Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring?.
Eller om någon hört någon förbättring?
Ni som har hört försämring får inte svara, skulle nån ha sagt.... men för mej får ni
Moderator: Redaktörer
Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring
FBK skrev:OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande![]()
Inte så många tror jag, men jag kan ha fel.....
Belker skrev:Mina gamla Linnkablar var så dyra att högtalarna medgavs stå väldigt nära varandra. Det gav en otroligt punktformig och närvarande ljudbild! Sen var jag av möblerinstekniska skäl tvungen att separera högtalarna. Hittade en rulle cat5 som fick tjäna som Högtalarkabel. Plötsligt kommer ljudet från alla möjliga håll; -t.o.m. snett bakifrån! Får se om bättre kablar åter kan skapa fokus på Stereon och inte på en massa ljud som bara svischar förbi skallen så man blir alldeles snurrig.
Jag har testat försvarets 1000DL kabel med framgång.
FBK skrev:Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring
Svar: Halva detta forum, OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande![]()
majjen04 skrev:[Hmm den vänstra kanalen EKK lät ljusare, dock ej vast, basen försvann?
Den högra Kanalen lät hörbart högre, med mer bas, mindre ljust.
Varför?
Min teori är att EKK sämre håller spänningen, där av låter den andra högre samt bättre, kan det stämma.
Obs! Min fru och min minsta dotter hörde också skillnad mellan kanalerna.
Mvh
Kenth
MP skrev::D haha vilken pajas-"blindtest"
Riktigt roligt
Ragnwald skrev:Bytte från lampsladd till Supra Ply2, svindlande skillnad över hela registret.![]()
Har sedan provat det mesta av dyrkabel och skrattat gott.![]()
Åkte nu till närmaste elhandlare och köpte EKK för att prova, eftersom alla på Faktiskt prisar denna till skyarna.
4-ledare som kopplades enligt rekommendation.
Men vad är nu detta ? Det lät rent ut sagt för j*vligt.
Kan det möjligen vara så att de skall spelas in, länge och väl, eller nått ?
majjen04 skrev:Jag betalade 4kr/m för den, Volcanon kostade ca: 3000ggr mer per meter. För dessa pengar bör den väl vara minst lika bra.
Det viktigaste är ju trots allt att jag vet vilken kabel som sitter i vänster respektive höger kanal, samt att jag och familjen vet vilket "ljud" vi föredrar dvs högra kanalen.
Jax skrev:majjen04 skrev:Jag betalade 4kr/m för den, Volcanon kostade ca: 3000ggr mer per meter. För dessa pengar bör den väl vara minst lika bra.
Det viktigaste är ju trots allt att jag vet vilken kabel som sitter i vänster respektive höger kanal, samt att jag och familjen vet vilket "ljud" vi föredrar dvs högra kanalen.
Jag betvivlar inte att ni hör skillnad. Vilken som låter "bättre" är en rent subjektiv bedömning. Man kan mycket riktigt förvänta sig att en 3000 gånger dyrare kabel är minst lika bra men vi vill ju gärna tro att den dyrare är den bättre när vi hör skillnad. Det kan vara sant men det kan lika gärna vara tvärtom så länge vi bara bedömer subjektivt.
Det kan ju vara så att vi föredrar det ljud vi är vana vid så när EKKn kom in så lät det "fel". Det är då lätt att säga att det låter sämre. Jag skulle tro att din "audiofil" har lyssnat på din anläggning tidigare och vet hur den låter, därför kunde han höra "felet". En blindtest med 1000 försökspersoner som aldrig hört anläggningen skulle nog ge en ganska så annorlunda bild.
majjen04 skrev:Jag gjorde en liten såkallad blind test idag.
En " audiofil" som jag känner fick utan föregående information lyssna på min anläggning. Efter ett par minuter frågade han om det var något fel på vänster högtalare dvs där EKK kabeln finns.
Han saknade basen, ljudnivån samt tyckte att ljudet var ljusare precis som vi andra i familjen.
Efter detta böt jag plats på kablarna 20ggr, utan att han visste om vilken plats så prickade han rätt 20 ggr av 20!![]()
Således är min fråga återigen är det möjligt att min grova "high end" kabel pga sin tjocklek genererar mer effekt/ström samt högre utnivå än den tunna snikkabeln EKK?
Mvh
Kenth
majjen04 skrev:Frågan återigen är är en tjockare kabel att föredra mot en lampsladd som EKK?
Mvh
kenth
majjen04 skrev:FBK skrev:Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring
Svar: Halva detta forum, OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande![]()
Hej FBK!
Igår så tuggade min dotters valp sönder ena högtalarkabel som var en AQ Volcano. I väntan på en ny sådan, så satte jag dit en EKK.
Vart det bättre tror ni?
Vart det sämre?
Märkte jag någon skillnad mellan kanalerna?
Vart det någon skillnad?
Enligt LTS borde det låta likadant eller hur.
Hmm den vänstra kanalen EKK lät ljusare, dock ej vast, basen försvann?
Varför?
Min teori är att EKK sämre håller spänningen, där av låter den andra högre samt bättre, kan det stämma.
Mvh
Kenth
du kan ju disekera den kabeln som är sönder och se om du hittar en kondensator och spole.
för då har du förklaringen varför du hör skillnad
och att en kabel skulle hålla spänningen då måste det sitta en kondensator på den.
majjen04 skrev:FBK skrev:Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring
Hej FBK!
Igår så tuggade min dotters valp sönder ena högtalarkabel som var en AQ Volcano. I väntan på en ny sådan, så satte jag dit en EKK.
Vart det bättre tror ni?
Vart det sämre?
Märkte jag någon skillnad mellan kanalerna?
Vart det någon skillnad?
Enligt LTS borde det låta likadant eller hur.
Hmm den vänstra kanalen EKK lät ljusare, dock ej vast, basen försvann?
Varför?
Mvh
Kenth
[/quote]du kan ju disekera den kabeln som är sönder och se om du hittar en kondensator och spole.
för då har du förklaringen varför du hör skillnad
och att en kabel skulle hålla spänningen då måste det sitta en kondensator på den.
molle skrev:majjen04 skrev:FBK skrev:Vilka har bytt Jag har samma erfarenhet när jag bytte från en suprakabel till EKK när jag spelade på ett par gamla Goodmanshögtalare i pojkrummet. Basen försvann och allt lät ljusare.
Nu har jag precis bytt från ett par Monster M1 (400 kr/m) till en fyrflätad, lätt pimpad, EKK 1.5. Jag tycker mig höra skillnad till EKK:ns fördel. Det bör tilläggas att jag spelar på ett par pi60s numera. Kolla in Pimp my EKK
Jensevik skrev:Är det inte resistivitet som anges i "rå"? Konduktivitet i "siemens"?
MP skrev:De eventuella skillnader som kan finnas är så små att det är närmast oväsentligt för det ljudande resultatet att köpa något annat än det billigaste.
MP skrev:De eventuella skillnader som kan finnas är så små att det är närmast oväsentligt för det ljudande resultatet att köpa något annat än det billigaste.
Lägg pengarna på annat
* lyssningsrum
* högtalare
* förstärkare och avspelningsmedia
majjen_04 skrev:är det möjligt att min grova "high end" kabel pga sin tjocklek genererar mer effekt/ström samt högre utnivå än den tunna snikkabeln EKK?
hayabusa skrev:MP skrev:Mellan vissa kablar kan man dock höra skillnad, speciellt sådana som ofta är väldigt dyra men undermåliga om man jämför med något som inte färgar hörbart.
EKK till exempel.
Du får gärna spara dina pengar, om du inte tycker dig höra någon skillnad. Kan bara rekomendera Revaxör,det hjälper mot dålig hörsel.
majjen_04 skrev:är det möjligt att min grova "high end" kabel pga sin tjocklek genererar mer effekt/ström samt högre utnivå än den tunna snikkabeln EKK?
...Det jag tekniskt mest är intresserad av är hurvida det finns en fysikalist förklarbar skillnad mellan en grov enkel, en grov flertrådig kardel samt en EKK kabel?
hayabusa skrev:Mp,vad grundar du din erfarenhet på att EKK "inte ger någon relevant hörbar färgning" i jämförelse med övriga kablar du testat? Givetvis testat på en anläggning som "inte ger någon relevant hörbar färgning",eller? Har du varit i rummet där inspelningen gjordes och har en korrekt referns? Jämfört direkt i mixningsrummet,eller haft ljudet i minnet och gjort jämförelsen i hemmamiljö? Spelat mycket akustiska instrument och vet att t.ex 2 stycken akustiska gittarer låter olika. Om du inte hört originalet i dess inspelningsrum kan du ju omöjligen avgöra vad som är korrekt.
lasselite skrev:hayabusa skrev:MP skrev:Mellan vissa kablar kan man dock höra skillnad, speciellt sådana som ofta är väldigt dyra men undermåliga om man jämför med något som inte färgar hörbart.
EKK till exempel.
Du får gärna spara dina pengar, om du inte tycker dig höra någon skillnad. Kan bara rekomendera Revaxör,det hjälper mot dålig hörsel.
Grym hoj, usel argumentation...
MP skrev:
Majjen04, EKK är ingen tunn snikkabel, den använder enkarderliga (grov enkel som du uttrycker det) ledare med arean 1,5 kvadrat mm resp. 2,5 kvadrat mm. Det finns ännu grövre också.
Naqref™ skrev:Om man vill så kan man använda EKKJ. Finns i area på 10kvmm. Ger 20kvmm användbar ledararea. Används för ledningsdragning utomhus - ovan och under jord. Max 1kV. Inte så klen sak.
lasselite skrev:hayabusa skrev:Mp,vad grundar du din erfarenhet på att EKK "inte ger någon relevant hörbar färgning" i jämförelse med övriga kablar du testat? Givetvis testat på en anläggning som "inte ger någon relevant hörbar färgning",eller? Har du varit i rummet där inspelningen gjordes och har en korrekt referns? Jämfört direkt i mixningsrummet,eller haft ljudet i minnet och gjort jämförelsen i hemmamiljö? Spelat mycket akustiska instrument och vet att t.ex 2 stycken akustiska gittarer låter olika. Om du inte hört originalet i dess inspelningsrum kan du ju omöjligen avgöra vad som är korrekt.
"Givetvis testat på en anläggning som "inte ger någon relevant hörbar färgning",eller?"
Du lägger i detta som ett argument,och sedan verkar du anta att det är sant och den enda metoden.
Om du gör det, är vätternrundan.se ett bättre forum
lasselite skrev:Haja: Jo d e alltså därför man håller sig till FE-lyssning. Man vet inte hur framförandet lät. Men man skulle enkelt kunna införa en extra kabel, och jämföra skillnaden med/utan extraslingan. Hör man ingen skillnad, kan kabeln, för dig, inte anses färga hörbart.
Kan vi vara ense om det?
MP skrev:Vi har visst hamnat i kabelträsket igen![]()
Hayabuse, sök upp trådarna... du har flera års inlägg att läsa som de flesta av oss har gått igenom till leda nu.
Sen finns det annan tråd som heter "Trådar man skäms över"
Jag gissar att du också kommer att skriva ett inlägg där inom 1 år
majjen04 skrev:Stämmer det att "dyrare" kablar färgar ljudet så påvisar det också att kablarna har betydelse för den upplevda "subjektiva" ljudkvaliten.
Absolut! Om anläggningen (inklusive rummet) i övrigt drar åt det klangmässigt ljusa, så låter det sannolikt bättre med en "mörkt" färgande kabel än en neutral. Och givetvis tvärt om också - en mörkt klingande anläggning kan må bättre av en ljust färgande kabel än av en neutral. Dessutom uppför sig många komponenter (förstärkare/högtalare) olika på olika kablar. Dvs olika kablars olikheter inverkar på olika sätt med olika komponenter.Det visar då också på att EKK inte alltid är den optimala kabeln i alla anläggningar!
Precis! Men är man osäker, kan man utgå från EKK eftersom den är neutral. Med den som referens kan det ju eventuellt underlätta sökandet efter en kabel som passar anläggningen i fråga. Är det så att högtalar/förstärkarkombinationen är anpassad efter en viss kabel i en viss längd, så kan det naturligtvis tyckas dumt att använda en annan kabel än detta.
Men man bör hålla i minnet att olika kabelegenskaper återfinns i alla prisklasser! Du kan alltså köpa en transparent kabel för någon tia per meter (typ EKK) och du kan säkerligen köpa den för åtskilliga tusenlappar per meter. Likaså är det med kablar med höga respektive låga kapacitansvärden (eller vad man nu är ute efter). De finns som billiga kablar och de finns som dyra kablar. Det kan alltså vara befogat att leta efter rätt kabel till sin anläggning (i teorin - i praktiken är detta hart när omöjligt om man inte vet vad man gör) men det är knappast befogat att betala tusetals kronor för detta (=klangegenskaper). Söker man andra värden såsom design etc, är "rätt" pris det man är beredd att betala.
EKK bör ju då också färga ljudet en del eller hur?
Hur ser logiken ut bakom detta påstående?
Förövrigt tror jag att EKK kabeln gott duger till budgetanläggningar upp till 100000 kr.
hayabusa skrev:Jag hade lovat mig själv att inte hamna i träsket,men.. För mig är det uppenbart att det är skillnad mellan olika kablar,och omöjligt att hävda vilken som är mest korrekt. Handlar väl om tycke och smak.
hayabusa skrev:Summan är väl också upp till var och en,men jag håller med om att den kan ta löjliga proportioner.
hayabusa skrev: Att hävda EKK som den rätta kabeln är väl lika envetet som att förespråka dyrkablar som det enda rätta. Jag letar inte efter det som låter bäst för pengarna vilket säkert EKK gör, utan det som låter bäst med mina prylar.
hayabusa skrev:Blev kanske lite felformulerat,jag menade såklart inte att korrekt var en smaksak. Hur går man tillväga för att bedömma en om en kabel har en korrekt återgivning eller inte?
Grismannen skrev:Kablarna påverkar ljudet med sin resistans etc eller hur? Då måste det väll vara så att om man har ett par kablar som funkar med en viss högtalare så är det kanske inte säkert att dom funkar lika bra med andra högtalare. Högtalarna och kablarna måste alltså kunna komma överens med varandra. Eller är den teorin helt galen?
ekeponken skrev:Hur är det med blindkablar?
Alltså kablar som i ena änden är fästa i kontakten på högtalaren eller förstärkaren men som i den andra slutar i tomma luften.
Någon som kan nåt om detta? bara hokus pokus?
Grismannen skrev:Kablarna påverkar ljudet med sin resistans etc eller hur? Då måste det väll vara så att om man har ett par kablar som funkar med en viss högtalare så är det kanske inte säkert att dom funkar lika bra med andra högtalare. Högtalarna och kablarna måste alltså kunna komma överens med varandra. Eller är den teorin helt galen?
dawen skrev:majjen_04 skrev:är det möjligt att min grova "high end" kabel pga sin tjocklek genererar mer effekt/ström samt högre utnivå än den tunna snikkabeln EKK?
Hej Kenth!
Ja, möjligt är det, men isf är det ungefär lika mycket dämpning på alla frekvenser med EKK, och då skulle du uppleva EKK som mer dämpande över alla frekvenser. Det man bör vara medveten om är att grova kablar har en lägre resistans, men detta medför en högre kapacitans, och det behöver inte vara positivt (beroende på prefenser givetvis).
För övrigt tror jag inte att någon av kablarna genererar någon effekt
majjen04 skrev:dawen skrev:majjen04 skrev:Ekk kanske är optimal med vintage förstärkare som Nad 208 mfa.
Vad är det som är vintage med 208?
Hej Dawen!
Vet du inte det!![]()
Gå in i närmaste hifiaffär och försök köpa en ny!
Är den inte från slutet av 80-talet?
Mvh
Kenth
majjen04 skrev:dawen skrev:majjen_04 skrev:är det möjligt att min grova "high end" kabel pga sin tjocklek genererar mer effekt/ström samt högre utnivå än den tunna snikkabeln EKK?
Hej Kenth!
Ja, möjligt är det, men isf är det ungefär lika mycket dämpning på alla frekvenser med EKK, och då skulle du uppleva EKK som mer dämpande över alla frekvenser. Det man bör vara medveten om är att grova kablar har en lägre resistans, men detta medför en högre kapacitans, och det behöver inte vara positivt (beroende på prefenser givetvis).
För övrigt tror jag inte att någon av kablarna genererar någon effekt
Hej Dawen!
Tack för ett bra svar! Tror nog inte heller att någon kabel genererar någon effekt när jag tänker efter.![]()
Tänkte nog mer på förmedla effekt.
När det gäller dina Nad 208 så tycker jag att de är vintage, därmed inte sagt att de låter dåligt!
Mvh
Kenth
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster