kHz. Upsampling sker därefter 8 ggr och sedan 8 eller 16 ggr. Beroende på format in behövs det olika steg. Den sista upsamplingen har skett med linjär interpolation. Vi skall se om vi istället kan använda sincen även där.
Med befintlig FPGA vet jag inte. Med senaste generation är det inga problem.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Vill man ha perfekt fassymmetri och extrem branthet (kort avstånd från full signal till -144 dB, eller vad man nu vill klara för spärrbandsdämpning) så blir rekonstruktionspulsen låååååååång....
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
DACen kan ta emot signaler med olika format, typ Fs 44,1/48/88,2/96/176,4/192/352,8/384/705,6/768 kHz. Upsampling sker därefter 8 ggr och sedan 8 eller 16 ggr. Beroende på format in behövs det olika steg. Den sista upsamplingen har skett med linjär interpolation. Vi skall se om vi istället kan använda sincen även där.
Med befintlig FPGA vet jag inte. Med senaste generation är det inga problem.
Mvh
Peter
Aha, har ni alltså en fix (hög) samplingsfrekvens i det som egentligen är DACen och samplar om alla olika till denna enda samplingsfrekvens? Ja, då får man tänka både en och två gånger, att interpolera en 44100Hz-signal till 192000Hz (ni har kanske en annan "hög" samplingsfrekvens) innebär ju att de nya samplen hamnar på olika ställen mellan de ursprungliga. Men så länge det är ett rationellt tal som faktor mellan de två samplingsfrekvenserna går det. Större heltal i förhållandet gör dock att man behöver mer minne att lagra koefficienter i även om det inte behövs mer beräkningskapacitet. Det heter nåt speciellt det där... Hmm. Ah, "polyphase filtering" heter det. Då räknar man ut tappar för den gemensamma jättehöga* samplingsfrekvensen, men använder inte alla för varje nytt sampel. Har man vissa fixa frekvenser, vilket man har i DAC så vet man precis vilka beräkningar som behöver göras. Jag fick lite bök i min omsamplare, för jag ville kunna sampla om hur som helst. Så jag använder polyphase om frekvensförhållandet går att beskriva som ett rationellt tal med heltal <2000. Annars räknar jag ut koefficienterna "on-the-fly", vilket blir en faktor 10 långsammare, ungefär.
*Vid tex 44100->48000 kan man se det som att man samplar upp till 160*44100=7056000Hz och sedan samplar ner till 7056000/147=48000 Hz. Koefficienter behövs då till motsvarande 7,056 MHz samplingsfrekvens, men samplen behöver bara räknas ut motsvarande 48 kHz samplingsfrekvens; man använder bara en del av koefficienterna per sampel, men vilka man använder roterar.
petersteindl skrev:Fast Tolvan data XII Sopran Insaneär väl fortfarande Herre på täppan. Undrar om den jobbar i realtid?
![]()
---- Process performance profiling 2017-01-29 21:13:02
Total process execution time: 1,270 s
0,061 s 4,824% Sine generator (1000 Hz), 10 s
0,033 s 2,571% Save to channel 0
0,031 s 2,478% Save to channel 1
0,001 s 0,091% Load from channels 0 1
1,038 s 81,734% Resample to 96000 Hz (Decent)
0,103 s 8,150% Save to channels 2 3
---- Process performance profiling 2017-01-29 21:13:40
Total process execution time: 19,491 s
0,058 s 0,297% Sine generator (1000 Hz), 10 s
0,020 s 0,101% Save to channel 0
0,020 s 0,104% Save to channel 1
0,001 s 0,006% Load from channels 0 1
19,340 s 99,233% Resample to 96000 Hz (Insane)
0,049 s 0,252% Save to channels 2 3
Svante skrev:IngOehman skrev:Vill man ha perfekt fassymmetri och extrem branthet (kort avstånd från full signal till -144 dB, eller vad man nu vill klara för spärrbandsdämpning) så blir rekonstruktionspulsen låååååååång....
Här behöver du kanske definiera vad du menar men "lå...ång" och "extrem branthet", men jag börjar undra om du faktiskt inte förstår att fönstring av sincen minskar de där kraven väldigt mycket. Jag visade nyss ett exempel som (med kanske en liten lätt modifikation) dämpar med över 100 dB från 21,5 kHz till 22,05 kHz (är det extremt brant?) och där den symmetriska fönstrade sincens längd blev 29 ms. Man kan ställa högre krav, men speciellt lång behöver inte rekonstruktionspulsen bli. Inte några två minuter iaf. Och den ger nollfas för alla frekvenser.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Vill man ha perfekt fassymmetri och extrem branthet (kort avstånd från full signal till -144 dB, eller vad man nu vill klara för spärrbandsdämpning) så blir rekonstruktionspulsen låååååååång....
Här behöver du kanske definiera vad du menar men "lå...ång" och "extrem branthet", men jag börjar undra om du faktiskt inte förstår att fönstring av sincen minskar de där kraven väldigt mycket. Jag visade nyss ett exempel som (med kanske en liten lätt modifikation) dämpar med över 100 dB från 21,5 kHz till 22,05 kHz (är det extremt brant?) och där den symmetriska fönstrade sincens längd blev 29 ms. Man kan ställa högre krav, men speciellt lång behöver inte rekonstruktionspulsen bli. Inte några två minuter iaf. Och den ger nollfas för alla frekvenser.
Nej, det är inte extremt brant. Jag talar om brantheter som är 100-tals gånger större.
De man får med en lång sinc. Det skrev jag ju.
Jag får intrycket att du inte förstår hur de här sakerna fungerar. Du verkar bara försöka skriva otrevliga inlägg. Det tycker jag du kan sluta upp med. Men framförallt kan du läsa det jag skriver lite ordentligare, så slipper du missförstå dem oavsiktigt. Avsiktliga missförstånd hjälper det förstås inte emot. Sysslar du med sådana (svårt för mig att veta, men det ser nästan ut som om det är avsiktligt) så kan du väl bara sluta upp med det. Det förstör diskussionen.
Men i klartext - fönstring av sincen drabbar LP-funktionens branthet*. Problemet med delay (och/eller andra olustigheter) om man inte gör det, är dock ett bra skäl att göra det ändå. Om du verkligen på allvar tror de dumheter du skriver om min uppfattning om meningsfullheten av fönstring, så läs artiklarna jag skrev i början av 90-talet om saken.
Vh, iö
- - - - -
*Vilket inte behöver vara något större problem, även om det kostar bandbredd. Med en "äkta" sinc, läs så försiktigt fönstrad att den blir så lång som jag skrivit om tidigare i tråden, säg så man får start och stoppfel med bättre än 16 bitars upplösning, så vinner man runt en halv kHz i bandbredd.
Johan_Lindroos skrev:Bildvisare och ljudavkodare har inbyggda värden om deras respektive fördröjningar och kommunicerar detta över HDMI-protokollet. "Basic stuff". Dock funkar det ofta inte så bra i praktiken är min egen uppfattning. Särkilt inte om man har många olika apparater och skärmar anslutna. Jag behöver ofta fingra på läppsynkjusteringen.
petersteindl skrev:shifts skrev:Var det ett personligt behov du uppfyllde genom att ta fram
D/A-omvandlaren? Det är det kanske alltid för en del konstruktörer... Men
jag är lite nyfiken på hur behovet i så fall såg ut. Tycker du behovet ser
likadant ut i dag?
Låter nästan som en intervju det här
Oj, jag återkommer. Det blir en lång historia. 1997 kom Bremendacen utDet var det året Stig Carlsson dog
jag registrerade Bremen Production AB det året. 1998 flyttade jag till Bjärred i Skåne och var åter på plats i Saltsjö-Boo den 1a december 1999. Det var den dagen då det blev total storm med snöfall och underkylt regn.
![]()
Nu skall jag fixa kaffe
shifts skrev:petersteindl: Har tänkt dyka upp i tråden igen med smarta följdfrågor, men har inte riktigt haft sinnesro för detta. Hur som helst insåg jag i dag hur dina inlägg i denna tråd nästan kommit att bli en fortsättning på detta meningsutbyte vi hade 2009:petersteindl skrev:shifts skrev:Var det ett personligt behov du uppfyllde genom att ta fram
D/A-omvandlaren? Det är det kanske alltid för en del konstruktörer... Men
jag är lite nyfiken på hur behovet i så fall såg ut. Tycker du behovet ser
likadant ut i dag?
Låter nästan som en intervju det här
Oj, jag återkommer. Det blir en lång historia. 1997 kom Bremendacen utDet var det året Stig Carlsson dog
jag registrerade Bremen Production AB det året. 1998 flyttade jag till Bjärred i Skåne och var åter på plats i Saltsjö-Boo den 1a december 1999. Det var den dagen då det blev total storm med snöfall och underkylt regn.
![]()
Nu skall jag fixa kaffe
Kul
shifts skrev:Stort tack Peter, tack för inblicken i vad som drev dig i utvecklingsarbetet. Det uppskattas verkligen att du tog dig tiden att dela med dig.
IngOehman skrev:Jag känner lite att det, liksom när man skulle ta ställning till förstainlägget i där här tråden, fortfarande är viktigt att inte tappa proportionerna.
Det är lätt att man när man läser vad någon (t ex Rob Watts) skriver som arbetar med en apparat, i detta fall en DAC, får intrycket att förefintliga lösningar är väldigt, väldigt dåliga.
När man studerar faktiska apparater (ADC + DAC) i en blind lyssningssituation, får man inte riktigt samma intryck dock...
Det är i själva verket så att de snarare är väldigt bra, rätt så många av dem. Men tittar man på bland annat förstainlägget i tråden, så är det ju uppenbart att Rob Watts vill öka sin trovärdighet och öka intresset för det han skriver - genom att tala illa om hur sådana här system typiskt beter sig, och samtidigt försöka få läsarna att tro att han har lösningen på dessa "stora problem".
Ju större man får andra att tro att problemen är, desto viktigare får det den egna insatsen att lösa problemen att verka...
Då tycker jag det är dags att säga ifrån. Att påminna om verkligheten, och att det faktiskt inte är så illa ställt som vissa framställer det.
- - -
Med det sagt är jag positiv till ALLA förbättringar som går att göra, oavsett om de primärt ger förändringar som ligger över eller under hörtröskeln. Det är som jag ser det en principfråga att alltid göra saker så bra som möjligt när det inte kostar något nämnvärt extra. Även ohörbara fel är rimliga att bekämpa om det inte finns något vettigt skäl till att felet skall finnas där.
.....
Därför tycker jag INTE frågan om CD-system-apparaters övre gränsfrekvens varken är godtyckligt subjektiv eller är helt akademisk. Jag tycker man kan hantera denna fråga med samma akribi som viktigare (i betydelsen hörbarare) och mera lätthanterliga frågor. Och det tycker jag eftersom jag ogillar att se att man i marknadsföringen från de flesta håll talar mera om saker av akademisk betydelse, och gör det med så lite faktiska studier av vad som går att höra och vad det beror på, som grund. Det blir lite som religion - så länge ingen vet hur det är kan man påstå vad för dumheter som helst.![]()
Och som kommentar till vissa okväden som riktats mot några köpbara DA-omvandlarsystem på marknaden, med låg fördröjning, god utsträckning mot högre frekvenser (närmar sig 22 kHz -3 dB) och (/men) pulsformer som ger energi över halva samplingsfrekvensen, så vill jag hävda att alla åsikter om den saken jag sett uttryckas, är just åsikter/gissningar, för jag känner inte till någon enda person som verkligen studerat fenomenet ordentligt INNAN de bestämmer sig för att ta ställning till hur energin skall fördela sig mellan olika frekvenser hos rekonstruktionspulsen.
Man tycker man kan ha en åsikt ändå.
Jag har undersökt saken, men hjälp av skapligt många lyssnare, och jag är därför beredd att garantera att hörbarheten (med de lyssnare som hör de högsta frekvenserna) från det "skräp" som bildas av den typen av DA-omvandlare som talats illa om bland annat här i tråden, är mindre än hörbarheten av ett "filter" som faller 500 Hz tidigare.
....
Tänker inte bara på Rob Watts utan även på vad några som skrivit i den här tråden, har skrivit. Det är lätt att skriva något och se det som en sanning - bara för att den stämmer med ens tro eller ens "ingenjörsestetik" - men jag tycker det är fel väg att gå. Om man skall nörda in på estorerika, så tycker jag det skall ske på ett seriöst sätt. Även det esoteriska kan faktiskt studeras på ett seriöst sätt.
Det är svårare, men bara för att något är svårstuderat blir det inte per automatik öppen spelplan för fria tyckanden och tro. Snarare menar jag att det borde odla försiktighet och vördnad för ämnet.
Vh, iö
IngOehman skrev: ......
Kort sagt: Tro inte allt som folk skriver. Misstro det inte heller, håll det bara öppet att det kan vara fel, rent av uppåt väggarna fel, eller rätt. Det finns aldrig bra skäl att tro på saker. Saker man inte vet kan man undra över, och ta reda på hur det är, och när man vet det så behöver man inte tro något längre.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag uppmanar ALLA att försöka vara sansade och inte glömma bort att även AD/DA-system från 70-talets slut i många fall är så bra att de är mycket svåra att detektera i en slinga.
Piotr skrev:Men.. det kan väl vara lämpligt att testa AD och DA om man pratar om hörbarhet av just de komponenterna och PCM sampling?
Piotr skrev:Om du använder en klanderfri AD och DA så har du ju bevisat att den DA'n är lämplig att använda i en högpresterande anläggning.
Piotr skrev:Om sedan en viss studio använder en färgande AD är ju helt ovidkommande.
Man byter ju inte DA efter vilken studio som albumet kommer från och den AD och det mixerbord som används är ju helt ovidkommande.
Piotr skrev:Det var ju du som tog upp AD i studion osv.
Piotr skrev: Man utreder endast med svårighet flera fenomen på en och samma gång. Det är snarare en grundregel i vetenskapliga undersökningar (som första ansats i alla fall, om du förstår vad jag menar) att eliminera så många variabler som möjligt för att fokusera på en enskild funktion.
sportbilsentusiasten skrev:Piotr skrev: Man utreder endast med svårighet flera fenomen på en och samma gång. Det är snarare en grundregel i vetenskapliga undersökningar (som första ansats i alla fall, om du förstår vad jag menar) att eliminera så många variabler som möjligt för att fokusera på en enskild funktion.
Exakt!
Därför blir det ju tokigt att testa en DA back-to-back med en AD, när det inte är så den ska funka hemma. Det är ju en helt annan situation med helt andra förutsättningar.
sprudel skrev:För min del känns dac-biten klar, om det nu inte händer något revolutionerande. Skillnaderna mellan dagens bra konstruerade dacar är så infinitesimala.
sprudel skrev:Tillägg till mitt tidigare inlägg, istället för att ändra:
För min del känns dac-biten klar, om det nu inte händer något revolutionerande. Skillnaderna mellan dagens bra konstruerade dacar är så infinitesimala, att med ett bra försteg som ger dacen optimala förutsättningar, så finns det många andra delar av setupen som enklare kan förbättra upplevelsen.
Bra mastringar är bara ett exempel.
sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:För min del känns dac-biten klar, om det nu inte händer något revolutionerande. Skillnaderna mellan dagens bra konstruerade dacar är så infinitesimala.
Hur kan det då komma sig att det debateras så flitigt i denna tråd om just dac-konstruktion och tillämpningar?![]()
Min uppfattning är att vi har massor kvar att lära om detta område. Och denna diskussion (inkl den om MQA) bara gör mig än mer övertygad.
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:För min del känns dac-biten klar, om det nu inte händer något revolutionerande. Skillnaderna mellan dagens bra konstruerade dacar är så infinitesimala.
Hur kan det då komma sig att det debateras så flitigt i denna tråd om just dac-konstruktion och tillämpningar?![]()
Min uppfattning är att vi har massor kvar att lära om detta område. Och denna diskussion (inkl den om MQA) bara gör mig än mer övertygad.
MQA (om jag har förstått det rätt) är filosofiskt otrevligt tycker jag, eftersom det försämrar för den som väljer att inte använda det.
Svante skrev:sprudel skrev:Tillägg till mitt tidigare inlägg, istället för att ändra:
För min del känns dac-biten klar, om det nu inte händer något revolutionerande. Skillnaderna mellan dagens bra konstruerade dacar är så infinitesimala, att med ett bra försteg som ger dacen optimala förutsättningar, så finns det många andra delar av setupen som enklare kan förbättra upplevelsen.
Bra mastringar är bara ett exempel.
Ja, så är det nog. Bara det inte är jättebilligt så är det oftast ganska bra idag. Pratet vi har haft i tråden om olika filter är på nivån teknisk snygghet bortom det hörbara. Ändå är det snyggt när något är snyggt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster