Här är en kortare del av men läs gärna den hela arikeln i länken.
"Lund and colleagues recruited "naïve" participants—people who had not previously worked in music or audio—and did several related experiments. First, they played pink noise with a sharp low-pass cutoff of 150Hz. The left and right channels were, alternately, correlated and uncorrelated (footnote 2). They asked the naïve subjects, can you hear a difference? All of them could.
Next, they asked the participants to describe what they heard. In broad terms, correlated LF sound was reported to be unpleasant, claustrophobic, associated with a small, restricted space. In contrast, uncorrelated LF sound "was found to be friendly and associated with a large or unlimited space." Words used to describe correlated sound revolved around 'lille,' 'lite,' 'spærret inde,' 'låst inne,' 'uhyggelig,' 'skummelt,' 'mørk.'" Those terms are Danish for small, restricted, locked up, spooky, dark.
Words used to describe uncorrelated LF sound included "stor," "åben," "åpen," "fri," "behagelig," "lys," which translate as big, open, free, pleasant, light. Correlated LF noise = bad. Uncorrelated LF noise = good.
Finally, they progressively lowered the upper cutoff frequency of the pink noise until none of the participants could hear the difference between the correlated and uncorrelated LF noise. At 54Hz, several participants could still hear the difference. At 30Hz, none of them could, suggesting that AE isn't a bottom-octave phenomenon." https://www.stereophile.com/content/envelop-me
Jag har de senaste åren kört mina subwoofers i stereo och för mig är det väldigt tydligt hur mycket mer omsvepande många musikinspelningar upplevs med stereobas. Jag är väl medveten om att låga basfrekvenser inte går att lokalisera i små rum, men det är tydligt att andra aspekter så som det Thomas Lund kallar Auditory Envelopment (AE) gör tydlig skillnad i att förmedla inspelningarnas lokalrymd, något som annars är ett tillkortakommande vid stereolyssning i frekvensomfångs-begränsade ljudsystem där det mesta av ljudet oftast upplevs befinna sig i området någonstans mellan högtalarna. Hur mycket AE upplevs öka lokalrymden är såklart högst beroende på vad inspelningarna innehåller, men det är ofta jag slås av hur mycket större många av dem låter med subwoofers kopplade och uppställda i stereokonfiguration.
Ni som kopplar era bassystem i mono borde åtminstone ge detta en seriös chans, det vore intressant att höra vad ni själva kommer fram till.

.