Moderator: Redaktörer
By using two subwoofers instead of one, and placing them in opposite corners on the same distance from the listener, (it is best done in each corner behind the main speakers) there will be an obvious reduction of the room resonances, while the directly radiated sound pressure will increase. This is because two corners in a room will have opposite phase effects of the fundamental (half wavelength) room resonances acting in this direction.
Naqref skrev:markih: förklara det för isidor!![]()
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=17236
Kanske ska vi försöka locka honom hit?
Han verkar besitta en betydande kunskap-
Jag hittade inte något peerless swr260 på ljudias hemsida. Är det slut eller?
Om man har förstått diskussionen rätt, så menar både Johan och Isidor att 2 subbar i varsitt hörn visst tar bort den fundamentala resonansen mellan de motstående väggar varvid subbarna är placerade, men att Isidor menar att frekvensgången inte påverkas väsentligt på lyssningsplats om avtåndet från lyssningsplats är lika till subbarna. Är detta riktigt uppfattat?
Sanny_X skrev:Så i ett "vanligt" rum är det bättre att ha flera basar (under 80Hz) stående lite varstans än att ha en enda? Kan man ställa dem varsomhelst, eller är det bättre att ha dem symetriskt?
mvh
Sanny_X
IngOehman skrev:Jag tycker det talas mycket om frekvensgång hela tiden, men de psykoakustska aspekterna kommer helt bort.
Det man vill åstadkomma är ju en frontalt anländande ljudvåg med rak tonkurva, vilket inte kommer att rendera en mätbart rak tonkurva på lyssningsplats.
Vh, Ing. Öhman
Fyra punkter att alstra ljud ifrån brukar vara lagom. Jag brukar dessutom driva dem stereofoniskt om de har tillräcklig kapacitet för att man inte skall behövas snåla med membranrörelserna.
Finns inga generella svar på era frågor. Tumregler förslår inte. Man måste se till det specifika fallet. Både akustiska grundförutsättningar och eventuella specifika önskemål om andra "domestiska värden" kommer in och komplicerar svaret.
NNord skrev:hehe jävligt roligt o se vad man skrev för 4 år sedanhahah.
Isidor skrev:Maarten skrev: Om man har förstått diskussionen rätt, så menar både Johan och Isidor att 2 subbar i varsitt hörn visst tar bort den fundamentala resonansen mellan de motstående väggar varvid subbarna är placerade, men att Isidor menar att frekvensgången inte påverkas väsentligt på lyssningsplats om avtåndet från lyssningsplats är lika till subbarna. Är detta riktigt uppfattat?
Japp. Om rummet är helt symmetriskt så blir frekvensgången under dessa förutsättningar identisk vare sig man har en eller två källor. De flesta borde kunna resonera sig fram till detta på rent logiska grunder.
Däremot blir frekvensgången i normalfallet ojämnare med två källor i olika hörn om man flyttar sig ut mot väggarna (begränsningsytorna för axeln mellan källorna) just eftersom man har släckt ut en av grundmoderna fullständigt (medan massor av andra moder finns kvar).
Wolfie skrev:IngOehman skrev:Subbor bör man alltid försöka undvika. Pinglor är mycket trevligare.
Vh, iö
Ja just det! Och helst ska de ha minst en 8:a på tryffelskalan!
Kaffekoppen skrev:Egentligen är 4 ett minimun
Piotr skrev:Harman kom fram till att fyra var det bästa alternativet
sett till insatts rel. resultat.
IngOehman skrev:Piotr skrev:Harman kom fram till att fyra var det bästa alternativet
sett till insatts rel. resultat.
Det kom jag fram till också, i mitten av 70-talet, det vill säga för
sisådär 32 år sedan på ett ungefär.När kom HK fram till det?
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Det var en överdriven tolkning av min luddiga skrift
61/2" betyder inte små pluttsateliter, men krävs om man vill nå 80hz med pondus, iallafall om högtalarens lekkamrater är dubbla 8or.
ps.. du skrev nämligen:
"3. Kan det vara så att skälet är att man vill gömma basarna, så att det enda man behöver se är små, små högtalare på stativ ute i rummet."
vilket för många är den stora anledningen till delade system. Kanske en större anledning generellt sätt än just ljudmässiga fördelar (många delade system är verkligen inte konstruerade av den anledningen)
solidstate skrev:Jag tror nog att 4 eller till och med 8 subwoofrar är ett bra antal. Om de placeras med tillräckligt avstånd från varandra blir då ljudsändningsytan större än den är för frekvensområdet ovanför bassystemens arbetsområdet, vilket är lämpligt, eftersom även våglängden är större.
Jag skulle kunna tänka mig att förespråka ett högtalarsystem vars membranyta ökade med våglängden, exempelvis att vid 20 kHz ha ett membran som bara är 4 mm i diameter, sikta på 2 cm i diameter vid 4 kHz, 10 cm vid 800 Hz, 50 cm vid 160 Hz och vid 32 Hz passar nog 2,5 meter bra (ett mått så stort att det fordrar att man delar uppgiften mellan flera högtalare).
Bortsett ifrån den uppenbara svårigheten att hitta ett så litet diskantmembran: Varför har ingen gjort ett sådant högtalarsystem?
/SS
Naqref™ skrev:yoko: Subbor kan misstolkas så det ät väl bäst att säga subbisar!
Nattlorden skrev:Svar nej.
i skrev:Nattlorden skrev:80 Hz is da shit. Det blir inte bättre.
Det finns artiklar med IÖ att finna, säkert massa poster här också, som klart och tydligt pekar ut vilja problem som tillkommer vid högre frekvenser.
Och lägre frekvenser.
nadifierad skrev:Jo förvisso! Men han var nästan inne på något som liknade en universallösning....trots reservationer mot tumregler!
Nattlorden skrev:nadifierad skrev:Jo förvisso! Men han var nästan inne på något som liknade en universallösning....trots reservationer mot tumregler!
Det är skillnad på grundregel och tumregel.
I väntan på mina två moduler (som förhoppningsvis blir fyra med tiden) så funderar jag lite. Jag tror att den resonans som jag har mest problem med, runt 63 hz, uppstår mellan golv och tak (2.50m), borde jag då ha såna där torn i hörnen, eller rent av två i "takhörnen" och två i "golvhörnen" för att motverka resonansen? Estetiskt sett skulle det bli snyggast att ha dom liggande mellan sidohögtalarna.MagnusÖstberg skrev:Hos mig blev en utbredd placering efter framväggen bäst. Men jag har inte tillgång till två vettiga hörn i min rumsplacering.
_Fredrik_ skrev:I väntan på mina två moduler (som förhoppningsvis blir fyra med tiden) så funderar jag lite. Jag tror att den resonans som jag har mest problem med, runt 63 hz, uppstår mellan golv och tak (2.50m), borde jag då ha såna där torn i hörnen, eller rent av två i "takhörnen" och två i "golvhörnen" för att motverka resonansen? Estetiskt sett skulle det bli snyggast att ha dom liggande mellan sidohögtalarna.MagnusÖstberg skrev:Hos mig blev en utbredd placering efter framväggen bäst. Men jag har inte tillgång till två vettiga hörn i min rumsplacering.
Tror du att du skulle få ett ännu bättre resultat med placering på höjden bakom topparna?niklas skrev:_Fredrik_ skrev:I väntan på mina två moduler (som förhoppningsvis blir fyra med tiden) så funderar jag lite. Jag tror att den resonans som jag har mest problem med, runt 63 hz, uppstår mellan golv och tak (2.50m), borde jag då ha såna där torn i hörnen, eller rent av två i "takhörnen" och två i "golvhörnen" för att motverka resonansen? Estetiskt sett skulle det bli snyggast att ha dom liggande mellan sidohögtalarna.MagnusÖstberg skrev:Hos mig blev en utbredd placering efter framväggen bäst. Men jag har inte tillgång till två vettiga hörn i min rumsplacering.
För att motverka stående vågen mellan golv och tak (runt 70 Hz) kan du placera båda modulerna i samma hörn (bakom topparna), en nere vid golvet och en uppe vid taket. Sen när du får 2 till placerar du dem likadant i andra hörnet så motverkar du den horisontella stående vågen i rummet också. Fast jag har lagt alla mina fyra ner mellan topparna. Det funkar ganska bra det med.
_Fredrik_ skrev:Tror du att du skulle få ett ännu bättre resultat med placering på höjden bakom topparna?niklas skrev:_Fredrik_ skrev:I väntan på mina två moduler (som förhoppningsvis blir fyra med tiden) så funderar jag lite. Jag tror att den resonans som jag har mest problem med, runt 63 hz, uppstår mellan golv och tak (2.50m), borde jag då ha såna där torn i hörnen, eller rent av två i "takhörnen" och två i "golvhörnen" för att motverka resonansen? Estetiskt sett skulle det bli snyggast att ha dom liggande mellan sidohögtalarna.MagnusÖstberg skrev:Hos mig blev en utbredd placering efter framväggen bäst. Men jag har inte tillgång till två vettiga hörn i min rumsplacering.
För att motverka stående vågen mellan golv och tak (runt 70 Hz) kan du placera båda modulerna i samma hörn (bakom topparna), en nere vid golvet och en uppe vid taket. Sen när du får 2 till placerar du dem likadant i andra hörnet så motverkar du den horisontella stående vågen i rummet också. Fast jag har lagt alla mina fyra ner mellan topparna. Det funkar ganska bra det med.
Att ha modulerna i takhöjd är helt uteslutet för mig, skulle se helt galet ut, så jag hoppas att din plcering funkar för mig också.niklas skrev:Kanske, men jag antar att resultatet är rumsberoende. I mitt nuvarande rum har jag, precis som Magnus, ingen möjlighet att utnyttja hörnena, tyvärr. Jag försöker lära mig leva med det...
_Fredrik_ skrev:I väntan på mina två moduler (som förhoppningsvis blir fyra med tiden) så funderar jag lite.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster