Moderator: Redaktörer
Skulle det funka? Köpte 22 meter tjock jordad kabel för 10kr/metern hos Silvan som egentligen är avsedd för att
placera innuti väggarna. Lite överdimensionering kan inte skada! En tanke som ofta slår en inom hifi . Drog den ”snyggt” över alla dörrkarmar.
Kopplade sedan allt själv genom att montera en jordad hane på ena änden och en strömlist med tre honkontakter i andra änden.
Vad händer när allt riggas upp?
Det låter annorlunda!!! Djupet ökar markant. Steroperspektivet blir bättre. Punktformigheten blir markant bättre. Man hör nu var i rummet instrumenten finns placerade!! Diskanten blir luftigare och basen fastare!
Mayro skrev:Jag ställer upp vilken dag som helst för er alla och demar just en enda säkring ... man måste vara totalt döv för att inte höra skillnaden.. Och blindtest är helt onödigt då det är så stora skillnader vi talar om som här..
Ranefjord bor kanonnära mig... Där är en person som torde ändå vara rätt accepterad som en av lyssnarna.. EAR är en till.. Han är dessutom vad vid ljudtypen ifrån sin egen anläggning...
Och vi tar endast säkringarna i mina högtalare som det som refereras....
Sedan tar jag säkringen i källaren.... Detta blir totalt blint där INGEN har en enda susning vad som sätts i..... Enbart en liten diod tänds då slutstegen kan startas igen som talar om att något är bytt eller ev INTE bytt.....
Tror efter detta det inte är mer snack om saken ärligt talat...
Välkommna allihop som vill vara med....
Mayro skrev:Jag ställer upp vilken dag som helst för er alla och demar just en enda säkring ... man måste vara totalt döv för att inte höra skillnaden.. Och blindtest är helt onödigt då det är så stora skillnader vi talar om som här....
David_A skrev:Vad gör dessa modifieringar egentligen? Enligt Denver folket så tar dom tydligen spelaren från en övre medelmåtta till en dräpare.
Av det jag sett hitills så handlade den första modden mest om nätbrunn och dämpmatta som klistras in i spelaren. Var det alltså den nya dyra nätsladden som gjorde spelaren så otroligt bra![]()
Nu har jag visserligen inte hört spelaren ifråga, så den kan säkert vara bra. Men jag undrar hur dessa enkla ingrepp ska kunna göra sån otrolig skillnad som beskrivs.
Mayro skrev:Mitt hem är alltid välkommnande för alla.. Oliktänkande samt liktänkande.. Vänner och faktiskt även ovänner...tror nämligen man inte ÄR ovänner efteråt...Utan klart inser samt förstår varanns tyckande...
Kribban skrev:Mayro skrev:Jag ställer upp vilken dag som helst för er alla och demar just en enda säkring ... man måste vara totalt döv för att inte höra skillnaden.. Och blindtest är helt onödigt då det är så stora skillnader vi talar om som här..
Ranefjord bor kanonnära mig... Där är en person som torde ändå vara rätt accepterad som en av lyssnarna.. EAR är en till.. Han är dessutom vad vid ljudtypen ifrån sin egen anläggning...
Och vi tar endast säkringarna i mina högtalare som det som refereras....
Sedan tar jag säkringen i källaren.... Detta blir totalt blint där INGEN har en enda susning vad som sätts i..... Enbart en liten diod tänds då slutstegen kan startas igen som talar om att något är bytt eller ev INTE bytt.....
Tror efter detta det inte är mer snack om saken ärligt talat...
Välkommna allihop som vill vara med....
Då kanske någon skulle ta med sig ett par Pip:are oxå så du äntligen kan bilda dig en uppfattning om dem oxå![]()
Det skulle i så fall bli en liten så kallad vinn vinn situationDu skulle få höra hur förträffliga Pip är och vi skulle få höra vad fantastiska saker en säkring kan göra för ljudet
![]()
MVH Kribban
Mayro skrev:.. Och blindtest är helt onödigt då det är så stora skillnader vi talar om som här..
jonasp skrev:Mayro skrev:.. Och blindtest är helt onödigt då det är så stora skillnader vi talar om som här..
Det här är en riktig klassiker!![]()
Nödvändigheten av ett blindtest avgörs inte av hur starkt man upplever ett eventuellt placebo!
/J.
Mayro skrev:en skillnad till den omtalade "klassikern" är att jag ställer upp.. Och jag går med på blindtest.. samt ej motsätter mig en ev placebo. utan ställer upp på faktumet att så FAKTISKT kan föreligga..
Och därför ställer upp ÄVEN på detta....
Så.. kör på.. välj ut tvivlarnas "proffs" här så kör vi...![]()
![]()
Detta kan bli riktigt roligt.. Tro inte jag själv inte tycker det.. För fasiken vad skoj om man SJÄLV blev övertygad blindis efteråt...
![]()
![]()
ja skoj kan detta bli...
Mayro skrev:klart det postas...![]()
Ska nu ut o meka avgasrör som exploderade då det blev fullt med soppa.. Ljuddämparen ser ut som en balong![]()
jonasp skrev:Mayro,
lovvärt initiativ, men jag är för gammal för sånt där!Min tid prioriteras till annat: profession, sambo, och naturligtvis musiklyssning. (Samt allt annat man inte hunnit med!)
Om ett blindtest sker av detta är jag dock mycket intresserad av resultatet. Kanske med en annan utgångspunkt...
Observera: blindtest ligger i påskyndarnas intresse, då man med (önskad) signifikans kan påvisa skillnader.
mvh
Jonas
David_A skrev:hallå där! Inte sticka nu Mayro, jag ville ju veta var jag kan köpa dessa säkringar?
jonasp skrev:n3mmr:
Japp!
/Jonas
PS. Vad är förklaringen bakom
1.) n3mmr (aliaset alltså!)
2.) trappan?
DS.
n3mmr skrev:Gick förbi den här grejen i Stinsen i Sollentuna (erevel?) under en renoveringskatastrof dom körde som dom gör då å då i köpcentra för att kunna affärsutveckla (ja, alltså, höja hyrorna så firmorna måste slå igen).
Å den här glömde dom i flera veckor. Trappan in i den vita väggen.
Passar min upplevelse av livet då å då. Kolla de diskussioner jag deltagit i på senare tid så hajaru.
jonasp skrev:n3mmr skrev:Gick förbi den här grejen i Stinsen i Sollentuna (erevel?) under en renoveringskatastrof dom körde som dom gör då å då i köpcentra för att kunna affärsutveckla (ja, alltså, höja hyrorna så firmorna måste slå igen).
Å den här glömde dom i flera veckor. Trappan in i den vita väggen.
Passar min upplevelse av livet då å då. Kolla de diskussioner jag deltagit i på senare tid så hajaru.Intressant!
Du har lite galghumor va?
EngelholmAudio skrev:Oftast efter stormiga tider här på faktiskt kommer det trådar om hur det är på HifiForum.nu.
Trend eller Myt?
EngelholmAudio skrev:Oftast efter stormiga tider här på faktiskt kommer det trådar om hur det är på HifiForum.nu.
Trend eller Myt?
Kribban skrev:Mayro skrev:Mitt hem är alltid välkommnande för alla.. Oliktänkande samt liktänkande.. Vänner och faktiskt även ovänner...tror nämligen man inte ÄR ovänner efteråt...Utan klart inser samt förstår varanns tyckande...
Detta tycker jag är en väldigt skön inställning![]()
*applåderar*
MVH Kribban
David_A skrev:när det gäller nåt sådant enkelt som en säkring borde väl fler kunna göra testet hemma utan att resa land och rike runt?
Var kan man köpa? Skicka mig en så ska det blindtestas... Jag betalar givetvis
Trenden pekar inte på dig specifikit utan på Faktiskt.se allmänt. No pond intended, eller hur dom säger.Kribban skrev:EngelholmAudio skrev:Oftast efter stormiga tider här på faktiskt kommer det trådar om hur det är på HifiForum.nu.
Trend eller Myt?
Vet inte men det var bara det att jag var nyfiken vad folk hade att säga om detta här inne.![]()
Sorry om det var en dålig idé![]()
MVH Kribban
Mayro skrev:Iö..
Här har du näven min vän....Förlåt om något tagit "fel" väg... Min mening har INTE varit detta. Men eftersom det inte behövs massa diskutioner hit o dit efter dina ord här så har du ett förlåt ifrån mig öppet här. För även OM min mening INTE varit att såra så har det gjort så i alla fall. Och detta ber jag om förlåt för..
Och eftersom mina ord "sårat öppet" så ska även ursäkten stå öppet. Det anser jag mer rätt än via Pm där inte andra läsare ser det. Hoppas du inte tar illa upp för detta Iö att jag hellre redovisar detta här direkt på forumet.
MVH
Tobbe
Mayro skrev:prova tycker jag man ska göra.. Min första säkring sändes iväg till nästa för provande... Den kom inte tillbaks. Det kom ett kuvärt med pengar i stället![]()
![]()
och då är ju jag ingen säljare av dom. Utan tänke vi kunde prova på olika ställen bara... Men så slutade detta sändande runt.. Med ett kuvärt.... och jag fick beställa en ny....
Men som sagts. Det superstora uppgraderingen, den kom med säkringarna i högtalarna.. Där var det helt sjukt vad det gjorde mycket.
Så nu väntar test i mitt delningsfilter. Det är ju aktivt. Och kan troligen ge skillnader också. Men det skall provas självklart. Skillnader behöver ju inte betyda bättre alltid. Det kan ju också bli sämre som sagt...
Men det återstår att höra då den kommer...tror beställningar går iväg då vi blir några fler som beställer....
IngOehman skrev:Mayro skrev:prova tycker jag man ska göra.. Min första säkring sändes iväg till nästa för provande... Den kom inte tillbaks. Det kom ett kuvärt med pengar i stället![]()
![]()
och då är ju jag ingen säljare av dom. Utan tänke vi kunde prova på olika ställen bara... Men så slutade detta sändande runt.. Med ett kuvärt.... och jag fick beställa en ny....
Men som sagts. Det superstora uppgraderingen, den kom med säkringarna i högtalarna.. Där var det helt sjukt vad det gjorde mycket.
Så nu väntar test i mitt delningsfilter. Det är ju aktivt. Och kan troligen ge skillnader också. Men det skall provas självklart. Skillnader behöver ju inte betyda bättre alltid. Det kan ju också bli sämre som sagt...
Men det återstår att höra då den kommer...tror beställningar går iväg då vi blir några fler som beställer....
Nyfiken fråga:
Den där säkringen i högtalarna, var sitter den rent tekniskt?
(ursäkta att jag genar här och frågar istället för att leta själv, men jag tänkte att frågan kanske inte varit detaljredovisad).
Är det en skyddsäkring för diverse aktiv elektronik i högtalaren eller är det en skyddssäkring för själva högtalaren?
Vh, iö
IngOehman skrev:Sådana kan påverka ljudkvaliteten enormt om de är felimplementerade (vilket det tyvärr är mycket vanligt att de är).
Det är inget märkligt alls att byte av sådana säkringar ger synnerligen hörbara skillnader. Är det en seriös tillverkare så är säkringstypen extremt noga specificerad.
Vad är det förresten för högtalare vi talar om? Förstod jag det rätt om det var ett atiskt system i varje fall?
Tyvärr är det alltför vanligt med högtalartillverkare som använder skyddssäkrningar, utan att de blivit är korrekt indimensionerade i konstruktionen. I de fallen är det nästan nödvändligt att bygla säkringarna om man vill få tillfyllest ljudkvalitet.
Vh, iö
Laila skrev:Kul att en duktig tekniker(IÖ) o en upplevelse/erfarenhets person
(Mayro) kan mötas på detta sätt ! (Därmed inte sagt att IÖ saknar
upplevelse/erfarenhets-dimensionen).javascript:emoticon(':)')
Smile
Hatten av : Laila
guru skrev:Vad tyst det blev på skeptikerna så fort IÖ nämde att det kanske funkar
guru skrev:Vad tyst det blev på skeptikerna så fort IÖ nämde att det kanske funkar
Hetsporren skrev:Mayro: Grattis(!) men man måste inte övertyga hela världen, alltid.
"Att apparaten skulle vara dåligt håller jag som osannolikt med tanka på prisnivån."
IngOehman skrev:Det finns faktiskt några få fall jag har stött på där dålig kontaktering (borderline-kontaktering) vid stora strömuttag har lett till sporadiska ljusbågar och generering av en massa HF! Det kan få (tveksamma) hifi-apparater att löpa amok.
Vh, iö
Style skrev:IngOehman skrev:Det finns faktiskt några få fall jag har stött på där dålig kontaktering (borderline-kontaktering) vid stora strömuttag har lett till sporadiska ljusbågar och generering av en massa HF! Det kan få (tveksamma) hifi-apparater att löpa amok.
Vh, iö
om man har det problemet är det nog inte förstärkaren man ska slänga sig över och byta. Om det slår ljusbågar om säkringarna är det allvarligt fel på proppskåpet/säkringarna och man gör bäst i att ringa en elektriker pronto innan huset brinner ned
IngOehman skrev:Kan bara för ordningens skulle nämna att jag är mycket skeptisk till hörbarheterna av säkringar i skåpet.![]()
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Kan bara för ordningens skulle nämna att jag är mycket skeptisk till hörbarheterna av säkringar i skåpet.![]()
Vh, iö
IÖ har största respekt för ditt kunnande, men här känner jag på mig att jag har rätt.
Testa att skruva ur propparna och det kommer bli tyst. Det kommer även bli mörkt. Så man kan både se och höra en skillnad i en F/E-Test. Huruvida man kan höra om det är mörkt överlåter jag till andra att testa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster