Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:edit: ser man till resistansen så vinner man ju ofta med järnkärnan. Priset skiljer ju också rejält, samt platsbesparingen är ganska rejäl.
aisopos skrev:Kraniet skrev:edit: ser man till resistansen så vinner man ju ofta med järnkärnan. Priset skiljer ju också rejält, samt platsbesparingen är ganska rejäl.
Det där är ju viktigt att tänka på.
Dessa fördelar kan ju överväga fördelarna man får med luftlindad.
Kraniet skrev:I passiva delningsfilter alltså. Finns ju en del prat om att luftlindat ska vara bättre, men hur ser det ut i praktiken? Kommer järnkärnans begränsningar nånsin in i bilden?
edit: ser man till resistansen så vinner man ju ofta med järnkärnan. Priset skiljer ju också rejält, samt platsbesparingen är ganska rejäl.
Finns det bättre och sämre järnkärnespolar? De vanligaste är ju en fyrkantig järnpinne med spolen lindad på. Några "exostiska" varianter finns ju knappast. Ibland hör man om toroidspolar men det kanske inte finns nån vits med de heller?
MagnusÖstberg skrev:Det finns massa skäl till jänspolegrunkor. Det handlar om designen i sin helhet. Priset är definitivt en faktor.
NHT 3.3 har tre stycken per högtalare.
Harryup skrev:Vet att TAD har haft järnkärna i sina spolar i sina studiomonitorer och då lär det inte vara pga kostnads eller storleksmässiga skäl om jag får gissa.
Högtalarna är klart kostsamma och stora så det borde finnas ett annat skäl till varför man tycker att det fungerar utmärkt att använda järnkärna.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Vet att TAD har haft järnkärna i sina spolar i sina studiomonitorer ...
Martin skrev:Det är när kärnan mättas med ström (som översätts i magnetfältstyrka) som den börjar bli olinjär. Alltså att Induktansens värde börjar bli omvänt beroende av strömmen. Då distar det. Sedan finns det ju vissa resistiva förluster i materialet vid högre frekvenser som gör att det inte blir en ren induktans utan parallellkopplad resistans med den.
flathead skrev:När man mäter en kärna får man en utdragen ellips som form där förlusten gör att det inte blir ett linjärt streck.
Att det är bara mättnaden som är problemet är inte hela sanningen heller då man får genomgångsdistorsion när det är växelspänning.
I en single end applikation där det flyter ström konstant genom drosseln uppför sig den helt annorlunda
aisopos skrev:flathead skrev:När man mäter en kärna får man en utdragen ellips som form där förlusten gör att det inte blir ett linjärt streck.
Att det är bara mättnaden som är problemet är inte hela sanningen heller då man får genomgångsdistorsion när det är växelspänning.
I en single end applikation där det flyter ström konstant genom drosseln uppför sig den helt annorlunda
Ja beroende på bl.a. magnetisk hysteres så finns det helt klart fler saker än
magnetmättnad som ger distorsion.
Men en högtalare spelar ju ändå alltid med en hygglig portion distorsion, så
antagligen behöver väl spolarna i filtret inte vara perfekta, utan bara tillräckligt
bra.
Kraniet skrev:Harryup skrev:Vet att TAD har haft järnkärna i sina spolar i sina studiomonitorer och då lär det inte vara pga kostnads eller storleksmässiga skäl om jag får gissa.
Högtalarna är klart kostsamma och stora så det borde finnas ett annat skäl till varför man tycker att det fungerar utmärkt att använda järnkärna.
mvh/Harryup
ja man ser ju flera "high-end" högtalare med järnkärnespolar. Så antingen är man jävligt giriga eller så är problemen inte så stora med att använda dom?
Richard skrev:Kraniet skrev:Harryup skrev:Vet att TAD har haft järnkärna i sina spolar i sina studiomonitorer och då lär det inte vara pga kostnads eller storleksmässiga skäl om jag får gissa.
mvh/Harryup
ja man ser ju flera "high-end" högtalare med järnkärnespolar. Så antingen är man jävligt giriga eller så är problemen inte så stora med att använda dom?
Eftersom den ljudmässiga förbättringen med luftlindade spolar är så subjektivt stor så antar jag att det handlar om att minska kostnaden- filtret syns ju ändå inte... Jämför med bilar, samma sak här- det yttre är mera påkostad än det inre som bara är " tillräckligt bra" eller inte ens det...
Högtalaretillverkare är ingen ideell verksamhet.
Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns massa skäl till jänspolegrunkor. Det handlar om designen i sin helhet. Priset är definitivt en faktor.
Det är ju lite det som tråden handlar om men eg inget svar... kan man väga in mättnad i designen och vilken effekt har den i så fall?
PerStromgren skrev:Kan du inte köpa en och sätta upp den på labbänken och kolla hur mycket ström som behövs för att den ska dista synbart på 'skåpet?
Martin skrev:Det är när kärnan mättas med ström (som översätts i magnetfältstyrka) som den börjar bli olinjär. Alltså att Induktansens värde börjar bli omvänt beroende av strömmen. Då distar det. Sedan finns det ju vissa resistiva förluster i materialet vid högre frekvenser som gör att det inte blir en ren induktans utan parallellkopplad resistans med den.
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns massa skäl till jänspolegrunkor. Det handlar om designen i sin helhet. Priset är definitivt en faktor.
Det är ju lite det som tråden handlar om men eg inget svar... kan man väga in mättnad i designen och vilken effekt har den i så fall?
Man får konstruera med järnspole och mäta när dist uppstår. Sedan mäter man med en feting till luftlindad spole och jämför.
Sedan bestämmer man sig helt enkelt för vilken nivå man vill hamna på.
Spolens inre resistans är också en faktor.
aisopos skrev:flathead skrev:När man mäter en kärna får man en utdragen ellips som form där förlusten gör att det inte blir ett linjärt streck.
antagligen behöver väl spolarna i filtret inte vara perfekta, utan bara tillräckligt
bra.
Richard skrev:aisopos skrev:flathead skrev:När man mäter en kärna får man en utdragen ellips som form där förlusten gör att det inte blir ett linjärt streck.
bra.
"tillräckligt bra" innebär ju en försämring? Eftersom allting försämrar så innebär det också att " bättre än tillräckligt bra " upplevs som en förbättring.
Har man höga ljudkvalitetskrav är väl ändå luftlindat bättre ( med samma resistans ) ?
Richard skrev:Kraniet skrev:Harryup skrev:Vet att TAD har haft järnkärna i sina spolar i sina studiomonitorer och då lär det inte vara pga kostnads eller storleksmässiga skäl om jag får gissa.
mvh/Harryup
Eftersom den ljudmässiga förbättringen med luftlindade spolar är så subjektivt stor så antar jag att det handlar om att minska kostnaden- filtret syns ju ändå inte... Jämför med bilar, samma sak här- det yttre är mera påkostad än det inre som bara är " tillräckligt bra" eller inte ens det...
Högtalaretillverkare är ingen ideell verksamhet.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns massa skäl till jänspolegrunkor. Det handlar om designen i sin helhet. Priset är definitivt en faktor.
Man får konstruera med järnspole och mäta när dist uppstår. Sedan mäter man med en feting till luftlindad spole och jämför.
Sedan bestämmer man sig helt enkelt för vilken nivå man vill hamna på.
Spolens inre resistans är också en faktor.
Det är väl enklare att LYSSNA på skillnaden, går fortare och är mera tillförlitligt än mätningar ( tycker jag ) .
Det är ju svårt att avöra vad som försämrar i en mätning. Det duger ju inte att konstatera att enligt MÄTNINGEN så borde ingen skillnad höras, om det hörs en verklig skillnad vid musiklyssning.
KarlXII skrev:Kan man använda de egenskaperna till sin fördel eller är de alltid negativa?
+1rikkitikkitavi skrev:Tja, det beror väl på hur man lyssnar- lyssningstest som inte utföres på ett repeterbart sätt är väl rätt meningslösa.
dvs testerna går att genomföra igen med likartade resultat.
Att bara slänga dit lite olika spolar och tycka hit eller dit om ljudet, det kanske inte är så produktivt.
Som jag skrev, signalstyrka och frekvens påverkar spolens induktans.
Det påverkar såklart tonkurvan.
Sedan är kanske inte effekten så stor, det får man mäta sig till (lättast)
MagnusÖstberg skrev:
De flesta har inte så bra öron som dig.
.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:
De flesta har inte så bra öron som dig.
.
Åjo, det enda som krävs för att höra melodierna är att kränga av sig oscilloskopet och börja lyssna på riktig musik.
Och att våga lita på sina egna öron.
MagnusÖstberg skrev: Man får konstruera med järnspole och mäta när dist uppstår.

phon skrev:MagnusÖstberg skrev: Man får konstruera med järnspole och mäta när dist uppstår.
Mäta är roligt.![]()
Här har Sonab konstruerat och jag har mätt 30-40 år senare.
Järnkärnan ifråga är den lilla skruv som höll fast filterkortet, och den skruven var skruvad mitt i en filterspole till mellanregistret.![]()
Till vänster utan skruv, till höger med skruv, en aning mer tredjeton kan man säga.![]()
KarlXII skrev:Frågan är väl om det är ett större problem än hur spolarna påverkar varandra pga placering och position på för trånga kretskort....
PappaBas skrev::) Cool mätning.
Varför blir det ökad tredjetonsdistortion?
RogerGustavsson skrev:phon's exempel ovan var väl ett inte exempel på en riktig kärna som man vanligtvis använder? Med en vettigt dimensionerad kärna som inte går i mättnad hade skillnaden förmodligen varit liten.
DrBoar skrev:Kortare signalväg får man med kärna, inte dumt alls. Spolar med kärna kan vara en kärna stor som en mandel med koppartråd som grov sytråd (från ett KEF delningsfilter) 50W mättar den säkert. Det kan också vara riktiga klunsar som klarar 500 W. Så att säga kategoriskt att den ena typen alltid måste vara bättre än den andra är tveksamt

[/quote]Richard skrev:Det skulle inte förvåna MIG om distorsionen tvärtom blir HÖGRE än med en simpel skruv.
Magnetiska material är ju i sig olinjära.
Richard skrev:Ja, men grejen är ju ändå att luftlindade spolar HELT saknar tendensen till magnetisk distorsion eller mättnad. Spolar med kärna av magnetiskt material är olinjära- vid alla signalnivåer mer eller mindre.
Därför kan man kategoriskt säga, objektivt, att ur ljudkvalitetssynpunkt så är luftlindat alltid bättre.( samma resistans förstås.)
[/quote]Richard skrev:Ja, men grejen är ju ändå att luftlindade spolar HELT saknar tendensen till magnetisk distorsion eller mättnad. Spolar med kärna av magnetiskt material är olinjära- vid alla signalnivåer mer eller mindre.
Därför kan man kategoriskt säga, objektivt, att ur ljudkvalitetssynpunkt så är luftlindat alltid bättre.( samma resistans förstås.)
rikkitikkitavi skrev:Richard skrev:Ja, men grejen är ju ändå att luftlindade spolar HELT saknar tendensen till magnetisk distorsion eller mättnad. Spolar med kärna av magnetiskt material är olinjära- vid alla signalnivåer mer eller mindre.
Så kategorisk skulle jag inte vara. En spole utan kärnmaterial behöver betydligt mer tråd för att uppnå samma induktans. Det betyder både högre resistans som kan ha negativa effekter men också att den blir en bättre antenn för att fånga upp elektromagnetisk strålning.
Ofta väljer man tunnare tråd på en spole med kärna för att spara dyr koppar så utbudet är inte lika stort.
Poängen är alltså att det går inte att säga att det ena eller andra är rätt om man inte har bilden klar för sig.
RogerGustavsson skrev:Fick ett mejl från den alltid experimentflitige Flint. Jo, han har mätt på lite olika spolar, med och utan kärnor. Mätningarna visar entydigt att det är tredjetonen som åkar i höjden när kärnan mättas. Andratonen ligger på rätt liknande nivåer.
Jocke skrev:RogerGustavsson skrev:Fick ett mejl från den alltid experimentflitige Flint. Jo, han har mätt på lite olika spolar, med och utan kärnor. Mätningarna visar entydigt att det är tredjetonen som åkar i höjden när kärnan mättas. Andratonen ligger på rätt liknande nivåer.
Vänder på det då: När mättas kärnan och går det att dimensionera så att det inte inträffar vid "normalt" bruk?
rikkitikkitavi skrev:Peter, om en kärna mättas minskar dess induktans. När det händer i en transformator klarar den inte att hålla emot fältet som orsakas av spänningen och strömmen rusar- poff.
På samma sätt sker det i en induktans, när induktansen vid en.viss fältstyrka minskar pga mättnad kommer strömmen att öka kraftigt.
jag var inte riktigt med på din förklaring men den kändes inte helt rätt , mättnad innebär förlust av magnetiska egenskaper och eftersom induktansen är effekten av detta och begränsar strömmen innebär det inte komprimering utan en ökning av strömmen- som jag ser det .
petersteindl skrev:rikkitikkitavi skrev:Peter, om en kärna mättas minskar dess induktans. När det händer i en transformator klarar den inte att hålla emot fältet som orsakas av spänningen och strömmen rusar- poff.
På samma sätt sker det i en induktans, när induktansen vid en.viss fältstyrka minskar pga mättnad kommer strömmen att öka kraftigt.
jag var inte riktigt med på din förklaring men den kändes inte helt rätt , mättnad innebär förlust av magnetiska egenskaper och eftersom induktansen är effekten av detta och begränsar strömmen innebär det inte komprimering utan en ökning av strömmen- som jag ser det .
En kärna i sig har ingen induktans. En järnkärna i en spole ökar spolens induktans på grund av järnkärnans magnetiska egenskaper. Mättas järnet försämras dess magnetiska egenskaper och induktansen i spolen minskar. Detta sker symmetriskt med sinussignalen och det betyder att sinusen blir symmetriskt förvrängd på topparna på båda sinushalvorna. Det är 3e-tonens signum. Du säger att det blir expansion då kärnan mättas. Kanske det. Jag får fundera på det.
Mvh
Peter
Jocke skrev:RogerGustavsson skrev:Fick ett mejl från den alltid experimentflitige Flint. Jo, han har mätt på lite olika spolar, med och utan kärnor. Mätningarna visar entydigt att det är tredjetonen som åkar i höjden när kärnan mättas. Andratonen ligger på rätt liknande nivåer.
Vänder på det då: När mättas kärnan och går det att dimensionera så att det inte inträffar vid "normalt" bruk?
petersteindl skrev:rikkitikkitavi skrev:Peter, om en kärna mättas minskar dess induktans. När det händer i en transformator klarar den inte att hålla emot fältet som orsakas av spänningen och strömmen rusar- poff.
En kärna i sig har ingen induktans. En järnkärna i en spole ökar spolens induktans på grund av järnkärnans magnetiska egenskaper. Mättas järnet försämras dess magnetiska egenskaper och induktansen i spolen minskar. Detta sker symmetriskt med sinussignalen och det betyder att sinusen blir symmetriskt förvrängd på topparna på båda sinushalvorna. Det är 3e-tonens signum. Du säger att det blir expansion då kärnan mättas. Kanske det. Jag får fundera på det.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Ingvar,
Spolen i delningsfiltren till piP/piPs sitter ju lite annorlunda. Är det lika bra som en fritt placerad spole (som antagligen behöver ha en större induktans)?
Richard skrev:Intressanta mätningar Flint.
De visar att tredjetonsdisten ökar markant med en spole monterad på ett element.
Slutsatsen som kan dras av detta är att det inte är någon bra ide' med en spole direkt monterad på ett element.
Ökningen i induktans är marginell jämfört med den ökade 3:ton -distorsionen, som är tio gånger högre jämfört med spolen fritt monterad.
Borde absolut kunna utgöra en hörbar skillnad.
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:Hade varit intressant att jämföra med en luftlindad spole.
Mätningen är ju gjord på en luftlindad spole med också alternativet "störkärna" som bonus. Vad menar du?
rikkitikkitavi skrev:Ibland undrar jag om inte en enkel motkopplingsfri förstärkare är fullt tillräcklig. Usch, snart har jag fastnat i termojoniska ventilträsket också.
rikkitikkitavi skrev:Japp, här noterar man när du stoppar in bladet kommer då hela magnetflödet att fokuseras i detta, vilket ger en hög flödestäthet i just denna och den går nog nära mättnad eller rent av i mättnad och distortionen drar iväg ordentligt.
Men alla de distortionsmekanismer som nämnts tidigare blir värre med större amplitud i flödestätheten så egentligen går det inte att säga defintivit vilken som är värst. Det måste vara väldigt materialberoende.
Intressanta försök!
Flint skrev:Jämförelse mellan två spolar med ungefär samma värde 4.4mH. Den ena är luftlindad och den andra har ferritkärna och kommer från en slaktad Yamahalåda. Båda spolarna placerade i fri luft.
aisopos skrev:Flint skrev:Jämförelse mellan två spolar med ungefär samma värde 4.4mH. Den ena är luftlindad och den andra har ferritkärna och kommer från en slaktad Yamahalåda. Båda spolarna placerade i fri luft.
Märkligt att ferritkärnespolen är i princip lika stor som den luftlindade?
Kraniet skrev:intressanta mätningar. Verkar ju finnas en hel del materialberoende i detta. Verkar också som att olika frekvenser påverkas beroende på.
Men genomgående verkar det som att man kan förvänta sig en tiopotens högre dist som mest.
Är det en vanlig sinusstegning som testet gör? Undra just hur en tvåtonsmätning ser ut.
Dynamiska testsignaler hade också varit intressant. Vet dock inte hur man skulle testa sånt.
Men ett test vid lagom spelvolym vore också intressant. Vad är en "typisk" spänningsnivå vid musiklyssning?
aisopos skrev:Dina mätningar på luftlindad indikerar ju en del distorsion?

rikkitikkitavi skrev: Tex har vi vid högre frekvenser en större last iom spolens stigande impedans, och därmed en lägre signal på både distortion och grundton (mest distortionen iom högre i frekvens) vilket såklart får det att se ut som att distortionen minskar med ökande frekvens. Den filtreras bort...
rikkitikkitavi skrev:absolut, jag håller med.
Det är bara de absoluta nivåerna jag blir osäker på och som min kommentar avser.
Du mäter ju strömmen genom systemet iom din mätpunkt är över resistorn.
Kan det vara så att den snällare lasten ger en minskad thd som överstiger ev. mätfel? det beror på hur LM3886 beter sig.
PappaBas skrev:Väldigt intressanta mätningar Flint
Jag blir nyfiken varför distortionen har olika spektralt innehåll beroende på om den har en ferritkärna resp ligger nära en större yttre magnet.
Är det två separata fenomen man ser?
celef skrev:Intressant tråd och mätningar, vore kul med något liknande men för kondensatorer
celef skrev:Intressant tråd och mätningar, vore kul med något liknande men för kondensatorer
Kondingen har ingen dc-bias i min mätning utan jag kör den som en normal bipolär-lyt.
Vet inte om den håller för den behandlingen i längden men den höll i alla fall sålänge mätningen varade.
flathead skrev:Dom jämförelser av kondingar som florerar på nätet är gjorda vid höga spänningar över kondingen.
Och där avslöjar dom sig.
I en småsignal applikation med mV över den är det nog rätt omöjligt att skilja dom åt.
Flint skrev:flathead skrev:Dom jämförelser av kondingar som florerar på nätet är gjorda vid höga spänningar över kondingen.
I en småsignal applikation med mV över den är det nog rätt omöjligt att skilja dom åt.
Hur nära genombrott/kortslutning ligger den spänningen? Är det ett realistiskt arbetsområde?
flathead skrev:Flint skrev:flathead skrev:Dom jämförelser av kondingar som florerar på nätet är gjorda vid höga spänningar över kondingen.
Hur nära genombrott/kortslutning ligger den spänningen? Är det ett realistiskt arbetsområde?
Tror jag såg värdet 70V i nån test och det är ju inga konstigheter i högtalar sammanhang.
flathead skrev:Det är inte förspänning av kondensatorn jag menar för det hjälper ju upp elytens dåliga 0-genomgång.
Utan att man har en signal som gör att man får en växelspänning med stort sving över kondingen.
flathead skrev:Att labba med förspänning är också en intressant sak.
Den sämre elyten vart helt plötsligt inte så dålig om den hålls förspänd.
2 billiga polära elyter och ett 9volt batteri kommer snabbt i närheten av dom dyrare stora foliekondingarna.
Ska man bygga en kondensatorkopplad utgång för tex en hörlursstärkare kostar en 100uF folie skjortan medans några elyter och ett batteri inte hackar stora hål i plånboken.
flathead skrev:Mina öron börjar nu dessutom bli så pass dämpade att dom accepterar det mesta.
flathead skrev:Flint skrev:flathead skrev:Dom jämförelser av kondingar som florerar på nätet är gjorda vid höga spänningar över kondingen.
Tror jag såg värdet 70V i nån test och det är ju inga konstigheter i högtalar sammanhang.
Flint skrev:Min poäng är att om man blåser på 70V rms på en högtalare så får man nog räkna med att det finns fler saker än bara kondingarna som distar. Vi diskuterade ju nivån där vissa kondingar påstås dista enligt någon test som flathead hade läst.
rikkitikkitavi skrev:Dubbla railspänningen kan vara lite för lite om förstärkaren har elak och snabb VI limiter, då kan all energin i spolen dumpas någonstans. Ibland över en stackars konding...
Eller i förstärkaren själv men den har ofta flybackdioder mot matningen som tar hand om det.
Fördelen med elyter är att de kan absorbera korta spikar men inte för ofta eller för stora såklart. Överspänning pga reaktiva komponenter som Iö nämner kommer snabbt att få dom att pffta.
Flint skrev:Min poäng är att om man blåser på 70V rms på en högtalare så får man nog räkna med att det finns fler saker än bara kondingarna som distar. Vi diskuterade ju nivån där vissa kondingar påstås dista enligt någon test som flathead hade läst.
rikkitikkitavi skrev:Dubbla railspänningen kan vara lite för lite om förstärkaren har elak och snabb VI limiter, då kan all energin i spolen dumpas någonstans. Ibland över en stackars konding...
Eller i förstärkaren själv men den har ofta flybackdioder mot matningen som tar hand om det.
Fördelen med elyter är att de kan absorbera korta spikar men inte för ofta eller för stora såklart. Överspänning pga reaktiva komponenter som Iö nämner kommer snabbt att få dom att pffta.
IngOehman skrev:;)
Faktum är att av alla rörförstärkarkonstruktörer jag känner så är det inte
någon som argumenterat att distorsionen är poängen, mera att det är en
artefakt som man kan/får leva med, och ingen av dem har talat sig varm för
att använda elektrolytkondensatorer för att de distar.
IngOehman skrev:;)
Den enda jag vet som talat sig varm för elektrolytkondensatorer av ljud-
skäl är Ivor Tiefenbrun. För just delingsfilter i högtalare. Och spolarna skulle
ha järnkärna för att högtalarna skulle bli musikaliska...

paa skrev:Det var väldigt mycket mer rippel på mätningen på elektrolytkondingarna än på spolarna. Är det generellt för elektrolyter eller vad beror det på?
Ska bli intressant att se!Flint skrev:paa skrev:Det var väldigt mycket mer rippel på mätningen på elektrolytkondingarna än på spolarna. Är det generellt för elektrolyter eller vad beror det på?
En snabb ganska improviserad reaktion är att det verkar vara något av ett elektrolytproblem. Ska hålla ett öga åt det hållet.
Göra en jämförelse mellan plast och lyt men i något lägre värde då eftersom jag inte har så stora plaskondingar.

IngOehman skrev:;)rikkitikkitavi skrev:Dubbla railspänningen kan vara lite för lite om förstärkaren har elak och snabb VI limiter, då kan all energin i spolen dumpas någonstans. Ibland över en stackars konding...
Njae... fast blandar vi inte äpplen och bananer nu?
Visst finns det extremfall i form av illa dimensionerade delningsfilter som
teoretiskt kan kräva (något) större spänningstålighet än hela spännings-
svinget för kondansatorer i filtret, men att förstärkaren skulle kunna agera
likt brytarspetsar och spolar i filtret som tändspole (om det nu är det du
menar) det köper jag inte. Inte utan att du förklarar det lite noggrannare i
varje fall. Kanske är problemet att jag inte vet vad en "VI limiter" är för nå't.
Utan att veta förmodar jag att det är effektintelligenta strömbegränsare, allt-
så sådana som tillåter mindre ström när strömmen renderar större effekt-
förlust i en trissa.
- - -
Visst - Förstärkarens spänning svingar utan andra begränsningar än själva
klippspänningarna, men dess impedans är (om allt är väl) ju omodulerad.
Alltså samma (eller mycket nära samma) hela tiden. I varje fall om eventuella
VI limiters agerar utanför återkopplingsloopen, alltså genom att styra insig-
nalen. .
Men det är klart, är den tossigt utförd således att båda trissorna kan bringas
i stypning samtidigt så kan konstruktionen vara illa ute...
- - -
Vad som förövrigt är en potentiell verklighet är att strömmen som förstärk-
aren kan behöva leverera kan bli avsevärt mycket större än U/Rmin. Faktiskt
flera gånger större.
Vh, iö
rikkitikkitavi skrev:Flint, hur mäter du Ri på kondingarna?

aisopos skrev:Hmmm, spikarna vid 50Hz, 150 och 250Hz ...![]()
Har spolarna en egen resonansfrekvens ..?![]()
Och båda på samma frekvens, men olika beteende...
Nätspänningsstörningar?
Och även på 3-e överton och 5'e överton ...
IngOehman skrev:Och igen - i detta fall misstänker jag att spolen är anslutningssladdarna,
som kanske kan kortas av en del?
PappaBas skrev:När man använder LIMP för att göra RLC-mätningar är det extremt viktigt att nivåerna är väldigt exakt kalibrade (<0,1dB). Kan det vara något sådant som ställer till det?
Flint skrev:IngOehman
Du har rätt. Jag mätte anslutningens egen induktans och fick den till 353nH. Det ger resonans med kondingar på 10000uF (grön) 1000uF 100uF och 10uF som syns på den här bilden. (Jag fuskar med simulering. Du får gärna använda kulram eller något annat du finner tillräckligt genuint).
Men då kommer nästa (generella) fundering. Hur påverkar det här funktionen i normalt byggda kretsar. Mina krokodilklämmor skiljer sig knappast nämnvärt till det sämre mot diverse vanlig kabeldragen anslutning.
Flint skrev:Bilden enbart tänkt som ett snabbt och tydligt bevis på att resonans uppstår. Ev. påverkan i verkligheten beror rimligtvis på den enskilde kopplingen. Troligen ingen alls.

IngOehman skrev:Spännande!
Kunde vara bra med en kurva som helt enkelt visar Z också. En
råkurva alltså. Men jag förmodar att det är för sent (det vill säga
att den spännande upppiggningen redan börjat).
Vh, iö

rikkitikkitavi skrev:Hur reformationerar du? Du kör inte på full spänning utan via resistor ?
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:Hur reformationerar du? Du kör inte på full spänning utan via resistor ?
Jag chansade och brakade på full spänning på en gång. Det höll. Helst bör man nog starta med ett strömbegänsande motsånd i serie som skydd mot splitter.
IngOehman skrev:Vet inte varför, men jag kom just att tänka på skineffekt och den här gamla tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Vh, iö

flathead skrev:Är bara elektrolyten tät så klarar den lagringen.
Det roliga idag är att elektrolyterna är riktigt bra.
Det som gett lytarna dåligt rykte är att folk pluggar i en stärkare som vilat länge utan att väcka den försiktigt och då smäller det ibland.
Jag undrar hur många som skulle ens fundera på att ta en 30år gammal bil till racebanan för en prestandatest som första åtgärd....
Flint skrev:Av den anledningen borde ju switchade både nätdelar och förstärkare/slutsteg vara en fördel. Antaget kallare konstruktioner sett som helhet.

IngOehman skrev:Om du med ekonomisk talar om pengar så håller jag med dig, men annars är
det nog min uppfattning att varje förbättring som bara kostar tankekraft
är värd tanken, även om den ger en förbättring under hörtröskeln. Det den
ger tillbaka är ju i samma domän - feel good.
Så om valet står mellan EKK och någon lite dyrare flerkarderlig kabel, så är
valet rätt lätt tycker jag. Jag väljer EKK. Inte för att den säkert är hörbart
bättre, utan för att den är principiellt bättre. Och valet kostar ju just inget
annat än tankekraft och tid, men i pengar så blir det ingen nämnvärd mer-
kostnad. Kanske rent av en besparing.
Vh, iö
schmutziger skrev:IngOehman skrev:Om du med ekonomisk talar om pengar så håller jag med dig, men annars är
Vh, iö
fast ekk är ju ultra klyddigt att hålla på med. o är skillnaden nästan akademisk så kan man ju använda exvis fk istället. feelgood det med
IngOehman skrev:schmutziger skrev:IngOehman skrev:Om du med ekonomisk talar om pengar så håller jag med dig, men annars är
Vh, iö
fast ekk är ju ultra klyddigt att hålla på med. o är skillnaden nästan akademisk så kan man ju använda exvis fk istället. feelgood det med
EKK är inte det minsta klyddig, och det som ger feelgood är ju just att
det att det INTE är FK och att den därför inte kan grusa till signalen, så
hur menar du?
Vh, iö
IngOehman skrev:Flint: Fantastiskt intressanta mätningar! Har faktiskt lagt märke till att man
ibland kan se skillnader på ripplet efter likriktaren som funktion av att för-
stärkare varit på ett tag, men jag har inte reflekterat över att det kan bero
på värme utifrån utan har trott att det har att göra med inre uppvärmning.
Oavsett vilket kan det vara en förklaring till att det i vissa fall går att höra
uppvärmningseffekter hos effektförstärkare, med längre tidskonstanter än
tomgångströmmens insvängningstid.
Jag har själv gjort en massa mätningar (inte nu, men för länge sedan, och
jag tror jag minns resultatet rätt) på kondensatorer som legat länge och
blivit dåliga, samt hur de påverkas av att bli försiktigt spänningssatta, men
det resultat jag fick då var undantagslöst att läckströmmen minskade, men
också att kapacitansen faktiskt minskade något efter att de blivit spännings-
tillvanda.
Vh, iö

rikkitikkitavi skrev:Bättre mäta fryst lyt än äta fryst lyt. Ja vi kan jämföra, jag har också Arta. Rmma bombar m kortet.
celef skrev:det hade jag inte väntat mig, att emu var så dåligt, vad ska man nu välja om man ska köpa nytt ljudkort, är det behringer som gäller?
DL skrev:Skumt, skiljer det mycket mellan EMU0404 USB och det gamla PCI-kortet EMU0404? Ett sådant har jag nämligen och det har jag alltid upplevt låter utmärkt.
celef skrev:hoppas kortet kommer till liv, om inte annat efter lite inbränning, för dom är väl inte helt billiga?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster