Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Det de gör är att de kopplar eventuella vibrationer som finns i högtalarlådan hårt till golvet, vilket får golvet att stråla ljud. Hur mycket det blir beror på golvets egenskaper. Man för alltså in en egenskap som högtalarkonstruktören omöjligt kan ha haft kontroll över.
Kraniet skrev:bland dem finns en tråd just om spikes vs mjuka varianter (SD-fot)
migu1971 skrev:Har provat att ha mina Dynaudio på mjuka fötter samt på spikes
kan säja att hämma i mitt lyssningsrum låter det bättre med spikar varför vet jag inte
Jocke skrev:Jag har gjort en liknande erfarenhet fast det var länge sedan. Har inte jämfört med mjuka fötter men vid en jämförelse med o utan spikar upplevde jag spikar som bättre.
...för det finns fysikaliska förklaringar till att det kan bli en verklig skillnad.
Jocke skrev:Om jag förstår dig rätt, IÖ, så menar du att med nyfikenhet och ett öppet sinnelag så tolkar man varje förändring som en förbättring?
Jocke skrev:Åsso skrev Svante:...för det finns fysikaliska förklaringar till att det kan bli en verklig skillnad.
Min erfarenhet av spikes härör ända tillbaks till 80-talet då det blev populärt. Då fick de gärna sitta i stativ av stålprofiler. Tillsammans med några bekanta kollade jag in de stativ som marknadsfördes, gjorde några förändringar/förbättringar och anlitade en lokal smed för att framställa dem.
Nu visade det sig att marknaden var betydligt mindre än vad vi hade antagit så efter något år la vi ner projektet. Vi hann i alla fall leverera specialdesignade stativ till några kontrollrum bla konserthuset i Malmö.
Det tillfälle jag refererar till är när Bo Hansson och Jan-Erik Persson lanserade Opus3:s "bokhyllehögtalare" i betong. De reste land och rike runt och demade på olika ljudfirmor. I vårt lyssningsrum (som var rätt torrt och väldämpat) riggades två par av denna högtalare. Ett par stod uppställda så som tillverkaren rekommenderade och ett par stod på dessa stativ. Bägge paren var anslutna till samma anläggnings A resp B terminaler så att det var lätt att jämföra.
Dessa prominenta herrars förvåning när de insåg att det par de föredrog var paret på stativen gick inte att ta miste på! Det rådde ingen som helst tvekan om att ljudbilden stod mer stilla och återgivningen präglades av större beslutsamhet/auktoritet, fastare bas, tydligare lead (mellanregister) och renare diskant utan antydan till att bli vass.
Det finns väl åtminstånde några saker som skiljer sig "typfallet". kabinetten var av betong som genom högre tyngd och styvhet uppvisar andra vibrationsegenskaper än vanligt förekommande mdf. Dessutom var stativets profiler fyllda med ett poröst skum för att ta bort ringningar i materialet (som förekom på andra stativ). Spikarna stod på brickor på en heltäckningsmatta som torde ha medgivit viss elastisitet.
Nuförtiden använder jag stoppade stolar som högtalarstativ och tycker att det funkar fint!![]()
/Jocke
IngOehman skrev:Högtalare som står på stativ som står på spikar som står på brickor som står på en heltäckingsmatta - är väl ett utmärkt exempel på en högtalare med mjukfot!
Klart som tusan att det lät bra.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:OK, men hur är det med det där med golvet. Ett typiskt golv är ju mycket tyngre än en typisk högtalare. Högtalaren borde inte inducera så värst mycket vibrationer i det.
Mera troligt är att golvet, som får fin exitation via luften, vibrerar högtalaren så att den fladdrar ännu mera än bara av inverkan av att stå på en stenhård fjäder (spikes = hård fjäder)?
Liten inverkan hur som helst, det största problemet/tillgången med spikes är väl att högtalaren vibrerar avsevärt mer och långt in i det hörbara området. Jämfört med mjuka fötter dårå.
Max_Headroom skrev:OK, men hur är det med det där med golvet. Ett typiskt golv är ju mycket tyngre än en typisk högtalare. Högtalaren borde inte inducera så värst mycket vibrationer i det.
Mera troligt är att golvet, som får fin exitation via luften, vibrerar högtalaren så att den fladdrar ännu mera än bara av inverkan av att stå på en stenhård fjäder (spikes = hård fjäder)?
Liten inverkan hur som helst, det största problemet/tillgången med spikes är väl att högtalaren vibrerar avsevärt mer och långt in i det hörbara området. Jämfört med mjuka fötter dårå.
Kaha skrev:Alla har vi väl någon gång lekt med en stämgaffel. (Om inte annat så i musiken i skolan?)
Man slår den mot något så kommer det en svag ton ifrån den. Sätt sedan spetsen mot ett bord eller en låda, tonen hörs mycket starkare. På samma sätt funkar resonansen i en högtalare på spikes.
Bill50x skrev:Kaha skrev:Alla har vi väl någon gång lekt med en stämgaffel. (Om inte annat så i musiken i skolan?)
Man slår den mot något så kommer det en svag ton ifrån den. Sätt sedan spetsen mot ett bord eller en låda, tonen hörs mycket starkare. På samma sätt funkar resonansen i en högtalare på spikes.
Jag minns detta ja. Men låter det alltid mer, oavsett vilket underlag man håller stämgaffeln emot?
Och är analogin med en högtalare relevant, lådan är väl knappast avstämd till att låta max vid /tex) 444 Hz?
/ B
migu1971 skrev:Kan det inte vara så att en högtalare som är konstruerad att stå på spikes låter bättre med spikes än mjuka fötter.
Svante skrev:... Ett betonggolv rör sig gissningsvis mindre än ett parkettgolv. En scen av träskivor på regelverk förmodligen ännu mer.
Bill50x skrev:Svante skrev:... Ett betonggolv rör sig gissningsvis mindre än ett parkettgolv. En scen av träskivor på regelverk förmodligen ännu mer.
Som vanligt är det väl - beror på. Att spikes låter olika beroende på underlag är väl ganska lättgissat. Skillnaden mellan träplattor på reglar vs betong vs gummimatta måste vara betydande.
Men, reagerar inte en högtalare/kabinett olika beroende på dess underlag? Kan tex mjukheten påverka resonansfrekvensen (bortsett nu från hur underlaget kan "spela med")?
/ B
migu1971 skrev:jag menar ta tex Dynaudio som konstruerat högtalare i 30 år dom borde väl i rimlighetens namn provat sina konstruktioner på div olika underlag så varför använder inte dom mjuka fötter ?
migu1971 skrev:nu e det väl så att majoriteten av alla högtalar tillvärkare sätter sina högtalare på spikar det kan ju knappast vara av kostnadsskäl
shifts skrev:Spikes ser tufft ut, dämpkuddar gör det inte?
migu1971 skrev:Så du menar att om en tillvärkare konstruerar en högtalare som kostar upp imot en halv miljon eller mer. Så använder dom inte det bästa sättat att placera högtalaren på. Inte speciellt troligt
migu1971 skrev:nu e det väl så att majoriteten av alla högtalar tillvärkare sätter sina högtalare på spikar det kan ju knappast vara av kostnadsskäl
migu1971 skrev:Så du menar att om en tillvärkare konstruerar en högtalare som kostar upp imot en halv miljon eller mer. Så använder dom inte det bästa sättat att placera högtalaren på. Inte speciellt troligt
DrBoar skrev:Tanken att spikes skulle fungera som dioder är "intressant!![]()
Den som kan visa detta kan kamma hem nästa Nobelpris i fysik. Etersom man då lyckas vederlägga Newtons tredje lag som annars har stått sig sedan 1687.
Sitter jag i strumplästen känner jag bastransienterna i parkettgolvet om jag har högtalarna hårt kopplade. Vanliga gummifötter från byggvaruhandel tar bort fenomenet. Jag har svårt att tro att dessa golvvibrationer bidrar till en korrekt återgivning av musiken.
migu1971 skrev:Då e det väl så att jag gillar ett ljud med sväng i det e väl det som är meningen att det ska svänga om musiken. Korrekt eller inte men bra mycket roligare.
migu1971 skrev:Det förklarar ju inte varför jag upplever det att låta bättre med spikar på just mina högtalare i mitt lyssningsrum.
Sen har ju vissa högtalartillvärkare en dämpplatta i botten som absorberar vibrationerna och spikar under den sedan.
migu1971 skrev:Hornhögtalare har ju knappast en korrekt återgivning av musiken heller ändå förespråkar du den typ av högtalare ?
Nattlorden skrev:migu1971 skrev:Det förklarar ju inte varför jag upplever det att låta bättre med spikar på just mina högtalare i mitt lyssningsrum.
Har du provat att ställa upp högtalarna på något annat som är lika högt som spikarna?Sen har ju vissa högtalartillvärkare en dämpplatta i botten som absorberar vibrationerna och spikar under den sedan.
Bra lösning... då får man sälja två saker för att det skall bli lika bra som om man inte sålde något extra.
migu1971 skrev:sälja två saker ???
sitter ju redan från fabrik
IngOehman skrev:Ja, men den som köper högtalaren får nog betala för den delen av högtalaren också.
Och vad är det som säger att hornhögtalare skulle färga mera än icke-hornhögtalare? Det beror väl på applikation? Tumregeln "hornhögtalare färgar" är lika dålig som alla andra tumregler. Däremot är situationen med spikfötter en helt annan, för det de gör är en förändring av musiksignalen som är ett entydigt tilllägg som inte finns i originalsignalen.
Vh, iö
migu1971 skrev:Har i allafall inte hört en hornhögtalare till dags datum som jag inte upplevt färga ljudet och ganska mycket mer än högtalare utan horn
migu1971 skrev:Det e ju ganska lätt å testa forma händerna framför munnen i en tratt och prata lite så hör du att ljudet ändrar sig (färgas) måste ju gälla en hornhögtalare med eller gäller inte dom fysikaliska lagarna just hornhögtalare ?
Yes, those particular horns were made for me by Bill Firebaugh, the Well Tempered arm inventor. He's also been interested in horns. He showed the paper horns to me. I said, "I've got to have a pair of these." So he made up a pair of horns. They are a round Tractrix horn and a round exponential horn. You talk through them like megaphones. When you talk through the exponential horn, people can hear the coloration to your voice, which is a certain resonant quality that wasn't there before. You talk through a Tractrix horn and you don't hear it. It's completely open.
Nattlorden skrev:*dags att laga popcorn*
Max_Headroom skrev:Nattlorden skrev:*dags att laga popcorn*
Vad säger du? Har popcornen gått sönder?
migu1971 skrev:Kraniet skrev:migu1971 skrev:Det förklarar ju inte varför jag upplever det att låta bättre med spikar på just mina högtalare i mitt lyssningsrum. Sen har ju vissa högtalartillvärkare en dämpplatta i botten som absorberar vibrationerna
och spikar under den sedan. Har även provat mjuka kuddar under ett par Thiel cs 3.6 och upplevde samma sak där det lät helt enkelt bäst med spikar
Det beror helt enkelt på att det man "tycker" låter bra/bättre inte alltid har med "korrekt" återgivning att göra. Om du läser tråden igen så ser du att ingen motsäger att spikes gör en skillnad.
Själv var jag helt inne på spikes förr (vilket framgår från tråden jag länkade till ovan..). Detta eftersom jag då var färgad av Linn-idén om "mer takt = bättre/korrekt".
De allra flesta verkar vara överens om att spikes förbättrar "taktkänslan". Man upplever helt enkelt att musiken får ett bättre "driv". Detta har dock inget med originalmaterialet att göra utan är en förändring av det ljud som finns på/kommer från skivan.
En del tycker det låter "bättre" andra tycker bara det låter "annorlunda" andra tycker det låter "sämre". Sen finns det dom som inte bryr sig utan bara tycker spikes är "fel" eftersom de förvränger originalljudet.
Så förklaringen till att du och andra tycker det låter bättre är därför att spikes påverkar ljudet och att du med flera upplever detta som varandes bättre.
Däremot har det inget med "korrekt" ljudåtergivning att göra eftersom spikes förvränger originalljudet.
Det blir lite som att baka äppelkaka med päron. Du kanske gillar päron bättre men då är det inte längre äppelkaka. Men förklaringen till att du gillar päronkakan bättre är för att päron inte smakar som äpplen och du gillar päron bättre än äpplen.
Då e det väl så att jag gillar ett ljud med sväng i det e väl det som är meningen att det ska svänga om musiken. Korrekt eller inte men bra mycket roligare.
migu1971 skrev:Det e ju ganska lätt å testa forma händerna framför munnen i en tratt och prata lite så hör du att ljudet ändrar sig (färgas) måste ju gälla en hornhögtalare med eller gäller inte dom fysikaliska lagarna just hornhögtalare ?
IngOehman skrev:
Spikfötter fungerar inte som tillverkarna påstår, de gör just ingenting
som förbättrar återgivningen av fonogrammet, men de kan påverka
återgivningen tilräckligt mycket för att man i vissa fall skall kunna höra
att något har ändrat sig, och säkert kan något uppfatta ändringen som
en subjektiv förbättring, i varje fall på något programmaterial...
"Fungerar" de då?
Jag är benägen att tycka att svaret "nej", inte är relevant, eftersom de
har en inverterad funktion. Men att den som vill formulerar ett svar som
fungerar för en rent subjektiv infallsvinklar kan göra det såhär:
"-De ökar det sköna soundet genom att leda ned energi i golvet som
sen hjälper upp ljudet genom att göra att det blir mera av den varan,
nämligen ljudet som sedan strålar från golvet (med en härligt resonant
klang). Därtill fungerar spikfötter på så vis att de får även högtalaren
själv att komme i resonans efter varenda anslag, så att svänget, eller
det musikaliska gunget, ökar av det lilla härliga vibrato som adderas
efter taktslagen för att förstärka svänget. Så fungerar spikfötter!"
Allt beror på infallsvinkel.
Det som stör mig är att, även om den senare förklaringsmodellen av
hur spikfötterna "fungerar" påminner om och/eller hänvisar mera till
den faktiskt fysikaliska påverkan som spikfötter har, och därför vore
ärlig och inte särskilt upprörande, så tycks alla som vill sälja spikfötter
hänvisa till förklaringar som påstår det rakt motsatta om deras fysika-
liska funktion! (Men med de postiva förtecknen avseende konsekven-
serna av deras påverkan bevarade.) Alltså att spikfötter får högtalarna
att stå stilla genom att spikarna leder bort energi så att den försvinner,
att spikarna är mekaniska likriktare (!) och annat liknande metafysiskt,
eller kanske snarare psedovetenskapligt, dravel.
Det tycker jag är åt helsike. Helt enkelt eftersom det är lögner.
Vh, iö
migu1971 skrev:Då e det väl så att jag gillar ett ljud med sväng i det e väl det som är meningen att det ska svänga om musiken. Korrekt eller inte men bra mycket roligare.
Richard skrev:Mycket bra inlägg. Ni som tror på spikes- läs det noggrant.
Bill50x skrev:Richard skrev:Mycket bra inlägg. Ni som tror på spikes- läs det noggrant.
Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?
/ B
Bill50x skrev:Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?
/ B
Vart då och till vilket syfte?
Att fortsätta krångla till och hävda man ska ha 2-3 till lager bara för ha kvar spikes är lika smart som byta ut stötdämparen på bilen för att försöka fixa dämpningen någon annanstans istället för där man borde göra direkt.
Bill50x skrev:Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?
/ B
IngOehman skrev:migu1971 skrev:Det e ju ganska lätt å testa forma händerna framför munnen i en tratt och prata lite så hör du att ljudet ändrar sig (färgas) måste ju gälla en hornhögtalare med eller gäller inte dom fysikaliska lagarna just hornhögtalare ?
Menar du att du tror att en hornhögtalare är en vanlig högtalare som
man har satt en tratt framför?
Så är det ju inte.
En hornhögtalare är en högtalare som talar in i hornet så att det som
kommer ut skall bli rätt. Egentligen så skiljer de sig inte nämnvärt från
andra högtalare, som ju också måste styras så att det som kommer ur
dem motsvarar ursprungssignalen.
Alla delar i konstruktionen påverkar ju/färgar ju (från talspolen till den
sista kanten som ljudet svepter förbi när det lämnar högtalaren) och
själva "konstrueradet" kan faktiskt sägas vara att "balansera bort alla
dessa färgningar", således att inspelningens alla färger får chans att
komma fram oanfrätta.
Vh, iö
migu1971 skrev:Om du nu tycker att horn är så himla bra varför använder du dig inte av dom i dina egna kontruktioner då ??????
Bill50x skrev:Min fråga var just det jag skrev. Varför används spikes i andra sammanhang?
Jag minns inte just nu var jag sett detta och minns inte heller anledningen. Men vad detta har med en bils fjädring förstår jag inte.
Jag tar det igen:
Jag har någonstans sett att man på tunga maskiner använder spikes. Är det någon som vet i vilket sammanhang och varför?
/ B
migu1971 skrev:JAJA ni är för söta, ville bara tala om att jag tycker att spikar låter bättre i mitt system och att det finns fler som tycker så oavsett om det är fel eller ej så e det så
Nattlorden skrev:migu1971 skrev:JAJA ni är för söta, ville bara tala om att jag tycker att spikar låter bättre i mitt system och att det finns fler som tycker så oavsett om det är fel eller ej så e det så
Det är väl ingen som ifrågasatt att du tycker det?
migu1971 skrev:Nä men det spekuleras en hel del om varför jag tycker så
migu1971 skrev:Max_Headroom skrev:migu1971 skrev:Om du nu tycker att horn är så himla bra varför använder du dig inte av dom i dina egna kontruktioner då ??????
Det gör han väl?
I dom billigare modellerna ja men inte dom dyra, undrar varför ??
Max_Headroom skrev:migu1971 skrev:Max_Headroom skrev:migu1971 skrev:Om du nu tycker att horn är så himla bra varför använder du dig inte av dom i dina egna kontruktioner då ??????
Det gör han väl?
I dom billigare modellerna ja men inte dom dyra, undrar varför ??
Jag tänkte mer på dom dyrare modellerna, från pi60 och upp...
migu1971 skrev:IngOehman skrev:migu1971 skrev:Det e ju ganska lätt å testa forma händerna framför munnen i en tratt och prata lite så hör du att ljudet ändrar sig (färgas) måste ju gälla en hornhögtalare med eller gäller inte dom fysikaliska lagarna just hornhögtalare ?
Menar du att du tror att en hornhögtalare är en vanlig högtalare som
man har satt en tratt framför?
Så är det ju inte.
En hornhögtalare är en högtalare som talar in i hornet så att det som
kommer ut skall bli rätt. Egentligen så skiljer de sig inte nämnvärt från
andra högtalare, som ju också måste styras så att det som kommer ur
dem motsvarar ursprungssignalen.
Alla delar i konstruktionen påverkar ju/färgar ju (från talspolen till den
sista kanten som ljudet svepter förbi när det lämnar högtalaren) och
själva "konstrueradet" kan faktiskt sägas vara att "balansera bort alla
dessa färgningar", således att inspelningens alla färger får chans att
komma fram oanfrätta.
Vh, iö
Om du nu tycker att horn är så himla bra varför använder du dig inte av dom i dina egna kontruktioner då ??????
migu1971 skrev:Nattlorden skrev:migu1971 skrev:JAJA ni är för söta, ville bara tala om att jag tycker att spikar låter bättre i mitt system och att det finns fler som tycker så oavsett om det är fel eller ej så e det så
Nä men det spekuleras en hel del om varför jag tycker så
Mich skrev:Appropå spiks och tunga maskiner. Undra vad som ni definerar som spikes. Spetsen oändligt liten? eller kan den vara 1 - 2 cm stor? En del maskiner står på fyra fötter som har justerskruv, för att kunna få maskinen plan (i våg). Kanske dessa skruvar kan ses som spikes. Här är det nog inte spikes egenskaperna som gjort att de ser ut som de gör, utan möjligheten att justera fötterna.
//Michael
IngOehman skrev:migu1971 skrev:Nattlorden skrev:migu1971 skrev:JAJA ni är för söta, ville bara tala om att jag tycker att spikar låter bättre i mitt system och att det finns fler som tycker så oavsett om det är fel eller ej så e det så
Nä men det spekuleras en hel del om varför jag tycker så
Jag vet inte om jag håller med om att det spekulerats om varför du tycker så (eller är övertygad om att du gör det), men menar du att det inte kan
vara en intressant fråga varför man (behöver inte vara just du) uppfattar
saker på olik sätt?
Genom att lära sig kan man ju föra utvecklingen vidare. Är inte det bra?
Om det kan visa sig att man tycker något som är helt subjektivt vet man
att olika kan tycka olika, kan man visa att någon tycker en sak i en öppen
lyssning men motsatsen i en blind, så kan man lära sig något om hur pass
kapabla vi är att lura oss själva.
Jag tycker att diskussionen är bra, och jag ser inte att något annat kan
komma ur den än kunskap, men jag ser inte att det är någon större
poäng med att ifrågasätta att en person upplever sig föredra en sak
framför en annan, i en öppen lyssning. Alltså det du berättat att du gör.
Men så vitt jag har sett har ingen varken ifrågasatt vad du sagt dig uppleva, ej heller har någon spekulerat om orsakerna till det. Men det
har framlagts ett antal faktorer som kanske kan vara intressant för
någon eller många att känna till. Menar du att det finns någon nackdel
med det?![]()
Finns det ett egenvärde i att ingen gör något annat än att säga "jaha"
efter det att någon berättat om vad de upplevt?
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?
/ B
Var då? Jag har aldrig sett det någonstans, aldrig hörttalats om det i industrilla sammanhang. Och jag har varit runt ganska mycket.
Richard skrev:Bill50x skrev:Richard skrev:Mycket bra inlägg. Ni som tror på spikes- läs det noggrant.
Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?
/ B
Anledningen är dumheter, baserat på pseudovetenskap..
soundbrigade skrev:Men Sorbotan är väl bara nån sorts (billig) PU-gummi som fått ett exotiskt adio-namn och en helt fel prislapp, väl?!
Sorbothane
From Wikipedia, the free encyclopedia
Sorbothane is a synthetic viscoelastic urethane polymer. It has wide industrial applications from acoustic shielding to cushioning in shoe soles. The material combines some of the properties of rubber, silicone, and other elastic polymers. It is considered to be a good vibration damping material, an acoustic insulator, and highly durable. An unusually high amount of the energy from an object dropped onto Sorbothane is absorbed. The feel and damping qualities of Sorbothane have been likened to those of meat.
migu1971 skrev:OK IÖ har inte lyssnat på dina högtalare men en hel del andra hornkonstruktioner och dom gillade jag inte i allafall
Kitchenmaster skrev:Jag är ganska säker på att jag i ngt nummer av MoLt läst att tunga industrimaskiner ofta står på metallfötter som skulle kunna påminna om spikfötter, men att den tunga vikten på maskinerna gör att dessa "spikfötter" är att betrakta som mjuka. (Tror det var IÖ som skrev det)
Richard skrev:Bill50x skrev:Richard skrev:Mycket bra inlägg. Ni som tror på spikes- läs det noggrant.
/ B
Anledningen är dumheter, baserat på pseudovetenskap..
Svante skrev:Spikes måste vara en av de dummare tillbehör som finns. I den mån de gör någon skillnad på ljudet så lär det vara till det sämre.
Det de gör är att de kopplar eventuella vibrationer som finns i högtalarlådan hårt till golvet, vilket får golvet att stråla ljud. Hur mycket det blir beror på golvets egenskaper. Man för alltså in en egenskap som högtalarkonstruktören omöjligt kan ha haft kontroll över.
Det är bättre att ställa högtalaren mjukt, då finns bara det som konstruktören har känt till kvar. Dessutom frikopplar man högtalaren från husets stomme, vilket åtminstone potentiellt minskar störningen in till grannarna.
Utöver det blir det fula märken i parketten om man ställer spikarna direkt på den.
Det brukar vara ganska lustigt att läsa förklaringarna till varför det skulle bli bättre med spikar om man bara har lite förståelse för strukturakustik.
petersteindl skrev:Det låter inte speciellt mycket om en naken speldosa, MEN om man ställer dosan mot ett bord d v s då man kopplar dosan stumt mot en stor vibrerande yta så spelar bordet jättefint
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det låter inte speciellt mycket om en naken speldosa, MEN om man ställer dosan mot ett bord d v s då man kopplar dosan stumt mot en stor vibrerande yta så spelar bordet jättefint
Var där inte någon japan som experimenterade med att göra högtalare av spänd balsa som exciterades på detta viset?
IngOehman skrev:Jag kommer aldrig att glömma när jag tvingades ta ledigt en hel dag för att hyra in mig på en mekanisk verskad och själv stå där och göra en gängstång åt dig, som jag sedan skulle montera i dina högtalare också. Då ångrade jag att jag hade berättat något alls.
IngOehman skrev:Peter!
Saken är ju den, att även om man har sin urbergsjord och således kan bortse ifrån problemet med ljud som alstras från en mjuk jord, så återstår problemet med att högtalaren själv kommer i resonans på grund av samverkan mellan dess egen massa och fjädringen i spikarna. De sistnämnda är styva i förhållande till mjukfötter men väldigt långt ifrån oändligt styva.
Den resonansfrekvensen hamnar för det mesta någonstans mellan 25 och 50 Hz, det vill säga det kommer trots allt tämligen lågt ned i frekvens - i basområdet. Och det är ju just därför som högtalarnas resonanser plötsligt anslås så illa av musiksignalerna.
Det mekaniska systemet från talspolen (där krafterna startar) och till högtalarens undersida (där de reflekteras för sistagången, och maximalt illa om de står på spikar) är helt enkelt alldeles på tok för klent/mjukt fortfarande.
Om man vill att det skall förflytta resonansfrekvenserna till ovanför audioområdet så behöver styvheten ökas åtminstone (20 000/40)^2 = 250 000 gånger. Eller om man vill se det i procent: 25 000 000%...
Enda sättet att komma i närheten av en sådan effekt är att glömma hela taken på att ta hand om reaktionskrafterna genom att fästa den där superjorden direkt i högtalarelementets magnetsystem, eller att fästa en jättestor massa där, säg 50 kg (men den måste faktiskt i sig vara av ett material där ljudet går tillräckligt snabbt, annars kommer det likt förbenat att resonera om det). Vill man använde den där teoretiska superjorden vore nog en berylliumstång från magnetens baksida den bästa lösningen. Eller om man använder två högtalarelement - att fästa dem direkt i varandra, eller i varandra med en superstyv pinne, så att de kan agera virtuell mek-jord åt varandra.
Men allt det där berättade jag ju för en förfärlig massa år för dig, så det vet du ju. Jag kommer aldrig att glömma när jag tvingades ta ledigt en hel dag för att hyra in mig på en mekanisk verskad och själv stå där och göra en gängstång åt dig, som jag sedan skulle montera i dina högtalare också. Då ångrade jag att jag hade berättat något alls.
Vh, iö
phon skrev:Dom där äggen ...... skall dom spikas fast på väggen?
petersteindl skrev:Ja, jag minns då Svante tog en liten sån däringa gammaldags leksaksmojäng som kallas för speldosa och den var utan hölje och satte den mot ett bord. Speldosan har en rotor i form av vals som roterar och på denna vals finns det piggar i lämplig följd och på lämplig plats. Dessa piggar slår då an små tunna blad då rotorn roterar och bladen vibrerar då i takt med piggarna och rotorns rotationJättefin liten mojäng
Det låter inte speciellt mycket om en naken speldosa, MEN om man ställer dosan mot ett bord d v s då man kopplar dosan stumt mot en stor vibrerande yta så spelar bordet jättefint
Vill man att golvet skall vibrera och spela jättefint så är spikes jättebra. Men vill man inte att en massa andra saker skall vibrera så är det nog tveksamt med spikes förträfflighet.
petersteindl skrev:Jag har dock en liten funderingOm man skulle kunna tillverka en liten modutt som fungerar som mekanisk jord; som ett vibrationsmässigt svart hål.
Nattlorden skrev:phon skrev:Dom där äggen ...... skall dom spikas fast på väggen?
Nej, de skall muras fast som standard i alla nyproducterad bostäder fr. 1/4 2010 enl. regeringsbeslut.

RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Ja, jag minns då Svante tog en liten sån däringa gammaldags leksaksmojäng som kallas för speldosa och den var utan hölje och satte den mot ett bord. Speldosan har en rotor i form av vals som roterar och på denna vals finns det piggar i lämplig följd och på lämplig plats. Dessa piggar slår då an små tunna blad då rotorn roterar och bladen vibrerar då i takt med piggarna och rotorns rotationJättefin liten mojäng
Det låter inte speciellt mycket om en naken speldosa, MEN om man ställer dosan mot ett bord d v s då man kopplar dosan stumt mot en stor vibrerande yta så spelar bordet jättefint
Vill man att golvet skall vibrera och spela jättefint så är spikes jättebra. Men vill man inte att en massa andra saker skall vibrera så är det nog tveksamt med spikes förträfflighet.
Sådana speldoseverk brukade Bo Hansson använda vid demo av sina Rauna-högtalare. Jag fick en som belöning då jag kunde skilja masterband och vinyl åt...
Från en teknologilektion kommer jag ihåg att vid ett tillfälle användes träklossar i ek som vibrationsdämpare av en sockercentrifug (maskin modell större från Landsverk). Vår lärare hade varit inblandad i saken som konstruktör och alla vanliga vibrationsdämpare gick bet. Kommer inte ihåg varför någon fick idén att använda träklossar men grannarna långt därifrån var nöjda med resulatet, de lågfrekventa ljuden från sockerfabriken var borta.
IngOehman skrev:Jag känner inte till Dali 40.
Men även om jag gjorde det brukar jag inte ägna mig åt att kritisera
produkter som är i produktion, om de inte representerar ett tillräckligt
påtagligt bedrägeri. Sådant har mig veterligt aldrig Dali ägnat sig åt.
Nattlorden skrev: Hittar dock ingen sprängskiss på nätet att länka till, så det får bero tills jag hittar en (i datorn på jobb kanske?) Eller så får jag se om jag har en så gammal hifiklubbstidning som jag kan ta ett foto på...
Nattlorden skrev:IÖ - Funkar konceptet i Dali 40 bra då, eller faller det på att elementen jobbar i olika akustiska miljöer?
IngOehman skrev:Aha, så det är en gammal grej!
Ja, om du kan visa hur den ser ut så kan jag försöka mig på en kommentar.
Jocke skrev:Nattlorden skrev:IÖ - Funkar konceptet i Dali 40 bra då, eller faller det på att elementen jobbar i olika akustiska miljöer?
Enligt sprängskissen vetter ju det ena elementet utanpå och det andra inuti. Det där är en mottaktkoppling för att halvera lådvolymen, inte en sådan motfasdrift jag kan tänka mig avsågs.
/J
Bill50x skrev:Men visst är det ett lite märkligt resonemang.
Om man (på goda eller dåliga grunder) anser att spikes är bra, då är det en MYT man ska försvara. Den som inte anser att spikes är bra behöver inte försvara sin ståndpunkt eftersom dom har rätt!
Jaja, så kan man förstås se det.
Själv bryr jag mig inte, mina SD-fötter fungerar alldeles utmärkt
/ B
i skrev:Bill50x skrev:Men visst är det ett lite märkligt resonemang.
Om man (på goda eller dåliga grunder) anser att spikes är bra, då är det en MYT man ska försvara. Den som inte anser att spikes är bra behöver inte försvara sin ståndpunkt eftersom dom har rätt!
/ B
Tycker nog att t ex IÖ både argumenterat och visat att spikes är en dålig ide - så väl som någon av kvinna född hade kunnat.
/ B
paa skrev:Kom på en sak ang Dali 40:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 301#175301
Bill50x skrev:i skrev:Bill50x skrev:Men visst är det ett lite märkligt resonemang.
/ B
Tycker nog att t ex IÖ både argumenterat och visat att spikes är en dålig ide - så väl som någon av kvinna född hade kunnat.
Det är möjligt. Men det betyder inte att man måste kalla en avvikande åsikt för "myt". Eller menar att en viss synvinkel inte kan motsägas eller behöva diskuteras därför att den är "rätt". Hur ofta är det inte som även tekniska "sanningar" omprövas därför att man gör nya upptäckter?
/ B
IngOehman skrev:Verkar som en lösning som skulle kunna modifieras för ökad effektivitet. Men sådana lösningar leder faktiskt till en sak, nämligen att man "sparar lite slaglängd" för de främre basarna. Men det är ingen vidare effektiv lösning i övrigt.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Men visst är det ett lite märkligt resonemang.
/ B
Snacka om att läsa in vad som helst. Om man med vanliga fysiska begrepp kan lätt förklara att spikes inte funkar som det påstås så behöver väl inte den som står på 300-400 åring kunskap fortsätta att bevisa det som redan är bevisats inte funka, utan dom som påstår att spikes är undantaget i fysikens värld.
Bill50x skrev:Oavsett hur mycket jag ändå skulle veta om bakomliggande orsaker, jag skulle ändå dra mig för att påstå att spikes alltid är ett dåligt val.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Oavsett hur mycket jag ändå skulle veta om bakomliggande orsaker, jag skulle ändå dra mig för att påstå att spikes alltid är ett dåligt val.
Intressant att du vet om varför dom funkar dåligt, rent fysiskt, men ändå så kan det finnas skäl när dom funkar, utan att du drar fram dom fysiska orsakerna som bör råda då. Vad ska man säga om det?
Bill50x skrev:. Ska man göra en helt vetenskaplig undersökning så ska man på varje ställe prova olika högtalare, olika stativ, olika fötter etc.B
Bill50x skrev:Märkligt nog har det svajigaste golvet låtit bäst med spikes som stått i kryssskruv skruvade direkt i golvet.
Om man (på goda eller dåliga grunder) anser att spikes är bra, då är det en MYT man ska försvara.
Bill50x skrev:Den som inte anser att spikes är bra behöver inte försvara sin ståndpunkt eftersom dom har rätt!
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Intressant att du vet om varför dom funkar dåligt, rent fysiskt, men ändå så kan det finnas skäl när dom funkar, utan att du drar fram dom fysiska orsakerna som bör råda då. Vad ska man säga om det?
Jag vet när dom inte fungerar, ja. Jag vet också när dom har fungerat hos mig. Varför ska jag behöva visa de fysikaliska orsakerna? Det behöver ju uppenbarligen inte de som inte gillar spikes.
Bill50x skrev:Faktiskt, jag vet ju inte varför de (spiksen) inte fungerade i två fall av tre hos mig. Det kan ju vara av de skäl som redovisats här, men det behöver ju inte vara så. Det kan man knappast veta utan att göra en ordentlig undersökning. Ska man göra en helt vetenskaplig undersökning så ska man på varje ställe prova olika högtalare, olika stativ, olika fötter etc.
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Märkligt nog har det svajigaste golvet låtit bäst med spikes som stått i kryssskruv skruvade direkt i golvet.
Ursäkta, men har du dragit i skruv i golver för att ställa högtalarna på?
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Märkligt nog har det svajigaste golvet låtit bäst med spikes som stått i kryssskruv skruvade direkt i golvet.
Ursäkta, men har du dragit i skruv i golvet för att ställa högtalarna på?
Richard skrev:Skruv genom parketten[/b] rekomenderades av den fd. generalagenten för märket Linn, nämligen Göran Rudling. Detta på direkt inrådan/styrning från Linn. Detta står att läsa om bla. i "Linns lilla röda"- boken "lyssna".
Han förordade också avtagande av armbandsur innan lyssning.
Enligt Peterstendl så ringde han desutom upp sveriges radios symfoniorkester och bad dem att skruvafast mikrofonstativen ordentligt, så att det skulle höras att de spelade i takt.![]()
Men det kanske är en skröna. ( Hoppas det )
petersteindl skrev:Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig![]()
![]()
MvH![]()
Peter Steindl
petersteindl skrev:Enligt Linns nya "fakta" störde de svängande membranen i dessa mikrofoner musikerna så att dom kunde inte spela annat än falskt, musikerna alltså. Sen hörde jag att det var brevväxling från Göran Rudling till Konserthusledningen för att få bort dessa mikrofoner så musikerna kunde spela rätt igen.
MvH
PS
petersteindl skrev:Richard skrev:Skruv genom parketten[/b] rekomenderades av den fd. generalagenten för märket Linn, nämligen Göran Rudling. Detta på direkt inrådan/styrning från Linn. Detta står att läsa om bla. i "Linns lilla röda"- boken "lyssna".
Han förordade också avtagande av armbandsur innan lyssning.
Enligt Peterstendl så ringde han desutom upp sveriges radios symfoniorkester och bad dem att skruvafast mikrofonstativen ordentligt, så att det skulle höras att de spelade i takt.![]()
Men det kanske är en skröna. ( Hoppas det )
Richard, det är inte alls så som du skriver. Jag har faktiskt sagt något helt annat. Inte ens "Sveriges Radios Symfoniorkester" stämmer med det jag sagt. Att "Han bad dem att skruva fast mikrofonstativen ordentligt", har jag heller aldrig sagt.
Frågan är: Om det är en skröna det du påstår att jag skulle ha sagt? Skrönan består i så fall i just själva din omskrivning om vad jag sagt.
Jag kommer att mer i detalj komma in på vad som sades på den gamla "goda" tiden och det blir i den andra tråden d v s i Peter Steindl?-tråden.
Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig![]()
![]()
MvH![]()
Peter Steindl
paa skrev:petersteindl skrev:Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig![]()
![]()
MvH![]()
Peter Steindl
Citat från PS-tråden:petersteindl skrev:Enligt Linns nya "fakta" störde de svängande membranen i dessa mikrofoner musikerna så att dom kunde inte spela annat än falskt, musikerna alltså. Sen hörde jag att det var brevväxling från Göran Rudling till Konserthusledningen för att få bort dessa mikrofoner så musikerna kunde spela rätt igen.
MvH
PS
IngOehman skrev:Jag har ingen aning om vad du har sagt till Richard, men jag vet ju vad
Göran Rudling har sagt till mig att han själv sagt och gjort - och även
om jag inte känner igen det som Richard skriver i detalj, så är det i vart
fall inte vansinnigare än det jag känner till.
Tyvärr måste jag ta på mig ansvaret för att ha uppmärksammat honom
på att verkligheten såg ut på det viset, alltså att nog även musiker har
klocka, och att man nog inte skall se det som ett stort problem det finns
vissa stereolyssnare därhemma som har det. (Minns än idag hans aha-
minspel när jag sa det.)
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Jag har ingen aning om vad du har sagt till Richard, men jag vet ju vad
Göran Rudling har sagt till mig att han själv sagt och gjort - och även
om jag inte känner igen det som Richard skriver i detalj, så är det i vart
fall inte vansinnigare än det jag känner till.
Tyvärr måste jag ta på mig ansvaret för att ha uppmärksammat honom
på att verkligheten såg ut på det viset, alltså att nog även musiker har
klocka, och att man nog inte skall se det som ett stort problem det finns
vissa stereolyssnare därhemma som har det. (Minns än idag hans aha-
minspel när jag sa det.)
Jag har inte sagt något till Richard i ärendet annat än det jag skrivit på faktiskt och som paa refererar till.
petersteindl skrev:Och en sak till IÖ, du behöver inte våndas och ta på dig ansvaret för att ha dryftat quarzklockor med beep med Göran Rudling för det var just om dessa galenskaper som High Fidelity och Ljudbutiken låg i kontrovers med varandra om.
petersteindl skrev:Det var faktiskt en fajt och en sak till, LTS gick på Linns och Göran Rudlings linje på den tiden. Så Jag och Bengan hade både Linngänget och LTS-gänget att tampas mot. Det var jag och Göran Rudling i egenskap av butiksinnehavare som hade bataljerna och det skrevs det om i hifi-pressen också. Och nu snart även på Faktiskt.se![]()
Men vad är då ursprunget till alla dessa tokiga idéer från Linn och Rudling? Jo, det skall jag så småningom redogöra för då jag har mer tid och då blir det även bilder från den tiden och uttdrag från hifi-press.
MvH![]()
Peter Steindl
*Vi diskuterade inte kolkornsmikrofoner så jag vet inte vilka hypoteser de har angående sådana mikrofoner
Bill50x skrev:Richard skrev:Bill 50x: Var du medlem i föreningen under denna tid ?
Slutet av 80-talet om jag minns det rätt. Det var i alla fall inte under Linn-eran.
/ B
IngOehman skrev: Det kan jag tänka mig ja. Om du inte träffat honom live, kanske rent av
då? Förstås. Känner ni varandra?
Fascinerande att vi har diskutera de där åren så lite. Man lever kanske
för mycket i nuet?
Bill50x skrev:Richard skrev:" Vi har ständigt varit utsatta för nidskriverier - men vi struntar i kritiken, för vi vet att vi har rätt"
En kommentar som fungerar även i dagens Faktiskt
/ B
IngOehman skrev:Nej du Bill, att antyda några likheter eller paralleller mellan de dumheter som spreds av Linn med handlare på 80-talet, och saker som skrivs på dagens faktiskt är ju rent oförskämt - till och med mot de värsta dårarna som skriver här!
petersteindl skrev:Men som sagt: Det existerar egentligen inget NU utan det existerar bara begreppet NYSS.
MvH![]()
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster