Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Inläggav Strmbrg » 2020-09-19 09:51

Nu är vi kanske inne på känsliga och alltför privata frågor, men det lär väl visa sig. Man måste ju för övrigt inte kommentera alls om man inte vill. 

Jag brukar ibland tänka på min ungdom.
Att springa iväg och köpa en rullbandspelare för hela termins-studiebidraget. (4400 kr 1981, jag bodde fortfarande hemma, men ändå...)
Att inför flytten till den första egna lägenheten köpa ett par högtalare på avbetalning - med konsekvensen att jag hade ett par hundralappar att leva på när alla räkningar var betalda. (Det var 1983. Räntorna var enorma på den tiden, vill minnas att det handlade om 36%...)

Efter att föräldrarna fått insikt i mitt "handlande" och min knappa ekonomi så fick jag lite hjälp att lösa ut det där evighetslånet. Villkoret var att ALDRIG mer köpa något som jag inte kunde betala kontant, fullt ut, med sparade pengar. Det löftet har jag hållit. 

Diverse intressen, bland annat hifi och foto, har följt mig under årens lopp. Pryl-delen av dessa intressen har alltid varit ganska dominant. Ett lite rastlöst suktande efter "uppgraderingar". Prylarna har - i perioder - varit mer i fokus, än det man skall använda dem till, om man säger så.
Kanske berodde det på att jag periodvis inte hade vare sig fotograferings- eller musikinspiration, och då tog "pryleriet" över nästan helt.

Eftersom jag benhårt hållit fast vid kontant-principen så blev det mycket sällan några "uppgraderingar" till riktigt kostbara saker. Det rastlösa suktandet efter något nytt fick snarare stillas med byten inom i princip en och samma prisgrupp. Inte riktigt, men nästan.

Jag har varit både gift och sambo. I båda förhållandena så har vi varit ense om att inte lägga alla inkomster i en "gemensam burk". Vi har ett gemensamt konto för det löpande, men det resterande av våra respektive löner behåller vi helt för oss själva. (Inga barn, vare sig gemensamma eller "bonus" för övrigt.)
Ekonomin har under årens lopp blivit allt mer "tillåtande", men fortfarande så är det några stränga regler som gäller:
"Kan jag inte betala kontant så får det vara."
"Spara först - köp sedan."
"Köp aldrig upp allt du har sparat."

Med modellen med delad ekonomi i hushållet, så behöver vi aldrig bråka eller ens förhandla eller informera varandra om de kostbarare saker vi önskar köpa.
Man tar sitt ansvar för det gemensamma och håller det andra för sig själv.

Ibland kan jag såklart bli lite kluven, trots att jag följt reglerna här ovan. När jag exempelvis lånade hem Chord M Scaler och insåg att den hade en väldigt stor inverkan på ljudet så ville jag köpa den. Men priset var ju samtidigt ganska våldsamt. Förvisso tyckte jag alltså att det rent ljudmässigt var värt pengarna, men samtidigt så var det ju en himskans massa pengar att bli av med. 

Hur resonerar och gör ni andra?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 12:23

Min första fråga blir således, köper du bostaden kontant också, eller har du hyresbostad?

I grund och botten gillar jag uttrycket "Cash is King" - men som ekonomin i Sverige, och för den del världen också, utvecklas där krediter snart är gratis (om de inte redan är det) och man på det sättet kan skapa "pengar" (hej å hå med farbror Frej) från ingenting (läs: AVKASTNING och inte låna för konsumtion), så blir frågan om inte talesättet - hur vettigt det nu än låter som - är förlegat och därmed öppnat för andra lösningar? Dags kanske för talesättet "Vågar man inte satsa så vinner man inte" ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-19 12:26

Jag har ett likadant upplägg och köper numera endast prylar jag har råd att betala hela beloppet för vid köpet. Förr kunde jag köpa vissa grejer på avbetalning trots att jag hade råd att köpa dem kontant, det gjorde jag för att inte störa min "säkerhets-budget" för oväntade utgifter eller andra för mig icke planerade kostnader som exempelvis en utlandssemester min sambo kommer med förslag att vi borde göra inom en snar framtid. :)

Jag har aldrig någonsin haft ett större lån på något alls och det enskilt dyraste jag haft på avbetalning var en hifi-produkt för 30.000 kr.

Precis som du så har jag och min sambo en viss uppdelning av de gemensamma levnadskostnaderna, men annars helt skilda privata ekonomier. Jag står för bostadshyra, elräkningen och internet, hon för matkostnaderna samt förnödenheter för våran dotter. Jag är hyfsat säker på att mina månadskostnader överskrider hennes, men å andra sidan har jag alltid haft en större inkomst.
Det hon gör med sina pengar är inget jag lägger mig i men jag märker att vi prioriterar väldigt olika i våra separata ekonomier, hon gör många små inköp av diverse saker som mobilskal, skor, jackor och skönhetsprodukter medans mina inköp består mer av dyrare sällanköpsvaror som hifi-produkter, musikinstrument, inspelningsutrustning eller liknande.

Som åretrunt cyklist utan bilägande sparas det mycket pengar utan aktivt sparande. Jag förundras ofta över hur folk i allmänhet prioriterar, varför tycker man att en bil för 300.000-400.000 kr som man kanske bara pendlar till och från jobbet med en sammanlagd restid på 30 minuter per dag har ett större värde än en soffa eller en säng för 20.000-30.000 kr som man kanske använder 3-8 timmar per dygn?
Folk blir nästan chockade när de får veta att man köpt en högtalare för kanske 20.000-50.000 kr, detta trots att man berättar att det är ens största intresse och att man spenderar det mesta av den lediga tiden till att lyssna på dem. En rolig detalj är att dessa högtalare mycket väl kan ha ett större andrahandsvärde än den svindyra bilen om sisådär 15 år. :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-09-19 12:52

Bamsefar skrev:Min första fråga blir således, köper du bostaden kontant också, eller har du hyresbostad?

I grund och botten gillar jag uttrycket "Cash is King" - men som ekonomin i Sverige, och för den del världen också, utvecklas där krediter snart är gratis (om de inte redan är det) och man på det sättet kan skapa "pengar" (hej å hå med farbror Frej) från ingenting (läs: AVKASTNING och inte låna för konsumtion), så blir frågan om inte talesättet - hur vettigt det nu än låter som - är förlegat och därmed öppnat för andra lösningar? Dags kanske för talesättet "Vågar man inte satsa så vinner man inte" ???

Mnjaä, nytt är det inte. På 70-80-talen var det ultrahög inflation, runt 10%. Bankräntan på ett huslån var kanske 16%, men man fick DRA AV fullt ut, med 50% marginalskatt betalade man i praktiken 8% i ränta. Man gick med vinst. Inflationen skrev i sin tur automatiskt av skulden varje år, så betalde av gjorde man inte. Vad gjorde medelklassen med pengarna? Det var populärt med diverse statliga obligationer, själv använde jag studielånet till en obligation som fördubblades på sju år. Jag lånade pengar av staten och lånade i min tur ut dem till staten igen mot högre ränta!

HiFi har jag alltid köpt för intjänade pengar.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 15:43

Låt mig hård dra det hela lite: Säg att man vill köpa Wilson Audio Sasha, ett beggat par fanns för drygt 200 kkr, och liten Krell rigg till det, säg 150kkr. Skulle ni casha det eller ta det på krita för nu är det inte 20-50 kkr utan 350kkr (drygt antagligen) som saken gäller. Visst cashar ni så är ni skuldfria - men är skulden på 350 kkr så jobbig? Om ni kan casha, så kan ni också låna och ända lösa lånet när-som-helst för ni har cash men ni kan investera cash i några fonder (för bövln inte en enda fond nu bara - lite riskspridning om jag får be) och kanske få en avskastning på det ni hade planerat att binda upp i Wilson+Krell riggen samtidigt som ni har just ett "paket" som kanske är kul å lyssna på?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 15:44

Eller - vad är syftet med ert sparande? Att bara lägga på hög? I fall att? När ni blir pensionärer då eller?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-19 17:18

Allt skall köpas kontant! Ta t.ex. Ett hus för 6 miljoner skall köpas kontant. Du sparar 4000 kr per månad ett tag och efter några år är huset ditt. Bra va. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-19 17:30

Har köpt allt kontant sedan 1980. Vid ett tillfälle innan dess delade jag upp betalningen över tre månader efter överenskommelse med butiken.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 17:40

petersteindl skrev:Allt skall köpas kontant! Ta t.ex. Ett hus för 6 miljoner skall köpas kontant. Du sparar 4000 kr per månad ett tag och efter några år är huset ditt. Bra va. :)

Mvh
Peter

6.000.000 / 4.000 = 1.500 månader => 125 år - snacka om att leva länge!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-19 17:55

:lol: Jag visste att du skulle räkna. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 17:56

petersteindl skrev::lol: Jag visste att du skulle räkna. :)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-19 18:07

Bamsefar skrev:
petersteindl skrev::lol: Jag visste att du skulle räkna. :)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det här är Faktiskt, forumet där även ett enkelt exempel som detta bör vara noga uträknat efter ett medellångt liv i Sverige. :D

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-19 18:51

Bamsefar skrev:
petersteindl skrev:Allt skall köpas kontant! Ta t.ex. Ett hus för 6 miljoner skall köpas kontant. Du sparar 4000 kr per månad ett tag och efter några år är huset ditt. Bra va. :)

Mvh
Peter

6.000.000 / 4.000 = 1.500 månader => 125 år - snacka om att leva länge!

Funkar bra om man börjar spara sisådär 100 år innan födseln!? Frågan är var man skall ta sparbeloppet från samt hur det hela arrangeras?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-09-19 18:53

Jag har haft problem med att förköpa mig på prylar och lagt på mig skulder, det har dock alltid löst sig då jag tjänar okej. Men nu när jag börjar närma mig 36år har jag insett att jag ska söka hjälp för min ADHD som garanterat har spelat in med noll impulskontroll. Så jag står i kö för en utredning just nu.

Jag tänker mig att jag ska bli vuxen och kunna hantera pengar till den dagen jag fyller 40 iaf. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-19 19:30

Pontaree! Du kommer att klara att börja spara lite. Avsätt per automatik en viss procent av det du tjänar. Köp fonder eller vanliga enkla aktier typ investmentbolag. Inga konstigheter.

........

Jag har aldrig lånat pengar till hifi eller annat. Lånat till vår första lägenhet, första hus och senare till delar av vårt bohuslänska Torp.
När vi träffades, köpte insatslägenhet och köpte hus var räntan 12,5 %. Så viss amortering har det varit men också lite månatligt sparande.

Det finns ett gemensamt ”servicekonto” där vi betalar alla räkningar och det som är över på vårt lönekonto har man i princip fritt förfogande över. Större inköp eller räkningar betalar vi gemensamt efter att vi är eniga ont vad vi skall köpa och fördelas efter betalningsförmåga. Gäller även hifi, tv, spis, soffa m m.

Hustrun vill att jag sköter hennes aktier och fonder sedan några år.

Vi har två gemensamma barn och bartnbarn samt en hund som ägs tillsammans med vår dotter.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 20:12

Det finns en liten rolig räkneövning man kan göra för bostadsköp, pgs de senaste amorteringsreglerna. Det finns tre regler, och vill man ta del av dem så föreslår jag sök, jag kommer bara räkan rakt upp och ned - tror ni mig inte så är det bara att validera mina beräkningar och anmärka :twisted: :roll: :mrgreen:

Man vill köpa en bostad.
Max belåning är 85% - 15 är kontantinsats - jag kommer bortse från om man har eller inte har kontantinsatsen för den är inte del i denna ekvation.
Om man lånar mer än 4,5 * bruttoinkomsten (före skatt osv). Det är denna som är lite kul...

Säg att man är intresserad av den där 6.000.000 bostaden som Peter råkade dra upp utan att planera ordentligt :mrgreen: och att du glömt :roll: att spara 4.000 i 125 år 8O så kommer vi alltså till:
6.000.000 * 85% = 5.100.000 - och troligen har du inte 5.100.000 / 4,5 = 94.445 (avrundat) sek i månadslön. Visst det är fullt möjligt att du har det i lön men rent statistiskt är sannolikheten rätt låg för att så är fallet.

Men om bostaden "bara" betingar 5.000.000 i pris, så är det 5.000.000 * 85% = 4.250.000 / 4,5 = 78.704 (avrundat) per månad, vilket för ett ungt par (!) kanske kan fungera då det blir knappt 40.000 per skalle i månadslön.

Detta skulle i så fall förklara varför mindre bostäder under 5msek för närvarande verkar ha ett större intresse än stora bostäder. Även äldre drar sig till lägenheter i häradet 4-5 msek. Det är som om man bestämt att en bostad inte får kosta mer än 5 msek alltså.....

Jaja det är bara en teori :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-09-20 00:04

Cash is king, helt klart. Men jag kan tänka mig ta lån (räntefritt) för någon pryl som jag verkligen vill ha istället för vänta. Anledningen är att jag har så bra marginaler att jag kan lägga 50% av lönen för att betala av ett lån under några månader/halvår utan att det påverkar allt för mycket.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-20 09:44

Att köpa ny hifi är nästan alltid en dålig affär rent ekonomiskt.
Köpa hus är nästan alltid en bra affär då värdet ökar med tiden.
Att ta lån på 80-talet för att köpa hifi var en dålig affär. Nu på 2020-talet när räntan är låg så blir kostnaden inte så hög. Men värdeminskningen är tyvärr fortfarande hög.
Så är det med kapitalvaror..
Ha-begäret är starkt och svårt att bemästra..

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-20 09:58

LeifB skrev:Att köpa ny hifi är nästan alltid en dålig affär rent ekonomiskt.
Att ta lån på 80-talet för att köpa hifi var en dålig affär. Nu på 2020-talet när räntan är låg så blir kostnaden inte så hög. Men värdeminskningen är tyvärr fortfarande hög.

Men då du säljer huset har väl resten av bostadsmarknaden hängt med lika mycket i värdesökningen, så ifall du säljer så ska du väl bo någon annanstans så du har väl i snitt antagligen inte vunnit någonting alls på värdeökningen? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-20 09:58

Då är det bra med NAD 208 och OA52.2, vad kan fresta liksom? Man behöver inte ens bygga om rummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-20 09:59

goat76 skrev:

Men då du säljer huset har väl resten av bostadsmarknaden hängt med lika mycket i värdesökningen, så ifall du säljer så ska du väl bo någon annanstans så du har väl i snitt antagligen inte vunnit någonting alls på värdeökningen? :)

Man flyttar till glesbygd...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-20 10:03

hifikg skrev:
goat76 skrev:

På så vis behöver man väl inte vänta på värdeökningen, man kan redan nu ta och flytta till glesbyggden och redan från imorgon börja spara pengar på den lösningen? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-20 10:09

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:

På så vis behöver man väl inte vänta på värdeökningen, man kan redan nu ta och flytta till glesbyggden och redan från imorgon börja spara pengar på den lösningen? :)

Och köpte man hus/lägenhet på 80-talet kan man casha in en fet pensionsförsäkring och pröjsa kåken kontant. Mitt första hus kostade typ 350.000, resten (för det var en hyfsat "dyr" kåk) betalades av värdeökningen på en bostadsrätt. På den tiden gav boendet större avkastning än jobb, på de åren vi bodde och jobbade i stockholmstrakten tjänade vi mer på att bo varje månad än på att jobba. Vi borde ha köpt två lägenheter istället :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-20 10:20

Vi har haft goda möjligheter att bo gratis sedan mitten av 90-talet till nu pga räntenedgången. Dvs de som satsade på bostadrätter eller hus. Men det bestäms först när vi säljer..

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-09-20 13:40

De flesta köper nog hifi för att använda det. Då är det inte en dålig affär.
Det är som att säga att mat är en dålig affär för antingen så äter man den eller så slängs den, man får dock inte tillbaka det man gav om jag ska försöka sälja den.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-09-20 14:21

Har man hus eller lägenhet där man enkelt kan utvidga lånet så är det billigaste att göra just det.
Näst billigast är kontant.
Dyrast konsumtionslån (typ finax och vad det heter). Detta är dock ganska populärt, många som tydligen tycker att det är en bra idé att låna till 15% ränta när repan är noll.... Men det är deras sak.

HifI generellt är en skitdålig affär att köpa nytt. Rasar i värde. Bra högtalare är svårt att få tag på, så man kanske tvingas köpa nytt. Priset brukar dock vara så kraftigt att det kan vara billigare att ta tjänstledgt från jobbet några månader och utveckla egna.

Max vibbar dock att det i alla fall förr var ganska vanligt att folk tog sig vatten över huvudet och köpte prylar som tog en stor del av inkomsten. Ibland så stor att folk helt enkelt gick i personlig konkurs.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-20 15:46

Metoder, metoder...
:D
Vad jag är ute efter är snarast att diskutera lägen där man försatt sig i en ekonomisk knipa på grund av ”överkonsumtion” av hifi-prylar. Inte att jämföra olika finansieringsformer i något slags ranking.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-20 16:14

Strmbrg skrev:Metoder, metoder...
:D
Vad jag är ute efter är snarast att diskutera lägen där man försatt sig i en ekonomisk knipa på grund av ”överkonsumtion” av hifi-prylar. Inte att jämföra olika finansieringsformer i något slags ranking.

Skulle aldrig sätta mig i en ekonomisk knipa p.g.a. hifi inköp.
Finns inte på min karta.
Förstår inte att man kan det för en hobby.
Man tävlar väl inte i att ha dyraste grejer eller?

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-20 17:25

Enda jag köpt på avbetalning är mitt hus. Till HiFi och annat är det spara först och köp sedan. Eftersom jag alltid sparat först, så finns det sparade pengar så vill jag köpa något kan jag alltid göra det "cash". Nu har den mesta HiFin varit inom rimliga prisnivåer, några tusenlappar då och då. Det största enskilda köpet var för några år sedan runt 20 000 kr. Relativt sett värre var det nog i min ungdom när prylar köptes för någon tusenlapp stycket, vilket var mycket pengar på den tiden när man gick på gymnasiet.

Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-20 17:30

pingvinen skrev:Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.

I sak helt rätt, men vad sparar du till om jag får fråga? Eller enbart pengar på hög?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2020-09-20 21:37

FY-pengar? Själva den psykologiska säkerheten leder förhoppningsvis till ett friare liv.

Min familj kör gemensam ekonomi med en fast summa i månadspeng. Sedan är det förstås en förhandling kring vad som är gemensam nytta eller enskild. Allt mer tas som gemensamma kostnader, har vi märkt. Inte minst ett fritidshus, på min frus initiativ. Det ska till mycket hifi för att matcha det. Vi har faktiskt svårt att spendera våra enskilda pengar på sådant vi vill ha, känns prisvärt och vi har tid att njuta av (pga småbarn). Går förvisso plus även gemensamt. Det vore fan annars, med två ingenjörslöner.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-09-21 09:26

pingvinen skrev:Enda jag köpt på avbetalning är mitt hus. Till HiFi och annat är det spara först och köp sedan. Eftersom jag alltid sparat först, så finns det sparade pengar så vill jag köpa något kan jag alltid göra det "cash". Nu har den mesta HiFin varit inom rimliga prisnivåer, några tusenlappar då och då. Det största enskilda köpet var för några år sedan runt 20 000 kr. Relativt sett värre var det nog i min ungdom när prylar köptes för någon tusenlapp stycket, vilket var mycket pengar på den tiden när man gick på gymnasiet.

Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.

Nej du är inte ensam! Har alltid köpt mina prylar kontant och dessutom, med några få undantag, begagnat.

Henrik

PS Tillhör dessutom dem som amorterar på bostadslånen

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-21 09:50

Bamsefar skrev:
pingvinen skrev:Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.

I sak helt rätt, men vad sparar du till om jag får fråga? Eller enbart pengar på hög?

Ingenting speciellt just nu. Men när behovet uppstår finns redan cashen. Tidigare större utgifter har varit diverse renoveringar på huset (tex kök, badrum, tak) då jag inte behövt låna eller först spara ihop pengarna. Även byte av bil på samma sätt.

Men, nej just nu sparar jag inte till något speciellt. Att samla pengar likt Joakim von Anka är inte ett intresse i sig.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-21 10:00

nuffe skrev:
pingvinen skrev:Enda jag köpt på avbetalning är mitt hus. Till HiFi och annat är det spara först och köp sedan. Eftersom jag alltid sparat först, så finns det sparade pengar så vill jag köpa något kan jag alltid göra det "cash". Nu har den mesta HiFin varit inom rimliga prisnivåer, några tusenlappar då och då. Det största enskilda köpet var för några år sedan runt 20 000 kr. Relativt sett värre var det nog i min ungdom när prylar köptes för någon tusenlapp stycket, vilket var mycket pengar på den tiden när man gick på gymnasiet.

Nej du är inte ensam! Har alltid köpt mina prylar kontant och dessutom, med några få undantag, begagnat.

Henrik

PS Tillhör dessutom dem som amorterar på bostadslånen

Nej helt ensam förstår jag att jag inte är, men kanske i minoritet.

Jag amorterar väldigt lite, men bolånet var relativt litet från början (ca 65% av vad huset kostade), och idag är det ca 20% av uppskattat värde. Med låg ränta och god utveckling på fonder och aktier har jag hellre pengarna där. Jag kan inte amortera hela lånet med de besparingar jag har idag, så jag ligger på fortfarande på minus (plus husets värde förstås). Jag hävdar också att amortera inte är att spara. Om jag tar ut 100 kr från banken och amorterar 100 kr på lånet, har jag då sparat 100 kr? Naturligtvis blir det en besparing av räntekostnaden, men det brukar inte vara det som syftas på när amortering framförs som ett sparande till mig själv. Detta är nog ett ämne för en ny separat tråd eftersom jag inser att det är off topic här.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2020-09-21 10:08

Jag är faktiskt glad på ett sätt att jag numera är hörselskadad på höger sida. Det gör att jag inte ens tittar eller framför allt lyssnar på sk "high end" längre.
Jag är helnöjd med min ljudlimpa inklusive bakhögtalare och vill jag finlyssna så blir det genom hörlurar och min Denon sovrumsanläggning.

Dock har jag spenderat lite drygt tvåhundra tusenlappar på hifi genom åren och förutom några få missar har jag oftast varit mycket nöjd med grunkorna. Numera har jag inga lån överhuvudtaget
och ska jag låna får det eventuell bli till en bostadsrätt i så fall. Dock trivs jag finfint i den hyresrätt jag bor och har en bil från 2018 och en spritt ny hoj så jag har just nu allt jag kan önska mig.
Ny stereo/hifianläggning finns inte längre på någon önskelista överhuvudtaget även om intresset för musikåtergivning såklart finns kvar :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-21 11:10

pingvinen skrev:Jag hävdar också att amortera inte är att spara. Om jag tar ut 100 kr från banken och amorterar 100 kr på lånet, har jag då sparat 100 kr? Naturligtvis blir det en besparing av räntekostnaden, men det brukar inte vara det som syftas på när amortering framförs som ett sparande till mig själv.

Håller med till 100%!!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-21 11:33

Jag håller inte med om detta. Men om att amortera alltid är det bästa sättet Att spara kan man alltid diskutera.

Idag med låga räntor kan om man är yngre det vara bättre Att spara i fonder och/eller aktier.

Men om man köper saker på kredit som minskar i värde så kommer man dock bygga på sig en skuld.

Så som jag ser på saken är att spara klokt ur ett livsperspektiv där nog aktier/fonder är en pengamaskin.
Amortera ger låga kostnader.

Vi har dock kunnat välja att ha riktigt lite i lån och en viss mängd pengamaskin.

Samtidigt har vi kunnat ha en viss mängd konsumtion. Men Vi har alltid haft både en viss amortering och samtidigt lite sparande i fonder/ aktier. Man behöver inte bränna alla pengar.

Vi har så att säga blivit hyggligt oberoende.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-21 11:41

Att amortera bolån känns som värdelöst. Nu när räntan är så låg.
Jo det beror på lånets storlek och hur gammal man är.
Vi säger att man har 500000 kr i lån med en ränta på dryga en procent.
Ca kostnad 5-7 tusen per år.
Armotera man 1000kr per månad. Så sjunker skulden med 12000 per år.
Du sparar då 120 kr i årskostad för räntan. Är det värt det..??

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-09-21 12:07

Köper allt kontant och nästan alltid begagnat. Sedan tillverkar jag högtalare och kablage själv (inte för att det blir så billigt iofs).
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-09-21 12:16

LeifB skrev:Jo det beror på lånets storlek och hur gammal man är.

Bor man i en hyggligt stor ort så räcker en halv mille ingenstans. Men även om man lånar det tiodubbla så är väl en amortering snarare att se som en försäkring mot framtida räntehöjningar. 1%-nivån kommer inte att vara för evigt och redan vid 3-4 % i ränta så blir vinsten betydlig att man betat av lånet lite.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-21 12:41

Bill50x skrev:
LeifB skrev:Jo det beror på lånets storlek och hur gammal man är.

Bor man i en hyggligt stor ort så räcker en halv mille ingenstans. Men även om man lånar det tiodubbla så är väl en amortering snarare att se som en försäkring mot framtida räntehöjningar. 1%-nivån kommer inte att vara för evigt och redan vid 3-4 % i ränta så blir vinsten betydlig att man betat av lånet lite.

/ B

Sant... men låser man lånet i 10 år så är faran mindre.
Nu ska man låsa alla lån..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-21 13:41

Alltså 5% ränta - räcker inte för att jag skall ge mig på bolån (för det var det jag uttalade mig om, konsumtionslån är något annat) om amortering.

Peter råkade påstå att ett 6.000.000 lån gick att spara ihop sig till 4.000 per månad men missade att det tog 125 år som sagt...

5% på 6.000.000 = 300.000 i ränta per år.

Säg att "man" amorterat 6.000 sek per månad under den perioden som var låg ränta i säg 5 år = 5 år * 12 månader * 6.000 = 360.000 i amortering, 5% ränta på dessa (never mind ränta på ränta osv) är således 18.000 per år eller 1.500 sek per månad i besparing - och det upplevs säkert som mycket. Men 6.000 sek är garanterat 4.500 sek mer än potentiella 1.500 sek i besparing. Således för att de där 6.000 per månad skall bli något så måste amorteringen bli minst värd 6.000 sek i ränta eller (och nu hoppar jag evnt ränteavdrag, för dom kommer säkert tas bort av C+S vilken dag som helst) eller då 72.000 sek per år och det är 1.440.000 i amortering. Det kan också beskrivas som 6.000 i amortering per månad i 240 månader = 20 år. Eller så får man höja amorteringen till 24.000 sek per månad i fem år (dvs runt 4,8% av ursprungsskulden, eller massivt mera än dagens amorteringskrav).

Poängen är, visst du kan spara en slant i ränta om du amorterar, men f*n alltså, du måste amortera minst 5% av ursprungsskulden per kalenderår för att det verkligen skall ge någon form av "buffert tänk". Och under denna tid som du tror dig buffert spara, så kom ihåg, banken kommer inte höja lånen när du har det för snålt ställt helt plötsligt eftersom du inte har någon sparbuffert att ta av....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-21 13:45

Bamsefar skrev:... Och under denna tid som du tror dig buffert spara, så kom ihåg, banken kommer inte höja lånen när du har det för snålt ställt helt plötsligt eftersom du inte har någon sparbuffert att ta av....

Så rätt. Man tänker att man amorterar ner för att få större låneutrymme i framtiden om behov uppstår, men sakta hostar hackspetten. Ev värdeökning är väl det som ger större utslag. När vi köpte vår första lägenhet amorterade vi nästan ihjäl oss, på den tiden var det nog ett krav att det skulle amorteras. I efterhand hade vi kunnat köpa en stor fyra i Vasastan istället, men den kostade 250.000 då och det tyckte vi var galet dyrt :)
Vi hade lätt klarat det med mindre amortering, särskilt som avgiften var löjligt låg. Men så var vi inte tränade att räkna på den tiden.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-21 14:45

Det tråkiga är om inte värdeökningen fortsätter som den har gjort länge nu så kommer många att få leva med en skuld de aldrig kommer ur. Bostadbubbla kan komma.
Räntan stiger och värdet halveras.
Tror ni att det är många som räknar med det??

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-21 14:58

Den stora risken är ju att inte har något sparande alls. Amorteringar ju idag hopplöst långsamt sätt att skaffa sig en liten förmögenhet på. I vissa lägen kan man dock inte undvika amortering enligt gällande regelbok.

Så det som återstår är ju aktier/fonder. Detta kan ju vara högst riskabelt genom att det blir värderingsbubblor.
Senast redigerad av Kronkan 2020-09-21 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-21 15:01

LeifB skrev:Det tråkiga är om inte värdeökningen fortsätter som den har gjort länge nu så kommer många att få leva med en skuld de aldrig kommer ur. Bostadbubbla kan komma.
Räntan stiger och värdet halveras.
Tror ni att det är många som räknar med det??

Nä, sådant räknar man inte med, det är ungefär lika trist som om solen skulle slockna, sånt kan man inte gå o fundera på. Om det sker så sker det!
Men som tankeexperiment, vad händer då med alla lägenheter och villor som ingen vill köpa? Ska de stå tomma bara för att? Jag bodde en gång i en Brf som drabbades av en rätt häftig förskingring och då såg det ut som att föreningen skulle tas över av något fastighetsbolag o omvandlas till hyresrätter. Det löste sig ändå den gången, men om inte ens fastighetsbolagen vill köpa skiten en vacker dag?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-21 15:03

Kronkan skrev:Den stora risken är ju att inte har något sparande alls. Amorteringar ju idag hopplöst långsamt sätt att skaffa sig en liten förmögenhet på. I vissa lägen kan man dock inte undvika amortering enligt gällande regelbok.

Så det som återstår är ju aktier/fonder. Detta kan ju vara högst riskabelt genom att det blir värderingsbubblor.

Glöm inte rouletten på Cosmopol! Jag föreslår varje år att vi ska ta det som finns i kassan på nyårsdagen och satsa allt på rött. Snabb fördubbling av kapitalet, eller så får man börja om från början.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-21 15:23

Om du lånar upp till en mille så är det ditt problem om du råkar ut för värdefall på säkerheten så att säga.
Om du istället lånar fem mille så är det bankens problem och inte ditt.

Det är lite där som utmaningen ligger. Låna för lite, och du har problem, låna för mycket och det är omöjligt att lösa så då blir det bankens problem.

En aningen syniskt kanske men lik väl så det fungerar.

Notering: Ingenting är vad det ser ut att vara när bankerna är involverade - ni har väl läst om senaste avslöjandena om penningtvätt - det är f*n omöjligt som privatperson att göra bankaffärer för man bli svartlistad direkt - men har du några mille så är det inga problem...

Jag har varit med när Sverige hade problem runt 90-talet, och räntan var skyhög (som bankanställd hade jag 13.5% om jag minns rätt i bostadslåneränta - men vissa lär ha åkte på 25%) med dagens mått mätt. Om inte annat så har de flesta säkert hört talas om 500% i riksbanksränta, allt för att försvara en dödsdömd krona.

I vilket fall, då innan smällen alltså, så köpte jag en bostad på Kungsholmen här i Stockholm, 560.000 kostade den. Jag hade 400.000 i lån på den - smällen kom, och värdet var lätt nere och vände på 170-180.000 för de stackare som var tvingade att sälja (man skall inte glömma att alla inte kan bo kvar, skilsmässa är den vanligast orsaken att man tvingas flytta osv) och så att säga realisera sina skuld...

Alltså kontentan: Bankerna gjorde ingenting mot de som var överbelånade (de hade ju trots allt godkänt allt!) utan låtsades som om det regnade och visste att en av två saker kommer inträffa:
a) Långkonjunkturen kommer ta slut och värdet antas stiga igen och passera skulden (allt löst)
eller
b) Staten rädda systemkänsliga banker (alltså betalar alla skulder, såsom Nordeas skuldberg raderades, och därmed löst problemet).

Hade det varit i USA där just säkerhet är säkerhet och inte säkerhet plus din personliga ekonomi (som i Sverige - alltså säkerheterna betyder ingenting eftersom enda sättet att bli av med en skuld om du inte kan betala är skuldsanering ) så hade du bara gått ut ur huset och stängt dörren (antagligen inte ens brytt dig om att låsa).... Vilket är bäst av dessa två vete katten...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-21 15:32

Jag tycker att bankerna ska göra sitt jobb o vara säkra på säkerheten så att säga, om de är för sugna på att låna ut eller gör felbedömningar så får de ta över kåken/lyan o göra det bästa av den. Jag tror de fixar det dessutom, det mesta går nog att hyra ut och i långa loppet tar de igen förlusterna, medan en enskild medborgare kan drabbas väldigt hårt under lång tid, kanske hela livet. Sen kan man ju klura på om pengarna använts till exklusiva högtalare, fast har banken godkänt säkerheten så har de. Tycker jag.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-21 16:01

Bankerna lånar bara ut pengar till de som inte skulle behöva låna pengar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-21 16:23

pingvinen skrev:Bankerna lånar bara ut pengar till de som inte skulle behöva låna pengar.

Inte hela sanningen men de har en fördel.
Lättare att låna om man redan har pengar..

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-21 16:28

LeifB skrev:
pingvinen skrev:Bankerna lånar bara ut pengar till de som inte skulle behöva låna pengar.

Ja, och banken vinner alltid (Så jag är skeptiskt till att satsa allt på rött som TS skrev. Eller svart. Eller säkra med 50/50)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-21 16:37

pingvinen skrev:
LeifB skrev:

Ja, och banken vinner alltid (Så jag är skeptiskt till att satsa allt på rött som TS skrev. Eller svart. Eller säkra med 50/50)

Tråkigt om den hamnar på noll. :D

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2020-09-22 14:55

Jag fick med mig en enkel syn på skuldsättning hemifrån, det finns tre saker som man kan låna pengar till: bostad, studier och bil. Allt annat sparar man till. När jag och min fru skulle köpa vår första bil blev det tydligt att hon hade med sig nästan samma lista, fast utan bil (vilket nu även är min lista, ingen stor eftergift för min del att äga billigare bilar).

HIFI gjorde vi ett "sista oansvarigt köp" (eller vad man ska kalla denna lyxkonsumption) ett halvår innan vi gifte oss, köpte radhus och skaffade barn. Vi kom överens om att vi vill ha en välljudande stereo i vårt hem (Guru Juior+ och Hegel H80), och vi la väl runt 25' minus inbytet av ett enklare surroundsystem. Detta system är tills vidare och jag räknar inte med att kunna köpa "något roligare" inom överskådlig framtid.

Vad gäller amorteringar ser jag det som pensionssparande.
Det är svårt för de som går i pension om 10 år att förutse vilka inkomster de kommer få. Jag kommer jobba i ytterligare 35-40 år (är 33 idag) och räknar med att pensionssystemet kommer att göras om minst en gång till innan det är dags, och jag ser det som omöjligt att kontrollera intäcktssidan (mer än att jobba på och ha kollektivavtal).
Kan man inte kontrollera intäcktssidan får man sikta in sig på utgifterna, och vi har därmed som mål att äga vårt boende och vara helt skuldfria dagen vi går i pension. Om vi inte kan ha en dräglig tillvaro under de förutsättningarna så ligger problemet på en högre samhällelig nivå.
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-22 15:22

Att låna till bil är väl knappast vettigare än att låna till audio? Såväl bil som hifi tappar högst sannolikt ordentligt i värde och kostnaden är ett faktum.

Jag har bara ett lån - bostadslån. Studielånet är amorterat.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-22 15:55

Morello skrev:Att låna till bil är väl knappast vettigare än att låna till audio? Såväl bil som hifi tappar högst sannolikt ordentligt i värde och kostnaden är ett faktum.

Ja speciellt om bilen tappar värde snabbare än lånet amorteras. Då blir det trist när man säljer bilen och blir skyldig pengar. Kanske det är då man byter in hos handlare och tar ett nytt större lån på en dyrare bil? 8O

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2020-09-22 15:56

Morello skrev:Att låna till bil är väl knappast vettigare än att låna till audio? Såväl bil som hifi tappar högst sannolikt ordentligt i värde och kostnaden är ett faktum.

Jag ser en viss skillnad i att en (två?) bil(ar) kan vara en förutsättning för att resten av livet ska gå ihop och därmed vara värt en större ekonomisk risk än ett rent nöjesinköp. Däremot så kan lån till en "kul bil" vara att jämställa med lån till audioutrustning (var gränsen för behov/nöje går kan man alltid diskutera, vissa "behöver" en XC60). Med bilar kan man också hamna i läget där det är mer ekonomiskt att låna till ny bil än att köpa en gammal som måste repareras dyrt, det är sällan fallet i audio-sammanhang.

Men som sagt håller jag i stort med dig om att man inte lånar till bil.
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-22 16:05

Jag har också inga problem med habegäret.
Pengarna läggs på hög här med.
Typ som en pensions buffert. Ni vet väl hur dålig pensionen blir?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-22 21:35

JBjorkman skrev: Kan man inte kontrollera intäcktssidan får man sikta in sig på utgifterna, och vi har därmed som mål att äga vårt boende och vara helt skuldfria dagen vi går i pension. Om vi inte kan ha en dräglig tillvaro under de förutsättningarna så ligger problemet på en högre samhällelig nivå.

Det där är en känsla jag också har och jobbar efter. Den dagen man går i pension ska boendet vara betalt. Säkert kan man ifrågasätta den planen med historik och sannolikhetsteorier på hur börsen utvecklas och att det vore smartare att spara i akter och fonder, men är man skuldfri på boendet så borde ingen kunna kicka ut en därifrån i alla fall nästan oavsett hur låg pensionen blir. Ryggen fri och en viss handlingsfrihet har man då hur än bostadsmarknaden, börsen och allt annat ser ut. Skulle i.o.f.s. vilja ha en liten guldtacka under madrassen också. Nästan helt säker på att man sover bättre då... :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-09-22 21:40

Conan skrev:
JBjorkman skrev: Kan man inte kontrollera intäcktssidan får man sikta in sig på utgifterna, och vi har därmed som mål att äga vårt boende och vara helt skuldfria dagen vi går i pension. Om vi inte kan ha en dräglig tillvaro under de förutsättningarna så ligger problemet på en högre samhällelig nivå.

Det där är en känsla jag också har och jobbar efter. Den dagen man går i pension ska boendet vara betalt. Säkert kan man ifrågasätta den planen med historik och sannolikhetsteorier på hur börsen utvecklas och att det vore smartare att spara i akter och fonder, men är man skuldfri på boendet så borde ingen kunna kicka ut en därifrån i alla fall nästan oavsett hur låg pensionen blir. Ryggen fri och en viss handlingsfrihet har man då hur än bostadsmarknaden, börsen och allt annat ser ut. Skulle i.o.f.s. vilja ha en liten guldtacka under madrassen också. Nästan helt säker på att man sover bättre då... :)

Ett problem uppstår : man har svårt att få nya lån som pensionär. Då skulle man kunna investera eller spara
pengar i stället för att betala av fastighetslån.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-22 21:49

Som Pensionär kan man även byta till ett mindre och billigare boende. +100kvm boende som pensionär tycker jag är fel. Det borde räcka med 45 till 65 kvm eller så, mer är lyx. Och säljer man sin stora bostad så uppstår säkerligen en vinst som gör att man köper den mindre bostade med cash = varför amortera när värdetillväxten sköter det automagiskt?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-22 21:50

JBjorkman skrev:

Jag ser en viss skillnad i att en (två?) bil(ar) kan vara en förutsättning för att resten av livet ska gå ihop och därmed vara värt en större ekonomisk risk än ett rent nöjesinköp. Däremot så kan lån till en "kul bil" vara att jämställa med lån till audioutrustning (var gränsen för behov/nöje går kan man alltid diskutera, vissa "behöver" en XC60). Med bilar kan man också hamna i läget där det är mer ekonomiskt att låna till ny bil än att köpa en gammal som måste repareras dyrt, det är sällan fallet i audio-sammanhang.

Men som sagt håller jag i stort med dig om att man inte lånar till bil.

Jag håller med - en bruksbil i tillräckligt bra skick för att inte medföra en massa verkstadsbesök kan vara högst nödvändigt, men en ny BMW X5 med "stora motorn" ser jag som lyxkonsumtion av samma sort som audio för 250 kakor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-09-23 01:15

Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-23 07:36

music4ever skrev:Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.

Det KAN vara så att bilen behövs för att säkra en inkomst.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-09-23 08:32

Oj vilken fart det blev här bara att jag sa att jag amorterar på mina bostadslån.
För att lunga alla, jag sparar betydligt mer än jag amorterar!
Sen kan man fråga sig vad ska ha slantarna till, ofta har det blivit semester resor, tyvärr inte i år.
Något impulsköp kan det kanske bli, speciellt om det kommer ett par Ino pi16s i min väg.

Henrik

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-23 09:06

music4ever skrev:Har svårt att se det som "vettigare" att låna till bil än till hifi. Båda sakerna kan man spara ihop till så varför ena är mer okej att ta lån för än den andra är för mig obegripligt.

Kanske det ingår HiFi i bilen? :wink: Två i en, ett riktigt Koenigsegg, eller Kinderegg.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-09-23 09:21

Då vet jag vad hade valt, om jag sparat så mycket pengar.

Henrik

Koenigsegg!!!

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-09-23 10:55

Både bilar och hifi är kul. Jag föredrar kontant på båda.
När man väl har betalat så är det ju bara nöjet som återstår.
Jag körde över 600 mil på semestern i år. Älskar att köra långt och länge.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-23 11:38

nuffe skrev:...

Något impulsköp kan det kanske bli, speciellt om det kommer ett par Ino pi16s i min väg.

Henrik

Kommer troligtvis aldrig hända, eftersom det ännu inte finns några högtalare som heter så. :wink: 8) Du behåller pengarna m.a.o.

Men jag fattar förstås vad du menar...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-23 11:42

Ja det är gott att ha lite cash i fickan om man hittar ett "fynd".
Vad är ert bästa "fynd"?
Jag hittade ett par Infinity 61i mk1 för 800kr.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-09-23 12:17

Johan_Lindroos skrev:
nuffe skrev:...

Henrik

Kommer troligtvis aldrig hända, eftersom det ännu inte finns några högtalare som heter så. :wink: 8) Du behåller pengarna m.a.o.

Men jag fattar förstås vad du menar...

Va bra, då blir frun nöjd :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-24 07:30

Bamsefar skrev:Som Pensionär kan man även byta till ett mindre och billigare boende. +100kvm boende som pensionär tycker jag är fel. Det borde räcka med 45 till 65 kvm eller så, mer är lyx. Och säljer man sin stora bostad så uppstår säkerligen en vinst som gör att man köper den mindre bostade med cash = varför amortera när värdetillväxten sköter det automagiskt?

Du förutsätter värdeökning. Om man kommer till pensionsdagen och sitter med flera miljoner i lån till en högre ränta än i dag, och boendet har minskat i värde betydligt mer än det mindre boendet så gör man..? Soc och ungkarlshotell?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-24 09:35

Conan skrev:Du förutsätter värdeökning. Om man kommer till pensionsdagen och sitter med flera miljoner i lån till en högre ränta än i dag, och boendet har minskat i värde betydligt mer än det mindre boendet så gör man..? Soc och ungkarlshotell?

Och du förutsätter att allt skall crasha och himlen ramlar ned. :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 09:50

Hörde på radiolan imorse att antalet ärenden hos kronkalle same skuldernas belopp har ökat avsevärt senaste åren.
Jag tycker det är näst in till absurt att man bli erbjuden - per automatik - att köpa tex handkräm från apotea.se på kredit.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-24 11:56

Håller helt med!

I år 640 000 ärenden hos kronofogden gällande 290 000 personer.
https://www.di.se/nyheter/allt-fler-ham ... ela-tiden/

Klarna har sagt att de lever på eftersläntrarna som får förseningsavgifter och högre ränta.

Det behöver ju inte alltid handla om äkta betalningsbekymmer kopplat till förstora köp. Det kan ju bara handla om att man missar betalningsdagen. Man hamnar ju då inte hos fogden men får belasta extra.

Själv har det ju hänt att man missar fakturor och därför låter jag serösa typ Trafikverket, kommunala avgifter m m ta betalt över autogiro.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-24 13:03

Jag håller också med.

Förr fanns det en säkerhet i att det bara var banken man lånade av, de kunde direkt se över dina inkomster och pengaflöden och utifrån det antingen bevilja lånet eller avslå.

Numera får man förslag på lån i brevlådan från alla håll och kanter, vilket lockar de ekonomiskt svagt sinnade människorna ner i fördärvet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-24 14:23

Ja det är lika hemskt som när spelmissbrukare blir bombarderad av tvreklam från spelsiter.
Försök att inte ta lån... spara först sen köp..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-24 15:01

Låt mig vara tydlig: Jag gillar INTE alla dessa låneerbjudanden som kommer med "låna 600.000" utan säkerhet och dyligt. Och precis som Morello, nej jag gillar inte att man "erbjuds" avbetalning per automatik vid köp. Det borde vara direkt kopplat till bankkort (alltså utan kredit) så att risken aldrig uppstår så att säga. För övrigt så har jag inte hört talas om större blancolån än 600.000 - men bara för att jag inte hört eller sett något annat innebär inte att det inte går att låna mera....

Rätt kredit till rätt boende - helt i min stil således.

Vilken kredit som helst till vad som helst - njae....

Och så finns det säkert någon gråzon mellan dessa...

Boende har rent historiskt visat sig vara den "bästa sedelpressen för privatpersoner" - visst kan himlen ramla ned, men med alla krediter som just nu finns (nu talar vi om systemkrediter och inte till privatpersoner) och Riksbankens intresse att köpa bostadsobligationer med mera, så finns för närvarande - över tid såklart - ingen annan väg än dyrare bostäder = stigande värde.

Med reservation för fel såklart...! 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 15:44

Problemet med höggradigt oseriösa aktörer som tex Klarna är att de vet att många av deras kunder kommer hamna hos kronkalle. Kronkalle får massa jobb som partiellt finansieras av skattebetalarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-24 17:27

Någon som har som affärsidé att kunden skall hamna i svårigheter måste väl sägas vara oseriös.

Man kan tydligen beställa godis och betala med hjälp av Klarna.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1280584

Bostadslån är något annat.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-09-24 17:57

Morello skrev:Hörde på radiolan imorse att antalet ärenden hos kronkalle same skuldernas belopp har ökat avsevärt senaste åren.
Jag tycker det är näst in till absurt att man bli erbjuden - per automatik - att köpa tex handkräm från apotea.se på kredit.

Inte så konstigt. Folk köper järnet på kredit och hoppas på skuldsaning, vilket många också får. Det blir några tunga år, men kan ju ha jäkla kul så länge det går att låna. Och lånen betalar man ju inte tillbaka. Gratis kul, helt enkelt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-24 19:04

Kom på en YouTube video som jag såg för en bra tid sedan i ämnet....

Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-24 19:05

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:Hörde på radiolan imorse att antalet ärenden hos kronkalle same skuldernas belopp har ökat avsevärt senaste åren.

Inte så konstigt. Folk köper järnet på kredit och hoppas på skuldsaning, vilket många också får. Det blir några tunga år, men kan ju ha jäkla kul så länge det går att låna. Och lånen betalar man ju inte tillbaka. Gratis kul, helt enkelt.

Aha, den där MBL-anläggningen de hade på Sheraton + ett Sheraton kanske inte är helt ouppnåeligt ändå... sms-lån, here I come!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-09-25 02:45

hifikg skrev:

Och man kan köpa en bil för 30 papp och det kan man spara ihop till.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-25 05:49

Bamsefar skrev:
Conan skrev:Du förutsätter värdeökning. Om man kommer till pensionsdagen och sitter med flera miljoner i lån till en högre ränta än i dag, och boendet har minskat i värde betydligt mer än det mindre boendet så gör man..? Soc och ungkarlshotell?

Och du förutsätter att allt skall crasha och himlen ramlar ned. :mrgreen:

Hope for the best but prepare for the worst. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-25 07:15

music4ever skrev:
hifikg skrev:

Och man kan köpa en bil för 30 papp och det kan man spara ihop till.

Kanske. Kanske inte. Om det är första jobbet och det kräver bil. Då är det å andra sidan snabbt gjort att betala av den.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-25 08:16

Att ibland låna är väl nödvändigt och till och med klokt. Men det beror ju på.

Om man följer impulser som köpbeteende och skaffar sig stora krediter så minskar ju köpkraften stegvis. Det man köper blir ju dyrare. All överkonsumtion är nog inte missbruk men i dess yttersta ände är det ett beroende.

Om man kan undvara en mindre del av lönen till ett både kortsiktigt och långsiktigt sparande kommer ju den ekonomiska friheten och köpkraften öka.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2020-09-25 20:42

Bamsefar skrev:Som Pensionär kan man även byta till ett mindre och billigare boende. +100kvm boende som pensionär tycker jag är fel. Det borde räcka med 45 till 65 kvm eller så, mer är lyx. Och säljer man sin stora bostad så uppstår säkerligen en vinst som gör att man köper den mindre bostade med cash = varför amortera när värdetillväxten sköter det automagiskt?

När man jobbar är man typ aldrig hemma, det är när man blir pensionär man behöver stort boende tänker jag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-25 20:47

Jag funderade på en större kontant-investering i en hifipryl nyligen. Men jag ledsnade på svårigheterna att få klarhet i vilken produkt jag skulle välja. Nät-information är ju jäkligt spretig.
Så, det blev en rejäl bunt in på sparkontot istället.
:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-25 20:48

Strmbrg skrev:Jag funderade på en större kontant-investering i en hifipryl nyligen. Men jag ledsnade på svårigheterna att få klarhet i vilken produkt jag skulle välja. Nät-information är ju jäkligt spretig.

Finns det några fler prylar att lägga till din anläggning?? Jag kan inte komma på en enda pryl som jag skulle behöva, eller ens vilja ha, till min. Möjligen ett rörigare rörsteg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-25 21:23

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:Jag funderade på en större kontant-investering i en hifipryl nyligen. Men jag ledsnade på svårigheterna att få klarhet i vilken produkt jag skulle välja. Nät-information är ju jäkligt spretig.

Finns det några fler prylar att lägga till din anläggning?? Jag kan inte komma på en enda pryl som jag skulle behöva, eller ens vilja ha, till min. Möjligen ett rörigare rörsteg.

Njä, den frågan är också ganska knepig. Jag skulle gärna vilja köpa något kul, men inser att det i så fall blir någonting som skall bytas ut snarare än någonting som kan läggas till. Det är så tråkigt att bara spara och spara. Inget drickande, låga bostadskostnader, ingen egen bil, inga partyn, ingen tobak, inga dyra semestrar...
Inga roliga hifi-grejor...

Snacka om bekymmer!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-25 21:47

När jag känner så så satsar jag lite extra på barn o barnbarn :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-25 21:52

hifikg skrev:När jag känner så så satsar jag lite extra på barn o barnbarn :)

Har inga.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-25 22:37

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:När jag känner så så satsar jag lite extra på barn o barnbarn :)

Har inga.

Då är det lätt att pengabingen blir välfylld. En polare jag har satsar sitt överskott på massor av fotoresor kors o tvärs, huvudsakligen i Sverige o Norge. Och så har han syskonbarn att skämma bort. Vad gäller ljud tycker han att Sven Ingvars låter bäst i min källare, men satsar inte själv. Än. Han borde köpa Jerkers Apogeer tycker jag, sen sitter han snart här o diskuterar kablar o lager :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-25 22:40

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:

Njä, den frågan är också ganska knepig. Jag skulle gärna vilja köpa något kul, men inser att det i så fall blir någonting som skall bytas ut snarare än någonting som kan läggas till. Det är så tråkigt att bara spara och spara. Inget drickande, låga bostadskostnader, ingen egen bil, inga partyn, ingen tobak, inga dyra semestrar...
Inga roliga hifi-grejor...

Snacka om bekymmer!

Om din livstil och köpbetende skadar dig på kort eller lång sikt så måste man ju ta fatt i det. Man är beroende eller på väg in ett beroende. Alltså nöjet/nyttan är mindre än den egentliga kostnaden. Ibland är ju nöjet kortsiktigt och man köper och byter utan egentlig mening.

Om man nu inte har sådana bekymmer så var är problemet?

Sedan kan man ju ställa sig en kompletterande frågan om vad man egentligen vill. Vill man vara en del av det man sysslar med. Man vill egentligen prioritera annorlunda.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 08:59

Ja, alla de problem vi avhandlar här på forumet är ju i ett vidare perspektiv inte några problem överhuvudtaget. :)

Här sitter en snubbe och relaterar sitt problem med rumsresonanser.
Där sitter en annan snubbe och blir irriterad på en tredje snubbe som inte begriper att han har fel när det gäller sladdars inverkan på ljudet.
Där sitter en snubbe som har problem med att bestämma sig för om han skall köpa en ny förstärkare eller nya högtalare.

Därborta, nej, längre bort! Där sitter en snubbe som har fått sitt tak av korrugerad plåt bortblåst i regnovädret i natt. Hela familjen är blöt och golvet är geggamoja.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-26 09:19

Så är det absolut. Någon sa väl någon gång att välljud är världens viktigaste oviktiga problem eller något i den stilen. Det gäller att ha perspektiv. Att vi har tid att träta om dessa spörsmål är självfallet ett tecken på att vi har det väldigt bra.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-26 09:48

Visst är många av oss i detta forum antagligen ganska gynnade.

Om man då använder lite pengar på att köpa hifi kan för personen vara ett problem eller inte. Det beror ju på om man faktiskt har råd eller om man kanske borde spara något, skaffa kläder till barnen och sådant. Allt kan nog vara ett missbruk eller jagande efter status.

För min första lön köpte jag en stereo. Hade jag köpt aktier i Volvo istället så hade jag nog varit något rikare. Fast livet måste kanske ha en balans.

Det finns dock ett konsumerande som ju bara kortsiktigt tillfredställande. Annat kan ju vara till nöje/nytta under lång tid. Vår nya spis med fungerande ugn och bättre kyl och frys på Torpet är ju bra även efter en månad.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 09:55

Jag ser inget som helst syfte med att vara rik egentligen. Däremot så ser jag ett mycket viktigt syfte med att ha ett bra liv.
METODERNA för att få det bra livet är oändligt många. Öka resurserna eller sänk dina krav i alla möjliga varianter. Gissningsvis tillämpas nästan uteslutande diverse former av resurs-öknings-metoder.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-26 11:06

Kronkan skrev:För min första lön köpte jag en stereo. Hade jag köpt aktier i Volvo istället så hade jag nog varit något rikare. Fast livet måste kanske ha en balans.

Hade man haft en annan syn på arbete och konsumtion om det inte hade gått genom pengar som mellanled? Jag menar, om jag hade haft en stereo som du hade velat ha, och du istället för att köpa den med pengar från dig första lön, hade kunnat hjälpa mig måla huset tre helger? Pengar är ju ändå egentligen bara ett sätt att omvandla arbete till konsumtionskraft.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-26 11:59

Strmbrg skrev:Ja, alla de problem vi avhandlar här på forumet är ju i ett vidare perspektiv inte några problem överhuvudtaget. :)

Här sitter en snubbe och relaterar sitt problem med rumsresonanser.
Där sitter en annan snubbe och blir irriterad på en tredje snubbe som inte begriper att han har fel när det gäller sladdars inverkan på ljudet.
Där sitter en snubbe som har problem med att bestämma sig för om han skall köpa en ny förstärkare eller nya högtalare.

Därborta, nej, längre bort! Där sitter en snubbe som har fått sitt tak av korrugerad plåt bortblåst i regnovädret i natt. Hela familjen är blöt och golvet är geggamoja.

Glöm inte att vi kan ha problem med vilken streamingtjänst som ger bäst ljud också. De med bortblåsta tak har ingen aning om hur svårt vi har det.
Är man på ett hifi-forum så är "problem" med hifi det som diskuteras. Tror inte att någon enda, jo en förresten, bara tänker på hifi 24/7. Man kan ha problem med doftgranen i bilen också, tur att http://vilkendoftgrandoftarmest.se finns!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-26 14:43

Conan skrev:
Kronkan skrev:För min första lön köpte jag en stereo. Hade jag köpt aktier i Volvo istället så hade jag nog varit något rikare. Fast livet måste kanske ha en balans.

Hade man haft en annan syn på arbete och konsumtion om det inte hade gått genom pengar som mellanled? Jag menar, om jag hade haft en stereo som du hade velat ha, och du istället för att köpa den med pengar från dig första lön, hade kunnat hjälpa mig måla huset tre helger? Pengar är ju ändå egentligen bara ett sätt att omvandla arbete till konsumtionskraft.

Jag själv deltar i den så kallade delningsekonomi f form av typ soptunna och telefonabonnemang. Jag får en del saker samt ger också bort saker som jag inte har behov av. Har hittills exempelvis fått ved och ger bort björnbärssylt typ.

Nu var mina reflektioner kring denna fråga utifrån individens perspektiv. När blir konsumtion självskadande eller inte egentligen ger något tillbaka. Jag uppfattade frågan som så.

Sedan kan man ju ställa frågan om hur påverkar min konsumtion andra inklusive miljön. Då är ju självklart fotavtrycket beroende av storleken på foten och hur jag utformar skon. Men det är kanske en annan fråga men som man ändå kan fundera över.

Nu tycker jag ju att detta i huvudsak inte är ett individuellt problem utan beror delvis på hur saker är tillverkade och transporteras m m.
Men jag är ändå tämligen säker på att individen/individerna kan påverka detta utan att den egentliga livskvalitén påverkas negativt.
Bild
Senast redigerad av Kronkan 2020-09-26 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-26 14:47

Jag vill inte vara den som släpper ut mest !!

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-26 15:10

Den typen av delningsekonomi som beskrivs ovanför är tveeggad. Om vi byter tjänster och varor direkt med varandra genereras inga skatteintäkter på dessa transaktioner. Nu är det ju väldigt liten skala så det påverkar marginellt på helheten i samhället. Att köpa och sälja privat på blocket ser jag inte som skattesmitning, men att tjänster i större omfattning på ett organiserat sätt blir problematiskt.

Att dela soptunna är troligen mindre belastning på kommunal service, så inga problem. Jag betalar kilopris på soporna så litet incitament och krångligt att dela med grannen.

Telefonabonnemang, hur delar man på det? 8O Eller menar du fast lina? Mobilen känns högst personlig, och bör ligga i min ficka, och inte i min kompis ficka.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 15:17

Koldioxidutsläppen är inget problem. Vi kan inte påverka klimatet med detta. Så åter till ämnet.

Jag avstod från att köpa en hifi-pryl igår och sparade 15-20.000 spänn. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-26 15:41

pingvinen skrev:Den typen av delningsekonomi som beskrivs ovanför är tveeggad. Om vi byter tjänster och varor direkt med varandra genereras inga skatteintäkter på dessa transaktioner. Nu är det ju väldigt liten skala så det påverkar marginellt på helheten i samhället. Att köpa och sälja privat på blocket ser jag inte som skattesmitning, men att tjänster i större omfattning på ett organiserat sätt blir problematiskt.

Att dela soptunna är troligen mindre belastning på kommunal service, så inga problem. Jag betalar kilopris på soporna så litet incitament och krångligt att dela med grannen.

Telefonabonnemang, hur delar man på det? 8O Eller menar du fast lina? Mobilen känns högst personlig, och bör ligga i min ficka, och inte i min kompis ficka.

Jag delar ett familjeabonemang med andra pensionärer vilket är tillåtet. Det betalas moms på detta. På köpet får jag obegränsad surf plus abonnemang till telefonen. Surfen är viktig på Torpet där vi ju använder det till AppleTv, paddor, gäster m m. Billigare än att dra in fysiskt nät. Jag delar också Netflix.

Det andra som jag nämner är gåvor som uppstår. Det finns egentligen inget byte eller svart handel i det. Sist i veckan skänkte jag ett antal bra ledlampor som blivit över till min bostadsrättsförening. Sa att jag önskade att de byte lampor vid portarna. Där är gamla typen av lågenergilampor. Ved som jag fått till Torpet är bl a sådant som folk skulle slängt eller eldat upp ute annars. Människor utan kamin fäller träd. Uppstår även sådant i bostadsrättsföreningen.

Jag säljer sällan saker utan ger helst bort saker och då ingår också loppisar. Det är dock inget fel i att sälja på Blocket.

I kväll skall jag dricka en flaska vitt vin som jag fått. Han kommer då och då och äter här. Vi sitter numera alltid ute.
Senast redigerad av Kronkan 2020-09-26 15:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-09-26 15:42

LeifB skrev:Jag vill inte vara den som släpper ut mest !!

Helt OK ställningstagande. Ge alla dina pengar och pension till mig så kommer det genast kännas lättare i samvetet. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-26 15:46

Strmbrg skrev:Koldioxidutsläppen är inget problem. Vi kan inte påverka klimatet med detta. Så åter till ämnet.

Du vet att jag tar mig friheten att skriva vad jag tänker.

Är detta mest koketteri?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 15:51

Kronkan skrev:
Strmbrg skrev:Koldioxidutsläppen är inget problem. Vi kan inte påverka klimatet med detta. Så åter till ämnet.

Är detta mest koketteri?

Ja, jag kan tänka mig att det är det. Du ser, jag skriver också vad jag tänker. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-26 16:03

LeifB skrev:Jag vill inte vara den som släpper ut mest !!

Nu anser jag inte att hifi är något större problem för fotavtrycket. Knappast du heller.

Om man vill minska sitt fotavtryck utan att förlora något går detta, enligt min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-26 16:18

Strmbrg skrev:
Kronkan skrev:

Är detta mest koketteri?

Ja, jag kan tänka mig att det är det. Du ser, jag skriver också vad jag tänker. :)

Det är ju mycket bra :D . Att säga som det är, är enda vägen om man skall åstadkomma något. ”Endast sanningen är bearbetningsbar”.

Nu har jag ju mest skrivit om individen, köpet/konsumtion, ekonomin och kortsiktigt samt långsiktig nöje/nytta. På så sätt är det ju en bra fråga du ställer kring hifi. Att förköpa sig är nog ingen framgångsfaktor.

Men har man definitivt råd, inte är fast i ett bedrägligt köpbeteende så är det väl oproblematisk att gå att köpa en hifi-produkt man vill ha. Det går ju också att avstå.

Sedan finns kan det finnas andra perspektiv.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 16:37

Sedan kan man ju alltid diskutera vad som menas med att "ha råd". Eller snarare: Vad var och en menar med det.

Ponera att jag skulle vilja köpa en Manick Special. Den kostar 20.000kr.

Jag har inte de pengarna på lönekontot, men jag har 25.000kr på sparkontot. Utöver det har jag en del på ett pensionskonto, men det kommer jag ju inte åt. Det är allt.
-Har jag råd?

Jag äger inte så mycket pengar oavsett hur jag än räknar och letar.
-Har jag råd?

Jag har 32.000 på lönekontot den 25:e. De fasta utgifterna är 6.000kr och jag räknar med att det går åt lika mycket till i löpande hushållskostnader under månaden.
Jag har 60.000kr på ett sparkonto och 200.000kr på ett fondkonto. Det är vad som kan användas.
-Har jag råd?

Vad innebär att "ha råd"?
- Är det att jag har kontanter så att det nätt och jämnt täcker köpet?
- Är det att jag har såpass mycket kontanter att köpet bara tar 20% av mina kontanter?
- Är det att jag har råd att ta ett lån för att köpa Manick Specialen?
- Är det att jag knappt märker att tillgångarna minskar av ett 20.000kr-köp?
- Är det...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-26 17:00

Vad tycker du själv?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 17:10

Kronkan skrev:Vad tycker du själv?

Inte alldeles solklart, men kanske snarast det där om att jag knappt märker av köpet.
Även det där om 20% av tillgängliga medel kan funka, om jag är bra på att hyfsat snabbt spara ikapp utlägget igen.

Själv då?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-26 18:06

Om man köper så mycket hel tiden så att ens ekonomiska förutsättningarförsämras varje månad då är man nog inne i ett beroende och kommande krasch.

Det handlar ju också om vilken del av livet man är.

Har jag haft ett långsiktigt sparande så har jag sällan bekymrat mig. Nu när jag/vi är pensionärer skall det stegvisa minskningen ske i en takt så att det sparade kapitalet räcker att vi lever lite till. Men vi konsumerar ju själva speciellt på att få Torpet iordning men köpt en Bioförstärkare/ Denon samt en bättre TV ganska nyligen. Behövs två till. Vi har snickare på väg till oss och skall fixa till ny diskbänk. Sedan blir det en diskmaskin.

Tekniken är att låta saker ta lite tid så att många månatliga pensioner kommer in. På grund av Corona har vi få möjligheter till extrapengar.
Sparade pengar skall med avkastning kunna komplettera pension.

Om man mera är mitt i smeten så bör/kan man ha någon långsiktig förbättring i de ekonomiska framtida förutsättningarna om man inte nått nirvana.. Varje enskild månad har mindre betydelse.

Det handlar ju både om inkomster och utgifter.

Att vara mitt i smeten och försöka sköta sig är ju ansträngande. Oberoende av utgifternas storlek måste man ju fira. Om man tar en halv Cava eller en hel Champagne spelar nog mindre roll. Men det räcker nog inte enbart att att drömma om ett framtida Paradis.

I mitt fall är det ekologisk Cava som gäller och ibland Champagne. Hunden äter och dricker vad som helst. Det är alltid rå glädje och behöver styrning.

Vad som är glädje och firande beror ju på vad man gillar.

.......
Om man är i en uppbyggnadsfas med bostad , jobb m m så,kanske man inte har utrymme för avancerat sparande.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-26 22:23

O jag valde idag mellan Nordost Valhalla och en ful kabel på Kjell & Co. Eftersom jag ville ha den snabbt sparade jag 76.590 kronor, så nu funderar jag på vad jag ska göra med alla pengar :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-26 23:49

Jag har faktiskt köpt en kabel idag på Kjell & Co. Det var en USB-kabel för laddning. Över disk. Jag får hjälp. Det blev en med extra hög hållbarhet. Tygklädd och riktiga bra fästen vid ändarna. Lång också så jag kan ligga i sängen och ladda.

Blev 295 kr fattigare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-27 08:28

Kronkan skrev:Jag har faktiskt köpt en kabel idag på Kjell & Co. Det var en USB-kabel för laddning. Över disk. Jag får hjälp. Det blev en med extra hög hållbarhet. Tygklädd och riktiga bra fästen vid ändarna. Lång också så jag kan ligga i sängen och ladda.

Blev 295 kr fattigare.

Hoppas att du hade råd - ur alla rimliga infallsvinklar. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-27 08:34

hifikg skrev:

O jag valde idag mellan Nordost Valhalla och en ful kabel på Kjell & Co. Eftersom jag ville ha den snabbt sparade jag 76.590 kronor, så nu funderar jag på vad jag ska göra med alla pengar :)

Det där räcker ganska precis till ett litet 30-watts slutsteg.
unnamed.jpg
unnamed.jpg (25.77 KiB) Visad 2213 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-27 09:30

Strmbrg skrev:
Kronkan skrev:Jag har faktiskt köpt en kabel idag på Kjell & Co. Det var en USB-kabel för laddning. Över disk. Jag får hjälp. Det blev en med extra hög hållbarhet. Tygklädd och riktiga bra fästen vid ändarna. Lång också så jag kan ligga i sängen och ladda.

Blev 295 kr fattigare.

Det välter inte oss men är man äldre har man gamla saker som ju frekvent faller sönder framför ens ögon.

Så denna gång blev det en kraftigare USB-kabel som kanske håller ett tag Blev denna. Linocell Premium Kevlar 8O
Jag gick in butiken och frågade efter en budget-grej.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... lsrc=aw.ds

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-27 10:46

Kronkan skrev:
Strmbrg skrev:

Blev 295 kr fattigare.

Det välter inte oss men är man äldre har man gamla saker som ju frekvent faller sönder framför ens ögon.

Så denna gång blev det en kraftigare USB-kabel som kanske håller ett tag Blev denna. Linocell Premium Kevlar 8O
Jag gick in butiken och frågade efter en budget-grej.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... lsrc=aw.ds

[ Bild ]

Ser jäkligt seriös ut, medan min kabel ser ut som en leksak, he he, den andra typen av ljudkabel de säljer är snyggare, men den här är så ful att den nästan är söt. O så är det bra med olika kablar när man ska följa dem i halvmörker.
Bilagor
719195_61821.tif.jpeg
719195_61821.tif.jpeg (54.34 KiB) Visad 1467 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-27 11:50

Det här med USB- kablar som exempel på den moderna marknadsekonomin är intressant. Bara hos Kjell & Co finns det mängder av olika kablar som vänder sig till olika kundgrupper. Budget i flerpack, kabeln med återvunnen plast, hållbara kabeln och den ännu mera hållbara saken. Olika färger och längder. Det kan vara så att prisskillnader i ett segment i någon mån återspeglar kvalite men det är ju inte säkert. Åtminstone inte garanterat.

Sedan om man byter modell och/ eller märke så riskerar ju tillbehören att bli värdelösa.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-27 11:56

Ett problem med marknadsekonomi - som jag ser det - är att utbudet kan bli onödigt stort.
Det kanske inte hade gjort så mycket om det inte vore så att det finns betydligt fler alternativ än det finns väsentliga skillnader mellan alternativen.
Väldigt mycket "samma-lika" för att uttrycka det annorlunda.

Massor av "aktörer" vill vara med och sälja, men de flesta plankar bara varandra. Antingen av ren lathet eller av idélöshet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-27 12:39

Jo, så blir det! Utbudet växer och det blir nya varianter som mera är design.

Här med reflekterande material.

Bild

Här ett trepack färgade i tre olika längder för 99 kr. 8O
Bild

Den som nu orkat scrolla hit så blir min fundering. Massproduktion och digitalisering gör ju saker billigare och billigare. Alltså man kan konsumera mer och mer.

????
Senast redigerad av Kronkan 2020-09-27 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-27 12:43

Det där med reflexer verkar bra. Då kan jag ju dra ur sladden om jag inte hittar avstängningsknappen i mörkret. Fast det krävs såklart en ficklampa för att se reflexen...
Nåja, om jag är ute i mörkret och hasar runt med musiken på full volym och därför inte hör att det kommer en bil på gångvägen som är på väg att dundra in i mig. Nu kan han ju ta sikte på sladden istället så att jag kanske klarar livhanken.
Rostskydd är nog inte så dumt det heller om jag har vattentäta grejor och vill lyssna under vatten.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-27 12:54

Här flerpack för 89 kr, i och för sig så är recensionerna delvis avskräckande. Verkar ju vara kapitalförstöring 8O . Men massproduktion och digitalisering leder ju på ett sätt till att man får mer för mindre. Vilket ju på sikt inte är hållbart enligt min uppfattning.

Så att köpa någon dyrare hifi-apparat är väl inte jordens mest centrala problem så långe som det är är till nöje och inte leder till ekonomisk overload för individen.

Bild

https://cdon.se/hemelektronik/5-pack-li ... -p41414654

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-27 15:46

Ska man ha en lång USB-kabel ska man satsa på kvalitet till bra pris! Klarna ställer upp o finansierar om inte växelpengarna räcker till.
Bilagor
Skärmavbild 2020-09-27 kl. 15.29.18.png
Skärmavbild 2020-09-27 kl. 15.29.18.png (110.63 KiB) Visad 1394 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-27 16:37

Betalas den med hjälp av Klarnas kredit ökar visst utgifterna 50 %. Genialt.

Och i andra ändan av marknaden denna sak 14 kr och 10 öre och med frakt blir det ca 55 kr. Då är det samma längd alltså 3 meter.

Bild

https://www.av-connection.se/?PNo=NNC-1 ... gL5uPD_BwE

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-27 18:24

Jag har en lång USB för att kunna sitta vid skrivbordet o skicka signaler till DAC ibland, tror den är fem meter och ingen kan höra skillnad, så klart, på den och min röda, löjligt dyra (dock inte i närheten av Nordost-prisklass).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-09-29 15:13

Är det mycket enklare att bygga en HDMI-kabel än en USB-kabel? Den dyraste HDMI-kabeln kostar bara ett par tusen för 3 meter medan en tre meters USB-kabel kostar nästan 70.000 kr hos samma försäljare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-09-29 15:22

MichaelG skrev:Är det mycket enklare att bygga en HDMI-kabel än en USB-kabel? Den dyraste HDMI-kabeln kostar bara ett par tusen för 3 meter medan en tre meters USB-kabel kostar nästan 70.000 kr hos samma försäljare.

Nja, skillnaden är nog att HDMI är för bild (främst) och USB är för ljud. Bild är jättelätt att jämföra sida vid sida och då ser man direkt att kablar för digital överföring inte spelar någon roll så länge de fungerar.

Med ljud är det mycket lättare att lura någon, framför allt sig själv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-09-29 15:41

Almen skrev:Med ljud är det mycket lättare att lura någon, framför allt sig själv.

Eller också är ljud väldigt mycket mer komplicerat och komplext än bild. Det märker man ju bara på att det till exempel inte finns (vad jag vet) särskilda videofila nätkablar till projektorer, eller TV-apparater. Där använder man medföljande kabel och det blir inte bättre än så. Till skillnad från audio där man kan köpa alla möjliga tillbehör och få ganska så dramatiska förbättringar. Har jag hört (inte själv - men av andra).

(Skojar förstås bara...)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-29 19:30

MichaelG skrev:
Almen skrev:Med ljud är det mycket lättare att lura någon, framför allt sig själv.

Eller också är ljud väldigt mycket mer komplicerat och komplext än bild. Det märker man ju bara på att det till exempel inte finns (vad jag vet) särskilda videofila nätkablar till projektorer, eller TV-apparater. Där använder man medföljande kabel och det blir inte bättre än så. Till skillnad från audio där man kan köpa alla möjliga tillbehör och få ganska så dramatiska förbättringar. Har jag hört (inte själv - men av andra).

(Skojar förstås bara...)

Fast kabellyftare använder väl även tittarna??

Återgå till Generellt om hifi