Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Det är ju kul att ni håller på med sånt som att remastra gamla vinyler och upptäcker att man faktiskt kan få bättre ljud än orignal.
Vee-Eight skrev:Ngn förklarade för mig, tror det var Jax, att vinylmediet inte kan bli bättre än cd. Men oftast har vinylskivorna bättre inspelningar och piskar cd på så sätt. Som många andra gånger jämfört med tex sacd och dvd-a så används ju inte cd-mediet optimalt.
Jag är mycket tveksam till att man kan få "bättre ljud än orginal". Förvrängningen kanske låter angenämare i någons öron, men det är inte detsamma som bättre.
GunnarJansson skrev:Superb, jo det blir just det. Genom att signalen från nålen blir kraftigare. Så blir också ljudet bättre än om du bara kör vinylen genom den vanliga förstärkaren, din skivspelare, och in genom datorn. Sedan handlar ju mycket om att ta bort knastret, lyfta fram ljudet, och ändra på vissa punkter. Man måste ju ha ett bra program att jobba med också. Allt är ju inte gratis. Om man inte kan få tag av nån annan. Tar ju sin tid att lära också. Är ju en massa inställningar som man måste finslipa. Grabben brände över Colluseum 2, jazzfusiom med Gary Moore och ett gäng duktiga musiker. Körde den i bilen idag. Jädrar anåda. Finns bara att köpa på äldre CD utgåvor med tunt pissigt ljud. Kul att fler här är vakna på så bra och roliga grejer det går att göra.
MP skrev:dither brus
Harryup skrev:Tycker inte "låter bättre" som skillnad till CD'ns fördel är relaterat till brus. Med en riktigt bra skivspelare och pickup är det förvånansvärt lite brus. Tycker snarare att det är i allmänhet så att man måste ha en väldigt väldigt dyr CD spelare för att den "musikalisk" skall låta bättre än en bra 10' skivspelare. Ja om den är remdriven förstås. En direktdriven skivspelare klår ju vilken CD som helst.
Harryup skrev:En direktdriven skivspelare klår ju vilken CD som helst.
GunnarJansson skrev:Är fortfarande massor med bra musik på LP som inte kommit på CD. Men det har blivit bra mycket bättre på senare år. Att lyssna på gamla CD utgåvor fram till typ 1993. Är inte roligt. Värst är ju dessa tidiga från 1986-88. Man tror inte att det är sant. Ihåligt och som diskanten var vriden på högsta. Basen finns heller inte. Senare utgåvor från år 2000, där det blivit nya och omgjorda remastringar är kanon. Det märks att det går framåt inom den digitala världen.
Ljudkrav skrev:Kan ni förklara vad som är mer musikaliskt med vinylskivor jämfört med CDs?
Själv är jag musiker och ljudtekniker/producent med friska öron så jag borde ju kunna höra det musikaliska från vinylplattorna som ni talar om.
Men ni måste hjälpa mig för hittills har jag bara hört en fruktansvärd distorsion, mkt brus, pinsamt dålig dynamik, svaj, dålig frekvensåtergivning, knaster och en sjukt hög faktor av störljud - d.v.s. en massa begränsningar i mediet som INTE har med musiken/inspelningen att göra.
Antigen har du hört på felaktiga anläggningar eller så tramsar du.
Visst har man lite mer brus, även distorsion på vinyl, men det är knappats fruktansvärt. Då är något fel.
Dynamiken på vinyl ligger på minst 75 db. Det räcker för det mesta som spelats in och med tanke på vad som oftast skiljer sig mellan CD utgåvan och vinylutgåvan så är det dynamiken...Fast, då är det att vinylutgåvan har bättre.
Ljudkrav skrev:Nix, det är folk som här hävdar att vinyl låter bättre även om det till stor del diskuteras mastring, vilket egentligen är en annan debatt än CD- och vinylmediet.
En bra master låter ju bättre än en sönderkomprimerad, oavsett om det är på CD eller Vinyl.
Och sedan är du ute och cyklar. Mitt i vintern.
Allt som släpps på CD är inte pop/rock utan givetvis klassiskt, jazz och mkt, mkt annat som inte alls är sönderkomprimerat.
Jag hatar platt komprimerad musik också - om det är vi alla överrens.
Subjektivistens dillande om 75 db på vinyl stämmer inte ur mastringsaspekten heller - tror du att om det släpps musik på vinyl så har inga klåfingriga tekniker/ingenjörer/mastringsstudios komprimerat musiken?
Det klart dom har.
Men jag håller inte med dig om din beskrivning över hur dåligt vinyl låter. Visst finns det dåliga vinylskivor, en del låter helt enkelt f-dj-gt. Men det gör dom i gott sällskap med en massa cd. Det är inte vinylen i sig som är den begränsande faktorn utan hur man har använt tekniken.
Ljudkrav skrev:Vad är det som är mer musikaliskt med vinyl kontra CD.
Frågan är riktad till dom som skrev om detta och inte påvisade mastringen utan mediet i sig.
Morello skrev:Ja, men inte i samma utsträckning som idag. Tyvärr låter gamla LP-utgåvor bättre en nymastrade CD, vilket naturligtvis inte beror på att CD som system är sämre.
Lyssna på tex. Roxy Music och Dire Straits på ny CD kontra LP i bras skick(på en bra spelare. Det finns fruktansvärda LP-spelare).
Ljudkrav skrev:Så vinyl har alltså bättre dynamik än CD-systemet enligt dig och det är jag som tramsar?
Jösses!
Lite högre nivå skulle inte skada.
Har du hört talas om 16 bitars dynamik och dither?
Det är ingen nyhet direkt.
Förstår du skillnaden mellan 75 dB dynamik och ca 96-110 dB?
Det är en sanslös skillnad!
Och vem är du att säga att 75 dB dynamik räcker?
Och vad menar du, Hetsporren? Låter vinyl bättre ju billigare och enklare anläggning man har?
Thomas_A skrev:Minns du jämförelsen av Pink Floyds "Dark Side of the Moon" som vi gjorde som hastigast?
Bill50x skrev:Men eftersom det knappast görs analoga inspelningar numera (möjligen några få små entusiastbolag med enstaka utgåvor) så är det nästan omöjligt att göra en adekvat jämförelse. Men jag minns de digitalinspelade vinylskivorna som dök upp under slutet -70 början -80. Dom led lite av samma ljudkaraktär som dagens cd gör. Lite urtvättat "anemiskt" eller så i jämförelse med analogt material.
subjektivisten skrev:...jämför White Stripes förra skiva, Elephant. Den är inspelad rent analog och vinylen är analog rakt igenom ända till pick-upen...
Ragnwald skrev:Men huvudorsaken till problemet var skivmaterialet i sig vinylen, som kontinuerligt avger plastmjukgörare, utan att man ens spelar skivorna, vilket gör dem sprödare och skörare och de tål allt färre avspelningar, innan spåren är helt förstörda.![]()
Flint skrev:Ragnwald skrev:Men huvudorsaken till problemet var skivmaterialet i sig vinylen, som kontinuerligt avger plastmjukgörare, utan att man ens spelar skivorna, vilket gör dem sprödare och skörare och de tål allt färre avspelningar, innan spåren är helt förstörda.![]()
Kommer du ihåg oljekrisen 1973? Då påstods skivmaterialkvaliteten sjunka rejält. Det sas att man blandade i allt möjligt skräp och gamla bildäck. Det kanske var sant.
Ragnwald skrev:Någon tog upp åldrandet av fonogram, då väcktes minnet orsaken till att jag gjorde mig av med min digra skivsamling.
Tror det var ca 5 år sedan jag läste en artikel om Sveriges Radios (världens största) vinylarkiv.
Stora delar av samlingen höll på att vittra sönder och var närpå ospelbar. Förstorade foton på skivspårens tillstånd, fick mig att gå i taket.
Redan efter en spelning såg spåret eländigt ut.
Men huvudorsaken till problemet var skivmaterialet i sig vinylen, som kontinuerligt avger plastmjukgörare, utan att man ens spelar skivorna, vilket gör dem sprödare och skörare och de tål allt färre avspelningar, innan spåren är helt förstörda.![]()
Jag tycker också att det är något magiskt och musikaliskt djupt berörande med en bra vinylavspelning, måste påpekas.
Men... kanske finns det någon helande olja som motverkar katastrofen.
Morello skrev:Med vilket graververk har man graverat Wihgte Stripes-albumet?
Det var väldigt länge sedan man införde digital fördröjningslänk i graververkan, varför strikt analoga vinyler är ovanligt efter cirka 1975.
subjektivisten skrev:Thomas_A skrev:Minns du jämförelsen av Pink Floyds "Dark Side of the Moon" som vi gjorde som hastigast?
Vad var det för jämförelse??
Btw, hur gick det med mätningar om frekvensomfånget via din vinylrigg?
Men lustiga är att skivor som knappast är inspelade analogt, som senaste Kent, så hävdar många att vinylen låter mycket bättre. Själv så har jag inte CD att jämföra, men det kan mycket väl stämma. Det kräver lite mer av personen att föra över till vinyl, plus att ett storbolag som Kent ligger på, bryr sig hur CDn låter, medans vinylen kan låta "som den vill" enligt dom.
Till att börja med, ingen CD har över 96 db. Personligen så är jag inte så kunnig, men det jag läst på är att det är knappast möjligt med 96 db på en CD. Något som dom som är mer kunniga kan ta upp om,
Ljudkrav skrev:Bill50 - en vild gissning: samlandet av plus- eller minuspoäng hos mig ligger inte högst upp på din prioriteringslista...
GunnarJansson skrev:Hur många här på forumet använder skivspelar-picupförstärkare. Köpte Black-Cube för några år sen. Tips från tidningen HiFi tidningen. Priset var då 5500 kr. Är nåt jag verkligen inte ångrar. Vilket ljud man får. Även vissa äldre förstärkare har ju redan skapligt ljud för LP-skivor. Men det kommer ju inte i närheten av dessa smarta förstärkare. Fler som gjort att LP-skivorna många gånger ligger bättre än många Cd-spelare. Åtminstone om allt runt omkring är i bra klass. Annars är det ju ingen mening i nåt fall. Fast nyutgåvorna med fina CD 24- bitars remastringar, remastringar och även HDCD formaten rockar ju. MVH Gunnar J.
Det var väldigt länge sedan man införde digital fördröjningslänk i graververkan, varför strikt analoga vinyler är ovanligt efter cirka 1975.
Harryup skrev:Vilken skivspelarkombination jämförde du med?
Ljudkrav skrev:Subjektivisten
Du besparar oss alla (inklusive dig själv) tid och energi om du läser på lite innan du gör dina inlägg.
Jag har varken tid eller lust att utbilda dig.
Återigen - Dither!
Nagrania skrev:Det var väldigt länge sedan man införde digital fördröjningslänk i graververkan, varför strikt analoga vinyler är ovanligt efter cirka 1975.
Du har nog lite fel där Morello. Förvisso fanns det digitala delayer i mitten av 70-talet men kvaliteten var inte så hög att det medgav full dynamik och frekvensomfång. .
När började Neumann med digitala fördröjningsenheter
Morello skrev:Nagrania skrev:Det var väldigt länge sedan man införde digital fördröjningslänk i graververkan, varför strikt analoga vinyler är ovanligt efter cirka 1975.
Du har nog lite fel där Morello. Förvisso fanns det digitala delayer i mitten av 70-talet men kvaliteten var inte så hög att det medgav full dynamik och frekvensomfång. .
När började Neumann med digitala fördröjningsenheter istället för att loopa bandet och ha två huvuden? Kvaliteten sa jag inget om.
Jax skrev:Ursäkta en oinvigd men jag tror det är av allmänt intresse att få veta vad ett graververk har en fördröjning till. Jag trodde i min enfald att man hade ett huvud och graverade spåret med. Hur funkar det?
GunnarJansson skrev:Och att som en skrev bättre ljud på DVD än CD. Undrar om han skojade. I så fall måste CD:en vara av lägsta klass. Ingen DVD kan mäta sig med en CD.
Jocke: Med 4 hyllmeter LP har jag inga som helst ambitioner att föra över dem till CD/HD!
Tänk er bara det att behöva göra backuper av sina LP - löjligt! Tänker jag aldrig göra.
GunnarJansson: Och att som en skrev bättre ljud på DVD än CD. Undrar om han skojade. I så fall måste CD:en vara av lägsta klass.
Bra, du kan inte ta en debatt. Inse dina fel och håll tyst!
Menade att spelar man en CD- skiva på en DVD- spelare. Blir det ju inte bättre än på en riktig CD-spelare. Det var vad jag menade. I HiFi tidningen har dom gjort det.
Och ljudmässigt är det långt ifrån mellan CD och DVD-spelare. Fast saker och ting ändras ju med tiden. En pissbillig Cd-spelare mot en svindyr DVD-spelare kan ju uppvägas.
Ljudkrav skrev:Det är inget dagis det här, förstår du.
perstromgren skrev:Ursäkta att jag hoppar in här, men jag skulle vilja lufta en gammal käpphäst.
Om någon av er som förerdrar vinylåtergivning spelar in en favorit-LP på CD, skulle ni då kunna skilja CD-kopian från LP-orignalet?
Om man inte kan det, ser jag det som att CD-tekniken i sig är icke-förstörande för signalen, åtminstone på den nivå vi pratar här. Detta skulle då innebära att dålig återgivning från CD inte har med systemet att göra, utan med implementering i inspelnnigsledet eller en dålig avspelare.
Om man kan skilja kopian från originalet så ger jag mig.
Är det nåon som provat? Jag har själv inte gjort det, för jag tycker att CD är bättre än LP som naturtrogen signalåtergivare.
Johan_Lindroos skrev:Jag har nyligen slutat använda min LP12:a. Skönt att slippa det obehagliga svajet från densamma!
Morello skrev:Svajade den? Något knas med maskinen?
Johan_Lindroos skrev:Om man som jag lyssnar mer på konstmusik av diverse märkliga slag, så ges nog nästan inget ut längre på vinyl.
Johan_Lindroos skrev:Nu när jag tänker efter lite mer så menas väl dynamiskt svaj sådant som sker utav själva skivans egenskaper, såsom t.ex. graveringen och buckligheten. Det stör mig också.
paa skrev:Jag tror att direktdriva spelare har oförtjänt dåligt rykte i många fall, och alla remdrivna är inte några mästerverk heller. Min första "bättre" skivspelare var en ERA mk4, om någon kommer ihåg dom. Den var dock inte så bra på så många punkter, enormt återkopplingskänslig t.ex. Kunde bli rundgång i basen! Dessutom dålig kvalite på tallrikslagret mm mm.
Harryup skrev:ERA är väl fransk? ( Som är en fullt rimmligt förklaring till att den bara funkar bra ibland, dvs bara då den själv vill)
perstromgren skrev:Ursäkta att jag hoppar in här, men jag skulle vilja lufta en gammal käpphäst.
Om någon av er som förerdrar vinylåtergivning spelar in en favorit-LP på CD, skulle ni då kunna skilja CD-kopian från LP-orignalet?
Om man inte kan det, ser jag det som att CD-tekniken i sig är icke-förstörande för signalen, åtminstone på den nivå vi pratar här. Detta skulle då innebära att dålig återgivning från CD inte har med systemet att göra, utan med implementering i inspelnnigsledet eller en dålig avspelare.
Om man kan skilja kopian från originalet så ger jag mig.
Är det nåon som provat? Jag har själv inte gjort det, för jag tycker att CD är bättre än LP som naturtrogen signalåtergivare.
Harryup skrev:Johan:
Var den valhallad, eller lingoad? Jag är egentligen inte religöst intresserad av Linn utan köpte en beg för det finns service på den.
Blev det en PD300, 310 eller 445?
ERA är väl fransk? ( Som är en fullt rimmligt förklaring till att den bara funkar bra ibland, dvs bara då den själv vill)
Johan_Lindroos skrev:Luxmannen är en PD-310. Den är väldigt snygg. Jag har faktiskt aldrig hört så bra vinylljud någonsin. Det sitter en AT-arm och sedan har jag skaffat en OM40 med mjukaste nålen som passar bäst i detta fall. Basåtergivningen går djuuupt med bra nivå utan hörbara resonanser.
Johan_Lindroos skrev:Att de kan servas är väldigt bra, men varför ska de egentligen behöva servas?En grammofon ska ju bara snurra runt runt. Det ska inte behöve blir så komplicerat.
D.S.