Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.
PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna? Med tanke på vad som sägs om hur relativ oviktig lyssningsutrustningen är, borde inte en A/D-omvandlare (plus D/A hemma hos lyssnaren) ställa till så mycket. Då kunde man ju till med köra blind lyssning hemma med hjälp av något snyggt datorprogram!
Hm, detta låter för enkelt... Vad är haken?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna? Med tanke på vad som sägs om hur relativ oviktig lyssningsutrustningen är, borde inte en A/D-omvandlare (plus D/A hemma hos lyssnaren) ställa till så mycket. Då kunde man ju till med köra blind lyssning hemma med hjälp av något snyggt datorprogram!
Hm, detta låter för enkelt... Vad är haken?
1) du tappar kontrollen över filer som susar runt och kanske omvandlas till mp3 och tillbaka till wav.
2) du tappar flexibilitet eftersom allt är inspelat och klart.
Annars inga alls problem; det är bara att sätta igång!Flints övningar har ju varit mycket upplysande.
PerStromgren skrev:Var finns det färdiga exemplar av den konstlast som LTS använder?
PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna?
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna?
Klart man kan. Även om man kanske inte kan garantera blindhet osv, så vore det ändå klart intressant att själv få lyssna och avgöra/värdera. Men finns det någon som gör bra sådana tester (ala LTS) och som kan tänka sig att publicera ljudfiler från testerna, är frågan.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Var finns det färdiga exemplar av den konstlast som LTS använder?
Det får man nog bygga själv, beskrivning finns här.
Bill50x skrev:Visst kan det vara blint, det är ju bara att inte nämna vad som är före och efter, inte nämna vilken apparat som kopplas in - eller har jag missat nåt här?
/ B
RogerJoensson skrev:Det funkar dock inte säkert att sammanställa statisktik ifrån olika oövervakade lyssnare, eftersom det går att fuska genom att analysera filerna på annat sätt än att F/E lyssna med hörseln. Så det blir mest för det egna intresset, vilket duger för mig!
RogerJoensson skrev:Det funkar dock inte säkert att sammanställa statisktik ifrån olika oövervakade lyssnare, eftersom det går att fuska genom att analysera filerna på annat sätt än att F/E lyssna med hörseln. Så det blir mest för det egna intresset, vilket duger för mig!
Almen skrev:PerStromgren skrev:Var finns det färdiga exemplar av den konstlast som LTS använder?
Det får man nog bygga själv, beskrivning finns här.
PerStromgren skrev:
PS. Hur håller jag reda på att slutsteget inte klipper; jag har inget oscilloskop.
Piotr skrev:PerStromgren skrev:Finns det någon inspelad musik som inte är skyddad?
Finns nån sajt som har icke skyddad musik som jag vet tex. vissa indie-filmmakare använder.
Annars får man väl använda korta snuttar?
PerStromgren skrev:Har du mer detaljer om någon av punkterna? Jag blir nog inte hängd om jag snor 30s någonstans, så länge det inte är Lady Gaga, eller motsvarande...
Bill50x skrev:Som ett litet PS innan avslut...
Det finns ju två sätt att se på detta med f/e på distans.
1) För det egna höga nöjes skull, dvs hör jag någon skillnad på A direkt eller även genom B?
2) Att skapa en form som är statistiskt säkerställd genom att man har en mycket större population än vad som praktiskt går att hantera vid en lyssning
För mig räcker 1) långt
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Som ett litet PS innan avslut...
1) För det egna höga nöjes skull, dvs hör jag någon skillnad på A direkt eller även genom B?
2) Att skapa en form som är statistiskt säkerställd genom att man har en mycket större population än vad som praktiskt går att hantera vid en lyssning
För mig räcker 1) långt
Det finns en tredje: att genom att många får höra, skapa en samsyn om vad F/E-lyssningar kan "prestera". Lite som en illustration till den animerade diskussionen.
Men jag börjar med 1) på min lilla kammare.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Som ett litet PS innan avslut...
För mig räcker 1) långt
Det finns en tredje: att genom att många får höra, skapa en samsyn om vad F/E-lyssningar kan "prestera". Lite som en illustration till den animerade diskussionen.
Ja, håller med om 1) i första hand och 3) som bonus.
2) förstår jag över huvud taget inte varför det skulle vara intressant (eller så förstår jag inte vad som menas). Vad är det som skulle statistiskt säkerställas?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Som ett litet PS innan avslut...
För mig räcker 1) långt
Ja, håller med om 1) i första hand och 3) som bonus.
2) förstår jag över huvud taget inte varför det skulle vara intressant (eller så förstår jag inte vad som menas). Vad är det som skulle statistiskt säkerställas?
PerStromgren skrev:... och tänk vilken fin kundinformation det skulle kunna vara att höra sin tilltänkta förstärkare driven till strax under klipp in i en läskig LTS-last! Värre än så här blir det troligen inte; är det OK för mig?
Det är givetvis inte allt jag vill veta, men det skulle kunna vara en väsentlig del.
RogerGustavsson skrev:Per!
Jag tycker om ditt initiativ och väntar med spänning på fortsättningEN! Jag har inget behov av en "regelrätt" F/E-lyssning utan är mera intresserad av hur stora skillnaderna kan vara.
RogerJoensson skrev:Nu när sådana här problemställningar kommer upp i mitt huvud och gör det mera komplext blir jag lite tveksam till de skruvade effekter det riskerar att ha på både köpare och branschen i övrigt.
Att slänga en bra förstärkare på sophögen bara för att den färgar lite uppe på toppen är ju ren idioti många gånger, särskilt om den inte kommer att arbeta där uppe och kanske är väldigt prisvärd och "perfekt" upp till en viss effekt. Och det är just sådan här idioti som sedan kan komma att spridas och sänka många i övrigt bra grejor. Om nu inte de här testerna redan ger sådana effeker, när folk inte läser eller förstår den förklarande texten, misstolkar och sprider oförståndet vidare.
Hm. Kanske är det en dålig idé ändå. Det måste göras många filer vid olika nivåer och olika material för att göra mig nöjd och det blir lätt väldigt komplext att utföra och avlyssna. Dessutom krävs nog väldigt mycket av lyssnaren för att utslagen ska bli rimliga och att ryktesspridningen inte ska bli väldigt överdriven.
PerStromgren skrev:
Tack för dessa tankar!
Tror du verkligen att ljudexempel skulle få den effekten? tror du inte att det är ännu värre med alla kommentarer som förekommer i text på forum och annorstädes? Ljudexemplen skulle åtminstone ha någon grad av objektiva fakta, vilket man ju inte kan beskylla ryktesspridning på forum för.
PerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.
Har han provat att bara spela in F och E som den lyssnas på i LTS-experimenten också?
Flint skrev:PerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.
Har han provat att bara spela in F och E som den lyssnas på i LTS-experimenten också?
Jodå. Jag byggde en kopia på IÖ/LTS-belastningen och gjorde f/e-test med den som jag la ut på nätet. Tippar att det var 2-3 år sedan. Intresset från er publiken var minimalt. Eftersom jag fann att resultatet inte var relevant med vanlig lyssning la jag ner projektet. Få se om du lyckas bättre med publiksiffrorna. Hur går det?
PerStromgren skrev:Flint skrev:PerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.
Jodå. Jag byggde en kopia på IÖ/LTS-belastningen och gjorde f/e-test med den som jag la ut på nätet. Tippar att det var 2-3 år sedan. Intresset från er publiken var minimalt. Eftersom jag fann att resultatet inte var relevant med vanlig lyssning la jag ner projektet. Få se om du lyckas bättre med publiksiffrorna. Hur går det?
Hm, ja...Jag lödde ihop en kabel att använda, men sedan köpte jag en Behringer mätmick och började leka med Tombstone. Typ.
Jag ska lyckas med några filer, men håll inte andan!
Kan du inte påminna oss om dina tidigare experiment, medan jag försöker få ändan ur vagnen?
Flint skrev:Om du vill kan jag bidra med att du får igång konstlasten. Det är väl två komponenter som är lite knepiga. Dels induktansen på 57mH och dels motståndet på 4.7 ohm som bör klara effekt. Jag kör 4st 1ohm/100W seriekopplade.
PerStromgren skrev:Flint skrev:Om du vill kan jag bidra med att du får igång konstlasten. Det är väl två komponenter som är lite knepiga. Dels induktansen på 57mH och dels motståndet på 4.7 ohm som bör klara effekt. Jag kör 4st 1ohm/100W seriekopplade.
Tack, det var bussigt, men jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
Kan du gräva upp en länk till dina experiment tidigare?
Flint skrev:Eftersom jag raderar filerna efter ett tag som jag lägger ut så är inte de gamla trådarna så mycket att bry sig om längre. Däremot skulle jag kunna göra nya test med t.ex. Behringer A500 som jag har skaffat sen dess. Vet själv inte hur den klarar f/e. Vet bara att den inte klarar normal lyssning.
PerStromgren skrev: men jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
PerStromgren skrev:...jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
Almen skrev:PerStromgren skrev:...jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
Hur hade du tänkt göra detta? Isolera högtalarna ute i ett garage någonstans, eller? Eller ok, du hade inte tänkt lyssna alls utan bara mäta?
PerStromgren skrev:Jo, jag tänkte lyssna, fast på de inspelade signalerna, som jag försöker beskriva här i tråden. Min hypotes är att inspelningsförfarandet inte tillför större fel än att skillnaden F/E fortfarande framgår tydligt.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Jo, jag tänkte lyssna, fast på de inspelade signalerna, som jag försöker beskriva här i tråden. Min hypotes är att inspelningsförfarandet inte tillför större fel än att skillnaden F/E fortfarande framgår tydligt.
Det där var faktiskt klurigt! Se bara till att du inte på något sätt kan lära dig känna igen vilken inspelning som är vilken vid uppspelning sedan. Att du inte kan känna igen hur lång tystnad innan ljud börjar eller hur ljud börjar. Så du kan plocka det i blindlyssnandet på andra faktorer än hur det låter alltså.
RogerGustavsson skrev:Får vi ta del av filerna?
Flint skrev:
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:...jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
Hur hade du tänkt göra detta? Isolera högtalarna ute i ett garage någonstans, eller? Eller ok, du hade inte tänkt lyssna alls utan bara mäta?
Jo, jag tänkte lyssna, fast på de inspelade signalerna, som jag försöker beskriva här i tråden. Min hypotes är att inspelningsförfarandet inte tillför större fel än att skillnaden F/E fortfarande framgår tydligt.
Morello skrev:Så mycket effekt behöver inte moståndet klara - ingen förnuftig människa spelar väl med en medeleffekt om felra hun dra effekt?
Vill minnas att LTS-lasten's motstånd är i 25W-klassen.
Flint skrev:Det är väl två komponenter som är lite knepiga. Dels induktansen på 57mH

shifts skrev:Nu är det något knepigt med citaten här.
RogerJoensson skrev:shifts skrev:Nu är det något knepigt med citaten här.
Fixat. Det var något skruvat med Morellos citation som lurade mig att tro att det var han som skrev det jag svarade på.
Hade hoppats att han kunde säga något mer exakt om hur man gör den där olinjära/lättmättade spolen. -Kanske kan han och vill det ändå? -Någon annan?

Almen skrev:Olinjäriteten måste som sagt inte vara med.
RogerJoensson skrev:Jag trodde det var något märkvärdigt med olinjäriteten, som var poängen med den.
Har jag missförstått?
RogerJoensson skrev:Jag trodde det var något märkvärdigt med olinjäriteten, som var poängen med den.
Har jag missförstått?
CRITICISM HAS LED TO A MORE DIFFICULT ARTIFICIAL LOAD
The before/after-test I use gives a firm link with reality since the comparison with the input signal is an absolute reference for how the output signal should sound.
However, from time to time criticism has been given about my artificial load - which corresponds to my loudspeakers, pi60 - has been a too easy load. Well, I am not impossible even if I have suggested that this load has given very significant results.
Therefore I have accepted the criticism and designed a new stereophonic artificial load that in a better way will cover the main part of the loudspeakers on the market, even those constituting a little more difficult load. I have not given way to the temptation to design the load according to the most extreme impedance monsters since such loads could knock out amplifiers that would be quite excellent to drive 95% of the loudspeakers on the market.
DIFFICULT 8 OHM LOUDSPEAKER
In short; the load corresponds to a difficult 8 ohm speaker, where neither the brain of the designer, nor the speaker he has designed, have been carried out with signs of a short circuit at any frequency. This means in plain English that the impedance does not apply to the specification of an 8 ohm speaker according to the DIN-norm, because such speakers don't grow on trees.
The following describes the impedance of the load more in detail:
* The statical minimum impedance is 3.5 Ohm at 5 kHz.
* The minimum impedance in the bass range is 5 Ohm at very low frequencies and around 200 Hz.
At 38 Hz you will find the top value 42 Ohm, corresponding to a closed box with a moving mass of 28 grams and a force factor of 10 N/A and finally a compliance of 1600 N/m. This compliance simulation also has been made excessively nonlinear in the artificial load. This will force the amplifier to deliver a strongly distorted current, just like with a normal loudspeaker, in order to deliver a correct voltage. This is a very hard task for many amplifiers!
* Furthermore, the artificial load has been given low impedances in conjunction with large phase angles. The impedance curve has a dip at 2000 Hz with the minimum value of 4.5 Ohm, just like many earlier English loudspeakers. The worst spot is just below this dip, where the impedance is 5 Ohm at the same time as the phase angle reaches 70 degrees!
"(The unlinear component is made from an E coil former where all E's are turned in the same direction, and the straight pieces are all on one side, placed at a distance from the E-s determined by some strips of mylar tape. The coil is wound for 200mH when placed on a standard E-coil former, and reduced with this tape gap to 57mH. At 50W power input it becomes 30mH. Without the gap it would be too unlinear.)"

RogerJoensson skrev:Ja. -Men behåller alla steg den höga dämpfaktorn över hela frekvensregistret, vid alla nivåer osv?

Flint skrev:Spånar/första spontana tanke.
Steg med låg utg.imp borde ju kunna "hålla emot" den disten.
Almen skrev:Ofta sjunker de väl med ökande frekvens?
Som till exempel Bryston 4B-SST. 750 upp till 200 Hz och ca 50 vid 20 kHz.
RogerJoensson skrev:Almen skrev:Ofta sjunker de väl med ökande frekvens?
Som till exempel Bryston 4B-SST. 750 upp till 200 Hz och ca 50 vid 20 kHz.
Kurvan visar impedansen. Inte dämpfaktorn.
Flint skrev:RogerJoensson skrev:Pratar vi om samma bild? Den sista lade in?
Jag menar pdf:en på Brystonsteget som Almen la in i inlägget du citerade.
Bilden på min uppmätta A500 visar dock utg.imp i ohm räknat.
RogerJoensson skrev:Flint skrev:RogerJoensson skrev:Pratar vi om samma bild? Den sista lade in?
Jag menar pdf:en på Brystonsteget som Almen la in i inlägget du citerade.
Bilden på min uppmätta A500 visar dock utg.imp i ohm räknat.
Precis. Det måste vara din bild han undrade över.
Flint skrev:Jag hör ingen skillnad i stereobredd eller rumsintryck.
Flint skrev:Det enda jag reagerar på med relativt hyfsad säkerhet är att filen PS_fil_a är lite tunnare i basen men inte så mycket att jag skulle reagera spontant. Vad som är före och efter får bli en gissning och då tippar jag att a är efter.
RogerGustavsson skrev:Flint skrev:Det enda jag reagerar på med relativt hyfsad säkerhet är att filen PS_fil_a är lite tunnare i basen men inte så mycket att jag skulle reagera spontant. Vad som är före och efter får bli en gissning och då tippar jag att a är efter.
Har bara lyssnat i ett par sketna hörlurar (Sony MDR-023, http://tinyurl.com/6z7pzm7, 17 kr/styck) men är beredd att hålla med om lite tunnare bas i PS_fil_a. Skulle vara intressant med en fil i stereo för att utröna om stereoperspektivet ändras.
paa skrev:Om jag kunde köpa välja att köpa en mindre färgande förstärkare än du har för t.ex 50 lök, så skulle jag definitivt lägga pengarna på något annat.
PerStromgren skrev:Ska jag sluta mig till att du röstar för att fil a är "efter" och fil 1 "före", eller hör du bara en skillnad?
paa skrev:Jag har lyssnat och det var ju mindre skillnader än i det mesta som Flint presenterat.
Men, det var ju inte heller någon musik som var lätt att höra t.ex intermodulationsdist med.
Nattlorden skrev:Ja, det där testar ju systemet som helhet på ett sätt som F/E inte brukar göra. Intressant i sig.
Det säger inte speciellt mycket om slutsteget i sig själv däremot.
Flint skrev:PerStromgren
För att vara en test på hela kedjan kan man bara konstatera att den kedjan är det inget fel på. Inget jag skulle ligga sömnlös för om nätterna i alla fall. Beskriv hur du själv hör skillnaden mellan filerna.
Flint skrev:
Motivation till min gissning: Den något tunnare lågbasen skulle kunna bero på att stärkeriet har en något för hög fu.
PerStromgren skrev:Nej, men F/E-skillnaden borde bli mindre för bara slutsteget jämfört med hela kedjan, väl?
Där har du anledningen till att jag varnar för att ens grovsålla med hjälp av f/e-testet.
PerStromgren skrev:paa skrev:Jag har lyssnat och det var ju mindre skillnader än i det mesta som Flint presenterat.
Men, det var ju inte heller någon musik som var lätt att höra t.ex intermodulationsdist med.
OK, då förstår jag. Ge mig ett förslag på musiktyp som lättare skulle visa IM-dist, så ska jag se om jag kan fixa det.
paa skrev:PerStromgren skrev:paa skrev:Jag har lyssnat och det var ju mindre skillnader än i det mesta som Flint presenterat.
OK, då förstår jag. Ge mig ett förslag på musiktyp som lättare skulle visa IM-dist, så ska jag se om jag kan fixa det.
Stor kör, inspelad med rent ljud dvs låg dist.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Nej, men F/E-skillnaden borde bli mindre för bara slutsteget jämfört med hela kedjan, väl?
Det är sannolikt. Möjligen skulle man kunna tänka sig att quad försteg och slutsteg är "mot-voicade" så att de var för sig färgar mer, men omvänt.
paa skrev:Nej, men många röster är väldigt komplexa att återge, och örat har så bra referens till hur det ska låta.
Men visst, ett bra storband kan ju vara användbart också!
Jag vill inte krångla till det mer än nödvändigt och verka petig men ett sätt att utvärdera ljudkortets eget bidrag är ju att lopa kortets in-utg och låta testfilen gå ut och tillbaka till datorn den vägen för "inspelning" och efterföljande f/e-utvärdering. Jag menar för att utesluta ev. felkällor.
Flint skrev:Japp. För att bedöma verktygen och konstatera att de inte märkbart lägger sig i.
Flint skrev:PerStromgren skrev:när hustrun roar sig med bokcirkel.
Tror du ja...
Nattlorden skrev:Om du vill förstora upp de fel du har... så kan du ju bränna din fil på cd, ta en ny efter och fixa till i redigeringsprogrammet.... bränna ny cd, ta en ytterligare ny efter... så efter några varv så borde felen växa till sig...
PerStromgren skrev:Flint skrev:PerStromgren skrev:när hustrun roar sig med bokcirkel.
Tror du ja...
Om hon skulle berätta för sina bokcirkelvänner vad jag tänkte roa mig med, skulle hon förmodligen få samma kommentar!
Flint skrev:F/e-test på Behringer A500.
Nu vet vi ju att Pers fil "PS_fil_1.wav" är före så därför har jag också valt den som före och skickar den till slutsteget som belastas med LTS-konstlast. Signalen över konstlasten tappar jag av och dämpar och skickar till ljudkortet för sk. inspelning. Nivån är i efterhand normaliserad till -26.4dB RMS dvs. samma nivå som på infilen.
Behringer A500
Före
Efter
Är Behringer A500 transparent enligt detta test?
//
PerStromgren skrev:Vad använde du för verktyg för att ställa nivån i RMS? Det finns inte i Audacity.
PerStromgren skrev:Flint skrev:F/e-test på Behringer A500.
Nu vet vi ju att Pers fil "PS_fil_1.wav" är före så därför har jag också valt den som före och skickar den till slutsteget som belastas med LTS-konstlast. Signalen över konstlasten tappar jag av och dämpar och skickar till ljudkortet för sk. inspelning. Nivån är i efterhand normaliserad till -26.4dB RMS dvs. samma nivå som på infilen.
Behringer A500
Före
Efter
//
Mer än min kedja i vart fall.
Flint skrev:PerStromgren skrev:Flint skrev:F/e-test på Behringer A500.
Behringer A500
Före
Efter
//
Mer än min kedja i vart fall.
Jag kan trösta dig med att Behringersteget har en i mina öron mycket lyssningströttande diskant och det framkommer inte i ett sånt här test.
Flint skrev:Som ett alternativ. Det gick fortare än beräknat att cadda ihop QUAD-lasten. Den kan kanske behövas trimmas ytterligare men grunden är nog inte så tokig. Innehåller inga knepigare komponenter än i LTS-lasten. Möjligen skulle impedansen vid 30kHz behöva sänkas till 2 ohm ser jag nu när jag postar det här. Det kan ju irritera vissa steg med stabilitetsproblem och vore nog bra att ha med.

Flint skrev:Men hur fan blev det nu då? Bilden säger ju att fo sjunker i frekvens och ökar i nivå med ökad volym. Det är ju precis tvärs emot hur LTS-lasten fungerar. Hjälp!!!

bomellberg skrev:Det var ju en enorm skilland på dina filer Flint! "Efter" låter ju enormt burkigt i förhållande till "Före".
I mina öron var det mycket enklare att höra denna skillnad än Pers.
Tur att jag bara spelar bas med mitt A500.
Flint skrev:Är det någon som har någon ide om varför fo sjunker i frekvens och samtidigt ökar i nivå vid ökad insignal som bilden nedan visar. Det borde enligt LTS-lasten som symboliserar en sluten låda vara tvärs om. Kan dom ha förväxlat mätvärdena eller funkar elektrostater tvärs emot en sluten låda i det här avseendet? Bilden är hämtad här. RogerGustavssons tidigare länk.
Flint skrev:
Flint skrev:RogerGustavsson
Och den bilden kan man nog ugå från visar impedansen vid relativt låg effekt men på den tidigare bilden skulle den där kurvan istället motsvara det högsta effektläget av de tre nivåerna som visas på den. Så tolkar jag det. Det ligger en garvad hund här.
PerStromgren skrev:Flint skrev:RogerGustavsson
Och den bilden kan man nog ugå från visar impedansen vid relativt låg effekt men på den tidigare bilden skulle den där kurvan istället motsvara det högsta effektläget av de tre nivåerna som visas på den. Så tolkar jag det. Det ligger en garvad hund här.
OK, Flint! dags att göra världen en tjänst. Köp ett par ESL-63, ta fram verktygen och mät, en gång för alla!
bomellberg skrev:Kan man inte ta det ett steg till?
Tag differensen mellan Före och Efter. Om det låter över huvud taget, så färgar kedjan.
paa skrev:Om man tar skillnaden så kommer den väl att betonas lika mycket oavsett om det fattas eller är för mycket av någon komponent. T.ex om det fattas mycket bas, så låter skillnaden som om det är för mycket bas!
BigD skrev:Jag har lyssnat på de filer som du lagt upp flint och tycker mig definitivt höra skillnader.
Men jag tycker inte att nivåmatchningen verkar vara utförd på ett korrekt sätt och det är svårt att uttala sig om skillnaderna jag hör kommer sig av att nivån inte är matchad.
Dessa siffror får jag fram när jag analyserar filerna i Steinberg Wavelab
Originalfilen:
max -13.79
min -80.24
medel -25.97
Efter:
Vänster kanal:
max: -12.56
min -120.06
medel: -25.66
Höger kanal:
right -12.15
min -120.47
medel: -25.61
Alla siffror är angivna i dB givetvis och gäller RMS nivå.
Hursomhelst mycket intressant att höra exempel då jag själv aldrig tidigare prövat någon som helst form av f/e lyssning.
BigD skrev:Jag har lyssnat på de filer som du lagt upp flint och tycker mig definitivt höra skillnader.
Men jag tycker inte att nivåmatchningen verkar vara utförd på ett korrekt sätt och det är svårt att uttala sig om skillnaderna jag hör kommer sig av att nivån inte är matchad.
Dessa siffror får jag fram när jag analyserar filerna i Steinberg Wavelab
Originalfilen:
max -13.79
min -80.24
medel -25.97
Efter:
Vänster kanal:
max: -12.56
min -120.06
medel: -25.66
Höger kanal:
right -12.15
min -120.47
medel: -25.61
Alla siffror är angivna i dB givetvis och gäller RMS nivå.
Hursomhelst mycket intressant att höra exempel då jag själv aldrig tidigare prövat någon som helst form av f/e lyssning.
paa skrev:Om man tar skillnaden så kommer den väl att betonas lika mycket oavsett om det fattas eller är för mycket av någon komponent. T.ex om det fattas mycket bas, så låter skillnaden som om det är för mycket bas!
bomellberg skrev:Per!
Nu har jag kikat på dina filer i Audacity. Är du medveten om att PS_fil_1 är fasvänd jämfört med PS_fil_a?
Det kan ju vara en anledning till att de låter olika, vi hade ju en diskussion för några år sedan angående "Hör du skillnad på absolut fas".
bomellberg skrev:Jag försöker att göra en "skillnadsfil" på Pers filer, men tyvärr är den ena filen lite time stretchad, vilket gör att efter 1 min 20 s ligger PS_fil_1 ca 60 ms efter.
bomellberg skrev:Per!
Nu har jag kikat på dina filer i Audacity. Är du medveten om att PS_fil_1 är fasvänd jämfört med PS_fil_a?
Det kan ju vara en anledning till att de låter olika, vi hade ju en diskussion för några år sedan angående "Hör du skillnad på absolut fas".
KarlXII skrev:Jag tycker det är viss skillnad.
Var tog rummet vägen? Var är lystern på cymbalen?
Alexi skrev:Så nu har jag även lyssnat på Behringer spåret, även här skillnad i brus, även om skillnaden är mindre, betydligt luftigare diskant på spår 1, skulle nästan tro att det förekommer någon dist i före spåret?
Alexi skrev:Så nu har jag även lyssnat på Behringer spåret, även här skillnad i brus, även om skillnaden är mindre, betydligt luftigare diskant på spår 1, skulle nästan tro att det förekommer någon dist i före spåret?
Flint skrev:Spelaren Foobar har en plugin för ABX.
http://www.foobar2000.org/
http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx
//
PerStromgren skrev:Flint skrev:Spelaren Foobar har en plugin för ABX.
http://www.foobar2000.org/
http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx
//
Bra, Flint!
Har du något alternativ för linux- och mac-vännerna också, så alla blir glada?
Den där luftigheten i diskanten har jag fått för mig är ett tecken på dist i bandmickar, nu vet jag förstås inte vad de använt för utrustning vid denna inspelning.Flint skrev:Alexi skrev:Så nu har jag även lyssnat på Behringer spåret, även här skillnad i brus, även om skillnaden är mindre, betydligt luftigare diskant på spår 1, skulle nästan tro att det förekommer någon dist i före spåret?
Menar du "i efter-spåret" i slutet av meningen.
Alexi skrev:Den där luftigheten i diskanten har jag fått för mig är ett tecken på dist i bandmickar, nu vet jag förstås inte vad de använt för utrustning vid denna inspelning.Flint skrev:Alexi skrev:Så nu har jag även lyssnat på Behringer spåret, även här skillnad i brus, även om skillnaden är mindre, betydligt luftigare diskant på spår 1, skulle nästan tro att det förekommer någon dist i före spåret?
Menar du "i efter-spåret" i slutet av meningen.
Flint skrev:Komplettering till LM3886-testet.
Kolla "Efter - version två" och jämför mot de två andra som är samma som i den första vändan. Ska berätta vad som skiljer senare efter några kommentarer från panelen.
Före
Efter
Efter - version 2
//

Alexi skrev:2:an är mycket svårare att skilja från före iaf. Ibland hör jag inget ibland tycker jag det är något fel med diskanten i 2:an som att den är vassare men ändå mer avrullad. Lite som om du mixat båda spåren.
Alexi skrev:Skulle jag försöka beskriva 2:an mer subjektivt så känns det som efter inte flyter på lika mjukt och obehindrat. det låter mer inspelning och en aning mindre äkta.
KarlXII skrev:Har precis klippt gräset och hör inte skillnad på nånting längre.
PerStromgren skrev:Nu har jag fixat ett par spår till!
Paa, du ville ha ett storband, och jag tog det bästa:
Storband före
Storband efter
(Feelgoodmusik i spitzenklasse!)
Hr Steindl ville ha ett piano, here comes:
Piano före
Piano efter
Till skillnad från trumspåret, är detta mycket trevlig musik, bägge klippen. Jag ville egentligen inte klippa alls i dem, utan blev indragen i musiken!
Flintan! Jag är ledsen men lyckades inte få ljudkortet att spela både upp och in samtigt...
Ni som inte följt tråden kan behöva veta att det är skivans höger kanal som spelas i mono i alla klippen.
Flint skrev:Jadu Päran, storbandet lät inget vidare. Grovt och rått långt ner i mellanregistret. Saknar också lite kraft i botten även om låga toner finns med men dom verkar sakna just kraft. Låter som om basen är eq:ad.
Pianotestet går bättre men det är något i ljudet även där som jag reagerar mot men jag kan inte precisera det.
PerStromgren skrev:Flint skrev:Jadu Päran, storbandet lät inget vidare. Grovt och rått långt ner i mellanregistret. Saknar också lite kraft i botten även om låga toner finns med men dom verkar sakna just kraft. Låter som om basen är eq:ad.
Pianotestet går bättre men det är något i ljudet även där som jag reagerar mot men jag kan inte precisera det.
Du pratar nu om "efter"-klippen, hoppas jag? Originalet kan jag ju inte göra så mycket åt.
Flint skrev:PerStromgren skrev:Flint skrev:Jadu Päran, storbandet lät inget vidare. Grovt och rått långt ner i mellanregistret. Saknar också lite kraft i botten även om låga toner finns med men dom verkar sakna just kraft. Låter som om basen är eq:ad.
Du pratar nu om "efter"-klippen, hoppas jag? Originalet kan jag ju inte göra så mycket åt.
Självklart. Jag refererar givetvis "efter" till "före" och inget annat.
PerStromgren skrev:Flint skrev:PerStromgren skrev:Flint skrev:Jadu Päran, storbandet lät inget vidare. Grovt och rått långt ner i mellanregistret. Saknar också lite kraft i botten även om låga toner finns med men dom verkar sakna just kraft. Låter som om basen är eq:ad.
Självklart. Jag refererar givetvis "efter" till "före" och inget annat.
Bra. Jag börjar känna behov av en F/E-swicth i datorn. Har du något tips på hur man kan spela två ljudfiler samtidigt och enkelt switcha mellan dem? Windows duger fint, jag snor hustruns lapptopp en stund.
Flint skrev:Det går ju också att redigera ihop en fil med Audacity med klipp från vardera filen "före" och "efter" efter varandra. Kanske lägga in nån form av markering vid bytena eller försöka hålla reda på dom tidsmässigt direkt i bilden på skärmen.
Flint skrev:Det går ju också att redigera ihop en fil med Audacity med klipp från vardera filen "före" och "efter" efter varandra. Kanske lägga in nån form av markering vid bytena eller försöka hålla reda på dom tidsmässigt direkt i bilden på skärmen.
RogerGustavsson skrev:Flint skrev:Det går ju också att redigera ihop en fil med Audacity med klipp från vardera filen "före" och "efter" efter varandra. Kanske lägga in nån form av markering vid bytena eller försöka hålla reda på dom tidsmässigt direkt i bilden på skärmen.
Det är inga problem att göra det i Sound Forge som både du och jag verkar använda.
Flint skrev:Det där med att redigera ihop en utvärderingfil med ett kortare men samma stycke från vardera "före" och "efter"-filen efter varandra och kanske köra den i loop för att efterlikna en f/e-switch kanske inte vore så dumt. Alltså säg 10sek "före" följt firekt av 10sek "efter" med samma musiksnutt. Då kan man ju också trimma nivåerna på klippen tills man tycker att de stämmer gentemot varandra.
PerStromgren skrev:Flint skrev:Det där med att redigera ihop en utvärderingfil med ett kortare men samma stycke från vardera "före" och "efter"-filen efter varandra och kanske köra den i loop för att efterlikna en f/e-switch kanske inte vore så dumt. Alltså säg 10sek "före" följt firekt av 10sek "efter" med samma musiksnutt. Då kan man ju också trimma nivåerna på klippen tills man tycker att de stämmer gentemot varandra.
I brist på switch är det nog inte så dumt, men folk brukar väl ofta gnälla på att F/E- (och A/B-) lyssningar snuttifieras och därför inte ger något? Bäst vore ett val. Jag ska kolla om det inte går att hetsa någon i min omgivning att göra en enkel omkopplare i Windows.
Alexi skrev:Men har någon av de som klagar testat själva?
Jag tyckte det var bra exempel i denna tråd, ovanligt tydlig skillnad mellan F&E förutoms Flints 2:a, men som även den var detekterbar trotts att jag inte kunde göra så snabba byten som jag skulle vilja. Men väldigt lätt att bränna ner på en cd och hoppa fram och tillbaks mellan spåren. Så om man säger att de inte ger något, om man med det menar att man inte kan detektera någon skillnad, då har man dålig stereo och eller hörsel.
Hur reagerar du just nu rent spontat på din ljudanläggning när förstärkeriet har fått viss kritik. Min egen kritik från t.ex. storbandstesten var ju rättså giftig. Får du lust att byta ut vissa delar och "uppgradera"? Syftar på vilken verkan en sån här test kan få?
Flint skrev:LM3886 kan jag faktiskt leva med även om rörsteget (icke testat här och nu) är mycket roligare och ger en betydligt större musikalisk kick och behållning.
PerStromgren skrev:Flint skrev:LM3886 kan jag faktiskt leva med även om rörsteget (icke testat här och nu) är mycket roligare och ger en betydligt större musikalisk kick och behållning.
Det kan jag tänka mig. Det vore verkligen skitkul att höra vad ett rörsteg gör för skillnad på F och E. Hint, hint!
PerStromgren skrev:Nu har jag fixat ett par spår till!
Storband före
Storband efter
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Nu har jag fixat ett par spår till!
Storband före
Storband efter
Gick igång på musiken! Vad är det för skiva?
RogerGustavsson skrev:Ja, tydligen. Min 15-årige son gick också igång direkt när jag spelade din upplagda fil.
Är det denna CD, inspelad 1987?
Är det en dubbel-CD? CDON vill nämligen ha 229 kr för den. Vänta det verkar vara en audiophil etikett....
PerStromgren skrev:GRP, audiofiletikett? Njae...
RogerGustavsson skrev:Så här ser det ut om man ligger storbandet före och efter i samma fil:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... _efter.jpg
Rätt stora skillnader. Finns det inte någon inspelare som kan ge oss skillnadssignalen?
Flint skrev:Dom verkar ligga ur fas. Vänd en av dom få se.
paa skrev:Jo, helt säkert, men den rent visuella skillnaden består ju huvudsakligen av att hela spektret ligger upp och ner.Flint skrev:Men skillnaden är ganska stor ändå. Det har hänt saker.

RogerGustavsson skrev:Då stämmer intrycken av lite tunnare bas även mätmässigt. Hur har du gjort mätningen?
PerStromgren skrev:Man kanske borde göra något så enkelt som att mäta tonkurvan för slutsteget under last?
Flint skrev:En bild på PerStromgrens test "Storband".
Båda filerna normaliserade till -20dB rms.
Röd="före"
Flint skrev:Men jag tror att man kan dra slutsaten att PerStromgrens förstärkare lägger till mycket lågfrekvent "rumble".
paa skrev:Hur många apparater är det med i efter-kedjan egentligen, inte är det bara förstärkaren?

Det där "crop" vad innebär det? Du nämnde det i den första testen men jag fick inte riktigt klart för mig hur du menade.
Nattlorden skrev:Jag hade bara skrivit ".wav"
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag hade bara skrivit ".wav"
Vad menar du? I stället för "crop" i "Nivåreglering + crop"?
Jag släpade in ljudfilen för att göra två saker: att sätta nivån så att den stämde med CD:n samt att klippa ut en lagom snutt. Wav-format hade den redan, filen.
Nattlorden skrev: I stället för "Endast crop"
petersteindl skrev:Vad beror höjningen under 4 Hz på? Vid 2 Hz verkar höjningen vara kring 20 dB.
petersteindl skrev:Vad beror höjningen under 4 Hz på? Vid 2 Hz verkar höjningen vara kring 20 dB.
Kan det vara ljudkortet som spökar?
MvH
Peter
Flint skrev:Hoppas att du PerStromgren inte tar illa vid dig av den för det är inte meningen.
När du gör jämförlyssningen i efterhand - gör du det med samma anläggning som testen är utförd på? Jag menar att det skulle kunna maskera ev. skillnader mellan filerna.
Flint skrev:Matar du lurarna med en annan förstärkare också?
Flint skrev:Va bra.![]()
Jag har börjat med f/e-testen av mitt 2.5W rörsteg som har utg.imp nånstans 2-4ohm, minns inte, ska nog kolla det i samma vända. Ingen mening att jag döljer vad som är före och efter där för det kommer garanterat att märkas ändå. Håll i er i armstöden HiFi-gubbar.
Flint skrev:Tycker du att jag ska göra testen med din storbandsmusik eller?
PerStromgren skrev:Flint skrev:Tycker du att jag ska göra testen med din storbandsmusik eller?
Ja, varför inte? Problemet med den är visserligen att nivån på elbasen inte är speciellt bra balanserad mot resten av bandet, men det är ju skillnaden mellan F och E vi ska lyssna efter. Då kan det vara bara att ha något att luta sig emot i basregistret, där jag gissar att du kommer att knyckla till tonkurvan med ditt högohmiga slutsteg.
Flint skrev:F/e-test rör SE 6L6GC 2.5W
Lyssningsnivå något högre än min normala.
Belastning=LTS konstlast.
Före
Efter
Röd="före"
Men jag hade lite fel om utg.imp. Den ligger på 1.4ohm. Förra gången jag la ut såna här f/e-test motkopplade jag steget vilket jag hade glömt nu. Utan motkoppling ligger utg.imp på 3.5 ohm. Testen i det här inlägget är alltså gjord med motkoppling och 1.4 ohms utg.impedans. Basökningen vi diskuterade tidigare tror jag går mot sin lösning. Den verkar ha med som jag var inne på tidigare motkopplingens frekvensberoende i en icke dc-kopplad förstärkare att göra. Finns ju även i mitt rörstegsteg. Jag har aldrig tidigare kollat på det här sättet så här lågt ner i frekvens.
//
Flint skrev:PerStromgren skrev:Flint skrev:Tycker du att jag ska göra testen med din storbandsmusik eller?
Ja, varför inte? Problemet med den är visserligen att nivån på elbasen inte är speciellt bra balanserad mot resten av bandet, men det är ju skillnaden mellan F och E vi ska lyssna efter. Då kan det vara bara att ha något att luta sig emot i basregistret, där jag gissar att du kommer att knyckla till tonkurvan med ditt högohmiga slutsteg.
Det kan du nog räkna med. Vi får vi höra...
lech skrev:Spännande och lärorikt. Att ni orkardet är bara bra.
Efter att ha "deltagit" i en F/E lysning med IÖ vid rattarna så kanske........ Vi får se vad ni kommer fram till?
Vi lyssnade till Bryston v.s Maximal färgning av 2A3 med angenäm kyddad smak. Som en Oxfile med och utan kryddor.
MVH
Lech
Flint skrev:lech skrev:Spännande och lärorikt. Att ni orkardet är bara bra.
Efter att ha "deltagit" i en F/E lysning med IÖ vid rattarna så kanske........ Vi får se vad ni kommer fram till?
Vi lyssnade till Bryston v.s Maximal färgning av 2A3 med angenäm kyddad smak. Som en Oxfile med och utan kryddor.
MVH
Lech
Hur tycker du att mitt steg färgar då?
Flint skrev:lech
Var rörsteget ni testade motkopplat? Vet du vilken utg.imp det har?
PerStromgren skrev:Inte så fort, Flint, jag hinner ju inte hem och testa allt du häver ur dig! Ikväll måste jag jobba igen, suck!
Om jag hinner innan jag somnar i hallen (?) ska jag provlyssna!
Flint skrev:Jag är mer inne på att tekniken current dumping kan ställa till det lite i frekvensskalans ytterområden. Den är inte dc-kopplad vad jag har sett och kan därför som alla andra motkopplade system trillskas i ytterområdena. Har försökt simulera föregångaren Quad 405 flera gånger men det är otroligt svårt att få den kopplingen att uppföra sig som det är tänkt vilket jag har läst på nätet att även andra har haft problem med. Annars hade jag tänkt att starta en tråd om den och principen current dumping när den diskuterades här på forumet för något år sen. Jag får däremot igång principen med ekvivalenta förlustfria byggblock och då fungerar den väldigt bra som distdödare. Quad hade nog själva problem där i början för det finns många variationer på 405:ans scheman/koppling. Fördelar är sällan fria från komplikationer. Men det här är bara en spekulation. Hoppas att du PerStromgren inte tar illa vid dig av den för det är inte meningen.
It forms part of a d.c. feedback loop to ensure 0V output at the speaker terminals —
At d.c. the input op—amp is operating at maximum gain and its output is d.c. coupled through the current dumping stage to the output terminals — The output terminal voltage is fed back to the inverting input of the op-amp via R4+R5 = 26.7kΩ to be compared with the ground reference at its non-inverting input — As there is no corresponding high resistance at the non-inverting input any input bias current will give a d.c. offset at the speaker terminals
If you feel you must change the op-amp consider the input bias current specification which generally gets worse as gain bandwidth product (GBWP) increases — FET input devices like TLE2071, OP134 and OPA604 are all good for audio and have very low input bias current required for the low output voltage offset in this design — The QUAD405 op—amps output works in class A so there is little or no benefit fitting some modern "distortion cancelling" op—amps that "do voodoo magic" around the zero crossing point — IC1 output never crosses zero
The "new kid on the block" the National LME49710 may be an option with only 7nA bias current but it has a high GBWP which could make it unstable and you will not get the published specification in this circuit — Beware of bipolar input devices like the NE5534 which is often substituted in the QUAD 405 — it could give you an output offset of 150mV — C2 removes the a.c. content of the feedback signal as explained next . . .
It forms a high pass filter —
Because it controls the output offset voltage as stated above it naturally makes a high pass filter — C1 — C2 and C4 are required to ensure the input op-amp gain is maximum at d.c. and so has sufficient open loop gain to control small output offset errors — If the op-amp were not part of the output offset control then R5 and C2 would not be required at all — C1 would still be required to prevent d.c. from damaging the speakers — C2 and C4 could be shorted and R5 removed
But that's not how it is so let's put these components back one by one — C1 (680nF) and R3 (22kΩ) form a high pass filter at about 10.6Hz (a time constant of 15ms) which prevents d.c. on the input upsetting the amplifier — R6 — R3 and R4 set the stage gain at 15x but when C4 (47nF) is back in series with R6 (330kΩ) the frequency response of the input stage becomes in theory flat down to a few mHz because the C4+R6 time constant is also 15ms and negates the effect of C1+R3 for as low as the amplifier gain holds out
Putting C2 and R5 back into position will cause frequencies below their turnover point to be subject to feedback from the output stage — the closed loop gain from input to output is 56.67 and the turnover point of C2+R5 is 0.3386Hz which multiplied by the closed loop gain gives 19.19Hz — it appears that the aim was to provide a high pass filter response with a -3dB point at about 20Hz which fits with general audio power amp design philosophy but due to the interaction with the other time constants the effect is a high pass filter with a turnover at 13.95Hz and —12dB/octave roll off
RogerGustavsson skrev:Utgången på Quad-stegen är DC-kopplade. Den enda AC-kopplingen sker i ingångssteget. Det är också en rätt hög avskärning som förmodligen ska minska risken för lågfrekvenslast på elektrostaterna. Konstigt nog blir det tvärtom i mätningarna här....
Lite roligt att det har börjat ramla in motstridiga kommentarer på Magnepan-forumet beträffande dämpfaktorns betydelse!
Flint skrev:petersteindl skrev:Hur låter slutsteget?
Menar du mitt i verkligheten? Ljudfilerna kan du ju själv bedöma.
Jo det låter smärtfritt och oförskämt musikaliskt. Som in i musiken och glöm tekniken.
lech skrev:Slöa inte till nu grabbar ,ni är på god väg![]()
gnypp45 skrev:
Flint skrev:Om vissa som klagar vore mer aktiva själva och även andra här bjöd på lite mer spontana, prestigelösa och jordnära lyssningsrecensioner så skulle det ju faktiskt vara ännu mycket roligare det här.Eller hur PerStromgren?
Flint skrev:Om vissa som klagar vore mer aktiva själva och även andra här bjöd på lite mer spontana, prestigelösa och jordnära lyssningsrecensioner så skulle det ju faktiskt vara ännu mycket roligare det här.Eller hur PerStromgren?
Nattlorden skrev:
Svårt... speciellt utan något A/B-program och datorljudkort/mellanklasslurar...
men jag tycker nog den utan motkoppling är den som skiljer mest från de andra... speciellt tycker jag att sångerskans bröstklang när hon går ned vid c:a 30sekundersmärket är slankare i den utan motkoppling.
lech skrev:Flint skrev:Blev lite "Emil i Lönneberga" över det där.![]()
Jodå, här finns förutsättningar för både hyss och snickerbo.
Allan Edwall var bra, när vi ända tangerar OT .
Men stå på, jag har inga förutfattade meningar så här långt.![]()
//Lech
IngOehman skrev:lech skrev:Flint skrev:Blev lite "Emil i Lönneberga" över det där.![]()
//Lech
Alla har förutfattade meningar, det som skiljer är bara behovet att
uppdatera dem till senaste status.![]()
(Försöker bara vinna över Flint i ämnet "onödiga skojinlägg i väntan
på den fungerande skrivaren".)
Vh, iö
IngOehman skrev:(Försöker bara vinna över Flint i ämnet "onödiga skojinlägg i väntan på den fungerande skrivaren".)
lech skrev:IngOehman skrev:lech skrev:Flint skrev:Blev lite "Emil i Lönneberga" över det där.![]()
//Lech
Alla har förutfattade meningar, det som skiljer är bara behovet att
uppdatera dem till senaste status.![]()
(Försöker bara vinna över Flint i ämnet "onödiga skojinlägg i väntan
på den fungerande skrivaren".)
Vh, iö
Ingvar, Jag har inga förutfattande meningar i det här. Det är så långt ifrån min proffesion det kan komma.Det vet du, Men jag tillåter mig att tycka/kunna ? ,då många dras av något besserwisser syndrom i forumet.
Att du enbart skulle tycka är främmande, att Peter S skulle göra det samma är inte fött i denna välden heller.
Vi ventilerar och noterar till s...
//Lech
IngOehman skrev:Jag vet inte om jag förstår hur du menar, för jag förstår inte varför man
skulle F/E-lyssna alls.
Hela poängen med kopplingen är ju att man slår ihop förstärkare och hög-
talare till en svart låda och slutar till på enskildheterna som transmissions-
länkar, till förmån för att optimera summan.
Då behöver man ju utvärdera summan, det vill säga köra in signal i förstärk-
aren och ta ut den ur högtalarna - och högtalare utvärderar man bäst med
öronen.
Så jag tror på lyssningstest.
Ett som läggs upp lite som en vinprovning.
Man börjar med att välja två drivimpedanser, t ex nästan noll och nästan
oändligheten. Dessa lyssnar man så på, först kanske man växlar mellan dem,
för att konstatera att det hörs skillnad (t ex med rosa brus).
Sen lyssnar man på dem - en i taget så man fokuserar på helheten och inte
bara skillnaderna mellan dem. Och för protokoll så man minns bättre vad
man tyckte efteråt.
Så tror, tycker och hoppas jag.
Vh, iö
- - - - -
PS. När det gäller det problem du adresserar (som jag som sagt kanske
inte tycker är kopplad till en så värst viktig studie ändå, eftersom det ju
är bara i kombinationen förstärkare/högtalare som man kan få svar på att
sakerna fungerar) så löser man det ju med att använde en differentialin-
gång (för inspelaren).
Eller genom att helt fräckt ignorera den pyttedel av det spänningsfall som
man elektriskt avlyssnar för E (det som faller över strömavkänningsmot-
ståndet - som alltså i sig är en närmast perfekt kopia av insignalen, så
den kommer inte nämnvärt att göra det svårt att höra signalen som driver
högtalaren) är utöver det som påförs högtalaren. Men 0,15 ohm utöver de
~4 ohm kan gott försummas. Det är ju inte annorlunda mot om själva
membranet hade varit 11 grader varmare.
Eller man kan hantera det genom att man från början kunde ha valt en lös-
ning där man känner av strömmen me't differentialavläst motstånd "ovan
högtalaren" istället. Men det föresvävade mig inte att denna konstruktion
skulle kunna avläsas elektriskt.
Flint skrev:Så kanske man bör se det men det innebär att det blir svårt att göra något annat än en subjektiv bedömning av resultatet.
Flint skrev:Nej det är förstås inte nödvändigt att f/e-testa det steget men jag nämnde det vid något tillfälle och har fått intrycket att det kanske finns visst intresse för det.
petersteindl skrev:Flint skrev:Så kanske man bör se det men det innebär att det blir svårt att göra något annat än en subjektiv bedömning av resultatet.
Och?
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Så kanske man bör se det men det innebär att det blir svårt att göra något annat än en subjektiv bedömning av resultatet.
Och?
Du vet, det där med den heliga objektiviteten som ibland har dominerat perspektiven här.

lech skrev:Flint skrev:Blev lite "Emil i Lönneberga" över det där.![]()
//Lech

Flint skrev:Är det där Monty Himself. Ser väl ut som vilken Yoghurt som helst.
petersteindl skrev:Flint skrev:Är det där Monty Himself. Ser väl ut som vilken Yoghurt som helst.
Va, finns det något där? Det är var och ens spegelbild. Vad ser du?
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Är det där Monty Himself. Ser väl ut som vilken Yoghurt som helst.
Det är en fråga som jag har jobbat med i hela mitt liv. Frågan är om jag nånsin bli klar.
Filosofisk idag - are we?
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Är det där Monty Himself. Ser väl ut som vilken Yoghurt som helst.
Det är en fråga som jag har jobbat med i hela mitt liv. Frågan är om jag nånsin bli klar.
Filosofisk idag - are we?
Tja, jag läste att Bert Jansch dog igårinte bara Steve Jobs.
Jag tycker dock att IÖ-Flint projektet är kul och stimulerandeDu jobbar med en sjuhelsikes fart. Det blir lätt så då inspirationen fritt får styra.
MvH
Peter
lech skrev:Nu börjar, eller redan har den börjat spåra ur. .
Det ligger en del jobb ( mycket ) bakom, som borde verifieras i ett slags konsensensum. Men den( tråden ) verkar göra som alla Faktisk trådar degenerera på slutet.
Det kan väl inte vara meningen här, men det finns tråkiga förutsättningar ,tyvärr.
Kör på grabbar , ni är ju nästan framme...............![]()
En som inte orkar själv.
Lech
Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman
Hur tycker du att jag ska koppla förstärkaren med variabel utg.imp sen för att kunna testa f/e utan att referensmotståndet påverkar resultatet. Det ligger ju mellan "högtalaren" och jord och jorden blir ju liksom gemensam med datorn som givare/mottagare av mätsignalen. Du förstår hur jag menar. Ingen av "högtalrens" poler är ju jordade.
Jag tror jag förstår hur du menar, men jag vet inte om jag förstår varför
du menar att man skulle göra så, för jag förstår inte varför man alls skulle
F/E-lyssna.
Hela poängen med kopplingen är ju att man slår ihop förstärkare och hög-
talare till en ny större svart låda och slutar se på enskildheterna som trans-
missionslänkar - till förmån för att bara betrakta - och försöka optimera,
summan.
Då behöver man ju utvärdera summan, det vill säga:
Men kör in signal i förstärkaren och ta ut den ur högtalarna - och högtalarna
utvärderar man ju bäst med öronen.
Så - jag tror på lyssningstest.
Ett som läggs upp lite som en vinprovning!![]()
Man börjar med att välja två drivimpedanser, t ex nästan noll och nästan
oändligheten. Dessa lyssnar man så på, först kanske man växlar mellan dem,
för att konstatera att det hörs skillnad (t ex med rosa brus).
Sen lyssnar man på dem - en i taget så man fokuserar på helheten och inte
bara skillnaderna mellan dem. Och för protokoll så man minns bättre vad
man tyckte efteråt.
Så tror, tycker och hoppas jag, att det kan gå till.
Vh, iö
- - - - -
PS. När det gäller det problem du adresserar (som jag som sagt kanske
inte tycker är kopplad till en så värst viktig studie ändå, eftersom det ju
är bara i kombinationen förstärkare/högtalare som man kan få svar på att
sakerna fungerar) så löser man det ju med att använde en differentialin-
gång (för inspelaren).
Eller genom att helt fräckt ignorera den pyttedel av det spänningsfall som
man elektriskt avlyssnar för E (det som faller över strömavkänningsmot-
ståndet - som alltså i sig är en närmast perfekt kopia av insignalen, så
den kommer inte nämnvärt att göra det svårt att höra signalen som driver
högtalaren) är utöver det som påförs högtalaren. Men 0,15 ohm utöver de
~4 ohm kan gott försummas. Det är ju inte annorlunda mot om själva
membranet hade varit 11 grader varmare.
Eller man kan hantera det genom att man från början kunde ha valt en lös-
ning där man känner av strömmen me't differentialavläst motstånd "ovan
högtalaren" istället. Men det föresvävade mig inte att denna konstruktion
skulle kunna avläsas elektriskt.
Nej det är förstås inte nödvändigt att f/e-testa det steget men jag nämnde det vid något tillfälle och har fått intrycket att det kanske finns visst intresse för det.
Fast vissa F/E-tester (alltså andra än F/E-lyssningar) kan man ju tänkas
göra - t ex de spektrala analyser som du gjort tidigare, där någon musik
spelas och man tittar på spektrat in och spektrat ut.
De kan ju - även om de inte kan användas för att utvärdera vad som är
bra och dåligt - visa vad som händer rent fysikaliskt. Och det kan ju vara
intressant för dem som... är intresserade av sådant.![]()
Har själv läst (även om jag inte kommenterat så mycket) den där tråden
där ni gjort F/E-tester av det slaget (för att undersöka hur olika slutsteg
beter sig, bl a som funktion av olika återkopplingsggrader) med visst in-
tresse, trots mitt mycket måttliga teknikintresse.
Kan då nämna att även om spänningsfallet över 0,15 ohmsmotståndet är
med, så kommer det att påverka spektralkurvorna mindre än +/- 0,16 dB.
Vh, iö
IngOehman
Jag är med på tänket.
Flint skrev:lech skrev:Nu börjar, eller redan har den börjat spåra ur. .
Det ligger en del jobb ( mycket ) bakom, som borde verifieras i ett slags konsensensum. Men den( tråden ) verkar göra som alla Faktisk trådar degenerera på slutet.
Det kan väl inte vara meningen här, men det finns tråkiga förutsättningar ,tyvärr.
Kör på grabbar , ni är ju nästan framme...............![]()
En som inte orkar själv.
Lech
Nej lech, du behöver inte vara orolig. Vi jobbar på men som petersteindl säger så behövs det en liten paus ibland. Viljan och andemeningen finns och då tror jag att jag pratar för även PerStrömgren som har varit på väg i den här riktningen ganska länge nu som jag bedömer det. Han har länge visat en naturlig nyfikenhet för den här frågeställningen. Egentligen förstår jag inte riktigt vad det är du strävar efter med din "uppmuntran". Är det en snabb lösning på problemet "HiFi" eller vad är det? Berätta vad du vill få fram så ska vi se om vi gemensamt kan leverera det med tester och mätningar.
Flint skrev:Kom på en stärkare som vore kul att testa så här. Ett Klass-D-steg. Jag köpte ju ett par Hypex UcD180ST som jag skrotade nästan omgående. En sån vore ju kul att höra vad publiken anser om. Får slänga ihop en kanal med någon nätdel och köra en vända till.

PerStromgren skrev:... och jag funderar å att köra något plebejiskt och klassiskt: Semicon (Sentec) PA77 in i KEF B200/T27.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster